De Wereld der vrouwen
D.D.D.
EEN FRIS EN ZEER VLOT JURKJE
ion
Ze dragen hei
allemaal
L
De jeugd leert schilderijen zien
Hl
m
Terugkeer van de
rokbroek
April doet wat
hij wil
£o
CV
lüiSil
Een nieuwe methode voor de opvoeding
Kinderen in musea
MIJN dochter bezorgt me een knie
kousen-complex. Zeker drie weken
lang zeurt ze mij het hoofd achterste
voren om nu eindelijk (eindelijk! en
April doet nog fiks wat hjj wil)
die akelige hete prikkende kou
sen uit te mogen laten en schoolwaarts
te mogen huppelen in die heerlijke
sportieve onaanstotelijke kniekousen.
Ik heb, als moeder, mijn rotsvaste
principes. Misschien noemt u het klei
ne bijgelovigheden. Ik ben, bijvoor
beeld, ongeneeslijk overtuigd van de
griezeligste gevolgen van blote knietjes
in een aanvallig klimaat als het onze.
Als ik 's avonds de kleine meisjes, in
de gure Noordwester, opgewekt naar
tumles zie huppelen met haar blauw
rode blote benen in afzakkende sokjes
en dunne gymnastiekschoentjes, dan
lopen mij de koude griezels over de
rug en zie ik in het verschiet over
twintig, dertig jaar een zielige proces
sie van eeuwig klagende vrouwen met
nierkwalen, blaasaandoeningen en meer
euvelen in die contreien. En geloof ik
eens te meer heilig in de onmisbaarheid
van borstrokjes, wollen onder jurkjes,
dubbele directoirtjes en vooral, voorèl
lange kousen totdat de mussen in de
dakgoot beginnen te geeuwen.
Als mijn dochter vijf en twintig is
wil ik het niet op mijn geweten heb
ben, dat de dokter haar hoofdschud
dend vraagt of haar moeder niet beter
op haar had kunnen passen wat be
treft de ondergoed-branche.
En dus Moeder, mèg ik nou knie
kousen aan? Lieve kind, luister nu es
....en dan lepel ik maar weer trouw
op mijn overgeërfde en door het lezen
van veel verstandige boekjes aangedik
te overtuiging omtrent het nut van
warme bedekking wat betreft de zui
derbreedte. Ik weid, al vaten afdrogen
de in sombere termen uit over de na
righeden, onverbiddelijk inhaerent aan
het lichtzinnig ontbloten van de knie-
en. Kun je best rheumatiek van krij
gen en dat is geen grapje, dat doet nog
erger zeer dan dan een buil op je
hoofd, geloof dót maar.
En ik keuvel nog wat hartveroverend
door over haar lange kousen die juist
zó prachtig zijn, nee, dan moeder toen
ze klein was, ai ai ai, eigen gebreide
twee recht twee averecht, dat waren
nog eens kriebelige monsters
Mijn dochter luistert met het wijsge
rige geduld van een zesjarige tegen
over een volwassene en als ik enigszins
triomfantelijk een punt heb gezet
vraagt ze: En wannéér mag ik dan
kniekousen aan? Maar beste meid, zucht
ik berustend, waaróm wil je die dingen
dan toch met alle geweld.... En mijn
dochter antwoordt met het ergste, dat
ik bedenken kan: Omdat ze ze alleméól
aan hebben
Ik argumenteer niet meer. Ik sluit
het debat. Ik dirigeer haar naar buiten
en decreteer, met ergerlijk machtsmis-
ZOMERCOSTUUM
Een charmant costuum van im-
primézijde. De nauwe rok heeft
aan de ene kant diepe plooien, die
boven, op de heup, door drie
knopen bij elkaar worden gehou
den. Het diepe décolleté van de
blouse krijgt door een strookje
van de imprimé nog een extra
accent. Het jasje is daarentegen
afgezet met een randje van de stof
waaruit de blouse is vervaardigd
Hetzelfde materiaal is voor de
knopen gebruikt.
it
binnen vouwt waarna U de knoopsga
ten aanbrengt. Dan stikt U in alle pa
troondelen, ook in de zak, de figuur
naadjes. De zak wordt dicht langs de
rand opgezet en op 1 cm. breedte nog
eens doorgestikt. In de rokbanen legt
u x op vallend de plooien, die niet in
gestreken worden of zó, dat de plooien
van onderen enkele cm. smaller zijn.
