AKKERTJE Res A.G.O.V.V. en N.O.A.D. kunnen eindstreep bereiken Het avondrood der mystiek Dialoog Zon speelt kampioenschappen parten avontuur VOORKOMT inning in lagere regionen van district II Spai Puzzle-rubriek Sportprogramma voor Zondag Nevelgordijn over Bislet-stadion Een jaloerse zanger Koe4tU- Pücto PoctoI Pocfólin! DE WEG, die het antieke denken heeft doorlopen, leidt van de rede tot het geloof, van het rationalisme tot de mystiek. De oudste denkers van onze kuituurkring, de filosofen van Jonie, hadden getracht het wereld geheel met hun denken te doorgron den. Sommigen hadden het water, anderen het vuur of de lucht als oer- element trachten waar te maken. Het redelijk denken had hen hierbij de weg gewezen. Nu hebben wij in deze serie artikelen, die vandaag zijn einde vindt, gezien in hoeveel vormen en kleuren het Griekse denken zich ont wikkeld heeft. De Jonische natuur filosofen beschouwden het wereld geheel; Socrates richtte zijn aandacht niet op de natuur, maar op de mens; Begrijpen en Kennen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx^ Hoe is de stand Mieke Hersengymnastiek door Bob Wallagh Hei Radioprogramma IDENTIE Het kan welhaast niet anders of Zondag sullen weer een aantal be slissingen vallen. Slechts in district IV la het uitgesloten dat de kampioen reeds bekend wordt AGOVV en NO AD daarentegen kunnen met een weinig geluk hun aanhang tevreden stellenen gaan meedingen om de hoogste voet- baltitel in Nederland. Ook ts.v. van de degradatle-eandidaten komen er wel beslissingen uit de bus en het slet er naar uit dat Sparta daar ln leder geval btf sal ifln. Stormvogels kan zich veilig stellen. Wij nemen in Ieder geval niet san dat Sparta in staat zal zijn om Haar lem op eigen terrein te verslaan. Ook degradatiecandidaat no. 2 in dit dis triet 't Gooi, heeft een lastige opgave om da punten bif Xerxes weg te ha len. Bovendien wordt nog de wed strijd Stormvogels—Volewijckers ge speeld, die naar onze mening door Kraak en zijn mannen zal worden ge wonnen. t Gooi zou bij een overwin ning van Stormvogels het meest ge baat zijn. KFC toeschouwer. In district II wordt het een interes sant gevecht tussen KFC, Neptunus, HBS, DFC en Zeeburgia om uit te ma ken welke ploeg met DHC aan de de gradatiewedstrijden zal deelnemen. De Zaanse ploeg is de enige van deze vijf degradatie-candidaten die Zondag niet behoeft te spelen en dus rustig kan toezien wat Zeeburgia met HBS zal doen, of DEC in staat zal zijn om Feyenoord te weerstaan en of Neptu- nua zijn reeks van nederlagen tegen EDO zal voortzetten. LssMe wedstrijd van AGOW? Als Enschsde een puntje aan Zwolse Boys verspeslt kan AGOW Zondag kampioen worden door Be Quick te verslaan. Het zou dan tevens beteke nen dat de Apeldoorners hun laatste wedstrijd speelden, maar het Js lang niet onmogelijk dat er nog een klein PTJZZLE 71. Een moeilijk vraagstuk (opl.) Gevraagd werd een getal van tien verschillende cijfers, dat deelbaar was door de getallen 2 tot en met 18. Nu is het kl. gem. veelvoud van de ge tallen 2 tot en met 18 gelijk aan 12252240. Dit is echter maar een getal van acht cijfers. Vermenigvuldigt men het met 82 dan krijgt van een getal van tien cijfers en wel 1004683680. Dit is dus het kleinste gttal van tien cijfers, dat deelbaar is door de getallen 2 tot en met 18. Maar de cijfers zijn nog niet alle verschillend. Door nu telkens 12252240 bij 1004683680 op te tellen en die getallen na te gaan, kan men zien wanneer men een getal van tien verschillende cijfers krijgt. Het eerste getal, dat men zodoende vindt en dat voldoet aan de voorwaarden is 2438195760. Eigenaardig is, dat men door dit getal tweemaal te nemen een nieuwe opl. krijgt, n.1. 