VOEDSEL, VREDE EN
VOORUITGANG
Spoorwegen wensen samenwerking
Weerbericht
Donderdag 6 Nov. '47
70ste Jaargang No. 7655
Dagblad voor Den Helder, Koegras, Texel, Wieringen en Anna Paulowna
Maar eerstwerken, denken en zuinig zijn
Boodschap van Attiee
aan
het Nederlandse volk
Telefoneren in rijdende
trein
Drie uitspraken
en
Bussen verdwijnen als er genoeg
treinen zijn
Vrachttarieven verlaagd
Prijsverlaging voorkomt
inflatie
Kleding voor school
kinderen
Babies krijgen melk in plaast
van kaas
Nieuwe Bonnen
Potlodenindustrie
te Heiloo?
Sir Cunningham, de
laatste
BUREAU:
Koningstraat 7880
Den Helder
Telefoon 2345
postgiro 434000 (t.n.v. N.V
Ver. Noord. Dagbl. i.o.,
Alkmaar). Bank: Hoornse
Crediet- en Effectenbank,
Alkmaar.
Dir.: J. Bijlsma
TARIEVEN:
Advertenties: 16 cent per
millimeter Familieberichten
20 cent per mm. Kleine ad
vertenties („Juttertjes") tot
15 woorden Lelk woord
meer 5 cent
Abonnementen:
per kwartaal 3.90.
Wrnd Hoofdredacteur: Jac. Broe-rsen, Rayon redacteur G. A. Dekkers
(Van onze speciale verslaggeefster).
Gisteren was het de stad Utrecht, die tientallen vrouwen van het Plat
teland ontving. In dit centrum van ons vaderland werd namelijk de Algem.
herfstvergadering van de Bond voor Plattelandsvrouwen gehouden.
Ook nu weer was er zeer veel belangstelling voor deze bijeenkomst.
Vrijwel alle streken van het land waren vertegenwoordigd, hetgeen leidde
tot een prettige en leerzame gedachtenwisseling inzake velschillende onder
werpen.
De vergadering werd geopend door
de presidente, mevr. EversDijkhui
zen. Zij deelde mede, dat de toeloop
voor deze bijeenkomst zo groot was,
dat ongeveer 80 leden moesten wor
den afgeschreven. Deze teleurstelling
had men echter zelf kunnen voorko
men, door zich tijdig op te geven.
De presidente wees op het vele
werk, dat de afgelopen zomer in de
Bond is verricht. Hieruit blijkt, dat de
plattelandsvrouw wil werken voor
haar idealen.
Nadat de algemene secretaresse,
mej. Boekei, de notulen der voorjaars
vergadering had voorgelezen en on
der leiding van mevr. Vis uit Venhui
zen het Bondslied was gezongen,
kreeg mevr. Waiboervan Elteren
uit Anna Paulowna het woord.
Zij besprak, evenals zij dit op de
Provinciale vergadering te Alkmaar
deed, het vraagpunt „Wat kan de
vrouw doen voor de wereldvrede?"
Mevr. Waiboer had zitting in de
resumé-commissie, die alle binnenge
komen antwoorden heeft behandeld,
en las ook op deze vergadering de
belangrijkste rapporten of uittrek
sels daaruit voor. Van de 125 rap
porten waren er 32 uit de provincie
N oord-Holland.
Ook nu weer hoorden wij de ant
woorden voorlezen, waarvan wij nog
eens de belangrijkste willen noemen.
De vredesgedachte moet beginnen
ir het gezin.
Als de vrouw de vrede in het hart
draagt, zal zjj die ook In haar gezin
kunnen 'brengen.
Vóór alles is nodig: liefde tot
God en de naaste en eerbied voor
het leven. Wat de mensen bindt, is
van belang; niet wat hen scheidt.
Er zijn op' de vergadering der A.C.
W.W. enkele voorstellen ingediend en
wel één tot aansluiting van de orga
nisatie bij de vredesbeweging, één tot
bevordering van een redelijke voed
selverdeling en één tot het verkrijgen
van invloed inzake onderwijs, pers,
radio, enz.
Er is dus heel veel, dat door de
vrouw kan worden gedaan voor het
bevorderen van de wereldvrede.
