w A.N.W.B. eert de werkers van de weg Het Engelse volk beduusd De bestrijding van droogte op grasland zonder polderwater Weg< uitgebreid Half millioen Amerikaanse mijnwerkers staken P/'m, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur Onze landbouw moet meer produceren Tabakszaak te Krommenie uitgebrand Nieuwe processen in Slowakije De „Times" verwacht hogere lonen Gebrek aan dekpersoneel bij de kustvaart Proeven op de Geestmergronden en in de Wieringermeer Scheepvaartberichten Onderscheidingen voor plichtsgetrouwe chauffeurs lenwacht zal worden Zaterdagmiddag heeft het gewest Noord-Holland van de ANWB een druk bezochte districtsvergadering gehouden rft Paviljoen Kinheim te Alkmaar. Tfl- eens deze bijeenkomst, die onder lei' ding stond van de heer H. Ploeg, lid van het dagelijks bestuur en lid van de Provinciale Staten van Utrecht, werden oorkonden en andere onderscheidingen uitgereikt aan een groot aantal chauf feurs, ter gelegenheid van het feit, dat zij hetzij 12 jaar hetzij 'n kwart eeuw in functie waren, waarbij het aantal veroorzaakte ongelukken te verwaarlo zen valt. Bovendien vormden twee on derwerpen hoofdpunten der besprekin gen, namelijk de wegenwacht en de kwestie der wegwijzers. De bijeenkomst werd geopend met een welkomstrede door de voorzitter, waarbij de heer Ploeg van de gelegen heid gebruik maakte, enkele woorden van herdenking te wijden aan de over leden bondsfunctionarissen, de heren Edo Bergsma, oud-voorzitter en oprich ter van de ANWB en baron Kraayen- hoff, het verdienstelijke oud-bestuurs lid. Warme gedachten gaan naar deze beide heren uit, aldus de heer Ploeg en door hen te herdenken vervullen wij een plicht van dankbaarheid. De voor zitter wees vervolgens op de groei van de bond, die thans 230.000 leden telt en die alle lagen en groepen van de be volking omvat. Het feit, dat het leden tal niet daalt, mag verheugend ge noemd worden, gezien de vele financi ële offers, die ons volk zich moet ge troosten. Spreker wees vervolgens op de uitgaven van de bond, waaronder binnenkort ook een weekblad voor mo torrijders zal zijn en die tot het beste behoren, wat in Nederland verschijnt. Ook het „troetelkind" van de ANWB bracht hij ter sprake, de Wegenwacht, die 76.000 leden telt, min of meer het verzadigingspunt, dat immers daar ligt, waar het aantal auto's op de weg be reikt wordt, Uitbreiding is echter no dig. Langere diensturen, werk op Zon dag en uitbreiding van het wegennet, door de gele rijders bestreken, zullen onvermijdelijk zijn. Nadat de secreta ris, de heer Van Es, hoofd van het kan toor Amsterdam en de afdelingsconsul, de heer Wegener Sleeswijk, het hunne hadden gezegd, werden notulen en jaar verslag onder dankzegging goedge keurd. Uit het jaarverslag willen wij aanstippen, dat thans in 12 gemeenten proeven worden genomen met verlich ting der wegwijzers, dat op verschil lende plaatsen reeds bondsavonden zijn gehouden, terwijl Heiloo. Schagen, Enkhuizen en Aalsmeer nog zullen vol gen, vóór het jaar ten einde is. Het le dental van het gewest daalde van 55.675 in 1948 tot 53.936 in 1949. Op de aanbeveling voor de benoeming van een afdelingsconsul werd vervolgens op voorstel van de voorzitter geplaatst de heer Wegener Sleeswijk. die verklaarde een benoeming te zullen accepteren. Als tweede werd aanbevolen de heer Bonga. Voor de plaatsvervangende af delingsconsul werd nog geen beslissing genomen, hoewel de voorzitter de heer IJssel de Schepper uit Haarlem noem de. Zowel de heer D. Breebaart (Hoog