w
A.N.W.B. eert de werkers van de weg
Het Engelse volk
beduusd
De bestrijding van droogte op grasland
zonder polderwater
Weg<
uitgebreid
Half millioen Amerikaanse
mijnwerkers staken
P/'m, Pam en Pom en het Afrikaanse avontuur
Onze landbouw moet meer
produceren
Tabakszaak te Krommenie
uitgebrand
Nieuwe processen in
Slowakije
De „Times" verwacht
hogere lonen
Gebrek aan dekpersoneel bij
de kustvaart
Proeven op de Geestmergronden en
in de Wieringermeer
Scheepvaartberichten
Onderscheidingen voor plichtsgetrouwe chauffeurs
lenwacht zal worden
Zaterdagmiddag heeft het gewest
Noord-Holland van de ANWB een druk
bezochte districtsvergadering gehouden
rft Paviljoen Kinheim te Alkmaar. Tfl-
eens deze bijeenkomst, die onder lei'
ding stond van de heer H. Ploeg, lid
van het dagelijks bestuur en lid van de
Provinciale Staten van Utrecht, werden
oorkonden en andere onderscheidingen
uitgereikt aan een groot aantal chauf
feurs, ter gelegenheid van het feit, dat
zij hetzij 12 jaar hetzij 'n kwart eeuw
in functie waren, waarbij het aantal
veroorzaakte ongelukken te verwaarlo
zen valt. Bovendien vormden twee on
derwerpen hoofdpunten der besprekin
gen, namelijk de wegenwacht en de
kwestie der wegwijzers.
De bijeenkomst werd geopend met
een welkomstrede door de voorzitter,
waarbij de heer Ploeg van de gelegen
heid gebruik maakte, enkele woorden
van herdenking te wijden aan de over
leden bondsfunctionarissen, de heren
Edo Bergsma, oud-voorzitter en oprich
ter van de ANWB en baron Kraayen-
hoff, het verdienstelijke oud-bestuurs
lid. Warme gedachten gaan naar deze
beide heren uit, aldus de heer Ploeg en
door hen te herdenken vervullen wij
een plicht van dankbaarheid. De voor
zitter wees vervolgens op de groei van
de bond, die thans 230.000 leden telt en
die alle lagen en groepen van de be
volking omvat. Het feit, dat het leden
tal niet daalt, mag verheugend ge
noemd worden, gezien de vele financi
ële offers, die ons volk zich moet ge
troosten. Spreker wees vervolgens op
de uitgaven van de bond, waaronder
binnenkort ook een weekblad voor mo
torrijders zal zijn en die tot het beste
behoren, wat in Nederland verschijnt.
Ook het „troetelkind" van de ANWB
bracht hij ter sprake, de Wegenwacht,
die 76.000 leden telt, min of meer het
verzadigingspunt, dat immers daar ligt,
waar het aantal auto's op de weg be
reikt wordt, Uitbreiding is echter no
dig. Langere diensturen, werk op Zon
dag en uitbreiding van het wegennet,
door de gele rijders bestreken, zullen
onvermijdelijk zijn. Nadat de secreta
ris, de heer Van Es, hoofd van het kan
toor Amsterdam en de afdelingsconsul,
de heer Wegener Sleeswijk, het hunne
hadden gezegd, werden notulen en jaar
verslag onder dankzegging goedge
keurd. Uit het jaarverslag willen wij
aanstippen, dat thans in 12 gemeenten
proeven worden genomen met verlich
ting der wegwijzers, dat op verschil
lende plaatsen reeds bondsavonden zijn
gehouden, terwijl Heiloo. Schagen,
Enkhuizen en Aalsmeer nog zullen vol
gen, vóór het jaar ten einde is. Het le
dental van het gewest daalde van
55.675 in 1948 tot 53.936 in 1949. Op de
aanbeveling voor de benoeming van
een afdelingsconsul werd vervolgens op
voorstel van de voorzitter geplaatst de
heer Wegener Sleeswijk. die verklaarde
een benoeming te zullen accepteren.
Als tweede werd aanbevolen de heer
Bonga. Voor de plaatsvervangende af
delingsconsul werd nog geen beslissing
genomen, hoewel de voorzitter de heer
IJssel de Schepper uit Haarlem noem
de. Zowel de heer D. Breebaart (Hoog
woud! als de heer D. J. Scheffel (Alk
maar) had tegen deze regeling bezwaar.
