ZIJ GRATIS Was liet Kerstmis Kerstmis! voor ioo? In bet gebouw Palmstraat BEKENDMAKING DE MUITERIJ OP DE B0UNTY KLOKZEEP i Ons kort verhaal SANDERSE TEL 2 8 67 DAGBLAD-RECLAME HILDERING HoedeVvanVictory "terugkwam Cream. Crackers Verkadtj MEN MAG U WEL ZIEN.. r FTw.s wet xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Besommingen IJmuiden Een ware Mfeettdrank"! Oudejaarsdag Gesloten is iets bijzonders! DE BÉSTE RECLAME! HELDERSCHE COURANT Alle begin is moeilijk Eindig daarom 1949 goed Atelier Gebr. Meijer Onze TAXI's zijn NIET DUURI Sitófmih f"!.611 gCheSel1 c" n^nmng'he';08 T! WHt S°beUren' ^r DINSDAG W DECÏMBKR 1M9 UET IS TIJDENS de oorlog vaak voor gekomen dat vliegtuigen, die men reed* verloren waande, door de cou rage der bemanning, of door euiver toeval, op zulk een wonderbaarlijke wflze op hun basis terug keerden, dat de werkelijkheid ongeloofwaardiger waa dan de stoutste fantasie. Ik behoorde tot het grondpersoneel van een vliegveld in Engeland en had de gelegenheid dergelijke voorvallen van nabij mee te maken. Het was dik wijls onbegrijpelijk en tegen alle wet ten der zwaartekracht in, hoe een vliegtuig, zwaar gehavend door lucht- afweervuur en soms gedeeltelijk uitge brand, nog behouden terugkeerde. Wat ons allen met stomme verbazing sloeg, was het terugkomen van het Wellington bombardementsvliegtuig „V. fbr Victory". Al de vliegtuigen van het esquadron waren reeds terug van hun operatie boven Duitsland, behalve V. for Vic, die al vèr over tijd was. Seiners en te legrafisten luisterden naar het oproep- sein. operatiestaf en inlichtingendienst waren op hun qui vive, tot plotseling... Jk, daar hoorden zij iets. Inderdaad klonk door het donker van de nacht het zware geronk van een tweemotorig vliegtuig. Snel werden de landingslichten weer ontstoken en na enige minuten werd 't kolossale vlieg tuig voorzichtig aan de grond gezet. Ambulancewagen en dokter waren pre- XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX X X sent, daar men wel verwachtte, dat er iets bijzonders aan de hand zou zijn. Wij, die het vliegtuig in ontvangst moesten nemen, keken vol spanning toe, hoe het personeel uit zou stappen. Stel u echter ons aller verwondering voor, daar de enige die uitstapte de piloot was, een esquadronleader met de D.S.O. en D.F.C. De plaatsen van zijn bemanning waren allen onbezet.... Op de een of ai.dere onbegrijpelijke manier had de man kans gezien het vliegtuig geheel alleen thuis te bren gen. Maar waar was zijn bemanning gebleven? In de messroom vertelde hij, terwijl wij stil er stil om heen stonden, zijn verhaal. „DIRECT NADAT IK het doel be reikt had. werd ik opgemerkt door de Duitse zoeklichten en al spoedig barst ten de granaten rondom ons; sommige onrustbarend dichtbij. Zelfs toen m'n boordtelegrafist me waarschuwde dat er vonken door de bodem van het vliegtuig kwamen, maakte ik me nog niet bijzonder ongerust. Ik wist wat een ervaren bemanning kan doen met een blusapparaat en ik zette m'n aan val door. Wat ik niet wist, was, dat één van de „flares" onder het vlieg tuig in brand was geraakt. De vonken werden spoedig vlammen, zó groot, dat ik er door verblind werd. De rook en gassen dwongen me op m'n plaats te blijven en in het vlieg tuig zag ik niets dan de gele gloed der vlammen. Dit is het einde! dacht ik. Het brandende vliegtuig was een prachtig doel voor het afweergeschut, en al werden we niet geraakt, het zou met m'n kist toch gauw afgelopen zijn In de veronderstèlling dat we nog maar enige seconden tijd hadden voor het vliegtuig uit elkaar barsten, gaf ik de bemanning bevel, zich per para chute te redden. Terwijl ik telde, zag ik ze er één voor één uitspringen. De staartschutter, de bomrichter, de na vigator, de telegrafist. Toen was het mijn beurt. Ik greep onder mijn zit plaats en verstijfde van schrik. Er was geen parachute.... Vlug doorzocht ik de cockpit, maar de parachute was nergens te vinden. Vlugger dan Ik het nu vertel ging het door mijn brein, dan maar trachtten de brandende ma chine met een noodlanding aan de grond zetten. De Duitse artillerie schoot niet meer op me. Vermoedelijk omdat die