Bij het sluiten van de zijnaden blijft
van boven een splitje open, dat zich in
het lijfje voortzet en later van druk
knoop of treksluiting voorzien wordt.
U naait het beleg tegen de voorkanten
van het pand en maakt de knoopsga
ten. Zij- en schoudernaden sluiten en
de rok aan het lijfje zetten. De mouw
tjes werkt U met schuine reepjes stof
af. De halsrand zet U tussen de dubbele
stof van de kraag.
U krijgt ook een heel aardig effect
door bij het gebruik van effen stof de
zakken te borduren. Om het niet te
druk te maken kunt U dan de knoop-
sluiting laten vervallen.
Is dit in al zijn
eenvoud geen dot
van een jurkje?
Geknipt voor jeug
dige figuurtjes!
Heel aardig in een
streep, maar ook
zeer geschikt voor
effen stof. De rok
krijgt een pretti
ge wijdte door
diepe plooien mid
denvoor en -ach
ter. De grote op
gestikte zakken
hebben knoopslui-
ting op zij. Voor
een bovenwijdte
van 92 96 c.m.
heeft U ca. 4 m.
stof nodig van 90
breed.
De zak en het
beleg van 't voor
pand zijn in het
patroon aangege
ven, maar moeten
apart getekend
worden. Aan de
sluitkant van de
zak knipt U een
4 cm. breed beleg
aan, dat U naar
bruik, dat ik geen woord meer over die
kniekousen horen wil. Dat ik wel zal
uitmaken (wij Saskia de raad van me
dische en meteorologische adviseurs
gehoord) wanneer de lange in de lin
nenkast gaan. En tot zolang: horen, zien
en zwijgen. Goed je best doen op school
en om vier uur gaan we alvast sanda
len kopen. Dan gaat de deur achter het
probleem dicht en ik keer ziedend te
rug tot mijn vaten.
Omdat ze het allemaal dragen. O
kudde-moraal, o slaafse naaperij, o el
lendige kleinzielige angst om op te val
len, af te steken, een persoonlijkheid te
zijn. Dat wat wij als het hoogste ideaal
van de opvoeding zien: de vorming van
een onafhankelijk mens met een eigen,
zelfbevochten overtuiging, dat botst
telkens weer op die onuitstaanbare
kuddegeest, waarmee alle kinderen van
alle generaties weer op de wereld schij
nen te komen.
En ik herinner mij het wanhopige in
gezonden stuk van een jonge moeder
in een bekend paedagogisch weekblad,
een paar jaar vóór de oorlog. Zij was
met haar man, beiden kunstzinnig aan
gelegd, uit een forensenplaats met veel
artisten verhuisd naar een „gewoon"
dorp. En sindsdien begon de ellende
met de oudste van haar twee kleine
jongens. Zij had smaak en originaliteit,
kleedde de kinderen in Russische kiel
tjes van mooie sterke kleuren, met
fleurig borduursel versierd, passend bij
hun type en een lust voor het oog. Maar
de eerste dag al was haar oudste snik
kend uit school thuisgekomen.
Onderweg was hij door een grote
troep kinderen uitgejouwd en gemoles
teerd om: dat gekke meissiesgoed! En
hij had, angstig en dringend gesmeekt:
Moeder, mag ik alstublieft gewóón goed
aan, net als al die anderen?
Ze had hem getroost en moed inge
sproken, ze had een allerliefst preekje
tegen hem afgestoken over dat mooie
kieltje dat alle grote mensen die in
huis kwamen zo beeldig vonden, ze had
geprobeerd hem te bezielen met de edele
fierheid om overal en te allen tijde
jezelf te zijn en je niet te storen aan
het domme getier van het vulgus.-'Zijn
enig (en volkomen juist) verweer bleef:
Ja maar Mam, j ij hoeft niet naar school
met zulk goed dat niemand anders
draagt.
