Or.M.G. VROOM
V.A.M.1.
Administratieve kracht (vr.)
Hr. Ms. Kortenaer tussen
twee woestijnen
De nieuwe dienstregeling der N.S.
Slagers bediende
of Halfwas
Koninklijke Marine
Atelier Sierkunst
KIM
Abonneert U op dit blad
Majoor Wurtz met
pensioen
Helders luchtmillionair
Junioren proefwedstrijd
„VANDERSTENG"
nog niet volgeboekt
Wieringen.
De Sportcommissie
De eerste stap ondernomen
Predikbeurten
SUEZ KANAAL
Ontmoeting met de
„Dordrecht"
ACHTER DE SCHERMEN
VAN DE OORLOG
r~
Indisch Journaal
door
Anthony van Kampen
V..
Anna Paulowna.
De A.C.C.0. vergaderde
Texel
afwezig.
Schemerlampje
JAN ROUGOOR
VET HEEFT HET I
KAMPEERBROEKEN
Fa. E. W. VET
vanBaaren
Wie met MOORMAN rijdt
Komt altijd op tijd.
Adverteren
doet verkopen
Voor Carosserie en Wagenbouw
Electrische Carosserie- en Wagenbouw-Fabriek
OFFICIëLE PUBLICATIE
Inlevering rantsoenbonnen textiel „E 81".
RIJKS HOGERE BURGERSCHOOL
te DEN HELDER.
gevraagd, eventueel ook voor loket
bediening.
Spoedige indiensttreding gewenst.
N.V. Dry. v.h. C. DE BOER Ir.,
Wordt gevraagd
LEEGWATER, Spoorstraat 77.
VOOR MOEDERDAG.
Zeldzaam mooie kunstaardewerk
kop en schotels.
Sluisdijkstraat 36.
JONGELUI MET
AMBACHTSSCHOOLDIPLOMA
Vloot
Marine Luchtvaartdienst
Op 1 Mei j.L ging één van de al
leroudste vliegers van de Marine
Luchtvaartdienst met pensioen:
onze stadgenoot, de majoor-vlieg-
tuigmaker vlieger-instructeur Ale-
xander Wurtz. In 1920 kwam hij in
opleiding voor vlieger op het vlieg
kamp De Kooy, waar hij op 16 Juni
1921 het internationale vliegbrevet
■behaalde en enkele maanden la
ter ook het marine-vliegbrevet.
Zijn vlieginstructeur was de luitenant
ter zee K. W. F. M. Doorman, de late
re eskadercommandant van de Striking
Force in de Javazee, schout-bij-nacht
Karei Doorman. Evert van Dijk, de be
roemde Oceaanvlieger van de KLM,
was ook eens leerling van ltz. Doorman.
In 1929 vlogen drie Dornier Wal-
vüegboten van De Mok naar Indië, de
eerste Holland-Indiëvlucht over zee.
De groep stond onder commando van
de luitenant ter zee der le klasse W.
H. Tetenburg. Wurtz werd aangewe
zen ojn het commando over één der
drie vliegtuigen, de D 23, op zich te
nemen. Voor het correcte uitvoeren
van zijn opdracht werd hij beloond
met een Koninklijke onderscheiding,
de ere-medaille der Orde van Oranje-
Nassau met de zwaarden.
Op 16 Juni 1941 vierde hij, als derde
van de MLD, zijn twintigjarig vlieger
jubileum. Vóór hem waren de in
middels overleden adjudant-konsta
bel vlieger-instructeur Dries Feenstra
en overste-vlieger J. A. C. Broeder de
ze mijlpaal gepasseerd. Wurtz werd bij
die gelegenheid onderscheiden met de
ere-medaille der Orde van Oranje-
Nassau in goud.