lui in de veronderstelling waren, dat het met mijn machine toch afgelopen was. Ze ging als een vlammende toorts door de luchtIk maakte een duikvlucht en probeerde intussen de vlammen in m'n onmiddellijke nabijheid wat te doven om te kunnen zien, waar ik kon lan den. Het leek wel of m'n ogen intussen aan de vlammen gewend raakten, maar toen ik omzag, bemerkte ik, dat de vlammen grotendeels gedoofd wa ren. Na enige ogenblikken was het to taal donker achter me en de motoren bleven draaien. Ik ging trachten En geland te bereiken! Ik herinnerde me de koers die de navigator uitgezet had voor de terugreis naar Engeland en ik besloot de kist alleen terug te vliegen Prettig was het niet. want ik zat nog steeds boven vijandelijk gebied en er was nog steeds afweervuur. En als ik eens vijandelijke gevechtstoestellen ontmoette? Er was geen mens om mijn geschut te bedienen. Ik was alléén. Maar het geluk verliet me weer. Bo ven de zee stopten de beide motoren. Gebrek aan benzine! Op zulke momenten is het of je brein op hoogspanning werkt! Was de V. for Victory niet van een a^°mati^ sche piloot voorzien geweest, da ik toch nog verloren geweest. Ik scha kelde „George" in zodat ik tijd ha m'n noodreservetank bij te z maar omdat ik gehinderd werd door de verbrande resten in het vlieg g, duurde het nogal lang, voordat ik bij m'n contrólehandels terug was. „Net iets te vroeg sloeg een van ae motoren met donderend geraas v"eel. aan. En daar is de automatische piloot niet op berekend. Het toestel dook me een stijve spiraal naar beneden. Lager en lager ging ik. Van vierduizend voet tot bijna het zeeoppervlak, maar toen zat ik weer op m'n plaats en het gelukte me nog net de kist weer op te vangen Ik startte de tweede motor en kon m'n weg vervolgen naar hier. Nou, de rest weten jullie en geef me nu een kop thee en een paar sandwiches. JORO. VOORZIENING AAN STRANDHOOFDEN. Te Haarlem is aanbesteed het treffen van voorzieningen aan vier strandhoof- den met bijkomende werken, behoren de tot .de werken tot verdediging van de Noordzeekust in de provincie Noord- Holland ingevolge de wet van 15 Juli 1898. Laagste inschrijfster was de fir ma Jac. G. van Oord en Zonen, te Utrecht, voor f 157.000. die zich NU op dii blad a bon neren, ontvangen de tot 1 Januari verschij nende nu m me rs De Directie De besommingen van Zaterdag waren Motorloggers: Kw 17 5090; Kw 168 1200; Kw 37 1930; Kw 140 560; Kw 86 900,-; Kw 73 560,—; Kw 138 1230,De aanvoer bedroeg: 1260 kisten, waarvan 1040 met verse haring. De prijzen per kg waren: g*. tong 2,40—2,25; gr. midd. tong 2.50-, 2 25; kl. midd. tong 2,202.05; tong t 1,72—1,67; tong II 1,40—1,30; tarbot 3.70 _13 60. Per 50 kg waren de prijzen: wijting 30—17; gr. schol 67—62: midd. schol 67—60; kl. midd. schol 45—25,50j schar 27—17 en verse haring 20—10. In plaats van kaarten Het huwelijk van L. F. WITTENBERG en T. MÜNTJEWERF zal voltrokken worden op Donderdag 5 Jan. 1950 des voorm. 11.30 uur te Den Hel der. Toekomstig adres Hugo de Grootstraat 8. Op T Jan. aj. hopen onze geliefde Ouders T. M. de Jong Boers en L. G. G. de Jong Boers- Zervas de dag te herdenken waarop zij voor 25 jaar in het huwelijk traden. Hun dankbare kinderen: TEUN en NIC. Receptie van 35 uur njn. Den Helder, Boer- haavestraat 64. GEREF. GEMEENTE Janzendwarsstraat 8 De aangekondigde Predik beurt op Woensdag 28 Dec, van candidaat A. Vergunst. gaat niet door. OBEUEKUL1 TEL3167 MIM4ECDE* Ook 'S nachts SPECIALE TARIEVEN voor ritten bulten de stad, FLINK MEISJE gevraagd, 1416 jaar. WASSERIJ ROOVERS, Ambonstraat 90. 1 Thess. 