Coppi en Andersen werden wereldkampioen De fantastische loopbaan van John Maragon Russische oorlogshavens aan de Duitse kust van de Oostzee Als het Pond Sterling valt, gaan vele munten mee.... Wim van Est wist derde plaats te veroveren De Best niet in stayer-finale de K.N.A.C. tegen invoering nieuwe nummerborden Nieuwe bijeenkomst- van Benelux-ministers? Ceen feestelijkheden op 31 Augustus Man pleegde aanslag op zijn stiefvader Prinsesjes bezochten Hoge Veluwe Het begon met een fles jenever Griekse emigrant begon als schoenpoetser; heeft nu permanente pas voor het Witte Huis De CCD is nog niet- overbodig Het nieuwe boek Wat- een taxi of huurauto mag kosten Veilige exportweg voor herstelbetalingen? Amerika tegen de goudprijsverhoging De wielrenkampioenschappen ie Kopenhagen Wim van Est is er te Kopenhagen niet in geslaagd door te dringen tot de finale van de achtervolging voor profs. In de halve finale werd hij door de Luxemburger Gillen geklopt, waarna de Nederlander de derde plaats ver overde. De finale van de stayerkampioenschappen aal, zoals trouwens verwacht, geen derde Nederlandse deelnemer tellen. De Best eindigde in de herkansing op de tweede plaats. Tenslotte werden op de Ordrup-baan twee nieuwe wereld kampioenen gehuldigd. Op fraaie wijze won de Deen Andersen het wereld kampioenschap achtervolging voor amateurs, terwijl Coppi zich tegen Gillen de sterkste poursuite-rijder toonde. In de tweede halve finale van de achtervolging reed Van Est tegen Gil len. Van Est nam de leiding en was na 214 van de dertien en een halve ron de 5 meter voor. Maar de Luxembur ger reed zeer soepel, hij haalde elke ronde iets van zijn achterstand in en zeven ronden voor het einde lagen bei de achtervolgers gelijk. Daarna liep Gillen uit, het werden 2, 3, 5 meteren pelfs 19 meter. Van Est reed een ver loren wedstrijd en eindigde met een verschil van ongeveer 15 meter. De tijd van Gillen: 8 min. 30.1 sec. De tijd van Van Est was 6 min. 32,3 sec. In de eerste halve finale versloeg Coppie zonder moeite de Deen Pe- deren. Van Est veroverde op wel zeer ge makkelijke wijze de derde plaats in de eerste ronde ging de strijd gelijk op evenals in de tweede. In de derde ron de was Van Est zelfs twee meter achter, welke achterstand in de vierde tot een meter werd teruggebracht. In de vijfde ronde kwam Van Est zelfs een meter voor. Pedersen bleek al zijn kracht reeds te hebben verspild. Van Est ging echter steeds beter draaien. In de zes de ronde liep hij 5 meter in en een ronde later was het verschil tien me ter geworden, Vanaf dat moment was het met Pedersen gedaan. Onze land genoot won met groot verschil. De tijd van Van Est was 6 min. 36.3 sec. Pedersen maakte een tijd, die ver over de zes minuten veertig seconden lag. Coppi wereldkampioen In de finale kwam de Italiaan Coppi tegen de Luxemburger Gillen. De Luxemburger gaf in de eerste vier ronden goed partij, maar in de vierde ronde deed hij niet meer zo rustig als in het begin. Coppi kwam iets voor te liggen en naarmate de kilometers volg den, werd de voorsprong van de Ita liaan groter. Met zeker 40 meter voor sprong werd Coppi wereldkampioen in de achtervolging der profs. De tijd be droeg 6 min, 30,2 sec. De tijd van Gil len bedroeg 6 min, 34,8 sec. De stayer-herkansing. Voor de tweede herkansingsrit ach ter grote motoren, vertrokken De Best (Nederland), Leliaert (Belgie). Lambo- ley (Frankrijk) en Besson (Zwitser land). De start was slecht, de Frans man had moeite om achter zijn motor te komen en de gangmaker van Bes son vertrok zo snel, dat de Zwitser niet direct kon volgen. Reeds na 15 ronden ging de Zwitser naar voren, passeerde alle renners en nam de kop over. Na 