De Wereld der vrouwen D.D.D. EEN FRIS EN ZEER VLOT JURKJE ion Ze dragen hei allemaal L De jeugd leert schilderijen zien Hl m Terugkeer van de rokbroek April doet wat hij wil £o CV lüiSil Een nieuwe methode voor de opvoeding Kinderen in musea MIJN dochter bezorgt me een knie kousen-complex. Zeker drie weken lang zeurt ze mij het hoofd achterste voren om nu eindelijk (eindelijk! en April doet nog fiks wat hjj wil) die akelige hete prikkende kou sen uit te mogen laten en schoolwaarts te mogen huppelen in die heerlijke sportieve onaanstotelijke kniekousen. Ik heb, als moeder, mijn rotsvaste principes. Misschien noemt u het klei ne bijgelovigheden. Ik ben, bijvoor beeld, ongeneeslijk overtuigd van de griezeligste gevolgen van blote knietjes in een aanvallig klimaat als het onze. Als ik 's avonds de kleine meisjes, in de gure Noordwester, opgewekt naar tumles zie huppelen met haar blauw rode blote benen in afzakkende sokjes en dunne gymnastiekschoentjes, dan lopen mij de koude griezels over de rug en zie ik in het verschiet over twintig, dertig jaar een zielige proces sie van eeuwig klagende vrouwen met nierkwalen, blaasaandoeningen en meer euvelen in die contreien. En geloof ik eens te meer heilig in de onmisbaarheid van borstrokjes, wollen onder jurkjes, dubbele directoirtjes en vooral, voorèl lange kousen totdat de mussen in de dakgoot beginnen te geeuwen. Als mijn dochter vijf en twintig is wil ik het niet op mijn geweten heb ben, dat de dokter haar hoofdschud dend vraagt of haar moeder niet beter op haar had kunnen passen wat be treft de ondergoed-branche. En dus Moeder, mèg ik nou knie kousen aan? Lieve kind, luister nu es ....en dan lepel ik maar weer trouw op mijn overgeërfde en door het lezen van veel verstandige boekjes aangedik te overtuiging omtrent het nut van warme bedekking wat betreft de zui derbreedte. Ik weid, al vaten afdrogen de in sombere termen uit over de na righeden, onverbiddelijk inhaerent aan het lichtzinnig ontbloten van de knie- en. Kun je best rheumatiek van krij gen en dat is geen grapje, dat doet nog erger zeer dan dan een buil op je hoofd, geloof dót maar. En ik keuvel nog wat hartveroverend door over haar lange kousen die juist zó prachtig zijn, nee, dan moeder toen ze klein was, ai ai ai, eigen gebreide twee recht twee averecht, dat waren nog eens kriebelige monsters Mijn dochter luistert met het wijsge rige geduld van een zesjarige tegen over een volwassene en als ik enigszins triomfantelijk een punt heb gezet vraagt ze: En wannéér mag ik dan kniekousen aan? Maar beste meid, zucht ik berustend, waaróm wil je die dingen dan toch met alle geweld.... En mijn dochter antwoordt met het ergste, dat ik bedenken kan: Omdat ze ze alleméól aan hebben Ik argumenteer niet meer. Ik sluit het debat. Ik dirigeer haar naar buiten en decreteer, met ergerlijk machtsmis- ZOMERCOSTUUM Een charmant costuum van im- primézijde. De nauwe rok heeft aan de ene kant diepe plooien, die boven, op de heup, door drie knopen bij elkaar worden gehou den. Het diepe décolleté van de blouse krijgt door een strookje van de imprimé nog een extra accent. Het jasje is daarentegen afgezet met een randje van de stof waaruit de blouse is vervaardigd Hetzelfde materiaal is voor de knopen gebruikt. it binnen vouwt waarna U de knoopsga ten aanbrengt. Dan stikt U in alle pa troondelen, ook in de zak, de figuur naadjes. De zak wordt dicht langs de rand opgezet en op 1 cm. breedte nog eens doorgestikt. In de rokbanen legt u x op vallend