Coppi
en Andersen werden
wereldkampioen
De fantastische loopbaan van John Maragon
Russische oorlogshavens aan de
Duitse kust van de Oostzee
Als het Pond Sterling valt, gaan
vele munten mee....
Wim van Est wist derde plaats te veroveren
De Best niet in
stayer-finale
de
K.N.A.C. tegen invoering
nieuwe nummerborden
Nieuwe bijeenkomst- van
Benelux-ministers?
Ceen feestelijkheden op
31 Augustus
Man pleegde aanslag op zijn
stiefvader
Prinsesjes bezochten
Hoge Veluwe
Het begon met een fles jenever
Griekse emigrant begon als schoenpoetser;
heeft nu permanente pas voor het Witte Huis
De CCD is nog niet- overbodig
Het nieuwe boek
Wat- een taxi of huurauto
mag kosten
Veilige exportweg voor
herstelbetalingen?
Amerika tegen de goudprijsverhoging
De wielrenkampioenschappen ie Kopenhagen
Wim van Est is er te Kopenhagen niet in geslaagd door te dringen tot de
finale van de achtervolging voor profs. In de halve finale werd hij door de
Luxemburger Gillen geklopt, waarna de Nederlander de derde plaats ver
overde. De finale van de stayerkampioenschappen aal, zoals trouwens verwacht,
geen derde Nederlandse deelnemer tellen. De Best eindigde in de herkansing
op de tweede plaats. Tenslotte werden op de Ordrup-baan twee nieuwe wereld
kampioenen gehuldigd. Op fraaie wijze won de Deen Andersen het wereld
kampioenschap achtervolging voor amateurs, terwijl Coppi zich tegen Gillen
de sterkste poursuite-rijder toonde.
In de tweede halve finale van de
achtervolging reed Van Est tegen Gil
len. Van Est nam de leiding en was na
214 van de dertien en een halve ron
de 5 meter voor. Maar de Luxembur
ger reed zeer soepel, hij haalde elke
ronde iets van zijn achterstand in en
zeven ronden voor het einde lagen bei
de achtervolgers gelijk. Daarna liep
Gillen uit, het werden 2, 3, 5 meteren
pelfs 19 meter. Van Est reed een ver
loren wedstrijd en eindigde met een
verschil van ongeveer 15 meter. De tijd
van Gillen: 8 min. 30.1 sec. De tijd van
Van Est was 6 min. 32,3 sec.
In de eerste halve finale versloeg
Coppie zonder moeite de Deen Pe-
deren.
Van Est veroverde op wel zeer ge
makkelijke wijze de derde plaats in de
eerste ronde ging de strijd gelijk op
evenals in de tweede. In de derde ron
de was Van Est zelfs twee meter achter,
welke achterstand in de vierde tot een
meter werd teruggebracht. In de vijfde
ronde kwam Van Est zelfs een meter
voor. Pedersen bleek al zijn kracht
reeds te hebben verspild. Van Est ging
echter steeds beter draaien. In de zes
de ronde liep hij 5 meter in en een
ronde later was het verschil tien me
ter geworden, Vanaf dat moment was
het met Pedersen gedaan. Onze land
genoot won met groot verschil. De
tijd van Van Est was 6 min. 36.3 sec.
Pedersen maakte een tijd, die ver over
de zes minuten veertig seconden lag.
Coppi wereldkampioen
In de finale kwam de Italiaan Coppi
tegen de Luxemburger Gillen. De
Luxemburger gaf in de eerste vier
ronden goed partij, maar in de vierde
ronde deed hij niet meer zo rustig als
in het begin. Coppi kwam iets voor te
liggen en naarmate de kilometers volg
den, werd de voorsprong van de Ita
liaan groter. Met zeker 40 meter voor
sprong werd Coppi wereldkampioen in
de achtervolging der profs. De tijd be
droeg 6 min, 30,2 sec. De tijd van Gil
len bedroeg 6 min, 34,8 sec.
De stayer-herkansing.
Voor de tweede herkansingsrit ach
ter grote motoren, vertrokken De Best
(Nederland), Leliaert (Belgie). Lambo-
ley (Frankrijk) en Besson (Zwitser
land). De start was slecht, de Frans
man had moeite om achter zijn motor
te komen en de gangmaker van Bes
son vertrok zo snel, dat de Zwitser
niet direct kon volgen. Reeds na 15
ronden ging de Zwitser naar voren,
passeerde alle renners en nam de kop
over.
