v.s.v. en Heracles krijgen sterke
tegenstanders
1
Akkertjes
Lusteloos,
hangerig
landerig
DE EERSTE STAATSFILOSOFIE
In hei Stadion
NOODLOT
f tatantar IJ"'
Puzzle-rubriek
Cultureel Nieuws
Hoe i$ de stand Mieke
Overigens weinig belangrijke ontmoetingen
PAROLA IHST. KSfflffiSP M
xxxxx*x
XXX
xxxxx«x
XXX4XX*X
xxxx*x*x
XXXX4 <xxxx
Het Radioprogramma
(Kindje verkouden?
Nieuwe avonturen van Pim, Pam en Pom
door Bob Wallagh
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
X X
Begrijpen en Kennen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
naar vaste grond
tandpasta
AAR.
Op enkele uitzonderingen na hebben
de ploegen die in de verschillende af
delingen de leiding hebben, of daar
voor in aanmerking komen, Zondag
ogenschijnlijk een niet al te zwaar
programma te verwerken. De uitzon
deringen zijn VSV in district II en
Heracles in het Oosten.
De Velsenaren gaan een bezoek
brengen aan het Feijenoord-Stadion.
Als het VSV gelukt ook deze wedstrijd
van Feyenoord te winnen zijn de Rot
terdammers kansloos voor het kam
pioenschap. Het is echter wel zeker dat
VSV de punten niet cadeau zal krij
gen.
De ontmoeting in het Oosten tussen
Heracles en Enschede zal uitmaken
wie de leiding zal nemen.
Wij nemen althans aan dat AGOW
de uitwedstrijd tegen Quick wel zal
weten te winnen.
Sparta, dat vorige week een einde
maakte aan haar droeve record van de
enige eerste klasser te zijn die nog
geen wedstrijd had gewonnen, gaat
naar Blauw-Wit. Wel zal Sparta uit de
overwinning van vorige week nieuwe
energie hebben geput, doch aan een
nederlaag van Blauw-Wit kunnen wij
voorhands nog niet geloven. Ajax gaat
een tochtje maken met het IJ-pont om
Volewijckers een bezoek te brengen.
Volgens de stand zou men zeggen,
dat Haarlem weinig kans had Xerxes
met lege handen naar Rotterdam te
laten vertrekken. Wij verwachten ech
ter dat Haarlem voor Xerxes een ver
rassing in petto heeft.
SVV zal wel niet tevergeefs de reis
naar 't Gooi ondernemen.
Neptunus zal met DFC minder moei-
te'hebben dan vorige week tegen
Feijenoord en ook EDO heeft een re
delijke kans op de beide punten tegen
het ontvangende HBS. Hermes DVS
DWS is een wedstrijd tussen gelijk
waardige tegenstanders. Een uitslag
valt moeilijk te voorspellen en ook
KFC heeft de punten niet op DHC ver
overd.
Naast de reeds genoemde wedstrij
den in het Oosten is ook Ensch. Boys
Wageningen belangrijk. Een overwin
ning voor de Boys lijkt wel waar-
schijnlijk.
NEC gaat naar Be Quick en zal er
goed aandoen de punten mee naar
MIDDENSTANDSDIPLOMA
BOEKHOUDEN - Schrift, prtvé-
opletding door leraren M.O. Zeer
moderne cursussen met buitenge
wone service.
Ook TALEN - M.B.A. - H.B.S - M.U.L.O.
Erkend door Inspectie schriftel. onderwijs
Fuzzle 65. Een welgemeende wens.
(Op.)
De 24 bedoelde woorden waren: 1.
Domino, 2. Echo, 3. Safier, 4. Cadeau, 5.
Ilelene, 6. Ostende, 7. Naderen, 8. Enkel,
9. Kali, 10. Echec, 11. Rodenbach, 12.
Sonnet, 13. Tamarinde, 14. Gazon, 15.
F.envoud, 16. Dokev, 17. Adagio, 18.
Congo, 19. Hinder, 20. Bazalt (omgek,
tlazab), 21. Etalage, 22. Zierikzee, 23.
IJsel, 24. Vermogend. De eerste en laat
ste letters vormen van boven naar be
neden: De schone Kerstgedachte zij
voor U een lichtend voorbeeld.
