D Tante Sabi ne Op zoek naar mijn Contactman CULTUUR IN EEN MAAGDELIJK LAND Het nieuwste snufje van de politie grijpt in Diplomatieke strijd om de atoombom Ikwas geheim agent in oorlogstijd (VII) Dwaaltochten door Brussel; plattegrond in boekwinkel brengt uitkomst £n dan in het huis van een woedende oude vrouw Medische Brief Zorg voor de slijmvliezen bij het kleine kind Voorstellingen in de Noord-Oost polder Het Radioprogramma ul STA IK DAN IN BRUSSEL, N jnaar ik kan me met geen moge- Hikheld de tramlijn herinneren, die lk nemen om naar mijn contaet- jl^es te rijden- Ik vraag een tram conducteur naar een groot park nabij straal waar lk heen wil, maar h|J «eet het niet, In ratelend Brussels JLns probeert hi) me Iets uit te leg- maar als hij merkt, dat hi) zijn energie verspilt, zegt hi): „Vraag het jje politie-agent maar eens!" Ik probeer zijn hoogst ongewenst -«nbod af te slaan, maar hij ziet mijn bezwaren als een bewijs van mijn ge brekkige kennis der Franse taal, -eemt me bij de arm en duwt me naar de politieman. De agent is vriendelijk, haalt een boekje uit zijn zak bladert er ln en zegt dan: „Lijn vijf en twintig, die naar links gaat" Ik heb de neiging om een tram in tegengestelde richting te pakken, maar bedenk, dat hij het -waarschijn lijk bij het goede eind heeft en volg zijn aanwijzing op. Tot overmaat van ramp vertelt de conducteur me, dat hjj die plaats héél goed kent, maar als hij me waarschuwt, dat ik moet uit stappen sta ik in. een drukke hoofd straat. En daar moet ik helemaal niet zijn. Ik loop de ene straat in, de an dere uit in de hoop eindelijk een be kende naam te ontdekken, m#r te vergeefs. Ik vraag het aan een post bode, maar die heeft nooit van die naam gehoord. Niemand weet het, noch de melkboer, noch de glazen wasser, noch de priester, die ik aan houd. Ik ben koud en hongerig en doodop. Ik loop daar maar te slenteren zon der te weten waar ik naar toe ga. Ik sta stil voor een boekwinkel en daar hangt een grote plattegrond van de stad voor het raam, precies zo één als we in Londen gebruikten. Dat is de Voorzienigheid, die me te hulp komt! Het vinden van de straat is nu slechts kinderspel. Vol vertrouwen ga ik mijns weegs en stap van de ene tram op de andere alsof ik me over niets ter wereld zorgen behoef te ma ken. Ik rijd één halte te ver mee en wan del voorzichtig terug om me er van te overtuigen, dat niemand mg volgt. Ik ben voorzichtiger dan ooit in de stille straat met de grote, ouderwetse huizen. Dan trek ik op nummer 35 aan de bel en bid, dat er snel open gedaan zal worden. DEUR WORDT door een oude vrouw op een kiertje geopend. „M'sieur?" „Monsieur Claessen est-il la?" „Neen, m'sieur, mijn zoon komt pas om één uur thuis." Zou zij weten waarvoor ik hier ben? Ik moet het er op wagen. „Vous comprenez, madame. Mon nom est Jean." Ik zeg mijn kenwoord opzettelijk langzaam. „Je cherche le vendeur du sucre". Maar ze wordt kwaad, ze overstelpt me met verontwaardigde uitroepen: haar zoon hééft geen verbindingen met dergelijk soort zaken. „Kijk," zeg ik, met een gevoel van uitputting, „ik kan U alles verklaren, maar laat me in vredesnaam binnen." „Ik ken U niet," snauwt ze. „U kunt wel een inbreker zijn. U spreekt ook geen Vlaams als een Belg!" Ik kan nog net mijn voet tussen de deur zetten. „Kom om één uur nog maar eens terug, dan is mijn zoon er!" zegt ze boos. „Ik kan niet op straat wachten," pleit ik en duw plotseling de deur open. Ik sta binnen en doe de deur achter me dicht. Vóór me hoor ik vluchtende voet stappen. De oude vrouw is woedend. Lang zaam gaat ze de trap op. Ik volg haar en kom in een kamer, Ogen schijnlijk de huiskamer. Zij negeert mijn verzoek om te mogen gaan zit ten, dus neem ik uit eigen beweging een stoel en val neer. De oude vrouw kijkt naar mijn be smeurde kieren en handen, mijn onge schoren kin. Ze ziet, dat ik volkomen