Italiaanse films: ontstellend eerlijk Het is stil geworden om Schreieders V-mann Anton van der Waals RODE KEEL? Chefarlite4 Stalin is teruggekeerd tot oude tactiek: langzaam - maar - zeker K.L.M. neemt Convair Liner in gebruik Geheimen rond het England-Spiel (1) Meeste spelers uii het drama zijn dood, gewezen of spoorloos verdwenen uit- Maar het mysterie moet opgehelderd worden! supÊSSL LIED VAN DE WEEK V oorj Binnenlands luchtverkeer wordt hervat aars-impressies 4 beroemde genees middelen legen griep HET ATLANTISCH PACT (II) Hef Wesien heeft nog veel ie doen Cultureel Nieuws DE TRANSCONTINENTALE VERBINDINGEN VAN DE K.L.M. AL liet het fascistische regiem de Italiaanse filmkunstenaars een tamelijk grote vrijheid tot experimenteren, toch bleef het aantal goede films, dat er vóór de oorlog uitkwam, zeer beperkt. De speelfilm-industrie in Italië bleef zich be wegen op het terrein van de protserige kitsch; de jonge filmers van de „Centro sperimentale di cinematografia" het belangrijke, geestelijk zeer actieve, Ita liaanse filmcentrum die zich in hoofdzaak toelegden op de documentaire film, kwamen maar met weinig rolprenten voor de dag. Dit laat zich begrijpen, want een dictatuur die immers behoefte heeft aan verwringing der feiten tot een allergunstigste voorstelling is niet gebaat bij een ontplooiing van de docu mentaire film, die slechts leven kan bij de gratie van de werkelijkheid. Toen het verzet tegen het fascisme tenslotte in 1943 een aanzienlijke wijziging in de mili taire en politieke situatie van Italië bracht, weken vele filmers uit naar het geallieerde gebied. En daar leverden zij die vóór de oorlog vrijwel allen on bekende figurenwaren de een na de ander, binnen wonderbaarlijk korte tijd, het bewijs van een merkwaardig ondanks de nood der voorgaande jaren sterk ontwikkeld en naar de geest ongebroken kunstenaarschap. ZATERDAG 2« MAART 1949 ]N ZIJN CEL TE ROTTERDAM zit de thans 37-jarige verrader Anthonius van der waals te wachten op de behandeling van z(jn beroep in cassatie tegen het vonnis van de Rotterdamse Kamer van het Haagse Bijzonder Gerechtshof, waarby hy ter dood werd veroordeeld, 's Avonds krijgt hy de kranten en altjjd vliegen zjjn scherpe ogen over de pagina's om te zien, of er berichten zjjn over het England-Spiel. Gans zjjn denken ls vervuld van dat grootste spionnage-drama van de moderne tjjd, dat tijdens de tweede wereldoorlog op Nederlandse bodem werd gespeeld. Hijzelf vervulde een der kleinere rollen. Hjj was de handige „loopjongen" van de Duitse Kriminal- Di rek tor Schreieder, die hem urenlang college gaf, hem instrueerde en hem de middelen verstrekte voor het uitvoeren van de afschuwelijke opdrachten, die hij ruim drie jaren lang met zóveel enthousiasme volvoerde, dat de „Ftihrer" hem reeds eind 1942 „vereerde" met het Adeiaarskruis, op grond van &ijn verdiensten voor het Groot-Duitse Rijk. De chef van de S.D., dr. Harster, heeft het hem persoonlijk overhandigd. gewichtige diensten bewees (en die van Londen uit radiografisch vereerd werd met een hoge Engelse onder scheiding!) is na de bevrijding nog drie jaar op vrjje voeten gebleven en zit sinds een half jaar gevangen te Freiburg im Breisgau; men mompelt dat hem weinig zal kunnen gebeuren, omdat zijn nationaliteit niet vast te stellen is. De bekende S.D.chef Frank, die zulk een duistere rol speelde in 't laatste oorlogsjaar, verdween met vrij wel zijn gehele commando (vermoe delijk) naar Zuid-Amerika; zijn col lega Munt werd buiten vervolging gesteld en vertrok naar de Amerikaan se zone van Duitsland, hoewel de mi- JJET IS ALWEER VIJF JAREN ge leden, dat Van der Waals voor de laatste maal de elfhonderd en vijftig gulden ging halen, die zijn maand salaris als beroepsverrader uitmaak