Door de afgevaardigden van vier
afdelingen, t.w. Alblasserdam, Goe-
ree en Overflakkee, Venhuizen en
Zoelen, werd iets verteld over de
werkwijze in de afdeling. Wij willen
volstaan met een en ander over Ven
huizen te vermelden.
Het ledental is van 56 in 1938 ge
groeid tot 190. De leden zijn bijzonder
actief. Er wordt sociaal werk ver
richt, waarvan allereerst de gezins
hulp kan worden genoemd.
Bij de rondvraag kwam allereerst
de 2de secretaresse, mej. van Veen,
aan het woord. Zij maakte propagan
da voor de Stichting Ontwikkelings
cursussen voor het Platteland, die
thans een zeer goede schriftelijke
cursus Ned. taal uitgeeft.
Verder werden er verscheidene vra
gen van practische aard gesteld.
Zo protesteerde Noord-Brabant
tegen de inleveringsplicht van eieren,
een protest, dat noch door het Hoofd
bestuur noch door de vergadering
werd ondersteund.
Brandstoftoewijzingen voor kook-
doeleinden, extra rantsoenen voor
diabetici, werkkleding voor de vrouw
vormden eveneens een onderwerp,
van bespreking.
Het hoofdbestuur heeft reeds aan
dacht aan deze onderwerpen geschon
ken en zal trachten het nodige te be
reiken.
Tentoonstelling „De Vrouw".
Ter gelegenheid van het regerings
jubileum van H.M. de Koningin zal
een grote tentoonstelling worden ge
organiseerd, getiteld „De Vrouw".
Hier zullen alle vrouwelijke beroe
pen worden uitgebeeld, dus ook dat
van de Plattelandsvrouw. Voorge
steld werd, op die tentoonstelling met
een goede uitbeelding naar voren te
komen.
Weersverwachting geldig van Don
derdagochtend tot Donderdag
avond.
KOUDER
Kouder, met hier en daar ochtend
mist Wisselende bewolking met
voornamelijk in het Noorden van
het land nog een enkel buitje.
Matige tot zwakke wind tussen
Noord-West en Noord-Oost.
Er werd ook gesproken over het
nut van een federale wereldregering;
vele leden zjjn van mening, dat hier
door de vrede onder de volkeren be
vorderd kan worden.
Een ernstige klacht werd geuit
over het drinken van sterke drank
door jonge meisjes. De gevolgen zijn
vaak tragisch. Hier zijn het de
ouders, die schuldig staan, aldus de
presidente. Laat ons toch tonen aan
de jeugd, hoe het wél moet.
De rondvraag werd besloten met
de mededeling, dat Dinsdag 11 No
vember om 12.35 voor dé AVRO-mi-
crofoon een uitzending over de Plat
telandsvrouw zal worden gegeven.
Voedsel, vrede, vooruitgang.
In de middagvergadering werd door
mevr. Elema, lid van het A.C.W.W.-
bestuur, verslag uitgebracht van het
in September gehouden wereldcon
gres. Dat daar niet alleen werd. feest
gevierd, maar ook hard gewerkt
kwam duidelijk naar voren. Wat in
Amsterdam werd besproken, is be
langrijk voor de gehele wereld. In de
komende drie jaren zal allereerst de
strijd tegen de honger moeten wor
den aangebonden. Daarnaast zal al
het mogelijke worden gedaan voor het
behoud der wereldvrede en voor ver
beteringen ten plattelande.
De afdelingen werden aangespoord
tot het houden van internationale
avonden enz., opdat men vertrouwd
wordt met de levenswijze in het bui
tenland.
De congres-film.
Een prettige verrassing was het,
dat de film van het wereldcongres
werd vertoond.
Degenen, die er aan hebben deelge
nomen, kregen nog eens te zien „hoe
het was" en degenen, die niet het
voorrecht hadden naar Amsterdam
te komer^ konden nu zien, wat al zo
vele malen verteld was.
Het slotwoord van de presidente
stond in het teken van de woorden
„werk" en „zuinigheid". Er moet
worden gewerkt met hoofd, hand en
hart. En er moet zuinig worden
omgesprongen met materiaal en
voedsel. Laat men bedenken, dat
duizenden honger lijden. Wanneer
men zo iedere dag bewust door
leeft, zal dit zeker niet zonder
resultaat zjjn.
