Amsterdam op de verkiezingsavond Maar bij Poerwokerto slaat dë bliksem in! Stad en Omqemnq. „FAVEUR" bracht een primeur Gerrit Lugthart, afgezant van Geen Kerstbomen op de Kermis Accordeon met als verlengstuk een bioscooporgel EEN FRISSE DRONK AAN TAFEL! De expositie bij „Sierkunst" Liefdeland Drukte in de binnenstad BADC0STUUMS 6.93- 16.20-19.00 WAAR ZIJN ONZE SCHEPEN? TREIN NAAR BATAVIA 400 KNIL •mensen terug naar de demarcatielijn „CASINO" Hedenavond gezefjigf BAL o. I, v. Jaap Kwak en zijn De eerste voorstelling van Faveur, Dinsdagavond in Xivoli, bezorgde de duizend „faveurieten" in de zaai een primeur. Een accordeon in een variété programma is niets nieuws, en een orgel in een theater (behalve dan in een Helders theater) evenmin. Maar een combinatie van een accordeon met een klein slag bioscooporgel werd nog nimmer in een Nederlandse concertzaal gehoord. Antoine Faveur bracht dit nieuwtje op de planken, na maandenlange voorbereidingen. Het was ook voor hem en zön revue-genoten een verrassing, hoe dit nummer zou Inslaan, 's Middags nog waren zij een tikje bezorgd, maar nu weten zjj dat de „verlengde accordeon" door de luisteraars büzonder op prijs wordt gesteld. Antoine Faveur is feitelijk het jong-1 ste lid van het accordeonisten-duo „De CavelU's". Hij werkt thans zelfstandig onder zijn nieuwe artisten-naam. Zijn instrument is een pasvoltooide vinding van de Schiedamse orgelbouwer Stan daart, die op vernuftige wijze een klein formaat pijporgel heeft weten te kop pelen aan 't knopklavier van een har monica. Dit instrument wordt op nor male wijze bespeeld, maar de aanslag wordt bovendien langs electrische weg overgebracht op het orgel. Met een klein aantal registerknoppen kunnen variaties in de klankkleur van het or gel worden aangebracht. Met een aar dig passend décor en een goede belich ting wordt voor de vereiste „show" gezorgd. Een goed nummer, dat stellig ook elders zal inslaan. Het apparaat moet natuurlijk transportabel blijven, maar anders zou het nog verbeterd kunnen worden door toevoeging van 'n enkel zwaarder register. Een ander bijzonder goed show-num mer in dit Faveur-Rinket-programma is het optreden van Crochet, de „mys terie-man". Inderdaad mysterieus wat deze vlot, vaardig en op charmante wijze voor de dag weet te toveren. Zijn onderdeel van de revue was niet alleen spectaculair uitstekend verzorgd, maar ook technisch. Een grote lege melkbus vulde hij met een dozijn emmers melk (of wat daarvoor doorging), zodat de bus niet leeg meer was. Alleen zat er tenslotte geen melk in, maar een coquet melk-meisje, dat glunder-lachend ovpr de rand kwam gluren! Maar dat bete kende nog niets bij zijn laatste num mer. Crochet hulde zich in een dun zijden kleed, en daaruit toverde hij een kleurige boeket kunstbloemen, ver vaardigd uit ganzenveren. Er kwam nog een boeket, en nog een, en nog een. Heel het podium plantte hij vol met bloemen in fantastisch mooie kleuren. Hij herschiep de ganse ruimte voor het voetlicht in een kleurige en fleurige tuin, bijna geurig ook van suggestivi- teit. En dan was daar Fred Allister, de man die in fabelachtig korte tijd zich weet te transformeren in allerlei be kende persoonlijkheden. Binnen de vijf minuten vertoonde hij zich de toe schouwers als Napoleon, de Paus, Mont- gomery, Stalin, De Gaulle, Attlee, Paul Kruger, Bernard Shaw, Koning Willem III. Joop de Leur en zijn orkestje zorgden telkens voor passende illustra