3 speciale aanbiedingen
Koningstraat Sluisdijkstraat Brakkeveldweg
GESLOTEN
met voue
ZWEM VOORUIT
Koopt bij onze adverteerders
dingen
UIPKES voor al Uw Levensmiddelen
HELDERSE
COURANT
Zal het Berger vliegveld herrijzen?
MAISON „JAVA
Vrijdag en Zaterdag
Oud Holland
KWALITEIT BESLIST
Martin Hoogenbosch
VAN BOEK TOT BOEK
Kolhom
Uitzending Diners
ZUINIG MET
BENZINE
BETEKENT DEVIEZEN
VERDIENEN
Purmerender Markt
1 BEKWAME MEUBEL-STOFFEERDER
1 BEKWAME WONINGSTOFFEERDER.
ONDANKS DE DRUKTE
Het Lampenhuis van Jan Rougoor
TE KOOP: HUIS
Nog elke dag komen
nieuwe artikelen binnen
En U weet
aaR°,gF
OntieKe" bjj
Atelier „Sierkunst"
Koningstraat Telefoon 2671
Slechts 2 koopdagen
Speculaaspoppen
Taai-Taaipoppen
Suikerbeesten
Chocolade-iiguren
Marsepein-figuren
enz. enz.
Ruime sortering
Weststraat, hoek Zuidstraat
ZONDAG 5 DEC. de gehele dag
INPLAATS vanDI[\SDAG7 DEC.
KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS!
Adverteert
Marktberichten
Voor NATTE en
KOUDE dagen
corset
buikband
bustehouder
en elastieken
kousen
Zal het Berger vliegveld herrijzen?
Na de bevrijding zijn hierover tal van
geruchten in omloop geweest, totdat
in de zomer van het vorige jaar in de
raad der gemeente Bergen na een
beroep op de toenmalige chef van de
Marinestaf, vice-admiraal Jhr. van
Holthen de mededeling werd gedaan,
dat het vliegveld er niet zou komen,'
althans voorlopig niet.
Er heerste destijds in de gemeente
raad een soort feeststemming en 's
raads voorzitter werd dan ook gecom
plimenteerd met het bereikte resultaat,
n.L dat van herrijzing van het vlieg
veld practisch geen sprake zou zijn,
Wjj hebben die vreugde niet goed
kunnen begrepen. De bedoeling was
geweest, dat het vroegere vliegveld Zou
worden vergroot tot het grootste, dat
bij de Luchtvaartdienst van de Konink
lijke Marine in gebruik zou zijn en
waarop minstens 1500 officieren, onder
officieren en manschappen zouden
worden gestationneerd.
Deze bezetting zou voor de Alkmaar
se en Bergense middenstand zeker gro
te voordelen hebben meegebracht, ter-
wyl by de exploitatie van een dergelijk
groot vliegveld wellicht door bespre
kingen de mogeiykheid zou kunnen
zijn geschapen om een gedeelte daar
van voor gebruik door het burger-
luchtverkeer te reserveren.
Bergen, Alkmaar, zelfs het gehele
Noorderkwartier zou dan op de
minst kostbare wyze op het luchtver-
keersnet zün aangesloten.
Dit zou o.a. voor de boven het
Noordzeekanagl gelegen fabrieken,
kwekerijen van zaden, bloemen en
fruit, exporteurs, enz., in de toekomst
van groot belang zijn geweest.
Er bestond evenwel bij de Bergena-
ren vrees, dat de nabijheid van een
vliegveld nadelig op 't vreemdelingen
verkeer zou werken, hoewel in het
verleden hiervan in de practyk niets
was gebleken en b.v. toch ook de ge
meenten Soest en Texel een vliegveld
in de onmiddellijke omgeving hadden
en het bezoek aan die plaatsen veel
eer toe- dan afnam.
Hoe het ook zy, het vorig jaar was
er derhalve geen sprake van, dat het
vliegveld binnen afzienbare tijd zou
herryzen en daarmede scheen de histo
rie tot het verleden te behoren.