woud! als de heer D. J. Scheffel (Alk maar) had tegen deze regeling bezwaar. Men dient iemand uit 't centrum van de provincie te nemen, die bovendien be kend is met het werk eens consuls. Onderscheidingen. Een warm applaus ontketende de huldiging van de heer Hootzand, die niet minder dan vijfentwintig jaar lang de functie van consul heeft vervuld. Er zijn 108 consuls, zo zeide de voorzitter, waarvan er vier niet helemaal voldoen, zoals uit het verslag bleek. De overige 104 zijn prima. En om 25 jaar lang pri ma te zijn, dat valt niet mee. De fraaie plaquette, die de heer Rootzand in ont vangst had te nemen, noemde de heer Ploeg dan ook ten volle verdiend. Een categorie verdienstelijke Neder landers was vervolgens aan de beurt. Niet minder van 29 chauffeurs met 12 lA dienstjaren en acht,van hun collega's met 25 jaren achter het stuur werden gehuldigd voor deze feiten. Een bij- tonder woord, van hulde sprak de heer Ploeg tot de heren Hagens en Harskamp die lange tijd achtereen in dienst waren van de familie Röell Verder waren er /ijf-en-twintig chauffeurs van de firma Maarsse en Kroon uit Amsterdam en snkelon uit onze omgeving, t.w. de heren D. Blauwboer, Beentjes en Oom van de firma Eecen uit Oudkarspel en de heer Brandshof van de kaashandel Gouda uit Alkmaar. Zij allen hadden het ere-insigne van de A.N.W.B. als mede een fraaie oorkonde in ontvangst te nemen. Bij de toepasselijke woorden waar mede de voorzitter een en ander aan kondigde maakte hij van de gelegen heid gebruik, om erop te wijzen, dat de veiligheid op de weg van zo eminent belang is. En deze mensen, aldus spr., zijn nooit oorzaak van enig ongeval geworden. Daarom worden zij hier ge huldigd, waarbij de A.N.W.B. zich het recht aanmatigt (zo zeide de heer Ploeg) om op te treden namens het gehele Nederlandse volk. Rondvraag Vóór de rondvraag begon had de heer Rienkstra, directeur van de afde ling wegen en verkeer, gelegenheid iets te vertellen over de wegenwacht. Enkele leden namelijk waren geval len over het woord „troetelkind" en waren van mening, dat andere onder delen, b.v. de wegwijzers, er stiefmoe derlijk afkwamen. De heer Rienkstra wees erop, dat de wegenwacht een aparte organisatie is, in zekere zin self-supporting. Er zijn immers de le den, die een extra-contributie moeten betalen, waarvan een eigen kas wordt gevormd, waaruit de onkosten worden bestreden. Met de overige onderde len van de ANWB is dat niet het ge val. Daar komt alles uit de grot po' Zoals reeds in het begin aangestipt, zal het binnenkort noodzakelijk zijn, de wegenwacht aanzienlijk uit te brei den, welke uitbreiding niet geleidelijk zal kunnen gaan, maar ineens royaal zal moeten worden opgezet. De heer Scheffel had moeilijkheden ondervonden aan de grens. Hij raakte, zoals hij zeide, in de war tussen al die uniformen. Douane, deviezenamb tonaren, politie, militairen, alles loopt dcor elkaar. Spr. drong aan op ver eenvoudiging van de procedure en op een uniforme regeling. Uiteraard kan de A.N.W.B. in deze zaak niets meer doen dan verzoeken en adviseren. Hetgeen vanzelfsprekend zal geschie den. De heren Oskamp en Ivangh stelden vragen over het kamperen. De eerste op Texel, de tweede in Schoorl Alle overige vragenstellers kozen tot onderwerp de wegwijzers. Daarop was nogal wat critiek. De heer Breebaart wees op de fouten, die vaak op de verkeersborden voorkomen. Zo staat er in de buurt van Verlaat een weg wijzer naar ENKHUZEN, terwijl dat toch moet zijn Enkhuizen. De heer Bakker zag een wegwijzer ten