de plooien, die niet in gestreken worden of zó, dat de plooien van onderen enkele cm. smaller zijn. Bij het sluiten van de zijnaden blijft van boven een splitje open, dat zich in het lijfje voortzet en later van druk knoop of treksluiting voorzien wordt. U naait het beleg tegen de voorkanten van het pand en maakt de knoopsga ten. Zij- en schoudernaden sluiten en de rok aan het lijfje zetten. De mouw tjes werkt U met schuine reepjes stof af. De halsrand zet U tussen de dubbele stof van de kraag. U krijgt ook een heel aardig effect door bij het gebruik van effen stof de zakken te borduren. Om het niet te druk te maken kunt U dan de knoop- sluiting laten vervallen. Is dit in al zijn eenvoud geen dot van een jurkje? Geknipt voor jeug dige figuurtjes! Heel aardig in een streep, maar ook zeer geschikt voor effen stof. De rok krijgt een pretti ge wijdte door diepe plooien mid denvoor en -ach ter. De grote op gestikte zakken hebben knoopslui- ting op zij. Voor een bovenwijdte van 92 96 c.m. heeft U ca. 4 m. stof nodig van 90 breed. De zak en het beleg van 't voor pand zijn in het patroon aangege ven, maar moeten apart getekend worden. Aan de sluitkant van de zak knipt U een 4 cm. breed beleg aan, dat U naar bruik, dat ik geen woord meer over die kniekousen horen wil. Dat ik wel zal uitmaken (wij Saskia de raad van me dische en meteorologische adviseurs gehoord) wanneer de lange in de lin nenkast gaan. En tot zolang: horen, zien en zwijgen. Goed je best doen op school en om vier uur gaan we alvast sanda len kopen. Dan gaat de deur achter het probleem dicht en ik keer ziedend te rug tot mijn vaten. Omdat ze het allemaal dragen. O kudde-moraal, o slaafse naaperij, o el lendige kleinzielige angst om op te val len, af te steken, een persoonlijkheid te zijn. Dat wat wij als het hoogste ideaal van de opvoeding zien: de vorming van een onafhankelijk mens met een eigen, zelfbevochten overtuiging, dat botst telkens weer op die onuitstaanbare kuddegeest, waarmee alle kinderen van alle generaties weer op de wereld schij nen te komen. En ik herinner mij het wanhopige in gezonden stuk van een jonge moeder in een bekend paedagogisch weekblad, een paar jaar vóór de oorlog. Zij was met haar man, beiden kunstzinnig aan gelegd, uit een forensenplaats met veel artisten verhuisd naar een „gewoon" dorp. En sindsdien begon de ellende met de oudste van haar twee kleine jongens. Zij had smaak en originaliteit, kleedde de kinderen in Russische kiel tjes van mooie sterke kleuren, met fleurig borduursel versierd, passend bij hun type en een lust voor het oog. Maar de eerste dag al was haar oudste snik kend uit school thuisgekomen. Onderweg was hij door een grote troep kinderen uitgejouwd en gemoles teerd om: dat gekke meissiesgoed! En hij had, angstig en dringend gesmeekt: Moeder, mag ik alstublieft gewóón goed aan, net als al die anderen? Ze had hem getroost en moed inge sproken, ze had een allerliefst preekje tegen hem afgestoken over dat mooie kieltje dat alle grote mensen die in huis kwamen zo beeldig vonden, ze had geprobeerd hem te bezielen met de edele fierheid om overal en te allen tijde jezelf te zijn en je niet te storen aan het domme getier van het vulgus.