Mikolajczyk in Engeland aangekomen - WETSONTWERP regelende vervoer te land is gereed het Weerbericht lAVBT DTjfrrnïïV ötoodif 4 Mov. *4^ Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wiermgen en Anna Paulowna „fc zou ter dood veroordeeld worden" Attlee in ons land aangekomen Klooster in Kasjmir door benden aangevallen Ne! van Vliet verbetert; eigen wereldrecord Communistisch smokkel- schip aangehouden De stranding van de „Brastagi" Komende wereldtentoon stelling te Brussel? Minister Witteveen over openbare bokswedstrijden Zes gesneuvelden Rusland wil verdeling van Palestina doorzetten Samensmelting van bedrijven zal noodzakelijk zijn De verkiezingen in Engeland Mr. Jonkman loidt weer Overzeese gebiedstJelen Koningstraat 7880 Den Helder Telefoon 2345 Paat0ir° 434000 (t.n.v. N.V. Vér. Noord. Dagbl. iio., Allernaar). Bank: Hoornse CreeBet- en Effecten bank. Alkmaar. Dér.: J. Bijlsma 7Q&e J«s*flw*g Ttëè HELDERSE ((II RAVT T ARK VEN Advertenties: 16 cent per millimeter. Familieberichten 20 cent per mm. Kleine ad vertenties („Juttertjes") tot 15 woorden 1.—, elk woord meer 5 cent. Abonnementen: per kwartaal 3.90. IWikolajczyk, de gevluchte leider der Poolse (oppositie) bóeren-party, is in Engeland aangekomen. In een interview, dat hij te Lon den in de woning van zgn echtge note toestond, verklaarde Miko lajczyk, dat hij 18 October had vernomen, dat hjj van zijn parle mentaire onschendbaarheid zou worden ontheven en kort daarop door een Pools militair gerechts hof ter dood zou worden veroor deeld. Hij besloot hierop het land te verlaten. „De communisten in Polen willen bloed vergieten, om hun macht te ver groten en ik heb dit willen voorko men", aldus Mikolajczyk. „Als ik zou zijn veroordeeld, zouden leden van mijn partij tot represailles zijn overge gaan, die in bloed zouden zijn ge smoord. Dat heb ik willen vermijden en daarom ben ik ontsnapt". Sprekende over zijn vlucht, zeide Mi kolajczyk: „Ik reisde eerst naar West- Polen en vandaar door de Sovjet-Rus sische zone van Duitsland naar de Brit se zone, waar ik Zaterdag j.1. aan kwam. Mikolajczyk zeide nog geen plannen voor de toekomst te hebben. Misschien zal hij naar de Ver. Staten gaan, waar hij verschillende goede vrienden heeft onder de aldaar vertoevende politieke ballingen uit Oost-Europa. De vroegere Poolse partijleider zeide niets te weten over het lot van zijn me dewerkers, die met hem gevlucht zijn. Hij hoopte, dat zij nog in leven zijn en verwacht spoedig van hen te horen. Naar gister officieus te Washington is bekend gemaakt, zal aan Stanislaw Mikolajczyk in de Ver. Staten asyl worden verleend, indien hij zich daar heen wil begeven. Een intieme vriend van Mikolajczyk verklaarde, dat de Poolse boerenleider zijn vlucht begon, nadat hij een tele gram uit Poznan had ontvangen, waar in hem werd bericht, dat zijn moeder ziek was. De veiligheidspolitie te War schau heeft het telegram waarschijnlijk voor echt aangezien. Mikolajczyk reisde per trein naar de Sovjet-zone van Duitsland, daar niemand verwachtte, dat hij deze weg zou durven kiezen. tVrnd Hoofdredacteur: Jac. SroerseB, Rayonredacteur C. A. Dekkers De Engelse premier, mr. Attlee, ls gisteravond om half elf in ons land aangekomen. Hij arriveerde in een 4- motorige York-machine van de R.A.F. er was vergezeld van zjjn echtgenote en Air Marshall Lees namens de R. A.F. Op het vliegveld werd hij ver welkomd door de Engelse ambassa deur uit Den Haag, Sir Nevile Blano, de minister van buitenlandse zaken, Baron van Boetzelaer van Ooster hout, mr. Peck, hoofd van de Chan- cellery van de Britse ambassade en Group Captain Heber Percy, de lucht vaart-attaché van de ambassade. Enkele belangstellenden, alsmede verslaggevers en fotografen, werden door een uitgebreid cordon van rijks- pclitle-agent-m en douanebeambten op een