Veel belangstelling voor ontmoeting
in Olympisch Stadion
s« vHKiF ssm sssltj&ZS
De leer der twee werelden
5
NOODLOT
Puzzle-rubriek
Hoe is de stand Mieke
Hij die komen zal
Verliezen betekent voor Blauw-Wit geen
kampioenschap
Eén van de drie,
Begrijpen en kennen g
xxxxxxxxxxxxxxxxx
IAAR-
EXAMENOPLEIDING
Het Radioprogramma
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
Nederland heeft de Wereldprimeur
Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom
Onze Bridgerubriek
NAAR VASTE GROND
enAZt,D mannen han«t er ^ttend veel van
pnnten al dan niet in Amsterdam blflven. Verliezen betekent een
achter*tand van vflf ponten en tevens dos een aanmerkelijk gereduceerde
kan* op het kampioenschap. Voor 8.V.V. Is er natourlflk ookvwl aan^elï
gen, doch een nederlaag; ls voor de Schiedammers niet zo funest als voor de
Amsterdammers. Een voorspelling ls hier wel buitengewoon lastig te maken
hoewel een puntenverdeling oX wel het meest waarschijnlijk ls
Ook ln district IV zien wfl een ontmoeting tussen twee pretendenten voor
de «tel Bleflerheide Eindhoven, waarbfl wjj de gasten als Lorietenüp^T
Xerxes meer zelfvertrouwen?
Xerxes, dat wel weer wat zelfver
trouwen zal hebben gekregen, zien wfl
van het bezoekende A.D.O. winnen.
Ook Stormvogels behoeft de thuis
wedstrijd tegen Sparta, de enige eer
ste klasser, die nog geen wedstrijd
won, te verliezen, evenmin als Vole-
WtJckers dat tegen 't Gooi behoeft te
doen. WIJ zijn nieuwsgierig of D.O.S.
In staat zal zfln om de kleine kans
van Ajax te niet te doen. Het
zal niet meevallen, daar de Amster
dammers weer behoorlijk voor de dag
komen.
Aller ogen op D.H.C. gericht.
H.B.S. met zUn 37 goals tegen zal
V.S.V. wel niet voor grote puzzles zet
ten. De naaste concurrent van de Vel-
zenaren E.D.O. heeft bovendien tegen
Hermes D.V.S. een lastige uitwedstrijd
voor de boeg en het is niet onwaar
schijnlijk, dat de voorsprong van de
leiders na Zondag nog groter zal zijn.
Het onverwachte resultaat, dat D.H.C.
vorige week tegen Neptunus behaalde
zal de Delftenaren wel inspireren om
tegen Feijenoord goed voor de dag
te komen. Voorhands geloven wfl ech
ter in een overwinning van de Rotter
dammers. Thuis won K.F.C. met ge
ring verschil van Zeeburgia. Ook nu
weer zal het verschil gering zfln, maar
wfl vermoeden ten gunste van Zee
burgia.
Moeilijkheden in 't Oosten
(van Nederland).
En dan zijn we weer in het Oosten
aangekomen, het district waar geen
peil op te trekken is en dat iedere
Zondag weer voor Verrassingen zorgt
Ook is dit het district waar ruim 30%
van de uitslagen gelijke spelen zfln.
Met dit voor ogen is een verslaggever
huiverig te gaan voorspellen wat
Hengelo en N.E.C. zullen doen, is het
riskant om te zeggen, dat A.G.O.V.V.
wel van Zwolse Boys zal winnen, al-
PUZZLE 63.
LETTERS EN CIJFERS
De drie lettersommen zagen er in
cijfers als volgt uit:
68x91 6188
72 x 96 6912
30 x 54 1620
Het getal van zes letters was: 703468.
Wfl mochten weer een aantal keurig
verzorgde oplossingen ontvangen. Na
loting onder de inzenders van een goe
de oplossing is de wekelijkse prijs a
f 5 ditmaal ten deel gevallen aan de
heer A. v. d. Laan, Lflsterbeslaan 15,
Beverwijk. Gefeliciteerd! Deze prijs
zal worden toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
PUZZLE 64.
