Het Amsterdams Autoparadijs
opent zijn poorten
Rallye-rijders door Noord-Holland
Regering tracht trek van bergbewoners
naar de stad te beperken
pe RAI ioont mooie wagensdoch geen sensaiies
M ie V™ T VOrPr° je reB 11" het geëxposeerde automateriaal, i, wel
J, staat deze begeerte nog aan te wakkeren.
Quitse industrie weer bij
de exposanten
Scheepvaartberichten
PTT weigerde bezorging van
verkiezingsblad
Totale zonseelips in 1954
De organisatie der
Burgerlijke verdediging
Ruim vijftig deelnemers zonder straf punten
Besommingen l|muiden
Drukte aan de
Alkmaarse controle
RAF oefent boven Nederland
De stem van zijn baas....
DIT WOELIGE LEVEN
Vijf minuten voor
twaalf
Truman aanvaardt Bruce's
ontslag
Bekervoetbal gaat voor
competitieprogramma
DONDERDAG 30 APRIL 1950
(Van onze speciale verslaggever)
Vandaar de poorten open van de R.A.I., het Amsterdamse autoparadiis.
Vandaar de eind<"loze st™om van tienduizenden autobezitters en niet-auto
bezitters begmen te vloeien. Van vandaag af zullen duizenden „ie h.
duizenden, die de luxe en het
c0mfort. alsmede de doelmatigheid der moderne auto's bewonderen, naar huis
Ir aan met in hun hart de onbeantwoorde vraag- waarom
f zo zich in een fonkelende chroomslee laten rondrijden" Waarom moet% h°t
'w. o( ml" d«"d"»cl..T zoollMr
r9 is een auto een veel begeerd iets, een illusie. De 28ste R.A.I., waar Woen"
Zestig autofabrikanten tonen er hun
,^,ste modellen, Amerikanen en
luropeanen. De Amerikanen zijn in de
inderheid. Zeventien merken zijn er
m, de nieuwe wereld vertegenwoor-
twintig alleen al uit. Engeland,
o o zeventien Amerikanen met hun
tdagende modellen, hun maximum
1L comfort alleen radar ontbreekt
dan zou ook het stuur overbodig
^n! met hun flonkerir,g van staal
m chroom domineren. Zij zijn de reuzén
van de weg, de koningen onder de
•uto's, de meest aantrekkelijke wagens
r Wie geld in overvloed heeft.
Helaas, zelfs met geld zijn ze niet te
koop: niet leverbaar in verband met
de deviezenpositie, afgezien van een
«ring aantal standaardmodellen. Ove
rigens zijn ook de Amerikanen niet
jensationeel. Alles is bij het oude ge
bleven. Het meest revolutionnair is
uiterlijk het front van de Studebaker,
dat aan een straaljager doet denken.
Europa: goedkoper en modern
Europa zoekt zijn kracht in de klei
nere en goedkopere wagens en heeft
daarmee de Amerikanen wellicht tij
delijk van de markt verdrongen. Naast
Engeland, Frankrijk, Zweden en Tsje-
choslowakije is voor het eerst Duits
land weer onder de exposanten en het
komt met bekende en nieuwe merken
goed voor de dag.
De kleine wagen is dus het talrijkst
vertegenwoordigd, maar het is ver
bluffend welk een comfort ook een
kleine wagen blijkt te kunnen bieden
en hoe smaakvol de modellen zijn.
Lage koetswerken, en flink breed tus
sen de wielen, verbeterde veren, zij
maken de Europese wagen niet alleen
om zijn prijs, maar ook om zijn kwa-
liteiten aantrekkelijk. Revolutionnaire
veranderingen ontbreken echter ook
bij de Europese wagens. Het merk
waardigste is, nu de aangekondigde
Porsche-sensatie ontbreekt, eigenlijk
de Goliath, een Duitse personenwagen
met een tweetakt motor zó klein, dat
ze onder de motorkap nauwelijks te
vinden is. Ook de Goliath echter is
vooreerst niet leverbaar.
