EEN ZEER BESCHEIDEN AANBOUW- AANKOOP-PROGRAMMA EN DE ROSKAM PAVILJOENDER VROUWEN DE PAUW LEGT ZIJN STAART AF STAM STOOMT Grote'schoonmaak in de Buitenhaven De Marine-begroting 1948 Alle schepen in 1952 opgevaren Soirée-Dansante. Doktersdienst Autotocht ouden van dagen Depot Petere Klaproosdag in Den Helder De „Freib" gelicht, thans de „O 11" aan bod Reuzenkrachten spannen op dfbXm waarvan^ delyk' Natuuriyk komen we te spre- Tafeltennisnieuws Speldjesdag „Humanitas" Bridgi ;e-nieuws Algemene Bond van Ambtenaren Predikbeurten Texel. VERLOVINGSRINGEN Wanneer we het eindcijfer van de Marine-begrotinr 1948 vergelijken met het totaal bedrag van hetgeen vorig jaar uitgetrokken werd, namelijk 231.313.326.tegen 375.007.220.dan valt een vermindering van circa 38 procent te constateren. Eensdeels vindt deze vermindering haar oorzaak in de deplorabele positie, waarin de inhoud van de schatkist zich bevindt, maar anderdeels toch ook in de verwachting, 1at de taak die de Koninklijke Marine hst volgend jaar in de gebiedsdelen overzee te vervuilen zal hebben, minder omvangrijk zal zijn dan thans, gezien de ontwikkeling der politieke situatie. Men neemt namelijk o.m. aan, dat vóór het nieuwe dienstjaar zal zijn aangebroken, de diensten van de Ma riniersbrigade op Java niet meer no dig zuHen zijn, en dat de sterkte van het Korps kan worden teruggebracht op 3600 man, hetwelk een directe be sparing van f 21.000.000.aan devie zen met zich zal brengen. Reeds eerder hebben wij medege deeld, dat het in de bedoeling ligt om de totale sterkte der Koninklijke Ma rine in één jaar tijds terug te brengen van 30000 man op 15000. Daarbij wordt nadrukkelijk aangetekend, dat de voorgenomen bezuinigingen zullen vervallen, wanneer door de politieke ontwikkeling in Indonesië de Koninklij ke Marine haar taak op dezelfde wijze zal moeten blijven uitvoeren als thans. Voorlopig rekent men, wat het samen stellen van de begroting 1948 betreft, in dat jaar op een gemiddelde sterkte van 20000 man. Het genoemde aantal van 15000 zal waarschijnlijk in Sep tember 1948 zijn bereikt, maar nadien is een geleidelijke stijging te verwach ten tot het aantal in 1952 zal zijn toe genomen tot 18000 man. In dit verband kan worden vermeld, dat het aantal adelborsten, dat de lessen volgt op het Koninklijk Instituut voor de Marine, in 1948 gemiddeld 407 zal bedragen, tegen een gemiddelde van 317 in de voorafgaande jaren. v DB HUIDIGE STERKTE Het spreekt vanzelf, dat de mate riële sterkte enigszins verband houdt met de personeelssterkte. Op 't ogen blik beschikt de Koninklijke Marine voor het vervullen van de eigenlijke oorlogstaak over de volgende bodems: Hr. Ms. vliegdekschip „Karei Doorman", Hr. Ms. lichte kruiser „Tromp", Hr. Ms. torpedoboot- jagers „Piet Hein", „Kortenaer", „Tjerk Hiddes", „Van Galen", „Banckert" en „Evertsen", Hr. Ms. onderzeebootjager „Johan Maurits van Nassau", de onderzeeboten Hr. Ms. „O 21", „O 23", „O 24", „O 27", „Tijgerhaai" en „Zwaardvis", en k Hr. Ms. werkschip „Vulkaan". Voor de territoriale verdediging wordt voorts beschikt over een aantal mijnenvegers, en voor de opleiding van het personeel over de artillerie- instructieschepen Hr. Ms. „Jacob van Heemskerck" en „Van Kinsbergen" en het radar-instructieschip Hr. Ms. „Soemba". Bij deze opsomming moet worden opgemerkt, dat begin 1948 van de En gelse marine de „light "eet