AKKERTJE
Res
A.G.O.V.V. en N.O.A.D. kunnen
eindstreep bereiken
Het avondrood der mystiek
Dialoog
Zon speelt kampioenschappen parten
avontuur
VOORKOMT
inning in lagere regionen van district II
Spai
Puzzle-rubriek
Sportprogramma voor
Zondag
Nevelgordijn over
Bislet-stadion
Een jaloerse zanger
Koe4tU-
Pücto PoctoI Pocfólin!
DE WEG, die het antieke denken
heeft doorlopen, leidt van de rede
tot het geloof, van het rationalisme
tot de mystiek. De oudste denkers van
onze kuituurkring, de filosofen van
Jonie, hadden getracht het wereld
geheel met hun denken te doorgron
den. Sommigen hadden het water,
anderen het vuur of de lucht als oer-
element trachten waar te maken. Het
redelijk denken had hen hierbij de
weg gewezen. Nu hebben wij in deze
serie artikelen, die vandaag zijn einde
vindt, gezien in hoeveel vormen en
kleuren het Griekse denken zich ont
wikkeld heeft. De Jonische natuur
filosofen beschouwden het wereld
geheel; Socrates richtte zijn aandacht
niet op de natuur, maar op de mens;
Begrijpen en Kennen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx^
Hoe is de stand Mieke
Hersengymnastiek
door Bob Wallagh
Hei Radioprogramma
IDENTIE
Het kan welhaast niet anders of
Zondag sullen weer een aantal be
slissingen vallen. Slechts in district
IV la het uitgesloten dat de kampioen
reeds bekend wordt AGOVV en NO AD
daarentegen kunnen met een weinig
geluk hun aanhang tevreden stellenen
gaan meedingen om de hoogste voet-
baltitel in Nederland. Ook ts.v. van
de degradatle-eandidaten komen er
wel beslissingen uit de bus en het slet
er naar uit dat Sparta daar ln leder
geval btf sal ifln.
Stormvogels kan zich veilig
stellen.
Wij nemen in Ieder geval niet san
dat Sparta in staat zal zijn om Haar
lem op eigen terrein te verslaan. Ook
degradatiecandidaat no. 2 in dit dis
triet 't Gooi, heeft een lastige opgave
om da punten bif Xerxes weg te ha
len. Bovendien wordt nog de wed
strijd Stormvogels—Volewijckers ge
speeld, die naar onze mening door
Kraak en zijn mannen zal worden ge
wonnen. t Gooi zou bij een overwin
ning van Stormvogels het meest ge
baat zijn.
KFC toeschouwer.
In district II wordt het een interes
sant gevecht tussen KFC, Neptunus,
HBS, DFC en Zeeburgia om uit te ma
ken welke ploeg met DHC aan de de
gradatiewedstrijden zal deelnemen. De
Zaanse ploeg is de enige van deze vijf
degradatie-candidaten die Zondag niet
behoeft te spelen en dus rustig kan
toezien wat Zeeburgia met HBS zal
doen, of DEC in staat zal zijn om
Feyenoord te weerstaan en of Neptu-
nua zijn reeks van nederlagen tegen
EDO zal voortzetten.
LssMe wedstrijd van AGOW?
Als Enschsde een puntje aan Zwolse
Boys verspeslt kan AGOW Zondag
kampioen worden door Be Quick te
verslaan. Het zou dan tevens beteke
nen dat de Apeldoorners hun laatste
wedstrijd speelden, maar het Js lang
niet onmogelijk dat er nog een klein
PTJZZLE 71.
Een moeilijk vraagstuk (opl.)
Gevraagd werd een getal van tien
verschillende cijfers, dat deelbaar was
door de getallen 2 tot en met 18. Nu
is het kl. gem. veelvoud van de ge
tallen 2 tot en met 18 gelijk aan
12252240. Dit is echter maar een getal
van acht cijfers. Vermenigvuldigt men
het met 82 dan krijgt van een getal
van tien cijfers en wel 1004683680.
