Toch een tunnel onder
het Kanaal?
Het staartloze vliegtuig
S O LID OX
Een vliegende vleugel van
52 meter breed
Recepten, die niet ieder kent
TERRA INCOGNITA door J. D. VAN EXTER
Een drama in
twee bedrijven
r
Vandaag
J
Omstreeks 1960 zou het wonder gereed zijn
MIDDENSTANDSDIPLOMA
GLOBE - ALKMAAR
Wij luisteren naar:
De tunnel onder
het IJ
Acht straalmotoren!
yAN N/as u
EN yERRE
Witte tanden
mooie tanden
TEGEN
TANDPASTA
TAND SJ EEN
APPEL-VARIATIES
door
F. DE SINCLAIR
Rijksmuseum verbetert
twee records
KOOPMANS' KINDERMEEL
(Van een bijzondere medewerker).
Op de agenda van de eerstko
mende zittingsperiode van het
Britse parlement komt opnieuw
het plan voor een Kanaaltunnel
voor. De rapporten van een des
kundige commissie zijn gereed
gekomen. Daarin wordt voorzien
in de aanleg van een tunnel, die
Engeland met het vasteland zal
verbinden en omstreeks 1960 ge
reed moet komen.
Het is reeds een heel oud plan, deze
Kanaaltunnel. In 1930 kwam het bij
na tot uitvoering. Drie Britse firma's
hadden boringen verricht bij Dover
en adviseerden tot de aanleg van een
proeftunnel naar Frankrijk. Het
Lagerhuis moest beslissen en verwierp
het plan met een zeer geringe meer
derheid van zeven stemmen. De ver
werping geschiedde in de eerste
plaats op militaire gronden. Het par
lement was van oordeel, dat de de
fensie van Engelands Zuidkust ver
sterkt zou moeten worden, Indien er
een Kanaaltunnel zou zijn.
Het plan was dus heel dicht b\j zijn
verwezenlijking geweest, dichter dan
in 1880, toen er reeds schachten voor
de tunnel bij Dover gegraven zijn, doch
die niet verder uitgebouwd mochten
worden, eveneens om redenen van mi
litaire aard.
De Duitsers hebben het van de an
dere kant geprobeerd. Toen zij aan de
Kanaalkust kwamen is een groot aan
tal ingenieurs door Berlijn naar Ca-
lais gezonden met de opdracht om zo
spoedig mogelijk een rapport op te 1
stellen over het benodigde materiaal
en het aantal arbeiders, dat de Or-
ganisation Todt nodig zou hebben
voor de aanleg van een onderaardse
gang naar het gehate Engeland. Toen
de aanslag van de Luftwaffe op het
hart van Engeland mislukte en de
Royal Air Force geschonden, doch nog
levenskrachtig uit de zware luchtsla
gen verrees, berichtte de leiding van
het Duitse luchtwapen niet voor af
doende bescherming bij de werkzaam
heden aan de Kanaalkust te kunnen
zorgen. En omdat de Russische veld
tocht ontworpen werd, heeft Berlijn
maar voorlopig afgezien van het gro
te plan.
Zestig meter onder het
Kanaal.
Thans heeft het grote project een
gerede kans tot slagen. Het voorstel,
waarover het Lagerhuis zich zal moe
ten beraden, behelst in korte trekken
de aanleg van een proeftunnel naar
Frankrijk, welke in vijf jaar gereed
zal moeten zijn en waarvan de kos
ten een weinig meer dan 12 millioen
pond zullen bedragen. Daarna zullen
twee spoorwegtunnels gegraven wor
den voor electrische treinen. De rails
zullen zestig meter onder de zeebodem
komen te liggen, waardoor men meent,
dat er voldoende bescherming zal zijn
tegen oorlogsgeweld; zelfs de uitwer
king van atoombommen van het hui
dige kaliber zal in het bouwwerk niet
gevoeld worden
Op deze wijze meent men aan de
door het Ministerie van Oorlog gestel
de eisen tegemoet te komen. Boven
dien wordt in het project voorzien in
een mogelijkheid om de tunnel snel
onder water te zetten in geval van
een dreigende invasie.
