Van Willigen Tachtig jaar geleden kwam de Stoomvaart- Maatschappij „Nederland" in Den Helder 1 MOEDER Met een aardig; geschenk uit de collectie cadeautjes Gevariëerde avond der H.B.S.V. O. en O. voorwedstrijden voetbal beginnen Dinsdagavond Eerste uitreis vond noodlottig einde De Bioscopen Uit de tijd der „Suez-boten" 2't£ Gebouwen aan Buiten haven zijn later gesloopt Vergeet niet te verrassen IN HET KORT Om de Burgemeester Ritmeester-wisselbeker Bij Koningstraat Drie éénacters en acrobatiek PIET SCHMIDT Tussen Haaks en Kuifje Mijnvrije zones ter zee opnieuw uitgebreid Kolonel Kommer Comman dant Maritieme Middelen Dienstregeling TESO TIVOLI „Bittere rijst" DE WITTE: „De lange thuisreis" Urk De tweede ronde van de periodieke zeilwedstrijden Pim, Pam en Pom op avontuur in Luilekkerland Van Straaten heropend Ziekenfonds stichtte verzekerden-raad ZATERDAG 1» KEI 1W» IN DEZE DAGEN wordt de geschiedenis geschreven van tachtig jaren Stoom vaart Maatschappij „Nederland", een belangrijk hoofdstuk in de "historie van •ns land. „Navigare neeesse est, vivere non est necesse". Deze fiere spreuk heeft de „Nederland" gedurende acht decennia in haar blazoen gedragen, en het is geen holle phrase geweest. Zoals dikwijls voor de mens een moeilijke jeugd van grote betekenis is voor zijn gehele leven, omdat hij vroeg leert, weerstanden te over winnen, zo is misschien ook het succes van de Stoomvaart Maatschappij „Neder land" voor een deel toe te schrijven aan de enorme moeilijkheden, die zij in haar Jeugd ontmoette. Van haar leiders werden daden gevraagd, ook en vooral na die eerste gewichtige stap: de oprichting der maatschappij op 13 Mei 1810. trotse schip tot op de waterlijn, maar gelukkig konden alle opvarenden wor den gered. Want toen begon het pas. Amsterdam, onze eerste koopstad, was voor de steeds groter wordende zeeschepen niet meer bereikbaar, en het probleem, hoe de verbinding met de zee te verbeteren, was nog ver van zijn oplossing. Er bleef voor de „Nederland" niets anders over, dan dat het bedrijf moest worden uitgeoefend met als basis Den Helder, de voorhaven van Amsterdam. Daar mede brak voor Den Helder een peri ode van nieuwe welvaart aan, en oude Ingezetenen van de Jutterstad, die zich de eerste jaren na 1870 nog herinneren, weten nog heel goed dat de „Nederland in Den Helder bijna even belangrijk was als tegenwoordig de Koninklijke Marine en de Rijkswerf. Vele Nieuwediepers vonden emplooi op de établissementen van de „Neder land" aan de Buitenhaven, en het han deldrijvende deel der bevolking zag altijd graag de grote schepen van deze rederij op de rede voor anker gaan, of nog liever afmeren achterin de Buitenhaven. Het waren voor het za kenleven in Den Helder goede jaren, en de gunstige invloed daarvan strekte zich uit over heel de gemeente. Steeds overladen. Maar voor de Stoomvaart Maatschap pij „Nederland" zijn de jaren (van 1870—1879) lagn niet rooskleurig ge weest. De vrachten moesten te Nieu- wediep in lichters worden i overgela den, en via het Noordhollands Kanaal naar Amsterdam worden vervoerd. En ook de ladingen, die uit Amsterdam werden verzom en, moesten van lich ters op de zeeschepen worden overge bracht. Dat heeft de maatschappij ont zaglijk veel tijd en geld gekost, voor al in de wintermaanden, wanneer het kanaal dichtgevroren was. Ondanks al deze moeilijkheden heeft de „Nederland" tijdens haar Helderse jeugdjaren omstreeks vijf en twintig duizend ton lading uit Indonesië naar Europa vervoerd, en bijna vijftigdui zend ton in uitgaande richting. Het gemiddelde aantal der jaarlijks ver voerde passagiers (uit- en thuisreis te zamen) bedroeg in die periode ruim vijftienhonderd. Het was voor de maat schappij 'n ruggesteun, dat reeds vóór de oprichting een contract met het