Gedurende 24 jaar heeft hij op ver
schillende vliegtuigtypen gevlogen, met
een totaal van 2000 vlieguren. We mo
gen hem dus gerust een luchtmillion-
nair noemen, wel te verstaan niet in
guldens, maar in aantal gevlogen ki
lometers. Duizenden mensen heeft hij
mee de lucht in genomen. Waarnemers,
telegrafisten, mecaniciens, mitrailleur-
schutters en passagiers, en nooit heeft
iemand ook maar één schrammetje op
gelopen!!
Zijn vele collega's, vrienden en ken
nissen wensen hem toe, dat hij nog
lang van zijn welverdiend pensioen
mag genieten.
In het kader van de Olympische Dag
op 17 Mei a.s. zal onder meer een voet
balwedstrijd worden gespeeld tussen
het officiële Junioren-elftal van de af
deling Noord-Holland van de K.N.V.B.
en een zo sterk mogelijk Helders Jeugd-
elftal. Teneinde een keuze te kunnen
inaken uit de meest daarvoor in aan
merking komende spelers van onze
plaats, zal op Zondag 9 Mei a.s. om
10 uur op het H.R.C. A-terrein een
proefwedstrijd plaats, vinden tussen
twee junioren-elftallen van spelers
van Helderse verenigingen.
De opstelling is als volgt:
Oranje-elftal: P. Lingbeek (H.R.C.)
M. Ewald (Waterv.), J. Looy (H.R.C.);
J. Biersteker (H.R.C.), A. Hoogerwerf
(Helder) (aanv.), W. Tabeling (Helder);
A. Schrier (Helder), T. Leon (H.R.C.),
K. Puhl (Helder), K. Tabeling (Helder),
H. Vries (H.R.C.)
Groen elftal: J. Buys (Helder); H.
Voorthuizen (H.R.C.), W. Nuyssenburg
(Helder); H. Meulder (Waterv.), A. v.
Trierum (H.R.C.) (aanv.), F. Schellinger
(Helder); T. de Boer (H.R.C.), L. H.
Leenaars (H.R.C.), M. Jacobs (Helder),
J, Beun (H.R.C.), P. Snel (Helder).
Reserves: P. van Oeveren (H.R.C.),
J. Mobach (H.R.C.), T. Riedeman (Wa
tervogels), A. vd Linde (Helder), K.
de Vries (H.R.C.)
Na afloop van de wedstrijd zal de
Technische Commissie met de adspi-
rantenleiders het officiële elftal samen
stellen.
Op ons bureau zijn nog „passage
biljetten" verkrijgbaar voor de vaar
tochten met de „Vandersteng". Op
Vrijdag 14 Mei gaat het schip niet,
zoals eerst de bedoeling was, naar
Harlingen, maar naar Terschelling,
waar men gedurende twee uur de ge_
legenheid krijgt om te „passagieren""
De kosten van een biljet voor 1 per
soon bedragen 8.50 (contribuanten
van het comité „Onze Marine" beta
len 7.50). De prijs van een warme
lunch, te gebruiken aan boord, is
hierbij inbegrepen. Op Zaterdag 15
Mei vertrekt de „Vandersteng" via
hSt IJselmeer naar Amsterdam. Zij,
die dit tochtje willen meemaken,
kunnen nog kaarten verkrijgen tegen
betaling van 2.50, met inbegrip van
warme lunch 5.
De voor enkele weken geleden in
het leven geroepen sportcommissie
heeft haar eerste stap gedaan om een
sportterrein te kunnen bekomen.
Zij heeft zich met het volgende
adres tot de raad gericht:
De Sportcommissie acht het van het
grootste belang voor de Wieringer
jeugd, dat er van Gemeentewege
Sportvelden zullen worden aangelegd,
zij zien in de sport een belangrijke
stimulans tegenover de onevenwichtige
tijd gedurende de oorlog en de jaren
daarna.
Zij had zich gedacht de sport op een
zo breed mogelijke basis op te vatten,
en had daarbij vooral het oog gericht
op de kinderen der lagere scholen en
de rijpere jeugd opdat zij die sport
kunnen beoefenen welke hun het bes
te ligt zoals: gymnastiek, athletiek,
hockey, tennissen, voetbal, handbal,
korfbal, kaatsen etc.