uitgeput ben. „Bent U ziek?" vraagt ze met nog steeds vijandige stem. „Waar komt L eigenlijk vandaan?" „Ik kan U op het ogenblik niets vertellen. Maar Uw zoon zal alles ver klaren als hij thuis komt. Alles wat ik U vraag ia hier té mogen blijven tot hij thuis komt" Ze kakelt maar door en schuifelt op gewonden van de kamer naar de keu ken en weer terug. Ik laat haar woor den over me heen gaan als iemand, die onder een stortbad staat. Ik steek mijn laatste sigaret op en vraag, of zij iets voor me te drinken heeft. „Ik heb niets," zegt zij uitdagend. „Heeft U geen glas water? Alstu blieft!" „Neen." Ze is niet te vermurwen. Dan word ik plotseling opstandig en enigszins onzinnig zeg ik: „Kijk me eens goed aan! Kijk naar mijn ge zicht! Zie lk er uit als een Duitser? Heb ik werkelijk zo'n smoel? Zie ik er uit als een inbreker, als een dief? En als U zich over mijn accent ver wondert, dan wil ik U wel zeggen, dat het een Hollands accent is." pE OUDE VROUW zegt niets meer. Ze gaat naar de keuken en komt terug met een kop koffie. Ik glimlach dankbaar en ze begint een beetje bij te draaien, maar blijft zeer op een afstand. „Mijn zoon kan ieder ogenblik ko men. Hjj komt thuis voor de lunch. Hij heeft me niet verteld, dat hij een vriend verwachtte. Had hij het me maar ge zegd. Maar htj vertelt me nooit iets van zijn zaken." Ze babbelt door, terwijl ik soezend met een half oor luister en de grootste moeite heb om niet in slaap te vallen. Dan gaat ten langen leste de bel; drie maal kort en éénmaal lang. „Déér is Charles," zegt de vrouw en ze haast zich naar de deur. Het volgende ogenblik hoor ik het gestom mel van voeten op de trap. Mijn lang verbeide contactman komt binnen. De politieke commissie van de V.N. is gisterochtend begonnen met de be spreking van 't Sovjet-compromis voor stel over de controle op de atoom-ener gie. De Zweedse afgevaardigde Sandler verwierp het oorspronkelijke Sovjet controleplan als „onvoldoende uit een oogpunt van veiligheid". Sandler kon zich daarentegen wel verenigen met het plan der westelijke mogendheden. Ma- noeilsky (Oekraine) noemde 't op zijn oeurt absurd om het internationale con trole-orgaan het eigendomsrecht op de productie van de atoom-energie te ge ven. Hij maakte de veronderstelling van Paul Ramadier belachelijk, dat er eerlij ke en onafhankelijke mensen zouden kunnen worden gevonden om een ge heel onpartijdig controle orgaan te vor men. „Wij zouden ons liever de handen laten afhakken", zo zeide hij, „dan te stemmen voor een orgaan dat op zulk eèn onwerkelijke basis is gebouwd" al dus Manoeilsky. De Amerikanen zo zeide Manoeilsky, hadden indertijd gezegd: „De atoom bom is 'n Amerikaans monopolie 'n wapen dat de V.S. in internationale aan gelegenheden de overhand geeft". Men zou deze bewering met bewijzen moe ten weerleggen en indien dit nódig mocht zijn, „zullen wij deze bewijzen geven die niet aangenaam zullen zijn \oör hen, die dénken, dat zij de over hand hebben". \/EEL NARIGHEID bij volwassenen kan worden voorkomen door betere bekendheid van de moeder met geringe afwijkingen bij het kleine kind. Geluk kig is in ons land voor de zuigeling nu overal gelegenheid tot regelmatige con- tróle. Behalve de regeling der voeding komt daar ook het volledige toezicht op de hele ontwikkeling van het kindje tot zijn recht. Iets minder gelegenheid oe- staat er voor de kleuter en juist in de kleuterleeftijd treden nogal eens ver schijnselen op, welke slechts bij grote oplettendheid worden waargenomen. Daar is dan in de eerste plaats bet loopoor. Na een lichte verkoudheid klaagt het kind enkele dagen over pijn ir. het oortje, soms zelfs klaagt het helemaal niet. Dan ziet moeder plotse ling wat vocht op het hoofdkussen: het trommelvlies is doorgebroken en de etterige of slijmige ontsteking er achter heeft zich een weg naar buiten gebaand. De oude