Rijkswerf in materiële en personele opbouw r Den Helder als Marinebasis Nieuwbouw maakt snelle vorderingen Autotocht met invalide ouden van dagen Industrialisatie! De „Gouden Koets1' geëxposeerd De Nutsspaarbank in Juli Praktijkexamens Tussen Haaks en Kuitje In het kort Julianadorp Bijenhouders op jaarlijkse excursie Weekoverzicht visserij Een mooi reisje Bevorderd Bedankt1 -m Ruim 3800 bezoekers bij concert Besommingen l|muiden Stremming in de scheep vaart bij „De Kooy" Siciliaanse bandiet Cuiliano gevlucht? VAN MARSDIEP TOT IJ £en VAN DE ZWAARSTE ARGUMENTEN, die hebben geleid tot het besluit Den Helder te kiezen als eerste marinebasis, was de aanwezigheid van 'n uit stekend geoutilleerde Rijkswerf. Op andere plaatsen zou een dergelijke onder- houds- en reparatiegelegenheid gesticht moeten worden, waarmede ettelijke millioenen zouden heengaan. In Den Helder kon worden volstaan met het verbeteren en uitbreiden van de bestaande werf, terwijl bovendien aanwezige havenwerken vatbaar waren voor verbetering en uitbreiding, zonder dat daar mede kostbare cultuurgrond verloren behoefde te gaan. Reeds vóór de oorlog waren plannen tot verbetering en uitbreiding van de Rijkswerf in voorbe reiding, en met de uitvoering van enkele kleine objecten werd toen reeds een aanvang gemaakt. De oorlog heeft uiteraard ook hier een grote stagnatie op geleverd, terwijl ook de onzekere positie van Den Helder na de bevrijding meebracht, dat ten opzichte van de Rijkswerf een zekere voorzichtigheid werd betracht. Zodra echter kwam vast te staan, dat deze werf in ieder geval intact zou blijven, al zou de Koninklijke Marine wellicht haar voornaamste haaia elders krijgen, werd met kracht aan de noodzakelijke werkzaamheden begonnen. Inmiddels worden daarmede goede vorderingen gemaakt. Een deel daarvan is zélfs buiten de werf zichtbaar. Behalve aan deze materiële opbouw wordt, onder de bekwame leiding van de huidige directeur, de kapitein ter zee vd. S. G. Barendregt. ook gedacht aan de personele eisen voor de toekomst. Tijdens de tweede wereldoorlog heeft de Rijkswerf geducht onder de bom bardementen geleden. Bij een ieder zal de 19e Februari van het jaar 1943 nog als een zwarte dag in het geheugen ge grift staan. Het personeel van de werf leed zware verliezen en bovendien werden verscheidene gebouwen ver woest of zwaar beschadigd. Al de ge bouwen en magazijnen, die niet meer hersteld konden worden, werden na de bevrijding gesloopt. Zo is in de plaats van de kolossale magazijnen op het z.g. „Vierkantje" (tussen het „Boerenver driet" en de marineschutsluis) een gro te lege vlakte gekomen. De definitieve bestemming van dit terrein is nog niet bekend. Het in de nabijheid staande torpedo atelier werd grondig hersteld. Wie daar nu binnen komt, ziet weer rijen prach tige draaibanken staan, verscheidene van het nieuwste type. Sinds vele maanden wordt in dit atelier weer zeer productieve arbeid verricht. De activi teit van het torpedo-inschietbedrijf (tussen Haaks en Kuitje een haast po pulaire tak van dienst) is ten nauwste afhankelijk van hetgeen in het torpe do-atelier wordt gepresteerd, Magazijnruimte. De niet-werfmensen onder onze le zers zullen zich misschien afvragen, hoe de Rijkswerf het nu zonder maga zijnen kan reddenHet spreekt van zelf, dat deze kwestie allang is opge lost. Een „hoekje" van de Centrale Ma gazijnen der Koninklijke Marine, die bij het Bassin zijn gebouwd, werd voor de Rijkswerf gereserveerd. Op de Rijks werf zelf wordt eerstdaags het nieuwe magazijn voor machinekamerbehoeften (waarin