VET
E. W. VET
HILDERING
DANSEN
Abonneert u op dit bied
phwShave
L
WONINGRUIL
Extra geschoren
RIKKI EN DE VERDWENEN REDDERS
Dr. J. P. van Praag sprak voor de
Humanistische Gemeenschap te
Den Helder
Vliegverkeer en
vliegveiligheid
De electriciteitsvoorziening
te Huisduinen
Scheidsrechters bijeen
Electriciteitsbeperking
opgeheven
ZUINIG MET BENZINE
DAT IS DEVIEZEN
VERDIENEN
Rechercheur had succes
BRUILOFT?
FEESTGEBOUW
MOUTO N
heeft
N.V. ZEEBAD
HUISDUINEN.
Trainingspakken,
Zware zuiver
wollen Jaegerbaai,
DAMES!
Koopkrachtige
Lezers |F
Heldersche
Courant
Aanvulling Raadsagenda
Petten
V.V.V. krijgt een eigen
Informatiebureau
Er zijn er niet fijner!
IN DE MARINE CANTINE.
Muziek Johny Polanen en z'n Musetta's
PHILIPS
N.V. PHILIPS' VERKOOP MAATSCHAPPIJ
VOOR NEDERLAND - EINDHOVEN
door D. J. VAN EXTER
In de turnzaal van „Bellevue" vond
Zondag 30 Januari j.L een bijeenkomst
van de Gemeenschap Den Helder van
het Humanistisch Verbond plaats, waar
dr. J. P. van Praag, de algemene voor
zitter, een lezing hield voor leden en
genodigden..
Bij ontstentenis van de voorzitter
wegens ziekte, opent de vice-voorzitter
de heer J. Norder, de bijeenkomst. Na
pianospel van mevr. van der Lans geeft
de voorzitter het woord aan dr. van
Praag, die zal spreken over „Doodge
woon Humanisme". Spr. zegt, dat als
men eens eenvoudig met de mensen
wil spreken over het humanisme om
hem te laten zien, wat het humanisme
eigenlijk is, men vaak, nadat de per
soon in kwestie geduldig heeft geluis
terd, het antwoord krijgt: „Maar mijn
heer, ik ben geen intellectueel". Spr.
vindt echter dat humanisme niet in-
haerent is met intellectualisme. Zoals
de ervaring van natuurkundige pro
cessen er was vóór de natuurkunde
als wetenschap bestond, zo was het
humanisme er ook reeds vóór de over
denking en de verdieping van dit hu
manisme..
Er zijn er ao velen, die geestelijke
hulp van node hebben en die wij allen
kunnen bereiken door contact met de
brede massa te hebben. Zo kan het hu
manisme niet enkel theorie zijn, maar
het moet in het dagelijks leven iets tot
stand brengen.
Het wezenlijke van de humanistische
wereldbeschouwing is het zoe
ken naar de menselijke waardigheid.
We zijn daarin eigenlijk allen huma
nisten, want wij verwachten van ieder
mens, dat hij menselijk zal handelen.
Als een mens en een dier hetzelfde
doen, zullen we dat het dier niet aan
rekenen, want dat weet niet beter,
maar de mens straffen we, omdat we
Op het terrein van het pompstation
van het waterleidingsbedrijf bevindt
zich een hoogspanningsinrichting van
de provincie, Noord-Holland. Deze is
ondergebracht in een ruimte, welke
eigendom is van de gemeente. Zij be
antwoordt echter niet meer aan de
eisen, welke daaromtrent zijn gesteld,
en is daarom door de directie van ge
noemd bedrijf afgekeurd. Een meer
geschikte ruimte kan worden beschik
baar gesteld door het bestaande spiri-
tusmagazijn van het pompstation tot
transformatorgebouwtje in te richten.
De hieraan verbonden kosten worden
geraamd op 8.286.
De electriciteitsvoorziening ten be
hoeve van de Marine-Artilleriemaga
zijnen op het Galgenveld te Huisdui
nen zal door het provinciaal electri-
citeitsbedrijf rechtstreeks ter hand
worden genomen. Daarbij zal worden
gebruik gemaakt van het aldaar aan
wezige hoogspanningsgebouw, dat door
de Duitse weermacht is gesticht. Tegen
betaling van een jaarlijkse vergoeding
van 170 zal aan de gemeente het
medegebruik van deze hoogspannings
ruimte worden toegestaan. Dit is van
belang voor de stroomvoorziening van
de kom van Huisduinen. De kosten
van de in verband hiermede aan te
brengen voorzieningen voor het laag
spanningsnet zijn begroot op 4158,50.
