Maar de eerste dag stranden we op Makassar
Het leven van Bambi, het hertje
AMSTERDAM bereidt de
inhuldiging voor
Op weg naar Ambon...
K.LM
l.-Dakota keeri op een moior
op basis ierug
J
Walt Disney gaf het gestalte in een
prachtige rolprent
Groenteboer waagde een gokje en
won 12,055 pond sterling
Wij spelen Bridge
De kruistocht van de Catalina P 85
r~
Kauwende Prinsesjes
V
C'est l'homme
Vliegtuig in zee
gestort
Twee vrachtauto's transporteren ter waarde
van 80 millioen gulden
Paardenrennen
brachten geluk
Verdwijnt de laatste
Veluwe kudde?
9 Juli: WU staan op het vliegveld
Kemajoran, bij Batavia, juist als de
eerste lichtbundels van een nieuwe
dag «ch lloor de nachtnevels boren.
Daarna wordt het iedere 30 seconden
snel lichter en het vliegveld doet den-
gen aan een enorme parelmoeren
schelp, die met de minuut zich ver
der losweekt. In die schelp staan de
vliegtuigen: dofglanzend en helblin
kend, felle raspaarden, boordevol be
dwongen energie, klaar voor de start.
Eén is er voor ons: een Marine Da-
kota en nóg is de zon niet tenvolle
doorgebroken, of we zitten al op 7500
voet. Een snel toestel, niet zo bijster
comfortabel, maar snélhetgeen
belangrijk is. We vliegen de zon te
gemoet en binnen 3 uur landt de ma
chine van het Oostelijk Verkennings-
en Transport Squadron op vliegveld
Perak, bij Soerabaia.
Dan volgt nog een drukke dag. De
laatste, beter gezegd Allerlaatste, voor
bereidingen worden getroffen. Leuko
plast, kinine, aspirine, sigaretten
tientallen dingen, die elk op zich niet
zo wereldschokkend belangrijk zijn,
doch zonder welke het ook niet gera
den is een kruistocht naar en over
Nieuw Guinea te maken.
Het is de laatste nacht waarschijn
lijk, dat we op een normaal bed sla
pen. Het is niet alleen een goed bed,
het is, ronduit, een super-luxe bed. Het
staat in het Oranje Hotel en is aller
minst geschikt ons voor te bereiden op
datgene, wat de komende weken als
ligplaats zal worden gebruikt..
Maar ik slaap bijna 7 uren achtereen
en kom volkomen fit op de startplaats,
vliegveld Perak aan. Dat is de volgen
de morgen. En daar staat hij: de am-
phibie Catalina van de Marine Lucht
vaart Dienst, P 85. Voor een kleine
maand ons nieuwe huis. Hij is het, die
ons door duizenden en duizenden mij
len lucht en wolken zal voeren, langs
en over Nieuw Guinea en daarna weer
terug, naar huis, naar Batavia.
De start vindt onder de allernuchter-
ste omstandigheden plaats: een paar
jongens van de Marine zijn bezig een
stapeltje verse witte broden in te laden,
een paar anderen rollen ratelend een
band met 1000 patronen voor de Colt
mitrailleur naar binnen, en de com
mandant, officier vlieger le klas De
Liefde, houdt een oog op alles.
Een kwartier later rent Catalina P 85
over de bruin-rose startbaan en nóg
even later is hij los. En stijgt snel naar
9000 voet. In een flits steken we Straat
Madoera over en na het eiland zelf,
Madoera, gepasseerd te zijn, komt daar
de blauwe wijdheid van de Javazee,
waarboven we de eerste uren zullen
blijven vliegen.
Ik zit in de blister, de geschutkoepel
van de P 85, en tracht het me gemak
kelijk te maken op het voorwerp dat
„bankje" heet doch slechts zeer in de
verte overeenkomst met een zit-appa-
ratuur heeft.M'n voeten rusten op
een wonderlijk en zinvol stilleven: pa
tronen voor de Colt mitrailleur, blik
jes doperwten (middelsoort), blikken
huishoudjam, blikken gedroogde aard
appelen, blikken gecondenseerde melk,
lichtgranaten, en 2 opvouwbare rubber
boten, te gebruiken in geval van nood...