ten. Vijf jaar is het geleden, dat zijn secretaris Mossinkof in stukken werd gehakt aan boord van de woonschuit, waarop hij samen met Van der Waals leefde. Vijf jaar is het geleden, dat zijn huisknecht Van der Meer door hem werd neergeschoten op een landweg getje onder Tienhoven. Vijf jaren zijn voorbijgegaan sinds het ogenblik, dat Van der Waals in de Hervormde kerk van Loosdrecht psalmen zong op de dag van zijn huwelijk met het Voor- burgse meisje Corrie den Held, het huwelijk, dat hij onder de valse naam van Hendrik Jan van Veen aanging. Op dat ogenblik had hij meer dan dui zend mensen verraden en verkocht; honderden lagen door zijn toedoen reeds ln het massagraf, honderden kre- peerden in de Duitse gruwelkampen. Vrijwel al de belangrijkste verzets organisaties immers hadden van het voorjaar 1942 af tot het voorjaar van 1944 toe blootgestaan aan een pene tratie zonder weerga. En 't verschrik kelijkste daarvan was, dat deze pene tratie van Londen uit werd mo gelijk gemaakt, doordat de Neder landse en Engelse geheime diensten twintig maanden lang in permanent radiocontact stonden met de Duitse contra-epionnage in Nederland, die alle geheimen, alle adressen, alle plannen en alle bedoelingen uit de eer ste hand en met de kleinste details in handen kreeg. Joeeph Schreieder en Hermaan Gis- kes, de twee samenwerkende groot meesters van de contra-spionnage, de één behorend tot de S.D., de ander tot de Wehrmacht, hadden ruim ander half jaar in totaal over achttien lijnen verbinding met Londen. Zij gebruikten de zenders van de Engelse geheime dienst, die hen in handen waren geko men, de codes en de zendsystemen van de gedropte en gevangen genomen agenten en zjj lieten radio-Oranje („de stem van strijdend Nederland") de slagzinnen omroepen, die de Neder landse verzetslieden vertrouwen moes ten Inboezemen als zij in relatie tra den met verraders als Van der Waals, George Ridderhof, Breed, Van Ligten en anderen. Schreieder heeft dit drama van ver raad, fouten en tekortkomingen „Eng land-Spiel" genoemd. Het is het England-Spiel, dat Van der Waals zijn verschrikkelijk optreden heeft moge lijk gemaakt; het is het England- Spiel, dat sinds de bevrijding bespro ken is in allerlei kringen, beschreven is in allerlei boeken en kranten en dat nog nooit geheel is opgehelderd. Vier jaren na de bevrijding hebben zo wel de Nederlandse als de Engelse re gering nog nimmer enige verklaring afgelegd over de achtergronden van dit duistere spionnagespel, dat het verzet uiteensloeg en dat zo verschrik kelijk veel offers vergde in de rijen van hen, die vrijwillig de strijd had den aangebonden tegen het Duitse geweld. ]^ET IS STIL GEWORDEN om An thonius van der WaalsZijn grote „collega's" Lindemans („King Kong") en Ridderhof zijn dood; de een stief door vergif, de ander door de kogels van het executiepeloton. Zijn kleinere collega's Poos en Breed wer den veroordeeld. Hermann Giskes ging in 1947 onveroordeeld naar Duitsland terug; Schreieder volgde hem een half jaar later naar de Heimat, met een vrij sprekend vonnis van de Nederlandse justitie als aanbevelend schrijven in de binnenzak van zijn nieuwe colbert- costuum. De Elzasser spion d'Arnaud die de Duitsers in Nederland zulke DESINFECTEERT EN GENEEST nister van justitie later moest verkla ren, dat het beter ware geweest een proces tegen hem aanhangig te ma ken. Knolle, die bij de S.D. alle poli tieke zaken in handen had, verdween met de Noorderzon en hij nam voor zover de informaties reiken de in ternationale spion Johannes Bernard van Ligten (Johnny), die reeds vóór de oorlog zowel voor de Engelsen als voor de Duitsers spionneerde (en die o.a. goed bekend was bij de vroegere Duitse gezant in Nederland!) met zich mee. In één der