Zuiden van Wieringerwerf, die 19 kilometer naar Medemblik aangeeft, terwijl dit maar 10 kilometer is. De heer Boots man drorc aan op borden voor door gaand verkeer, vooral in de grote steden. Over de kwestie van de wegwijzers zeide de heer Rienkstra, de vragers beantwoordend tenslotte nog, dat het schilderen centraal geregeld is. Vier firma's doen het werk in het gehele land. En waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar spr. was wel gevoelig voor het argument, om de schilders eerst contact met de plaat selijke consuls te laten opnemen. Dat zou het aantal fouten kunnen ver minderen. Overigens betreurde spr. het, dat de consuls eerst nu met hun klachten komen. Waarom deze niet direct naar voren gebracht? Wat de kwestie van de plaatsnaamborden be treft, deze materie zal binnenkort bij nieuwe wet geregeld worden, zodat dan de A.N.W.B. er geheel van af zal zijn. De leden van de Amerikaanse ver enigde mjjnwerkersbond, die onder leiding staat van John Lewis, zijn gister begonnen met een staking ter ondersteuning van hun eisen met be trekking tot pensioenen en sociale voor zieningen. Men verwacht, dat vanavond het grootste deel der 460.000 mijnwerkers in staking zal zijn gegaan onder de leus „Geen pensioen, geen werk". De mijnen in Pennsylvanie en West- Virginia meldden reeds, dat er geen enkele arbeider op het werk verscheen. De Britse minister van financiënSir Stafford Cripps, heeft de devaluatie van het Pond Sterlingmet 30 pct.f bekend gemaakt. Verscheidene andere landen hebben dit voorbeeld gevolgd. Omdat de Nederlandse regering nog geen besluit heeft genomen over de weg, die onze gulden zal moeten inslaan, is de Aimsterdamse effectenbeurs Maandag en Dinsdag gesloten. Dezer dagen werd het gouden jubi leum van het Centraal Bureau van de Nationale Coöperatieve Aan- en Ver koopvereniging voor de Landbouw te Scheveningen gevierd. In een herdenkingsrede bracht de voorzitter van het bestuur, de heer H. D. Louwes, nog eens met nadruk naar voren, dat samenwerking vóór alles noodzakelijk is, niet alleen tussen de boeren onderling, maar ook tussen de landbouworganisaties. Minister Mansholt wees er op, dat in verband met de grote toeneming van het Nederlandse volk, dat toch al meer landbouwproducten afneemt dan voor de oorlog het geval was, de landbouw productie zal moeten worden vergroot. Het is de grote taak van de landbou wer in de toekomst aan deze grote vraag te voldoen; de landbouwers moe ten er mede toe bijdragen, dat in de toekomst, zonder Marshall-hulp, de be groting op landbouwgebied sluitend kan worden gemaakt. Indien, aldus de minister, de landbouwproductie niet met tientallen procenten wordt ver hoogd, zal de levensstandaard van het Nederlandse volk sterk dalen. Na het ophouden van de Marshall-hulp zal de landbouw, tezamen met de industrieën de volle honderd procent moeten dek ken. Van deze 100% krijgen de zware industrieën ongeveer 50%, de land bouw 25% en de op de landbouw ge baseerde industrieën ook 25%, doch de landbouw en de daarop gebaseerde in dustrieën krijgen tezamen ongeveer 60% of wel ter waarde van 700 k 800 millioen gulden per jaar. Hier moet dus een voorzichtige, doch doortastende po litiek worden gevoerd. Minister Mans- holt is er van overtuigd, dat de land bouw volkomen in staat is de toe gewezen taak te volbrengen. Gistermorgen om tien uur ontstond brand in de sigarenwinkel van de heer Palmboom, Blok 36 te Kromme nie. De vrijwillige brandweer, die het vuur met drie stralen bestreed, slaag de er