60 ronden ging de motor van Le liaert kuren vertonen, hij moest van gangmaker veranderen. Toen Lamboley, de Belg wilde passeren gaf de Belgi sche kampioen zo veel strijd te zien, dat beide stayers kwamen te zwemmen. Besson profiteerde van dit duel en lapte beide tegenstanders onmiddellijk. Na 70 ronden was de stand: op kop Besson, tweede De Best, derde Leliaert op een ronde en vierde Lamboley, eveneens op een ronde. De volgende kilometers hadden een eentonig verloop. Besson bleef rustig aan de kop zitten, dicht gevolgd door De Best en de beide andere stayers op een ronde. Geen enkele maal trachtte De Best de Zwitser aan te vallen, zodat Besson het eerst de finish bereikte. De Zwitser plaatste zich hiermede in de eindstrijd. De uitslag luidt: 1 Besson, Zwitser land, 1 uur 31 min. 20 sec., 2 De Best, Nederland, op 60 meter, 3 Lamboley, Langzamerhand kan de invoering van de kortgeleden aangenomen we genverkeerswet worden tegemoet ge zien. Deze wet voorziet o.a. in een ge heel gewijzigd systeem van numme ring der motorrijtuigen. Het is n.1. de bedoeling in het vervolg de nummers aan het motorrijtuig te verbinden in plaats van aan de eigenaar of houder. Indien dus een auto van eigenaar ver wisselt, zal de laatste onder het aan die auto verbonden nummer moeten gaan rijden. Dit nieuwe systeem brengt •net zich mede, dat voor ongeveer 250.000 motorrijtuigen nieuwe num merplaten zullen moeten worden ver vaardigd en wel telkens t' ee per voer tuig, waaraan voor het motorwegver- keer een uitgave van wellicht l'/t a 2 millioen zal zijn verbonden, zo zegt de KNAC. Zij ontkent niet dat aan dit systeem van nummering voordelen kunnen zijn verbonden, maar gezien de huidige situatie in Nederland acht zij de in voering van deze kentekenregeling zowel uit financieel als economisch oogpunt, thans dermate onverant woord, dat van verspilling zou kun nen worden gesproken, temeer omdat de beoogde wijziging een niet te on derschatten versterking van het amb telijk apparaat zal medebrengen. De KNAC heeft zich dan ook me* 'n adres gewend tot de ministers van Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Financiën. Frankrijk en 4 Leliaert Belgie beiden, op 2 ronden. De eerste herkansingsrit werd ge wonnen door Frosio, zodat in de finale uitkomen de Nederlanders Bakker en Pronk, de Fransman Lesueur, de Ita liaan Frosio en de Zwitser Besson. Een Deens kampioenschap In de finale van het achtervolgings nummer voor amateurs stonden tegen over elkaar de Engelsman Cartwright en de Deen Andersen. Andersen be haalde op schitterende wijze het we reldkampioenschap. Van de aanvang af nam hij de lei ding, en aangemoedigddoor de duizen den toeschouwers vocht Andersen als een leeuw voor dit kampioenschap. De Engelsman stond voor een hopeloze taak. Onder enthousiast gejuich van zijn landgenoten won Andersen de titel in de tijd van 5 min. 19,5 sec. De tijd van Cartwright bedroeg 5 min. 21 sec. Het landenklassement van de kam pioenschappen luidt thans: 1. Nederland en Italië beiden zeven punten; 3. Luxemburg zes punten; 4. en 5. Dene marken en Belgie vijf punten; 6. en 7. Zwitserland en Groot-Brittannie drie punten. Zowel „Het Laatste Nieuws" als de „Gazet van Antwerpen" verneemt uit goed ingelichte kringen, dat het waar schijnlijk geacht wordt, dat volgende week de Benelux-ministers opnieuw zullen bijeen komen. Dit zou besloten zijn naar aanleiding van het onderhoud van Paul van Zeeland met minister Stikker. Volgens „Het Laatste Nieuws" zouden de besprekingen minder be langrijk zijn dan die, welke op het Chateau d'Ardennes zijn gehouden, en zouden de ministers in Den Haag bij een komen. De particuliere secretaresse van H.K.H. Prinses