Om dit doel te bereiken zullen er
goed geoutilleerde sportvelden aanwe
zig dienen te zijn.
De vergadering ziet hun pogingen om
dit doel te bereiken alleen te verwe
zenlijken door de medewerking van
de gemeenteraad, die, volgens hen,
alleen in staat is de verlangde velden
te bekomen.
Een centraal sportveld voor heel
Wieringen lijkt niet mogelijk daar de
afstand den OeverHippolytushoef te
groot is, daarom wilde de vergadering
U voorstellen een sportveld te projec
teren tussen de Belt en de Hollebalg
waardoor 2/3 van de bevolking der ge
meente wordt bestreken, Deze velden
zullen ruim 4 HA land beslaan.
Het grote belang van sport wordt
allerwege ingezien, gepropageerd en
naar voren gebracht door radio, ge
schrift, en woord. Resultaten werden
reeds in verschillende gemeenten ge
boekt.
HIPPOLYTUSHOEF. Ned. herv. gem.,
10 30 uur, ds. van der Linden.
Doopsgez. gem., 10.30 uur, ds. A.
P Goudsbloem. Evangelisatie, 10 uur,
de heer Van der Horst.
OOSTERLAND. Ned. herv. gem., 3.30
uur, ds. Van der Linden.
DEN OEVER. Evangelisatie, 10 uur
de heer Been.
WESTERLAND. Evangelisatie, 3 uur
de heer Been.
RODE ZEE, 19 April.
JWEE DAGEN GELEDEN passeer
den we Port Said. De mannen van
de Kortenaer hebben er niet veel van
gezien: alleen schepen van talrijke
nationaliteiten, de eerste groezelige
en smerige parlevinkers, die in de
Nederlandse jager een felbegeerde
prooi zagen voor hun super-commer
ciële aspiraties, (zonder succes even
wel!) schreeuwende en brabbelende
knapen, die op de verleidelijkste ma
nieren sausjes, noga, damestassen,
hemden en duizend andere artikelen
probeerden te versjaggeren aan de
vrijwel deviezen-loze Jannen. De loods
kwam aan boord en was bepaald on
vriendelijk. Er bleek iets niet hele
maal te kloppen met de mededelingen,
die hij van of via de Nederlandse con
sul in Port Sa'd had ontvangen. Hij
had tenminste een scheepje van zo te
gen de 900 ton verwacht, dat direct
had kunnen dóórvaren. Nu zou de
boel wel spaak lopen en we moesten
er ons maar op voorbereiden, dat we
het Suez-kanaal nog niet door waren.
We lagen een paar uur in de haven,
brachten de tijd door met het lezen
van de post uit Holland (het aller
belangrijkste van zo'n dagbeke
ken het beeld van Ferdinant de Les-
seps, die het geweldige plan van het
Wegens een overvloed van copy
moest no. XXXIII in de serie „Ach
ter de Schermen van de oorlog" wor
den aangehouden.
VII
90-mijl lange kanaal uitdacht en liet
volbrengen (met ontzaglijke hoeveel
heden bloed, zweet en tranen) en
merkten tot ons genoegen, dat de
K.L.M. in Port Said duidelijk zichtbaar
vertegenwoordigd is en Simon Arzt
nog steeds zijn wereldvermaarde ser
vice biedt aan de doortrekkende rij-
zigers. De loods bleef kankeren over
bloody bastards en dergelijke fraaiig
heden meer en deëd sterke verhalen
over de steeds toenemende onpopula
riteit van het blanke ras in Egypte
in het algemeen en in Port Said in 't
bijzonder. „Nog vier jaar, heren en
want hij had een half jaar in Schie
dam gezeten en had daar aangename
we varen weer om de Kaap, let op!"
aldus was zijn weinig optimistische
verwachting.