tevens de expeditie wordt on dergebracht) in gebruik genomen. Het nieuwe magazijn voor de afdeling elec- triciteit is nagenoeg gereed. Het tttuw- magazijn komt op de benedenverdie ping van de nieuwe zeilmakerij en ta- kelaarswerkplaats, waarvan de bouw flink vordert. Na de verhuizing promo veert de huidige zeilmakerij tot gara ge en wordt de takelaarswerkplaats ter beschikking van de Koninklijke Marine gesteld. Een prachtig gebouw is de nieuwe monteurswerkplaats geworden, nabij het kleine dok gelegen. Een ruim ge bouw, van beton en staal, met veel ra men éh een perfecte verlichtingsinstal latie. De monteurs zullen in deze rian te werkplaats met meer vreugde kun nen arbeiden dan in de ouderwetse, veel te kleine ruimte die thans tot hun beschikking staat. De plannen voor de ze werkplaats waren reeds vóór 1939 gereed, evenals die voor de nieuwe lichte-plaatwerkerij, die nu ook bin nenkort in gebruik kan worden geno men. Bij de inrichting hiervan is ook aan de leerlingen (het personeel van de toekomst!) gedacht, die er een spe ciale afdeling krijgen. Aan de kant van de Hoofdgracht zijn ook ingrijpende veranderingen op til. De karakteristieke, maar toch eigenlijk foeilelijke sloepenloods met z'n stralen de zonneschijven, zal binnen afzienba re tijd tegen de vlakte gaan. Met de bouw van een nieuwe (en aanmerkelijk grotere) sloepenloods is al begonnen. Deze moet op dezelfde plaats komen, zonder dat het bedrijf stagneert. Zodra een gedeelte klaar is, wordt het in ge bruik genomen, zodat het vrijgekomen stuk van de bestaande sloepenloods te gen de vlakte kan worden gehaald. Het bureau van de bouwkundige dienst zal eerstdaags worden onderge bracht in een nieuw gebouw, aanslui tende aan de nieuwe werkplaats. De koperslagers gaan zich al thuis vóelen In hun jonge afdeling en de nieuwe verzinkerij is eveneens betrokken. Er is Den Helder een 80-tal invalide ouden van dagen, die slechts hoogst zelden de deur uit komen en door hun lichaamsgebrek nooit in de gelegenheid zijn aan een reisje deel te nemen. Het zal voor hen ook onmogelijk zijn om de autotocht, die in de tweede helft van Augustus voor de ouden van da gen wordt georganiseerd, mee te ma ken, omdat hun lichamelijke gesteld heid dat niet toelaat. Voor deze mensen organiseert het Nederlandse Rode Kruis. afdeling Den Helder, een kleine rijtoer per au tobus door het Noordelijk deel van onze provincie. Het bestuur heeft de namen en adressen reeds verkregen door bemiddeling van de wijkverpleeg sters. Zaterdagmiddag a.s. omstreeks twee uur zullen alle betrokken ouden van dagen per autobus van huis wor den gehaald. Het ligt in de bedoeling een tochtje van enkele uren te maken naar Bergen en Sehoorl en door de Wieringermeer. Wii hopen, dat het v.eer Zaterdagmiddag een stuk beter is dan op 't ogenblik. Over enkele maanden wordt begon nen met het slopen van de voor historische scheepmakerswerkplaats. In hun nieuwe studio (ook hier is op de leerlingen gerekend) zullen zij de oude omgeving spoedig vergeten zijn. Er worden nog verscheidene andere verbeteringen aangebracht, zodat lang zaam maar zeker de Rijkswerf wordt aangepast aan de eisien van de tegen woordige tijd. Wanneer we beden'ren dat het personeelscijfer meer dan het dubbele bedraagt van vóór de oorlog, dan is zonder meer wel duidelijk dat het de eerste tijd op de werf woekeren met de beschikbare ruimte zal blijven. Het personeel. Behalve de uitbreidingen en verbete ringen van materiële aard en de toe neming van het personeel wordt, zoals hierboven reeds aangestipt, zoveel mo gelijk