Herr Schreieder wordt purper van kwaadheid DUEL IN DE ZON Ik zit vastgeketend aan 'n ijzeren stoel en mag niet slapen Jacarandafeesien in Zuid-Afrika s hoofdstad ff En filmkeuring sluit de ogen! mmmr u n Noord-Oostpolder heeft blijvende gebouwen nodig Ik was geheim agent in oorlogstijd (XX) |n het hoofkwartier van de Gestapo LIED VAN DE WEEK Hij komt Vijf millioen dollar voor Ifilm-ontaa reling ZATERDAG ?0 NOVEMBER 1948 1TTT HfTP nnl BA I..tij SCHREIEDER .....niet slapen, alleen maar praten"..,, JJU IS NAUWELIJS uitgesproken als de deur met een ruk geopend wordt. Daar is Herr Kriminal-Direktor!" zegt Kramer en sta^ onmiddellijk op HU klapt de hakken tegen elkaar en heft rUn arm op voor de Nazi-groet. Oe kleine man, die binenkomt, gevolgd door vier anderen, neemt niet de moei te de groet te beantwoorden en kijkt rond alsof' hU iemand zoekt. Dan ontdekt hy mij, komt met een zeer zakelUk gezicht op me af, schuift een stoel bU en gaat aan het tafeltje voor mU zitten. HU heeft mUn portefeuille en de andere papieren in de hand. De mannen, die me gevangen genomen hebben, trekken zich naar het einde van de kamer terug en de nieuw aan- gekomenen staan achter en naast Herr Kriminal-Direktor. Later zal ik weten ftl V BLIJFT HIER net zo lang zitten tot U wilt praten zegt de kleine S.D.-er, dSe ZT™ rfl* "J" VT'endel«k' hö de handboei mijn doet onderste sport van het stalen stoeltje vestigt, waarop ik heb moeten plaats nemen. Kramer lijkt me meer ontwikkeld din de anderen, die er traeltfk stompzinnig uitzien. Hij blUkt ook verreweg de waakzaamste te zijn. Gedurende de hele reis van Driebergen naar Den Haar -erft hU Rabbelen en daarbij begrip getoond voor mijn ergernis over dit plotselinge stade van mijn werk. Daar zal Ik wel over- ieen komen, zegt hij. Ik zie er verstandig genoeg uit om de consequenties van mijn daden te willen aanvaarden. Zo is het leven. En Krieg ist Krieg. WE HEDEN LANGS welbekende we- een en vooral in Den Haag voelde ik m, bij, het zien van al die vertrouwde jtraten en pleinen, tamelijk neerslach tig. Onzekerheid en spanning zijn de wreedste vormen van marteling. Maar door de spanning krijgt men die bij- tondere wilskracht zonder welke men onherroepelijk ten ondergang gedoemd ]s. En spanning zal ik nog genoeg te verwerken krijgen.. Gedurende de eerste twintig minu ten na mijn aankomst in het hoofd kwartier der Sieherheitspolizei in Den gaag spreekt niemand een woord tot nle. Tal van mensen komen kijken, schudden de mannen, die mij gearres teerd hebben, de hand, feliciteren hen met hun suoces en luisteren naar het relaas van mijn ontvluchtingspoging. Dit zijn de enige rustige twintig minu ten, die ik in dit gebouw zal hebben. Als de felicitatie-receptie voorbij is komt Kramer op me toe en begint een vriendelijk gesprek met me. Hij biedt me zelfs één van mijn eigen sigaret ten aan. Ik stel hem voor er zelf ook éen te nemen, maar hij geeft de voor keur aan zijn eigen merk. „U zult ze later nog nodig hebben", zegt hij, „en TJ heeft er niet al te veel". „Alsof ze zullen toestaan, dat ik rook", snauw ik. Hij lacht. „U schijnt te denken, dat u in de folterkamers terecht bent ge komen. Vertelt u me eens, wat denkt dat we met u gaan doen?" Ik rook mijn sigaret, die ik met mijn vrije hand vasthoud, en geef geen ant woord. .Gelooft u werkelijk al die gruwel verhalen over ons? Die stomme illegale pers van jullie staat er vol van, maar dat is en blijft onzin. Zie ik er uit als of ik n de ogen zou uitsteken