Hr. Ms. .Evertsen' zonder muziek,
maar met blijdschap ontvangen
UW
OMZET
VERGROTEN
Jonge panters onder de passagiers
Prins Bernhard reikte
onderscheidingen uit
Het houden van „gewone bals"
uit de tijd?
Onze derde iorpedobooijager ihuigevaren
De Ring gaat feestvieren
Een avond van goede klein
kunst
Aan boord van
HELDERSCHE
COURANT
f
Visserij
Oadeschild.
De Callantsoo$er Raad bijeen
Aan noodlijdendheid der gemeente komt een eind
Predikbeurten
jMOezonden
WALMENDE PITJES.
De „Evertsen" is binnen. Gistermorgen, toen de dag nog jong was, steven
de de jager langzaam door het Marsdiep, om op de rede voor anker te gaan.
Een kleine grijze vlek, midden op een wijde grijze watervlakte, onder de
grijze oneindigheid van de hemel. Op het Wierhoofd en langs de dijk wacht
ten velen op het ogenblik, dat de „Evertsen" zou binnenlopen en in de haven
zon meren. Dat ogenblik kwam om kwart over tien, toen onder het gejuich
van een duizendkoppige menigte de eerste Jantjes, zwaarbeladen met kof
fers en plunjezakken, over de valreep kwamen. Het schip en zijn beman
ning waren thuis, en de bevolking van Nieuwediep had hun het traditionele
welkom bereid. Al was de Marinierskapel dan niet aanwezig om het mili
taire karakter van deze gebeurtenis te accentueren, niettemin hebben alle
wachtenden hun hart sneller voelen kloppen, toen de scherpe voorsteven
van het ranke oorlogsschip het rustige havenwater kliefde.
Om negen uur zette een snelle mo
torsloep, aan boord waarvan zich de
Commandant Zeemacht Nederland be
vond, koers uit de haven, een rechte
schuimstreep trekkend naar de plaats
waar het anker van Hr. Ms. „Evert
sen", voor het eerst na bijna twee jaar
in Neerlands territoriale wateren was
neergeploft. Scoout bij Nacht Willinge
ging de bodem inspecteren, en de be
manning van harte gelukwensen met
haar behouden thuisvaart. Al behoorden
niet alle officieren en minderen tot de
oorspronkelijke bemanning van de
„Evertsen", zij allen hadden toch een
lange torn in de tropen achter de rug,
en dat in een wel zeer moeilijke pe
riode.
Wij liepen langs de dijk, toen het
wazige silhouet van de jager traag
zwenkte en langzaam opstoomde in de
richting van de havenmond. Op het
Wierhoofd stonden de adelborsten van
het Koninklijk Instituut, om der tra
ditie getrouw het thuisvarende schip al
joelend te verwelkomen. En ook naar
ruwe schatting vijftienhonderd man
nen, vrouwen en kinderen, voor een
groot deel familieleden van de opva
renden, verbeidden het moment waar
op de bodem voorbij het Wierhoofd zou
schuiven. Dat ging snel in zijn werk, en
toen schip en wal eenmaal door veel
vuldig handgewuif en geroep een voor
lopig contact hadden gehad, stroomde
de menigte naar de havendijk tussen
de Lange Brug en de kolenopslagplaats,
waar reeds de valreep gereed stond.
GEMEERD!
Vlak voor de Lange Brug viel met
een ratelend geluid het stuurboords
anker, waarna een vinnig sleepbootje
de honderd meter lange romp van de
jager draaide. Toen het schip goed en
wel gemeerd was, mocht de menigte
op praaiafstand naderen, en het was
niet te verwonderen, dat van de ge
boden gelegenheid tot een eerste mon
deling contact druk gebruik werd ge
maakt. Het eerste levende wezen, dat
de „Evertsen" verliet, was Max, de „of
ficiële" scheepshond, die zich ogenblik
kelijk ervan ging overtuigen dat zijn
minder bevaren rasgenoten niets aan
gezondheid en levensmoed hadden in
geboet. Zijn beide „collega's", Beertje
(dat is een hond uit een oud marine
geslacht, wier ouders de functie van
scheepshond vervullen aan boord van
de „Banckert" en de „Piet Hein") en
Keesje (een vriendelijk blaffertje, dat
een paar opvarenden van de „Evertsen"
hadden opgevist uit het verraderlijke
havenwater te Lissabon) waren heel
wat rustiger van aard. Zij keken be
langstellend toe, hoe de eerste Jantjes
schielijk ter walle togen, en hoe on
middellijk daarop al bezoekers aan
boord kwamen.
