Rijkswerf in materiële en personele opbouw
r
Den Helder als Marinebasis
Nieuwbouw maakt snelle vorderingen
Autotocht met invalide
ouden van dagen
Industrialisatie!
De „Gouden Koets1'
geëxposeerd
De Nutsspaarbank in Juli
Praktijkexamens
Tussen Haaks en Kuitje
In het kort
Julianadorp
Bijenhouders op jaarlijkse
excursie
Weekoverzicht visserij
Een mooi reisje
Bevorderd
Bedankt1
-m
Ruim 3800 bezoekers bij
concert
Besommingen l|muiden
Stremming in de scheep
vaart bij „De Kooy"
Siciliaanse bandiet
Cuiliano gevlucht?
VAN MARSDIEP TOT IJ
£en VAN DE ZWAARSTE ARGUMENTEN, die hebben geleid tot het besluit
Den Helder te kiezen als eerste marinebasis, was de aanwezigheid van 'n uit
stekend geoutilleerde Rijkswerf. Op andere plaatsen zou een dergelijke onder-
houds- en reparatiegelegenheid gesticht moeten worden, waarmede ettelijke
millioenen zouden heengaan. In Den Helder kon worden volstaan met het
verbeteren en uitbreiden van de bestaande werf, terwijl bovendien aanwezige
havenwerken vatbaar waren voor verbetering en uitbreiding, zonder dat daar
mede kostbare cultuurgrond verloren behoefde te gaan. Reeds vóór de oorlog
waren plannen tot verbetering en uitbreiding van de Rijkswerf in voorbe
reiding, en met de uitvoering van enkele kleine objecten werd toen reeds een
aanvang gemaakt. De oorlog heeft uiteraard ook hier een grote stagnatie op
geleverd, terwijl ook de onzekere positie van Den Helder na de bevrijding
meebracht, dat ten opzichte van de Rijkswerf een zekere voorzichtigheid werd
betracht. Zodra echter kwam vast te staan, dat deze werf in ieder geval
intact zou blijven, al zou de Koninklijke Marine wellicht haar voornaamste
haaia elders krijgen, werd met kracht aan de noodzakelijke werkzaamheden
begonnen. Inmiddels worden daarmede goede vorderingen gemaakt. Een deel
daarvan is zélfs buiten de werf zichtbaar. Behalve aan deze materiële opbouw
wordt, onder de bekwame leiding van de huidige directeur, de kapitein ter
zee vd. S. G. Barendregt. ook gedacht aan de personele eisen voor de toekomst.
Tijdens de tweede wereldoorlog heeft
de Rijkswerf geducht onder de bom
bardementen geleden. Bij een ieder zal
de 19e Februari van het jaar 1943 nog
als een zwarte dag in het geheugen ge
grift staan. Het personeel van de werf
leed zware verliezen en bovendien
werden verscheidene gebouwen ver
woest of zwaar beschadigd. Al de ge
bouwen en magazijnen, die niet meer
hersteld konden worden, werden na de
bevrijding gesloopt. Zo is in de plaats
van de kolossale magazijnen op het z.g.
„Vierkantje" (tussen het „Boerenver
driet" en de marineschutsluis) een gro
te lege vlakte gekomen. De definitieve
bestemming van dit terrein is nog niet
bekend.
Het in de nabijheid staande torpedo
atelier werd grondig hersteld. Wie daar
nu binnen komt, ziet weer rijen prach
tige draaibanken staan, verscheidene
van het nieuwste type. Sinds vele
maanden wordt in dit atelier weer zeer
productieve arbeid verricht. De activi
teit van het torpedo-inschietbedrijf
(tussen Haaks en Kuitje een haast po
pulaire tak van dienst) is ten nauwste
afhankelijk van hetgeen in het torpe
do-atelier wordt gepresteerd,
Magazijnruimte.
De niet-werfmensen onder onze le
zers zullen zich misschien afvragen,
hoe de Rijkswerf het nu zonder maga
zijnen kan reddenHet spreekt van
zelf, dat deze kwestie allang is opge
lost. Een „hoekje" van de Centrale Ma
gazijnen der Koninklijke Marine, die
bij het Bassin zijn gebouwd, werd voor
de Rijkswerf gereserveerd. Op de Rijks
werf zelf wordt eerstdaags het nieuwe
magazijn voor machinekamerbehoeften
(waarin tevens de expeditie wordt on
dergebracht) in gebruik genomen. Het
nieuwe magazijn voor de afdeling elec-
triciteit is nagenoeg gereed. Het tttuw-
magazijn komt op de benedenverdie
ping van de nieuwe zeilmakerij en ta-
kelaarswerkplaats, waarvan de bouw
flink vordert. Na de verhuizing promo
veert de huidige zeilmakerij tot gara
ge en wordt de takelaarswerkplaats ter
beschikking van de Koninklijke Marine
gesteld.