DIJ DE INGANG van het Suez-
kanaal werd een Nederlands schip
gepasseerd, de „Dordrecht" van Van
Ommeren. Alles aan dek van het
vrachtschip rende als bezeten naar de
reling en daar werd een geroep-en-
gezwaai-voorstelling gegeven, van en
naar Hr. Ms. Kortenaer, die lichtelijk
aandoenlijk was.
Er was èr één op de „Dordrecht",
die boven alle anderen uitbrulde, tel
kens weer: „heiiii jongensis
Franke bij jullie aan boordWel
de adjudant was aan boord en de
bevestiging van dit feit ontlokte zicht
bare vreugde bij de Dordrechtenaren.
En lang nagezwaaid schoven we
langs elkaar heen.
£N DAN ZIJN WE in het Suez-
kanaal. Het begin ziet er aan de
beide walkanten nog dragelijk uit,
maar na een uur schuift de Kortenaer
door twee woestijnen. Woestijnen
met geel, bruin zand, met hier en daar
wat armzalige palmen en heesters,
met moerassen en modderplateaux,
met armzalige Egyptenaren bij arm
zalige tenten of huisjes. En over dat
alles schijnt de zon en die zon is heet.
Zo heet, dat de horizon nergens te
zien( is en de lucht trillend boven de
beide walkanten van het kanaal hangt.
Gammele treinen passeren ons en
vrij veel Engelse vrachtauto's. De
eerste kamelen liggen triest en me
lancholiek in het korstige zand en
wekken bij mij in geen enkel opzicht
herinnering aan het fiere schip-der-
woestijn, hetwelk ons door de pen
van Karl May, Aimard en Paul d'Ivoi
zo enthousiast beschreven werd.
We liggen een uur of drie aan de
kant, omdat er een 10-tal schepen,
tegenliggers, ipoeten passeren. Er
wordt gemeerd en dat gaat dan ge
paard met het nodige gekrakeel van
de Egyptenaren, die met de loods de
reis meemaken en in dienst staan van
de Kanaalmaatschappij. Eigenwijze,
onhebbelijke kerels, alleen niet onheb
belijk als ze later aan dek zitten te
bidden, met de hoofden naar het Oos
ten gebogen en proberen wat meege
nomen negotie te slijten. En zeer on
hebbelijk jegens Sinbad, die in op
perste vreugde geraakte, toen hij de
blote tenen van deze zonen der woes
tijn ontdekte en meep.de, dat deze
voorwerpen er alleen waren te zijnen
pleziere
We lagen aan de walen schip
na schip voer voorbij. Ieder schip, van
welke nationaliteit ook, groette voor
de Kortenaer en dat is ten slotte niets
meer en niets minder dan een normale
internationale beleefdheid. Ze groetten
alle, op de Yankees na, die blijkbaar
geen tijd hadden om te groeten. „Ach,
meneer, wat zal ik U zeggen," zei de
sergeant naast me, die zich groen en
geel ergerde over dat onhoffelijke ge
doe, „waarom zou je anderen nog
groeten als je barst van de dollars..."
Aan de kant ligt een klein bivak
met Engelse soldaten. Er was in de
kortst mogelijke tijd verbroedering
tussen de Tommies in het hete zand
en de Jannen op de Kortenaer. De
Jannen vroegen of dit een strafkolo
nie was. Dit bleek niet het geval te
zijn, al kwam het op hetzelfde neer.
De nederzetting scheen iets uitstaan
de te hebben met het terugvoeren
van de Britse goederen uit Palestina.
Een der Tommies was enthousiast,
herinneringen aan. Veel aangenamer
dan aan de woestijn, waar ze hem nu
„geplant" hadden. Er ging een kist
bier over boord en zelfs de lege flesjes
mochten behouden blijven.