Er waren nóg een paar dieren,
die belangstellend toekeken. Dat
waren de twee jonge pantertjes,
Cornelia Evertsen en Johanna
Evertsen, die op de arm van een
sergeant-dierenoppasser (wij me
nen althans dat op de scheepsrol
een dergelijke functionaris voor
komt, teneinde de wilde dieren, de
honden en de helaas inmiddels
overleden aap te verzorgen) met
geniepige knipoogjes genoten van
de drukte bij de valreep.
Gedreven door een wondere men
geling van speelsheid en valsheid
krabden zij de handen en polsen
van hun beschermer open, totdat
deze een einde aan de demonstra
tie moest maken en de kleine roof-
diertjes weer werden opgesloten in
hun ruime hut, waar het niet frrt
rook, maar waar een electrisch ka
cheltje een behaaglijke warmte
schiep. Cornelia en haar zusje, ge-
Zaterdag 17 Januari a.s. organiseert
de Helderse Boksvereniging een knal-
av d met een non-stop-cabaret in „De
Roskam". Gezien de activiteit der ver-
r iging wat betreft de laatste wed
strijdavonden en de wedstrijden die
nog te wachten staan een welkome
ontspanning. Donateurs-trices en leden
zullen vrije toegang hebben, en daar
„De Ring" zich in de volle belangstel
ling bevindt van het sportlievend Den
Helder kunnen wij reeds bij voorbaat
vaststellen, dat deze avond zeker ge
zellig belooft te worden.
Als bijzonderheid melden wij nog,
dat een twintigtal oudjes van de Ned.
Herv. Diaconie eveneens op uitnodi
ging van „De Ring" deze avond hoopt
bij te wonen.
kocht op Ceylon, zullen binnenkort
als een geschenk van de beman
ning aan „Artis" en „Blijdorp"
worden aangeboden. Ze zullen het
daar goed hebben, en onder de die
rentuinbewoners met trots kunnen
gewagen van hun avontuurlijke
zeedagen, doorgebracht aan boord
van een Nederlandse oorlogsbodem.
In de officiersmess van deze bodem
dronken wij koffie, en vernamen in
een gezellig babbeltje dat de reis heel
voorspoedig geweest was. In Straat
Soenda en de Middellandse zee had het
behoorlijk gestormd, maar over het al
gemeen toch was de „Evertsen" zo ge
lukkig geweest voortdurend achter de
ergste luchtverplaatsingen aan te va
ren. Kort voor het aanlopen van het
Engels Kanaal trachtte Neptunus even
zijn slag te slaan. Een achteroplopende
golf sloeg drie matrozen tegen dek, met
het gevolg dat zij het laatste deel van
de tocht in de ziekenboeg moesten af
leggen. Aan de wal stond echter een
ambulancewagen van de Koninklijke
Marine gereed om hen naar het hos
pitaal te transporteren, waar zij wel
weer spoedig in goede conditie zullen
worden gebracht.
ARMEN EN ELLENDIGEN
„Ce ne sont que les pauvres et les
misérables qui vont la mer", lazen wij
op het teakhout van de bar. Gelukkig
dat deze sneer niet ernstig gemeend
is, dachten wij, anders zou het leven
in zo'n kleine gemeenschap al te gauw
in een hel ontaarden. Maar wie met
ambitie werkt en zijn taak met liefde
vervult, voelt zich niet zo héél gauw
één van de uitgewprpenen der aarde.
Er is gewerkt aan boord van deze bo
dem, binnen een straal van zestig me
ter van deze spreuken vol zeemans
humor. „Een zeeman, een weeman", la
zen we nog, en „Kaarten en kannen,
maken arme mannen", en ook „C'est un
métier rude, le métier du marin", en
wij twijfelden er geen moment aan.
Toen de „Evertsen", onder commando
van de luitenant ter zee der le klasse
G. P. Kuiler, op 21 April 1946 in Tand
jong Priok aangekomen was, volgde
eerst een periode van recreatie voor
schip en bemanning. Het schip werd
gedokt in Makassar en de bemanning
bracht recreatiebezoeken aan Malino.