WOORDEN EN EEN SPREEKWOORD
Wanneer men de elf woorden, die
voldoen aan de hieronder gegeven
omschrijving en het aangegeven letter-
aantal in de aangegeven volgorde on
der elkaar zet, vormen de eerste let
ters van boven naar beneden gelezen
en daarop aansluitend de laatste let
ters gelezen van beneden naar boven
een bekend gezegde.
1. Ziet men niet in de zomer
(11 letters)
2. tussenkomst (11 letters)
3. lustoord 8 letters)
4. onderwijsinrichting 9 letters)
5. zonder limiet 9 letters)
6. onderzoeker (10 letters)
7. afnemend (10 letters)
8. mooie kleur GO letters)
9. plaats in België 7 letters)
10. nuttige taal 9 letters)
11. soort van toeslag (14 letters)
Welke zijn de bedoelde woorden en
wat geven de eerste en laatste let
ters te lezen?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 23 December aan de
Redactie van dit blad (Er wordt weer
«en prfls van f 5 verloot).
leen omdat deze ploeg een betere
plaats op de ranglflst inneemt. En wat
zeggen van Enschedese BoysEn
schede of WageningenQulck. Neen,
wfl wachten maar rustig de telexbe
richten van Zondag af om te kflken
of zfl daar in het Oosten de situatie
nog ingewikkelder hebben gemaakt.
Overigens zal bfl ons in het Oosten
die ingewikkelde situatie wel spoedig
worden opgelost, hetgeen wfl niet van
alle ingewikkelde Oostelijke kwesties
kunnen zeggen.
Helmond krflgt in district IV de
kans om uit de gevaarlijke zóne te
geraken. De uitwedstrijd tegen de
Spechten kan in ieder geval gewon
nen worden, terwijl concurrent Julia-
na een zware uitwedstrijd tegen
M.V.V. voor de boeg heeft. N.A.C.
gaat bfl T.S.C. twee punten weg halen.
Limburgia heeft het daarentegen ver
moedelijk wel lastiger bfl het bezoek
van Brabantia.
Dat Bleflerheide en Eindhoven het
elkaar in district VI lastig gaan ma
ken betekent voor P.S.V. een unieke
gelegenheid om één of misschien wel
twee plaatsen op de ranglflst te stfl-
gen. De dramatische daling van Lon-
ga heeft deze ploeg blijkbaar uit het
evenwicht gebracht Toch zien wfl
winstkansen ln de thuiswedstrijd te
gen Spel. Emma.
Nog een record.
Heerenveen gaat zfln ongeslagen
record tegen Leeuwarden verdedigen
en zo goed als zeker met succes. De
enige spanning ln het Noorden be
staat in de strfld om de laatste twee
plaatsen te ontlopen. Belangrijk zfln
daarom de ontmoetingen Emmen
H.S.C. en AchillesSneek.
naar persoonlijke smaak, want
alle drie zijn goed tegen ruwe
rode handen en schrale huid:
Purol (balsem) - Hamea (crème)
Hamea (gelei). In prijzen v. 30*75ct
£)E ZIELEN der mensen leefden vroe
ger, zo vertelt Plato in een zijner
dialogen, in hemelse gewesten. Zij leef
den er samen met de Goden, en maak
ten de hemeltocht mee, die de Goden
ondernamen. De Goden, Zeus vooraan,
reden in een tweespan ten maaltijd.
De tocht begint. De prachtige, edele
paarden der Goden trekken de wagen
steil omhoog langs het hemelgewelf.