Men dient iemand uit 't centrum van de
provincie te nemen, die bovendien be
kend is met het werk eens consuls.
Onderscheidingen.
Een warm applaus ontketende de
huldiging van de heer Hootzand, die
niet minder dan vijfentwintig jaar lang
de functie van consul heeft vervuld. Er
zijn 108 consuls, zo zeide de voorzitter,
waarvan er vier niet helemaal voldoen,
zoals uit het verslag bleek. De overige
104 zijn prima. En om 25 jaar lang pri
ma te zijn, dat valt niet mee. De fraaie
plaquette, die de heer Rootzand in ont
vangst had te nemen, noemde de heer
Ploeg dan ook ten volle verdiend.
Een categorie verdienstelijke Neder
landers was vervolgens aan de beurt.
Niet minder van 29 chauffeurs met 12 lA
dienstjaren en acht,van hun collega's
met 25 jaren achter het stuur werden
gehuldigd voor deze feiten. Een bij-
tonder woord, van hulde sprak de heer
Ploeg tot de heren Hagens en Harskamp
die lange tijd achtereen in dienst waren
van de familie Röell Verder waren er
/ijf-en-twintig chauffeurs van de firma
Maarsse en Kroon uit Amsterdam en
snkelon uit onze omgeving, t.w. de
heren D. Blauwboer, Beentjes en Oom
van de firma Eecen uit Oudkarspel en
de heer Brandshof van de kaashandel
Gouda uit Alkmaar. Zij allen hadden
het ere-insigne van de A.N.W.B. als
mede een fraaie oorkonde in ontvangst
te nemen.
Bij de toepasselijke woorden waar
mede de voorzitter een en ander aan
kondigde maakte hij van de gelegen
heid gebruik, om erop te wijzen, dat
de veiligheid op de weg van zo eminent
belang is. En deze mensen, aldus spr.,
zijn nooit oorzaak van enig ongeval
geworden. Daarom worden zij hier ge
huldigd, waarbij de A.N.W.B. zich het
recht aanmatigt (zo zeide de heer Ploeg)
om op te treden namens het gehele
Nederlandse volk.
Rondvraag
Vóór de rondvraag begon had de
heer Rienkstra, directeur van de afde
ling wegen en verkeer, gelegenheid
iets te vertellen over de wegenwacht.
Enkele leden namelijk waren geval
len over het woord „troetelkind" en
waren van mening, dat andere onder
delen, b.v. de wegwijzers, er stiefmoe
derlijk afkwamen. De heer Rienkstra
wees erop, dat de wegenwacht een
aparte organisatie is, in zekere zin
self-supporting. Er zijn immers de le
den, die een extra-contributie moeten
betalen, waarvan een eigen kas wordt
gevormd, waaruit de onkosten worden
bestreden. Met de overige onderde
len van de ANWB is dat niet het ge
val. Daar komt alles uit de grot po'
Zoals reeds in het begin aangestipt,
zal het binnenkort noodzakelijk zijn,
de wegenwacht aanzienlijk uit te brei
den, welke uitbreiding niet geleidelijk
zal kunnen gaan, maar ineens royaal
zal moeten worden opgezet.
De heer Scheffel had moeilijkheden
ondervonden aan de grens. Hij raakte,
zoals hij zeide, in de war tussen al
die uniformen. Douane, deviezenamb
tonaren, politie, militairen, alles loopt
dcor elkaar. Spr. drong aan op ver
eenvoudiging van de procedure en op
een uniforme regeling. Uiteraard kan
de A.N.W.B. in deze zaak niets meer
doen dan verzoeken en adviseren.
Hetgeen vanzelfsprekend zal geschie
den. De heren Oskamp en Ivangh
stelden vragen over het kamperen. De
eerste op Texel, de tweede in Schoorl
Alle overige vragenstellers kozen tot
onderwerp de wegwijzers. Daarop was
nogal wat critiek. De heer Breebaart
wees op de fouten, die vaak op de
verkeersborden voorkomen. Zo staat
er in de buurt van Verlaat een weg
wijzer naar ENKHUZEN, terwijl dat
toch moet zijn Enkhuizen. De heer
Bakker zag een wegwijzer ten Zuiden
van Wieringerwerf, die 19 kilometer
naar Medemblik aangeeft, terwijl dit
maar 10 kilometer is. De heer Boots
man drorc aan op borden voor door
gaand verkeer, vooral in de grote
steden.