Dit is dus het kleinste gttal van tien
cijfers, dat deelbaar is door de getallen
2 tot en met 18. Maar de cijfers zijn
nog niet alle verschillend. Door nu
telkens 12252240 bij 1004683680 op te
tellen en die getallen na te gaan, kan
men zien wanneer men een getal van
tien verschillende cijfers krijgt. Het
eerste getal, dat men zodoende vindt
en dat voldoet aan de voorwaarden is
2438195760. Eigenaardig is, dat men
door dit getal tweemaal te nemen een
nieuwe opl. krijgt, n.1. 4876391520. De
andere twee mogelijkheden zijn nog
S785942160 en 4753869120.
Een puzzle, die velen heeft bezig
gehouden. Verschillende oplossers zon
den alle vier getallen in. Alle hulde.
Na loting onder alle Inzenders van een
goede oplossing is de wekelijkse prijs
van ƒ5.ditmaal ten deel gevallen
aan de heer: D. Seijbel, Nieuwpoorts-
laa« 152 te Alkmaar. Gefeliciteerd!
Deze prijs zal worden toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave,
PUZZLE 72.
Welk© dieren?
Thans «ven een uitstapje naar 't die
renrijk. Iemand schreef de namen van
10 dieren onder elkaar, maar bi) on
geluk geraakten de letters van elke
naam in een verkeerde volgorde,
waardoor het volgende te lezen kwam:
1. Stalengral.
2. G1 i m n o f a.
3. Legtaachan.
4. Jableuwka.
5. D a 1 h i s c p d.
6. Yglosvaaredp.
7. Ynskgeitgorn.
8. Rntrieemee.
9. Vlvlosrez.
10. Laanvoegrike.
Welke dieren zijn bedoeld?
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 24 Februari aan de
Redactie van dit blad (Onder de goede
oplossers wordt weer een prijs van
ƒ5.verloot).
verlengstukje aan deze competitie
komt, daar het kan gebeuren dat En
schede gelijk met AGOW aan de
eindstreep komt.
Geen verlies voor Limburgia
en BW.
Limburgia en BW, de enige kam-
pioens-candidaten in district IV be
hoeven Zondag geen veer te laten.
Limburgia speelt een tnuiswedstrijd
tegen Juliana en BW brengt een be
zoek aan VW.
HSC voor moellljkneden.
HSC dat wekenlang de rode lan-
laarndrager in 't Noorden is geweest
heeft zich door enige overwinningen
en gelijke spelen een kans geschapen
om de degradatiewedstrijden te ont
lopen. Het is wel jammer voor deze
ploeg dat Zondag vermoedelijk een
kink in de kabel zal komen ln de vorm
van het ongeslagen kampioenselftal
van Heerenveen.
NOAD heeft beslissing ln eigen
hand.
Als NOAD kans ziet om op eigen
terrein Eindhoven te verslaan is de
kampioen in district VI ook bekend.
Is echter het tegenovergestelde waar,
dan hebben Bleyerheide en Eindhoven
ook nog een kans.
neem een
ha
Eerste klasse, district L ADOAjax,
Xerxes—'t Gooi, Stormvogels—Vole
wijckers, DOS—Blauw Wit, Haarlem—
Sparta.
District II: Zeeburgia—HBS, Her
mes DVSDHC, DFCFeyenoord,
DWS—VSV, Neptunus—EDO.
District III: Ensched. Boy»—Hera-
cles, HengeloGo Ahead, AGOW
Be Quick, Wageningen—NEC, Zwolse
Boys—Enschede.
District IV: VW—BW, Limburgia
Juliana, BrabantiaNAC, MW-
De Spechten, TSCWillem II.
District V: GVAV—Friesland. Leeu
warden—Frisia, Heerenveen—HSC,
VelocitasSneek.
District VI: PSV—Sitt. Boys, NOAD
Eindhoven, HelmondiaLonga, Mau-
ritsde Baronie DNL.
Tweede klasse A: ZaandijkVrien
denschaar, WFCde Spartaan, DWV
Velox, AFC—HVC, Elinkwijk—Volen-
dam.
Tweede klasse B: ZFCAlcmaria
Victrix, RapiditasSDW, OSVde
Kennemers, UWHercules, Water
graafsmeerTOG.
Derde klasse A: KWHelder.
Derde klasse B: SchagenPurmer-
steijn (beslissingswedstrijd wordt op
het sportpark te Alkmaar gespeeld.
Vierde klasse A: VroneTexel, Wie-
ringerwaardSchoorl, LSW '26Wa
tervogels, ZeevogelsRK AFC, Ber-
dosRanders.