carrier" „Venerable" voor een bedrag van 2 millioen Pond St-rling zal worden overgenomen, waarna de „Karei Door man" aan de Engelse marine zal wor den teruggegeven. Voorts, dat de Ko ninklijke Marine het werkschip „Vul- kaan" (de voormalige „Beachy Head") van de Engelse marine ter leen heeft, onder de voorwaarde dat schip en in ventaris worden onderhouden, en dat het schip aan de Engelse marine moet worden teruggegeven, zodra dit wordt verlangd. Tenslotte, dat de thans be schikbare schepen zo intensief worden gebruikt, dat ze omstreeks 1952 alle zullen zijn opgevaren. Dat laatste houdt in, dat onze Ko ninklijke Marine over enkele jaren een schepenloze marine zal zijn, wan neer niet door het uitvoeren van een bepaald aanbouw- en/of aankoop-pro gramma, kortweg gezegd vlootplan, bijtijds in de bestaande vacatures zal zijn voorzien. HET VLOOTPLAN Natuurlijk is er zo'n vlootplan. In de beide wereldoorlogen is wel afdoende bewezen, dat ,men slechts voor de volle honderd procent profijt kan trekken van zijn koop vaardijvloot, wanneer deze door voldoende oorlogsschepen kan worden beschermd. Wij zijn thans in ieder geval verplicht, de ge- Gedurende de maand November iedere Zondag Entrée 25 cent. biedsdelen van het Koninkrijk in Oost en West een afdoende stra tegische beveiliging te geven. Bij het uitvoeren van het daartoe op gestelde vlootplan moet terdege rekening gehouden worden met de nog steeds heersende materiaal moeilijkheden in de industrie, waarvan zonder twijfel langer dan normale bouwtijden het gevolg zijn. Deze zaak kan en mag niet worden uitgesteld, niet alleen omdat de in ternationale en politieke verhoudin gen helaas nog weinig geruststellend zijn, maar ook omdat verder uitstel fnuikend zou werken op het moreel van het personeel, dat gedurende de oorlog zijn zware vaderlandse plicht heeft gedaan -net onvoldoende en zwakke middelen. Dat alles in aan merking genomen, is omdat het vaststellen van een definitief vlootplan met het oog op 's lands financiën nog niet mogelijk is een voorlopig aan- bouw-programma opgesteld, waarvan de volgende begrotingscijfers een in druk kunnen geven: Voor de aankoop van een „light fleet carrier" (ter vervanging van Hr. Ms. „Karei Doorman"), waarvan de kosten zoals wij boven reeds vermeld den 2 millioen pond Sterling zullen bedragen, de eerste van vier betalings termijnen. Voor de verdere afbouw van de kruisers „De Ruyter" en „Zeven Pro vinciën" 11.800.000 (op begroting 1946 17.000.000, op begroting '47 2.000.000, waarvan aan het einde van dit dienst jaar nog niet verwerkt voor 1.500.000, zodat het voor 1948 geraamde bedrag van 13.300.000 daarmee kon worden verminderd). Voor ,de aankoop van 'n aantal „Air sea rescue boats" 960.000. Voor de aankoop van 6 onderzee bootjagers ter vervanging van de 6 in dienst zijnde torpedobootjagers (de nieuwe schepen zullen van hetzelfde type zijn als deze jagers, echter zonder torpedo-bewapening) 14.000.000. De totale kosten van deze schepen bedra gen 102.000.000. Voor de bouw van een moederschip wordt voor 1948 de 2e termijn aange vraagd. De totale kosten bedragen 26.000.000. Op de begroting 1947 werd daarvan reeds 5.000.000 beschikbaar gesteld. Men wil het in ieder geval daarheen leiden, dat ultimo 1952 één bemand smaldeel in dienst zal zijn. Tenslotte kan nog worden opgemerkt, dat in 1948 geen vliegtuigen zullen worden