Het Amsterdams Autoparadijs opent zijn poorten Rallye-rijders door Noord-Holland Regering tracht trek van bergbewoners naar de stad te beperken pe RAI ioont mooie wagensdoch geen sensaiies M ie V™ T VOrPr° je reB 11" het geëxposeerde automateriaal, i, wel J, staat deze begeerte nog aan te wakkeren. Quitse industrie weer bij de exposanten Scheepvaartberichten PTT weigerde bezorging van verkiezingsblad Totale zonseelips in 1954 De organisatie der Burgerlijke verdediging Ruim vijftig deelnemers zonder straf punten Besommingen l|muiden Drukte aan de Alkmaarse controle RAF oefent boven Nederland De stem van zijn baas.... DIT WOELIGE LEVEN Vijf minuten voor twaalf Truman aanvaardt Bruce's ontslag Bekervoetbal gaat voor competitieprogramma DONDERDAG 30 APRIL 1950 (Van onze speciale verslaggever) Vandaar de poorten open van de R.A.I., het Amsterdamse autoparadiis. Vandaar de eind<"loze st™om van tienduizenden autobezitters en niet-auto bezitters begmen te vloeien. Van vandaag af zullen duizenden „ie h. duizenden, die de luxe en het c0mfort. alsmede de doelmatigheid der moderne auto's bewonderen, naar huis Ir aan met in hun hart de onbeantwoorde vraag- waarom f zo zich in een fonkelende chroomslee laten rondrijden" Waarom moet% h°t 'w. o( ml" d«"d"»cl..T zoollMr r9 is een auto een veel begeerd iets, een illusie. De 28ste R.A.I., waar Woen" Zestig autofabrikanten tonen er hun ,^,ste modellen, Amerikanen en luropeanen. De Amerikanen zijn in de inderheid. Zeventien merken zijn er m, de nieuwe wereld vertegenwoor- twintig alleen al uit. Engeland, o o zeventien Amerikanen met hun tdagende modellen, hun maximum 1L comfort alleen radar ontbreekt dan zou ook het stuur overbodig ^n! met hun flonkerir,g van staal m chroom domineren. Zij zijn de reuzén van de weg, de koningen onder de •uto's, de meest aantrekkelijke wagens r Wie geld in overvloed heeft. Helaas, zelfs met geld zijn ze niet te koop: niet leverbaar in verband met de deviezenpositie, afgezien van een «ring aantal standaardmodellen. Ove rigens zijn ook de Amerikanen niet jensationeel. Alles is bij het oude ge bleven. Het meest revolutionnair is uiterlijk het front van de Studebaker, dat aan een straaljager doet denken. Europa: goedkoper en modern Europa zoekt zijn kracht in de klei nere en goedkopere wagens en heeft daarmee de Amerikanen wellicht tij delijk van de markt verdrongen. Naast Engeland, Frankrijk, Zweden en Tsje- choslowakije is voor het eerst Duits land weer onder de exposanten en het komt met bekende en nieuwe merken goed voor de dag. De kleine wagen is dus het talrijkst vertegenwoordigd, maar het is ver bluffend welk een comfort ook een kleine wagen blijkt te kunnen bieden en hoe smaakvol de modellen zijn. Lage koetswerken, en flink breed tus sen de wielen, verbeterde veren, zij maken de Europese wagen niet alleen om zijn prijs, maar ook om zijn kwa- liteiten aantrekkelijk. Revolutionnaire veranderingen ontbreken echter ook bij de Europese wagens. Het merk waardigste is, nu de aangekondigde Porsche-sensatie ontbreekt, eigenlijk de Goliath, een Duitse personenwagen met een tweetakt motor zó klein, dat ze onder de motorkap nauwelijks te vinden is. Ook de Goliath echter is vooreerst niet leverbaar. Geen sensatie dus op de R.A.I. Te zien is er evenwel genoeg en te be