Leeftijd van invloed op de eigenschappen
Wereldomroep heeft behoefte aan
nieuwe zender bij Lopik
Trygle Lie brachi verslag uit
Kent gij uw eigen karakter? (sloi)
Over karakterkunde en levenskunst
De levenslijn
Bloemkool blokkade
Abrupt einde van
rechtszitting
Autobotsing te Opmeer eiste
een dode
Tienduizend soldaten
beschermen Nehroe
Kosten geraamd op vier millioen gulden
Happy station favoriet
Dapcevic ontkent schuld
Tito roept zijn gezant uit
Warschau terug
Hitiers naamgenoot
Franse officieren zullen ons
land bezoeken
Dubbele promotie te Utrecht
Postzegels voor verwoeste
kerken
Scheepvaartberichten
ZATERDAG S JUNI 1950
jp HEBBEN WE IN DEZE BEEKS ARTIKELEN de mens van allerlei
kanten bekeken. We hebben gelet op z'n lichaamsbouw om daardoor iets
,an z«n temperament te doorgronden. We hebben een eenvoudige karak
terindeling opgesteld op grond van de begrippen emotionaliteit, activiteit en
•ecundaire functie. We hebben het spel der driften in een mens nader be
keken. En een vorige maal hebben we ons bezig gehouden met de wijze,
waarop karaktereigenschappen kunnen ontstaan. Ondanks deze verschil
lende gezichtspunten zult u het gevoel hebben, dat de mens zelf naar z'n
elgenlüke en ware wezen u steeds ontsnapt. Het is alsof we nergens de hele
mens te pakken hebben. 8
In dit laatste artikel willen we, ondanks de ook nu dreigende mislukking,
foch trachten een totaalbeeld van de mens te ontwerpen. En wel op deze
manier, dat we de ontwikkeling van de mens volgen, zo het mogelijk ware,
van de wieg tot het graf. Want u zult toch wel toegeven, dat het levenstüd-
perk waarin de mens zich bevindt, voor zyn psychisch wezen van doorslag
gevende betekenis is. Wat maakt het niet een verschil, of ge iemand ontmoet
op liin 20ste of op ztfn 60ste verjaardag! Misschien daarom dat we de mens
nog het best Ieren begrijpen, wanneer we de verschillende stadia, die ieder
mens ln zjjn leven doorlopen moet, leren kennen.
intuïtief kiest, de mogelijkheden van
de situatie waarin me:; leeft, dat alles
zijn zeer belangrijke factoren. Globaal
genomen mag gezegd worden, dat een
jonge man van 25 jaar zich een be
roep en een vrouw gekozen heeft. Ik
behoef u niet te zeggen, hoe ingrij
pend de vrouw waarmee men trouwt,
en het werk dat men beoefent is voor
de gehele geestesgesteldheid.
Aan het tijdperk van de eigenlijke
manlijkheid, zo tussen 40 en 55 jaar,
gaat nog een tijdperk vooraf, tussen
de jaren 25 en 40. Deze jaren, die van
de jonge man, kenmerken zich door
expansie. Het leven heeft nu z'n vaste
vorm gevonden. Een gezin wordt ge
bouwd, het werk breidt zich uit, nieu
we levensgebieden gaan open. Deze
expansie is kenmerkend voor de als
geheel nog opgaande levenslijn.
Tussen het 40ste en 55ste levensjaar
zijn de kwalitatieve prestaties het
best. In deze. jaren moet de man z'n
bestemming gevonden hebben. Hij
moet zich bewust zijn waarvoor hij
leeft en werkt. Bepaalde beperkingen
van zijn eigen situatie moet hij kun
nen aanvaarden. Allerlei bindingen uit
vroegere jaren zullen psychisch moe
ten zijn uitgewerkt en overwonnen.
yyiJ WILLEN aannemen, dat het le
ven van een mens begint bij zijn
geboorte en eindigt bij zijn dood. Te
bewijzen overigens is deze vooronder
stelling niet. Want zelfs biologisch
gezien, begint het leven eerder dan de
geboorte. En is dood een radicale af
sluiting?