rekening gehouden met de eisen, die de toekomst op personeelgebied stelt. Vóór de oorlog is in dit opzicht tfrel eens iets veronachtzaamd. De Rijks werf had een vaste personeelskern en het behoorde tot de uitzonderingen wanneer een nieuwe kracht welbewust op een bepaalde plaats in het grote schema werd geplaatst. Over het alge meen gold het (in vooroorlogse ver houdingen beproefde, maar toch altijd moeizame) systeem van opschuiving der pionnen. Anciënniteit speelde dik wijls 'n belangrijker rol dan bekwaam heid. De practijk des levens heeft in het particuliere bedrijfsleven reeds veel eerder het accent op aanleg en capa citeiten, persoonlijkheid en karakter gelegd. Vooral toen nog weinig sprake was van pensioenregelingen en collec tieve arbeidsovereenkomsten, gold daar het aantal dienstjaren als een factor van secundaire betekenis. Bij overheids instellingen lag de situatie anders. Wij zouden niet graag de werkers de kost geven, die op twintigjarige leeftijd er gens in dienst traden, omdat zij daar op 65-jarige leeftijd „een goed pensioen tje" konden verwachten. Een mens past zich gauw aan, en vooral met het uit zicht op een onbezorgde oude dag, be hoefde de ware arbeidsvreugde niet altijd uit te blijven.... Het is echter wel komen vast te staan, dat de mens de hoogste vorm van ar beidsvreugde bereikt, wanneer de ar beid die hij verricht zoveel mogelijk in overeenstemming is met zijn aanleg en bekwaamheid. BU een pionnen-op- schuifsysteem is dat niet altijd mogelijk. Het is reeds zeer veel gewonnen dat het belangrijke vraagstuk, hoe de ar beid het meest ten goede kan komen aan arbeider èn bedrijf, de warme in teresse van de leiding der Rijkswerf heeft. Veel aandacht wordt besteed aan het aantrekken, selecteren en opleiden van leerlingen, aan de beoefening van sport, aan de zindelijkheid, aan de or delijkheid in de werkplaatsen, en aan zovele andere zaken, die voor de toe komst van een groot bedrijf ais de Rijkswerf even belangrijk zijn als de bouw van een nieuwe werkplaats met de modernste machinerieën. Reeds meerdere malen werd gewe zen op de noodzaak en het nut, dat voor een stad als Den Helder gelegen is in het aantrekken van industrieën. Wij weten, dat dit vraagstuk de bij zondere belangstelling van het ge meentebestuur heeft. Daarnaast is het echter van grote betekenis, dat het particulier initiatief in deze aan de dag treedt Het bedrijf van de fa. P. Smit in de Krugerstraat, dat in be trekkelijk korte tijd is uitgegroeid van smederij tot flinke constructiewerk plaats, mag in dit verband met ere worden genoemd. Het blijkt in de kop van Noord-Holland in een behoefte te scorzien en de leiding maakt daarvan op zeer verstandige wijze, welke te vens blijk geeft van vertrouwen in de toekomst, gebruik. Enkele maanden geleden werd een nieuwe constructie-werkplaats (met een oppervlakte van ongeveer hon derd vierkante meter) in gebruik ge nomen. Deze afdeling heeft in de Wit te de Withstraat (de voormalige Hoo- gerwerfstraat) een brede ingang. Hier door kunnen grote werkstukken zoals auto's. landbouwwe-ktui?en, transport banden e A fm-r b'rmen worden ge reden. - r ^raties hieraan niet meer in de open lucht behoeven te ge schieden. Ook het machinepark heeft kort geleden nog ,een uitbreiding onder gaan door de aanschaffing van een nieuwe draaibank van Belgisch fa brikaat (de afstand tussen de centers is twee meter). Alvorens deze machi ne kon worden geplaatst, moest het kantoor worden verplaatst, waardoor tevens de draaierij en schaverij nog konden worden uitgebreid. Het bedrijf