-'Zijn enig (en volkomen juist) verweer bleef: Ja maar Mam, j ij hoeft niet naar school met zulk goed dat niemand anders draagt. En na enige weken van strijd en vruchteloze preekjes was zij bezweken en had hem, met bitterheid die zij op papier luchten moest, naar school ge stuurd in een akelig gewoon, smakeloos confectiepakje met een saai flanellen bloesje tot zijn huppelende vreugde, En dat verhaal doet mij plotseling glimlachen. Ach ja, wij preken zo hart roerend en wij hebben ook wel gelijk. Maar wij behoeven niet als excentrie ke eenling, amper zes jaar oud, een ge hele kudde te trotseren. En zijn wij eigenlijk zélf, met al onze verheven principes, wel een haar beter? De nieuwe voorjaarsmode is in aantocht en wij hebben het nu al bij geruchte vernomen: Er helpt geen lieve moederen aan, de rokken worden kor ter en nauwer. Men zégt dat het zo'n vaart niet lopen zal, maar de grote Pa- rijse huizen lanceren toch een nieuwe lijn die onrustbarende vermoedens doet rijzen van een terugkeer naar die vre selijke mouwloze japonnen anno 1925 met de taille om de knieën en de rok ken boven de knie. En als u dat doorzet durft u dan nog de straat op in uw dierbare, nau welijks voetvrije, ouderwetse New Look? SASKIA, MODE is niet maar een willekeurig iets, ook al ziet de winkelende vrouw uitsluitend de speelse inval van de ontwerper. Toch moet er iets geweest zijn, waarop zo'n ontwerper in ge dachten heeft kunnen voortborduren. Een populaire lijn van het vorige sei zoen al evenzeer als een modebeeld uit de historie. Niet minder wordt er ech ter teruggegrepen op actuele gebeur tenissen. Zo heeft de hoedenmode een tijd lang onder de invloed gestaan van de Lindberghcap, die nu naar de kinder kamer is verhuisd. Een andere keer was het de uniform, die na de oorlog de tegenstelling opriep van een over daad van kant en lange rokken. De kragen en revers waarmee de mode van het vorig jaar zo kwistig strooide, vinden nu hun weerslag in het eigen wijze smokingsboordje van Jacques Fath. Dergelijke invloeden zijn er feitelijk altijd geweest zo lang er mode is. Meer in het bijzonder van de laatste halve eeuw is echter de invloed van de sport. Zij heeft de gebreide goede ren populair gemaakt en over het al gemeen een gezondere kleding in het leven geroepen. Als typisch verschijn sel van deze tijd brengt de Neder landse kledingindustrie bij de ver nieuwing van de fiets (met hulpmotor) de terugkeer van een modebeeld, dat wij ook zagen toen de fiets voor het eerst op de weg kwam: de rokbroek. Wij zouden dit een goede aanvulling willen noemen op dat deel van de garderobe, dat shorts, lange pantalon of ook wel het van Amerika afgeke ken 3/4 model omvat. Het voordeel van de rokbroek is immers, dat men er overal mee kan verschijnen waar het dragen van shorts of een lange pantalon beslist misplaatst zou zijn. De in Nederland gevestigde ontwerper Ehrenfreund be wees dit met het hierbij afgebeelde tailleur, dat geheel de modelijn volgt van het ogenblik: slank makend en met ruime plooien, waarbij de pijpen onopvallend in de plooien zijn ver werkt. Op het oog een gewoon tailleur. Maar tienmaal practischer op de (ge motoriseerde) fiets! Geneesmiddel tegen I huidaandoeningen. Zuivert de poriën, doet de jeuk bedaren, verfrist en sterkt de buidweefsels. INGEZONDEN MEDEDELING (Adv.) Dat April een grillige maand is, die doet wat hij wil, hebben wij met Pasen ervaren. Regen en hagel deden de plannen van de mensen, die buiten van het voorjaarszonnetje dachten re profiteren, in het water vallen. Daar om is het verstandig met oog op ae kleding, in April niet op de kalender, maar op dg barometer te kijken. Voor de zonnige dagen is het matro zen deux-pièces, links, een aardige dracht. Het bestaat uit een witte rok met donkerblauw bovenstukgegar