eerbiedige afstand gehouden. De premier wandelde vrijwel onmiddellijk door de douaneloods naar de voor hem gereedstaande wagen en vertrok naar de Residentie, waar hij op de Britse ambassade de nacht ging doorbren gen. Naar bekend, maakt mr. Attlee vandaag een locht naar Zeelana. Weersverwachting geldig'tot he denavond. TAMELIJK ZACHT WEER. Matige, aan de kust tijdelijk krachtige wind tussen West en Zuid. Wisselend bewolkt; overwe gend droog en tamelijk zacht Een aantal leden van een inheemse stam heeft een r.k. klooster te Bara- moela (Kasjmir), 48 km ten Westen van Srinagar, aangevallen, aldus meldt het legerhoofdkwartier te New Delhi op grond van binnengekomen berichten. Twee Engelsen, luitenant-kolonel Dy- kes en zijn echtgenote, benevens de toe gevoegde moeder-overste, werden ge dood. De drie kinderen van kolonel Dy- kes, die naar verluidt in het klooster op school gingen, worden vermist. Over 20 andere Engelsen in dit district heeft men ook niets meer vernomen. De m het middelpunt van de belangstelling staande schilder Han van Mee geren bracht een bezoek gan het te Amsterdam vertoevende Braziliaanse Marine opleidingsschip „Almirante Saldanha". Tijdens het club-uur van de „Rob ben" in het overdekte zwembad te Hilversum heeft Nel van Vliet het wereldrecord op de 400 m. schoolslag met 9.8 sec. verbeterd. Het oude re cord stond, evenals alle andere records schoolslag, op haar naam met 6 min. 8,4 sec., gemaakt te Hil versum op 1 December 1946. Giste renavond wist Nel van Vliet de 400 meter te zwemmen in 5 min. 58,6 sec., welke tijd de drie tijdopnemers de he ren Armbrust, Vervoort en Teeseling (resp. 5 min. 58,6 sec., 5 min. 58,6 sec. en 5 min. 58.3 sec.) met gering onderling verschil vaststelden. De tussentijden waren: 100 meter: 1 min. 23 sec., 200 meter: 2 min. 54.6 sec., 300 meter: 4 min, 28 sec., 400 meter: 5 min. 58.6 sec. Een naar verluidt door communisten uitgerust schip met ongeveer 4.7 kilo gram goudstaven, een onvermeld aantal personen en honderden zakken tarwe, bedoeld als hulpzending voor de com munistische operaties in China, is bij de ingang van de haven van Sjanghai onderschept. Te Tsingtao, haven in het Noord- Oosten van Sjangtoeng, hebben leden van het garnizoenscommando te Sjanghai gedurende de afgelopen 24 uur drie personen gearresteerd, die men houdt voor vertegenwoordigers van een communistische organisatie tot het smokkelen van levensmiddelenvoor- raden uit Sjanghai. In verband met in omloop zijnde berichten omtrent het m.s. „Brastagi" van de Rotterdamse Lloyd, dat bij het eiland Caldeira voor de kust van Por tugees Oost-Afrika aan de grond ge lopen is, deelt de Lloyd ons mede, dat het schip volgens mededeling van de agent in Durban enig water maakt in ruim 2. Drie sleepboten, waaronder een met een sterke pompmstallatie, zijn ter assistentie onderweg. De eer ste berichten van de gezagvoerder, kapitein G. C. Voorrips, zijn in zo verre geruststellend, dat deze in zijn telegram aan de agent in Durban de verwachting uitspreekt, met hoog water zelf vlot te kunnen komen. Ook wordt hierin gezegd, dat de zee kalm is. Van de zijde van de Rotter damse Lloyd wordt thans getracht via Scheveningen-radio rechtstreeks con tact met de „Brastagi" te krijgen. De „Brastagi", een vracht-passa giersschip van bijna 12.000 ton laad vermogen en gebouwd in 1937, vaart thans in een buitenlijn van de Rot terdamse Lloyd, n.1. de Java-Pacific- lijn. Het was op weg van Durban, waar het schip 22 October aankwam, naar Mombasa. Bemanning en passa giers zijn nog aan boord. Naar „Le Peuple" bericht, zou de Belgische regering in overweging ne men een wereldtentoonstelling te orga niseren. Dit is gebeurd nadat Frankrijk te kennen had gegeven in 1953, het jaar dat haar volgens de agenda van inter nationale tentoonstellingen toe kwam, geen