HIN dames en jongere meisjes Abonneert u op dit blad DANSEN DE MUZE EN HET MEISJE Cultureel Nieuws Onze TAXI's zijn NIET DUUR! SANDERSE TEL 2 8 67 Moedertje-lief dat doet hun zo goed! Noorse Levertraan AMSTERDAMS PODIUM De Stichting voor de Landbouw: Geen wonderen, maar veel nuttig werk BRUILOFT? FEESTGEBOUW MOUT ON PIET SCHMIDT ^Hm'Jormen NU niet morgen Nutsspaarbank! MEER SPEK EN HAM! FA. LIEVE CO., VLAARDINGEN. KOUSENATELIERS DEN HELDER Op Donderdag 10 October a.s. in de MARINE CANTINE Tk Tl Th GENEESMIDDELTECEN MW.MW.mW. HUIDAANDOENINGEN BEKENDMAKING! JOH. B. GEELS, Belangrijk bericht v. kaalhoofdigen. JOH. B. GEELS, 2° EEX ENKELE MAAL GEBEURT HET, dat de Muze zélf uit haar verre, blauwe rijk, tussen de hemel, de sterren en de wolken, neerdaalt, en een mensenkind, een jong artlst, aanraakt. Zulk een opperst levensmoment be leefde een paar weken geleden een jong meisje ln Amsterdam, op het eerste podium des lands: in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Die avond ging voor het eerst Shakespeare's Midsummer-Night's Dream en enkele uren voordat het wijnrode Wagnerdoek voor een uitverkocht huls gehaald zou worden sloeg het noodlot toe ln de rijen der dramatis personae. De vertolk ster van de Puck-figuur, naast Theseus, Deroetrius, Oberon en Titania een der eerste, voornaamste rollen, werd zo ernstig ziek, dat haar optreden on mogelijk werd. Dit was niet minder dan een ramp. In de eerste plaats omdat het ondenkbaar was 't besproken-ultverkochte huls zijn entrèe-blljetten te laten inwisselen, maar daarnaast omdat het uitgesloten geacht moest worden een enigszins ingespeelde plaatsvervangster te vinden. En ten slotte: er rest ten nog slechts enkele uren voor de première. Men zocht, ln wanhoop, con tact met de leiding der Amsterdamse Toneelschool. Daar was een meisje, waarvan men zei, dat het talent had. En dat meisje had gestudeerd in de Midsummer-Night's Dream. Wel, de directie van het gezelschap had geen keus en aanvaardde het risico. En die avond stond het meisje Lichtveld op dat barbaars grote toneel van de eerste schouwburg des lands, ln de stre ling, schittering en gloeiing van de schijnwerpers, terwijl meer dan duizend ©genparen zich aan haar vasthechtten. Het meisje bleek, ondanks gebrek aan ervaring, routine, ondanks haar PR WAS MOED voor nodig om te doen wat dat meisje Lichtveld die avond deed. Dat was iets anders dan de moed van een ogenblik bravour. Het had niets te maken met de moed van het avontuur, dat enkele momen ten duurt. Neen, dit was een gans andere soort moed. De moed van de beginneling, wier hart vol is van aar zeling. en angst, van koorts en ver bijstering, en die het toch waagt uren lang de nachtmerrie en kwelling van duizend ogenparen te doorstaan. Dat is moed! En ziet! Men zegt, dat de Goden diegenen verblinden, die ze vernieti gen willen, maar men zegt ook, dat de Goden hen helpen, die moed bezit ten. Toen dat meisje in die verbijs terende wijde ruimte van het toneel verscheen, ontstellend jong en timide, vervuld van vrees en twjjfel of zjj met zo weinig jaren en zo luttele er varing dat gruwzaam ogenmonster ln 'die donkere onderwereld van de zaal zou kunnen bedwingen, tomen en ver murwenzieop dat uiterst ogenblik daalde de Muze neer van haar hoge plaats, zo ver van de we reld der mensen liefelijk en onaards, vol tederheid, meedogen en ontferming over zoveel moed in zo jong een hart. Wat er tussen die twee, de Muze en het meisje, is geweest, dat weet er geen. Maar dat meisje