geren. Ook op de afdeling, waar de z.g. acessoires te bewonderen zijn. x Over acessoires gesproken: geen en kele firma brengt een kapstokje in de handel, dat in vrijwel alle Europese wa gens en in vele Amerikanen ontbreekt en toch zo ongelofelijk gemakkelijk is in kleine wagens, waar men met win terjassen aan soms nauwelijks naast elkaar kan ztiten. Een idee voor d,e volgende R.AJ.? Alcor, 19-4 van Porto Alegre t® R'dam Aldabi, R'dam—Buenos Aires, pass. 18-4 Fer- nando Noronha - Alpherat, 19-4 van Havanna te R'dam - Bali, Djakarta-A'dam, pass. 18-4 Malta - Barumun, A'dam—Djakarta, pass. 18-4 Lissabon Bengkalis, Bahrein—R'dam, pass. 18-4 Gibraltar Blitar, 18-4 van Panarukan naar Surabaja Boissevain, 18-4 van Manilla naar Bangkok Celebes, A'dam-Makassar 18-4 van Antwerpen naar Londen Edam, New York—R'dam, pass. 18-4 Beach Head naar Antwerpen Eemland, A'dam-Buenos Aires, 18-4 van Santos naar Montevideo Garoet, R'dam-Djakarta, 19-4 te Pangkal Pinang - Gemma, Curasao—Liverpool, 18-4 in St. George Kanaal. - Gouwe, 18-4 van R'dam naar Stockholm Hersilia, A'dam-Curagao, 18-4 van R'dam Hoogkerk, Japan-R'dam, 18-4 van Bangkok naar Singapore Jaar- stroom, Lagos—A'dam, pass. 18-4 Kaap Blanco naar Le Havre Kota Agoeng, R'dam-Dja karta, 18-4 van Penang naar Port Swettenhanv - Kota Gede, 19-4 van Luanda te Lobito Lombok, Makassar—A'dam, 18-4 van Aden naar Suez - Marisa,' Purfleet-Tripoli pass. 18-4 Kaap Carbon Mentor, A'dam—Levant, pass. 18-4 Zuidpunt Sicilië Modjokerto, 19-4 van Taruna te Surabaja Phrontis, A'dam— Djakarta, 18-4 te Padang Poelau Laut, 18-4 van Tarakan te Sanggir - Prins Frederik Hen drik, R'dam—Chicago, pass. 18-4 Beachy Head - Prins Willem III, Tel Aviv-Bougie, pass 18-4 Kaap Bon Ridderkerk, A'dam—O. Afrika, 18-4 van Suez naar Port Sudan Roe- bian, New York—Calcutta, pass. 18-4 Gibraltar Sibajak, R'dam—Djakarta, pass. 18-4 Burlings - Singkep, Tacoma—Calcutta, 18-4 van Ma dras naar Beypore Stad Maastricht, Huelva— Vlaardingen, pass. 18-4 Kaap Vilano Stad Schiedam, Dagenham—Narvik, pass. 18-4 Christiansund Streefkerk, 18-4 van R'dam naar Calcutta Straat Soenda, 18-4 van Hong kong naar Yokohama Sunetta, Menaal Ah- madi—Stanlow, pass. 18-4 Kaap Tenez Ta- bian, Nw York—Calcutta, pass. 18-4 Gibraltar - Tiberius, Nw Orleans—La Guaira, pass. 18-4 zuid van Jamaica Winsum, Jucaro—R'dam, pass. 18-4 Ouessant. Bloemfontein, 16-4 van Lorenzo Marquez te Beira Cuanza, 17-4 van Semarang te Surabaja Rotti, 16-4 van Sungeigerong te Djakarta Sarangan, 17-4 2 uur van Bagnara te Surabaja Tasman, .17-4 van* Muntok te Djakarta - Tjitjalengka, 17-4 van Hongkong te Djakarta Valerius, 17-4 van Surabaja te Semarang Weltevrden, 16-4 van Surabaja te Djakarta Wieldrecht, 16-4 van Sydney te Brisbane Willem Ruys, Djakarta—R'dam, 19-4 2 uur van Port Said. Aalsum, Karachi—R'dam, pass. 19-4 Kaap Palos Abbekerk, R'dam—Sydney, 19-4 van Suez naar Karachi Edam, New York—R'- dum, 19-4 te Antwerpen Heemskerk, Japan •"R'dam, pass. 18-4 Ouessant Hydra, 19-4 van Maracaibo te Curagao Kota Inten, R' dam-Djakarta, pass. 18-4 Point de Galle Lissekerk, 19-4 te Basrah Maas, 19-4 van Houston bij Galveston ten anker Maasland, A'dam—Buenos Adres, 19-4 van Montevideo Merwede, 19-4 van Accra te Abidjan Ne derland, 19-4 van Ras Tanunra te Teneriffe Nieuw-Amsterdam, R'dam—New