Mikolajczyk in Engeland
aangekomen -
WETSONTWERP regelende
vervoer te land is gereed
het
Weerbericht
lAVBT
DTjfrrnïïV
ötoodif 4 Mov. *4^
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wiermgen en Anna Paulowna
„fc zou ter dood veroordeeld worden"
Attlee in ons land
aangekomen
Klooster in Kasjmir door
benden aangevallen
Ne! van Vliet verbetert;
eigen wereldrecord
Communistisch smokkel-
schip aangehouden
De stranding van de
„Brastagi"
Komende wereldtentoon
stelling te Brussel?
Minister Witteveen
over openbare
bokswedstrijden
Zes gesneuvelden
Rusland wil verdeling van
Palestina doorzetten
Samensmelting van bedrijven zal
noodzakelijk zijn
De verkiezingen
in Engeland
Mr. Jonkman loidt weer
Overzeese gebiedstJelen
Koningstraat 7880
Den Helder
Telefoon 2345
Paat0ir° 434000 (t.n.v. N.V.
Vér. Noord. Dagbl. iio.,
Allernaar). Bank: Hoornse
CreeBet- en Effecten bank.
Alkmaar.
Dér.: J. Bijlsma
7Q&e J«s*flw*g Ttëè
HELDERSE ((II RAVT
T ARK VEN
Advertenties: 16 cent per
millimeter. Familieberichten
20 cent per mm. Kleine ad
vertenties („Juttertjes") tot
15 woorden 1.—, elk woord
meer 5 cent.
Abonnementen:
per kwartaal 3.90.
IWikolajczyk, de gevluchte leider
der Poolse (oppositie) bóeren-party,
is in Engeland aangekomen.
In een interview, dat hij te Lon
den in de woning van zgn echtge
note toestond, verklaarde Miko
lajczyk, dat hij 18 October had
vernomen, dat hjj van zijn parle
mentaire onschendbaarheid zou
worden ontheven en kort daarop
door een Pools militair gerechts
hof ter dood zou worden veroor
deeld. Hij besloot hierop het land
te verlaten.
„De communisten in Polen willen
bloed vergieten, om hun macht te ver
groten en ik heb dit willen voorko
men", aldus Mikolajczyk. „Als ik zou
zijn veroordeeld, zouden leden van
mijn partij tot represailles zijn overge
gaan, die in bloed zouden zijn ge
smoord. Dat heb ik willen vermijden
en daarom ben ik ontsnapt".
Sprekende over zijn vlucht, zeide Mi
kolajczyk: „Ik reisde eerst naar West-
Polen en vandaar door de Sovjet-Rus
sische zone van Duitsland naar de Brit
se zone, waar ik Zaterdag j.1. aan
kwam.
Mikolajczyk zeide nog geen plannen
voor de toekomst te hebben. Misschien
zal hij naar de Ver. Staten gaan, waar
hij verschillende goede vrienden heeft
onder de aldaar vertoevende politieke
ballingen uit Oost-Europa.
De vroegere Poolse partijleider zeide
niets te weten over het lot van zijn me
dewerkers, die met hem gevlucht zijn.
Hij hoopte, dat zij nog in leven zijn en
verwacht spoedig van hen te horen.
Naar gister officieus te Washington
is bekend gemaakt, zal aan Stanislaw
Mikolajczyk in de Ver. Staten asyl
worden verleend, indien hij zich daar
heen wil begeven.
Een intieme vriend van Mikolajczyk
verklaarde, dat de Poolse boerenleider
zijn vlucht begon, nadat hij een tele
gram uit Poznan had ontvangen, waar
in hem werd bericht, dat zijn moeder
ziek was. De veiligheidspolitie te War
schau heeft het telegram waarschijnlijk
voor echt aangezien. Mikolajczyk reisde
per trein naar de Sovjet-zone van
Duitsland, daar niemand verwachtte,
dat hij deze weg zou durven kiezen.
tVrnd Hoofdredacteur: Jac. SroerseB, Rayonredacteur C. A. Dekkers
De Engelse premier, mr. Attlee, ls
gisteravond om half elf in ons land
aangekomen. Hij arriveerde in een 4-
motorige York-machine van de R.A.F.
er was vergezeld van zjjn echtgenote
en Air Marshall Lees namens de R.