Een prachtig gebouw is de nieuwe
monteurswerkplaats geworden, nabij
het kleine dok gelegen. Een ruim ge
bouw, van beton en staal, met veel ra
men éh een perfecte verlichtingsinstal
latie. De monteurs zullen in deze rian
te werkplaats met meer vreugde kun
nen arbeiden dan in de ouderwetse,
veel te kleine ruimte die thans tot hun
beschikking staat. De plannen voor de
ze werkplaats waren reeds vóór 1939
gereed, evenals die voor de nieuwe
lichte-plaatwerkerij, die nu ook bin
nenkort in gebruik kan worden geno
men. Bij de inrichting hiervan is ook
aan de leerlingen (het personeel van
de toekomst!) gedacht, die er een spe
ciale afdeling krijgen.
Aan de kant van de Hoofdgracht zijn
ook ingrijpende veranderingen op til.
De karakteristieke, maar toch eigenlijk
foeilelijke sloepenloods met z'n stralen
de zonneschijven, zal binnen afzienba
re tijd tegen de vlakte gaan. Met de
bouw van een nieuwe (en aanmerkelijk
grotere) sloepenloods is al begonnen.
Deze moet op dezelfde plaats komen,
zonder dat het bedrijf stagneert. Zodra
een gedeelte klaar is, wordt het in ge
bruik genomen, zodat het vrijgekomen
stuk van de bestaande sloepenloods te
gen de vlakte kan worden gehaald.
Het bureau van de bouwkundige
dienst zal eerstdaags worden onderge
bracht in een nieuw gebouw, aanslui
tende aan de nieuwe werkplaats. De
koperslagers gaan zich al thuis vóelen
In hun jonge afdeling en de nieuwe
verzinkerij is eveneens betrokken.
Er is Den Helder een 80-tal invalide
ouden van dagen, die slechts hoogst
zelden de deur uit komen en door hun
lichaamsgebrek nooit in de gelegenheid
zijn aan een reisje deel te nemen. Het
zal voor hen ook onmogelijk zijn om
de autotocht, die in de tweede helft
van Augustus voor de ouden van da
gen wordt georganiseerd, mee te ma
ken, omdat hun lichamelijke gesteld
heid dat niet toelaat.
Voor deze mensen organiseert het
Nederlandse Rode Kruis. afdeling
Den Helder, een kleine rijtoer per au
tobus door het Noordelijk deel van
onze provincie. Het bestuur heeft de
namen en adressen reeds verkregen
door bemiddeling van de wijkverpleeg
sters. Zaterdagmiddag a.s. omstreeks
twee uur zullen alle betrokken ouden
van dagen per autobus van huis wor
den gehaald. Het ligt in de bedoeling
een tochtje van enkele uren te maken
naar Bergen en Sehoorl en door de
Wieringermeer. Wii hopen, dat het
v.eer Zaterdagmiddag een stuk beter
is dan op 't ogenblik.
Over enkele maanden wordt begon
nen met het slopen van de voor
historische scheepmakerswerkplaats. In
hun nieuwe studio (ook hier is op de
leerlingen gerekend) zullen zij de oude
omgeving spoedig vergeten zijn.
Er worden nog verscheidene andere
verbeteringen aangebracht, zodat lang
zaam maar zeker de Rijkswerf wordt
aangepast aan de eisien van de tegen
woordige tijd. Wanneer we beden'ren
dat het personeelscijfer meer dan het
dubbele bedraagt van vóór de oorlog,
dan is zonder meer wel duidelijk dat
het de eerste tijd op de werf woekeren
met de beschikbare ruimte zal blijven.
Het personeel.
Behalve de uitbreidingen en verbete
ringen van materiële aard en de toe
neming van het personeel wordt, zoals
hierboven reeds aangestipt, zoveel mo
gelijk rekening gehouden met de eisen,
die de toekomst op personeelgebied
stelt. Vóór de oorlog is in dit opzicht
tfrel eens iets veronachtzaamd. De Rijks
werf had een vaste personeelskern en
het behoorde tot de uitzonderingen
wanneer een nieuwe kracht welbewust
op een bepaalde plaats in het grote
schema werd geplaatst. Over het alge
meen gold het (in vooroorlogse ver
houdingen beproefde, maar toch altijd
moeizame) systeem van opschuiving
der pionnen. Anciënniteit speelde dik
wijls 'n belangrijker rol dan bekwaam
heid.