Voorlopig hebben we vandaag 1000
mijl voor de boeg, en wel 't traject
SoerabaiaAmbon. Tenminste, dat
dachten we toen nog. Een paar gaan
slapen op de veldbedden in het toestel,
anderen zitten te staren op het rimpe
lige vlak van de Javazee, ver beneden
ons, met hier en daar een nauwelijks
waarneembaar silhouetje van een
scheepje. Een enkele maal slaat de re
gen tegen het dikke glas van de blis
ter.
De P 85 kreeg een gunstig weer
bericht van Soerabaia: „wind mee op
9000 voet". Maar het blijkt bedrog te
zijn, want er is geen sprake van wind-
mee. Dat is de eerste tegenvaller. En
het zou er niet bij blijven, die dag.
De bemanning van de P 85 blijkt te
bestaan uit een stel ervaren knapen,
die al jaren geleden hun luchtdoop on
dergingen en die de hele vliegerij „in-
hun-zak" hebben. Ik zal u zeggen wie
bet zijn. Commandant: de offcier vlie
ger le klas De Liefde; 2e bestuurder de
officier vlieger 2e klas Van de Eykhof;
sergeant vlieger Abbink; sergeant-tele
grafist Van Es (van Amsterdam); ser
geant telegrafist Meyer; le mecano kor'
Poraal vliegtuigmaker Smit (van
Heemstede) en 2e mecano korporaal
vHegtuigmaker Mithorst (van Apel
doorn)
Ik heb al die gezichten, zeven stuks,
eens lang en aandachtig bekeken. Dood-
huchtere en kalme gezichten. En ze
doen hun werk in de P 85 zoals ze dat
'h en al vóór de oorlog deden.
De eers' uren gaan voorbij. Een en-
hele maal regent het, soms zitten we
een tijdje in de slagroom van dikke
oumulus-wolken en dan weer slaat de
tropenzon felle vonken uit het zilveren
hretaal van het toestel dat zich rept, on
danks 't leugenachtige weerbericht,
toch tijdig op Ambon te landen.
Totdht de telegrafist met de mede
deling komt dat we niet naar Ambon,
■naar naar Makassar zullen gaan. En de
oommandant bevestigt het: er is iets
gebeurd met het KLM-toestel, dat Re
sident van Waardenburg, die we op
Ambon zouden oppikken, van Makas
sar naar Ambon vervoerde.
Het is niet direct opwekkend nieuws.
Nauwelijks gestart of de tegenslag is
er al. Maar één van de jongens van de
P 85 merkt óp dat hoe beroerder de
start, des te voortreffelijker de rest
pleegt te zijn en dat is dan een goede
philosofie om 't hoofd koel bij te hou
den.
Intussen zwenken we af naar Makas
sar. Als de kim nog gesloten is zijn
daar al de Makassaarse prauwen, die
met hun brede vlerken door de Java
zee boksen. De Makassaren zijn de
bescte zeelui van de hele Indische ar
chipel en het is een lust te zien, hoe ze
hun prauwen door de wind laten gaan.
Makassar komt in zich, tegelijk met
een regenbui. Het is een bedroefd beet
je zicht dat overblijft, maar er wordt
handig en snel geland, ondanks de re
gen. En dan zijn we er: op vliegveld
Makassar. Heet en modderig.
Hier ontmoeten we Resident Van
Waardenberg, die ons z'n verhaal ver
telt. Na 's morgens vroeg met de KLM
Dakota gestart te zijn, viel na een half
uur een der motoren uit. Terstond
werd teruggekoerst naar Makassar, het
geen op één overblijvende motor, be
reikt werd. De landing verliep bui
tengewoon goed, ondanks de moeilijke
omstandigheden.
Het betekende dat de Catalina P 85
die dag niet meer zou doorvliegen naar
Ambon. Commandant De Liefde wilde
er niets van horen. Het risico was hem
te groot. Ten eerste zou men pas na
hét invallen der duisternis het eiland
bereiken en bezit vliegveld Ambon
geen nachtverlichting. Voorts regent
het in dit jaargetij iedere avond prompt
op Ambon en tenslotte wilde hij niet
de kans lopen, evenals enkele weken
geleden, om een kleine twee uur boven
het vliegveld te moeten kruisen om 'n
gaatje te vinden om te landen.