methode met bruisdruppels en phenololie wordt over het alge meen nog steeds toegepast, hoewel de moderne opvatting liever de oren droog houdt, eventueel met poeder behandelt. Hoe het zij, het loopoor vereist regel matige en zorgvuldige medische con trole en dient binnen drie weken gene zer. te zijn. Anders bestaat er kans, dat het chronisch wordt en dat het kind er voor de rest van zijn leven last van zal houden. Ook een kleuter, die altijd een vuil neusje heeft, moet eens bekeken wor den. Een te grote derde amandel, een scheef neustussenschot, poliepen of een overgevoelig slijmvlies kunnen de oor zaak zijn. Bij vroegtijdige behandeling kwalen die te verhelpen zijn bij verwaarlozing bronnen van chronische ellende. Als de kinderen snurken of met open mond slapen, wordt er in de regel gauw genoeg aandacht aan besteed. Het is de grote vraag echter of men het kind veel goed doet met het zogenaam de „knippen" van de amandelen. Er blijven dan gedeelten zitten, waarin zich nogal eens een chronische ontste king ontwikkelt. Beter is het, wanneer dc amandelen te groot zijn, deze in hun geheel te verwijderen door een iets grotere ingreep, die dan echter ook radicaal is. Nu we het toch over de slijmvliezen en hun ontsteking hebben, wil ik ook even de aandacht vragen voor de af scheiding van de kleine meisjes die men nogal eens ziet de laatste tijd. Het onderwerp is zo belangrijk, dat ik er hier niet over wil zwijgen. Veelal op onbekende wijze krijgt het kind het zij door een washandje of een spons, hetzij door verontreinigde handen van een volwassene, die het kind wast, een infectie waarvan men in 't begin wei nig merkt. Als het kind gaat klagen over jeuk en branderigheid. wordt veelal volstaan met wat extra wassen of een zalfje. De aandoening kan echter leiden tot een zeer chronische, niet on schuldige ontsteking, kan zelfs later steriliteit ten gevolge hebben. Het is daarom van belang de dokter onmiddel lijk te raadplegen in een dergelijk ge val. Elk slijmvlies heeft zijn eigen bouw, zi.in eigen slijmkliertjes en eigen func tie Treedt er een stoornis op in de functie, komt er een infectie op het tere weefsel en beginnen de ziektekie men hun verwoestend werk, dan zijn al spoedig bouw en functie door de war eu op de duur ontstaat blijvende be schadiging. S. JOLES, arts. QVER DE WEG van Urk naar Emmeloord rijdt een auto achter de deinende lichtbundel van zijn koplampen aan. De weg is niet best; er zit hier een laag veen, waardoor delen van de weg telkens verzakken. Langs de weg moeten de rietvelden zijn, maar die zijn niet te zien. In de verte wat lichtjes, dst zal een kamp zjjn. Tegen enen zal de auto in Zwolle zijn en dan zit het er voor de artiesten in de wagen weer op. Het gezelschap was niet zo erg tevreden over de avond in Urk; de rechte stemming zat er niet in. Wat haperde? Dat kun je eigenlijk niet zeggen; het publiek reageerde niet bijster op 't programma. Het zaaltje van de cantine tn het arbeiderskamp op Urk was aardig vol. Terwijl het gezelschap de cabaret groep van Jan de Klein nog bezig was lampen te plaatsen en toneelattributen op te stellen, kwamen de eerste kijker, si. In het zaaltje geroezemoes van stem- aandacht besteed Mnj«rtwikke. apparaten voor normaalfilms, zodat de films, die men in de stad te zien krijgt ook hier gedraaid kunnen worden. Uiteraard geeft dat wel eens narigheid met de Bioscoopbond. Gemiddeld ver schijnt 90 van de kampbewoners op de avonden. Pogingen om de arbeiders zelfs Iets te laten doen zijn meestal niet zo'n succes. Men is te verwend door de programma's van beroepsmensen. Ook ontwikkeling Behalve aan ontspanning wordt ,de ling. Er worden cursussen gegeven voor opleiding middenstandsdiploma en En gels. De meeste kampen hebben een bibliotheek, waarvoor de boeken zorg- men, op en achter het toneel gesleep met kisten, hameren en dan ln