Over de kwestie van de wegwijzers
zeide de heer Rienkstra, de vragers
beantwoordend tenslotte nog, dat het
schilderen centraal geregeld is. Vier
firma's doen het werk in het gehele
land. En waar gewerkt wordt, worden
fouten gemaakt. Maar spr. was wel
gevoelig voor het argument, om de
schilders eerst contact met de plaat
selijke consuls te laten opnemen. Dat
zou het aantal fouten kunnen ver
minderen. Overigens betreurde spr.
het, dat de consuls eerst nu met hun
klachten komen. Waarom deze niet
direct naar voren gebracht? Wat de
kwestie van de plaatsnaamborden be
treft, deze materie zal binnenkort bij
nieuwe wet geregeld worden, zodat
dan de A.N.W.B. er geheel van af zal
zijn.
De leden van de Amerikaanse ver
enigde mjjnwerkersbond, die onder
leiding staat van John Lewis, zijn
gister begonnen met een staking ter
ondersteuning van hun eisen met be
trekking tot pensioenen en sociale voor
zieningen.
Men verwacht, dat vanavond het
grootste deel der 460.000 mijnwerkers
in staking zal zijn gegaan onder de
leus „Geen pensioen, geen werk".
De mijnen in Pennsylvanie en West-
Virginia meldden reeds, dat er geen
enkele arbeider op het werk verscheen.
De Britse minister van financiënSir Stafford Cripps, heeft de devaluatie
van het Pond Sterlingmet 30 pct.f bekend gemaakt. Verscheidene andere
landen hebben dit voorbeeld gevolgd. Omdat de Nederlandse regering nog
geen besluit heeft genomen over de weg, die onze gulden zal moeten
inslaan, is de Aimsterdamse effectenbeurs Maandag en Dinsdag gesloten.
Dezer dagen werd het gouden jubi
leum van het Centraal Bureau van de
Nationale Coöperatieve Aan- en Ver
koopvereniging voor de Landbouw te
Scheveningen gevierd.
In een herdenkingsrede bracht de
voorzitter van het bestuur, de heer H.
D. Louwes, nog eens met nadruk naar
voren, dat samenwerking vóór alles
noodzakelijk is, niet alleen tussen de
boeren onderling, maar ook tussen de
landbouworganisaties.
Minister Mansholt wees er op, dat in
verband met de grote toeneming van
het Nederlandse volk, dat toch al meer
landbouwproducten afneemt dan voor
de oorlog het geval was, de landbouw
productie zal moeten worden vergroot.
Het is de grote taak van de landbou
wer in de toekomst aan deze grote
vraag te voldoen; de landbouwers moe
ten er mede toe bijdragen, dat in de
toekomst, zonder Marshall-hulp, de be
groting op landbouwgebied sluitend
kan worden gemaakt. Indien, aldus de
minister, de landbouwproductie niet
met tientallen procenten wordt ver
hoogd, zal de levensstandaard van het
Nederlandse volk sterk dalen. Na het
ophouden van de Marshall-hulp zal de
landbouw, tezamen met de industrieën
de volle honderd procent moeten dek
ken. Van deze 100% krijgen de zware
industrieën ongeveer 50%, de land
bouw 25% en de op de landbouw ge
baseerde industrieën ook 25%, doch de
landbouw en de daarop gebaseerde in
dustrieën krijgen tezamen ongeveer
60% of wel ter waarde van 700 k 800
millioen gulden per jaar. Hier moet dus
een voorzichtige, doch doortastende po
litiek worden gevoerd. Minister Mans-
holt is er van overtuigd, dat de land
bouw volkomen in staat is de toe
gewezen taak te volbrengen.
Gistermorgen om tien uur ontstond
brand in de sigarenwinkel van de
heer Palmboom, Blok 36 te Kromme
nie. De vrijwillige brandweer, die het
vuur met drie stralen bestreed, slaag
de er niet in dit te blussen. Het pand
brandde geheel uit. Inboedel en win
kelvoorraad gingen verloren.
De oorzaak moet waarschijnlijk
worden gezocht in het niet goed
functioneren van een gaskachel.