wereldtentoonstelling te zullen in richten. De minister van binnenlandse zaken, mr. dr. P. J. Wateman, heeft zich in de volgende circulaire tot de burgemees ters in de onderscheidene gemeenten gericht: „Mij is gebleken, dat in vele gevallen door de burgemeester wordt geweigerd toestemming te verlenen tot het houden van openbare bokswedstrijden. Ik heb gemeend aan deze kwestie nadere aandacht te moeten besteden en ben daarbij tot de conclusie gekomen, dat de bestrijding van de gevaren, welke de beoefening van de bokssport in het openbaar met zich brengt, wel licht op meer paedagogische wijze plaats vindt dóin langs de negatieve weg, waarvan hierboven melding werd ge maakt. Mijn ambtgenoot van onderwijs, kunsten en wetenschappen, wie ik neb verzocht mij terzake van advies te wil len dienen, heeft mij na bestudering van de onderhavige kwestie hierom trent in navolgende zin ingelicht. Indien bij het beoefenen van de boks sport aan redelijke voorwaarden van organisatorische, technische en opvoed kundige aard zal worden voldaan, be hoeft naar het oordeel van mijn ambt genoot geen vrees te bestaan, dat deze sportbeoefening zou leiden tot toestan den, welke uit een oogpunt van open bare orde en veiligheid niet wenselijk zijn. Teneinde de zekerheid te hebben, dat inderdaad aan eisen als bovenbe doeld, is voldaan, verdient het aanbe veling, dat geen toestemming voor het houden van een bokswedstrijd wordt gegeven, indien niet blijkt, dat de wed strijd is georganiseerd door of met in stemming van een organisatie, welker reglementen en" doelstellingen de goedkeuring wegdragen van de -minis ter van onderwijs, kunsten en weten schappen. Als zodanige organisatie kan worden beschouwd de Nederlandse Boksbond, wiens secretariaat en bonds bureau zijn gevestigd te Amsterdam, Frans van Mierisstraat 63, tel. 99411 Mijn voornoemde ambtgenoot acht n.1. voldoende garantie aanwezig, als bij bokswedstrijden, welke .door of onder auspiciën van de Nederlandse Boksbond worden georganiseerd, zoda nige maatregelen worden genomen, dat althans van bezwaren uit een oogpunt van openbare orde en'veiligheid geen sprake behoeft te zijn. Dit vertrouwen is gebaseerd op de aanvaarding door de Nederlandse Boksbond van een aantal voorwaarden, welke door de minister v?n onderwijs, kunsten en wetenschap pen aan deze organisatie werden ge steld. BATAVIA, 3 Nov. (Aneta). - Het Nc derlandse communiqué van Zaterdag meldt, dat de verliezen aan Neder landse zijde bedroegen zes gesneuvel den en zestien gewonden. In de betrokken subcommissie voor Palestina der Ver. Naties heeft de Sow- jetafgevaardigde het Amerikaanse voor stel tot verdeling van Palestina tegen 1 Juli 1948 van de hand gewezen. De Sowjet-Russische gedelegeerde, Tsarapkin, stelde voor, dat het Britse mandaat 1 Januari 1948 zal worden be ëindigd, dat de tussen-periode niet lan ger dan een jaar zal duren en dat er onmiddellijk een commissie, bestaande uit leden van de Veiligheidsraad, naar Palestina zal worden gezonden. Tevens stelde Tsarapkin voor, dat de Veilig heidsraad onmiddellijk in de Joodse en in de Arabische staat een provisoire re geringsraad zal instellen. De Britse troepen zouden drie a vier maanden na het aflopen van het Britse mandaat over Palestina het land moeten heb ben verlaten. hr zijn critiek op het Amerikaanse plan zeide de Sowjet-afgevaardigde, dat dit de gehele verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van het verdelings plan op Engeland legt, hetgeen de Sow- jet-Unie niet kan goedkeuren, daar En geland reeds heeft gefaald bij de uit oefening van het mandaat en de Britse regering openlijk te kennen heeft ge geven, dat zij niet bereid is enige be slissing uit te voeren, welke voor Joden of Arabieren onaanvaardbaar is. Naar verluidt, heeft de Amerikaanse afgevaardigde ter zitting, die