A.F. Op het vliegveld werd hij ver
welkomd door de Engelse ambassa
deur uit Den Haag, Sir Nevile Blano,
de minister van buitenlandse zaken,
Baron van Boetzelaer van Ooster
hout, mr. Peck, hoofd van de Chan-
cellery van de Britse ambassade en
Group Captain Heber Percy, de lucht
vaart-attaché van de ambassade.
Enkele belangstellenden, alsmede
verslaggevers en fotografen, werden
door een uitgebreid cordon van rijks-
pclitle-agent-m en douanebeambten op
een eerbiedige afstand gehouden. De
premier wandelde vrijwel onmiddellijk
door de douaneloods naar de voor hem
gereedstaande wagen en vertrok naar
de Residentie, waar hij op de Britse
ambassade de nacht ging doorbren
gen. Naar bekend, maakt mr. Attlee
vandaag een locht naar Zeelana.
Weersverwachting geldig'tot he
denavond.
TAMELIJK ZACHT WEER.
Matige, aan de kust tijdelijk
krachtige wind tussen West en
Zuid. Wisselend bewolkt; overwe
gend droog en tamelijk zacht
Een aantal leden van een inheemse
stam heeft een r.k. klooster te Bara-
moela (Kasjmir), 48 km ten Westen
van Srinagar, aangevallen, aldus meldt
het legerhoofdkwartier te New Delhi op
grond van binnengekomen berichten.
Twee Engelsen, luitenant-kolonel Dy-
kes en zijn echtgenote, benevens de toe
gevoegde moeder-overste, werden ge
dood. De drie kinderen van kolonel Dy-
kes, die naar verluidt in het klooster
op school gingen, worden vermist. Over
20 andere Engelsen in dit district heeft
men ook niets meer vernomen.
De m het middelpunt van de belangstelling staande schilder Han van Mee
geren bracht een bezoek gan het te Amsterdam vertoevende Braziliaanse
Marine opleidingsschip „Almirante Saldanha".
Tijdens het club-uur van de „Rob
ben" in het overdekte zwembad te
Hilversum heeft Nel van Vliet het
wereldrecord op de 400 m. schoolslag
met 9.8 sec. verbeterd. Het oude re
cord stond, evenals alle andere
records schoolslag, op haar naam
met 6 min. 8,4 sec., gemaakt te Hil
versum op 1 December 1946. Giste
renavond wist Nel van Vliet de 400
meter te zwemmen in 5 min. 58,6 sec.,
welke tijd de drie tijdopnemers de he
ren Armbrust, Vervoort en Teeseling
(resp. 5 min. 58,6 sec., 5 min. 58,6
sec. en 5 min. 58.3 sec.) met gering
onderling verschil vaststelden. De
tussentijden waren: 100 meter: 1 min.
23 sec., 200 meter: 2 min. 54.6 sec.,
300 meter: 4 min, 28 sec., 400 meter:
5 min. 58.6 sec.
Een naar verluidt door communisten
uitgerust schip met ongeveer 4.7 kilo
gram goudstaven, een onvermeld aantal
personen en honderden zakken tarwe,
bedoeld als hulpzending voor de com
munistische operaties in China, is bij
de ingang van de haven van Sjanghai
onderschept.
Te Tsingtao, haven in het Noord-
Oosten van Sjangtoeng, hebben leden
van het garnizoenscommando te
Sjanghai gedurende de afgelopen 24
uur drie personen gearresteerd, die
men houdt voor vertegenwoordigers
van een communistische organisatie tot
het smokkelen van levensmiddelenvoor-
raden uit Sjanghai.
