VET E. W. VET HILDERING DANSEN Abonneert u op dit bied phwShave L WONINGRUIL Extra geschoren RIKKI EN DE VERDWENEN REDDERS Dr. J. P. van Praag sprak voor de Humanistische Gemeenschap te Den Helder Vliegverkeer en vliegveiligheid De electriciteitsvoorziening te Huisduinen Scheidsrechters bijeen Electriciteitsbeperking opgeheven ZUINIG MET BENZINE DAT IS DEVIEZEN VERDIENEN Rechercheur had succes BRUILOFT? FEESTGEBOUW MOUTO N heeft N.V. ZEEBAD HUISDUINEN. Trainingspakken, Zware zuiver wollen Jaegerbaai, DAMES! Koopkrachtige Lezers |F Heldersche Courant Aanvulling Raadsagenda Petten V.V.V. krijgt een eigen Informatiebureau Er zijn er niet fijner! IN DE MARINE CANTINE. Muziek Johny Polanen en z'n Musetta's PHILIPS N.V. PHILIPS' VERKOOP MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND - EINDHOVEN door D. J. VAN EXTER In de turnzaal van „Bellevue" vond Zondag 30 Januari j.L een bijeenkomst van de Gemeenschap Den Helder van het Humanistisch Verbond plaats, waar dr. J. P. van Praag, de algemene voor zitter, een lezing hield voor leden en genodigden.. Bij ontstentenis van de voorzitter wegens ziekte, opent de vice-voorzitter de heer J. Norder, de bijeenkomst. Na pianospel van mevr. van der Lans geeft de voorzitter het woord aan dr. van Praag, die zal spreken over „Doodge woon Humanisme". Spr. zegt, dat als men eens eenvoudig met de mensen wil spreken over het humanisme om hem te laten zien, wat het humanisme eigenlijk is, men vaak, nadat de per soon in kwestie geduldig heeft geluis terd, het antwoord krijgt: „Maar mijn heer, ik ben geen intellectueel". Spr. vindt echter dat humanisme niet in- haerent is met intellectualisme. Zoals de ervaring van natuurkundige pro cessen er was vóór de natuurkunde als wetenschap bestond, zo was het humanisme er ook reeds vóór de over denking en de verdieping van dit hu manisme.. Er zijn er ao velen, die geestelijke hulp van node hebben en die wij allen kunnen bereiken door contact met de brede massa te hebben. Zo kan het hu manisme niet enkel theorie zijn, maar het moet in het dagelijks leven iets tot stand brengen. Het wezenlijke van de humanistische wereldbeschouwing is het zoe ken naar de menselijke waardigheid. We zijn daarin eigenlijk allen huma nisten, want wij verwachten van ieder mens, dat hij menselijk zal handelen. Als een mens en een dier hetzelfde doen, zullen we dat het dier niet aan rekenen, want dat weet niet beter, maar de mens straffen we, omdat we Op het terrein van het pompstation van het waterleidingsbedrijf bevindt zich een hoogspanningsinrichting van de provincie, Noord-Holland. Deze is ondergebracht in een ruimte, welke eigendom is van de gemeente. Zij be antwoordt echter niet meer aan de eisen, welke daaromtrent zijn gesteld, en is daarom door de directie van ge noemd bedrijf afgekeurd. Een meer geschikte ruimte kan worden beschik baar gesteld door het bestaande spiri- tusmagazijn van het pompstation tot transformatorgebouwtje in te richten. De hieraan verbonden kosten worden geraamd op 8.286. De electriciteitsvoorziening ten be hoeve van de Marine-Artilleriemaga zijnen op het Galgenveld te Huisdui nen zal door het provinciaal electri- citeitsbedrijf rechtstreeks ter hand worden genomen. Daarbij zal worden gebruik gemaakt van het aldaar aan wezige hoogspanningsgebouw, dat door de Duitse weermacht is gesticht. Tegen betaling van een jaarlijkse vergoeding van 170 zal aan de gemeente het medegebruik van deze hoogspannings ruimte worden toegestaan. Dit is van belang voor de stroomvoorziening van de