Oudejaar |lpïlï| Bim „Bamfo/ cfe geschiedenis van Kostelijke tekenfilm van Walt Disnev een hertje eveningen en Zandvoort wensen speelzalen TWEEDE PIANO-CONCERT VAN RACHMANINOFF 1 Een vreemd verhaal voor Oudejaarsavond door Bert Prinsen Geerligs Onze Schaakrubriek i 011 i IfA FANTASIA" IS THANS EEN NlF.nwr Prr *,r rr 4 MlIfflAfi tl DECEMBER 1»48 v« n-^r D,s»Ey J5U »«0r Want „BamW i 'T d(,er verschillende andere films uit de Disneu T Mera aIweer ,.as eert experiment en als zodanig allermin.t 4 gevolgd. „Fantasia" beschikt. Hij houdt zich hier bezig met het uiiheoijo uitzonderlijk ta!en' ïïet zich weinig aan experimenten maar zet onl T diere^abeI' Sren een fleurig schouwspel voor nJin 'LTr, cha;mante —dar geïdealiseerd ten dele en gestuleerd RnmhP |C werkelijkheid aan de eerste grote tekenfilm, dteWalt d£?«JET h'™ner{??™ the seuen dteorfs", en in het bijzonder dan aan die delen,' waarin een men gelijke figuren voorkomen, maar uitsluitend de dieren -,-nZi konijntjes, uilen en vlinders de acteurs zijn. vogels, herten, pAMBI" IS HET VERHAAL' van »>D een hertenjong, prins van het woud. Het vertelt van zijn jeugd tus sen de andere bos-dieren, het konijntje „Stamper", de kwartels en de vlinders, de verlegen bunzing, die van Bamfci de zoete naam „Bloem" krijgt, de nurkse uil en het reetje Faline. Bambi ont dekt de wereld, het bos om hem heen en de lente. Hij maakt kennis met de bloemen en met de lenteregen, die in zoetklinkend rhythme op de bladeren ruist Hij verkent de sneeuw en laat zich door zijn vriendje Stamper met het ijs en de vreugde van het schaat- MET IS op de Oudejaarsavond, dat wij even achterom kijken. Velen van ons hebben in het afge lopen jaar in de zonzijde van het le ven een gemakkelijk begaanbaar pad gevonden, anderen hebben zich een weg moeten banen door schier onover komelijke hindernissen en slechts de wil te zullen slagen heeft hen op de been kunnen houden. Velen zijn vastgelopen in een laby- rinth van duistere wegen en hebben de hoop verloren, dat voor hen nog eenmaal het licht van een zonnige dag zal schijnen. Waarom leeft de ene mens in de zon en de ander in de schaduw? Wij kunnen dat niet verklaren, maar diep in ons is de zekerheid, dat een hogere macht ons leidt en dat al les in ons leven deel uitmaakt van een wondermooi geheel. Wie een borduurwerk aan de ach terzijde bekijkt ziet slechts 'n schijn baar doelloze mengeling van draden en slechts hij, die de voorzijde zien kan beseft hoe al dit onbegrijpelijke ten slotte tot een uiting van kunst en schoonheid is geworden. Niemand van ons kan aan de andere ziide van dit leven kijken, maar wij moeten geloven en vertrouwen, dat onze vreugden en zorgen nodig zijn om het doel te bereiken waartoe de Schepper van alles ons dit leven heeft geschonken. Dat elk dier en elke plant is gescha pen in het milieu waarin het thui' hoort, doet ons beseffen, dat niets in deze wereld aan het toeval is overge laten. Maar dan is ook de mens, in de vol maaktste vorm van dierlijk leven, geen toevallige verschijning, dan heeft ook ons leven een doel en dan zal van geslacht op geslacht in eén voor ons onoverzienbaar aantal eeuwen dat doel bereikt moeten worden. Dan heb ben wij een dc/el, dat langzaam en ge leidelijk benaderd kan worden en waarvoor elk mensenleven waarde en betekenis heeft. Wanneer wij dan luisteren naar de stem diep in ons hart, wanneer wij onze levensweg zoeken met ons gewe ten als compas, dat ons door wroeging of vreugde doet beseffen of wij de goe de richting volgen, dan weten wij met grote zekerheid, dat wij onze levens taak het beste vervullen. In het verhaal van Jezus' geboorte, van Zijn leven en Zijn dood ligt de duidelijkste aanwijzing in welke rich ting wij moeten gaan. Wij hebben ons korte leven niet ge kregen om naar roem en eer, naar geld en macht te streven, want dat