Hr. Ms. .Evertsen' zonder muziek, maar met blijdschap ontvangen UW OMZET VERGROTEN Jonge panters onder de passagiers Prins Bernhard reikte onderscheidingen uit Het houden van „gewone bals" uit de tijd? Onze derde iorpedobooijager ihuigevaren De Ring gaat feestvieren Een avond van goede klein kunst Aan boord van HELDERSCHE COURANT f Visserij Oadeschild. De Callantsoo$er Raad bijeen Aan noodlijdendheid der gemeente komt een eind Predikbeurten jMOezonden WALMENDE PITJES. De „Evertsen" is binnen. Gistermorgen, toen de dag nog jong was, steven de de jager langzaam door het Marsdiep, om op de rede voor anker te gaan. Een kleine grijze vlek, midden op een wijde grijze watervlakte, onder de grijze oneindigheid van de hemel. Op het Wierhoofd en langs de dijk wacht ten velen op het ogenblik, dat de „Evertsen" zou binnenlopen en in de haven zon meren. Dat ogenblik kwam om kwart over tien, toen onder het gejuich van een duizendkoppige menigte de eerste Jantjes, zwaarbeladen met kof fers en plunjezakken, over de valreep kwamen. Het schip en zijn beman ning waren thuis, en de bevolking van Nieuwediep had hun het traditionele welkom bereid. Al was de Marinierskapel dan niet aanwezig om het mili taire karakter van deze gebeurtenis te accentueren, niettemin hebben alle wachtenden hun hart sneller voelen kloppen, toen de scherpe voorsteven van het ranke oorlogsschip het rustige havenwater kliefde. Om negen uur zette een snelle mo torsloep, aan boord waarvan zich de Commandant Zeemacht Nederland be vond, koers uit de haven, een rechte schuimstreep trekkend naar de plaats waar het anker van Hr. Ms. „Evert sen", voor het eerst na bijna twee jaar in Neerlands territoriale wateren was neergeploft. Scoout bij Nacht Willinge ging de bodem inspecteren, en de be manning van harte gelukwensen met haar behouden thuisvaart. Al behoorden niet alle officieren en minderen tot de oorspronkelijke bemanning van de „Evertsen", zij allen hadden toch een lange torn in de tropen achter de rug, en dat in een wel zeer moeilijke pe riode. Wij liepen langs de dijk, toen het wazige silhouet van de jager traag zwenkte en langzaam opstoomde in de richting van de havenmond. Op het Wierhoofd stonden de adelborsten van het Koninklijk Instituut, om der tra ditie getrouw het thuisvarende schip al joelend te verwelkomen. En ook naar ruwe schatting vijftienhonderd man nen, vrouwen en kinderen, voor een groot deel familieleden van de opva renden, verbeidden het moment waar op de bodem voorbij het Wierhoofd zou schuiven. Dat ging snel in zijn werk, en toen schip en wal eenmaal door veel vuldig handgewuif en geroep een voor lopig contact hadden gehad, stroomde de menigte naar de havendijk tussen de Lange Brug en de kolenopslagplaats, waar reeds de valreep gereed stond. GEMEERD! Vlak voor de Lange Brug viel met een ratelend geluid het stuurboords anker, waarna een vinnig sleepbootje de honderd meter lange romp van de jager draaide. Toen het schip goed en wel gemeerd was, mocht de menigte op praaiafstand naderen, en het was niet te verwonderen, dat van de ge boden gelegenheid tot een eerste mon deling contact druk gebruik werd ge maakt. Het eerste levende wezen, dat de „Evertsen" verliet, was Max, de „of ficiële" scheepshond, die zich ogenblik kelijk ervan ging overtuigen dat zijn minder bevaren rasgenoten niets aan gezondheid en levensmoed hadden in geboet. Zijn beide „collega's", Beertje (dat is een hond uit een oud marine geslacht, wier ouders de functie van scheepshond vervullen aan boord van de „Banckert" en de „Piet