Uit het voorlopig verslag der Ma
rinebegroting voor 1949 biykt evenwel,
dat enige Kamerleden de minister van
Marine a.i. hebben verzocht te willen
overwegen de Marineluchtvaartdienst,
die thans nog van het vliegveld Val
kenburg by Leiden gebruik maakt,
naar het vliegveld Bergen te verplaat-
DE AHOY-BIBLIOTHEEK
Van de uitgeversmaatschappij Wyt te
Rotterdam, ontvingen wij zes deeltjes
van de Ahoy-bibliotheek, een serie van
vijftien boekjes, die alle betrekking
hebben op de zee en al wat daarop
leeft en werkt. Bij uitstek deskundige
medewerkers zijn er borg voor, dat de
behandelde stof, die bedoeld is voor
jeugdige lezers (en lezeressen) niet
alleen fris en fleurig, maar bovendien
verantwoord en juist wordt opgediend.
De thans verschenen deeltjes behande
len resp.: Het Varen, Schipbreuk en
Redding, Lijnvaart, Zeevisserü, Tram
vaart en Zeesleepvaart en zijn ver
zorgd door C. J. Stelleman, H. de Booy,
H. van Hoek, P. Meyer, C. J. M. v. d.
Hinde en J. Dubbeld. Wie ook maar
enigszins thuis is in de wereld van de
Nederlandse scheepvaart, zal onmiddel
lijk zien, dat de uitgevers zich geen
deskundiger schrijvers konden wensen.
sen. Zij grondden hun onderzoek op 't
feit, dat het Berger vliegveld immers
nog steeds Rijkseigendom is, hetgeen
een aanzienlyke kostenbesparing met
zich brengt, terwijl h.i. het vliegveld
Valkenburg uitsluitend door de nog
steeds groeiende Legerluchtmacht dient
te worden gebruikt.
De minister van Marine a.i. heeft
hierop nog niet geantwoord en wy ach
ten het niet onmogeiyk, dat dit onder
werp by de behandeling der Marine
begroting in de Kamer opnieuw aan de
orde zal komen.
Zwerver over zeven zeeën
door Willem Addeson. Uit.
gevery v./h. C. de Boer Jr. te
Amsterdam.
Er zijn vele auteurs, die over sche
pen en varen hebben geschreven, maar
weinig boeken waarvan de inhoud de
lezer voortdurend gevangen houdt en
hem ten volle doet meeleven met alles
wat er gedacht, gesproken en gedaan
wordt aan boord van zo'n grote ijzeren
vrachtboot, die voor allen, die daarop
gedwongen samenleven een wereldje
op zich zelf is.
Een wereldje vol lief en leed, want
het schip vaart nacht en dag. zomer en
winter. Het vaart in vredestijd naar
vrolijke havensteden waar de beman
ning vertier zoekt in kleine kroegjes
en in de kortstondige liefde van vrou
wen van allerlei kleuren en rassen. Het
vaart in oorlogstijd, het trekt naar
Moermansk in een convooi waaruit de
zware bommen der vliegtuigen telkens
weer een schip tot een wrak uiteen
rukken en de bemanning hulpschreeu
wend in de golven laat verdwijnen,
zonder dat iemand een hand tot red
ding naar hen uitstrekt. Omdat ieder
slechts aan zijn eigen lot denkt, omdat
er gèen tijd is naar anderen om te kij-
ken.
Het vaart na, vijf lange oorlogsjaren
in dienst van de geallieërden over de
zeeën te hebben gezworven, naar huis
en de mannen van voor en van achter
vragen zich in slapeloze nachten af wat
er geworden zal zijn van vrouwen en
kinderen, van meisjes en verloofden,
van wie zij in vijf jaren niets meer
hebben vernomen. Zy aanschouwen
verbluft het geteisterde Rotterdam en
vinden in een ontredderd en uitge
hongerd land hun eigen huis weer on
der geheel verschillende omstandighe
den. Zij voelen zich nog altijd één gro
te familie, de mannen van de „Leid-
schendam", zy gaan op bezoek bij de
vrouw van Oudenborg, de stuurman,
die in het gevecht met de Duitse bom
menwerpers is gebleven en zij vinden
elkaar op de bruiloft van stuurman
Byi, die, na vijf jaren in ondertrouw
te zijn geweest, eindelijk zijn Carla
naar het stadhuis kan voeren. Zy luis
teren naar de toespraak van de ouwe.