tieve muziek. IJii Koning Willem III speelden zij het Wilhelmus, waartegen wij wel wat bezwaar hadden. Het pu bliek weet niet of het moet opstaan, ja dan neen. Ons volkslied moet niet te pas en te onpas worden gebruikt. Voor een volkslied staat men "op, en niet voor een illustratief melodietje. Wij raden de muzikanten daarom aan, een ander vaderlands lied ter illustratie te kiezen. Allister's werk, dat op zichzelf voor treffelijk is, wordt daar zeker niet min der om. Zijn assistente wilde in deze ketting-metamorfose niet achterblijven en verscheen ook enige malen in een ander gewaad. Er zullen dames in de zaal geweest zijn, die haar zulk een snelle verkleedpartij niet licht nadoen! Jonny van Zwieten liet zich beluis teren als de vrouw met twee stel stem banden. Zij zong even keurig sopraan als tenor, waarbij zij Martin van Heels- bergen wist te evenaren. Het publiek was enthousiast en liet hun de pittige „Holland-mars" bisseren. De twee „Rile's" zorgden voor een komische noot door hun „Humsti-Bum- sti-act", waarin zij potsierlijk over het toneel holderdebolderden. Even grap pig, maar meer verzorgd, was het op treden der „Drie Saytons", met rijwiel- acrobatiek in diverse creaties. Van soortgelijk genre was de Variété-cock tail der „Vier -Matonel's"één van die vier was een heel jong meisje, dat een elastieken ruggegraat scheen te bezit ten. Zij danste „auf den Spitze.." en dartelde als een veulen tussen de ge kleurde lichtbundels door. Moeder, als U er prijs op stelt, dat Uw huisgenoten Uw kook kunst eittra éér aandoen, zorgt dan dat er De Gruyters bier op talel staat. Een glas koel schui mend bier doet de eetlust goed; vanzelf wordt er dah nog eens een keer flink opgeschept! Trouwens de mannen in huis tracteert U er bij tal yan ge legenheden mee. Zorgt dus, dat U "altijd een paar flesjes in huis hebt. De Gruyter heeft, een goede soort licht en donker. Van 9 Juli t/'m 15 Juli 3 flessen voor nog géén gulden; voor slechts 90 cent! 81 9 (Ingezonden Mededeling). En. nu moeten wij, om volledig te zijn, nog noemen Lou Bandy, die zo wel vóór als na de pauze optrad. Wij kenden Lou Bandy Wel, en de meeste van zijn bijdragen ook. Niettemin sloe gen zijn nummers in; daarvoor is Lou nu eenmaal een oude rot in het vak. Al met al een programma, waarop de slagzin „Faveur stelt nooit teleur" zeker van toepassing was. COMPETITIE-INDELING RES- KLASSE. De indeling voor de lagere klasse, n.1. voor de reserve-elftallen is nu ook be kend. Voor onze clubs luiden deze als volgt: Res. 3e klasse A: DWV 4, Haarlem 3, Hollandia 2, HRC 2, KFC 4, Volendam 3. Volewijckers 4, VSV 3, WA 3, West- Frisia 3, WFC 3 en Zaandijk 2. Res. 3e klasse B: AFC 4, Alcmaria 3, Assendelft 2, DWS 4, HRC 3, DeKenne- mers 2, KW 3, Meteoor 2, Volewijckers 3, West-Frisia 2, Zeebqrgia 3, ZFC 3. Res. 3e klasse C: Alkm. Boys 2, Hel der 3, KW 2, OSV 3, QSC 2, WZ 2, WFC 4. WSV '30 2. ZFC 4, Zilvermeeu wen 2, ZW 2. VISAFSLAG OUDESCHILD. Aangevoerd van 28 Juni3 Juli 1948: 1527 kg bot, 1721 kg garnalen, 310 kg geep, 58 kg kaan, 37 kg kabeljauw, 2438 kg horsmakreel, 338 kg makreel, 25 kg muiets, 47 kg rog, 1098 kg schar, 22896 kg schol, 102 kg pieterman, 731 kg poon, 597 kg tarbot, 1408 kg tong, 1842 kg wij ting, 183 kg kreukels, 3'/i kg zalm, 3 kg baai, 12 kg hake. De schilderijen van de Alkmaarder Gerrit Lugthart, die momenteel in het atelier „Sierkunst", Koningstraat, worden geëxposeerd, zjjn zeer zeker geen „plaatjes", in die zin dat men er even een blik op kan slaan om dan tevre den te concluderen: „Mooi, werkelijk mooi!" Zo van die natuurgetrouwe weergaven van de werkelijkheid, met een koetje en een slootje, een huisje" en een boompje, een zonsondergang boven de heide, of een rustiek grachtje. Het werk van Lugthart moet serieus bekeken worden, en wie daarvoor de moeite neemt ontdekt in ieder doek telkens nieuwe aspecten. Mits h(J de psychische geaardheid^ heeft tot het doen van deze, werkelijk verrassende, ontdekkingen. De beschouwer, die rustig doek voor doek beziet (en in het motto van elk werk reeds èen bescheiden rich tingwijzer vindt) wordt door Lugt hart geleid op een reis door Liefde- land. Want Lugthart is een zeer fijn besnaard man, die diep over allerlei verschijnselen in het leven nadacht en nadenkt, die bovendien een sterk ontwikkeld kleurgevoel heeft, als mede begaafd is met de hand van een vaardig kunstschilder. Zo'n twintig jaar geleden gebruik te Lugthart laatstgenoemde begaafd heden, om de realiteit in kleuren op het doek vast te leggen. Zijn zeer ge slaagd zelfportret bewijst zijn capa citeiten in deze. Maar met de groei van zijn geest, met de verdieping van zijn innerlijk, nam de behoefte toe om van zijn geestesinhoud iets via palet en penseel te uiten. Verschil lende der geëxposeerde doeken spre ken vaij ditgeestelijke groei. Zo hangt er „Eén moet vooropgaan", een kleurcompositie waarin de schilder verbeeldt hoe het noodzakelijk is voor de mens, om zich een weg te kiezen in het leven. De figuur op de voor grond symboliseert de gids naar dat verre, vaste doel. Kleine bijfiguren trachten de mens op zijsporen te du wen, maar die mens moet zich voort durend voorhouden, dat slechts één voorop kan gaan. Lugthart moet in zijn ontwikke lingsperiode een harde strijd hebben gekend tussen wil en overgave. Twee doekjes, die eikaars tegenhanger zjjn, spreken daarvan. „Uw wil ge schiede", een zinvolle uitbeelding van de mens die heeft leren aanvaarden en berusten, en „Levenswil", symbo liserend de mens, die zjjn wil voort durend tracht op te leggen aan zijn omgeving en aan de omstandigheden. De synthese tussen deze beide uiter sten heeft Lugthart niet in kleuren bezongen. Dat heeft hij wel gedaan met „In de kaken der inertie" (de mens die nog wel krachten bezit, maar deze niet bezigen kan, eja die gedoemd is tot lijdzaam afwachten), en „In de ban van het bijgeloof" (de mens die actief is en zijn krachten in dienst stelt van ijdele doelstellingen). De „Durende offerande" is daarvan de synthese. De mens, die doet wat zijn hand vindt om te doen, met de bereidheid om alles te offeren voor zijn levensideaal. Dat levensideaal moet volgens Lugthart zjjn het verkeren ln Lief deland. Al ons doen en laten moet worden beheerst door de liefde. Wan neer de liefde onze sterkste drijfveer is, wanneer wij onze egoïstische nei gingen weten te onderdrukken, en de bereidheid hebben verworven om ons zelf te offeren, dan pas vindt de zoe kende mens de zo vurig begeerde rust. Zo men wil, kan men dat in religieuze (waarmee wij niet bedoe len: dogmatische) zin interpreteren. Zijn werken getuigen echter geens zins voor een bepaalde vorm van godsdienst. In datzelfde Liefdeland vond Lugt hart de Inspiratie tot „Het blauwe manteltje der liefde" en „Herken ning". Het wonder der inspiratie stelt hjj allegorisch voor in „De gouden Harpenaar."; de harpspeler zit onbe wogen, zonder