Wilhelmina vraagt ons het volgende mede te delen: „H.K.H. Prinses Wilhelmina stelt er heel veel prijs op voortaan hare ge boortedag in alle stilte en zonder uiterlijk feestbetoon in de familie kring te vieren. Mochten er plannen bestaan telegrammen of brieven van gelukwens te sturen, zo verzoekt Zij vriendelijk, in verband met het ka rakter van de viering van de dag, deze haar niet te zenden". In de nacht van 22 op 23 Augustus heeft een 39-jarige man te Amsterdam zijn stiefvader zeer ernstig verwond met een ijzeren staaf. De mannen had den een twist gehad, waarbij de jong ste zich zeer opwond. Hij is toen naar de slaapkamer gegaan, heeft daar een ijzeren staaf gegrepen en daarmede zijn stiefvader enkele klappen gege ven. Gelukkig veroorzaakten deze niet meer dan enkele ernstige hoofdwon den. De man is gearresteerd terzake poging tot doodslag c.s. zware mis handeling. Het slachtoffer werd naar het O.L.V.- gasthuis overgebracht. De prinsesjes Beatrix en Irene brachten gistermiddag met twee vrien dinnetjes een bezoek aan het nationale park „De Hoge Veluwe". Na een rond gang door het museum KröllerMuller gebruikten de prinsesjes en haar ka meraadjes de lunch in het restaurant „De koperen Kop". Later in de mid dag werd de oude boerderij „De Pam- pel" bezocht. De prinsesjes waren hier spoedig goede vrienden met het mou- flon-lammetje, dat door de jachtopzie ner, de heer Pluim is opgefokt. Het was de eerste maal, dat de prinsesjes een tocht naar „De Hoge Veluwe" maakten. yjlE GOED DOET, GOED ONTMOET. Dit wachtwoord geldt ook in de Ver enigde Staten voor wie er gebruik van wil maken. John Maragon. schoen poetser, krantenverkoper, dankt er zijn positie aan. In 1923 was hij tot de con clusie gekomen, dat het krante^venten hem nooit ver in deze wereld zou brengen. Van het schoenenpoetsen in Kansas City (het politieke oefenveld van Harry S. Truman), had hij nog een bedragje overgespaard en dat besloot hij in te zetten voor de reis naar de stad, waar hij vast besloten was zijn fortuin te vinden: Washington. Eerlijk gezegd: de fortuin lachte hem al tegen in de trein. De man, die tegenover hem zat was een Amerikaans Senator, pas benoemd tot dit ilustere college, en nu op weg om zijn plaats in het Kapitool voor het eerst in te nemen. John Maragon, met het verklaarbare respect dat een kranten jongen voor een Senator heeft, droeg de koffertjes van de grote man naar de uitgang van L'nion Station in Washington. Daarbij merkte niet alleen hij maar ook de politie op, dat er uit een van de koffertjes iets lekte; „iets" was een jeneverfles, die in de koffer gebroken was en nu zijn merkbaar geparfu meerde inhoud over het plaveisel van het station uitstortte. In onze dagen zou iedere toeschouwer zijn schouders ophalen en hoogstens „wat zonde" zeggen. Maar in 1923 was Amerika formeel „droog" en het vervoeren van drank zonder vergunning was in hoge mate strafbaar. De politie-agent constateerde derhalve een „zonde" waarbij hij niet zozeer zijn schouders ophaalde dan wel zijn bon boekje uit zijn borstzak trok. „Van wie is die koffer", zei hij bars. In Juli maakten ambtenaren van de Centrale Controle Dienst in totaal 1924 processen-verbaal op. Hierbij waren 2656 verdachten betrokken, van wie er 21 in verzekerde bewaring werden ge steld. De meeste overtredingen werden ge constateerd op het gebied van akker bouwproducten, n.1. 