Vervuld van deze gedachten keer
den de vrouwen naar het werk van
elke dag terug.
Onder toezicht van marechaussees werd een huis in de hoofdstad van het
land door werklieden leeggehaald en het meubilair op straat gezet. Dit huis
is n.1. gevorderd door militairen. Hierdoor kwamen 2 gezinnen dakloos. De
generaal-kwartiermeester Boers deelde mede dat dit volgens de inkwartie-
ringswet van 1866 mogelijk was. In Amsterdam zijn momenteel meer dan
200 gebouwen voor militaire doeleinden gevorderd.
Vlak vóór zijn vertrek van Schiphol
heeft de Britse peremier, Clement Att
iee, voor een radio-microfoon de vol
gende boodschap tot het Nederlandse
volk gericht:
„Ik ben zeer verheugd de gelegen
heid te hebben gehad weer voor korte
tijd naar Nederland te komen en wel
voornamelijk om het eiland Walcheren
en het volk van Walcheren te bezoe
ken. Ik was in staat het grootse werk
te zien, dat reeds, volbracht is: de we
deropbouw sinds de oorlogsdagen, toen
ik het eiland zag en het overstroomd
was. Ik hoop, dat deze wederopbóüw
met succes zal worden voortgezet, zo
dat het eiland zijn oude welvaart zal
herkrijgen. Ik ben bijzonder verheugd
ook de Nederlandse ministers te heb-,
ben ontmoet en ik neem levendige her
inneringen aan vriendelijke gastvrij
heid en Nederland mede".
Dezer dagen is in Italië een proef
genomen met het tot stand brengen
van radio-telefonische verbinding tus
sen een rijdende trein en het vaste te
lefoonnet. Dit experiment is uitge
voerd op de lijn RomeMilaan. Ter
wijl de trein met een snelheid van 70
km. reed, konden de passagiers de
microfoon van de haak nemen en de
verbinding met 't telefoonnet tot stand
brengen. Het was een eerste experi
ment op dit gebied in Europa. In Ame
rika zijn soortgelijke proeven in Aug.
j.1. genomen. De Italiaanse spoorwe
gen hebben thans het plan opgevat in
de treinen op de voornaamste spoor
lijnen radio-telefoontoestellen ter be
schikking van de passagiers te stel
len.
Men schrijft ons:
Minister Liefting sprak op 12 Juli
1946: „de pensioentrekkers verkeren
in zorgelijke omstandigheden". Op 2
Maart te voren had minister Scher-
merhorn reeds verklaard: „Met grote
voortvarendheid wordt gewerkt, om
dt pensioenen zoveel mogelijk aan te
passen aan het huidige levenspeil" m
op 4 Februari 1947 sprak minister
Beel: „ik erken, dat er grote nood is
ouder de gepensionneerden".
En nu, zo deelt minister Beel in
antwoord op de vragen van het Ka
merlid E. Vermeer mede: „dat eer-
lnrg „binnen afzienbare tijd" verbe
teringen voor de gepensionneerden brj
df 2e Kamer zullen worden inge
diend en dat in verband hiermede de
regering niet het voornemen heeft
et. extra toeslag over 1947 aan ere
gepensionneerden te verstrekken.
Geen extra uitkering dus over 1947,
zoals in '45 en '46, omdat e.v. verbe
teringen van terugwerkende kracht
zullen zjjn tot 1 Januari 1947.
Dit betekent, nu wel vast staat, dat
ce toegezegde verbeteringen zeker
niet in 1947 kracht van uitwerking
zullen hebben, dat de gepensionneerden
deze winter in angst en zorgen zullen
moeten ingaan.
Ik erken, dat er grote nood is on
der de gepensionneerden" minister
Beel, zie boven en hjj gebruikt toch
nog woorden, als: met grote voort
varendheid", „eerlang", „binnen af
zienbare tijd"een dezer dagen".
De woorden: „Wachter, wat is er
van de dag?" is voor de gepension
neerden gemakkelijk te beatnwoor-
den, n.1. angst en zorg, en wel spe
ciaal voor de oud-gepensionneerden
en weduwen, tenzijde regering
a .-nog een noodmaatregel neemt vóór
1 Januari 1948 of wel de Kamers
c.er Staten-Generaal de Sociale recht-
waardigheid betrachten.