Hein") en Keesje (een vriendelijk blaffertje, dat een paar opvarenden van de „Evertsen" hadden opgevist uit het verraderlijke havenwater te Lissabon) waren heel wat rustiger van aard. Zij keken be langstellend toe, hoe de eerste Jantjes schielijk ter walle togen, en hoe on middellijk daarop al bezoekers aan boord kwamen. Er waren nóg een paar dieren, die belangstellend toekeken. Dat waren de twee jonge pantertjes, Cornelia Evertsen en Johanna Evertsen, die op de arm van een sergeant-dierenoppasser (wij me nen althans dat op de scheepsrol een dergelijke functionaris voor komt, teneinde de wilde dieren, de honden en de helaas inmiddels overleden aap te verzorgen) met geniepige knipoogjes genoten van de drukte bij de valreep. Gedreven door een wondere men geling van speelsheid en valsheid krabden zij de handen en polsen van hun beschermer open, totdat deze een einde aan de demonstra tie moest maken en de kleine roof- diertjes weer werden opgesloten in hun ruime hut, waar het niet frrt rook, maar waar een electrisch ka cheltje een behaaglijke warmte schiep. Cornelia en haar zusje, ge- Zaterdag 17 Januari a.s. organiseert de Helderse Boksvereniging een knal- av d met een non-stop-cabaret in „De Roskam". Gezien de activiteit der ver- r iging wat betreft de laatste wed strijdavonden en de wedstrijden die nog te wachten staan een welkome ontspanning. Donateurs-trices en leden zullen vrije toegang hebben, en daar „De Ring" zich in de volle belangstel ling bevindt van het sportlievend Den Helder kunnen wij reeds bij voorbaat vaststellen, dat deze avond zeker ge zellig belooft te worden. Als bijzonderheid melden wij nog, dat een twintigtal oudjes van de Ned. Herv. Diaconie eveneens op uitnodi ging van „De Ring" deze avond hoopt bij te wonen. kocht op Ceylon, zullen binnenkort als een geschenk van de beman ning aan „Artis" en „Blijdorp" worden aangeboden. Ze zullen het daar goed hebben, en onder de die rentuinbewoners met trots kunnen gewagen van hun avontuurlijke zeedagen, doorgebracht aan boord van een Nederlandse oorlogsbodem. In de officiersmess van deze bodem dronken wij koffie, en vernamen in een gezellig babbeltje dat de reis heel voorspoedig geweest was. In Straat Soenda en de Middellandse zee had het behoorlijk gestormd, maar over het al gemeen toch was de „Evertsen" zo ge lukkig geweest voortdurend achter de ergste luchtverplaatsingen aan te va ren. Kort voor het aanlopen van het Engels Kanaal trachtte Neptunus even zijn slag te slaan. Een achteroplopende golf sloeg drie matrozen tegen dek, met het gevolg dat zij het laatste deel van de tocht in de ziekenboeg moesten af leggen. Aan de wal stond echter een ambulancewagen van de Koninklijke Marine gereed om hen naar het hos pitaal te transporteren, waar zij wel weer spoedig in goede conditie zullen worden gebracht. ARMEN EN ELLENDIGEN „Ce ne sont que les pauvres et les misérables qui vont la mer", lazen wij op het teakhout van de bar. Gelukkig dat deze sneer niet ernstig gemeend is, dachten wij, anders zou het leven in zo'n kleine gemeenschap al te gauw in een hel ontaarden. Maar wie met ambitie werkt en zijn taak met liefde vervult, voelt zich niet zo héél gauw één van de uitgewprpenen der aarde. Er is gewerkt aan boord van deze bo dem, binnen een straal van zestig me ter van deze spreuken vol zeemans humor. „Een zeeman, een weeman", la zen we nog, en „Kaarten en kannen, maken arme mannen", en ook „C'est un métier rude, le métier du marin", en wij twijfelden er geen moment aan. Toen de „Evertsen", onder commando