De practijk des levens heeft in het
particuliere bedrijfsleven reeds veel
eerder het accent op aanleg en capa
citeiten, persoonlijkheid en karakter
gelegd. Vooral toen nog weinig sprake
was van pensioenregelingen en collec
tieve arbeidsovereenkomsten, gold daar
het aantal dienstjaren als een factor
van secundaire betekenis. Bij overheids
instellingen lag de situatie anders. Wij
zouden niet graag de werkers de kost
geven, die op twintigjarige leeftijd er
gens in dienst traden, omdat zij daar
op 65-jarige leeftijd „een goed pensioen
tje" konden verwachten. Een mens past
zich gauw aan, en vooral met het uit
zicht op een onbezorgde oude dag, be
hoefde de ware arbeidsvreugde niet
altijd uit te blijven....
Het is echter wel komen vast te staan,
dat de mens de hoogste vorm van ar
beidsvreugde bereikt, wanneer de ar
beid die hij verricht zoveel mogelijk
in overeenstemming is met zijn aanleg
en bekwaamheid. BU een pionnen-op-
schuifsysteem is dat niet altijd mogelijk.
Het is reeds zeer veel gewonnen dat
het belangrijke vraagstuk, hoe de ar
beid het meest ten goede kan komen
aan arbeider èn bedrijf, de warme in
teresse van de leiding der Rijkswerf
heeft. Veel aandacht wordt besteed aan
het aantrekken, selecteren en opleiden
van leerlingen, aan de beoefening van
sport, aan de zindelijkheid, aan de or
delijkheid in de werkplaatsen, en aan
zovele andere zaken, die voor de toe
komst van een groot bedrijf ais de
Rijkswerf even belangrijk zijn als de
bouw van een nieuwe werkplaats met
de modernste machinerieën.
Reeds meerdere malen werd gewe
zen op de noodzaak en het nut, dat
voor een stad als Den Helder gelegen
is in het aantrekken van industrieën.
Wij weten, dat dit vraagstuk de bij
zondere belangstelling van het ge
meentebestuur heeft. Daarnaast is het
echter van grote betekenis, dat het
particulier initiatief in deze aan de
dag treedt Het bedrijf van de fa. P.
Smit in de Krugerstraat, dat in be
trekkelijk korte tijd is uitgegroeid van
smederij tot flinke constructiewerk
plaats, mag in dit verband met ere
worden genoemd. Het blijkt in de kop
van Noord-Holland in een behoefte te
scorzien en de leiding maakt daarvan
op zeer verstandige wijze, welke te
vens blijk geeft van vertrouwen in de
toekomst, gebruik.
Enkele maanden geleden werd een
nieuwe constructie-werkplaats (met
een oppervlakte van ongeveer hon
derd vierkante meter) in gebruik ge
nomen. Deze afdeling heeft in de Wit
te de Withstraat (de voormalige Hoo-
gerwerfstraat) een brede ingang. Hier
door kunnen grote werkstukken zoals
auto's. landbouwwe-ktui?en, transport
banden e A fm-r b'rmen worden ge
reden. - r ^raties hieraan niet
meer in de open lucht behoeven te ge
schieden.
Ook het machinepark heeft kort
geleden nog ,een uitbreiding onder
gaan door de aanschaffing van een
nieuwe draaibank van Belgisch fa
brikaat (de afstand tussen de centers
is twee meter). Alvorens deze machi
ne kon worden geplaatst, moest het
kantoor worden verplaatst, waardoor
tevens de draaierij en schaverij nog
konden worden uitgebreid.
Het bedrijf is door deze veranderin
gen thans in drie afzonderlijke afde
lingen gesplitst, zodat men nu heeft
een smederij, een draaierij en schave
rij en een constructie-werkplaats. De
fa. Smit krijgt zo langzamerhand het
karakter van een kleine fabriek en
bevordert hiermede de zo gewenste in
dustrialisatie van onze stad.
Het schip „Mawa", dat voor de ex
positie van de Gouden Koets werd be
schikbaar gesteld door de Nederland
se Particuliere Rijnvaart Centrale en
de Stichting Nederlandse Particuliere
Binnenvaart, zal in Den Helder lig
plaats krijgen aan één der steigers
aan de Binnenhaven. De tentoonstel
ling zal morgen geopend zijn van 13
18 en van 19.3022 uur, en Vrijdag
van 1013, 1418 en 19.3022 uur.
