Tante Sabine Communisten liefst zo zwak Jn deze situatie... willen ons leger mogelijk maken De naam Parmentier: Gezag, ervaring, vertrouwen Grondwetten in de maak Plan-Marshall heeft een gunstige invloed op Europa r grijpt in Een bekentenis in de Tweede Kamer Veestapel kleiner dan vorig jaar Duitse productie blijft gedeeltelijk in tact Het Radioprogramma VSUDAÖ li OCTOBEE 1648. (BS- ii pR KUNNEN UIT een overigens on- belangrijke vergadering van de tweede Kamer soms plotseling kleine je beurtenissen naar voren springen, die jgeer dan gewone aandacht vragen. Dat het geval Woensdagmiddag, toen uitsluitend formele zaken afgedaan werden en een serie wetsontwerpen zonder discussie de goedkeuring van it wijze heren verwierf. Geen enkele ufgevaardigde wenste het woord, tot- dut bij het wetsontwerp, waarbij gel don worden aangevraagd voor voorzie ningen aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda, waar de officiers opleiding kort geleden weer begonnen ju, de communist J. Hoogcarspel het spreekgestoelte beklom om zijn stem togen het wetsontwerp te motiveren. Zijn schaarse woorden waren veelzeg gend: „De CPN-fractie is tegen het vo teren van de gelden, omdat zij zich in deze situatie verzet tegen alle uitgaven tot het meer efficiënt maken van de legermacht zowel in Nederland als in Indonesië". „Dat is zeer duidelijk!" riepen enkele Kamerleden. Inderdaad. De heer Hoog carspel verklaarde niet nader wat hij bedoelde met „in deze situatie" doch een goed verstaander heeft een half woord nodig. Nu de wereld vol oor logsdreiging is en onder de grauwe as van een schijnvrede het vuurtje smeult dat weer kan oplaaien tot een ramp zalig conflict tussen de twee grote machten der aarde, Amerika en Rus land, is het zaak van de Westerse mo gendheden zich tegen een eventuele agressie te wapenen. De communistische Nederlanders zul len „in deze situatie" elke poging daar toe en elke maatregel tot versterking onzer defensie tegenwerken. Is er vóór 1940, toen eveneens de ge varen uit het Oosten dreigden, niet 'n bevolkingsgroep geweest, die met de armen over elkaar zou gaan zitten, als er een aanval op onze zelfstandigheid gedaan zou worden? Er is geen nieuws onder de zon. De communistische Tweede Kamer-fractie heeft dat nog eens duidelijk gedemonstreerd. Lieftinck zette door. De Kamer had haast deze middag. Zij moest na afloop van de openbare vergadering in de afdelingen het ont werp Noodwet Indonesië bespreken. Daarom voerde de voorzitter mr. L. G. Kortenhorst de drie ontwerpen, waar over debat te verwachten was of waar van de stukken de leden zo laat bereikt hadden, dat zij er onvoldoende kennis van konden nemen, van de agenda af. De minister van Financiën prof. mr. P. Lieftinck sputterde wel wat tegen, aan gezien de ratificatie van het tussen Ne derland en de Verenigde Staten geslo ten verdrag o.a. ter voorkoming van dubbele belasting aan een fatale ter mijn gehonden is, doch hij legde zich bij het besluit van de voorzitter neer, nadat deze had medegedeeld, dat het desbetreffende ontwerp de volgende week aan de orde gesteld zal worden. Tot aller verbazing kwam prof. Lief tinck hierop aan het eind van de ver gadering terug. Hij had inmiddels ver nomen, dat Amerika erop rekende, dat de Kamer de overeenkomst vandaag bekrachtigen zou. Hij vroeg daarom de behandeling te laten doorgaan. Een rare manier, vond de heer J. Hoog carspel (CPN). Men vond er dit op: de vergadering werd om twee uur ge schorst tot vier uur; toen kwam men opnieuw in een openbare bijeenkomst samen. Na een debatje van een uur, waarin de heren dr. A. M. Lucas (KVP), H. J. Hofstra (PvdA) en J. Hoogcarspel (CPN) het woord voerden en prof. Lieftinck zich dankbaar toonde voor de woorden van waardering voor zijn initiatief, nam de Kamer het wetsont werp zonder hoofdelijke stemming aan. pARMENTIER WAS EEN voortreffelijk vlieger. Als