813. Op het ge bied van vee en vlees bedroeg het aan tal waargenomen vergrijpen 496 en op dat van sierteelt, groenten en fruit: 330. Voor zuivel en pluimvee etc. lui den de cijfers resp. 244 en 182. In beslag genomen werden onder meer: 2024 kg granen, zaden en peul vruchten, 7550 kg gort, 1098 kg vlees en spek, 4311 stuks eieren en 4 var kens. Memoires van Martha Baan. Bij de uitgeverij C. A. Mees te Sant poort verscheen een opmerkelijk boek je onder de titel „Memoires van Mar tha Baan", opmerkelijk, omdat hier 'n vreemde tot ons spreekt, die tot het einde toe een vreemde voor ons blijft. En die toch haar personen op zulk 'n navrante wijze tot leven weet te wek ken, dat men zich ervan bewust wordt, hoe diep deze vrouw gegriefd is, hoe zij heeft geleden, hoe eenzaam zij is geweest. Haar memoires raken veeleer de personen, die zij om zich heen ver zamelde, dan zichzelf, maar door hen wordt haar geschiedenis tot een psy chologisch verantwoord verhaal van 'n gedesillusionneerd leven. JJAT WAS HET ogenblik, waarop John Maragon zijn gTOte kans in dit leven zag. Als de Senator betrapt zou worden op dit strafbare feit, zo flitste het door het scherpe brein van de immigrant, dan zou dat wel een heel onfortuinlijk begin van zijn carrière zijn. Dus zei hij met een stalen gezicht: „Agent, die kof fer is van mij". Een paar dagen later werd John Maragon. de grote onbeken de, veroordeeld tot het betalen van 25 dollar boete. Daar stond tegenover, dat hij in de Senaat een vriend had. John had zijn 25 niet beter kunnen beleg gen. Een paar weken later was John Ma ragon in dienst getreden van de contra- spionnage-dienst. Zijn vriend de Sena tor had daarvoor gezorgd. Bovendien: het was 1923 en de F.B.I. stond nog niet onder haar huidige leider J. Edgar Hoover, wiens maatstaven voor het aannemen van nieuw personeel ietwat straffer zijn dan alleen het visitekaar tje van een hoog volksvertegenwoordi ger. Maar het kan opnieuw niet ont kend worden, dat Maragon verdienste lijk werk deed. Hij werd uitgeleend als particulier detective aan de Regerings instantie, belast met het controleren van door de regering gecharterde sche pen, wier operaties voortdurend een veel groter deficit opleverden dan men had voorzien. Dit bracht hem van Washington naar de havenstad Phila- delphia. In een zeemanskroeg voerde hij een der opvarenden van een tank schip zo dronken, dat de man zich ge willig zijn monsterpapieren liet ontrol len en „voor pampus" in de kroeg ach terbleef. terwijl John Maragon zijn In de Staatscourant is de prijzenbe- schikking vervoer met huurauto's 1949 afgekondigd. Met ingang van 1 Sep- témber is de prijs vrijgelaten voor het interlocale "personenvervoer met huur auto's en het z.g. bijzondere personen vervoer met huurauto's, voornamelijk het rouw- en trouwrijden. Het hoogst toelaatbare tarief voor lo caal vervoer per taxi is thans 1, voor de eerste 400 beladen afgelegde meters of gedeelten daarvan. Voor Am sterdam is dat bedrag 0,70, voor Den Haag 0,75, voor Rijswijk idem, voor Rotterdam 0,90. Dit steeds te vermeer deren met 0,10 voor iedere volgende tot het uitstappen afgelegde of aange vangen 400 meters. Wachten: 0,10 per twee en een halve minuut, nachttoeslag van 16 uur 50 proc. Het tarief moet op een voor de passagiers duidelijk zichtbare en leesbare wijze in de auto zijn aangebracht. (Van onze correspondent te Stockholm) Gelijktijdig met de uitbreiding van de Baltische havens tot Russische mi litaire steunpunten, worden overeen komstige maatregelen getroffen voor de havens aan de Oostzee, die liggen in de Russische zone van Duitsland. Het doel van de Russen zou zijn, aldus meldt de Berljjnse correspondent van het Stockholmse blad „Dagens Nyheter" een aanvalsbasis tegen Lübeck en het Noord-Oostzeekanaal te vestigen. Vol gens mededelingen van de correspon dent gaat het >n de eerste plaats om herstelwerkzaamheden aan de Oostzee havens Wismar, Warnemünde, Rostock, Stralsund en Sassnitz. Gelijksoortige werkzaamheden