Vierde klasse B: ZouavenBergen,
OudesluisSijbekarspel, Sporters—
St. George, Grasshoppers—De Rijp,
WW—Andijk.
Vierde klasse C: Y-BoysAssen
delft, USVU—DRC, CSV—Monniken
dam, WSV '30—Limmen, HSV—RCZ.
De organisatoren van de wereld
kampioenschappen in het hardrijden
zijn nerveuser dan de deelnemers.
Geen wonder, want de weersomstan
digheden zijn voor deze tijd van het
jaar zo zacht, dat het des nachts 1
of 2 graden vriest, maar de tempera
tuur overdag in de zon oploopt tot
soms tien graden boven het vriespunt.
Natuurlijk is er nog ijs in het Bis-
Ietstadion, maar door de zonnewarmte
smelt de bovenste laag en kort er een
dun laagje op de baan te staan. Men
heeft de laatste dagen geprobeerd de
ijsbaan te sparen door er hopen
sneeuw op te leggen, maar de warmte
van de zon deed de sneeuwlaag
smelten en op deze wijze kwam men
van de wal ln de sloot. Vrijdagmiddag
probeerde men een ander middel. Het
heeft in de afgelopen nacht twee a
drie graden gevroren en nu wil men
de dunne ijslaag beschermen tegen de
zonnewarmte door een nevelgordijn
over de baan te leggen, waar de mili
taire autoriteiten zelfs aan te pas moe
ten komen. Aangezien het volkomen
windstil is heeft men hoop. dat dit
rookgordijn boven het ijs zal blijven
hangen en de kracht van de zon het
ijs niet zal kunnen bereiken.
De beroemde componist Handel was
van 1720 tot 1729 directeur van de
operaschouwburg Haymarket in Lon
den en bespeelde ln het orkest zelf
de harp. Zijn spel was zo bewonde
renswaardig, dat het publiek meer
naar hem luisterde dan naar de zan
ger of zangeres, die hij begeleidde.
Voor de solisten, die bemerkten, dat
hun stem niet de hoofdzaak was voor
de toehoorders, betekende dit alles
een ware kwelling. Maar wat er aan
te doen? Een beroemd Italiaans zan
ger, die in die tijd te Londen optrad,
wist er raad op. Hij verzekerde aan
zijn collega's, dat als de directeur hem
weer zo'n poets bakte hij van het to
neel op de harp zou springen en die
kort en klein trappen.
Het geval kwam Hfindel ter ore. Hij
ontbood de zanger bij zich en zei heel
kalm: „Uw plan lijkt mij heel prac-
tisch, mijnheer. Met recht verwacht
ge van uw benen meer succes, dan
van uw stem. Zeg mij, op welke avond
gij het wilt uitvoeren, dan kan ik het
op de aanplakbiljetten vermelden."
Van de sprong op de harp is nimmer
iets gekomen.
Men heeft nog gedacht aan het ver
plaatsen van de wereldkampioenschap
pen naar meer noordelijke streken,
doch de organisatorische moeilijkheden
zijn zo groot, dat men van dit plan
heeft afgezien. Trouwens, het Bislet-
stadion is op beide dagen reeds uitver
kocht en men kan toch niet 60.000 per
sonen teleurstellen.
De Nederlandse schaatsenrijders
kwamen pas Vrijdagavond in Oslo. Zij
zijn in Hamar gebleven, waar het Ijs
wel in goede conditie verkeert.
Het ziet er dus naar uit, dat Zater
dag en Zondag de kampioenschappen
wel zullen doorgaan, maar dat het Ijs
dan in een niet al te beste conditie
zal zijn. En dat heeft de Oslo Skoeite
Klub, de organisatrice, dan te danken
aan de zachtste winter, welke sinds
een halve eeuw in dit deel van Noor
wegen heerst.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
X X
Plato en Aristoteles schiepen hun
onvergankelijke systemen; de scholen
van Diogenes, Eplcurus en Pyrrho
stelden zich een practisch doel, het
geluk van de enkele mens. En nu zien
wij, hoe na vele zwerftochten, het
Griekse denken zijn afsluiting vindt
in een gelovige mystiek, in het nieuw-
platonisme van Plotinus.
pLOTINUS was geen echte Griek
meer. Hij was in het begin van de
derde eeuw na Christus geboren in de
havenstad Alexandrie. Deze stad was
toenmaals een. centrum van handel.