hij vloog zou hij me iedere dag en ook in het holst van de nacht hebben kunnen meekrijgen, al was het naar de Zuidpool of Tibet. Hij voelde zijn vliegtuig aan, zoals de geboren zeiler zijn boot en de beste jockey zijn paard. Toen in de dertiger jaren Focker zijn laatste strijd met de houten machine uitvocht tegen de metalen Amerikaanse vliegtuigen, vloog ik met Parmentier naar Parijs in de vermaarde Focker F 36, de Adelaar, een enorm gevaarte waarbij de juist in bedrijf gestelde aluminium Douglas-toestellen dwergen waren. Die naam Adelaar was misschien te trots voor dit vlaggeschip van de KLM, want zijn motoren waren te zwak voor het gevaarte en toen bij Parijs het alarm kwam dat de band van het linkerwiel lek was, zag het er dan ook niet zo goed uit. Terwijl Parmentier rustig boven het vliegveld bleef rondcirkelen keken de passagiers verbijsterd uit de raampjes naar beneden, naar de bran cards en de politieauto's en de brandweerploegen, die zich op eerbiedige afstand rondom het groene veld van Le Bourget opstelden: Parmentier moest het maar proberen. Glimlachend gaf hij de instructies aan zijn dertig reizigers. Het was zo erg niet, hij had het al zo vaak gedaan. Als iedereen op zijn bevel aan de rechterkant van het vliegtuig ging staan zou hij een modellanding maken. Toen hij zich overtuigd had dat de mensen het deden, trok Parmentier zich in de stuurhut terug om er eens over na te denken hoe hij het zou aanleggen. Voor beelden van landingen op één wiel kende hij niet. Toch moest het gebeuren. Hy deed het en het klassieke voorbeeld was er: een weergaloos behendige lan ding van de Focker-kolos op één wiel! Een vleugeltip raakte de grond even, de schroef was verbogen, doch het ongelooflijke was volbracht; een zeehond had in het circus niet knapper kunnen balanceren. PARMENTIER HAD al twintig jaar gevlogen en dat is een hele tijd voor een vlieger. Er zijn maar weinigen op de aarde met een zo lange staat van dienst. Hij was in April 1927, dat hij gelijk met Viruly, zijn vliegbrevet haalde op de Soesterbergerheide. Twee jaar daarna was hij in de K. L. M. dienst en op 1 Mei van dit jaar sprak hij er nog over, dat het precies negentien jaar geleden was, dat hij zijn eerste passagiersvlucht maakte. Parijs met de Fokker F 7 A, en tien reizigers aan boord. Een grote gebeur tenis voor Parmentier, die meer in druk op hem heeft gemaakt dan zijn roemrijke Uivervlucht naar Australië, waarmee het product van Douglas en de naam van K. L. M. door de ge hele wereld genoemd zouden worden. In de laatste jaren had Parmentier een belangrijke positie bij de K. L. M.; hij was niet alleen de chef van de vliegers, doch ook de adviseur die rapport uitbracht over zijn ervarin gen met de nieuwste vliegtuigen die Vit de gloriedagen van 1934. Parmentier en zijn Uiver-bemanning bij hun zegetocht op Schiphol. Negen en dertig personen vonden de dood, toen de K.L.M.-Constellation „Nijmegen" op haar reis van Amsterdam naar New York even voor de lan ding op het Schotse vliegveld Prest wiek verongelukte. Het toestel raakte een 120/000 Volt hoogspanningskabel en stortte in vlammen gehuld tegen de grond. Het totaal uitgebrande en vernielde wrak. de K. L. M. zou willen aanschaffen voor de uitbreiding van haar vloot. Zijn woord was gezag geworden; hij was te jong om nog gerekend te kun nen worden tot de „oude garde", doch hij was de typische vertegen woordiger van die zakelijk kundige generatie van vliegers, die de periode van romantiek en pioniersgeest in de luchtvaart had afgesloten. Wat speelde zicht af? ER WAREN IN de wereld twee pilo ten die zoiets altijd goed zouden doen, of het een landing was, in een don kere nacht bij Albury, op een modde rige renbaan met het licht van auto lampen het was in de Melbourn- race of een start van een berghel ling in het hoogste Andesgebergte, het ging altijd als Parmentier de