EEN ZEER BESCHEIDEN AANBOUW-
AANKOOP-PROGRAMMA
EN
DE ROSKAM
PAVILJOENDER
VROUWEN
DE PAUW
LEGT ZIJN
STAART AF
STAM STOOMT
Grote'schoonmaak in de Buitenhaven
De Marine-begroting 1948
Alle schepen in 1952 opgevaren
Soirée-Dansante.
Doktersdienst
Autotocht ouden van dagen
Depot Petere
Klaproosdag in Den Helder
De „Freib" gelicht, thans de „O 11" aan bod
Reuzenkrachten spannen op dfbXm waarvan^ delyk' Natuuriyk komen we te spre-
Tafeltennisnieuws
Speldjesdag „Humanitas"
Bridgi
;e-nieuws
Algemene Bond van
Ambtenaren
Predikbeurten
Texel.
VERLOVINGSRINGEN
Wanneer we het eindcijfer van de Marine-begrotinr 1948 vergelijken met
het totaal bedrag van hetgeen vorig jaar uitgetrokken werd, namelijk
231.313.326.tegen 375.007.220.dan valt een vermindering van circa
38 procent te constateren. Eensdeels vindt deze vermindering haar oorzaak
in de deplorabele positie, waarin de inhoud van de schatkist zich bevindt,
maar anderdeels toch ook in de verwachting, 1at de taak die de Koninklijke
Marine hst volgend jaar in de gebiedsdelen overzee te vervuilen zal hebben,
minder omvangrijk zal zijn dan thans, gezien de ontwikkeling der politieke
situatie.
Men neemt namelijk o.m. aan, dat
vóór het nieuwe dienstjaar zal zijn
aangebroken, de diensten van de Ma
riniersbrigade op Java niet meer no
dig zuHen zijn, en dat de sterkte van
het Korps kan worden teruggebracht
op 3600 man, hetwelk een directe be
sparing van f 21.000.000.aan devie
zen met zich zal brengen.
Reeds eerder hebben wij medege
deeld, dat het in de bedoeling ligt om
de totale sterkte der Koninklijke Ma
rine in één jaar tijds terug te brengen
van 30000 man op 15000. Daarbij wordt
nadrukkelijk aangetekend, dat de
voorgenomen bezuinigingen zullen
vervallen, wanneer door de politieke
ontwikkeling in Indonesië de Koninklij
ke Marine haar taak op dezelfde wijze
zal moeten blijven uitvoeren als thans.
Voorlopig rekent men, wat het samen
stellen van de begroting 1948 betreft,
in dat jaar op een gemiddelde sterkte
van 20000 man. Het genoemde aantal
van 15000 zal waarschijnlijk in Sep
tember 1948 zijn bereikt, maar nadien
is een geleidelijke stijging te verwach
ten tot het aantal in 1952 zal zijn toe
genomen tot 18000 man. In dit verband
kan worden vermeld, dat het aantal
adelborsten, dat de lessen volgt op het
Koninklijk Instituut voor de Marine,
in 1948 gemiddeld 407 zal bedragen,
tegen een gemiddelde van 317 in de
voorafgaande jaren.
v DB HUIDIGE STERKTE
Het spreekt vanzelf, dat de mate
riële sterkte enigszins verband houdt
met de personeelssterkte. Op 't ogen
blik beschikt de Koninklijke Marine
voor het vervullen van de eigenlijke
oorlogstaak over de volgende bodems:
Hr. Ms. vliegdekschip „Karei
Doorman", Hr. Ms. lichte kruiser
„Tromp", Hr. Ms. torpedoboot-
jagers „Piet Hein", „Kortenaer",
„Tjerk Hiddes", „Van Galen",
„Banckert" en „Evertsen", Hr. Ms.
onderzeebootjager „Johan Maurits
van Nassau", de onderzeeboten Hr.
Ms. „O 21", „O 23", „O 24", „O 27",
„Tijgerhaai" en „Zwaardvis", en k
Hr. Ms. werkschip „Vulkaan".
Voor de territoriale verdediging
wordt voorts beschikt over een aantal
mijnenvegers, en voor de opleiding
van het personeel over de artillerie-
instructieschepen Hr. Ms. „Jacob van
Heemskerck" en „Van Kinsbergen" en
het radar-instructieschip Hr. Ms.