uitdrukking, achter zjjn instrument, maar zijn liederen worden hem ingeblazen door een klein, engelachtig figuurtje. Laten wij van de andere doeken nog wijzen op „Het wonder der genezing", dat in forse kleuren de beschouwer toeroept, dat het verstand niets is zonder het hart. Zo geeft ieder doek een bepaalde gedachte, of een bepaald gedachten- complex, weer. En zij zullen daarom voor de grote massa moeilijk te ver staan zijn,. Lugthart schildert echtpr niet voor de grote massa. Hij schil dert om zich te uiten, en het schenkt hem vreugde, wanneer hij een kleine groep kan blij-maken met 'hetgeen hij te zeggen heeft. Wij geloven, dat het goed zou zjjn, wanneer Lugthart eens voor zo'n kleine kring van werkeljjk-belangstel- lenden een toelichting bjj zjjn doeken zou kunnen geven. En dan geen toe lichting over de manier waarop hjj palet en penseel hanteert, en zelfs' niet over dat aantal vierkante centi meters doek en verf, die tezamen zo'n schilderij vormen, maar over de geestelijke lading die zich, tussen de moleculen der materie door, naar bul ten dringt. ALEX OV4NSA. VISSERIJ URK, 6 Juli. Heden werd aange voerd: 16370 pond paling van 12334 pond per vaartuig, prijs f 1.35f 2.46 per pond; 10.000 pond nest f 1.37)4 per 50 kg. Na de rustige stemming, die over dag in Amsterdam had geheerst, was het opmerkelijk te zien hoeveel Am sterdammers op de avond van de verkiezingsdag naar de binnenstad trokken, waar in de krantenwijk de grote dagbladen de verkiezingsuitsla gen publiceerden. De Volkskrant, het Handelsblad, de Waarheid en Trouw projecteerden de uitslagen op de gevel van hun gebouwen. Bjj het Han delsblad was bovendien een enorme thermometer aangebracht, waarop de belangstellenden de telkens aangevul de standen van de partijen konden volgen. Deze bladen gaven de uit slagen ook per luidspreker door. Het Vrije Volk had zjjn hoofdkwartier bjj de Koopmansbeurs gevestigd, waar behalve per luidspreker en door aanplakborden, die de uitslagen ga ven, een grote barometer de stand duidelijk maakte. De meeste belang stelling trok echter de projectie van het Parool. Op het midden-Damter- rein was een reusachtig projectiedoek opgesteld met een oppervlakte van DE SCHEIDSRECHTERS VOET BALDEN. In Amsterdam vond Zondag j.1. een groot tournooi plaats voor voetbal scheidsrechters, die elkaar in halve com petities bekampten. Ook onze scheids rechters namen daaraan deel. Den Helder was ingedeeld bij Delft, Roosendaal en 't Gooi. De uitslagen waren als volgt: Den HelderDelft 04; Den Helder Roosendaal 00; Den Helder't Gooi 03. Onze fluitisten wisten dus niet tot de overwinning te komen. Maar dat bleek voor de heren geen bezwaar te zijn, om de dag evengoed in een gepaste en vrolijke stemming door te brengen, zo dat een ieder voldaan naar huis ging. Een pretje, dat de scheidsrechters zeer zeker gegund is. 170 m2. Duizenden Amsterdammers \olgden op het historische plein de resultaten van de verkiezingen. Sommige grote partijen hadden voorts aanhangers in grote zalen in de stad verzameld, waar zjj de uit slagen volgden. Tegen het middernachtelijk uur verflauwde de belangstelling 'iets. De politie, die geen versterkingen had opgeroepen, maar wel de beschikbare manschappen in de binnenstad en bjj ae andere plaatsen, waar de uitslagen gepubliceerd werden, had geconcen treerd, behoefde practisch niet op te treden. Enige herrieschoppers, die op wat hardhandige wijze hun mening ln