Met Helicoptère en Speed-boat achter torpedo's aan Het Zwanewater wil vergeten worden HrMs. „O 33 schiet om een hoekje CALVEs De belangrijke mededeling Gedenkt dus morgen de RODE KRUIS-COLLECTE WAAR ZIJN ONZE SCHEPEN? DOE DAT NOOIT! /uf - 4cfx. lnj»,ri- a p dhr AW Maaa- Teveel belangstelling voor natuurmonument Zaterdagmiddag begint de Competitie Uit het politierapport Mors niet met water De Coloradokever IJ muiden. Vissery-besommingen Predikbeurten Burgerlijke Stand Urk Visserij Oudeschild. Visserij v. MOOK EN HATTA BIJEEN „De PH-HAA heeft zich nuttig gemaakt door voor enkele uren te worden ingedeeld btj het Torpedo-lnschietbedrijf", schreven we gisteren naar aan leiding van de komst van de Hélicoptère. Nog geen twintig woorden moesten dus dienen om een verhaal samen te vatten, dat gemakkelijk een gehele courant in beslag zou kunnen nemen En dan zou nog dat verhaal niet meer zijn dan een weergave van mijn eigen indrukken, zonder over te gaan tot een bespreking van technische en militaire aspecten van de zaak. Ik ben gis teren namelijk ook zij het slechts als toeschouwer bij dat interessante Torpedo-inschietbedrjjf gedetacheerd geweest, en ik heb de manipulaties met de PH-HAA van nabij kunnen bekijken. Heb aan boord van de Speed- boat RJ 2 met 38-mjjls vaart achter een torpedo aan gejaagd, en ben op de „Mercuur" getuige geweest van het opvissen van twee torpedo's. En voor het eerst van m'n overigens nog niet, zo heel lange leven heb ik gezien, hoe een onderzeeboot om een hoekje kan schieten. Toen ik om half negen aan boord van Hr. Ms. „Mercuur" stapte, zaten daar juist de luit. ter zee le klasse T. Brun- sting, hoofd van het Torpedo-lnschiet- bedrijf, en de officier-vlieger 2e klas se E. C. Senger, piloot van de PH- HAA, en bedrijfsleider van de Stich ting voor Hefschroefvliegtuigen. Laatst genoemde vertelde allerlei aardige dingen over de ervaringen, die hij met de hélicoptère heeft opgedaan. „De mensen zeggen wel eens, dat zo'n ding altijd verticaal moet landen. Wanneer het niet verticaal gebeurt, dan deugt het niet. Men moet begrij pen, dat een hélicoptère verticaal kan landen en opstijgen, maar dat het eco nomischer is om zo gauw mogelijk in voorwaartse richting te gaan". De heer Senger vertelde, dat verschillende mi litaire en burgerlijke instanties lid zijn van de Stichting. Tussen de leden en de bedrijfsleiding worden voortdu rend plannen en ideeën uitgewisseld, welke volgens een goed opgezet pro gramma worden uitgewerkt. De heer Senger, die niet alleen officier-vlieger der Koninklijke Marine, maar ook landbouw-deskundige is, bestuurt de PH-HAA meestal wanneer het toestel bij militaire of agrarische proeven wordt gebruikt. Zo heeft de Colorado kever in de gigantische spin van de heer Senger een vervaarlijke tegen stander gevonden!! Maar gisteren ging het eens niet om Coloradokevers, De spuitin- atalatie was vervangen door het hijskraantje, dat tot de meest ge bruikelijke uitrusting van de PH- HAA behoort. En het doel was niet het met zwarte en gele stre pen versierde keverlijf, maar een torpedo met een rode snuit, die met een veertig mijls vaart onder de golven door schoot. Sinds de indienststelling van de „Mer cuur" werden al verscheidene torpedo's door Hr. Ms. „O 23" gelanceerd, en de razend-snelle RJ 2 