volgende artikelen zullen wjj de meer dan gewone bete kenis Van Johnny van Ligten voor de oplossing van het E.Spiel-geheim en voor de beoordeling van het verweer van Anton van der Waals duidelijk uit eenzetten. Wanneer men bovendien nog rekening houdt met het feit, dat de vader van de Engelse majoor Blng- ham als getuige optrad voor de Par lementaire Enquêtecommissie (en niet majoor Bingham van de Engelse geheime oorlogsdienst persoonlijk) dan is dat een aanwijzing voor de juistheid van het gerucht, dat Bing ham zelf óók al niet meer ter beschik king staat. Het is eenzaam geworden om An ton van der Waals. Zijn verdediger, mr. J. E. van der Starp die een zo verwarde brochure schreef, dat zij de moeite van het weerleggen nauwe lijks waard is is voor drie maanden geschorst en kan hem niet in cassa tie verdedigen; een Amsterdams advo caat heeft die taak overgenomen. Maar de mensen, die waarlijk iets we ten van de achtergronden van het England-Spiel zijn dood, over de grens gezet en onvindbaar. En toch heeft het Nederlandse volk er recht op, dat de donkerheden rond dit spionnage-mysterie worden opge klaard. Daaraan mede te werken is het doel van de artikelenreeks, die ln de komende weken in dit dagblad zal verschijnen. In de zomerdienstregeling 1949 van de KLM, die op Zondag 3 April In gaat, zfln meerdere belangrijke wijzin gen aangebracht welke in het belang zijn van de luchtreizigers. Niet alleen zijn weer twee nieuwe steden, n.1. Nice en Milaan, aan het Europese luchtnet toegevoegd, maar op vrijwel alle Euro pese trajecten zal de Convair Liner, een uiterst modern passagiersvlegtuig, in gebruik worden genomen. Bovendien zal het binnenlandse luchtverkeer, met uitzondering van de lijn naar Twenthe worden hervat. Met ingang van 28 Maart zullen de DC-3's tweemaal per dag retourvluchten van Schiphol naar Groningen, Leeuwarden en Maastricht ondernemen. Vanaf 8 April zal de frequentie van deze dien sten tot drie retourvluchten worden opgevoerd. Al deze diensten worden dagelijks, met uitzondering van 's Zon dags, gevlogen. De nauwe samenwerking die thans tussen de Scandinavian Airlines System en de KLM voor de Scandinavische trajecten en de Parijs-lijn bestaat is de oorzaak, dat de reistijden op deze trajecten aanzienlijk worden bekort, mede door het feit, dat beide maat schappijen hun meest moderne vlieg tuigen zullen gebruiken. Dagelijks zullen door deze verbete ringen de hoofdsteden van Zweden, Denemarken en Nederland met elkaar in verbinding staan, terwijl men in Stockholm aansluiting kan krijgen op het vliegtuig van de Aero O.Y. naar Helsinki. Hierdoor is de Finse hoofd stad in 7 uur vanaf Amsterdam te bereiken. Er zijn geen afstanden meer. Twee maal per dag kunnen wij naar Mont- parnasse. Rechtstreeks over de Alpen vliegt de KLM u naar Milaan en zij die een bezoek aan een Teheranse harem willen brengen zijn binnen 17 uur in deze Iraanse hoofdstad. Londen is nu naast de deur. Vier dagelijkse diensten van Amsterdam naar Lon den v.v. zullen worden uitgevoerd en bovendien kan men nog driemaal per week van Eindhoven het Kanaal over steken. Ook de intercontinentale lijnen zijn verbeterd. De afstand Kano-Amsterdam (4500 km.) vliegen de Convair Liners zonder tussen-landing en 18 maal per week zullen KLM-toestellen het Noor delijk deel van de Atlantische Oceaan oversteken. Voor de pelgrims die in het Heilige jaar Rome willen bezoeken, is een speciale dienst ingelegd, zodat deze pelgrims op een wel bijzonder comfortabele manier hun reis kunnen maken. Steeds groter wordt het net dat de KLM over de wereld spant, steeds sneller en gerieflijker worden de ver bindingen,. Trajecten van 12000 km., zo als Amsterdam-Buenos Aires, worden binnen twee etmalen overbrugd. Ook de bedrijven