kom van Huisduinen. De kosten van de in verband hiermede aan te brengen voorzieningen voor het laag spanningsnet zijn begroot op 4158,50. Die mens had allen veronderstellen: beter kunnen weten". Spr. gelooft, dat elke humanist naar zjjn kennis van de feiten moet wer ken voor geestelijke vrijheid en per soonlijke "verantwoording. Zowel in kerkelijke als in buiten-werkelijke kringen bestaat een geestelijk nihilis me, maar waar is dit tegenwicht bó de buiten-kerkelijken? De politieke par tijen kunnen dit tegenwicht niet vor men. Het geestelijk nihilisme stelt ons voor het grote probleem, dat er straks krachten kunnen ontstaan, die alle waarden, die wó' aan het leven stel len, zullen vernietigen. Daartegen moet het humanisme zich verzetten en de catastrophe trachten te keren. Nadat nog geluisterd was naar een Nocturine van Chopin, sloot de voor zitter deze bijeenkomst. Zaterdagmiddag vond in café „Post- burg" de eerste der serie lezingen plaats, welke door onze plaatselijke scheidsrechtersvereniging zijn georga niseerd. Door drukke werkzaamheden verhinderd, kon dokter Schoorl niet aanwezig zijn en is diens lezing ver schoven, zodat er nu vijf lezingen ge houden zullen worden. Als „invaller" fungeerde de heer A. G. v. d Linde, die uiteraard een ander onderwerp koos dan dokter Schoorl. In een aller genoeglijkste causerie behandelde onze voetbal-consul het onderwerp „Sport en onze idealen". Plaatsruimte om de gehele lezing weer te geven hebben wij niet en wij zullen ons moeten be palen tot enige puntten aan te stippen. Wel willen wij verklaren, dat de weg blijvers ongelijk gehad hebben. Indien alle lezingen die nog gehouden worden even leerrijk en aangenaam zijn als deze, moet er eigenlijk plaatsgebrek zijn in de bovenzaal van Sanderse. En hoewel de opkomst niet onbevredigend was, waren er toch nog verscheidene lege stoelen. De hoofdzaak van het betoog van de heer v. d. Linde kwam hier op neer, dat ons voetbal zich in dalende lijn be weegt. En dit niet alleen in technisch opzicht maar, en dat is wel het ergste, cok de sportiviteit is dikwijls werke lijk zoek. Als een der oorzaken noem de spreker die greep, die deze eeuw der steeds verder voortschrijdende me chanisatie en efficiency op de heden daagse mens heeft. Hierdoor worden verschillende menselijke karakter eigenschappen verdrongen en de ro mantische gedachte die er in het be oefenen van sport nu eenmaal zit, maakt plaats voor nuchtere zakelijk heid. Men probeert op allerlei manie ren te winnen en hierbij moet de spor tiviteit in het gedrang komen. En nu wees spreker op de grote verantwoor ding van de jeugdleiders. Z ij immers zijn ,het, die de toekomstige sportbe oefenaars op het rechte spoor kunnen brengen. En met een dringend beroep op hen. om hun zo mooie maar ook moeilijke taak met alle kracht ter hand te nemen, besloot spreker zijn boeiend betoog. Nadat er nog enige vragen waren gesteld sloot de heer Helder deze lezing en wekte ieder op om ook de volgende week aanwezig te zijn. waarbij wij ons van harte aansluiten Bij het binnenvaren van de haven van Singapore werd de schroef van de „Willem Ruys", het vlaggeschip van de Rott. Lloyd, beschadigd. Deze beschadiging, voor het oog nauwelijks waarneembaar, veroorzaakte een enorme trilling, zodat het schip vaart moest minderen. Zaterdag is het schip, dat 193 m. lang, 2$ m. breed en 27 m. hoog is, door 6 sleepbootjes naar het nieuwe 32.000 tons dok van de Rotterdamse Droogdok Mij. gesleept om in dit grootste dok van Nederland van schroef te verwisselen. Het