„Soemba".
Bij deze opsomming moet worden
opgemerkt, dat begin 1948 van de En
gelse marine de „light "eet carrier"
„Venerable" voor een bedrag van 2
millioen Pond St-rling zal worden
overgenomen, waarna de „Karei Door
man" aan de Engelse marine zal wor
den teruggegeven. Voorts, dat de Ko
ninklijke Marine het werkschip „Vul-
kaan" (de voormalige „Beachy Head")
van de Engelse marine ter leen heeft,
onder de voorwaarde dat schip en in
ventaris worden onderhouden, en dat
het schip aan de Engelse marine moet
worden teruggegeven, zodra dit wordt
verlangd. Tenslotte, dat de thans be
schikbare schepen zo intensief worden
gebruikt, dat ze omstreeks 1952 alle
zullen zijn opgevaren.
Dat laatste houdt in, dat onze Ko
ninklijke Marine over enkele jaren
een schepenloze marine zal zijn, wan
neer niet door het uitvoeren van een
bepaald aanbouw- en/of aankoop-pro
gramma, kortweg gezegd vlootplan,
bijtijds in de bestaande vacatures zal
zijn voorzien.
HET VLOOTPLAN
Natuurlijk is er zo'n vlootplan.
In de beide wereldoorlogen is wel
afdoende bewezen, dat ,men slechts
voor de volle honderd procent
profijt kan trekken van zijn koop
vaardijvloot, wanneer deze door
voldoende oorlogsschepen kan
worden beschermd. Wij zijn thans
in ieder geval verplicht, de ge-
Gedurende de maand November
iedere Zondag
Entrée 25 cent.
biedsdelen van het Koninkrijk in
Oost en West een afdoende stra
tegische beveiliging te geven. Bij
het uitvoeren van het daartoe op
gestelde vlootplan moet terdege
rekening gehouden worden met de
nog steeds heersende materiaal
moeilijkheden in de industrie,
waarvan zonder twijfel langer dan
normale bouwtijden het gevolg
zijn.
Deze zaak kan en mag niet worden
uitgesteld, niet alleen omdat de in
ternationale en politieke verhoudin
gen helaas nog weinig geruststellend
zijn, maar ook omdat verder uitstel
fnuikend zou werken op het moreel
van het personeel, dat gedurende de
oorlog zijn zware vaderlandse plicht
heeft gedaan -net onvoldoende en
zwakke middelen. Dat alles in aan
merking genomen, is omdat het
vaststellen van een definitief vlootplan
met het oog op 's lands financiën nog
niet mogelijk is een voorlopig aan-
bouw-programma opgesteld, waarvan
de volgende begrotingscijfers een in
druk kunnen geven:
Voor de aankoop van een „light
fleet carrier" (ter vervanging van Hr.
Ms. „Karei Doorman"), waarvan de
kosten zoals wij boven reeds vermeld
den 2 millioen pond Sterling zullen
bedragen, de eerste van vier betalings
termijnen.
Voor de verdere afbouw van de
kruisers „De Ruyter" en „Zeven Pro
vinciën" 11.800.000 (op begroting 1946
17.000.000, op begroting '47 2.000.000,
waarvan aan het einde van dit dienst
jaar nog niet verwerkt voor 1.500.000,
zodat het voor 1948 geraamde bedrag
van 13.300.000 daarmee kon worden
verminderd).
Voor ,de aankoop van 'n aantal „Air
sea rescue boats" 960.000.
Voor de aankoop van 6 onderzee
bootjagers ter vervanging van de 6 in
dienst zijnde torpedobootjagers (de
nieuwe schepen zullen van hetzelfde
type zijn als deze jagers, echter zonder
torpedo-bewapening) 14.000.000. De
totale kosten van deze schepen bedra
gen 102.000.000.
Voor de bouw van een moederschip
wordt voor 1948 de 2e termijn aange
vraagd. De totale kosten bedragen
26.000.000. Op de begroting 1947 werd
daarvan reeds 5.000.000 beschikbaar
gesteld.