We zaten een paar uur op het vlieg
veld te wachten, totdat een ouwe truck
ons, mat de bagage, naar Makassar
bracht. Een lange rit, langs een slechte
weg. En het regende! Het was, alles
bij elkaar, niet zo bijster genoeglijk,
want op die open truck werden we
aardig nat. Er was maar één lichtpunt:
commandant De Liefde had (onder
voorbehoud) toegezegd, dat hij de an
dere dag in één ruk door wilde vlie
gen naar Sorong, op Nieuw Guinea.
10 uur vliegen, maar hij zou het pro
beren.
Dat betekent: om 6 uur starten, Het
geen weer betekent dat we om 4 uur
al onder de klamboe vandaan moeten.
Ik geloof dat we vanavond vroeg in
kooi zullen zijn en dat Makassar wei
nig van onze aanwezigheid zal mer
ken.
Anthony van Kampen.
Chinezen, die hier en daar in de
stad, op de hoek van een straat
rustig naast hun koffer met aller
hande lekkernijen zitten te wach
ten op kopers, zijn in Utrecht ver
trouwde verschijningen gewor
den. Zo zelfs dat we ze nauwelijks
meer opmerken.
Vrijdag mocht de Chinees die bij
hotel Terminus had postgevat zich
plotseling in een bijzondere be
langstelling verheugen. Een auto
naderde, stopte en.... de Chinees
werd hofleverancier. Wat was het
geval?
Tijdens een autotochtje van Prin
ses Juliana met de Prinsesjes Bea
trix en Irene kreeg Trix opeens
zin in het z.g. blaaskauwgum.
Moeder liet zich vertederen en
toen de prinsesjes de Chinees
zagen staan, moest de auto stop
pen en vlogen de kinderen op
hem af. Deze bediende vlot zijn
hoge klanten, de chauffeur betaal
de en toen snelde de auto met de
inmiddels klapkauwende Prin
sesjes weer weg.
De Chinees was zeer in zijn nop
jes met deze reclame en vertelde,
dat hij nu een brief (in het Chi-"
nees) zal schrijven naar het paleis
Soestdijk om zijn dank te betui
gen voor deze klandizie.
BEHANDELING BONDOWOSO-
AFFAIRE EEN WEEK UITGESTELD
De zitting van de krijgsraad voor
de zeemacht te Soerabaja ter behande
ling van de z.g. Bondowoso-affaire is
een week uitgesteld en bepaald op 30
Juli.
1
fcfc? -f
'X. -1
v.«
- V
Een van de 60 Amerikaanse superforten B 29, die op de Engelse vliegvelden
kracht der Amerikaanse luchtmacht. Het is het type vliegtuig, dat de
gasaki wierp.
zijn geland ter demonstratie van de
atoombommen op Hiroshima en Na-
Om over Bambi te vertellen zou
men eigenlijk geen mens moeten zijn.
Om werkelijk iets over Bambi te ho
ren, kan men veel beter terecht bij de
oude uil, die uit zijn boom Bambi's
hele leven gade sloeg. Of desnoods bij
Pampam, de haas, die met Bambi
speelde toen deze nog een piepjong
hertje was en die hem leerde dat de
bloempjes veel lekkerder smaken dan
de blaadjes, omdat er honing inzit.
Maar een menseen mens is een
vreselijk wezen, ook al zie je hem
nooit. Hij is het, die de jacht heeft
uitgevonden. Hij is het, die het woud
in vuur zet om mooi schoon wild, zo
als Bambi's moeder en vrienden te
verdelgen. Een zwarte, geheime macht
is de mens en als er in het bos pa
niek heerst of wanhoop, dan staat al
tijd op de achtergrond de sombere
schim van meedogenloos handelen.
C'est l'homme"zegt Bambi's
moed*, als zij met lange lenige spron
gen ademloos trachten te ontkomen
aan een drijfjacht. „C'est l'homme",
zegt Bambi's vader, als de kleine Bam
bi, angstig roepend om zijn moeder,
verneemt, dat zij nooit meer bij hem
terugkeren zal. L'homme, de mens,
heeft haar meegenomen
Maar toch is het eens een mens ge
weest, die Bambi gestalte gaf en het
zijn ook weer diezelfde mensen, die
week na week de Parijse bioscopen
vullen en ademloos kijken naar de
avonturen van het kleine hert. Oor
spronkelijk werd Bambi geschapen
door de Oostenrijkse schrijver Felix
Salten, maar op een schone dag kreeg
Walt Disney dit boekje in handen.