met ge sloten deuren werd gehouden, ver klaard, dat het Amerikaanse en het Sowjetrussische voorstel elkaar ten dele dekken, doch hij zag niet in noe men zonder Britse medewerking gedu rende de tussen-periode de orde in Pa- 'estina kan handhaven. Bij de Tweede Kamer is een ont werp ingediend van wet tot rege ling van het vervoer van goederen met vrachtauto's. Het is, in historisch verband gezien, een opmerkelijk verschijnsel aldus de Memorie van Toelichting dat een der terreinen, waar, in nagenoeg alle landen, overheidsbemoeiing met het economische leven zich het eerst doet gelden dat van het verkeer en vervoer is. Dit is begrijpelijk. De betrekkelijke kostbaarheid en schaarste van verkeersmiddelen en verkeerswegen bergt in zich de ten- denz tot monopolistische ontwikke ling. Anderzijds dreigt wanorde en verspilling door ongebreidelde con currentie bij de bevrediging der verkeersbehoeften. Belangen van on dernemers en gebruikers moeten worden beschermd. Voor regelmaat, betrouwbaarheid, doelmatigheid en redelijke prijs van het vervoer en voor een voldoende vervoersgele- genheid. ook waar het particuliere initiatief, wegens geringe winstkans, daarin niet voorziet, moet worden gezorgd. Dit wetsontwerp zal, naar de minis- t ter zich voorstelt, spoedig door een tweede, tot regeling van het goede renvervoer te water, worden gevolgd Daarnaast zal nog een partiële her ziening van de wet autovervoer per sonen nodig zijn. TAAKVERDELING. De taakverdeling is het einddoel der vervoerswetgeving. Zij zal de keuze van vervoermiddel aan elke verlader moeten vrijlaten. Wanneer de tarieven der onderscheidene vervoerstakken met inachtneming van de kostprijs op juiste wijze worden gesteld, zal daardoor met eerbiediging van de vrij heid van de verlader een juiste en billijke verdeling van het vervoer over de verschillende vervoerstakken kunnen worden bereikt. Naast deze meer algemene en principiële bedoe ling, heeft het wetsontwerp er nog een van meer incidentele aard: bij te dra gen, voor zoveel het goederenvervoer langs de weg aangaat, tot het beëindi gen van de regelingen, die daarvoor in de bezettingstijd waren ontstaan. Het onderhavige wetsontwerp moet worden gezien als een overgangsrege ling tussen het straffe regiem van de bezettingstijd en de toestand, die de minister als uiteindelijk wenselijk voor ogen staat. Bij de formulering van de wettelij ke bepalingen ter regeling van een der takken van vervoer zal de gedachte aan coördinatie een der bepalende fac toren voor het onderling verband der te treffen wettelijke maatregelen moe ten uitmaken. TWEE WETTEN. Bij de voorbereiding van het on derhavige ontwerp is overwogen, of het, mede uit dien hoofde, niet gewenst zou zijn, het goederenvervoer langs de weg en te water in één wet te rege len. De minister gaf er de voorkeur aan zijn oorspronkelijke gedachte van twee onderscheidene wetten te volgen. Twee onderscheidene, niet twee ge- scheidene wetten. Ook de organen, die de beide wet ten zullen moeten uitvoeren, zullen zo gekozen en samengesteld moeten wor den dat de bedoeling der wettelijke voorzieningen ter zake van het onder ling verband der beide takken van vervoer in de praktijk tot werkelijk- i heid wordt. Naar stelsel en opbouw bestaat er een sterke overeenkomst met de wet autovervoer personen van 24 Juni '39, Staatsblad 527. Bij de opstelling van dit ontwerp heeft de wet autovervoer personen tot voorbeeld gediend. Nauwgezette ken nisneming zal evenwel uitwijzen, dat hier van slaafse navolging niet gespro ken kan worden. Waar de stof zulks gebood, is een afwijkende oplossing gekozen. Zo is ten aanzien van het „eigen vervoer" niet de eis ener ver gunning gesteld, maar een inschrij vingsplicht voorzien. De minister is van mening, dat al leen het vervoer met vrachtauto's in het totale