en uw tong zou uittrekken of roodgloeiende naalden onder uw nagels zou steken? Nou, vindt u dat?" Ik moet eerlijk bekennen, dat dit niet het geval is. „Nou dan', zegt hij. „U gebruikt ten minste uw verstand". „Dat wil zeggen, u ziet er niet naar uit, maar u bent niet de enige man van de S. D.". „Ik ben niet van de S. D." spreekt hij verontwaardigd. Hij frommelt in zijn zak en haalt een kleine koperen penning voor de dag. „Kijk" zegt hij. Ik bekijk het ding en lees: „Geheime Staatspolizei, 536". Om de één of an dere reden dringt het niet tot me door en het maakt geen indruk op me. „Nooit van gehoord. Waarom blijft u niet in Duitsland?" vraag ik. Een ogenblik kijkt hij me hoogst verwonderd aan. „U moet toch van ons gehoord hebben. Iedereen spreekt over de Gestapo". De schok maakt me misselijk. De emotie heeft mijn brein zo beneveld, dat ik in de volledige naam de be ruchte afkorting niet gezien heb. Herr Kramer is natuurlijk verheugd over de uitwerking van zijn woorden en begint vrolijk analoge namen te verklaren, zoals Sipo voor Sieherheitspolizei en Schupo voor Schutspolizei, de gewone Duitse politie. „Werkt u hier?" vraag ik scherp om op het uitgangspunt terug te komen. „O nee", zegt hij. „Wij voeren slechts de arestaties uit. U wordt verhoord door de mensen hier. Werkelijk bui tengewoon aardige mensen. Laat ik u dit zeggen, mein Herr, ér zal u geen haar van uw hoofd gekrenkt worden zolang U hier bent". „.Zolang ik hier ben?" „Lleber Gott, wat bent U sarcastisch. Best, dan zult u het zelf wel zien". „Daarvan ben ik overtuigd". „Ik weet wel, dat u het niet zult ge loven. U bent van streek gebracht door die verhalen in de illegale kranten. Niemand, die hier voor het eerst bin nenkomt gelooft dat, maar later zijn ze allen vol lof. Dat zeggen ze open lijk". „Het verwondert me. dat ze nog honden praten". Ik heb nog steeds moed en ben niet van plan er doekjes om te winden. Dom, inderdaad, maar 'h heb nu eenmaal nog geen ervaring. „U moet niet zo hatelijk zijn, mein Herr", zegt Kramer stijfjes. „Ik vertel m dat alles wat we zullen doen is u hier op deze stoel te laten tot u ge sproken heeft. TJ mag echter niet sla- Pen. Slaap is het enige dat u onthou den zal worden. Voor het rest kunt u eten en drinken en roken. Alles wat de heren zullen doen is met u praten en trachten u tot rede te brengen". dtt de slimme Joeeph Schreieder zegt hü koel dat ia! „Hoe is uw naam? „Kranenburg." „Voornamen?" „Johan Ferdinand!" Eén der vier mannen lacht kort en grimmig. „Zo staat het op zijn P.B.!" ,Ik wil uw ware naam weten!" ,Dat ie mijn ware naam!" „Dus u wilt niet spreken!" zegt Schreieder nog steeds op koele toon. Dan zwaait hij met de papieren in mijn richting wordt rood in het gezicht en schreeuwt: „U beseft zeker wel, dat deze papieren voldoende zijn om u op te hangen, zelfs wanneer u helemaal niet praat!" „Misschien wel. maar ze zijn niet van mij!" Zijn geschreeuw heeft me op de één of andere onverklaarbare manier weer op mijn gemak gesteld. „Niet van u?" zegt hij. een ogenblik overbluft. „TJ had ze op zak!" „Ik bracht ze naar Utrecht om aan iemand anders te geven. Ik weet zelfs niet wat er in staat!" „Genoeg" schreeuwt hij en zijn ge zicht is nu schrikaanjagend purper. Dan slaat hij met gebalde vuist op de tafel. „Ik raad u aan op te houden met liegen. Dat is de enige manier om uw huid te redden. Ik yerzeker u, dat ik. als u mij alles vertelt, maar dan ook volledig èlles, mijn best voor u zal doen en zal zien, wat ik