heeft reeds heel veel keren over de ree geraasd, op 't spoor van zo'n vliegende torpedo, maar nog nooit was het inschieten zo inte ressant als gisteren. CONFERENTIE Er moest over de organisatie vooraf wel even geconfereerd worden! De he ren Senger en Brunsting bespraken, al vorens de kleine vloot zee (en lucht) koos, de operaties met de commandant van Hr. Ms. „Q 23", de luit. ter zee 2e klasse H. M. van der Veen. Veel omslag werd daarbij niet gemaakt. Vlugge vin gers gleden over een kaart van het Marsdiep en de rede, waarop de te kie zen posities en de schoten der torpedo's waren aangetekend. De onderzeeboot zou komen te liggen op een punt, be trekkelijk dicht onder de zeedijk, waar de Watertoren en de toren van de R.K. kerk aan de Kerkgracht in één lijn te zien zouden zijn. Met die lijn viel ook de richting samen, waarin de eerste torpedo zou worden afgevuurd. Zeven mijl verder op die lijn, dus ongeveer dwars van het Horntje op Texel, kwam de barkas te liggen, die als schietschijf moest dienen. De „Mercuur" zou vlak daarbij ligplaats nemen, terwijl de Speed-boat „RJ 2" in de nabijheid van de „O 23" zou wachten tot het schot werd afgevuurd. Datzelfde moest ook de PH-HAA doen. De onderzeeboot zou met haar periscopen een sein geven, waarna de torpedo werd gelanceerd. „We moeten toch even contact hou den met elkaar", vonden de heren Sen ger en Van der Veen. Dat kon via de radio op golflengte 64.40 meter. „Dat gaat", zei de duikbootcommandant, „ais v/e maar niet te veel last hebben van allerlei andere vliegtuigen". „Dan spreken we een roepnaam af", bracht de heer Senger naar voren. „Noem mij maar Peter, dat doen ze op Schiphol altijd. Afkorting van helicop tère". „Mag ik dan lantaarnpaal heten?" stelde de heer Van der Veen voor.... En zo kon het gebeuren, dat radio luisteraars, die toevallig op de genoem de golflengte waren verdwaald, gister morgen een technische conversatie heb ben beluisterd tussen een zekere Peter en een zekere lantaarnpaal. VOLGENS DE PLANNEN De operaties verliepen, om een haast vergeten uitdrukking nog eens te ge bruiken, „volgens de plannen". De „Mercuur" laadde drie torpedo's over in de „O 23" en toen koos ze zee. In middels cirkelde de PH—HAA laag over de Stelling Den Helder, en lag de RJ 2 nog rustig aan de kant. Dat lag ze nog, toen de „Merc—r" al hoog en breed bij De Mok voer. Maar toen kwam de speed-boat aandaveren. Een klein, nijdig, maar pijlsnel en solied vaartuig, dat kans ziet om een torpedo bi1 te houden! En daar verliet ook de „O 23" de ha ven. Een licht motorgeronk uit het Noordoosten verraadde tenslotte de na dering der hélicoptère, die wel even tijd gevonden had om een klein omme tje boven de Waddenzee te maken. Ter wijl schipper Steijn het stuurrad van de „Mercuur" omklemde, keek naast hem schout-bij-nacht H. C. W. Moor man met zichtbaar genoegen naar al de bedrijvigheid in deze tak van dienst, die in vooroorlogse jaren onder zijn lei ding stond, en die zich nu zo prachtig van de oorlogsschade herstelt. EVEN POSEREN! Aan de heer Senger had ik verteld, dat ik graag een paar foto's van zijn kist wilde maken. „Ik kom wel een beetje dichtbij hangen", had hij toen beloofd. Daar kwam hij dan. De „Mer cuur" lag stil, dichtbij de barkas die zonder bemanning op haar anker lag te rijden. Langzaam