Tal van goede oplossingen kwamen
na de herhaalde opgave van deze
puzzle binnen.
Na loting onder de inzenders van een
goede oplossing is de prijs van 5.dit
maal ten deel gevallen aan Mevr. Fen-
nlkRidderhof, Goudsbloemstraat 66,
Den Helder. Gefeliciteerd. Deze prijs
zal worden toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
Puzzle 66. Welke Vermenigvudiging?
Een getal van zeven verschillende cij
fers wordt vermenigvuldigd met een
getal van drie cijfers, die geen van drie
in het vermenigvuldigtal voorkomen.
Hieronder volgt het diagram van deze
som, met alle cijfers 4, die in de gehele
bewerking voorkomen.
Gevraagd wordt deze som geheel in
cijfers in te zenden.
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 13 Januari '49 aan de
Redactie van dit blad. (Er wordt weer
een prijs van 5.verloot).
huis te nemen anders wordt de achter
stand te groot.
De kampioenscandidaten in district
IV, Limburgia, NAC en BW, spelen
resp. tegen de degradatie-candidaten
Helmond, Spechten en MW. Wij mo
gen dus veronderstellen dat eerstge-
noemden geen veer behoeven te laten.
In het andere zuidelijke district heb
ben de toonaangevende clubs ook vrij
zwakke tegenstanders. Bleyerheide
brengt een bezoek aan de Baronie.
NOAD ontvangt Spel. Emma en Eind
hoven, dat wellicht de lastigste tegen
stander treft, speelt tegen Sitt. Boys.
HSC en Heerenveen ontmoeten el
kaar voor het eerst en de uitslag zal
Wel geen verrassing worden. Het kra
nige Friesland zal wel kans zien Achil-
les op een afstand te houden. Emmen
gaat proberen haar gevaarlijke positie
te verbeteren, maar vermoedelijk zal
Velocitas „niet thuis" geven.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I. 301 m Nieuwsberichten
otii 7, g en 11 uur KRO: 6,00 Volks
liederen-kwartet 6,15 Journalistiek
weekoverzicht 6,30 Voor de Strijdkrach
ten 7,15 Dr Ir F Pil A Teggelen 7,35
Septet Johnny Ombach 7,45 Voor de
Nederlanders in Duitsland 8,05 De ge
wone man 8,12 Gramofoonplaten 8,20
Lichtbaken 8,50 Een plaat uit vele dui
zenden 9,00 Negen heit de klok 9,45
„Wie neemt de handschoen op?" 10,00
Weekend-serenade 10.30 Actualiteiten
10,45 Avondgebed 11,25 Giamofoon-
platen
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,15 Geva
rieerd programma 7,00 Artistieke staal
kaart VPRO: 7,30 Een dag in Oxford
7,50 Lezing door Dra Anne H Mulder
VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,15
Promenade-orkest 9,00 Socialistisch
commentaar 9,15 De winkel van Sinkel
10,00 Vindobona schrammel'n 10,15
De mens en zijn liefhebberijen 10,40
The Ramblers 11,15 Biljarten 11,25
Theater-orkest
VÖOR ZONDAG
HILVERSUM I, 301 fn Nieuwsberichten
om 8, 9,30, 1, 7,30 en 11 uur NCRV: 9,45
Omroep-orkest KRO: 12,40 Het orkest
zonder naam 4,10 Reportage voetballen
NCRV: 6,30 Voor de Strijdkrachten
7,00 Jeugddienst-kerkkoor 7,15 Kent Sb
Uw Bijbel? KRO: 7,45 Gramofoonpla
ten 7,59 In 't Boeckhuys 8,05 De
gewone man 8,12 „Uit en Thuis" 10,37
Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15
Brahms in de Kamermuziek
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 8. 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 9,15
Men vraagt.... en wij draaien 11,15
Triangel AVRO: 1,20 Melodie en rhyth-
me 2,50 The Skymasters 6,15 In ge
sprek met de lezer VPRO —6,30 „Ont
moetingen" 7,00 „Onze Zondag" 7,30
„Het woord spreekt ons aan" AVRO:
8,05 Actualiteiten —'8,15 Waltztime 8,45
Hersengymnastiek 9,15 The Romancers
10,00 Het vrouwtje van Stavoren Zang
spel 11,15 Oude bekenden door 'nieuwe
sterreh
VOOR MAANDAG
HILVERSUM I, 301 m Nieuwsberichten
om 7».8, 1, 7 8 en 11 uur NCRV: 8,15
Te deum laudamus 1,15 „Mandolinata"
6,00 Piano-duo 6,15 Sportrubriek
6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder
de NCRV-leeslamp 7,30 He, actueel ge
luid 7,45 Ir G A Overdijk 8,05 Pro
gramma-proloog 8,15 Met band en plaat
Voor U paraat 8,45 Ferdinand Huyk
(Hoorspel) 9,30 Utrechts Mannenzang-
vereniging 10,00 Hollands Strijkorkest
10,45 Avondoverdenking 11,15 Avond
melodieën 11,40 Maria Kurenko (sopraan)
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 8, 1 6, 7,55 en 11 uur VARA: 8.18
Selecties 12,00 Accordeola 1,20 Me-
tropole-orkest 6,20 Orgelspel door Johan
Jong 6,45 Parlementair overzicht 7,00
Misdaden zwart op wit 7,30 Klein, maar
fijn 8,00 Europees concert 9,00 De
Ducdalf 9.20 Pennies from heaven
10,00 Toespraak door Koos Vorrink 10,15
Viool en piano 10,3o Actueele kant
tekeningen 11,15 The Ramblers 11,40
Piano-duo
Dan rug, keel of borstje
inwrijven met
De bekende Limburgse romanschrijf
ster Marie Koenen, die op 19 Januari
ter gelegenheid van haar zeventigste
verjaardag in Maastricht zal worden
gehuldigd, is bij acclamatie benoemd
tot erelid van de Vlaams-Limburgse
Vereniging van schrijvers. Zij krijgt een
schilderij aangeboden, vervaardigd door
de schilder Gaston Wallaart.
De Nederlandse uitgevers laten per
jaar ongeveer zes k zeven duizend „ti
tels" het licht zien. In België bedraagt
het aantal in de Nederlandse taal ver
schijnende boeken per jaar duizend. De
Vlaamse en Nederlandse organisaties
van de boekhandel zullen nog deze
maand in Amsterdam bij elkaar ko-.
men. Doel: Het bevorderen van brede
re samenwerking op het terrein van
het boek, teneinde de culturele toena
dering tussen België en Nederland te
dienen.
In ons land wordt een grote tentoon
stelling van boeken over het onderwijs
in de Ver. Staten gehouden. De collec
tie bevat ruim negenhonderd delen met
het beste wat gedurende de laatste tijd
over opvoedkunde, onderwijs aan meer
gevorderde jeugd beroepskeuze enz. is
verschenen. De expositie is tot 15 Ja
nuari geopend op werkdagen in de Ko
ninklijke Bibliotheek te Den Haag. Van
24 Januari tot 7 Februari in de Univer
siteitsbibliotheek te Amsterdam.
XXX
De schilderijen-tentoonstelling onder
de naam „Van Eyck tot Rubens" in mu
seum Boymans te Rotterdam is nog tot
31 Januari geopend.
Hollandse meesters gaan dit jaar
naar Scbaffhausen. De expositie zal
worden gehouden onder de titel: „Rem-
brandt en zijn tijdgenoten". Verheugend
is het bericht, dat de schatten van de
Kathedraal van Straatsburg, waaronder
de wereldberoemde beeldengroepen, in
Maart te zien zullen zijn in het Prin
senhof te Delft.
Als dankbaarheid voor al hetgeen de
Ver. Staten voor Frankrijk hebben ge
daan, zullen aan het land van Uncle
Sam negen en veertig schilderijen ca
deau worden gedaan. De doeken, die
Parijse stadsgezichten voorstellen, zul
len een plaats krijgen in musea en uni
versiteiten.
„Les ballets de Paris" komen voor
stellingen geven in tien verschillende
plaatsen o.a. te Amsterdam en in Haar
lem. Uit het programma noemen wij
..Thème et variations" met muziek van
Tsjaikowsky en „La belle au bois dor-
mant".
De „psychologische grondslagen van
de Belgisch-Nederlandse samenwerking'
komen ter sprake op 21 en 22 Janüari
in het Gebouw van 'de Grafelijke Zalen
aan het Binnenhof te Den Haag^ Pro
minente sprekers zul'lèn hét 5 wóórd
voeren, o.a.: Senator H. Vos en oud-mi
nister te Antwerpèn, prof. dr. Geyl,
Maurice Roelants en Victor E. van
Vriesland. Belgische musici verlenen
medewerking.
AMERIKAANSE VLOOT-
MANOEUVRES
In de tweede helft van Februari zul
len in de Caraïbische zee en het Weste
lijk gedeelte van de Atlantische Oce
aan manoeuvres worden gehouden,
waaraan door een honderdtal Ameri
kaanse oorlogsschepen en 35.000 man
schappen zal worden deelgenomen.
103. Pim, Pam en Pom razen ver
der in hun jeep. Pim heeft alweer
eens een knop geprobeerd. Een luitï
getoeter weerklinkt, maar 'de jeep
stopt nog steeds niet. „Kijk, daar heb
je Tommie en Brommie" roept Pam
eensklaps. gKijk, ze lopen daar op de
brug. Oh, zij zijn natuurlijk op weg
naar ons clubhuis. We hebben van
middag toch vergadering?" Dat is
waar ook.' Pim moet vanmiddag de
vergadering openen.
104. „Oh, als ze maar voortmaken",
roept Pim, terwijl hij hevig toetert.
Tommie en Brommie kijken om, als ze
het getoeter van de jeep horen. „Ha,
die Pim, Pam en Pom", roepen ze als
ze de jeep zien. „Mogen we meerij
den?" Tommie en Brommie weten niet,
dat Pim de wagen niet stoppen kan
en blijven vrolijk op de brug staan.
Hersengymnastiek
Een aardig probleem: een man is ter dood veroordeeid.De rechter w^
hem nog één kans geven: om vrij te komen moet de
een vaas een witte bal halen onder de volgende omstandig
Hij krijgt 20 rode en 20 witte ballen. Die mag hij verddoekt, de
over twee vazen. Heeft hij dat gedaan, dan wordt hij 8 mag
vazen worden enkele malen verwisseld en dan, geblinddo
hij één greep doen. ptkaar geschud,
Hij* mag niet tasten of zoeken, de ballen worden dooi e
zodat hij er niet een „bovenop" kan leggen of iets van die tg
moet hij nu de 40 ballen verdelen om een zo gunstig moge j
HierTs de oplossing: in één vaas doet hij één witte bal ^één
(dus 39) in de andere vaas. Immers: kiest hij de goede vaa
bal) dan is hij vrij; kiest hij de andere vaas, dan is zijn^ka g tige
19/39 d.i. bijna 40 Elke andere combinatie levert mind
kansen op.
En nu de nieuwe vragen:
Wat is de zodiak?
Wat is het meest religieuze land ter wereld?
Een vrachtauto zit in een garage volkomen „klem tegen
ring. Wat moet de bestuurder nu doen om de wagen wee
krijgen?
Wie schreef de volgende boeken:
Klaasje Sevenster, Gösta Berling, Voor de poort? ,w
Welke wijzer zit bij een horloge het dichtst bij de wij P
de „kleine" of de „grote"? fi
Van wie zijn de volgende twee bekende gezegden afkomstig.
„Als 't kindje binnenkomt, juicht heel het huisgezin, en
gaan niet naar Canossa"?
Wat betekenen de volgende afkortingen:
L.S., R.I.P. en: m.k. en w.str.w.?
Noem eens 3 van de snelste viervoetige dieren ter wereld.
Wat is een söphist?
Aan welke koopwaar denkt U wanneer de Spaanse stad coraovu
genoemd wordt?
Voor de antwoorden zie tussen de advertenties.
1.
2.
3.
5.
8;
9.
10.
QP EEN ZONNIGE DAG in de vierde
eeuw vóór onze jaartelling wande
len Sokrates en zijn vriend Glaukus
langzaam naar de haven van Athene.
Zij willen gaan kijken naar een optocht,
die in verband met een der jaarlijks
terugkerende feesten zal worden ge
houden. Bij de haven gekomen ont
moeten zij een gemeenschappelijke ken
nis, die hen gastvrij in zijn huis nodigt.
Sokrates weigert eerst. Maar wanneer
hij hoort dat 's avonds de feestelijkhe
den zullen Worden voortgezet met fak-
kelrennen te paard, neemt hij de uit
nodiging aan. In het huis van hun
vriend gekomen,, treffen Sokrates en
Glaukus een uitgebreide kring van
gasten. Een levendig gesprek ontwik
kelt zich dan.
Bit is de inleiding van Plato's dia
loog, die over de staatsinrichting han
delt. De eerste vraag, die Sokrates dan
in de kring der gasten opwerpt, is die
naar de gerechtigheid. Wat is gerech
tigheid? Hoe moeten wij deze hoge idee
omschrijven? Een ieder kan zich ten
slotte met de volgende bepaling ac-
coord verklaren: Gerechtigheid is, dat
ieder het zijne doet. Een ieder moet zijn
X
eigen taak, zijn eigen, plicht vervullen.
Maar met het werk en de zaken van
een ander moet hij zich niet bezig
houden. Want daaruit onstaan allerlei
moeilijkheden. Een ieder blijve bij het
zijne!
pEZE IDEE der gerechtigheid mag
geen hol woord blijven. De gerech
tigheid moet verwerkelijkt worden,
niet alleen in het leven van de enke
ling, maar vooral ook in de* staat. De
staat moet dienstbaar gemaakt worden
aan de verwerkelijking der gerechtig
heid.
Nu is het goed te bedenken, dat Plato
onder de staat steeds de stadstaat be
doelt; de stad dus met het grondgebied
daar omheen.De grote staten van te
genwoordig kende hij niet. Hij zou het
ook onmogelijk geacht hebben om zijn
plannen te verwezenlijken, b.v. in de
Nederlandse staat. Want deze zou veel
te groot zijn.
IN DE STADSTAAT moet dus de idee
der gerechtigheid, waarbij ieder het
zijne doet, verwezenlijkt worden. Nu
is de stadstaat een mens in het groot,
zoals de mens een staat is in het klein.
De mens kent drie functies, voelen, wil
len en denken. Zo kent de staat drie
standen. Bij de arbeiders heeft de
zindelijkheid en het begeren de over
hand. Bij de soldaten staat de wil. de
moed, de dapperheid centraal. De re
geerders tenslotte zijn de filosofen, de
mannen van het denken en van de
rede.
De stand der arbeiders is het grootst.
Hier vinden we de boeren, de metse
laars, de timmerlieden, de handelaars.
Het is de grote groep, die voor het le
vensonderhoud van alle burgers zorg
draagt. Over hen is betrekkelijk weinig
te zeggen. Wanneer zij zich houden aan
hun beroep, zich bepalen tot hun eigen
werk, leveren zij de beste bijdrage vcoi
het welzijn van de staat.
De tweede stand, die, der soldaten, is
al veel kleiner in omvang. De soldaten
zijn de wachters. Van hen wordt heel
wat meer geëist, dan van de gewone
arbeider. De soldaat moet allereerst li
chamelijk zeer goed getraind zijn. Maar
geestelijk niet minder. Hij moet een
zeker inzicht hebben in het wezen van
de staat. Hij moet de kunst, vooral de
muziek beoefenen. Hij moet vaderland-
bevend en godsdienstig zijn. De staat en
de bescherming van de staat is zijn enig
levensdoel.
De hoogste stand ten slotte is die der
regeerders. Zij worden gekozen uit de
beste der soldaten. De regeerders moe
ten geheel thuis zijn in de logika. Het
zijn de filosofen, de mannen van de
lede en van het inzicht. Voor hen geldt
in volstrekte mate, dat het welzijn van
de staat hun enig levensdoel is. Even
als de soldaten moeten zij zich allerlei
ontzeggen. De soldaten en de filosofen
zullen moeten afzien van een eigen ge
zinsleven. Vróuwen, kinderen en bezit
zullen zij gemeenschappelijk hebben.
Niet uit genotzucht! Maar omdat zij al
leen zo zich geheel kunnen geven aan
hun taak. De kinderen der soldaten en
filosofen zullen van staatswege worden
opgevoed. De kinderen hebben alle
vaders tot vader; de vaders hebben alle
kinderen tot kind. Voor de stand der
arbeiders geldt dit alles niet. De arbei
ders moeten door het bezit van een
eigen gezinsleven tot groter prestaties
worden aangespoord.
jyjEN KAN in Plato's staatsfilosofie
enige communistische trekken
waarnemen. De belangrijkste is wel
deze. dat hier de vrije persoonlijkheid
wordt ontkend. De staat en het staats
belang is alles. Daaraan moet alles! wor
den opgeofferd, ook het eigen gezins
leven. Aan de andere kant is Plato door
en door aristokraat. Hij houdt b.v. vast
aan de slavernij. De slaven vormen niet
eens een afzonderlijke stand. Zij zijn
het aphter, die de laagste basis voor het
maatschappelijk welzijn Vormen. Sla
ven, zei Plato, zullen er steeds moeten
zijn.
De invloed van deze staatsfilosofie is
groot geweest. Bij de inrichting der
monniksorden en bij het Genève van
Calvijn vinden we Plato's sporen.
met
H
50
door F. Coppersmitfa
„Ja, dat zou zeker niet slecht ge
weest zijn. Maar we slaan ons er heus
wel doorheen. Ik zal nu wel spoedig
een vrouw hebbenNancyZo
heeft- de liefde mij dan toch gevan
genU hoort wel, dat ik het cite
ren nog niet geheel afgeleerd heb. Ik
hoop, dat we het samen goed zullen
v inden".
„Dat behoef je niet te hopen, want
dat staat voor mij vast", verzekerde
Claire hem, „vooral nu jij niet voort
durend de een of andere rol speelt.
Heus, Nancy moet weten, dat er niet
honderd Antonio's rondlopen. Met hon
derd kan zij spelen, met de echte An-
tonio niet!"
„Ja, dat heb ik ook al gedacht, juf
frouw Murner. En dat is alles wat mij
betreft. Hilthy blijft bij om. Hij is erg
in zijn voordeel veranderd. Bovendien
mag Hij m'neer Egilson graag, 't Zou
misschien beter geweest zijn als wij
allen bij hem konden blijven. Maar de
Webers komen in dienst van Hussy of
Bradley".
„Ik begrijp je niet goed, Antonio.
Waarom kunnen jullie allen beter in
dienst van m'heer Egilson zijn?"
„Herinnert u zich nog, dat ik inder
tijd in Bedfort besloot bij hem te blij
ven?"
„Of ik me dat herinner? Ik heb tot
nu toe nimmer begrepen, waarom je
dat deed. Waarom vluchtte je eigenlijk
niet met ons?"
„Ik zal het u proberen uit te leg
gen. Eens heeft m'neer Egilson me on
der handen genomen over die gele
schoenen, die ik voor Nancy gemaakt
heb. Het was maar een kort gesprek.
Maar hij toonde me volledig te begrij
pen, ook zonder een omhaal van
woorden. Daarom vond ik het later
niet in de haak hem alleen in Bedfort
achter teelaten. want hij was een goe
de kerel. Geloof me. juffrouw Murner.
iedereen te zien vertrekken en zelf
achter te blijven, in de wetenschap,
dat je je eigen doodvonnis tekent, viel
me heus niet gemakkelijk. En dat ik
NanCy afsnauwde, deed ik alleen maar
om mijn eigen angst te verbergen
Want bang was ik
„Doe je maar niet angstiger voor
c!an je bent, Antonio; overigens heb
je me nqg steeds niet ver.teld wat
m'neer Egilson over de gele schoenen
zei".
„Och, juffrouw Murner, hij zei
Antonio brak de zin af.
„Ik heb een beter voorstel. Vraagt
u het hem zelf!'
„Neen, voor geen geld van de we
reld!" riep Claire.
„Kunt u gerust doen", was het ant
woord, „kijk daar komt hij juist aan".
Claire volgde Antonio's blik. Ja,
daar kwam Egilson in de schemer aan
lopen. Claire keek om zich heen, maar
zi.' zaS geen kans de ontmoeting te
vermijden. Bovendien w'st zij niet,
hoeveel Egilson van haar gesprek met
Bianchi had gehoord.
Langzaam liep de farmer op haar
toe. Antonio stond op en ging met een
voorgewende onverschilligheid iets
san de lading vaa de wagen veiiaaU.-
ren. Toen was hij ineens verdwenen.
Egilson stond voor Claire. Hij droeg
geen hoed en zijn haar leek in de snel
invallende schemering sneeuwwit.
„Wat Wilde u mij vragen, juffrouw
Murner?" vroeg hij.
Het duurde even eer Claire in staat
was te antwoorden. Haar hart hamer
de in haar borst. Eindelijk gaf zij ant
woord;
„Ik had me vast voorgenomen nim
mer meer het woord tot u te richten,
m'neer Egilson. Maar ik wil voor geen
geld van de wereld dat u denkt dat ik
lelijke dingen van u zeg achter uw
rug. Goed dan, dan zal ik u vragen,
wat ik wilde weten."
Hij maakte aanstalten naast Claire op
de kist te gaan zitten. Verschrikt
schoof zij een eindje op zij, zodat hij
dadelijk weer' opstond. „Zullen we er
gens anders een plaatsje zoeken? Het
wordt al zo donker!" Hij wees naar
het logement. „Laten we maar naar
binnen gaan!"
„Het is vol in de gelagkamer", pro
testeerde Claire.
„Ik denk wel. dat het nii minder
vol i»H antwoordd» hij bcsliit en ging
haar voor, hield de deur open en
t was werkelijk*leeg. Aan twee tafel
tjes zaten nog een paar mensen.
In de open haard brandde een klein
vuur onder het braadspit, waaraan 'n
hen Th gespietst was. Een hond
het hrlTT? m een kring r°"d om
het braadspit draaiende te houden zo-
menf geb™lkelijk was in de loge
menten en herbergen. De hond was
een uitgemergeld exemplaar. Eten
dachTd -met tC kriJgen' Wellicht
dat hü we!gHnkreS Van het 'opmeet
braadlucht b"jVen Van
„Wanneer geef je dat dier eens
rust? riep Egilson tegen de waardin
De waardin gaf niet direct nn»
woord; daarom maakte Egilson nel dè
riem van de hond los. opende de deur
en joeg hem naar buiten.
Uit de keuken klonken boze woor
den, maar Egilson deed net of
lil hlV8 br«">kmta«l.
van het blad, (Wordt v#Pvolgd)
IS MET het nieuwe jaar als "met
kinderspeelgoed. Beide worden Sp0e
dig oud. Op de sinterklaasdag i, h."
speelgoed fonkelnieuw. Maar twee da
gen later is er een wiel van de gekre
gen auto en een vetvlek op het nieuw,
boek. En nu, een maand later, iiggen
auto en boek naast allerlei andera oude
zaken in de speelgoedkast. Een onder,
scheid tussen oud en nieuw is niet meer
te maken. Met het nieuwe jaar is het
precies zo. De nieuwjaarsdag is eea
wat vreemde feestdag met vele goede
wensen, en met de goede plannen die
we ons van de oudejaarsavond nog her-
inneren. De eerste dagen schrijven we
nog wat onwennig een ander jaartal
boven onze brieven. Maar vandaag j,
het nieuwe jaar al weer oud. Een on-
derscheid tussen oud en nieuw is ook
hier nauwelijks meer te maken.
TOCH WEET een ieder heel goed, dat
1 er bepaalde dingen zijn, die eigen-
lijk nooit oud moesten worden. Het be
sef van bepaalde waarheden zou steeds
bewaard moeten blijven als gold het een
nif:uw, pas veroverd wéten. Ik denk in
dit verband aan een gezegde van Pan,
lus: Strijd de goede strijd!
Dat uw en mijn leven in burgerlijk
en economisch opzicht in 1949 een strijd
zal moeten zijn, is vanzelfsprekend. Nie
mand komt zonder werken aan de kost.
Ieder moet zich, hoe dan ook, een
plaats in de maatschappij veroveren.
Wie niet uitkijkt, wordt door een ander
verdrongen. Er is een strijd om het be
staan. Het nieuwe jaar zal daar op geen
uitzondering vormen.
Toch had Paulus iets anders op het
oog. Wanneer hij op meerdere plaatsen
in zijn brieven spreekt over de strijd,
die ieder mens tot het laatste eind heeft
uit te vechten, denkt hij aan het Griek
se stadion. Dan zag hij de lopers voor
zich, die nek aan nek hun ronden He-
pen. Hij zag de discuswerpers in actie.
Hij hoorde de speer zoemen door de
lucht. De strijd was voor hem de strijd
in het stadion!
Wij die vorig jaar een olympiads heb
ben meegemaakt, al Is het ook uit de
verte, wij weten van de uiterste
krachtsinspanning die van de betrokken
athleten wordt gevraagd. Zij moeten
zich vele genoeglijke dingen ontzeggen;
zij moeten een, zeer strikte levenswijze
volgen om straks lichamelijk zo fit mo
gelijk te zijn. Want er moet gestreden
worden. De hoogste eer staat op het
spel. Het ere-metaal lokt aan de eind-»
streep.
JAEZE STRIJD in het stadion zag Pau.
lus als een beeld voor de levens
strijd. Op oudejaarsavond en nieuw
jaarsmorgen kent ieder toch wel een
vaag besef van het geestelijk-zedelijk
gevecht, dat hij te leveren heeft. Even
als bij de olympische spelen is hier een
positieve en een negatieve kant. Een
athleet moet bepaalde dingen nalaten,
om een hoger goed te krijgen. In het
leven is het precies zo. Je moet be
paalde gewoonten beslist niet voortzet
ten. Het is mogelijk om dit heel gewone
inzicht theologisch te formuleren. Bij
voorbeeld op deze wij™ dat ieder moet
vechten tegen de zonde. Maar een der
gelijke formulering, hoe juist zij ook
moge zijn, moet ieder voor zich heel
concreet vertalen. Praat maar liever
niet over de zonde. Laat ieder zich
maar liever bepalen tot die dingen
waarvan hij innerlijk overtuigd is. dat
ze voor hem althans niet deugen. Hier
bij is het nuttig te weten, dat een zelfde
ding de een niet hindert, maar voor de
ar.der funest is. Ieder mens heeft geluk
kig de wonderlijke functie van het ge
weten. Het geweten is een regulerende
kracht, die streeft naar eenheid en
harmonie van leven. Het is raadzaam
acht te geven op de richting, die de re
gulatie van het geweten wijst.
De strijd in het stadion van het leven
eist, dat we afzien van zeer bepaalde
zaken, die voor ons schadelijk zijn.
Verkeerde gewoonten, ongetemde drif
ten, hartstochten, dat zijn allemaal din
gen, die je voor de wedloop van het
leven te strijden om, zoals Paulus zegt,
maken, om bij Paulus' beeld te blijven.
£)AN KOMT NOG het tweede punt.
Een athlcct vecht in het s'adion
voor de prijs. Een mens heeft in zijn
leveit te strijden, om zoals Paulus zegt,
de kroon der rechtvaardigheid te ont
vangen. Nu zal ik de laatste zijn, die
deze aarde degradeert tot het onder
maanse. Dit leven van vandaag en mor
gen heeft zijn eigen,* zeer besliste zin-
Maar vindt het leven, het uwe en het
mijne, zijn diepste, meest eigenlijke zin
in de aardse tijd en ruimte? Dat ont
ken ik. Wanneer er niet een eeuwig,
goddelijk leven is, dat als een genade
de kroon zet op al dit aards gezwoeg,
dan zal al ons ploeteren vruchteloos
blijven. De strijd in het nu zal moeten
worden uitgevochten met het oog op
de kroon der toekomst.
Daarom mag het nieuwe jaar in dit
opzicht nooit oud worden. Want iedere
dag weer zullen we, als een Soe
athleet, ons vele dingen moeten ontzeg
gen, in het vooruitzicht van de kroon
der toekomst.
Kent U dal hangeOO*;
1 lamlendige g«voeJ.w nn1
bi) alles U te veel ts en U zlchïell
ln de weg zit OpgepastDat is ®e.Y0 -
bode van een ophanden zijnde 9r,eP',,,v
één ot twee ..AKKERTJES'waarschip18»
drukt U de Infectie NU nog de kop
helpen c*1