die door de KLM in West- Indie en Indonesië worden geëxploi teerd nemen steeds aan belangrijkheid toe en als onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, die met recht het prae- dicaat „Koninklijk" voert, over enkele maanden dertig jaar oud is zal er ze ker reden zijn tot het vieren van dit zesde lustrum. Al leek het eerst alsof de zon ln Holland niet meer schijnen kon, En dat de lente, die begon, Ook al verstrekt werd op de bon; Sedert de laatste dagen Mogen wij lang niet klagen En krijg je zomaar een gevoel Om lak te hebben aan de boel, Aan Moskou en aan China, V.N. en Palestina. Je krijgt een drang om dwaas te doen Om eens te spotten met fatsoen En met de apen in dit blad Te lachen om het leven, dat, ln velerlei gevallen, De mensen zelf vergallen. Het voorjaar werkt op iedereen, Je ziet het zo maar om je heen. Je springt, (wat toch genoeg beduidt) Wet vroeger weer de veren uit En loopt warempel buiten Te zingen of te fluiten. Je slaat als je voor 't venster staat De kinderwagen-uittoght ga En ziet de vele moedertjes, Met schotjes, of met loedertjes, ln vlotte voorjaarskleren, Door 't parkje paraderen. Wie maalt nu nog om politiek, Om polemiek of and're kliek, Of dat een vijfling bij geval Betreedt dit aardse tranendal. De kieviet is er, dus wees blij, Zij legde weer haar eerste ei En draagt zodoende weer met zwier, Het predicaat „Hoflev'rancier". En als ik Jeremia Blom Eén dezer dagen tegen kom, Dan zeg ik: „vriend, geef mij de hand, Het vóórjaar is weer in het land". JABSON. Bij griep, verkoudheid, legen alle pijnen enz., is CHEFARINE „4" een bijzonder krachtig maar toch weldadig middel, want het bevat 4 werkzame bestanddelen, stuk voor stuk in de gehele wereld al beroemd. Eén bestanddeel Chefarox - zorgt dat, al is de wer king zeer krachtig, zelfs 'n gevoe lige maag niet van streek raakt. GEN GRIEP - 20 TARLFTTEN J 0.75 (Van onze diplomatieke medewerker) |?EN VRAAG, welke zich op het ogenblik sterker dan alle andere moet op dringen, is of het Sowjetimperium het Westen inderdaad de tjjd zal laten, de hoognodige herbewapening uit te voeren. Zoals bekend, behoor ik tot degenen, die menen deze vraag met „ja" te mogen beantwoorden. West-Europa heeft zich sinds de oorlog, dank zij de Amerikaanse hulp, in aanzienlijke mate hersteld. Inderdaad heeft het Westen in het Europese deel van de Atlantische sfeer de eerste grote overwinning in de wereldstr(jd tegen de communistische macht hebbers gewonnen. Dit is voor Stalin aanleiding geweest, de Russische leiders, die hun politiek op een snelle en gemakkelijke overwinning in geheel Europa hadden gebaseerd, aan de djjk te zetten. (De „promotie" van Molotof blijkt steeds duidelijker niets anders dan een doodgewoon ontslag te zijn geweest). De maarschalk is teruggekeerd tot de oude koers van langzaam-maar-zeker. LEVENSLANG VOOR DADER BOMAANSLAGEN. Conform de eis heeft de Bredase rechtbank G. M. uit Raamsdonkveer tot levenslange gevangenisstraf ver oordeeld. M. pleegde in Breda in het jaar 1947 twee bomaanslagen. Bij een daarvan werd een jongeman gedood. |_JOEWEL DUS West-Europa naar alle waarschijnlijkheid de tijd gegund zal worden tot verdere economische en vooral ook militaire versterking, blijft de kwestie bestaan of Amerika, de door de omstandigheden aangewezen leider van het Westen, het doorzicht en de vastberadenheid bezit om ook zijner zijds een politiek op de lange baan te voeren. Dat zal wellicht de zwaarste proef voor de Verenigde Staten wor den, want indien het Kremlin zijn koers wijzigt zullen de Amerikanen in toe, nemende mate beroofd worden van de feiten, welke tot nu toe in staat waren hun politiek de ogen te openen. In plaats van uit opwindende Euro pese crises, zullen de nieuwe noodsei' n. bestaan