u besparen kan". „Ik kan niet meer dan de' warsheid zeggen", antwoord ik. „Dan is het goed!" Hij kalmeert on middellijk. Het is de eerste maal, dat ik bemerk, dat al die woede slechts komedie is. „Ik moet u dan het vol gende zeggen. U zult niet aangeraakt worden en u zal geen leed geschieden. Dat is tegen onze etiquette en tegen onze eer. Maar u zult moeten spreken. Dat hebben ze allemaal gedaan en we hebben hier mensen van groter for maat dan u gehad. U zult uw eten en drinken krijgen, doch geen slaap. U blijft op deze stoel zitten tot we de hele waarheid uit u gekregen hebben! Verstanden? En voor het geval u denkt, oat u het wel kunt volhouden. Zeg ik u, dat het record 120 uur is eq op naam staat van een leider van de onder grondse pers. Wanneer u een poging wilt wagen om een nieuw record te vestigen, dan laat ons dat koud! Ik geef u nu over aan deze heren. Auf Wiedersehen, Herr.Kranenburg!" Zijn superieur lachje bij deze laatste woorden geeft me een gevoel of mijn maag in mijn lichaam omgedraaid wordt en ik vraag me af wat het vol gende bedrijf zal brengen. ww elJbwwl irmde r 9W vrtntéea tere* kermen ea *enea, 4an Is t#er toekomst var- ikrUPOW tea* hl de LANDE N- SF.RW onee MttliuéK Ho- ootoioetes. De ■o*fét deeMfes heten KARIN ea PA BLO m brsatuii of boetende wijze ome Hftders tot ée jewgtl kt Zweden ea Spanje. Vw tejikkamlilaai toont se N Zo is het mensdom weer gekomen In de sfeer van Sinterklaas En staat alles in het teken Van de taai en speculaas. Vrijwel alle zakenlieden Hebben zich reeds ingesteld Op de dag van vijf December, Die zich binnenkort weer meldt. Zo bracht u de krant deez" dagen De „Attractie van de week", Die vast een succes moet worden, Naar m(j dadelijk reeds bleek. Allerhande mensen zag men Langs de vele winkels gaan En het daar geëtaleerde Met veel aandacht gadeslaan. Wat er daarna thuis gebeurde, En ook nog gebeuren zdl Dat kan ilc u wel voorspellen: Rijmen, rijmen zonder tal Ieder die maar iets kan rijmen, Tracht, volgens het alfabeth, 't Juiste rijmwoord te ontdekken. Zó bijvoorbeeld: Bet - Jet - Ket. Wie er slag van heeft, en zin heeft, Maakt een slagzin, zoekt het dddr. Moog'lijk slaat hij er een slag naar. Hoofdzaak is: hij slaagt, nietwaar? Wie geen slag zin in een slagzin, Noch in rijmen heeft helaas. Die mist echt een stukje vreugde Dat zo hóórt bij Sinterklaas. Maar de lezers die wél mee doen, Wens ik zonder onderscheid, Ve*l plezier en veel succes toe In deez" rijm- en slagzinstrijd. JABSON (Correspondentie uit Pretoria). pAARS IS DE ICLSUR van dit bloe- menaprookje, dat elk -jaar om dese tijd duizenden en nog eens duizenden van heinde ea verre naar de eerste stad in Zuid-Afrika lokt. De Jac&ran- dabomen groeien in elke straat en in elke laan, zoals in Holland de popu lieren langs de wegen staan, in strak ke rechte iflen en het ia ongelooflijk zo snel ais ze bloemen gaan dragen. In een week ia heel Pretoria in een paarse gloed, zo ver het oog reikt. De huizen lijken nauwelijks meer zichtbaar en gaan schuil achter de Jacaranda's. Niet alleen de bomen, maar ook de straten en tuinen zijn bedekt met afgevallen bloemen, zo dat er als het ware een paarse laag over de grond ligt. 