En na enige weken van strijd en
vruchteloze preekjes was zij bezweken
en had hem, met bitterheid die zij op
papier luchten moest, naar school ge
stuurd in een akelig gewoon, smakeloos
confectiepakje met een saai flanellen
bloesje tot zijn huppelende vreugde,
En dat verhaal doet mij plotseling
glimlachen. Ach ja, wij preken zo hart
roerend en wij hebben ook wel gelijk.
Maar wij behoeven niet als excentrie
ke eenling, amper zes jaar oud, een ge
hele kudde te trotseren.
En zijn wij eigenlijk zélf, met al
onze verheven principes, wel een haar
beter? De nieuwe voorjaarsmode is in
aantocht en wij hebben het nu al bij
geruchte vernomen: Er helpt geen lieve
moederen aan, de rokken worden kor
ter en nauwer. Men zégt dat het zo'n
vaart niet lopen zal, maar de grote Pa-
rijse huizen lanceren toch een nieuwe
lijn die onrustbarende vermoedens doet
rijzen van een terugkeer naar die vre
selijke mouwloze japonnen anno 1925
met de taille om de knieën en de rok
ken boven de knie.
En als u dat doorzet durft u dan
nog de straat op in uw dierbare, nau
welijks voetvrije, ouderwetse New
Look? SASKIA,
MODE is niet maar een willekeurig
iets, ook al ziet de winkelende vrouw
uitsluitend de speelse inval van de
ontwerper. Toch moet er iets geweest
zijn, waarop zo'n ontwerper in ge
dachten heeft kunnen voortborduren.
Een populaire lijn van het vorige sei
zoen al evenzeer als een modebeeld uit
de historie. Niet minder wordt er ech
ter teruggegrepen op actuele gebeur
tenissen.
Zo heeft de hoedenmode een tijd
lang onder de invloed gestaan van de
Lindberghcap, die nu naar de kinder
kamer is verhuisd. Een andere keer
was het de uniform, die na de oorlog
de tegenstelling opriep van een over
daad van kant en lange rokken. De
kragen en revers waarmee de mode
van het vorig jaar zo kwistig strooide,
vinden nu hun weerslag in het eigen
wijze smokingsboordje van Jacques
Fath.
Dergelijke invloeden zijn er feitelijk
altijd geweest zo lang er mode is.
Meer in het bijzonder van de laatste
halve eeuw is echter de invloed van
de sport. Zij heeft de gebreide goede
ren populair gemaakt en over het al
gemeen een gezondere kleding in het
leven geroepen. Als typisch verschijn
sel van deze tijd brengt de Neder
landse kledingindustrie bij de ver
nieuwing van de fiets (met hulpmotor)
de terugkeer van een modebeeld, dat
wij ook zagen toen de fiets voor het
eerst op de weg kwam: de rokbroek.
Wij zouden dit een goede aanvulling
willen noemen op dat deel van de
garderobe, dat shorts, lange pantalon
of ook wel het van Amerika afgeke
ken 3/4 model omvat.
Het voordeel van de rokbroek is
immers, dat men er overal mee kan
verschijnen waar het dragen van
shorts of een lange pantalon beslist
misplaatst zou zijn. De in Nederland
gevestigde ontwerper Ehrenfreund be
wees dit met het hierbij afgebeelde
tailleur, dat geheel de modelijn volgt
van het ogenblik: slank makend en
met ruime plooien, waarbij de pijpen
onopvallend in de plooien zijn ver
werkt.
Op het oog een gewoon tailleur.
Maar tienmaal practischer op de (ge
motoriseerde) fiets!
Geneesmiddel tegen I
huidaandoeningen.
Zuivert de poriën, doet de
jeuk bedaren, verfrist en
sterkt de buidweefsels.
INGEZONDEN MEDEDELING (Adv.)
Dat April een grillige maand is, die
doet wat hij wil, hebben wij met Pasen
ervaren. Regen en hagel deden de
plannen van de mensen, die buiten
van het voorjaarszonnetje dachten re
profiteren, in het water vallen. Daar
om is het verstandig met oog op ae
kleding, in April niet op de kalender,
maar op dg barometer te kijken.
