Vandaag kwart eeuw luchtbrug Amsterdam-Batavia K.L.M. bracht meer dan honderd duizend passagiers door de lucht naar Indonesië Pionier Van der Hoop thans stadsarchivaris van Batavia .'-let zilveren jubileum van de Indie- Luchtreis naar Indonesië Eleonore onthult gesprek van Roosevelt met Stalin ZATERDAG 1 OCTOBER 1949 yTAHVAAQ IS HET 25 JAAR GELEDEN, dat drie vliegers van de K.L.M. met een éénmotorig Fokkervliegtuig uit Nederland vertrokken om de luchtweg naar Indie, zoals wg toen nog zeiden, te ontdekken. Sindsdien fijn meer dan 100.000 passagiers door de lucht van Amsterdam naar Bata ria en omgekeerd door onze luchtvaart maatschappij vervoerd. De eerste tocht eiste meer dan een jaar voorbereiding en was desondanks nog een sprong in het duister. Wat wist men van de min of meer geïmproviseerde vliegvelden, hoe zou men in Oost-Europa en Azie steeds aan benzine komen? pit waren maar twee der vele problemen. Er bestonden geen gronddiensten, er was geen radio, als er iets gebeurde had men geen reserve-onderdelen, er waren geen blindvlieglnstrumenten en er was geen betrouwbare weer- berichtendienst. NederlandIndie, onder voorzitter schap van de onvermoeide Generaal Snijders. De tweede vlucht naar Indonesië kwam pas drie jaar na de eerste. De Amerikaanse Van Laer Black, die met zijn geld geen raad wist, had enige tochten met de K.L.M. gemaakt en was daarover zo tevreden, dat hij een speciaal vliegtuig charterde en daar mee heel Europa afreisde. Toen liet hij zich in 1927 met een Fokker F 7a naar Batavia en weer terug naar Amster dam vliegen en daarmede was hg de eerste passagier op de Indieroute. Het was eigenlijk de bewondering van het buitenland voor de prestaties van de K.L.M., die in Nederland de ogen opende voor de kansen, welke hier lagen. In 1930 werd na een serie proef vluchten een geregelde dienst ge opend. Eenmaal in de veertien dagen vertrok een driemotorig Fokkertoestel oostwaarts om na elf dagen in Bata via aan te komen. Acht passagiers maakten in dat jaar van deze verbin ding gebruik. Hun namen kwamen in de krant. Van één maal per 14 dagen werd het al spoedig een wekelijkse dienst, later nog opgevoerd tot twee maal en driemaal per week en na de oorlog kon men het zelfs niet meer met een dagelijkse Constellation- dienst af. In 1948 waren het niet minder dan 33.000 betalende passa giers, die het ruim 14.000 km. lange traject door de lucht aflegden, het derde deel van het totale aantal pas sagiers in de afgelopen 25 jaar en meer dan alle passagiers van voor de oorlog tezamen. Hoogte- en dieptepunten De eerste luchtpost naar Indonesië kon gemakkelijk door deze maru- dur worden gedragen. Hier ziet men het zakje met 4 kilo post, in totaal 281 brieven, waarvoor een luchtrecht van f 10 per 20 gram tvas betaald. Sindsdien vervoerde de K.L.M. in 3787 vluchten 3000 ton post of wel 460 millioen brieven. pjET was een ware pionierstocht van A. N. J. Thomassen 4 Thuessink van der Hoop die nu al jaren het rustige ambt van stadsarchivaris van Batavia bekleedt H. van Weerden Poelman en P. A. van den Broeke en het deed aan het succes geen afbreuk, dat zij er, opgehouden door een ge lukkig goed afgelopen noodlanding in het eenzame binnenland van Bulgarije, langer over deden dan de mailboten van de Lloyd en van de Mij. Neder land. Op deze prestatie hebben an deren voortgebouwd en het is mede aan dit drietal te danken, dat tegen woordig een Indie-piloot, als hij 's mor gens van zijn vrouw in Amstelveen met een „Tot volgende week, lieve kind" afscheid neemt om weer zo'n lange afstands luchtrit te beginnen, het eigenlijk helemaal niets bijzonders meer vindt om een paar dagen, nadat hjj in het Schipholrestaurant een kopje koffie dronk, in het Hotel des Indes in Batavia sateh ajam, aan stokjes geroosterd kippenvlees, te verorberen. De Hollanders in Medan, waar de HNACC na 53 dagen op Indonesi sche grond landde, hebben de bloeme tjes toen eens extra buiten gezet, een kunst, die zij daar