Leeftijd van invloed op de eigenschappen Wereldomroep heeft behoefte aan nieuwe zender bij Lopik Trygle Lie brachi verslag uit Kent gij uw eigen karakter? (sloi) Over karakterkunde en levenskunst De levenslijn Bloemkool blokkade Abrupt einde van rechtszitting Autobotsing te Opmeer eiste een dode Tienduizend soldaten beschermen Nehroe Kosten geraamd op vier millioen gulden Happy station favoriet Dapcevic ontkent schuld Tito roept zijn gezant uit Warschau terug Hitiers naamgenoot Franse officieren zullen ons land bezoeken Dubbele promotie te Utrecht Postzegels voor verwoeste kerken Scheepvaartberichten ZATERDAG S JUNI 1950 jp HEBBEN WE IN DEZE BEEKS ARTIKELEN de mens van allerlei kanten bekeken. We hebben gelet op z'n lichaamsbouw om daardoor iets ,an z«n temperament te doorgronden. We hebben een eenvoudige karak terindeling opgesteld op grond van de begrippen emotionaliteit, activiteit en •ecundaire functie. We hebben het spel der driften in een mens nader be keken. En een vorige maal hebben we ons bezig gehouden met de wijze, waarop karaktereigenschappen kunnen ontstaan. Ondanks deze verschil lende gezichtspunten zult u het gevoel hebben, dat de mens zelf naar z'n elgenlüke en ware wezen u steeds ontsnapt. Het is alsof we nergens de hele mens te pakken hebben. 8 In dit laatste artikel willen we, ondanks de ook nu dreigende mislukking, foch trachten een totaalbeeld van de mens te ontwerpen. En wel op deze manier, dat we de ontwikkeling van de mens volgen, zo het mogelijk ware, van de wieg tot het graf. Want u zult toch wel toegeven, dat het levenstüd- perk waarin de mens zich bevindt, voor zyn psychisch wezen van doorslag gevende betekenis is. Wat maakt het niet een verschil, of ge iemand ontmoet op liin 20ste of op ztfn 60ste verjaardag! Misschien daarom dat we de mens nog het best Ieren begrijpen, wanneer we de verschillende stadia, die ieder mens ln zjjn leven doorlopen moet, leren kennen. intuïtief kiest, de mogelijkheden van de situatie waarin me:; leeft, dat alles zijn zeer belangrijke factoren. Globaal genomen mag gezegd worden, dat een jonge man van 25 jaar zich een be roep en een vrouw gekozen heeft. Ik behoef u niet te zeggen, hoe ingrij pend de vrouw waarmee men trouwt, en het werk dat men beoefent is voor de gehele geestesgesteldheid. Aan het tijdperk van de eigenlijke manlijkheid, zo tussen 40 en 55 jaar, gaat nog een tijdperk vooraf, tussen de jaren 25 en 40. Deze jaren, die van de jonge man, kenmerken zich door expansie. Het leven heeft nu z'n vaste vorm gevonden. Een gezin wordt ge bouwd, het werk breidt zich uit, nieu we levensgebieden gaan open. Deze expansie is kenmerkend voor de als geheel nog opgaande levenslijn. Tussen het 40ste en 55ste levensjaar zijn de kwalitatieve prestaties het best. In deze. jaren moet de man z'n bestemming gevonden hebben. Hij moet zich bewust zijn waarvoor hij leeft en werkt. Bepaalde beperkingen van zijn eigen situatie moet hij kun nen aanvaarden. Allerlei bindingen uit vroegere jaren zullen psychisch moe ten zijn uitgewerkt en overwonnen. yyiJ WILLEN aannemen, dat het le ven van een mens begint bij zijn geboorte en eindigt bij zijn dood. Te bewijzen overigens is deze vooronder stelling niet. Want zelfs biologisch gezien, begint het leven eerder dan de geboorte. En is dood een radicale af sluiting? Nu kunnen wij het leven van een mens, zoals dat zich voltrekt tussen geboorte en dood voorstellen door een kromme lijn, door een curve. Deze lijn loopt eerst omhoog. Dit is de periode van ontwikkeling en groei. Dan blijft de levenslijn gedurende enige tijd op dezelfde hoogte. Er is geen verdere ontwikkeling