Van Willigen
Tachtig jaar geleden kwam de Stoomvaart-
Maatschappij „Nederland" in Den Helder
1 MOEDER
Met een aardig; geschenk
uit de collectie cadeautjes
Gevariëerde avond der H.B.S.V.
O. en O. voorwedstrijden voetbal
beginnen Dinsdagavond
Eerste uitreis vond noodlottig einde
De Bioscopen
Uit de tijd der „Suez-boten"
2't£
Gebouwen aan Buiten
haven zijn later gesloopt
Vergeet niet
te verrassen
IN HET KORT
Om de Burgemeester Ritmeester-wisselbeker
Bij
Koningstraat
Drie éénacters en
acrobatiek
PIET SCHMIDT
Tussen Haaks en Kuifje
Mijnvrije zones ter zee
opnieuw uitgebreid
Kolonel Kommer Comman
dant Maritieme Middelen
Dienstregeling TESO
TIVOLI
„Bittere rijst"
DE WITTE:
„De lange thuisreis"
Urk
De tweede ronde van de
periodieke zeilwedstrijden
Pim, Pam en Pom op avontuur in Luilekkerland
Van Straaten heropend
Ziekenfonds stichtte
verzekerden-raad
ZATERDAG 1» KEI 1W»
IN DEZE DAGEN wordt de geschiedenis geschreven van tachtig jaren Stoom
vaart Maatschappij „Nederland", een belangrijk hoofdstuk in de "historie van
•ns land. „Navigare neeesse est, vivere non est necesse". Deze fiere spreuk heeft
de „Nederland" gedurende acht decennia in haar blazoen gedragen, en het is geen
holle phrase geweest. Zoals dikwijls voor de mens een moeilijke jeugd van grote
betekenis is voor zijn gehele leven, omdat hij vroeg leert, weerstanden te over
winnen, zo is misschien ook het succes van de Stoomvaart Maatschappij „Neder
land" voor een deel toe te schrijven aan de enorme moeilijkheden, die zij in haar
Jeugd ontmoette. Van haar leiders werden daden gevraagd, ook en vooral na die
eerste gewichtige stap: de oprichting der maatschappij op 13 Mei 1810.
trotse schip tot op de waterlijn, maar
gelukkig konden alle opvarenden wor
den gered.
Want toen begon het pas. Amsterdam,
onze eerste koopstad, was voor de steeds
groter wordende zeeschepen niet meer
bereikbaar, en het probleem, hoe de
verbinding met de zee te verbeteren,
was nog ver van zijn oplossing. Er
bleef voor de „Nederland" niets anders
over, dan dat het bedrijf moest worden
uitgeoefend met als basis Den Helder,
de voorhaven van Amsterdam. Daar
mede brak voor Den Helder een peri
ode van nieuwe welvaart aan, en oude
Ingezetenen van de Jutterstad, die zich
de eerste jaren na 1870 nog herinneren,
weten nog heel goed dat de „Nederland
in Den Helder bijna even belangrijk
was als tegenwoordig de Koninklijke
Marine en de Rijkswerf.
Vele Nieuwediepers vonden emplooi
op de établissementen van de „Neder
land" aan de Buitenhaven, en het han
deldrijvende deel der bevolking zag
altijd graag de grote schepen van deze
rederij op de rede voor anker gaan, of
nog liever afmeren achterin de
Buitenhaven. Het waren voor het za
kenleven in Den Helder goede jaren, en
de gunstige invloed daarvan strekte
zich uit over heel de gemeente.
Steeds overladen.
Maar voor de Stoomvaart Maatschap
pij „Nederland" zijn de jaren (van
1870—1879) lagn niet rooskleurig ge
weest. De vrachten moesten te Nieu-
wediep in lichters worden i overgela
den, en via het Noordhollands Kanaal
naar Amsterdam worden vervoerd. En
ook de ladingen, die uit Amsterdam
werden verzom en, moesten van lich
ters op de zeeschepen worden overge
bracht. Dat heeft de maatschappij ont
zaglijk veel tijd en geld gekost, voor
al in de wintermaanden, wanneer het
kanaal dichtgevroren was.
