3 speciale aanbiedingen Koningstraat Sluisdijkstraat Brakkeveldweg GESLOTEN met voue ZWEM VOORUIT Koopt bij onze adverteerders dingen UIPKES voor al Uw Levensmiddelen HELDERSE COURANT Zal het Berger vliegveld herrijzen? MAISON „JAVA Vrijdag en Zaterdag Oud Holland KWALITEIT BESLIST Martin Hoogenbosch VAN BOEK TOT BOEK Kolhom Uitzending Diners ZUINIG MET BENZINE BETEKENT DEVIEZEN VERDIENEN Purmerender Markt 1 BEKWAME MEUBEL-STOFFEERDER 1 BEKWAME WONINGSTOFFEERDER. ONDANKS DE DRUKTE Het Lampenhuis van Jan Rougoor TE KOOP: HUIS Nog elke dag komen nieuwe artikelen binnen En U weet aaR°,gF OntieKe" bjj Atelier „Sierkunst" Koningstraat Telefoon 2671 Slechts 2 koopdagen Speculaaspoppen Taai-Taaipoppen Suikerbeesten Chocolade-iiguren Marsepein-figuren enz. enz. Ruime sortering Weststraat, hoek Zuidstraat ZONDAG 5 DEC. de gehele dag INPLAATS vanDI[\SDAG7 DEC. KOOPT BIJ ONZE ADVERTEERDERS! Adverteert Marktberichten Voor NATTE en KOUDE dagen corset buikband bustehouder en elastieken kousen Zal het Berger vliegveld herrijzen? Na de bevrijding zijn hierover tal van geruchten in omloop geweest, totdat in de zomer van het vorige jaar in de raad der gemeente Bergen na een beroep op de toenmalige chef van de Marinestaf, vice-admiraal Jhr. van Holthen de mededeling werd gedaan, dat het vliegveld er niet zou komen,' althans voorlopig niet. Er heerste destijds in de gemeente raad een soort feeststemming en 's raads voorzitter werd dan ook gecom plimenteerd met het bereikte resultaat, n.L dat van herrijzing van het vlieg veld practisch geen sprake zou zijn, Wjj hebben die vreugde niet goed kunnen begrepen. De bedoeling was geweest, dat het vroegere vliegveld Zou worden vergroot tot het grootste, dat bij de Luchtvaartdienst van de Konink lijke Marine in gebruik zou zijn en waarop minstens 1500 officieren, onder officieren en manschappen zouden worden gestationneerd. Deze bezetting zou voor de Alkmaar se en Bergense middenstand zeker gro te voordelen hebben meegebracht, ter- wyl by de exploitatie van een dergelijk groot vliegveld wellicht door bespre kingen de mogeiykheid zou kunnen zijn geschapen om een gedeelte daar van voor gebruik door het burger- luchtverkeer te reserveren. Bergen, Alkmaar, zelfs het gehele Noorderkwartier zou dan op de minst kostbare wyze op het luchtver- keersnet zün aangesloten. Dit zou o.a. voor de boven het Noordzeekanagl gelegen fabrieken, kwekerijen van zaden, bloemen en fruit, exporteurs, enz., in de toekomst van groot belang zijn geweest. Er bestond evenwel bij de Bergena- ren vrees, dat de nabijheid van een vliegveld nadelig op 't vreemdelingen verkeer zou werken, hoewel in het verleden hiervan in de practyk niets was gebleken en b.v. toch ook de ge meenten Soest en Texel een vliegveld in de onmiddellijke omgeving hadden en het bezoek aan die plaatsen veel eer toe- dan afnam. Hoe het ook zy, het vorig jaar was er derhalve geen sprake van, dat het vliegveld binnen afzienbare tijd zou herryzen en daarmede scheen de histo rie tot het verleden te behoren. Uit het voorlopig verslag der Ma rinebegroting voor 1949 biykt evenwel, dat enige Kamerleden de minister van Marine a.i. hebben verzocht te willen overwegen de Marineluchtvaartdienst, die thans nog van het vliegveld Val kenburg by Leiden gebruik maakt, naar het vliegveld Bergen te verplaat- DE AHOY-BIBLIOTHEEK Van de uitgeversmaatschappij Wyt te Rotterdam, ontvingen wij zes deeltjes van de Ahoy-bibliotheek, een serie van vijftien boekjes, die alle betrekking hebben op de zee en al wat daarop leeft en werkt. Bij uitstek deskundige medewerkers zijn er borg voor, dat de behandelde stof, die bedoeld is voor jeugdige lezers (en lezeressen) niet alleen fris en fleurig, maar bovendien verantwoord en juist wordt opgediend. De thans verschenen deeltjes behande len resp.: Het Varen, Schipbreuk en Redding, Lijnvaart, Zeevisserü, Tram vaart en Zeesleepvaart en zijn ver zorgd door C. J. Stelleman, H. de