dok is 203 m. lang, 47 m. breed en 20 m. hoog en kan de „Willem Ruysk dus gemakkelijk opnemen. De „Willem Ruys" vaart het dok binnen. De minister van Economische Zaken deelt ten aanzien van de beperking van het electriciteitsverbruik mede, dat nu de dagen langer worden er geen direct gevaar bestaat voor overbelasting van de electrische centrale. Derhalve is besloten met ingang van 1 Februari a.s. bovenbedoelde beper kende bepalingen op te heffen. Dit be tekent, dat met ingang van diezelfde datum de etalage-verlichting, de ver warming en verlichting in electrische treinen en trams en de buitenverlich ting geheel is vrijgegeven. Zuinigheid met electriciteit blijft echter geboden. In verband hiermede is het noodzakelijk het verbod t.a.v. reclameverlichting voorlopig te hand haven. Er moet rekening mede worden ge houden, dat in het winterseizoen 1949/ 1950 wederom beperkende maatregelen t.a.v. het electriciteitsverbruik in de spitsuren nodig zullen zijn. Hierover zullen t.z.t. nadere mede delingen volgen". Vorige week werd door een etalage ruit van een modemagazijn te Amster dam een trottoirtegel gegooid en uit de etalage een bontjas ter waarde van f 4250 gestolen. Een agent-rechercheur die het bericht las, herinnerde zich in die nacht een tweetal mannen, waar van hij er één kende, in de buurt van dc winkel gezien te hebben. Hij ging bij de hem bekende man thuis een kijkje nemen en weldra zaten beide knapen, de matroos en de kellner N. op het bureau. Aanvankelijk bleven zij alles ontkennen, maar later gaven zij toe. De bontjas werd gevonden bó eer. heler, die eveneens werd gear resteerd. De uitgeslapen rechercheur was echter nog niet aan het eind van zijn latijn. Hij vond in de zak van de kellner een vulpen, welke verdacht veel leek op het soort waarvan er kort geleden 44 in Amsterdam gestolen wa ren. Ook deze diefstal bleek toen op gelost. O. had de vulpennen gestolen en N. zou ze verkopen. Inmiddels wa ren ze echter door de moeder van N. in het water gegooid. O. was een goede bekende van de politie; N. nog een ,.new corner". Heden overleed, na een langdurig en geduldig gedragen lijden te Wassenaar, onze innig geliefde Zuster, Schoon zuster en Tante, Mevr. DOROTHEA BOUTKAN— LTSTELLE, in de ouderdom van 62 jaar. Dat zó ruste in vrede. Uit aller naam, F. A. LTSTELLE, 2de Goversdwarsstr. 9, Den Helder. In klein gezin per 1 Maart a.s. gevr. een net meisje voor hulp in de huishou ding, desgewenst intern, te Wqk aan Zee. Goede be handeling en salaris. Br. No. 523 Dagblad Ken- nemerland, Beverwijk. TAXI LOUWE AHJEUERSTR.1 TEL3J67 MH HEIDEI? Ook 's nachts SPECIALE TARIEVEN voor ritten buiten de stad. IJlt de hand te koop: DUBBEL WOONHUIS, staande aan de nieuwe weg te Anna Paulowna. Inlichtingen bij C. SLIK KER, Molenvaart 75, Anna Paulowna. SPOORGRACHT 40. PYAMAFLANEL, Aa Be, 120 br., p. meter 5.29 NACHTPONNEN, keperflanel, div. kleuren 9.98 ONDERJURKEN, zeldzame kwaliteit 3.67 DIRECTOIRES, prima 1.68 CAMISOLES, prima 2.38 DAMESKOUSEN, maten 9% en 10, 2 op 1 pt1.37 zwart, links, 2 op 1 pt2.27 linksgeweven, 4 pt. 2.84 ondoorzichtig, pracht kous 4.91 LANGE ONDER BROEKEN, jaeger 4.38 BORSTROKKEN, jaeger, m. 1. mouw, prima 7.61 WERKSOKKEN, Ózersterk, grós en en zwart 2.48 SPOORSTRAAT TEL. 3008 116 Uitbetaling van het Dividendbewijs No. 27 zal vanaf 1 Februari 1949 ten kantore van de Ned. Middenstandsbank, Den Helder, plaats hebben. DE DIRECTIE. aaxxx. XÖ500 tpCCocoococooacx leeftijd 36 j., 12 pt. vanaf 9.15 leeftód 614 j., 20 pt., v.a. ƒ12.70 140 cm. 7 pt. breed, ƒ9.95 SLUISDIJKSTRAAT 73 Wij borduren of appli- ceren Uw japon binnen enige dagen in eigen atelier. Ook lakens en slopen, KONINGSTR. 