Ondanks al deze moeilijkheden heeft
de „Nederland" tijdens haar Helderse
jeugdjaren omstreeks vijf en twintig
duizend ton lading uit Indonesië naar
Europa vervoerd, en bijna vijftigdui
zend ton in uitgaande richting. Het
gemiddelde aantal der jaarlijks ver
voerde passagiers (uit- en thuisreis te
zamen) bedroeg in die periode ruim
vijftienhonderd. Het was voor de maat
schappij 'n ruggesteun, dat reeds vóór
de oprichting een contract met het
Ministerie van Koloniën was gesloten,
waarbij het transport van een bepaal
de hoeveelheid gouvernementslading
werd gegarandeerd tegen een vracht
prijs, die per last f 22.50 hoger was dan
de gemiddelde zeilprijs. Dit contract
expireerde in 1875, maar inmiddels
was het particuliere vervoer aanmer
kelijk toegenomen. In hetzelfde jaar
werd het eerste mail-contract met de
regering gesloten.
Gezonde levenskracht.
Al had de Stoomvaart Maatschappij
„Nederland", mede door de dalende
conjunctuur in de jaren na 1873, de
stroom niet mee, de Maatschappij kon
zich handhaven en toonde de bewijzen
van een gezonde levenskracht. Een
ernstige tegenslag ondervond de „Ne
derland" in het voorjaar van 1871. Op
8 Mei kwam het eerste schip van de
Maatschappij, het in Engeland gebouw
de s.s. „Willem ni", te Den Helder
aan. De belading en de verdere voor
bereidingen tot de reis naar de Oost
namen tien dagen in beslag. De be
volking van Den Helder toonde d,e
grootste belangstelling en toen de dag
van vertrekken (18 Mei 1871) was aan
gebroken, was de stad één zee van
vlaggen. Muziekuitvoeringen werden
gegeven en 's avonds werd een vuur
werk afgestoken.
Zo, op feestelijke wijze uitgeleide ge
daan. lichtte de „Willem III" het an
ker. De vlag van de jonge Maatschap
pij zou voor de eerste maal over de
wereldzeeën worden gevoerd. Maar he
laas, de volgende avond, na de aan
komst in Portsmouth, brak aan boord
brand uit. Het vuur verwoestte het
Vaarwel, Den Helder!
Het is heel begrijpelijk, dat de directie
der Stoomvaart Maatschappij „Neder
land" de voltooiing van het Noordzee
kanaal met verlangende blikken zag
naderen. Toen dit gereed was, kon de
Maatschappij niet terstond verhuizen,
want er moest eerst in Amsterdam
voldoende dokgelegenheid voor de
grote schepen komen. Maar in April
1879 kwam voor de „Nederland" de
heuglijke dag, dat het gehele perso
neel uit Den Helder met de „Prins
van Oranje" naar de hoofdstad kon
worden overgebracht.
Nieuwediep was niet langer de voor
haven van Amsterdam, en de materiële
herinneringen aan de negen jaren, dat
de Stoomvaart Maatschappij „Neder
land" haar établissementen aan de
Buitenhaven had, gingen reeds spoedig
teloor. De voor het merendeel van
hout opgetrokken gebouwen stellig
niet neergezet met een permanente be
stemming werden nadien gesloopt,
en op hun plaats zijn later de Atjeh-
loods, een pakhuis van Wijsmiiller en
een klein gebouwen-complex van de
Koninklijke Marine, waarin voor de
tweede Wereldoorlog het accu-laadsta-
tion van de Onderzeedienst was onder
gebracht, opgetrokken. Er staan te Den
Helder dus geen gebouwen van de
„Nederland" meer.
En er zijn nog maar weinig ras-echte
Nieuwediepers, die zich de „Neder-
land"-periode herinneren. Mocht U
ooit zo'n oude baas, die zijn jongens
jaren aan de Helderse „buitenkant'
Het is vandaag tachtig jaar ge
leden, dat de Stoomvaart Maat
schappij Nederland werd opge
richt. Dat feit was voor Den hel
der van bijzondere betekenis,
omdat het bedrijf van de jonge
wereldmaatschappij gedurende de
eerste jaren moest worden uitge
oefend met als basis Den Heider.