aan geschaft, en evenmin mijnen en torpe do's. Zo men ziet: 'n zeer bescheiden pro gramma. Hopen wU van harte, dat de ontwikkelingsgang der historie zodanig mag zijn, dat w(j eenmaal met een ge rust hart mogen zeggen: „ook hier is bescheidenheid een deugd gebleken!" En wanneer men in dit verband een vergelijking wil trekken met Engeland, waar de Home Fleet tot een uiterst mi nimum is gereduceerd, laat men dan bedenken dat Engeland nog een flink reservoir opgelegde schepen achter de hand heeft, die al moge het opleg gen niet bepaald bevorderlijk zijn voor de gevec' 's waar de in geval van nood toch binnen zeer korte tijd weer in de vaart kunnen worden gebracht. De geneeskundige dienst wordt ge durende dit weekend te Den Helder waargenomen door de doktoren: G. van der Most, Wsetstraat 111, tel. 2059, en G. J. L. Offerhaus, Westgracht 9, tel. 2981. BEROEPEN Door de Ned. Herv. Kerk werd hier ter stede beroepen ds. M. J. W. Zeven boom uit Wildervank. Donderdagmiddag om twee uur arri veerde de grote nieuwe touringcar van het reisbureau H. J. J. van Konings- bruggen voor het gemeentelijk ver pleeghuis aan de Duinweg te Huisdui nen, teneinde de bewoners af te halen voor een pleziertocht naar Bergen, Alkmaar en Heiloo, aangeboden door de busondernemer, die graag de ouden van dagen wilde laten kennismaken met zijn fraaie en comfortabele nieu we aanwinst. Het einddoel Heiloo werd na een voorspoedige reis bereikt, en daar werden allen onthaald op een verfris sing, koek en sigaren, in het restau rant „Métamorfose". Het prachtige herfstweer deed de ouden van dagen, die natuurlijk niet zo dikwijls met 'n autobus uit toeren gaan, ten volle ge nieten. Om half zes waren allen weer op de plaats van bestemming. Geen spoor van vermoeidheid was bij de bejaarde passagiers te constateren, en zij waren zeer tevreden over de prettige zit plaatsen, het ruime uitzicht en de rij- kwaliteiten van de man achter het stuur. De bus is een 30-persoons Ford-bus met frontbesturing. De 100 P.K. motor is achterin de carosserie gebouwd. De wagen is op het Ford-chassis gebouwd door de fa. Van Leersum te Hilver- Boelten van blij ven Je waarde! PEARI. BllCK ALICE TISDALE HOBART VERKRIJGBAAR IN DE GOEDE BOEKHANDEL U.-M. „VVe»t Friesland" - HOORN (Ingezonden Mededeling) (Ingezonden Mededeling) sinds 1902 Keizerstraat 51, Den Helder Tel. 2467. 11 November is de Dag van het Oor logsgraf; de dag der eindeloze kruisen! de dag van hen, die hun leven lieten opdat wij in vrijheid mogen leven. Hun onze dankbaarheid te tonen, wij vermogen het helaas niet, maar wel kunnen wij hun nagedachtenis ereh. Wij kunnen» dit innerlijk doen, door ons voor te nemen, de ons door hun opoffering geschonken vrijheid waardig te gebruiken, door te staan voor onze beginselen en eerbied te hebben voor de beginselen van ande ren en zo samen te werken aan de verheffing van ons land, de opbouw der geteisterde wereld en de vestiging van eerbied en vriendschap tussen de volkeren. Wij kunnen hun nagedachtenis ook eren door een zinnebeeld, door het dragen van een klaproos, de bloem die de kleur aannam van het edel bloed, dat voor recht en vrijheid werd ver goten. Die klaprozen zullen ons op 11 Nov. 1947 worden aangeboden. De opbrengst der inzameling zal worden besteed voor de instandhouding van. het werk van het Nederlands Oorlogsgraven Co mité, welk Comité zich tot taak