Voor de zonnige dagen is het matro
zen deux-pièces, links, een aardige
dracht. Het bestaat uit een witte rok
met donkerblauw bovenstukgegar
neerd met koperen knopen. Dit boven
gedeelte kan met minder mooie dagen
met succes op «en grijze rok worden
gedragen. In het midden het ideaa
van iedere vrouw: het mantel pak.
Wanneer men echter niet in het bezit
is van een zomermantel en men moet
de keus doen tussen het zo vurig be
geerde mantelpak of een tomerjas, dan
is het verstandig de laatste te kiezen.
Een mantelpak is een heerlijk, doch
een zomermantel een onontbeerlijk be
zit.' Het mantelpak op deze foto is van
grijs geruite stof gemaakt en geelt
door de sluiting een sportief effect.
Bij de regenkleding rechts is ruiten
troef. Zowel de jas, de tas, parapluie
en schoenen, zijn van dezelfde fleurige
ruit. Het stelletje doet vrolijk aan en
de eigenares er van zou bijna regen
wensen. Voor degenen, die niet over
een tweede, effen, regenmantel be
schikken, is zulke opvallende kledij
echter ten sterkste af te raden. Zo
wel het deux-pièces links, als het
mantelpak in het midden en de regen
jas rechts, zullen de komende tijd tot
de gangbare kledij behoren. Laten wij
echter hopen, dat van deze drie de
regenjas het meest in de kast zal moe
ten blijven hangen!
BREDE SCHOUDERS
De brede schouderlijn, die zich tot
in de mouwen voortzet, is op het
ogenblik zeer modern. De mantel,
die wij hierboven afbeelden, is ont
worpen door een Amerikaans
modehuis. Hij is vervaardigd van
een soepele wollen stof. De voor
zijde valt in enige diepe plooien, dit
zijevallen enige diepe plooien, die
door een smalle ceintuur strak
tegen de taille worden gehouden.
Uw wol veilig in
ALKALIVRIJ
(Van onze Haagse redacteur)
jyjUSEUMBEZOEK is een vermoeiend
werk, vooral voor hen, die veel wil
len zien èn daarom van de ene zaal
naar de andere dwalen. De vermoeide
beleeft slechts een matig genoegen aan
al het schoons, dat in rijke verscheiden
heid voor hem tentoongesteld is, in de
eerste plaats omdat zijn stemming er
niet toe bijdraagt hem waardering voor
de kunstschatten bij te brengen en in
de tweede plaats, omdat hj) de zaken
De fiets met hulpmotor bracht ons een terugkeer van de rok
broek. In dit Eréco-modei maakt zij deel uit van een zacht
groen tailleur van fijne wollen stof. Het geruite vest heeft
twee rijen knopen en een brede overslag.
te vluchtig en daardoor niet goed ziet
en de kunstwaarde hem ontgaat.
Men moet kunst leren zien, men
moet er oog voor krijgen, men dient
toelichtingen ter harte te nemen en zich
te verdiepen in het hoe en waarom. En
men moet, wil men het Nederlandse
volk opvoeden tot het genieten en het
kennen van kunst, bij de jeugd be
ginnen.
Dit laatste begrijpt men al langer dan
vandaag. In 1946 is men in Amsterdam
begonnen met het toepassen van een
nieuwe methode voor het Ieren zien
door de jeugd van kunstwerken. In een
in Den Haag gehouden lezing heeft de
heer J. F. Schultink, die zich met dit
onderwijs bezig houdt, daarover het
een en ander verteld.
j-]ET EXPERIMENT is eind 1946 aan
gevangen aan de Eerste Montessori
school te Amsterdam, waar het onmid
dellijk een groot succes bleek. Daarna
kreeg de heer Schultink zijn grote kans
aan de school voor Persoonlijkheids-
onderwijs aan de Hillegomstraat, even
eens te Amsterdam. Hier werd stelsel
matiger gewerkt; een groep kinderen
van de zesde klasse werd in staat ge
steld een gehele cursus in het zien van
schilderijen in Rijks- en Stedelijk Mu
seum te volgen, onder snel stijgende
belangstelling van het publiek, dat her
haaldelijk niet kon nalaten aan de les
sen deel te nemen.