al les is van geen betekenis en doet ons met ledige handen staan als wij reken schap van ons leven moeten geven. Wy kennen de vreugde des harten niet als wij ons ten koste van ande ren verrijken, maar als wij blijdschap brachten in het leven van hen, die on ze hulp en liefde, ons vertroostend en opwekkend woord van node bleken te hebben. Er zullen op de Oudejaarsavond ve len zijn, die een dierbare dode herden ken. Wij eerbiedigen dat verdriet, maar bedenkt, dat niemand onzer door de Dood gespaard wordt en dat de vraag of ons leven iets korter of langer zal zijn van minder betekenis is als v\ ij de innerlijke zekerheid hebben dat onze taak aan de grens van dit leven met eindigt. Wanneer wij geloven kunnen, dat allen, die elkaar innig lief hadden na de dood herenigd zullen worden, dan zal 't scheiden minder zwaar v m len omdat het slechts van korte duur zal zijn. Onze taak is hier nog niet- ten einde en als de klok haar twaalf slagen heelt laten horen zal onze voet weer ove •ieuwe wegen moeten gaan. Laten vrij trachten, in het jaar dat Komen gaat, datgene te doen wat ons aert ons ingeeft. Wie aan het einde van het jaar b seft, dat hij anderen ten zegen is ge weest, kan met de zon in 7111 naar de afgelegde levensbaan en weer voorwaarts gaan me d0 de zekerheid, dat hij op - pad is. n en en nemen in een nieuwe afzon dering de draad van hun leven weer op. Ze ervaren opnieuw de kringloop van het jaar en wanneer de lente in het woud de winter verdringt, lopen de dieren weer uit, fluisteren elkaar wat in het oor en maken zich op voor een feest: Bambi en Faline houden trots ontvangdag en de dieren raken niet uitgekeken op twee jonggeboren liertjes, nieuwe prinsjes van het woud. QEZE KRINGLOOP van 't leven kreeg in Disney's film een gave en tere uit- senrijden vertrouwd maken. Hij leert ook de mens kennen, ziet hem nergens, maar hoort 't verraderlijk gesnerp van zijn geweerschot. En Bambi's moeder blijft achter, wanneer de moordzuch tige mens een nieuwe jacht ontketent. Bambi valt net als zijn vriendjes, het konijn en de bunzing, ook ten prooi aan de liefde. En de tere woud-roman ce krijgt hier een van zijn fraaiste hoogtepunten. Bambi vecht met een medeminnaar, overwint en begint het schoonste avontuur van zijn leven met Faline als gezellin. Het avontuur krijgt een wrede ontknoping, wanneer een grote drijfjacht het woud onveilig maakt. Een bosbrand drijft de dieren uit hun schuilplaatsen naar de hinder lagen van jagers en jachthonden. En Bambi en Faline zoeken met alle an dere dieren hun heil in een panische wedren met leven en dood. Ze ontkcr- beelding, fris en charmant en vol kostelijke vondsten. De tekeningen verrassen door een bijzonder toege wijde dierstudie. Disney brengt hier geen nabootsing van de realiteit, maar is weer teruggekeerd tot een bijzon dere werkelijkheid die zijn eigen fan tasie schept. In dit opzicht alleen al is ..Bambi" beter geslaagd dan indertijd ..Sneeuwwitje", omdat Disney hier nergens een imitatie van het werke lijke leven geeft zoals bij de mensfigu- len in „Sneeuwwitje" en het toepas sen van de perspectief. De tekeningen van „Bambi" zijn alle geheel in twee dimensies opgelost en hebben hier door een eigen sfeer, die een bijzonder sterke werking heeft en een volkomen harmonie vormt met de subtiele sprookjesatmosfeer' van het gegeven zelf. Maar Disney ging met „Bambi" nog verder dan in „Sneeuwwitje Tekening, kleur en geluid vormen hier een bijzonder sterke eenheid, omdat elk dezer drie onderdelen een eigen functie in de film heeft. Zo krijgt de verliefdheid van de zwart-witte bun zing een prachtige typering, wanneer Disney het diertje laat blozen tot in zijn staart. De kleur heeft verder een eigen sterke werking in de dans van de herfstbladeren. En het geluid is in deze film niet enkel begeleiding en décor, maar