zijn enige tijd geleden begonnen In het gebied van Greifswald bij de monding van de Ryck en verder in de onder Pools toezicht staande ha ven Stettin. Al deze werkzaamheden gebeuren op initiatief van Rusland. Het gehele project is opgenomen in het Russische vjjfjarenplan. Op de keper beschouwd, betekent 't intensief werken aan de Duitse Oost zeehavens, dat de Russen zich een vei lige transportweg voor de herstelbeta lingen uit de lopende productie willen verschaffen. Op het ogenblik gaan deze leveranties per spoor door een gebied, In de overtuiging, dat het Pond Ster ling in een nabije toekomst zal worden gedevalueerd, verwachten de New Yorkse bankiers wijzigingen in de in ternationale wisselkoers. Deze maat regel zou een weerslag kunnen hebben op 30 of meer valuta's, schrijft het „Journal of Commerce". Hetzelfde blad zegt, dat volgens ramingen van de jong ste inlichtingen het resultaat er dan als volgt zou uitzien: Bij devaluatie van 't Pond zouden de munten van Canada. Argentinië, Noorwegen. Denemarken. Portugal, Spanje. Turkije. Zuid Afrika, Australië, Nieuw Zeeland. Ierland, In- die. Pakistan. Ceylon. Hongkong, Straits Settlements. Egypte Irak en Israël on getwijfeld volgen, t In Brazilië bestaat daartoe 50% kans. De devaluatie van de Belgische franc wordt wel mogelijk geacht, doch niet in die mate als van het Pond. De Bel gische franc, zo zegt het blad, is een harde munt", doch de prijzen van de r.aar de Ver. Staten uitgevoerde Belgi sche producten zijn hoog. De Franse franc toont veel gelijkenis met die van Belgie, hoewel zij niet zo stevig is. Men denkt aan een gedeeltelijke deva luatie van de Franse munt. De positie 1 an Italië ligt zowat tussen die van Belgie en Frankrijk in. In Zwitserland en Mexico worden geen veranderingen verwacht. Iran zou de devaluatie nog enige tijd kunnen uitstellen. Nederland werd niet genoemd. De goudprijs De Amerikaanse minister van finan cien Snyder heeft medegedeeld nog steeds tegenstander te zijn van verho ging van de goudprijs. Hij ontkende op desbetreffende vragen niet. dat bij de komende Brits-Candees-Amerikaanse financiële besprekingen de devaluatie kwestie ter tafel zou komen, al noemde hij dit een kwestie voor het Internati onale Monetaire Fonds. Hij had van de komende besprekingen goede verwach tingen. datbij tijd en wijle volkomen wordt beheerst door de Poolse en Oekraïnse verzetsgroepen. De Russen streven er naar de spoorlijnen naar de Oostzee kust en de daar aanwezige havens zó uit te breiden, dat een veilig vervoer over zee bewerkstelligd kan worden. Kijkt men verder, dan moet men con stateren, dat al deze voorbereidingen ten doel hebben een strategische basis te vormen voor eventuele oorlogshan delingen. Enige maanden geleden werd onder de Duitse arbeiders en technici, die in de betreffende Oostzeeliavens werken, een zuiveringsactie gehouden en slechts diegenen, die als „politiek betrouw baar" waren gekwalificeerd, konden hun werk voortzetten. Grote uitbreidingen. De Duitse arbeiders zijn onderge bracht in volkomen afgezette gebieden rondom de havens. De haven van Wis mar heeft nieuwe kaden en kranen, evenals nieuwe zijsporen gekregen. De werven zijn, evenals in Warnemünde, aanmerkelijk uitgebreid en in laatst genoemde haven is het aantal arbeiders van 570 gestegen tot 1500. In de toe komst zal dat aantal verhoogd worden tot 4.000. De haven van Warnemünde is van 7 tot 12 meter uitgediept, er is een droogdok geïnstalleerd, dat vaar tuigen tot 15.000 ton kan dragen. De bouw van nog twee dergelijke dokken is ter hand genomen. Het plan bestaat verder de tegenwoordige „Thalmann"- werf in Maagdenburg, die reeds nu schepen tot een gewicht van 6000 ton