is door deze veranderin gen thans in drie afzonderlijke afde lingen gesplitst, zodat men nu heeft een smederij, een draaierij en schave rij en een constructie-werkplaats. De fa. Smit krijgt zo langzamerhand het karakter van een kleine fabriek en bevordert hiermede de zo gewenste in dustrialisatie van onze stad. Het schip „Mawa", dat voor de ex positie van de Gouden Koets werd be schikbaar gesteld door de Nederland se Particuliere Rijnvaart Centrale en de Stichting Nederlandse Particuliere Binnenvaart, zal in Den Helder lig plaats krijgen aan één der steigers aan de Binnenhaven. De tentoonstel ling zal morgen geopend zijn van 13 18 en van 19.3022 uur, en Vrijdag van 1013, 1418 en 19.3022 uur. De entrée bedraagt voor volwassenen 25 cent, voor kinderen 10 cent. Behalve de Gouden Koets zijn aan boord van de „Mawa" ook te bezich tigen de z.g. crème calèche, de garde uniformen van de Grenadiers en Ja gers van de Prinses Irene-brigade, voorts een vitrine met accessoires en een aantal tuigen. Een interessant boekje met uitvoerige gegevens, niet alleen over de Gouden Koets, maar ook over het Koningin Julianafonds, is aan boord verkrijgbaar tegen beta ling van 25 cent of meer. De baten van deze tentoonstelling zijn geheel bestemd voor genoemd Julianafonds, dat ook bekend is onder de naam „Nationaal Fonds ter Bevor dering van Maatschappelijk Werk". Uit dit fonds wordt steun verleend aan instellingen die zich met maat schappelijk werk bezighouden en die door één of andere oorzaak in tijde lijke financiële moeilijkheden verke ren, waaruit zij door het verstrekken van een éénmalige subsidie kunnen vrorden geholpen. Voor het Maandag J.1. te Utrecht gehouden examen slaagde voor de acte Frans L.O. de heer R. Abbenes, onderwijzer aan school 7, Oostsloot- straat. In de maand Juli werd op spaar bankboekjes ingelegd 366.980,49 (v.j. 308.839,79) en terugbetaald 384.484,22 (v.j. 563.948,31). Er werd derhalve meer terugbetaald dan ingelegd 17.503,73 (v.j. 255.108,52) Het aan inleggers verschuldigde ka pitaal, bij de aanvang van het jaar 9.526,588,49, bedroeg op 31 Juli 9.351.082,24 9.397.353,89). Het aantal posten van inleg bedroeg 3834 (3536) en dat van terugbetaling 2561 (2727). In Juli werden uitgegeven 117 (144) nieuwe boekjes, terwijl werden ingetrokken 107 (98) boek jes. In omloop zrjn thans 20.699 boek jes. Onder de nieuw uitgegeven boekjes bevonden zich 22 (26) boek jes voor pasgeborenen (op deze boek jes plaatst de Spaarbank een eerste inleg van 1.De lediging van 277 spaarbusjes leverde een bedrag van 3196,75 aan kleine besparingen op. Bij de op 14 en 15 Juni te Alkmaar gehouden examens, afgenomen door de Nederlandse Associatie voor Prac- tijkexamens slaagden de heer J Dreef voor het diploma Moderne Bedrijfs administratie en mej. H Wijn en de heer C Peerdeman voor het practijk- diploma Boekhouden. Bij het op 20, 21 en 22 Juni door dezelfde Associatie te Den Helder afgenomen examen slaagden de heren K Boon, G A Fer- werda en C Peerdeman voor het prac- tijkdiploma Boekhouden. Bij het op 28 Juli te Den Helder gehouden examen Machineschrijven, afgenomen door de Vereniging van leraren en stenogra fie en machineschrijven, slaagden mej. J M Betzema en de heer J G Vermeer voor het diploma Handelstypist (e) en ten slotte voor het diploma Machine schrijven A de dames J W M Bak. J M Betzema, E C Berting, E J Cirk, A Grootjans, A M Körber en J W Mersie, en de heren C Boer, H van Dongen, H Isendoorn, L Ruitenschild, J vd Veer en J G Vermeer. Allen wa ren opgeleid door het Instituut „Mer- curius", Loodsgracht 72. Gisteren is de „Samef", een met hout geladen Noorse vrachtboot, op de ree voor anker gegaan om bij te leggen. Het stoomscheepje is onder weg van Frederikstad naar Enge land. Het is morgen hoog water om 3.05 en 15.35 uur, en laag water om 9.10 en 21.50 uur. De temperatuur van het zeewater was 18.4 graden Celsius. Vrijdagavond 5 Augustus a.s. worden in „Formosa" de EHBO-diplo- ma's uiigereikt aan de 24 geslaagde cursisten -van het Nederlandse R de Kruis.. MUTATIES BIJ DE K.M. Met ingang van 26 Augustus a.s. zal de kapitein-luitenant ter zee vlieger jhr. P. J. Elias, die uit Indonesië is teruggekeerd, belast worden met het bevel over het marine vliegkamp te Valkenburg. Met ingang van diezelfde datum wordt de kapitein-luitenant ter zee vlieger H. G. Holtz eervol -van dit bevel ontheven en benoemd tot hoofd viiegdienst van Hr. Ms. vliegkamp schip Karei Doorman. De afdeling Den Helder van de vereniging tot bevordering der Bij enteelt in Nederland hield Zondag haar jaarlijkse excursie Om half tien vertrokken een 10-tal leden van Ju- lianadoro. Eerst werd naar de Grote Keten gefietst. Hier werd een bezoek gebracht aan de bijenstand van de heer Brugman. Alles zag er zeer ver zorgd uit, maar over het geheel was er te weinig honing. Daarna ging het naar de heer Kruisveld. Hier veel kasten met bij en, maar geen zware volken en wei nig honing. Het gezelschap werd hier op koffie met koek getracteerd, waarvoor de voorzitter, de heer T. Speur, namens allen bedankte en een tot het volgend jaar wenste. Dit jaar is het echtpaar Kruisveld 60 jaar ge trouwd. Nu werd een bezoek gebracht aan de stand van mej. A. Wey. Hier zag men beste volken en behoorlijk ho ning. Toen terug naar de theetuin. Hier werd de inwendige mens ver zorgd en ondertussen begon het te regenen. Na een uurtje gewacht te hebben, werd onder een motregen de stand van i'.o heer La-„re bezocht. Deze 1 zich in de Donkere dui nen. Lr v. erd een kast opengemaakt. Heren bijenhouders kunnen weten, wat dit wil zeggen met zulk weer. Het was werkelijk mooi. In een vol gende kast bevond zich nog een on gemerkte Koningin. Het bleek niet mogelijk, deze er uit te zoeken en te merken. Het merken is toch gede monstreerd op een Dar. Hierna ging ieder huiswaarts, waarmee een einde kwam aan een genoeglijke en leer zame dag. Urk De omstandigheden voor de paling visserij waren vorige week iets gun stiger. De vangsten waren over het algemeen hoger dan vorige weken. Dit kan echter niet worden gezegd van alle kuilvissers. Velen kwamen per dag niet boven de 50 kg. Verscheide- nen boekten evenwel goede resultaten en brachten vangsten aan de markt van 150 kg en meer. Ook de zeilvaar- tuigen deden het iets beter, vooral omdat er de afgelopen week steeds voldoende wint} was om deze visserij uit te oefenen. Hoewel de aanvoer hoger was, bleef de prijs van de kuil- paling nog tamelijk vast. Wel werden enige dagen markten-genoteerd van on geveer f 1.54 per kg., maar de gemid delde prijs lag toch veel hoger en be reikte veelal nog ruim f 1.80 en meer per kg. De aanvoer van lijnpaling was bijzonder klein. Slechts enkele dagen konden de lijnaalvissers de beug in zee brengen, de andere dagen was het weet te ruw. De vangsten waren ook niet groot; de prijs was niet onbevre digend. Eerste soort noteerde van f 3.84 tot f 4.10 per kg., tweede soort en ongesorteerde lijnaal van f 2,10 tot f 2,72 per kg. De aanvoer van witvis nam iets toe. Duidelijk is echter dat de vraag naar snoekbaars niet bijzon der groot is. De noteringen waren ten minste lager