In Augutus 1946 begon een periode van
patrouillevaren in de wateren rond
Madoera en Bali, waarin tallloze Bali
nese prauwen werden gecontroleerd.
Tussentijds werden oefeningen gehou
den, o.a. in samenwerking met Hr. Ms.
„Van Kinsbergen" en „Ambon", terwijl
vele kleine en grote eilanden werden
aangedaan voor het overbrengen van
bestuursambtenaren en troepen. Ook de
„Evertsen" heeft het hare bijgedragen
tot het verbeteren van de verstandhou
ding tussen de inheemse bevolking en
de Nederlanders.
Begin 1947 werd een officieel bezoek
gebracht aan de Australische haven
Fremantle, waarvan de bodem op 13
Februari op haar basis Soerabaja te
rugkeerde. Het commando werd daar
overgenomen door de kapitein-luite
nant ter zee L. H. Quant, die met de
„Evertsen" weer ettelijke patrouille-
tochten heeft gemaakt, ditmaal in de
Grote Oost, waar het prettige optreden
der bevolking goede herinneringen bij
de bemanning heeft achtergelaten. Ook
omgekeerd zullen de herinneringen on
getwijfeld gunstig zijn.
Daarop heeft de „Evertsen" twee
maanden te Soerabaja in onderhoud
gelegen. Een periode van intensieve
controle nabij Cheribon volgde, waar
bij nimmer van het geschut gebruik
behoefde te worden gemaakt. Dat
werd anders, toen de jager het vuur
van kustbatterijen in de Pangpangbaai
(Oost-Java) en in Straat Bali beant
woorden moest, en toen zij de leiding
kreeg van het maritieme deel der ope
ratie „Product" (de landingen op O.
Java) tijdens de politionele actie. Te
zamen met Hr. Ms. „Banckert" heeft
Hr. Ms. „Evertsen" kort daarna de ver
rassende landing in Tegal uitgevoerd,
waardoor deze stad voor vernielingen
kon worden gespaard. In de vroege
morgenuren van de 4e Augustus heeft
de landingsdivisie van de „Evertsen"
deelgenomen aan de bezetting van
Kamal. waarna enkele maanden volg
den van patrouillevaren langs de kus
ten van Java en Sumatra.
Het commando over Hr. Ms. „Evert
sen" werd op 21 October nabij Sabang
overgedragen aan de kapitein-luitenant
ter zee S. den Boeft, onder wiens com
mando het schio. na een patrouille-
tocht rondom Sumatra en drie weken
onderhoud in Soerabaja, op 15 Decem
ber uit Tandjong Priok naar het moe
derland vertrok. Dat overste Den
Boef+ met een net schip in Nieuwe
diep vilde thuisvaren, bewees ons de
kleine grijze verfvlek on onze rechter
mouw die we ergens aan boord van de
„Evertsen" opdeden.
ALLEN GOEDGEMUTST.
Op onze rondwandeling door de ho
len en spelonken van de jager hebben
we heel wat blijde gezichten gezien.
Mannen, die in tien jaar de Hollandse
lucht niet hadden ingeademd, en flinke
motrozen, die vlak vóór de oorlog als
milicien het vaderland verlieten. Eén
van de mannen, die we benedendeks
tegen het lijf liepen, was sergeant Lou
Nottelman. We zullen hem in Den
Helder nog wel eens tegenkomen, in
Marinecantine of zo, voor hij weer een
torn in de tropen te maken krijgt.
Zoals we al zeiden, de stemming on
der de „crew" hoe kon het anders
wat uitstkend. We geloven niet, dat
er één man gekankerd zou hebben,
wanneer plotseling door de loudhailer
had geklonken: „Alles los voor en ach
ter, want we moeten nog even terug
naar Trincomalee, om een pantertje te
kopen voor de Haagse Dierentuin!" We
waren beslist meegegaan. Nu stapten
we om half één na van de brug af
gezien te hebben hoe de drukte aan
de haven langzaam wegebde van
boord, waar het straks ook gedurende
korte tijd rustig zal worden, tot op de
werf de pneumatische hamers en de
verfkwasten de „Evertsen" zullen gaan
bewerken. Dan zal het schip worden
gereedgemaakt voor nieuwe tochten,
voor nieuwe avonturen.
De Algemene Nederlandse Grafische
Bond, afdeling Den Helder, organi
seerde een ontspannings- en propagan-
da-avond welke Woensdag in Casino
gegeven werd.