Booy, H. van Hoek, P. Meyer, C. J. M. v. d. Hinde en J. Dubbeld. Wie ook maar enigszins thuis is in de wereld van de Nederlandse scheepvaart, zal onmiddel lijk zien, dat de uitgevers zich geen deskundiger schrijvers konden wensen. sen. Zij grondden hun onderzoek op 't feit, dat het Berger vliegveld immers nog steeds Rijkseigendom is, hetgeen een aanzienlyke kostenbesparing met zich brengt, terwijl h.i. het vliegveld Valkenburg uitsluitend door de nog steeds groeiende Legerluchtmacht dient te worden gebruikt. De minister van Marine a.i. heeft hierop nog niet geantwoord en wy ach ten het niet onmogeiyk, dat dit onder werp by de behandeling der Marine begroting in de Kamer opnieuw aan de orde zal komen. Zwerver over zeven zeeën door Willem Addeson. Uit. gevery v./h. C. de Boer Jr. te Amsterdam. Er zijn vele auteurs, die over sche pen en varen hebben geschreven, maar weinig boeken waarvan de inhoud de lezer voortdurend gevangen houdt en hem ten volle doet meeleven met alles wat er gedacht, gesproken en gedaan wordt aan boord van zo'n grote ijzeren vrachtboot, die voor allen, die daarop gedwongen samenleven een wereldje op zich zelf is. Een wereldje vol lief en leed, want het schip vaart nacht en dag. zomer en winter. Het vaart in vredestijd naar vrolijke havensteden waar de beman ning vertier zoekt in kleine kroegjes en in de kortstondige liefde van vrou wen van allerlei kleuren en rassen. Het vaart in oorlogstijd, het trekt naar Moermansk in een convooi waaruit de zware bommen der vliegtuigen telkens weer een schip tot een wrak uiteen rukken en de bemanning hulpschreeu wend in de golven laat verdwijnen, zonder dat iemand een hand tot red ding naar hen uitstrekt. Omdat ieder slechts aan zijn eigen lot denkt, omdat er gèen tijd is naar anderen om te kij- ken. Het vaart na, vijf lange oorlogsjaren in dienst van de geallieërden over de zeeën te hebben gezworven, naar huis en de mannen van voor en van achter vragen zich in slapeloze nachten af wat er geworden zal zijn van vrouwen en kinderen, van meisjes en verloofden, van wie zij in vijf jaren niets meer hebben vernomen. Zy aanschouwen verbluft het geteisterde Rotterdam en vinden in een ontredderd en uitge hongerd land hun eigen huis weer on der geheel verschillende omstandighe den. Zij voelen zich nog altijd één gro te familie, de mannen van de „Leid- schendam", zy gaan op bezoek bij de vrouw van Oudenborg, de stuurman, die in het gevecht met de Duitse bom menwerpers is gebleven en zij vinden elkaar op de bruiloft van stuurman Byi, die, na vijf jaren in ondertrouw te zijn geweest, eindelijk zijn Carla naar het stadhuis kan voeren. Zy luis teren naar de toespraak van de ouwe. Kapitein Kolving, die vrijwel al zijn mannetjes weer om zich heen ziet als de „Leidschendam" opnieuw door de Waterweg vaart tot het schip op een myn stoot en slechts de schrijver van dit boek gered wordt. Een boek, dat boeit van het begin tot het einde, niet alleen omdat het zo onderhoudend en deskundig geschre ven is, maar bovenal omdat de auteur de gave van opmerken en vertellen heeft en zijn indrukken zo zuiver weer geeft, dat dit boek van varen in oorlogs- en vredestyd een der beste is geworden, welke ooit door een Hollandse zeeman werden geschreven. Ad. Mevrouw Kosenkina, de Russische onderwijzeres, die in Augustus uit het raam van het Russische consulaat sprong, heeft het ziekenhuis verlaten. Cursusvergadering W.B.B. „Komt er weer werkloosheid en wat daar tegen te doen?" was het onder werp dat de heer J. C. Fleggeert be handelde op een cursusvergadering die de bestuurdersbond Winkel in samen werking met de afdelingen van de land- en bouwarbeiders te Kolhorn in café Groet hield. Spreker begon met een korte inlei ding waarin hij de veranderde omstan digheden schetste waarin wij leven en die meebrengt dat ook de vakbewe ging nu een heel andereak heeft dan vroeger. Er zijn vier soorten werk loosheid en wel seizoenwerkloosheid die wel nooit