Slowaakse strafrechtbanken zullen
een ongenoemd aantal personen be
rechten, die beschuldigd zijn van rebel
lie, zo wordt in het te Bratislawa ver
schijnend juridische blad „Wet en Le
ven" medegedeeld. De beschuldigingen
houden verband met een „grote voor
bereide actie tegen de Staat". De be
schuldigden zouden hebben getracht
,het staatssysteem omver te werpen
onder het voorwendsel de godsdienst
vrijheid te beschermen.".
geen eenstemmigheid over
vestigingseisen voor de
landbouw
Deskundigen, verenigd in de com
missie grondgebruik van de Stichting
voor de Landbouw, hebben geen eens
luidend advies over te stellen vesti
gingseisen voor de landbouw kunnen
uitbrengen. Vestigingseisen ten aanzien
van credietwaar ligheid werden afge
wezen. Over te stellen eisen aan bedrijf
en persoon is men het niet eens kun
nen worden.
(Van onze Londense correspondent)
De mededeling van Sir Stafford
Cripps is in Engeland ingeslagen als
een bliksemslag uit heldere hemel. De
devaluatie van het Pond vormt het ge
sprek van de dag. Allerwege spreekt
de man in the street over de gevolgen,
die deze devaluatie voor hem zal heb
ben. De verhoging van de broodprijs
met penny laat niet na indruk te
maken. Talrijke levensmiddelen, waar
in meel verwerkt wordt, zullen naar
de mening van de bevolking in prijs
stijgen, zodat de devaluatie wel dege
lijk van invloed zal zijn op de cijfers
in het huishoudboekje. De Engelse
huismoeders bespreken Cripps' schok
kende tijding in de underground, op
straat en in de winkels.
Daar verwacht wordt, dat ook dq
prijs van de aardappelen zal stijgen,
slaat men allerwege aardappelen in.
Over het algemeen is men gedepri
meerd en beduusd. Een geliefd onder
werp van discussie is de vraag van
welke betekenis de val van het Pond
zal zijn op de aanstaande spoorweg
staking.
De Engelse pers is geschokt. De
„Daily Mail" schrijft over een „Ontzet
tende schok", de „News Chronicle'
noemt de devaluatie dramatisch, maar
een nieuw begin op de weg naar her
stel. Ook de „Daily Telegraph" is ver
rast, temeer waar de City een minder
ingrijpende devaluatie had verwacht,
De koers is lager gesteld, aldus het blad
om de Engelse export een nieuwe kans
te scheppen. Het noemt de devaluatie
echter tevens een wanhopige poging om
het buitenlandse vertrouwen in 't pond
sterling te herstellen en knoopt hier
aan de verwachting, dat ook de ben
zine wel duurder zal worden.
De „Times" verwacht, dat de lagere
koers zal leiden tot een eis voor hogere
lonen en als deze lonen dan toegekend
zouden worden, zal het voordeel van
de devaluatie weer teniet gedaan zijn.
Het zou veel beter geweest zijn, aldus
de Times, als men hier in Engeland
eerst bezuinigd had en een strenger
toezicht had toegepast op de particulie
re credieten. Het blad acht het van het
hoogste belang, dat de lonen niet hoger
worden en men de noden van grote
gezinnen en ouden van dagen opvangt
door een provisie. Het blad besluit met
de opwekking, dat het Engelse volk
hoe men de waarheid ook mag ver
mommen de toestand recht in het
gezicht moet kijken. Het zal zowel
hulp als leiding nodig hebben.
170. Pim, Pam en Pom voelen zich
helemaal niet op hun gemak, ondanks
de vriendelijke woorden van Dubbel
dik Hij heeft de hondjes alle drie op
schoot genomen en bekijkt hem nog
eens goed H'm. niet al te vet mis
schien. maar toch wel lekker mals
zegt hij met zijn tong klakkend De
drie broertjes rillen bij deze woorden
Daar meldt zich één van de boom-
schudders „De boom is leeg Sire!"
.Helaas, helaas", zucht Dubbeldik.
Wat mij betrefte had het diner nog
wat uitgebreider kunnen zijnMaar
het zal me er niet minder om sma
ken". De andere kano's worden nu ook
gewaarschuwd en wordt de terugtocht
naar Panko-dorp aanvaard. Pepi is
voor alle zekerheid maar gebonden,
want de koning heeft al dadelijk ge
zien dat hij hier met een sterke aap
te doen heeft Hij weet echter niet. dat
hij met Pepi. de zoon van Samba te
doen heeft, anders had hij zich mis
schien nog wel even bedacht!
prijsval aardappelen dit
jaar niet verwacht
Uit thans beschikbare gegeven om
trent de aardappelsituatie kan gecon
cludeerd worden, dat dit jaar geen en
kele aanleiding bestaat tot enige prijs-
val voor aardappelen. De akkerbouw
commissie van de Stichting voor de
Landbouw kwam tot deze conclusie en
voegt hieraan toe, dat de prijs zich
haars inziens cp een redelijk peil zal
handhaven.
verliezen bij de darul islam
Uit welingelichte zijde wordt te Ba
tavia vernomen, dat in het tijdvak van
13 tot en met 16 September bij de
voortgezette patrouillegevechten ten
Zuiden van de lijn Garut-Tasikmalaja
tussen Nederlandse patrouilles en ben
den van de Darul Islam, van laatstge
noemde 73 man zijn gesneuveld. Aan
Nederlandse zijden werden geen ver
liezen geleden.