4876391520. De andere twee mogelijkheden zijn nog S785942160 en 4753869120. Een puzzle, die velen heeft bezig gehouden. Verschillende oplossers zon den alle vier getallen in. Alle hulde. Na loting onder alle Inzenders van een goede oplossing is de wekelijkse prijs van ƒ5.ditmaal ten deel gevallen aan de heer: D. Seijbel, Nieuwpoorts- laa« 152 te Alkmaar. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden. En nu onze nieuwe opgave, PUZZLE 72. Welk© dieren? Thans «ven een uitstapje naar 't die renrijk. Iemand schreef de namen van 10 dieren onder elkaar, maar bi) on geluk geraakten de letters van elke naam in een verkeerde volgorde, waardoor het volgende te lezen kwam: 1. Stalengral. 2. G1 i m n o f a. 3. Legtaachan. 4. Jableuwka. 5. D a 1 h i s c p d. 6. Yglosvaaredp. 7. Ynskgeitgorn. 8. Rntrieemee. 9. Vlvlosrez. 10. Laanvoegrike. Welke dieren zijn bedoeld? Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donderdag 24 Februari aan de Redactie van dit blad (Onder de goede oplossers wordt weer een prijs van ƒ5.verloot). verlengstukje aan deze competitie komt, daar het kan gebeuren dat En schede gelijk met AGOW aan de eindstreep komt. Geen verlies voor Limburgia en BW. Limburgia en BW, de enige kam- pioens-candidaten in district IV be hoeven Zondag geen veer te laten. Limburgia speelt een tnuiswedstrijd tegen Juliana en BW brengt een be zoek aan VW. HSC voor moellljkneden. HSC dat wekenlang de rode lan- laarndrager in 't Noorden is geweest heeft zich door enige overwinningen en gelijke spelen een kans geschapen om de degradatiewedstrijden te ont lopen. Het is wel jammer voor deze ploeg dat Zondag vermoedelijk een kink in de kabel zal komen ln de vorm van het ongeslagen kampioenselftal van Heerenveen. NOAD heeft beslissing ln eigen hand. Als NOAD kans ziet om op eigen terrein Eindhoven te verslaan is de kampioen in district VI ook bekend. Is echter het tegenovergestelde waar, dan hebben Bleyerheide en Eindhoven ook nog een kans. neem een ha Eerste klasse, district L ADOAjax, Xerxes—'t Gooi, Stormvogels—Vole wijckers, DOS—Blauw Wit, Haarlem— Sparta. District II: Zeeburgia—HBS, Her mes DVSDHC, DFCFeyenoord, DWS—VSV, Neptunus—EDO. District III: Ensched. Boy»—Hera- cles, HengeloGo Ahead, AGOW Be Quick, Wageningen—NEC, Zwolse Boys—Enschede. District IV: VW—BW, Limburgia Juliana, BrabantiaNAC, MW- De Spechten, TSCWillem II. District V: GVAV—Friesland. Leeu warden—Frisia, Heerenveen—HSC, VelocitasSneek. District VI: PSV—Sitt. Boys, NOAD Eindhoven, HelmondiaLonga, Mau- ritsde Baronie DNL. Tweede klasse A: ZaandijkVrien denschaar, WFCde Spartaan, DWV Velox, AFC—HVC, Elinkwijk—Volen- dam. Tweede klasse B: ZFCAlcmaria Victrix, RapiditasSDW, OSVde Kennemers, UWHercules, Water graafsmeerTOG. Derde klasse A: KWHelder. Derde klasse B: SchagenPurmer- steijn (beslissingswedstrijd wordt op het sportpark te Alkmaar gespeeld. Vierde klasse A: VroneTexel, Wie- ringerwaardSchoorl, LSW '26Wa tervogels, ZeevogelsRK AFC, Ber- dosRanders. Vierde klasse B: ZouavenBergen, OudesluisSijbekarspel, Sporters— St. George, Grasshoppers—De Rijp, WW—Andijk. Vierde klasse C: Y-BoysAssen