ZIJ
GRATIS
Was liet Kerstmis
Kerstmis! voor ioo?
In bet gebouw Palmstraat
BEKENDMAKING
DE MUITERIJ OP DE B0UNTY
KLOKZEEP
i Ons kort verhaal
SANDERSE TEL 2 8 67
DAGBLAD-RECLAME
HILDERING
HoedeVvanVictory "terugkwam
Cream.
Crackers
Verkadtj
MEN MAG U
WEL ZIEN..
r
FTw.s wet
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Besommingen IJmuiden
Een ware Mfeettdrank"!
Oudejaarsdag Gesloten
is iets
bijzonders!
DE BÉSTE RECLAME!
HELDERSCHE COURANT
Alle begin is moeilijk
Eindig daarom 1949 goed
Atelier Gebr. Meijer
Onze TAXI's zijn NIET DUURI
Sitófmih f"!.611 gCheSel1 c"
n^nmng'he';08 T! WHt S°beUren' ^r
DINSDAG W DECÏMBKR 1M9
UET IS TIJDENS de oorlog vaak voor
gekomen dat vliegtuigen, die men
reed* verloren waande, door de cou
rage der bemanning, of door euiver
toeval, op zulk een wonderbaarlijke
wflze op hun basis terug keerden, dat
de werkelijkheid ongeloofwaardiger
waa dan de stoutste fantasie.
Ik behoorde tot het grondpersoneel
van een vliegveld in Engeland en had
de gelegenheid dergelijke voorvallen
van nabij mee te maken. Het was dik
wijls onbegrijpelijk en tegen alle wet
ten der zwaartekracht in, hoe een
vliegtuig, zwaar gehavend door lucht-
afweervuur en soms gedeeltelijk uitge
brand, nog behouden terugkeerde.
Wat ons allen met stomme verbazing
sloeg, was het terugkomen van het
Wellington bombardementsvliegtuig „V.
fbr Victory".
Al de vliegtuigen van het esquadron
waren reeds terug van hun operatie
boven Duitsland, behalve V. for Vic,
die al vèr over tijd was. Seiners en te
legrafisten luisterden naar het oproep-
sein. operatiestaf en inlichtingendienst
waren op hun qui vive, tot plotseling...
Jk, daar hoorden zij iets.
Inderdaad klonk door het donker van
de nacht het zware geronk van een
tweemotorig vliegtuig. Snel werden de
landingslichten weer ontstoken en na
enige minuten werd 't kolossale vlieg
tuig voorzichtig aan de grond gezet.
Ambulancewagen en dokter waren pre-
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
X X
sent, daar men wel verwachtte, dat er
iets bijzonders aan de hand zou zijn.
Wij, die het vliegtuig in ontvangst
moesten nemen, keken vol spanning
toe, hoe het personeel uit zou stappen.
Stel u echter ons aller verwondering
voor, daar de enige die uitstapte de
piloot was, een esquadronleader met de
D.S.O. en D.F.C. De plaatsen van zijn
bemanning waren allen onbezet....
Op de een of ai.dere onbegrijpelijke
manier had de man kans gezien het
vliegtuig geheel alleen thuis te bren
gen. Maar waar was zijn bemanning
gebleven?
In de messroom vertelde hij, terwijl
wij stil er stil om heen stonden, zijn
verhaal.
„DIRECT NADAT IK het doel be
reikt had. werd ik opgemerkt door de
Duitse zoeklichten en al spoedig barst
ten de granaten rondom ons; sommige
onrustbarend dichtbij. Zelfs toen m'n
boordtelegrafist me waarschuwde dat
er vonken door de bodem van het
vliegtuig kwamen, maakte ik me nog
niet bijzonder ongerust. Ik wist wat
een ervaren bemanning kan doen met
een blusapparaat en ik zette m'n aan
val door. Wat ik niet wist, was, dat
één van de „flares" onder het vlieg
tuig in brand was geraakt. De vonken
werden spoedig vlammen, zó groot, dat
ik er door verblind werd.