ge steld heeft de tienduizenden gealliëer- de Oorlogsgraven met ideële zorg te omringen en voorts steun en zo nodig financiële tegemoetkoming te verlenen aan nabestaanden, die het graf van een der hunnen Wensen te bezoeken en dit bezwaarlijk geheel kunnen be kostigen. Maar dit is een collecte waar bij het niet in hoofdzaak op de op brengst aankomt; waar het op aan komt, is of het Nederlandse Volk openlijk wil getuigen van zijn dank baarheid aan hen, die voor onze vrij heid streden en vielen. Daarom laten wij ons voornemen Dinsdag a.s. allen de klaproos te dragen. Om de collecte te doen slagen is het dringend noodzakelijk, dat een vol doend aantal collectanten beschikbaar is. Zij, die in de gelegenheid zijn om aan deze collecte mede te werken als collectant, worden verzocht, zich a.s. Dinsdag, vanaf 9 uur 's morgens te melden in het Raadhuis alhier, voor het in ontvangst nemen van bussen en speldjes. bracht van Koelman, Van den Akker en Van der Tak, drie bergingsmaat schappijen van naam. „Ons eerste werk is natuurlijk een beeld trachten te krijgen van de si- Schreef ik in de inleiding van mijn reportage over de Helderse Leeszaal, tuatie zoals dje zich#op de bodem voor dat onze stad lelijk was, U zult het met mij eens zijn. dat er ook vele aan- doet_ jn de regei Weten we wat er ge- trekkelijke dingen zijn, die Den Helder zijn speciale karakter geven. En zonken is en dan moeten onze duikers bovenaan de lijst staat dan natuurlijk de Buitenhaven, waarvan we zo graag bepaien bo£ de zaak ^aar beneden met trots vertellen, dat het om verschillende redenen de mooiste van Europa jigt Het js er uiteraard volkomen is, maar die in ieder geval een attractie vormt, die geen andere gemeente donker en dan is dit een tast-werk, heeft. Amsterdam en Rotterdam, Vlissingen en IJmuiden, zij hebben hun Cat vanwege zjjn grote belangrijkheid havens, maar zij missen dat wat onze Buitenhaven steeds weer wandelaars zo nauwkeurig mogelijk moet geschie- doet trekken. Het moge er niet zo druk zijn als in de grote wereldhavens den. Tenslotte is deze situatie-bepaling van ons land, het militaire element in onze haven, het is uniek. Er is steeds de basis voor ons hele werk." wel wat interessants te zien. Voor een leek, als ik ben, vertelt onze vriendelijke gastheer heel dui- ken over de beide duikers. Zij ver- samen opruiming zeker een maand zal vor- richten een wgl zeer integrerend be_ Vandaag wil ik u vertellen van de deren. Is dat aan kant dan gaat men standdeel van dit bergingswerk. Zij grote schoonmaak, die al enkele maan- P°S de gehele haveri afzoeken. H-er .of zjjn personeelsleden van de firma den aan de gang is. Een mooi werk, daar zal vermoedelijk nog wel iets lig- Koelman Twee uur per getij werken dat onze aandacht zeker waard is. Een 8en. Zo heeft men bij de Py otechni- zg onder water Langer is haast on interessant stuk arbeid van een niet sche werkplaatsen al een eigenaardige doenlijk Een enkeie maai js de chef- alledaagse soort wordt daar vooraan waterstroming opgemer en kan duiker wel eens vjer uren jn Neptu in de haven, bij het zo zwaar geha- ze er nog wa op reg®en' nus' rijk geweest, maar vooral met kou vende Havenplein, verricht. SYMPHONIE VAN KRACHT, is het bzwaarlijk zolang vol te hou- DUITSE WANHOOPSDAAD. M..r dit dreigen i. ,een ophelen van een oude schoen of een verroest Toen in 1944 de Duitse bezetter