Geen sensatie dus op de R.A.I. Te
zien is er evenwel genoeg en te be
geren. Ook op de afdeling, waar de
z.g. acessoires te bewonderen zijn.
x Over acessoires gesproken: geen en
kele firma brengt een kapstokje in de
handel, dat in vrijwel alle Europese wa
gens en in vele Amerikanen ontbreekt
en toch zo ongelofelijk gemakkelijk is
in kleine wagens, waar men met win
terjassen aan soms nauwelijks naast
elkaar kan ztiten.
Een idee voor d,e volgende R.AJ.?
Alcor, 19-4 van Porto Alegre t® R'dam
Aldabi, R'dam—Buenos Aires, pass. 18-4 Fer-
nando Noronha - Alpherat, 19-4 van Havanna
te R'dam - Bali, Djakarta-A'dam, pass. 18-4
Malta - Barumun, A'dam—Djakarta, pass. 18-4
Lissabon Bengkalis, Bahrein—R'dam, pass.
18-4 Gibraltar Blitar, 18-4 van Panarukan
naar Surabaja Boissevain, 18-4 van Manilla
naar Bangkok Celebes, A'dam-Makassar
18-4 van Antwerpen naar Londen Edam,
New York—R'dam, pass. 18-4 Beach Head naar
Antwerpen Eemland, A'dam-Buenos Aires,
18-4 van Santos naar Montevideo Garoet,
R'dam-Djakarta, 19-4 te Pangkal Pinang -
Gemma, Curasao—Liverpool, 18-4 in St.
George Kanaal. - Gouwe, 18-4 van R'dam
naar Stockholm Hersilia, A'dam-Curagao,
18-4 van R'dam Hoogkerk, Japan-R'dam,
18-4 van Bangkok naar Singapore Jaar-
stroom, Lagos—A'dam, pass. 18-4 Kaap Blanco
naar Le Havre Kota Agoeng, R'dam-Dja
karta, 18-4 van Penang naar Port Swettenhanv
- Kota Gede, 19-4 van Luanda te Lobito
Lombok, Makassar—A'dam, 18-4 van Aden
naar Suez - Marisa,' Purfleet-Tripoli pass.
18-4 Kaap Carbon Mentor, A'dam—Levant,
pass. 18-4 Zuidpunt Sicilië Modjokerto, 19-4
van Taruna te Surabaja Phrontis, A'dam—
Djakarta, 18-4 te Padang Poelau Laut, 18-4
van Tarakan te Sanggir - Prins Frederik Hen
drik, R'dam—Chicago, pass. 18-4 Beachy Head
- Prins Willem III, Tel Aviv-Bougie, pass
18-4 Kaap Bon Ridderkerk, A'dam—O.
Afrika, 18-4 van Suez naar Port Sudan Roe-
bian, New York—Calcutta, pass. 18-4 Gibraltar
Sibajak, R'dam—Djakarta, pass. 18-4 Burlings
- Singkep, Tacoma—Calcutta, 18-4 van Ma
dras naar Beypore Stad Maastricht, Huelva—
Vlaardingen, pass. 18-4 Kaap Vilano Stad
Schiedam, Dagenham—Narvik, pass. 18-4
Christiansund Streefkerk, 18-4 van R'dam
naar Calcutta Straat Soenda, 18-4 van Hong
kong naar Yokohama Sunetta, Menaal Ah-
madi—Stanlow, pass. 18-4 Kaap Tenez Ta-
bian, Nw York—Calcutta, pass. 18-4 Gibraltar
- Tiberius, Nw Orleans—La Guaira, pass. 18-4
zuid van Jamaica Winsum, Jucaro—R'dam,
pass. 18-4 Ouessant.
Bloemfontein, 16-4 van Lorenzo Marquez
te Beira Cuanza, 17-4 van Semarang te
Surabaja Rotti, 16-4 van Sungeigerong te
Djakarta Sarangan, 17-4 2 uur van Bagnara
te Surabaja Tasman, .17-4 van* Muntok te
Djakarta - Tjitjalengka, 17-4 van Hongkong
te Djakarta Valerius, 17-4 van Surabaja te
Semarang Weltevrden, 16-4 van Surabaja
te Djakarta Wieldrecht, 16-4 van Sydney
te Brisbane Willem Ruys, Djakarta—R'dam,
19-4 2 uur van Port Said.