De entrée bedraagt voor volwassenen
25 cent, voor kinderen 10 cent.
Behalve de Gouden Koets zijn aan
boord van de „Mawa" ook te bezich
tigen de z.g. crème calèche, de garde
uniformen van de Grenadiers en Ja
gers van de Prinses Irene-brigade,
voorts een vitrine met accessoires en
een aantal tuigen. Een interessant
boekje met uitvoerige gegevens, niet
alleen over de Gouden Koets, maar
ook over het Koningin Julianafonds,
is aan boord verkrijgbaar tegen beta
ling van 25 cent of meer.
De baten van deze tentoonstelling
zijn geheel bestemd voor genoemd
Julianafonds, dat ook bekend is onder
de naam „Nationaal Fonds ter Bevor
dering van Maatschappelijk Werk".
Uit dit fonds wordt steun verleend
aan instellingen die zich met maat
schappelijk werk bezighouden en die
door één of andere oorzaak in tijde
lijke financiële moeilijkheden verke
ren, waaruit zij door het verstrekken
van een éénmalige subsidie kunnen
vrorden geholpen.
Voor het Maandag J.1. te Utrecht
gehouden examen slaagde voor de
acte Frans L.O. de heer R. Abbenes,
onderwijzer aan school 7, Oostsloot-
straat.
In de maand Juli werd op spaar
bankboekjes ingelegd 366.980,49
(v.j. 308.839,79) en terugbetaald
384.484,22 (v.j. 563.948,31). Er
werd derhalve meer terugbetaald dan
ingelegd 17.503,73 (v.j. 255.108,52)
Het aan inleggers verschuldigde ka
pitaal, bij de aanvang van het jaar
9.526,588,49, bedroeg op 31 Juli
9.351.082,24 9.397.353,89). Het
aantal posten van inleg bedroeg 3834
(3536) en dat van terugbetaling 2561
(2727). In Juli werden uitgegeven
117 (144) nieuwe boekjes, terwijl
werden ingetrokken 107 (98) boek
jes. In omloop zrjn thans 20.699 boek
jes. Onder de nieuw uitgegeven
boekjes bevonden zich 22 (26) boek
jes voor pasgeborenen (op deze boek
jes plaatst de Spaarbank een eerste
inleg van 1.De lediging van
277 spaarbusjes leverde een bedrag
van 3196,75 aan kleine besparingen
op.
Bij de op 14 en 15 Juni te Alkmaar
gehouden examens, afgenomen door
de Nederlandse Associatie voor Prac-
tijkexamens slaagden de heer J Dreef
voor het diploma Moderne Bedrijfs
administratie en mej. H Wijn en de
heer C Peerdeman voor het practijk-
diploma Boekhouden. Bij het op 20,
21 en 22 Juni door dezelfde Associatie
te Den Helder afgenomen examen
slaagden de heren K Boon, G A Fer-
werda en C Peerdeman voor het prac-
tijkdiploma Boekhouden. Bij het op 28
Juli te Den Helder gehouden examen
Machineschrijven, afgenomen door de
Vereniging van leraren en stenogra
fie en machineschrijven, slaagden mej.
J M Betzema en de heer J G Vermeer
voor het diploma Handelstypist (e) en
ten slotte voor het diploma Machine
schrijven A de dames J W M Bak.
J M Betzema, E C Berting, E J Cirk,
A Grootjans, A M Körber en J W
Mersie, en de heren C Boer, H van
Dongen, H Isendoorn, L Ruitenschild,
J vd Veer en J G Vermeer. Allen wa
ren opgeleid door het Instituut „Mer-
curius", Loodsgracht 72.
Gisteren is de „Samef", een met
hout geladen Noorse vrachtboot, op
de ree voor anker gegaan om bij te
leggen. Het stoomscheepje is onder
weg van Frederikstad naar Enge
land.
Het is morgen hoog water om
3.05 en 15.35 uur, en laag water om
9.10 en 21.50 uur. De temperatuur
van het zeewater was 18.4 graden
Celsius.
Vrijdagavond 5 Augustus a.s.
worden in „Formosa" de EHBO-diplo-
ma's uiigereikt aan de 24 geslaagde
cursisten -van het Nederlandse R de
Kruis..
MUTATIES BIJ DE K.M.