van de luitenant ter zee der le klasse G. P. Kuiler, op 21 April 1946 in Tand jong Priok aangekomen was, volgde eerst een periode van recreatie voor schip en bemanning. Het schip werd gedokt in Makassar en de bemanning bracht recreatiebezoeken aan Malino. In Augutus 1946 begon een periode van patrouillevaren in de wateren rond Madoera en Bali, waarin tallloze Bali nese prauwen werden gecontroleerd. Tussentijds werden oefeningen gehou den, o.a. in samenwerking met Hr. Ms. „Van Kinsbergen" en „Ambon", terwijl vele kleine en grote eilanden werden aangedaan voor het overbrengen van bestuursambtenaren en troepen. Ook de „Evertsen" heeft het hare bijgedragen tot het verbeteren van de verstandhou ding tussen de inheemse bevolking en de Nederlanders. Begin 1947 werd een officieel bezoek gebracht aan de Australische haven Fremantle, waarvan de bodem op 13 Februari op haar basis Soerabaja te rugkeerde. Het commando werd daar overgenomen door de kapitein-luite nant ter zee L. H. Quant, die met de „Evertsen" weer ettelijke patrouille- tochten heeft gemaakt, ditmaal in de Grote Oost, waar het prettige optreden der bevolking goede herinneringen bij de bemanning heeft achtergelaten. Ook omgekeerd zullen de herinneringen on getwijfeld gunstig zijn. Daarop heeft de „Evertsen" twee maanden te Soerabaja in onderhoud gelegen. Een periode van intensieve controle nabij Cheribon volgde, waar bij nimmer van het geschut gebruik behoefde te worden gemaakt. Dat werd anders, toen de jager het vuur van kustbatterijen in de Pangpangbaai (Oost-Java) en in Straat Bali beant woorden moest, en toen zij de leiding kreeg van het maritieme deel der ope ratie „Product" (de landingen op O. Java) tijdens de politionele actie. Te zamen met Hr. Ms. „Banckert" heeft Hr. Ms. „Evertsen" kort daarna de ver rassende landing in Tegal uitgevoerd, waardoor deze stad voor vernielingen kon worden gespaard. In de vroege morgenuren van de 4e Augustus heeft de landingsdivisie van de „Evertsen" deelgenomen aan de bezetting van Kamal. waarna enkele maanden volg den van patrouillevaren langs de kus ten van Java en Sumatra. Het commando over Hr. Ms. „Evert sen" werd op 21 October nabij Sabang overgedragen aan de kapitein-luitenant ter zee S. den Boeft, onder wiens com mando het schio. na een patrouille- tocht rondom Sumatra en drie weken onderhoud in Soerabaja, op 15 Decem ber uit Tandjong Priok naar het moe derland vertrok. Dat overste Den Boef+ met een net schip in Nieuwe diep vilde thuisvaren, bewees ons de kleine grijze verfvlek on onze rechter mouw die we ergens aan boord van de „Evertsen" opdeden. ALLEN GOEDGEMUTST. Op onze rondwandeling door de ho len en spelonken van de jager hebben we heel wat blijde gezichten gezien. Mannen, die in tien jaar de Hollandse lucht niet hadden ingeademd, en flinke motrozen, die vlak vóór de oorlog als milicien het vaderland verlieten. Eén van de mannen, die we benedendeks tegen het lijf liepen, was sergeant Lou Nottelman. We zullen hem in Den Helder nog wel eens tegenkomen, in Marinecantine of zo, voor hij weer een torn in de tropen te maken krijgt. Zoals we al zeiden, de stemming on der de „crew" hoe kon het anders wat uitstkend. We geloven niet, dat er één man gekankerd zou hebben, wanneer plotseling door de loudhailer had geklonken: „Alles los voor en ach ter, want we moeten nog even terug naar Trincomalee, om een pantertje te kopen voor de Haagse Dierentuin!" We waren beslist meegegaan. Nu stapten we om half één na van de brug af gezien te hebben hoe de drukte aan de haven langzaam