Maar zoals zo vaak, was daar een
opbloei van de wetenschappen mee ge
paard gegaan. Joodse, christelijke en
Griekse denkbeelden ontmoetten el
kaar in die wereldstad. De achter
grond van deze geestelijke ontmoeting
vormde de diepe religieusiteit vari de
Egyptenaar.
Wat Plotinus nu te Alexandrie ont
vangen. had aan Egyptische, joodse en
vooral Griekse wijsheid, bracht hij
naar Rome. Hij werd er een zeer ge
zien wijsheidsleraar, die zelfs de toen
malige keizer en keizerin tot zijn leer
lingen telde. Door zijn leer, maar voor
al ook door zijn strenge leefwijze won
hij ln het verwilderde Rome van die
dagen aller achting Hij stelde zich te
vreden met het soberste voedsel. Hü
at nooit vlees. Toen hij ziek was, wei
gerde hij een geneesmiddel ir te ne
men, dat dierlijke bestanddelen be
vatte. Hij sliep 's nachts slechts een
paar uur. Een overdreven preutsheid
was oorzaak, dat hij nooit een bad
nam! Hij stond niet toe, dat een schil
der of beeldhouwer zijn persoon ver
eeuwigde; hij vond het al erg genoeg
een schaduwbeeld te hebben! Deze
Plotinus was het ook, die het plan
opwierp een filosofenstad in Zuid-
Italie te stichten. Deze stad, Plato-
nopolis, zou geregeerd worden volgens
de denkbeelden van Plato. Het plan
bleek echter onuitvoerbaar.
J-JET STELSEL van deze Plotinus nu
heeft een enorme invloed gehad op
aan de stof van het lichaam. Het
de ontwikkeling van de Westerse theo-
TMTMAAL ter inleiding even een verklaring van een uitdrukking waar-
aan meestal een geheel verkeerde gevolgtrekking verbonden wordt.
Het gaat om het gezegde „jongens van Jan de Witt", wanneer men
over flinke, ferme jongens spreekt. Ten onrechte meent men dikwijls,
dat hierbij gedacht wordt aan de raadspensionnaris Johan de Witt, maar
dat is onjuist. Ten eerste bestond die uitdrukking in die vorm toen nog
niet en ten tweede was Jan de Witt waarlijk niet zo populair. Aangenomen
moet worden dat de uitdrukking ontstaan is door de krijgsman Johan
de Werd, die van soldaat opklom tot veldmaarschalk en die in de 30-
jarige oorlog een der stoutste ruitergeneraals was. In een Frans volkslied
werd hij als „Joan de Wet" aangeduid en dat verklaart tevens de ver
bastering.
De nieuwe vragen luiden als volgt: -
1. Wat zijn nu eigenlijk precies deviezen?
2. Waarom regent het nooit twee dagen achtereen?
3. Wat is kamfer?
4. Hoeveel waarde aan postzegels moest men in 1840 in Nederland
op een brief plakken?
5. Wat is een „luchtmillionnair"?
6. Noem eens een woord dat een vergif aanduidt en dat samengesteld
is uit een jongens- en een meisjesnaam.
7. De Kilometerteller van een auto stond op: 15951, een merkwaardig
getal, want het blijft van achter naar voren gelezen hetzelfde.
Na 2 uur rijden wees de teller weer een getal aan, dat aan die
eigenschap voldeed. Hoeveel KM. per uur had die auto in die tijd
afgelegd?
8. Een boer heeft 15 kinderen, die alle 1 y? jaar verschillen: de oudste
ts 8 maal zo oud als de jongste. Hoe oud is de jongste?
9. Hoeveel c.m. regen valt er gemiddeld per jaar in ons land?
10. De „Emmaüsgangers" heette het beroemde schilderij van Van
Meegeren. Wat waren dat eigenlijk: „Emmaüsgangers"?
(Voor de antwoorden zie men de advertentiepagina).
logie en van het Westerse denken in
het algemeen. Zijn systeem fllaat:
brug naar de Middeleeuwen. Alleen
al om deze redenen ia het van belang
iets van zfln denkbeelden te weten.