's Avonds na het donker worden, kan men ook nog ge nieten, want dan worden op diverse plaatsen in de stad de grootste en mooiste bomen beschenen door flood- light Pretoria viert het feest van de len te, want wanneer de bomen op hun mooist zijn, maakt de hoofdstad zich gereed en grijpt dankbaar de gelegen heid aan om de bloemetjes eens bui ten te zetten. Maanden tevoren treft men reeds voorbereidingen voor deze feestelijkheden, die slechts In nog één plaats ter wereld worden gehouden, n.L in Grafton, Australië's Jacaranda- stad. Er zijn natuurlijk diverse wed strijden, o.a. een wedstrijd om de mooiste tuin van Pretoria. Maar het hoogtepunt vormt wel het kiezen van de Jacarandakoningin met haar acht prinsessen. Vele fabrieken, zaken en instellingen vaardigen de mooisten van hun vrouwelijk personeel naar deze verkiezing af; men kan ook per soonlijk deelnemen. Een tijdje vóór de aanvang van de feestweek worden dan de koningin en de prinsessen ge kozen door een comité, waarin de meest vooraanstaande burgers zitting hebben. Iedere Pretoriaan is die dag uit zijn doen en ziet met spanning uit naar de krant, die het grote nieuws het eerst bekend maakt met foto's en levensbeschrijvingen van de gekozenen. De koningin woont alle feestelijkheden bij en krijgt een geld bedrag om zich de nodige garderobe aan te schaffen. Vaak bieden ook za ken en firma's hun diensten hiervoor aan uit reclame-oorgpunt. Een tweede hoogtepunt wordt gevormd door de feestelijke, sprookjesachtige en kilo meterslange optocht dwars door de stad, bestaande uit paars versierde karren en auto's met als middelpunt JUIST DERTIG JAAR geleden op 2 November 1918 werd er by Koninklijk Besluit een staatscommis sie ingesteld, die tot taak had te on welke maatregelen van overheidswege behoren te worden ge nomen om het zedeiyk en maatschap- pelijk gevaar te bestrijden, dat aan bioscoopvoorstellingen verbonden is. Het rapport van deze commissie vormt de achtergrond van de Bioscoopwet, die na herhaalde behandeling in de Kamers op 14 Mei 1946 eindeiyk haar beslag kreeg. Dit meer dan 25 jaar oude rapport is nog steeds actueeL „In het bio scoopbedrijf zo verklaart het staat niet de aesthetische idee, doch het amusement op de voorgrond; de aantrekkingskracht zijner theaters schuilt in een veelbiedend, sterk geva rieerd programma, dat zonder van de toeschouwers veel inspanning te eisen, hen niettemin enige uren in gespannen aandacht houdt. Dat onder deze om standigheden meer dan wenselijk is aan de sensatiezucht van het publiek wordt geofferd is niet te verwonderen. Reeds in de affiches wordt er naar ge streefd door sensationele beelden het publiek te lokken en in menige bio scoop is de „prikkelfilm" een schijn baar onmisbaar element in de verto ning. Moord en doodslag, huwelijks ontrouw en min-morele verhoudingen zijn het geliefkoosde stramien, waar op in tal van films wordt geborduurd: het pikante, het gedurfde trekt be zoekers, en de filmfabrikanten, die de smaak van het publiek kennen, we ten met die kennis terdege hun voor deel te doen. De betrekkelijk lage entréegelden brengen de bioscoop bin nen het bereik van de grote massa en werken mede tot verscherping van het kwaad". anderhalve ton boete voor n. v. gebrs. gerzon's modemagazijnen. **e economische politierechter te ?