delft, USVU—DRC, CSV—Monniken dam, WSV '30—Limmen, HSV—RCZ. De organisatoren van de wereld kampioenschappen in het hardrijden zijn nerveuser dan de deelnemers. Geen wonder, want de weersomstan digheden zijn voor deze tijd van het jaar zo zacht, dat het des nachts 1 of 2 graden vriest, maar de tempera tuur overdag in de zon oploopt tot soms tien graden boven het vriespunt. Natuurlijk is er nog ijs in het Bis- Ietstadion, maar door de zonnewarmte smelt de bovenste laag en kort er een dun laagje op de baan te staan. Men heeft de laatste dagen geprobeerd de ijsbaan te sparen door er hopen sneeuw op te leggen, maar de warmte van de zon deed de sneeuwlaag smelten en op deze wijze kwam men van de wal ln de sloot. Vrijdagmiddag probeerde men een ander middel. Het heeft in de afgelopen nacht twee a drie graden gevroren en nu wil men de dunne ijslaag beschermen tegen de zonnewarmte door een nevelgordijn over de baan te leggen, waar de mili taire autoriteiten zelfs aan te pas moe ten komen. Aangezien het volkomen windstil is heeft men hoop. dat dit rookgordijn boven het ijs zal blijven hangen en de kracht van de zon het ijs niet zal kunnen bereiken. De beroemde componist Handel was van 1720 tot 1729 directeur van de operaschouwburg Haymarket in Lon den en bespeelde ln het orkest zelf de harp. Zijn spel was zo bewonde renswaardig, dat het publiek meer naar hem luisterde dan naar de zan ger of zangeres, die hij begeleidde. Voor de solisten, die bemerkten, dat hun stem niet de hoofdzaak was voor de toehoorders, betekende dit alles een ware kwelling. Maar wat er aan te doen? Een beroemd Italiaans zan ger, die in die tijd te Londen optrad, wist er raad op. Hij verzekerde aan zijn collega's, dat als de directeur hem weer zo'n poets bakte hij van het to neel op de harp zou springen en die kort en klein trappen. Het geval kwam Hfindel ter ore. Hij ontbood de zanger bij zich en zei heel kalm: „Uw plan lijkt mij heel prac- tisch, mijnheer. Met recht verwacht ge van uw benen meer succes, dan van uw stem. Zeg mij, op welke avond gij het wilt uitvoeren, dan kan ik het op de aanplakbiljetten vermelden." Van de sprong op de harp is nimmer iets gekomen. Men heeft nog gedacht aan het ver plaatsen van de wereldkampioenschap pen naar meer noordelijke streken, doch de organisatorische moeilijkheden zijn zo groot, dat men van dit plan heeft afgezien. Trouwens, het Bislet- stadion is op beide dagen reeds uitver kocht en men kan toch niet 60.000 per sonen teleurstellen. De Nederlandse schaatsenrijders kwamen pas Vrijdagavond in Oslo. Zij zijn in Hamar gebleven, waar het Ijs wel in goede conditie verkeert. Het ziet er dus naar uit, dat Zater dag en Zondag de kampioenschappen wel zullen doorgaan, maar dat het Ijs dan in een niet al te beste conditie zal zijn. En dat heeft de Oslo Skoeite Klub, de organisatrice, dan te danken aan de zachtste winter, welke sinds een halve eeuw in dit deel van Noor wegen heerst. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX X X Plato en Aristoteles schiepen hun onvergankelijke systemen; de scholen van Diogenes, Eplcurus en Pyrrho stelden zich een practisch doel, het geluk van de enkele mens. En nu zien wij, hoe na vele zwerftochten, het Griekse denken zijn afsluiting vindt in een gelovige mystiek, in het nieuw- platonisme van Plotinus. pLOTINUS was geen echte Griek meer. Hij was in het begin van de derde eeuw na Christus geboren in de havenstad Alexandrie. Deze stad was toenmaals een. centrum van handel. Maar zoals zo vaak, was daar een opbloei van de wetenschappen mee ge paard gegaan. Joodse, christelijke en Griekse denkbeelden ontmoetten el kaar in die wereldstad. De achter grond van deze geestelijke ontmoeting vormde de diepe religieusiteit vari de Egyptenaar. Wat Plotinus nu te Alexandrie ont vangen. had aan Egyptische, joodse en vooral Griekse wijsheid, bracht hij naar Rome. Hij werd er een zeer ge zien wijsheidsleraar, die zelfs de toen malige keizer en keizerin tot zijn leer lingen telde. Door zijn leer, maar voor al ook door zijn strenge leefwijze won hij ln het verwilderde Rome van die dagen aller achting Hij stelde zich te vreden met het soberste voedsel. Hü at nooit vlees. Toen hij ziek was, wei gerde hij een geneesmiddel ir te ne men, dat dierlijke bestanddelen be vatte. Hij sliep 's nachts slechts een paar uur. Een overdreven preutsheid was oorzaak, dat hij nooit een bad nam! Hij stond niet toe, dat een schil der of beeldhouwer zijn persoon ver eeuwigde; hij vond het al erg genoeg een schaduwbeeld te hebben! Deze Plotinus was het ook, die het plan opwierp een filosofenstad in Zuid- Italie te stichten. Deze stad, Plato- nopolis, zou geregeerd worden volgens de denkbeelden van Plato. Het plan bleek echter onuitvoerbaar. J-JET STELSEL van deze Plotinus nu heeft een enorme invloed gehad op aan de stof van het lichaam. Het de ontwikkeling van de Westerse theo- TMTMAAL ter inleiding even een verklaring van een uitdrukking waar- aan meestal een geheel verkeerde gevolgtrekking verbonden wordt. Het gaat om het gezegde „jongens van Jan de Witt", wanneer men over flinke, ferme jongens spreekt. Ten onrechte meent men dikwijls, dat hierbij gedacht wordt aan de raadspensionnaris Johan de Witt, maar dat is onjuist. Ten eerste bestond die uitdrukking in die vorm toen nog niet en ten tweede was Jan de Witt waarlijk niet zo populair. Aangenomen moet worden dat de uitdrukking ontstaan is door de krijgsman Johan de Werd, die van soldaat opklom tot veldmaarschalk en die in de 30- jarige oorlog een der stoutste ruitergeneraals was. In een Frans volkslied werd hij als „Joan de Wet" aangeduid en dat verklaart tevens de ver bastering. De nieuwe vragen luiden als volgt: - 1. Wat zijn nu eigenlijk precies deviezen? 2. Waarom regent het nooit twee dagen achtereen? 3. Wat is kamfer? 4. Hoeveel waarde aan postzegels moest men in 1840 in Nederland op een brief plakken? 5. Wat is een „luchtmillionnair"? 6. Noem eens een woord dat een vergif aanduidt en dat samengesteld is uit een jongens- en een meisjesnaam. 7. De Kilometerteller van een auto stond op: 15951, een merkwaardig getal, want het blijft van achter naar voren gelezen hetzelfde. Na 2 uur rijden wees de teller weer een getal aan, dat aan die eigenschap voldeed. Hoeveel KM. per uur had die auto in die tijd afgelegd? 8. Een boer heeft 15 kinderen, die alle 1 y? jaar verschillen: de oudste ts 8 maal zo oud als de jongste. Hoe oud is de jongste? 