Hollan der, of Jean Mermoz, de Fransman achter het stuur zat. Mermoz, de grote man van de Air France, bouwer van de Lige Héroique, de luchtlijn over West-Afrika naar Zuid-Ame- rika: Mermoz was de artist. Parmen tier de nuchtere man, 4ie precies wist. wat een mens met een vliegtuig dwenen met zijn poëtische Are en kan doen en laten. Mermoz is ver- Ciel (De Regenboog) in de golven van de Zuidelijke Atlantische Oce aan. Parmentier gaf het op in het Schotse hoogland. Men kan zulke be richten nauwelijks geloven, omdat deze piloten zo voortreffelijk waren. Hoe is het gebeurd? Wat heeft zich daar in die grote Constellation in de nacht afgespeeld? In negen van de tien gevallen is het in de moderne luchtvaart de mens, die de fout maakt, want het toestel is vrijwel feilloos geworden, doch een fout van Parmentier kan men zich nauwelijks voorstellen. Over enige tijd zullen wij het wéten, van de officiële rapporten. Als het aan het vliegtuig lag is het heel erg, want het vliegtuig moet be trouwbaar zijn; als het de mens was, één van de tien. die de verantwoor ding voor dit toestel hadden, moet men er zich bij neerleggen, want het waren mensen, die de schepen, trei nen, auto's en vliegtuigen maakten en het zullen altijd mensen zijn die ze besturen. (Van onze Haagse redacteur) De levende have van onze agrarische bedrijven heeft gedurende de oorlog zwaar geleden. Wel is sedert dien ver betering ingetreden, doch veel vooruit gang valt blijkens de laatste cijfers van het Bureau voor de Statistiek nog niet te constateren. Er waren in Septem ber 1948 minder koeien, minder var kens, minder paarden en minder scha pen dan in September 1946. Alleen de kippen- en de eendenstapel tonen een verheugende groei. In Sept. j.1. telde ons land 2.229.178 stuks rundvee, tegen 2.309.516 stuks in September 1946. Het aantal varkens be droeg in September 1948 1.136.561 tegen 1.167.942 in September 1946, het aantal paarden was in Mei 1948 334.128 tegen 355.184 in Mei 1946 en het aantal scha pen in Mei 1948 424.859 tegen 558.318 twee jaar daarvóór. Veel schot zit er dus nog niet in. Dat is wel het geval met de hoenderen. Er waren er in Mei 1948 in totaal 17.404.697 tegen 10.915.449 in Mei 1946. Ook een den zijn er heel wat meer dan een paar jaar geleden: 277.533 in Mei 1948 tegen 30.695 in Mei 1946. Het vooroorlogs peil van de pluimveestapel is evenwel nog niet bereikt; in Mei 1939 waren er in ons land 32.804.504 hoenders en 1.021.671 eenden. B.V.V. NAAR SPANJE. De Zuidelijke eerste klasser B.V.V. zal begin December naar Spanje rei zen om aldaar een wedstrijd te spe len tegen de voetbalclub „Madrid". Sleepboot „Dieuwertje Goedkoop" omgeslagen Bij het slepen van het motorschip „Waal" is de sleepboot „Diewertje Goedkoop" nabij de Surinamekade te Amsterdam plotseling omgeslagen. De drie opvarenden konden gered worden. Doordat de Waal plotseling op volle kracht voorwaarts ging en de „Die wertje Goedkoop" op dat ogenblik een enigszins ongunstige ligging had, ging de sleepboot door de zware golf slag over stuurboord. De machinist en de stuurman konden tijdig te water springen. De kapitein was opgesloten in de stuurhut, die spoedig onder wa ter stond. Een ogenblik was hij in een hachelijke positie, omdat hij de deur \an de hut niet kon openen. Hij zag echter kans door het forceren van een raam eveneens te water te springen. DE BONDOWOSO-AFFAIRE Het Hoog Militair Gerechtshof te Ba tavia zal midden November een aan vang maken met de behandeling van de Bondowoso-affaire. Tegen de uit spraak van de krijgsraad bij de zee macht te Soerabaja had, zoals men weet, de fiscaal hoger beroep aangete kend, dat hij, naar dezer dagen reeds werd gemeld, ten aanzien van drie der veertien verdachten heeft ingetrokken. Naar wij vernemen heeft de Neder- lands-Surinaams-Curagaose grondwets commissie het door haar ontworpen voorontwerp-van-grondwet