Het gevolg was het teerste, ontroerend
ste rolprentje, dat men zich denken
kan,
Wie niet meer kan glimlachen om
de kwetterende koolmezen, die het
nieuws van Bambi's geboorte rondver-
DE LUCHTBRUG NAAR BERLIJN
tellen.... die dient het restant van
zijn dorre dagen door te brengen in
een kolenhok, waar geen zon en geen
bloemen en geen muziek ooit komen.
Wie niet mee-sidderen kan, als Bam
bi om zijn moeder roept terwijl de
kudde opgejaagde herten langs hem
springt c'est L'homme die is
vergeten, dat ook hij eens in doods
nood zijn moeder's hand greep. En
zulk vergeten is onvergeeflijk. En
wiens hart niet opspringt in zonnige
ontroering als Bambi, nu reeds een
herten-jongeling bij een bosmeertje
het hertenmeisje Feline ontmoet, wien
de bloemtrossen in het lentebos, waar
het hermelijntje verstoppertje onder
speelt niet even licht beroeren als zij
het Bambi's roze neusje doendie
is wellicht evenals trouwens juf
frouw Laps een zoogdier, maar dan
toch met de ziel van een mufriekend
kamerscherm.
Bambi dan wordt in het bos gebo
ren en het bos is voor Bambi
de wereld. Hij heeft grote vochtige
ogen en is heel klein en dun, maar al
le haasjes, vogeltjes en torren die hem
komen bezichtigen, vinden hem een
„pracht van een jongen". Er wacht de
kleine Bambi een heel leven van
vreugde en verdriet, van vrede en
strijd, er wacht hem het gigantische
proces van het volwassen worden. Op
dunne, wankele pootjes zal hij het le
ven worden ingestuurd, waar het len
te wordt maar ook winter, waar Fe
line op hem wacht, maar ook honger
heerst, waar vlindertjes fladderen,
maar ook de jachthonden blaffen,
waar onweer is en zon, bloemen en
ijs.
Het leven van Bambi is het leven
van iedereen, die geboren werd en
eens zal sterven. Het is groei en lief
de, geboorte en dood. het is honger en
kou. zon en zaligheid. En dat alles
wordt vertolkt door het hertje, door
Bambi in een Walt Disney-bos, waar
haasjes schaatsen rijden en mollen hun
winterslaap doen in een holletje als
een precieus boudoir.
Er zijn geen filmsterren in deze rol
prent met onberispelijke tweedjasjes
en onberispelijke smartlijnen om foto
genieke kaken. Er zijn geen straalogen
Een vliegtuig is op weg van Reghaia
(Algiers) naar Istres (Zuid-Frankrijk)
ongeveer 130 km. buiten de Franse
kust in zee gestort. Alle 20 inzitten
den zijn gered.
Het vliegveld Marignano bij Mar-
seille kreeg het eerste SOS-sein, dat
het vliegtuig zich in moeilijkheid be
vond en in zee stortte. Een vliegtuig
steeg onmiddellijk uit Istres op en heeft
de passagiers gered.
met aangezette wimpers, er zijn geen
scherpzinnige dialogen, nocht schlagers
die maanden lang door radiobands zul
len worden gespeeld. Het is slechts 'n
simpel diersprookje, maar in die sim
pelheid zo echt, zo ontroerend en zelfs
op sommige momenten zo groots, dat
men nog jaren, nadat men Deanne
Durbin vergeten is, Bambi in het hart
zal dragen en de majestueuze verschij
ning van het vaderhert dieper in de
herinnering zal blijven gegrift dan
synthetische aardbevingen of luchtge
vechten.
INA VAN DER BEUGEL.