neerd met koperen knopen. Dit boven gedeelte kan met minder mooie dagen met succes op «en grijze rok worden gedragen. In het midden het ideaa van iedere vrouw: het mantel pak. Wanneer men echter niet in het bezit is van een zomermantel en men moet de keus doen tussen het zo vurig be geerde mantelpak of een tomerjas, dan is het verstandig de laatste te kiezen. Een mantelpak is een heerlijk, doch een zomermantel een onontbeerlijk be zit.' Het mantelpak op deze foto is van grijs geruite stof gemaakt en geelt door de sluiting een sportief effect. Bij de regenkleding rechts is ruiten troef. Zowel de jas, de tas, parapluie en schoenen, zijn van dezelfde fleurige ruit. Het stelletje doet vrolijk aan en de eigenares er van zou bijna regen wensen. Voor degenen, die niet over een tweede, effen, regenmantel be schikken, is zulke opvallende kledij echter ten sterkste af te raden. Zo wel het deux-pièces links, als het mantelpak in het midden en de regen jas rechts, zullen de komende tijd tot de gangbare kledij behoren. Laten wij echter hopen, dat van deze drie de regenjas het meest in de kast zal moe ten blijven hangen! BREDE SCHOUDERS De brede schouderlijn, die zich tot in de mouwen voortzet, is op het ogenblik zeer modern. De mantel, die wij hierboven afbeelden, is ont worpen door een Amerikaans modehuis. Hij is vervaardigd van een soepele wollen stof. De voor zijde valt in enige diepe plooien, dit zijevallen enige diepe plooien, die door een smalle ceintuur strak tegen de taille worden gehouden. Uw wol veilig in ALKALIVRIJ (Van onze Haagse redacteur) jyjUSEUMBEZOEK is een vermoeiend werk, vooral voor hen, die veel wil len zien èn daarom van de ene zaal naar de andere dwalen. De vermoeide beleeft slechts een matig genoegen aan al het schoons, dat in rijke verscheiden heid voor hem tentoongesteld is, in de eerste plaats omdat zijn stemming er niet toe bijdraagt hem waardering voor de kunstschatten bij te brengen en in de tweede plaats, omdat hj) de zaken De fiets met hulpmotor bracht ons een terugkeer van de rok broek. In dit Eréco-modei maakt zij deel uit van een zacht groen tailleur van fijne wollen stof. Het geruite vest heeft twee rijen knopen en een brede overslag. te vluchtig en daardoor niet goed ziet en de kunstwaarde hem ontgaat. Men moet kunst leren zien, men moet er oog voor krijgen, men dient toelichtingen ter harte te nemen en zich te verdiepen in het hoe en waarom. En men moet, wil men het Nederlandse volk opvoeden tot het genieten en het kennen van kunst, bij de jeugd be ginnen. Dit laatste begrijpt men al langer dan vandaag. In 1946 is men in Amsterdam begonnen met het toepassen van een nieuwe methode voor het Ieren zien door de jeugd van kunstwerken. In een in Den Haag gehouden lezing heeft de heer J. F. Schultink, die zich met dit onderwijs bezig houdt, daarover het een en ander verteld. j-]ET EXPERIMENT is eind 1946 aan gevangen aan de Eerste Montessori school te Amsterdam, waar het onmid dellijk een groot succes bleek. Daarna kreeg de heer Schultink zijn grote kans aan de school voor Persoonlijkheids- onderwijs aan de Hillegomstraat, even eens te Amsterdam. Hier werd stelsel matiger gewerkt; een groep kinderen van de zesde klasse werd in staat ge steld een gehele cursus in het zien van schilderijen in Rijks- en Stedelijk Mu seum te volgen, onder snel stijgende belangstelling van het publiek, dat her haaldelijk niet kon nalaten aan de les sen deel te nemen. In September 1947 begon men even eens te Amsterdam met