voor het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden thans bij de regering ingediend, verge zeld van een aantal resoluties, waarin de wensen der drie samenwerkende staten zijn vastgelegd. Het zal nu de taak van het ministerie van Overzeese Gebiedsdelen zijn dit voorontwerp ge reed te maken voor behandeling in de Staten-Generaal. De indiening van het eigenlijke wetsontwerp behoeft dus niet lang meer op zich te laten wach ten, tenzij de ministerraad zijn instem ming met het voorontwerp niet zou willen betuigen. Daarover valt nog niets te zeggen, aangezien de tekst nog niet is bestudeerd. Wellicht komt deze Maandag in de wekelijkse kabinets zitting op de agenda. De hier bedoelde grondwet-in-wor ding is er een van de twee op het tweede plan. Bovenaan komt op de duur het z.g. Unie-statuur, d.i. de staatsregeling voor de Nederlands-In donesische Unie. Daarvan afgeleid zul len worden de grondwetten voor het Verenigd Koninkrijk en voor de Ver enigde Staten van Indonesië, onder scheidenlijk de Westelijke en de Oos telijke partner in de Unie. Op het derde plan komen dan de staatsrege lingen enerzijds voor Nederland, Suri name en Curacao en anderzijds die voor de onderscheidene deelstaten in de Archipel. De opbouw van een en ander geschiedt echter juist in omge keerde volgorde. In dit verband is het goed te weten, dat ook het voorontwerp gereed is voor de wet op het bewind in Indone sië in overgangstijd, zijnde een voor lopige staatsregeling voor dit gebied, die later door een definitieve zal wor den gevolgd. Dit voorontwerp ls in gereedheid gebracht door overleg tus sen de betrokken ministers, leden van de voorlopige federale regering, dele gaties van het bijzonder Federaal Overleg, van de Federale Conferentie Bandoeng en van de Minderheden in Indonesië en tenslotte de Negen Man nen. De gang van zaken is hier dus wat ingewikkelder, maar zij heeft niettemin voortgang zonder dat het al dan niet voort te zetten overleg met de Republiek deze werkzaamheden be ïnvloedt. GENERAAL DE TASSIGNY VERTROKKEN. Gistermorgen omstreeks tien uur is generaal Jean de Lattre de Tassigny van het vliegveld Valkenburg vertrok ken in de richting Brussel. Engeland en de V. S. een overeenkomst bestaat over het ontmantelen van Duit se fabrieken, zeide Hoffman, dat men elkaar wederzijds gepolst had. Men is het eens geworden over de volledige ontmanteling van de fabrieken met oorlogsproductie. Hierover is men het altijd eens geweest. Besloten werd tot behoud van die fabrieken, die niet tot het surplus be horen. De Duitse staalindustrie zal volgens Hoffman gedeeltelijk weder- opgebouwd worden. Paul G. Hoffman, administrateur van het plan-Marshall, heeft op een pers conferentie te Parijs verklaard: „Ik wens de beschuldiging van de hand te wijzen, dat de ECA een organisatie is die opgericht werd om tegen de Sovjet- Unie de koude oorlog te voeren." Vol gens Hoffman is in elk land, dat deel neemt aan het plan-Marshall, in de laatste maanden de productie toegeno men. Op het gebied van de landbouw moet de „buitengewoon opmerkelijke" productievermeerdering behalve aan de medewerking van de natuur wor den toegeschreven aan verhoogde pro ductie in Europa van landbouwuitrus- ting en meststoffen. De productie van staal, steenkool en enkele andere goe deren heeft ruimschoots het niveau overtroffen, dat het bureau had vast gesteld. Op de vraag of de herbewapening in de V. S. invloed zou hebben op de toewijzingen in het kader van het plarvMarshall. antwoordde Hoffman, dat militaire voorbereidingen los staan van het economisch herstel. „Er zijn altijd mensen, die besnoeiingen voor stellen, doch gewoonlijk krijgen wij de benodigde gelden". Op de vraag, of er tussen Frankrijk, veW«?.te geioo<l»te -Ml1"' tooof •.nosio' ^ers« ,ds« iuCt ONGELDIG VERKLARING TEXTIELPUNTEN. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat op de punten der oude tex- tielkaarten 705 na 23 October niet meer gekocht kan worden, daar deze kaarten dan hun geldigheid ver liezen. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 De Vara feliciteert 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Denk om de bocht 7,15 „Accor. deola'- VPRO: 7,30 Nederland en zijn gewesten 7,50 Tien voor acht 8 05 Muziek 8,30 „Midden in de wereld" VARA: 9,00 Men vraagten wij draaien 9,30 Kermis der jjdelheid 10,00 Bui. tenlands overzicht 10,15 Todd Duncan zingt VPRO: 10,40 „Vandaag" 10 45 Avondwijding VARA: 11,15 Vrijdag avond-concert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11 uur NCRV: 6,05 Zes solo suites 6,30 Het evangelie in esperante 6,45 Geestelijke liederen 7,15 Appèl voor de ex-politieke gevangenen 7 30 Het actueel geluid 7,45 CNV-kwartier 8,05 Programma-proloog 8,15 Omroep orkest 9,00 Reportage 9,20 Twee wal. sen 9,30 Piano-recital 10,00 Arabië, land van de Islam 10,20 Gramofoonpla. ten 10,30 Divertimento 10,45 Avond overdenking 11,15 Avondklanken 11,45 Mannenkoor VOOR ZATERDAG HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten om 7, 8, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Lichte morgenklanken l,oo Voor da Strijdkrachten 3,50 Vera Lynn zingt 5,30 Om en nabij de twintig 6,15 Tha Honolulu birds 6,30 Voor de Strijd krachten 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 „Wat doet de kerk?" 7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15 Omroep-orkest 9,00 Socialistisch com mentaar 9,15 „Allerhande" 10,25 Voor. waardelijk, voordracht 10,40 Miller sex tet 11,15 Graag gehoorde platen HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten oir. 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur KRO: 8,15 Pluk de dag 10,15 Muziek houdt ftt 12,33 Melachrino strings 1,25 Grote pianisten 2,20 Engelse les 3,50 De blinden in samenleving 6,00 Promenade- orkest 6,30 Journalistiek weekoverzicht 6,45 Wie weet hoe deze plaat heet? 7.15 Piano en orgel 7,30 Septet Johnny Ombach 7,45 Wat zijn eigenlijk plastics? 8,05 De gewone man 8,12 Gramofoon- platen 8,20 Lichtbaken 8,50 Gramo. foonplaten 9,00 Negen heit de klok 9,45 Hit-parade 10,00 Weekend-serenade 10,30 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Gramofoonplaten ROMAN VAN MARIA SAWERSKY .Tja, dat klopt. Ik durf nog altijd niet goed" moest Karei toegeven. „Je bent een lafaard m'n jongen!" Kareltje zag er van af zich tegen deze beschuldiging te verdedigen, maar zij zat hem toch danig dwars. Als ik maar wist, hoe ik het moet aan eggen, dacht hij. toen hij 's avonds in bed lag. Nu denkt iedereen, dat ik mij voor Beate Mengelberg interesseer, *'at toch helemaal niet het geval is. Daarmee heb ik weliswaar op Irene eRige indruk gemaakt, maar welbe schouwd ben ik nog geen stap verder gekomen. Hemeltjelief, wat is het le ven toch ontzettend gecompliceerd! Maar al zijn zorgen ten spijt, viel Kareltje toch weldra in slaap. En in zijn droom kreeg hij 'n lumineus idee. Toen hij ontwaakte, zag de wereld er plotseling geheel anders uit. De zon, die tot dusver elke dag aan de hemel had gestraald, was verdwenen. De re gen kletterde tegen de ramen en bo ven de bergen hingen zware wolken, die weinig goeds voorspelden. Men was in het hotel op de ontspannings- zalen aangewezen, wat de eerste dag vrij gezellig, de tweede dag matig en ae derde dag bepaald vervelend was. De oudere gasten hadden zich rond de bridgetafeitjes geschaard en tracht ten de tijd met de ene robber na de andere te verdrijven. De biljartzaal was vrijwel de gehele dag uitverkocht. De jeugd amuseerde zich met tafel tennis, maar dat was op de duur ook slechts een matig genoegen. En daar tussendoor raadpleegde men, in regen jassen gehuld, het weerhuisje, maar dat hield het met onbewogen hardnek kigheid op „regen en wind". Reuder schreef. Beate las. Af en toe keken beiden