9. Hoeveel c.m. regen valt er gemiddeld per jaar in ons land? 10. De „Emmaüsgangers" heette het beroemde schilderij van Van Meegeren. Wat waren dat eigenlijk: „Emmaüsgangers"? (Voor de antwoorden zie men de advertentiepagina). logie en van het Westerse denken in het algemeen. Zijn systeem fllaat: brug naar de Middeleeuwen. Alleen al om deze redenen ia het van belang iets van zfln denkbeelden te weten. Plotinus nu gaat uit van het meest hoge en absracte begrip, het begrip van het Al-éne. Van dit Al-éne kan nauwelijks iets gezegd worden. Het is geen denken: want het is de grond van alle denken. Het is geen willen: want het is de grond van alle wil len. Het is geen zijn; want het is de grond van alle zijn. Het Al-éne .s de goddelijke kracht, die aan alle den ken, willen en zijn ten grondslag ligt. Wij kunnen van dit Al-éne ook niet zeggen, dat het persoonlijkheid is. Het is een onpersoonlijke kracht, die zijn wezen uitstraalt en doet vervloeien in een onafzienbare rij van „uitstralin gen". Het eerste wat uit het Al-éne voortvloeit, is de geest, en de wereld van de geesten. Uit de geest vloeit voort de ziel en de veelheid van de zielen. Deze veelheid van zielen ten slotte valt uiteen ln de mensen-, die ren- en plantenwereld. Het verst van het Al-éne ten slotte staat de mate rie, de stof af. De dode, alleen maar uitgebreide stof heeft niets meer van goddelijke ln zich. Het licht van God is in de materie verweerd tot duister nis. God, geest, ziel, lichaam: in deze trappen ziet Plotinus al het zijnde geordend. Het wordt nu tegelijk dui delijk, wat het levensdoel van de mens zal zijn. De mens heeft een god delijke ziel; deze echter is gebonden wordt nu de taak van Ieder mens om terug te keren uit de wereld van de ruimte en tijd naar de wereld van het Al-éne. Niet het denken, maar de schouwende intuïtie is hier het mid del. Vier maal in zijn leven, zo zegt Plotinus, is hij dermate vervuld ge weest van het Al-éne, dat hij in een geestelijke roes, in een extase ver keerde, waarbij hij zelfs zfln bewust zijn verloor. Met dit alles heeft Plotinus de ba lans van het Griekse denken getrok ken. De antieke filosofie, hoeveel stel sels zij ook mocht voortbrengen, was er niet in geslaagd met behulp van de rede wereld en mens geheel te ver klaren. Plotinus heeft dit gezien. Hij verwerpt de rede, en trekt zich terug in de mystiek. Dit was het einde van de onvergankelijke Griekse filosofie. VOOR HEDENAVOND HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten om 7, 8 en 11. uur KRO: 6,oo ..Cantus Populorum" 6,15 Journalistiek week overzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 „Kampvuren langs de evenaar" 7,30 Gramofoonplaten 7,45 Voor de Ne derlanders in Duitsland 8,05 De gewone man 8,12 Gramofoonplaten 8,20 Lichtbaken 8,50 Gramofoonplaten i' 0,00 Negen heit dê klok »,45 „Wie neemt de handschoen op?" 10,00 Weekend serenade 10,3o Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,25 Concertgebouw-orkest HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 6, 8 en 11 uur VARA; 6,15 The Ramblers 6,45 Franse chansons 7,00 Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 Ne derlands Protestantenbond 7,45 Dra Anne H Mulder VARA: 8,05 Dingen van de dag 8,12 Vara-varia 8,15 Franz Lèhar's operette's 9,00 Socialis tisch commentaar 9,15 De winkel van Sinkel 10,00 Vindobona schrammel'n 10,25 De mens en zijn liefhebberijen 10,40 Kwartet Jan Cordu wener 11,18 Reportage schaatarijden te Oslo VOOR ZONDAG HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten om 8, 9,30, 1, 7,30 en 11 uur KRO: 8,15 Gramofoonplaten 12,40 Het orkest zon der naam NCRV: 6,30 Voor de Strijd krachten 7,00 Gramofoonplaten 7,15 Kent gil UW Bijbel? KRO: 7,50 In 't Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12 Uit en Thuis 10,37 Actualiteiten 10,45 Avondgebed 11,15 Concertgebouw-orkest HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 8, 1, 6. 