en ook nog geen begin nende afbraak. Ten slotte daalt de lijn weer, om in het punt van de dood te eindigen. Dat is de periode van de neergang. Dat lijkt allemaal nogal eenvoudig. Ieder mens heeft dus een bepaalde le venslijn. Het is mogelijk, dat hij zich ln het stijgende gedeelte bevindt, in het op dezelfde hoogte blijvende stuk, of in het dalende eind. Maar allerlei overwegingen maken dit eenvoudige beeld toch onzeker. Het beeld van de levenslijn veronderstelt een top. Waar ligt deze top In de jeugd, in de man lijkheid, in de grijsheid? Een ant woord op deze vraag is niet te geven, tenzij u aangeeft voor welk speciale gebied u de top zoekt. Betreft het zuiver vitale prestaties zoals vèrsprin- gen, snel zwemmen of hard lopen op de korte afstand, dan vindt u de top reeds in de jonge jaren. Maar de bes te prestaties van een coureur liggen al op een veel latere leeftijd. Toppres taties op het gebied van het paarden- draven komen nog wel op het 50ste jaar voor! Daaruit blijkt iets zeer be langrijks! We moeten dus blijkbaar onderscheiden tussen een lichameljjk- biologische levenslijn en een geestelijk- psychische levenslijn. Beide lijnen val len niet samen. Integendeel. De psy chische levenslijn rijst langzamer dan de biologische. Het toppunt wordt la ter bereikt. En zelfs wanneer de bio logische lijn al daalt, kunnen nog gees telijke topprestaties op bepaalde ge bieden worden verwacht. Denkt men zich in de vragen en moeilijkheden, die hier liggen voldoen de goed in, dan zal duidelijk worden, dat 't leven van 'n mens niet door één curve kan worden aangegeven. Er zijn vele levenslijnen. En elk van deze lij nen vertoont ook weer z'n onregel matigheden. Ondanks dat zullen we voor het bespreken van de levenstijd perken aan het beeld van de levenslijn vasthouden, hoe gebrekkig dit beeld ook is. We zullen deze lijn, tamelijk willekeurig overigens, verdelen in een aantal stukken. En bij de bespreking van elk stuk van de levenslijn zullen we vragen, hoe de betrokken mens er in die periode van zijn ontwikkeling psychisch uitziet, of althans uit moet zien. We zullen ons bij deze verdere bespreking geheel houden aan de psy chologie van de man. Want van de vrouw hoe kan het anders we ten we psychologisch maar uitermate weinig. De jongen en de jongeling. De tijd tot en met het 15de levens jaar kunnen wij de tijd van de jeugd noemen. De eerste levensjaren van een mens zijn dermate grondig onder zocht, er valt daarover zoveel te zeg gen, dat we hier beter over zwijgen kunnen. Na de puberteit, tussen de jaren 15 en 25, globaal genomen, ligt het tijd perk van de opgroeiende jongeling. De tijd waarop een jongeman komt te staan in wat wij gewend zijn te noe men „het volle leven" hangt af van sociale factoren. Een jongen, die na de lagere school naar de fabriek gaat, komt met de „werkelijkheid" eerder in aanraking dan een student, die na de lagere school eerst nog een middelbare school en een universiteit bezoekt. In beide gevallen echter tekent zich reeds min of meer duidelijk een levenskeuze af. Het beroep dat men toevallig of nitieve moet ln dit tijdperk worden aanvaard. Wanneer de eigenlijke ouderdom gekomen is, worden de be perkingen steeds meerdere. Begin in het tijdperk van de man lijkheid, zo kan men vragen, dan al de neergaande levenslijn ook op psy chisch gebied? Is er in de latere tijd perken van het leven geen enkele po sitieve ontwikkeling meer mogelijk Deze vraag moet stellig ontkend. Misschien dat u zelf wel oudere men sen kent wier werk geheel is inge schakeld op het geheel van het leven; die niets meer van het jeugdige ego centrische aan zich hebben. En