Twaalf jaar geëist tegen
Zühike
De advocaat-fiscaal bij het Bijzonder
Gerechtshof te Amsterdam, mr. C. van
Rij, eiste Dinsdagmorgen 12 jaar gevan
genisstraf tegen de 43-jarige Duitser
Willy Zühike, die in de jaren 19411944
als onder-commandant van 't Huis van
Bewaring aan de Amstelveenseweg te
Amsterdam de gevangenen, meestal
zonder enige reden, mishandelde.
(Van onze correspondent).
AMSTERDAM. Juli. De hoofdstad
van ons land, waar krachtens onze
Grondwet Prinses-Regentes Juliana
als Koningin Wilhelmina II op 6
September ingehuldigd zal worden,
bereidt de feestelijkheden voor. In de
Nieuwe Kerk wordt met man en
macht getimmerd om de ruimte,
waar volgens de traditie de inhuldi
ging zal plaats hebben, tijdig in orde
te krijgen. Reeds meer dan 3 weken
is de kerk op de Dam voor publiek
gesloten. De Rijksgebouwendienst,
welke de voorbereiding in de kerk en
het koninklijk paleis op de Dam ver
zorgt, houdt een ieder op heel verre
afstand en toegang tot de kerk is een
bijna onmogelijke taak. Toch Is het
ons gelukt even een kijkje te nemen
in de ruimte, waaruit thans alle ban
ken verwijderd zijn.
Dreinend klinkt er het gehamer van de
vele arbeiders die er thans aan het
werk zijn onder leiding van de archi
tect B. L. Petrie. Achter in de kerk
v/orden grote tribunes gebouwd, terwijl
het voorste deel geheel door stoelen zal
v/orden ingenomen. De tribunes en de
stcelen zullen niet, zoals gewoon in
een kerk, gericht zijn op de preekstoel,
doch naar het prachtig vergulde koor
hek, waarvoor de koninklijke familie op
speciale zetels zal plaats nemen. Want,
al geschiedt de inhuldiging in een kerk,
het is geenszins een kerkelijke hande
ling, doch een zuivere burgerlijke d.w.z.
staatsaangelegenheid. Vandaar ook dat
voltallige Staten-Generaal en Minister
raad alsmede het voltallige corps di-
plomatique bij deze plechtigheid aan
wezig zullen zijn. Maar niet alleen tri
bunes worden gebouwd, ook aan de
moderne communicatie-middelen is ge
dacht. In 'n hoek van de ruimte merkt
men thans reeds 10 omroepcellen voor
radio-reporters op. Op de tribunes zul
len 200 persplaatsen voor binnen- en
buitenlandse persvertegenwoordigers
gereserveerd worden.
Tenminste 2800 en wellicht 3000 men
sen zullen dank zij de nieuwe inricn-
ting een plaats vinden in de kerk, die
anders slechts 1200 man kan herbergen.
Ook de kunstschatten, o.a. de prachtig
beschilderde orgelluiken, welke door
Bronckhorst (een tijdgenoot van Rem-
brandt) vervaardigd zijn, worden thans
schoongemaakt en gerestaureerd door
de restaurateur J. Zeegers.
Op de Dam te Amsterdam wapperen
thans reeds de pl.m. 80 vlaggen van
onze nationale rederijen en transport
ondernemingen, groot en klein, die een
onderdeel vormen van de stadsversie-
ring. De illuminatie langs de grachten
is bijna geheel aangebracht en brandt af
en toe bij gedeelten proef. Thans is men
bezig met het aanbrengen van de grote
schijnwerpers, die de beroemde Am
sterdamse torens (Westertoren, Munt
toren etc.) in een zee van licht zullen
doen baden. De gehele verlichting zal
24 Aug. ter ere van het oecomenisch
ccngres proefbranden.
Ook de politie treft reeds voorberei
dingen. Jeeps met hoge officieren van
de gemeente-politie bemand, rijden
door de stad om de verschillende pun
ten in ogenschouw te nemen en voorbe
reidingen, zij het dan voorlopig nog op
papier, te treffen om de festiviteiten
ordelijk en geregeld te doen verlopen.
Het Rijksmuseum heeft thans ook een
feestkleed aangetrokken. Al is dit
kleed dan binnenwaarts gericht.