Kapitein Kolving, die vrijwel al zijn
mannetjes weer om zich heen ziet als
de „Leidschendam" opnieuw door de
Waterweg vaart tot het schip op een
myn stoot en slechts de schrijver van
dit boek gered wordt.
Een boek, dat boeit van het begin
tot het einde, niet alleen omdat het zo
onderhoudend en deskundig geschre
ven is, maar bovenal omdat de auteur
de gave van opmerken en vertellen
heeft en zijn indrukken zo zuiver weer
geeft, dat dit boek van varen in oorlogs-
en vredestyd een der beste is geworden,
welke ooit door een Hollandse zeeman
werden geschreven. Ad.
Mevrouw Kosenkina, de Russische onderwijzeres, die in Augustus uit het
raam van het Russische consulaat sprong, heeft het ziekenhuis verlaten.
Cursusvergadering W.B.B.
„Komt er weer werkloosheid en wat
daar tegen te doen?" was het onder
werp dat de heer J. C. Fleggeert be
handelde op een cursusvergadering die
de bestuurdersbond Winkel in samen
werking met de afdelingen van de
land- en bouwarbeiders te Kolhorn in
café Groet hield.
Spreker begon met een korte inlei
ding waarin hij de veranderde omstan
digheden schetste waarin wij leven en
die meebrengt dat ook de vakbewe
ging nu een heel andereak heeft
dan vroeger. Er zijn vier soorten werk
loosheid en wel seizoenwerkloosheid
die wel nooit helemaal zal verdwij
nen, toevallige of individuele werk
loosheid, conjunctuurwerkloosheid en
structuurwerkloosheid.
Over de conjunctuur- en structuur-
werkloosheid sprak inleider zeer uit
voerig en wees er op, dat in een ka
pitalistische maatschappij steeds con
junctuurwerkloosheid zal blijven be-
taan door de conjunctuur-schomme
lingen. Wil men dit opvangen dan zal
de productiewijze gericht moeten wor
den op de behoefte bevrediging en
niet op de winst. Hiervoor is geleide
economie nodig. Om structuurwerk
loosheid te volkomen, zal samenwer
king van de verschillende landen no
dig zijn waarvan de Benelux een be
gin is. Hierby wees inleider op Duits
land en Indonesië, die op het ogen
blik beide als bron van inkomsten
voor ons verloren zün, daarbij de hoop
uitsprekend, dat dit in de toekomst
weer beter worden mag.
Over de bevolkingsaanwas zei inlei
der, die 300.000 per jaar noemde, is 't
noodzakelijk, dat er industrialiseren
komt omdat bü de verdere mechanisa
tie de landbouw geen nieuwe werk
krachten op kan nemen.
Bij dit alles is een sterke vakbe
weging noodzakelijk, zo besluit inlei
der, om de dingen te stuwen in de
richting die wij menen dat noodzake
lijk is.
Er was een zeer geanimeerde ge-
öachtenwisseling over de volgende
vragen: Het wetsontwerp tot wettige
regeling der werkloosheidsverzekerin
gen; de industrialisatie, verkorte ar
beidstijd, vervroegde pensionnering,
de werkloosheid in de landbouw. Al
deze vragen werden nog eens uitvoe
rig door spr. behandeld, waarna de
heer R. de Jong deze zeer goed ge
slaagde cursusvergadering sloot.
CHINEES-INDISCH RESTAURANT
>1
Zuidstraat 7-8-10, Tel. 2568, Den Helder
Doet uw bestelling voor de St. Nicolaasavond vroegtijdig. Croquetten.
Sansijxenhroodjet Loempia's Pasteitjes Hors d' Oeuvres,
Huzaren- en Haringsalade enz. enz.