Nu kunnen wij het leven van een
mens, zoals dat zich voltrekt tussen
geboorte en dood voorstellen door een
kromme lijn, door een curve. Deze lijn
loopt eerst omhoog. Dit is de periode
van ontwikkeling en groei. Dan blijft
de levenslijn gedurende enige tijd op
dezelfde hoogte. Er is geen verdere
ontwikkeling en ook nog geen begin
nende afbraak. Ten slotte daalt de lijn
weer, om in het punt van de dood te
eindigen. Dat is de periode van de
neergang.
Dat lijkt allemaal nogal eenvoudig.
Ieder mens heeft dus een bepaalde le
venslijn. Het is mogelijk, dat hij zich
ln het stijgende gedeelte bevindt, in
het op dezelfde hoogte blijvende stuk,
of in het dalende eind. Maar allerlei
overwegingen maken dit eenvoudige
beeld toch onzeker. Het beeld van de
levenslijn veronderstelt een top. Waar
ligt deze top In de jeugd, in de man
lijkheid, in de grijsheid? Een ant
woord op deze vraag is niet te geven,
tenzij u aangeeft voor welk speciale
gebied u de top zoekt. Betreft het
zuiver vitale prestaties zoals vèrsprin-
gen, snel zwemmen of hard lopen op
de korte afstand, dan vindt u de top
reeds in de jonge jaren. Maar de bes
te prestaties van een coureur liggen
al op een veel latere leeftijd. Toppres
taties op het gebied van het paarden-
draven komen nog wel op het 50ste
jaar voor! Daaruit blijkt iets zeer be
langrijks! We moeten dus blijkbaar
onderscheiden tussen een lichameljjk-
biologische levenslijn en een geestelijk-
psychische levenslijn. Beide lijnen val
len niet samen. Integendeel. De psy
chische levenslijn rijst langzamer dan
de biologische. Het toppunt wordt la
ter bereikt. En zelfs wanneer de bio
logische lijn al daalt, kunnen nog gees
telijke topprestaties op bepaalde ge
bieden worden verwacht.
Denkt men zich in de vragen en
moeilijkheden, die hier liggen voldoen
de goed in, dan zal duidelijk worden,
dat 't leven van 'n mens niet door één
curve kan worden aangegeven. Er zijn
vele levenslijnen. En elk van deze lij
nen vertoont ook weer z'n onregel
matigheden. Ondanks dat zullen we
voor het bespreken van de levenstijd
perken aan het beeld van de levenslijn
vasthouden, hoe gebrekkig dit beeld
ook is. We zullen deze lijn, tamelijk
willekeurig overigens, verdelen in een
aantal stukken. En bij de bespreking
van elk stuk van de levenslijn zullen
we vragen, hoe de betrokken mens er
in die periode van zijn ontwikkeling
psychisch uitziet, of althans uit moet
zien. We zullen ons bij deze verdere
bespreking geheel houden aan de psy
chologie van de man. Want van de
vrouw hoe kan het anders we
ten we psychologisch maar uitermate
weinig.
De jongen en de jongeling.
De tijd tot en met het 15de levens
jaar kunnen wij de tijd van de jeugd
noemen. De eerste levensjaren van
een mens zijn dermate grondig onder
zocht, er valt daarover zoveel te zeg
gen, dat we hier beter over zwijgen
kunnen.
Na de puberteit, tussen de jaren 15
en 25, globaal genomen, ligt het tijd
perk van de opgroeiende jongeling.
De tijd waarop een jongeman komt te
staan in wat wij gewend zijn te noe
men „het volle leven" hangt af van
sociale factoren. Een jongen, die na
de lagere school naar de fabriek gaat,
komt met de „werkelijkheid" eerder in
aanraking dan een student, die na de
lagere school eerst nog een middelbare
school en een universiteit bezoekt. In
beide gevallen echter tekent zich reeds
min of meer duidelijk een levenskeuze
af. Het beroep dat men toevallig of
nitieve moet ln dit tijdperk worden
aanvaard. Wanneer de eigenlijke
ouderdom gekomen is, worden de be
perkingen steeds meerdere.