hier biscuitblik met behulp van een bij ve- ook is komen vast te staan welke in- te lande zijn hopeloze positie ging in- le bruggen en bruggetjes aanwezige houd het schlp heeft' wat blJ de m0" zien, toen Dolle Dinsdag een alinea in d Het werk dat hier gebeurt is nitor een niet onbelangrÜke hoeveel- de toekomstige geschiedenisboeken maar zeer ten dele gediend voor' de heid puin bleek te zijn - dan is het beloofde te worden, meenden onze grote vijanden niet beter te kunnen kracht van één menselijke body. duikerswerk verre van afgelopen. Neen, practisch gedurende de A.s. Zondagmiddag om 2.30 uur speelt het herenteam van de Helderse Tafel Tennis Club „Ik Val Aan" haar tweede competitiewedstrijd in „Pro Patria" in de Hoogstraat. Deze keer zal zij de strijd aanbinden met het sterke Dis- nie I uit Hoorn. Toch maken de Hel- dersen wel een kansje om te winnen, daar zij in hun eerste competitiewed strijd hebben getoond over goede krachten te beschikken. Vooral de heer Keyzer, de I.V.A. captain, die alle wed strijden won, liet zien, dat hij nog steeds een prima technische kracht is. Ook de heren Hemelrijk en Sinjewel zijn goede tweede-klassespelers, die veel voor de toekomst beloven. Het damesteam van I.V.A. heeft a.s. Zondag een vrije dag. Wij wensen I.V.A. Zon- ag veel succes. t In de haven lagen tot voor kort twee J"ee"' se"u^"ue ue„ bele doen <jan alles en nog wat grondig te te drijvende bokken, de Grutto en duur het -Productieproces' blij- vernielen en onbruikbaar te maken. de TU die respectievelijk 100 en 80 ven deze ..onderduikers" aan de ar- Ook de Helderse haven moest er aan tQn hefvermogen hebben. Maar omdat beid" ?at ls d"id*lyk:, kor} gezegd geloven. De ingang wilde de mof ver- deze capaciteit onvoldoende was, heeft moet dan een hefkabel worden vast- sperren en hij Uet daartoe de onderzee- mgn uit Venlo waar ze geholpen gemaakt. Wat is de juiste plaats? Dat 1 heeft bij de bouw van een Baily-brug kan zijn onder het schip door Is daar - de Condor laten komen. rulmte voor? Bde 15 dat b«v- m0" 35 Meter hoog steken zich de ijzeren armen in de lucht. De drie bokken beheersen het havenbeeld met hun hoge ijzeren geraamten. Enkele tientallen staaldraadkabels hangen vanaf de takels omlaag in het water en het geheel is 'n sym- phonie van rustige .kracht, van massale kracht. Neemt van nabij 't beeld eens in u op. Ziet de strak gespannen kabels, de kolossale ta kels, de kapitale hefarmen. Tref- vend is de rust, die van dit kracht geheel uitgaat. Het zou een sym bool van zelfvertrouwen kunnen zijn. Wie dit aanschouwt, hij moet de kracht in eigen lichaam voelen, hij schünlijker ter grotere bevrediging yoelt het door God geschonken goede de scheepswand met behulp van een van de vernielzucht, heeft de Duitse ln zlcb opbruisen, hu proeft de waar- autogeen-snijapparaat. U heeft die marine het stapelgraf van schepen aan de e» het kunnen van het menselijk ^gen wei eens op de wal zien ge- de. andere zijde ook nog door een boot vernuft Wat moet het een geluk zijn bruiken; de man met zo-n blauwe kap, boot O 11 met naar lengte van 54 me ter dwars in de haven zinken. Het achterschip ligt tegen de strekdam. Nauwelijks 25 meter doorvaart is open. Ze ligt diep, zo'n twintig meter onder de waterspiegel, maar dat was niet genoeg. Nog geen 30 meter Zuide lijker gingen nog zes boten naar be neden. Vier boven op elkaar. Als