Plotinus nu gaat uit van het meest
hoge en absracte begrip, het begrip
van het Al-éne. Van dit Al-éne kan
nauwelijks iets gezegd worden. Het is
geen denken: want het is de grond
van alle denken. Het is geen willen:
want het is de grond van alle wil
len. Het is geen zijn; want het is de
grond van alle zijn. Het Al-éne .s de
goddelijke kracht, die aan alle den
ken, willen en zijn ten grondslag ligt.
Wij kunnen van dit Al-éne ook niet
zeggen, dat het persoonlijkheid is. Het
is een onpersoonlijke kracht, die zijn
wezen uitstraalt en doet vervloeien in
een onafzienbare rij van „uitstralin
gen". Het eerste wat uit het Al-éne
voortvloeit, is de geest, en de wereld
van de geesten. Uit de geest vloeit
voort de ziel en de veelheid van de
zielen. Deze veelheid van zielen ten
slotte valt uiteen ln de mensen-, die
ren- en plantenwereld. Het verst van
het Al-éne ten slotte staat de mate
rie, de stof af. De dode, alleen maar
uitgebreide stof heeft niets meer van
goddelijke ln zich. Het licht van God
is in de materie verweerd tot duister
nis.
God, geest, ziel, lichaam: in deze
trappen ziet Plotinus al het zijnde
geordend. Het wordt nu tegelijk dui
delijk, wat het levensdoel van de
mens zal zijn. De mens heeft een god
delijke ziel; deze echter is gebonden
wordt nu de taak van Ieder mens om
terug te keren uit de wereld van de
ruimte en tijd naar de wereld van het
Al-éne. Niet het denken, maar de
schouwende intuïtie is hier het mid
del. Vier maal in zijn leven, zo zegt
Plotinus, is hij dermate vervuld ge
weest van het Al-éne, dat hij in een
geestelijke roes, in een extase ver
keerde, waarbij hij zelfs zfln bewust
zijn verloor.
Met dit alles heeft Plotinus de ba
lans van het Griekse denken getrok
ken. De antieke filosofie, hoeveel stel
sels zij ook mocht voortbrengen, was
er niet in geslaagd met behulp van
de rede wereld en mens geheel te ver
klaren. Plotinus heeft dit gezien. Hij
verwerpt de rede, en trekt zich terug
in de mystiek. Dit was het einde van
de onvergankelijke Griekse filosofie.
VOOR HEDENAVOND
HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten
om 7, 8 en 11. uur KRO: 6,oo ..Cantus
Populorum" 6,15 Journalistiek week
overzicht 6,30 Voor de Strijdkrachten
7,15 „Kampvuren langs de evenaar"
7,30 Gramofoonplaten 7,45 Voor de Ne
derlanders in Duitsland 8,05 De gewone
man 8,12 Gramofoonplaten 8,20
Lichtbaken 8,50 Gramofoonplaten i'
0,00 Negen heit dê klok »,45 „Wie neemt
de handschoen op?" 10,00 Weekend
serenade 10,3o Actualiteiten 10,45
Avondgebed 11,25 Concertgebouw-orkest
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 6, 8 en 11 uur VARA; 6,15 The
Ramblers 6,45 Franse chansons 7,00
Artistieke staalkaart VPRO: 7,30 Ne
derlands Protestantenbond 7,45 Dra
Anne H Mulder VARA: 8,05 Dingen
van de dag 8,12 Vara-varia 8,15
Franz Lèhar's operette's 9,00 Socialis
tisch commentaar 9,15 De winkel van
Sinkel 10,00 Vindobona schrammel'n
10,25 De mens en zijn liefhebberijen
10,40 Kwartet Jan Cordu wener 11,18
Reportage schaatarijden te Oslo
VOOR ZONDAG
HILVERSUM I 301 m Nieuwsberichten
om 8, 9,30, 1, 7,30 en 11 uur KRO: 8,15
Gramofoonplaten 12,40 Het orkest zon
der naam NCRV: 6,30 Voor de Strijd
krachten 7,00 Gramofoonplaten 7,15