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men vraagten wij draaien 11,15 Triangel 12,40 De Speeldoos 2,30 Het Concert gebouw-orkest 6,15 In gesprek met de lezer VPRO: 6,30 Studio-dienst 7,00 Luisterclubs opgelet! 7,30 Bijbelvertel ling AVRO: 8,05 Actualiteiten 9,15 Waltztime .8,40 „Beau geste" 9,15 Opera-literatuur 10,00 Hersengymnas tiek 10,25 Bijnamen in de Kamermuziek 11,15 Operette-concert VOOR MAANDAG HILVERSUM X 301 Bi Nieuwsberichten om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15 Te Deu'm Laudamus 12,33 Metropole orkest 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV- leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45 Landbouwrubriek 8,05 Programma-pro loog 8,15 NCRV-kwartet 8,30 Luister spel 9,05 Met band en plaat voor U paraat 9,45 Zuid-Afrikaanse verzen 10,00 Hollands Strijkorkest 10,45 Avond overdenking 11,15 Populair Avondcon cert HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten om 7, 9, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18 Giamofoonmuziek 12,00 Accordeola 1,20 The Ramblers 6,20 Arthur Voung and his swlngtet 6,45 Parlementair over- zicht 7,00 Mensen uit mijn vacantie" 7,30 Viool en piano 8,05 Dingen van de dag 8,15 Bekende melodieën 8 50 De Ducdalf 9,10 Radio Philharmonisch- oi kest 10,10 J van der Klef, io 25 De nieuwe notenkraker 11,15 Dans muziek IN DE 31 DOOR TJEERD ADEMA „In dtt geval, meneer", zei Bastiaan, „zijn we als ieder ander volkomen gerechtigd tot schieten. Niemand zal daarin iets vreemds vinden. Er ligt voor een dergelijk geval een revolver in de lade van uw nachtkastje, meneer". Ir. Steensma dacht na. Dat was in orde. Het was nu nog maar de vraag, of er tijd tot schieten zou zijn, met andere woorden of zij een poging tot inbraak vroeg genoeg zouden ontdekken. Daarvoor, zo bedacht Steensma, wa ren oren nodig, die scherper konden luisteren dan die van Bastiaan of hem zelf. „Bastiaan", zei hij, „we moeten zo spoedig mogelijk een hond kopen". Bastiaan keek hem nadenkend aan. „Een grote, forse hond", zei Steens ma, „een Duitse dog of zoiets, die ik ook bij me kan hebben, als ik 's avonds uit ga". „Dat zou u niet veel helpen, me neer", bedacht Bastiaan na een lange overweging. „En waarom niet?" „Het dier zou eerst aan u moeten wennen, meneer", zei Bastiaan, „en dat zal zeker enige tijd duren. Voor dien heeft u er weinig aan, gesteld al, dat hij bereid zou zijn u te ver dedigen, wat van alle honden niet ze ker is. Bovendien...." „Wat bovendien?" vroeg Steensma geïnteresseerd. „Bovendien", zei Bastiaan. „zou het u niet taten, mijnheer. Wanneer tl werkelijk wordt overvallen, is één schot voldoende om de sterkste hond buiten gevecht te stellen en aan ko gels zal het onze tegenstanders zeker niet ontbreken". Steensma dacht na en knikte. „Je kunt gelijk hebben, Bastiaan", zei hij, „maar ik wenste niet aJIeen een hond voor mijn persoonlijke be scherming, ik wilde hem ook als waakhond hebben. Er moeten hier 's nachts geen onbevoegden kunnen binnendringen zonder dat wij tijdig worden gewaarschuwd". „Dan kunt u evengoed een klein hondje nemen .meneer", zei Bastiaan. Die luisteren in de regel nog scher per. Mijn zuster heeft er een op „Rustoord", die geen kik geeft zolang een der pensiongasten thuis komt. Maar hij gaat tekeer als een razende zodra een vreemde