®sterdam, mr. C. H. Plug veroor deelde de N. v. Gebrs. Gerzon's mode magazijnen tot een boete van f 150.000. e officier van justitie had f 250.000 <>oete geëist. De n. v. stond terecht erzake het verkopen van textiel zon- ïnf punter> gedurende de jaren 1945, I94« en 1947. pvEZE WOORDEN van een kwart eeuw geleden konden geschreven znn naar aanleiding van de vorig jaar gereed gekomen film „Duel in the sun" („Duel in de zon"), die alles wat we o het gebied van de Western, de Wild-West-film, gewend zijn, wil over treffen en daarin, tot op zekere hoogte en dan in slechte zin, zeker geslaagd is De Western hoeft niet perse ver werpelijk te zyn; er zijn voorbeelden te over van goede en zeker aanvaard- bare films in dit genre. In oorsprong had de Western het ruige, primitieve leven van de uitgestrekte en nog wei nig bevolkte gebieden in midden - en West-Amerika slechts tot achtergrond en was een verfilming van een aan de geschiedenis ontleend verhaal tegen achtergrond de hoofdzaak. De kern van de Western was zo aanvan kelijk de strijd tegen de natuur en de elementen, en de overwinning van het groepsbelang op de lagere instincten van de enkeling. Het verhaal speelde zich dan af in de kleurige, woelige en vol spanning geladen omgeving van het „Wilde Westen". In de loop der jaren echter werd in de Western de nadruk steeds meer op de wildheid en primitiviteit van het leven gelegd. De sterk bewogen handeling vol achtervolgingen en ge vechten kreeg steeds rauwere tspan- ningen. Het bioscoopdoek werd grauw van de kruitdamp en iedere tien me ter film zorgde voor een nieuw lijk. Deze ontaarding van de Western be reikte zonder enige twyfel een diepte punt met „Duel in de zon". En niet omdat er in deze film meer geschoten en gemoord wordt dan in andere films van dit genre, maar eigenlijk uitslui tend doordat in „Duel ln de zon" kleu ren toegepast werden. PjUEL IN DE ZON" moest een „super-Western worden. Niet al leen de hoofdrollen, maar ook de mees te bijrolletjes werden door „sterren" bezet. Ruim zesduizend figuranten verschynen in de loop van deze twee uur lange film op het doek met hon derden paarden en duizenden runde ren. Technicolor geeft het geheel een schrille gloed en de film kostte meer dan welke andere film ooit gekost heeft: vyf millioen dollar! Het ver haaltje is vervelend van cliché-achtig- heid: een wulps, hysterisch meisje, dat vele mannen aantrekt en weer af stoot om een man, die haar liefde ba gatelliseert, tot jalousie te prikkelen. Een tyrannieke grootgrondbezitter met een zachte, in stilte ïydende vrouw, een verdorven, maar beminde en een goede, maar niet gewaar deerde zoon. Het verhaal krijgt zijn hoogtepunt wanneer aan het slot het meisje van een hinderlaag uit de ver dorven zoon, Rdie zij denkt te haten, omdat hq haar diepe gevoelens niet beantwoordt, neerschiet. Hq is een revolverheid natuurlijk en raakt haar ook dodelqk. Dan hl het stervens uur krijgt de liefde de overhand: het meisje rol en kruipt, zwaar bloe dend, een helling af en komt dan hog juist op tqd samen met de bekeerde minnaar in een door bloed gesmoorde kus te sterven. En dit „gelukkige einde" schildert de technicolor ons in een weerzinwekkende orgie van kleu ren: bloed, bloed, bloed, zo rood als het maar zqn kan De hoofdrollen: Jennifer Jones en Gregory Peck. ^JANNEER de kleuren achterwege ge bleven waren, zou „Duel in de zon" er nog juist mee door gekund hebben en zonder dit walgelijke slot had ze een voor dit ongezonde genre nog tameiyk aanvaardbare film kun nen zijn, rauw en cynisch weliswaar en van een ziekelijk perverse menta liteit, maar men had dan althans meer waardering kunnen hebben voor de technische volmaaktheid van dit Hollywoodse product Regisseur King Vidor gaf hier inderdaad blijk zijn vak kranig te verstaan. Het beweeglijke camera-werk, dat in de buitenopnamen prachtig de ruimte weet te suggere ren en de dikwijls voortreffelijke groepsregie, die de beelden vol gewoel van mensen en vee een