uit langzame politieke ver anderingen in .verafgelegen gebieden waarvan de bevolkingen en de geogra fie even vreemd zijn als die van China; uit een Russische herbewapening, waar van men de omvang onmogelijk juist kan schatten en uit een program, dat ten doel heeft het gehele Russische wereldrijk in een militair arsenaal te veranderen en waarvan het effect voor driekwart door het IJzeren Gordijn on zichtbaar zal worden gemaakt. En toch zal de gehele toekomst afhangen van de vraag, of het Westen, Amerika in het bijzonder, op de juiste wijze zal rea geren op deze, slechts onduidelijk waar neembare noodsignalen. Er moet nog meer volgen Het scheppen van een' sterke defensie in het Noordatlantisch gebied alleen zal niet genoeg zijn. Ongetwijfeld is Euro pa het centrum van de wereldpolitiek. Maar de gehele politiek-economisch- strategische positie van het Westen kan ook in gevaar worden gebracht, indien het Kremlin zijn macht in het Verre Oosten nog meer uitbreidt, of indien de Sowjets er in slagen het strategisch vi tale Midden-Oosten serieus te bedrei gen. De stap, die daarom onmiddellijk op de uitvoering van het Atlantische ver drag moet volgen, is de stabilisering van de situatie in deze verafgelegen ge bieden. Het zal een langdurige, moei lijke en kostbare taak zijn. Maar het is zeker geen taak, die niet kan worden verricht. De meeste landen in het Mid den-Oosten en Zuid-Oost-Azie zijn ten volle bereid, hun medewerking daarbij te verlenen. Eerst wanneer in deze dringende noodzakelijkheden voorzien is, zal het Westen veilig zijn. En in de loop van de tijd, zo moeten wij hopen, zullen dan de innerlijke tegenstellingen in het Sowjetsysteem leiden tot wijzigingen, die op hun beurt het gewapende be stand in een werkelijke vrede kunnen veranderen. Maar vöor het ogenblik dient te worden vastgesteld, dat met de uitvoering van deze taken nog nauwe lijks een begin is gemaakt. En al te op pervlakkige en tot optimisme stem mende overzichten, als door Reuter verbreid, kunnen er slechts toe leiden, dat het Westen aan de drang naar ge makkelijker levensvoorwaarden meer gehoor geeft dan aan de roep om vei ligheid. DARIJS, „DE 1 MENSHEID", DER TRANSCONTINENTALE LIJNEN INTERCONTINENTALE LIJN VAN DE KL M. BATAVIA VOORNAAMSTE INTERINSU- LAIRE LIJNEN VOORNAAMSTE LIJNEN VAN HET BEDRIJF IN VEST-INDIE J^oma citta eperta", „Païsa", „Scius- cia", „Vivere in Pace", „Un giorno nella vita", „Gaccaia Tragica", „II ban- ito", „II sole sorge ancora" zijn sterke getuigenissen van een herleefde Ita liaanse filmkunst, daarnaast ook luch tiger werken als „L'Onorevole Angeli- na" en „Come persi la guerra" en voor al ook ..Ossessione" en „Quattro passi fra le nuvole", twee films die van oudere datum zijn (uit 1942) maar on miskenbaar behoren tot de hernieuwde Italiaanse filmstijl of eventueel daar van als voorlopers beschouwd moeten worden. In het bestek van dit korte overzicht verdienen drie dezer films toppen van een uitzonderlijke produc tie afzonderlijke aandacht. Roberto Rossellini maakte met .Païsa" bij uitstek de film van het huidige Italië. Een film van verwor ding en herstel, oorlog en bevrijding, fascisme en verzet, diepe ellende en Godsvertrouwen, van onmenselijk lij den, onmenselijke wreedheden, eenvou dige moed en opofferende zielegroot- heid. In zes korte filmverhalen die los van elkaar staan, maar desondanks te zamen één geheel vormen, roept Ros sellini hier een absoluut beeld op van het huidige Italië: een beeld van een hartverscheurend realisme. „Païsa" is een speelfilm, maar een speelfilm, zo als we eigenlijk nooit zagen: wat voor onze ogen op het filmdoek verschijnt is het leven zelf. verbijsterend en ont hutsend. Rossellini slooft zich niet uit om ons typisch filmische