Kent gil UW Bijbel? KRO: 7,50 In 't
Boeckhuys 8,05 De gewone man 8,12
Uit en Thuis 10,37 Actualiteiten 10,45
Avondgebed 11,15 Concertgebouw-orkest
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 8, 1, 6. 8 en 11 uur VARA: 9,15 Men
vraagten wij draaien 11,15 Triangel
12,40 De Speeldoos 2,30 Het Concert
gebouw-orkest 6,15 In gesprek met de
lezer VPRO: 6,30 Studio-dienst 7,00
Luisterclubs opgelet! 7,30 Bijbelvertel
ling AVRO: 8,05 Actualiteiten 9,15
Waltztime .8,40 „Beau geste" 9,15
Opera-literatuur 10,00 Hersengymnas
tiek 10,25 Bijnamen in de Kamermuziek
11,15 Operette-concert
VOOR MAANDAG
HILVERSUM X 301 Bi Nieuwsberichten
om 7, 8, 1, 7, 8 en 11 uur NCRV: 8,15
Te Deu'm Laudamus 12,33 Metropole
orkest 6,15 Sportrubriek 6,30 Voor
de Strijdkrachten 7,15 Onder de NCRV-
leeslamp 7,30 Het actueel geluid 7,45
Landbouwrubriek 8,05 Programma-pro
loog 8,15 NCRV-kwartet 8,30 Luister
spel 9,05 Met band en plaat voor U
paraat 9,45 Zuid-Afrikaanse verzen
10,00 Hollands Strijkorkest 10,45 Avond
overdenking 11,15 Populair Avondcon
cert
HILVERSUM II, 415 m Nieuwsberichten
om 7, 9, 1, 6, 8 en 11 uur VARA: 8,18
Giamofoonmuziek 12,00 Accordeola 1,20
The Ramblers 6,20 Arthur Voung and
his swlngtet 6,45 Parlementair over-
zicht 7,00 Mensen uit mijn vacantie"
7,30 Viool en piano 8,05 Dingen van
de dag 8,15 Bekende melodieën 8 50
De Ducdalf 9,10 Radio Philharmonisch-
oi kest 10,10 J van der Klef, io 25
De nieuwe notenkraker 11,15 Dans
muziek
IN DE
31
DOOR
TJEERD ADEMA
„In dtt geval, meneer", zei Bastiaan,
„zijn we als ieder ander volkomen
gerechtigd tot schieten. Niemand zal
daarin iets vreemds vinden. Er ligt
voor een dergelijk geval een revolver
in de lade van uw nachtkastje,
meneer".
Ir. Steensma dacht na.
Dat was in orde. Het was nu nog
maar de vraag, of er tijd tot schieten
zou zijn, met andere woorden of zij
een poging tot inbraak vroeg genoeg
zouden ontdekken.
Daarvoor, zo bedacht Steensma, wa
ren oren nodig, die scherper konden
luisteren dan die van Bastiaan of hem
zelf.
„Bastiaan", zei hij, „we moeten zo
spoedig mogelijk een hond kopen".
Bastiaan keek hem nadenkend aan.
„Een grote, forse hond", zei Steens
ma, „een Duitse dog of zoiets, die ik
ook bij me kan hebben, als ik 's avonds
uit ga".
„Dat zou u niet veel helpen, me
neer", bedacht Bastiaan na een lange
overweging.
„En waarom niet?"
„Het dier zou eerst aan u moeten
wennen, meneer", zei Bastiaan, „en
dat zal zeker enige tijd duren. Voor
dien heeft u er weinig aan, gesteld
al, dat hij bereid zou zijn u te ver
dedigen, wat van alle honden niet ze
ker is. Bovendien...."
„Wat bovendien?" vroeg Steensma
geïnteresseerd.
„Bovendien", zei Bastiaan. „zou het
u niet taten, mijnheer. Wanneer tl
werkelijk wordt overvallen, is één
schot voldoende om de sterkste hond
buiten gevecht te stellen en aan ko
gels zal het onze tegenstanders zeker
niet ontbreken".
Steensma dacht na en knikte.
„Je kunt gelijk hebben, Bastiaan",
zei hij, „maar ik wenste niet aJIeen
een hond voor mijn persoonlijke be
scherming, ik wilde hem ook als
waakhond hebben. Er moeten hier
's nachts geen onbevoegden kunnen
binnendringen zonder dat wij tijdig
worden gewaarschuwd".
„Dan kunt u evengoed een klein
hondje nemen .meneer", zei Bastiaan.