In verband met in omloop zijnde
berichten omtrent het m.s. „Brastagi"
van de Rotterdamse Lloyd, dat bij het
eiland Caldeira voor de kust van Por
tugees Oost-Afrika aan de grond ge
lopen is, deelt de Lloyd ons mede, dat
het schip volgens mededeling van de
agent in Durban enig water maakt in
ruim 2. Drie sleepboten, waaronder
een met een sterke pompmstallatie,
zijn ter assistentie onderweg. De eer
ste berichten van de gezagvoerder,
kapitein G. C. Voorrips, zijn in zo
verre geruststellend, dat deze in zijn
telegram aan de agent in Durban de
verwachting uitspreekt, met hoog
water zelf vlot te kunnen komen.
Ook wordt hierin gezegd, dat de zee
kalm is. Van de zijde van de Rotter
damse Lloyd wordt thans getracht via
Scheveningen-radio rechtstreeks con
tact met de „Brastagi" te krijgen.
De „Brastagi", een vracht-passa
giersschip van bijna 12.000 ton laad
vermogen en gebouwd in 1937, vaart
thans in een buitenlijn van de Rot
terdamse Lloyd, n.1. de Java-Pacific-
lijn. Het was op weg van Durban,
waar het schip 22 October aankwam,
naar Mombasa. Bemanning en passa
giers zijn nog aan boord.
Naar „Le Peuple" bericht, zou de
Belgische regering in overweging ne
men een wereldtentoonstelling te orga
niseren.
Dit is gebeurd nadat Frankrijk te
kennen had gegeven in 1953, het jaar
dat haar volgens de agenda van inter
nationale tentoonstellingen toe kwam,
geen wereldtentoonstelling te zullen in
richten.
De minister van binnenlandse zaken,
mr. dr. P. J. Wateman, heeft zich in de
volgende circulaire tot de burgemees
ters in de onderscheidene gemeenten
gericht:
„Mij is gebleken, dat in vele gevallen
door de burgemeester wordt geweigerd
toestemming te verlenen tot het houden
van openbare bokswedstrijden.
Ik heb gemeend aan deze kwestie
nadere aandacht te moeten besteden en
ben daarbij tot de conclusie gekomen,
dat de bestrijding van de gevaren,
welke de beoefening van de bokssport
in het openbaar met zich brengt, wel
licht op meer paedagogische wijze plaats
vindt dóin langs de negatieve weg,
waarvan hierboven melding werd ge
maakt. Mijn ambtgenoot van onderwijs,
kunsten en wetenschappen, wie ik neb
verzocht mij terzake van advies te wil
len dienen, heeft mij na bestudering
van de onderhavige kwestie hierom
trent in navolgende zin ingelicht.
Indien bij het beoefenen van de boks
sport aan redelijke voorwaarden van
organisatorische, technische en opvoed
kundige aard zal worden voldaan, be
hoeft naar het oordeel van mijn ambt
genoot geen vrees te bestaan, dat deze
sportbeoefening zou leiden tot toestan
den, welke uit een oogpunt van open
bare orde en veiligheid niet wenselijk
zijn. Teneinde de zekerheid te hebben,
dat inderdaad aan eisen als bovenbe
doeld, is voldaan, verdient het aanbe
veling, dat geen toestemming voor het
houden van een bokswedstrijd wordt
gegeven, indien niet blijkt, dat de wed
strijd is georganiseerd door of met in
stemming van een organisatie, welker
reglementen en" doelstellingen de
goedkeuring wegdragen van de -minis
ter van onderwijs, kunsten en weten
schappen. Als zodanige organisatie kan
worden beschouwd de Nederlandse
Boksbond, wiens secretariaat en bonds
bureau zijn gevestigd te Amsterdam,
Frans van Mierisstraat 63, tel. 99411
Mijn voornoemde ambtgenoot acht
n.1. voldoende garantie aanwezig, als
bij bokswedstrijden, welke .door of
onder auspiciën van de Nederlandse
Boksbond worden georganiseerd, zoda
nige maatregelen worden genomen, dat
althans van bezwaren uit een oogpunt
van openbare orde en'veiligheid geen
sprake behoeft te zijn. Dit vertrouwen
is gebaseerd op de aanvaarding door de
Nederlandse Boksbond van een aantal
voorwaarden, welke door de minister
v?n onderwijs, kunsten en wetenschap
pen aan deze organisatie werden ge
steld.