kent gij niet bij sommige ouderen een diepe levenswijsheid, een innerlijke rust, die voor jongeren slechts een ideaal kan zijn? De wetten van het tijdperk. Onwillekeurig hebben we gesproken over de mens, zoals hij wezen, zoals hij zich ontwikkelen moet. Immers, wat houdt de tekening van deze le vensperiode in? Niet anders dan dit, dat ieder mens de verschillende stadia van zijn levensweg verplicht is te doorlopen. Hij moet gehoorzamen aan de wetten van het tijdperk, waarin hij staat. Een jonge man moet streven naar expansie. Een grijsaard moet zich tot het uiterste leren beperken. Wan neer de verhoudingen omgekeerd ko men te liggen, wanneer een jonge mem geen werkdrift kent, en een oude mem zijn werk niet uit handen kan geven, dan hebben we met ingrijpende sto ringen te maken. Zo wordt het leven tot een kunst. De kunst om vem ieder brokje van het leven datgene te maken, wat er in zit. De kunst en de soepelheid, om zich op strikt eigen wijze te voegen naar de wetten van het levenstijdperk, dat men betreedt. Op dit punt gekomen, eindigt de ka rakterkunde in de ethiek. Reden waarom mijn taak beëindigd is. Drs. W. A. NELL. De ouderdom. Elk tijdperk van het leven kan pas juist worden beoordeeld, wanneer het is afgesloten. Daarom is het moeilijk te spreken over de ouderdom. Aan de eigenlijke ouderdom, waarvan we het begin rondom het 65ste jaar mogen stellen, gaan een tiéntal jaren van „voorbereiding" vooraf. De lichame lijke krachten zijn nu zichtbaar afge nomen. Misschien hebben zich ziekten en ongemakken gemeld. Het wordt tijd om allerlei dingen in het leven los te laten. Dat Is moeilijk, vooral ten aan zien van de eigen kinderen. Het defl- De grensovergang bij het Zwitsers- Italiaanse grensplaatsje Chiasso is dezer dagen door Zwitserse boeren versperd met twee ton bloemkool om de terug keer te verhinderen van Zwitserse vrachtwagens, die met goedkopere groente uit Italië kwamen. Na lange onderhandelingen met de politie en de douane werd de bloemkool verwijderd, grotendeels door huisvrouwen, die dit gaarne gratis deden. Bij hun terugkeer lieten de Zwit serse groentenwagens symbolisch een mand snijbonen bij de douanepost achter als belofte om voortaan meer ln Zwitserland te kopen. Op 19 Augustus van het vorig jaar werd, zoals men zich zal herinneren, de gasbuis onder de Catharijnebrug te Haarlem aangevaren door een teer schip, dat gesleept werd door twee sleepboten. Tengevolge van die aan varing ontstond een metershoge steek vlam. Tegen de kapitein van de voor ste sleepboot, de 32-jarige E. W. van D. uit Wormerveer werd een proces aanhangig gemaakt, dat gisteren vobr het Amsterdamse Gerechtshof een on gebruikelijk einde nam. De president kwam onmiddellijk na de zitting tot de conclusie, dat hij vergeten had, de verdachte te vragen, of hij afstand wilde doen van een wel opgeroepen, maar niet verschenen kroongetuige. Toen de laatste hamerslag gevallen was, achtte de verdachte dit onjuist. Het Hof moest in raadkamer gaan, en na tien minuten trachtte de president de verdachte ervan te overtuigen er in toe te stemmen, de getuige niet te ho ren. Deze echter, tegen wie een boete van vijftig gulden was geëist sputter de tegen, waarna de president hem kortaf onderbrak met de woorden: „U bent vrijgesproken: De sleepboot kapitein maakte toen geen enkele te genwerping meer. Donderdagmiddag zijn op de weg- Kruising Pade—Provinciale weg te Opmeer twee vrachtauto's op elkaar gebotst waarbij de bestuurder van de ene wagen, de heer J. de Lange uit de Beemster ernstig werd gewond. Hij is per ziekenauto van de heer De Rie naar het Sint Jansgasthuis te Hoorn vervoerd, waar