Na 60 ronden ging de motor van Le
liaert kuren vertonen, hij moest van
gangmaker veranderen. Toen Lamboley,
de Belg wilde passeren gaf de Belgi
sche kampioen zo veel strijd te zien,
dat beide stayers kwamen te zwemmen.
Besson profiteerde van dit duel en
lapte beide tegenstanders onmiddellijk.
Na 70 ronden was de stand: op kop
Besson, tweede De Best, derde Leliaert
op een ronde en vierde Lamboley,
eveneens op een ronde.
De volgende kilometers hadden een
eentonig verloop. Besson bleef rustig
aan de kop zitten, dicht gevolgd door
De Best en de beide andere stayers op
een ronde. Geen enkele maal trachtte
De Best de Zwitser aan te vallen, zodat
Besson het eerst de finish bereikte. De
Zwitser plaatste zich hiermede in de
eindstrijd.
De uitslag luidt: 1 Besson, Zwitser
land, 1 uur 31 min. 20 sec., 2 De Best,
Nederland, op 60 meter, 3 Lamboley,
Langzamerhand kan de invoering
van de kortgeleden aangenomen we
genverkeerswet worden tegemoet ge
zien. Deze wet voorziet o.a. in een ge
heel gewijzigd systeem van numme
ring der motorrijtuigen. Het is n.1. de
bedoeling in het vervolg de nummers
aan het motorrijtuig te verbinden in
plaats van aan de eigenaar of houder.
Indien dus een auto van eigenaar ver
wisselt, zal de laatste onder het aan
die auto verbonden nummer moeten
gaan rijden. Dit nieuwe systeem brengt
•net zich mede, dat voor ongeveer
250.000 motorrijtuigen nieuwe num
merplaten zullen moeten worden ver
vaardigd en wel telkens t' ee per voer
tuig, waaraan voor het motorwegver-
keer een uitgave van wellicht l'/t a 2
millioen zal zijn verbonden, zo zegt de
KNAC.
Zij ontkent niet dat aan dit systeem
van nummering voordelen kunnen zijn
verbonden, maar gezien de huidige
situatie in Nederland acht zij de in
voering van deze kentekenregeling
zowel uit financieel als economisch
oogpunt, thans dermate onverant
woord, dat van verspilling zou kun
nen worden gesproken, temeer omdat
de beoogde wijziging een niet te on
derschatten versterking van het amb
telijk apparaat zal medebrengen.
De KNAC heeft zich dan ook me* 'n
adres gewend tot de ministers van
Verkeer en Waterstaat, Economische
Zaken en Financiën.
Frankrijk en 4 Leliaert Belgie beiden,
op 2 ronden.
De eerste herkansingsrit werd ge
wonnen door Frosio, zodat in de finale
uitkomen de Nederlanders Bakker en
Pronk, de Fransman Lesueur, de Ita
liaan Frosio en de Zwitser Besson.
Een Deens kampioenschap
In de finale van het achtervolgings
nummer voor amateurs stonden tegen
over elkaar de Engelsman Cartwright
en de Deen Andersen. Andersen be
haalde op schitterende wijze het we
reldkampioenschap.
Van de aanvang af nam hij de lei
ding, en aangemoedigddoor de duizen
den toeschouwers vocht Andersen als
een leeuw voor dit kampioenschap. De
Engelsman stond voor een hopeloze
taak. Onder enthousiast gejuich van
zijn landgenoten won Andersen de titel
in de tijd van 5 min. 19,5 sec. De tijd
van Cartwright bedroeg 5 min. 21 sec.
Het landenklassement van de kam
pioenschappen luidt thans: 1. Nederland
en Italië beiden zeven punten; 3.
Luxemburg zes punten; 4. en 5. Dene
marken en Belgie vijf punten; 6. en 7.
Zwitserland en Groot-Brittannie drie
punten.
Zowel „Het Laatste Nieuws" als de
„Gazet van Antwerpen" verneemt uit
goed ingelichte kringen, dat het waar
schijnlijk geacht wordt, dat volgende
week de Benelux-ministers opnieuw
zullen bijeen komen. Dit zou besloten
zijn naar aanleiding van het onderhoud
van Paul van Zeeland met minister
Stikker. Volgens „Het Laatste Nieuws"
zouden de besprekingen minder be
langrijk zijn dan die, welke op het
Chateau d'Ardennes zijn gehouden, en
zouden de ministers in Den Haag bij
een komen.