Men wil het in ieder geval daarheen
leiden, dat ultimo 1952 één bemand
smaldeel in dienst zal zijn. Tenslotte
kan nog worden opgemerkt, dat in 1948
geen vliegtuigen zullen worden aan
geschaft, en evenmin mijnen en torpe
do's.
Zo men ziet: 'n zeer bescheiden pro
gramma. Hopen wU van harte, dat de
ontwikkelingsgang der historie zodanig
mag zijn, dat w(j eenmaal met een ge
rust hart mogen zeggen: „ook hier is
bescheidenheid een deugd gebleken!"
En wanneer men in dit verband een
vergelijking wil trekken met Engeland,
waar de Home Fleet tot een uiterst mi
nimum is gereduceerd, laat men dan
bedenken dat Engeland nog een flink
reservoir opgelegde schepen achter de
hand heeft, die al moge het opleg
gen niet bepaald bevorderlijk zijn voor
de gevec' 's waar de in geval van
nood toch binnen zeer korte tijd weer
in de vaart kunnen worden gebracht.
De geneeskundige dienst wordt ge
durende dit weekend te Den Helder
waargenomen door de doktoren: G.
van der Most, Wsetstraat 111, tel. 2059,
en G. J. L. Offerhaus, Westgracht 9,
tel. 2981.
BEROEPEN
Door de Ned. Herv. Kerk werd hier
ter stede beroepen ds. M. J. W. Zeven
boom uit Wildervank.
Donderdagmiddag om twee uur arri
veerde de grote nieuwe touringcar van
het reisbureau H. J. J. van Konings-
bruggen voor het gemeentelijk ver
pleeghuis aan de Duinweg te Huisdui
nen, teneinde de bewoners af te halen
voor een pleziertocht naar Bergen,
Alkmaar en Heiloo, aangeboden door
de busondernemer, die graag de ouden
van dagen wilde laten kennismaken
met zijn fraaie en comfortabele nieu
we aanwinst.
Het einddoel Heiloo werd na een
voorspoedige reis bereikt, en daar
werden allen onthaald op een verfris
sing, koek en sigaren, in het restau
rant „Métamorfose". Het prachtige
herfstweer deed de ouden van dagen,
die natuurlijk niet zo dikwijls met 'n
autobus uit toeren gaan, ten volle ge
nieten.
Om half zes waren allen weer op de
plaats van bestemming. Geen spoor
van vermoeidheid was bij de bejaarde
passagiers te constateren, en zij waren
zeer tevreden over de prettige zit
plaatsen, het ruime uitzicht en de rij-
kwaliteiten van de man achter het
stuur.
De bus is een 30-persoons Ford-bus
met frontbesturing. De 100 P.K. motor
is achterin de carosserie gebouwd. De
wagen is op het Ford-chassis gebouwd
door de fa. Van Leersum te Hilver-
Boelten van
blij ven Je waarde!
PEARI. BllCK
ALICE TISDALE HOBART
VERKRIJGBAAR IN DE GOEDE
BOEKHANDEL
U.-M. „VVe»t Friesland" - HOORN
(Ingezonden Mededeling)
(Ingezonden Mededeling)
sinds 1902
Keizerstraat 51, Den Helder
Tel. 2467.
11 November is de Dag van het Oor
logsgraf; de dag der eindeloze kruisen!
de dag van hen, die hun leven lieten
opdat wij in vrijheid mogen leven.
Hun onze dankbaarheid te tonen,
wij vermogen het helaas niet, maar
wel kunnen wij hun nagedachtenis
ereh. Wij kunnen» dit innerlijk doen,
door ons voor te nemen, de ons door
hun opoffering geschonken vrijheid
waardig te gebruiken, door te staan
voor onze beginselen en eerbied te
hebben voor de beginselen van ande
ren en zo samen te werken aan de
verheffing van ons land, de opbouw
der geteisterde wereld en de vestiging
van eerbied en vriendschap tussen de
volkeren.
Wij kunnen hun nagedachtenis ook
eren door een zinnebeeld, door het
dragen van een klaproos, de bloem die
de kleur aannam van het edel bloed,
dat voor recht en vrijheid werd ver
goten.
Die klaprozen zullen ons op 11 Nov.