BATAVIA, 3 Nov. (Aneta). - Het Nc
derlandse communiqué van Zaterdag
meldt, dat de verliezen aan Neder
landse zijde bedroegen zes gesneuvel
den en zestien gewonden.
In de betrokken subcommissie voor
Palestina der Ver. Naties heeft de Sow-
jetafgevaardigde het Amerikaanse voor
stel tot verdeling van Palestina tegen
1 Juli 1948 van de hand gewezen.
De Sowjet-Russische gedelegeerde,
Tsarapkin, stelde voor, dat het Britse
mandaat 1 Januari 1948 zal worden be
ëindigd, dat de tussen-periode niet lan
ger dan een jaar zal duren en dat er
onmiddellijk een commissie, bestaande
uit leden van de Veiligheidsraad, naar
Palestina zal worden gezonden. Tevens
stelde Tsarapkin voor, dat de Veilig
heidsraad onmiddellijk in de Joodse en
in de Arabische staat een provisoire re
geringsraad zal instellen. De Britse
troepen zouden drie a vier maanden
na het aflopen van het Britse mandaat
over Palestina het land moeten heb
ben verlaten.
hr zijn critiek op het Amerikaanse
plan zeide de Sowjet-afgevaardigde,
dat dit de gehele verantwoordelijkheid
voor het uitvoeren van het verdelings
plan op Engeland legt, hetgeen de Sow-
jet-Unie niet kan goedkeuren, daar En
geland reeds heeft gefaald bij de uit
oefening van het mandaat en de Britse
regering openlijk te kennen heeft ge
geven, dat zij niet bereid is enige be
slissing uit te voeren, welke voor Joden
of Arabieren onaanvaardbaar is.
Naar verluidt, heeft de Amerikaanse
afgevaardigde ter zitting, die met ge
sloten deuren werd gehouden, ver
klaard, dat het Amerikaanse en het
Sowjetrussische voorstel elkaar ten
dele dekken, doch hij zag niet in noe
men zonder Britse medewerking gedu
rende de tussen-periode de orde in Pa-
'estina kan handhaven.
Bij de Tweede Kamer is een ont
werp ingediend van wet tot rege
ling van het vervoer van goederen
met vrachtauto's.
Het is, in historisch verband gezien,
een opmerkelijk verschijnsel aldus
de Memorie van Toelichting dat
een der terreinen, waar, in nagenoeg
alle landen, overheidsbemoeiing met
het economische leven zich het eerst
doet gelden dat van het verkeer en
vervoer is. Dit is begrijpelijk.
De betrekkelijke kostbaarheid en
schaarste van verkeersmiddelen en
verkeerswegen bergt in zich de ten-
denz tot monopolistische ontwikke
ling. Anderzijds dreigt wanorde en
verspilling door ongebreidelde con
currentie bij de bevrediging der
verkeersbehoeften. Belangen van on
dernemers en gebruikers moeten
worden beschermd. Voor regelmaat,
betrouwbaarheid, doelmatigheid en
redelijke prijs van het vervoer en
voor een voldoende vervoersgele-
genheid. ook waar het particuliere
initiatief, wegens geringe winstkans,
daarin niet voorziet, moet worden
gezorgd.