York, 19-4 te Le Havre Radja, 19-4 van Coosbay naar San Francisco —Slamat, 19-4 te Basrah Soestdijk, 19-4 van New Orleans naar Char leston Sommelsdijk, 18-4 van Baltimore naar Mobile Stad Breda, Mombassa—A'dam, Pass. 20-4 Straat Messina - Stad Maassluis, ^9-4 van Sfax te A'dam Waal, 17-4 van Maracaibo naar Au* Cayes Zwijndrecht, laardingen—Genua, pass. 19-4 Gibraltar. Aardijk, 17-4 van Tampico te Houston - Alcinous, Cebu—R'dam, 18-4 van Port Sudan Alphacca, New York—Buenos Aires, 19-4 naar Ri© de Janeiro Axeldijk, 18-4 van R - dam te New York - Blommersdijk, 18-4 van New York te Wilmington - Celebes. A'dam- Makassar, 19-4 te Londen - Cottica, 19-4 van Demerara te A'dam. Hersilia, A'dam—Cura- Wo, 19-4 te Antwerpen In een vergadering van de AR partij te Nijmegen heeft de voorzitter, de heer Wiersma, medegedeeld, dat de PTT had geweigerd, het verkiezings blad De Vaste Koers te verspreiden. Als reden voor deze weigering werd aangevoerd, dat de inhoud niet toe laatbaar zou zijn. Met name werd be zwaar gemaakt tegen een artikel, waarin scherpe critiek werd geoefend op het beleid van de regering. Ver spreiding als geadresseerd stuk zou echter zonder meer worden uitge voerd, aldus is van de zijde der PTT medegedeeld. - v- JS Gisternacht is een zware brand uit gebroken in twee pakhuizen van de Duyvis' Oliefabrieken te Koog aan de Zaan. De schade aan 9e- bouwen en de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal, die daarin was opgeslagen, is zeer groot. De 30ste Juni 1954 zullen sterrekun- hoeksconferentie" zijn vertegenwoor digers van de regeringen der R.I.S.. de Republik Indonesia, de Negara Indonesia Timur en Sumatera Timur. digen uit alle delen der wereld naar Zweden komen om daar de totale zonsverduistering te bestuderen, die in dit land beter is waar te nemen dan in Noorwegen, op de Farör, in Groen land en Canada, waar de eclips begint. Het verschijnsel zal twee en een halve minuut duren. De burgerlijke verdediging van ons land zal uiteindelijk aldus worden ge organiseerd, dat de gemeenten worden verdeeld in gevarenklassen. Vijftig ge meenten worden z.g. A-gemeenten. De rest, B-gemeenten, is ondergebracht in beschermingskringen van een behoor lijke omvang, in totaal een tachtig. Deze moeten zichzelf geheel kunnen redden; alleen in uiterste noodzaak mag een beroep worden gedaan op een naastgelegen kring of op de gehele provincie. De organisatie in de A-ge meenten zal nog aanzienlijk moeten worden uitgebreid. De meest wenselijke oplossing is wel het samenstellen van mobiele rijkscolonnes voor brandweer, geneeskundige verzorging en hulpver lening. De burgerlijke verdediging is thans nog gebaseerd op de luchtbescher- .mingswet 1936. Er zal echter een nieu we wet op de burgerlijke verdediging moeten komen, die zich aanpast aan alles, wat dan zal zijn opgebouwd. Al dus mr. F. R. Mijnlieff, raadadviseur van het ministerie van binnenlandse zaken, in een onderhoud met het ANP. De besommingen van Woensdag wa- ren: trawler Sch. 93 f 34500; stoomtraw- ler f 17.200; loggers HD 87 f 3455; KW 122 f 5020, 47 f 2100, 17 f 2760, 83 f 2060, 67 f 2180, 14 f 2840, 151 f 2150, 39 f 2330, HO f 2360, 170 f 2390, 16 f 1960, 77 f 1940; «ustvisser IJM. 213 f 427. Prijz per kilo; heilbot 2.20—1,45; gr *ong 2,151,80; gr. mid. tong 21,75; kl- midd. tong 