de opleiding van een aantal onderwijzers tot rond leider. Allen toonden zich zo enthou siast, dat in het voorjaar van 1948 deze proef op groter schaal werd herhaald Weldra hoopt de heer Schultink de op leiding van de onderwijzers op grote schaal voort te zetten en daarbij nog enige verbeteringen in te voeren Een zestigtal volgt op speciaal verzoek een herhalingscursus en ontwikkelt zich tot ware kunstminnaars. Belangstelling gestegen. In ieder geval is de belangstelling voor de kunst bij de onderwijzers door de successen, behaald met de kinderen, zeer gestegen. De Amsterdamse leer krachten zijn voor museumbezoek alle gewonnen en wethouder en inspecteurs van het onderwijs niet minder. Ook de Amsterdamse kweekschool heeft de methode aanvaard. In het Rijksmuseum worden kinde ren en volwassenen van het begin af in de richting van de moderne kunst opgeleid, aangezien de heer Schultink vindt, dat de compositie van de oude meesterwerken zich in wezen niet on derscheidt van die der moderne. De leerlingen moeten de problemen zoveel mogelijk zelf oplossen, ja, herhaaldelijk mogen zij hun docent eigenlijk zelf on derwijzen, hetgeen zij met enthousias me doen. Samen brengt men zo het vak vooruit. Talloze verrassende vondsten hebben de juistheid van dit inzicht be wezen. Als enkel voorbeeld moge die nen de ontdekking van een twaalfjarig meisje, dat, gewapend met enkele com positie-formules, bij een kruisafneming van de vijftiende-eeuwse kunstenaar Rogier van der Weyden opmerkte dat de bloeddruppels op het lichaam van Christus „rijmend" op de parels aan de bisschopsmijter waren geschilderd. De methode begint van de grond af. De allereerste vragen luiden: „Waar mee is het stuk gemaakt? Wat heeft de kunstenaar al zo met die verf weten uit te drukken? Mag men dit toveren met verf noemen?" enz. Daarna wordt op rschillende stuk ken nagegaan in hoeverre de stofuit drukking geslaagd is. Het wordt dan een ijverig vergelijken van koper met ko per, van tafelkleden met tafelkleden, van glas met glas, enz. De kinderen vinden het niet erg hierbij van het ene stuk naar het andere geleid te worden. Bij Rembrandt wordt dan de schokken de ontdekking gedaan, dat deze de stofuitdrukking volkomen weet te ver waarlozen en de grote vraag wordt nu, wat hij dan belangrijker achtte. Ook dit vindt de groep meestal geheel zelf standig. Techniek en compositie. In de volgende lessen komen aan de orde het wonder van het scheppen van ruimte op een plat vlak, de ontwikke ling van de voorstelling in de loop der tijden (aard der middeleeuwse kunst, verandering in de Renaissance, ont staan van stilleven en landschap, ka rakteruitbeelding, waarbij de Staal meesters een hoogtepunt vormen, enz.)> toon- en lichtdonkerschildering, Pen' seelstreek, wijze van ophangen, omlijs ting, enz. Uit de aard der zaak wordt veel aandacht besteed aan de comp°" sitie der meesterwerken, waarbij erva ren wordt, dat de eersterangs-meesters veel en veel gróter zijn dan men Se' dacht heeft en de mindere goden veel kleiner! Men heeft tegen de methoden van de lieer Schultink aangevoerd, dat de stuk ken door het analyseren aan schoon heid zouden inboeten. Men zou te ve® op détails gaan letten en het geke* niet meer zien. De ervaring leert ech* ter, dat ieder meesterwerk tegen ana* lyseren bestand is, dat het zich onm' - - - sluit tot delljjk na de ontledi' weer - een hecht organisch geheel, een ver" mogen dat tweede-rangs-werken roisseu-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 6