Ministerie van Koloniën was gesloten, waarbij het transport van een bepaal de hoeveelheid gouvernementslading werd gegarandeerd tegen een vracht prijs, die per last f 22.50 hoger was dan de gemiddelde zeilprijs. Dit contract expireerde in 1875, maar inmiddels was het particuliere vervoer aanmer kelijk toegenomen. In hetzelfde jaar werd het eerste mail-contract met de regering gesloten. Gezonde levenskracht. Al had de Stoomvaart Maatschappij „Nederland", mede door de dalende conjunctuur in de jaren na 1873, de stroom niet mee, de Maatschappij kon zich handhaven en toonde de bewijzen van een gezonde levenskracht. Een ernstige tegenslag ondervond de „Ne derland" in het voorjaar van 1871. Op 8 Mei kwam het eerste schip van de Maatschappij, het in Engeland gebouw de s.s. „Willem ni", te Den Helder aan. De belading en de verdere voor bereidingen tot de reis naar de Oost namen tien dagen in beslag. De be volking van Den Helder toonde d,e grootste belangstelling en toen de dag van vertrekken (18 Mei 1871) was aan gebroken, was de stad één zee van vlaggen. Muziekuitvoeringen werden gegeven en 's avonds werd een vuur werk afgestoken. Zo, op feestelijke wijze uitgeleide ge daan. lichtte de „Willem III" het an ker. De vlag van de jonge Maatschap pij zou voor de eerste maal over de wereldzeeën worden gevoerd. Maar he laas, de volgende avond, na de aan komst in Portsmouth, brak aan boord brand uit. Het vuur verwoestte het Vaarwel, Den Helder! Het is heel begrijpelijk, dat de directie der Stoomvaart Maatschappij „Neder land" de voltooiing van het Noordzee kanaal met verlangende blikken zag naderen. Toen dit gereed was, kon de Maatschappij niet terstond verhuizen, want er moest eerst in Amsterdam voldoende dokgelegenheid voor de grote schepen komen. Maar in April 1879 kwam voor de „Nederland" de heuglijke dag, dat het gehele perso neel uit Den Helder met de „Prins van Oranje" naar de hoofdstad kon worden overgebracht. Nieuwediep was niet langer de voor haven van Amsterdam, en de materiële herinneringen aan de negen jaren, dat de Stoomvaart Maatschappij „Neder land" haar établissementen aan de Buitenhaven had, gingen reeds spoedig teloor. De voor het merendeel van hout opgetrokken gebouwen stellig niet neergezet met een permanente be stemming werden nadien gesloopt, en op hun plaats zijn later de Atjeh- loods, een pakhuis van Wijsmiiller en een klein gebouwen-complex van de Koninklijke Marine, waarin voor de tweede Wereldoorlog het accu-laadsta- tion van de Onderzeedienst was onder gebracht, opgetrokken. Er staan te Den Helder dus geen gebouwen van de „Nederland" meer. En er zijn nog maar weinig ras-echte Nieuwediepers, die zich de „Neder- land"-periode herinneren. Mocht U ooit zo'n oude baas, die zijn jongens jaren aan de Helderse „buitenkant' Het is vandaag tachtig jaar ge leden, dat de Stoomvaart Maat schappij Nederland werd opge richt. Dat feit was voor Den hel der van bijzondere betekenis, omdat het bedrijf van de jonge wereldmaatschappij gedurende de eerste jaren moest worden uitge oefend met als basis Den Heider. In nevenstaand artikel wordt herinnerd aan die prille jeugd liefde tussen de S.M.N. en de marinestad. Al meer dan zeven tig jaar geleden zijn de gelieven uitéén gegaan: Den Helder heeft haar hart sindsdien verpand aan de Koninklijke Marine en de S.M.N. is gegroeid tot één der voornaamste Nederlandse rede rijen. Haar vloot bestaat uit vijf en dertig schepen met een totale inhoud van ruim driehonderd duizend bruto-registerlon. De trotse „Oranje" (20.113 brt) is het vlaggeschip. heeft doorgebracht, ontmoeten, vraagt U hem dan eens, of hij iets van de „Suez-boten" (zo heetten de „Neder- land"schepen in de volksmond) wil vertellen. Met een glinsterend oog zal hij aan Uw verzoek voldoen Ja, Den