1,90—1.65; tong I 1.61— *•34; tong II 0,940,83; tarbot I 1,90— 1*>5. Prijzen per vijftig kilo; gr. schel- v's 4224; mid. schelvis 4738; kl schelvis 34—26; wijting 26—11; kl. ka beljauw 37—27; gr. schol 41—36; mid- schol 40—36; kl. schol 27—10; bot 15— 13; schar 237; verse haring 1712; makreel 33—8; tongschar 50; schartong 31: zwarte poon 18—14. Prijzen per 125 allo: gr. kabeljauw 132—72; gr. koolvis 30; gr. leng 57—45; gr. wolf 76—75. De aanvoer bedroeg 4575 kisten, waar van 50 met verse haring. Spookbeeld van verlaten boerderijen in Zwitserland (Van onze correspondent in Zwitserland) ||ET PROBLEEM van de vlucht van de boerenbevolking naar de steden en het spookbeeld van de verlaten boerderijen tengevolge van de steeds voort schrijdende industrialisatie baart ook in Zwitserland vele zorgen. En niet ten onrechte, want het aantal in de landbonw werkzame Zwitsers is van 475.000 in 1888 gedaald tot 380.000 in 1941. De regering tracht thans deze daling door een constructieve wetgevende en sociale politiek binnen de grenzen te houden. J^E MAATREGELEN, die in Zwitser land genomen worden om een ge zonde boerenstand en productieve landbouwbedrijven te stichten, berus- en op de verbetering van de pacht- regeling, een gezonde prijspolitiek en verbetering van de sociale bijstand voor de bevolking van het platteland De Bondsraad zal zich binnenkort bezig houden met een ontwerp van wet voor het behoud van de boeren- gremd, die het zelfstandige boerenbezit en ,de landelijke familiebedrijven zal beveiligen. Ter verbetering van de levensomstandigheden in de bergge- meenten hebben de overheidsinstellin gen door verhoogde subsidies aan de particuliere ziekenfondsen hun steen tje bijgedragen. De bondsspoorwegen geven aan de bewoners van de berg- gemeenten abonnementen tegen ver laagde prijzen en lagere vrachtkosten voor landbouwproducten. Toelage voor getrouwden. JJE BONDSRAAD stond van de open bare middelen voor de boerenbe volking in de berggemeenten in de jaren 1944 tot 1946 een bedrag van 8.8 millioen franks af. Voor vrouwelijke hulp op de boerderijen werd 5.9 mil lioen francs uitgegeven. Deze bijdragen zullen in een algemeen gezinsegalisa tiefonds voor boeren worden gestort. Getrouwde boerenknechts worden in Zwitserland vooral ondersteund, sinds uit de statistische gegevens is gebleken, dat nog slechts enkele jaren geleden 86 procent van de boeren knechts ongehuwd moest blijven, om dat zij financieel niet in de gelegen heid waren een gezin te stichten. Op het ogenblik ontvangen getrouwde boerenknechts een maandelijkse toe lage van 30 francs en per kind een bij drage van 8.50 francs. Een boerenknecht ontvangt, wan neer hij een eigen boerderij wil bou wen, van de Bondsraad, de kantons en de gemeenten 60 procent van de totale kosten als subsidie. Beschermende maatregelen Het probleem beperkt zich niet al leen tot de afvloeiing van de landar beiders naar de stad, doch ook de in dustrie breidt zich in steeds grotere omvang 0p het land uit. Landarbeiders blijven weliswaar in hun dorp wonen, maar zij trekken zich terug uit de landbouw en gaan werken in de In dustrie, waar de lonen veel hoger zijn. Men is er in Zwitserland van over tuigd, dat deze ontwikkeling met pro paganda niet tegen te gaan is. Hoe kan men propaganda maken voor het mooie