vondsten, een verrassende camera-instelling, knap- berekende licht-effecten, een opvallen de montage, voor te zetten. Hij goo chelt niet met wat voor filmmiddelen ook, maar hij richt zijn camera op het leven en probeert dit leven te vertel len in voor het geheel esentiële détails die een brutale niets ontziende over tuigingskracht hebben. Ondanks dit voor onze ogen, die de ellende ont wend zijn, ontstellende en pijnlijke realisme heeft Rossellini's film een bijzondere schoonheid, die te danken is aan de uitnemend knappe wijze De laaggeplaatste camera accentueert evenals de belichting in dit beeld uit „Ossessione" de tragiek. te vertellen en er een rijke geestelijke inhoud en diepe zin aan weet te geven. Dit alles maakt „Païsa" tot een rol prent van ongekende waarde, een hoogtepunt in de geschiedenis der film Luchino Visconti is niet de eerste die de roman van James Oain „The Postman always rings twice" verfilm de, maar het werk dat hij ervan maak te steekt torenhoog uit boven de Fran se en de Amerikaanse verfilming. Hij heeft het verhaal overgeplaatst naar de omgeving die hem vertrouwd was en waagde zich niet aan een poging zijn film gelijk het boek in Ame rika te laten spelen. Niet alleen paste hij het verhaal aan bij de atmosfeer van het Italiaanse landschap, maar hij waarop de regisseur zijn verhaal weet maakte van de karakteri ook mefljeSi» die hij kon herkennen in zijn eigen sfeer. Hij deed nog meer. In het ver haal staan de physieke aspecten van eten, drinken, liefde op de voorgrond, primitieve gevoelens: lust, jalousie, •noorddrift. Visconti verwerkte deze elementen met een scherp realisme, maar desondanks benaderde hij het onderwerp met zoveel schroom, dat er een bijzonder gave en zuivere film ontstond. Het realisme werd hier met meesterhand beheerst, waardoor de film (n.b. de eerste die Visconti zelf maakte!) een bijzondere schoonheid kreeg, wars van alles wat naar het banale of triviale zweemt, en het on derwerp zelf een driehoeksconflict in het grensgebied tussen lust en lief de een algemener menselijke waar de kreeg en middel tot uitdrukking werd voor de innerlijke conflicten en gevoelsverwarringen, die aan de hui dige tijd inhaerent zijn. ^Jessandro Blasetti's werkelijkheidszin deed na de oorlog „Un giorno nel- la vita", ontstaan, een ontstellende film bijzonder knap van composi tie over episoden van oorlogsellen den. Zijn realistische filmstijl open baarde zich al eerder in een volkomen ander genre film: „Yattro passi fra !e nuvole", een uiterst fijnzinnige film- comedie. het verhaaltje van een han delsreiziger, die een dag eens „vier stappen in de wolken" doet één dag uit de sleur geraakt van zijn burger- mansbestaantje, een wanhopig meisje ontmoet, dat op weg is naar haar ouderlijk huis in weinig blijde ver wachting. De handelsreiziger wordt dan de held, helpt haar door de moei lijkheden heen door zich voor haar echtgenoot uit te geven. Maar de idyl le is te onwezenlijk, mag niet anders zijn dan een intermezzo, en met het kleine geluk zelf wat geluk gebracht te hebben keert hij terug naar de grau we gelijkheid van iedere dag in zijn baantje en zijn slonzig gezin. Wat in Amerika een waanzinnige klucht ge worden zou zijn, werd hier onder Bla setti's regie tot een sprankelend geestig stuk filmpoëzie. Ook hier beheerst het realisme de film, geeft echter meer dan de werkelijkheid en transponeert die werkelijkheid tot een algemeen menselijk niveau, vol innerlijke rijkdom om het kleine geluk dat van alle men sen zijn kan. Drie Italiaanse films, onderling sterk verschillend, met ieder een eigen stijl en een eigen karakter, die de drie voornaamste exponenten vormen van het realisme, waarin de Italiaanse film een nieuwe bloei gevonden heeft. Drie