vervoersbeeld van genoeg zaam belang is om hier voor regeling in aanmerking te komen Het ontwerp behandelt dus alleen het wegvervoer van goederen met vrachtauto's en laat dat met andere transportmiddelen en met motorijwielen vrii. SOORTEN VAN VERVOER De soorten goederenvervoer met vrachtauto's langs de openbare weg. die het wetsontwerp .onderscheidt, zijn de volgende: Vrachtautodiensten: Hierin is sa mengevat al het vervoer, dat plaats vindt over vastgestelde trajecten en op vastgestelde tijden en tegen vergoe ding. dat geschiedt in aansluiting aan een geregelde dienst tot goederenver voer (per spoor af tram. lan«s de weg, te water of door de lucht). Ongeregeld vervoer: Hierin is sa mengevat al het vervoer tegen vergoe ding. dat niet geschiedt per vrachtauto- dienst of per afhaal- en besteldienst en dat evenmin eigenvervoer is. Het is dus een verzameling voor allerlei vervoer, dat niet het karakter van een dienst heeft, maar zowel wat route en tijdstip als vergoeding betreft, aan in dividuele of bijzondere behoeften is aangepast. Zowel het zgn. „wilde" ver voer. als het relatie-vervoer en het bijzondere vervoer- veevervoer. mellj- vervoer. verhuistransporten e.d.. val len hieronder. Eigen vervoer: het kenmerkende van dit vervoer is. dat het geschiedt ten eigen behoeve of ten behoeve van eigen onderneming of bedrijf met vrachtauto's, waarover degene. te wiens name het vervoer geschiedt, ge durende langere tijd de voortdurende en uitsluitende beschikking heeft. Nader overleg met het ministerie van economische zaken en met dat van justitie zal worden gevoerd om na te gaan of reeds thans de kwes tie van tussenpersonen in het goe derenvervoer dient te worden ge regeld. Het gaat er om het goederenvervoer langs de weg binnen het vervoersap paraat als eenheid gezien, de plaats te verzekeren, die daaraan naar aard en economisch karakter, met inachtne ming van de belangen van vervoerder, personeel en verlader, uit een oogpunt vhn algemeen belang toekomt. Zo eenvoudig, betrekkelijk, de omschrij ving van het doel is, zo moeilijk is de beantwoording van de vraag, wel ke middelen ter bereiking daarvan moeten worden aangewend. De wet telijke voorzieningen zullen dus van die aard moeten zijn, dat zij een uit' voering mogelijk maken, waardoor het gestelde doel gaandeweg kan worden j bereikt. Het is zeker niet te verwach ten, dat dit na de inwerkingtreding der wet binnen korte tijd het geval zal zijn. Al zal een commissie zich aanvan kelijk bij het verlenen der vergum ningen zo veel mogelijk houden aan de bestaande toestand, het moet van de aanvang af mogelijk zijn, dat een vergunning in het algemeen vervoers belang wordt geweigerd, ofwel dat van de aanvraag ener vergunning wordt afgeweken, of deze wordt verleend aan de aanvrager tezamen met anderen Verder moet de bevoegdheid bestaan de vergunning te wijzigen of in te trekken, indien het algemeen ver voersbelang dit nodig maakt. De talrijkheid der ondernemers en het zeer gevarieerde beeld van het ongeregeld vervoer maken het wense lijk. de verlening der vergunningen niet in handen te leggen van een cen traal orgaan, maar deze toe te ver trouwen aan de rijksinspecteurs van het verkeer. Tot dit doel te geraken vormt een belanrijke taak voer overtieid en be drijfsleven Elke verkiezing brengt verschuivin gen in het partij-politieke beeld van een democratisch geregeerde staat te weeg. En zo behoeft de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van jtl. Zaterdag in vierhonderd dorpen en steden van Engeland en Wales ons evenmin te verwonderen. Wij hebben het gezien: bij de jong ste verkiezingen in Frankrijk. Wij zien het nu in het rijk der Brit ten en wij zouden dat, indien men in Nederland op de dag van heden ter stembus toog, evenzo kunnen consta teren, want ook in ons land liggen de verhoudingen