In nevenstaand artikel wordt
herinnerd aan die prille jeugd
liefde tussen de S.M.N. en de
marinestad. Al meer dan zeven
tig jaar geleden zijn de gelieven
uitéén gegaan: Den Helder heeft
haar hart sindsdien verpand aan
de Koninklijke Marine en de
S.M.N. is gegroeid tot één der
voornaamste Nederlandse rede
rijen. Haar vloot bestaat uit vijf
en dertig schepen met een totale
inhoud van ruim driehonderd
duizend bruto-registerlon. De
trotse „Oranje" (20.113 brt) is
het vlaggeschip.
heeft doorgebracht, ontmoeten, vraagt
U hem dan eens, of hij iets van de
„Suez-boten" (zo heetten de „Neder-
land"schepen in de volksmond) wil
vertellen. Met een glinsterend oog zal
hij aan Uw verzoek voldoen
Ja, Den Helder bewaart goede her
inneringen aan de „Nederland", maar
wederkerig is deze vertedering zeer
beslist niet.... Wij weten, dat het de
Nieuwediepers niet grieft. Zij hebben
hun hart reeds lang aan anderen ge
schonken, weliswaar ook niet altijd
wederkerig maar sinds 1947 is de Ko
ninklijke Marine (en met haar de
Rijkswerf) weer stevig te Den Helder
genesteld.
Toch is het goed, ter gelegenheid van
dit jubileum even terug te zien op die
jaren, tussen 1870 en 1879, toen de
Stoomvaart Maatschappij „Nederland"
in Nieuwediep de basis legde voor haar
latere glorie, daarmede Den Helder de
gelegenheid biedend zich te ontwikke
len van een onbetekenende plaats tot
een havenstad, waarvan de naam over
alle wereldzeeën wordt gedragen.
C.A.D.
Twee avonden heeft „Casino" een schare HBS-ers tussen zjjn muren gehad,
die met veel belangstelling de verrichtingen van hun medescholieren op het
toneel volgden. Ditmaal bracht de schoolvereniging een programma op de plan
ken, dat afweek van het gebodene op voorgaande schoolfeesten. Nu waren er
drie één-acters, die danig op de lachspieren hebben gewerkt -en ter afwisseling
traden op de acrobatengroep „De Parola's", „Jack and partner" en „Djrie jongens
en een guitaar".
waargenomen door de artsen dr.
Franssen, Javastraat 6, telefoon 2
en J. J. Fahrenfort, Westgraqht 9, te
lefoon 2981.
Op Hemelvaartsdag wordt de dienst
van 's morgens acht uur tot midder
nacht waargenomen door de artsen P.
d. Nieuwenhuizen, Plantsoenstraat
1. telefoon 2335, en dr. J. B. Proost,
Zuidstraat 13, telefoon 2030.
De Zondags- en avonddienst voor
apotheken wordt tot en met Dinsdag
waargenomen door de heer D. W. de
Bas. Keizerstraat 87, telefoon 2929 (na
zes uur Timorlaan 31, telefoon 2420).
Van Woensdag- tot en met Vrijdag
avond, dus ook op Hemelvaartsdag
wordt de dienst waargenomen door de
heer F. Bijl, Sluisdijkstraat 135, telel
2303 (na zes uur Soembastraat 44, tel.
3556.
Te Amsterdam slaagden voor het
examen Stenografie Nederlands 130.
afgenomen door het Centraal Bureau
voor Stenografie Groote, de dames C
Duyster en A. Lubbert, beiden leerlin
gen van het instituut „Mercurius".
Te 's-Gravenhage slaagde voor
het diploma machinist-motordrijver ter
koopvaardij onze stadgenoot, de heer
J Agema.
Bij K.B. is met toepassing van de
wet Zuivering Nederlandse Ridderor
den het recht om de ere-medaille, ver
bonden aan de Orde van Oranje-Nas-
sau, te dragen o.m. ontnomen aan L.