kan repareren, over te brengen naar Rostock. In Stralsund worden nieuwe kleine re motorboten gebouwd, die bestemd zijn voor het verkeer in de Zwarte Zee. Deze schepen hebben een bemanning van 16 koppen en worden in Königs- berg verder uitgerust. De haven van Sassnitz, die naar officiële Russische mededeling de „grootste vissershaven van de Oostzone" zal worden, wordt tot 12 meter uitgediept. In Stettin, waar de werf „Vulkan" gedurende de oorlog de Duitse U-boten repareerde, worden nieuwe grote reparatie-inrichtingen voor Russische oorlogsschepen ge bouwd. In de loop van }948 onderzochten Russische experts grondig de toestand van alle Duitse Oostzeehavens in dg Russische zone. In dit verband zij nog vermeld, dat er op het ogenblik hard gewerkt wordt om de tijdens de oorlog beschadigde of gezonken Duitse vaar tuigen in de door de Russen beheerste gebieden langs de kust deels te repa reren, deels te bergen. In Warnemünde werden voer dit doel speciale pontons gebouwd. Met behulp van deze pon tons heeft men o.a. het Duitse- schip „Asta" en andere troepentransportschepen ge borgen. Het gewicht van deze schepen ligt tussen de 12.000 en 18.000 ton. plaats aan boord innam. Het resultaat van dit alles was, dat Maragon de reis naar Nieuw Zeeland en terug mee maakte en tot zijn genoegen constateer de, dat collega's in Philadelphia aan de kade stonden met een bevel voor de arrestatie van de kapitein en de eerste officier in hun zak. John Maragon had een grootscheepse fraude ontzenuwd. „Vrienden maken" John Maragons gezag en relaties in Washington namen zienderogen toe. Een van de grote spoorwegen, de Baltimore and Ohio, bewoog hem er toe de maatschappij in de Regeringsstad te willen vertegenwoordigen. Dit behelsde voornamelijk „vrienden maken" een gebied waarop Maragon mateloze ta lenten aan de dag legde. De spoorweg maatschappij was er tevoren niet in geslaagd ook maar een redelijk percen tage van het regeringsvervoer te be machtigen. Met lede ogen had men ja renlang moeten toezien hoe de ver- voerscontracten voor lange vrachttrei- nen met allerlei materiaal aan de con current, de Pensylvania Spoorweg wer den toegewezen. Met zijn flair voor persoonlijke contacten maakte John Maragon aan deze „wantoestand" spoe dig een einde. Zijn gemoedelijke oubol ligheid, zijn gulle lach, zijn onuitputte lijke grappen en grollen wonnen hem bij de dag nieuwe vrienden. En hoe gaat het: wanneer er dan toch een nieuw vervoerscontract gesloten moest worden was men eerder geneigd „John- ny" op het kantoor te ontbieden, dan een wild-vreemde. In zaken gooit men elkaar liever de bal toe, dan dat men aan vreemden de klandizie verleent. De mate van succes, die Maragon als vertegenwoordiger van de Baltimore Ohio oogstte blijkt uit harde cijfers. Telkenmale wanneer een lid van het Huis van Afgevaardigden of van de LINTJESREGEN IN RUSLAND. Radio Moskou publiceert een lange lijst van generaals, officieren en man schappen van de „organen en troepen van de departementen van staatsvei ligheid en binnenlandse zaken", die door het praesidium van de opperste Sowjet zijn onderscheiden wegens de „succesvolle uitvoering van een spe ciale regeringstaak". CANADEES SCHIP IN SCHELDE AAN DE GROND GELOPEN. Het Canadese s.s. „Mont Gaspe" is bij de Nollen op de Schelde, waarschijn lijk door de mist, aan de grond gelo pen. Het schip is 7159 brt reg. ton en was op weg naar Rotterdam. Sleep boothulp van Vlissingen is uitgevaren. Senaat in het harnas te Washington overlijdt, is het de gewoonte dat een deputatie van het Congres de gevallen broeder op zijn laatste reis begeleidt. Men laat daarvoor veelal een speciale trein lopen. In schrille tegenstelling