In September 1947 begon men even
eens te Amsterdam met de opleiding
van een aantal onderwijzers tot rond
leider. Allen toonden zich zo enthou
siast, dat in het voorjaar van 1948 deze
proef op groter schaal werd herhaald
Weldra hoopt de heer Schultink de op
leiding van de onderwijzers op grote
schaal voort te zetten en daarbij nog
enige verbeteringen in te voeren Een
zestigtal volgt op speciaal verzoek een
herhalingscursus en ontwikkelt zich tot
ware kunstminnaars.
Belangstelling gestegen.
In ieder geval is de belangstelling
voor de kunst bij de onderwijzers door
de successen, behaald met de kinderen,
zeer gestegen. De Amsterdamse leer
krachten zijn voor museumbezoek alle
gewonnen en wethouder en inspecteurs
van het onderwijs niet minder. Ook de
Amsterdamse kweekschool heeft de
methode aanvaard.
In het Rijksmuseum worden kinde
ren en volwassenen van het begin af
in de richting van de moderne kunst
opgeleid, aangezien de heer Schultink
vindt, dat de compositie van de oude
meesterwerken zich in wezen niet on
derscheidt van die der moderne. De
leerlingen moeten de problemen zoveel
mogelijk zelf oplossen, ja, herhaaldelijk
mogen zij hun docent eigenlijk zelf on
derwijzen, hetgeen zij met enthousias
me doen. Samen brengt men zo het vak
vooruit. Talloze verrassende vondsten
hebben de juistheid van dit inzicht be
wezen. Als enkel voorbeeld moge die
nen de ontdekking van een twaalfjarig
meisje, dat, gewapend met enkele com
positie-formules, bij een kruisafneming
van de vijftiende-eeuwse kunstenaar
Rogier van der Weyden opmerkte dat
de bloeddruppels op het lichaam van
Christus „rijmend" op de parels aan
de bisschopsmijter waren geschilderd.
De methode begint van de grond af.
De allereerste vragen luiden: „Waar
mee is het stuk gemaakt? Wat heeft de
kunstenaar al zo met die verf weten
uit te drukken? Mag men dit toveren
met verf noemen?" enz.
Daarna wordt op rschillende stuk
ken nagegaan in hoeverre de stofuit
drukking geslaagd is. Het wordt dan een
ijverig vergelijken van koper met ko
per, van tafelkleden met tafelkleden,
van glas met glas, enz. De kinderen
vinden het niet erg hierbij van het ene
stuk naar het andere geleid te worden.
Bij Rembrandt wordt dan de schokken
de ontdekking gedaan, dat deze de
stofuitdrukking volkomen weet te ver
waarlozen en de grote vraag wordt nu,
wat hij dan belangrijker achtte. Ook
dit vindt de groep meestal geheel zelf
standig.
Techniek en compositie.
In de volgende lessen komen aan de
orde het wonder van het scheppen van
ruimte op een plat vlak, de ontwikke
ling van de voorstelling in de loop der
tijden (aard der middeleeuwse kunst,
verandering in de Renaissance, ont
staan van stilleven en landschap, ka
rakteruitbeelding, waarbij de Staal
meesters een hoogtepunt vormen, enz.)>
toon- en lichtdonkerschildering, Pen'
seelstreek, wijze van ophangen, omlijs
ting, enz. Uit de aard der zaak wordt
veel aandacht besteed aan de comp°"
sitie der meesterwerken, waarbij erva
ren wordt, dat de eersterangs-meesters
veel en veel gróter zijn dan men Se'
dacht heeft en de mindere goden veel
kleiner!
Men heeft tegen de methoden van de
lieer Schultink aangevoerd, dat de stuk
ken door het analyseren aan schoon
heid zouden inboeten. Men zou te ve®
op détails gaan letten en het geke*
niet meer zien. De ervaring leert ech*
ter, dat ieder meesterwerk tegen ana*
lyseren bestand is, dat het zich onm'
- - - sluit tot
delljjk na de ontledi' weer -
een hecht organisch geheel, een ver"
mogen dat tweede-rangs-werken roisseu-