Helder bewaart goede her inneringen aan de „Nederland", maar wederkerig is deze vertedering zeer beslist niet.... Wij weten, dat het de Nieuwediepers niet grieft. Zij hebben hun hart reeds lang aan anderen ge schonken, weliswaar ook niet altijd wederkerig maar sinds 1947 is de Ko ninklijke Marine (en met haar de Rijkswerf) weer stevig te Den Helder genesteld. Toch is het goed, ter gelegenheid van dit jubileum even terug te zien op die jaren, tussen 1870 en 1879, toen de Stoomvaart Maatschappij „Nederland" in Nieuwediep de basis legde voor haar latere glorie, daarmede Den Helder de gelegenheid biedend zich te ontwikke len van een onbetekenende plaats tot een havenstad, waarvan de naam over alle wereldzeeën wordt gedragen. C.A.D. Twee avonden heeft „Casino" een schare HBS-ers tussen zjjn muren gehad, die met veel belangstelling de verrichtingen van hun medescholieren op het toneel volgden. Ditmaal bracht de schoolvereniging een programma op de plan ken, dat afweek van het gebodene op voorgaande schoolfeesten. Nu waren er drie één-acters, die danig op de lachspieren hebben gewerkt -en ter afwisseling traden op de acrobatengroep „De Parola's", „Jack and partner" en „Djrie jongens en een guitaar". waargenomen door de artsen dr. Franssen, Javastraat 6, telefoon 2 en J. J. Fahrenfort, Westgraqht 9, te lefoon 2981. Op Hemelvaartsdag wordt de dienst van 's morgens acht uur tot midder nacht waargenomen door de artsen P. d. Nieuwenhuizen, Plantsoenstraat 1. telefoon 2335, en dr. J. B. Proost, Zuidstraat 13, telefoon 2030. De Zondags- en avonddienst voor apotheken wordt tot en met Dinsdag waargenomen door de heer D. W. de Bas. Keizerstraat 87, telefoon 2929 (na zes uur Timorlaan 31, telefoon 2420). Van Woensdag- tot en met Vrijdag avond, dus ook op Hemelvaartsdag wordt de dienst waargenomen door de heer F. Bijl, Sluisdijkstraat 135, telel 2303 (na zes uur Soembastraat 44, tel. 3556. Te Amsterdam slaagden voor het examen Stenografie Nederlands 130. afgenomen door het Centraal Bureau voor Stenografie Groote, de dames C Duyster en A. Lubbert, beiden leerlin gen van het instituut „Mercurius". Te 's-Gravenhage slaagde voor het diploma machinist-motordrijver ter koopvaardij onze stadgenoot, de heer J Agema. Bij K.B. is met toepassing van de wet Zuivering Nederlandse Ridderor den het recht om de ere-medaille, ver bonden aan de Orde van Oranje-Nas- sau, te dragen o.m. ontnomen aan L. H F. Leistikow, geb. 8 Mei 1885, oud kapelmeester van de stafmuziek. Ter gelegenheid van het vijftigja rig directeursjubileum van de heer J- F. van Loo houdt O.K.K. vanmiddag om drie uur een receptie in Formosa. gevolgd door een feestavond. De buurtvereniging Buys Ballot straatMiddenweg viert vanavond in Casino het eerste lustrum. Opgevoerd wordt de revue „Met volle kracht vooruit!" Maandagavond wordt in Casino de slot-avond gegeven van de Niwin-to- neelwedstrijd. Op het programma staan om. het uitbrengen van het jury-rap port en de prijsuitreiking. De Staatscourant bevat de statu ten van de afdeling Den Helder der Voogdij vereniging „Tot steun". Gisteravond heeft de loting plaats gehad tussen de elftallen, die zullen uit komen in de O. en O. voetbalwedstrij den om de burgemeester Ritmeester wisselbeker. De eerste wedstrijd m deze serie wordt Dinsdagavond 16 Mei om zeven uur op het Helder B-terrein ge speeld. Het volledige programma van deze voetbalwedtr ij dendie alle om zeven uur aanvangen, luidt als volgt. Dinsdag 16 Mei, Helder B-terrein. Koninklijk Instituut tegen Mijnenveeg- dienst Willemsoord, wedstrijd A. Dinsdag 23 Mei, Helder B-terrein. Koninklijke Marine Willemsoord A te gen Centrale Magazijn L S.K. Weesp (bekerhouder), wedstrijd B. Donderdag 25 Mei, HRC B-terrein Torpedo-atelier Willemsoord tegen se