zweefde de grote rode libel, met de wentelende rotorbla den, naderbij, om op nauwelijks tien meter afstand volkomen stil in de lucht te gaan hangen, op dezelfde hoog te als de brug van het torpedowerk- scbip. De PH-HAA poseerde netjes voor de fotograaf. Met haar liefste glimlach keek ze naar „het vogeltje" en door de zoeker keek ik naar dat andere vogeltje. Het kon haast niet mislukken, of het moest zijn door het grauwe, regenachtige weer. Dat werd een plaatje recht van voren, en toen ging de PH-HAA nog even met haar stuurboordszij naar de lens hangen. Als een dartel dier stoof ze daarop weg, om de RJ 0 te verwelkomen, die kwam aanj akkeren. Weldra zou het eerste schot worden gelost. Daar ver in het Zuidwesten, zo op het oog dicht onder het clubhuis van „Marsdiep", lag dé „O 23", met haar commandobrug nog boven water. „U moest met de speed- boat meegaan, dan komt u achter de torpedo aan terug," stelde schipper Steijn voor. Dat was een goed idée. De R J 2 kwam langszij als een licht steigerend zeepaard. Geen minuut later stoven we met ronkende motoren in de richting van de Watertoren. „We varen nu 22 mijl", antwoordde bootsman Bakker op mijn vraag, „maar straks gaan we nog een tikkie harder". En dan krijgen we nog een tikkie meer leven ook, dacht ik. Een kleine twin tig minuten later beschr even we een mooie lus om de onderzeeboot, die juist de gólvendeken over haar schouders trok. Alleen twee spitse periscoop- punten verraadden haar positie. Daar moesten we op letten, want de „O 23" zou met haar periscopen immers het sein geven. Een klein golfje voor iedere periscoop bewees, dat er nog vaart in de boot zat. We wachtten het nog maar even af, en draaiden ondertussen maar een paar fraaie ererondjes om het on zichtbare onderzeebootlijf. Twintig me ter boven ons, tegen de grauwe lucht, deed de rode hélicoptère hetzelfde. LET OP DE BELLENBAAN! Daar ging de achterste periscoop naar beneden. En weer naar boven. Opgelet betekende dat. De HJ 2 ging met haar neus in de goede richting liggen, en ook de PH-HAA maakte zich gereed om de wegvluchtende torpedo te achtervol gen. Daar ging het tweede sein, met beide periscopen. De torpedo werd ge lanceerd. „Daar gaat ie! Let op de bel- lenbaan," juichte iemand achter me. Hij zei nog wat, maar de RJ 2 overstemde deze opmerking met machtig geluid. Als een tijger sprong ze brullend op het spoor van haar prooi. Trots hief ze haar scherpe neus uit de golven. De motoren zongen een da verend lied. Achter ons schoof de onderzeeboot, die alweer boven was gekomen, snel weg. Een kaarsrech te aireep van ziedend zog lag tus sen ons en de O-boot. Die melk witte baan werd langer en langer. Links en rechts bruiste het schuim langs de flanken. Majoor Zwart gebaarde met zijn vin gers. dat we 38 mijl liepen. Iedere mijl is 1852 meter, dus dat betekende een snelheid van dik 70 kilometer per uur. En dat in een open two-seater onder een pittige regenbui. De RJ 2 was nu een machtig orgel, waarvan alles open stond, terwijl een plank alle toetsen naar beneden hield. Eén aanhoudend, infernaal en toch boeiend accoord klonk twaalf minuten lang door het hemelgewelf boven Texels rede. De zogstreep achter ons was nog steeds kaarsrecht, en op een paarhonderd me ier vóór ons dartelde, alsof ze helemaal geen haast