O—
's^VONDS PASSEREN we Ismailia:
een oase in de woestijn. Eindelijk
wat normaal levenwat fris
groen.... een zwembad.... Europees
geklede mensenMaar Ismailia is
snel voorbij en dan verlichten de beide
schijnwerpers, vóór op de torpedo
jager, alleen nog maar de troosteloze
zandwallen van dit troosteloze land.
Er komt een nieuwe loods aan boord
en dat is een loods, die blijkbaar
haast heeft, want we lopen wel met
16 mijl door de Bittermeren en Suez
komt in zicht als het nog maar nau
welijks 9 uur in de avond is.
Het is wel een romantische vaart...
met kleine Egyptische éénpersoons
bootjes wiegelend op het donkere wa
ter en een slapende man er in. Met
soms een paar vogels, die roerloos
blijven hangen in de schelle lichtbun
dels der schijnwerpers, om er daarna,
verschrikt, onthutst, uit te tuimelen.
Op enkele plaatsen schemert iets van
een nederzetting aan de wal: flarden
gezang worden hoorbaar, een rossig
lichtschijnsel gloort voorbij. En in de
verte slaan brede lichtbundels over de
woestijn. Dat is Suez. We zullen er
spoedig zijn.
Zoals de voorzitter, de heer Noor
man, in z'n openingswoord zei, kwam
de Alg. Commissie Culturele Ontwik
keling in Veerburg bijeen om de be
reikte resultaten in het afgelopen sei
zoen te overzien, wensen te bespreken,
voorbereidingen te treffen voor de ex
cursie naar Artis en te overwegen wel
ke avonden in het volgende seizoen ge
organiseerd zouden worden. De heer
Veenenbos gaf een financiëel overzicht,
waaruit bleëk (jat de ontvangsten
f 330,20 en de uitgaven f 160,57 bedroe
gen, zodat er een kassaldo van f 168,63
is In aanmerking genomen, dat begon
nen werd met f 78 aan bijdragen van
de aangesloten verenigingen, blijken de
gehouden avonden zelf toch ook een
financiëel voordeel te hebben opgele
verd. Zag men algemeen met grote vol
doening op het afgelopen seizoen terug,
vrijwel allen waren het er ook over
eens, dat men er niet in geslaagd was
het vervoer van veraf wonende leden
bevredigend te regelen. De grote moei
lijkheid is steeds, dat de commissie niet
tijdig op de hoogte is van het aantal
personen dat gebruik wil maken van
een bus. Velen willen eerst afwachten
wat voor weer het is, maar als de
eerste opgave te klein is kan de com
missie niet het risico nemen een bus te
laten lopen. Er was echter hoop ook
deze zaak het volgende seizoen naar
aller genoegen te kunnen regelen.
Een lezing van dr. Portielje wil men
in ieder geval ook de komende winter
weer in het programma opnemen. Voor
de andere avonden werd gedacht aan
een lezing over onze beroemde sleep
diensten, sterrenhemel of een natuur
kundig onderwerp, een reisverhaal of
muziekavond en, zo mogelijk, een goe
de toneelvoorstelling of declamatie van
een der groten op dit gebied.
Tenslotte kwam de excu-sie op Za
terdag 5 Juni naar Artis ter sprake.
Zoals bekend, zal dr. Portielje zelf dan
de deelnemers rondleiden en op zijn,
voor ons nu bekende, wijze dieren laten
zien en bijzonderheden onder de aan
dacht brengen. Op de avond van zijn
lezing was de animo voor deze excursie
zeer groot. Mocht de opgaaf van deel
name te groot zijn, dan zal geloot moe
ten worden, daar de groep uit niet te
veel personen kan bestaan of wel er
zal een tweede excursie georganiseerd
mceten worden. Of de reis per bus of
spoor gemaakt wordt, zal later be
slist worden. Bijzonderheden hierover
worden nog bekend gemaakt.
VISAFSLAG OUDESCHILD.
Aangevoerd van 24 April30 April
1948: 951 kg bot; 11431 kg garnalen; 118
kg geep; 93 kg haring; 216 kg kaan.