zijn hand op de kruk van de deur legt". „Een ideaal hondje", prees Steens ma „Zo eentje moesten wij hier heb ben. Is ie met jou vertrouwd, Bas tiaan?" „Mijn zuster heeft hem al zes jaar", vertelde Bastiaan, „en hij is dol-geluk- kig als ik zo nu en dan eens op be zoek kom". „Ga hem lenen, Bastiaan!" zei Steens ma enthousiast. „Zo'n hondje is goud waard". Eastiaan knikte. „Ik zal er voor zor gen, meneer", zei hij glimlachend. „Is er nog meer van uw verlangen? „Inderdaad", zei Steensma. „Wij moeten versterking hebben, Bastiaan". „Versterking meneer?" vroeg Bas tiaan verbaasd. „Hoe bedoelt u". „Wel", zei Steensma, „dat lijkt me nogal eenvoudig. Kijk eens, Bastiaan, we hebben hier te doen met twee par tijen: een van de achtervolgde, dat zijn wij samen, en een van de achter volgers. Ik weet niet over hoeveel mensen die wel kunnen beschikken, maar naar wat ik er tot dusver van ge zien heb, zou ik zeggen, dat er ver scheidene hulpkrachten zijn, al was 't alleen maar om ons voortdurend te schaduwen". Bastiaan knikte. ,En waarom", vroeg Steensma, „zou den wij ook geen hulpkrachten in a'enst nemen? Waarom heeft de jon ker dat eigenlijk niet gedaan?" „De jonker wilde zo weinig mogelijk de publieke aandacht trekken, me neer", zei Bastiaan. „Best", zei Steensma. „Dat kan ik begrijpen, maar de situatie is veran derd nu meneer Van Waardenburg met de stukken buiten schot is. Enige ruchtbaarheid kan hem nu geen kwaad doen. Bovendien...." „Ja, meneer?" zei Bastiaan opkij kend. „Wel", zei Steensma nadenkend, „niemand behoeft immers te weten, waarom het hier eigenlijk gaat. Het moet voor onze medewerkers voldoen de zijn, dat wij op de een of andere wijze in gevaar verkeren en in onze benarde ogenblikken over hulp moeten kunnen beschikken. Ik meen, dat me neer Van Waardenburg mij eens ge zegd heeft, dat je voor dergelijke ge vallen een vertrouwd adres had". „Ongetwijfeld, meneer", zei Bastiaan „En waar is dat?" vroeg Steensma belangstellend. „Donkers recherchebureau, meneer", antwoordde Bastiaan. „De heer Don ker ging met de jonker gelijktijdig op het gymnasium en was destijds met hem bevriend. Zijn ideaal wes bij de politie te komen, maar hij werd afge keurd en heeft daarna een particu lier recherchebureau geopend". (Wordt vervolgd) NAAR VASTE GRQNp f)E GODSDIENSTIGE verhouding is een ik-gfl verhouding. De mense lijke persoon staat hier tegenover de goddelijke persoon. Zo'n persoonlijke verhouding wordt gekenmerkt door de mogelijkheid van het gesprek, van de dialoog. Wie echter menen zou, dat de woorden van deze dialoog slechts woorden zijn, slechts een ademtocht vergist zich deerlijk. Want de dialoog tussen God en mens, waar ze zich voltrekt, is woord en daad in één. Deze dialoog is een dialoog van werk woorden. Dit thema zal hieronder worden verduidelijkt. £)E GOD-MENSELIJKE DIALOOG neemt altjjd bij God z'n aanvang. Gods eerste woord nu is het woord der schepping. Dat scheppingswoord en scheppingsdaad ident zijn, is over duidelijk. Het. is echter betreurens waardig, dat deze schepping zo vaak historisch en biologisch is misverstaan Want God leert ons geen wetenschap. Wetenschap is een menselijk product Het verstaan van Gods schepping», woord houdt veeleer in de erkenning, dat ik, dat gij, dat wij allen door God gewild zijn. Deze wereld is Gods we reld en ik ben krachtens de schepping zfln kind. God en wereld horen samen; en God en mens horen samen. Met