div. Kon. Maréchaussée Amsterdam. wedstrijd C. Dinsdag 30 Mei, Helder B-terrein. Koninklijke Marine Willemsoord B te gen 2e Instructie-bataljon Luchtvaart- troepen Bussum, wedstrijd D. Donderdag 1 Juni, HRC B-terrein. M.O.K. Hilversum tegen winnaar A, wedstrijd E. Dinsdag: 6 Juni, Helder B-terrein, winnaar B tegen winnaar C, wed strijd F. Woensdag 7 Juni, HRC B-terrein, winnaar D tegen winnaar E, wedstr. G. Donderdag 15 Juni. HRC B-terrein, verliezer F tegen verliezer G, wed strijd H. Maandag 19 Juni, HRC A-terrein, winnaar F tegen winnaar G. Deze laatste wedstrijd, die dus in de eigenlijke. Sportweek wordt gespeeld zal beslissen wie ditmaal bekerhouder wordt. Driekamp voetbal Voorts is gisteravond vastgesteld, dat op Dinsdagavond 13 Juni op het Helder Vóór de pauze is het meest gelachen om het duo Box en Cox, de „hoofdrol spelers" van de tweede één-acter. Be paald vermakelijk waren de scènes die leidden tot de ontmaskering van juf frouw Bouncer (de hospita). Box, die letterzetter was, sliep namelijk over dag, zodat zijn kamer 's nachts vrij was. De hospita was van mening dat deze ruimte dus best nóg eens kon worden verhuurd. Zo kon het gebeu ren dat Box en Cox (bediende in een hoedenwinkel, die het vertrekje in de nachtelijke uren bevolkte) elkaar op zekere dag in „hun" kamer ontmoet ten. Nico Hemelrijk en Hans Claessen speelden hun rolletje uitstekend, en vooral eerstgenoemde was goed op dreef. Toen Box en Cox elkaar echter eenmaal kenden, helde het schetsje over naar het „gewild koddige" dat weliswaar succes oogstte, maar toch niet zo werd gewaardeerd als de situa ties daarvóór. De één-acter „Van één tot negen" gaf een vlot dienstmeisje te zien. Tini Swart bracht haar met vaart en zeer rolvast. En wat moeten wij nog schrijven over „De Parola's"? Hun werk is in Den Helder overbekend. Wij zouden willen volstaan met te zeggen, dat het weer af was. Een pluim voor de jeug dige pianist die het stijlvolle optreden van de acrobatengroep begeleidde. De „Drie jongens en een guitaar" vormden niet het sterkste deel van het programma. Zij waren onvoldoende op elkaar ingesteld, hun stemmen gingen niet geheel samen en bovendien waren het moeilijk te zingen maten, zodat het geheel weinig harmonieus klonk. De teksten deden het wel, want daarin werden enkele toestanden in de HBS- wereld gehekeld. En leerlingen die in een dergelijke „school" zijn onderge bracht, kunnen het één en ander aan elkaar rijmen. Het laatste numemr vóór de pauze was voor „Jack and partner". Wel, wat deze Jack presteerde grensde aan het ongelooflijke en aan één stuk door was men geneigd te veronderstellen dat dit jongmens niet in het bezit was van een ruggegraat. Zijn optreden werd met een langdurig applaus beloond. Na de pauze bracht een negental scholieren de klucht „De slaaf der eubiothiek" voor het voetlicht. Deze één-acter werd vooral gedragen door Jan Keijzer, die zich als de heer Van Heyningen kennelijk recht op zijn ge mak voelde. Een amusant geschiede- nisje, dat qua inhoud niets te beteke nen had. Tal van aardige vondsten ver wekten evenwel voortdurend hilariteit, zodat ook het tweede gedeelte van de avond als volledig geslaagd mocht wor den beschouwd. Natuurlijk werd er nog wat gedanst. De leiding was bij de heer M. R. van van Essen in goede handen, en op de muziek van de Musical Ramblers was het prima dansen. De tweede avond werd onder meer bijgewoond door burgemeester Re- horst, de directeur van de Rijkswerf, kolonel Barendregt, en de directeur van de HBS, dr. Ir. A. E. Loen. Colbert coótuumó naar maat Excl. dessins - Vertrouwd adres Ruyghweg 74 Tel. 3176 De reddingboot „Dorus Rijkers" moest gistermorgen om half elf een zeiljacht te hulp snellen, dat op de Zuiderhaaksgronden was vastgelopen. Het bleek de „Pi" uit Zaandam