hij gistermorgen is overleden. De auto's waren zeer ernstig bescha digd. Tienduizend leden van het leger der RIS, van de politie en van speciale bewakers zullen Pandit Nehroe tij dens zijn reis door Indonesië bescher men. Dit geschiedt mede met het oog op de leden van de Darul Islam, in de omgeving van Bandung, aan wie het volgens de opvattingen van hun sekte geoorloofd is, Hindoe's te doden en Pandit Nehroe is het hoofd van een Hindoe-staat NEDERLAND BOUWT TURKSE SCHEPEN De Industriële Handels Combinatie te Den Haag heeft opdracht ontvangen van de Turkse regering voor de bouw van vijf dubbelschroef motor-passa- giersboten. De schepen zullen worden ingericht voor het vervoer van 300 per sonen. Soldaien op weg naar huis WATERMAN, vertrok Donder dag van Purt Said naar Rot terdam. CHESHIRE, vertrok Maandag van Aden naar Amsterdam. GENERAL G. H. MACCRAE, is Woensdag van Djakarta naar Amsterdam vertrokken. HELLENIC PRINCE werd Za terdag in Aden verwacht naar Amsterdam GROOTE BEER was Donderdag 200 mijl O.Z.O. van het Vit Gr. Kanaal naar Amsterdam. Honderdtachtig man personeel van veertien verschillende nationaliteiten ver zorgen vanuit een drietal sobere, ouderwetse villa's te Hilversum de uitzendin gen van Radio Nederland Wereldomroep, die overal ln de wereld een warme en goede ontvangst vinden. De reacties van de luisteraars zijn enorm en uit zes en tachtig landen stromen tienduizenden brieven binnen, zelfs van achter het ijzeren gordijn. Maar terwijl het buitenland zich enthousiast toont over de uitstekende ontvangst van de Nederlandse programma,s komen uit ons land hierover de klachten binnen van radio-amateurs. Uiteraard zijn de uitzendingen niet voor Nederland bestemd, zo vertelde het hoofd van de technische dienst, de heer E. van Eldik, maar een verbetering kan eerst tot stand worden gebracht, wanneer het grote zenderplan, dat in voorbereiding is, wordt verwezenlijkt. Hier mede is vier millioen gulden gemoeid. Vermoedelijk zal deze nieuwe zender in Lopik komen, maar pogingen om dit plan ten uitvoer te brengen, zijn nog niet gelukt. TN NEDERLAND kan men het best des avonds en des nachts luisteren naar de 31 m- golf, daar b.v. de 49 m o.a. door Moskou, Bogo- ta, Panama en de Bel gische Congo veelal ern stig gestoord wordt Behalve Nederlanders werken aan de uitzen dingen mee Indonesiërs Arabieren, West-Indiërs. Amerikanen, Canadezen Zuid-Afrikanen, Span jaarden, Fransen, eer Brits-West-Indiër, eer; Nieuw-Zeelander, een Ecuadorse en daarnaast talrijke gelegenheids- dan wel min of meer vaste medewerkers. Het hoofdkwartier van Radio Nederland Wereld omroep aan de 's-Gravelandseweg te Hilversum. Het populairst is wel zonder enig ander van de Wereldomroep-staf, waar van de leden in volmaakte teamgeest met elkaar samenwerken, tekort te doen Eddy Startz, de leider van het in zeven talen door hemzelf uitgezon den luchtige en geestige Happy Sta tion-programma. In welke talen de programma's uit gezonden worden? In het Nederlands, de Bahasa Indonesia, Engels, Frans, Spaans, Arabisch, Zuidafrikaans, Hindoestans en Papiamento. Uiteraard moet met de zendtijd re kening gehouden worden met de tijds verschillen tussen ons land en de ge bieden, waarheen uitgezonden wordt, reden waarom de meeste uitzendingen 's middags, maar vooral 's avonds en 's nachts plaats vinden. In 1949 bedroegen de uitzendingen in totaal 5357. dus 112 uur ner week, waarvan door de Nederlandse dienst 57.5 pet., de Intern. Dienst en „Happy Station" 36 pet. en de Oosterse Dienst 6.5 pet. werden in beslag genomén In tegenstelling tot de andere diensten kent de Oosterse geen herhalingen van