De afdelingsvoorzitter, de heer P.
Verhoef, sprak een inleidend woord,
waarin hij onder meer zijn teleurstel
ling uitsprak over het feit, dat vele
personen uit het grafisch bedrijf nog
geen lid zijn van de bond, waaruit
blijkt dat zij het belang hiervan nog
niet inzien. Hierna werd het program
ma geopend door de zangeres Jo Hek-
kert-van Eysden, die enige malen met
veel succes optrad. Vooral „Ik ben de
draagster van het Hollandse lied"
werd zeer op prijs gesteld. De violiste
Annie Meeuwig-Jelsma bracht enige
uitstekende vioolsoli ten gehore, die
alle terecht werden gewaardeerd. De
Tsjechische danseres Rüska Bornova
wist met haar gracieuze dansen op
suggestieve wijze de sprookjesachtige
droom van de Chinese vorst Goe Ang
Tse uit te beelden, terwijl zij in de
Tsjechische dans uiting gaf aan haar
liefde voor de schoonheid van het
poestaland. Last but not least Piet Ja
ger, die met zijn declamatie en Vlaam
se vertellingen veel bijval oogstte.
Enige werkelijk spannende momenten
wist hij te brengen met zijn voor
dracht „De werkloze motorvoertuigen-
belastingkaartioze motorvoertuigenbe-
zitter", alias Piet Smit. De pianiste
Tine Verhoef betokkelde de gehele
avond op vaardige wijze de vleugel.
In de pauze hield het hoofdbestuurs
lid H. Schoonhoven een korte rede,
waarin hij enige woorden van lof
richtte tot minister Drees voor het
vele dat hij reeds tot stand gebracht
heeft; hij riep de aanwezigen op om
in democratisch-socialistische geest
aan de wederopbouw van Nederland
mede te werken.
Aan het einde van het officiële ge
deelte van het programma bedankte
de heer Verhoef allen die aan deze
avond hadden medegewerkt; hij prees
uit naam van alle aanwezigen het
Zaanse Kleinkunst-ensemble 'voor wat
het deze avond had gepresteerd. Nog
enige uren werd gezellig gedanst,
waarbij „The Musical Ramblers" on
der leiding van Jaap Kwak voor pret
tige muziek zorgden.
Hr.M..„Karal Doorman
A,„ van h.. »Wk™nPjf
Hr- M,. Jür.1
de Maashaven te Koue gen
Z. K. H. Prins Berahard giswrm
aan ongeveer 75 per:ionen,ledlen^
de koopvaardij, iandm®^Lt wegens
onderscheidingen ^gereikt
bijzondere daden In de oorlog ver
Omstreeks half elf kwamen tel jan
autoriteiten deha£gar lechtigheid zou
Doorman", waar de piecnug hen
plaatsvinden, binnJ;ngchout bij „acht
Nieuw product bekend
maken? Op de meest
afdoende wijze kunt
U dit bereiken door
Uw advertentie in de
,,Heldersche Courant"
te plaatsen. U bereikt
dan een koopkrachtig
publiek.
merkten wij o.m. op. v£m
N. A. Rost ^n Tonnmgcn,
het mihhuis van tt Freytag
Gen.-maj. H. J- k-orns
Drabbe, commandant van he
mariniers; vice-admiraal C.
van Asbeck, voorzitter van de com
missie onderscheidingen bu de koop
vaardij; mr. Vos, wnd. directeur-gene
raai van scheepvaart; de burgemeester
van Rotterdam, mr. P. J. Oud en
voorts deputaties van marine, leger,
koopvaardij en zeevaartscholen,
mede commandanten van schepe
inrichtingen e.d. der Kon. Marme
Rotterdam. v
Daarna betrad vice-admiraal Jhr Jt.
J. van Holthe, chef van de marinestaf,
de hangar, vergezeld door luit.-gen. mr.
H. J. Kruis, chef van de generale staf.
Aan vice-admiraal van Holthe werd
het hem toekomende militaire eerbe
wijs gebracht, evenals aan de minister
van Oorlog, overste A. H. J. L. Fie-
vez, tevens minister van Marine ad in
terim, die vervolgens arriveerde, ver
gezeld door generaal Winkelman, ge-
pensionneerd opperbevelhebber van
land- en zeemacht en luit.-gen. J. J. G.
Baron van Voorst tot Voorst, gep.
commandant van het veldleger.