Aangekomen op het hoogtepunt staan
zfl stil. Daar aanschouwen de Goden
wat boven de hemel ligt. Het is het
onbeschrijfelijke rijk der waarheid, der
goedheid en der schoonheid. Geen
dichter kan dit oord, waar de eeuwige
gestalten van het zijnde onveranderlijk
toeven, bezingen. Wanneer de Goden
dan hun zielen met waarheid, schoon
heid en goedheid hebben gevoed, gaat
de tocht langs de andere zijde van het
hemelgewelf weer naar beneden.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
De zielen der mensen leefden vóór
hun geboorte samen met de Goden. Zij
mochten deze hemelse tocht meema
ken. Ook de ziel der mensen is een
tweespan met een wagenmenner. De
wagenmenner is de rede, het inzicht,
het verstand. Een der paarden is de
moed, de wil Dit paard is goed. Zou
het andere paard even goed zijn, dan
zou de mensenziel deze tocht even goed
volbrengen als Zeus zelf. Maar helaas
is het tweede paard slecht. Dit tweede
paard is de drift, die de wagen steeds
maar omlaag trekt. Zo heeft de wagen
menner de grootste moeite met z'n
tweespan. Nauwelijks bereikt hij de
hoogste omgang van de hemel. Mis
schien heeft hij even tijd om een blik
te slaan in de hemelse gewesten. Maar
de paarden vragen direct z'n aandacht
weer. Andere zielen komen met hun
tweespan aan. De paarden verdringen
en vertrappen elkaar. Zij verliezen hun
vleugels. En de tocht naar beneden
wordt een val, diep, zeer diep.
Zo vallen de zielen op de aarde,
waar zij aan het stof worden gebon
den. De zielen van hen die nog iets
van de hemelse schoonheid hebben
gezien, komen in de lichamen van
wijsgeren, verliefden of koningen. Of
anders worden het artsen, dichters of
landbouwers. De zielen van hen die
niets gezien hebben van de hemelse
schoonheid, omdat hun begeerte en
hun drift te sterk was, worden ge
bonden aan de lichamen van macht
hebbers en dictatoren
70 ZAG PLATO, omstreeks 400 vóór
Christus, de mens. In strenge be
grippen kon hij deze visie niet neer
leggen. Hij was wel gedwongen een
dichterlijke mythe te gebruiken om
zijn gedachten uit te drukken.
De ziel van een mens, zo zei hfl,
leeft in het lichaam als in een kerker.
Het lichaam van een mens behoort, met
alles wat we met onze zintuigen zien,
tot deze wereld. Maar deze wereld is
niet de echte wereld. Vergeleken met
de hemelse gewesten is deze wereld
niet anders dan schijn, dan droom.
De echte, de ware wereld is de we-
35
door F. Coppersmith
Pontiac, de aanvoerder, had blijk
gegeven van ware veldheerstalenten en
de troepen, die tot nu toe in het Fort
gelegerd waren, hadden zich slechts op
het nippertje kunnen terugtrekken.
Nauwelijks waren zfl in de laatste
bescherming teruggekeerd, of de
wachtposten meldden dat overal hoog
de vlammen oplaaiden: elke nieuwe
brand betekende een in de as gelegde
farm.
Och, aanvankelijk zag men de toe
stand niet zo ernstig in. Binnen enke
le dagen immers rekende men op de
aankomst van de hulptroepen, die de
Indianen een gevoelig lesje zouden ge
ven. Men had echter buiten het door
zicht van Pontiac gerekend. Een week
nadat de kring rond het Fort gesloten
was meldde een der uitkijkposten, dat
de Roodhuiden de prairie in brand ge
stoken hadden. En dat bericht maakte
een verpletterende indruk, omdat men
begreep hoe moeilijk het zou zijn voor
de hulptroepen zich tijdig een weg
naar Fort Pitt te banen.
En nu was de belegering al sinds
twee weken een feit. In het Fort was
niet alleen gebrek aan munitie voor
ce kanonnen doch ook aan kruit en
kogels voor de geweren was nijpend
gebrek.
Beter was het intussen met de voed
selvoorraden gesteld. De gevluchte ko
lonisten hadden veel vee en voorraden
tarwe en maïs meegevoerd en ook de
voorraden van de Ohio-Compagnie
waren nog op tijd binnen het Fort on
dergebracht.