bij uitstek ver staan. Het werd zo'n uitbundig feest, dat men er in die stad nu nog over spreekt. In Batavia werd het vanzelf sprekend nog eens dunnetjes over ge daan. Meen niet, dat het enthousiasme en de medewerking van alle zijden altijd even groot waren. De geschiedenis van de afgelopen 25 jaar is er om te be wijzen, dat de luchtvaartpioniers on telbare moeilijkheden te overwinnen hebben gehad en dat er een bijna bovenmenselijk doorzettingsvermogen voor nodig is geweest om te kunnen komen waar men nu is. In 1920 be stond er al een Comité Vliegtocht [)E GESCHIEDENIS van de lucht vaart op Indie heeft tal van hoog tepunten en ook wel enige diepte punten opgeleverd. Wie herinnert zich niet de versnelde Kerstvlucht van de „Pelikaan", een gewone Fokker-lgn- machine, die toen de speciaal voor een recordvlucht gebouwde gestroom lijnde „Zilvermeeuw" in allerijl moest vervangen, omdat de motor een de fect bleek te hebben, dat niet één twee drie te verhelpen was. In 4 dagen, 4 uur en 40 minuten werd de reis vol bracht, één in die dagen fenomenale prestatie, waarvoor Smirnoff, Soer, Grosfeld en Beukering in Batavia dan ook uitbundig werden toegejuicht. Maar indrukwekkender nog was de terugreis, die op Tweede Kerstdag werd begonnen en die eindigde in een ademloos door 22.000 kijkers op Schiphol op de mistige vriesavond van Een kijkje in de cockpit van de Fokker F7b, in de dertiger jaren het beste verkeersvliegtuig ter wereld. Met dit driemotorige toe stel werd in 1930 de grote stap gewaagd en een geregelde dienst tussen Amsterdam en Batavia geopend. En hier is de cockpit van een Constellation, die bij de K.L.M. gewoon maar Connie heet. Nog lang niet alle instrumenten, waarmee navigator marconist en boordwerktuigkundige moeten w.rken, zijn op deze foto te zien. --•-i Hei is de moeite waard om bij stil te staan. Vijf jaar na de oprichting van de K.L.M. trokken drie luchtpioniers Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke met de HN-ACC, een eenmotorig Fokkervliegtuig er op uit om de luchtweg naar de archipel te ontdekken. Op hun ervaringen is deze 14.000 kilometer lange luchtverbinding opgebouwd. In 25 jaar werden het: 3787 vluchten, 104.318 passagiers, ruim 3 millioen kg. post en 1.279.827 kg. vracht. 30 December afgewachte landing. Deze landing van de uitgeputte be manning was een meesterstuk, dat heel Nederland die avond, aan de ra dio gezeten, in diepgevoelde spanning meebeleefde. De Uiver-vluchf J7N WIE is de beroemde wedstrijd- tocht van de „Uiver" vergeten, die met passagiers en post geladen door Parmentier en zijn mannen tegen de snelste racemachines naar een eer volle tweede plaats in de snelheids race en een eerste plaats in de handi caprace werd gevoerd, ondanks het door de noodlanding bij Albury ver oorzaakte oponthoud? Ja, die nood landing bg Albury. Welk een golf van ontroering ging er door heel ons volk, toen de Uiver zoek was en toen wij vernamen, dat de burgemeester van Albury door het hele lichtnet van de stad als seinlamp te gebruiken het vliegtuig voor een wis schijnende ramp spaarde. Ook dieptepunten waren er. Het was dezelfde „Uiver", de trots van de K.L.M., die het begin inluidde van 't gebruik van metalen vliegtuigen op deze route, die met zijn tragische on dergang in de woestijn tussen Pales tina en Iran, heel Nederland in rouw dompelde. De tweede wereldoorlog leek de doodslag voor al het tot dat tijdstip verrichte opbouwwerk. De luchtvloot van de K.L.M. werd op enkele vlieg tuigen na geheel buitgemaakt of ver nietigd. Voor Nederland in de oorlog betrokken was, werd van Napels uit de dienst op Indonesië onderhouden. Toen Italië in oorlog ging werd het beginpunt van de Indielijn naar Lydda in Palestina verlegd, maar na Pearl •Harbour was er drie jaar lang van burgerluchtvaart geen sprake meer. Nieuwe bloei £)E HEROPENING van het lucht verkeer tussen Nederland en In- VLIEGEN naar Indie. Wat een gebeurtenis in 1933. En hoe gewoon is dit na de