tegelijkertijd even op en ontmoetten hun blikken elkaar Dan las Beate in Reuders ogen een stil ver wijt, dat haar neerslachtig en nog terughoudender maakte. Tante Sabine speelde patience. Mevrouw Larsen had onder de ho telgasten een vriend van haar over leden echtgenoot ontdekt, met wie zij vrijwel de gehele dag samen was. Zo trachtte iedereen zo goed moge lijk de tijd te verdrijven. Alleen reltje en Irene hadden geen bijzonde- ie hobbies en liepen derhalve met hun ziel onder de arm. Buiten stroomde, goot en kletterde het zonder ophou den. Het leek wel, of het tot het einde der dagen zo zou blijven doorregenen. Tot Kareltje eindelijk zijn geduld verloor. Hij besloot het plan, waarmee hij nu al dagen rondliep, te verwezen lijken, hulde zich in een waterdichte regenjas en verliet het hotel. Toen hij terugkwam, haalde hij zijn prachtige auto uit de garage en maakte aanstal ten om de plaats achter het stuur in te nemen. Hij deed dit echter zo om slachtig. dat Irene, die in de hal zat, hem wel moest zien. „Gaat u uit, meneer Schuch?" vroeg ze. haastig naar buiten komend. „Ja, ik wil liever buiten in 't vrije veld met m'n auto verdrinken dan daarbinnen van louter verveling ster ven". „Zou ik alstublieft mogen meerij den?" Het was voor het eerst, dat Irene Larsen tegen Kareltje Schuch „alstu blieft' zei. Deze keek de jongedame van onder tot boven aan en bromde: „Het spijt me, juffrouw Irene, maar ik mag u helaas niet animeren om mee te gaan Mijn voorgenomen rit is om zo te zeg gen, een wanhoopsdaad en daarom allerminst een genoegen voor een zwakke vrouw. De wegen zijn glad, het weer is verre van gezellig en ik ben ook niet bepaald in een stemming om rekening te houden met hm de tedere aard van m'n gezelschap". „Dat behoeft ook niet". Karei Schuch wierp een critische blik op het zijden japonnetje, dat Irene droeg en zei tenslotte: „Nou, u moet het zelf weten. Als u iets verstandigs wilt aantrekken, dan kunnen we gaan. Maar doet u het een beetje vlug vóór ik m'n toezegging ga betreuren". Dat was grof, maar duidelijk. Irene scheen het hem niet kwalijk te nemen. Ze vloog naar haar kamer, trok haas tig een sportcostuum en een warme mantel aan en duwde haar welver zorgde lokken onder een muts. In een oogwenk was ze weer beneden en terwijl ze het portier haastig achter zich dichtwierp, zei ze, bijna buiten adem van het harde lopen: „En nu maar vlug, vóór mama het me verbiedt!" „Lieve hemel, u hebt u door uw mama tot dusver toch maar heel wei nig laten verbieden, geloof ik, juf frouw Irene. Nou, daar gaan we dan maar!" Op deze toon had Kareltje nog nooit tot zijn aangeljpdene gesproken. Zij protesteerde echter in 't geheel niet en toen hij de starter in beweging bracht, voelde hij zich dan ook volkomen de meerdere. Eigenlijk had ik tante Sabine moeten zeggen, dat ik weg ging, dacht hij. Maar daarvoor was het nu te laat. Kareltje stuurde de wagen de stad iiit. zodat zij weldra de grote verkeers weg voor zich hadden. Hij zette er een flinke gang in, wat zijn stemming belangrijk verbeterde. Een mens moest nu eenmaal eens behoorlijk kunnen uitrazen, dat deed hem goed. Irene zat naast hem en ze kromp van schrik ineen, toen zij de bomen in steeds sneller opeenvolging langs de wagen voorbij zal vliegen. Karei gluurde van terzijde naar haar. Hij voelde iets van medelijden in zich opwellen, maar daar verzette hij zich hardnekkig tegen. ,',Je bent toch niet bang?" bromde bij. „Oo, nee!" luidde het antwoord, dat nochtans niet overtuigend blonk. „Prachtig, dan zullen we er nog een schepje bij opleggen!" De naald van de snelheidsmeter sprong trillend vooruit. Irene sloot haar ogen en vlijde zich tegen Ka- reltje's arm aan. „Doe dat niet; het hindert me", ver docht hij dringend. „Wees toch niet zo onaardig!" smeekte Irene, maar zij kreeg geen antwoord. (Wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 3