spreekt ook een eigen taal. zoals in de episode, dat de eerste croppels van de lenteregen van blad op blad lekken in een steeds sneller wordende en later weer afnemende cadans. gAMBI IS DE TEKENFILM op haar best. Een verrukking vol ■fleur en zwierigheid, wat zoetelijk soms. maar desondanks van een bij zondere aantrekkelijkheid. De dier- figuurtjes in deze film werden tot kleine persoonlijkheidjes; anders dan Mickey Mouse en consorten, die ten slotte mens-imitaties zijn, laat Disney de dieren hier volkomen zichzelf blij ven, ook al zijn hun gedragingen soms gespiegeld aan die der mensen. „Bam bi" is rijk aan prachtig geslaagde vondsten, zoals de verschijning op en kele hoogtepunten der film van het koninklijke vaderhert. Koninklijk van gestalte en een hoogtepunt ook op zichzelf in de reeks van verrassende dierfiguren. „Bambi" dartelt in al haar zwierigheid niet over de opper vlakte heen, maar geeft bovendien zonder te moraliseren een tragedie ir> een notedop, waarvan de les moei lijk is mis te verstaan. En de wijze, waarop deze tragedie gesuggereerd wordt het vuil-gele licht dat de kleuren van het landschap aoet ver bleken, wanneer de mens op jacht gaat, en de vlammen, die het woud steeds verder verteren heeft een bijzondere oorspronkelijkheid. „Bambi" is niet enkel bekoorlijk, maar is hoe vreemd het ook moge klinken bij <-en dierenfabel warm-menselljk. Ze bewijst tevens de macht van de teken film om een eigen wijze en met éigen, volkomen van onze werkelijk heid onafhankelijke middelen een sfeer te scheppen en een taal te spre ken, die van over de grenzen tussen fantasie en realiteit naar het hart reikt. Het bestaansrecht van de teken film, die meer dan charmant en amu sant te zijn ook als film een kunstzin nige waarde kan hebben, wordt door .Bambl" bewezen. En daarom vooral ook is de kennismaking met het origi neel vertelde simpele en vreugdevolle verhaal van een hertje, dat de wereld verkent, een oprecht genoegen. LONG-SHOT. Een millioen voor Nederlandse roulette Naar onze Haagse redacteur meldt is in de Residentie in oprichting een Maatschappij tot Exploitatie van Rou lette. Tien belanghebbende financiers hebben bij de Rotterdamse Bank. bij kantoor Den Haag. tezamen een kapi taal gestort van één millioen gulden. Tevens hebben zU bij de ministers van Justitie, van Financiën en van Econo mische Zaken een verzoek ingediend om een wetswijziging aanhangig te maken tot wijziging van de wet in dier voege, dat hazardspel zou kunnen wor den toegelaten. Mocht zulk een wij ziging tot stand komen, dan zullen zü concessie aanvragen voor Scheveningen en Zandvoort. Twee overwegingen hebben de ini tiatiefnemers ertoe gebracht deze stap pen te nemen. In de eerste plaats heeft de aanneming van de Totalisatorwet door de beide Kamers der Staten Ge neraal. nu kortgeleden, bij hen de overtuiging doen postvatten, dat de meerderheid der volksvertegenwoordi ging geen bezwaar maakt tegen hazard spel in het algemeen. In de tweede plaats menen zij. dat Nederland in het kader van de Economische Unie met de Zuiderburen niet bij België mag achterblijven. Als de grenzen open gaan en België kan de vreemdelingen casino's bieden en Nederland niet. dan zal een groot deel van het toerisme kunstmatig worden weggezogen naar de Belgische badplaatsen. Een niet te verwaarlozen bijkom stigheid is, dat de exploitatie van een roulette zowel deviezen brengende vreemdelingen trekt als belastingen op brengt. Uit een onderzoek in het bui tenland is gebleken, dat één enkele loulettezaal 4 a 5 millioen gulden per jaar voor de schatkist kan opbrengen als de Staat 60 pet. van de winst op strijkt. En de Maatschappij i. o. is be reid dat deel af te staan. Het schijnt, dat men op 't Ministerie van Financiën dan ook wel voelt voor toelating. Dezer dagen heeft de directeur-gene raal van de