te zijn en de beide opvarenden meenden het eerst zonder de assistentie van de red dingboot te kunnen stellen. Inderdaad kwam het scheepje vlot toen de vloed doorkwam, maar het liep een half uur later opnieuw vast op een plaat ten Zuidwesten van de Razende Bol. De „Dorus Rjjkers" was in de nabijheid gebleven. Opstapper Van Dok is toen met de vlet naar de „Pi" gegaan en heeft het jachtje via Westgat en Schul- pengat naar de haven geloodst. Na Van Dok aan wal te hebben gezet is de „Pi" naar Oudeschild gezeild. Gisteren in de namiddag is het contactvaartuig „Vandersteng" van het Comité) Onze Marine, komende van Kampen de haven binnengelopen. Aan boord bevond zich een gezelschap in genieurs uit Hengelo. Vanmorgen is de „Vandersteng" naar Lemmer vertrok ken. Hr. Ms. landingsvaartuig „LT 6" is gisteren uit Rotterdam teruggekeerd. Het Duitse motorschip .Allegro", met een lading hout onderweg van Wes terwiek naar Antwerpen, is gistermid dag in de haven aangekomen en door- geschut naar het Noordhollands Kanaal. Het vierde flottielje mijnenvegers, dat de laatste maanden met het repara tieschip Hr. Ms. „Douwe Aukes" te Scheveningen gestationneerd was, heeft opnieuw een gedeelte van de vaargeulen voor de Nederlandse kust tussen Scheveningen en Goeree ge veegd, waardoor een groter deel der zeewegen tot veilige zone kan worden verklaard. Ieder aangewezen traject is, overeen komstig de voorschriften, dertien maal gevaren. Het is namelijk mogelijk, dat magnetische mijnen zo zijn afgesteld, dat eerst een aantal schepen ongehin derd kan passeren, voor een mijn tot ontploffing komt. Men veronderstelle niet, dat thans het gehele Noordzeegebied tussen Goe ree en Scheveningen mijnvrii zou zijn. Wel zijn bepaalde vaargeulen, die reeds eerder geveegd waren, aanzien lijk uitgebreid, wat vooral van belang is voor de visserij. Dat bleek nog kort geleden, toen een Stellendammer vis ser een mijn in het net kreeg. Don derdag liep het scheepje de haven van Scheveningen binnen. Het was een oude Duitse magnetische mijn, waar van de ontsteking defect was. maar de springlading verkeerde nog in goe de conditie. Het ..stoffelijk overschot" van deze parachute-mijn, die volgens experts tachtigduizend gulden heeft gekost, rust thans op het achterdek van Hr. Ms. ..Douwe Aukes". Hr. Ms. „Schiermonnikoog", „Schul- pengat" en „Vlieter" van het vierde flottielje zijn reeds gistermiddag in Den Helder teruggekeerd. De „Douwe Aukes" kwam gisteravond op de rede en liep vanmorgen de haven binnen. Waarschijnlijk wordt het vierde flot tielje met Hr. Ms. „Douwe Aukes" bin nenkort op Terschelling gestationneerd. Met ingang van 1 Mei 1950 is de com mandant van Hr. Ms. wachtschip Wil lemsoord, de kapitein ter zee D. J. Kommer, benoemd tot Commandant Maritieme Middelen Den Helder. Deze functie is in hoofdlijnen gelijk aan die van de Commandant der Marine te Willemsoord toen het Commandement van de Zeemacht in Nederland nog te Amsterdam was gevestigd. De Com mandant Maritieme Middelen Den Hel der heeft de administratieve verzorging en de strafbevoegdheid over zeventien honderd leden van het te Den Helder geplaatste marinepersoneel. Met ingang van morgen vaart de Texelse boot op de volgende tij den: Van Den Helder: 6.40 (op werk dagen), 8.15 (op Zon- en feestda gen en des Maandags), 10.30 (da gelijks), 13.20 (dagelijks), 16 30 (op werkdagen), 19.30 (dagelijks). Van Texel: 5.30 (op werkdagen), 6.25 (op Zond- en feestdagen en des Maandags), 7.50 (op werk dagen), 9.20 (op Zond- en feest dagen), 11.50 (dagelijks), 14.40 (op werkdagen,) 17.35 (dagelijks). A-terrein de elftallen van Kon. Land. macht en L.S.K. tegen elkaar uitkomen. Bij de opening van de Militaire Sport week op Zaterdage 17 Juni spelen de elftallen va de Kon. Marine en de Kon. Landmacht