De kosten van de aanleg van beide
treintunnels zjjn geraamd op ruim 50
millioen pond. Men rekent op een
jaarlijks inkomen van rond één mil
lioen aan reizigersverkeer, zich daar
bij baserend op een vervoer van twee
millioen mensen per jaar tussen En
geland en Frankrijk v.v. Ten slotte
menen de Engelsen, dat de tunnel een
zo grote sensatie zal betekenen voor
het toeristenverkeer, dat een aanzien
lijke toevloed aan deviezen, vooral van
dollars, verwacht moet worden.
Indien alles medewerkt hoopt men
in 1960 de tunnel voor het verkeer te
kunnen openstellen als één van de
grootste technische „wonderen" van
deze eeuw!
Mondelinge, Schriftelijke en
Schriftelijk-Mondelinge
Opleidingen
l-jarige en 2-jarige cursus
VERDRONKENOORD 59—61
HILVERSUM I, Ml m., geeft Nieuws om
7, 8, 1, 8, 8 en 11 uur. VARA: 7,30 Joe
I.oss. 8,40 Lichte morgenklanken. 9.30
Kamermuziek (Mozart). VPRO: 10,00
Morgenwijding. VARA; 11,00 Voor de
arbeiders ln de contlnu-bedrijven. 11.00
Licht concert. U,3J MiUer-sextet.
1.00 Ned. Strijdkrachten J,1S stafmuzlek
van de Amsterdamse politie. 3,18 Men
vraagtwij draaien. 4,15 Woning
nood. 5,15 Volksconcert. 6,30 Ned.
Strijdkrachten. 7,00 Hongaars Strijk
kwartet. 8,15 De Notenkraker. 9,30
Weekend-orkest. 10,00 Don Quichot II
10,30 Ramblers. 11,30 Nocet Silene.
HILVERSUM II, 415 mgeeft Nieuws
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur. KRO: 8,15
Pluk de dag. 9,00 Lichte orkestmuziek.
10,15 Brückner-herdenking. 11,00 Zon
nebloem. 13,03 Hawalï muziek. 13,33
en 1,30 Klaas van Beeck. 3,10 Franse
sterren. 3,15 Jonge kunstenaars 4,00
Vrolijke weekend klanken. 5,00 Wig
wam. 6,00 André de Raaff en Jacques
Schutte. 6,30 Lord Jampatit II. 7,30
Amerikaanse confetti. 8,30 Ltchtbnken
9,00 Radio-potpourri 9,40 Een koets
vol verhalen I. 10,00 Weekend serenade
11.15 Werken van Mozart.
De plaatselijke raad van bijstand der
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Noord-Holland heeft in een ver
gadering te Amsterdam besloten er
bij het hoofdstedelijke gemeentebe
stuur op aan te dringen al het moge
lijke in het werk te stellen om met
de aanleg van een tunnel vanuit het
centrum der stad naar de overzijde
van het IJ een aanvang te maken.
Gezien de vele feiten, die overduide
lijk aantonen, dat de huidige verbin
ding met Amsterdam-Noord in alle op
zichten onvoldoende is (het is geen
uitzondering, dat wielrijders of auto
bestuurders meer dan een half uur
n oeten wachten, alvorens op de pont
te worden toegelaten) en voorts naar
aanleiding van de besprekingen, die
hebben doen uitkomen, dat het ver
keer in de nabije toekomst nog aan
zienlijk zal toenemen, acht de Kamer
van Koophandel de aanleg van een
tunnel het enige middel om een ver
keerschaos te vermijden. Daar met de
voltooiing van een tunnel geruime tijd
zal zijn gemoeid (men meende onge
veer 10 jaar) en omdat de huidige
moeilijkheden bij het verkeer van die
aard zijn, dat tijdelijke maatregelen
al zijn die niet afdoende, niet gemist
kunnen worden, dringt de Kamer van
Koophandel er bij het gemeentebe
stuur voorts op aan voorlopige verbe
teringen in de pontverbindingen aan
te brengen.
(Van
luchtvaartmede-
0
:e speciale
werker)
Op de begroting voor 1948 treft
men een post aan van twee milli
oen gulden, bestemd voor de ont
wikkeling van verschillende vlieg
tuigtypen, waartoe de regering
aan onze industrie opdracht heeft
gegeven. Er wordt o.m. voorzien
in de studie en de ontwikkeling
van prototypes van het staartloze
vliegtuig en ook van met straal
kracht voortbewogen toestellen.