47 TEL. 2719 Er zit niet alleen stijging in ons abonnementen aantal, maar ook de Handeldrijvende Middeiiscand ziet zijn belang en ad verteert in steeds toenemende mate in de Op de aanvullingsagenda voor de raadsvergadering van morgenavond zijn o.m. de volgende punten geplaatst: Voorstel tot het vaststellen van een regeling, krachtens welke ook bij het vrówillig ter beschikking stellen van woongelegenheid, van gemeentewege in de hieruit voortvloeiende noodzake lijke kosten wordt bijgedragen. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een crediet voor het herstellen van een gashouder. Voorstel betreffende de watervoor ziening (verbetering pompstation en zuiveringswerken waterleidingbedrijf) Voorstel betreffende de electriciteits voorziening van Huisduinen. Voorstel tot het uitgeven in erfpacht van een strook grond, gelegen aan de toegangsweg tot het werk Kaaphoofd, ten behoeve van de aanleg van een tweetal tennisbanen door de Helderse Tennis Club. Eens en nog niet zo heel vee^ ^"n geleden, was het vliegen een nieuwtje, een modern experiment, dat «kern ontbloot was van waaghalzerij, zelden zag men een evoiutie van ex periment naar algemeen bedrijf in zul een korte spanne tóds. De vliege rij ontwikkelde zich tot modern maar ook tot algemeen verkeer en de ge schiedenis van 's lands nationale lucht- vaartmaatschappó, de K. L. M. ïs goe deels de geschiedenis van de lucnt- vaart zelf. Dagelijks staan wereldsteden met el kaar in verbinding. De zakenman stapt op het Amster damse Leidseplein 's morgens in een gerieflijke autobus, die hem naar Schiphol brengt, 2uur later staat hij voor de douane-ambtenaar van het Deense vliegveld Kastrup, weer een autobustochtje en hij gebruikt in Ko penhagen zijn lunch met zijn Deense zakenvrienden. Parijs, Brussel, Lon den, Stockholm, om nu maar in Europa te blóven zó zijn vanuit Nederland in enkele uren bereikbaar en dat alles in een comfortabele ma chine, waar de stewardess U een Ne derlands ochtendblad brengt en een lunch met Hollandse druiven en een paar smakelijke attenties van Neder landse bedróven. Vlug en veilig. Veilig? Helaas zijn enkele rampza lige vliegtujg-ongelukken weer het ge sprek van de dag,3 Dagelijks volgen wij het proces in het Schotse plaatsje Ayr, het minutieuze onderzoek naar de vliegramp van de „Nijmegen", zo juist stortte een luchttaxi op een Oost- zee-eiland neer waardoor de poli ticus K. Vorrink in een Deens zieken huis zwaar gewond is opgenomen en twee Nederlanders het leven verloren en 20 vliegers van de Amerikaanse luchtmacht verloren het leven door een vliegramp in West-Schotland. Wanneer er in het algemeen meer gesproken wordt over een vliegonge luk dan over een der dagelijks terug kerende ongevallen van het snelver keer op de weg, dan komt dat o.m. door de totaliteit van de vernietiging als gevolg van een ongeval in de lucht. Dat iemand als de heer Koos Vorrink „slechts" ernstig gewond werd nadat zón toestel neerstortte is een uitzon, dering: de meeste vliegtuigongelukken hebben uiteraard een dodelijke afloop Maar dit alles neemt toch niet weg dat men de luchtvaart ernstig tekort zou doen door daardoor de vliegvei. ügheid in twijfel te trekken. Immers* wó wezen er al op, dagelijks en van' uur tot uur, vliegen duizenden men sen van en naar alle landen der we reldbol zojuist is gebleken dat de tocht Amsterdam—Batavia al zonder tussenlanding mogelijk zal