Aalsum, Karachi—R'dam, pass. 19-4 Kaap
Palos Abbekerk, R'dam—Sydney, 19-4 van
Suez naar Karachi Edam, New York—R'-
dum, 19-4 te Antwerpen Heemskerk, Japan
•"R'dam, pass. 18-4 Ouessant Hydra, 19-4
van Maracaibo te Curagao Kota Inten, R'
dam-Djakarta, pass. 18-4 Point de Galle
Lissekerk, 19-4 te Basrah Maas, 19-4 van
Houston bij Galveston ten anker Maasland,
A'dam—Buenos Adres, 19-4 van Montevideo
Merwede, 19-4 van Accra te Abidjan Ne
derland, 19-4 van Ras Tanunra te Teneriffe
Nieuw-Amsterdam, R'dam—New York, 19-4 te
Le Havre Radja, 19-4 van Coosbay naar
San Francisco —Slamat, 19-4 te Basrah
Soestdijk, 19-4 van New Orleans naar Char
leston Sommelsdijk, 18-4 van Baltimore
naar Mobile Stad Breda, Mombassa—A'dam,
Pass. 20-4 Straat Messina - Stad Maassluis,
^9-4 van Sfax te A'dam Waal, 17-4 van
Maracaibo naar Au* Cayes Zwijndrecht,
laardingen—Genua, pass. 19-4 Gibraltar.
Aardijk, 17-4 van Tampico te Houston -
Alcinous, Cebu—R'dam, 18-4 van Port Sudan
Alphacca, New York—Buenos Aires, 19-4
naar Ri© de Janeiro Axeldijk, 18-4 van R -
dam te New York - Blommersdijk, 18-4 van
New York te Wilmington - Celebes. A'dam-
Makassar, 19-4 te Londen - Cottica, 19-4 van
Demerara te A'dam. Hersilia, A'dam—Cura-
Wo, 19-4 te Antwerpen
In een vergadering van de AR partij
te Nijmegen heeft de voorzitter, de
heer Wiersma, medegedeeld, dat de
PTT had geweigerd, het verkiezings
blad De Vaste Koers te verspreiden.
Als reden voor deze weigering werd
aangevoerd, dat de inhoud niet toe
laatbaar zou zijn. Met name werd be
zwaar gemaakt tegen een artikel,
waarin scherpe critiek werd geoefend
op het beleid van de regering. Ver
spreiding als geadresseerd stuk zou
echter zonder meer worden uitge
voerd, aldus is van de zijde der PTT
medegedeeld.
- v-
JS
Gisternacht is een zware brand uit
gebroken in twee pakhuizen van
de Duyvis' Oliefabrieken te Koog
aan de Zaan. De schade aan 9e-
bouwen en de enorme hoeveelheid
verpakkingsmateriaal, die daarin
was opgeslagen, is zeer groot.
De 30ste Juni 1954 zullen sterrekun-
hoeksconferentie" zijn vertegenwoor
digers van de regeringen der R.I.S..
de Republik Indonesia, de Negara
Indonesia Timur en Sumatera Timur.
digen uit alle delen der wereld naar
Zweden komen om daar de totale
zonsverduistering te bestuderen, die
in dit land beter is waar te nemen dan
in Noorwegen, op de Farör, in Groen
land en Canada, waar de eclips begint.
Het verschijnsel zal twee en een halve
minuut duren.
De burgerlijke verdediging van ons
land zal uiteindelijk aldus worden ge
organiseerd, dat de gemeenten worden
verdeeld in gevarenklassen. Vijftig ge
meenten worden z.g. A-gemeenten. De
rest, B-gemeenten, is ondergebracht in
beschermingskringen van een behoor
lijke omvang, in totaal een tachtig.
Deze moeten zichzelf geheel kunnen
redden; alleen in uiterste noodzaak
mag een beroep worden gedaan op een
naastgelegen kring of op de gehele
provincie. De organisatie in de A-ge
meenten zal nog aanzienlijk moeten
worden uitgebreid. De meest wenselijke
oplossing is wel het samenstellen van
mobiele rijkscolonnes voor brandweer,
geneeskundige verzorging en hulpver
lening.