Onze kustvaart, waaraan nog steeds
nieuwe vaartuigen worden toegevoegd,
heeft de laatste tijd een groot tekort aan
dekpersoneel. Gezagvoerders en stuur
lieden zijn er genoeg, doch matrozen
en lichtmatrozen zijn niet voldoende
beschikbaar. Het gevolg hiervan is
dat men er de laatste tijd weder toe
overgegaan is Duitse zeelieden aan te
monsteren, hetgeen voor de oorlog
eveneens het geval was.
Dat er een groot gebrek aan matro
zen en lichtmatrozen is, moet worden
toegeschreven aan het feit, dat er te
veel jongelieden, die nog geen voldoen
de vaartijd hebben, in de militaire
dienst worden opgeroepen en tevens,
dat er verscheidene bevaren matrozen
thans de zeevaartscholen bezoeken om
hun stuurmansdiploma te behalen.
koninklijk paar naar
„midzomernachtsdroom"
Ter gelegenheid van het officiële be
zoek dat H. M. de Koningin en z. K. H.
Prins Bernhard Donderdag aan Am
sterdam zullen brengen, wordt in de
Stadsschouwburg een galavoorstelling
gegeven, verzorgd door de Stichting
Amsterdams Toneelgezelschap, dat de
„Midzomernachtsdroom" van William
Shakespeare met muziek van Felix
Mendelssohn zal opvoeren. De konink
lijke gasten zullen deze voorstelling
bijwonen.
tweede kamerlid steinmetz
neemt ontslag
De heer W. Steinmetz te Amsterdam,
die voor de KVP zitting had in de
Tweede Kamer, heeft met ingang van
heden zijn ontslag als lid van dit col
lege ingediend.
Men kan dat met tezame„ 140 ha grasland, hebben een
fnfUtMtiesysteein opgebouwd, waarbij het water wordt gehaald uit de Schulp.
infiltraUesysteem pg eIectro-motoren, d.e vooral werken op nacht,
vaart Men gebruikthier «w de heer w Borst castricum.
tarief (zeer goe P die langs en door het land lopen. Deze grond-
Men maalt het wa er n doorlatendheid, zodat gemakkelijk alle
soort - grof duinzand - h^ft een g moet hebben wordt de t
land wordt van de eerste afdeling. Het land lag de hele
zomer fris Ïroen en de combinatie is er gelukkig mee. Inlichtingen verstrekken
graag de molenaar Borst en het bestuur.
Land onder Bakkum, dat niet be
vloeid wordt, lag reeds vroeg in deze
zomer dor en dood. Er is maar een
remedie: water! Als er geen water te
vinden is in verre omtrek, wat dan-
Dan moet men naar de diepte en net
welwater opzoeken. Daarvoor is no
dig, dat een boorput wordt gegraven,
zo diep, dat men zelfs bij fors gebruik
de wel niet kan uitputten. Op deze
nortonbuizen moet een molen geplaatst
worden, die het water naar boven
brengt. Wij waren eerst bang, dat dl.
water te koud zou zijn, maar de prak
tijk bewijst, dat dit geen bezwaar is.
Men kan deze nortonpomp bekijken
op het bedrijf van de heer D. de
Graaf, Betjeshoeve te Heiloo. De heer
De Graaf bezit een nortonpomp, die
gedreven wordt door een ruim 4 p.k.
electro-moter, aangesloten op de elec-
trische leiding langs de weg. Het mo
torhuis is voorzien van een dag- en
nacht-tariefmeter. Deze motor slaat
enorm veel water uit, zodat van 8 tot
12 ha gemakkelijk geïnfiltreerd kun
nen worden. De doorlatendheid is zo
groot, dat de greppels circa 18 meter
van elkaar liggen en toch alle land
goed vochtig wordt. (Men leze goed;
vochtig en niet nat).