H F. Leistikow, geb. 8 Mei 1885, oud
kapelmeester van de stafmuziek.
Ter gelegenheid van het vijftigja
rig directeursjubileum van de heer J-
F. van Loo houdt O.K.K. vanmiddag
om drie uur een receptie in Formosa.
gevolgd door een feestavond.
De buurtvereniging Buys Ballot
straatMiddenweg viert vanavond in
Casino het eerste lustrum. Opgevoerd
wordt de revue „Met volle kracht
vooruit!"
Maandagavond wordt in Casino de
slot-avond gegeven van de Niwin-to-
neelwedstrijd. Op het programma staan
om. het uitbrengen van het jury-rap
port en de prijsuitreiking.
De Staatscourant bevat de statu
ten van de afdeling Den Helder der
Voogdij vereniging „Tot steun".
Gisteravond heeft de loting plaats
gehad tussen de elftallen, die zullen uit
komen in de O. en O. voetbalwedstrij
den om de burgemeester Ritmeester
wisselbeker. De eerste wedstrijd m deze
serie wordt Dinsdagavond 16 Mei om
zeven uur op het Helder B-terrein ge
speeld.
Het volledige programma van deze
voetbalwedtr ij dendie alle om zeven
uur aanvangen, luidt als volgt.
Dinsdag 16 Mei, Helder B-terrein.
Koninklijk Instituut tegen Mijnenveeg-
dienst Willemsoord, wedstrijd A.
Dinsdag 23 Mei, Helder B-terrein.
Koninklijke Marine Willemsoord A te
gen Centrale Magazijn L S.K. Weesp
(bekerhouder), wedstrijd B.
Donderdag 25 Mei, HRC B-terrein
Torpedo-atelier Willemsoord tegen se
div. Kon. Maréchaussée Amsterdam.
wedstrijd C.
Dinsdag 30 Mei, Helder B-terrein.
Koninklijke Marine Willemsoord B te
gen 2e Instructie-bataljon Luchtvaart-
troepen Bussum, wedstrijd D.
Donderdag 1 Juni, HRC B-terrein.
M.O.K. Hilversum tegen winnaar A,
wedstrijd E.
Dinsdag: 6 Juni, Helder B-terrein,
winnaar B tegen winnaar C, wed
strijd F.
Woensdag 7 Juni, HRC B-terrein,
winnaar D tegen winnaar E, wedstr. G.
Donderdag 15 Juni. HRC B-terrein,
verliezer F tegen verliezer G, wed
strijd H.
Maandag 19 Juni, HRC A-terrein,
winnaar F tegen winnaar G.
Deze laatste wedstrijd, die dus in de
eigenlijke. Sportweek wordt gespeeld
zal beslissen wie ditmaal bekerhouder
wordt.
Driekamp voetbal
Voorts is gisteravond vastgesteld, dat
op Dinsdagavond 13 Juni op het Helder
Vóór de pauze is het meest gelachen
om het duo Box en Cox, de „hoofdrol
spelers" van de tweede één-acter. Be
paald vermakelijk waren de scènes die
leidden tot de ontmaskering van juf
frouw Bouncer (de hospita). Box, die
letterzetter was, sliep namelijk over
dag, zodat zijn kamer 's nachts vrij
was. De hospita was van mening dat
deze ruimte dus best nóg eens kon
worden verhuurd. Zo kon het gebeu
ren dat Box en Cox (bediende in een
hoedenwinkel, die het vertrekje in de
nachtelijke uren bevolkte) elkaar op
zekere dag in „hun" kamer ontmoet
ten. Nico Hemelrijk en Hans Claessen
speelden hun rolletje uitstekend, en
vooral eerstgenoemde was goed op
dreef. Toen Box en Cox elkaar echter
eenmaal kenden, helde het schetsje
over naar het „gewild koddige" dat
weliswaar succes oogstte, maar toch
niet zo werd gewaardeerd als de situa
ties daarvóór.
De één-acter „Van één tot negen"
gaf een vlot dienstmeisje te zien. Tini
Swart bracht haar met vaart en zeer
rolvast.