Per speciale motorsloep, bestuurd
door de luit. ter zee le klasse Ferwer-
da, kwam omstreeks 11 uur Z. K. H.
Prins Bernhard aan. Na begroet te zijn
door de commandant van het vlieg-
kampsehip, kapt.-luit. ter zee eerste
klasse J. m. Logger, begaf Z. K. H
zich naar de hangar, waar hij met het
militair eerbewijs werd ontvangen.
Prins Bernhard begroette de aanwezi
ge autoriteiten, waarna hij het podium
beklom, dat in 't midden van de han
gar, tegenover de plaats waar de te
decoreren personen met hun familie
leden stonden, was opgesteld.
Nadat de Prins verzocht had de ban
te openen ving hij de plechtigheid
met een korte toespraak aan.
„Het is voor mij een eer en een
groot genoegen," aldus de Prins. „U
namens H. M. de Koningin deze zeer
welverdiende onderscheidingen uit te
reiken."
Na de gedecoreerden en hun fami
lieleden te hebben gelukgewenst, zeide
de Prins, dat de leden van koopvaar
dij, marine en landmacht prestaties
hebben geleverd, waarop het Neder
landse volk trots kan zijn. „Ik hoop,
dat het voorbeeld, dat gij hqbt gege
ven voor ons volk en voor degenen,
die na U zullen komen, een aanspo
ring moge zijn, om wanneer op hen
een beroep zal worden gedaan, het
zelfde te doen."
Nadat Z. K. H. het K. B. had voor
gelezen, reikte hij de onderscheidin
gen uit, allereerst aan de leden van
de koopvaardij, vervolgens aan die
van de landmacht en van de marine.
Met het sluiten van de ban eindig
de deze plechtigheid.
OUDESCHILD, 15 Januari. 49 kg Bot'
355 kg Garnalen; 1 kg Kaan; 31 kg Kabel
jauw; 34 kg Kreukels; 2 kg Kult; 3 kg
Lever; 27 kg Schar; 772 kg Schol; 14 kg
Paling; 16 kg Tarbot; 166 kg Tong- 2011
kg Wijting.
De Raad der gemeente Callants-
oog kwam gistermiddag onder voor
zitterschap van burgemeester Cor-
reljé ln vergadering bijeen ter af
doening van een aantal niet grote
zaken, wat wel bleek uit 't feit, dat
binnen de zes kwartier 15 agenda
punten werden afgehandeld.
De vergadering nam een aanvang
met het aanhoren van de gelukwen
sen van de voorzitter aan de Raad ter
gelegenheid van de intrede van het
nieuwe jaar.
Het eerste meer belangrijke punt
dat ter sprake kwam, was de kwestie
van het sneeuwruimen. De oplossing
werd hierin gevonden, dat toekomsti
ge sneeuw zal worden geruimd door
de DUW (met rijkssubsidie).
Bij de ingekomen stukken waren
enkele goedkeuringen o.a. van Gede
puteerde Staten van eerder gedane
hesluiten, o.a. over 't aangaan van 'n
kasgeldlening van f 36.000. Voorts wer
den goedgekeurd de tweede suppletoi-
ro begroting van de dienst 1945 en de
derde suppletoire begroting dienst
1946; het raadsbesluit inzake toeken
ning van een gratificatie aan het ge-
n.eentepersoneel; de beschikking van
de ministers van Binnenlandse Zaken
er. van Financiën tot vaststelling van
de jaarwedden-uitkeringen ingevolge de
fin. verhoudingswet van de jaren 1944-
1947. Tenslotte werd van de min. van
Binn nlandse Zaken mededeling ont
vangen, dat over 1947 per inwoner
f 3.70 (totaal voor Callantsoog
f 3971.25) zal worden uitgekeerd.
B. en w. kwamen daarna met een
voorstel aan de Raad tot wijziging
van de instructie van de gemeentelij
ke geneesheer dr. Verheul. De her
nieuwde instructie werd overeenkom
stig het advies van de Inspecteur van
Volksgezondheid vastgesteld. De jaar
wedde vanaf 1 October 1947 zal be
dragen f 460. De Raad ging hiermede
accoord.
Een voorstel tot vaststellen van „re
gelen omtrent de toepassing van arti
kel 1 der woonruimtewet 1947" werd
aangenomen. Een voorstel tot wijziging
van de gemeentelijke begroting 1946
(vierde wijziging) en 1947 (vierde wij
ziging) werd eveneens aanvaard.