en schone boerenleven, wanneer in de armste lagen van de bevolking, die op eenzame boerenhoeven in de bergen leven, vijf kinderen in één bed moeten slapen en de boerinnen hun leven lang door zware arbeid tever geefs proberen de levensomstandig heden te verbeteren Gistermorgen om vijf minuten vóór elf verscheen op de Afsluitdijk te Den Oever de zwarte Vauxhall van de Engelsen Walton en Kirkley. Met een sierlijke draai „dook" zij de Wierin- germeerpolder in om in snelle vaart in de richting Alkmaar te verdwijnen. Deze Britten, die te Glasgow gestart waren, vormden de kop van een lan ge karavaan van de meest uiteenlo pende auto's, welke na twee dagen en drie nachten door West-Europa gere den te hebben het eindpunt van de Tulpen Rallye in zicht kregen. Een kwartier later volgden weder om twee Britse équipes, t.w. Odell en Smit met Triumph en Robinson, Ward en Holl in hun Jowett en daarna kramen met geregelde tussenpozen de overige deelnemers. De eerste Ne derlanders waren De Jong en vader en zoon Brummelhof. Officials van de RAC-West hadden in de vroege och tenduren de route van Den Oever naar Alkmaai met pijlen gemarkeerd, terwijl ten overvloede de Rijkspolitie op de kruispunten voor een uitste- Het team J. Moejes, P. Groen- hardt en Blaauboer met Austin, dat gisteren als eerste Noordhol landse equipe in de Tulpen Rallye aan de route-contröle te Alkmaar arriveerde. keilde verkeersregeling zorgde. Alle Rallye-rijders waren hierover vol lof. De route-contróle te Alkmaar was ge vestigd in de Muziektuin, alwaar de 'wagens na een kort oponthoud hun weg konden vervolgen. Natuurlijk ging hier de meeste belangstelling uit naar de Noordhollandse teams, waarvan de équipe-J. Moejes uit Heer-Hugowaard, dr. Groenhard uit Dirkshorn en Blaauwboer uit de Waardpolder als eerste het gele controle spandoek in de Hout passeerde. In totaal had het team zes strafpunten. De enigen uit ons dis trict. die zonder strafpunten Alkmaar bereikten, waren mevr. en de heer Kokkes. De heren K. Langedijk, P Kooy en J. de Vries, die te Bern ge start waren, moesten bij Lyon wegens motorpech uitvallen. Het beric" dat de Engelsen Crossley en Beaumont met hun Austin waar schijnlijk wegens oververmoeidheid bij Lochem tegen een boom waren gereden, waarbij Crossley zwaar en Beaumont licht gewond werd, wierp een schaduw op de gezellige stemming bij de con trole. - In de laatste kilometers van de Tulpen- Ralley, 't traject van AlkmaarNoord- wijk, kwam geen verandering meer in de volgorde van aankomst. Team no. 3 (Walton en Kirkley) reed als eerste het versierde Noordwijk binnen. Gisteravond te half tien waren in totaal 53 teams zonder strafpunten aan de finish gearriveerd. Vorig jaar behaalden 120 van de 150 deelnemers dit resultaat. Over de organisatie van de sterrit is men allerwege enthousiast. De in voeging van twee geheime etappes, de route van de „vijftien bergen" en die van de „duizend bochten" een nieu wigheid en tevens een attractie is een succes geweest. De rijders, die wij spraken waren er tenminste bijzonder enthousiast over: het pad van een Tulpenrallye-rijder behoort immers niet over louter rozen te voeren". .De natuur is de organisatoren in dit op zicht ter wille geweest. Indrukwek kend was het rijden van de ploeg Appleyard-Stuart, uit Glasgow in de route