tegen elkaar, op het HRC A-terrein. De derde wedstrijd in deze halve competitie om de RAO- wisselbeker wordt Woensdagavond 21 Juni op het HRC A-terrein gespeeld. Slotwedstrijd. Op de laatste dag van de Militaire Sportweek zal, eveneens 's avonds om zeven uur, op het HRC A-terrein een wedstrijd worden gespeeld tussen het Nederlands Militair Elftal en een na der aan te wijzen tegenstander. Zeer waarschijnlijk wordt dit een elftal, sa mengesteld uit de bemanningen van de beide Engelse flottieljes die dan te Den Helder liggen. Gisteravond draaide in „Tivoli" voor de eerste maal de veelbesproken, aangevallen en verdedigde. Italiaanse film „Bitter» rijst". Iedereen heeft intussen wel verno. men. hoe deze uitstekend gespeelde en (,v regiseerde rolprent in Nederland werd ontvangen. Ons grote bezwaar tegen dez# film is, dat de makers ervan ons met de vrouwelijke schoonheden, met name van Silvana Mangano, niet hebben kunnen aantonen, dat de rijstvelden voor hen een probleem vormen. De film „Bittere Rijst" is niet meer ge worden dan een geraffineerd uitgewerkt» reclame-stunt voor de film „Bittere R(Jst". En het is dan een reclamestunt voor een beeldroman, .waarvan alle kat-in-het-don- ker-kntjpers en perverse lieden zullen smullen. In de Witte-bioscoop draait tot en met Maandag de spannende film „De slaap des doods",, waarin Claudette Colbert, Robtrt Cummings, Don Ameche en Hazel Brook» de hoófdrollen vertolken. VISMEELFABRIEK OVER EEN MAAND IN BEDRIJF Aannemer Kale heeft een begin ge maakt met de verbouwing van garage Snoek to vismeelfabriek. Begin volgen de week zullen de eerste machines reeds worden geplaatst. Men hoopt binnen 3 of 4 weken de eerste vis tot meel te kunnen verwerken. Gisteren werd onder bijna ideale omstandigheden de tweede ronde ver zeild van de periodieke zeilwedstrijden. Het comité had blijkbaar deze mooie zeildag niet willen bederven en had een baan uitgezet om van te water tanden: van het Wierhoofd naar boei 1 van het Malzwin, vandaar om de Noordwest rond boei no. 12 bewesten de Mok en vervolgens via de westelijke wrakboei terug naar het Wierhoofd. Wie dit rondje het snelst tweemaal zeilde was deze maal de prijswinnaar. Geen enkel kruisrak, een heerlijk koel tje, kortom, alles wat de zeilhartjes be geerden. mDe deelnemers waren dan ook zó ver langend om te beginnen, dat twee ervan te vroeg door de start gingen en terug geroepen werden, waardoor ze lelijk achterop raakten.Bij de oversteek van het Malzwin naar de Mok bleek de eb voor enkelen nog een kwade rakker: vier schippers misten de ton en het was een bovenmenselijke toer om te gen stroom en wind in weer in de rails te komen. Een uur na de start volbracht overste Sluyter, wederom taai terzijdegestaan door zijn Marva's, de eerste ronde. Groot was de voorsprong echter niet, want Ltz. de Graaff zat hem vlak op de hielen en bleek een zware tegen- st fhder. Heel langzaam liep hij in en stelde daarna de Marva's ruimschoots in de gelegenheid om zijn sloep van ach teren te bestuderen. Te kort over elf, precies twee uren na het vallen van het startschot, no teerde het comité dat Ltz. de Graaff deze maal de winnaar was. Een behou den vaart van vijf mijl per uur! Twee minuten daarna arriveerde Kltz. Sluy ter als tweede en Ltz Beudeker werd nog een minuut later derde. 