Die mens had
allen veronderstellen:
beter kunnen weten".
Spr. gelooft, dat elke humanist naar
zjjn kennis van de feiten moet wer
ken voor geestelijke vrijheid en per
soonlijke "verantwoording. Zowel in
kerkelijke als in buiten-werkelijke
kringen bestaat een geestelijk nihilis
me, maar waar is dit tegenwicht bó de
buiten-kerkelijken? De politieke par
tijen kunnen dit tegenwicht niet vor
men. Het geestelijk nihilisme stelt ons
voor het grote probleem, dat er straks
krachten kunnen ontstaan, die alle
waarden, die wó' aan het leven stel
len, zullen vernietigen. Daartegen moet
het humanisme zich verzetten en de
catastrophe trachten te keren.
Nadat nog geluisterd was naar een
Nocturine van Chopin, sloot de voor
zitter deze bijeenkomst.
Zaterdagmiddag vond in café „Post-
burg" de eerste der serie lezingen
plaats, welke door onze plaatselijke
scheidsrechtersvereniging zijn georga
niseerd. Door drukke werkzaamheden
verhinderd, kon dokter Schoorl niet
aanwezig zijn en is diens lezing ver
schoven, zodat er nu vijf lezingen ge
houden zullen worden. Als „invaller"
fungeerde de heer A. G. v. d Linde,
die uiteraard een ander onderwerp
koos dan dokter Schoorl. In een aller
genoeglijkste causerie behandelde onze
voetbal-consul het onderwerp „Sport
en onze idealen". Plaatsruimte om de
gehele lezing weer te geven hebben
wij niet en wij zullen ons moeten be
palen tot enige puntten aan te stippen.
Wel willen wij verklaren, dat de weg
blijvers ongelijk gehad hebben. Indien
alle lezingen die nog gehouden worden
even leerrijk en aangenaam zijn als
deze, moet er eigenlijk plaatsgebrek
zijn in de bovenzaal van Sanderse. En
hoewel de opkomst niet onbevredigend
was, waren er toch nog verscheidene
lege stoelen.
De hoofdzaak van het betoog van de
heer v. d. Linde kwam hier op neer,
dat ons voetbal zich in dalende lijn be
weegt. En dit niet alleen in technisch
opzicht maar, en dat is wel het ergste,
cok de sportiviteit is dikwijls werke
lijk zoek. Als een der oorzaken noem
de spreker die greep, die deze eeuw
der steeds verder voortschrijdende me
chanisatie en efficiency op de heden
daagse mens heeft. Hierdoor worden
verschillende menselijke karakter
eigenschappen verdrongen en de ro
mantische gedachte die er in het be
oefenen van sport nu eenmaal zit,
maakt plaats voor nuchtere zakelijk
heid. Men probeert op allerlei manie
ren te winnen en hierbij moet de spor
tiviteit in het gedrang komen. En nu
wees spreker op de grote verantwoor
ding van de jeugdleiders. Z ij immers
zijn ,het, die de toekomstige sportbe
oefenaars op het rechte spoor kunnen
brengen. En met een dringend beroep
op hen. om hun zo mooie maar ook
moeilijke taak met alle kracht ter hand
te nemen, besloot spreker zijn boeiend
betoog. Nadat er nog enige vragen
waren gesteld sloot de heer Helder
deze lezing en wekte ieder op om ook
de volgende week aanwezig te zijn.
waarbij wij ons van harte aansluiten
Bij het binnenvaren van de haven van Singapore werd de schroef van de
„Willem Ruys", het vlaggeschip van de Rott. Lloyd, beschadigd. Deze
beschadiging, voor het oog nauwelijks waarneembaar, veroorzaakte een
enorme trilling, zodat het schip vaart moest minderen. Zaterdag is het
schip, dat 193 m. lang, 2$ m. breed en 27 m. hoog is, door 6 sleepbootjes
naar het nieuwe 32.000 tons dok van de Rotterdamse Droogdok Mij. gesleept
om in dit grootste dok van Nederland van schroef te verwisselen. Het
dok is 203 m. lang, 47 m. breed en 20 m. hoog en kan de „Willem Ruysk
dus gemakkelijk opnemen. De „Willem Ruys" vaart het dok binnen.