216 kg kabeljauw; 13 kg horsmakreel;
3817 kg schar. 16094 kg schol; 1188 kg
poon; 894 kg tarbot; 6005 kg tong;
2806 kg wijting.
Morgen, Zondag 9 Mei, gaat de nieuwe dienstregeling der Nederlandse
Spoorwegen in. Ook op het baanvak AlkmaarDen Helder houdt deze
enkele wijzigingen in. Zo werden bijvoorbeeld ten gerieve der reizigers
enige sneltreinen ingelegd, rechtstreeks van en naar Amsterdam. De ver
trekuren van deze treinen zijn 6.51 (niet op Zon- en feestdagen), 7.44
(dagelijks), 13.08 (alleen Zaterdags), 16.08 (niet op Zaterdagen en Zon
en feestdagen) en 21.11 (alleen op Zon- en feestdagen). Bovendien ver
trekt 's morgens om 6.10 uur (behalve op Zon- en feestdagen) een trein
ten gerieve van degenen die een verre aansluiting behoeven. De treinen,
die 's avonds om 21.50 en 22.50 uur vertrokken, zijn komen te vervallen,
omdat daarvan een te gering gebruik werd gemaakt. Alleen op Zon- en
feestdagen vertrekt nu een trein om 22.11 uur. Hieronder geven wij een
overzicht van de treinenloop naar- en van Amsterdam en Alkmaar, in zo
verre deze voor de Helderse reizigers van belang is.
Vertrek Den Helder
Aankomst Alkmaar
Aankomst Amsterdam
6.10 NZoF
7.02 NZoF
7.58 NZoF
6.51 NZoF
7.40 NZoF
8.38 NZoF
7.44 D
8.33 D
9.15 D
9.11 D
10.00 D
10.58 D
11.11 D
12.00 D
12.58 D
13.08 D
;3!59 D
14.58 (Za 14.43)
15.11 Za
16.00 Za
16.58 Za
16.08 D
16.57 D
17.38 (ZaZoF 17.58)
17.10 D
18.02 D
18.58
19.11 D
20.00 D
20.58 D
21.11 D
.22.00 D
22.58 (ZoF 22.38)
22.11 ZoF
23.00 ZoF
23.58 ZoF
Vertrek Amsterdam
Vertrek Alkmaar
Aankomst Den Helder
5.15 NZöF
6.02 NZoF
6.13 NZoF
7.20 D
8.11 D
8.32 D
9.14 D
10.01 D
10.13 D
11.14 D
12.01 D
12.13 D
13.14 D
14.04 D
13.08 Za
14.00 Za
14.44 Za
14.13 (Za 14.32)
15.14 D
16.04 D
16.15 ZaZoF
17.14 ZaZoF
18.06 ZaZoF
17.00 NZaZoF
17.40 NZaZoF
18.33 NZaZoF
17.32 NZaFoF
18.27 NZaZoF
19.11 NZaZoF
18.13 D
19.14 D
20.01 D
19.13 ZoF
20.14 ZoF
21.01 ZoF
20.13 D
21.14 D
22.01 D
23.32 Zo
0.12 (nacht Zo/Ma)
0.55 (nacht Zo/Ma)
D rijdt dagelijks; Za alleen op Zaterdag; ZOF alleen op Zon- en feestdagen;
NZoF rijdt niet op Zon- en feestdagen; NZaZoF rijdt niet op Zaterdagen en
Zon- en feestdagen; Zo rijdt alleen op Zondag.
De 14de Mei a.s. hopen
onze geliefde Ouders en
Grootouders
T- DE LEEUW
en
W. E. M. DE LEEUW
BARBARINIE
de dag te herdenken dat
zij 45 jaar getrouwd zijn-
Namens Kinderen 'en
Kleinkinderen.
Van Leeuwenhoekstr- 15,
Den Helder.
ARTS,
is van 10 t/m- 18 MEI
De andere huisartsen
nemen waar.
VOOR MOEDERDAG
is een
altijd welkom.