debatten kracht wilden bijzetten, werden door de sterke arm wegge voerd om in een wat rustiger omge ving gedurende een uurtje hun tempe rament te laten afkoelen. Omstreeks kwart over twaalf begon het te rege nen en al spoedig gingen de meeste toeschouwers naar huis in het ver trouwen de volgende morgen de eind resultaten in de ochtendbladen te kunnen lezen. Enige duizenden vol hardden echter en bleven op de eind uitslag wachten. DEN HAAG WAS RUSTIG. In Den Haag hebben zich verschei- dene personen bij de afdeling Bevolking aangemeld met de mededeling, dat zij geen oproepingskaart hadden ontvan gen. Bij een ingestelde controle bleek ten aanzien van sommigen, dat zij door organen der bijzondere rechtspleging ontzet waren uit de kiesrechten. Ook in Den Haag werden 's avonds op een achttal plaatsen de verkiezingsuit slagen per luidspreker en lichtkrant bekendgemaakt. Slechts op enkele pun ten kon men van een zeer grote belang stelling hiervoor spreken. De Haagse politie had uitgebreide maatregelen ge nomen om de orde te handhaven, waar bij van verbindingswagens met radio telefonie gebruik werd gemaakt. Toen het omstreeks tien uur begon te mot regenen taande de belangstelling. Koopt bij Alcinous. Liverpool-Port Said, pas.:. 6-7 Gibraltar: Aldabi, Buenos Aires- Rotterdam, 6-7 200 mijl Zd. Ouessant. Aludra, Rotterdam-Calcutta, 6-7 te Alexandrië. Amsteldiep, 7-7 van Rotterdam naar Hampton Roads. Axpldijk, New York-Batavia, pass. 6-7 Gibraltar. Delfland, Amsterd.-Buenos Aires, pass. 6-7 Dover. Delft, Curagao- Amst., 6-7 v. Antw. Johan van Ol- denbarnevelt, Amsterdam-Java, 6-7 te Sabang. Katwij*k, 6-7 van Afrau naar Rotterdam. Klipfontein, Mom- bassa-Amsterdam, 6-7 van Genua. Lekhaven, Rotterdam-Buenos Aires, pass. 6-7 St. Vincent. Lemsterkerk, 6-7 van Kuwait te Bandar Sharpur. Leopoldskerk, Amsterdam-Oost Afri ka, 5-7 te Port Said. Lindekerk, Abadan-Rotterdam, 5-7 te Suez. Linge, 6-7 van IJmuiden naar Manty- luoto. Maas, 6-7 van Antwerpen naar Paramaribo. Maeskerk, Am- sterdam-Freetown, 6-7 van Dakar. Maasland, Buenos Aires-Amsterdam, 8-7 te Rio de Janeiro verwacht. Meliskerk, 6-7 van Matadi naar Loan- da. Nigerstroom, 6-7 van Tacoradi naar Monrovia. Ridderkerk, Japan- Rotterdam, 5-7 van Penang. Rijn- kerk, Rotterdam-Australië, 6-7 van Genua. Tawali, Cheribon-Semarang, 6-7 op de rede van Panaroekan. Tosari, 4-7 van Basra te Bombay. Winsum, Amsterdam-West Indië, 6-7 van Antwerpen. Ceram, Amster dam-Java, 5-7 te Penang. Albireo, Rotterdam-Buenos Aires, 6-7 van Rio de Janeiro. Alcyone, Buenos Aires- Aarhus, pass. 7-7 Madeira. Aldabi, Buenos Aires-Rotterdam, 8-7 te Ant werpen verwacht. Arendskerk, Rot terdam-Australië 7-7 van Antwerpen. Boschfontein, Kaapstad-Amsterdam, 7-7 te Southampton verwacht. In het vorige artikel schreef ik U over de 216 TNI-familieleden, die per extra Rode Kruis-trein naar de de marcatielijn tussen Nederland en republikeins gebied werden vervoerd. Met diezelfde trein zouden de volgen de dag 400 mannen, vrouwen en kin deren van het KNIL, het Koninklijk Nederlands Indische Leger, uit de republiek naar Batavia teruggebracht worden. Deze 400 personen zag ik die an dere morgen: 400 schamelen, 400 mensen, die jaren of maanden naast het leven geleefd hadden. Daar waren jonge vrouwen met grijze haren en daar waren jongens en meisjes, zo tussen de 6 en de 12, met oudeman netjes- en oudevrouwtjesgezichten. Er waren ook babies; 18 stuks van 3 maanden en