Daarentegen kempte men met een
gebrek aan ruimte. Het Fort, dat ge
woonlijk slechts aan een paar hon
derd soldaten onderdak bood, her
bergde nu meer dan duizend mensen»
soldaten, kolonisten, vrouwen en kin
deren. De vrouwen waren onderge
bracht in blokhutten, waarin anders
reld de ideeën. Vóór onze geboorte
hebben we iets van deze goddelijke
wereld aanschouwd. Maar onze driften
trokken ons tot het aardse. Want in
ieder mens schuilt de liefde, de eros.
De eros is de dochter van de rijkdom
en van de armoede. Rijk is de liefde,
voorzover zij schoonheid, goedheid en
waarheid kent; arm is de liefde, voor
zover zij deze eeuwige waarden nog
niet volstrekt bezit.
Het is deze liefde, die in ieder mens
een brandend verlangen wakker roept
om omhoog te streven, uit deze we
reld van de schijn naar de wereld van
de werkelijkheid. Want eerst in de he
melse wereld vinden we de werkelijk
heid, de echte werkelijkheid. Daar vin
den we de welhaast tot concrete sub
stantie gevonden gerechtigheid, de ge
rechtigheid zelf. Daar vinden we de
liefde zelf, de schoonheid zelf, de waar
heid zelf.
Wat we hier op aarde liefde of
waarheid of schoonheid noemen, zijn
maar verre afbeeldingen van de oer
beelden, van de ideeën, van al deze
dingen, die de Goden dagelijks aan
schouwen. als zij hun tocht trekken
langs de hemelgewelven. Daarom moet
de mens door wil en rede zijn driften
temmen. Hij moet het onwillige ziele-
paard in toom houden. Want de eros
zal hem terugleiden naar de wereld
van het volstrekte, vanwaar hij afge
vallen is.
VNE MOETEN hier weer afbreken. Ieder
lezer zal bemerken, hoeveel ver
wantschap Plato's leer van de twee
werelden vertoont met het latere Chis-
tendom. Het ls dan ook geen wonder,
dat Plato een enorme invloed op het
Christendom heeft uitgeoefend.
Middenstandsdiploma -
Handelskennis L.O.
RESA - HILVERSUM
Bekende Schriftelijke Cursus
VOOB HEDENAVOND
HILVERSUM I, J01 m Nieuwsberichten
oir 6, 8 en 11 uur VARA: 6,18 Gemengd
Omroep A Capellakoor 6,80 Voor de
Strijdkrachten 1,00 Artistieke staalkaart
VPRO: 7,80 „Wat doet de kerk?"
7,45 Voor de Nederlanders in Duitsland
VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15
The Ramblers 9,00 Socialistisch com
mentaar 9 15 „De bonte bal" 10,00
StradivaSextet 10,25 De mens en zijn
liefhebberijen 10,40 Kwartet Jan Cor-
duwener 11,18 Gramofoonmuziek
HILVERSUM n, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11 uur KRO: 6,00 Kareol-
Septet 6,80 Journalistiek weekoverzicht
6,45 Wie weet hoe deze plaat heet»
7.15 Promenade-orkest 7,50 Pater Jac
Romeyn 8,05 De gewone man 8,12
Gramofoonplaten 8,20 Lichtbaken 8,50
Balletmuizek 9,00 Negen heit de klok
9,15 „Wie neemt de handschoen op?"