wegebde van boord, waar het straks ook gedurende korte tijd rustig zal worden, tot op de werf de pneumatische hamers en de verfkwasten de „Evertsen" zullen gaan bewerken. Dan zal het schip worden gereedgemaakt voor nieuwe tochten, voor nieuwe avonturen. De Algemene Nederlandse Grafische Bond, afdeling Den Helder, organi seerde een ontspannings- en propagan- da-avond welke Woensdag in Casino gegeven werd. De afdelingsvoorzitter, de heer P. Verhoef, sprak een inleidend woord, waarin hij onder meer zijn teleurstel ling uitsprak over het feit, dat vele personen uit het grafisch bedrijf nog geen lid zijn van de bond, waaruit blijkt dat zij het belang hiervan nog niet inzien. Hierna werd het program ma geopend door de zangeres Jo Hek- kert-van Eysden, die enige malen met veel succes optrad. Vooral „Ik ben de draagster van het Hollandse lied" werd zeer op prijs gesteld. De violiste Annie Meeuwig-Jelsma bracht enige uitstekende vioolsoli ten gehore, die alle terecht werden gewaardeerd. De Tsjechische danseres Rüska Bornova wist met haar gracieuze dansen op suggestieve wijze de sprookjesachtige droom van de Chinese vorst Goe Ang Tse uit te beelden, terwijl zij in de Tsjechische dans uiting gaf aan haar liefde voor de schoonheid van het poestaland. Last but not least Piet Ja ger, die met zijn declamatie en Vlaam se vertellingen veel bijval oogstte. Enige werkelijk spannende momenten wist hij te brengen met zijn voor dracht „De werkloze motorvoertuigen- belastingkaartioze motorvoertuigenbe- zitter", alias Piet Smit. De pianiste Tine Verhoef betokkelde de gehele avond op vaardige wijze de vleugel. In de pauze hield het hoofdbestuurs lid H. Schoonhoven een korte rede, waarin hij enige woorden van lof richtte tot minister Drees voor het vele dat hij reeds tot stand gebracht heeft; hij riep de aanwezigen op om in democratisch-socialistische geest aan de wederopbouw van Nederland mede te werken. Aan het einde van het officiële ge deelte van het programma bedankte de heer Verhoef allen die aan deze avond hadden medegewerkt; hij prees uit naam van alle aanwezigen het Zaanse Kleinkunst-ensemble 'voor wat het deze avond had gepresteerd. Nog enige uren werd gezellig gedanst, waarbij „The Musical Ramblers" on der leiding van Jaap Kwak voor pret tige muziek zorgden. Hr.M..„Karal Doorman A,„ van h.. »Wk™nPjf Hr- M,. Jür.1 de Maashaven te Koue gen Z. K. H. Prins Berahard giswrm aan ongeveer 75 per:ionen,ledlen^ de koopvaardij, iandm®^Lt wegens onderscheidingen ^gereikt bijzondere daden In de oorlog ver Omstreeks half elf kwamen tel jan autoriteiten deha£gar lechtigheid zou Doorman", waar de piecnug hen plaatsvinden, binnJ;ngchout bij „acht Nieuw product bekend maken? Op de meest afdoende wijze kunt U dit bereiken door Uw advertentie in de ,,Heldersche Courant" te plaatsen. U bereikt dan een koopkrachtig publiek. merkten wij o.m. op. v£m N. A. Rost ^n Tonnmgcn, het mihhuis van tt Freytag Gen.-maj. H. J- k-orns Drabbe, commandant van he mariniers; vice-admiraal C. van Asbeck, voorzitter van de com missie onderscheidingen bu de koop vaardij; mr. Vos, wnd. directeur-gene raai van scheepvaart; de burgemeester van Rotterdam, mr. P. J. Oud en voorts deputaties van marine, leger, koopvaardij en zeevaartscholen, mede commandanten van schepe inrichtingen e.d. der Kon. Marme Rotterdam. v Daarna betrad vice-admiraal Jhr Jt. J. van Holthe, chef van de marinestaf, de hangar, vergezeld door luit.