Met ingang van 26 Augustus a.s. zal
de kapitein-luitenant ter zee vlieger
jhr. P. J. Elias, die uit Indonesië is
teruggekeerd, belast worden met het
bevel over het marine vliegkamp te
Valkenburg. Met ingang van diezelfde
datum wordt de kapitein-luitenant ter
zee vlieger H. G. Holtz eervol -van dit
bevel ontheven en benoemd tot hoofd
viiegdienst van Hr. Ms. vliegkamp
schip Karei Doorman.
De afdeling Den Helder van de
vereniging tot bevordering der Bij
enteelt in Nederland hield Zondag
haar jaarlijkse excursie Om half tien
vertrokken een 10-tal leden van Ju-
lianadoro. Eerst werd naar de Grote
Keten gefietst. Hier werd een bezoek
gebracht aan de bijenstand van de
heer Brugman. Alles zag er zeer ver
zorgd uit, maar over het geheel was
er te weinig honing.
Daarna ging het naar de heer
Kruisveld. Hier veel kasten met bij
en, maar geen zware volken en wei
nig honing. Het gezelschap werd hier
op koffie met koek getracteerd,
waarvoor de voorzitter, de heer T.
Speur, namens allen bedankte en een
tot het volgend jaar wenste. Dit jaar
is het echtpaar Kruisveld 60 jaar ge
trouwd.
Nu werd een bezoek gebracht aan
de stand van mej. A. Wey. Hier zag
men beste volken en behoorlijk ho
ning. Toen terug naar de theetuin.
Hier werd de inwendige mens ver
zorgd en ondertussen begon het te
regenen. Na een uurtje gewacht te
hebben, werd onder een motregen de
stand van i'.o heer La-„re bezocht.
Deze 1 zich in de Donkere dui
nen. Lr v. erd een kast opengemaakt.
Heren bijenhouders kunnen weten,
wat dit wil zeggen met zulk weer.
Het was werkelijk mooi. In een vol
gende kast bevond zich nog een on
gemerkte Koningin. Het bleek niet
mogelijk, deze er uit te zoeken en te
merken. Het merken is toch gede
monstreerd op een Dar. Hierna ging
ieder huiswaarts, waarmee een einde
kwam aan een genoeglijke en leer
zame dag.
Urk
De omstandigheden voor de paling
visserij waren vorige week iets gun
stiger. De vangsten waren over het
algemeen hoger dan vorige weken. Dit
kan echter niet worden gezegd van
alle kuilvissers. Velen kwamen per
dag niet boven de 50 kg. Verscheide-
nen boekten evenwel goede resultaten
en brachten vangsten aan de markt
van 150 kg en meer. Ook de zeilvaar-
tuigen deden het iets beter, vooral
omdat er de afgelopen week steeds
voldoende wint} was om deze visserij
uit te oefenen. Hoewel de aanvoer
hoger was, bleef de prijs van de kuil-
paling nog tamelijk vast. Wel werden
enige dagen markten-genoteerd van on
geveer f 1.54 per kg., maar de gemid
delde prijs lag toch veel hoger en be
reikte veelal nog ruim f 1.80 en meer
per kg. De aanvoer van lijnpaling was
bijzonder klein. Slechts enkele dagen
konden de lijnaalvissers de beug in
zee brengen, de andere dagen was het
weet te ruw. De vangsten waren ook
niet groot; de prijs was niet onbevre
digend. Eerste soort noteerde van
f 3.84 tot f 4.10 per kg., tweede soort
en ongesorteerde lijnaal van f 2,10 tot
f 2,72 per kg. De aanvoer van witvis
nam iets toe. Duidelijk is echter dat
de vraag naar snoekbaars niet bijzon
der groot is. De noteringen waren ten
minste lager dan vorige weken. Snoek
baars noteerde nu van f 0.66 tot f 0.76
per kg. Rode baars schommelde tussen
f 0.20 en f 0.46 per kg. Aanvoer van
nest was goed; prijs stabiel op f 1,25
per 25 kg. De weekbesommingen der
kuilvissefs waren zeer wisselvallig en
varieerden van f 350 tot f 900 per vaar
tuig. Voor de lijnaalvissers was dit van
f 70 tot f 180 per vaartuig.
Door een vaartuig werd Noordzeevis
aangevoerd. Prijzen der middel en klei
ne schol en schar waren resp. f 0.40,
f 0.18 en f 0.20 per kg. De totale om
zet aan de visafslag bedroeg vorige
week ongeveer f 77000.