70 Eindelijk is dan de dag aange broken, waarop de tentoonstelling „Lui lekkerland" geopend zal worden. Ieder een is in feeststemming en vol verlan gen om al het moois te zien. Om 10 uur breekt het grote moment aan, waarop de burgemeester persoonlijk de tentoonstelling zal openen. Voorafge gaan door een groot muziekkorps, ver schijnt de burgemeester aan de ere poort, di« toegang tot „Luilekkerland" geeft. Dezelfde poort, waar Pim, Pam en Pom de vorige dag weggejaagd werden De toegang is versperd door een groot lint, dat de burgemeestei moet doorknippen. Dat is echter geen gewoon lint! Neehet is een lint v an drop en met een lachend gezicht knipt de burgemeester het met een grote schaar door. De tentoonstelling is geopend. Het feest kan beginnen' Gistermiddag heropende de firma Van Straaten, die thans in het perceel Kei. zerstraat 69 is ondergebracht. De vroe gere ruimte voldeed niet meer aan de eisen, die een steeds toenemende omzet stelde. In het nieuwe winkelpand, dat binnenkort nog zal worden uitgebreid, kan men de klanten naar behoren qnt- vangen en heeft men ook voldoend» ruimte om alle textielwaren op over zichtelijke wijze onder te brengen. D» firma Van Straaten ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een volkszaak, waarin de klanten een keuze kunnen maken uit een grote sortering. In „Musis Sacrum" belegde het „Helder» Ziekenfonds" gisteravond een vergadering, die beoogde een verzekerden-raad te stichten. Dit doel werd volledig bereikt, nadat de neer C. J. Leibbrandt, gedele geerde van de Federatie „V.M.Z." t# Utrecht, een inleiding had gehouden over het onderwerp „Het ziekenfondswezen ln de branding". De voorzitter van het Helders Zieken fonds, dr M. G. Vroom, zei in zijn ope ningswoord dat het hem verheugde voo* het eerst ook enkele dames onder de aan wezigen te kunnen begroeten. Daarna kreeg de spreker het woord. De heer Leibbrandt, die een onderhoudend ver teller bleek, begon met de geschieden!» van het ziekenfondswezen, dat in de gil dentij d zijn oorsprong vond, na te gaan. Met enkele cijfers toonde hij vervolgens aan hoe sinds 1940, toen op een bevolking van 8,9 millioen vier millioen mensen lid waren van een ziekenfonds, de belangstel ling voor het ziékenfondswezen was toe genomen. Uit onderstaande getallen blijkt dat wel: 1943, bij inwonertal van negen millioen, 5,4 millioen leden; 1949, bij in* wonertal van tien millioen, 6,7 millioen leden. Sprekende over het Ziekenfondsbesluit dat de bezetter in 1943 instelde, wees de heer Leibbrandt op enkele belangrijk» voordelen. Het grote nadeel van dit be sluit, aldus de spreker, was de scheiding die werd gemaakt tussen verplicht- en vrijwillig verzekerden. Een belangrijk probleem noemde hij het bepalen van d» premie voor vrijwillig verzekerden, di» momenteel reeds drie en zestig cent be draagt en over enige tijd nog wel aan merkelijk zal worder, verhoogd. In af wachting van een wettelijke regeling aan gaande het ziekenfondswezen (men ver wacht dat een ontwerp dit jaar bij d» Tweede Kamer zal worden ingediend), achtte de heer Leibbrandt het zaak in elk geval zolang door de moeilijkheden heen te loodsen. „Zover wij daartoe in staat zijn, zullen wij geen verschil tussen ver plicht- en vrijwillig verzekerden dulden", aldus de spreker. Wijzend op het plaatse lijk initiatief gewaagde hij van een repre sentatief vertegenwoordigend orgaan, een orgaan, dat contact zal leggen tussen de verzekerden-bestuursleden en de leden verzekerden. Alle aanwezigen verklaarden zich hierop bereid in een Verzekerden- raad zitting te nemen. OPLEIDING OFFICIEREN VOOR ELECTROTECHNISCHE DIENST Dit jaar zal er bij de aanneming v'an adelborsten voor de opleiding bij het Koninklijk Instituut voor de Marine te Willemsoord ook gelegenheid zijn, zicb op te geven als adelborst voor de elec- trotechnische dienst. Deze gespecialiseerde opleiding noodzakelijk geworden door de groti uitbreiding van de toepassing van elec- trotechniek bij de Koninklijke Marine, zoals radar, asdic, radio, vuurlei^0^' electrische mijnen en torpedo's. De op' leiding sluit aan op het eindexamen HBS B of Gymnasium B. Voor zovej thans valt te overzien, zal zij drie j"* duren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 2