dan vorige weken. Snoek baars noteerde nu van f 0.66 tot f 0.76 per kg. Rode baars schommelde tussen f 0.20 en f 0.46 per kg. Aanvoer van nest was goed; prijs stabiel op f 1,25 per 25 kg. De weekbesommingen der kuilvissefs waren zeer wisselvallig en varieerden van f 350 tot f 900 per vaar tuig. Voor de lijnaalvissers was dit van f 70 tot f 180 per vaartuig. Door een vaartuig werd Noordzeevis aangevoerd. Prijzen der middel en klei ne schol en schar waren resp. f 0.40, f 0.18 en f 0.20 per kg. De totale om zet aan de visafslag bedroeg vorige week ongeveer f 77000. Hippolytushoef Zaterdagmorgen om acht uur ver trok de Vereniging van Geref. Kna pen en Kleine Meisjes vanaf Hippo voor een jaarlijkse tocht, ditmaal naar Haarlem, waar in het Palestina Diora ma verschillende Bijbelse voorstellin gen bewonderd werden, o.m. de Ark van Noach. Daarna ging de reis naar Bloemendaal, waar van de schoonheid der natuur genoten werd. Na aan het strand gespeeld en gezwommen in de zee te hebben, gingen de kinderen naar Sehoorl. waar zij zich in de duinen vermaakten. Vermoeid maar welvoldaan arri veerden ze des avonds pl.m. negen uur weer in Hippo. Een woord van dank aan de leiders en leidsters voor het doen slagen van deze mooie tocht. Van de eerste naar de tweede klasse san de ULO-school werden bevorderd: Ade Asjes, Jan Cornelissen, Marie Dekker, Tieme Ensing, Kees Gielis, Koen Goederee, Gerard Hille, Jan Kalf. Corry Leen, Jan Lont, Marie Lont, Rya Luit, Jully Neefjes, Lolly Oldersma, Elbert Rotgans, Akke Schaafsma. Meinte Siegers. Berend Smit, Tini Snel, Leen Spaander, Nico Thoma, Marianne Tijsen, Loes Veer- dig. Niet bevorderd -5. Bevorderd van de tweede naar de derde klasse: Kees Asjes, Nel Bakker. Weinie Bakker. Henk Boer. Jan Datchijn. Freek van Dongen. Reid de Jong, Eopie Cor. Piet Pott. Elly Stein, Kees Verfaille, Trie- ny Westerhof, Hillie Wigbout. Niet bevorderd 1. Candidaat A. Wiersinga van Baarn, die beroepen was bij de Geref. Kerk van Wieringen in de vacature van ds. M. Schenkevcld, meende voor dit be roep te moeten bedanken. „„„iiTand Cv. kapitein John Cunningham, heeft een De invheger van de Ha Engelse verkeersvliegtuig met straal, proefvlucht gemaakt met het eers D R m op hpt Texel Het bekende radiogezelschap „Vrij en Blij", onder leiding van Wessel Dekker, met Henk Dorel als solist, con certeerde in de muzieknis te Den Burg. Het ensemble was op uitnodi ging van de VVV naar ons eiland ge komen. De belangstelling voor deze uitvoering was enorm. Reeds om 7 uur des avonds verzamelde zich een aan tal personen om de muziektent en een uur later waren er al ruim 2500 personen door de controle gegaan. Naar schatting bedraagt het totaal aantal bezoekers iets minder dan 4000. Dit aantal heeft de verwachting verre overtroffen; een zo groot aantal men sen heeft nog nimmer op ons eiland een concert bijgewoond. Het repertoire bestond uit zeer vlotte en populaire liedjes. Het spel was als immer uitstekend. Ook de so list Henk Dorel zong voortreffelijk en niet minder was het spel van de mu zikanten. Het publiek genoot intens van het zeer goede spel. Na afloop werd het gezelschahp een daverend applaus gebracht, dat lange tijd aan hield. De leider, de heer Dekker, dankte Texel voor zijn gastvrijheid en wees op het onderlinge contact, dat door dergelijke uitvoeringen met de luisteraars wordt gelegd. Het in de studio spelen, aldus spreker, is soms zo leeg en contact met de luisteraar in de huiskamer bestaat er in het ge heel niet. Van deze zijde bezien, heeft een dergelijke avond zeer grote