had, de PH-HAA. Zij was ons dik de baas, en zij had de torpedo allang in de gaten. Af en toe stak die speels haar rode snoet boven de gol ven uit Op vijf meter scheerde cte tbrpedo, en vlak daarop ook de speed- boat, langs de schijf. We joegen voorbij de „Mercuur", en toen zwenkte de hé licoptère af. De torpedo was aan het eind van haar baan gekomen, en ze kwam nu boven water. Haar kop (wan neer het ernst is, gevuld met spring stof) bevatte nu 300 liter water, die door samengeperste lucht naar buiten werd gedreven. Bruisend en borrelend lag ze als een grote rode dobber rechte op in het water. We draaiden er omheen. De moto ren zongen een toontje lager en de „Mercuur" kwam er al aan. De lier werd buitenboord gedraaid, en binnen een minimum van tijd hing de torpe do langszij. We stapten weer over, en zagen hoe het stalen lichaam van de torpedo, die met een laag gelig vet de lanceerbuis had verlaten, nu glad en brandschoon op .het dek van de „Mer cuur" lag. Nog twee torpedo's verden gelan ceerd, de laatste als z.g. hoekschot. Toen beschreef de torpedo direct na het verlaten van de buis een kwart cirkel, om dan in een koers, lood recht op haar aanvangsrichting, haar reis onder water te vervol gen. Ze kwam nu vrij snel boven water, en de PH-HAA en RJ 2 hadden nu weinig moeite om haar te benaderen. Het einde van de eerste proefnemingen was daar. Het hefschroefvliegtuig had haar examen afgelegd. De heren Brun sting (die zich aan boord van d.* PH-HAA bevond) en Senger zul len in een deskundig rapport hun ervaringen vastleggen. is: Hot Rode Kruis deed en doet veel voor U. Doet U iets voor het Rode Kruis? De R J 2 bracht de gasten naar de ha ven terug. Het hoofd machinekamer liet ons 'onderweg vol trots zijn troe telkinderen drie loeiende vliegtuig motoren, die elk een schroef aandrij ven tien. Die trots was gerechtvaar digd. De speed-boat deed het best, bij ieder toerental. Trouwens, alles liep vlot gistermorgen, al werkte het weer niet zo mee. Maar daarover be hoeven we eigenlijk niet te praten. Wie onze Koninklijke Marine kent, weet dat zij geen mooi-weer-marine is, maar een marine die paraat is en blijft, onder alle omstandigheden. ALEX OVANSA. Batoebahra, R'damBatavia, pass 16-6 Minicoy. Averdijk, 17-6 van Mobile naar Corpuschristi. Axeldijk, 17-6 v. Newportnews naar New York. Ce lebes, JavaAmsterdam (via Londen), pass. 17-8 Vigo. Johan van Olden barnevelt, Amsterdam—Java, pass. 17-6 Ouessant Prins Willem van Oranje, Montreal—R'dam, pass. 17-6 Dungeness. Stad Maassluis, NorfolkRotterdam 17-6 dwars van Wight. Albirco, RotterdamRio de Janeiro, 16-6 van Antwerpen. Alwaki, R'dam Buenos Aires, pass. 16-6 Fernando. Anhenkerk, AustraliëR'dam, pass. 16-6 Finisterre. Batoebahra, R'dam— Batavia, 17-6 te Colombo. Ceram AmsterdamJava, 16-6 te Port Said. Java, AustraliëR'dam, pass. 16-6 Fi nisterre. Johan de Witt, Batavia- Amsterdam, pass. 16-6 Pantelaria. Johan van Ol-'enbarnevelt, Amsterdam Java, pass. 16-6 Casquets. Kamer- lingh Onnes, 16-6 van Semarang naar Soerabaya. Katwijk, 16-6 van Duin kerken naar Casablanca. Loosdrecht, R'damPerzische Golf, pass. 16-6 Gi braltar. Mariekerk, R'damJapan 16-6 van Shanghai naar Kobe. Maet- suyeker 17-6 van Batavia te Singapore. Müiderkerk, 16-6 van Bordeaux te Dakar. Willem Ruys, R'damBata