„De toekomst zal een hechte en harmonische samenwerking moeten
brengen tussen een zeer krachtig landelijk verkeersapparaat en een aan
tal goed functionnerende streekondernemingen, zowel op het gebied van
het personen- als dat van het goederenvervoer. Daarbij zal menigmaal
persoonlijk belang ondergeschikt moeten worden gemaakt aan algemeen
belang", zo spnk ir. F. Q. den Hollander, president van de N.V. Ned.
Spoorwegen.
Het zjjn juist de kleine onderne
mers, die zich bedreigd voelen door
oe Ned. Spoorwegen. Dit leidt tot
grote beroering, meermalen tot on
redelijke uitlatingen en onjuiste weer
gave van feiten. Zo zjjn enige pers
conferenties gehouden, waar o.m. is
medegedeeld, dat de ATO, dochteron
derneming van de Ned. Spoorwegen,
reeds 90 procent van de autobusljjnen
in handen zou hebben, dat zjj een
sterk overheersende rol zou spelen in
de vrachtautodiensten en dat zjj
doende zou zjjn zich meester te maken
van de taxi-ondernemingen in de
grote steden.
„Er waren op 1 Januari 1947 onge
veer 55000 vrachtauto's in ons land
en daarvan bezit de ATO 852. Hier
van doen er 558 dienst voor het af
halen en bestellen van stukgoederen,
die per spoor vervoerd moeten wor
den of vervoerd zjjn. Daar maakt,
voor zover ik weet, niemand bezwaar
tegen. Dan zjjn er 66, die aan het on
geregelde vervoer deelnemen, en 146
die internationale ljjndiensten onder
houden. Wil men. van concurrentie
spreken, dan liggen de zaken dus zo.
dat de ATO met ruim 200 wagens
tegenover ongeveer 55.000 particuliere
vrachtauto's staat. Schakelt men het
e gen vervoer uit, dan staan er tegen
over die 200 nog altijd een 16.000, die
in gebruik zijn bij transportbedrijven",
aldus ir. den Hollander.
„En de autobuslijnen?"
„De ATO heeft er niet één meer.
Wel bezitten de Ned. Spoorwegen een
120 grote autobussen, die rijden op
van ouds bestaande spoorwegtrajec
ten bij gebrek aan voldoende treinen.
Deze bussen verwjjnen echter, zodra
dc treinen terugkeren. Op de ljjn
Zutfen-Winterswjjk is dat, ingaande
5 Oetober al gebeurd. Wat er dan
niet die bussen gebeurt? Door het
zeer intensieve gebruik zullen de
meeste wel versleten zijn tegen de
tijd, dat de deviezenpositie en mate-
riaalaanvoer de Spoorwegen in staat
hebben gesteld voldoende trein
diensten te laten lopen.
En wat die taxi's betreft, noch de
ATO noch de N.S. hebben daar enige
belangstelling voor."
„Hebben de Ned. Spooj-wegen dan
geen andere dochterondernemingen,
die autobuslijnen exploiteren?"
„Zeker, die zjjn er, maar minder
dan men wel denkt. Men zegt in
Zuid-Limburg b.v., dat de LTM een
onderneming van ons is. Dat is niet
waar. Wjj werken samen met tal van
andere vervoersondernemingen, ook
met maatschappijen, waarvan de N.S.
geen aandelen bezitten, de Gelderse
Tramwegen bijvoorbeeld. Wij streven
daar juist naar. De dienstregelingen
moeten op elkaar aansluiten en een
tarievenoorlog moet voorkomen wor
den. De busdiensten, die tijdelijk de
trein vervangen, worden voor 't over
grote deel door niet-dochteronderne-
mingen gereden. Het goederenverkeer
heeft de moeilijkheid, dat 90 procent
van de vrachtauto-ondernemingen
niet meer dan gemotoriseerde bode
diensten of wilde vervoerders zjjn van
één man en één wagen. Hoe moeten
wjj daarmee samenwerken? Men kan
toch van de N.S. niet verwachten, dat
zij zich zullen aanpassen aan de uit
eenlopende en vaak tegenstrjjdige
wensen van deze eenlingen. Laten
deze duizenden kleine ondernemers
zich meer en beter dan tot dusver
aaneensluiten in logische groepeh.