helemaal zal verdwij nen, toevallige of individuele werk loosheid, conjunctuurwerkloosheid en structuurwerkloosheid. Over de conjunctuur- en structuur- werkloosheid sprak inleider zeer uit voerig en wees er op, dat in een ka pitalistische maatschappij steeds con junctuurwerkloosheid zal blijven be- taan door de conjunctuur-schomme lingen. Wil men dit opvangen dan zal de productiewijze gericht moeten wor den op de behoefte bevrediging en niet op de winst. Hiervoor is geleide economie nodig. Om structuurwerk loosheid te volkomen, zal samenwer king van de verschillende landen no dig zijn waarvan de Benelux een be gin is. Hierby wees inleider op Duits land en Indonesië, die op het ogen blik beide als bron van inkomsten voor ons verloren zün, daarbij de hoop uitsprekend, dat dit in de toekomst weer beter worden mag. Over de bevolkingsaanwas zei inlei der, die 300.000 per jaar noemde, is 't noodzakelijk, dat er industrialiseren komt omdat bü de verdere mechanisa tie de landbouw geen nieuwe werk krachten op kan nemen. Bij dit alles is een sterke vakbe weging noodzakelijk, zo besluit inlei der, om de dingen te stuwen in de richting die wij menen dat noodzake lijk is. Er was een zeer geanimeerde ge- öachtenwisseling over de volgende vragen: Het wetsontwerp tot wettige regeling der werkloosheidsverzekerin gen; de industrialisatie, verkorte ar beidstijd, vervroegde pensionnering, de werkloosheid in de landbouw. Al deze vragen werden nog eens uitvoe rig door spr. behandeld, waarna de heer R. de Jong deze zeer goed ge slaagde cursusvergadering sloot. CHINEES-INDISCH RESTAURANT >1 Zuidstraat 7-8-10, Tel. 2568, Den Helder Doet uw bestelling voor de St. Nicolaasavond vroegtijdig. Croquetten. Sansijxenhroodjet Loempia's Pasteitjes Hors d' Oeuvres, Huzaren- en Haringsalade enz. enz. Rijsttafel Diverse Sambals Nasai- goreng Originele Chinese Bami thans 1-50 p. p. ATTENTIE: Reserveert uw tafel voor het Assaut vroegtijdig, evenals uw bestelling aan huis Beleefd aanbevelend. De Schager markt Donderdag j.1. werden aangevoerd: 12 paarde» 300800; 12 tijdkoeien 50C 600: 33 gelde koeien mager 400500; 10 kalfkoeien 658850; 20 vaarzen 300 450; 11 graskalveren 150200; 10 scha pen mager 80110; 8 overhouders 40-» 55; 80 biggen 4065; 10 konijnen 215; 13 kippen 14. Voor de Centrale wer den aangevoerd: 9 gelde koeien, vette. 13 pinken. 23 nuchtere kalveren, 59 vette schapen. Op de slachtveemai"..t was het stil. De levering is in November hard te gengevallen. Het is te wensen dat er voor de Decemberprijzen iets overge bUven is want anders wordt het precair met het vlees. De aanvoer van ge- bruiksvee was voor een wintermarkt niet slecht. De handel in verse kalf koeien was goed. Notering lager dan de vorige week, maar toch tot f 850. Handel in tydkoeien was gold, hoogste notering f 600. Geldekoeien prijshou dend tot f 500, handel vry goed, evenals in vaarzen, graskalveren tot f 200, han del stug. Het vee blijft duur wat ver klaarbaar is daar de melkerü de beste afdeling van het boerenbedrüf is. Paar den voor hét leven gingen vlot van de hand, werkpaarden van f 200f 500. Goede rijtuigpaarden van f 600f 800. Slachtpaarden van f 300f 600, handel aan de stugge kant Kleine aanvoer op de wolveemarkt, handel stug en duur, biggenhandel iets vlugger dan de vori ge week, prijzen hoger. Het is nog niet bekend of het vervoer van biggen vrij wordt. Op de kippen en konijnenmarkt was het stil, handel gewoon. Er was weer veel bezoek. VISSERIJ URK, 1 Dec. 1948. Door 20 vaartuigen werd Woensdag aangevoerd 545 pond snoekbaars 6469 cent en 128 pond witvis 431 cent per pond. Gezien de tijd van het jaar was het aanbod van runderen nog heel aardig. Waarschijnlijk zullen de volgende week de laatste landkoeien ter markt ver- schynen, mede in verband met het feit dat dan de prijzen van de vette koei en verhoogd worden. Het aantal verse melkkoeien was klein. De export is hier geducht merkbaar. De handel was zeer