De burgerlijke verdediging is thans
nog gebaseerd op de luchtbescher-
.mingswet 1936. Er zal echter een nieu
we wet op de burgerlijke verdediging
moeten komen, die zich aanpast aan
alles, wat dan zal zijn opgebouwd. Al
dus mr. F. R. Mijnlieff, raadadviseur
van het ministerie van binnenlandse
zaken, in een onderhoud met het ANP.
De besommingen van Woensdag wa-
ren: trawler Sch. 93 f 34500; stoomtraw-
ler f 17.200; loggers HD 87 f 3455; KW
122 f 5020, 47 f 2100, 17 f 2760, 83 f 2060,
67 f 2180, 14 f 2840, 151 f 2150, 39 f 2330,
HO f 2360, 170 f 2390, 16 f 1960, 77 f 1940;
«ustvisser IJM. 213 f 427.
Prijz per kilo; heilbot 2.20—1,45; gr
*ong 2,151,80; gr. mid. tong 21,75;
kl- midd. tong 1,90—1.65; tong I 1.61—
*•34; tong II 0,940,83; tarbot I 1,90—
1*>5. Prijzen per vijftig kilo; gr. schel-
v's 4224; mid. schelvis 4738; kl
schelvis 34—26; wijting 26—11; kl. ka
beljauw 37—27; gr. schol 41—36; mid-
schol 40—36; kl. schol 27—10; bot 15—
13; schar 237; verse haring 1712;
makreel 33—8; tongschar 50; schartong
31: zwarte poon 18—14. Prijzen per 125
allo: gr. kabeljauw 132—72; gr. koolvis
30; gr. leng 57—45; gr. wolf 76—75.
De aanvoer bedroeg 4575 kisten, waar
van 50 met verse haring.
Spookbeeld van verlaten boerderijen in Zwitserland
(Van onze correspondent in Zwitserland)
||ET PROBLEEM van de vlucht van de boerenbevolking naar de steden en
het spookbeeld van de verlaten boerderijen tengevolge van de steeds voort
schrijdende industrialisatie baart ook in Zwitserland vele zorgen. En niet ten
onrechte, want het aantal in de landbonw werkzame Zwitsers is van 475.000 in
1888 gedaald tot 380.000 in 1941. De regering tracht thans deze daling door een
constructieve wetgevende en sociale politiek binnen de grenzen te houden.
J^E MAATREGELEN, die in Zwitser
land genomen worden om een ge
zonde boerenstand en productieve
landbouwbedrijven te stichten, berus-
en op de verbetering van de pacht-
regeling, een gezonde prijspolitiek en
verbetering van de sociale bijstand
voor de bevolking van het platteland
De Bondsraad zal zich binnenkort
bezig houden met een ontwerp van
wet voor het behoud van de boeren-
gremd, die het zelfstandige boerenbezit
en ,de landelijke familiebedrijven zal
beveiligen. Ter verbetering van de
levensomstandigheden in de bergge-
meenten hebben de overheidsinstellin
gen door verhoogde subsidies aan de
particuliere ziekenfondsen hun steen
tje bijgedragen. De bondsspoorwegen
geven aan de bewoners van de berg-
gemeenten abonnementen tegen ver
laagde prijzen en lagere vrachtkosten
voor landbouwproducten.
Toelage voor getrouwden.
JJE BONDSRAAD stond van de open
bare middelen voor de boerenbe
volking in de berggemeenten in de
jaren 1944 tot 1946 een bedrag van 8.8
millioen franks af. Voor vrouwelijke
hulp op de boerderijen werd 5.9 mil
lioen francs uitgegeven. Deze bijdragen
zullen in een algemeen gezinsegalisa
tiefonds voor boeren worden gestort.
Getrouwde boerenknechts worden
in Zwitserland vooral ondersteund,
sinds uit de statistische gegevens is
gebleken, dat nog slechts enkele jaren
geleden 86 procent van de boeren
knechts ongehuwd moest blijven, om
dat zij financieel niet in de gelegen
heid waren een gezin te stichten. Op
het ogenblik ontvangen getrouwde
boerenknechts een maandelijkse toe
lage van 30 francs en per kind een bij
drage van 8.50 francs.