duidelijk anders dan bij de laatste verkiezingen tot uiting kwam. Want elke partij, die de meerderheid in de regering weet te veroveren, staat bloot aan critiek, en het is van het goed of minder goed leiden van s lands zaken afhankelijk of deze op positie wel of geen voet aan de grond kan krijgen. Hoe nu ontwikkelde zich het beeld in Engeland? Na aan het hoofd van de coalitie regering het Britse volk via een tijd van „bloed, zweet en tranen" ter over winning geleid te hebben moest Churchill en met hem de Conser vatieve partij he roer van het schip van staat uit handen geven en was het Clement Attlee, die als eerste mi nister in Downingstreet no. 10 de la kens ging uitdelen. Het kwam onverwacht deze omme zwaai, zo onverwacht, dat Churchill midden in een conferentie van de Grote Drie te Berlijn zijn paperassen moest pakken en als een door zijn volk teleurgesteld man naar het Va derland terug vloog. Attlee profiteer de direct van de verkiezingen en nam Churchill's zetel aan de ronde ta fel in. Wij weten niet, of de Labour-Partij op de dag der vreugde zich algeheel heeft gerealiseerd, welke enorme last haar door de uitspraak van het volk op de schouders werd gelegd. De taak, dit land door een bijna zesjarige strijd op leven en dood, geslagen en uitge put, weer op de been te helpen, bleek zwaarder en uitgebreider dan wie ook in 1945 heeft kunnen bevroeden. Daar kwam, behalve deze moeilijke opdracht ten opzichte van het bin nenland, nog bij de chaotische en nog steeds verwarder wordende politiek in overzeese gebieden van het Imperium (Palestina en India), alsmede de niet benijdenswaardige situatie: het bezet ten van een deel van het verslagen Duitsland met alles wat hieraan ver bonden is. Zonder verder op deze zaken dieper in te gaan, overdrijven wij niet als wij beweren, dat deze taak, hoewel van geheel andere aard, niet minder moeilijk is dan die, welke de regering- Churchill tijdens de oorlogsjaren had te volbrengen. Het enige verschil is echter, dat Churchill's ploeg op een breder basis was gefundeerd dan het team van Attlee, daarom minder van een oppo sitie te vrezen had en dus ongestoor der en met meer steun van de brede lagen van het volk kon regeren. De hervormingsmaatregelen, die de Labour-regering in November 1945 bij monde van Herbert Morrison bekend maakte en waarin zij plannen aankon digde, die sterk ingrepen in de ge hele economische structuur (nationa lisatie van mijnen, electriciteits- en gasbedrijven, verkeerswezen, scheep vaart. ijzer- en staalindustrie) van het land, waren te enorm om door een regering op een dergelijke smalle ba sis gefundeerd, uitgevoerd te worden. De voedselvoorziening, die eerder slechter dan beter wordt, de zware druk der belastingen, en de voortdu rende achteruitgang van nationaal ver mogen, punten, die stuk voor stuk de oppositie stof voor critiek gaven, heb ben de weegschaal weer doen door slaan ten gunste van deze oppositie en haar voornamelijk ten koste van de Labour-Party een flink aantal zetels doen veroveren. Dat de Conservatieve Partij her leeft is een onomstotelijk feit. In hoeverre dit zou kunnen leiden tot nieuwe verkiezingen voor het Par lement en daaruit volgende tot de sa menstelling van een nieuwe regering, moet nog worden afgewacht. Zeker is. dat de huidige regering uit deze uiting der openbare mening haar conclusies zal moeten trekken en zal moeten han delen gelijk dat in een democratisch regerings-systeem past. Een kabinet met een bredere basis dan het tegenwoordige kan slechts voordeel hebben voor het gehele Britse volk. AD INTERIM. Naar het A.N.P. van officiële zgde erneemt, heeft Zijne Excellentie mi nister Jonkman met ingang van heden wederom de leiding ven het De partement van Overzeese Gebiedsde len op aiefe

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 1