1947 worden aangeboden. De opbrengst
der inzameling zal worden besteed
voor de instandhouding van. het werk
van het Nederlands Oorlogsgraven Co
mité, welk Comité zich tot taak ge
steld heeft de tienduizenden gealliëer-
de Oorlogsgraven met ideële zorg te
omringen en voorts steun en zo nodig
financiële tegemoetkoming te verlenen
aan nabestaanden, die het graf van
een der hunnen Wensen te bezoeken
en dit bezwaarlijk geheel kunnen be
kostigen. Maar dit is een collecte waar
bij het niet in hoofdzaak op de op
brengst aankomt; waar het op aan
komt, is of het Nederlandse Volk
openlijk wil getuigen van zijn dank
baarheid aan hen, die voor onze vrij
heid streden en vielen. Daarom laten
wij ons voornemen Dinsdag a.s. allen
de klaproos te dragen.
Om de collecte te doen slagen is het
dringend noodzakelijk, dat een vol
doend aantal collectanten beschikbaar
is. Zij, die in de gelegenheid zijn om
aan deze collecte mede te werken als
collectant, worden verzocht, zich a.s.
Dinsdag, vanaf 9 uur 's morgens te
melden in het Raadhuis alhier, voor
het in ontvangst nemen van bussen
en speldjes.
bracht van Koelman, Van den Akker
en Van der Tak, drie bergingsmaat
schappijen van naam.
„Ons eerste werk is natuurlijk een
beeld trachten te krijgen van de si-
Schreef ik in de inleiding van mijn reportage over de Helderse Leeszaal, tuatie zoals dje zich#op de bodem voor
dat onze stad lelijk was, U zult het met mij eens zijn. dat er ook vele aan- doet_ jn de regei Weten we wat er ge-
trekkelijke dingen zijn, die Den Helder zijn speciale karakter geven. En zonken is en dan moeten onze duikers
bovenaan de lijst staat dan natuurlijk de Buitenhaven, waarvan we zo graag bepaien bo£ de zaak ^aar beneden
met trots vertellen, dat het om verschillende redenen de mooiste van Europa jigt Het js er uiteraard volkomen
is, maar die in ieder geval een attractie vormt, die geen andere gemeente donker en dan is dit een tast-werk,
heeft. Amsterdam en Rotterdam, Vlissingen en IJmuiden, zij hebben hun Cat vanwege zjjn grote belangrijkheid
havens, maar zij missen dat wat onze Buitenhaven steeds weer wandelaars zo nauwkeurig mogelijk moet geschie-
doet trekken. Het moge er niet zo druk zijn als in de grote wereldhavens den. Tenslotte is deze situatie-bepaling
van ons land, het militaire element in onze haven, het is uniek. Er is steeds de basis voor ons hele werk."
wel wat interessants te zien. Voor een leek, als ik ben, vertelt
onze vriendelijke gastheer heel dui-
ken over de beide duikers. Zij ver-
samen opruiming zeker een maand zal vor- richten een wgl zeer integrerend be_
Vandaag wil ik u vertellen van de deren. Is dat aan kant dan gaat men standdeel van dit bergingswerk. Zij
grote schoonmaak, die al enkele maan- P°S de gehele haveri afzoeken. H-er .of zjjn personeelsleden van de firma
den aan de gang is. Een mooi werk, daar zal vermoedelijk nog wel iets lig- Koelman Twee
uur per getij werken
dat onze aandacht zeker waard is. Een 8en. Zo heeft men bij de Py otechni- zg onder water Langer is haast on
interessant stuk arbeid van een niet sche werkplaatsen al een eigenaardige doenlijk Een enkeie maai js de chef-
alledaagse soort wordt daar vooraan waterstroming opgemer en kan duiker wel eens vjer uren jn Neptu
in de haven, bij het zo zwaar geha- ze er nog wa op reg®en' nus' rijk geweest, maar vooral met kou
vende Havenplein, verricht. SYMPHONIE VAN KRACHT, is het bzwaarlijk zolang vol te hou-
DUITSE WANHOOPSDAAD. M..r dit dreigen i. ,een ophelen
van een oude schoen of een verroest
Toen in 1944 de Duitse bezetter hier biscuitblik met behulp van een bij ve- ook is komen vast te staan welke in-
te lande zijn hopeloze positie ging in- le bruggen en bruggetjes aanwezige houd het schlp heeft' wat blJ de m0"
zien, toen Dolle Dinsdag een alinea in d Het werk dat hier gebeurt is nitor een niet onbelangrÜke hoeveel-
de toekomstige geschiedenisboeken maar zeer ten dele gediend voor' de heid puin bleek te zijn - dan is het
beloofde te worden, meenden onze
grote vijanden niet beter te kunnen
kracht van één menselijke body.
duikerswerk verre van afgelopen.