En wat moeten wij nog schrijven
over „De Parola's"? Hun werk is in
Den Helder overbekend. Wij zouden
willen volstaan met te zeggen, dat het
weer af was. Een pluim voor de jeug
dige pianist die het stijlvolle optreden
van de acrobatengroep begeleidde.
De „Drie jongens en een guitaar"
vormden niet het sterkste deel van het
programma. Zij waren onvoldoende op
elkaar ingesteld, hun stemmen gingen
niet geheel samen en bovendien waren
het moeilijk te zingen maten, zodat het
geheel weinig harmonieus klonk. De
teksten deden het wel, want daarin
werden enkele toestanden in de HBS-
wereld gehekeld. En leerlingen die in
een dergelijke „school" zijn onderge
bracht, kunnen het één en ander aan
elkaar rijmen.
Het laatste numemr vóór de pauze
was voor „Jack and partner". Wel, wat
deze Jack presteerde grensde aan het
ongelooflijke en aan één stuk door was
men geneigd te veronderstellen dat dit
jongmens niet in het bezit was van een
ruggegraat. Zijn optreden werd met
een langdurig applaus beloond.
Na de pauze bracht een negental
scholieren de klucht „De slaaf der
eubiothiek" voor het voetlicht. Deze
één-acter werd vooral gedragen door
Jan Keijzer, die zich als de heer Van
Heyningen kennelijk recht op zijn ge
mak voelde. Een amusant geschiede-
nisje, dat qua inhoud niets te beteke
nen had. Tal van aardige vondsten ver
wekten evenwel voortdurend hilariteit,
zodat ook het tweede gedeelte van de
avond als volledig geslaagd mocht wor
den beschouwd.
Natuurlijk werd er nog wat gedanst.
De leiding was bij de heer M. R. van
van Essen in goede handen, en op de
muziek van de Musical Ramblers was
het prima dansen.
De tweede avond werd onder meer
bijgewoond door burgemeester Re-
horst, de directeur van de Rijkswerf,
kolonel Barendregt, en de directeur
van de HBS, dr. Ir. A. E. Loen.
Colbert coótuumó naar maat
Excl. dessins - Vertrouwd adres
Ruyghweg 74 Tel. 3176
De reddingboot „Dorus Rijkers"
moest gistermorgen om half elf een
zeiljacht te hulp snellen, dat op de
Zuiderhaaksgronden was vastgelopen.
Het bleek de „Pi" uit Zaandam te zijn
en de beide opvarenden meenden het
eerst zonder de assistentie van de red
dingboot te kunnen stellen. Inderdaad
kwam het scheepje vlot toen de vloed
doorkwam, maar het liep een half uur
later opnieuw vast op een plaat ten
Zuidwesten van de Razende Bol. De
„Dorus Rjjkers" was in de nabijheid
gebleven. Opstapper Van Dok is toen
met de vlet naar de „Pi" gegaan en
heeft het jachtje via Westgat en Schul-
pengat naar de haven geloodst. Na Van
Dok aan wal te hebben gezet is de „Pi"
naar Oudeschild gezeild.
Gisteren in de namiddag is het
contactvaartuig „Vandersteng" van het
Comité) Onze Marine, komende van
Kampen de haven binnengelopen. Aan
boord bevond zich een gezelschap in
genieurs uit Hengelo. Vanmorgen is de
„Vandersteng" naar Lemmer vertrok
ken.
Hr. Ms. landingsvaartuig „LT 6"
is gisteren uit Rotterdam teruggekeerd.
Het Duitse motorschip .Allegro",
met een lading hout onderweg van Wes
terwiek naar Antwerpen, is gistermid
dag in de haven aangekomen en door-
geschut naar het Noordhollands Kanaal.
Het vierde flottielje mijnenvegers, dat
de laatste maanden met het repara
tieschip Hr. Ms. „Douwe Aukes" te
Scheveningen gestationneerd was,
heeft opnieuw een gedeelte van de
vaargeulen voor de Nederlandse kust
tussen Scheveningen en Goeree ge
veegd, waardoor een groter deel der
zeewegen tot veilige zone kan worden
verklaard.