vla, 16-6 van Singapore. Zeeland (Kon. R'd. Lloyd), 16-6 van Halifax te Galveston. Zuiderkruis, 16-6 van Soerabaya naar Batavia. Modjokerto BelawanR'dam, 16-6 te Suez (14.25 uur). Nederland (t) 16-6 van R'dam naar Bahrein. Garoet, R'damBata via, pass. 15-6 22.30 uur Suez. Te dikke olie in motor of versnellings bak is om verschillende redenen sterk af te raden. Ë'n 'n motor voélt zich pas behaaglijk, als hij warm is. Rij den met een te koude motor doe dat NOOIT! r>, Ter ondersteuning van de actie voor het Nederlandse Rode Kruis schreef H. K. H. de Prinses-Regentes bovenstaande aanbeveling. Wanneer we jachtopzichter van Hon- schoten de man onder wiens hoede het Zwanewater ressorteert gevon den hebben, is hij helemaal r^et blij met ons bezoek. Zijn standpunt is: er is al meer dan genoeg gefotografeerd en ge filmd. Wanneer de „natuurvrienden" het nu eens met rust zouden willen Ja- ten, zal hij hen daarvoor dankbaar zijn. Zeker, de lepelaars-kolonie in het duinmeer is de grootste in West-Europa en wanneer men wil, dat het de groot ste kolonie blijven zal, moet men uit scheiden met van Honschoten alle tien minuten op te bellen met het steeds eentoniger-wordende verzoek er eens een kijkje te mogen nemen. Hij zegt tóch nee, want de lepelaars gaan hem ver boven al de wensen van toeristen. Een diefstal, die geen diefstal was. Vóór enkele weken werd de hele duin streek van Den Helder tot Egmond in opschudding gebracht door een brutale daadEr bleken n.1. een honderdtal lepelaars uit het Zwanewater ont vreemd te zijn. De trots van 't unieke duinmeertje wordt gevormd door deze zonderlinge steltlopers, die niet zo èrg dik meer gezaaid zijn. En van die vo gels waren er nu brutaal weg een honderd weggehaald. Dat was mogelijk, omdat de lepelaars van het Zwanewater helemaal niet schuw zijn en zich rustig van een mens laten benaderen. Er waren dus lepelaars verdwenenmaar een dief stal was dat niet. Want die vogels zijn van niemand. Maar wel waren er die renpark-directeuren die hun collectie met deze unieke dieren zouden willen uitbreiden. Gedeeltelijk kwamen de vogels in Emmen terecht in het Noorderpark en anderdeels verhuisden ze naar Ouwe- hand's dierenpark. De directeur van het Noorderpark gedroeg zich gentlemanli- ke toen hij besefte langs welke weg hij aan zijn lepelaars gekomen was. Hij stelde zich met van Honschoten in ver binding en verklaarde kort en bondig, dat de vogels weer ter beschikking stenden voor vervoer naar het Zwane water. Maar de naam van degene, die de vogels gekocht had, wenste hij niet te noemen, want hij had zich door zijn woord tot stilzwijgen verbonden. Dat zal hem nu honderd gulden èn zijn le pelaars kosten, want het aanbod om de zaak de zaak te laten, mits hij de naam van de dader wilde noemen, wees hij van de hand.Maar hij gedroeg zich als een beschaafd man en dat kan niet van al zijn collega's gezegd worden. Een boete van honderd gulden.... Wilde vogels zijn niemands eigendom, waarom zij dus in juridische zin ook niet gestolen kunnen worden. Maar de vogelwet verbiedt het doden van som mige soorten, maar ook het verhande len. Overtreding kan worden gestraft met een boete van honderd gulden.... welke boete slechts de aanschaffings prijs van de dieren enigszins verhoogt. De koper kan echter niet wegens heling