niet in dit te blussen. Het pand brandde geheel uit. Inboedel en win kelvoorraad gingen verloren. De oorzaak moet waarschijnlijk worden gezocht in het niet goed functioneren van een gaskachel. Slowaakse strafrechtbanken zullen een ongenoemd aantal personen be rechten, die beschuldigd zijn van rebel lie, zo wordt in het te Bratislawa ver schijnend juridische blad „Wet en Le ven" medegedeeld. De beschuldigingen houden verband met een „grote voor bereide actie tegen de Staat". De be schuldigden zouden hebben getracht ,het staatssysteem omver te werpen onder het voorwendsel de godsdienst vrijheid te beschermen.". geen eenstemmigheid over vestigingseisen voor de landbouw Deskundigen, verenigd in de com missie grondgebruik van de Stichting voor de Landbouw, hebben geen eens luidend advies over te stellen vesti gingseisen voor de landbouw kunnen uitbrengen. Vestigingseisen ten aanzien van credietwaar ligheid werden afge wezen. Over te stellen eisen aan bedrijf en persoon is men het niet eens kun nen worden. (Van onze Londense correspondent) De mededeling van Sir Stafford Cripps is in Engeland ingeslagen als een bliksemslag uit heldere hemel. De devaluatie van het Pond vormt het ge sprek van de dag. Allerwege spreekt de man in the street over de gevolgen, die deze devaluatie voor hem zal heb ben. De verhoging van de broodprijs met penny laat niet na indruk te maken. Talrijke levensmiddelen, waar in meel verwerkt wordt, zullen naar de mening van de bevolking in prijs stijgen, zodat de devaluatie wel dege lijk van invloed zal zijn op de cijfers in het huishoudboekje. De Engelse huismoeders bespreken Cripps' schok kende tijding in de underground, op straat en in de winkels. Daar verwacht wordt, dat ook dq prijs van de aardappelen zal stijgen, slaat men allerwege aardappelen in. Over het algemeen is men gedepri meerd en beduusd. Een geliefd onder werp van discussie is de vraag van welke betekenis de val van het Pond zal zijn op de aanstaande spoorweg staking. De Engelse pers is geschokt. De „Daily Mail" schrijft over een „Ontzet tende schok", de „News Chronicle' noemt de devaluatie dramatisch, maar een nieuw begin op de weg naar her stel. Ook de „Daily Telegraph" is ver rast, temeer waar de City een minder ingrijpende devaluatie had verwacht, De koers is lager gesteld, aldus het blad om de Engelse export een nieuwe kans te scheppen. Het noemt de devaluatie echter tevens een wanhopige poging om het buitenlandse vertrouwen in 't pond sterling te herstellen en knoopt hier aan de verwachting, dat ook de ben zine wel duurder zal worden. De „Times" verwacht, dat de lagere koers zal leiden tot een eis voor hogere lonen en als deze lonen dan toegekend zouden worden, zal het voordeel van de devaluatie weer teniet gedaan zijn. Het zou veel beter geweest zijn, aldus de Times, als men hier in Engeland eerst bezuinigd had en een strenger toezicht had toegepast op de particulie re credieten. Het blad acht het van het hoogste belang, dat de lonen niet hoger worden en men de noden van grote gezinnen en ouden van dagen opvangt door een provisie. Het blad besluit met de opwekking, dat het Engelse volk hoe men de waarheid ook mag ver mommen de toestand recht in het gezicht moet kijken. Het zal zowel hulp als leiding nodig hebben. 