blijken en bijkans niemand verbaast zich meer over de regelmaat van dit internatio- nale vliegverkeer. Het is nuttig en nodig te bedenken, dat het aantal on gelukken in de lucht percentsgewós veel en veel geringer is dan op de weg. En toch aarzelt niemand om in een auto of trein te stappen. De KLM heeft een unieke reputatie op het ge- bied van veiligheid en nauwgezetheid en het ware bepaald ongemotiveerd om b.v. een ongeval met een militair toestel in het debet van de KLM-vei- ligheid te boeken. Groter zorg, toewó- ding en voorzichtigheid dan bij het vliegen in de burgerluchtvaart vindt men nergens. Daaraan verandert geen vliegongeval iets, ook al wordt dat het gesprek van de dag. En hoe lueht- vaartminded het Nederlandse publiek is, bewijst de moeilókheid om be paalde routes een plaats te boeken. Donderdagavond werd in café H. Vriesman een ledenvergadering gehou den van de plaatselijke afdeling van VW, onder voorzitterschap van de heer C. Vriesman. De belangstelling voor deze vergadering was vró groot. Een van de belangrókste punten uit deze vergadering was wel de bespre king over het stichten van een eigen informatiebureau. Het ligt thans in de bedoeling dat dit tot stand zal komen in samenwerking met het gemeente bestuur. Zeer waarschijnlijk zal in 1950 het bureau in gebruik kunnen worden genomen. Bij de gehouden bestuursverkiezing werden de aftredende bestuursleden, de heren H. Vriesman en C. Vriendjes, beide herkozen. Op DONDERDAG 3 FEBRUARI a.s. BESCHIKBAAR ruime woning te BEVERWIJK, bevattende 2 kamers ensuite, keuken, vier slaap kamers, grote zolder, voor--en achtertuin (tje), tele foon aanwezig, 5 km. vanaf het strand. GEVRAAGD soortgelijke woning te ALKMAAR of BERGEN. Aanbiedingen worden gaarne ingewacht onder nummer HA 640 Bureau Ver. Noordholl. Dagbl., Voordam 9, Alkmaar. Het bestuur der deelt mede, dat HELDERSE SCHOOLVERENIGING de coupon per 1 Februari 1949 van de obligatie lening, ten laste van genoemde vereniging, be taalbaar is bjj de Rotterdamsche Bank N.V. kantoor Den Helder. Namens het bestuur, J. W. DE WIJN, penningmeester. ...en toch geen last van schrijnen! Philips elecfrisch droogscheerapparaat „PhiliShave" is de trouwe dienaar van ieder, die last heeft van een dunne gevoelige huid! Steeds heerlijk glad geschoren.., het toppunt van gemak. Philips „PhiliShave" Staalbaard-Standaard f 39.- in luxe doosyerpakking Philips „PhiliShave" Staalbaard-lvoor f 47.» in luxe doosverpakking electrlsch droogscheerapparaat 32. Als de helicopter zijn last buiten het be reik der golven heeft gesleept, daalt ze even. de schipper raakt met de knieën het strand en laat losvoorover slaat hij neer in het on diepe water. De Chef wil een paar stappen doen, maar de helicopter schiet omhoog nu er een man minder onderaan hangt en daar zweeft de Chef weer. Vlak over de hoofden 'an de mensen-menigte zwiert hij., druipend van zeewater. De schipper wordt inmiddels al uit het water getild en naar de E.H B O-tent sen die komen toelopen. „W-w-waarom vloog aedraaen als viêrdö „T i'-Tw ^■"•ö.u. tent**-»> een eind dddordoorü klappertandt de fchS van.de Chef. „Barendse en Rik! wachten", zegt de "Lange, „Je wou toch op eigen kracht terug, nietwaar? Nou, ik heb je een vernederende arrestaties bespaard!" schipbreuk. De helicopter zweefTsneT naa°r" hot "™e™se en Rikki stonden ons op te Zuiden. Dalen!" schreeuwt de Chef, wiens kle. ren snel bevflezen en de Lange volgt het bevel nu prompt op. Er zjjn hier maar een paar men'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6