10,00 Weekend-serenade 10,30 Actuali
teiten 10,45 Avondgebed 11,15 Gramo
foonplaten
VOOB ZONDAG
HILVERSUM I, 801 m Nieuwsberichten
om 8. 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18
BBC-Symphonie-orkest AVRO: 12,00
Sidny Torch dirigeer,. 1,20 Les Gars
dc Paris 2,80 Het Concertgebouw-orkest
VARA: 5,80 Ome Keesje 5,50 Sport
5,20 King Cole-trio 6,30 Voor de Strijd
krachten 7,00 Radiolympus 7,30 God-
win en Stlberman presenteren AVRO:
8,05 Actualiteiten 8,15 Fragmenten uit
Opera's 9,00 De reis naar de man 9,40
„Music Maestro, please?" 10,10 Zo zijn
er.... 10,30 Bijnamen in de Kamer
muziek 11,15 The Skymasters 11,45
Gramofoonplaten
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 8 9,30, 1, 7,30 en 11 uur NCRV: 8,15
Gramofoonmuziek KRO: 12,40 Orkest
zonder naam 4,10 Voetbal-reportage
NCRV: 6,30 Nederlands Hervormd Kerk
koor 6,50 Orgelopnamen 7,15 Kent gij
Uw Bijbel? KRO: 7,45 Gramofoonplaten
7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone
man 8,12 „Uit en Thuis" 10,37 Actu
aliteiten 10,45 Avondgebed 11,15
Utrechts Stedelijk Orkest
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15
Ochtendvaria 10,15 Arbeidsvitaminen
12,38 Metropole-orkest 1,20 „De Papa-
Vers" 3,00 Bonbonnière 6,20 Paul
Nero (viool) 6,30 Voor de strijdkrachten
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15
En nü aan het werk 1,15 Mandolinata
6,15 Sportrubriek 6,30 Met band en
plaat voor U paraat 7,15 Onder de NC
RV-leeslamp 7,30 „Is vliegen veilig?"
IXITMAAL ter inleiding het antwoord op een verzoek van een der
lezers tot herhaling van een probleempje, dat ik destijds voor de
microfoon vertelde: een fanatiek heer, die niet ver van een breae rivier
woonde, ging zomer en winter iedere morgen in zfln badjas naar de
oever, gooide zfln jas af en zwom driemaal de rivier over. Wat klopt er
niet in dit verhaal? Het antwoord luidde: Als hij driemaal de rivier
overzwemt, komt hij telkens aan de overkant terecht, dus daar, waar
zijn badjas niet ligt. Dat is het onlogische in het verhaal.
De nieuwe vragen luiden als volgt:
1. Wie is de ontdekker van de zwaartekracht?
2. Een vader is 70 jaar en zfln zoon 28 jaar. Over hoeveel jaar is de
vader tweemaal zo oud als zijn zoon?
3. Waarvan maakte Kapitein Netno, de held van Jules Verne, gebruik:
van een paard, een onderzeeboot oj een vliegmachine?
4. Is het mogelijk dat iemand met flinke vlugge pas loopt, zijn han
den in de zakken en zwaaiend met zijn wandelstok?
5. Noemt U eens 2 Amerikaanse generaals uit de Tweede Wereld
oorlog, die nu een belangrijke burgerfunctie uitoefenen.
6. Welke zijn de A.B.C.-landen van Zuid-Amerika?
7. Noem eens 3 woorden die met „hage" beginnen.
8. „Toen de auto een lekke band kreeg, sloeg deze over de kop".
Wat is er onjuist in deze mededeling?
9. Hoe luiden de namen van de twee schiereilanden, die bekend zijn
als de voet en de hiel van Italië?
10. Wat is het grootste paleis ter wereld?
(Voor de antwoorden zie men tussen de advertenties.)
Wat nog in geen land werd uitgegeven
is zojuist in de bekende CULTUUR-
SERIE verschenen, n.1. het complete
relaas van
„DE WERELDOORLOG 1939-'45".
Dit objectieve verhaal over 's wereld's
meest dramatische „schaakspel" werd
speciaal voor de algémeen ontwikkelde
leek geschreven door de Majoor van de
Generale Staf B. KONING, die de be
schikking kreeg over alle documenten.
Deze in geheel linnen gebonden en op
prima houtvrij papier gedrukte CUL-
TUURSERIE-uitgave is verlucht met 76
irterst deskundig ontworpen schetsen
en situatie-tekeningen en 54 kunstdruk
illustraties der belangrijkste personages
en is ingeleid door Z.K.H. Prins Bern-
hard der Nederlanden. Uw eigen boek
verkoper is enthousiast.
71. Daar heeft me die Pam een hele
goede daad gedaan. Hij heeft zijn
worst, die Moeder voor hem heeft
klaar gemaakt en waar hij zo'n vrese
lijke trek in had, aan de arme oude
bedelaar gegeven. „Hier, eet u maar
op", zegt hfl nog eens. „Ze zijn heer
lijk. Pim en Pom kijken zwijgend toe.