vervolgd worden. Hier is dus een aanvoelbare leemte in de wet, die echter heel moeilijk on dervangen zal kunnen worden. Die aan vulling zal moeten komen vin alle betrokkenen zelf. Aan de houding vin het publiek met inbegrip van de „natuurminnaars" is nog wel iets te verbeteren. Zo is Honschoten Sr. er niet over te spreken, dat zovelen met een hartstocht voor de natuur worden bezeten.... het duin verarmt aan zijn fauna en die verarming gaat vlug. Er Is in één mensenleeftijd veel verdwenen, zoveel dat wat er nog is nodig verge ten moet worden. Er zitten lepelaars in het Zwanewater.best, laat ze er zitten. Een vogel kan de belangstel ling, die hem betoond worden, ook wel eens onverdragelijk worden Nee, Jan van Honschoten wil zich niet uitlaten over het duinmeer tussen Callantsoog en Petten. Hij wil zich niet uitlaten over de verdwenen lepe laars. Niet over de vogelstand, niet over.... hij heeft meer dan genoeg van die belangstelling, die alleen maar hinderlijk is. Callantsoog is maar een klein dorp en in kleine dorpjes heb ben de muren oren. En als van Hon schoten liever zwijgt, zijn er tientallen, die er evenveel van weten en wat graag zullen spreken. 's Middags aan het strand is de zon geweldig en Iaat haar warmte dave ren over zee en land. Er spelen wat kinderen in het zand en er liggen wit mensen te zonnen. Wat Zuidelij ker moet het Zwanewater liggen als een droom van blauw-doorschenen wa ter in het blond der duinen. Een uur later begint een caféhou der over het duinmeer. „Mijnheer, als U dat zig....!" Er is maar weinig tactiek voor no dig om het gesprek te brengen op het groen-geverfde, houten kerktorentje van Callantsoog en het monument voor de gevallen zeelieden Het Zwinewater wil vergeten wor den! Zoals men weet kon de eerste thuis wedstrijd van de Helderse Bruinvissen geen doorgang vinden wegens de lage watertemperatuur, maar intussen ir daarin een zodanige verandering geko- men, dat het programma verder wel normaal kan worden afgewerkt. Aanstaande Zaterdag om kwart over zes (dus 18.15) gaan de Bruinvissen de strijd aanbinden tegen H.V.G.B. Wij weten nog heel weinig van i Haarlemse zevental af. Het eerste team speelt in de hoofdklasse-competitie en derhalve hebben de tegenstanders van Wildenberg c.s. uitstekende leermees ters. Eerst zal dus afwachten de beste tactiek zijn. Vooral de Helderse achtei- hoede zal er goed aan doen de Haar lemse voorhoede geducht op het lijf tc zitten. Terwijl de Jutter-voorhoede zo veel mogelijk vrij zal moeten zwem men. De Bruinvissen komen uit met deze opstelling: W. Offringa C. Tijsen J. Baarda A.Gieles S. v. Heulen H. Wildenberg v/d Water Reserves: P. Gode en A. Stins. Dit is naar onze mening wel de sterk ste opstelling, die onze plaatsgenoten in het water kunnen brengen. Wij twijfelen er niet aan, of velen zullen gaan kijken naar deze eerste competitiewedstrijd. De scholier B. J. S. heeft aangifte gedaan, dat hij uit de fietsenstalling der gem. ULO zijn fiets vermiste. De heer Tj. kwam vertellen, dat de hond van de heer v. d. H. hem ge beten had. De horlogemaker B. werd bekeurd, omdat hij enkele artikelen In zijn etalage niet had geprijsd. Mevr. W. K.R. deed aangifte, dat zij een blauwe regenjas had uitge leend aan een persoon uit Hogeveen De jas werd niet teruggestuurd en de persoon-in-kwestie liet niets van zich horen, zodat zij diefstal ver moedde. Een bewoner van de Kerkgracht had een kamer verhuurd voor 80 per maand, terwijl volgens de desbe treffende voorschriften niet meer dan 50 mocht worden gerekend. Proces verbaal werd opgemaakt. De bakker P. de W. heeft aangifte gedaan, dat hij door een zekere v. H. was opgelicht voor een bedrag van 120.