Belastingen tenminste na mens de minister van Financiën ter zake een advies gezonden aan de mi nister van Justitie. Het overleg in regeringskringen is nu gaande. Thans clandestien Hoe zal het uitpakken? De gemeen telijke overheid zowel te s-Graven- hage (Scheveningen) als te Zandvoort staat niet afwijzend tegenover toela ting van de roulette. Immers, in feite is het zo, dat dieer al is. Alleen in de residentie vindt men zeker een twintig rouletteclubs in gesloten hui zen. Men betaalt er een rijksdaalder „lidmaatschapsgeld", krijgt er kosteloos TELKENS ALS OUDEJAARSAVOND NADERT of als ik het Tweede Piano concert van Rachmaninoff beluister, moet ik denken aan een mysterieuze belevenis. Het begon jaren geleden in de ruime hal van het Garden City Hotel in de buurt van Roosevelt Field. Op een avond luisterden we aandachtig naar een zekere Leslie Cooper, een merkwaardige en interessante figuur, die één der eerste autogirovliegers van Amerika was. Cooper gaf ons verslag van de allereerste hlind-landlng per hef schroef vliegtuig. Op zichzelf was dit verhaal niet erg boeiend, maar het was in elk geval een „aviatische primeur". Op een inkt-zwarte avond, had Leslie In zijn Kellett-autoglro met onver wachte, hevige tegenwinden te kampen gehad, waardoor hij slecht opschoot en zijn beperkte benzinevoorraad angstig snel verminderde. Hij hoopte nog er in te slagen een verUcht veld te kunnen bereiken, maar plotseling begon ziin motor te sputteren, sloeg af en er bleef voor de wanhopige Leslie niets anders over dan de autogiro met zijn neus in de wind te houden en zich domweg te laten zakken. Het drama speelde zich af ergens tussen Albany en ^Plotseling voelde Leslie een hevige schok. Hij was ergens op een boerenerf neergekomen, gelukkig zonder schade te hebben aangericht aan silo's of schuren Ook zijn autogiro was wonder boven wonder geheel in tact. De eer ste historische blindlanding met een hefschroefvliegtuig was keurig volbracht. TOT ZOVÈR HET VERHAAL van Cooper. Nu wil ik u, voordat ik ver der ga, eerst iets over Leslie zelf ver tellen. Hij was in het plaatsje Paoli in de staat Pennsylvania geboren en ik ben er van overtuigd, dat er een flinke scheut onvervalst Indianenbloed door zijn aderen siepelde. Zijn gitzwarte ogen boorden dwars door je heen. Hij was een zogenaamde Criickshot", dat wil zeggen, dat hij zowel als jager als op ieder ander ge bied van sport volkomen zuiver mikte. Hij sprak niet veel. maar als hij het woord nam, zwegen we automatisch, want wat hij te vertellen had, was al tijd interessant en leerzaam. Cooper was in alle opzióhten een pionier. Hij had zich gespecialiseerd op hefschroefvliegtuigen en hij was ue eerste vlieger, die met zo'n molenwiek apparaat van de West- naar de Oost kust van Amerika vloog. Zijn vacanties bracht hij altijd in de wildernis door. Dan nam hij een tent mee, blikjes, een geweer, wat potten en pannen en als metgezel: een hond. We waren altijd nieuwsgierig te zien, wat Leslie na zijn vacantie uit de rim boe mee naar huis genomen had. Eens was dat een cartonnen doosje met een dikke mestkever. Volgens hem bezat dat dier een stel voorpoten, dusdanig sterk en gunstig afgeveerd, dat hij de bouwers van het landingsgestel van 'n autogiro op deze oer-soliede natuur- constructie attent wilde maken. Een volgende keer kwam hij terug met een metaal-blauwe libel, wier vleugelprofiel zijn speciale vlieg-tech- nische aandacht getrokken had. Geen wonder, dat men hem tijdens de oorlog de verantwoordelijke functie van Pro ject Officer van de afdeUng Hefschroef vliegtuigen. de zogenaamde Rotary Wing Unit" op Wright Field toever trouwde. COMS HAD LESLIE iets van een fa- kir. Er ging iets geheimzinnigs, iets magisch van hem uit. Dan sprak hij over heel andere onderwerpen dan luchtvaart of radio of weerberichten. Die gesprekken