Thans ziet men, dat ernstig nadeel
wordt ondervonden en dit wordt dan
grif aan de N.S. of aan de ATO ver
weten. Maar waar ligt de oorzaak
De eenling werkt niet economisch,
doordat hij vaak zonder retourvracht
terugrijdt. Ook voert het bedrjjf vaak
geen behoorlijke boekhouding".
Tot zover de president der Ned.
Spoorwegen. Het wil ons voorkomen,
dat zjjn woorden veel misverstand
kunnen wegnemen. Voorts dient men
te bedenken, dat de Ned. Spoorwegen
en haar dochterondernemingen geen
eigen vervoerspolitiek bedrjjven. Dat 1
doet tenslotte de regering, wier eigen- j
dom de N.S. zijn. Welke vooruitzich
ten die politiek biedt, ligt voor een
groot deel in het duister; minister ir.
Vos is een zwijgzaam man.
Een duidelijke uitspraak zijnerzijds
zou wellicht richting kunnen geven
aan het vinden van een oplossing voor
het hier aangesneden netelige vraag
stuk.
Van officiële zijde bericht men ons:
„Na de taxitarieven zijn nu ook de
tarieven voor het goederenvervoer
met vrachtauto's opnieuw geregeld.
Daarbij is een prijsverlaging' tot stand
gekomen, welke ongeveer 10 tot 20
procent van de thans gevraagde prij
zen bedraagt
In het bijzonder is de vrachtprijs
over korte afstanden omlaag gegaan.
De nadruk wordt er op gelegd, dat
ook de nieuwe tarieven maximum ta
rieven zijn, waar beneden alle concur
rentie is veroorloofd. De vervoerders
zijn verplicht een uitvoerige gespeci
ficeerde nota te overhandigen, waar
in het vooral aankomt op de juistheid
van afstanden en gewichten. Voor het
grote publiek is deze prijsverlaging
niet onmiddellijk van betekenis, zij
beduidt echter een kostenverlaging
voor het bedrijfsleven.
Van officiële zijde wordt medege
deeld:
Zoals door de N.V. Philips' Verkoop-
Maatschappij voor Nederland is aange
kondigd heeft zij besloten een belang
rijke vrijwillige prijsverlaging door te
voeren van de door Philips geprodu
ceerde artikelen. Deze prijsverlaging
geschiedt in overleg met 't directoraat-
generaal van de prijzen. De overheid
hoopt, dat dit voorbeeld door andere
ondernemers zal worden gevolgd en
dat zij eveneens vrijwillig, waar dit
maar enigszins mogelijk is, hun prij
zen verlagen. Zij tonen hiermee, dat zij
willen meewerken om een inflatie te
voorkomen door vermindering van de
spanning tussen lonen en prijzen.
Indien de ondernemers aan deze po
litiek actief hun steun geven, zullen zij
niet alleen het landsbelang op voortref
felijke wijze dienen, maar ook in hun
eigen belang werken, dat uiteindelijk
met een laag kostenniveau in de toe
komst ten zeerste gebaat zal zijn.
Deze prijsverlaging van Philips'-ar-
tikelen gaat gepaard met een door de
directeur-generaal van de prijzen voor
geschreven verlaging van de handels
marges.
Het gevolg- ven een en ander is, dat
de uiteindelijke prijsverlaging voor de
consument zal variëren van 10 tot 37%,
hetgeen voor de Nederlandse bevolking
een bezuiniging van vete millioenen
guldens per jaar betekent.
Staatsblad H. 342 bevat een besluit
tot wijziging van het K. B. van 19 No
vember 1900 tot vaststelling van de
regeling, waarnaar de gemeenteraad
bevoegd is aan schoolgaande kinde
ren ter bevordering van het schoolbe
zoek voeding en kleding te verstrek
ken of met dat doel subsidie te ver
lenen. In art. 1 is bepaald, dat voor
kleding van één en hetzelfde kind niet
meer mag worden besteed dan 40
gulden per jaar. Het besluit treedt 1
Januari 1948 in werking.
Deskundigen op voedingsgebied
achten het wenselijk, dat kinderen van
0 tot en met 1 jaar een onder de hui
dige omstandigheden zo groot moge
lijk melkrantsoen krijgen. Om hieraan
tegemoet te komen is besloten voor
kinderen van 0 tot en met 1 jaar het
kaasrantsoen van 100 gram per twee
weken te vervangen door één liter
melk, zodat hun totaal melkrantsoen
voortaan elf liter melk bedraagt. Deze
regeling gaat op 10 Nov. a.s. in.
voor het tijdvak van 9 t/m 22 Nov. '47.
Elk der volgende bonnen geeft recht
op het kopen van:
Bonkaarten KA, KB, KC 711 (serie R)t
800 gram brood
250 gram margarine of
200 gram vet
250 gram margarine
of 200 gram vet
100 gram vlees
400 gram vlees
3'/t liter melk
6 liter melk
6'/t liter melk
100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas.
125 gram koffie
50 gram thee
1600 gram brood
800 gram brood
R01 Brood
R01 Boter
R02 Boter
R—01 Vlees
R02 Vlees
R—01 Melk
R—03 Melk
R—05 Melk
R01 Diversen
R02 Diversen
R03 Diversen
R03 Reserve
R06 Reserve
Bonkaarten KD, KE 711 (serie R):
R11 Brood 800 gram brood
R11 Boter 250 gram boter
R12 Boter 125 gram margarine of
100 gram vet
R-ll, R-12- Vlees 100 gram vlees
R13 Melk 10 liter melk
R15 Melk 11 liter melk
R13 Reserve 800 gram brood
R14 Reserve 100 gram kaas of 125
gram korstloze kaas.
Bonkaarten MA, MB, MC, MD, ME, MF,
MG, MH 712 (bijz. arbeid, a.s. moeders
en zieken) (serie R):
R21 Brood
R21 Boter
R22 Boter
800 gram brood
250'gram boter
250 gram margarine of
200 gram vet
5 liter melk
300 gram vlees
100 gram vlees
200 gram kaas of 250
gram korstloze kaas.
5 eieren.
Bovengenoemde bonnen kunnen reeds
op Vrijdag 7 November worden ge
bruikt, met uitzondering van de bon
nen voor melk, waarop eerst op Maan
dag 10 November mag worden gekocht.
De tussentijds aangewezen bonnen:
q03 Vlees en q06 Diversen, rechtge-
vend op 100 gram vlees, zijn geldig t/m
8 November.
R—21 Melk
R—21 Vlees
R—22 Vlees
R21 Kaas
R21 Eieren
Naar wij vernemen is in oprich
ting een „Nederlandse potlodenin
dustrie N.V." Deze industrie zal zo
wel houten- als vulpotloden fabri
ceren. De benodigde vergunningen
zijn inmiddels aangevraagd.
De firma Bruynzeel uit Zaandam
is een der vennoten, terwijl"voorts
de Ned. Handel Maatschappij bij
dit concern betrokken is. De heer
E. Penkala uit Amsterdam, 'n zoon
van de bekende Joegoslavische pot
lodenfabrikant, is één der initiatief
nemers. De N.V. Philips Gloeilam
pen Fabriek te Eindhoven zal de
gegoten houders der vulpotloden
gaan leveren. Het is nog niet be
kend, of de fabriek gevestigd zal
worden in Heiloo of Zaandam.
Op tournée door het Noordelijk deel
van Palestina heeft de Britse hoge
commissaris, Sir Alan .Cunningham, in
een Arabisch dorp een rede gehouden,
waarin hij zeide, dat de V.N. tot taak
hadden de vrede in Palestina te ves
tigen. Vrede kon echter niet door re
geringen en organisaties als het ware
verleend worden, maar moest in de
harten der mensen wonen. Engeland
wenste, wanneer het het land verliet,
dit in vrede en veiligheid achter te
laten. Het was aan het volk van Pa-
lestina, te beslissen in welke omstan
digheden de Britse ontruiming zou
plaats moeten vinden. Sir Alan zeide
tot slot, dat hij zonder twijfel de laat
ste Britse hoge commissaris was, die
een bezoek gebracht had.
Tijdens de feestelijkheden op Walcheren: Attlee en zijn vrouw te
We6t- Kapelle.
l