De minister van Economische Zaken
deelt ten aanzien van de beperking van
het electriciteitsverbruik mede, dat nu
de dagen langer worden er geen direct
gevaar bestaat voor overbelasting van
de electrische centrale.
Derhalve is besloten met ingang van
1 Februari a.s. bovenbedoelde beper
kende bepalingen op te heffen. Dit be
tekent, dat met ingang van diezelfde
datum de etalage-verlichting, de ver
warming en verlichting in electrische
treinen en trams en de buitenverlich
ting geheel is vrijgegeven.
Zuinigheid met electriciteit blijft
echter geboden. In verband hiermede
is het noodzakelijk het verbod t.a.v.
reclameverlichting voorlopig te hand
haven.
Er moet rekening mede worden ge
houden, dat in het winterseizoen 1949/
1950 wederom beperkende maatregelen
t.a.v. het electriciteitsverbruik in de
spitsuren nodig zullen zijn.
Hierover zullen t.z.t. nadere mede
delingen volgen".
Vorige week werd door een etalage
ruit van een modemagazijn te Amster
dam een trottoirtegel gegooid en uit
de etalage een bontjas ter waarde van
f 4250 gestolen. Een agent-rechercheur
die het bericht las, herinnerde zich in
die nacht een tweetal mannen, waar
van hij er één kende, in de buurt van
dc winkel gezien te hebben. Hij ging
bij de hem bekende man thuis een
kijkje nemen en weldra zaten beide
knapen, de matroos en de kellner
N. op het bureau. Aanvankelijk bleven
zij alles ontkennen, maar later gaven
zij toe. De bontjas werd gevonden bó
eer. heler, die eveneens werd gear
resteerd. De uitgeslapen rechercheur
was echter nog niet aan het eind van
zijn latijn. Hij vond in de zak van de
kellner een vulpen, welke verdacht
veel leek op het soort waarvan er kort
geleden 44 in Amsterdam gestolen wa
ren. Ook deze diefstal bleek toen op
gelost. O. had de vulpennen gestolen
en N. zou ze verkopen. Inmiddels wa
ren ze echter door de moeder van N.
in het water gegooid. O. was een goede
bekende van de politie; N. nog een
,.new corner".
Heden overleed, na een
langdurig en geduldig
gedragen lijden te
Wassenaar, onze innig
geliefde Zuster, Schoon
zuster en Tante, Mevr.
DOROTHEA
BOUTKAN—
LTSTELLE,
in de ouderdom van
62 jaar.
Dat zó ruste in vrede.
Uit aller naam,
F. A. LTSTELLE,
2de Goversdwarsstr. 9,
Den Helder.
In klein gezin per 1 Maart
a.s. gevr. een net meisje
voor hulp in de huishou
ding, desgewenst intern, te
Wqk aan Zee. Goede be
handeling en salaris.
Br. No. 523 Dagblad Ken-
nemerland, Beverwijk.
TAXI LOUWE
AHJEUERSTR.1 TEL3J67 MH HEIDEI?
Ook 's nachts
SPECIALE TARIEVEN
voor ritten buiten de stad.
IJlt de hand te koop:
DUBBEL WOONHUIS,
staande aan de nieuwe weg
te Anna Paulowna.
Inlichtingen bij C. SLIK
KER, Molenvaart 75, Anna
Paulowna.
SPOORGRACHT 40.
PYAMAFLANEL,
Aa Be, 120 br.,
p. meter 5.29
NACHTPONNEN,
keperflanel, div.
kleuren 9.98
ONDERJURKEN,
zeldzame kwaliteit 3.67
DIRECTOIRES,
prima 1.68
CAMISOLES,
prima 2.38
DAMESKOUSEN,
maten 9% en 10,
2 op 1 pt1.37
zwart, links, 2 op
1 pt2.27
linksgeweven, 4 pt. 2.84
ondoorzichtig,
pracht kous 4.91
LANGE ONDER
BROEKEN, jaeger 4.38
BORSTROKKEN,
jaeger, m. 1. mouw,
prima 7.61
WERKSOKKEN,
Ózersterk, grós en
en zwart 2.48
SPOORSTRAAT
TEL. 3008
116
Uitbetaling van het
Dividendbewijs No. 27
zal vanaf 1 Februari 1949
ten kantore van de Ned.
Middenstandsbank, Den
Helder, plaats hebben.
DE DIRECTIE.
aaxxx.