Een combinatie van beide princi
pes: de straalmotor (schroefloos dus)
en de staartloze romp is zojuist in
Amerika als een sensatie aan inge
wijden getoond. Van het vliegveld
Hawthorne is het opgestegen als het
krachtigste vliegtuig ter wereld. Als
de Russen b.v. van plan waren ge
weest waarnemers naar deze demon
stratie te zenden, zouden die cordons
van M.P.'s en geheime agenten op hun
weg hebben aangetroffen; er was im
mers juist bekend gemaakt, dat de
Russische militaire attaché's niet aan
wezig mochten zijn bij de grote indus
triële wapententoonstelling en daartoe
behoort in feite ook deze machtige
bommen werper.
Northrop is de fabrikant van deze
vliegende vleugel, de Y.B.49, die 'n
breedte heeft, gemeten tussen de bei
de vleugeltips, van rond 52 meter! De
acht straalmotoren zijn geheel inge
bouwd in de zware vleugels; men kan
alleen de uiteinden zien, twee stellen
van vier, die doen denken aan lan-
ceerbuizen van torpedo's.
DE PRESTATIES?
Al zijn er nu enkele foto's van de
vliegende vleugel vrijgegeven, de
A A.F., de American Air Force, zwijgt
in alle talen over de prestaties van 't
toestel: hoe snel het vliegt, hoever 't
komen kan en met welke bommenlast
blijft het onderwerp van gewaagde
speculaties. Recente publicaties in vak
tijdschriften doen vermoeden, dat de
ze vliegende vleugel gemakkelijk van
New York naar Cairo kan vliegen
zonder tussenlanding en dan nog met
20 ton bommen aan boord; neemt men
een weinig minder bommenlast mee,
dan komt er gewicht „vrij" voor meer
benzine en kan het non-stop New
YorkMoskouNew-York vliegen.
Deze prestatie-speculatie lijkt ons
opzettelijk aan de lage kant gehouden;
wanneer en deze Northrop-bommen-
werper officieel aangeeft als „het
machtigste vliegtuig ter wereld" moet
het tot veel meer in staat zijn dan tot
een retourvluchtje naar Moskou.
Overigens geeft het ontwerp te den
ken. Men schijnt inderdaad te menen.
dat het staartloze vliegtuig die ver
snelling in de ontwikkeling van de
luchtvaart zal brengen, waarnaar men
al vele jaren zoekt. De idee is volstrekt
niet nieuw. De Amerikaanse, Britse
en Duitse industrie hebben voor de
oc-riog reeds geëxperimenteerd met
dit type: men gaf het echter telkens
op omdat men op verschillende on
overkomelijke technische moeilijkhe
den stuitte. Een van de belangrijkste
obstakels op de weg naar succes voor
dc vliegende vleugel was het gebrek
aan voldoende krachtige motoren. De
straalmotor heeft het echter mogelijk
gemaakt om de vliegende vleugel zijn
kans te geven.
Dat onze regering thans een ge
zonde opvatting heeft omtrent het
moderne vliegwezen blijkt wel
uit de reeds genoemde bijdrage,
die zij geven wil om ook in ons
land de ontwikkeling van de vlie
gende vleugel ter hand te nemen.
Wij kunnen onze vooraanstaande
plaats in de luchtvaart het beste
garanderen door niet alleen op ver
keersgebied, doch ook met indus
triële kennis en ervaring mee te
doen in het grote spel om de ver
overing van het luchtruim.
En gezonde Ja, want er
is totaal niets te bespeuren
van het gevaarlijke tand
steen. Door Solidox ver
dween het spoorloos. Geen
wonder, want Solidox bevat
sulforicinoleaat, het unieke
middel, dat tandsteen bestrijdt
en voorkomt.
Solidox is voorlopig slechts beperkt verkrijgbaar.
-
so 14-051-54
De appeloogst is dit jaar zeer
goed. Te hopen is nu alleen nog
maar, dat de overvloed de prij
zen van die aard maakt, dat wü
allen in de gelegenheid zullen
zijn, veel van deze vruchten te
genieten. Fruit eten we immers
niet alleen voor ons genoegen,
maar ook omdat het allerlei stof
fen bevat, die voor de gezondheid
nodig zijn. De Engelsen zeggen:
,,„An apple a day keeps the doc
tor away" (een appel per dag
houdt de dokter uit huis) en daar
steekt wel wat waarheid in.
Op allerlei manieren kan men
appelen ook in gerechten verwer
ken. Hier volgen enkele appel-
recepten, die zeker nog niet ieder
kent.