jonger. Hun was, voor mjj tenminste, niets aan te zien. ZorgzorgzorgpAi spraken die 400 min 18 gezichten. En de kleding vertelde van armoede. Ar moede en schamelheid. Uit Solo kwamen ze, uit Djocja en uit Magelang. Ik zag veel Ambon- hezen ertussen, sommigen verbeten, anderen verslagen; ik zag geboren Nederlanders, Indo-Europeanen, Ja vanen, MenadonezenBegrijpt U MUSICAL RAMBlERS 7WARTE GRIET was er ook. Taaie *- Griet, mogen we haast wel zeggen. Taaie Griet leeft nog steeds. Een halve eeuw geleden liet ze zich reeds op de Helderse kermis bewonderen. Toen opa rtog met lange zwarte kousen aan met overgrootvader naar de kermis mocht, in de buurt van het Westplein, liet Zwarte Griet hem al prille tranen van ontroering wegpinken. De Zwarte Scha duw heeft het in de Helderse Courant lang uitgehouden, en de zwarte Pijpje Drop van de Automaat nog langer, maar de Zwarte Griet van de kermis slaat alle records. Hulde aan Grijze Griet, die eens jong, schoon en raven zwart was. Wij zijn van haar weggevlucht naar de Karimata. Hoog in die tinbagger molen schouwden we over al het water en al het land binnen onze (altijd oe- perkte) horizon. Onze bakgenoot rekte zijn hals en scheen nog voorbij de kim te willen kijken. Op onze vraag wat hij toch zocht, antwoordde hij triest: „Dët stalletje met die Kerstbomen, dat er ver leden jaar óók stond" Voorzichtig brach ten wij hem aan het verstand dat net hartje zomer was. „O ja, da'swaar ook", zei hij, en hij zette z'n kraag'op. Om warm te worden zijn we de spooktent binnengegaan. Het enige we zen waar we van, schrokken, was een gewitkalkte jongedame in njoeloek met bloedloze bloedrode lippen. Het wat een eng gezicht, toen opeens liet licht erop viel. Het deed ons denken aan die vluchtige droom van de vorige dag, waaro :r we gisteren- iets vertel den. We gebruikten daarbij een ietwat ingewikkelde zin, die nog net duidelijk genoeg was. De zetter (die waarschijn lijk te lang in de draaimolen gezeten had) liet echter een stukje uit die zin weg, zodat het geheel nu meer leek op een prijsraadsel. Met als oplossing: En toen werd voor ons de klok plot seling duizend jaar teruggezet. Niet in werkelijkheid, maar in onze verbeel ding. En dat niet in onze verbeelding, nu, terwijl wij dit schrijven, maar wer kelijk in onze verbeelding, gisteren, toen wij daar zaten! QVER DROMEN gesproken. We zijn ook nog in het Droompaleis ge weest. En vandaar naar de zoete reali teit van de Suikerspin. De kruisspinnen in onze tuin kunnen daar niet tegenop. Spinnewebben van dèt materiaal, voor iédere spin het ideaal! Geen vlieg kan er afblijven, en geen vlieg die er levend vandaan komt. Wij zijn er wel levend vandaan gekomen en zijn naar de plaats gegaan van die andere Spin. Daar stond nu -een vliegtuigjes-molen. De propel lers draaiden en de jeugd had pleizier. Een notabel burger stond erbij te kij ken. maar hij durfde er niet in. Voor zijn prestige. kenden hem niet als candidaat voor de Tweede Kamer, an ders zouden we hem in het oor gefluis terd hebben: „Wacht U tot Woensdag avond; dan kan het geen kwaad meer!" De man had trouwens ons advies niet nodig. Hij verdween in het gedrang (dat overigens minder dicht was dan op de eerste kermis-avond) en kwam vijf minuten daarna met een peuter van een jaar of elf terug. Nog geen tien secon den later zaten ze allebei in zo 'n zil veren vliegtuig. De notabele en de jeugdige beschutter van zijn prestige. Twee uur