Een boerenknecht ontvangt, wan
neer hij een eigen boerderij wil bou
wen, van de Bondsraad, de kantons en
de gemeenten 60 procent van de totale
kosten als subsidie.
Beschermende maatregelen
Het probleem beperkt zich niet al
leen tot de afvloeiing van de landar
beiders naar de stad, doch ook de in
dustrie breidt zich in steeds grotere
omvang 0p het land uit. Landarbeiders
blijven weliswaar in hun dorp wonen,
maar zij trekken zich terug uit de
landbouw en gaan werken in de In
dustrie, waar de lonen veel hoger zijn.
Men is er in Zwitserland van over
tuigd, dat deze ontwikkeling met pro
paganda niet tegen te gaan is. Hoe
kan men propaganda maken voor het
mooie en schone boerenleven, wanneer
in de armste lagen van de bevolking,
die op eenzame boerenhoeven in de
bergen leven, vijf kinderen in één bed
moeten slapen en de boerinnen hun
leven lang door zware arbeid tever
geefs proberen de levensomstandig
heden te verbeteren
Gistermorgen om vijf minuten vóór
elf verscheen op de Afsluitdijk te Den
Oever de zwarte Vauxhall van de
Engelsen Walton en Kirkley. Met een
sierlijke draai „dook" zij de Wierin-
germeerpolder in om in snelle vaart
in de richting Alkmaar te verdwijnen.
Deze Britten, die te Glasgow gestart
waren, vormden de kop van een lan
ge karavaan van de meest uiteenlo
pende auto's, welke na twee dagen en
drie nachten door West-Europa gere
den te hebben het eindpunt van de
Tulpen Rallye in zicht kregen.
Een kwartier later volgden weder
om twee Britse équipes, t.w. Odell en
Smit met Triumph en Robinson, Ward
en Holl in hun Jowett en daarna
kramen met geregelde tussenpozen
de overige deelnemers. De eerste Ne
derlanders waren De Jong en vader
en zoon Brummelhof. Officials van de
RAC-West hadden in de vroege och
tenduren de route van Den Oever
naar Alkmaai met pijlen gemarkeerd,
terwijl ten overvloede de Rijkspolitie
op de kruispunten voor een uitste-
Het team J. Moejes, P. Groen-
hardt en Blaauboer met Austin,
dat gisteren als eerste Noordhol
landse equipe in de Tulpen Rallye
aan de route-contröle te Alkmaar
arriveerde.
keilde verkeersregeling zorgde. Alle
Rallye-rijders waren hierover vol lof.
De route-contróle te Alkmaar was ge
vestigd in de Muziektuin, alwaar de
'wagens na een kort oponthoud hun weg
konden vervolgen. Natuurlijk ging hier
de meeste belangstelling uit naar de
Noordhollandse teams, waarvan de
équipe-J. Moejes uit Heer-Hugowaard,
dr. Groenhard uit Dirkshorn en
Blaauwboer uit de Waardpolder als
eerste het gele controle spandoek in de
Hout passeerde. In totaal had het team
zes strafpunten. De enigen uit ons dis
trict. die zonder strafpunten Alkmaar
bereikten, waren mevr. en de heer
Kokkes. De heren K. Langedijk, P
Kooy en J. de Vries, die te Bern ge
start waren, moesten bij Lyon wegens
motorpech uitvallen.
Het beric" dat de Engelsen Crossley
en Beaumont met hun Austin waar
schijnlijk wegens oververmoeidheid bij
Lochem tegen een boom waren gereden,
waarbij Crossley zwaar en Beaumont
licht gewond werd, wierp een schaduw
op de gezellige stemming bij de con
trole. -
In de laatste kilometers van de Tulpen-
Ralley, 't traject van AlkmaarNoord-
wijk, kwam geen verandering meer in
de volgorde van aankomst. Team no. 3
(Walton en Kirkley) reed als eerste het
versierde Noordwijk binnen.
Gisteravond te half tien waren in
totaal 53 teams zonder strafpunten
aan de finish gearriveerd. Vorig jaar
behaalden 120 van de 150 deelnemers
dit resultaat.