-gen. mr. H. J. Kruis, chef van de generale staf. Aan vice-admiraal van Holthe werd het hem toekomende militaire eerbe wijs gebracht, evenals aan de minister van Oorlog, overste A. H. J. L. Fie- vez, tevens minister van Marine ad in terim, die vervolgens arriveerde, ver gezeld door generaal Winkelman, ge- pensionneerd opperbevelhebber van land- en zeemacht en luit.-gen. J. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, gep. commandant van het veldleger. Per speciale motorsloep, bestuurd door de luit. ter zee le klasse Ferwer- da, kwam omstreeks 11 uur Z. K. H. Prins Bernhard aan. Na begroet te zijn door de commandant van het vlieg- kampsehip, kapt.-luit. ter zee eerste klasse J. m. Logger, begaf Z. K. H zich naar de hangar, waar hij met het militair eerbewijs werd ontvangen. Prins Bernhard begroette de aanwezi ge autoriteiten, waarna hij het podium beklom, dat in 't midden van de han gar, tegenover de plaats waar de te decoreren personen met hun familie leden stonden, was opgesteld. Nadat de Prins verzocht had de ban te openen ving hij de plechtigheid met een korte toespraak aan. „Het is voor mij een eer en een groot genoegen," aldus de Prins. „U namens H. M. de Koningin deze zeer welverdiende onderscheidingen uit te reiken." Na de gedecoreerden en hun fami lieleden te hebben gelukgewenst, zeide de Prins, dat de leden van koopvaar dij, marine en landmacht prestaties hebben geleverd, waarop het Neder landse volk trots kan zijn. „Ik hoop, dat het voorbeeld, dat gij hqbt gege ven voor ons volk en voor degenen, die na U zullen komen, een aanspo ring moge zijn, om wanneer op hen een beroep zal worden gedaan, het zelfde te doen." Nadat Z. K. H. het K. B. had voor gelezen, reikte hij de onderscheidin gen uit, allereerst aan de leden van de koopvaardij, vervolgens aan die van de landmacht en van de marine. Met het sluiten van de ban eindig de deze plechtigheid. OUDESCHILD, 15 Januari. 49 kg Bot' 355 kg Garnalen; 1 kg Kaan; 31 kg Kabel jauw; 34 kg Kreukels; 2 kg Kult; 3 kg Lever; 27 kg Schar; 772 kg Schol; 14 kg Paling; 16 kg Tarbot; 166 kg Tong- 2011 kg Wijting. De Raad der gemeente Callants- oog kwam gistermiddag onder voor zitterschap van burgemeester Cor- reljé ln vergadering bijeen ter af doening van een aantal niet grote zaken, wat wel bleek uit 't feit, dat binnen de zes kwartier 15 agenda punten werden afgehandeld. De vergadering nam een aanvang met het aanhoren van de gelukwen sen van de voorzitter aan de Raad ter gelegenheid van de intrede van het nieuwe jaar. Het eerste meer belangrijke punt dat ter sprake kwam, was de kwestie van het sneeuwruimen. De oplossing werd hierin gevonden, dat toekomsti ge sneeuw zal worden geruimd door de DUW (met rijkssubsidie). Bij de ingekomen stukken waren enkele goedkeuringen o.a. van Gede puteerde Staten van eerder gedane hesluiten, o.a. over 't aangaan van 'n kasgeldlening van f 36.000. Voorts wer den goedgekeurd de tweede suppletoi- ro begroting van de dienst 1945 en de derde suppletoire begroting dienst 1946; het raadsbesluit inzake toeken ning van een gratificatie aan het ge- n.eentepersoneel; de beschikking van de ministers van Binnenlandse Zaken er. van Financiën tot vaststelling van de jaarwedden-uitkeringen ingevolge de fin. verhoudingswet van de jaren 1944- 1947. Tenslotte werd van de min. van Binn nlandse Zaken mededeling ont vangen, dat over 1947 per inwoner f 3.70 (totaal voor Callantsoog f 3971.25) zal worden uitgekeerd. B. en w. kwamen daarna met een voorstel aan de Raad tot wijziging van de instructie van de gemeentelij ke geneesheer dr. Verheul. De her nieuwde instructie werd overeenkom stig het advies van de