Hippolytushoef
Zaterdagmorgen om acht uur ver
trok de Vereniging van Geref. Kna
pen en Kleine Meisjes vanaf Hippo
voor een jaarlijkse tocht, ditmaal naar
Haarlem, waar in het Palestina Diora
ma verschillende Bijbelse voorstellin
gen bewonderd werden, o.m. de Ark
van Noach. Daarna ging de reis naar
Bloemendaal, waar van de schoonheid
der natuur genoten werd. Na aan het
strand gespeeld en gezwommen in de
zee te hebben, gingen de kinderen naar
Sehoorl. waar zij zich in de duinen
vermaakten.
Vermoeid maar welvoldaan arri
veerden ze des avonds pl.m. negen uur
weer in Hippo. Een woord van dank
aan de leiders en leidsters voor het
doen slagen van deze mooie tocht.
Van de eerste naar de tweede klasse
san de ULO-school werden bevorderd:
Ade Asjes, Jan Cornelissen, Marie
Dekker, Tieme Ensing, Kees Gielis,
Koen Goederee, Gerard Hille, Jan
Kalf. Corry Leen, Jan Lont, Marie
Lont, Rya Luit, Jully Neefjes, Lolly
Oldersma, Elbert Rotgans, Akke
Schaafsma. Meinte Siegers. Berend
Smit, Tini Snel, Leen Spaander, Nico
Thoma, Marianne Tijsen, Loes Veer-
dig. Niet bevorderd -5. Bevorderd van
de tweede naar de derde klasse: Kees
Asjes, Nel Bakker. Weinie Bakker.
Henk Boer. Jan Datchijn. Freek van
Dongen. Reid de Jong, Eopie Cor. Piet
Pott. Elly Stein, Kees Verfaille, Trie-
ny Westerhof, Hillie Wigbout. Niet
bevorderd 1.
Candidaat A. Wiersinga van Baarn,
die beroepen was bij de Geref. Kerk
van Wieringen in de vacature van ds.
M. Schenkevcld, meende voor dit be
roep te moeten bedanken.
„„„iiTand Cv. kapitein John Cunningham, heeft een
De invheger van de Ha Engelse verkeersvliegtuig met straal,
proefvlucht gemaakt met het eers D R m op hpt
Texel
Het bekende radiogezelschap „Vrij
en Blij", onder leiding van Wessel
Dekker, met Henk Dorel als solist, con
certeerde in de muzieknis te Den
Burg. Het ensemble was op uitnodi
ging van de VVV naar ons eiland ge
komen. De belangstelling voor deze
uitvoering was enorm. Reeds om 7 uur
des avonds verzamelde zich een aan
tal personen om de muziektent en
een uur later waren er al ruim 2500
personen door de controle gegaan.
Naar schatting bedraagt het totaal
aantal bezoekers iets minder dan 4000.
Dit aantal heeft de verwachting verre
overtroffen; een zo groot aantal men
sen heeft nog nimmer op ons eiland
een concert bijgewoond.
Het repertoire bestond uit zeer
vlotte en populaire liedjes. Het spel
was als immer uitstekend. Ook de so
list Henk Dorel zong voortreffelijk en
niet minder was het spel van de mu
zikanten. Het publiek genoot intens
van het zeer goede spel. Na afloop
werd het gezelschahp een daverend
applaus gebracht, dat lange tijd aan
hield. De leider, de heer Dekker,
dankte Texel voor zijn gastvrijheid
en wees op het onderlinge contact, dat
door dergelijke uitvoeringen met de
luisteraars wordt gelegd. Het in de
studio spelen, aldus spreker, is soms
zo leeg en contact met de luisteraar
in de huiskamer bestaat er in het ge
heel niet. Van deze zijde bezien, heeft
een dergelijke avond zeer grote
waarde.
UIT HET ZAKENLEVEN
De minister van Economische Zaken
heeft aan de heer P. Keijser te Den
Eurg vergunning verleend tot de ves
tiging van een copieerbedrijf in de
Nieuwstraat.
LAND BOUW HUISHOUDSCHOOL
De bouw yan de Landbouwhuis-
houdschool aan de Haffelderweg te
Den Burg vordert nu snel. Vorige
week heeft men het dak aangebracht.
Deze week -gaan de stucadoors aan Het
werk en zal glas in de ramen komen.
De aannemer, de heer Botma uit Wer-
vershoof, zet er alles op om de school
zo mogelijk bij de aanvang van het
nieuwe cursusjaar gereed te doen zijn.
De aanvoer van Maandag -was: 5300 kisten
haring, 500 schol, 700 schelvis, 270 makreel,
160 fijnvis tong, 19 pieterman, 180 wijting, 200
kabeljauw, 100 koolvis, 10 tong, 50 schar en
50 kisten diversen.