Over de organisatie van de sterrit
is men allerwege enthousiast. De in
voeging van twee geheime etappes, de
route van de „vijftien bergen" en die
van de „duizend bochten" een nieu
wigheid en tevens een attractie is een
succes geweest. De rijders, die wij
spraken waren er tenminste bijzonder
enthousiast over: het pad van een
Tulpenrallye-rijder behoort immers
niet over louter rozen te voeren". .De
natuur is de organisatoren in dit op
zicht ter wille geweest. Indrukwek
kend was het rijden van de ploeg
Appleyard-Stuart, uit Glasgow in de
route van de Vijftien Bergen. Apple-
yard heeft verleden jaar de rallye ge
wonnen in de eerste categorie en hij
werd tweede in het algemeen klasse
ment. Thans zat hij, met een verbeten
gezicht aan het stuur van een mach
tige Jaguar, die 190 km per uur kan
halen. Loeiend snelde de witte open
roadster door de bochten, stopte niet
meer dan enkele seconden bij de con-
tróle en schoot ronkend verder.
Enkele ongevallen.
Naar nog gemeld werd, is ook een
ander Brits team <H. Langman, E. G
Langman en B. R. Cearns) met
Triumph, dat van Londen kwam, in de
buurt van Zutphen tegen een
boom gereden. De beer E. G. Langman
brak daarbij een beentje in zijn lin
kervoet. De heet H. Langman kreeg
verwondingen aan ootst en gelaat, ter
wijl de heer Cearns een lichte hoofd
wond opliep Zij werden per auto naar
Noordwijk vervoerd, vanwaai zij
heden naar Hoek van Holland zullen
vertrekken voor de dagboot naar En
geland. Hun toestand is niet ernstig:
Te Nijmegen kwam de Vauxhall van
de Nederlandse ploeg Laane— mej
Fick, gestart in Brussel, met een
vrachtauto in botsing. Mej Fick werd
met een lichte hersenschudding in hel
Canisius Ziekenhuis opgenomen.
In de nacht van 29 op 30 April wordt
door de RAF een luchtverdedigings
oefening gehouden, waaraan een groot
aantal bombardementsvliegtuigen zal
deelnemen. Tijdens deze oefening zul
len de vliegtuigen van de RAF ook
boven Nederland opereren. De toe
stellen vliegen op hoogten tussen 3000
en 8000 meter. Zij zullen geen naviga-
tie-lichten voeren.
Toen eind 1948 ds. W. B. den
Brave als predikant Njjverdal
verliet en naar Dordrecht ging,
deed hij zijn hond over aan de
familie S. Het dier bleef in Njj-
verdal achter.
Dat deze hond zijn oude baas
nog niet vergeten is bleek dezer
dagen. Ds. Den Brave hield nl.
een Bijbellezing voor de microfoon
van de N.C.R.V. en bij de familie
8. had men thuis de radio aan.
De hond bevond zich in de kamer
en nauwelijks klonk de stem van
ds. Den Brave door de luidspreker
of de hond kwam overeind en
ging blaffende voor het radio
toestel staan. Hij had zijn oude
baas aan de stem herkend!
J-JET IS dezer dagen in Amerika ge
beurd, maar het gebeurt eigenlijk
iedere dag en overal. Wat kleiner, wat
minder schurkachtig, wat minder
schokkend, maar naar de kern pre
cies eender.
Een Amerkaan zat in geldnood. In
barre geldnood. Ge ziet, daar hebt ge
ten slotte geen Lieftinck voor nodig.
In het land der onbegrensde mogelijk
heden is ook dit mogelijk. Of die
Amerikaan nou veel naar schietfilms
gaat, of in zijn jeugd veel verkeerd#
boeken gelezen heeft, weet ik nle*
Maar hij begon in ieder geval de
levensverzekering van zijn vrouw en
kinderen te verhogen en hij borg de
nieuwe polis op een best plekje op.
Vervolgens animeerde hij vrouw en
kroost eens een vliegtocht te maken
en hij pakte zelf hun koffertje. Waar
in hij een tijdbom legde. Teneinde het
vliegtuig in de lucht te doen ontplof
fen, vrouw en beide kinderen, beman
ning en mede-passagiers op gruwe
lijke wijze te dodenen vervolgen»
25000 dollar verzekeringsuitkering op
te strijken. En daarna, wat ge wrang
zoudt kunnen noemen: een nieuw le
ven te beginnen.