eer ste een strijkijzer, zoals de volksmond de monitors noemde. U weet wel: de Hadda, de Hefring, de Freijr. Vermoe delijk is het de laatste, die thans op de havenbodem ligt en die destijds dienst heeft gedaan bij de stokersop- leding van de Koninklijke Marine. Daarbovenop lag een schietschijf, ver volgens een onderlosser, dan een grote bak. Aan de stadszijde ernaast lag een onderlosser en ter wille van het mof- se gevoel voor symmetrie, maar waar gelijk. Want onder de onderzeeër is over een lengte van 30 meter zoveel ruimte, dat de duikers rechtop op de grond staande onder de boot door kun nen lopen! BRANDEN ONDER DE WATER SPIEGEL. Maar zit de heleboel vast in de zandlaag, dan zal men proberen met behulp van een zandzuiger het zand weg te halen en zo een doorgang te maken. Vandaar, dat naast de Condor een boot ligt, op het eerste gezicht 'n normale sleepboot, maar die tevens een zandzuiginstallatie bezit. De derde methode men heeft dus heel wat mogelijkheden daar onder water! is het snijden van gaten sin doorboord ziet de duiker aan het ros sige schijnsel als hij er doorheen is. SAMENWERKING. Als u het relaas tot hier zult hebben gelezen, dan zult u ook hebben be grepen, dat de samenwerking tussen onder- en bovenwaterwerkers 'n kost baar iets is. Die moet „af" zijn. Daar over heeft de heer Van der Selm niet te klagen. Integendeel. Want de beide duikers bezitten ten volle de karakter eigenschappen, die voor dit speciale werk onontbeerlijk zijn. Als ik hoor, dat het aantal duikers in ons land maar zeer gering is, niet alleen door de beperkte vraag naar deze arbeid, maar vooral door de eisen, die wor den gesteld, dan praten we over de waarde van het psychotechnisch on derzoek. Dat moet hier toch zeker niet onbelangrijke waarde hebben. Dan komen de foto's op tafel, van Arnhem, van Den Helder, van Kater- veer en nog zoveel meer plaatsen. In teressant! Détailfoto's, die illustreren hoe onberekenbaar soms de krachten zijn die een rol spelen bij het oprui men van vernielde bruggen, Foto's van hele schepen, die in de takels hangen. Hr Ms „O 11" IS ZWAAR. De monitor is Vrijdag gelicht. Nu moet u niet denken dat de wandelaar die toevallig er langs liep, heeft gezien dat het strijkijzer boven het haven water hing te slingeren aan de kabels der bokken. Dan maakt u dezelfde denkfout als ik. Zodra men het schip zoveel had opgebeurd, dat het vrij van de bodem was, ging men naar een iets ondiepere plaats varen. - En zo schuift de hele karavaan langzaam naar de strekdam, tot de „Freijr" geen gevaar meer voor de scheepvaart en de goede gang op de havenbodem zal vormen. Daarna komt de „O" aan bod. Het hefvermogen is te klein voor het ge wicht van de boot. Daarom heeft men zes z.g. caissons aangevoerd. Tanks, die met hun 9 meter lengte en 3.80 m. middellijn bijna 100 ton hefkracht per stuk hebben. Men brengt die vol wa ter naar beneden, maakt ze vast aan de "O" en daarna pompt men ze leeg. Ze helpen op die manier de bokken een aardig handje: 600 ton boven de 400 van de Grutto c.s. Men hoopt dan met enkele weken de zaak aan kant te hebben. doen flankeren. Verderop in de haven lagen nog 5 wrakken. In totaal dus 12 obstakels, de macht te hebben over zulke tech nische krachten en ze te gebruiken ten profijte van de mensheid! Welk een die zo'n prachtige vonkenregen van „koudvuur" produceert. Op analoge manier