Ook zij hebben gevoeld wat hun plicht
was, maar Pam was de eerste, die het
gedaan heeft.
72. „Hier hebt u mijn worst ook",
zegt Pim en duwt de bedelaar een
tweede worst in de hand. „En de mij
ne ook", roept Pom en even later staat
de oude stakkerd met een verbaasd ge
zicht naar de drie worsten in zfln
hand te kijken. Moeder kijkt met een
gelukkig gezicht toe. Ze heeft er zich
niet in willen mengen, maar ze is trots
op haar drie zoons, dat kur je zo zien.
SLECHT GESPEELD?
Het is in sommige gevallen moeilijk
te beoordelen, of een spel al of niet
goed gespeeld is. Het gaat in de prak
tijk maar al te vaak zo (helaas) dat
de uitslag beslissend is voor goed- of
afkeuring. Ook al speelt men nog zo
slecht, de partner ergert zich niet, als
men het spel wint. Evenzeer ten on
rechte barst vaak de critiek los, als
men het spel verliest. Een juiste analy
se abstraheert zich echter van het re
sultaat. Daarom is het juist zo lastig
een goede beoordeling te geven.
Wat zegt men bijv. van het volgende
spel:
S.: a-9-6
H.: 7-2
R.: h-b-7
KI.: h-10-9-4-3
S.: b-7-5-4 S.: 10-2
H.: h-10-6-4 H.: v-9-8-5-3
R.: v-8 R-: 5-3
KI.: a-8-5 KI: v-b-6-2
S.: h-v-8-3
H.: a-b
R.: a-10-9-6-4-2
KI.: 7
Biedverloop:
Z: 1 R; W: doublé; N: redouble; O: 1 H.
Z: pas; W: pas; N: 2 KI.; O: pas.
Z: 2 Sch.; W: pas; N: 3 Sch.; O; pas.
Z: 3 SA. allen passen.
W. kwam uit met H. 4; O de v.; Z
het a.
Indien de R. maar goed zitten, heeft
Z geen zorg.
Maar indien R. v. niet valt of in
dien Z verkeerd snijdt dreigen W-O
op zfln minst 4 H. slagen, 1 R. en 1 KI.
slag te maken.
Z ging aldus te werk: Hij speelde
een kleine R. uit de hand naar R. h.;
vervolgens R. van tafel en snijden op
R v. Waarom aldus gespeeld? Het ver
schil tussen niet snijden en wel snij
den is slechts zeer gering. De kans, dat
de R. vallen, is slechts iets groter dan
de snljkans. Maar waarom dan niet op
vallen gespeeld, als de kans nu een
maal iets groter is?
In de eerste plaats heeft W gedou
bleerd, waardoor de kans al iets stijgt,
dat W een singleton heeft. In de twee
de plaats wil Z niet riskeren, dat O
san slag komt, als O R. v. derde heeft,
want als O aan slag komt. speelt O
natuurlijk H. na; daarentegen als W
aan slag komt. is het nog niet zeker,
cmdat W niet kan uitrekenen, dat Z
H. b. sec heeft.
Inderdaad, W. kwam aan slag met R.
v., maar speelde toen geen H. na, maar
een kleine KI., teneinde te proberen
zijn partner aan slag te krijgen. Z nam
echter met KI. h.
Aldus won Z toch zijn spel. Maar
toch blijft het een vraag of Z goed
gespeeld heeft. Waarde lezer durft u
deze vraag te beantwoorden? Alleen
nog één waarschuwing: de Z. die dit
spel speelde, was de bekende Ameri
kaanse expert Sam Fry Jr. Bedenkt
dit, voordat gij een veroordelend von
nis uitspreekt.
Mr. E. C. GOUDSMIT
de soldaten verbleven; de mannen
kampeerden in tenten.
Desondanks heerste er overal een
ontzettend gedrang. Niet zelden strui
kelde men op klaarlichte dag ergens
over een slapende, die 's nachts op
wacht was geweest, en die het eerste
bet beste vrije plaatsje benutte om de
moede leden te strekken.