oorlog ge worden. O zeker, het is nog altijd niet alledaags, maar het heel bijzondere van vroeger is er toch af. In die eerste jaren stel de je je voor aan al je medepassagiers en na tuurlijk ook aan het vliegend personeel. Je at 's avonds aan dezelf de tafel, je deelde lief en leed en na een paar dagen waren alle „op vliegenden" samenge smolten tot een groot ge zin. Bij het vertrek op Schiphol onderbrak ieder, die maar even kon zijn werk en honderden familieleden, vrienden en gewone kijklustigen waren aanwezig om naar het vertrek van de In- die-machine te kijken, waarvoor van de ver keerstoren drie signalen werden gegeven tegen twee voor een Europese lijnkist en maar één voor een binnenslands blijvend toestel. Je naam kwam in de krant en dagelijkse beelddiagrammen in de bladen meldden of je het vlug of langzaam deed. Vlug, dat was dan bin nen 14 dagen! O, zeker het is nóg niet alledaags, maar als je nu gaat, weet je, dat al honderdduizend mensen je voor zijn geweest. Je vertrekt nu van Schiphol alsof je in Alkmaar woont en op Texel gaat logeren. Eigenlijk is het minder gezellig, want op het station in Alkmaar kun je zoals trouwens op alle andere stations gewoon royaal afscheU. nemen. Op Schiphol word je, zodra je naar de douane gaat, wreed van vrivden en magen gescheiden en kun je alleen nog maar op lan ge afstand met hen pra ten, wat aan alle intimi teit een einde maakt. En eenmaal ingestapt is de aardigheid er gauw af. Tenminste, zo verging het mij, toen ik in 1946 de reis maakte. Ik maakte kennis met de passagier, die naast mij zat. Het was een Ame rikaan, die op weg was naar de olievelden van de Vacuum Oil Company op Sumatra. Van hem leerde ik onderweg de eerste woorden Maleis. De Skymaster, waar mee wij vlogen, was een voor de burgerluchtvaart omgebouwd oorlogsvlieg tuig, dat maar twee raampjes had, waardoor wij konden kijken. De andere waren vrijwel ondoorzichtig. Aan een daarvan zaten wij. Maar wat er te zien was, viel tegen. Van de eeuwige stad kreeg ik niets te zien, ook niet toen we na een paar uur op het gloeiende vliegveld Campino land den. De Sultan van Pon- tianak, die meereisde, wees mij op een puntje, dat boven de horizon uit stak. ,flat is de koepel van de St. Pieterskerk" zei hij laconiek. De Ve- suvius was uit de lucht gezien een kuiltje in de grond. In de avond land den wij bij Kairo: geen Nijl, geen pyramiden en geen sfinxen te zien. In de prille ochtend al weer verder, niet uitge slapen. De Rode Zee leek een streepje in het geel- qrauwè woestijnland schap. Basra, waar ge luncht werd, was een gloeiende oven. Toen we weer in het inmiddels witpebiokerde toestel stapten, was ieder in een oogwenk doorweekt. Zo ging het verder. Was er dan helemaal niets te zien? Natuurlijk wel. De millioenen lich tjes in de Nijldelta en de verlichte landingsbaan in Kairo waren sprookjes achtig. Een avondwan deling in de millioenen- stad Calcutta, waar de heilige runderen onge hinderd tussen het wereldstadverkeer wan delen en soms midden op straat liggen en waar onschatbare rijkdom vlak TUiast de diepste armoede wordt tentoon- gsteld, waren een openbaring van bizar Oosters leven. De eerste rijsttafel in Bangkok, op gediend door slanke exo tisch geklede Siamese meisjes een weelde voor tong en oog en een rit met een riksja door de eens onneembaar ge achte vesting Singapore een aanschouwelijke les in de Europese invloed op het Verre Oosten. Maar al met al, nee het gaat mij te vlug. Boven dien werd ik materieel zo verwend met eten, drinken en chique hotel kamers, dat de aankomst in Batavia voor mij en vele anderen een ont goocheling werd. Er was namelijk gebrek aan woonruimte en daarom werd ik ondergebracht in een cel van een voor malige Ken-Pei-Teige- vangenis. Na een dag bleek mij, dat vele bewo ners van Batavia nog jaloers waren op dit ver trek, dat ik met niemand behoefde te delen. Maar al is er dan heel wat van de romantiek van het vliegen naar In donesië af, deze