XÖ500
tpCCocoococooacx
leeftijd 36 j.,
12 pt. vanaf 9.15
leeftód 614 j.,
20 pt., v.a. ƒ12.70
140 cm.
7 pt.
breed,
ƒ9.95
SLUISDIJKSTRAAT 73
Wij borduren of appli-
ceren Uw japon binnen
enige dagen in eigen
atelier. Ook lakens en
slopen,
KONINGSTR. 47
TEL. 2719
Er zit niet alleen
stijging in ons
abonnementen
aantal, maar ook
de Handeldrijvende
Middeiiscand ziet
zijn belang en ad
verteert in steeds
toenemende mate
in de
Op de aanvullingsagenda voor de
raadsvergadering van morgenavond
zijn o.m. de volgende punten geplaatst:
Voorstel tot het vaststellen van een
regeling, krachtens welke ook bij het
vrówillig ter beschikking stellen van
woongelegenheid, van gemeentewege
in de hieruit voortvloeiende noodzake
lijke kosten wordt bijgedragen.
Voorstel tot het beschikbaar stellen
van een crediet voor het herstellen
van een gashouder.
Voorstel betreffende de watervoor
ziening (verbetering pompstation en
zuiveringswerken waterleidingbedrijf)
Voorstel betreffende de electriciteits
voorziening van Huisduinen.
Voorstel tot het uitgeven in erfpacht
van een strook grond, gelegen aan de
toegangsweg tot het werk Kaaphoofd,
ten behoeve van de aanleg van een
tweetal tennisbanen door de Helderse
Tennis Club.
Eens en nog niet zo heel vee^ ^"n
geleden, was het vliegen een nieuwtje,
een modern experiment, dat «kern
ontbloot was van waaghalzerij,
zelden zag men een evoiutie van ex
periment naar algemeen bedrijf in zul
een korte spanne tóds. De vliege
rij ontwikkelde zich tot modern maar
ook tot algemeen verkeer en de ge
schiedenis van 's lands nationale lucht-
vaartmaatschappó, de K. L. M. ïs goe
deels de geschiedenis van de lucnt-
vaart zelf.
Dagelijks staan wereldsteden met el
kaar in verbinding.
De zakenman stapt op het Amster
damse Leidseplein 's morgens in een
gerieflijke autobus, die hem naar
Schiphol brengt, 2uur later staat hij
voor de douane-ambtenaar van het
Deense vliegveld Kastrup, weer een
autobustochtje en hij gebruikt in Ko
penhagen zijn lunch met zijn Deense
zakenvrienden. Parijs, Brussel, Lon
den, Stockholm, om nu maar in
Europa te blóven zó zijn vanuit
Nederland in enkele uren bereikbaar
en dat alles in een comfortabele ma
chine, waar de stewardess U een Ne
derlands ochtendblad brengt en een
lunch met Hollandse druiven en een
paar smakelijke attenties van Neder
landse bedróven. Vlug en veilig.
Veilig? Helaas zijn enkele rampza
lige vliegtujg-ongelukken weer het ge
sprek van de dag,3 Dagelijks volgen
wij het proces in het Schotse plaatsje
Ayr, het minutieuze onderzoek naar
de vliegramp van de „Nijmegen", zo
juist stortte een luchttaxi op een Oost-
zee-eiland neer waardoor de poli
ticus K. Vorrink in een Deens zieken
huis zwaar gewond is opgenomen en
twee Nederlanders het leven verloren
en 20 vliegers van de Amerikaanse
luchtmacht verloren het leven door
een vliegramp in West-Schotland.
Wanneer er in het algemeen meer
gesproken wordt over een vliegonge
luk dan over een der dagelijks terug
kerende ongevallen van het snelver
keer op de weg, dan komt dat o.m.
door de totaliteit van de vernietiging als
gevolg van een ongeval in de lucht.
Dat iemand als de heer Koos Vorrink
„slechts" ernstig gewond werd nadat
zón toestel neerstortte is een uitzon,
dering: de meeste vliegtuigongelukken
hebben uiteraard een dodelijke afloop
Maar dit alles neemt toch niet weg
dat men de luchtvaart ernstig tekort
zou doen door daardoor de vliegvei.