Men had koortsachtig gewerkt om
het Fort in staat van verdediging te
brengen. Telkens weer verlieten pa
trouilles soldaten het Fort om te
trachten een uitweg te vinden Maar
overal werden zfl door de waakzame
Indianen opgevangen en ontsponnen
zich korte gevechten, zodat er wel
haast onophoudelijk schoten knalden.
Meer dan duizend mensen waren
zo, dag in dag uit, gedwongen om
dicht op elkaar te leven. Ieder was
geprikkeld en uiterst gauw op de teen
tjes getrapt. De vrouwen huilden bij
het minste en geringste, de kinderen
verveelden zich en schreeuwden, de
mannen hadden voortdurend ruzie
ever de geringste kleinigheid.
Drankmisbruik verergerde deze toe
stand niet zelden, maar ook bracht
de whiskeyfles maar al te vaak uit
komst bij twisten, een soort genees
middel, waardoor men zich weer ver
zoende en uitbarstingen van luidruch
tige vrolijkheid het gevolg waren
waarbij luid gezongen ?n gelachen
werd.
Tegen de avond van de veertiende
dag wilde Claire juist in de haar en
Nancy toegewezen soidatenblokhut
binnengaan, toen zij uit een tent schor
re stemmen hoorde, die een lied zon
gen. Als aan de grond genageld bleef
zii staan. Het waren de woorden van
hetzelfde lied. waarvan Egilson de be
ginregels had gezongen in antwoord
op haar vraag, waar Nancy vandaan
was gekomen.
„Waar hoorde je thuis
Eer je uitvloog?
Hoe is je naam,
Tom, John of Sam?
Niemand weet wie je bent
Niemand kent je hier
Woonde je in een paleis
Of was je een stalknecht?
Hier vraagt men alleen
Of je een man bent.
Waar hoorde je thuis
Eer je uitvloog?"
Lang stond Claire voor de blokhut.
Mensen wrongen zich langs haar heen
maar zij luisterde naar het koor van
schorre stemmen, totdat het zingen
eindigde, het zingen van een lied, dat
haar zo aan de koppige Egilson deed
denken.
Toen zij uit de blokhut kwam vond
zii Nancy hurkend voor het vuur, op
Indiaanse wflze stukjes vlees rooste
rend aan het spit. Elk ogenblik konden
Hilthy, Weber en de anderen van het
werk aan de borstwering van het fort
terugkeren. Claire vroeg aan Nancy of
er weer soep gekookt moest worden
om de hongerige magen te vullen. Be
reidwillig gaf Nancy een pan aan. El
ke dag was er nu soep omdat er ge
brek aan groente was. Ook was er
haast geen melk meer, omdat er geen
voer meer voor de koeien was. Daar
om was er maar een gerecht, dat ieder
een zo langzamerhand verfoeide, vlees
soep.
(Wordt vervolgd)
^ANNEER de oudste christenen hun
advent vierden, lazen zfl het
verhaal van Jezus' intocht in Jeruza
lem. Op een ezel was hun Heer de
hoofdstad binnengetrokken, omstuwd
door juichende aanhangers. Er was ge
zwaaid met palmtakken, als teken der
overwinning. De stad had een enkel uur
verkeerd in een vreugderoes.
Maar al spoedig was alles verlopen.
Ev kwam geen nieuwe koning; Jezus
hok zich terug; alles bleef bij het oude.
De kruisiging was een week later het
resultaat van deze teleurstelling.
De oudste christenen lazen in de ad
ventstijd dit verhaal. Het was alsof zfl
zich daarmee goed wilden inprenten,
dat Jezus gekomen was, vroeger, in het
verleden. En hij was gekomen als een
ergernis. Tegelijk echter wisten zfl
daarvoor waren zfl immers christenen
dat deze ergernis slechts de keer
zijde was van de zegen en redding, die
de vredevorst gebracht had.