Rijsttafel Diverse Sambals Nasai-
goreng Originele Chinese Bami
thans 1-50 p. p.
ATTENTIE: Reserveert uw tafel voor het Assaut vroegtijdig, evenals
uw bestelling aan huis
Beleefd aanbevelend.
De Schager markt
Donderdag j.1. werden aangevoerd:
12 paarde» 300800; 12 tijdkoeien 50C
600: 33 gelde koeien mager 400500;
10 kalfkoeien 658850; 20 vaarzen 300
450; 11 graskalveren 150200; 10 scha
pen mager 80110; 8 overhouders 40-»
55; 80 biggen 4065; 10 konijnen 215;
13 kippen 14. Voor de Centrale wer
den aangevoerd: 9 gelde koeien, vette.
13 pinken. 23 nuchtere kalveren, 59
vette schapen.
Op de slachtveemai"..t was het stil.
De levering is in November hard te
gengevallen. Het is te wensen dat er
voor de Decemberprijzen iets overge
bUven is want anders wordt het precair
met het vlees. De aanvoer van ge-
bruiksvee was voor een wintermarkt
niet slecht. De handel in verse kalf
koeien was goed. Notering lager dan
de vorige week, maar toch tot f 850.
Handel in tydkoeien was gold, hoogste
notering f 600. Geldekoeien prijshou
dend tot f 500, handel vry goed, evenals
in vaarzen, graskalveren tot f 200, han
del stug. Het vee blijft duur wat ver
klaarbaar is daar de melkerü de beste
afdeling van het boerenbedrüf is. Paar
den voor hét leven gingen vlot van de
hand, werkpaarden van f 200f 500.
Goede rijtuigpaarden van f 600f 800.
Slachtpaarden van f 300f 600, handel
aan de stugge kant Kleine aanvoer op
de wolveemarkt, handel stug en duur,
biggenhandel iets vlugger dan de vori
ge week, prijzen hoger. Het is nog niet
bekend of het vervoer van biggen vrij
wordt. Op de kippen en konijnenmarkt
was het stil, handel gewoon. Er was
weer veel bezoek.
VISSERIJ
URK, 1 Dec. 1948. Door 20 vaartuigen
werd Woensdag aangevoerd 545 pond
snoekbaars 6469 cent en 128 pond
witvis 431 cent per pond.
Gezien de tijd van het jaar was het
aanbod van runderen nog heel aardig.
Waarschijnlijk zullen de volgende week
de laatste landkoeien ter markt ver-
schynen, mede in verband met het feit
dat dan de prijzen van de vette koei
en verhoogd worden. Het aantal verse
melkkoeien was klein. De export is
hier geducht merkbaar. De handel was
zeer matig. Met de markt van gelde
koeien gaat het stroever. Over het al
gemeen is ook de kwaliteit niet zo
goed meer. Het aanbod van pinken
was tamelyk groot, maar ook daarin
was de kooplust kalm. De wolvee
markt was niet druk, al was er in de
vroege morgenuren een aardige handel
in de ooilammeren. Later op de dag
werd het kalmer. De geruchten dat de
ze markt vanaf 1 December gesloten
zou worden, werden later weer tegen
gesproken. De rammen zullen welniqt
meer gemarkt mogen worden. Op de"
bokken, en geitenmarkt was het niet
druk en de hanfel stug. De aanvoer
GEVRAAG VOOR DIRECT:
en
Vaste werkkring.
FIRMA M. H. KLERCQ Zn.,
Den Helder.
Spoorstraat 810,
kunnen wij U nog een grote verscheidenheid
tonen. Hier hebben wij op gerekend met inkopen.
SALON-, HUIS- en SLAAPKAMERKAPPEN
in diverse uitvoeringen en prijzen.
WAND- en STAANDE SCHEMERVERLICHTING
leuke modellen.
STOFZUIGERS, STRIJKIJZERS en andere ELECTR.
ARTIKELEN. Goedkoop en kwaliteit in
SPOORSTRAAT 104, naast Albert Heyn.