vormden de fundering voor onze groeiende vriendschap. Op een zomeravond, toen we weer met een vrolijke troep ettelijke „Old fashions" gedronken hadden en veel lawaai maakten in de hal van het Gar den City Hotel, kwam het ontstellende bericht, dat een onzer beste vrienden met zijn vliegtuig verongelukt was. Er viel een ijzige stilte. Leslie stak een sigaret op en samen gingen we de deur uit. Zijn gezicht stond strak en geheim zinnig. Die avond hebben we nog uren op het verlaten terras van de vliegschool gezeten. Het gesprek kwam op het voortbestaan van de geest na de dood. Ook ovër dit abstracte begrip bezat Leslie een sterk-omlijnde persoonlijke mening. Volgens hem zouden de doden de levenden kunnen bereiken door middel van symbolen, waarschuwingstekens en seinen, maar 't gebeurde te vaak. dat levenden hiervoor doof of blind ble ven. Deze overtuiging vond waarschijn lijk zijn oorsprong in Leslie's eeuwen oude afstamming, uit de eenzaamheid, die hij steeds weer opzocht en uit zijn harmonie met de Natuur. Hij beweerde namelijk, dat hy in de wildernis dik wijls duidelijke tekens uit de cosmos. uit bomen en bergstromen gekregen had. Omdat ik dit onderwerp erg interes sant vond. peilde ik hem voorzichtig, op welke wijze hij mij zou kunnen be reiken wanneer hij vóór mij stierf en waardoor ik zou weten, dat het sein of het symbolisch teken van hem afkom stig was. Leslie deed. alsof hij mij niet ge hoord had. Hij-keek dromerig voor zich uit en floot het Tweede Piano-concert van Rachmaninoff en zei eindelijk som ber: „Wait and see,.,." £N NU MAKEN WE een sprong van ongeveer 10 jaar. Oudejaarsavond 1942 reed ik des avonds laat alleen in een illegale auto van Vrouwenpolder naar Veere op het eiland Walcheren. Het was aarde-donker op de dijk en er blies een hevige storm die ik pal tegen had. Even vóór de rechterbocht, waar ,,'t Dijkhuis" stond, gebeurde iets onverwachts. Mijn motor sputterde en stopte. Tegelijkertijd doofden op on verklaarbare wijze mijn lichten. Mij bekroop het adembenemende gevpel. alsof ik langzaam omlaag gleed. Dat wonderlijke gevoel was onheilspellend en toch van een koesterende veiligheid. Door mijn hoofd zong de melodie van het Tweede Piano-concert van Rach maninoff. Toen was het of ik boven het geloei van de storm uit schoten hoorde. Dat bracht me tot de werkelijkheid terug. Ik stapte uit en duwde mijn wagen -op een boerenerf. Diep in de polder, bij de vrachtrijder Jan Volmer vond ik onderdak. Een luguber Oudejaar In een tochtige schuur bij een wal mend oliepitje, hoorde ik, dat er die avond een felle klopjacht gehouden was op een troep Gealliëerdc parachu tisten. Toen de jonge SS-ers niemand vingen, werden zij zenuwachtig. Ze vuurden op alles wat bewoog. Een rij dende boerenwegen was lukraak be schoten. U bent door het oog van de naald gekropen", zei Volmer. terwijl hij zijn wijsvinger dreigend omhoog stak. En peinzend vervolgde hij: Uw benzine was op. uw motor schee d'r uit. uw lichten doofden't is waar achtig net of iemand u een sein. een waarschuwingsteken gaf JTEN JAAR NA de bevrijding hoorde ik in Amerika, dat Leslie Cooper als luitenant-kolonel van de Lucht macht met een Dakota bij Penns Grove in New Jersey dodelijk verongelukt was. Dat ongeluk had plaats gehad de dag vóór Oudejaar: op 30 December 1942. alle mogelijke dranken aangeboden kosteloos, omdat de clubs geen drank wetvergunning hebben en speelt er tot middernacht roulette en daarna tot vier uur 'i ochtends baccarat. Hoe goed die zaken floreren blijkt wel uit het feit. dat de exploitant van één dier clubs heeft aangeboden voor 3 a 4 ton deel te nemen aan de oprich ting van de genoemde Maatschappij, op welk aanbod men overigens niet is in gegaan. Van het bestaan dezer rouletteclubs, die met een romantisch woord speel holen worden genoemd, is de politie zeer goed