Zaterdag is de tentoonstelling van de
beroemde werken uit de Münchener
Pinacotheek, een verzameling van we
reldvermaardheid. geopend. Deze ten
toonstelling, die tot stand gekomen is in
Gans Liverpool is op het ogenblik
bar en bar afgunstig op de groente
boer Erlc Constant Beeton, die in één
slag promoveerde tot één der rijk
ste burgers van de stad, aldus meldt
het Binnenhof. De geluksvogel Bee
ton had er aanvankelijk geen notie
van, dat er zovele duizenden ponden
sterling in zijn zak waren gevloeid.
Het gebeurde op die gedenkwaardige
dige Zaterdag de 10e Juli, waarop in
het paarden-dorado Ascot de races
plaats vonden om de „Queen Elizabeth
Stakes". En zoals alle Britten wel eens
graag een gokje wagen, had ook de
Liverpoolse groenteboer op deze dag
een pondje uit de kas gehaald en dat
gezet op het paard Nevile Lodge. En
waarom nog niet een beetje geld ge
waagd op Charmer? Paarden, die vol
gens experts en dat zijn natuurlijk
al die lieden, die zich vrij kunnen ma
ken om naar het dure Ascot te trek
ken geen schijn van kans hadden.
Volkomen outsiders beweerde men. Van
daar dat mr. Beeton zo goed als de
enige dwaas was, die zijn geld aan de
ze rossinanten verspilde. Maar de won
deren zijn de wereld nog niet uit
DE START.
Toen de groenteboer aan zijn wijk
bezig was, bloemkool, komkommers en
kroppen sla verkocht, en elke penny
veilig in zijn portemonnaie opborg,
startten de race-paarden te Ascot. En
in huize Beeton was slechts de ega
van de stoutmoedige gokker aanwezig.
Het goede mens kreeg bijna een hart
verlamming, toen haar via de telefoon
werd medgedeeld, dat Neville Lodge
een race had gewonnen. Dat beteken
de reeds een berg ponden. Maar die
dwaze man, die Eric Constant Beeton,
had ook nog geld staan op een ander
paard, Charmer. En als dit dier het
vertikte om te winnen, waar veel kans
op was. en zou verliezen, waarop ieder
een rekende, zelfs de jockey, die de
merrie bereed, zouden de verdiende
ponden op Neville Lodge weer ver
huizen naar de kas van de totalisator,
zonder dat de winnaar er ook maar
één penny van zou hebben gezien.
Zeer verstandig besloot mrs. Beeton
de weddenschap op het tweede paard
ongedaan te maken. Gemakkelijker
gezegd dan gedaan. Want de heren van
de „toto" hielden bij hoog en laag vol,
dat slechts hun „cliënt" in hoogst
eigen persoon de order ongedaan kon
maken. En die cliënt zwierf ergens
met zijn rijdende groentetuin in Li
verpool rond. Vandaar dat de inzet
bleef staan, Tot ongeluk van de toto
beheerders en tot fortuin van 't echt
paar Beeton. Want ook Charmer won
een race. En toen groenteboer Beeton
's avonds laat de huisdeur binnen kwam
stappen, moe en hongerig, kon hij
meteen zijn ganse zaak aan de kant
zetten. Want met bevende handen
overhandigde vrouw Beeton haar man
een chèque voor 12.055 pond. Mevrouw
Elizabeth Beeton heeft zich reeds 'n
New Look aangeschaft, en mijnheer
Beeton denkt er hard over om een
trip rond de wereld te gaan maken
samenwerking met het Amerikaans be
stuur voor Duitsland en het Belgisch
museum voor schone kunsten, zal ge
durende de feestweek ook nog te zien
zijn. De 160 tentoongestelde doeken,
van 's werelds meest beroemde oude
meesters: Dürer, Holbein, Rubens, Rem-
brandt, Titiaan, Leonardo da Vinei,
Breughel en vele anderen, vertegen
woordigen een waarde van 80 millioen
gulden, ruw geschat. Twee vrachtauto's
brachten deze zo waardevolle collectie
var- Brussel naar Amsterdam. Aan de
grens wachtte een escorte van 6 motor
rijders van de Amsterdamse politie, om
de waardevolle lading veilig naar de
hoofdstad te loodsen. Enige uren lang
stonden de wagens met hun zo kostbare
inhoud voor het Rijksmuseum, slechts
door twee agenten bewaakt, terwijl de
Amsterdammers, onkundig van de rijk
dom in de vrachtwagens, achteloos pas
seerden.