Dit wetsontwerp zal, naar de minis-
t ter zich voorstelt, spoedig door een
tweede, tot regeling van het goede
renvervoer te water, worden gevolgd
Daarnaast zal nog een partiële her
ziening van de wet autovervoer per
sonen nodig zijn.
TAAKVERDELING.
De taakverdeling is het einddoel der
vervoerswetgeving. Zij zal de keuze
van vervoermiddel aan elke verlader
moeten vrijlaten. Wanneer de tarieven
der onderscheidene vervoerstakken
met inachtneming van de kostprijs
op juiste wijze worden gesteld, zal
daardoor met eerbiediging van de vrij
heid van de verlader een juiste en
billijke verdeling van het vervoer
over de verschillende vervoerstakken
kunnen worden bereikt. Naast deze
meer algemene en principiële bedoe
ling, heeft het wetsontwerp er nog een
van meer incidentele aard: bij te dra
gen, voor zoveel het goederenvervoer
langs de weg aangaat, tot het beëindi
gen van de regelingen, die daarvoor
in de bezettingstijd waren ontstaan.
Het onderhavige wetsontwerp moet
worden gezien als een overgangsrege
ling tussen het straffe regiem van de
bezettingstijd en de toestand, die de
minister als uiteindelijk wenselijk
voor ogen staat.
Bij de formulering van de wettelij
ke bepalingen ter regeling van een der
takken van vervoer zal de gedachte
aan coördinatie een der bepalende fac
toren voor het onderling verband der
te treffen wettelijke maatregelen moe
ten uitmaken.
TWEE WETTEN.
Bij de voorbereiding van het on
derhavige ontwerp is overwogen, of
het, mede uit dien hoofde, niet gewenst
zou zijn, het goederenvervoer langs de
weg en te water in één wet te rege
len.
De minister gaf er de voorkeur aan
zijn oorspronkelijke gedachte van twee
onderscheidene wetten te volgen.
Twee onderscheidene, niet twee ge-
scheidene wetten.
Ook de organen, die de beide wet
ten zullen moeten uitvoeren, zullen zo
gekozen en samengesteld moeten wor
den dat de bedoeling der wettelijke
voorzieningen ter zake van het onder
ling verband der beide takken van
vervoer in de praktijk tot werkelijk-
i heid wordt.
Naar stelsel en opbouw bestaat er
een sterke overeenkomst met de wet
autovervoer personen van 24 Juni '39,
Staatsblad 527.
Bij de opstelling van dit ontwerp
heeft de wet autovervoer personen tot
voorbeeld gediend. Nauwgezette ken
nisneming zal evenwel uitwijzen, dat
hier van slaafse navolging niet gespro
ken kan worden. Waar de stof zulks
gebood, is een afwijkende oplossing
gekozen. Zo is ten aanzien van het
„eigen vervoer" niet de eis ener ver
gunning gesteld, maar een inschrij
vingsplicht voorzien.
De minister is van mening, dat al
leen het vervoer met vrachtauto's in
het totale vervoersbeeld van genoeg
zaam belang is om hier voor regeling
in aanmerking te komen Het ontwerp
behandelt dus alleen het wegvervoer
van goederen met vrachtauto's en laat
dat met andere transportmiddelen en
met motorijwielen vrii.
SOORTEN VAN VERVOER
De soorten goederenvervoer met
vrachtauto's langs de openbare weg.
die het wetsontwerp .onderscheidt, zijn
de volgende:
Vrachtautodiensten: Hierin is sa
mengevat al het vervoer, dat plaats
vindt over vastgestelde trajecten en op
vastgestelde tijden en tegen vergoe
ding. dat geschiedt in aansluiting aan
een geregelde dienst tot goederenver
voer (per spoor af tram. lan«s de weg,
te water of door de lucht).