Neen, practisch gedurende de
A.s. Zondagmiddag om 2.30 uur speelt
het herenteam van de Helderse Tafel
Tennis Club „Ik Val Aan" haar tweede
competitiewedstrijd in „Pro Patria" in
de Hoogstraat. Deze keer zal zij de
strijd aanbinden met het sterke Dis-
nie I uit Hoorn. Toch maken de Hel-
dersen wel een kansje om te winnen,
daar zij in hun eerste competitiewed
strijd hebben getoond over goede
krachten te beschikken. Vooral de heer
Keyzer, de I.V.A. captain, die alle wed
strijden won, liet zien, dat hij nog
steeds een prima technische kracht is.
Ook de heren Hemelrijk en Sinjewel
zijn goede tweede-klassespelers, die
veel voor de toekomst beloven. Het
damesteam van I.V.A. heeft a.s. Zondag
een vrije dag. Wij wensen I.V.A. Zon-
ag veel succes.
t In de haven lagen tot voor kort twee J"ee"' se"u^"ue ue„ bele
doen <jan alles en nog wat grondig te te drijvende bokken, de Grutto en duur het -Productieproces' blij-
vernielen en onbruikbaar te maken. de TU die respectievelijk 100 en 80 ven deze ..onderduikers" aan de ar-
Ook de Helderse haven moest er aan tQn hefvermogen hebben. Maar omdat beid" ?at ls d"id*lyk:, kor} gezegd
geloven. De ingang wilde de mof ver- deze capaciteit onvoldoende was, heeft moet dan een hefkabel worden vast-
sperren en hij Uet daartoe de onderzee- mgn uit Venlo waar ze geholpen gemaakt. Wat is de juiste plaats? Dat
1 heeft bij de bouw van een Baily-brug kan zijn onder het schip door Is daar
- de Condor laten komen. rulmte voor? Bde 15 dat b«v- m0"
35 Meter hoog steken zich de
ijzeren armen in de lucht. De drie
bokken beheersen het havenbeeld
met hun hoge ijzeren geraamten.
Enkele tientallen staaldraadkabels
hangen vanaf de takels omlaag in
het water en het geheel is 'n sym-
phonie van rustige .kracht, van
massale kracht. Neemt van nabij 't
beeld eens in u op. Ziet de strak
gespannen kabels, de kolossale ta
kels, de kapitale hefarmen. Tref-
vend is de rust, die van dit kracht
geheel uitgaat. Het zou een sym
bool van zelfvertrouwen kunnen
zijn.
Wie dit aanschouwt, hij moet de
kracht in eigen lichaam voelen, hij
schünlijker ter grotere bevrediging yoelt het door God geschonken goede de scheepswand met behulp van een
van de vernielzucht, heeft de Duitse ln zlcb opbruisen, hu proeft de waar- autogeen-snijapparaat. U heeft die
marine het stapelgraf van schepen aan de e» het kunnen van het menselijk ^gen wei eens op de wal zien ge-
de. andere zijde ook nog door een boot vernuft Wat moet het een geluk zijn bruiken; de man met zo-n blauwe kap,
boot O 11 met naar lengte van 54 me
ter dwars in de haven zinken. Het
achterschip ligt tegen de strekdam.
Nauwelijks 25 meter doorvaart is
open. Ze ligt diep, zo'n twintig meter
onder de waterspiegel, maar dat was
niet genoeg. Nog geen 30 meter Zuide
lijker gingen nog zes boten naar be
neden. Vier boven op elkaar. Als eer
ste een strijkijzer, zoals de volksmond
de monitors noemde. U weet wel: de
Hadda, de Hefring, de Freijr. Vermoe
delijk is het de laatste, die thans op
de havenbodem ligt en die destijds
dienst heeft gedaan bij de stokersop-
leding van de Koninklijke Marine.