Speciaal voor deze gelegenheid is een
extra opgang in het museum gebouwd
een grote trap, dwars door de beneden
galerij. Jhr. J. D. C. Roëll, de directeur
van het museum, verklaarde, dat deze
tentoonstelling nog mooier, maar bo
venal nog kostbaarder is dan de expo
sitie van Weense Kunstschatten, welke
er vorig jaar gehouden werd.
(Nadruk verboden).
Het gerucht, dat de laatste kudde Ve-
luwse heideschapen voorbestemd is op
korte termijn te verdwijnen, heeft en
kele natuurliefhebbers doen besluiten
de handen ineen te slaan en pogingen
in het werk te stellen deze prachtige
stoffage van de wijde vlakten ten oos
ten van Ede te behouden.
De Ginkelse kudde is een unicum in
ons land, maar de eigenaar ziet zich,
genoodzaakt zijn schapen te verkopen
bij gebrek aan voldoende krachtvoeder
Op aandringen van een comité, dat
zich te Ede heeft gevormd, verklaar
de de eigenaar, de heer Jan Kramer
van Zuid-Ginkel, zich bereid de ver
koop van het wolvee uit te stellen tot
September. In de tussentijd zullen po
gingen aangewend worden tot het bij
eenbrengen van de nodige gelden om
de eigenaar van de schapen voorlopig
voor vijf jaren schadeloos te stellen,
waartegenover deze zich dan verbinden
moet gedurende een zelfde tijd een
troep wolvee van minstens 50 stuks
aan te houden.
STALIN ZENDT ARTSEN NAAR
TOGLIATTI.
Volgens het communistische blad
„La Republica" zijn twee Sovjet-
Russische artsen, door Stalin ge
zonden, uit Moskou naar Rome
vertrokken om Togliatti te be
handelen.
XL.
Hadt gij 't grootslam-spel gemaakt?
Wij geven hieronder een interessant
spel, niet alleen om het biedresultaat
(ZuidNoord kwamen tot groot-slam
schoppen), maar ook om de bijzondere
wijze, waarop Zuid dit contract maakte,
nadat West met ruiten 8 was uitgeko
men. De kaarverdeling was:
S: 8-7-5-4-2
H:
R: a-7-6-3-2
KI: a-h-v
S: 10-9-6-3 S:
H: 9-7-6-5-4-2 H: h-b-8-3
R: 8-4 R: h-v-b-10-9-5
KI: 9 KI: 8-6-2
S: a-h-v-b
H: a-v-10
R'
KI: b-iÓ-7-5-4-3
Zoekt gij eerst zelf eens, hoe gij als
Zuid zoudt getracht hebben groot-
slam schoppen te maken na uitkomst
door West met ruiten 8.
Het spel ging als volgt:
le slag: West ruiten 8, aas, 5, kl. 3.
2e slag: Noord sch. 2, ruiten 9, sch.
boer, sch. 3.
3e slag: Zuid harten 10, 2, sch. 4, har
ter, 3.
4e slag: Noord sch. 5, ruiten 10, sch.
vr., sch. 6.
5e slag: Zuid harten vr, harten 4, sch.
7, harten 8.
6e slag: Noord kl. vr., 2, 4, 9.
7e slag: Noord sch. 8, ruiten boer, scn.
heer, sch. 9.
8e slag: Zuid sch. aas, 10, kl. heer,
ruiten vrouw.
9e slag: Zuid harten aas, 5, kl. aas,
harten boer
en de rest van de klavers in Zuid's
hand zijn vrij.
Op interessante wijze worden hier de
drie hoge klavers uit N. weggewerkt,
om de lange reeks klavers uit Zuid vrij
te krijgen.
Men spele het vooral even na!
Naar aanleiding van de opl. 6-kaarten
probleem (vorige rubriek) nog even de
volgende verduidelijking: Men leze de
op één na laatste alinea als volgt: Troeft
Oost de 3e slag niet, maar gooit hij rui
ten 6 bij, dan wordt Noord door aftroe
ven van een ruiten uit Zuid aan slag
gebracht en uit Noord klaveraas ge
speeld.