Dit is het aangewezen systeem voor
hoge en droogliggende gronden, waar
bij de electro-motor kan worden ver
vangen door een benzine-motor. Het is
wel zeer gewenst, om de nortonpomp
op het hoogste stuk land aan te bren
gen. Met het „sawah"-systeem kan
men dan ook de lager gelegen gedeel
ten infiltreren. De kosten komen er
gemakkelijk uit door de meerdere
hoeveelheid gras.
Het grasbestand wordt beter door
infiltratie en van „watergras" wat
sommigen vrezen is geen sprake,
Engels raai en ruwbeemd en klaver
tieren er zeer welig. Het gras krijgt
een hoog waarderingscijfer. Het lijkt
ons wel gewenst door een zeer des
kundig puttenboorder een berekening
te laten maken, hoe wijd de norton
pomp moet zijn, om een capaciteit te
verkrijgen, die aansluit op de te infil
treren oppervlakte.
Dit is de aangewezen oplossing voor
alle verdrogende gronden langs de
duinen en zandstreken in ons land.
Bovendien beschikt men steeds over
goed drinkwater voor het vee.
De Wieringermeer is diep ontwaterd
in vele afdelingen, terwijl afdeling A
geïnfiltreerd is. Ons enige bezwaar is
hier, dat men het infiltratiewater
meestal op constante hoogte houdt.
Wij zouden met het oog op de zuur
stofvoorziening liever een wisselend
peil zien, al naar de behoefte.
Een der Wieringermeerboeren zag
dit jaar zijn aardappelen verdrogen.
Hij liet water toe uit een der kanalen
en binnen drie dagen waren ze er
weer: fris en monter.
Wil de buurman in zo'n geval geen
water, dan zal men diens drains eerst
moeten afsluiten. Trouwens er berei
ken ons meer vragen uit „de Meer'
Vooral het grasland tussen de bouw-
akkers heeft het zwaar te verduren.
Wij kunnen "^gerust zeggen, dat in
droge zomers de grasteelt tussen de
bouwakkers vrijwel ondoenlijk is zon
der infiltratie of bevloeiïng.
Over de dijk heen
Een ander heeft gezegd: ik haal het
water uit het IJselmeer. Hij legde een
hevelbuis over de dijk heen, de ene
poot" in het IJselmeer, de andere
dieper aan de voet van de dijk. Met
een „kattekop" boven op het dijk-
lichaam wordt via een zijtak van de
buis het water aangezogen. Zodra de
hevel „loopt" wordt met een klep de
zijbuis afgesloten. Verder loopt de
buis zolang men wil zonder motori
sche kracht. Dit systeem is overal toe
passelijk waar het water in ringsloten
en vaarten boven het land ligt. (Pol
dergebieden. Zuid-Holland, enz.).
In Bovenkerk hebben de meeste
boerderijen een buis door de dijk van
de ringvaart heen, die de boerderij
van gratis water voorziet: de kraan is
in de stal. Met een geringe moeite kan
men op deze dijkhuizen slangen aan
sluiten en het land in enkele uren be
vloeien. (Dit systeem wordt ook veel
in Amerika toegepast. De jonge lu-
cerne-akkers zet men er enkele uren
dras, waarna de klaver welig gaat
groeien).
Men ziet het: er zijn mogelijkheden.
Desnoods over de dijk heen of er on
der door. maar water kan er komen.
Wij willen hiermede besluiten. Ons
doel is geweest, alle mogelijkheden,
die er zijn, te bespreken. Ieder die
met de droogte worstelt, kan het sy
steem dat voor zijn land het meest
geeigend is. er uit halen. Als het weer
droog wordt in volgende jaren, moet
men klaar zijn.
Nu reeds bereiken ons berichten
van grote resultaten na infiltratie.
Hoewel niet precies aangegeven kan
worden hoe hoog men het water voor
infiltratie moet opzetten, omdat dit
afhankelijk is van de grond, toch kan
men vrij algemeen aanhouden op een
diepte van 41 a 50 cm. beneden maai
veld. Al spoedig ontdekt men dan of
men hoger moet of lager kan. Mfiar
men onthoude Wel vochtig, nooit nat
Opmerkingen
Vele afdelngen van Landbouw-
maatschappijen doen verstandig om
de doorlatendhsid van hun gronden te
laten meten. Dat is van zeer groot be
lang voor de greppelafstand of nog
liever drains. Hoe minder greppels hoe
liever.