De één z'n dood, is de ander z'n
brood. Twintig onschuldige mensen,
waaronder zijn eigen vrouw en zijn
eigen zoon en dochter wenste dezo
Amerikaan, doelbewust en na rustig,
geraffineerd overleg, aan zijn boter
ham op te offeren. Een beest van een
kerel. Inderdaad.
Maar: een paar minuten voordat 't
toestel met de bom de lucht in zou
gaan (om de lucht in te gaan!) kwam
de kerel het vliegveld op rennen, ruk
te de deur open, schreeuwde iedereen
naar buiten en haalde persoonlijk het
ontplofbare spul uit de koffer. Hij had
berouw gekregen, voorkwam de voor
bereide ramp en meldde zich bij de
politie om zijn straf te ondergaan.
Ik vind dat een daad van kolossale
moed. Deze man gaat minstens levens
lang achter de tralies. Indien hij niet
op de electrische stoel terecht komt.
Dat zullen de juristen wel uitmaken.
Maar de ergste straf hééft hij al te
pakken: de bitterste uren van zijn
leven hééft hij al doorgemaakt. HiJ
heeft in zijn verbeelding de gruwelijke
ramp gezien, die door zijn verziekte
brein was uitgedacht; hij heeft zich
reeds de moordenaar geweten van zijn
vrouw en zijn kinderen, van twintig
andere, onbekende mensen, die hem
niets in de weg hadden gelegd. En uit
de walging, uit de verachting, die hij
voor zichzelf moet hebben gehad is
toen het niet uit te spreken wonder
gegroeid, dat deze formidabele ver
rader berouw heeft gekregen en spijt
en wroeging. Niet te laat, zoals de
meeste Judassen, maar op tijd.
En dat hij toen gehandeld heeft,
zichzelf wegcijferend in een laatste,
wanhopige poging om de levens te
redden, die hij had doorgestreept op
zijn calculatie, d t mag met recht
een wonder heten.
Wij praten altoos over wonderen,;
zodra het grote, buiten het bereik van
ons denken vallende dingen betreft.
Wel: hier is een zeer groot ding, dat
onnoemelijk ver buiten de reikwijdte
van ons besef valt. Hier is een mens
als een „verloren zoon" opgestaan om
de schuld te delgen, die als een on
peilbaar deficit op zijn levensrekening
stond.
Temidden van ad 't „grote nieuws",
temidden van alle politiek en militair
en financieel rumoer valt dit belicht
op, om de navrante kanten, die het
heeft.
Maar hoevele keren per dag ge
beurt niet ditzelfde, zonder dat er ooit
een krant een regel aan wijdt. Hoeveel
keren per dag gebeurt er niet zo'n
„aanslag" (kleiner, geniepiger, min
der schokkend, maar in de grond even
slecht), zonder dat het berouw tijdig
komt, zonder dat het berouw ooit
komt?
Het woelige leven heeft geen tijd
voor deze dingen; in de jungle van
onze verbitterde wereld is geen aan
dacht voor de slachtoffers, die langs
de sluipwegen van het gedierte ach
terblijven.
Daarom is het misschien goed, even
stil te staan bij de slechte Ameri
kaan, die de moed had. En even na
te denken. En onszelf met hem te
vergelijken. Wie zonder zonde is
werpe de eerste steen.
JEREMIA BLOM.
President Truman heeft de ontslag
aanvraag van James Bruce als direc
teur van het program van wapenhulp
aan West-Europa aanvaard. Het ontslag
zal 1 Mei ingaan.
Naast het voetbalcompetitie-program
ma voor Zondag dat naar alle waar
schijnlijkheid kans loopt vervangen te
worden door een inhaalprogramma,
zijn de nog resterende wedstrijden
voor de derde bekerronde vastgesteld.
Hierdoor vervallen o.m. de reeds aan
gekondigde ontmoetingen Alcmaria
VictrixZaandijk. VolendamUW,
SDWDIO en ZilvermeeuwenAlw.
Forward. Als bekerwedstrijden zijn
voorlopig ingelast ZaandijkSDW en
ZilvermeeuwenVolendam,