170. Pim, Pam en Pom voelen zich helemaal niet op hun gemak, ondanks de vriendelijke woorden van Dubbel dik Hij heeft de hondjes alle drie op schoot genomen en bekijkt hem nog eens goed H'm. niet al te vet mis schien. maar toch wel lekker mals zegt hij met zijn tong klakkend De drie broertjes rillen bij deze woorden Daar meldt zich één van de boom- schudders „De boom is leeg Sire!" .Helaas, helaas", zucht Dubbeldik. Wat mij betrefte had het diner nog wat uitgebreider kunnen zijnMaar het zal me er niet minder om sma ken". De andere kano's worden nu ook gewaarschuwd en wordt de terugtocht naar Panko-dorp aanvaard. Pepi is voor alle zekerheid maar gebonden, want de koning heeft al dadelijk ge zien dat hij hier met een sterke aap te doen heeft Hij weet echter niet. dat hij met Pepi. de zoon van Samba te doen heeft, anders had hij zich mis schien nog wel even bedacht! prijsval aardappelen dit jaar niet verwacht Uit thans beschikbare gegeven om trent de aardappelsituatie kan gecon cludeerd worden, dat dit jaar geen en kele aanleiding bestaat tot enige prijs- val voor aardappelen. De akkerbouw commissie van de Stichting voor de Landbouw kwam tot deze conclusie en voegt hieraan toe, dat de prijs zich haars inziens cp een redelijk peil zal handhaven. verliezen bij de darul islam Uit welingelichte zijde wordt te Ba tavia vernomen, dat in het tijdvak van 13 tot en met 16 September bij de voortgezette patrouillegevechten ten Zuiden van de lijn Garut-Tasikmalaja tussen Nederlandse patrouilles en ben den van de Darul Islam, van laatstge noemde 73 man zijn gesneuveld. Aan Nederlandse zijden werden geen ver liezen geleden. Onze kustvaart, waaraan nog steeds nieuwe vaartuigen worden toegevoegd, heeft de laatste tijd een groot tekort aan dekpersoneel. Gezagvoerders en stuur lieden zijn er genoeg, doch matrozen en lichtmatrozen zijn niet voldoende beschikbaar. Het gevolg hiervan is dat men er de laatste tijd weder toe overgegaan is Duitse zeelieden aan te monsteren, hetgeen voor de oorlog eveneens het geval was. Dat er een groot gebrek aan matro zen en lichtmatrozen is, moet worden toegeschreven aan het feit, dat er te veel jongelieden, die nog geen voldoen de vaartijd hebben, in de militaire dienst worden opgeroepen en tevens, dat er verscheidene bevaren matrozen thans de zeevaartscholen bezoeken om hun stuurmansdiploma te behalen. koninklijk paar naar „midzomernachtsdroom" Ter gelegenheid van het officiële be zoek dat H. M. de Koningin en z. K. H. Prins Bernhard Donderdag aan Am sterdam zullen brengen, wordt in de Stadsschouwburg een galavoorstelling gegeven, verzorgd door de Stichting Amsterdams Toneelgezelschap, dat de „Midzomernachtsdroom" van William Shakespeare met muziek van Felix Mendelssohn zal opvoeren. De konink lijke gasten zullen deze voorstelling bijwonen. tweede kamerlid steinmetz neemt ontslag De heer W. Steinmetz te Amsterdam, die voor de KVP zitting had in de Tweede Kamer, heeft met ingang van heden zijn ontslag als lid van dit col lege ingediend. Men kan dat met tezame„ 140 ha grasland, hebben een fnfUtMtiesysteein opgebouwd, waarbij het water wordt gehaald uit de Schulp. infiltraUesysteem pg eIectro-motoren, d.e vooral werken op nacht, vaart Men gebruikthier «w de heer w Borst castricum. tarief (zeer goe P die langs en door het land lopen. Deze grond- Men maalt het wa er n doorlatendheid, zodat gemakkelijk alle soort - grof duinzand - h^ft een g moet hebben wordt de t land wordt van de eerste afdeling. Het land lag de hele zomer fris Ïroen en de combinatie is er gelukkig mee. Inlichtingen verstrekken graag de molenaar Borst en het bestuur. Land onder Bakkum, dat niet be vloeid wordt, lag reeds vroeg in deze zomer dor en dood. Er is maar een remedie: water! Als er geen water te vinden is in verre omtrek, wat dan- Dan moet men naar de diepte en net welwater opzoeken. Daarvoor is no dig, dat een boorput wordt gegraven, zo diep, dat men zelfs bij fors gebruik de wel niet kan uitputten. Op deze nortonbuizen moet een molen geplaatst worden, die het water naar boven brengt. Wij waren eerst bang, dat dl. water te koud zou zijn, maar de prak tijk bewijst, dat dit geen bezwaar is. Men kan deze nortonpomp bekijken op het bedrijf van de heer D. de Graaf, Betjeshoeve te Heiloo. De heer De Graaf bezit een nortonpomp, die gedreven wordt door een ruim 4 p.k. electro-moter, aangesloten op de elec- trische leiding langs de weg. Het mo torhuis is voorzien van een dag- en nacht-tariefmeter. Deze motor slaat enorm veel water uit, zodat van 8 tot 12 ha gemakkelijk geïnfiltreerd kun nen worden. De doorlatendheid is zo groot, dat de greppels circa 18 meter van elkaar liggen en toch alle land goed vochtig wordt. (Men leze goed; vochtig en niet nat). Dit is het aangewezen systeem voor hoge en droogliggende gronden, waar bij de electro-motor kan worden ver vangen door een benzine-motor. Het is wel zeer gewenst, om de nortonpomp op het hoogste stuk land aan te bren gen. Met het „sawah"-systeem kan men dan ook de lager gelegen gedeel ten infiltreren. De kosten komen er gemakkelijk uit door de meerdere hoeveelheid gras. Het grasbestand wordt beter door infiltratie en van „watergras" wat sommigen vrezen is geen sprake, Engels raai en ruwbeemd en klaver tieren er zeer welig. Het gras krijgt een hoog waarderingscijfer. Het lijkt ons wel gewenst door een zeer des kundig puttenboorder een berekening te laten maken, hoe wijd de norton pomp moet zijn, om een capaciteit te verkrijgen, die aansluit op de te infil treren oppervlakte. Dit is de aangewezen oplossing voor alle verdrogende gronden langs de duinen en zandstreken in ons land. Bovendien beschikt men steeds over goed drinkwater voor het vee. De Wieringermeer is diep ontwaterd in vele afdelingen, terwijl afdeling A geïnfiltreerd is. Ons enige bezwaar is hier, dat men het infiltratiewater meestal op constante hoogte houdt. Wij zouden met het oog op de zuur stofvoorziening liever een wisselend peil zien, al naar de behoefte. Een der Wieringermeerboeren zag dit jaar zijn aardappelen verdrogen. Hij liet water toe uit een der kanalen en binnen drie dagen waren ze er weer: fris en monter. Wil de buurman in zo'n geval geen water, dan zal men diens drains eerst moeten afsluiten. Trouwens er berei ken ons meer vragen uit „de Meer' Vooral het grasland tussen de bouw- akkers heeft het zwaar te verduren. Wij kunnen "^gerust zeggen, dat in droge zomers de grasteelt tussen de bouwakkers vrijwel ondoenlijk is zon der infiltratie of bevloeiïng. Over de dijk heen Een ander heeft gezegd: ik haal het water uit het IJselmeer. Hij legde een hevelbuis over de dijk heen, de ene poot" in het IJselmeer, de andere dieper aan de voet van de dijk. Met een „kattekop" boven op het dijk- lichaam wordt via een zijtak van de buis het water aangezogen. Zodra de hevel „loopt" wordt met een klep de zijbuis afgesloten. Verder loopt de buis zolang men wil zonder motori sche kracht. Dit systeem is overal toe passelijk waar het water in ringsloten en vaarten boven het land ligt. (Pol dergebieden. Zuid-Holland, enz.). In Bovenkerk hebben de meeste boerderijen een buis door de dijk van de ringvaart heen, die de boerderij van gratis water voorziet: de kraan is in de stal. Met een geringe moeite kan