BADHUISSTRAAT 17 te HUISDUINEN. Beneden
2 ingangen, 3 woonkamers, grote en kleine keuken.
Boven: 1 grote kamer en 3 slaapkamers voorzfln van
electra, gas en waterleiding. Vry te aanvaarden voor
diegenen die in het bezit is van een vestigingvergun
ning of een woning ter ruiling beschikbaar heeft.
Te bezichtigen na afspraak.
Te bevragen WESTSTRAAT 114.
U slaagt bij ons zeker in de keuze
van uw geschenk
5 pak prima Zeeppoeder
van f 1.15 voor f 1.—
Rabarber Moes, liters blikken,
met volop suiker,
van f 0 85 voor f 0,71
5 pak Victrix pudding
van f 0.80 voor f C.69
1 blik Makreel in tomaten en
olie en 1 blik gebakken Haring
filet in olie, te zamen van f 1.40
voor f 1.3C
DE BEROEMDE
EAU DE COLOGNE
IN ZIJN VOORNAME
UITVOERING
n verschillende maten verkrijgbaar
in de
van biggen was zeer groot en dé vraag
van dien aard, dat alles nog vry goed
pryshoudend verkocht kon worden
Op de paardenmarkt werden practisch
gesproken alleen doders verhandeld.
Aangevoerd 580 runderen waar on
der 60 vette koeien, 1 stier, 14 pinken
90 nuchtere kalveren, 280 schapen en
45 vette varkens voor de levering.
78 melk- en kalfkoeien van f 475 tot
f 850, handel stug duur, 316 gelde koei
en van f 350 tot f 550 handel kaïn
75 pinken van f 250 tot f 425 handel
heel matig, 18graskalveren van f 14C
tot f 250 handel stil, 12 stieren var
f 275 tot f 550 handel stug, 148 schaper
en lammeren van f 60 tot f 85 en f 36
tot f 58 handel kalm. 93 bokken en gei
ten van f 15 tot f 90 handel stug, 802
biggen van 35 tot f 70 kalm prijshou
dend, 50 paarden van f 275 tot f 700
handel stug. 2700 oude kippen en ha
nen rode en witte van f 3 tot f 3.2ö
per kg, 900 oude kippen en hanen ro
de en blauwe van f 3.25 tot f 3.60 per
kg, 500 jonge hennen van f 6 tot f 10
per stuk, 900 eenden van f 3 tot f 4.50
per stuk, 1050 konijnen van f 2 tot f 12
per stuk, 100 ganzen van f 12 tot f 14
per stuk. 27 kalkoenen van f 12 tot
f 16 per stuk.
NOORDERMARKTBOND, 2 Dec.
Aanvoer 40000 kg aardappelen. Beve
landers 4.804.90; 58000 kg rode kool
711.60; 13000 kg groene kool 77.90:
15000 kg gele kool 6—7.70; 77000 kg
Deense witte kool 56.20, Succes 5:
11000 kg uien 6.808.30, drielingen
5.30—5.60; 800 kg peen II 5.50. peen III
C: 2400 kg bieten I 6, bieten II 24.50.
Tomaten A 52—76, witlof 1852, bloem
kool 929, bode kool 712, savoye kool
59, groene kool 79, spruitkool 1252,
boerekool 712, sla 5—7.50, andyvie 4
12, Goudreinetten 5266, gare bieten 6.
winterpeen 6—18, waspeen 4.50—5.50,
uien 819, driel. 6—7, druiven (Allcant)
711.35, Zwyndrechtse wynpeer 42—52.
WARMENHUIZEN, 1 Dec.
13100 kg rode kool 7—7.50; 2200 kg
gele kool 6—6.20; 11000 kg Deense
witte kool 66.30; 900 kg groene kool
77.40;650 kg andyvie 5.206.70.
zijn een paar goede
heerlijke warme PAN
TOFFELS onmisbaar.
EnU spaart Uw
schoenen, doordat U
ze thuis niet draagt.
Wjj hebben prima kwa
liteiten vanaf
3.50.
Alléén Weststraat.
?3' HOOGZIJL»F E 100a TEL. 18J,