De particuliere secretaresse van
H.K.H. Prinses Wilhelmina vraagt ons
het volgende mede te delen:
„H.K.H. Prinses Wilhelmina stelt er
heel veel prijs op voortaan hare ge
boortedag in alle stilte en zonder
uiterlijk feestbetoon in de familie
kring te vieren. Mochten er plannen
bestaan telegrammen of brieven van
gelukwens te sturen, zo verzoekt Zij
vriendelijk, in verband met het ka
rakter van de viering van de dag, deze
haar niet te zenden".
In de nacht van 22 op 23 Augustus
heeft een 39-jarige man te Amsterdam
zijn stiefvader zeer ernstig verwond
met een ijzeren staaf. De mannen had
den een twist gehad, waarbij de jong
ste zich zeer opwond. Hij is toen naar
de slaapkamer gegaan, heeft daar een
ijzeren staaf gegrepen en daarmede
zijn stiefvader enkele klappen gege
ven. Gelukkig veroorzaakten deze niet
meer dan enkele ernstige hoofdwon
den. De man is gearresteerd terzake
poging tot doodslag c.s. zware mis
handeling.
Het slachtoffer werd naar het O.L.V.-
gasthuis overgebracht.
De prinsesjes Beatrix en Irene
brachten gistermiddag met twee vrien
dinnetjes een bezoek aan het nationale
park „De Hoge Veluwe". Na een rond
gang door het museum KröllerMuller
gebruikten de prinsesjes en haar ka
meraadjes de lunch in het restaurant
„De koperen Kop". Later in de mid
dag werd de oude boerderij „De Pam-
pel" bezocht. De prinsesjes waren hier
spoedig goede vrienden met het mou-
flon-lammetje, dat door de jachtopzie
ner, de heer Pluim is opgefokt. Het
was de eerste maal, dat de prinsesjes
een tocht naar „De Hoge Veluwe"
maakten.
yjlE GOED DOET, GOED ONTMOET. Dit wachtwoord geldt ook in de Ver
enigde Staten voor wie er gebruik van wil maken. John Maragon. schoen
poetser, krantenverkoper, dankt er zijn positie aan. In 1923 was hij tot de con
clusie gekomen, dat het krante^venten hem nooit ver in deze wereld zou
brengen. Van het schoenenpoetsen in Kansas City (het politieke oefenveld van
Harry S. Truman), had hij nog een bedragje overgespaard en dat besloot hij in
te zetten voor de reis naar de stad, waar hij vast besloten was zijn fortuin te
vinden: Washington. Eerlijk gezegd: de fortuin lachte hem al tegen in de trein.
De man, die tegenover hem zat was een Amerikaans Senator, pas benoemd tot
dit ilustere college, en nu op weg om zijn plaats in het Kapitool voor het eerst
in te nemen. John Maragon, met het verklaarbare respect dat een kranten
jongen voor een Senator heeft, droeg de koffertjes van de grote man naar de
uitgang van L'nion Station in Washington. Daarbij merkte niet alleen hij
maar ook de politie op, dat er uit een van de koffertjes iets lekte; „iets" was
een jeneverfles, die in de koffer gebroken was en nu zijn merkbaar geparfu
meerde inhoud over het plaveisel van het station uitstortte. In onze dagen zou
iedere toeschouwer zijn schouders ophalen en hoogstens „wat zonde" zeggen.
Maar in 1923 was Amerika formeel „droog" en het vervoeren van drank zonder
vergunning was in hoge mate strafbaar. De politie-agent constateerde derhalve
een „zonde" waarbij hij niet zozeer zijn schouders ophaalde dan wel zijn bon
boekje uit zijn borstzak trok. „Van wie is die koffer", zei hij bars.
In Juli maakten ambtenaren van de
Centrale Controle Dienst in totaal 1924
processen-verbaal op. Hierbij waren
2656 verdachten betrokken, van wie er
21 in verzekerde bewaring werden ge
steld.
De meeste overtredingen werden ge
constateerd op het gebied van akker
bouwproducten, n.1. 813. Op het ge
bied van vee en vlees bedroeg het aan
tal waargenomen vergrijpen 496 en op
dat van sierteelt, groenten en fruit:
330. Voor zuivel en pluimvee etc. lui
den de cijfers resp. 244 en 182.