tot de somber geplooide gezichten der rei zigers is de concurrentie der verschil lende maatschappijen, die alle trachten deze laatste reis van het parlementslid over hun rails te doen verlopen. Hoe dan ook: gedurende de tijd dat Mara gon de Baltimore Ohio in Washing ton vertegenwoordigde, overleden er ruim 150 parlementsleden. Het was zijn triomf om vandaag de dag nog te kun nen rapporteren, dat negentig procent van al deze extra-treinen inclusief de begrafenistrein van president Roo- sevelt de faciliteiten van zijn maat schappij gebruikten. In deze functie was Maragon de hou der van een permanente pas tot het Witte Huis. Bij bezoeken van buiten landse staatshoofden kreeg hij vaak op dracht de speciale treinen te organise ren, nodig om de gast de juiste eer te betonen. Bij deze besprekingen heeft Maragon uiteraard de gelegenheid te baat genomen om de hand te drukken van president Truman in het bijzon der wanneer er fotografen aanwezig waren. In parfum Toen, kort na de oorlog, een grote firma in Chicago de diensten van Ma ragon aanzocht om in Parijs parfum- essences te gaan kopen, wist hij ook aan de overzijde van de Oceaan nieu we zakenvrienden te maken; de foto's van „ik en Harry" droegen uiteraard niet weinig bij aan de diepe indruk, die hij op de Franse parfum-magnaten maakte. Bij zijn vertrek liet hij een levensgrote champagnefles vullen met essence en tijdens de reis huiswaarts vertelde hij iedereen aan boord, dat hij een levensgrote fles champagne voor de „Trumans" uit Frankrijk had mee genomen. Minder onder de indruk wa ren echter de douanebeambten in New York. Noch de speciale pas tot het Witte Huis noch de foto's van Maragon en Truman, noch de verontwaardigde verzekeringen van Maragon, dat het toch niet aanging dat de ruwe handen der douaniers een champagne-fles, die voor de president bestemd was te ope nen een groot deel van de inhoud zou dan onvermijdelijk verloren gaan! begon men met een levensgrote kur kentrekker de levensgrote kurk te ver wijderen. Op dat ogenblik gaf Mara gon toe, dat er geen champagne in de fles zat, maar een veel kostbaarder ar tikel: essences. Ook die wilde hij aan de Trumans geven. Daar was ook niet het minste bezwaar tegen, zei de doua nier: voor S 1650 aan invoerrechten kon Maragon de fles zo meenemen. „Niemand kwaad gedaan" Maragons grootste triomf was echter zijn rol in de Amerikaanse missie naar Griekenland. De berooide emigrant, die zijn land had verlaten om elders zijn geluk te zoeken, kwam weer in zijn geboorteplaats terug, een groot man, met foto's waarop hij naast de presi dent van zijn nieuwe land stond en met zijn pas, die hem altijd toegang gaf tot het Witte Huis. John Maragon vertoeft deze week op nieuw in Washington. Een senaatscom missie, die een onderzoek instelt naar wantoestanden, veroorzaakt door lieden die in de hoofdstad als „makelaars van goede relaties" optreden en hun al dan niet vermeende persoonlijke betrekkin gen met kopstukken van de regering gebruiken om zakenlieden, tuk op re geringscontracten, voor grote bedragen in de juiste kringen te introduceren, wenst ook hem te horen. Boze tongen hebben ook over John Maragon boze dingen gefluisterd. „Och", is Johns re actie vóór de zitting geweest, „wie zou er van mij iets kwaads kunnen be weren. Ik heb niemand ooit iets kwaads gedaan". De 18-jarige Engelse student Philip Mickman is er In geslaagd Het Kanaal over te zwemmen. 23 uur en 13 minuten nadat h|j bKaap Gris Nez startte, ging hij te Kingsdown aan land. Het was toen 5 uur 5J minuten. Na de geslaagde Kanaaltocht wordt Philip door zijn vader (rechts) geluk gewenst met zijn prestatie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5