—. Het was, de laatste dagen lang niet zo warm als aan het begin van de week, maar toch plaatsen we op ver zoek van de directie der gemeente lijke water- en lichtbedrijven een waarschuwing ten aanzien van het waterverbruik. Tijdens de warme da gen is namelijk abnormaal veel water verbruikt, en wel hoofdzakelijk voor het besproeien van tuintjes. Derge lijke uitspattingen mag men zich in deze tijd nog niet veroorloven. Zij zijn zelfs verboden, en er zal scherp op worden gelet. Het Is begrijpelijk, dat men een totaal uitdrogen van de grond In zijn tuin graag wil voorko men, maar men moet niet blflk ge ven van een misplaatst optimisme. We hebben nu toch allen kunnen zien, dat na hetè zonneschijn altijd weer gauw regen komt. Al blijft natuurlijk het spreekwoord van kracht: Na regen komt zonneschijn. Zo cirkelen we maar door. Wij wachten telkens geduldig op het zonnetje en de plan ten moeten maar eens op de regen wachten. De strijd tegen de Coloradokever begint al aardig te luwen. Of liever gezegd: de activiteit van de zqde der Coloradokevers begint af te nemen. Hun tegenstanders blijven echter waakzaam, want zij kunnen wel bezig zijn met het verzamelen van nieuwe krachten, het hergroeperen der troe pen en hetvaststellen van nieuwe aanvalsplannen. De politie blijft in ieder geval actief. Dinsdagmorgen werd op het Kuitje een vijftal kevers gevonden, en deswege werd 's mid dags een soortgelijke expeditie als verleden week op het strand op touw gezet. Weer mochten we daarvan deel uitmaken, maar weer werd niets gevonden. Toch werden er de volgen de dag nog een paar dode exemplaren gevonden. De agent Riteco vond bo vendien een levende Coloradokever op het strand. Ze z(jn er dus nog, en het is dus vooral voor de aardappel telers zaak, hun gewas volgens de voorschriften te bespuiten. Dat niet ieder zich daaraan houdt, blfjkt wel uit het grote aantal processen-ver baal, dat moest worden opgemaakt. Niet minder dan negen en twintig! De aanvoer aan de Rijksvisafslag be stond gisteren uit 2360 kisten Aan de markt waren de volgende boten: 13 147 „Oostzee'" f 10,260: 4 „De Kikker" f 9660 14 „De Isabel" f 6660; 72 „De Condor" f 5280; KW 169 f 4240; 78 f 5680; 125 f3770- XJM 204 f 3350; 214 f3170; 241 f210; 249 f 140' 318 f 16; 207 f16; 248 f 360; 34J f140; UK 69 f50; 161 f 110; 119 f115; 36 f 480; 125 f 370- «6 f 250; ENK 20 f210; HD 131 f 10; VD 60 f 490; KW 70 f190; UK 88 f 290; IJM o02 111; 237 f 13; 230 f22 VOOR ZONDAG 20 JUNI 1948. DEN HELDER. Ned. herv. gem., Nieu- we kerk, Weststraat, 10.30 uur, ds. ty J de Hoest, doopdienst; Palmstraat, 10 uur ds- J- Borghardt, doopdienst; 19 uur de heer E. Wanders. Geref. kerk Bethelkerk, 10 uur ds. A. Plaatsman, van Renkum; 17 uur ds. J. Hartkamp; Rehobothllerk, 10 uur ds. J. Hartkamp; 17 uur ds. A. Plaatsman. Geref. kerk, art 31, Nieuwe kerk, Weststraat, 8.45 uur en 17 uur ds. F. van Dijk, van Opende (Gr.) Chr. geref. kerk, Steengracht, 10 uur en 17 uur ds. J, Rebel. Oud-geref. kerk, Hoogstraat 86, 10 uur en 17 uur leesdienst; Donder dag 19-30 uur ds. G. van Dijk, van Ca- pelle aan de IJsel. Geref. gemeente, Janzendwarsstraat 8, 10 uur en 16 uur leesdienst. Luth. kerk, Wezenstraat, 10.30 uur, ds. J. P. van Heest, van Am sterdam. Doopsgezinde gemeente, 10 30 uur da. E. Franken—Liefrinck. Oud-kath. kerk, 10 uur H. Dienst, pas. toor Verheij. Kerk van Jezus Chris tus van de Heiligen der laatste dagen, Weststraat 59, 17 uur vergadering. - Evangelisatie Vijzelstraat, 10 uur en 19.30 uur zendeling A. G. Njiokiktjlen en echtgenote: 12 uur en 14.30 uur Zon dagsschool; Woensdag 20 uur Bijbel kring; Donderdag 19.30 uur vrouwen- krans; Zaterdag 20 uur bidstond, 21 uur openluchtsamenkomst. Leger des Heils, 10 uur heiligingsmeeting, 19 uur openluchtsamenkomst, 20 uur verlos- singssamenkomst, Maandag 14uurvrou- wenkrans; Dinsdag 19.30 uur soldaten- samenkomst; 20 uur Bijbelbespreking, o.l.v. kapitein Verwaal. JULIANADORP. Ned. herv. gem., 10 uur Wika J. Th. Pietersen. Geref.. kerk, 10.30 uur ds. A. Plaatsman. Star of hope mission, morgenavond (Za terdag) 19.30 uur zendeling A. G. Njiokiktjien en echtgenote; 12 uur en 14.30 uur Zondagsschool. HUISDUINEN. Ned. herv. gem., 19 uur Wika J. Th. Pietersen. CALLANTSOOG. Ned. herv. gem., geen dienst. PUDDING P]Fl custard maïzena Geboren: Teunis, z. van R. Ruiten en P. de Boer. Klaas, z. van A. Ras en N. Visser. Hermina, d. van J, Woort en S. Brouwer. URK, 16 Juni 1948. Heden werd aangevoerd 7844 pond kuilpaling, van 26—240 pond per vaartuig, prijs 0,90 0.99 per pond. 3000 pond nest 1.37 Y per 50 kg. Wegens het ruwe weer geen aanvoer van lijn- of beug aal. GEGRONDE VREES INZAKE WEGENPROBLEEM. Hebben wij de vorige week iets ge-1 meld over de nieuwe wegen naar en van Urk, zo blijkt ons nu dat deskun digen het met ons eens zijn. Polderdes kundigen delen ons standpunt geheel. Ook bij hen bestaat de gegronde vrees, dat Urk in de komende winter in zeer moeilijke positie zal komen te verke ren. Doordat de Schel vis weg abnor maal smal is, moet mèn soms nu al de weg verlaten en komt men in de berm. Dit ondervinden nu al bussen eri auto s. Hoe zal het dan straks worden bij een Intensiever verkeer? Het is voor Urk meer dan noodzakelijk dat de N.O. P.-directie beseft dat hier ingrijpende maatregelen nodig zijn. Aangevoerd van 7—12 Juni 1948. 3167 kg bot; 1955 kg garnalen, 315 kg geep; 706 kg kaan: 306 kg kabeljauw; 3446 kg horsmakreel; 20 kg makreel; 103 kg muiets; 2167 kg schar; 42769 kg schol; 38 kg pieterman; 1464 kg poon; 800 kg tarbot; 2425 kg tong; 2921 kg wijting; 335 kg kreukels; lll/„ kg zalm; 29 kg' haai; 7 kg hake en 2 kg kommeraal. Het communiqué van de R.V.D. van heden zegt: „De besprekingen tussen dr. Van Mook en Mohammed Hatta werden heden voorlopig afgesloten. De besprekingen werden in een vriend schappelijke geest gevoerd en betrof fen alle voornaamste punten, waarop verschillen van inzicht tussen de Ne derlandse en Republikeinse delegatie naar voren waren gekomen. Als ge volg van deze besprekingen zullen bei den thans nader overleg voeren met hun regeringen, teneinde na te gaan op welke wijze deze verschillen zouden kunnen worden overbrugd".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 2