Ieder aangewezen traject is, overeen
komstig de voorschriften, dertien maal
gevaren. Het is namelijk mogelijk, dat
magnetische mijnen zo zijn afgesteld,
dat eerst een aantal schepen ongehin
derd kan passeren, voor een mijn tot
ontploffing komt.
Men veronderstelle niet, dat thans
het gehele Noordzeegebied tussen Goe
ree en Scheveningen mijnvrii zou zijn.
Wel zijn bepaalde vaargeulen, die
reeds eerder geveegd waren, aanzien
lijk uitgebreid, wat vooral van belang
is voor de visserij. Dat bleek nog kort
geleden, toen een Stellendammer vis
ser een mijn in het net kreeg. Don
derdag liep het scheepje de haven van
Scheveningen binnen. Het was een
oude Duitse magnetische mijn, waar
van de ontsteking defect was. maar
de springlading verkeerde nog in goe
de conditie. Het ..stoffelijk overschot"
van deze parachute-mijn, die volgens
experts tachtigduizend gulden heeft
gekost, rust thans op het achterdek
van Hr. Ms. ..Douwe Aukes".
Hr. Ms. „Schiermonnikoog", „Schul-
pengat" en „Vlieter" van het vierde
flottielje zijn reeds gistermiddag in Den
Helder teruggekeerd. De „Douwe
Aukes" kwam gisteravond op de rede
en liep vanmorgen de haven binnen.
Waarschijnlijk wordt het vierde flot
tielje met Hr. Ms. „Douwe Aukes" bin
nenkort op Terschelling gestationneerd.
Met ingang van 1 Mei 1950 is de com
mandant van Hr. Ms. wachtschip Wil
lemsoord, de kapitein ter zee D. J.
Kommer, benoemd tot Commandant
Maritieme Middelen Den Helder. Deze
functie is in hoofdlijnen gelijk aan die
van de Commandant der Marine te
Willemsoord toen het Commandement
van de Zeemacht in Nederland nog te
Amsterdam was gevestigd. De Com
mandant Maritieme Middelen Den Hel
der heeft de administratieve verzorging
en de strafbevoegdheid over zeventien
honderd leden van het te Den Helder
geplaatste marinepersoneel.
Met ingang van morgen vaart de
Texelse boot op de volgende tij
den:
Van Den Helder: 6.40 (op werk
dagen), 8.15 (op Zon- en feestda
gen en des Maandags), 10.30 (da
gelijks), 13.20 (dagelijks), 16 30
(op werkdagen), 19.30 (dagelijks).
Van Texel: 5.30 (op werkdagen),
6.25 (op Zond- en feestdagen en
des Maandags), 7.50 (op werk
dagen), 9.20 (op Zond- en feest
dagen), 11.50 (dagelijks), 14.40
(op werkdagen,) 17.35 (dagelijks).
A-terrein de elftallen van Kon. Land.
macht en L.S.K. tegen elkaar uitkomen.
Bij de opening van de Militaire Sport
week op Zaterdage 17 Juni spelen de
elftallen va de Kon. Marine en de
Kon. Landmacht tegen elkaar, op het
HRC A-terrein. De derde wedstrijd in
deze halve competitie om de RAO-
wisselbeker wordt Woensdagavond 21
Juni op het HRC A-terrein gespeeld.
Slotwedstrijd.
Op de laatste dag van de Militaire
Sportweek zal, eveneens 's avonds om
zeven uur, op het HRC A-terrein een
wedstrijd worden gespeeld tussen het
Nederlands Militair Elftal en een na
der aan te wijzen tegenstander. Zeer
waarschijnlijk wordt dit een elftal, sa
mengesteld uit de bemanningen van de
beide Engelse flottieljes die dan te
Den Helder liggen.