later kwamen we hem weer tegen. Nu met een blonde beschutster van naar schatting twintig jaar. Zijn dochter waarschijnlijk. Ze gingen juist de tent binnen, waar men alles weet omtrent verleden, heden en toekomst. We zijn hem niet gevolgd. Het heden biedt ons stof tot overpeinzing genoeg. Wel zijn we naar de werptent gegaan. Vgrledan jaar wonnen we op de kermis te Julianadorp een kammetje, ook in zo 'n tent. Dat zwarte haarharkje was gammel geworden. Het schreeuwhie haast om een opvolger. De werptent moest uitkomst brengen uit deze nood. Het grillig lot bracht ons echter een nougat-blok. Hard, zoet en rose. In een dubbel papiertje. We hebben het, slen terend over de kermis, weggeknauwd. Toen we klaar waren, misten we een hoekje van een cnijtand. Nu eens niet in onze verbeelding, maar in werkelijk heid. Een zoute haring en een zure bom. gekocht aan de kar op het Ko ningsplein, verzachtten het leed. En zo, geladen, met zoet en zout en zuur, zijn we huiswaarts gegaan. het voor goéd, lezers: deze mensen hadden, stuk voor stuk, geweigerd toenv de demarcatielijn zich onverbid delijk achter hen sloot als Nederlan ders of als Nederlandse onderdanen (wat niet hetzelfde is!) de „staats- aangehorigheid" van de Republiek Indonesia aan te nemen. Ze weiger den dit, hoewel hun dit aanzienlijke privileges had bezorgd. Ze weigerden het, omdat ze zich Nederlanders wis ten. De troep der schamelende jongens met gescheurdeen niet meer op te lappen broekjes, de meisjes en jonge vrouwen in wat verschoten prullen, die rond hun lijf hingen. Per militaire auto werden ze naar de trein gebracht. Nauwelijks ervan overtuigd, dat ze over een halve dag in Batavia zouden zijn, Batavia eindelijk, eindelijk, na de maanden en maanden van hopeloos wachten. Ik zag ze komende jongens met hun hond in de armen geklemd, met een kip sommigen. En de meisjes vaak met een kleine, verschrikt kij kende poes of met een pluizig ko nijntje. De héél ouden van dagen en de zieken en de slachtoffers 'van hon geroedeem werden per draagbaar naar de trein vervoerd, maar zelfs bij hén was vreugde. Er was een oud moedertje, die zuster Dasberg stijf aan haar arm bleef vastklemmen en onophoudelijk vroeg: „ZusterU laat me toch zeker niet achter hier...? Zuster... ik mag toch zeker wel met U méé...!" En Zuster Das berg, die al zo'n kwart eeuw mee loopt met het Rode Kruis-werk, en dus het recht heeft enigszins „ver hard" te zijn, stond er wat kleintjes en beduusd naast en ze pakte dat moedertje, ineengeschrompeld en klein en bruin als het was (nét een antiek poppetje uit een wajangspel) en fluisterde, als ik me niet vergis, allerlei lieve woordjes in dat kleine, bruine oor. En er was een heel oud mannetje, dat erg z'n best deed kordaat te schijnen. Zuster Dasberg zag dat en zei: „Nu vadertje, zeker óók wel de 8 kruisjes gepasseerd, niet?" Waarop dat oude mannetje Zuster Dasberg wat teleurgesteld aankeek en mom pelde: „Nee zustgr. ik ben van '89, weet En toen gilde de stoomfluit van de jumbo, die voor de Rode Kruis-trein was geplaatst, en daar gingen ze: alle 400, hangend uit de raampjes.en roepend naar de militairen, dat ze het zo goed gehad hadden. En het laatste wat ze zagen was een groot bord. met erop geschreven, In slor dige en hanepoterige letters „Harte lijke groet van 3-6 RVA". Opnieuw langs sawahs en kam pongs. Over viaducten en bruggen Langs ^e groene wouden van Zuid- Midden-Java, richting: Batavia Tegen de