Prijzen per kg: gr. tong 2,65-2,50; gr.
middel tong 2,55-2,35; kl. middel tong 2,25-
2,50; kl. I tong 2,50-2,30; kl. II tong 1,30-
C.95; heilbot 2,25-1,90; tarbot I 2,15-1,65.
Prijzen per 50 kg: tarbot II 100-88, tarbot
IV 42—36; schar 18—8,50; makreel 23—13;
verse haring 13,70-10,20; kl. griet 74-72|
gr. schol 59,50—53,50; middel schol 52—28;
kl. schol 26,50—4,30; kl. rode pocyi 11,50—
3,50; wijting 16- 14; kl. koolvis 17-13,50;
poon 2,40; ham 40,50; pieterman 25; gr. vul
4^ö33'50' kI' gul 32~12'5°; 8r- schelvis 44,50
-38 middel schelvis 46-41; kl. schelvis 39-
J kl- II schelvis 13-7,30. Prijzen per 125 kg:
26 50-2181_71: kabel,auw 162~92; gr. koolvis
Besommingen: 1 trawler f 27.400' IJM 16
V 11S 410; SCH 91 ..Abraham"
On? r 129 »Sc'hamroek" f 6050; IJM
-04 £2260; IJM 74 (1200; IJM 53 f1230-
IJM 52 £1240; IJM 228 f 1975; KW 53
755 162° f aaaI98°: 123 85
f755, 162 (3490; 125 (2340- 91 f214Q
179fVano^ o104 f4160; 59 f 1489: 166 f 1500-
107 f1490. 64 23
In verband met de montage van de
bovenbouw van de nieuwe ophaalbrug
over het Noordhollands Kanaal bij De
de scheepvaart door het ka-
ter.plaatse ziJn gestremd op Dins-
één l lT"8, gedurende drie maal
een uur, tussen 7 uur des voormiddags
en 17 uur des namiddags, en van
Woensdag 24 Augustus des voormid
dags 7 uur tot Donderdag 25 Augustus
des namiddags 17 uur. of zoveel langer
zal blijken n°°dzakeliJk mogelijk
J* vo&t^r „La^Liberta"
nwUMuM „k.J, taat.
De heer Settels, hoofd der R.R.
school te Schagen, werd ter gelegenheid
van zijn 25-jarige ambtsvervulling ver-
eerd met de Pauselijke onderscheiding
„Pro Ecclesia et Pontifice".
Op de Alkmaarse kaasmarkt „al
Vrijdag a.s. een gezelschap West-Friese
dansers volksdansen demonstreren, o
Huiswaard nabij Alkmaar kwam op
stelten te staan doordat drie Amster
damse „dames" bij een inwoner wraak
kwamen nemen in verband met een
oude vete. Zij sloegen in het huis van
de betrokkene de 'ruiten stuk en wier
pen een tuinbank naar binnen. Een
buurtbewoner bemoeide zich er mee
en pakte de „dames" zo hardhandig
beet, dat twee hunner zich in het zie-
kenhüis moesten laten verbinden. Thans
zit het drietal in de cel.
Tijdens de grootse viering van het
zilveren jubileum van het Historisch
Genootschap „Oud-West-Friesland"
werden zilveren ere-penningen toege
kend aan de bestuursleden, mevr.
BuishandMolen, de heren Galis en
Kerkmeyer, zomede aan mej. Ruyter-
man. o Een lid van de Hoornse Hen-
gelaarsbond heeft een karper gevangen
ter lengte van 711^ cm en met een
gewicht van 18 pond.
V In de gemeenteraad van Heems
kerk is een motie van afkeuring voor
gesteld in verband met het bekende
zwemverbod aan het strand in die ge
meente. De burgemeester vestigde er
de aandacht op, dat het verbod geba
seerd is op de door de raad in 1946
vastgestelde politieverordening. De
motie werd met twee stemmen tegen
verworpen. De behandeling van de
zaak van de burgemeester van Zaan
dam die op het Heemskerkse strand
was gaan zwemmen en zich had laten
bekeuren, is door de kantonrechter te
Haarlem uitgesteld, waarschijnlijk tot
September. Q In de haven van IJmui-
den is een 50-jarige havenarbeider door
een draaiende winch gegrepen en op
slag gedood.
De waterpolitie te Zaandam heeft
een 22-jarige Amsterdamse „dame" van
een houtboot gehaald. Zij bleek gesig
naleerd te staan voor zeven vonnissen
met in totaal 259 dagen arrest.