De Ged. Staten verzochten advies ten
opzichte van een voor de secretarissen
en ontvangers te treffen regeling ana
loog aan die, welke is neergelegd in
het verplaatsingsbesluit 1946. Het ver
zoek aan de Raad van B. en W. hier
op gunstig te adviseren, werd inge
willigd. De voorzitter merkte nog op
dat het in Callantsoog alleen geldt
voor de ontvanger, daar de burge
meester tevens secretaris is.
DE ERFPACHT VAN GEMEENTE
GROND.
Vervolgens kwamen B. en W. met
een voorstel tot wijziging van de al
gemene bepalingen voor uitgifte in
erfpacht van gemeentegronden. In de
ze bepalingen zijn o.a. opgenomen aan
wijzingen omtrent de verplichtingen
van de erfpachter, termijn bepalin
pachtsom, waarborg bebouwing, wijze
van bebouwing, overdracht of over
gang van het recht en splitsing van 't
recht. Voorzitter merkte op, dat het
vroeger gewoonte was een en ander in
het erfpachtcontract op te nemen. Het
bezwaar hiervan was, dat dit dan te
lang werd. Lang niet alles werd er in
opgenomen. De belangen van beide
partijen worden door deze nieuwe me
thode gediend. De artikelen stuk voor
stük nagaande, zeide de heer De
Haan (PI. Belang) bij artikel 8, waar
in bepaald wordt dat bij niet betaling
van de pachtsom binnen veertien da
gen na de vervaldag een boete van 2
procent van de jaarlijkse pachtsom
zal worden geheven, dat dit wel een
beetje ver gaat, waarop de voorzitter
antwoordde, dat het uitsluitend zal
dienen voor kwaadwilligen en dat het
overigens soepel zal worden toege
past. De heer De Haan was nu ook
tevreden gesteld, waarna het voorstel
aanvaard kon worden.
VERHOGING VERMAKELIJK
HEIDSBELASTING.
Ook Callantsoog zal ingevolge de
suggererende circulaire van de minis
ter moeten overgaan tot verhoging
der vermakelijkheidsbelasting. Van
verschillende zijden o.a. van de Be-
drjjfshoreca en de Ned. Bioscoopbond
waren verzoeken binnengekomen niet
tot verhoging over te gaan. Doch B.
cn W. stelden voor wel tot verhoging
over te gaan, met dit verschil dat bals
na uitvoeringen niet het volle pond
zullen krijgen, daar ze, aldus voorzit
ter, de gezelligheid verhogen en de
saamhorigheid in de gemeente bevor
deren. De verhoging hiervoor zal
slechts vijftig cent per uitvoering be
dragen en veranderd worden van f2.50
tot f 3. Doch voor het andere moet
het wel omhoog.
De heer De Haan merkte op, dat 50
procent voor gewone bals wel wat erg
hoog is, waarop de voorzitter ant
woordde, dat gewone bals toch zoveel
niet meer gehouden zullen worden: de
geneigdheid daartoe vermindert sterk.
Ook de heer Van Twuyver (CPN)
vond de verhoging te sterk. De ker-
mis-exploitanten komen toch al bijna
niet, dan blijven ze helemaal weg. De
heer Mooy (P. v. d. A.): „Ze hebben
steeds niets betaald".
Voorzitter: „Wij bekijken de be-
drijfsexploitatie en vinden dan een of
andere vorm. Ze verdienen bijna niets
hier".
Het voorstel werd vervolgens in
stemming gebracht en met 4 tegen 3
stemmen (van mej. A. de Vries en de
heer Van Twuyver (CPN) en de heer
De Haan) aangenomen.
De begroting van de dienst 1948 van
de gemeentelijke instelling voor maat
schappelijk hulpbetoon sluit met een
bedrag van f 6332.22 en werd onge
wijzigd goedgekeurd.
Het laatste belangrijke agendapunt
was de behandeling en vaststelling
van de gemeentelijke begroting voor de
dienst van 1948. Deze sluit met voor
de gewone dienst f 99.200, en voor de
kapitaaldienst met f 110.423.64 Ter
loops werd besloten toe te treden als
te Beha» V°°r VeUig Verkeer
te Schagen voor een jaarlijkse contri-
butie van f 5 en het verlenen van een
subsidie voor f 10 aan de afdeling
Callantsoog van de Bond van Platte
landsvrouwen indien deze in 1948 een
cursus voor huishoudelijke voorlich-
tmg zal geven. De begroting werd
aangenomen.