4 13—18 Ten huize van zijn jongste zoon ontsliep in volle vrede onze geliefde Man, Vader, Schoonvader en Grootvader, de Heer GERRIT JOHANNES HERMANUS VERSTEGEN, in de ouderdom van 77 jaar. Haarlem: A. C. VERSTEGEN—VINK 'a-Gravenhage: J. M. P. J. VERSTEGEN N. J. N. VERSTEGEN—VAN DALEN Haarlem: C. B. F. VERSTEGEN Leiden: F. VERSTEGEN A. S. VERSTEGEN—VAN OTTEREN en Kleinkinderen Leiden, >6 Deoember 1949. Tiboel Siegenbeekstraat 15. De begrafenis zal plaats vinden op Vrijdag 30 Dec. a.s. te 13.30 uur op de Algemene Begraafplaats te Huisduinen. Liever geen bezoek Geen bloemen Bij dezen betuig ik mijn harte telijke dank voor de vele blijken van belangstelling bij mijn terugkeer uit In donesië ondervonden. R. v. d. VAART Burg. Lovinkstraat 4. Breezand N.H. Ter overn. een van ouds be kend café-biljart verlof A (volkszaak), voorzien van ruime woning en alle ge makken, centrum Alkmaar, met woningruil. Ben. kap. plm. 2000. Verdronkenoord 27, Alkmaar. VAN VERKADE Heerlijk knapperig en met een fijne „romige" smaak. Een schotel Cream Crackers van Verkade brengt sfeer in Uw gezellige avondjes. Presenteert ze zó, of met boter en een plak- jekaas. 24ct. p. lOOgt. GROTE JEUGD RALLY (YOUTH FOR CHRIST) ONDERWERP: Zeer goed programma MUZIEK ZANG SOLO-ZANG MIA WOLFF PIANO MEVR. A. GRAAFF—KAMP ZANGLEIDING HERMAN BRUMMELEN SPREKER: SIDNEY WILSON Geen huiselijk feestje is com pleet zonder Saranto - de ver maarde Hollandse Vermouth, die door ieder zozeer wordt geprezen om zijn heerlijke smaak en zachte karakter. AANVANG S ('CR TOEGANG VRIJ De kolenzaken zijn In verband daarmee worden na Donaerdag 29 December geen be stellingen nieer aangenomen voor die week. Levering alleen a contant. Aangeb. 22 zak Noordeling eetaardappels. D. de Rover Meerw. 39. Breezand, Tel. 228 Opleiding Dokters- en Tandartsassistente onder leiding van artsen door een Schriftelijke Carsui. Desgewenst met aanslui tend practisch gedeelte. Vraagt gratis prospectus I. Me. Vo. Adm. de Ruyterweg 215 Amsterdam-W. Afteen bij gebruik is dat te merken. KLOK- zeep is namelijk harder. En gaat daardoor langer mee. KLOKzeep slinkt langzamer. Maar reinigt vlugger en zachter! Leg Uw dure geld niet op de toonbank voor huishoud zeep, die minder kost. U komt kwaliteit en gewicht tekort. Heus, de beste huishoudzeep is momenteel KLOKzeep! ct per dubbel stuk Zeepfabriek De Klok maakt ook het be kende Sneeuwwit Zeeppoeder! De Ontvanger der gemeente, tevens Beheerder der Cen trale Kas voor de Bedrijven, deelt mede, dat zijn kantoor, gevestigd Kerkgracht 11, op Vrijdag 30 en Zaterdag 31 December a.s. voor het in ontvangst nemen van betalin gen voor GAS. STROOM, WATER, enz. zomede voor BELASTINGEN en SCHOOLGELDEN, GESLOTEN zal zijn. De meeste grote bedrijven hebben hun opkomst te danken aan dejuiste wijae waarop zij hun reclame ge voerd hebben. In bijna alle gevallen ie dit dagblad-reclame geweest. Schakelt voor Uw bedrijf of artikel deze courant m en U beceikt koop krachtige lezers maar niet horen aan komen. Als het geluid van Uw kinderwagen (behalve dat van Uw baby) Uw komst ver raadt, dan klo -t er iets niet (of juist iets te veel) met Uw wagen Koopt een van Delfts wagen en ga naar KONINGSTRAAT 47, Tel. 3719. Dat geldt niet voor MEISJES, die bjj ons op d« school naaien leren. door U vóór 2 JANUARI 1950 op te geveq, als LEERLING NAAISTER, bij Ruyghweg 73, Den Helder. STADSRITTEN 1minimum 20 ct. per k.m. VAN GALEN STRAAT 117. scheelt V stukken! 20. De meeste van hen zouden veel liever pot een tijd op het eiland gebleven zijn. Het was daar immers een waar paradijs voor herr; eten in overvloed, aardige vriendinnetjes en weinig te doen. Ook Byam zelf zou zijn verblijf op Tahiti best nog een poosje hebben willen verlengen en 't speet Hitihiti minstens even zeer. dat' hij wegging. Met het hele gezelschap was hij mee aan boord gekomen, om Bvam uit geleide te doen. Ook de vrienden en kenniseen van de andere leden der bemanning waren voor het.' laatst afscheid komen nemen en het dek van de „Bounty" was bezaaid met inboor lingen. Er werden overal geschenken gewisseld en er weiden nog ettelijke varkens aan boord gehesen. In een afgelegen hoekje stond Chris tian zachtje' te fluisteren met Maimiti. Het was duidelijk -te merken, dat het afscheid hen bei den zwaai- viel. Maar eindelijk was het dan toch sover en het sein werd gegeven, dat allen de -Bounty' moesten veiïat" ^1111^*™. over het campagne zijn blik de raiiine stond t ®3an' de bemanning aan '"ond het schin u^"1Ven en tientallen kano s tv" a Tkelden' stevende de „Boun ty langzaam de baai uit, op wee naar huis Fr manmng het vaderland zou terugzien.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1949 | | pagina 6