speelde die avond de rol van haar leven en die avond zal haar in herinnering blijven als de allerschoonste van de weinige jaren, die ze oud is en waarschijnlijk als de ;choonste in de vele jaren, die, (want dat .mogen wij hopen) nog zul len komen. jeugd ook, de figuur die zij had uit te beelden volledig te kunnen beleven. En zij deed meer. Zij creëerde een Puck, die onvergetelijk werd voor heel dat grote, verwende, veeleisende première-publiek. En er brak, aan het einde van die Midsummer-Night's Dream, een jubel los, waarvan de weerklank alle jaren van haar leven in dat meisjeshart hoorbaar zal ble ven. Als de kostelijkste, verrukkelijk ste echo van een allerkostelijkst levensmoment. Ik hoorde, dat het meisje Lichtveld, toen het doek voor de laatste maai was neergesuisd, 't bewustzijn verloor. Vrienden verzorgden haar en toen ze zichzelf weer was waren daar alleen nog tranen. Maar dat zullen wel tra nen zfln geweest, die met verdriet niets uitstaande hadden, denk ik. ZULKE DINGEN gebeuren soms in een mensenleven. Diet dingen zijn de poëzie en het sprookje in het leven van een kunstenaar. En de kunst.e naars vertellen er elkaar van, ze zijn er vol van. Omdat ten slotte iedere kunstenaar diep in zijn hart altijd van zoiets wonderlijks en toverachtigs droomde en droomt. Omdat zo zelden de Muze afdaalt tot de kinderen, die haar kunst belijden. Haar kinderen, die zo te sloven en te zwoegen hebben voor zo weinig geld en een zo schamel succes. Hun voorrecht, hun onneem baar privilege, is dat ze mogen dro men, fantaseren en illusionneren over zulke dingen, die zo zeldzaam zijn als witte raven. De mensen achter het voetlicht geloven het niet en halen hun schouders op. De mensen kennen alleen de artisten van de glanzende tijdschrift-foto's, van de kranten plaatjes. De mensen horen alleen van het enkele, duurbevochten succes. Nooit van de trieste regeimaat der teleurstellingen en mislukkingen. De mensen kennen alleen de artist, die er kwam .Die glorieert op de front pagina van Life in Amerika of op die van Cinema Theater in Nederland. De mensen horen alleen het applaus en zien alleen de bloemen. En niets weten de mensen van al die tranen en misère, die vaak het meest eigene be zit van artisten uitmaken. Beklaag hen niet! Ze willen niet anders en ze kunnen niet anders. Ze kunnen het tóch niet laten. De weg van een artist ligt reeds gebaand op het moment, dat hij in 't leven stapt. Vandaar dat men spreekt van „geboren artisten". Alles ligt gereed voor hem. De bloemen en 't applaus, de tranen en de desillusies. DE STADSSCHOUWBURG in Am sterdam is voor velen, die voor het voetlicht werken, een hels laborato rium, waarin zij met heel hun hart en heel hun lichaam dat mysterieuze eli xer pogen te brouwen dat de mens be tovert en hem dat gene geeft dat heet: kunst. Vaak mislukt de proef, meestal ontbreekt deze alchimisten de laatste dosis van die zeer speciale stof, de laatste magische letters van die meest magische formule. Maar als stof en for mule worden gevonden onstaat een ogenblik van groot en diep geluk. Kon men zo'n moment vasthouden, kon men zo'n ogenblik met fellebei z'n handen en z'n hart grijpen, zodat men het al tijd behouden kon. Voor later, als het leven weer vergrauwt en verschaalt, voor de dagen van twijfel, moedeloos heid en teleurstelling, waarvan er vele in een mensenleven zijn. Maar die momenten zijn niet te hou den. Als snelle nachtvogels zijn ze, die wegwieken eer men de hand er naar kan uitsteken en wier