kleurig leven schonk, zyn inderdaad van een kwa liteit, die de betiteling „super-produc tie" rechtvaardigen. De vertolking der hoofdrollen door Gregory Peck, als de verdorven-, en Joseph Cotton, als de goede zoon, en Jennifer Jones (die eertqds de devote hoofdrol speelde in „Het lied van Bernadette", hier als de hysterische heldin) is goed ver zorgd, maar biyft oppervlakkig als de rollen zelf. De zorgvuldige aandacht, die aan elk détail besteed werd om „Duel in de zon" tot een grootsere film te maken, dan men ooit te zien kreeg, verhinderde echter niet, dat men het belangrijkste over het ijoofd zag: de morele aanvaardbaarheid. „Duel in de zon" werd niet zo maar een groots opgezette en verder onbe langrijke Kitsch-film, maar kreeg door het perverse accent, dat de kleu ren hier legden op de reeds ongezonde ontwikkeling van het Western-verhaal een volkomen zedenbedervend karak ter. J)AT DE PRODUCENTEN menen aan de bioscoopbezoeker alles te kunnen voorzetten, is erg; dat een Nederlandse filmkeuring van geen andere opvatting blijk geeft en deze super-wèerzinwekkendheid, die zij toch dient te bestrqden, niet weert, maar in benepen zedenmeesterij enkel de normen van goede orde en geen- centimeter-te-veel-naakt krampachtig in het oog houdt zonder op de onte- genzeggelqk belangrijkere geestelijke en morele achtergrond van vorm en inhoud te letten, is veel erger. Dat „Duel in de zon" door de Centrale Commissie voor de Filmkeuring voor vertoning in Nederland werd vrijgege ven, getuigt van een verwerpelijke geestelijke instelling, die de gedachte van de Bioscoopwet miskent. Over nut en recht van overheidsbemoeiing met filvmertoning kan men van me ning verschillen, maar wanneer door de voorkeur van de volksvertegen woordiging een filmkeuring in het le ven werd geroepen, heeft de bioscoop bezoeker er ook recht op, dat deze filmkeuring haar taak niet alleen naar de letter, maar vooral naar de geest der wet uitvoert en hem tegen gees- telqk vuil beschermt. En wanneer een film tekort schiet in menselijk res pect en hierop ter wille van het' amusement! ook nog eens extra grof de nadruk gaat leggen, zoals „Duel in de zon" tot walgense toe doet, is er inderdaad sprake van geestelijk vuil ,dat geboycot dient te worden. CLOSE-UP. de 1001-nacht aandoende koningin, zittend op een bloementapijt en om ringd door haar prinsessen. En dan is er het grootste bal van het jaar, waarvoor de entrée alleen al 21. kost, maar de kaartjes zijn maanden van te voren al uitverkocht; een enorme belangstelling dus. De kroning. Door de zware regens van deze week moet van het kronen in het sta dion worden afgezien en deze wordt nu gehouden in de ruime zalen van het stadhuis, waar honderden mensen samendrommen om van dit unieke schouwspel getuige te zijn. De zalen zyn geheel versierd met Jacaranda's en andere prachtige Zd.-Afrikaanse bloemen. De herauten blazen op hun trompetten en daarna kan men een speld horen vallen. De nieuwe Jaca randakoningin betreedt statig de zaal; zy is geheel met de paarse bloemen getooid. Meisjes strooien handenvol bloemen op haar pad. Achter haar lopen de prinsessen, dan volgt de ko ningin van het afgelopen jaar. Deze laatste met de kroon op het hoofd en een hermelijnen mantel om haar schouders. De kijkenden juichen. Hunne hoogheden nemen plaats op het po dium, de volksliederen worden ge speeld en er volgen toespraken en feestredes. Dan komt het grote mo ment: de burgemeesteres van Pretoria ontkroont plechtig de oude