programma's naar verschillende windstreken. Bijzondere belangstelling genieten de groeten-programma'i voor West- Indie en de koopvaardij. Maar ook het nieuws uit het vader land, nieuws van overzee, internatio naal nieuws en het persoverzicht wordt allerzijds geluisterd. Een primeur glJ ONS BEZOEK aan een der studio's van Radio Nederland Wereldom roep wachtte ons een interessante pri meur: een experimentele uitzending naar Amerika op de 16.88 m. band en de 19.71 m. speciaal bestemd voor het Nederlandse Informatie Bureau te New York en het Corps Diplomatique. Een sympathieke, jonge Nieuw-Zee- Iander, mr. Alan Morse, verzorgde deze Engelse uitzending van het laat ste Nederlandse nieuws door eigen speciale correspondenten in ons land, vooral in Den Haag, vergaard, dan wel bewerkt uit het ANP-nieuws. Traag sprongen de wijzers der elec- trische klok in de contróle-kamer voort naar het uur van aanvang; kwart vóór één. Inmiddels rookte de heer Morse de ene sigaret na de an dere, snel het getypte nieuws blaadje voor blaadje doornemend en daartus sen door vertellend van zijn werk zaamheden op louter administratief gebied bij de radio-omroep te Can berra, zijn leerschool bij de BBC en het merkwaardige feit, dat terwijl duizenden Nederlanders naar zijn ge boorteland emigreren of plannen daar toe hebben, hij zich met zijn vrouw gelukkig acht te wonen in het heer lijke bosrijke Gooi. Dan roept hem de klok en met hel dere stem leest hij twaalf getypte re gels per minuut een kwartier lang voor, daarbij de Nederlandse namen zorgvuldig zo weinig mogelijk ver minkend. Via de zender-Huizen kunnen wij deze naar Amerika gaande uitzending mede beluisteren. Een technisch won der temidden van de vele, waaraan de radio (en al wat daaraan vastzit) zo rijk is! De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Trygve Lie, heeft bij president Truman verslag uitgebracht over zijn „vredes-pelgrimstocht" naar Moskou. Van links naar rechts: president Truman, de plaatsvervan gend secretaris-generaal der V.N. Byron Price, Trygve Lie en minister Dean Acheson. De 34-jarige Vlado Dapcevic, voor malig kolonel van het Joegoslavische leger, die met een andere hoge officier, Branko Petricevic van hoogverraad wordt beschuldigd, heeft bij de her vatting van het proces te Belgrado schuld ontkend. Hij deelde de presi dent van het gerechtshof mee, dat de in de aanklacht geuite beschuldigin gen slechts gedeeltelijk juist zijn. Hij heeft erkend, dat hij besprekin gen heeft gevoerd met generaal Sido- rowitsj, tijdens de oorlog Russisch mi litair attaché te Belgrado, die inlich tingen had gevraagd over Joegoslavi sche troepenbewegingen. Een poging om naar Roemenie te komen, was zeer toevallig mislukt, omdat tijdens een verkenning in het grensgebied de po litie het gezelschap voor paardendie ven hield, het vuur opende en twee ervan doodschoot. Het Joego-Slavische nieuwsbureau Tanjoeg meldt, dat Joego-Slavie zijn ambassadeur te Warschau heeft terug geroepen. Volgens Tanjoeg is de ambassadeur, dr. Rade Pribicevic, teruggeroepen van wege „het beledigende gedrag van de Poolse autoriteiten jegens de Joegosla vische ambassade en in het bijzonder jegens de ambassadeur, die gehinderd wordt in de normale uitoefening van zijn taak". Voortaan zal een zaakge lastigde de ambassade te Warschau lei den. „Wil passagier Hitier zich naar de douanehal begevenDeze woorden klonken gistermiddag door het luidsprekersysteem op de luchthaven van Frankfort. Een ietwat benauwende stilte viel over de luchthaven. Zou hij dan tochElke beweging verstar de plots en elkeen keek oplettend wie zich in de richting van de douanehal