Of het IJselmeer geschikt is voor
bevloeiïng moet eerst onderzocht wor-
den, omdat het zoutgehalte een grote
en negatieve rol speelt. Roest komt op
geïnfiltreerd en bevloeid land nooit
voor.
De Landbouwvoorlichtingsdienst
Noord-Holland
K. BERGSMA
WETHOUDERLIJK RAPPORT
INZAKE VIS AFZET
Vorige maand hebben de twee oud
wethouders, de heren K. Koffeman en
T. Visser, een tocht gemaakt door de
Noordelijke en Oostelijke provincies,
om het kopen van vis aan de Gem.
Visafslag alhier te bevorderen. Thans
hebben de twee afgetreden wethou
ders een uitvoerig rapport uitge
bracht aan de nieuwe Raad aangaan
de hun bevindingen tijdens deze tocht.
WORDT KUIL VISSERIJ VERLENGD?
Officieel zal de kuilvisserij op paling
met ingang van 1 October a.s. gesloten
zijn. Er is echter een verzoek van de
vissersverenigingen onderweg om uit
stel van deze sluiting te verkrijgen,
Hierop is nog geen antwoord binnen
gekomen.
Abbekerk, R'dam—Sydney, 18-9 van Genua
Agatha (t), 130 mijl noord Surabaja van
Pladju Alamak, 18-9 van Emden te Narvik
Alchiba, Basra—R'dam, 18-9 te Genua
Aldabi, Buenos Aires—R'dam, 18-9 530 mijl
zuid Kaapverdische eilanden. Algorab, Porto
Alegre—R'dam, 16-9 van St. Vincent Alde-
gonda, 17-9 van Bangkok naar Pladju Alm-
kerk, Bribane—R'dam, 18-9 te Melboume
Amstelkerk, A'dam-W.-Afrika, passeerde 18-9
Ouessant Amstelland, A'dam-Buenos Aires,
passeerde 18-9 Ouessant - Amstelstad, 17-9
van Port Said naar Bocagranda (Florida)
Andijk, 18-9 van Brownsville naar Corpus
Christi - Armilla (t), 20-9 van Pladju te
Surabaja verwacht - Amedijk, 18-9 van New
York te Norfolk - Axeldijk, 18-9 van Lako
Charles te New Orleans Barendrecht, Punta
Cardon-Buenos Aires, passeerde 18-9 Kaap
Frio. - Ploemfontein, A'dam-Beira, 17-9 van
Durban Boissevain, 18-9 van Singapore naar
Batavia Congostroom, 17-9 van Novoredondo
te Porto Amboin - Cottica, A'dam-W.-Indië,
17-9 van Dover - Delfshaven, 18-9 van R'
dam te Philadelphia. - Delft, Valparaiso-A'.
dam, 18-9 nog te Trinidad Drente, Java—
New York, 17-9 te Karachi - Duivendijk, R'-
dom-Vancouver, 18-9 van Antwerpen - Eem-
land, A'dam-Buenos Aires, 17-9 van Santos -
Erinna (t), 18-9 van Singapore naar Miri
Giote Beer, A'dam-Java, 18-9 op 2744 mijl
van Batavia Grote Kerk, Zanzibar—A'dam,
passeerde 17-9 Ouessant Langkoeas, 17-9
van Batavia naar R'dam - Lawak, 17-9 van
Khorramshar te Basra - Lekkerkerk, Calcutta-
K dam, 17-9 te Genua Lissekerk, A'dam—
Basra, 17-9 te Genua Loenerkerk, Mombassa
-Adam, 17-9 van Walvisbaai - Lombok.
Calcutta—V ancouver, 17-9 van Belawan -
Lucita, 18-9 van Purfleet te Heysham - Maas,
18-9 van Trinilal te Carupano - Maaskerk,
A dam—W.-Afnka, 18-9 te Calabar - Maas
land, Buenos Aires-A'dam, 18-9 te Santos -
Malvma, 17-9 van Singapore te Miri - Ma-
doera, Java-A'dam, 18-9 van Belawan -
Mariekerk, R'dam—Japan, 18-9 te Kobeuf -
Mapia, 17-9 van San Francisco te Manilla
Merwede, A dam-Beira, 17-9 rede Mombassa
Nigerstroom, A'dam-W.-Afrika, 17-9 to Ma-
1 Ondina (t), Genua—Abadan, 17-9 te Port
Said. - Noordam, 19-9 van R'dam te New
Oranjefontein, Mombassa—A'dam, pas
seerde 19-9 Kaap Guardafui - Papendrecht (t),
18-9 van Abadan naar Lands End.