men op deze dijkhuizen slangen aan sluiten en het land in enkele uren be vloeien. (Dit systeem wordt ook veel in Amerika toegepast. De jonge lu- cerne-akkers zet men er enkele uren dras, waarna de klaver welig gaat groeien). Men ziet het: er zijn mogelijkheden. Desnoods over de dijk heen of er on der door. maar water kan er komen. Wij willen hiermede besluiten. Ons doel is geweest, alle mogelijkheden, die er zijn, te bespreken. Ieder die met de droogte worstelt, kan het sy steem dat voor zijn land het meest geeigend is. er uit halen. Als het weer droog wordt in volgende jaren, moet men klaar zijn. Nu reeds bereiken ons berichten van grote resultaten na infiltratie. Hoewel niet precies aangegeven kan worden hoe hoog men het water voor infiltratie moet opzetten, omdat dit afhankelijk is van de grond, toch kan men vrij algemeen aanhouden op een diepte van 41 a 50 cm. beneden maai veld. Al spoedig ontdekt men dan of men hoger moet of lager kan. Mfiar men onthoude Wel vochtig, nooit nat Opmerkingen Vele afdelngen van Landbouw- maatschappijen doen verstandig om de doorlatendhsid van hun gronden te laten meten. Dat is van zeer groot be lang voor de greppelafstand of nog liever drains. Hoe minder greppels hoe liever. Of het IJselmeer geschikt is voor bevloeiïng moet eerst onderzocht wor- den, omdat het zoutgehalte een grote en negatieve rol speelt. Roest komt op geïnfiltreerd en bevloeid land nooit voor. De Landbouwvoorlichtingsdienst Noord-Holland K. BERGSMA WETHOUDERLIJK RAPPORT INZAKE VIS AFZET Vorige maand hebben de twee oud wethouders, de heren K. Koffeman en T. Visser, een tocht gemaakt door de Noordelijke en Oostelijke provincies, om het kopen van vis aan de Gem. Visafslag alhier te bevorderen. Thans hebben de twee afgetreden wethou ders een uitvoerig rapport uitge bracht aan de nieuwe Raad aangaan de hun bevindingen tijdens deze tocht. WORDT KUIL VISSERIJ VERLENGD? Officieel zal de kuilvisserij op paling met ingang van 1 October a.s. gesloten zijn. Er is echter een verzoek van de vissersverenigingen onderweg om uit stel van deze sluiting te verkrijgen, Hierop is nog geen antwoord binnen gekomen. Abbekerk, R'dam—Sydney, 18-9 van Genua Agatha (t), 130 mijl noord Surabaja van Pladju Alamak, 18-9 van Emden te Narvik Alchiba, Basra—R'dam, 18-9 te Genua Aldabi, Buenos Aires—R'dam, 18-9 530 mijl zuid Kaapverdische eilanden. Algorab, Porto Alegre—R'dam, 16-9 van St. Vincent Alde- gonda, 17-9 van Bangkok naar Pladju Alm- kerk, Bribane—R'dam, 18-9 te Melboume Amstelkerk, A'dam-W.-Afrika, passeerde 18-9 Ouessant Amstelland, A'dam-Buenos Aires, passeerde 18-9 Ouessant - Amstelstad, 17-9 van Port Said naar Bocagranda (Florida) Andijk, 18-9 van Brownsville naar Corpus Christi - Armilla (t), 20-9 van Pladju te Surabaja verwacht - Amedijk, 18-9 van New York te Norfolk - Axeldijk, 18-9 van Lako Charles te New Orleans Barendrecht, Punta Cardon-Buenos Aires, passeerde 18-9 Kaap Frio. - Ploemfontein, A'dam-Beira, 17-9 van Durban Boissevain, 18-9 van Singapore naar Batavia Congostroom, 17-9 van Novoredondo te Porto Amboin - Cottica, A'dam-W.-Indië, 17-9 van Dover - Delfshaven, 18-9 van R' dam te Philadelphia. - Delft, Valparaiso-A'. dam, 18-9 nog te Trinidad Drente, Java— New York, 17-9 te Karachi - Duivendijk, R'- dom-Vancouver, 18-9 van Antwerpen - Eem- land, A'dam-Buenos Aires, 17-9 van Santos - Erinna (t), 18-9 van Singapore naar Miri Giote Beer, A'dam-Java, 18-9 op 2744 mijl van Batavia Grote Kerk, Zanzibar—A'dam, passeerde 17-9 Ouessant Langkoeas, 17-9 van Batavia naar R'dam - Lawak, 17-9 van Khorramshar te Basra - Lekkerkerk, Calcutta- K dam, 17-9 te Genua Lissekerk, A'dam— Basra, 17-9 te Genua Loenerkerk, Mombassa -Adam, 17-9 van Walvisbaai - Lombok. Calcutta—V ancouver, 17-9 van Belawan - Lucita, 18-9 van Purfleet te Heysham - Maas, 18-9 van Trinilal te Carupano - Maaskerk, A dam—W.