Daarbovenop lag een schietschijf, ver
volgens een onderlosser, dan een grote
bak. Aan de stadszijde ernaast lag een
onderlosser en ter wille van het mof-
se gevoel voor symmetrie, maar waar
gelijk. Want onder de onderzeeër is
over een lengte van 30 meter zoveel
ruimte, dat de duikers rechtop op de
grond staande onder de boot door kun
nen lopen!
BRANDEN ONDER DE WATER
SPIEGEL.
Maar zit de heleboel vast in de
zandlaag, dan zal men proberen met
behulp van een zandzuiger het zand
weg te halen en zo een doorgang te
maken. Vandaar, dat naast de Condor
een boot ligt, op het eerste gezicht 'n
normale sleepboot, maar die tevens
een zandzuiginstallatie bezit.
De derde methode men heeft dus
heel wat mogelijkheden daar onder
water! is het snijden van gaten sin
doorboord ziet de duiker aan het ros
sige schijnsel als hij er doorheen is.
SAMENWERKING.
Als u het relaas tot hier zult hebben
gelezen, dan zult u ook hebben be
grepen, dat de samenwerking tussen
onder- en bovenwaterwerkers 'n kost
baar iets is. Die moet „af" zijn. Daar
over heeft de heer Van der Selm niet
te klagen. Integendeel. Want de beide
duikers bezitten ten volle de karakter
eigenschappen, die voor dit speciale
werk onontbeerlijk zijn. Als ik hoor,
dat het aantal duikers in ons land
maar zeer gering is, niet alleen door
de beperkte vraag naar deze arbeid,
maar vooral door de eisen, die wor
den gesteld, dan praten we over de
waarde van het psychotechnisch on
derzoek. Dat moet hier toch zeker
niet onbelangrijke waarde hebben.
Dan komen de foto's op tafel, van
Arnhem, van Den Helder, van Kater-
veer en nog zoveel meer plaatsen. In
teressant! Détailfoto's, die illustreren
hoe onberekenbaar soms de krachten
zijn die een rol spelen bij het oprui
men van vernielde bruggen, Foto's
van hele schepen, die in de takels
hangen.
Hr Ms „O 11" IS ZWAAR.
De monitor is Vrijdag gelicht. Nu
moet u niet denken dat de wandelaar
die toevallig er langs liep, heeft gezien
dat het strijkijzer boven het haven
water hing te slingeren aan de kabels
der bokken. Dan maakt u dezelfde
denkfout als ik. Zodra men het schip
zoveel had opgebeurd, dat het vrij van
de bodem was, ging men naar een
iets ondiepere plaats varen. - En zo
schuift de hele karavaan langzaam
naar de strekdam, tot de „Freijr" geen
gevaar meer voor de scheepvaart en
de goede gang op de havenbodem zal
vormen.
Daarna komt de „O" aan bod. Het
hefvermogen is te klein voor het ge
wicht van de boot. Daarom heeft men
zes z.g. caissons aangevoerd. Tanks,
die met hun 9 meter lengte en 3.80 m.
middellijn bijna 100 ton hefkracht per
stuk hebben. Men brengt die vol wa
ter naar beneden, maakt ze vast aan
de "O" en daarna pompt men ze leeg.
Ze helpen op die manier de bokken
een aardig handje: 600 ton boven de
400 van de Grutto c.s. Men hoopt dan
met enkele weken de zaak aan kant
te hebben.
doen flankeren.
Verderop in de haven lagen nog 5
wrakken. In totaal dus 12 obstakels,
de macht te hebben over zulke tech
nische krachten en ze te gebruiken ten
profijte van de mensheid! Welk een
die zo'n prachtige vonkenregen van
„koudvuur" produceert.