lucht verbinding en het 9e~ hele werk van de K.L.M zijn toch iets, waarop wij Nederlanders stuk voor stuk trots tij*. donesie in 1945 was het begin van een nieuw bloeitijdperk. Tal van moeilijkheden had men weer te over winnen. Het eerste vliegtuig, dat met wglen Parmentier als gezagvoerder in opdracht van de Nederlandse regering naar de Oost vertrok, mocht niet in Singapore landen en had de wel zeer ongebruikelijke route over Colombo en de Cocoseilanden te nemen. En toen na terugkeer van het vliegtuig met de eerste Nederlandse evacué's Het interieur van een Constella tion biedt oneindig meer comfort dan zo'n oude Fokker. Maar men ziet door het hoge vliegen heel wat minder. En men is er zo vlug, dat men niet eens gelegenheid krijgt met al zijn medepassagiers kennis te maken. aan boord, Parmentier en Hans Martin op Schiphol aan dr. Plesman verslag uitbrachten, hadden ze weinig vro lijke mededelingen over de toestand, die ze in Batavia en Bandung had den aangetroffen. Maar ondanks alle moeilijkheden en strijd ging het luchtverkeer door en in de luttele jaren na de bevrijding werden evenveel luchtkilometers op deze lijn afgelegd als in al die jaren er voor. In 1948 kreeg de K.L.M. de lijn, die na de oorlog onder auspiciën van de Nederlandse regering was be vlogen, weer in eigen beheer. Tal van veranderingen In technisch opzicht voltrokken zich in snel tempo verscheidene verande ringen. Van de Fokker F 7 ging het via Fokker F 12 en F 18, de Douglas DC 2, DC 3 en Skymaster naar de Constellation, waarmee het traject in twee dagen kon worden afgelegd. Dit heeft men ook korte tg'd gedaan. Om de passagiers echter niet al te zeer te vermoeien, is de reisduur weer op vier dagen gebracht, toch nog een op vallend korte tijd als men bedenkt, dat men er geen honderd jaar geleden per schip op zijn snelst altijd nog enige maanden over deed. Na een intermezzo van enige maan den, waarin de K.L.M. door moeilijk heden met India en Pakistan gedwon gen was over Afrika en Mauritius te vliegen, is de oude Indielijn kort ge leden weer in ere hersteld. Zij heeft er enorm toe bijgedragen de afstand tussen Indonesië en het moederland te verkleinen en zo er nog een bevre digend resultaat in het Indonesische probleem zal worden bereikt, zal dit mede te danken zijn aan deze snelle verbinding tussen beide landen, die gelegen aan twee kanten van de aard bol toch zovele gemeenschappelijke banden hebben. De cabine van de Fokker F7b. Een paar rieten armstoeltjes, meer kern men de passagier niet aanbieden. Maar de vriendschappen, die het samen zijn in deze ruimte heeft opgeleverd, zijn legio. Op grond van een opmerking van maarschalk Stalin geloofde wijlen pre sident Roosevelt, dat de verschillende standpunten van de Sowjetunie en de Ver. Staten eenmaal met elkaar ver zoend zouden kunnen worden, schrijft Eleonore Roosevelt in haar memoires, waarvan een gedeelte is verschenen. „Zo veel van de toekomst hangt af van de mate, waarin wij met elkaar le ien omgaan", had Roosevelt tijdens een van zijn besprekingen met Stalin in de oorlog gezegd. „Gelooft u, dat het voor de V.S. en de Sowjetunie mogelijk zal zijn, een zelfde kijk op de dingen te hebben?" Stalin antwoordde: „In de Verenigde Staten bent u een heel eind afgeweken van uw oorspronkelijke le venswijze. Ik acht het heel goed moge lijk, dat wij in de Sowjetunie, naar mate onze hulpbronnen zich ontwikke len en de bevolking een gemakkelijker leven krijgt, nader tot enkele uwer ideeen en dat u misschien enkele van ons aanvaardt". Stalin had Roosevelt ook gezegd, dat hij, mocht hem (Stalin) iets overkomen, alles geregeld had in de Sowjetunie. „Ik weet precies wat gebeuren zal", aldus Stalin. Roosevelt voorspelde, dat Churchill zich moeilijk in de naoorlogse wereld zou kunnen schikken en dat het "in sommige opzichten gemakkelijker zou zijn na de oorlog Stalin bepaalde din gen te doen verstaan". rr-?»- "S""1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5