waarde. UIT HET ZAKENLEVEN De minister van Economische Zaken heeft aan de heer P. Keijser te Den Eurg vergunning verleend tot de ves tiging van een copieerbedrijf in de Nieuwstraat. LAND BOUW HUISHOUDSCHOOL De bouw yan de Landbouwhuis- houdschool aan de Haffelderweg te Den Burg vordert nu snel. Vorige week heeft men het dak aangebracht. Deze week -gaan de stucadoors aan Het werk en zal glas in de ramen komen. De aannemer, de heer Botma uit Wer- vershoof, zet er alles op om de school zo mogelijk bij de aanvang van het nieuwe cursusjaar gereed te doen zijn. De aanvoer van Maandag -was: 5300 kisten haring, 500 schol, 700 schelvis, 270 makreel, 160 fijnvis tong, 19 pieterman, 180 wijting, 200 kabeljauw, 100 koolvis, 10 tong, 50 schar en 50 kisten diversen. Prijzen per kg: gr. tong 2,65-2,50; gr. middel tong 2,55-2,35; kl. middel tong 2,25- 2,50; kl. I tong 2,50-2,30; kl. II tong 1,30- C.95; heilbot 2,25-1,90; tarbot I 2,15-1,65. Prijzen per 50 kg: tarbot II 100-88, tarbot IV 42—36; schar 18—8,50; makreel 23—13; verse haring 13,70-10,20; kl. griet 74-72| gr. schol 59,50—53,50; middel schol 52—28; kl. schol 26,50—4,30; kl. rode pocyi 11,50— 3,50; wijting 16- 14; kl. koolvis 17-13,50; poon 2,40; ham 40,50; pieterman 25; gr. vul 4^ö33'50' kI' gul 32~12'5°; 8r- schelvis 44,50 -38 middel schelvis 46-41; kl. schelvis 39- J kl- II schelvis 13-7,30. Prijzen per 125 kg: 26 50-2181_71: kabel,auw 162~92; gr. koolvis Besommingen: 1 trawler f 27.400' IJM 16 V 11S 410; SCH 91 ..Abraham" On? r 129 »Sc'hamroek" f 6050; IJM -04 £2260; IJM 74 (1200; IJM 53 f1230- IJM 52 £1240; IJM 228 f 1975; KW 53 755 162° f aaaI98°: 123 85 f755, 162 (3490; 125 (2340- 91 f214Q 179fVano^ o104 f4160; 59 f 1489: 166 f 1500- 107 f1490. 64 23 In verband met de montage van de bovenbouw van de nieuwe ophaalbrug over het Noordhollands Kanaal bij De de scheepvaart door het ka- ter.plaatse ziJn gestremd op Dins- één l lT"8, gedurende drie maal een uur, tussen 7 uur des voormiddags en 17 uur des namiddags, en van Woensdag 24 Augustus des voormid dags 7 uur tot Donderdag 25 Augustus des namiddags 17 uur. of zoveel langer zal blijken n°°dzakeliJk mogelijk J* vo&t^r „La^Liberta" nwUMuM „k.J, taat. De heer Settels, hoofd der R.R. school te Schagen, werd ter gelegenheid van zijn 25-jarige ambtsvervulling ver- eerd met de Pauselijke onderscheiding „Pro Ecclesia et Pontifice". Op de Alkmaarse kaasmarkt „al Vrijdag a.s. een gezelschap West-Friese dansers volksdansen demonstreren, o Huiswaard nabij Alkmaar kwam op stelten te staan doordat drie Amster damse „dames" bij een inwoner wraak kwamen nemen in verband met een oude vete. Zij sloegen in het huis van de betrokkene de 'ruiten stuk en wier pen een tuinbank naar binnen. Een buurtbewoner bemoeide zich er mee en pakte de „dames" zo hardhandig beet, dat twee hunner zich in het zie- kenhüis moesten laten verbinden. Thans zit het drietal in de cel. Tijdens de grootse viering van het zilveren jubileum van het Historisch Genootschap „Oud-West-Friesland" werden zilveren ere-penningen toege kend aan de bestuursleden, mevr. BuishandMolen, de heren Galis en Kerkmeyer, zomede aan mej. Ruyter- man. o Een lid van de Hoornse Hen- gelaarsbond heeft een karper gevangen ter lengte van 711^ cm en met een gewicht van 18 pond. V In de gemeenteraad van Heems kerk is een motie van afkeuring voor gesteld in verband met het bekende zwemverbod aan het strand in die ge meente. De burgemeester vestigde er de aandacht op, dat het verbod geba seerd is op de door de raad in 1946 vastgestelde politieverordening. De