-Afnka, 18-9 te Calabar - Maas land, Buenos Aires-A'dam, 18-9 te Santos - Malvma, 17-9 van Singapore te Miri - Ma- doera, Java-A'dam, 18-9 van Belawan - Mariekerk, R'dam—Japan, 18-9 te Kobeuf - Mapia, 17-9 van San Francisco te Manilla Merwede, A dam-Beira, 17-9 rede Mombassa Nigerstroom, A'dam-W.-Afrika, 17-9 to Ma- 1 Ondina (t), Genua—Abadan, 17-9 te Port Said. - Noordam, 19-9 van R'dam te New Oranjefontein, Mombassa—A'dam, pas seerde 19-9 Kaap Guardafui - Papendrecht (t), 18-9 van Abadan naar Lands End. 17"9 van Bremen te Hamburg - rdcor, R dam—Porto Alegre, passeerde 18-9 Ouessant - Alkaid, 17-9 van Hamburg naar Brem^jf11 ï[aki> 77-9 van Hamburg naar Bremershaven - Baarn 17-9 van Hamburg naar Bagan, 17-9 van Tiombe naar Parigi - Bandjermasin, 17-9 van Benoa naar Bula- x1,9-9 van A'dam te Duala Japara (KRL), New York-Java, 18-9 te Penang - Jobshaven, 18-9 van Tabou naar Libreville - Kamerlingh Onnes, Iava-R'dam, 18-9 van Aden - Kota Inten, ftva-R'dam 20 uur> van Aden - Mataram, R'dam- SibaiakPiTf ut9' 23 uur' Pan teilaria - Aden W.r„ U.T' 18"9' 1830 uur- vaa Aden - Waterman, R dam-Batavia, pass. 18-9 18 uurFinisterre, 21-9 22 uur, te Bizerte R'dam. Zu,derkruis> 18"9 van Batavia Polydorus, Makassar-A'dam, 17-9 te Londen - rÏÏE !i, Batavia.-A'dani, 17-9 van Aden Anaradm 1W A"«-Vancouver, 18-9 van te Londen c n ,'1' J8"9 van Antwerpen 7 Salland, A'dam-Buenos Aires, i'-a van Santos - Sloterdijk. New York- d«TÏ8 rSeerd« 16-9 -Sommei,- Ifaarlem isT Bat\via te Singapore - Stad Dnrd n. t Van Lulea ,e Bremen - Stad nisterre^ Hue va-A'dam, passeerde 17-9 Fi- gaoore ff' 17"? va" Pladju te Sin- 17-9 Azoren ^ork—Java, passeerde Wg. Tawali' A'dam-Java, 18-9 van 17-9 van °"\nh.. Ter0' R'dam-Buenos Aires, Antwernen l 7 Tib». Buenos Aires- s«i 17-9 vJ iïïde I7"9 - To- R'dam-Java l ',e Don8«ala - Slamat, van jL u Van Colombo - Utrecht, 18-9 r', 1 te Bombay - Westerdam, New York W3Ilen%uvsSeent 18f n m' Bish°P Rocks - - Wieldrecht (tt i'7~Qava' Iff9 te Singapore dan Wnnr !i i van Dürban naar Aba- te port re°ht (t), 18-9 van Avonmouth KusJei^ teAbadan <KRL>' 18"9 Alderamin, 19-9 van R,. naIrnRMam™° Af'ïk ,22;9 va" Duenos A1"* te Rio Crand p^laicl' 18-9 van Montevideo té Bremen ~a Arkaldi*' 18"9 van R'dam passeerde ]R Q on^v R'dam-New York. dé 10 Q 20 uur SciUi« - Prins Alexan- Ant'weroen ontn'ate Hamburg Tero, -.werpe,-Buenos Aires, 18-9 6 uur Oues- w«pe„?eP„T s - T'b". Buenos Aires-Ant- w'Tet P f„rd* 19"9' 4 uur» Ouessant - h'dam verwi 17 uur' van New York te 'dam, 2.3-0 a Veendam, New York- - uur» te Southampton -verwacht. 1 van Ci A dam te Hamburg Ke ver- naar te Lulea Buenos Aires Haarlfstvt id rt southampton -verwacht, 'upiter 19 9 van Curasao naar Cub. - New Orie»" Avdam te Hamburg - Ke- dv Evenair - \r"!i ïapStad' Passeerde 18-9 19-9 Li r ,7 R'dam—Buenos Aires, Jchan Wiilem per"VUU,rsch'P ,en «ak" - Prins 400 miil S'ontreal-Antwerpen, 19-9 van C.K V ,r de Scillie' Samarinda, 19-9 Savana na!w \a"C0UVer Sloterdijk, 18-9 van Surabaia pf wport News - Weltevreden, aëwtk G.&' Pf"etrd" I9-9 Bank. - Zon- newrjk, Gibraltar-A'dam, passeerde 19-9 Dow"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 4