op de hoogte. Soms is er een inval, af en toe wordt de inzet in be slag genomen, maar uitgeroeid worden zij niet. De Maatschappij tot Exploitatie van Roulette i.o. heeft zich ook tot de Ka merfracties gewend. Zij zou gaarne zien, dat vóór het a.s. zomerseizoen een^Rou- lettewet werd aangenomen in de zin van de Totalisatorwet Mocht dat ge beuren, dan kan er in 1949 te Scheve ningen en Zandvoort gespeeld worden, want apparatuur en zalen zijn voor handen. In West-Europa is hazardspel verbo den in Nederland. Zweden, Noorwegen, Denemarken en Spanje. VERRASSEND PAARDOFFER IN DE OPENING Spanje, dat het schaakwonder Pomar bezit, heeft opnieuw een jongeling, dia van zich doet spreken, n.1. Toran. Toran is iets ouder, dan Pomar en is pas dit jaar op Spaanse tournooien uit gekomen en met plotseling groot suc ces. Hieronder geef ik een partij van hem, van het tournooi te Aviles, tegen zijr. bekende landgenoot Fuentes. In deze partij kiest Fuentes een enigszins riskante variant van de Spaanse ope ning. Door een paardoffer van Toran wordt hij volkomen verrast. Hij neemt het offer niet aan en komt in een aller ongunstigste stand. De wijze, waarop Toran de partij verder speelt, met schijnbaar vanzelfsprekende, eenvou dige, logische zetten is het naspelen ten volle waard. Spaans. Wit: Toran; zwart: Fuentes. 1. e2e4, e7e5; 2. Pgl—f3, Pb8—c6; 3. Lflb5, a7a6; 4. Lb5—a4, d7—d6; 5. c2c4. Deze zet. die zwart belet met ba het paard c6 te ontpennen, heeft het nadeel, het veld d4 prijs te geven. Keres speel de dit ook in een partij tegen Resjevsky, Den Haag 1948. 5 .f7—f5? Deze zet, die in deze variant na 5. c3 kan volgen en door Keres, met groot succes, tegen Euwe werd gespeeld, is na c4 in de meesterpartijen onbekend. Hij wordt door Toran schitterend weer legd, maar misschien ligt de grote fout van Fuentes in zijn 6e zet. Resjevsky vervolgde hier 5.Lg4. Het werd ew> weinig interessante partij, na 24 zetten remise, met 13 paardzetten van Resjevsky. 6. d2d4!, f5 x e4?; 7. Pf3 x e5ü, Pg8e7. Deze zet is niet mooi, maar de keus is uiterst moeilijk. Kennelijk is Fuentes door het paardoffer verrast. Bij niet aannemen van het offer schijnt de tekstzet de enig mogelijke zet te zijn. Als hij het aanneemt, dus de5: zou vol gen: 8. Dh5fKe7 (Kd7 9. d5 of g6 9. De5:t) 9. Lc6:bc6:; 10. Lg5t—Pf6; 11. de5:Dd4; 12. ef6:t—gf6:; 13. Lel en al is de pionnenstand van zwart hopeloos, dit is beter speelbaar dan de tekst, in elk geval blijkt fe4: fout te zijn. 8. Pe5 x c6, b7 x c6. P x c6 zou na d5 een stuk kosten. 9. Lel—g5!, Lc8d7; 10. Pbl—c3, Del8b8; 11. Ddl—e2, Db8—b6; 12. Tal —dl, 000 13. 0—0—Td8e8; 14. c4 c5i, Db6a5. De bedoeling van de tekstzet is het paard te binden en cd6: te beantwoor den met Dg5: Wit doet het anders. 15. b2—b4!, Da5xb4; 16. De2xa6\ Db4—b7; 17. Da6—a5, Kc8—d8; 18. Tdl bl, Db7—c8; 19. Da5—a7!. h7—h6; 20. Tblb8, h6 x g5; 21. c5 x d6ü, c7 x dö; 22 Da7b6tt. Dit mooie mat had niet plaats kunnen hebben als zwart 21. Pd5; 22. P x d5—Ld6: met kans op eeuwig schaak, gespeeld had. PROBLEEM Als probleem een tweezet van J. Szoghy (Br. Ch. M.) 'lIÉ fes i J fcPCI I XqSozs f iu«»aiqojd iSuissoido i f t t Sl i t d it i- n i- r d i- k- L ft- URKER VISSERS STEUNEN BIJ BELVERTALING De Urker vissers hebben een bedrag van 1000.bijeengebracht voor de verspreiding van een goede kinder bijbel onder de bevolking van Indo nesië. In 1935 verscheen bü het Neder lands Bijbelgenootschap een rijk ge ïllustreerde vertaling van de kinder- bijbel van W. G. v. d. Hulst voor de Bataks, een volk van één millioen zie len op Noord-Sumatra. Nu zal het Ned. Bijbelgenootschap een herdruk uitge ven en tevens een vertaling in het Ja vaans en het Indonesisch. Ter onder steuning van dit werk kwamen de Ur- kers al flink over de brug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1948 | | pagina 13