koningin en plaatst de kroon op het hoofd van de nieuwe, neemt de hermeiynen man tel van haar schouders en hangt deze om de stralende koningin voor 1948. Daarna neemt de ontkroonde afscheid van haar „onderdanen" in beide offi ciële landstalen en de zo juist ge kroonde spreekt de hoop uit, dat haar „onderdanen" haar het toekomstige jaar trouw zullen dienen. Voor één heel jaar zal zy als Jacarandakonin gin regeren over Pretoria- Feestelijke intocht. Op een stralende warme dag onder een strakke blauwe hemel houdt- zy haar feesteiyke intocht in de hoofd stad. De motorpolitie voorop om ruim baan te maken en dan volgt de ko ningin oj? een grote wagen, gezeten onder een enorme ivoren oesterschelp, om haar te beschermen tegen de bran dende zon en bedolven onder een schat van bloemen. Iets lager op dezelfde wagen zitten onder kleinere oester schelpen haar acht prinsessen, vrien- delqk en minzaam wuivend naar de menigte in de volgepakte straten. Dan koint er nog een lange rij ver sierde bloemenwagens met diverse voorstellingen. Zes militaire orkesten, waaronder doedelzakblazers, luisteren de uittocht met muziek op. Het is een inkomste in Pretoria, een Jacarandakoningin waardig. De Noord-Oost-Poldercommissie van de Stichting voor de Landbouw heeft zich opnieuw bezig gehouden met het vraagstuk van de boerderijenbouw in ae nieuwe polder. Gezien de ervarin gen van het afgelopen jaar kwam zij tot de conclusie, dat men bij de vol gende uitgifte niet meer moet over gaan tot het stichten van proviso rische gebouwen. Het kan echter niet anders of de bedrijven, die thans over zulke provisorische gebouwen beschik ken, zullen zich nog enige tijd hier mee tevreden moeten stellen. De eerstvolgende blijvende gebouwen zullen zoveel mogelijk op de nieuw uit te geven kavels geplaatst moeten wor den. Deze commissie meende voorts, dat er in principe geen bezwaar tegen be staat, indien een bescheiden gedeelte van het nieuwe land gebruikt wordt voor de sanering van de bedrijven op het oude land. Het randgebied van Overijsel bijvoorbeeld heeft voor drie jaar grond kunnen pachten in de rand van de polder. In een gebied als Vol- lenhove paohtte men vroeger gras in Blokzijl. Deze grond is inmiddels uit gegeven aan de boeren in laatstge noemd dorp, zodat de boeren in Vol- lenhove vrij grote bedrijfsgebouwen hebben, doch naar verhouding te wei nig land. Met het pachten van gras land in de polder kunnen deze boe ren nu weer tot de normale bedrijfs voering terugkomen. Het behoeft geen betoog, dat dit de welvaart van de streek zeer ten goede komt. Er is kans, dat na drie jaar de pacht verlengd zal worden, maar de boeren in Vol- lenhove blijft steeds de dreiging boven het hoofd hangen, dat men inderdaad eens opgezegd zal worden en dan val len zij weer terug in de oude toestand. Men acht het wenselijk, dat de tij delijke toestand in dit randgebied in een blijvende wordt omgezet. Alvorens echter concrete beslissingen te nemen, acht men het gewenst een onderzoek iD het oude land te doen instellen, hetgeen wellicht het beste zou kunnen geschieden bijvoorbeeld door de Di rectie van de N.O. Polder in samen werking met de Rijkslandbouwconsu- lent en de Consulent voor Grond- en Pachtzaken. DODELIJK ONGELUK Donderdagmiddag is op het kruispunt ElandsgrachtMarnixstraat te Amster dam een circa 18 jaar oude hulpbestel ler bij de PTT door een legertruck mei aanhangwagen overreden. De man wr~ op slag dood.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 7