matig. Met de markt van gelde koeien gaat het stroever. Over het al gemeen is ook de kwaliteit niet zo goed meer. Het aanbod van pinken was tamelyk groot, maar ook daarin was de kooplust kalm. De wolvee markt was niet druk, al was er in de vroege morgenuren een aardige handel in de ooilammeren. Later op de dag werd het kalmer. De geruchten dat de ze markt vanaf 1 December gesloten zou worden, werden later weer tegen gesproken. De rammen zullen welniqt meer gemarkt mogen worden. Op de" bokken, en geitenmarkt was het niet druk en de hanfel stug. De aanvoer GEVRAAG VOOR DIRECT: en Vaste werkkring. FIRMA M. H. KLERCQ Zn., Den Helder. Spoorstraat 810, kunnen wij U nog een grote verscheidenheid tonen. Hier hebben wij op gerekend met inkopen. SALON-, HUIS- en SLAAPKAMERKAPPEN in diverse uitvoeringen en prijzen. WAND- en STAANDE SCHEMERVERLICHTING leuke modellen. STOFZUIGERS, STRIJKIJZERS en andere ELECTR. ARTIKELEN. Goedkoop en kwaliteit in SPOORSTRAAT 104, naast Albert Heyn. BADHUISSTRAAT 17 te HUISDUINEN. Beneden 2 ingangen, 3 woonkamers, grote en kleine keuken. Boven: 1 grote kamer en 3 slaapkamers voorzfln van electra, gas en waterleiding. Vry te aanvaarden voor diegenen die in het bezit is van een vestigingvergun ning of een woning ter ruiling beschikbaar heeft. Te bezichtigen na afspraak. Te bevragen WESTSTRAAT 114. U slaagt bij ons zeker in de keuze van uw geschenk 5 pak prima Zeeppoeder van f 1.15 voor f 1.— Rabarber Moes, liters blikken, met volop suiker, van f 0 85 voor f 0,71 5 pak Victrix pudding van f 0.80 voor f C.69 1 blik Makreel in tomaten en olie en 1 blik gebakken Haring filet in olie, te zamen van f 1.40 voor f 1.3C DE BEROEMDE EAU DE COLOGNE IN ZIJN VOORNAME UITVOERING n verschillende maten verkrijgbaar in de van biggen was zeer groot en dé vraag van dien aard, dat alles nog vry goed pryshoudend verkocht kon worden Op de paardenmarkt werden practisch gesproken alleen doders verhandeld. Aangevoerd 580 runderen waar on der 60 vette koeien, 1 stier, 14 pinken 90 nuchtere kalveren, 280 schapen en 45 vette varkens voor de levering. 78 melk- en kalfkoeien van f 475 tot f 850, handel stug duur, 316 gelde koei en van f 350 tot f 550 handel kaïn 75 pinken van f 250 tot f 425 handel heel matig, 18graskalveren van f 14C tot f 250 handel stil, 12 stieren var f 275 tot f 550 handel stug, 148 schaper en lammeren van f 60 tot f 85 en f 36 tot f 58 handel kalm. 93 bokken en gei ten van f 15 tot f 90 handel stug, 802 biggen van 35 tot f 70 kalm prijshou dend, 50 paarden van f 275 tot f 700 handel stug. 2700 oude kippen en ha nen rode en witte van f 3 tot f 3.2ö per kg, 900 oude kippen en hanen ro de en blauwe van f 3.25 tot f 3.60 per kg, 500 jonge hennen van f 6 tot f 10 per stuk, 900 eenden van f 3 tot f 4.50 per stuk, 1050 konijnen van f 2 tot f 12 per stuk, 100 ganzen van f 12 tot f 14 per stuk. 27 kalkoenen van f 12 tot f 16 per stuk. NOORDERMARKTBOND, 2 Dec. Aanvoer 40000 kg aardappelen. Beve landers 4.804.90; 58000 kg rode kool 711.60; 13000 kg groene kool 77.90: 15000 kg gele kool 6—7.70; 77000 kg Deense witte kool 56.20, Succes 5: 11000 kg uien 6.808.30, drielingen 5.30—5.60; 800 kg peen II 5.50. peen III C: 2400 kg bieten I 6, bieten II 24.50. Tomaten A 52—76, witlof 1852, bloem kool 929, bode kool 712, savoye kool 59, groene kool 79, spruitkool 1252, boerekool 712, sla 5—7.50, andyvie 4 12, Goudreinetten 5266, gare bieten 6. winterpeen 6—18, waspeen 4.50—5.50, uien 819, driel. 6—7, druiven (Allcant) 711.35, Zwyndrechtse wynpeer 42—52. WARMENHUIZEN, 1 Dec. 13100 kg rode kool 7—7.50; 2200 kg gele kool 6—6.20; 11000 kg Deense witte kool 66.30; 900 kg groene kool 77.40;650 kg andyvie 5.206.70. zijn een paar goede heerlijke warme PAN TOFFELS onmisbaar. EnU spaart Uw schoenen, doordat U ze thuis niet draagt. Wjj hebben prima kwa liteiten vanaf 3.50. Alléén Weststraat. ?3' HOOGZIJL»F E 100a TEL. 18J,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 5