alle haast kleden. Het doek gaat op, een praatje en een liedje, het spel Is begonnen. CEN POLDERJONGEN zit met open- beiders keren slechts eens in de twee vuldig uitgezocht werden. Verder wor- hangende mond de tekst van 't liedje of drie weken naar huis en als de ont- {j®n s hm wuiem spanningsavonden er niet waren zouden kwamen m de afgelopen tijd Willem de arbeidera nooit een verzetje hebben. van Iepei.daal en Jef Last lezingen hou- Deze ontspanning wordt verzorgd door d®n in de polder. De kosten, die de de „Culturele Commissie" van de "Cultur*le Commissie" maakt zijn niet Noordoostpolder. De commissie is een ^Uater hoog: 11 cent per arbeider per te verwerken, een ander maakt een ge baar naar een meisje verder in de zaal. een Urker visser, die blijkbaar ook ln de polder werkt, zet zijn muts schuiner en maakt vuur ln zijn pijp. Een lastig publiek is dat. De artiesten zeggen, dat voortzetting van die, welke reeds het 't overal doet als het 't hier doet. 1937 voor de arbeiders in de Wieringer- uet grote probieem voor de „Cultu- Het programma ro.lt af, het slotnummer meer werd gesticht. De ervaring heeft rele Commissie" is het vervoer van de en het zaaltje stroomt leeg. Jan de Klein en zijn mensen breken de. boel af en dan kruipen ze doodvermoeid in in dag. gemaakt, dat het gebodene steeds beter mensen die de avonden verzorgen. Iede- van kwaliteit werd en in de sfeer van de arbeiders viel. Vooral dat laatste valt re week is er in elk van de 22 kampen iets te doen. Bussen rijden er 's avonds de wagen; morgen gaat het weer zo ln niet mee. Als het programma niet be- laat niet meer de afstanden zyn groot en slechts weinigen beschikken zelf ont" over een wagen. Maar 't moet en daar- spanningsavonden gegeven Toneel ca- om rlJ(Jen by naeht en ontlJ aut0.g over een andere cantine in de polder Avond aan avond Zo is er avónd aan avond iets te doen in de Noordoostpolder. De meeste ar- valt, loopt het publiek weg. Het vorige jaar werden 1068 baret, film, muziek. De „Culturele Com missie" beschikt over eigen projectie- de eenzame wegen in het wijde land. Directeur plaatste valse handtekeningen Eis: 3 jaar gevangenisstraf. De officier van justitie bij de Amst. Arrondissementsrechtbank eiste gisteren tegen „de feitelijke leider" van de Cen trale Vermogens Opsporingsdienst een gevangenisstraf van 3 jaar wegens vals heid in geschrifte, waarbij hij de per soonlijke beschikking kreeg over f 159.000 aan z.g. tipgelden. De ver dachte, die l'/« jaar geleden werd gear resteerd, had 11 kwitanties voor tip gelden van valse handtekeningen voor zien. Wat er met de f 159 000 gebeurd is, kon niet worden nagegaan, maar wel is gebleken, dat de verdachte ln vijf maanden tijds een bedrag van f 14.000 voor persoonlijke doeleinden heeft uit gegeven, terwijl hij per jaar bij de C. V. O. f 15.000 verdiende. Vredesdemonstratie in Londen Toen de Engelse minister van defen sie, Alexander, gisteren te Londen een rede hield voor vrijwillige dienst neming bij de hulptroepen, werd een vloed van anti-oorlogspamfletten over de menigte uitgestrooid. Achter de mi nister stelden zich twee personen op. die borden droegen met het opschrift „Geen oorlog om Yankee-dollars" en „Vrede, geen oorlog". De politie hield twintig personen aan. Een Nederlandse verzetsfilm De Nederlandse regisseur, scenario schrijver en productieleider Max de Haas heeft van de vroegere illegale or ganisaties L.O. en L.K.P. opdracht ont vangen een film te vervaardigen, waar in een psychologisch aspect van het ver zetswerk wordt belicht. De medespelen den zijn voor het merendeel oud-ver zetslieden. Met medewerking van de gemeente Amsterdam is de voormalige Zuiderkerk ingericht als studio. Bruynzcal naar Z.Afrika De Bruynzeel deurenfabriek N.V. te Zaandam gaat thans ook in Zuid-Afrika eer fabriek oprichten. Het ligt in de bedoeling, om van dit nieuwe