APPELMOES MET YOGHURT.
500 g. moesappelen, kaneel, suiker,
l'/t 1. (taptemelk) yoghurt.
De appelen wassen, in vieren snij
den en met weinig water tot moes
koken. De appelen zeven en naar
smaak met suiker en kaneel ver
mengen.
De yoghurt ongeveer 2 uur in een
vochtig gemaakte doek op een ver
giet laten uitlekken. De dikke yog
hurt daarna in een kom kloppen met
wat suiker, tot ze luchtig wordt. De
appelmoes in een schaal overdoen en
de schuimig geklopte yghurt als
slagroom hier over heen gieten.
GEPOFTE APPELEN
kg appelen wat jam 20 g.
(1 eetlepel) margarine (of boter)
suiker kaneel 4 beschuiten.
De appelen boren en schillen en ze
dan in een pan met dikke bodem
plaatsen. Een scheutje water en de
margarine (boter) toevoegen. De ap
pelen bestrooien met een mengsel van
suiker en kaneel. De pan sluiten en
de appelen op een laag vuur gaar la
ten worden, zonder dat ze uit elkaar
vallen. De gepofte appelen nu op een
beschuit plaatsen en de boorgaten
met jam opvullen.
NAMAAK „MÜSLI".
8 eetlepels havermout 1. yoghurt
2 handappelen 3 eetlepels kunst-
honing.
In Griekenland is door de communis
ten een „regering in de bergen" opge
richt. De werkelijke regering is hier
over weinig in de wolken en voorziet
bergen moeilijkheden. Truman
doet een beroep op de Amerikaanse
vrouwen om voedsel te sparen. Het is
te hopen, dat zij dit sporen niet al te
letterlijk opvatten en aan het hamste
ren slaan. Voor het lichten van
Nederlands grootste baggermolen, de
Beverwijk 14, heeft men de grootste
bok van Europa, de Ajax, gerequireerd,
Waarschijnlijk om te voorkomen, dat er
met dit karwei bokken zullen worden
geschoten. In Londen zijn op het
ogenblik niet minder dan zeven fascis
tische organisaties werkzaam. We heb
ben bij het vernemen hiervan eens
even de ogen uitgewreven en ons af
gevraagd, waarvoor de wereld nu eigen
lijk oorlog heeft gevoerd. Als hu
welijksgeschenk aan Prinses Elisabeth
van Engeland heeft Australië een taart
van 100 kg gezonden. Het lijkt ons toe,
dat dit cadeautje wel eens een tikje
zwaar op de maag zou kunnen liggen.
De architect Charles Fris heeft in
de Verenigde Staten zijn 60ste verjaar
dag gevierd. Hij is bekend geworden
dvor het bouwen van huizen, welke
vrijwel geheel uit glas bestaan. Zo heel
bijzonder vinden wij dit overigens niet,
want velen van ons wonen toch al in
eeu glazen huis. Aan de Braban
ders mag een compliment worden ge
bracht. Zij brachten voor de gezinnen,
die op 27 September door een hevige
brand have en goed verloren meer dan
1C0000 gulden bijeen. Op deze wijze zijn
e" weer heel wat mensen uit de brand
geraakt. Nog een andere „bran
dende kwestie": de Haarlemse brand
weer wil voortaan de branden gaan
bestrijden met een mistgordijn, Het
®>'steem werd uitgedacht door een
Amerikaanse boer. Als er nu ook nog
een systeem wordt uitgedacht om de
jbi" te verdrijven, zijn we hier in Hol-
and helemaal klaar. Een opti
mistisch geluid komt uit Frankrijk. Het
antaj geboorten neemt er sterk toe en
een in de eerste helft van dit jaar
v-amen er 445.000 jonge wereldbur
gers bij. Inmiddels voorziet men een
L e.uWe daling van het broodrantsoen.
t- en schaduwzijde tegenover el-
Cnnvrlght R.D.P
PROF. VAM AIÖCRUM EM ZUN ASSlSTEMTEN HEBBEN AL
•T M06ELUKE ö&DAAM, HAAR. HET ENIGE, tAT WEEI?.TOT,
NORMALE GROOTTE TERUGGEBRACHT WORDT, IS EEM FLES!
bATEN WE NU R) KICl *S BELEX cNlSSENEENS
HET C6ENBLIK.DAT DE LANêE
DE NOODLOTTIGE GREEP NAAR DE SCHAKELAAQ
van de dim I nu en QÏX. deed ^HA EUWl
„Ja, dat is ook zoo, juffrouw Tromp
Neemt u plaats", en Bunt wees op een
stoel aan de tafel tegenover de zijne.