Die luisteren in de regel nog scher
per. Mijn zuster heeft er een op
„Rustoord", die geen kik geeft zolang
een der pensiongasten thuis komt.
Maar hij gaat tekeer als een razende
zodra een vreemde zijn hand op de
kruk van de deur legt".
„Een ideaal hondje", prees Steens
ma „Zo eentje moesten wij hier heb
ben. Is ie met jou vertrouwd, Bas
tiaan?"
„Mijn zuster heeft hem al zes jaar",
vertelde Bastiaan, „en hij is dol-geluk-
kig als ik zo nu en dan eens op be
zoek kom".
„Ga hem lenen, Bastiaan!" zei Steens
ma enthousiast. „Zo'n hondje is goud
waard".
Eastiaan knikte. „Ik zal er voor zor
gen, meneer", zei hij glimlachend. „Is
er nog meer van uw verlangen?
„Inderdaad", zei Steensma. „Wij
moeten versterking hebben, Bastiaan".
„Versterking meneer?" vroeg Bas
tiaan verbaasd. „Hoe bedoelt u".
„Wel", zei Steensma, „dat lijkt me
nogal eenvoudig. Kijk eens, Bastiaan,
we hebben hier te doen met twee par
tijen: een van de achtervolgde, dat
zijn wij samen, en een van de achter
volgers. Ik weet niet over hoeveel
mensen die wel kunnen beschikken,
maar naar wat ik er tot dusver van ge
zien heb, zou ik zeggen, dat er ver
scheidene hulpkrachten zijn, al was 't
alleen maar om ons voortdurend te
schaduwen".
Bastiaan knikte.
,En waarom", vroeg Steensma, „zou
den wij ook geen hulpkrachten in
a'enst nemen? Waarom heeft de jon
ker dat eigenlijk niet gedaan?"
„De jonker wilde zo weinig mogelijk
de publieke aandacht trekken, me
neer", zei Bastiaan.
„Best", zei Steensma. „Dat kan ik
begrijpen, maar de situatie is veran
derd nu meneer Van Waardenburg met
de stukken buiten schot is. Enige
ruchtbaarheid kan hem nu geen
kwaad doen. Bovendien...."
„Ja, meneer?" zei Bastiaan opkij
kend.
„Wel", zei Steensma nadenkend,
„niemand behoeft immers te weten,
waarom het hier eigenlijk gaat. Het
moet voor onze medewerkers voldoen
de zijn, dat wij op de een of andere
wijze in gevaar verkeren en in onze
benarde ogenblikken over hulp moeten
kunnen beschikken. Ik meen, dat me
neer Van Waardenburg mij eens ge
zegd heeft, dat je voor dergelijke ge
vallen een vertrouwd adres had".
„Ongetwijfeld, meneer", zei Bastiaan
„En waar is dat?" vroeg Steensma
belangstellend.
„Donkers recherchebureau, meneer",
antwoordde Bastiaan. „De heer Don
ker ging met de jonker gelijktijdig op
het gymnasium en was destijds met
hem bevriend. Zijn ideaal wes bij de
politie te komen, maar hij werd afge
keurd en heeft daarna een particu
lier recherchebureau geopend".
(Wordt vervolgd)
NAAR VASTE GRQNp
f)E GODSDIENSTIGE verhouding is
een ik-gfl verhouding. De mense
lijke persoon staat hier tegenover de
goddelijke persoon. Zo'n persoonlijke
verhouding wordt gekenmerkt door
de mogelijkheid van het gesprek, van
de dialoog. Wie echter menen zou, dat
de woorden van deze dialoog slechts
woorden zijn, slechts een ademtocht
vergist zich deerlijk. Want de dialoog
tussen God en mens, waar ze zich
voltrekt, is woord en daad in één.
Deze dialoog is een dialoog van werk
woorden. Dit thema zal hieronder
worden verduidelijkt.
£)E GOD-MENSELIJKE DIALOOG
neemt altjjd bij God z'n aanvang.
Gods eerste woord nu is het woord
der schepping. Dat scheppingswoord
en scheppingsdaad ident zijn, is over
duidelijk. Het. is echter betreurens
waardig, dat deze schepping zo vaak
historisch en biologisch is misverstaan
Want God leert ons geen wetenschap.