Gisteravond draaide in „Tivoli" voor de
eerste maal de veelbesproken, aangevallen
en verdedigde. Italiaanse film „Bitter»
rijst". Iedereen heeft intussen wel verno.
men. hoe deze uitstekend gespeelde en (,v
regiseerde rolprent in Nederland werd
ontvangen. Ons grote bezwaar tegen dez#
film is, dat de makers ervan ons met de
vrouwelijke schoonheden, met name van
Silvana Mangano, niet hebben kunnen
aantonen, dat de rijstvelden voor hen een
probleem vormen.
De film „Bittere Rijst" is niet meer ge
worden dan een geraffineerd uitgewerkt»
reclame-stunt voor de film „Bittere R(Jst".
En het is dan een reclamestunt voor een
beeldroman, .waarvan alle kat-in-het-don-
ker-kntjpers en perverse lieden zullen
smullen.
In de Witte-bioscoop draait tot en met
Maandag de spannende film „De slaap des
doods",, waarin Claudette Colbert, Robtrt
Cummings, Don Ameche en Hazel Brook»
de hoófdrollen vertolken.
VISMEELFABRIEK OVER EEN
MAAND IN BEDRIJF
Aannemer Kale heeft een begin ge
maakt met de verbouwing van garage
Snoek to vismeelfabriek. Begin volgen
de week zullen de eerste machines reeds
worden geplaatst. Men hoopt binnen 3
of 4 weken de eerste vis tot meel te
kunnen verwerken.
Gisteren werd onder bijna ideale
omstandigheden de tweede ronde ver
zeild van de periodieke zeilwedstrijden.
Het comité had blijkbaar deze mooie
zeildag niet willen bederven en had
een baan uitgezet om van te water
tanden: van het Wierhoofd naar boei 1
van het Malzwin, vandaar om de
Noordwest rond boei no. 12 bewesten
de Mok en vervolgens via de westelijke
wrakboei terug naar het Wierhoofd.
Wie dit rondje het snelst tweemaal
zeilde was deze maal de prijswinnaar.
Geen enkel kruisrak, een heerlijk koel
tje, kortom, alles wat de zeilhartjes be
geerden.
mDe deelnemers waren dan ook zó ver
langend om te beginnen, dat twee ervan
te vroeg door de start gingen en terug
geroepen werden, waardoor ze lelijk
achterop raakten.Bij de oversteek van
het Malzwin naar de Mok bleek de eb
voor enkelen nog een kwade rakker:
vier schippers misten de ton en het
was een bovenmenselijke toer om te
gen stroom en wind in weer in de rails
te komen.
Een uur na de start volbracht overste
Sluyter, wederom taai terzijdegestaan
door zijn Marva's, de eerste ronde.
Groot was de voorsprong echter niet,
want Ltz. de Graaff zat hem vlak op
de hielen en bleek een zware tegen-
st fhder. Heel langzaam liep hij in en
stelde daarna de Marva's ruimschoots in
de gelegenheid om zijn sloep van ach
teren te bestuderen.
Te kort over elf, precies twee uren
na het vallen van het startschot, no
teerde het comité dat Ltz. de Graaff
deze maal de winnaar was. Een behou
den vaart van vijf mijl per uur! Twee
minuten daarna arriveerde Kltz. Sluy
ter als tweede en Ltz Beudeker werd
nog een minuut later derde.
70 Eindelijk is dan de dag aange
broken, waarop de tentoonstelling „Lui
lekkerland" geopend zal worden. Ieder
een is in feeststemming en vol verlan
gen om al het moois te zien. Om 10
uur breekt het grote moment aan,
waarop de burgemeester persoonlijk de
tentoonstelling zal openen. Voorafge
gaan door een groot muziekkorps, ver
schijnt de burgemeester aan de ere
poort, di« toegang tot „Luilekkerland"
geeft. Dezelfde poort, waar Pim, Pam
en Pom de vorige dag weggejaagd
werden De toegang is versperd door
een groot lint, dat de burgemeestei
moet doorknippen. Dat is echter geen
gewoon lint! Neehet is een lint
v an drop en met een lachend gezicht
knipt de burgemeester het met een
grote schaar door. De tentoonstelling
is geopend. Het feest kan beginnen'
Gistermiddag heropende de firma Van
Straaten, die thans in het perceel Kei.
zerstraat 69 is ondergebracht. De vroe
gere ruimte voldeed niet meer aan de
eisen, die een steeds toenemende omzet
stelde. In het nieuwe winkelpand, dat
binnenkort nog zal worden uitgebreid,
kan men de klanten naar behoren qnt-
vangen en heeft men ook voldoend»
ruimte om alle textielwaren op over
zichtelijke wijze onder te brengen. D»
firma Van Straaten ontwikkelt zich
langzaam maar zeker tot een volkszaak,
waarin de klanten een keuze kunnen
maken uit een grote sortering.