In beslag genomen werden onder
meer: 2024 kg granen, zaden en peul
vruchten, 7550 kg gort, 1098 kg vlees
en spek, 4311 stuks eieren en 4 var
kens.
Memoires van Martha Baan.
Bij de uitgeverij C. A. Mees te Sant
poort verscheen een opmerkelijk boek
je onder de titel „Memoires van Mar
tha Baan", opmerkelijk, omdat hier 'n
vreemde tot ons spreekt, die tot het
einde toe een vreemde voor ons blijft.
En die toch haar personen op zulk 'n
navrante wijze tot leven weet te wek
ken, dat men zich ervan bewust wordt,
hoe diep deze vrouw gegriefd is, hoe
zij heeft geleden, hoe eenzaam zij is
geweest. Haar memoires raken veeleer
de personen, die zij om zich heen ver
zamelde, dan zichzelf, maar door hen
wordt haar geschiedenis tot een psy
chologisch verantwoord verhaal van 'n
gedesillusionneerd leven.
JJAT WAS HET ogenblik, waarop John
Maragon zijn gTOte kans in dit leven
zag. Als de Senator betrapt zou worden
op dit strafbare feit, zo flitste het door
het scherpe brein van de immigrant,
dan zou dat wel een heel onfortuinlijk
begin van zijn carrière zijn. Dus zei hij
met een stalen gezicht: „Agent, die kof
fer is van mij". Een paar dagen later
werd John Maragon. de grote onbeken
de, veroordeeld tot het betalen van 25
dollar boete. Daar stond tegenover, dat
hij in de Senaat een vriend had. John
had zijn 25 niet beter kunnen beleg
gen.
Een paar weken later was John Ma
ragon in dienst getreden van de contra-
spionnage-dienst. Zijn vriend de Sena
tor had daarvoor gezorgd. Bovendien:
het was 1923 en de F.B.I. stond nog niet
onder haar huidige leider J. Edgar
Hoover, wiens maatstaven voor het
aannemen van nieuw personeel ietwat
straffer zijn dan alleen het visitekaar
tje van een hoog volksvertegenwoordi
ger. Maar het kan opnieuw niet ont
kend worden, dat Maragon verdienste
lijk werk deed. Hij werd uitgeleend als
particulier detective aan de Regerings
instantie, belast met het controleren
van door de regering gecharterde sche
pen, wier operaties voortdurend een
veel groter deficit opleverden dan men
had voorzien. Dit bracht hem van
Washington naar de havenstad Phila-
delphia. In een zeemanskroeg voerde
hij een der opvarenden van een tank
schip zo dronken, dat de man zich ge
willig zijn monsterpapieren liet ontrol
len en „voor pampus" in de kroeg ach
terbleef. terwijl John Maragon zijn
In de Staatscourant is de prijzenbe-
schikking vervoer met huurauto's 1949
afgekondigd. Met ingang van 1 Sep-
témber is de prijs vrijgelaten voor het
interlocale "personenvervoer met huur
auto's en het z.g. bijzondere personen
vervoer met huurauto's, voornamelijk
het rouw- en trouwrijden.
Het hoogst toelaatbare tarief voor lo
caal vervoer per taxi is thans 1,
voor de eerste 400 beladen afgelegde
meters of gedeelten daarvan. Voor Am
sterdam is dat bedrag 0,70, voor Den
Haag 0,75, voor Rijswijk idem, voor
Rotterdam 0,90. Dit steeds te vermeer
deren met 0,10 voor iedere volgende
tot het uitstappen afgelegde of aange
vangen 400 meters. Wachten: 0,10 per
twee en een halve minuut, nachttoeslag
van 16 uur 50 proc. Het tarief moet
op een voor de passagiers duidelijk
zichtbare en leesbare wijze in de auto
zijn aangebracht.
(Van onze correspondent te Stockholm)
Gelijktijdig met de uitbreiding van
de Baltische havens tot Russische mi
litaire steunpunten, worden overeen
komstige maatregelen getroffen voor de
havens aan de Oostzee, die liggen in
de Russische zone van Duitsland. Het
doel van de Russen zou zijn, aldus
meldt de Berljjnse correspondent van
het Stockholmse blad „Dagens Nyheter"
een aanvalsbasis tegen Lübeck en het
Noord-Oostzeekanaal te vestigen. Vol
gens mededelingen van de correspon
dent gaat het >n de eerste plaats om
herstelwerkzaamheden aan de Oostzee
havens Wismar, Warnemünde, Rostock,
Stralsund en Sassnitz. Gelijksoortige
werkzaamheden zijn enige tijd geleden
begonnen In het gebied van Greifswald
bij de monding van de Ryck en verder
in de onder Pools toezicht staande ha
ven Stettin. Al deze werkzaamheden
gebeuren op initiatief van Rusland. Het
gehele project is opgenomen in het
Russische vjjfjarenplan.