Wetenschap is een menselijk product
Het verstaan van Gods schepping»,
woord houdt veeleer in de erkenning,
dat ik, dat gij, dat wij allen door God
gewild zijn. Deze wereld is Gods we
reld en ik ben krachtens de schepping
zfln kind. God en wereld horen samen;
en God en mens horen samen. Met
beiden heeft de hoge Gal zfln bedoe
ling.
De dialoog wordt echter geen dia-
laag, wanneer op dit eerste woord van
God niet het antwoord van de mens
komt. Dit antwoord zal gegeven die-
nen te worden in de vorm van een
werk-woord. Het antwoord van onze
kant zal moeten zfln: verantwoorde
lijkheid. Wie innerlflk beseft, dat God
hem heeft gewild, zal tevens besef
fen, dat hem een taak is opgelegd,
die hij in verantwoordelijke dienst
heeft te vervullen.
§CHEPPING en verantwoordelijkheid,
dat is het eerste deel van de god
menselijke dialoog. Maar dit gesprek
gaat verder. Weer is het God, die het
gesprek inzet. En wel met het woord:
openbaring. Ook dit woord is tevens
een daad. Want Gods openbaring is
ons gegeven in leven en werk van
Jezus Christus. In Hem heeft God zich
laten zien zoals hij is, als de heilige
en als de liefdevolle, als de rechtvaar
dige en als de barmhartige. Hoe groot
de Invloed van dit woord der open
baring geweest is, beseft ieder, die
enig geestelijk leven bezit.
Toch vraagt ook dit woord der
openbaring een antwoord van onze
kant. Het aanhoren alleen, of zelfs da
bewondering zou de dialoog af
snijden. Het enig juiste antwoord van
onze kant is: navolging. Navolging
is niet zoiets als: doen alsof. Navolgen
ls zfln kruis dragen. Indien iemand
achter mij wil komen, zo zegt Jezus,
die verloochene zichzelf en neme zfln
kruis op en vol ge mfl. Wat deze na
volging kan betekenen, hebben we
onder de druk van het nationaal-socia-
lisme opnieuw geleerd.
JyfOG IS HET GESPREK niet ten
einde. Want nog een laatste keer
neemt God het woord. Hfl spreekt van
verlossing. Ook dit woord is weer een
daad. Verlossing is vrflmaking van
onrecht, van onbarmhartigheid, van
donkere hartstocht, van wraak,
wreedheid, machtswellust. Kunt gfl
van al deze dingen Jezus Christus be
schuldigen? Onmogelijk! En kunt gfl
een mens noemen, tegen wie al deie
machten meer storm hebben gelopen?
Onmogelijk! En kunt gfl ten slotte
een mens noemen, die meer glorieus al
deze donkere machten heeft over
wonnen? Nog eens: onmogelflk! Het
kruis van Jezus Christus is God»
woord der verlossing.
Maar ook dit laatste goddelflk
woord vraagt zfln menselflk antwoord.
Het enig juiste antwoord van onze
kant is: bekering. Bekering is de om
keer van het hart. Bekering is ver
andering van karaktereigenschappen,
verandering van je humeur, van je ge
woonten, van je inzichten en hebbe
lijkheden. Bekering is fundamentele
nieuwbouw, is herschepping.
[)IT ZIJN DE STADIA van de dia
loog tussen God en mens. Deze
dialoog veronderstelt ik zei het al
een persoonlijke relatie. Maar
vooral zfln de woorden van deze dia
loog werk-woorden. Gods woord en
daad in één. Ons antwoord zal van
een analoog gehalte dienen te zfln.
Dit laatste is de oorzaak, dat deze
dialoog, ondanks de weinige woorden,
die daarin gesproken worden, nooit
tot zfln eind komt. Want ons ant
woord op Gods woord bereikt nooit de
vereiste hoogte Heeft onze verant
woordelijke dienst ooit zfln laatste
grens bereikt? Is onze navolging ge
worden tot het martelaarschap? Ia
onze bekering zo intens, dat wfl met
recht heiligen kunnen heten?
Neen, deze dialoog tussen God en
mens is eeuwig. Hfl doortrekt de ge
schiedenis. Maar gelukkig te prijzen
is hfl, die aan dit gesprek deelneemt.
keelontsteking I
Gorgel regelmatig
met Superol. Eén
tebletje opgelost
in een gles «eter
doet wonderen.