Wij hebben een grote
keus in
WAND- en
STAANDE LAMPJES.
Wandlampjes vanaf ƒ5,90
Schemerlampjes
vanaf 1.90
Theelichtjes vanaf 9.50
Naaimachine-garnituren
5-35
enz enz.
HET LAMPENHUIS
Spoorstraat 101,
naast Alb- Heijn.
voor heren 6.30
voor jongens
«n meisjes 2-38
prima theedoeken 88
werkhemden 5,22
damesschortjes
5 pnt. 3.15
onderjurken,
gr, maat 3-92
jongensoverhemden
1.10
dameskousen.
linksgew. 2.31
Weer ontvangen.
Grote TRICOT-
DIRECTOIRS,
prima kwal- 3.40
SPOORSTRAAT 116.
TEL. 3003.
Voor betere en billijke
MOTOR. EN
RIJWIELREPARATIE
naar
Agent TELEXS.
Voor vorken de beste olie
en vetten.
P. VAN BAAREN en Zn
Molenstraat 111.
Telef. 2531-
Thans weer verkrijgbaar:
HARDE TURF.
k 16-50 per 1000 st.
Franco thuis.
Lev.ering vanaf Juni.
J J. GODIJN, Holleweg
G 58, Heiloo.
consumptie-ijs wederom
verkrijgbaar voor weder
verkopers, die irt het bezit
zijn van een electrische
conservator of een ruw ijs-
conservator.
Voor het rayon Noord-
Holland boven Noordzee
kanaal te wenden tot
V.A.M.I.-IJSDEFÓT,
Heiligland 35 Alkmaar.
Tel. 2348 (K 2200).
Vraagt inlichtingen en offerte bij de
C. Brouwer Weststraat 77 Den Helder.
Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat
handelaren in textiel de nieuwe rantsoenbonnen voor
textiel met opdruk „E 81" onmiddellijk na 9 Mei kun
nen inleveren ter verkrijging van handelscoupures. De
bonnen E 81 moeten op afzonderlijke opplakvellen wor
den geplakt en wel voor één en tien punten afzonder
lijk, doch kunnen met hetzelfde ontvangstbewijs als de
overige bonnen worden ingeleverd.
Opleiding voor: diploma H.B.S. A 5-j. cursus
H.B.S. B 5-j. cursus
De AANMELDING VOOR DE NIEUWE CURSUS
kan van Maandag 10 Mei tot en met Vrijdag 15 Mei
dagelijks gedurende de' schooluren geschieden aan het
tijdelijk gebouw der school Kerkgracht 15.
Bij voorkeur trouwboekje mede te brengen.
Toelatingsexamen voor klasse I: 14, 15 en 16 Juni.
Begin nieuwe cursus: 7 September.
Sollicitaties met opgaaf van leeftijd, opleiding enz. a,an
KONINGSTRAAT 78-82.
Voor jullie is een mooie toekomst en
interessenie werkkring weggelegd bij de
technische dienstvakken van de
Geschulmaker,-monteur(ekoctio-),tadio(radar)moMeur,
stokir, torpedomaker, voudeidingmonteur.
Vl/egluigmeker (-electricien, -instrumentmaker, -kon
stabel, -metaalbewerker, -radio(radar)montcur) ma
gazijnbeheerder.
Voor inlichtingen omtrent dienstneming
(beroepeverband) en aanmeldingen
wende men zich tot
MARINEWBRVmCtGROIP NEDERLAND
Bezuidenhoutseweg 123, Den Haeg
of tot de afdeling Den-Helder-te:
DEN HELDER:
Commandementsgebouw Willemsoord, Buitenhaven 5,
dagel. van 9—12 en 1117, Zaterdag van 9-12.30.
Alkmaar: Raadhuis, elke Woensdag van 9—12 en
14—17.
r-
EEN jHtató'PROOUCT VJ f
Het allerbeste
Voorde
moderne
baby
verzorging: