Een filosofie der tevredenheid Spanning tussen degradatiecandidaten in meerdere districten SANAPIRIH Residentie De competitie nadert slotphase Weg piin. Weg griep Puzzle-rubriek Hei nieuwe boek <xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx> Begrijpen en Kennen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Het Radioprogramma TANDPASTA Hoe is de stand Mieke NAAR VASIE GROND AVONTUUR tjeerd adema De zin der herhaling Mrs. Roosevelf over de Russen De nederlaag die Neptunus van DFC kreeg te incasseren zou er op kunnen wijzen dat VSV een zekere overwin ning tegemoet gaat tegen Landman en tfln mannen. WU nemen echter aan dat Neptunus vorige week een vergissing maakte en dat de Velsenaren wel op stevige tegenstand kunnen rekenen. Ook SW zal aan Haarlem zijn han den vol krijgen, hoewel wij niet gelo ven dat het voor de Schiedammers een nederlaag zal worden. In het Zuiden vindt de belangrijke ontmoeting tussen NAC en Llmhurgia plaats, terwijl ook BleiJerheideHelmondia van belang is voor de bezetting van de eerste plaats Voorts zien wij in meerdere districten ontmoetingen tussen degradatie-candl- daten die dus wel voor de nodige span ning zullen zorgen. Het Westen. Volgwijckers krijgt Zondag gelegen heid zich te herstellen van het eehéc dat tegen Ajax werd geleden. Zij gaan namelijk op bezoek bij Sparta. Zij zullen er goed aan doen de pun ten mee naar huis te nemen anders wordt 't Gooi nog een ernstige concur rent Deze week echter geven wij 't Gooi echter weinig kans om de punten te verzamelen door Ajax de ontvan gende club is. Blauw WitADO is wel voor de gastheren. DHC dat Zondag ook voor een ver rassing zorg droeg gaat naar EDO. Dit maal dus weinig kans dat de Delftena ren weer met een verrassing zullen ko men. KFC komt in de lappenmand. De Zaankanters hebben nog enkele zeer zware ontmoetingen voor de boeg, o.a. Neptunus, EDO, VSV en Feyenoord. De Kottêrdammers komen Zondag naar de Zaan hetgeen vermoedelijk geen ver geefse reis zal worden. DWSZeeburgia zal wel voor de gastheren worden. Het Oosten. De vier clubs die in bet Oosten thans boven aan staan Enschede, AGOW, Heracles en Enschedese Boys hebben ogenschijnlijk geen zware dag. Zij spe len namelijk wedstrijden tegen elftal len uit de staartgroep, doch zoals be kend is het krachtsverschil in het Oos ten zo gering dat het Wel niemand zal verwonderen als de leiders nederlagen krijgen te Incasseren. Het. Zuiden. BW heeft Zondag geen zware taak. Prijs per kpkcr a 25 tabletten 40 ct ln welvoorziene Apoth. en Drogisterijen, Pnszle 66. Welke vermenigvuldiging? (opl.) De vermenigvuldigsom, die aan de in deze puzzle gestelde voorwaarden vol deed, zag er in cijfers gis volgt uit: 7628049 351 De Spechten komen op bezoek en dat zal wel twee winstpunten voor de gastheren betekenen. Van de vier degradatiecandidaten in district IV te weten MW, Jullana, Helmond en de Spechten heeft laatstge noemde wel de minste kans op winst Juliana is in ieder geval tegen TSC ze ker niet kansloos en ook Helmond kon VW weieens verrassen. MW dat Willem II ontvangt geven wij niet meer dan een gelijk spel. Eindhoven heeft Zondag de derby PSV—Eindhoven. De eerste maal kre gen de Philipsmensen een nederlaag te incasseren en ook nu ziet het er niet naar uit dat PSV winstpunten zal kunnen boeken. Maar.het is een derby en dus is er van alles mogelijk. Na de dramatische val heeft Longa zich slechts een plaats hoger op kun nen werken. Zondag komt de rode lantaarndrager, de Baronie, op bezoek hetgeen dus een kans op twee punten betekent. Longa heeft bovendien ge luk dat Sportclub Emma en Maurits elkaar ontmoeten zodat het zeer wel mogelijk is dat Longe een plaatsje ho ger zal klimmen. Noad dat in Kerkra- de maar ternauwernood kon winnen is Zondag de gastheer van de benjamin in district VI. Wij rekenen er op dat Noad de volle winst behaalt. Het Noorden. In het Noorden is er één ploeg die vrij zeker voor degradatie in aanmer king komt. Het Is HSC dat tegen het bezoekende Be Quick weinig kans heeft De tweede degradatie-candidaat laat hier nog wel even op zich wachten. Er zijn zes elftallen die met miniem ver schil de staartgroep vormen, zodat hier nog een felle strijd is te Verwachten. Sneek heeft de betrekkelijke eer een bezoek aan Heerenveen te mogen brengen, terwijl Achillès wel met angst en beven Friesland ziet komen. GVAV heeft tegen Emmen winstkansen. Een gelijk spel bij VelocitasLeeuwarden ljjkt ons het meest waarschijnlijk. 7628049 38140245 22884 147 2677445199 Met genoegen heeft men naar de oplos sing van deze puzzle gezocht, blijkens de vele ontvangen oplossingen. Na lo ting onder de inzenders van een cor recte oplossing is de wekelijkse prijs van 5.ditmaal ten deel gevallen aan de heer L. Homan, Keern 283, Zwaag (N.H.) Gefeliciteerd! De prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave. Puzzle 67. Uit welke plaatsen? Er wordt gevraagd uit welke plaatsen de volgende 10 personen kwamen, als deze plaatsnaam te vinden is door de letters van de naam en de voorletters in de juiste volgorde achter elkaar te zetten. (Voorbeeld: T. M. Raamsde, komt uit Amsterdam). L A. P. Melgpand 2. O. C. O. Venhorst 3. L. van Niagarden 4. T. W. Troesvoer 5. P. Maneked 6. R. N. Gebreide 7. K. R. D. Rekdier 8. R. O. Noelpad 9. A. g. Milssua 10. P. B. Koenrasvel Welke zijn de bedoelde plaatsen? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 20 Januari 1949 aan de Re dactie van dit blad. (Er wordt weer een prjjs van 5.— verloot). TN EEN DER vertrekken van het Vati- caan te Rome heeft de schilder Ra- faël het wijsgerig denken in zijn histo risch verloop voorgesteld. In het mid den van zijn fresco vallen twee figuren op. Het zijn Plato en Aristoteles, die als gelijkwaardige geesten een tweege sprek voeren. Zouden we niet van elders weten, dat de laatste een leer ling is van de eerste, we zouden het uit dit kunstwerk niet kunnen lezen. Omstuwd door een grote groep van discipelen, schrijden Plato en Aristote les voort. We zien hoe de blik van Plato eerder naar binnen dan naar bui ten gericht is. Hij voelt zich blijkbaar in deze wereld een vreemde. Hij wijst met zijn rechterhand naar boven, naar de wereld van het eeuwig zijnde, naar het rijk van de ideeën. Maar Aristoteles kijkt zelfbewust de wereld ln. Hij geeft de indruk met zijn denken deze wereld geheel te beheersen. Met een energiek gebaar strekt hij zijn rechter hand breed vóór zich uit. Aristoteles is de tevreden kenner van al wat van deze aarde is. Rafaël heeft ln zijn fresco beide wijs geren onovertroffen getypeerd. Plato is de man van de vertikale lijn. Hij richt zich met zijn denken naar boven. Aris toteles is de man van de horizontale lijn. Hij wil zich bepalen tot het aardse, om dat alleen te doorvorsen. TN DEZE TYPERING ligt al opgeslo ten, dat Aristoteles, die 20 jaar deel heeft uitgemaakt van Plato's school, de academie, op de leer van zijn meester de nodige kritiek had. Plato had deze wereld scherp gescheiden van gene we reld. In de wereld aan gene zijde ver toefden de onveranderlijke waarden van het goede, schone en ware. Hier waren de ideeën, de oerbeelden van ieder ding te vinden, van het paard, de hond ,de mens. Maar deze mensenwe reld was eigenlijk maar 'n schijnwereld vergeleken met het rijk der ideeën. Want op deze aarde heeft iets slecnts in zoverre realiteit, als het „deel heeft" aan de bovenzinlijke werkelijkheid. Dit vond Aristoteles, een dokters zoon, de leermeester van Alexander de Grote te ver gaan. Hij wilde wel het bestaan van ideeën aannemen, evenais Plato. Maar hij kon deze ideeën niet scheiden van deze wereld, deze werke lijke wereld waarin wij allemaal als mensen nu eenmaal leven. Ook de ideeën moeten in deze wereld hun plaats hebben! Plato's eeuwige rijk der onvergankelijke wezenheden achtte Aristoteles niet meer dan een mythe! MAAR WAAR MOET dan in deze we reld de Idee worden gevonden? Aristoteles was van huis uit een na- tuuronderzoeker. Dus is het begrijpe lijk, dat hij voor het beantwoorden van deze vraag zijn aandacht allereerst op da natuur richt Neem een eikel, zo zegt hij. Wat is deze eikel op zichzelf anders dan stof, dan materie? Plaats deze eikel echter in een geschikte bo dem; dan groeit uit deze stof, uit deze materie een eikeboomi Waarom? Blijk baar omdat in deze eikel een organise rende kracht werkzaam is, die uit deze stof een eikel vormt. Dus in een gewoon product van de natuur, wat een eikel toch ls, woont een organiserende kracht die vorm en richting geeft, die het doel aanwijst! Dus, de idee van Plato is het doel, dat in de dingen ligt! Niet de idee, die zin loos hoog in een andere wereld woont. Aristoteles was niet alleen natuur onderzoeker, hij was ook een kunstzin nige Griek. Van de natuur wendt hij dus zijn blik naar de kunst, met de zelfde vraag: waar vind ik de idee? Dan treedt Aristoteles het atelier bin nen van een beeldhouwer. De kunste. naar heeft juist een brok prachtig mar mer aangekregen. Vormeloos staat het ln de werkplaats. Wat zal uit dit stuk steen worden? De figuur van een olym pisch hardloper, een korinthische zuil of het fries van een tempel? Alleen de kunstenaar weet het. Straks zal hij beitel en hamer nemen, om stukje bij beetje de idee, die hij in zijn hoofd heeft, te verwezenlijken. Hij, de kun stenaar, is de enige die het doel van dit stuk marmer kent, en die dit doel ook verwerkelijken zal. Dus niet alleen in de natuur, maar ook in de wereld van de kunst vinden we de samenwer king van stof en vorm, van materie en deel. £JE IDEE IS het doel, dat in de dingen sluimert! Dat was de vondst van Aristoteles. Dat maakte ook dat hij tevreden, en zelfs verheugd kon zijn in deze wereld. Want elk ding draagt het doel in zich. Alles streéft naar het doel. Alle beweging, alle verandering is een zich begeven naar het einddoel! Dus heeft de wijsgeer tot taak om nauw keurig alle verandering, elke beweging te bestuderen. Zo zal hij langzaam en zeker het plan der dingen ontdekken. Steeds verder gaande zal hij zelfs het wereldplan gaan vermoeden. Want zoals een beeldhouwer zijn plan ten uitvoer legt aan een marmerblok, zo doet God dit met de wereld. God vol voert zijn plan aan deze stof. Daarom ls deze wereld de best mogelijke we reld. Bij de Ultg. Maatschappij „West- Friesland" te Hoorn is van de hand van de bekende Amsterdamse speler H. W. Filarski onder bovenstaande titel een zeer interessant bridge-boek versche nen, dat nu eens uitsluitend het prac- tische bridgespel behandelt. Wat zeer is toe te juichen. Hier geen samenge stelde of gefantaseerde spellen, maar een overzicht van de diverse duplica- tie-wedstrijden door Nederland tegen de verschillende andere landen ge speeld in de deze zomer te Kopenhagen gespeelde wedstrijden om het Europees brldge-kampioenschap. Voor de echte bridgeliefhebbers moet het een grote attractie zijn om nu eens te kunnen na gaan hoe het Ned. viertal (zeer te be treuren was dat men geen reserVepaar had meegenomen wat andëre landen wel deden) tegen de Belgen, Zweden, Fransen, Noren, Engelsen, Ieren, Denen, IJslanders en Finnen heeft gespeeld en hoe de teams van die vreemde landen zich tegen ons team weerden. Op boeiende wijze gaat de schrijver (die zelf ook meespeelde) de verschil lende matches na, geeft vele interes sante spellen in bieding en uitspelen en heeft tevens nog gelegenheid tal van rake opmerkingen te maken, waar de bridgers zeker hun voordeel mee kun nen doen. Het is echt het bridgespel, zoals het door de beste vertegenwoor digers van tien Europese landen ge speeld wordt. Dus het practische spel Van de auteur Filarski uitstekend werk. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten om 7 8 en 11 'uur KRO: 6,15 Jour- nelis lek weekoverzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Promenade-orkest 7,45 Voor de Nederlander» ln Duits land 8,05 De gewone man 8,12 Gra mofoonplaten 8,20 Lichtbaken 8,50 Gramofoonplaten 9,00 Negen hei, de klok 9,45 „Wie neem de handschoen op?" 10,00 weekend-serenade 10,30 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,25 Amerikaanse composities HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA: 6,20 Om en om 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 Een bezoek aan de hoofdorganisé le van het West-HUlwerk 7,45 Dra Anna H Mulder VARA: 8.05 Dingen van de clag 8,15 Omroep-orkest 9,00 Socia listisch Commentaar 9,15 De bonte bal 10,00 Stradiva-sexte: 10,25 De mens en zijn liefhebberyen 10,40 De Jonge Flierefluiters 11,15 Kwartet Sem Ny- Veen 11,30 Gramofoonmuziek VOOR ZONDAG HILVERSUM 1, 301 m Nieuwsberichten om 8, 9,30, 1, 7,3b en 11 uur KRO: 9,45 Omroep-orkest 12,40 ,He'. orkest zon der naam" 3,35 Concertgebouw-orkest NCRV: 6,00 Jongerendienst 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,00 Kerkkoor 7,15 „Kent gy Uw Bybel?" KRO: 7,45 Sussl BJörllng met orkea* 7,50 In 't Boeck- huys 8,05 De gewone man 8,12 „Uit eji Thuis" 10,37 Actualiteiten —10,45 Avondgebed 11,15 Avondconcert HILVERSUM II. 415 m Nieuwsberichten om 8 1, 6, 8 en 11 uur VARA.: 8,18 BBC-Symphonie-orkest AVRO: 12,00 Les Gars de Paris 3,40 „Mannenzang- vereniging" 4,15 The Skymasters VARA: 5,30 De avon'uren van Ome Kees je 6,16 Wim Ibo's cabaret 7,00 Radio- lympus 7,30 Godwin en Silberman AVRO: 8,05 Actualiteiten 8,15 „Music maestro, pleasel 8 45 „Vrouwenzand" 8,37 Gramofoonplaten 9,45 Frltsen en frasen 10,10 Omroep-orkest 11,15 Gramofoonmuziek VOOR MAANDAG HILVERSUM 1 301 m Nieuwsberichten om 7 8, 1, 7 8 'en 11 uur NCRV: 8,15 Te deum laudamus 12,33 Metropole orkest 6,00 Kamer-orkest 6,15 Sport- rubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV-leeslamp 7,30 Prof mi P S Gerbrandy 7,45 Ir G A Over- dljking 8,05 Programma-proloog 8,15 Geestelijke liederen 8,45 Ferdlnand Huyck 9,30 Sweelinck-kwartet 10,00 Wa, doet Jeugd en evangelie? 10,15 Met band en plaat voor U paraat 10,45 Avondoverdenking 11,15 Quentin Mac- lean (orgel) 11,30 Serenade voor s rijk- orkest HILVERSUM II 415 m Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 6, 8 en 11 uur AVRO: 8,15 Gramofoonmuziek 9,35 Evelyn Knlght zing,. 12,38 Gerard van Krevelen (piano) 1,20 The Skymasters 2,15 Metropole orkest 6,20 Charles Trenet 6,30 Radio- Filmkran' 7,00 Bijnamen ln de Kamer muziek 7,30 Inleiding tot muziekbegrip 7,45 Ik zou zo graag.... 8,05 Radlos- coop 10,25 In stygende lijn 11,15 Avro swing corner EXAMENOPLEIOINt* Wiskunde L.O. - M.O. - K' Kv RESA - HILVERSUM Bekende Schriftelijke Cursus Hersengymnastiek door Bob Wallagh De hersengymnastiek zoals die eenmaal per veertien dagen op Zondag avond door de AVRO wordt uitgezonden, is een altijd veel beluisterde uitzending. Men mag verwachten dat de samenstellers er bij het vast stellen van hun vragen bij voortduring rekening mee houden dat de radio een 1 a n d e 1 ij k aspect heeft en men in alle elf provincies naar de uitzendingen luistert. Vandaar dat een vraag, Zoals j.L Zondag gesteld (aan iemand uit het Zuiden): „Hoeveel heitjes gaan er in een achterwiel"? bepaald onzinnig moet worden genoemd. Dat men in het Zuiden des lands de Bargoense uitdrukkingen „heitje" vOor kwartje en „achterwiel" voor rijksdaalder niet kent, ligt voor de hand. Zou de „Zuidenaar" niet aanstonds minstens tien „Zuidelijke" uitdrukkingen hebben kunnen laten horen, die voor de vragenstellers als potjeslatijn zouden hebben geklonken? De vraag van de „heitjes" was een typisch voorbeeld van hoe het niet moet 2. 3. Hier zijn de nieuwe vragen: 1. Wat is een malenger? Gesteld eens dat er een rij steentjes op een weg ligt van 100 stuks op onderlinge afstanden van ruim 2 passen. V hebt tot taak ieder steentje naar het beginpunt te brengen binnen één uur en telkens ieder steentje apart. Zou dat mogelijk zijn? Gevraagd vijf dagen van de week, waarin het woord „dag" niet voorkomt. Een leerling van een gymnasium heet een gymnasiast, maar hoe heet nu een leerling van een lyceum? Wat is een plenaire zitting? Hoe heet de grote Tsjech, wiens naam onverbrekelijk is verbonden met ons Naarden? Wie was Buys Ballot? Wat is gemiddeld het gewicht, dat een Australisch merinosschaap oplevert na te zijn geschoren? Waarom regent het nooit twee dagen achtereen? Wie was Jean Baptiste Poquelln? IN DE „En toch", zei Storm glimlachend, „toch heb ik me best geamuseerd" „Ik ook", bekende de jarige glim lachend. „Ik vind het alleen vervelend al: je bij het eerste bedrijf al begrijpt, dat de moordenaar waarschijnlijk de kamerdienaar zal zijn, alleen omdat de schrijver alle moeite heeft gedaan om hem nog stommer te laten rede neren dan hij er uitziet. Dat neemt niet weg, dat ik op een avond van mijn twee-en-dertigste ver jaardag eerlijk bekennen moet, dat ik dergelijke stukken vrijwel nooit over sla, omdat ik van tijd tot tijd behoefte beb aan wat sinisters, aan een beetje romantiek. Ik heb met mijn verlangen naar avontuur nog nooit wat beleefd of het moest een paar jaar geleden op een avond in een plantsoentje zijn, toen uit de schaduw van een bosje op eens een knap meisje te voorschijn kwam, die haar armen om mijn hals sloeg en mij haar lieve Gerrit noem de" „Hoe liep dat af?" informeerde Van Veeren nieuwsgierig. „Doodnuchter", bekende Steensma. ,0p hetzelfde ogenblik, dat ze me een zoen gaf. kwam ze tot de ontdekking, dat ik Gerrit niet was. Ze gaf 6en gil 'van schrik en verdween nog vlugger in het duister dan zê er uit te voor schijn was gekomen". „Wat doe jij 's avonds ook in een plantsoentje!" zei de architect glim lachend. „Een „Unvollendete", peinsde De Ridder. „Je avontuur was inderdaad niet van betekenis", constateerde de jour nalist, „maar je bent nog jong en wat niet is. kan nog komen. Evenwel, 't wordt onze tijd, beste vrienden. Helaas moeten we dit oord der genietingen gaan verlaten. On danks alle griezeligheden, waarop on ze gastheer ons in de schouwbur" ge- t: ncteerd heeft en ondanks het uit stekende soupertje, dat daarop ge volgd is, moeten we bedenken, dat er een tijd van komen en een van gaan is. Mag ik, als oudste van dit illustere gezelschap, thans dit glas met koste lijk vocht heffen om onze gemeen schappelijke vriend uit aller naam dank te zeggen voor de meer dan royale wijze, waarop hij deze avond onze gastheer geweest is. Moge alles wat hij zich wenst, zelfs de gevaarlijke romantische avonturen waarin hij zich zou willen onderdom pelen, in ruime mate zijn deel wor den en mogen wij een volgend jaar unaniem kunnen getuigen, dat. hij des ondanks de hartelijke gulle vriend is gebleven, die hij altijd voor ons ge weest is". „En moge hij ons dan weer op de zelfde wijze tracteren", vulde De Rid-, der aan. „Jij, slokop", zei de journalist glim lachend, „denk jij er maar aan, dat jij nu allereerst aan de beurt bent om je vrienden even blij met je verjaardag te maken als je dat altijd zelf bent. En bedenk, dat we drommels goed zullen troeven wat je ons in de maag wilt stoppen". „Vrienden", vervolgde hij, veront schuldigend rondziend, „die onverza digbare gifmenger trachtte mij uit het rechte spoor te brengen, maar ik laat mij, ondanks het vloeibare vette det aarde, dat wij deze avond zo ruim schoots genoten hebben, niet op een zijspoor rangeren. Ik voltooi dus dat gene, dat ik zo juist betoogd heb. na melijk, dat ik van harte hoop, dat enze brave Jelk Steensma onder een lucht vol maneschijn over een pad vol rozen zal wandelen en dat de doornen des levens zó tussen die rozen ver spreid zullen zijn. dat ze juist niet op de plaatsen zitten, waar hij zijn lak schoenen zal zetten. Dat Vrouwe Fortuna zich over hem moge ontfermen en dat hij gezond en voor zijn vrienden gespaard móge blij ven" Na de geestdriftige betuigingen van instemming sprak de gastheer er in zijn dankwoord glimlachend zijn vol doening over uit, dat zijn vrienden unaniem hadden meegewerkt zijn ver- laarsfuif zo prettig mogelijk te doen verlopen. De gasten vertrokken na een harte lijk afscheid en ir. Steensma bleef achter om nog een brief te schrijven, die noodzakelijk verzonden moest worden en die hij op de terugweg naar zijn kamers nog wilde posten. Ir Jelle Steensma schreef zijn brief, plakte er een postzegel op en bleef ln gedachten verzonken een ogenblik zit ten. De feestavond zou hem meer kosten dan hjj eigenlijk had kunnen missen, maar hij wilde zich uitsluitend her inneren hoe gezellig het was geweest Hü bestelde nog een likeurtje en zag. dat verscheidene tafeltjes reeds rnlruimd waren en de kellners voor bereidingen voor de sluiting troffen. De zigeuners waren bezig hun in strumenten in te pakken en in de rechter hoek van de zaal, waar geen bezoekers meer zaten, waren de sche merlampen op enkele na uitgedraaid Hier en daar zat nog een vrolijk grnenle Mannen in avondkleding en vrouwen in elegante japonnen, welke hals en armen bloot lieten, dronken fikaar toe. Tussen praten en lachen klonk het geluid van zilver op porce- lein of van glas, dat tegen glas stiet. (Wordt vervolgd JK VERVEEL ME DOOD, zegt de ty piste, die dag in dag uit achter haar schrijfmachine zit. Ik verveel me dood, zegt de arbeider aan de lopende band, die nooit eens een geheel nieuw werk stuk onder handen krijgt. Ik verveel me dood, zegt de patiënt in de wacht kamer van een dokter, die hetzelfde ge- illustreerde tijdschrift al drie maal heeft doorgebladerd. Ik verveel me dood, zegt de filmster voor wig elk ge not bereikbaar is. U zult wel in staat zijn deze lijst met vele ander voorbeelden aan te vullen. Het is echter belangrijker te weten waardoor het dodelijke van deze ver veling wordt veroorzaakt. Deze ligt dunkt mij in het feit, dat wij gevangen zijn in de schijnbare herhaling van de tijd. Voor de genoemde typiste is iedere dag een' herhaling van de vorige dag; voor de genoemde arbeider is iedere hande ling die hij aan zijn werkstuk verricht, een herhaling van een vorige hande ling. Een patiënt ln een wachtkamer leeft in het oneindige vacuum vann de tijd, die zich seconde na seconde repe teert. Een filmster ziet de dood in het genot dat lokt, dat bevredigd wordt om straks weer op te duiken. Ons dagelijks werk, eten en slapen, onze lusten en hun bevrediging, zij zijn alle gevangen in de kringloop van de tijd. Zij herhalen zich naar ons besef zinloos. Wij zijn gevangen in een eeuwige wederkeer. Hierbij voegt zich een nieuwe angst. Wij mogen de tijd ervaren als een zin loze herhaling van hetzelfde. In wer kelijkheid gaat de tijd onverbiddelijk verder. Iedere dag gaat er een blaadje van de kalender. Totdat bij onze dood óok het laatste blad wordt afgescheurd. En dat is nog het ergste: het leven te moeten beëindigen terwijl je niets anders gedaan hebt dan zinloze repeti ties. Zo draagt de verveling de angst voor het dodelijke in zich. |7R IS NOG een herhaling, die ik niet genoemd heb, waarop ik zelfs niet heb gezinspeeld. Dat is de herhaling, die zich in de kerk voltrekt. Daar her haalt zich allereerst het kerkelijk jaar. Kerstmis, Pasen en Pinksteren komen ieder jaar terug. Het avondmaal wordt op gezette tijden gevierd; de doop wordt steeds weer in dezelfde vormen voltrokken. Zondag aan Zondag wordt er gepreekt. Natuurlijk maakt de do minee steeds nieuwe preken; maar wat hij zegt komt in feite steeds op het zelfde neer. De apostolische geloofs belijdenis en de tien geboden worden steeds weer gereciteerd. Alsof niet iedere kerkganger deze formuleringen reeds lang zou kennen! In de kerk schijnt de herhaling het meest conse quent te worden doorgevoerd, niet slechts jaren, maar zelfs eeuwen lang! Maar draagt deze herhaling dan ook niet de dood in zie Dat is nu juist niet het geval! Waar om niet? In de dodelijke verveling, ge noemd in het eerste gedeelte van dit artikel, schijnt de tijd zich te herhalen. Maar in feite wordt het verleden niet meer actueel. Het radiotoestel, waaraan de fabrieksarbeider gister zijn voorge schreven taak heeft verricht, ont staat niet opnieuw. Het wordt slechts vervangen door een nader, gelijkvor mig werkstuk. Hier actualiseert zich het verleden niet. Maar in de kerk is dit anders. Daas wordt in de liturgie het verleden weer levend. Het duidelijkst is dit bij het avondmaal. Wanneer het avondmaal uitsluitend een herinneringsmaal is, is het louter zinloze, en toch maar schijn bare herhaling. Maar het is geen her inneringsmaal. Het is een weer levend maken van het eerste avondmaal van Christus Weer is Christus de gastheer. Weer geeft Hij zijn lichaam en bJoed voor wie in Hem geloven. Weer is Hij de wijnstok, wij de ranken. Met Kerst mis wordt Christus opnieuw geboren. Zoals de schepping zich herhaalt bij de geboorte van ieder kind, zo herhaalt zich de herschepping, de opstanding van Christus, bij iedere bekering, bij iedere w-dergeboorte. In de kerk heerst een eeuwig Daca- po! Maar dit Dacapo is een steeds weer actualiseren van het leven van Chris tus. VAN HIERUIT kan het zich schijn baar zinloos repeterende mensen leven met zijn dodelijke verveling nieuwe zin krijgen. Deze zin ligt in de imitatio Christi, in de navolging van Christus Deze navolging is niet, zoals in bepaalde kringen vaak gezegd is, een doen zoals Christus deed. Het is veel realistischer. Het is het Christus leven leven; het is het met Christus le ven, lijden, sterven, opstaan Voor wie deze mystieke band met Christus kent, zoals deze mede in de liturgie der kerk wordt geactualiseerd, bestaat geen zinloos ding meer, ook geen dodelijke herhaling. De vicieuze cirkel der verveling wordt tot de spi raal, die in steeds hoger windingen op klimt tot Gods goedheid. Mevrouw Eleanor Roosevelt, terugge keerd van de algemene vergadering der Ver. Naties te Parijs, verklaarde des gevraagd in de „National Women's Pressclub" t. Washington, dat het niet mogelijk scheen de Sowjetrussen als individuen 'e leren kennen. Zij merkte daarbij op, dat zf1 verte genwoordigers zijn van hun regering en men dus niet mit hen kan praten als mens te', mens. 0"> de v i >g, of zij vorderingen had gemaakt in de om gang met de Russen ze de mevrouw Roosevelt: „Neen" Wel zeide zij te ge loven, dat zij hen beter begrijpt. „Ik geloof niet, dat zij mij even graag mogen als in het Legin, maar ik geloof ook niet, dat ik hun achting verloren heb", zo voegde z" er aan toe.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 7