Hitchcock maakte /^mS*erc'amse jeugd siichüe eigen gemeenschap IN DE HOF DER BEGIJNEN CuHureel Nieuws IRRIGEERT MET .Jeugdland een ideaal jongensdorp onder 15-jarige burgemeester een Waf is jeugdland? AMSTERDAMS PODIUM 100% DESINFECTIE Griepbestrijding me! 4 middelen tegelijk. CKefarine .4" (Van onze redactrice) BTLetDM BEB,°™E K°M ™N AMSTERDAM en het Merwedekanaal waait tussen de Ooster Ringdijk groene vlag met een gele ark Dat "is ^*^1houten ■"MJMoren fier een grote, jIa Ra/Ia KVnia-Tri»ivan ..Jeugdland" en daaronder is d, d«k stopt, dpw,a, ""-1" syn vletje af en roeit naar de aanïevTt»J"" V**TX tengeTe Wetoe *>ns«> eigen ogen wil aanschouwen. De pontbaas heeft het druk. Eigen huizenen een vlooi in aanbouw MEVROUW VAN HEES, de leidster van het Jeugd-Rode Kruis, gaat ons voor naar een houten barak, die eens op Schiphol dienst heeft gedaan, maar door de KLM beschikbaar werd gesteld voor de jongens. Leerlingen van de Amsterdamse Ambachtsschool bouwden de barak op en de jeugd is er gelukkig mee. Aan een van de buitenwanden is een presentielijst geprikt, waarop iedere jongen, die het terrein betreedt, het nummer krabbelt waaronder hij is in geschreven. Dan zoeken zij hun hutten op in de rimboe van riet en hakhout, of gaan zich warmen in de barak. Een oude, hoge kachel verspreidt daar een behagelijke warmte en op groenge verfde stoelen, die er in een kring om heen staan, zitten enige dorpsbewoners, handen warmend en plannen makend voor een nieuwe hut of voor het boten huis dat in aanbouw is. Een grote zwarte herdershond zit gezellig tussen hen in en spitst zijn oren als er een gulle lach opklinkt. „Pax" hebben de jongens hem ge noemd. Enkele weken geleden kwam hij aanlopen. Zijn baas bleef onvind baar en de jongens hebben hem ge adopteerd. Zij spelen en stoeien met hem en de hond voelt zich blijkbaar uitstekend op zijn plaats in de grote jeugdgemeenschap. DE RIMBOE IN „Wie wil ons even rondleiden?" vraagt mevrouw Van Rees in kring. Twee jongens bieden zich aan en dan begint een ware ontdekkingstocht door het land van riet en kreupelhout. Het heeft kort geleden geregend en de slin gerpaadjes zijn geulen geworden, ge vuld met een dikke modderbrel waar in men soms tot de enkels wegzakt en de schoenen zich vastzuigen. De jon gens hebben er geen last van. Handen, gezichten, broeken en truien, alles zit vaak onder de modder, maar wat hin dert het? Een oud pak en een paar gummie-laarzen die je in de sloot kunt afspoelen. Zo kan iedere Hollandse jon gen er tegen. „Het is jammer dat u het terrein niet in de zomer ziet", zegt mevrouw Van Hees. „Dan is het hier prachtig tussen al het groen." Hoelang bestaat dit jeugddorp? vragen wij. .Jn het begin van de zomer zijn we •r mee begonnen. De pioniers waren zeven jongens die hier door de Kinder politie werden gestuurd. Zij keken eens rond, waren al spoedig met hun ter rein ingenomen en vonden dat het zo maar moest blijven. Niet méér jongens er bij. Maar dat was de bedoeling niet. Iedereen moest welkom zijn. De vol gende keer kwamen er al vriendjes mee en zo meldden zich steeds meer jonge gegadigden, zowel de allermoei lijkste knapen uit de volkswijken, waaronder geregelde klantjes van de Kinderpolitie, als de jongens uit beter gesitueerde gezinnen. Zij lieten zich in schrijven, sloten vriendschap en bouw den hier hun eigen huis. De resultaten zijn tot dusverre prach tig. Door het geregeld controleren van de presentielijsten heeft men bij de Kinderpolitie tot dusverre kunnen con stateren dat vele jongens, behorend tot de zogenaamde ongrijpbare jeugd, die men in geen enkele vereniging langer dan een paar keer hield, hier geregeld hun vrije tijd doorbrengen." Onze gidsen houden halt voor een laag, vierkant bouwwerk van planken, takken en stro, waarin de bewoners ge bukt kunnen staan. Een gegolfde, ijze ren plaat is een goed dak om onder te huizen en door een kleine opening in de voorwand, kan men op handen en voeten deze hut in- en uitkruipen. Waarom zouden zij de huisdeur •igenlijk groter maken? Dat geeft maar last van de kou en in de zomer zullen zij wel wéér zien. Om in „Jeugdland" te komen, moet je een brede ringvaart over en dat gaat zo maar niet. Jeugd landheeft zijn eigen veerman, die bovendien nauwkeurig controleert of er geen indringers binnen komen.... Het was een idee van de Am sterdamse Kinderpolitic om de zogenaamde „ongrijpbare jeugd" een terrein te geven, waarop zij zich naar hartelust kan uitleven. Het Jeugd-Rode Kruis werkte het plan uit en zorgde voor de benodigde gelden, de Gemeente stond een terrein en wat gereed schap af en de KLM brengt ge regeld oude bouwmaterialen. Men heeft zich daarna terug getrokken en slaat met belang stelling de verrichtingen van de jeugd gade. Zo ontstond Jeugdlandwaar van wij hier een en ander ver tellen. Wanneer een wagen met nieuw bouwmateriaal arriveert, wordt dit zo eerlijk mogelijk onder de jongens ver deeld. Jongens die groepjes vormen be schikken dus over meer materiaal dan de kluizenaars. Zo ziet men hutten van alle vormen en afmetingen; er is er zelfs een van twee verdiepingen. Er zijn laddertjes om op het dak te klimmen, openingen in de wanden voor de schoorsteenpijp en sommigen hebben zelfs een raampje met glas er voor. Welke zwartkijker let er nog op de kieren tussen de planken en de mod der tussen de stenen platen die tot vloerbedekking dienen? Een vorst kan niet trotser zijn op een paleis, dan de jongens op hun zelfgebouwde hutten, waarop met blauwe of bruine verf de namen „Eekhoorn", „Wigwam" of „Ka- rekiet" geschilderd zijn. JONGENS MOETEN ZICH UITLEVEN J-JET IS de moeite waard eens rond te kijken in zo'n jongenswoning. De jeugdige architecten weten het „huis" practisch in te richten en timmeren de zitbanken meestal langs de wanden. Soms is er van oude bouwtegels een soort aanrecht of tafel gemaakt en in de hoek staat in de meeste hutten een roestig, plat kacheltje waarop de jon gens zelf hun thee brouwen. Zij hebben een ketel en wat busjes van huis mee genomen en sommigen zijn zelfs in het bezit van pannetjes waarin een of an der maaltje gekookt wordt. In de zo mermaanden kregen verscheidene jon gens toestemming van hun ouders om in de hutten te blijven slapen. Vuurtje stoken is niet verboden in Jeugdland". Wat is er eigenlijk wel verboden? Je bent er zo vrij als een vogel en kunt alles doen wat thuis en op straat niet geoorloofd is. Geen po- litie-agent die je in je kraag pakt als je voetbalt, in bomen klimt of het mooiste „fikkie" van je leven stookt. Water, met een paar oude boten, ruimte, gereedschap, wat oude planken en een broekzak vol spijkers, daarmee leven de jongens hun fantasie uit en mevrouw Van Hees, die elke week het terrein bezoekt past er voor op om zich ook maar met het geringste te bemoei en. Toch willen de jongens haar graag hun prestaties tonen en geregeld wordt zij geroepen om verschillende „bouw werken" te bewonderen. Een groepje jongens maakt aan de waterkant een vlot. Zij hebben er slag van. Een rij palen aan de onderkant en planken er overheen gespijkerd. „Me vrouw Van Hees, komt u eens naar ons vlot kijken?" Trots staan de jongens er bovenop, zoals een jager zich op een door hem geschoten olifant laat foto graferen. De modder zit tot in hun verwarde haardos, maar de gezichten glunderen bij een compliment. „Se kenne d'r misschien niet eens mee vare", zegt een van onze jeugdige begeleiders pessimistisch en hij buigt gedienstig de takken en doornstruiken op zij om de terugweg voor ons te ba nen. Tussen twee magere elzenstammetjes probeert een blonde inboorling een eenpersoonswoning te timmeren. Een paar plankjes zitten vastgenageld, maar het bovenste valt telkens weer op de grond, ,,'t Gaat niet", zegt hij met een kleur van inspanning en zijn teleur' gestelde gezicht verraadt dat hij zich het bouwen van een eigen home heel wat gemakkelijker had voorgesteld. Een van de jongens plaatst zich wijd beens voor het wankele geval: „Je bè gek jóh!; zo maak je toch die hele boompies dood". Ik heb haast geen plankies", ver ontschuldigt de amateur-timmerman zich. „Nee, da's waar" geeft de criticus toe en vervolgt zijn weg. EEN EIGEN BESTUUR WEN HEEFT zich wel eens afgevraagd of de grote vrijheid niet tot wan orde leidt. De afgelopen zomer- en herfstmaanden hebben echter bewezen dat dit niet het geval is. Bovendien re geren de jongens hun eigen land en zij kiezen daartoe om de twee maanden een burgemeester. De vijftien-jarige Mulo-scholier Frans Hemelrijk werd bij de laatste verkiezing herkozen en is bij de jongens zeer geziei». Zijn raad UET LEVEN KOLKT EN JAAGT EN SPOELT in de Kalverstraat en op het Spui Voorbij de begeeriykheden van dat leven deint de mensheid; voorby het zacht-lokkend. dofsmeulend goud in de juwelierszaken; voorbij de delicate verrukking van enorme tuilen rose en witte anjers in bloemenwinkels; voorby de tere pracht van geraffineerd geschikte dameslingerie; voorbij luxe glas werken en het ragfyn tafelzilver, waarin het laatste licht van de gore winter dag en de aanmatigende schittering van kunstlicht elkaar ontmoeten. Maa* tussen de Kalverstraat en het oude Spui ligt een klein eiland in de wilde kolk der begeeriykheden. Dat eiland Is de Hof der Begijnen. Een betoverd *>,an^ want het werd door de Tijd en het Leven vergeten. Het ligt daar volmaakt af- zijdig van de stroom, de branding en de kolking der binnenstad. Een klein para- dijs in het koortsig stadshart. Het Leven vergat het en de Tyd bleef er, een paar eeuwen lang, stilstaan. dezer „devote maagden of weduwen, die tussen leken en kloosterlingen in staan". Ze zat aan een tafel: de han den lagen, stil en blank, gevouwen op die tafel en het hoofd ging schuil in een grote, zwarte kap. Eén secon de was er ieta van een fris, jong en vriendeiyk gezicht. Toen was het al weer voorby en was er alleen nog de zwarte kap over de tafel. Zo is de Hof der Begynen: regen over oude gevels, vogels om het hoofd van Christus, een stil voor zich uit- biddend Begijntje, een haast grieze lig oud houthakkend wijfje, de scha duwen van onherkenbare gezichten achter beslagen glas, knielende men sen in die ene kerk en dat koninklijke woord op de poort van die andere. Eiland van rust in de oceaan van onrust, die het aan alle kanten om spoelt. Een zeer vreemd, wonderlijk, haast magisch eiland in dat oude hart van Amsterdam. Het eiland dat het Leven overwon en de Tijd. ANTHONY VAN KAMPEN Geef een jongen een hamer, een paar spijkers en wat oude planken en hij bouwt een eigen huis. Minister In 't Veld moest hier maar eens komen kijken. Hij zou er wat van kunnen leren. huis ls een barakje aan de voorzyde eens voor in deze jeugdgemeenschap, van het terrein en dorpsgenoten beste den de meeste zorg a-n een voor hem bestemde ambtswoning. De jongens kunnen zich tot hem wenden wanneer er klachten of nieuwe plannen zyn en zo nodig wendt de jeugdige magistraat zich op zyn beurt tot de zeventien jarige Hans Roberts, die door het Jeugd Rode Kruis is aangesteld tot secretaris en die kantoor houdt in een afgescho ten hokje van de barak. Hans draagt zorgt voor de adminis tratie, schrijft nieuwe leden in en be heert het materiaal. Hij is gehele da gen op het terrein en ontvangt een sa laris van het Jeugd-Rode Kruis, uit de subsidie die deze instelling van de ge meente ontvangt. Hoeveel leden heb je al ingeschre ven Hans? informeren wij bij een be zoek aan zijn werkvertrek. „Op het ogenblik vierhonderd drie jongens. Dat is eigenlijk te veel, want wij komen ruimte te kort." En heb je het naar je zin? .O ja, ik ben bly dat ik hier ben, al kom ik maar drie keer in de week aan warm eten toe. Met de burgemeester kan ik het best vinden en wij werken prettig samen. Jammer dat hij er van middag niet is." Dan opent hy vlug een raam en roept tot de veerman dat een van de jongens die op de dijk staat, niet overgehaald mag worden. „Die gooit de hutten van andere jongens in elkaar en is verschrikkelijk lastig", legt hij ons uit. „Nu is hij voor drie weken geschorst. Hij moet maar eens weten dat hij straf verdiend heeft." Hutten in elkaar gooien komt nogal SUPÈRQÏ maar wanneer de boosdoeners bekend zyn, heeft ook hier het recht zijn loop. De jongens onderwerpen zich aan het gezag dat zy zelf hebben gekozen. Twee keer in de week wordt 's avonds voor verschillende leeftijdsgroe pen er zyn jongens van acht tot achttien jaar een cursus in EHBO gegeven en 's Woensdagsavonds komen de jongens in de barak figuurzagen. Dit alles gebeurt op hun eigen verzoek en zy leggen er met plezier de lange, don kere weg naar het terrein voor af. DE VLOOT Aan de wand van het kantoortje hangt een lijst met namen van jongens die in aanmerking komen om het over zetveer te bedienen. Zy moeten daar voor een verklaring van hun ouders meebrengen dat zij de zwemkunst vol doende machtig zyn. De veerman heeft sedert kort de op dracht gekregen geen vreemden meer toe te laten. Enige tyd geleden gebeur de het nog dat onderwyzeressen van scholen bezoeken aan het terrein brach ten en ongevraagd aanmerkingen en instructies uitdeelden. Op het ogenblik zijn de jongens on der andere bezig met het bouwen van een botenloods. Weliswaar bestaat de vloot nog maar uit een paar oude roei boten en een kano, maar het belang rijkste moet nog komen. De Marine heeft een sloep beloofd en Dr. van Breemen, de bekende specialist voor rheumatische ziekten te Amsterdam, deed spontaan afstand van zyn Schelde- jol, ten behoeve van de Amsterdamse jeugd. In de barak is op zyn verzoek een wandspreuk opgehangen die vooral van betekenis is voor voor ouderen die by deze vrye jeugdgemeenschap betrokken zyn: Make uw hulp de rnens nooit mach teloos zichzelf te helpen. Stuw door zijn leden de kracht, die zélf doet hem stormen weerstaan". In de Hof der Begflnen mag niet worden gevent, er mag niet worden gefietst, er mag niet door kinderen worden gespeeld, er worden geen voertuigen binnengelaten en er wor den geen honden verwacht. Er mag maar één ding: er mag worden ge wandeld. Dat wil zeggen: door „be voegden". En streng en koel staat aan de ingang van de Hof: „Het Be gijnhof is voor onbevoegden geslo ten: 's-winters na 18 uur, 's-zomers na 20 uur. Uit de grauwe hemel boven Am sterdam druipt de regen neer. De Hof is verlaten, dit uur. De Engelse Pres byteriaanse kerk staat wat verloren en vereenzaamd in die regen en in het van heel veraf aankabbelend en weer wegstromend geruis van de stem der stad, die gans de Hof in sluit Op die kerk staat waardig, verheven en nobel, één enkel woord. Een koninkiyk woord: „To the Glory of God in Christ Jesus". Niet meer. Maar Christus is niet alleen ln die oude Engelse en de aan de andere zyde van de Hof liggende katholieke kerk. Hy staat ook in het kleine mi niatuur-parkje. Uit steen gehouwen. Een oud en zeer bedaagd beeld. Met alle mos, en alle groen van een mach tige ry jaren. De stormen van Am sterdam gingen over dat hoofd. En de regen, de mist en het licht. Het licht dat Rembrandt al verrukte en z'n penselen betoverde en het treuri ge licht dezer allerlaatste grauwe dagen van het snel heengaand jaar. Rondom ryen zich de gevels. Een stapeling van stijlen en styivariaties. Renaissance en barok Er zjjn brede stoepen van blauwe plavuizen, daar zijn rank-opgaande trappen en hek ken, daar zyn de symbolische gevel stenen, markante waterputten en de boven alles uitreikende slanke halsge vels. Er zijn geen kinderen, er zyn geen honden, er zyn geen voertuigen. Alleen die twee kerken, het beeld van Christus, wat vogels om het hoofd van Christus, nadrukkelijk tikkende regen op de steentjes van het plavei sel zyn er. En de Tyd, die stilstond, al die eeuwen lang. De bruine deur van de Engelse kerk is gesloten maar die van de andere is geopend: vyf, zes mensen liggen geknield in de banken. Flakkerend kaarslicht glanst over de grote muurschildering van Derkinderen, die de omgang van het Heilig Mirakel van Amsterdam toont. Het gaat harder regenen. Ergens op een stoep ligt een stokoud wijfje geknield hout te hakken. Ze heeft haar benen in een dikke jutten zak gewikkeld om niet nat te worden. Ze ziet niet op als ik voorbyga. Het lijkt wel of dat vrouwtje zó oud is, dat ze al gestorven is en ver weg van deze wereld. Er wonen driehonderd vrouwen ln de Hof, maar ik zag slechts een en kele. Alle ramen blyven gesloten. Op de vensterbanken staan wat verlepte geraniums en ontsluierde clivia's. Hier en daar een koperen vogel kooitje, met een kwetterende kana rie of sys. Wat beeldjes van simpele makely. Een enkel gezicht ryst op uit het donker van een kamer: gryze ha ren, een bril en twee volgende ogen. Maar dan lost het hoofd al weer op in het duister van die kamer. En de gordijnen vallen toe. Er zyn nog acht Begijntjes. Ik zag ze niet en dorst ook niet in te gaan in No. 26, het Huis der Begynen. Ik zag 'n flits van een van hen, van een JJE NAAR DE GEEST volkomen verwerpeiyke film „Rope" is een werk van de oud-pupillen, die hem met deze daad Een verwerpelijke sensatie-film begaafde regisseur Alfred Hitchcock specialist in thrillers! die gepro beerd heeft het zo belangrijke element van de montage geheel uit te schakelen. Hitchcock overwoog, dat het mogeiyk moet zyn reeds in het draaiboek de definitieve vorm van de film vast te leggen en daarby zag hy volkomen af van heid en levert de Uebermenschen aan de inspiratie die de filmer ln de montagekamer kan ontwikkelen. Hy wilde een de politie uit film, waarvan de beelden een doorlopend verhaal vertellen zonder onderbrekin gen en ontwierp hiervoor een nieuwe techniek, waarby de camera de spelers minutenlang volgt, zonder wisselende Instellingen, in één doorlopende beweging. Er zyn geen abrupte overgangen van de ene persoon naar de andere of van de ene scène naar de andere en er zyn ook geen verschillen in tyd: het verhaal zou eigenlyk een triomf hadden willen be zorgen, de vernietigendste consequen tie: hij wijst de triomf af als een laag VOOR HITCHCOCK, meester van de griezelfilm, was dit gegeven een kolf- in werkelykheid precies zo lang geduurd hebben als de film zelf. Men kan de le naar hand. De perverse atmos poging van Hitchcock, zuiver technisch gezien, als geslaagd beschouwen, al bly ven er aan dit procédé bezwaren kleven. De film zelf dient echter te worden afgewezen. HET VERHAAL leverde een feer, waarin dit gebeuren zich af speelt, heeft hy in de film als een be klemmende werkelijkheid laten leven. De moord zelf en het lijk laat de film niet zien, alleen het koord, waarmee oud zijn meisje en haar ex-verloofde en stuk van de toneelschrijver Patrick hun vroegere leraar Rupert, die met de moord gebeurde en dat aan de film Hamilton (die ook „Gaslight" schreef)hen over de Uebermensch-theorie zijn titel „Rope" („Touw") gaf. Hier gebaseerd op een gebeurtenis, die om- placht te filosoferen, uitnodigen. Het dus een griezel- en sensatiefilm, waar - streeks twintig jaar geleden plaats lyk van de vermoorde ligt in een boe- in alle sensatie- en thriller-elementen vond: een cynische moord door twee kenkist, waarop een soupertje voorde aangedragen worden door de atmosfeer: jongens gepleegd. Twee studenten, gasten gedekt staat. Het fuifje wordt de feestelijke reacties van verschillen- Brandon en Philip, zijn geïnfecteerd een mislukking omdat de moordenaars de personen op een dramatisch gebeu- door de Uebermensch-theorie. Zij ne- hun nervositeit niet kunnen be- ren, dat zij niet kunnen waarnemen, men aan dat er mensen zyn, die door dwingen en een beklemmende atsmos- maar terdege aanvoelen. Dat Hitch- hun geestelijke en lichamelijke kwa- feer alle feestgenoten naar de keel cock louter uit deze subtiele span- liteiten zo ver boven anderen zijn ver- kruipt. Wanneer alle gasten vroegtij- ningen een wurgend-lugubere thriller heven dat voor hen onmogelijk de dig vertrekken blijft de leraar Rupert heeft weten op te bouwen bewijst zijn zedelijke normen en wetten, waaraan nog, omdat hij zekerheid wil hebben: de mens in het algemeen zich heeft te het zonderlinge gedrag van de twee onderwerpen, kunnen gelden. Uiter- studenten, die de hele avond met hun aard rekenen zij zichzelf tot deze Uebermensch-filosofie liepen te Uebermensen en om hun geloof in hun quetteren. doet hem afgrijselijke con- kelijk verwrongen geestesbeeld als van bijzondere begaafdheid. Dit neemt overigens niet weg, dat „Rope" als film afgewezen moet wor- co- den: het feit alleen al, dat een zie- eigen meerwaardigheid te versterken, vermoorden zij een medestudent. sequenties vrezen. Hij ontdekt het lyk en komt tet de conclusie dat de moor- Dit is hun echter nog niet genoeg, zij denaars hem als de geestelijke vader verlangen nog zichzelf te bewijzen, dat van hun daad beschouwen. Hij ver werpt deze verantwoordelijkheid, geeft deze twee moordenaars tot uitgangs ount gemaakt werd van een film. die doortrokken is van een met uiterst raffinement opgevoerde perverse at mosfeer. getuigt van een meer dan zij werkelijk Uebermenschen zijn en in hun luguber-ziekelijke fantasie gaan zij zover een fuifje te organiseren waar menselijke uitleg aan zyn vroegere satie in steeds verfijnder vormenin zy de ouder» van de vermoorde Jongen, gefiloiofeer en trekt tegenover «yn steed» ongezonder doseringen. in een hartstochtelijk betoog een meer verderfelijk streven naar sensatie, sen- CANADESE ambassadeur in ons land, de heer Pierre Dupuy, zal op 15 December in het Internationaal Cul tureel Centrum te Amsterdam op een dan te houden „Franse avond" de hoofdrol spelen in Molière's „Les Pre- cieuses Ridicules". Het stuk wordt op gevoerd door het gezelschap van de Canadese ambassadeur, dat ie samen gesteld uit jonge leden van het corps diplomatique. Het koninklijk paar is voornemens de avond bij te wonen. De toneelspeler Frits van Dyk zal in het volgende toneelseizoen geen deel meer uitmaken van het Amsterdams Toneel Gezelschap. „Rooms Toneel" zal weer een bezoek brengen aan Gent en daar in de Kon. Ned. Schouwburg „Les romanesques" van Edmond Rostand opvoeren. £)E GROTE PRIJS voor letterkunde ln Frankrijk: de Prix Goncourt, is toegekend aan Robert Merle voor diens werk over de evacuatie van Duinker ken. Merle is leraar ln het Engels aan de Lycée Pasteur. In de oorlog was hy verbindingsofficier. De voorzitster van de jury was de beroemde Franse schrijfster Colette. De Prix Femina, door een Jury van veertien vrouwelij ke letterkundigen toegekend, werd dit jaar uitgereikt aan Maria ie Hardouin voor haar boek „La Dame de Coeur". Haar litteraire faam, die met het ver- schynen van „La voile noire" sterk toenam, is thans volkomen bevestigd. Ter gelegenheid van de herdenking van Goethe's tweehonderdste geboor tedag is het complete werk van deze schrijver in het Russisch vertaald. De vertaling, waarmee in 1932 werd be gonnen, werd tijdens de oorlog onder broken. Twee bloemlezingen uit Goethe's werk, o.a. bevattende Werther, Götz en Egmond worden eveneens in het Russisch vertaald. BESTUUR van de Nederlandse filmclub heeft het praedicaat „film van de maand" verleend aan de nieuwe film van Noel-Noel: „Les casse- pieds", die onder de titel „Zeg, luister eens even" met Kerstmis in Nederland in roulatie komt De Poolse pianiste Barbara Hesse Bukowska geeft 22 De cember in de kleine zaal van het Con certgebouw te Amsterdam een Chopin- recital. Barbara Bykowska was de prys- winnares van het Chopin-concours te Warschau, waaraan door een zeer groot aantal kunstenaars werd deelgenomen. In de „Arts of the Nations Studio" te New York is een tentoonstelling ge opend van Balinees houtsnijwerk, weefkunst, schilderyen en tekeningen. In het Amsterdamse Concertgebouw vond Donderdagavond de eerste uit voering plaats van Henk Badings' „Vijfde Symphonie". Deze symphonie, die in de eerste helft van 1949 ont stond, is opgedragen aan het Concert gebouw-orkest en werd door de diri gent Eduard van Beinum ten doop ge houden. De componist, die bij de eer ste uitvoering van zijn werk tegen woordig was, moest op het podium ver schijnen om de hulde van het publiek in ontvangst te nemen. Voor de bestrijding van griep is Chefarine „4" een zeer doeltreffend middel. Elk tablet bevat 4 geneesmiddelen, die in de gehele wereld beroemd zijn geworden en millioenen mensen al baat brachten. Het bestand deel Chefarox zorgt dat al is de werking zeer krachtig uw maag toch niet van streek raakt. 4 BEROEMDE GENEESMIDDEL EN IN EEN TABLET 9UN6M fctf

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 5