zou begeven. Een hele tijd gebeurde er niets. Toen begon een klein, vriendelijk mannetje met. neergeslagen ogen onder de doordringende blikken van hon derden paren ogen langzaam in de bedoelde richting te schuife len. Noch in figuur noch ln op treden had hij iets gemeen met zijn naamgenoot. Snel passeerde hij de douane en stapte daarna zo ongemerkt mogelijk in het vliegtuig. Toen verdween Hitier, die kennelijk onder zijn naam lijdt, in de wolken. Een aantal Franse officieren zal in de week van 4 tot 11 Juni een bezoek brengen aan ons land. Het gezelschap staat onder leiding van de „directeur central de 1'intendance frangaise", luitenant generaal M. Ie Coquiec, ver gezeld van enige hoofd-officieren, en bestaat uit een twintigtal officieren leerlingen van de „Ecole supérieure de 1'intendance". Op Dinsdag 6 Juni zal zich aan de Rijksuniversiteit te Utrecht het zeld zame feit voordoen van een dubbele promotie. Des namiddags te 3 uur zal namelijk de heer A. Stolk, wonende te Rotterdam, een proefschrift verdedi gen ter verkrijging van de graad van doctor in de wis- en natuurkunde, waarna hij te 4 uur met de verdedi ging van een andere dissertatie de graad van doctor in de geneeskunde zal verkrijgen. Eddy Startz ln actie met een Volendamt orkest populair Happy Station-programma. voor zijn De PTT zal van 17 Juli17 Septem ber a.s. een bijzondere postzegel uit geven, welke met een opslag wordt verkocht ten bate van de wederopbouw der ln ons land gedurende de oorlog verwoeste kerken. De opslag op de verkoop van deze postzegels zal worden verdeeld tussen de kerken, die in de oorlogsjaren samenwerkten in het In terkerkelijk Overleg. COMMUNISTISCHE PARTIJ IN JAPAN VERBODEN Japanse en Amerikaanse autoritei ten in Japan gaven gisteren te kennen dat het hoe langer hoe waarschijnlijker wordt, dat de communistische partij in Japan wordt verboden. Het aantal aangegeven radicn- ontvangtoestellen in Nederland be droeg op 1 Juni 1.413.631 tegen 1.402.024 op 1 Mei j.1. Op 1 Mei wa ren er 492.659 aangesloten op het Rtjksradiodistributieniet tegen 494.478 op 1 April. Aagtekerk, R'dam-Brisbane, 1-6 van Suez r.aar Karachi - Aalsdijk, New York-R'dhm, pass. 1-6 Nantucket-lichtschip Alcor, R'dam— Porto Alegre, pass. 1-6 Maceio - Aldebaran, R'dam—Lulea, 1-6 van Hoek van Holland Alkaid, 1-6 van Porto Alegre te Lagos do Spatos ten anker Amstelkerk, 1-6 van Lo- bito naar Luanda Amstelpark, R'dam—Cal- cutta, pass. 1-6 Kreta naar Port Said - An- nenkerk, Aden—R'dam, 1-6 van Brisbane naar Aden Arendsdijk, Buenos Aires-New York, 1-6 bij Kaap Sanrogue - Bengkalis, A'dam- Djakarta, 1-6 in Straat Messina Blita*. Dja karta—R'dam, 1-6 van Liverpool Blijdendijk, Suez—R'dam, 1-6 van Karachi naar Suez Gorilla (t), 31-5 van Singapoe naar Sydney Cuanza, Surabaja-A'dam, 1-6 bij Kaap St. Vin cent Eemland, Rosario—A'dam, 1-6 van Bahia Etrema (t), 1-6 van Kaapstad naar Buenos Aires Haarlem, Cienfuegos—Puerto Flata, pass. 1-6 Windward Channel Hector, .1-6 van Constanza naar Istanboel Heems kerk, A'dam—Z.-Afrika, 1-6 van Walvisbaai naar Kaapstad Helena, Paramaribo—A'dam, pass. 1-6 Dungeness Kelbergen, R'dam— Savona, pass. 1-6 Burlings Kertosono, 1-6 van Huil naar Londen Klipfontein, 1-6 van Lorenzo Marquez naar Beira Larenberg, B'dam—Savona, 1-6 w. van Gibraltar Linge, Port Gen til—A'dam, 1-6 dwars Lissabon Loosdrecht, Basrah-R'dam, 1-6 van Marseille naar Barcelona Luna, Levant—A'dam, pass. 1-6 Ouessant Lutterkerk, R'dam—Calcutta, 1-6 w. van Gibraltar naar Genua Maaskerk, 2-6 van Lagos naar Takoradi Poelau Laut, Panarukan—A'dam, 1-6 te Suez Prins Alexan- der, R'dam—Montreal, 1-6 van Antwerpen naar Port Alfred Prins Willem van Oranje, Mon treal—R'dam, 2-6 dwars Wolfrock Rempang, 1-6 van Nunukan naar Petta Riouw, A'dam —Indonesië, 1-6 dwars Bizerta Rijn, 1-6 van Hudiksvall naar Zaandam Sarangan, Djakarta-New York, 2-6 te Suez Stad Schiedam, A'dam-W.