De rook en gassen dwongen me op
m'n plaats te blijven en in het vlieg
tuig zag ik niets dan de gele gloed
der vlammen. Dit is het einde! dacht
ik. Het brandende vliegtuig was een
prachtig doel voor het afweergeschut,
en al werden we niet geraakt, het zou
met m'n kist toch gauw afgelopen zijn
In de veronderstèlling dat we nog
maar enige seconden tijd hadden voor
het vliegtuig uit elkaar barsten, gaf ik
de bemanning bevel, zich per para
chute te redden. Terwijl ik telde, zag
ik ze er één voor één uitspringen. De
staartschutter, de bomrichter, de na
vigator, de telegrafist. Toen was het
mijn beurt. Ik greep onder mijn zit
plaats en verstijfde van schrik. Er was
geen parachute.... Vlug doorzocht ik
de cockpit, maar de parachute was
nergens te vinden. Vlugger dan Ik het
nu vertel ging het door mijn brein,
dan maar trachtten de brandende ma
chine met een noodlanding aan de
grond zetten.
De Duitse artillerie schoot niet meer
op me. Vermoedelijk omdat die lui in
de veronderstelling waren, dat het met
mijn machine toch afgelopen was. Ze
ging als een vlammende toorts door de
luchtIk maakte een duikvlucht en
probeerde intussen de vlammen in m'n
onmiddellijke nabijheid wat te doven
om te kunnen zien, waar ik kon lan
den.
Het leek wel of m'n ogen intussen
aan de vlammen gewend raakten,
maar toen ik omzag, bemerkte ik, dat
de vlammen grotendeels gedoofd wa
ren. Na enige ogenblikken was het to
taal donker achter me en de motoren
bleven draaien. Ik ging trachten En
geland te bereiken! Ik herinnerde me
de koers die de navigator uitgezet had
voor de terugreis naar Engeland en ik
besloot de kist alleen terug te vliegen
Prettig was het niet. want ik zat nog
steeds boven vijandelijk gebied en er
was nog steeds afweervuur. En als ik
eens vijandelijke gevechtstoestellen
ontmoette? Er was geen mens om mijn
geschut te bedienen. Ik was alléén.
Maar het geluk verliet me weer. Bo
ven de zee stopten de beide motoren.
Gebrek aan benzine!
Op zulke momenten is het of je
brein op hoogspanning werkt! Was de
V. for Victory niet van een a^°mati^
sche piloot voorzien geweest, da
ik toch nog verloren geweest. Ik scha
kelde „George" in zodat ik tijd ha
m'n noodreservetank bij te z
maar omdat ik gehinderd werd door
de verbrande resten in het vlieg g,
duurde het nogal lang, voordat ik bij
m'n contrólehandels terug was.
„Net iets te vroeg sloeg een van ae
motoren met donderend geraas v"eel.
aan. En daar is de automatische piloot
niet op berekend. Het toestel dook me
een stijve spiraal naar beneden. Lager
en lager ging ik. Van vierduizend
voet tot bijna het zeeoppervlak, maar
toen zat ik weer op m'n plaats en het
gelukte me nog net de kist weer op
te vangen
Ik startte de tweede motor en kon
m'n weg vervolgen naar hier. Nou, de
rest weten jullie en geef me nu een
kop thee en een paar sandwiches.
JORO.
VOORZIENING AAN
STRANDHOOFDEN.
Te Haarlem is aanbesteed het treffen
van voorzieningen aan vier strandhoof-
den met bijkomende werken, behoren
de tot .de werken tot verdediging van
de Noordzeekust in de provincie Noord-
Holland ingevolge de wet van 15 Juli
1898. Laagste inschrijfster was de fir
ma Jac. G. van Oord en Zonen, te
Utrecht, voor f 157.000.
die zich NU op dii
blad a bon neren,
ontvangen de tot
1 Januari verschij
nende nu m me rs
De Directie
De besommingen van Zaterdag waren
Motorloggers: Kw 17 5090; Kw 168
1200; Kw 37 1930; Kw 140 560;
Kw 86 900,-; Kw 73 560,—; Kw 138
1230,De aanvoer bedroeg:
1260 kisten, waarvan 1040 met verse
haring. De prijzen per kg waren: g*.
tong 2,40—2,25; gr. midd. tong 2.50-,
2 25; kl. midd. tong 2,202.05; tong t
1,72—1,67; tong II 1,40—1,30; tarbot 3.70
_13 60. Per 50 kg waren de prijzen:
wijting 30—17; gr. schol 67—62: midd.
schol 67—60; kl. midd. schol 45—25,50j
schar 27—17 en verse haring 20—10.
In plaats van kaarten
Het huwelijk van
L. F. WITTENBERG
en
T. MÜNTJEWERF
zal voltrokken worden op
Donderdag 5 Jan. 1950 des
voorm. 11.30 uur te Den Hel
der.
Toekomstig adres Hugo de
Grootstraat 8.
Op T Jan. aj. hopen
onze geliefde Ouders
T. M. de Jong Boers
en
L. G. G. de Jong Boers-
Zervas
de dag te herdenken
waarop zij voor 25 jaar
in het huwelijk traden.
Hun dankbare kinderen:
TEUN en NIC.
Receptie van 35 uur
njn. Den Helder, Boer-
haavestraat 64.
GEREF. GEMEENTE
Janzendwarsstraat 8
De aangekondigde Predik
beurt op Woensdag 28 Dec,
van candidaat A. Vergunst.
gaat niet door.
OBEUEKUL1 TEL3167 MIM4ECDE*
Ook 'S nachts
SPECIALE TARIEVEN
voor ritten bulten de stad,
FLINK MEISJE
gevraagd, 1416 jaar.
WASSERIJ ROOVERS,
Ambonstraat 90.
1 Thess. 4 13—18
Ten huize van zijn jongste zoon ontsliep in volle
vrede onze geliefde Man, Vader, Schoonvader en
Grootvader, de Heer
GERRIT JOHANNES HERMANUS VERSTEGEN,
in de ouderdom van 77 jaar.
Haarlem:
A. C. VERSTEGEN—VINK
'a-Gravenhage:
J. M. P. J. VERSTEGEN
N. J. N. VERSTEGEN—VAN DALEN
Haarlem:
C. B. F. VERSTEGEN
Leiden:
F. VERSTEGEN
A. S. VERSTEGEN—VAN OTTEREN
en Kleinkinderen
Leiden, >6 Deoember 1949.
Tiboel Siegenbeekstraat 15.
De begrafenis zal plaats vinden op Vrijdag 30 Dec.
a.s. te 13.30 uur op de Algemene Begraafplaats te
Huisduinen.
Liever geen bezoek Geen bloemen
Bij dezen betuig ik mijn harte
telijke dank voor de vele
blijken van belangstelling
bij mijn terugkeer uit In
donesië ondervonden.
R. v. d. VAART
Burg. Lovinkstraat 4.
Breezand N.H.
Ter overn. een van ouds be
kend café-biljart verlof A
(volkszaak), voorzien van
ruime woning en alle ge
makken, centrum Alkmaar,
met woningruil. Ben. kap.
plm. 2000. Verdronkenoord
27, Alkmaar.
VAN VERKADE
Heerlijk knapperig en
met een fijne „romige"
smaak. Een schotel
Cream Crackers van
Verkade brengt sfeer in
Uw gezellige avondjes.
Presenteert ze zó, of
met boter en een plak-
jekaas. 24ct. p. lOOgt.
GROTE JEUGD RALLY (YOUTH FOR CHRIST)
ONDERWERP:
Zeer goed programma
MUZIEK ZANG
SOLO-ZANG MIA WOLFF
PIANO MEVR. A. GRAAFF—KAMP
ZANGLEIDING HERMAN BRUMMELEN
SPREKER: SIDNEY WILSON
Geen huiselijk feestje is com
pleet zonder Saranto - de ver
maarde Hollandse Vermouth,
die door ieder zozeer wordt
geprezen om zijn heerlijke
smaak en zachte karakter.
AANVANG S ('CR
TOEGANG VRIJ
De kolenzaken zijn
In verband daarmee worden na
Donaerdag 29 December geen be
stellingen nieer aangenomen voor
die week.
Levering alleen a contant.
Aangeb. 22 zak Noordeling
eetaardappels. D. de Rover
Meerw. 39. Breezand, Tel. 228
Opleiding Dokters-
en Tandartsassistente
onder leiding van artsen door een
Schriftelijke Carsui.
Desgewenst met aanslui
tend practisch gedeelte.
Vraagt gratis prospectus
I. Me. Vo.
Adm. de Ruyterweg 215
Amsterdam-W.
Afteen bij gebruik is dat te merken. KLOK-
zeep is namelijk harder. En gaat daardoor
langer mee. KLOKzeep slinkt langzamer. Maar
reinigt vlugger en zachter! Leg Uw dure
geld niet op de toonbank voor huishoud
zeep, die minder kost. U komt
kwaliteit en gewicht tekort.
Heus, de beste huishoudzeep
is momenteel KLOKzeep!
ct
per dubbel stuk
Zeepfabriek De Klok
maakt ook het be
kende Sneeuwwit
Zeeppoeder!
De Ontvanger der gemeente, tevens Beheerder der Cen
trale Kas voor de Bedrijven, deelt mede, dat zijn kantoor,
gevestigd Kerkgracht 11, op Vrijdag 30 en Zaterdag 31
December a.s. voor het in ontvangst nemen van betalin
gen voor GAS. STROOM, WATER, enz. zomede voor
BELASTINGEN en SCHOOLGELDEN, GESLOTEN zal
zijn.
De meeste grote bedrijven hebben
hun opkomst te danken aan dejuiste
wijae waarop zij hun reclame ge
voerd hebben. In bijna alle gevallen
ie dit dagblad-reclame geweest.
Schakelt voor Uw bedrijf of artikel
deze courant m en U beceikt koop
krachtige lezers
maar niet horen aan
komen. Als het geluid
van Uw kinderwagen
(behalve dat van Uw
baby) Uw komst ver
raadt, dan klo -t er iets
niet (of juist iets te
veel) met Uw wagen
Koopt een van Delfts
wagen en ga naar
KONINGSTRAAT 47,
Tel. 3719.
Dat geldt niet voor MEISJES, die bjj ons op d«
school naaien leren.
door U vóór 2 JANUARI 1950 op te geveq, als
LEERLING NAAISTER, bij
Ruyghweg 73, Den Helder.
STADSRITTEN 1minimum 20 ct. per k.m.
VAN GALEN STRAAT 117.
scheelt V stukken!
20. De meeste van hen zouden veel liever
pot een tijd op het eiland gebleven zijn. Het
was daar immers een waar paradijs voor herr;
eten in overvloed, aardige vriendinnetjes en
weinig te doen. Ook Byam zelf zou zijn verblijf
op Tahiti best nog een poosje hebben willen
verlengen en 't speet Hitihiti minstens even
zeer. dat' hij wegging. Met het hele gezelschap
was hij mee aan boord gekomen, om Bvam uit
geleide te doen. Ook de vrienden en kenniseen
van de andere leden der bemanning waren
voor het.' laatst afscheid komen nemen en het
dek van de „Bounty" was bezaaid met inboor
lingen. Er werden overal geschenken gewisseld
en er weiden nog ettelijke varkens aan boord
gehesen. In een afgelegen hoekje stond Chris
tian zachtje' te fluisteren met Maimiti. Het was
duidelijk -te merken, dat het afscheid hen bei
den zwaai- viel. Maar eindelijk was het dan toch
sover en het sein werd gegeven, dat allen de
-Bounty' moesten veiïat" ^1111^*™.
over het campagne zijn blik
de raiiine stond t ®3an' de bemanning aan
'"ond het schin u^"1Ven en tientallen kano s
tv" a Tkelden' stevende de „Boun
ty langzaam de baai uit, op wee naar huis Fr
manmng het vaderland zou terugzien.