Volgens de nu aangenomen begro
ting zal Callantsoog waarschijnlijk niet
meer noodlijdend zijn. cnljm«Kniet
Per leerling van de O.L. school zal
voor 1948 beschikbaar worden gesteld
een bedrag van 1 17.64.
RONDVRAAG.
Tenslotte was de rondvraag daar De
voorzitter verwees de heer Van DU-
pen, dte sprak over het herplaatsen
van een verdwenen hek bij de .iu£
op de Schinkeldijk, naar het Ho™
heemraadschap en de heer Van OW
ver die sprak over de slechte ^e'
stand van de weg bij de K»r„« ?i
Plaats, naar de Polder. N, een k'
dl"8 V8n n? heer Schenk over
de rommelkuil en het ou"
einSdUit tv opruimln8 daarvan Vwase*n
einde gekomen aan deze v««.j i
had" de v°orzltter "Hen dank gewed
s^rekingen bij L g
VOOR ZONDAG 11 JANUARI.
pen helder. Ned. herv. g«m.,
we kerk, Weststraat, 10.30 uur, ds. j. y
j Winden, van Wieringen, Rolnistra»*
10 uur ds. J. Borghardt. - Geref. kerk'
Betheikerk, 10 uur ds. J. Hartkamp,
uur ds. J. Wristers, van Amsterdam-0
Rehobothkerk, 10 uur d». Wri«te«'
17 uur ds. J. Hartkamp. Geref. kerk'
art 31, Nieuwe kerk, 8 uur en 17 UUr'
ds. F. Tollenaar. Chr. geref. kerk'
Steengracht, 10 uur en 17 uur dj j'
Hebei. Geref. gemeente, Janzendvv -
straat 8, 10 uur en 16 uur leesdienat'
Donderdag 19 30 uur leesdicnst. -
tberse kerk. Wetstraat, 10.30 uur dj
H j Oldemans. Doopsgezinde geJ
m'eente, 10.30 uur ds. A. J. van der
Sluis. Baptisten-gemeente, gebouw
Iréne. Hoogstraat, 10.15 uur zangdienkt
1030 uur br. Van Leeuwen, 12 UUl!
Zondagsschool, 19.45 uur zangdienst, 29
uur evangelist F. Hofhuis; Maandag 20
uur vrouwenkrans Californiëstraat 8-
Woensdag 20 uur zangavond Californiël
straat 8; Vrijdag 20 uur Bijbellezing
bidstond Californiëstraat 8. Kerk
van Jezus Christus van de heiligen der
laatste dagen, Weststraat 59, 10.30 uur
Zondagsschool, 17 uur vergadering.
Oud-katholieke kerk, 10 uur Heilige
dienst, pastoor Verheij. Evangelisa
tie Vijzelstraat, 10 uur en 19.30 uur
evangelist J. Klaver, 12 uur en 14.30
uur Zondagsschool; Woensdag 19.30 uur
Bijbelkring; Donderdag 19.30 uur vrou
wenkrans; Zaterdag 19.30 uur bidstond.
Leger des Heils, 10 uur heiligings-
dienst, 19 uur openluchtmeting, 20 uur
verlossingssamenkomst; Maandag 14 uur
vrouwenkrans; Dinsdag 20 uur solda-
ten-samenkomst; Donderdag 20 uur hei
ligingssamenkomst o.l.v. majoor Hor-
dlJULIANADORP. Ned. herv. gem., 10
uur ds. Salm. Geref. kerk, 14.30 uur
ds. J. Hartkamp. Star of hope mis-
sion, 10 uur en 19 uur de heer Neering,
uit Zeist, 14 uur Zondagsschool.
HUISDUINEN. Ned. herv. gem., 19
uur ds. Salm.
CALLANTSOOG. Ned. herv. gem.,
geen dienst.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Naar aanleiding van de berichten in uw
dagblad betreffende het ongeluk op de
onbewaakte overweg bij Breezand, zou ,k
als autorijder, graag eens de vraag willen
stellen of het nu wel juist is, dat de
chauffeur altijd de schuld krijgt van der
gelijke ongelukken.