Op de keper beschouwd, betekent 't
intensief werken aan de Duitse Oost
zeehavens, dat de Russen zich een vei
lige transportweg voor de herstelbeta
lingen uit de lopende productie willen
verschaffen. Op het ogenblik gaan deze
leveranties per spoor door een gebied,
In de overtuiging, dat het Pond Ster
ling in een nabije toekomst zal worden
gedevalueerd, verwachten de New
Yorkse bankiers wijzigingen in de in
ternationale wisselkoers. Deze maat
regel zou een weerslag kunnen hebben
op 30 of meer valuta's, schrijft het
„Journal of Commerce". Hetzelfde blad
zegt, dat volgens ramingen van de jong
ste inlichtingen het resultaat er dan als
volgt zou uitzien: Bij devaluatie van 't
Pond zouden de munten van Canada.
Argentinië, Noorwegen. Denemarken.
Portugal, Spanje. Turkije. Zuid Afrika,
Australië, Nieuw Zeeland. Ierland, In-
die. Pakistan. Ceylon. Hongkong, Straits
Settlements. Egypte Irak en Israël on
getwijfeld volgen, t
In Brazilië bestaat daartoe 50% kans.
De devaluatie van de Belgische franc
wordt wel mogelijk geacht, doch niet
in die mate als van het Pond. De Bel
gische franc, zo zegt het blad, is een
harde munt", doch de prijzen van de
r.aar de Ver. Staten uitgevoerde Belgi
sche producten zijn hoog. De Franse
franc toont veel gelijkenis met die van
Belgie, hoewel zij niet zo stevig is.
Men denkt aan een gedeeltelijke deva
luatie van de Franse munt. De positie
1 an Italië ligt zowat tussen die van
Belgie en Frankrijk in. In Zwitserland
en Mexico worden geen veranderingen
verwacht. Iran zou de devaluatie nog
enige tijd kunnen uitstellen. Nederland
werd niet genoemd.
De goudprijs
De Amerikaanse minister van finan
cien Snyder heeft medegedeeld nog
steeds tegenstander te zijn van verho
ging van de goudprijs. Hij ontkende op
desbetreffende vragen niet. dat bij de
komende Brits-Candees-Amerikaanse
financiële besprekingen de devaluatie
kwestie ter tafel zou komen, al noemde
hij dit een kwestie voor het Internati
onale Monetaire Fonds. Hij had van de
komende besprekingen goede verwach
tingen.
datbij tijd en wijle volkomen wordt
beheerst door de Poolse en Oekraïnse
verzetsgroepen. De Russen streven er
naar de spoorlijnen naar de Oostzee
kust en de daar aanwezige havens zó
uit te breiden, dat een veilig vervoer
over zee bewerkstelligd kan worden.
Kijkt men verder, dan moet men con
stateren, dat al deze voorbereidingen
ten doel hebben een strategische basis
te vormen voor eventuele oorlogshan
delingen.
Enige maanden geleden werd onder
de Duitse arbeiders en technici, die in
de betreffende Oostzeeliavens werken,
een zuiveringsactie gehouden en slechts
diegenen, die als „politiek betrouw
baar" waren gekwalificeerd, konden
hun werk voortzetten.
Grote uitbreidingen.
De Duitse arbeiders zijn onderge
bracht in volkomen afgezette gebieden
rondom de havens. De haven van Wis
mar heeft nieuwe kaden en kranen,
evenals nieuwe zijsporen gekregen. De
werven zijn, evenals in Warnemünde,
aanmerkelijk uitgebreid en in laatst
genoemde haven is het aantal arbeiders
van 570 gestegen tot 1500. In de toe
komst zal dat aantal verhoogd worden
tot 4.000. De haven van Warnemünde
is van 7 tot 12 meter uitgediept, er is
een droogdok geïnstalleerd, dat vaar
tuigen tot 15.000 ton kan dragen. De
bouw van nog twee dergelijke dokken
is ter hand genomen. Het plan bestaat
verder de tegenwoordige „Thalmann"-
werf in Maagdenburg, die reeds nu
schepen tot een gewicht van 6000 ton
kan repareren, over te brengen naar
Rostock.