gaat de duiker 4 intense voldoening moet het schenken up a,n,u°8e maflar §aat auiKer instrumenten te kunnen maken, die op een bran- maar een kiein percentage van de 2860 een verbluHende manier gezonken boten en 132 vernielde grote zwaartekracht opheffen bruggen in ons land. Bijna 3000 mate- zwaartekracm opnenen. riële wanhoopsdaden van Hitler's sol daten! de dende brander onder water zou de ontsteking geen effect hebben, maar 't brandende apparaat gaat niet'uit. Het ONDER WATER. mengsel van zuurstof en waterstof (op Verbluffend, inderdaad! Ik realiseer het land een vermenging van gas en Het is haast onmogelijk zich een me, dat de Condor met zijn 220 ton waterstof) wordt met zoveel kracht voorstelling te maken van deze groot- hefvermogen in staat is om 10 grote uit de kop van het snijapparaat gebla- scheepse vernieling. Wat onze haven wagons steenkool op te beuren. Of wel zen, dat het water geen kans krijgt betreft, lijkt, het dan maar een kleinig- samen met de Grutto en de Titan bij- de vlam te doven. Licht geeft de vlam heid, maar vergist u zich niet! Kwali- na een halve kolentrein! niet. De duiker, met zijn groot oriën- teit en kwantiteit gaan niet hand in Dat dat ook nodig moet zijn, maakt teringsvermogen, ^oekt de plek, die 't hand. Bij Arnhem werden 52 gezon- uitvoerder Van der Selm mij duide- geschiktste is, op en snijdt 't gat open. ken schepen in vier maanden gelicht, lijk. Hij leidt hier onder toezicht van Uw reportage-schiijver kreeg een uit- Maar hier zal men voor een dozijn bij- de heer Van der Zalm van de Rijks- gesneden stukje scheepswand te zien na zeven maanden moeten zwoegen! waterstaat het werk. Men heeft voor van tien centimeter dik, vier lagen Al 25 weken is men bezig. Nu lig- dit grote karwei materiaal bijeenge- plaatijzer op elkaar. Dat de wand is „En na Nieuwediep?" is mijn vraag. „Polen staat op het pro gramma". Want ook in het buiten land zij we bekend. Deviezen! Grappig is bijvoorbeeld, dat men onder het moffenoog in Kinderdijk etc. rustig aan de bouw van hefbokken werkte. Natuurlijk clan destien en na de oorlog hebben we die kunnen exporteren. We wensen de heer v. d. Selm veel succes, na hem te hebben bedankt voor zijn ontvangst. Op de wal staande zien we nog eens om naar het drietal ho ge armen. Nogmaals komt het verlan gen op eens met zo'n gigantische stoommachine te kunnen spelen. Ja, over zoveel kracht te beschikken! Kon den wij ons landje met zo'n kracht maar uit de poel van oorlogsellende bezettingsschade trekken, naar hoogste punt van de moeizame van de wederopbouw! HENK DE JUTTER en het weg Heden houdt de afdeling Den Hel der van de Stichting voor maatschap pelijk werk op humanistische grond slag een speldjesdag ten behoeve van het fonds „Makkershulp". Een belang rijk deel van het werk van „Humani tas" n.1. de hulpverlening aan de be dreigde en verwaarloosde jeugd, meer in het bijzonder uit de gezinnen die niet tot een bepaald kerkgenootschap met een eigen diaconie behoren, zal uit dit fonds worden gefinancierd. Naast het zeer belangrijke werk der kinderbescherming wil „Humanitas" werkzaam zijn op alle terreinen van het maatschappelijk .werk. „Humani tas" wil de ontspoorde of door bij zondere omstandigheden in nood ge raakte medemens met raad en daad helpen. U kunt dit werk steunen door heden op royale wijze de collecte te gedenken. Het adviesbureau van „Humanitas" is gevestigd bij de heer W. F. Lauwrier, De la Reystraat 2 en geopend elke Woensdag van 19 tot 21 uur. De viertallen-competitie van de Neder landse Bridge Bond ls Donderdag aan gevangen met de ontmoeting tussen de vijf viertallen van HBC 1945 tegen Wie- ringen. Het spelpeil der Wieringers schijnt be hoorlijk te zijn gestegen. Van de vijf wed strijden wisten zij er vier te winnen, het geen ons van HBC 1945 wel wat tegen valt. De uitslagen luiden: HBC 1945 I—Wie- rir.gen I 31—39; HBC 1945 n—Wieringen H 65—40; HBC 1945 Hl—Wieringen V 35—42; HBC 1945 IV—Wieringen IV 29—81; HBC 1945 V—Wieringen ni 52—82. Vanavond spelen de drie viertallen van de R K Bridge club Schagen tegen Scha- gen I, II en III. Woensdag 12 dezer trekken acht Helderse viertallen naar Schagen. De eerste drie viertallen van HBC 1945 spelen dan tegen de RKBC Schagen en de vijf viertallen van de Vrienden Bridge Club komen uit tegen de vijf viertallen van Schagen. VOORMALIGE CADI-CLUB WORDT POSTKANTOOR. Naar wij vernemen, zal het Hel derse post- en telegraafkantoor over enkele maanden worden ver plaatst naar het bekende houten noodgebouw achter het Chr. Mili tair Tehuis aan de Kanaalweg, de ■z.g. Cadi-club, welke club zoals men weet in het voorjaar word opgeheven. Uiteraard zullen in het gebouw de nodige verbouwingen moeten worden aangebracht, welke zeer binnenkort zullen worden aanbe steed. Zodra de gunning is ver leend, zullen de voor de verbou wing noodzakelijke materialen worden aangevoerd, opdat de werkzaamheden zo spoedig moge lijk ter hand genomen kunnen worden. De verwachting is, dat het een en ander binnen een tijds bestek van vier a vijf maanden zijn beslag zal hebben. Door middel van een advertentie in dit nummer wekt het Centraal Be stuur van de .Algemene Bond van Ambtenaren haar leden op, om van avond om 20.05 af te stemmen op Hil versum I over 301 meter, daar op dit tijdstip in het z.g. VARA-varia mede delingen zullen worden gedaan over 'n tweetal cabaretavonden, die op 20 en 21 November a.s. door de Bond in Ca sino zullen worden gegeven met mede-* werking van een kleinkunstensemble o.l.v. Charles Aerts. ZONDAG 9 NOVEMBER 1947 DEN HELDER: Ned Herv kerk, Nieuwe keik, Weststraat, 10,30 uur ds Klein Was- sink; Palmstraat, 10 uur ds Steenbakker. Geref kerk, Bethelkerk, 10 uur ds M Hamming; 17 uur ds J Hartkamp; Heho- bothkerk, 10 uur ds J Hartkamp, 17 uur ds M Hamming. Geref kerk, art. 31, Nieuwe kerk, W.eststraat, 8,45 en 17 uur dienst. Chr Geref kerk, Steengracht, 10 en 17 uur ds J Rebel. Lutherse kerk. Wezenstraat, 10,30 uur ds H J Oldemans. Doopsgezinde gemeente, 10,30 uur ds F F Milatz; 11 November 19,30 uur 1-- meente-avond, P J Bouwer spreekt over het Doopsgezinde zendingswerk. Oud- Katholieke kerk, 10 uur pastoor Verheij. Leger des Hells, 10 uur Heiligings samenkomst, 19 uur Openlucht-samen- kemst, majoor Hordijk; Maandag 14 uur Vrouwenkrans. JULIANADORP: Ned Herv gem, 10 uur ds G W van Deth. Geref kerk, 14,30 uur ds M Hamming. HUISDUINEN: Ned Herv gem, 15 uur ds G W van Deth. CALLANTSOOG: 10 uur ds Van der Winden. ANNA PAULOWNA: Geref kerk, alt. 31, Evangelisatie-gebouw Breezand, IL!' en 17 uur dienst. GEVONDEN VOORWERPEN 1 bankbiljet, 1 br. portemonnaie, 1 F' ceintuur. (Ingezonden mededeling) KEIZERSTRAAT 15 TEL 2626 DEN HElDgg

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1947 | | pagina 2