Christus was gekomen, als ergernis
en als zegen.
pOCH BLEEF het daarbij niet. Want
weer zagen deze oude christenen
hun Heer op zijn ezel trekken naar het
bolwerk der Romeinen. Zij wisten, dat
hij incognito gegaan was. De Heer der
hemelen op een ezelZfl wisten
nu ook, dat de intocht van hun Heer
tegen het eind van zijn leven wel een
halverwege afgebroken daad had moe
ten blijven. Want kruis en opstanding
moesten eerst nog volgen. Nu echter
leefde hun Heer! Nu was hij in glorie
opgenomen bij zfln Vader. Nu was lifl
waarlijk de vorst van hemel en aarde.
Zou hfl dan z'n volgelingen op aarde
nog lang in verdrukking en ellende
achterlaten? Integendeel! Nu zou hfl
spoedig weerkomen als triomphator. Hij
zou de zijnen tot zich nemen Hij zou
zijn goddelijk en eeuwig rijk stichten.
De tweede advent zou een glorie zfln,
een triomf, een juichend feest.
Zozeer leefde sommige groepen van
deze oudste christenen in deze gedachte
van de spoedige wederkomst van hun
Heer, dat zij hun aardse plichten ver
waarloosden. Waarom zouden zfl een
nieuwe onderneming op touw zetten,
waarom zouden zij trouwen, waarom
zouden zij sparen voor hun oude dag,
wanneer Christus ieder ogenblik kon
komen- om zijn .vrederijk te stichten?
]y[AAR HET VREDERIJK bleef uit. De
tweede advent liet op zich wach
ten, maanden, jaren, eeuwen. Een ver
wachting echter kan niet altijd gespan
nen blijven. Zo is in de loop der
eeuwen langzaam aan de verwachting
van Christus' wederkomst verbleekt.
Men geloofde niet meer in Hem, die ko
men zal. Men dacht niet meer aan het
Godsrijk, dat als een wonder, als het
ware vertikaal, zou neerdalen op deze
aarde.
In plaats daarvan groeide meer en
meer de gedachte, dat het vrederijk
niet vertikaal, maar horizontaal zou
komen. Niet van boven, van God zou de
laatste redding komen. Maar de mensen
van het platte vlak zouden langzaam
aan. in ernstige samenwerking, een we
reld van vrede en rechtvaardigheid
stichten. Zo dacht men b.v. in de
vorige eeuw. Zo denken nog velen.
pOCH IS DIT „horizontale" vooruit
gangsgeloof in onze eeuw danig
geschokt. Iedere krant die u in
handen krijgt, knaagt opnieuw aan
deze verwachting van de gestadige
vooruitgang. Want het blijkt overdui
delijk dat mensen, al zfln ze met de
beste bedoelingen bezield, het eeuwi
ge vrederijk niet brengen of kunnen
brengen.
Daarom gaan onze gedachten in deze
adventstijd weer terug naar de Koning,
die incognito zijn hoofdstad binnen
rijdt. Nog gaat Christus incognito door
de wereld. Nog toeft zijn rijk. Maar de
gelovige weet het: Toch is Jezus Chris
tus de Heer! Zijn rijk zal komen als
het grote wonder. Aan het eind der
geschiedenis zal het kind van Bethle-
hem, de kruiseling van Golgotha staan.
Daarom bidden wij, juist in de ad
ventstijd: Uw koninkrijk kome. Daar
mee vragen wij, of de almachtige per
soonlijk ingrijpt in onze tijd. Daarmee
vragen we licht van God over ons
donkere, sinistere gepruts. Wij vragen
aan Christus om de demonische ban,
waarin onze wereld besloten schijnt te
liggen, te doorbreken. Wij vragen
daarmee om de bevrijding van allen,
die rechteloos zijn, verdrukt, in armoe.
Wij vragen of kortweg ieder mens van
God de hem oorspronkelijk eigen, god
delijke waarde mag ontvangen. In deze
tweede bede van het Onze Vader vra
gen wij om klaar te staan voor Gods
d'enst on elk terrein.
Wij geloven in Hem die komen zal.