In Stralsund worden nieuwe kleine
re motorboten gebouwd, die bestemd
zijn voor het verkeer in de Zwarte Zee.
Deze schepen hebben een bemanning
van 16 koppen en worden in Königs-
berg verder uitgerust. De haven van
Sassnitz, die naar officiële Russische
mededeling de „grootste vissershaven
van de Oostzone" zal worden, wordt tot
12 meter uitgediept. In Stettin, waar
de werf „Vulkan" gedurende de oorlog
de Duitse U-boten repareerde, worden
nieuwe grote reparatie-inrichtingen
voor Russische oorlogsschepen ge
bouwd.
In de loop van }948 onderzochten
Russische experts grondig de toestand
van alle Duitse Oostzeehavens in dg
Russische zone. In dit verband zij nog
vermeld, dat er op het ogenblik hard
gewerkt wordt om de tijdens de oorlog
beschadigde of gezonken Duitse vaar
tuigen in de door de Russen beheerste
gebieden langs de kust deels te repa
reren, deels te bergen. In Warnemünde
werden voer dit doel speciale pontons
gebouwd. Met behulp van deze pon tons
heeft men o.a. het Duitse- schip „Asta"
en andere troepentransportschepen ge
borgen. Het gewicht van deze schepen
ligt tussen de 12.000 en 18.000 ton.
plaats aan boord innam. Het resultaat
van dit alles was, dat Maragon de reis
naar Nieuw Zeeland en terug mee
maakte en tot zijn genoegen constateer
de, dat collega's in Philadelphia aan de
kade stonden met een bevel voor de
arrestatie van de kapitein en de eerste
officier in hun zak. John Maragon had
een grootscheepse fraude ontzenuwd.
„Vrienden maken"
John Maragons gezag en relaties
in Washington namen zienderogen
toe. Een van de grote spoorwegen, de
Baltimore and Ohio, bewoog hem er toe
de maatschappij in de Regeringsstad te
willen vertegenwoordigen. Dit behelsde
voornamelijk „vrienden maken" een
gebied waarop Maragon mateloze ta
lenten aan de dag legde. De spoorweg
maatschappij was er tevoren niet in
geslaagd ook maar een redelijk percen
tage van het regeringsvervoer te be
machtigen. Met lede ogen had men ja
renlang moeten toezien hoe de ver-
voerscontracten voor lange vrachttrei-
nen met allerlei materiaal aan de con
current, de Pensylvania Spoorweg wer
den toegewezen. Met zijn flair voor
persoonlijke contacten maakte John
Maragon aan deze „wantoestand" spoe
dig een einde. Zijn gemoedelijke oubol
ligheid, zijn gulle lach, zijn onuitputte
lijke grappen en grollen wonnen hem
bij de dag nieuwe vrienden. En hoe
gaat het: wanneer er dan toch een
nieuw vervoerscontract gesloten moest
worden was men eerder geneigd „John-
ny" op het kantoor te ontbieden, dan
een wild-vreemde. In zaken gooit men
elkaar liever de bal toe, dan dat men
aan vreemden de klandizie verleent.
De mate van succes, die Maragon als
vertegenwoordiger van de Baltimore
Ohio oogstte blijkt uit harde cijfers.
Telkenmale wanneer een lid van het
Huis van Afgevaardigden of van de
LINTJESREGEN IN RUSLAND.
Radio Moskou publiceert een lange
lijst van generaals, officieren en man
schappen van de „organen en troepen
van de departementen van staatsvei
ligheid en binnenlandse zaken", die
door het praesidium van de opperste
Sowjet zijn onderscheiden wegens de
„succesvolle uitvoering van een spe
ciale regeringstaak".
CANADEES SCHIP IN SCHELDE
AAN DE GROND GELOPEN.
Het Canadese s.s. „Mont Gaspe" is bij
de Nollen op de Schelde, waarschijn
lijk door de mist, aan de grond gelo
pen. Het schip is 7159 brt reg. ton en
was op weg naar Rotterdam. Sleep
boothulp van Vlissingen is uitgevaren.