Ongeregeld vervoer: Hierin is sa
mengevat al het vervoer tegen vergoe
ding. dat niet geschiedt per vrachtauto-
dienst of per afhaal- en besteldienst
en dat evenmin eigenvervoer is. Het
is dus een verzameling voor allerlei
vervoer, dat niet het karakter van een
dienst heeft, maar zowel wat route en
tijdstip als vergoeding betreft, aan in
dividuele of bijzondere behoeften is
aangepast. Zowel het zgn. „wilde" ver
voer. als het relatie-vervoer en het
bijzondere vervoer- veevervoer. mellj-
vervoer. verhuistransporten e.d.. val
len hieronder.
Eigen vervoer: het kenmerkende van
dit vervoer is. dat het geschiedt ten
eigen behoeve of ten behoeve van
eigen onderneming of bedrijf met
vrachtauto's, waarover degene. te
wiens name het vervoer geschiedt, ge
durende langere tijd de voortdurende
en uitsluitende beschikking heeft.
Nader overleg met het ministerie
van economische zaken en met dat
van justitie zal worden gevoerd om
na te gaan of reeds thans de kwes
tie van tussenpersonen in het goe
derenvervoer dient te worden ge
regeld.
Het gaat er om het goederenvervoer
langs de weg binnen het vervoersap
paraat als eenheid gezien, de plaats te
verzekeren, die daaraan naar aard en
economisch karakter, met inachtne
ming van de belangen van vervoerder,
personeel en verlader, uit een oogpunt
vhn algemeen belang toekomt. Zo
eenvoudig, betrekkelijk, de omschrij
ving van het doel is, zo moeilijk is
de beantwoording van de vraag, wel
ke middelen ter bereiking daarvan
moeten worden aangewend. De wet
telijke voorzieningen zullen dus van
die aard moeten zijn, dat zij een uit'
voering mogelijk maken, waardoor het
gestelde doel gaandeweg kan worden
j bereikt. Het is zeker niet te verwach
ten, dat dit na de inwerkingtreding
der wet binnen korte tijd het geval
zal zijn.
Al zal een commissie zich aanvan
kelijk bij het verlenen der vergum
ningen zo veel mogelijk houden aan
de bestaande toestand, het moet van
de aanvang af mogelijk zijn, dat een
vergunning in het algemeen vervoers
belang wordt geweigerd, ofwel dat van
de aanvraag ener vergunning wordt
afgeweken, of deze wordt verleend aan
de aanvrager tezamen met anderen
Verder moet de bevoegdheid bestaan
de vergunning te wijzigen of in te
trekken, indien het algemeen ver
voersbelang dit nodig maakt.
De talrijkheid der ondernemers en
het zeer gevarieerde beeld van het
ongeregeld vervoer maken het wense
lijk. de verlening der vergunningen
niet in handen te leggen van een cen
traal orgaan, maar deze toe te ver
trouwen aan de rijksinspecteurs van
het verkeer.
Tot dit doel te geraken vormt een
belanrijke taak voer overtieid en be
drijfsleven
Elke verkiezing brengt verschuivin
gen in het partij-politieke beeld van
een democratisch geregeerde staat te
weeg.
En zo behoeft de uitslag van de
gemeenteraadsverkiezingen van jtl.
Zaterdag in vierhonderd dorpen en
steden van Engeland en Wales ons
evenmin te verwonderen.
Wij hebben het gezien: bij de jong
ste verkiezingen in Frankrijk.
Wij zien het nu in het rijk der Brit
ten en wij zouden dat, indien men in
Nederland op de dag van heden ter
stembus toog, evenzo kunnen consta
teren, want ook in ons land liggen de
verhoudingen duidelijk anders dan bij
de laatste verkiezingen tot uiting kwam.
Want elke partij, die de meerderheid
in de regering weet te veroveren, staat
bloot aan critiek, en het is van het
goed of minder goed leiden van
s lands zaken afhankelijk of deze op
positie wel of geen voet aan de
grond kan krijgen.