-Afrika, 1-6 van Dakar naar Freetown - Straat Malakka, Kobe-Rio de Janeiro, 1-6 te Dar es Salaam ten anker Tabian, 1-6 van New York te Calcutta Tawali, Seattle—Calcutta, 1-6 van Port Swet- tenham naar Penang - Tjitjalengka, 1-6 van Singapore naar Hongkong Vulcanus, A'dam— W.-Italie, 1-6 bij Kaap St. Vincent Wil lem Ruys, R'dam—Djakarta, 1-6 van Singa pore Zifiderkruis, R'dam—Djakarta, 1-6 90 mijl oost van Malta Zwijndrecht, R'dam— Savona, pass. 1-6 Majorca. Alhena, 29-5 van R'dam te Buenos Aires Amarapoera (burgers), 6-5 te Aden verwacht - Atlantis (burgers), 11-6 van Djakarta, 10-7 te A'dam verwacht Castelbianco (burgers), 6-6 van Djakarta, 2-7 te A'dam verwacht Cheshire, Djakarta—R'dam, 29-5 van Aden Dorsetshire (burgers), 13-6 te Suez, 26-6 van Djakarta te A'dam verwacht Dundalk Bay, 22-6 van Djakarta, 19-7 te A'dam verwacht Gen. Harry Taylor (tr), 9-6 van Djakarta, 1-7 te A'dam verwacht Gen. J. H. «Macrae, 31-5 van Djakarta naar R'dam Gen. W. C. Langfitt (tr), 18-6 van Djakarta, 10-7 te A' dam verwacht Goya (tr), 30-5 van Dja karta, 23-6 te A'dam verwacht Hellenic Prince (tr), 3-6 te Aden verwacht, 17-6 te A'dam verwacht Laërtes A'dam-Djakarta, 30-5 van Port Swettenham Langlee Scott, R dam Japan, 30-5 te Penang Limburg, Lorenzo Marquez-Pacific kust, pass. 1-6 Cura- $ao naar Cristobal Metula (t), 31-5 van Cu- ragao te Melbourne Modjokerto, 1-6, 14.15 uur, van Surabaja te R'dam - Nelly (tr), 22-6 van Djakarta, 19-7 te A'dam verwacht Prins Willem IV, 30-5 van Toronto naar Hamilton (ONT) Roebiah, A'dam—Makassar, 31-5 te Surabaja Skaugum (tr), 11-6 van Djakarta, 4-7 te A'dam verwacht - Tjibadak, 31-5 van Port Swettenham naar Kaapstad. Atlas, A'dam—Tel Aviv, 2-6 te R'dam Clavella (t) Miri-R'dam, pass. 1-6 Straat Sin gapore Esso Rotterdam (t), 1*6 van Port land (M.E.) naar Aruba - Grote Beer (tr), Djakarta-A'dam, 1-6 200 mijl o.z.o. van ltyj Graad Kanaal Lekkerkerk, R'dam—Calcutta, 1-6 te Bombay Lemsterkerk, Khorramshar— R dam, 1-6 van Dubai - Lutterkerk, R'dam- Calcutta, pass. 2-6 Gibraltar - Mentor A' dam—Alexandrie, 2-6 te R'dam - Odysseus, A'dam—Adriatische Zee, 2-6 te R'dam - Stad Breda, 1-6 van A'dam naar Mombassa West- land, 2-6 van A'dam naar Buenos Aires. Almdijk, 2-6 van Galveston naar Londen Alphacca, 2-6 van Newport News t© New Aludra, R'dam—Buenos Aires, 1-6 **an St. Vincent (KV) naar Montevideo Aver- dijk, 1-6 van New Orleans naar Antwerpen Earendrecht (t), 1-6 van Funta Cardon naar New York Blommersdijk, 2-6 van R'dam te New York Boissevain, Japan—Rio de Ja neiro, 1-6 van Port Elisabeth naar Kaapstad Cistula (t), Punta Cardon—Berre, pass. 2-6 Saint Croix Delfshaven, 1-6 van Bahia naar Montevideo Esso Rotterdam (t), 1-6 van Portland (M.E.) naar Amauy Bay (Ven.) Gooiland, A'dam—Buenos Aires, 2-6 van Mon tevideo Helena, 2-6 van Paramaribo te A'dam Hestia, A'dam—Puerto Limon, 1-6 van Punta Cardon naar Maracaibo Maasland, Buenos Aires—A'dam, pass. 2-6 Finisterre Mapia, Java—New York, 1-6 van Halifax te Boston Poelau Laut, Panarukan—A'dam, 2-6 te Port Said Prins Johan Willem Friso, Montreal—A'dam, pass. 2-6 Scilly Priüs Mau- rits 1-6 van Montreal te Chicago - Prins Willem III, R'dam—Chicago, 2-6 te Montreal - Stad Alkmaar, 1-6 van A'dam te Durban Stad Arnhem, Vlaarding'en— Oran, pass. 2-6 Kaap St. Vincent Theseus, 1-6 van Triest raar Rijeka.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 3