bedrijf, evenals dit met de vestigingen ln Suri name èn Borneo het geval is, een zelf standige naamloze vennootschap te ma ken. Waarschijnlijk zal de fabriek, waar ook keukens vervaardigd zullen wor den, te Kaapstad gevestigd worden. Zij zal voornamelijk in de binnenlandse behoeften moeten vóórzien. Te Johau* nèsburg bevindt zich reeds een ver koopkantoor. De vierjarige Janice Palmer te Southampton heeft een sprookje in eigen tuin: haar vader bouwde voor haar een miniatuur dorp, bestaande uit 85 huizen, een bioscoop en een gemeentehuis, terwijl een kasteel in de maak is. Janice, knielende, laat een vriendinnetje haar sprookjesdorp zien. Amsterdam heeft een radio-autodienst Gistermiddag klokslag 12 uur is het nieuwste snufje op het terrein van de politie in Nederland ln werking getre den. De radio-autodienst van de Am sterdamse politie is namelijk in actie gekomen. Een drietal politie-auto's uitgerust met een korte golfzender en -ontvan ger surveilleert voortaan dag en nacht door de hoofdstad en deze auto's staan in voortdurend radiografisch contact met het hoofdbureau. Zodra er ergens in de stad iets gebeurd een onge luk, een inbraak of iets anders dat politiehulp noodzakelijk maakt kan het publiek hetzij door het telefoon- 88888 een „Succes" Gisteravond om 10 uur stond al vast, dat de Amsterdammers zich terdege bewust waren, dat 's middags de radio dienst van de politie zijn werk was begonnen. In de 10 uren dat deze wa gens toen door de straten surveilleer den, waren reeds 8 ruitjes van de po- litiemelders onder baldadige handen gesneuveld. Via de normale telefoon werd de centrale meer dan 60 maal voor niets lastig gevallen. Enkele Am sterdammers meenden, dat zij via dit niéuwe nummer taxis konden bellen. Een inwoner uit Apeldoorn, die een dagje over was. wilde eens even horen of het al werkte. nummer 88888 (vijfmaal acht) te draaien, hetzij door gebruik te maken van een van de vierhonderd politie- melders (de achterkant van een brand melder), contact krijgen met de cen trale, die op haar beurt via de radio de dichtstbijzijnde radio-auto naar ,de plaats des onheils" dirigeert. Naar ons vanmorgen proefondervindelijk bleek, is in enkele minuten de politie-auto ter plaatse. Het ingrijpen van de poli tie is hierdoor aanzienlijk versneld. De Amsterdamse politie beschikt over zes van deze auto's splinter nieuwe blauwe Fords waarvan er Steeds drie in route zijn en drie in reserve. De wagens zijn uitgerust met Engelse apparatuur de gehele dienst is gebaseerd op het voorbeeld van Scotland Yard dat zodanig func tioneert, dat een amsteur-kortegolf- l zender „er niet tussen kan komen". De wagens hebben voorts een sirene, die het mogelijk maakt, evenals de brandweer, indien noodzakelijk, met gezwinde spoed dwars door het ver keer en rode stoplichten heen te rij den. Subsidies aan letterkundigen Sedert 1919 verleent het Rijk aan be hoeftige letterkundigen subsidies, die in de meeste gevallen bedoeld zijn als jaargeld, soms ook als incidentele hulp verlening. Deze jaargelden zijn, on danks de wisselende economische om standigheden, nooit gewijzigd, zodat de ondersteuning thans nauwelijks meer doeltreffend genoemd kan worden. Het is daarom de bedoeling, zo blijkt uit de Rijksbegroting voor Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen, voor het jaar 1949 hierin verandering te bren gen en de jaargelden aan te passen aan dé gewijzigde tijdsomstandigheden. De post is gebracht van 30.000.op 35.000— REISBEPERKINGEN IN SOVJET-UNIE Het Amerikaanse ministerie van bui tenlandse zaken hééft medegedeeld, dat de Sovjet-regering nieuwe beperkingen heeft ingesteld op reizen van leden van buitenlandse missies en consulaten in de Sovjet-Unie. Volgens de nieuwe lijst van gebieden waar niet gereisd mag worden, mag dit slechts geschieden in een gebied om Moskou met een radius van 50 km. DE UNAC" ZET HET WERK VOORT Naar aanleiding van de steeds op nieuw voorkomende geruchten als zou de „Unac" het werk voor de noodlij dende jeugd staken, deelt het Neder lands Unac-comité ons mede, dat in ons land de actie op zijn minst tot hét eind van het jaar wordt voortgezet. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en U uur AVRO: 6,18 Tom Erich (piano) 6,30 Voor de Strijdkrach ten 7,00 Olleke Bolleke en Knipper- bclleke 7,10 Ever green selectie 7 15 Piano 7,45 Niwln-klanken —7,«„Ru briek van de Wederopbouw 8,05 Echo van de dag 8,15 Bonte Dinsdagavond- trein 9,35 „Als ik daar nog aan denk" 9,45 Zangsterren uit Italië 10,15 Bui tenlands overzicht 10,3o Muziek 11,15 Mendelssohn-concert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,10 Sport- ptaatje 6,20 Charles Trenet met orkest 6,30 „Dit is leven" 6,45 Gramofoon- -platen 7,15 Gramofoonmuziek 7,35 Clavecimbel-concert 8,00 De gewone man 8,12 Vijftig Jaar Nederlandse mu ziek 9,30 Van Troubadour tot het mo derne lied 10,15 Gramofoonmuziek 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,18 Kamermuziek VOOR WOENSDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten Om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Ray Ventura en zijn orkest 12,00 Frans Wouters en zijn orkest l,2o Piano-duo 3,00 De vrouw in de mist 3,35 De Regenboog 6,20 Gramofoonmuziek ö,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 De geest der wetten 7,15 Silvestre-kwartet VPRO: 7,30 Reportage van de promo tie van de Rijks Universiteit te Gronin gen van de heer Anton v d Horst VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Opera-programma 8,40 The Ramblers 9,10 Maurice Chevalier maakt zijn entrée in theater Champs Elysees 9,45 Obses sie 10,25 Vrouwenkoor 10,45 In de tuin der Poëzie 11,15 Densmuziek door Victor Silvester HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 6 en 11 uur NCRV: 8,15 Morgenklanken 1,15 Metropole-orkest 3,00 Strijk-trio 6,00 Onze Nederlandse koren en korpsen 6,30 Willen en kun nen 7,15 Het nieuws uit Indië 7,30 Het ao'ueel geluid 7,45 Engelse les 0,05 Programma-proloog 8,15 Het „Straszburger Domchor" 10,00 Viool sonate 10,10 Het Bach-koraal 10,15 Orgelbespeling 10,45 Avondoverdenking 11,15 Hawaiïan-serenade 11,35 Voor de nach* vélt ROMAN VAN MARIA SAWERSKY 63) Beate kon échter geen woord over haar lippen krijgen; de tranen spron gen haar in de ogen. >.N0u, nou, zei de oude dame nu wgt Wrendelijker,,, zo was het niet be doeld. Maar we moéten toch heus eens verstandig met elkaar praten. Beate. Ik weet, dat je tot voor kort cen arm meisje was, dat door hard berken de kost moest verdienen. Dank zii de goedheid van je oom ben je nu echter gefortuneerd. Dacht je je óver- Jeden oom een genoegen te doen door je zo smakeloos te kleden en je harte- 7-e familie van zijn geld te laten pro fiteren? Ik geloof er niets van" „Ach, juffrouw Reuder, ik geef im- niere niets om mooie japonnen" „Onzin, daar behoort elke jonge vrouw belangstelling voor tè hebben. Wanneer binnenkort mijn neef hier komt, wil ik eer met jê inleggen, Beate. En daarom moet je nu eens doen, wat ik van je verlang. Ga je daarmee accoofd?" Beate waagde het eenvoudig niét deze vraag ontkennend te beantwoor den. Ze knikte onderdanig. Juffrouw Reuder bestelde daarop een auto, liet Beate instappen en reed met haar weg. Allereerst bezochten zij een der eerste modehuizen van dé stad. waar Sabine met de chef-vêr- koopster onderhandelde Deze bestu deerde Beate'S figuur én voorkomen en kwam daarbij tot het volgende re sultaat: het meisje is ondervoed en ziet er slecht uit. Haar gezicht is vrij onregelmatig, maar ze heeft mooi haar en prachtige donkere ogen. Daaruit zou wel iets te maken zijn, wanneer men daarvoor tijd, geld en smaak aanwendde. Tijd was er, geld eveneens en smaak meende Sabine in voldoende mate bij de dames op het atelier van het mode huis aanwezig te kunnen achten. Ze bestelde voor Beate een middag en een avondjapon, alsmede een sport- jurk. Voorts ttoee mantelcostuums, lingerie, hoeden en alles wat verder tot de garderobe van een gefortuneer de jongedame kon worden gerekend. Een paar confectlejurken, die Beate pasten, moesten zo spoedig mogelijk aan het hotel worden bezorgd. Daarna werden nog met de nodige zorg schoe nen, kousen en handtasjes uitgezocht, tot het Beate tenslotte begon te duizelen. „Wat moet ik in 's hemelsnaam met al die rommel?" vroeg ze hulpeloos. „Dragen!!' besliste juffrouw Reuder, kórtweg. „Onmogelijk!" steunde Beate, in een laatste wanhopige poging zich tè ver zetten. „Ik ben immers in de rouw en u hebt geen enkele zwarte japon voor me uitgezocht." Juffrouw Reuder legde haar hand op Beate's schouder. „Lieve kind, ik heb je oom beter gekend dan jij en ik weet, dat hij aan dergelijke uiterlijke dingen niet de minste waarde hechtte. Ik weet ook, dat je in je hart om de overledene treurt en dat is voldoende. Neem me niet kwalijk, maar in die zwarte jurken zag je er uit als een vogelverschrikster. De kapitein zou je zelf Ook veel liever wat fleurig ge kleed hebben gezien". Daarmee achtte Sabine het onder werp afgehandeld. Ze sleepte Beate mee naar een haarkunstenaar. Drie verschillende kapsels werden gepro beerd en verworpen; het vierde stond haar voortreffelijk. „De juffrouw heeft heèl mooi haar!" prees de Figaro. „Dat was ons bekend", meesmuilde juffrouw Reuder, die zich daarop nog dè nodige schoonheidsmiddelen liet voorleggen. Persoonlijk tipte ze wat rouge op Beate's al te bleke wangen en deed er wat poeder overheen. „Maar zó kan ik toch niet lopen?" stamelde het slachtoffer. „Natuurlijk kan je dat, kind. Zolang je zelf nog niet voldoende kleur hebt, moeten we een kunstmiddeltje te baat nemen. Later kan je diè rommel weer weggooien. Kijk nu maar eena ih de spiegel!" Beate deed. wat van haar verlangd werd en ze herkende zichzelf nauwe lijks. Ze droeg een nieuw mantelpak met 'n luchtige,, zijden blouse, die haar figuur veel voller maakte. Ze was keu rig gekapt en had roze wangen. „Nu, wat zeg je daarvan?" lachte Sabine. „Ik.... o.... ik zie er heel anders Uit". „Veel aardiger, bedoel je en als je mijn raad opvolgt, maak ik nog eens een schoonheid van Jè. Jê lieve nicht zal uit haar springen van nijd!" Na moest Beate toch laohèn. „Zegt u maar eerlijk juffrouw Reuder, u doet dat alles alleen maar voor mij om de dames Larsen, die u niet jympa- thiek zijn, te ergeren, nietwaar?" plaagde ze. „Ik doe dat, omdat ik je graag mag, Beate. Hoe is het? Ben je moe of zul len we nog een tochtje maken?" Beate was niet moe. De vitaliteit van de oude dame scheen ook haar te hebben aangestoken. Ze namen een taxi en lieten zich door de mooie la nen van de badplaats rijden. De stra lende zon, de heerlijke natuur én het gezang van de vogels in de bomen langs de weg deden een gevoel van stil geluk in Beate's hart opwellen. Toen zij in het hotel terugkeerden, bleek het gekochte reeds geleverd te zijn; alles stond op Beate's kamer. „Verkleden voor de lunch!" com mandeerde juffrouw Reuder. „Maar ik zie er in dat mantelpak heel netjes uit en ik kan toch eigen lijk zo wel blijven „Onzin, je moet nu weer een aardi ge japon aantrekken, béste kind". Beate bleef niet veel anders óver dan van verdere tegenspraak af te zien en nadat ze zich verkleed had, begaf z; zich naar de aangrenzende kamer. „Hopenlijk hebt u nu niets meer op me aan te merken?" vroeg ze lachend. „Toch wel, want je bezit geen enkel sieraad, dat een zo mooie japon vol komen tot zijn recht laat komen. Voor vandaag zal ik je nog iets van mijzelf lenen, maar morgen gaan we naar een juwelier èn zoeken iéts voor Je uit". „Maar dat zal tóch veel tè duur worden?" (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3