Hoe nu ontwikkelde zich het beeld
in Engeland?
Na aan het hoofd van de coalitie
regering het Britse volk via een tijd
van „bloed, zweet en tranen" ter over
winning geleid te hebben moest
Churchill en met hem de Conser
vatieve partij he roer van het schip
van staat uit handen geven en was
het Clement Attlee, die als eerste mi
nister in Downingstreet no. 10 de la
kens ging uitdelen.
Het kwam onverwacht deze omme
zwaai, zo onverwacht, dat Churchill
midden in een conferentie van de
Grote Drie te Berlijn zijn paperassen
moest pakken en als een door zijn
volk teleurgesteld man naar het Va
derland terug vloog. Attlee profiteer
de direct van de verkiezingen en nam
Churchill's zetel aan de ronde ta
fel in.
Wij weten niet, of de Labour-Partij
op de dag der vreugde zich algeheel
heeft gerealiseerd, welke enorme last
haar door de uitspraak van het volk
op de schouders werd gelegd. De taak,
dit land door een bijna zesjarige strijd
op leven en dood, geslagen en uitge
put, weer op de been te helpen, bleek
zwaarder en uitgebreider dan wie ook
in 1945 heeft kunnen bevroeden.
Daar kwam, behalve deze moeilijke
opdracht ten opzichte van het bin
nenland, nog bij de chaotische en nog
steeds verwarder wordende politiek in
overzeese gebieden van het Imperium
(Palestina en India), alsmede de niet
benijdenswaardige situatie: het bezet
ten van een deel van het verslagen
Duitsland met alles wat hieraan ver
bonden is.
Zonder verder op deze zaken dieper
in te gaan, overdrijven wij niet als
wij beweren, dat deze taak, hoewel
van geheel andere aard, niet minder
moeilijk is dan die, welke de regering-
Churchill tijdens de oorlogsjaren had
te volbrengen.
Het enige verschil is echter, dat
Churchill's ploeg op een breder basis
was gefundeerd dan het team van
Attlee, daarom minder van een oppo
sitie te vrezen had en dus ongestoor
der en met meer steun van de brede
lagen van het volk kon regeren.
De hervormingsmaatregelen, die de
Labour-regering in November 1945 bij
monde van Herbert Morrison bekend
maakte en waarin zij plannen aankon
digde, die sterk ingrepen in de ge
hele economische structuur (nationa
lisatie van mijnen, electriciteits- en
gasbedrijven, verkeerswezen, scheep
vaart. ijzer- en staalindustrie) van het
land, waren te enorm om door een
regering op een dergelijke smalle ba
sis gefundeerd, uitgevoerd te worden.
De voedselvoorziening, die eerder
slechter dan beter wordt, de zware
druk der belastingen, en de voortdu
rende achteruitgang van nationaal ver
mogen, punten, die stuk voor stuk de
oppositie stof voor critiek gaven, heb
ben de weegschaal weer doen door
slaan ten gunste van deze oppositie en
haar voornamelijk ten koste van de
Labour-Party een flink aantal zetels
doen veroveren.
Dat de Conservatieve Partij her
leeft is een onomstotelijk feit.
In hoeverre dit zou kunnen leiden
tot nieuwe verkiezingen voor het Par
lement en daaruit volgende tot de sa
menstelling van een nieuwe regering,
moet nog worden afgewacht. Zeker is.
dat de huidige regering uit deze uiting
der openbare mening haar conclusies
zal moeten trekken en zal moeten han
delen gelijk dat in een democratisch
regerings-systeem past.
Een kabinet met een bredere basis
dan het tegenwoordige kan slechts
voordeel hebben voor het gehele
Britse volk.
AD INTERIM.
Naar het A.N.P. van officiële zgde
erneemt, heeft Zijne Excellentie mi
nister Jonkman met ingang van
heden wederom de leiding ven het De
partement van Overzeese Gebiedsde
len op aiefe