Op analoge manier gaat de duiker
4 intense voldoening moet het schenken up a,n,u°8e maflar §aat auiKer
instrumenten te kunnen maken, die op een bran-
maar een kiein percentage van de 2860 een verbluHende manier
gezonken boten en 132 vernielde grote zwaartekracht opheffen
bruggen in ons land. Bijna 3000 mate- zwaartekracm opnenen.
riële wanhoopsdaden van Hitler's sol
daten!
de dende brander onder water zou de
ontsteking geen effect hebben, maar 't
brandende apparaat gaat niet'uit. Het
ONDER WATER. mengsel van zuurstof en waterstof (op
Verbluffend, inderdaad! Ik realiseer het land een vermenging van gas en
Het is haast onmogelijk zich een me, dat de Condor met zijn 220 ton waterstof) wordt met zoveel kracht
voorstelling te maken van deze groot- hefvermogen in staat is om 10 grote uit de kop van het snijapparaat gebla-
scheepse vernieling. Wat onze haven wagons steenkool op te beuren. Of wel zen, dat het water geen kans krijgt
betreft, lijkt, het dan maar een kleinig- samen met de Grutto en de Titan bij- de vlam te doven. Licht geeft de vlam
heid, maar vergist u zich niet! Kwali- na een halve kolentrein! niet. De duiker, met zijn groot oriën-
teit en kwantiteit gaan niet hand in Dat dat ook nodig moet zijn, maakt teringsvermogen, ^oekt de plek, die 't
hand. Bij Arnhem werden 52 gezon- uitvoerder Van der Selm mij duide- geschiktste is, op en snijdt 't gat open.
ken schepen in vier maanden gelicht, lijk. Hij leidt hier onder toezicht van Uw reportage-schiijver kreeg een uit-
Maar hier zal men voor een dozijn bij- de heer Van der Zalm van de Rijks- gesneden stukje scheepswand te zien
na zeven maanden moeten zwoegen! waterstaat het werk. Men heeft voor van tien centimeter dik, vier lagen
Al 25 weken is men bezig. Nu lig- dit grote karwei materiaal bijeenge- plaatijzer op elkaar. Dat de wand is
„En na Nieuwediep?" is mijn
vraag. „Polen staat op het pro
gramma". Want ook in het buiten
land zij we bekend. Deviezen!
Grappig is bijvoorbeeld, dat men
onder het moffenoog in Kinderdijk
etc. rustig aan de bouw van
hefbokken werkte. Natuurlijk clan
destien en na de oorlog hebben
we die kunnen exporteren.
We wensen de heer v. d. Selm veel
succes, na hem te hebben bedankt voor
zijn ontvangst. Op de wal staande zien
we nog eens om naar het drietal ho
ge armen. Nogmaals komt het verlan
gen op eens met zo'n gigantische
stoommachine te kunnen spelen. Ja,
over zoveel kracht te beschikken! Kon
den wij ons landje met zo'n kracht
maar uit de poel van oorlogsellende
bezettingsschade trekken, naar
hoogste punt van de moeizame
van de wederopbouw!
HENK DE JUTTER
en
het
weg
Heden houdt de afdeling Den Hel
der van de Stichting voor maatschap
pelijk werk op humanistische grond
slag een speldjesdag ten behoeve van
het fonds „Makkershulp". Een belang
rijk deel van het werk van „Humani
tas" n.1. de hulpverlening aan de be
dreigde en verwaarloosde jeugd, meer
in het bijzonder uit de gezinnen die
niet tot een bepaald kerkgenootschap
met een eigen diaconie behoren, zal
uit dit fonds worden gefinancierd.
Naast het zeer belangrijke werk der
kinderbescherming wil „Humanitas"
werkzaam zijn op alle terreinen van
het maatschappelijk .werk. „Humani
tas" wil de ontspoorde of door bij
zondere omstandigheden in nood ge
raakte medemens met raad en daad
helpen. U kunt dit werk steunen door
heden op royale wijze de collecte te
gedenken.
Het adviesbureau van „Humanitas" is
gevestigd bij de heer W. F. Lauwrier,
De la Reystraat 2 en geopend elke
Woensdag van 19 tot 21 uur.
De viertallen-competitie van de Neder
landse Bridge Bond ls Donderdag aan
gevangen met de ontmoeting tussen de
vijf viertallen van HBC 1945 tegen Wie-
ringen.