van de Vijftien Bergen. Apple- yard heeft verleden jaar de rallye ge wonnen in de eerste categorie en hij werd tweede in het algemeen klasse ment. Thans zat hij, met een verbeten gezicht aan het stuur van een mach tige Jaguar, die 190 km per uur kan halen. Loeiend snelde de witte open roadster door de bochten, stopte niet meer dan enkele seconden bij de con- tróle en schoot ronkend verder. Enkele ongevallen. Naar nog gemeld werd, is ook een ander Brits team <H. Langman, E. G Langman en B. R. Cearns) met Triumph, dat van Londen kwam, in de buurt van Zutphen tegen een boom gereden. De beer E. G. Langman brak daarbij een beentje in zijn lin kervoet. De heet H. Langman kreeg verwondingen aan ootst en gelaat, ter wijl de heer Cearns een lichte hoofd wond opliep Zij werden per auto naar Noordwijk vervoerd, vanwaai zij heden naar Hoek van Holland zullen vertrekken voor de dagboot naar En geland. Hun toestand is niet ernstig: Te Nijmegen kwam de Vauxhall van de Nederlandse ploeg Laane— mej Fick, gestart in Brussel, met een vrachtauto in botsing. Mej Fick werd met een lichte hersenschudding in hel Canisius Ziekenhuis opgenomen. In de nacht van 29 op 30 April wordt door de RAF een luchtverdedigings oefening gehouden, waaraan een groot aantal bombardementsvliegtuigen zal deelnemen. Tijdens deze oefening zul len de vliegtuigen van de RAF ook boven Nederland opereren. De toe stellen vliegen op hoogten tussen 3000 en 8000 meter. Zij zullen geen naviga- tie-lichten voeren. Toen eind 1948 ds. W. B. den Brave als predikant Njjverdal verliet en naar Dordrecht ging, deed hij zijn hond over aan de familie S. Het dier bleef in Njj- verdal achter. Dat deze hond zijn oude baas nog niet vergeten is bleek dezer dagen. Ds. Den Brave hield nl. een Bijbellezing voor de microfoon van de N.C.R.V. en bij de familie 8. had men thuis de radio aan. De hond bevond zich in de kamer en nauwelijks klonk de stem van ds. Den Brave door de luidspreker of de hond kwam overeind en ging blaffende voor het radio toestel staan. Hij had zijn oude baas aan de stem herkend! J-JET IS dezer dagen in Amerika ge beurd, maar het gebeurt eigenlijk iedere dag en overal. Wat kleiner, wat minder schurkachtig, wat minder schokkend, maar naar de kern pre cies eender. Een Amerkaan zat in geldnood. In barre geldnood. Ge ziet, daar hebt ge ten slotte geen Lieftinck voor nodig. In het land der onbegrensde mogelijk heden is ook dit mogelijk. Of die Amerikaan nou veel naar schietfilms gaat, of in zijn jeugd veel verkeerd# boeken gelezen heeft, weet ik nle* Maar hij begon in ieder geval de levensverzekering van zijn vrouw en kinderen te verhogen en hij borg de nieuwe polis op een best plekje op. Vervolgens animeerde hij vrouw en kroost eens een vliegtocht te maken en hij pakte zelf hun koffertje. Waar in hij een tijdbom legde. Teneinde het vliegtuig in de lucht te doen ontplof fen, vrouw en beide kinderen, beman ning en mede-passagiers op gruwe lijke wijze te dodenen vervolgen» 25000 dollar verzekeringsuitkering op te strijken. En daarna, wat ge wrang zoudt kunnen noemen: een nieuw le ven te beginnen. De één z'n dood, is de ander z'n brood. Twintig onschuldige mensen, waaronder zijn eigen vrouw en zijn eigen zoon en dochter wenste dezo Amerikaan, doelbewust en na rustig, geraffineerd