donkere schadu wen zich oplossen in alle ander donker te om ons heen. Zulke momenten waren er die avond in de Stadsschouwburg op het Amster damse Leidseplein. Ook die waren niet vast te houden. Alleen de herinnering eraan mogen wij bewaren. De herinne ring aan 'n meisje dat haar hart weg schonk aan de mensen. De herinnering aan ogenblikken van overstelpend geluk en mateloze vreugde. Laat ons dankbaar zijn dat herinne ring onvervreemdbaar is in deze wereld waarin men zo weinig het zijne kan noemen. ANTHONY VAN KAMPEN. pE BEKENDE POPPENFILMS van Joop Geesink, de creatieve en com- n.erciële leider van de filmstad „Dolly Wood" in Duivendrecht bij Amsterdam, maken steeds meer opgang. De Belgen en Fransen roemen de originaliteiten en oorspronkelijkheid van Geesinks producten en het zal niet lang meer duren of „Dolly Wood" krijgt in Parijs er. Brussel dependances. Voorts bestaat ei een intensief contact met de Ver. Staten. Op het ogenblik wordt er in de Puivendrechtse studio ko'ortsachtig ge werkt aan filmpjes, die slechts één mi nuut duren en door Amerikaanse za kenlieden voor de televisie gebracht rullen worden. Uit Hollywood komen minder aange- rame berichten. Alle „niet noodzake lijke" arbeiders in de filmstudio's van Uetro-GoM-.-Mayer zullen worden ontslagen, omdat deze filmmaatschappij tengevolge van de devaluatie in Europa een inkomstenvermindering vreest van dertig procent. Door de Franse producenten Gilbert Bernard en George Damas, specialisten in het vervaardigen van culturele films, wordt te Salzburg een film opgeno men over de geschiedenis en het land schap van Salzburg. ^ALLY BUTTERWORTH, EEN ex pert in gramofoonplaten te New York heeft een drie en dertig jaar oude gramofoonplaat in bezit gekregen van de tenor Enrico Caruso. Caruso maakte deze plaat in 1916 louter voor zijn ge noegen. Van deze plaat werden slechts zes copieën gemaakt. Caruso zong bij deze opname de aria „Vecchia Zimar- ra" uit Puccini's „Bohème". Aan deze plaat is de volgende merkwaardige ge schiedenis verbonden: Tijdens de op voering van de Bohème in Philadelphia in Januari 1916 verloor de bas Andrea de Segurola zijn stem. Caruso zong toen voor hem tussen de coulissen de be wuste aria, zonder dat het publiek dit merkte. Om te bewijzen, dat hij dit ge daan had, zong Caruso drie weken la ter het lied voor de gramofoonplaat. Vóór het nieuwe seizoen begon, zijn alle Hongaarse theaters, operagebou wen, music halls en circussen genatio naliseerd. Dit onder het motto, dat „de Hongaarse theaters en andere instellin gen voor de ontspanning van de massa moeten meehelpen om het culturele peil en de ideologische opvoeding van het Hongaarse volk omhoog te bren gen". WU hebben Ir. G. F. Royackers, de algemeen secretaris van de Stichting voor de Landbouw in Den Haag, bereid gevonden enige aspecten van de lan bouw te belichten. De Stichting, die in 1945 is gevormd, heeft zich in de eerste jaren van haar bestaan door tal van moeilijkheden moeten heenworstelen. „We kunnen zeker nog niet zeggen, dat we er al zijn", zo vertelde de heer Ro/ackers, „maar zelfs wanneer we op alle bezwaren acht geven, kan gezegd worden, dat hier een novum is, dat nie mand meer zou willen missen. Er is een samengaan tot stand ge bracht tussen alle werkgevers en werk nemers, zoals zich dat niemand in het eerste jaar van haar bestaan had kun nen voorstellen. Zij, die wonderen van de Stichting hebben verwacht, zullen misschien teleurgesteld zijn, maar we kunnen in deze paar jaar toch op ver heugende resultaten wijzen. Deze liggen zowel op economisch als op sociaal ter rein. De Regering, die aanvankelijk niets had willen doen, heeft tenslotte 85 millioen gulden uitgetrokken als te gemoetkoming voor de door de prijzen- bepalingen der Overheid in bepaalde gebieden of bedrijfssectoren veroor zaakte minder goede bedrijfsuitkom- steu Hiervan profiteerden vooral de boeren op de lichte zandgronden en de veehouders. Positie landbouw versterkt. In economisch opzicht is de positie van de landbouw door de vorming van de Stichting over de gehele linie ster ker geworden. Vóór de oorlog was er incidenteel wel overleg tussen de be trokken partijen, maar men werkte toch meestal afzonderlijk. Het was voor de Overheid vi. ger erg gemakkelijk om bepaalde gewenste maatregelen ach terwege te laten of onaangename maat regelen te treffen, omdat door de be langhebbende partijen lang niet altijd één lijn werd getrokken en verschillen de belangen 'en groeperingen gemakke lijk tegen elkaar konden worden uitge speeld. Nu is het prestige van de Stich ting wel zó groot geworden, dat haar stem bij maatregelen betreffende land bouw steeds wordt gehoord, omdat ieder wel weet, dat de Stichting voor de Landbouw de gehele agrarische be drijfstak vertegenwoordigt. Een succes op economisch terrein was het beroep op de Volksvertegenwoordiging in 1948. Niet het geringst zijn ook de resulta ten, die op sociaal "ebied zijn bereikt. Door samenwerking zijn eerst de va- cantietoeslag en onlangs nog de pen sioenregeling voor de landarbeiders tot stand gekomen, waardoor de achter stand van deze groep werkers ten op. zichte van de industriearbeiders mede is verkleind. Als de P.B.O. tot stand komt. En wat de naaste toekomst betreft, we zijn er niet veer meer van af, dat voor de Landbouw een P.B.O., een pu. bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie, tot stand zal komen. Een ontwerp van wet, de z.g. raamwet voor de publiekrechte- lijke bedrijfsorganisaties is thans bij de Volksvertegenwoordiging in behande ling. Als deze wet van kracht wordt, kr de landbouw zelf met een wetsont werp voor het Landbouwschap komen. Het georganiseerde agrarische bedrijf», leven Zal dan zelf verordenende be- voegdheid bezitten en onder een zeker toezicht van boven af allerlei vérstrek- voeren. kende beslissingen kunnen nemen, die in het belang van de landbouw als ge heel zijn en dat deze ook zelf zal uit- „Zal dit een wezenlijke verandering betekenen? Eigenlijk wordt de Stich ting dan toch een verlengstuk van de Overheid?" „Hierover bestaan verschillende op vattingen", antwoordt de heer Royac kers, „die natuurlijk thans reeds in de Kamer bij de behandeling van de raam wet opgeld doen." Tot de vraagstukken, waarin het Landbouwschap regelende bevoegdheid kan krijgen, behoren o.a. maatregelen ter uitvoering van de gezondmaking van het vee en gewassen, van produc tieregelingen op de bedrijven en vooral van sociale maatregelen. Vele dezer za ken vallen tot nu toe onder de bemoeie nis van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening. Of de Landbouwvoorlichting ook aan het Landbouwschap zal worden overge dragen is iets, waarover nog weinig valt te zeggen. In Denemarken is dit bijv. steeds een taak van de organisaties ge weest, waarvoor dan een subsidie uit de staatskas wordt gegeven. VERHOGING SPOORWEGABONNE MENTEN BLIJFT GEHANDHAAFD Op vragen van het Tweede Kamer lid de heer Gortzak (CPN) betreffen de de verhoging van de obonnements- tarieven van de Nederlandse Spoor wegen heeft de minister van Verkeer en Waterstaat geantwoord, dat hij geen aanleiding kan vinden, op de verleen de goedkeuring van de tariefsherzie ning terug te komen. QOOCHELKUNSTENAAR Internationaal bekroond SARPHATISTRAAT 321 Amsterdam, Tel. 58681 k TAXI LQUWE AHJEUERUR.1 TEL.3I67 DEN HELDER Ook 's nachts SPECIALE TARIEVEN voor ritten buiten de stad. Bij vonnis van de Ar- rondissements-Rechtbank te Alkmaar d.d. 29 September 1949 Is verklaard in staat van faillissement de N.V. SPREKEND PAPIER, ge vestigd en kantoorhouden- de te Schagen, Landbouw- straat 8, met benoeming van den E.A. Heer Mr. R. W. J. C. van den Wall Bake tot Rechter-Commissaris en van ondergetekende tot Curator. Alkmaar, 30 September 1949. Kantoor: Nassauplein 41. De Curator: Mr. A. W. L. BONDAM. SPOORGRACHT 40. *~~ïïloderf\e kleermakerij Ruyghweg 74 - Tel. 3176 Elke dag voor 't slapen gaan een lepel Noorse levertraan! Recht van lijf en leden en bestand tegen kwalen en kwaaltjes - zó is de jeugd die met Noorse levertraan wordt grootgebracht. Dit heilzame natuur product bevat de natuurlijke vitaminen A en D, die voor een gezonde groeikracht en de vorming van een sterk beendergestel onontbeerlijk zijn. Het maakt tevens weerbaar tegen infecties, die langdurig gesukkel tot gevolg kunnen hebben. In de gure maanden is de behoefte aan Noorse levertraan het grootst. Laat het daarom van nd tot Mei een goede gewoonte voor' Alle kinderen zijn: Elke dag voor 't slapen gaan een lepel Noorse levertraan(Een gewoonte die óók volwassenen véél goed zal doen de natuurlijke vitaminen bron zij uw leuze, vooral als gij ook een Spaarbankboekje wilt nemen bij de LEERT ESPERANTO! Corres- pondeert met de gehele wereld. Meldt U aan als cursist. Inlich tingen: Herzogstraat 40. Varkens, die dagelijks een kleine hoeveelheid LIEVE'S BLOEDPOEDER door het voeder ont vangen, groeien verbazend snel. Uw wintervoor raad spek en ham is daardoor verzekerd. F ABRIKANTE Agent: K. Jellema, Zwinweg 42, Anna Paulowna wy kunnen nog enige (vanaf 14 jaar) plaatsen ln onze moderne ateliers. Laat U door onze Personeelafdeling Janzenstraat 1 voorlichten over de aantrekkelijke aanvangsvoor- waarden. Geopend: Elke werkdag van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 17.30 uur. Het medekomen van een der ouders van jongere meisjes wordt zeer op prijs gesteld. .jTADSRITTEN 1.minimum 20 ct. per k.m. VAN 'GALENSTRAAT 117. 1# Krobberi verergen de kwool en maakt U ontoonboor. Bestrijdt de oorzaak van uw ondragelijke last en folterende jeuk. Neem direct de heldere D.D.D.-vloeistof die diep in de poriën doordringt en de ziektekiemen doodt, zodat de Md zich kon herstellen. Het Ned. Genootschap voor Haarhygiène (sec tie van de Ned. Bond v. Natuurgeneeskundige inrichtingen onder leiding van Artsen) maakt bekend, dat de heer Joh. B. Geels is aangesteld voor het rayon Alkmaar van gen. Genootschap. Het publiek wordt aangeraden ter voorkoming van haaruitval zich uitsluitend te wenden tot Oudegracht 281 Telef. 352» Alkmaar Haarspecialist, gediplomeerd onder medisch toe zicht. Naast onze bewerking met de nieuwste appa raten waarmede wy een intensieve doorbloeding der hoofdhuid bereiken en de ergste haaruitval bunnen stopzetten, kunnen wy nu ook kaal hoofdigen, by wie de haarkiemen nog in leven zp, het haar terug geven. Oudegracht 231 - Telef. 352» Alkmaar Gedipl. haarspecialist waarborgt U een doeltreffende behandeling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6