Enkele jaren geleden werden met de
Kerstdagen drie dames het slachtoffer op
een onbewaakte overweg bij Schagen. Toen
kwam het door de mist, ditmaal door de
regen, maar óf het nu komt doordat de
binnenlichtjes der bus branden, öf dat er
ter plaatse zóveel licht was, dat de aan
komende trein niet werd opgemerkt, ik
vind, dat als hier sprake is van schuld
of nalatigheid, deze te zoeken is bij de
Spoorwegen Want hoewel Ik, evengoed
als ieder ander, weet dat het voor de
N S ondoenlijk is om bij iedere overgang
een spoorwegwachter te plaatsen, ben ik
toch van mening, dat als de spoorwegen
het recht hebben om over de door hen
aangelegde banen te rijden, zonder te let
ten op de wegen welke zij kruisen, zij
toch minstens moeten zorgen dat hun
tieinen voldoende verlicht zijn.
Met een behoorlijke kopverlichting op de
locomotief zou elke weggebruiker, ook
bij slecht zicht, de trein bijtijds kunnen
opmerken Een dergelijke verlichting 1»
ook op de stoomlocomotief geen onmo
gelijkheid, daar hierop heel goed een dy
namo is aan te drijven en anders is met
een 6-volt accu reeds voldoende te be
reiken.
Bij elke onbewaakte overweg dient
mijns inziens het verkeer voldoende ge
waarschuwd te worden, óf door een aan-
en uitgaand rood licht, öf docr een alarm-
schel. Dit is vooral nodig omdat het hier
om mensenlevens gaat.
Men kan maar niet domweg zeggen, dat
„ze maar uit hadden moeten kijken"; dit
kunnen alleen diegenen zeggen, die nog
nooit in donker met regen en sneeuw,
achter het stuur hebben gezeten Men
moet bedenken, dat de chauffeur op zo-
veel dingen moet letten, hij rijdt dikwijl»
op een smalle weg met allerlei moeilijk
heden en gevaren, waarvan de locomotief
met z'n walmende, gloeiende petroleum-
pitjes zeker niet de minste is, maar van
dit alles heeft een buitenstaander geen
flauwe notie.
Hoogachtend,
Th BEUVERS.
De Cocksdorp, Texel.
Onderschrift Redactie.
Wij moeten inderdaad de moeilijkheden
erkennen, waarmede de chauffeur» te
kampen hebben, en wij zullen daarom de
laatsten zijn die altijd de schuld bij hen
zoeken. Het zou echter ook onbillijk zijn,
om de moeilijkheden waarmede de Ne
derlandse Spoorwegen te kampen hebben,
uit het oog te verliezen. De walmende
pitjes voorop de locomotieven zijn, pree-
tlsch bezien, werkelijk een aanfluiting
Hoe eerder deze door krachtige lampen
vervangen zijn, hoe beter. Wij weten ech.
ter. dat de N S sinds de dag der bevrij
ding hard hebben gewerkt om hun leuze
„Veilig, vlug, Voordelig" ook in de na
oorlogse tijd tot waarheid te maken, en
het stemt ons dus tot voldoening te kun
nen mededelen, dat ln het vorige J»*r
twintig onbewaakte spoorwegovergangen
door automatisch werkende flikkerlicht
Installaties werden beveiligd Maar zelf»
al zou van de zijde der Nederland*
Spoorwegen een maximum aan veilig
heidsmaatregelen genomen zijn, dan n0»
dienen de chauffeurs de grootst mogelijk®
voorzichtigheid te betrachten Het
niet meer voorkomen zoals we iee<,s
eerder in deze kolommen hebben gecon
stateerd - dat de bussen een paar min"*
ten over tijd vertrekken, onder het motto.
"We komen niet te laat aan, want we
jopen het onderweg wel Inl" De treinen
loop is thans zodanig, dat afwijkingen van
°e dienstregelingen slechts onder zee
bijzondere omstandigheden voorkomen.
anneer ook de bussen precies, volKe
hun dienstregeling rijden, dan Is de kan»
op fatale ontmoetingen van belde ver-
voermiddeUn practisch uitgesloten
du. hetgeen onze medewerk*
Ovensa in September schreef: „H*j
bu»ch»uffeurs, de klokken ven d
ndse Spoorwegen lopen alle ««'"f'
zoigt ervoor, dat ook uw klokjes
rtez*/?e "ld aangeven. En houdt u
tyaen van de dienstregeling!"
RED. HELD. CR"