Inspecteur van Volksgezondheid vastgesteld. De jaar wedde vanaf 1 October 1947 zal be dragen f 460. De Raad ging hiermede accoord. Een voorstel tot vaststellen van „re gelen omtrent de toepassing van arti kel 1 der woonruimtewet 1947" werd aangenomen. Een voorstel tot wijziging van de gemeentelijke begroting 1946 (vierde wijziging) en 1947 (vierde wij ziging) werd eveneens aanvaard. De Ged. Staten verzochten advies ten opzichte van een voor de secretarissen en ontvangers te treffen regeling ana loog aan die, welke is neergelegd in het verplaatsingsbesluit 1946. Het ver zoek aan de Raad van B. en W. hier op gunstig te adviseren, werd inge willigd. De voorzitter merkte nog op dat het in Callantsoog alleen geldt voor de ontvanger, daar de burge meester tevens secretaris is. DE ERFPACHT VAN GEMEENTE GROND. Vervolgens kwamen B. en W. met een voorstel tot wijziging van de al gemene bepalingen voor uitgifte in erfpacht van gemeentegronden. In de ze bepalingen zijn o.a. opgenomen aan wijzingen omtrent de verplichtingen van de erfpachter, termijn bepalin pachtsom, waarborg bebouwing, wijze van bebouwing, overdracht of over gang van het recht en splitsing van 't recht. Voorzitter merkte op, dat het vroeger gewoonte was een en ander in het erfpachtcontract op te nemen. Het bezwaar hiervan was, dat dit dan te lang werd. Lang niet alles werd er in opgenomen. De belangen van beide partijen worden door deze nieuwe me thode gediend. De artikelen stuk voor stük nagaande, zeide de heer De Haan (PI. Belang) bij artikel 8, waar in bepaald wordt dat bij niet betaling van de pachtsom binnen veertien da gen na de vervaldag een boete van 2 procent van de jaarlijkse pachtsom zal worden geheven, dat dit wel een beetje ver gaat, waarop de voorzitter antwoordde, dat het uitsluitend zal dienen voor kwaadwilligen en dat het overigens soepel zal worden toege past. De heer De Haan was nu ook tevreden gesteld, waarna het voorstel aanvaard kon worden. VERHOGING VERMAKELIJK HEIDSBELASTING. Ook Callantsoog zal ingevolge de suggererende circulaire van de minis ter moeten overgaan tot verhoging der vermakelijkheidsbelasting. Van verschillende zijden o.a. van de Be- drjjfshoreca en de Ned. Bioscoopbond waren verzoeken binnengekomen niet tot verhoging over te gaan. Doch B. cn W. stelden voor wel tot verhoging over te gaan, met dit verschil dat bals na uitvoeringen niet het volle pond zullen krijgen, daar ze, aldus voorzit ter, de gezelligheid verhogen en de saamhorigheid in de gemeente bevor deren. De verhoging hiervoor zal slechts vijftig cent per uitvoering be dragen en veranderd worden van f2.50 tot f 3. Doch voor het andere moet het wel omhoog. De heer De Haan merkte op, dat 50 procent voor gewone bals wel wat erg hoog is, waarop de voorzitter ant woordde, dat gewone bals toch zoveel niet meer gehouden zullen worden: de geneigdheid daartoe vermindert sterk. Ook de heer Van Twuyver (CPN) vond de verhoging te sterk. De ker- mis-exploitanten komen toch al bijna niet, dan blijven ze helemaal weg. De heer Mooy (P. v. d. A.): „Ze hebben steeds niets betaald". Voorzitter: „Wij bekijken de be- drijfsexploitatie en vinden dan een of andere vorm. Ze verdienen bijna niets hier". Het voorstel werd vervolgens in stemming gebracht en met 4 tegen 3 stemmen (van mej. A. de Vries en de heer Van Twuyver (CPN) en de heer De Haan) aangenomen. De begroting van de dienst 1948 van de gemeentelijke instelling voor maat schappelijk hulpbetoon sluit met een bedrag van f 6332.22 en werd onge wijzigd goedgekeurd. Het laatste