,Mag ik even uw naam en leeftijd we
ten?"
„Caroline Jacoba Tromp meneer, oud
59 jaar".
„Ongehuwd meen ik?"
„Ja. Nog steeds," antwoordde ze met
een wat bleek glimlachje. „Een huwe
lijk was niet voor me weggelegd".
„Och" sprak Bunt, „daar behoeft u
misschien niet rouwig om te zijn. Alle
huwelijken zijn geen successen. Maar
ik wilde u een paar dingen vragen.
Wanneer heeft u het eerst van deze
tragische gebeurtenis gehoord?"
„Door de telefoon; de Freule belde
v anmorgen op."
„O, nam u dat gesprek op of Dirk?"
„Nee, ik. Dirk was niet thuis, maar
ik heb hem dadelijk laten zoeken en
toen bleek hij in de garage te zijn."
„O juist. En u heeft zeker ook assis
tentie verleend toen het lijk hier werd
binnengebracht?"
„Jawel, tezamen met de freule".
„Heeft u enig vermoeden wie de aan
slag kan hebben gepleegd?"
.Nee, meneer, helemaal niet."
„Vond u meneer Jacques een aange
naam mens?"
Ze zweeg even, dan zei ze:
„Och, ik had met meneer Jacques
met zoveel te maken. Ik ben voor de
huishouding en dat bespreek ik alle
maal met de Freule."
„Juist, juffrouw Tromp. Nou, verder
hoef ik u niets meer te vragen. Dank
u wel."
Ze stond op, maakte een soort diena
resse en ging dan heen.
„Zo, zo..." mompelde Bunt, „dat is
merkwaardig."
IV.
Bunt maakte bij zichzelf de opmer
king, dat het wel een beetje geleek
op een non-stop-revue, want nauwe
lijks had hjj die laatste woorden ge-
n ompeld of de deur ging alweer open
en naar binnen trad nu een allerliefst
jong meisje, dat met een half nieuws
gierig. hall vrijmoedig lachje om de
n.ond en in de ogen dtdelijk zei:
„Inspecteur, ik ben freule de Roo;
ik hoor van mijn oom, dat u me wilde
spreken".
Bunt was opgestaan en boog.
„Ja. graag freule. Wilt u niet even
■laats nemen?"
Zij knikte vriendelijk en ging zitten.
De havermout enige uren in water
weken. De appelen wassen. De klok
huiten verwijderen en daarna de ap
pel raspen in de yoghurt. De ge
weekte havermout en de kunstho-
ning toevoegen en alles goed dooreen
mengen.
APPELBOLLEN (zonder ge
bruik van een oven).
Voor het deeg: 300 g. bloem 70 g.
(4 eetlepels) margarine (boter) 30
g. (2 eetlepels) suiker ongeveer 1 y2
dl. (1 kopje) melk (of water) zout.
Voor de vulling: 8 appelen sui
ker en kaneel.
De bloem met het zout zeven. De
margarine met twee messen tegen el
kaar in, in de bloem snijden. De sui
ker en de vloeistof toevoegen en van
het geheel een gelijkmatig en stevig
deeg maken.
Dit deeg op een met bloem bestoven
aanrecht uitrollen tot een langwerpi
ge lap. Hiervan kleine vierkantjes (on
geveer 12 bij 12 cm) snijden. De ap
pelen boren en schillen. Op ieder
deeglapje een appel plaatsen en het
boorgat opvullen met een mengsel van
suiker en kaneel. De deeglapjes om
de appelen heenvouwen en het geheel
in een met bloem bestoven doekje
binden en deze in kokend water
plaatsen en ongeveer 1 uur laten
koken.
Daarna de doekjes verwijderen en
de appelbollen zo warm mogelijk pre
senteren.
„Het is er mij om te doen, freule" be
gon Bunt, „om zoveel mogelijk gege
vens te verzamelen in verband met
die aanslag op uw neef. Wat heeft u
daar eigenlijk van meegemaakt?"