In „Musis Sacrum" belegde het „Helder»
Ziekenfonds" gisteravond een vergadering,
die beoogde een verzekerden-raad te
stichten. Dit doel werd volledig bereikt,
nadat de neer C. J. Leibbrandt, gedele
geerde van de Federatie „V.M.Z." t#
Utrecht, een inleiding had gehouden over
het onderwerp „Het ziekenfondswezen ln
de branding".
De voorzitter van het Helders Zieken
fonds, dr M. G. Vroom, zei in zijn ope
ningswoord dat het hem verheugde voo*
het eerst ook enkele dames onder de aan
wezigen te kunnen begroeten. Daarna
kreeg de spreker het woord. De heer
Leibbrandt, die een onderhoudend ver
teller bleek, begon met de geschieden!»
van het ziekenfondswezen, dat in de gil
dentij d zijn oorsprong vond, na te gaan.
Met enkele cijfers toonde hij vervolgens
aan hoe sinds 1940, toen op een bevolking
van 8,9 millioen vier millioen mensen lid
waren van een ziekenfonds, de belangstel
ling voor het ziékenfondswezen was toe
genomen. Uit onderstaande getallen blijkt
dat wel: 1943, bij inwonertal van negen
millioen, 5,4 millioen leden; 1949, bij in*
wonertal van tien millioen, 6,7 millioen
leden.
Sprekende over het Ziekenfondsbesluit
dat de bezetter in 1943 instelde, wees de
heer Leibbrandt op enkele belangrijk»
voordelen. Het grote nadeel van dit be
sluit, aldus de spreker, was de scheiding
die werd gemaakt tussen verplicht- en
vrijwillig verzekerden. Een belangrijk
probleem noemde hij het bepalen van d»
premie voor vrijwillig verzekerden, di»
momenteel reeds drie en zestig cent be
draagt en over enige tijd nog wel aan
merkelijk zal worder, verhoogd. In af
wachting van een wettelijke regeling aan
gaande het ziekenfondswezen (men ver
wacht dat een ontwerp dit jaar bij d»
Tweede Kamer zal worden ingediend),
achtte de heer Leibbrandt het zaak in elk
geval zolang door de moeilijkheden heen
te loodsen. „Zover wij daartoe in staat
zijn, zullen wij geen verschil tussen ver
plicht- en vrijwillig verzekerden dulden",
aldus de spreker. Wijzend op het plaatse
lijk initiatief gewaagde hij van een repre
sentatief vertegenwoordigend orgaan, een
orgaan, dat contact zal leggen tussen de
verzekerden-bestuursleden en de leden
verzekerden. Alle aanwezigen verklaarden
zich hierop bereid in een Verzekerden-
raad zitting te nemen.
OPLEIDING OFFICIEREN VOOR
ELECTROTECHNISCHE DIENST
Dit jaar zal er bij de aanneming v'an
adelborsten voor de opleiding bij het
Koninklijk Instituut voor de Marine te
Willemsoord ook gelegenheid zijn, zicb
op te geven als adelborst voor de elec-
trotechnische dienst.
Deze gespecialiseerde opleiding
noodzakelijk geworden door de groti
uitbreiding van de toepassing van elec-
trotechniek bij de Koninklijke Marine,
zoals radar, asdic, radio, vuurlei^0^'
electrische mijnen en torpedo's. De op'
leiding sluit aan op het eindexamen
HBS B of Gymnasium B. Voor zovej
thans valt te overzien, zal zij drie j"*
duren.