belangrijke agendapunt was de behandeling en vaststelling van de gemeentelijke begroting voor de dienst van 1948. Deze sluit met voor de gewone dienst f 99.200, en voor de kapitaaldienst met f 110.423.64 Ter loops werd besloten toe te treden als te Beha» V°°r VeUig Verkeer te Schagen voor een jaarlijkse contri- butie van f 5 en het verlenen van een subsidie voor f 10 aan de afdeling Callantsoog van de Bond van Platte landsvrouwen indien deze in 1948 een cursus voor huishoudelijke voorlich- tmg zal geven. De begroting werd aangenomen. Volgens de nu aangenomen begro ting zal Callantsoog waarschijnlijk niet meer noodlijdend zijn. cnljm«Kniet Per leerling van de O.L. school zal voor 1948 beschikbaar worden gesteld een bedrag van 1 17.64. RONDVRAAG. Tenslotte was de rondvraag daar De voorzitter verwees de heer Van DU- pen, dte sprak over het herplaatsen van een verdwenen hek bij de .iu£ op de Schinkeldijk, naar het Ho™ heemraadschap en de heer Van OW ver die sprak over de slechte ^e' stand van de weg bij de K»r„« ?i Plaats, naar de Polder. N, een k' dl"8 V8n n? heer Schenk over de rommelkuil en het ou" einSdUit tv opruimln8 daarvan Vwase*n einde gekomen aan deze v««.j i had" de v°orzltter "Hen dank gewed s^rekingen bij L g VOOR ZONDAG 11 JANUARI. pen helder. Ned. herv. g«m., we kerk, Weststraat, 10.30 uur, ds. j. y j Winden, van Wieringen, Rolnistra»* 10 uur ds. J. Borghardt. - Geref. kerk' Betheikerk, 10 uur ds. J. Hartkamp, uur ds. J. Wristers, van Amsterdam-0 Rehobothkerk, 10 uur d». Wri«te«' 17 uur ds. J. Hartkamp. Geref. kerk' art 31, Nieuwe kerk, 8 uur en 17 UUr' ds. F. Tollenaar. Chr. geref. kerk' Steengracht, 10 uur en 17 uur dj j' Hebei. Geref. gemeente, Janzendvv - straat 8, 10 uur en 16 uur leesdienat' Donderdag 19 30 uur leesdicnst. - tberse kerk. Wetstraat, 10.30 uur dj H j Oldemans. Doopsgezinde geJ m'eente, 10.30 uur ds. A. J. van der Sluis. Baptisten-gemeente, gebouw Iréne. Hoogstraat, 10.15 uur zangdienkt 1030 uur br. Van Leeuwen, 12 UUl! Zondagsschool, 19.45 uur zangdienst, 29 uur evangelist F. Hofhuis; Maandag 20 uur vrouwenkrans Californiëstraat 8- Woensdag 20 uur zangavond Californiël straat 8; Vrijdag 20 uur Bijbellezing bidstond Californiëstraat 8. Kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen, Weststraat 59, 10.30 uur Zondagsschool, 17 uur vergadering. Oud-katholieke kerk, 10 uur Heilige dienst, pastoor Verheij. Evangelisa tie Vijzelstraat, 10 uur en 19.30 uur evangelist J. Klaver, 12 uur en 14.30 uur Zondagsschool; Woensdag 19.30 uur Bijbelkring; Donderdag 19.30 uur vrou wenkrans; Zaterdag 19.30 uur bidstond. Leger des Heils, 10 uur heiligings- dienst, 19 uur openluchtmeting, 20 uur verlossingssamenkomst; Maandag 14 uur vrouwenkrans; Dinsdag 20 uur solda- ten-samenkomst; Donderdag 20 uur hei ligingssamenkomst o.l.v. majoor Hor- dlJULIANADORP. Ned. herv. gem., 10 uur ds. Salm. Geref. kerk, 14.30 uur ds. J. Hartkamp. Star of hope mis- sion, 10 uur en 19 uur de heer Neering, uit Zeist, 14 uur Zondagsschool. HUISDUINEN. Ned. herv. gem., 19 uur ds. Salm. CALLANTSOOG. Ned. herv. gem., geen dienst. (Buiten verantwoordelijkheid der Red.) Naar aanleiding van de berichten in uw dagblad betreffende het ongeluk op de onbewaakte overweg bij Breezand, zou ,k als autorijder, graag eens de vraag willen stellen of het nu wel juist is, dat de chauffeur altijd de schuld krijgt van der gelijke ongelukken. Enkele jaren geleden werden met de Kerstdagen drie dames het slachtoffer op een onbewaakte overweg bij Schagen. Toen kwam het door de mist, ditmaal