Scheepvaartberichien
Alchiba, 1-8 van Khorrumsbar ie Basra.
Alette (t), 1-8 van Pladjoe te Singapore -
Algenib, R'dam—Porto Alegre, 1-8 van Bahia
- Alhena, Buenos Aires—Antwerpen, passeerde
1-8 Ouessant Amsteldiep, Java—A'dam, 1-8
van Belawan Axeldijk, Havana—Antwerpen,
passeerde 1-8 Scillies— Bantam, Java—R'dam,
1-8 van Belawan Beverwijk, Casablanca*-
Londen, passeerde 1-8 Oeussant Boskoop,
Barbados—A'dam, 3-8 te Plymouth verwacht
Congostroom, 1-8 van Port Bouet naar Tako-
radi Erinna (t), 2-8 van Manilla te Cebu
Gudila (t), 1-8 van Colombo naar Miri
Grootebeer, Batavia—A'dam, 1-8 op 170 mijl
west van Engano-eiland. Grootekerk, 1-8
van Lorenzo Marqués naar Beira Helena,
1-8 van A'dam te Paramaribo Johan van
Oldenbarnevelt, 1-8 van Batavia naar Sema-
rang. Kota Agoeng, 1-8 van Makassar naar
Bima - Laagkerk, R'dam-Basra, 1-8 te Alexan-
drie Lievevrouwekerk, 1-8 van R'dam te
Calcutta Lissekerk, Muscat—R'dam, 1-8 t®
Fortugalete Cbij Bilbao) - Maasland, A'dam-
Buenos Aires, passeerde 1-8 Fernando No*
ïonha Maetsuyfcker, Singapore—Freemantle,
passeerde 1-8 Straat Banka - Malvina (t), Gi-
braltar—Singapore, 31-7 van Aden - Ma"*'
kerk, R'dam—Japan, passeerde 1-8 Finisterrö
- Molenkerk, Japan—R'dam, passeerde l-8
Ouessant - Mirza (t), 2-8 van Miri te Sin
gapore Mijdrecht (t), Londen—Philadelphi*»
passeerde 1-8 Scillie - Nijmegen, 2-8 van
.Antwerpen te Savona verwacht Omala W*
passeerde Masira Abadan Fanara (Bittermeer)
- Papendrecht (t), Abadan-A'dam, passeerde
L-R Kaap St. Vincent.
Saroena (t), 1-8 van Pladioe te Miri -
nthiediilc, Java-New York. 2-8 van Java
Jvcw York Sibaiak, R'dam—Java, 2-8 f
Port Said - Stad Dordrecht. 2-8 van A'dam
n.a ynia S,ad Haarlem, 1-8 van Lulea naar
1. dam Stad VlaardinRen, 1-8 van Savona
Tabinta, 2-8 van R'dam te Quebeo
- Waterman, A'dam-Java, 1-8 550 mijl ™id"
Oost Ceylon - Willem Ruys, Batavia-R'da».
passeerde 1-8 Miniooy.
Albadi, R'dam—Buenos Aires, passeerde 2-
ladeira Aideramin, 2-8 van Lulea naar n -
öain Arnedijk, 31-7 van R'dam te Nes»
l indekerk, R'dam-Calcutta, passeer!"
- I.ibraltar Parkhaven, Buenos Aires—n-
dam. passeerde 2-8 Grand Canarie (Las F«I-
Prins Maurits, Montreal-Antweipen.
passeerde 2-8 Vlissincon Vcendam. I-»- 7
yan Nassau te New York - Volendam,
ai i unr' van Quebpc naar R'dam.
Akkrumdijk, 2-8 van Corpus Cristi te Houston
- A'md'ik, New Orleans-Londan,
"anama-eilanden. - Alpherat, New Yor*
- Buenos Aires, 2-8 te Trinidnd - Hercules,
uissabon—A'dam, passeerde 2-8 Burlinehs -
binst van den Vondel, 1-8 van R'dam te N«-
.7 °"dina (t). Curacao—Italië. 2-8 te M«-
racaibo - Stoter,hik. Java-New York. 2-8 t*
ouez - Tarakan. 2-8 van Halifa* te Boston -
iberius, 31-7 van
New Orleans naar Gran
<-flyman.
nieuwe stakingsgolf in
italië?
Do Romeinse correspondent van
1 ,nancia] Times" verklaart, dat
waarschijnlijk lijkt, dat binnenkomt in
talie een" „nieuwe serie stakingen" zal
uitbreken onder de zeelieden.
moormannen en het telefoonpersoneel.