Het spelpeil der Wieringers schijnt be
hoorlijk te zijn gestegen. Van de vijf wed
strijden wisten zij er vier te winnen, het
geen ons van HBC 1945 wel wat tegen
valt.
De uitslagen luiden: HBC 1945 I—Wie-
rir.gen I 31—39; HBC 1945 n—Wieringen H
65—40; HBC 1945 Hl—Wieringen V 35—42;
HBC 1945 IV—Wieringen IV 29—81; HBC
1945 V—Wieringen ni 52—82.
Vanavond spelen de drie viertallen van
de R K Bridge club Schagen tegen Scha-
gen I, II en III.
Woensdag 12 dezer trekken acht Helderse
viertallen naar Schagen. De eerste drie
viertallen van HBC 1945 spelen dan tegen
de RKBC Schagen en de vijf viertallen
van de Vrienden Bridge Club komen uit
tegen de vijf viertallen van Schagen.
VOORMALIGE CADI-CLUB
WORDT POSTKANTOOR.
Naar wij vernemen, zal het Hel
derse post- en telegraafkantoor
over enkele maanden worden ver
plaatst naar het bekende houten
noodgebouw achter het Chr. Mili
tair Tehuis aan de Kanaalweg, de
■z.g. Cadi-club, welke club zoals
men weet in het voorjaar word
opgeheven.
Uiteraard zullen in het gebouw
de nodige verbouwingen moeten
worden aangebracht, welke zeer
binnenkort zullen worden aanbe
steed. Zodra de gunning is ver
leend, zullen de voor de verbou
wing noodzakelijke materialen
worden aangevoerd, opdat de
werkzaamheden zo spoedig moge
lijk ter hand genomen kunnen
worden. De verwachting is, dat
het een en ander binnen een tijds
bestek van vier a vijf maanden
zijn beslag zal hebben.
Door middel van een advertentie in
dit nummer wekt het Centraal Be
stuur van de .Algemene Bond van
Ambtenaren haar leden op, om van
avond om 20.05 af te stemmen op Hil
versum I over 301 meter, daar op dit
tijdstip in het z.g. VARA-varia mede
delingen zullen worden gedaan over 'n
tweetal cabaretavonden, die op 20 en
21 November a.s. door de Bond in Ca
sino zullen worden gegeven met mede-*
werking van een kleinkunstensemble
o.l.v. Charles Aerts.
ZONDAG 9 NOVEMBER 1947
DEN HELDER: Ned Herv kerk, Nieuwe
keik, Weststraat, 10,30 uur ds Klein Was-
sink; Palmstraat, 10 uur ds Steenbakker.
Geref kerk, Bethelkerk, 10 uur ds M
Hamming; 17 uur ds J Hartkamp; Heho-
bothkerk, 10 uur ds J Hartkamp, 17 uur
ds M Hamming. Geref kerk, art. 31,
Nieuwe kerk, W.eststraat, 8,45 en 17 uur
dienst. Chr Geref kerk, Steengracht,
10 en 17 uur ds J Rebel. Lutherse kerk.
Wezenstraat, 10,30 uur ds H J Oldemans.
Doopsgezinde gemeente, 10,30 uur ds
F F Milatz; 11 November 19,30 uur 1--
meente-avond, P J Bouwer spreekt over
het Doopsgezinde zendingswerk. Oud-
Katholieke kerk, 10 uur pastoor Verheij.
Leger des Hells, 10 uur Heiligings
samenkomst, 19 uur Openlucht-samen-
kemst, majoor Hordijk; Maandag 14 uur
Vrouwenkrans.
JULIANADORP: Ned Herv gem, 10 uur
ds G W van Deth. Geref kerk, 14,30 uur
ds M Hamming.
HUISDUINEN: Ned Herv gem, 15 uur
ds G W van Deth.
CALLANTSOOG: 10 uur ds Van der
Winden.
ANNA PAULOWNA: Geref kerk, alt.
31, Evangelisatie-gebouw Breezand, IL!'
en 17 uur dienst.
GEVONDEN VOORWERPEN
1 bankbiljet, 1 br. portemonnaie, 1 F'
ceintuur.
(Ingezonden mededeling)
KEIZERSTRAAT 15 TEL 2626 DEN HElDgg