17"9 van Bremen te Hamburg -
rdcor, R dam—Porto Alegre, passeerde 18-9
Ouessant - Alkaid, 17-9 van Hamburg naar
Brem^jf11 ï[aki> 77-9 van Hamburg naar
Bremershaven - Baarn 17-9 van Hamburg naar
Bagan, 17-9 van Tiombe naar Parigi
- Bandjermasin, 17-9 van Benoa naar Bula-
x1,9-9 van A'dam te Duala
Japara (KRL), New York-Java, 18-9 te
Penang - Jobshaven, 18-9 van Tabou naar
Libreville - Kamerlingh Onnes, Iava-R'dam,
18-9 van Aden - Kota Inten, ftva-R'dam
20 uur> van Aden - Mataram, R'dam-
SibaiakPiTf ut9' 23 uur' Pan teilaria -
Aden W.r„ U.T' 18"9' 1830 uur- vaa
Aden - Waterman, R dam-Batavia, pass. 18-9 18
uurFinisterre, 21-9 22 uur, te Bizerte
R'dam. Zu,derkruis> 18"9 van Batavia
Polydorus, Makassar-A'dam, 17-9 te Londen
- rÏÏE !i, Batavia.-A'dani, 17-9 van Aden
Anaradm 1W A"«-Vancouver, 18-9 van
te Londen c n ,'1' J8"9 van Antwerpen
7 Salland, A'dam-Buenos Aires,
i'-a van Santos - Sloterdijk. New York-
d«TÏ8 rSeerd« 16-9 -Sommei,-
Ifaarlem isT Bat\via te Singapore - Stad
Dnrd n. t Van Lulea ,e Bremen - Stad
nisterre^ Hue va-A'dam, passeerde 17-9 Fi-
gaoore ff' 17"? va" Pladju te Sin-
17-9 Azoren ^ork—Java, passeerde
Wg. Tawali' A'dam-Java, 18-9 van
17-9 van °"\nh.. Ter0' R'dam-Buenos Aires,
Antwernen l 7 Tib». Buenos Aires-
s«i 17-9 vJ iïïde I7"9 - To-
R'dam-Java l ',e Don8«ala - Slamat,
van jL u Van Colombo - Utrecht, 18-9
r', 1 te Bombay - Westerdam, New York
W3Ilen%uvsSeent 18f n m' Bish°P Rocks -
- Wieldrecht (tt i'7~Qava' Iff9 te Singapore
dan Wnnr !i i van Dürban naar Aba-
te port re°ht (t), 18-9 van Avonmouth
KusJei^ teAbadan <KRL>' 18"9
Alderamin, 19-9 van R,.
naIrnRMam™° Af'ïk ,22;9 va" Duenos A1"*
te Rio Crand p^laicl' 18-9 van Montevideo
té Bremen ~a Arkaldi*' 18"9 van R'dam
passeerde ]R Q on^v R'dam-New York.
dé 10 Q 20 uur SciUi« - Prins Alexan-
Ant'weroen ontn'ate Hamburg Tero,
-.werpe,-Buenos Aires, 18-9 6 uur Oues-
w«pe„?eP„T s - T'b". Buenos Aires-Ant-
w'Tet P f„rd* 19"9' 4 uur» Ouessant -
h'dam verwi 17 uur' van New York te
'dam, 2.3-0 a Veendam, New York-
- uur» te Southampton -verwacht.
1 van Ci
A dam te Hamburg Ke
ver-
naar
te Lulea
Buenos Aires
Haarlfstvt id rt southampton -verwacht,
'upiter 19 9 van Curasao naar Cub. -
New Orie»" Avdam te Hamburg - Ke-
dv Evenair - \r"!i ïapStad' Passeerde 18-9
19-9 Li r ,7 R'dam—Buenos Aires,
Jchan Wiilem per"VUU,rsch'P ,en «ak" - Prins
400 miil S'ontreal-Antwerpen, 19-9
van C.K V ,r de Scillie' Samarinda, 19-9
Savana na!w \a"C0UVer Sloterdijk, 18-9 van
Surabaia pf wport News - Weltevreden,
aëwtk G.&' Pf"etrd" I9-9 Bank. - Zon-
newrjk, Gibraltar-A'dam, passeerde 19-9 Dow"