overleg, aan zijn boter ham op te offeren. Een beest van een kerel. Inderdaad. Maar: een paar minuten voordat 't toestel met de bom de lucht in zou gaan (om de lucht in te gaan!) kwam de kerel het vliegveld op rennen, ruk te de deur open, schreeuwde iedereen naar buiten en haalde persoonlijk het ontplofbare spul uit de koffer. Hij had berouw gekregen, voorkwam de voor bereide ramp en meldde zich bij de politie om zijn straf te ondergaan. Ik vind dat een daad van kolossale moed. Deze man gaat minstens levens lang achter de tralies. Indien hij niet op de electrische stoel terecht komt. Dat zullen de juristen wel uitmaken. Maar de ergste straf hééft hij al te pakken: de bitterste uren van zijn leven hééft hij al doorgemaakt. HiJ heeft in zijn verbeelding de gruwelijke ramp gezien, die door zijn verziekte brein was uitgedacht; hij heeft zich reeds de moordenaar geweten van zijn vrouw en zijn kinderen, van twintig andere, onbekende mensen, die hem niets in de weg hadden gelegd. En uit de walging, uit de verachting, die hij voor zichzelf moet hebben gehad is toen het niet uit te spreken wonder gegroeid, dat deze formidabele ver rader berouw heeft gekregen en spijt en wroeging. Niet te laat, zoals de meeste Judassen, maar op tijd. En dat hij toen gehandeld heeft, zichzelf wegcijferend in een laatste, wanhopige poging om de levens te redden, die hij had doorgestreept op zijn calculatie, d t mag met recht een wonder heten. Wij praten altoos over wonderen,; zodra het grote, buiten het bereik van ons denken vallende dingen betreft. Wel: hier is een zeer groot ding, dat onnoemelijk ver buiten de reikwijdte van ons besef valt. Hier is een mens als een „verloren zoon" opgestaan om de schuld te delgen, die als een on peilbaar deficit op zijn levensrekening stond. Temidden van ad 't „grote nieuws", temidden van alle politiek en militair en financieel rumoer valt dit belicht op, om de navrante kanten, die het heeft. Maar hoevele keren per dag ge beurt niet ditzelfde, zonder dat er ooit een krant een regel aan wijdt. Hoeveel keren per dag gebeurt er niet zo'n „aanslag" (kleiner, geniepiger, min der schokkend, maar in de grond even slecht), zonder dat het berouw tijdig komt, zonder dat het berouw ooit komt? Het woelige leven heeft geen tijd voor deze dingen; in de jungle van onze verbitterde wereld is geen aan dacht voor de slachtoffers, die langs de sluipwegen van het gedierte ach terblijven. Daarom is het misschien goed, even stil te staan bij de slechte Ameri kaan, die de moed had. En even na te denken. En onszelf met hem te vergelijken. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. JEREMIA BLOM. President Truman heeft de ontslag aanvraag van James Bruce als direc teur van het program van wapenhulp aan West-Europa aanvaard. Het ontslag zal 1 Mei ingaan. Naast het voetbalcompetitie-program ma voor Zondag dat naar alle waar schijnlijkheid kans loopt vervangen te worden door een inhaalprogramma, zijn de nog resterende wedstrijden voor de derde bekerronde vastgesteld. Hierdoor vervallen o.m. de reeds aan gekondigde ontmoetingen Alcmaria VictrixZaandijk. VolendamUW, SDWDIO en ZilvermeeuwenAlw. Forward. Als bekerwedstrijden zijn voorlopig ingelast ZaandijkSDW en ZilvermeeuwenVolendam,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 5