avondzouden we er zijn> ..Tegen de avond, hè Zuster vroegen de kinderen. En het zelfde vroegen de moeders. En de vaders. Allemaal vroegen ze hetzelfde. Ja, vanavond zouden we in Batavia zijn. Het einddoel van een lange, lange reis. Bataviaeen wonderwoord voor 400 mensen. Ik hoorde de verhalen uit Djocja. Vele en' velerlei. Daar alleen over zou men lang kunnen schrijven. Maar dat komt later. Nu gaat het om die trein naar Bataviade trein der vreugde. Nee, niét alléén vreugde! Daar was een aparte wagon voor de bof- en kinkhoest-patiënten. Daarin was niet zo bar veel plezier. En dan was er( een afdeling voor malaria en scabtus. Om van de oogzieken en aan tropi- pische zweren lijdenden maar niet te spreken. Ze hadden het zwaar, de Zusters, iri die eerste uren, maar, zullen ze gedacht hebben, hoe méér werk hoe beter, dat kort de lange dag. Zo reed die trein door midden- Java. Dezelfde weg terugstij gend en dalend met 80 kilometer vaart. En opnieuw aten we stof en kolengruis en sloeg de roetzwarte walm, uit de pijp ons in de nat-ge- transpireerde gezichten. Maar wat gaf hetvanavond waren we thuis. Vanavond schoon goed, baden, en in een fris bed. En de trein der schamelen, die desondanks met vreugde vervuld wa ren, joeg naar Batavia. Toen kwam de stad Poerwokerto. Hier stopte de trein. Dat was niets bijzonders. Er zou water geladen worden voor de jumbo, en we zouden de kans krijgen wat bananen, limo nade en djeroeks (kleine sinaasappe len) te kopen. Daarna, na 10 minu ten, zouden we doorgaan. Naar Batavia En toén sloeg de bliksem in! En dat was de bliksem van de mede deling van de stations-ambtenaar van Poerwokerto, dat de trein niét naar Batavia ging. De trein ging terug. Terug naar Gombong, aan de demar catielijn. Terug naar zijn beginpunt. De oorzaak? Niemand, die het pre- cie^lwist, hier. Wel waren er legio wilde geruchten. Spoorrails opgebro kentreinen aangevallentien tallen dodenoprukken van ben den rampokkerslevensgevaarlijk nu te reizen Terug naar Gombong! En nu zal ik u het tafreel besparen, lezers, daar in die trejn de# vierhonderd schamelen. Want nu konden de verpleegsters wel zeggen, dat ze over 3 dagen opnieuw zouden worden gehaald, de teleurstel ling, de ontgoocheling was te groot, te plotseling. Hoewel er óók waren, vele vrouwen, die het opvallend lako- niek opnamen, En die zeiden: „Och, wij wachten al zolang, dit kan er óók nog wel bij". Maar dit was misschien nog het meest trieste van alleS. De locomotief werd afgekoppeld en ver wisselde van plaats. En na een half uur reed die trein terug naar Gom bong. Het waren louter strakke ge zichten, en daar was heel veel ver driet in die 16 wagons van die lange trein. Behalve bij de 18 babies, want die, wisten van niets. Gombong werd bereikt. Er waren weer soldaten op het vernielde sta tionnetje en die keken al even be drukt als de 400 mannen en vrouwen en kinderen, die uit de trein sjokten. Buiten het station stonden in de zenging van de gloeiende middagzon de auto's klaar. Eén voor één reden ze, gevuld met de teruggekeerde mannen en vrouwen, naar het kamp. Nooit waren groepen mensen zo stil als in dit uur en in deze auto's. Ik kan mi) niet herinneren ooit in zo'n treurige, bedroefde en verslagen trein gezeten te hebben als die dag. Want het waren mensen, die niet kónden wachten. Geen uur en geen dag! Die hadden al té lang gewacht! ANTHONT VAN KAMPEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 5