motie werd met twee stemmen tegen verworpen. De behandeling van de zaak van de burgemeester van Zaan dam die op het Heemskerkse strand was gaan zwemmen en zich had laten bekeuren, is door de kantonrechter te Haarlem uitgesteld, waarschijnlijk tot September. Q In de haven van IJmui- den is een 50-jarige havenarbeider door een draaiende winch gegrepen en op slag gedood. De waterpolitie te Zaandam heeft een 22-jarige Amsterdamse „dame" van een houtboot gehaald. Zij bleek gesig naleerd te staan voor zeven vonnissen met in totaal 259 dagen arrest. Scheepvaartberichien Alchiba, 1-8 van Khorrumsbar ie Basra. Alette (t), 1-8 van Pladjoe te Singapore - Algenib, R'dam—Porto Alegre, 1-8 van Bahia - Alhena, Buenos Aires—Antwerpen, passeerde 1-8 Ouessant Amsteldiep, Java—A'dam, 1-8 van Belawan Axeldijk, Havana—Antwerpen, passeerde 1-8 Scillies— Bantam, Java—R'dam, 1-8 van Belawan Beverwijk, Casablanca*- Londen, passeerde 1-8 Oeussant Boskoop, Barbados—A'dam, 3-8 te Plymouth verwacht Congostroom, 1-8 van Port Bouet naar Tako- radi Erinna (t), 2-8 van Manilla te Cebu Gudila (t), 1-8 van Colombo naar Miri Grootebeer, Batavia—A'dam, 1-8 op 170 mijl west van Engano-eiland. Grootekerk, 1-8 van Lorenzo Marqués naar Beira Helena, 1-8 van A'dam te Paramaribo Johan van Oldenbarnevelt, 1-8 van Batavia naar Sema- rang. Kota Agoeng, 1-8 van Makassar naar Bima - Laagkerk, R'dam-Basra, 1-8 te Alexan- drie Lievevrouwekerk, 1-8 van R'dam te Calcutta Lissekerk, Muscat—R'dam, 1-8 t® Fortugalete Cbij Bilbao) - Maasland, A'dam- Buenos Aires, passeerde 1-8 Fernando No* ïonha Maetsuyfcker, Singapore—Freemantle, passeerde 1-8 Straat Banka - Malvina (t), Gi- braltar—Singapore, 31-7 van Aden - Ma"*' kerk, R'dam—Japan, passeerde 1-8 Finisterrö - Molenkerk, Japan—R'dam, passeerde l-8 Ouessant - Mirza (t), 2-8 van Miri te Sin gapore Mijdrecht (t), Londen—Philadelphi*» passeerde 1-8 Scillie - Nijmegen, 2-8 van .Antwerpen te Savona verwacht Omala W* passeerde Masira Abadan Fanara (Bittermeer) - Papendrecht (t), Abadan-A'dam, passeerde L-R Kaap St. Vincent. Saroena (t), 1-8 van Pladioe te Miri - nthiediilc, Java-New York. 2-8 van Java Jvcw York Sibaiak, R'dam—Java, 2-8 f Port Said - Stad Dordrecht. 2-8 van A'dam n.a ynia S,ad Haarlem, 1-8 van Lulea naar 1. dam Stad VlaardinRen, 1-8 van Savona Tabinta, 2-8 van R'dam te Quebeo - Waterman, A'dam-Java, 1-8 550 mijl ™id" Oost Ceylon - Willem Ruys, Batavia-R'da». passeerde 1-8 Miniooy. Albadi, R'dam—Buenos Aires, passeerde 2- ladeira Aideramin, 2-8 van Lulea naar n - öain Arnedijk, 31-7 van R'dam te Nes» l indekerk, R'dam-Calcutta, passeer!" - I.ibraltar Parkhaven, Buenos Aires—n- dam. passeerde 2-8 Grand Canarie (Las F«I- Prins Maurits, Montreal-Antweipen. passeerde 2-8 Vlissincon Vcendam. I-»- 7 yan Nassau te New York - Volendam, ai i unr' van Quebpc naar R'dam. Akkrumdijk, 2-8 van Corpus Cristi te Houston - A'md'ik, New Orleans-Londan, "anama-eilanden. - Alpherat, New Yor* - Buenos Aires, 2-8 te Trinidnd - Hercules, uissabon—A'dam, passeerde 2-8 Burlinehs - binst van den Vondel, 1-8 van R'dam te N«- .7 °"dina (t). Curacao—Italië. 2-8 te M«- racaibo - Stoter,hik. Java-New York. 2-8 t* ouez - Tarakan. 2-8 van Halifa* te Boston - iberius, 31-7 van New Orleans naar Gran <-flyman. nieuwe stakingsgolf in italië? Do Romeinse correspondent van 1 ,nancia] Times" verklaart, dat waarschijnlijk lijkt, dat binnenkomt in talie een" „nieuwe serie stakingen" zal uitbreken onder de zeelieden. moormannen en het telefoonpersoneel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 2