ügheid in twijfel te trekken. Immers*
wó wezen er al op, dagelijks en van'
uur tot uur, vliegen duizenden men
sen van en naar alle landen der we
reldbol zojuist is gebleken dat de
tocht Amsterdam—Batavia al zonder
tussenlanding mogelijk zal blijken
en bijkans niemand verbaast zich meer
over de regelmaat van dit internatio-
nale vliegverkeer. Het is nuttig en
nodig te bedenken, dat het aantal on
gelukken in de lucht percentsgewós
veel en veel geringer is dan op de
weg. En toch aarzelt niemand om in
een auto of trein te stappen. De KLM
heeft een unieke reputatie op het ge-
bied van veiligheid en nauwgezetheid
en het ware bepaald ongemotiveerd
om b.v. een ongeval met een militair
toestel in het debet van de KLM-vei-
ligheid te boeken. Groter zorg, toewó-
ding en voorzichtigheid dan bij het
vliegen in de burgerluchtvaart vindt
men nergens. Daaraan verandert geen
vliegongeval iets, ook al wordt dat het
gesprek van de dag. En hoe lueht-
vaartminded het Nederlandse publiek
is, bewijst de moeilókheid om be
paalde routes een plaats te boeken.
Donderdagavond werd in café H.
Vriesman een ledenvergadering gehou
den van de plaatselijke afdeling van
VW, onder voorzitterschap van de
heer C. Vriesman. De belangstelling
voor deze vergadering was vró groot.
Een van de belangrókste punten uit
deze vergadering was wel de bespre
king over het stichten van een eigen
informatiebureau. Het ligt thans in de
bedoeling dat dit tot stand zal komen
in samenwerking met het gemeente
bestuur. Zeer waarschijnlijk zal in 1950
het bureau in gebruik kunnen worden
genomen.
Bij de gehouden bestuursverkiezing
werden de aftredende bestuursleden,
de heren H. Vriesman en C. Vriendjes,
beide herkozen.
Op DONDERDAG 3 FEBRUARI a.s.
BESCHIKBAAR ruime woning te BEVERWIJK,
bevattende 2 kamers ensuite, keuken, vier slaap
kamers, grote zolder, voor--en achtertuin (tje), tele
foon aanwezig, 5 km. vanaf het strand.
GEVRAAGD soortgelijke woning te ALKMAAR
of BERGEN. Aanbiedingen worden gaarne ingewacht
onder nummer HA 640 Bureau Ver. Noordholl. Dagbl.,
Voordam 9, Alkmaar.
Het bestuur der
deelt mede, dat
HELDERSE SCHOOLVERENIGING
de coupon per 1 Februari 1949 van de obligatie
lening, ten laste van genoemde vereniging, be
taalbaar is bjj de Rotterdamsche Bank N.V.
kantoor Den Helder.
Namens het bestuur,
J. W. DE WIJN,
penningmeester.
...en toch geen last van schrijnen! Philips elecfrisch
droogscheerapparaat „PhiliShave" is de trouwe
dienaar van ieder, die last heeft van een dunne
gevoelige huid! Steeds heerlijk glad geschoren..,
het toppunt van gemak.
Philips „PhiliShave"
Staalbaard-Standaard f 39.-
in luxe doosyerpakking
Philips „PhiliShave"
Staalbaard-lvoor f 47.»
in luxe doosverpakking
electrlsch droogscheerapparaat
32. Als de helicopter zijn last buiten het be
reik der golven heeft gesleept, daalt ze even.
de schipper raakt met de knieën het strand en
laat losvoorover slaat hij neer in het on
diepe water. De Chef wil een paar stappen
doen, maar de helicopter schiet omhoog nu er
een man minder onderaan hangt en daar
zweeft de Chef weer. Vlak over de hoofden
'an de mensen-menigte zwiert hij., druipend
van zeewater. De schipper wordt inmiddels al
uit het water getild en naar de E.H B O-tent
sen die komen toelopen. „W-w-waarom vloog
aedraaen als viêrdö „T i'-Tw ^■"•ö.u. tent**-»> een eind dddordoorü klappertandt de
fchS van.de Chef. „Barendse en Rik!
wachten", zegt de "Lange, „Je wou toch op
eigen kracht terug, nietwaar? Nou, ik heb je
een vernederende arrestaties bespaard!"
schipbreuk. De helicopter zweefTsneT naa°r" hot "™e™se en Rikki stonden ons op te
Zuiden. Dalen!" schreeuwt de Chef, wiens kle.
ren snel bevflezen en de Lange volgt het bevel
nu prompt op. Er zjjn hier maar een paar men'