beiden heeft de hoge Gal zfln bedoe ling. De dialoog wordt echter geen dia- laag, wanneer op dit eerste woord van God niet het antwoord van de mens komt. Dit antwoord zal gegeven die- nen te worden in de vorm van een werk-woord. Het antwoord van onze kant zal moeten zfln: verantwoorde lijkheid. Wie innerlflk beseft, dat God hem heeft gewild, zal tevens besef fen, dat hem een taak is opgelegd, die hij in verantwoordelijke dienst heeft te vervullen. §CHEPPING en verantwoordelijkheid, dat is het eerste deel van de god menselijke dialoog. Maar dit gesprek gaat verder. Weer is het God, die het gesprek inzet. En wel met het woord: openbaring. Ook dit woord is tevens een daad. Want Gods openbaring is ons gegeven in leven en werk van Jezus Christus. In Hem heeft God zich laten zien zoals hij is, als de heilige en als de liefdevolle, als de rechtvaar dige en als de barmhartige. Hoe groot de Invloed van dit woord der open baring geweest is, beseft ieder, die enig geestelijk leven bezit. Toch vraagt ook dit woord der openbaring een antwoord van onze kant. Het aanhoren alleen, of zelfs da bewondering zou de dialoog af snijden. Het enig juiste antwoord van onze kant is: navolging. Navolging is niet zoiets als: doen alsof. Navolgen ls zfln kruis dragen. Indien iemand achter mij wil komen, zo zegt Jezus, die verloochene zichzelf en neme zfln kruis op en vol ge mfl. Wat deze na volging kan betekenen, hebben we onder de druk van het nationaal-socia- lisme opnieuw geleerd. JyfOG IS HET GESPREK niet ten einde. Want nog een laatste keer neemt God het woord. Hfl spreekt van verlossing. Ook dit woord is weer een daad. Verlossing is vrflmaking van onrecht, van onbarmhartigheid, van donkere hartstocht, van wraak, wreedheid, machtswellust. Kunt gfl van al deze dingen Jezus Christus be schuldigen? Onmogelijk! En kunt gfl een mens noemen, tegen wie al deie machten meer storm hebben gelopen? Onmogelijk! En kunt gfl ten slotte een mens noemen, die meer glorieus al deze donkere machten heeft over wonnen? Nog eens: onmogelflk! Het kruis van Jezus Christus is God» woord der verlossing. Maar ook dit laatste goddelflk woord vraagt zfln menselflk antwoord. Het enig juiste antwoord van onze kant is: bekering. Bekering is de om keer van het hart. Bekering is ver andering van karaktereigenschappen, verandering van je humeur, van je ge woonten, van je inzichten en hebbe lijkheden. Bekering is fundamentele nieuwbouw, is herschepping. [)IT ZIJN DE STADIA van de dia loog tussen God en mens. Deze dialoog veronderstelt ik zei het al een persoonlijke relatie. Maar vooral zfln de woorden van deze dia loog werk-woorden. Gods woord en daad in één. Ons antwoord zal van een analoog gehalte dienen te zfln. Dit laatste is de oorzaak, dat deze dialoog, ondanks de weinige woorden, die daarin gesproken worden, nooit tot zfln eind komt. Want ons ant woord op Gods woord bereikt nooit de vereiste hoogte Heeft onze verant woordelijke dienst ooit zfln laatste grens bereikt? Is onze navolging ge worden tot het martelaarschap? Ia onze bekering zo intens, dat wfl met recht heiligen kunnen heten? Neen, deze dialoog tussen God en mens is eeuwig. Hfl doortrekt de ge schiedenis. Maar gelukkig te prijzen is hfl, die aan dit gesprek deelneemt. keelontsteking I Gorgel regelmatig met Superol. Eén tebletje opgelost in een gles «eter doet wonderen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6