door de regen, maar óf het nu komt doordat de binnenlichtjes der bus branden, öf dat er ter plaatse zóveel licht was, dat de aan komende trein niet werd opgemerkt, ik vind, dat als hier sprake is van schuld of nalatigheid, deze te zoeken is bij de Spoorwegen Want hoewel Ik, evengoed als ieder ander, weet dat het voor de N S ondoenlijk is om bij iedere overgang een spoorwegwachter te plaatsen, ben ik toch van mening, dat als de spoorwegen het recht hebben om over de door hen aangelegde banen te rijden, zonder te let ten op de wegen welke zij kruisen, zij toch minstens moeten zorgen dat hun tieinen voldoende verlicht zijn. Met een behoorlijke kopverlichting op de locomotief zou elke weggebruiker, ook bij slecht zicht, de trein bijtijds kunnen opmerken Een dergelijke verlichting 1» ook op de stoomlocomotief geen onmo gelijkheid, daar hierop heel goed een dy namo is aan te drijven en anders is met een 6-volt accu reeds voldoende te be reiken. Bij elke onbewaakte overweg dient mijns inziens het verkeer voldoende ge waarschuwd te worden, óf door een aan- en uitgaand rood licht, öf docr een alarm- schel. Dit is vooral nodig omdat het hier om mensenlevens gaat. Men kan maar niet domweg zeggen, dat „ze maar uit hadden moeten kijken"; dit kunnen alleen diegenen zeggen, die nog nooit in donker met regen en sneeuw, achter het stuur hebben gezeten Men moet bedenken, dat de chauffeur op zo- veel dingen moet letten, hij rijdt dikwijl» op een smalle weg met allerlei moeilijk heden en gevaren, waarvan de locomotief met z'n walmende, gloeiende petroleum- pitjes zeker niet de minste is, maar van dit alles heeft een buitenstaander geen flauwe notie. Hoogachtend, Th BEUVERS. De Cocksdorp, Texel. Onderschrift Redactie. Wij moeten inderdaad de moeilijkheden erkennen, waarmede de chauffeur» te kampen hebben, en wij zullen daarom de laatsten zijn die altijd de schuld bij hen zoeken. Het zou echter ook onbillijk zijn, om de moeilijkheden waarmede de Ne derlandse Spoorwegen te kampen hebben, uit het oog te verliezen. De walmende pitjes voorop de locomotieven zijn, pree- tlsch bezien, werkelijk een aanfluiting Hoe eerder deze door krachtige lampen vervangen zijn, hoe beter. Wij weten ech. ter. dat de N S sinds de dag der bevrij ding hard hebben gewerkt om hun leuze „Veilig, vlug, Voordelig" ook in de na oorlogse tijd tot waarheid te maken, en het stemt ons dus tot voldoening te kun nen mededelen, dat ln het vorige J»*r twintig onbewaakte spoorwegovergangen door automatisch werkende flikkerlicht Installaties werden beveiligd Maar zelf» al zou van de zijde der Nederland* Spoorwegen een maximum aan veilig heidsmaatregelen genomen zijn, dan n0» dienen de chauffeurs de grootst mogelijk® voorzichtigheid te betrachten Het niet meer voorkomen zoals we iee<,s eerder in deze kolommen hebben gecon stateerd - dat de bussen een paar min"* ten over tijd vertrekken, onder het motto. "We komen niet te laat aan, want we jopen het onderweg wel Inl" De treinen loop is thans zodanig, dat afwijkingen van °e dienstregelingen slechts onder zee bijzondere omstandigheden voorkomen. anneer ook de bussen precies, volKe hun dienstregeling rijden, dan Is de kan» op fatale ontmoetingen van belde ver- voermiddeUn practisch uitgesloten du. hetgeen onze medewerk* Ovensa in September schreef: „H*j bu»ch»uffeurs, de klokken ven d ndse Spoorwegen lopen alle ««'"f' zoigt ervoor, dat ook uw klokjes rtez*/?e "ld aangeven. En houdt u tyaen van de dienstregeling!" RED. HELD. CR"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 2