films van uitzonderlijk formaat, wie ze eenmaal zag, gaat ze vaker zien. Om hun schoonheid en om hun ontstellend eerlijke inhoud, maar voor al om hun bloedwarme menselijkheid. LONG-SHOT. HOOFDSTAD is dit jaar 2000 jaar oud. Voor twintig eeuwen gooide het schip „Lutetia" op de plaats van het tegenwoordige Ilé de la Cité het an ker uit. Dit betekende het begin van een nederzetting, die uitgroeide tot de latere wereldstad. Een prachtige en ro mantische uitbeelding van dit Parijs vindt men in het boek „Demonen eiland" van Dr. P. H. van Moerker ken. De naam Lutetia komt voor het eerst voor in de commentaren van Julius Cesar over de oorlog van de Galliërs; het was een vissersdorp dat door de legioenen van Labianus Cesars lui tenant in 52 vóór Christus werd be reikt. Wanneer men het schip Lutetia kon gaan varen over de Seine, zoals deze in langvervlogen tijden was, zou men wonderlijke ontmoetingen kun nen hebben. Men zou dan kunnen zien, hoe de ruwe Clovis de genade van de hemel ontving, van de Parijse hemel, die toen al schitterde van geestelijk licht; men zou kennis maken met het kind Karei de Grote, die op enkele mijlen gaans van Parijs werd opge voed en met zijn vader Pepijn te paard naar de stad mocht rijden, die toen al beroemd was om zijn abdijen, centra van wetenschap en wijsheid. Hoe ont roerend moet dat zijn om zich werke lijk dit kind voor.de geest te kunnen halen, dit kind dat tot zo'n hoge roe ping was bestemd, en dat daar met kinderlijke nieuwsgierigheid langs al die gebouwen, door die weiden en boomgaarden van toen wandelde, waar nu autobussen en taxi's snorren en Jean-Paul Sartre in een duf café aan zijn volgelingen het absurde in 's mensen bestaan onderwijst.... jyjEN ZAL NU EENS DICHTER bij onze grenzen een wereldfestival voor film en schone kunsten kunnen bijwonen en wel te Knocke-Zoute aan de Belgische kust. De filmvoorstellin gen van het festival, dat wordt gehou den van 18 Juni tot 10 Juli, worden gegeven in twee zalen van het Casino. Zij zullen vergezeld gaan van allerlei manifestaties op het gebied van kunst, toerisme en folklore ook te Brugge, Ostende en Blankenberge. De leiding berust in handen van de heer Pieter Vermeylen, minister van Binnenlandse Zaken en Herman Teirlinck, direc teur van de Academie voor Schone Kunsten. De film over het leven van Vincent van Gogh laat nog op zich wachten. Claude Autant-Lara, die met Pierre Bost en Jean Auracnche te Parijs de film wil maken, is er nog niet in ge slaagd de benodigde gelden bijeen te krijgen. Scenario en dialoog zijn wel gereed. In de film wordt vooral de nadruk gelegd op het conflict tussen Van Gogh en de samenleving. JENSLOTTE WILLEN WIJ nog wij zen op enkele belangrijke exposi ties. De tentoonstelling van middel eeuwse Kunst uit musea, kerken en kloosters van West-Duitsland waarover wij reeds schreven zal onder de titel „Uit de schatkamers der Middeleeuwen" van 9 Juli tot begin October in het Rijksmuseum te Amsterdam worden gehouden. Te Ede wordt van 28 Juli tot en met 6 Augustus de tentoonstel ling „Gouden handen" gehouden, ge organiseerd door de „Stichting Natio nale Actie voor vrije-tijdsbesteding". Deze expositie, die een zeer uitgebreid terein omvat, zal wellicht ook het pu bliek in de gelegenheid stellen kennis te maken met televisie. Een bezoek zal ongetwijfeld de moeite waard zijn. En nog dit: Van 28 tot 31 Maart wordt in Amersfoort een internationa le conferentie gehouden over de be strijding van jeugdverwaarlozing en -misdadigheid. De conferentie gaat uit van de Union Internationale Studiecom missie van de Union Internationale de protection de 1'enfance te Genève en beeft plaats in de Internationale School voor Wijsbegeerte.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5