Senaat in het harnas te Washington
overlijdt, is het de gewoonte dat een
deputatie van het Congres de gevallen
broeder op zijn laatste reis begeleidt.
Men laat daarvoor veelal een speciale
trein lopen. In schrille tegenstelling tot
de somber geplooide gezichten der rei
zigers is de concurrentie der verschil
lende maatschappijen, die alle trachten
deze laatste reis van het parlementslid
over hun rails te doen verlopen. Hoe
dan ook: gedurende de tijd dat Mara
gon de Baltimore Ohio in Washing
ton vertegenwoordigde, overleden er
ruim 150 parlementsleden. Het was zijn
triomf om vandaag de dag nog te kun
nen rapporteren, dat negentig procent
van al deze extra-treinen inclusief
de begrafenistrein van president Roo-
sevelt de faciliteiten van zijn maat
schappij gebruikten.
In deze functie was Maragon de hou
der van een permanente pas tot het
Witte Huis. Bij bezoeken van buiten
landse staatshoofden kreeg hij vaak op
dracht de speciale treinen te organise
ren, nodig om de gast de juiste eer te
betonen. Bij deze besprekingen heeft
Maragon uiteraard de gelegenheid te
baat genomen om de hand te drukken
van president Truman in het bijzon
der wanneer er fotografen aanwezig
waren.
In parfum
Toen, kort na de oorlog, een grote
firma in Chicago de diensten van Ma
ragon aanzocht om in Parijs parfum-
essences te gaan kopen, wist hij ook
aan de overzijde van de Oceaan nieu
we zakenvrienden te maken; de foto's
van „ik en Harry" droegen uiteraard
niet weinig bij aan de diepe indruk, die
hij op de Franse parfum-magnaten
maakte. Bij zijn vertrek liet hij een
levensgrote champagnefles vullen met
essence en tijdens de reis huiswaarts
vertelde hij iedereen aan boord, dat hij
een levensgrote fles champagne voor
de „Trumans" uit Frankrijk had mee
genomen. Minder onder de indruk wa
ren echter de douanebeambten in New
York. Noch de speciale pas tot het
Witte Huis noch de foto's van Maragon
en Truman, noch de verontwaardigde
verzekeringen van Maragon, dat het
toch niet aanging dat de ruwe handen
der douaniers een champagne-fles, die
voor de president bestemd was te ope
nen een groot deel van de inhoud
zou dan onvermijdelijk verloren gaan!
begon men met een levensgrote kur
kentrekker de levensgrote kurk te ver
wijderen. Op dat ogenblik gaf Mara
gon toe, dat er geen champagne in de
fles zat, maar een veel kostbaarder ar
tikel: essences. Ook die wilde hij aan
de Trumans geven. Daar was ook niet
het minste bezwaar tegen, zei de doua
nier: voor S 1650 aan invoerrechten kon
Maragon de fles zo meenemen.
„Niemand kwaad gedaan"
Maragons grootste triomf was echter
zijn rol in de Amerikaanse missie naar
Griekenland. De berooide emigrant, die
zijn land had verlaten om elders zijn
geluk te zoeken, kwam weer in zijn
geboorteplaats terug, een groot man,
met foto's waarop hij naast de presi
dent van zijn nieuwe land stond en met
zijn pas, die hem altijd toegang gaf tot
het Witte Huis.
John Maragon vertoeft deze week op
nieuw in Washington. Een senaatscom
missie, die een onderzoek instelt naar
wantoestanden, veroorzaakt door lieden
die in de hoofdstad als „makelaars van
goede relaties" optreden en hun al dan
niet vermeende persoonlijke betrekkin
gen met kopstukken van de regering
gebruiken om zakenlieden, tuk op re
geringscontracten, voor grote bedragen
in de juiste kringen te introduceren,
wenst ook hem te horen. Boze tongen
hebben ook over John Maragon boze
dingen gefluisterd. „Och", is Johns re
actie vóór de zitting geweest, „wie zou
er van mij iets kwaads kunnen be
weren. Ik heb niemand ooit iets
kwaads gedaan".
De 18-jarige Engelse student Philip Mickman is er In geslaagd Het Kanaal
over te zwemmen. 23 uur en 13 minuten nadat h|j bKaap Gris Nez
startte, ging hij te Kingsdown aan land. Het was toen 5 uur 5J minuten.
Na de geslaagde Kanaaltocht wordt Philip door zijn vader (rechts) geluk
gewenst met zijn prestatie.