„Nou, eigenlijk niet veel. Ja, toen
het al gebeurd wis, toen waren het
mijn oom, mijn neef Syxma en ik.
die het eerst bij het lijk kwamen".
„Met freule Constance".
„Nee, die bleef bij de paarden; mijn
neef Syxma ontdekte het lijk in een
bosje en die riep ons toen".
„Heeft u daar toen in de buurt iets
gezien, wat nog in het bijzonder uw
aandacht trok?"
„Nee, helemaal niet".
„Heeft u ook enig vermoeden wie
misschien de dader kan geweest zijn?"
„Nee, geen idee van".
„Hoe lang logeert u hier al bij uw
oom?"
„Drie weken; ik dacht de volgende
i eer naar huis te gaan, maar mis
schien ga ik nu met deze tragische
gebeurtenis wel wat eerder; 't is hier
ru een beetje triest".
„Ja. dat spreekt. Logeert u wel
meer bij uw oom?"
„O ja. Vooral 's winters, want wij
wonen in Ruurlo en daar is het 's zo
mers nu wel heel mooi, maar 's win
ters is het er om te leren toveren".
„En dan kunt u hier eens prettig
uitgaan?"
neef had nog een
„Daarom".
„Uw overleden
zuster, nietwaar?'
„Ja. Maar die heb ik nooit ontmoet;
die is het met de hele familie ge
brouilleerd".
„Och? Waarom?
„In verband met haar huwelijk; ze
is met een man getrouwd, die hele
maal niet van onze stand is".
„En die man kent u zeker ook niet?"
„Nee. Ik weet alleen dat hij De
Vries heet".
„Hoe weet u dat dan zo?"
„Omdat de vorige week die De
Vries een poging heeft gedaan om
mijn neef Jacques te spreken, want
dat is feitelijk zijn zwager. Ja, dat
valt toch niet te ontkennen, al houd
je hem nog zo op een afstand!
„En ontving uw neef hem?"
„O nee. Dirk kwam zeggen, dat er
een meneer De Vries was, die ver
zocht meneer v. d. Meyden even te
mogen spreken".
„Was dat 's avonds?"
„Ja, onder de thee. Maar Jacques
zei: Is die vent er nu al weer? Zeg
maar, dat ik niet thuis ben".
„O. dus het was niet de eerste keer
dat hij kwam".
„Nee, blijkbaar niet".
„Is daar toen nog verder over ge-
ïproken?"
C'ordt vervolgd
Houdt de Federatie van V.V.V.'s
in Noordholland boven het Noord-
zeekanaal haar 25ste vergadering
te Heiloo; in verband met het 40-
jarig bestaan van de afdeling
Heiloo zal deze vergadering een
feestelijk cachet dragen.
is het 275 jaar geleden, dat
prins Willem III een vergeefse
aanval deed op het door de Fran
sen bezette Woerden, waarbij het
regiment mariniers onder overste
Palm zich bijzonder onderscheidde.
wordt in Krasnapolsky in Am
sterdam een internationaal textiel-
congres gehouden.
viert Prins-Regent Karei van
België zijn 44ste verjaardag.
herdenkt China de dag waarop
35 jaar geleden de republiek werd
uitgeroepen.
wordt de bekende tekenares
Rie Cramer 60 jaar.
is Lord Rowallan; chiefscout van
de Engelse padvinders, de gast van
de Nederlandse verkenners.
viert Cuba zjjn nationale feest
ter herdenking van de in 1868 ver
kregen onafhankelijkheid.
Wij ontvingen van de heer C. de
Vries te Alkmaar een „tip" voor
deze rubriek, die helaas niet meer
gebruikt kon worden. We houden
ons echter aanbevolen!
Het bezoek van Woensdag aan het
Rijksmuseum te Amsterdam heeft alle
bestaande records geslagen. In totaal
bezochten 11.309 personen de beide ten
toonstellingen. 2103 bezoekers richtten
hun schreden naar de Nachtwacht en
6246 bezoekers passeerden overdag de
tourniquetten naar de tentoonstelling
van Weense kunstschatten, 's Avonds
kwamen daar nog 2960 personen bij.
Sedert 1 Januari 1947 hebben nu
meer dan 400.000 mensen het Rijks
museum met een bezoek vereerd. In
1946, een recordjaar, bedroeg het to
taal 304.000, dat in het afgelopen kwar
taal van 1947 reeds is overschreden.
(Ingezonden mededeling).