Begin in het tijdperk van de man
lijkheid, zo kan men vragen, dan al
de neergaande levenslijn ook op psy
chisch gebied? Is er in de latere tijd
perken van het leven geen enkele po
sitieve ontwikkeling meer mogelijk
Deze vraag moet stellig ontkend.
Misschien dat u zelf wel oudere men
sen kent wier werk geheel is inge
schakeld op het geheel van het leven;
die niets meer van het jeugdige ego
centrische aan zich hebben. En kent
gij niet bij sommige ouderen een diepe
levenswijsheid, een innerlijke rust,
die voor jongeren slechts een ideaal
kan zijn?
De wetten van het tijdperk.
Onwillekeurig hebben we gesproken
over de mens, zoals hij wezen, zoals
hij zich ontwikkelen moet. Immers,
wat houdt de tekening van deze le
vensperiode in? Niet anders dan dit,
dat ieder mens de verschillende stadia
van zijn levensweg verplicht is te
doorlopen. Hij moet gehoorzamen aan
de wetten van het tijdperk, waarin hij
staat. Een jonge man moet streven
naar expansie. Een grijsaard moet zich
tot het uiterste leren beperken. Wan
neer de verhoudingen omgekeerd ko
men te liggen, wanneer een jonge mem
geen werkdrift kent, en een oude mem
zijn werk niet uit handen kan geven,
dan hebben we met ingrijpende sto
ringen te maken.
Zo wordt het leven tot een kunst.
De kunst om vem ieder brokje van het
leven datgene te maken, wat er in
zit. De kunst en de soepelheid, om zich
op strikt eigen wijze te voegen naar
de wetten van het levenstijdperk, dat
men betreedt.
Op dit punt gekomen, eindigt de ka
rakterkunde in de ethiek. Reden
waarom mijn taak beëindigd is.
Drs. W. A. NELL.
De ouderdom.
Elk tijdperk van het leven kan pas
juist worden beoordeeld, wanneer het
is afgesloten. Daarom is het moeilijk
te spreken over de ouderdom. Aan de
eigenlijke ouderdom, waarvan we het
begin rondom het 65ste jaar mogen
stellen, gaan een tiéntal jaren van
„voorbereiding" vooraf. De lichame
lijke krachten zijn nu zichtbaar afge
nomen. Misschien hebben zich ziekten
en ongemakken gemeld. Het wordt tijd
om allerlei dingen in het leven los te
laten. Dat Is moeilijk, vooral ten aan
zien van de eigen kinderen. Het defl-
De grensovergang bij het Zwitsers-
Italiaanse grensplaatsje Chiasso is dezer
dagen door Zwitserse boeren versperd
met twee ton bloemkool om de terug
keer te verhinderen van Zwitserse
vrachtwagens, die met goedkopere
groente uit Italië kwamen. Na lange
onderhandelingen met de politie en de
douane werd de bloemkool verwijderd,
grotendeels door huisvrouwen, die dit
gaarne gratis deden.
Bij hun terugkeer lieten de Zwit
serse groentenwagens symbolisch een
mand snijbonen bij de douanepost
achter als belofte om voortaan meer
ln Zwitserland te kopen.
Op 19 Augustus van het vorig jaar
werd, zoals men zich zal herinneren,
de gasbuis onder de Catharijnebrug te
Haarlem aangevaren door een teer
schip, dat gesleept werd door twee
sleepboten. Tengevolge van die aan
varing ontstond een metershoge steek
vlam. Tegen de kapitein van de voor
ste sleepboot, de 32-jarige E. W. van
D. uit Wormerveer werd een proces
aanhangig gemaakt, dat gisteren vobr
het Amsterdamse Gerechtshof een on
gebruikelijk einde nam. De president
kwam onmiddellijk na de zitting tot
de conclusie, dat hij vergeten had, de
verdachte te vragen, of hij afstand
wilde doen van een wel opgeroepen,
maar niet verschenen kroongetuige.
Toen de laatste hamerslag gevallen
was, achtte de verdachte dit onjuist.
Het Hof moest in raadkamer gaan, en
na tien minuten trachtte de president
de verdachte ervan te overtuigen er in
toe te stemmen, de getuige niet te ho
ren. Deze echter, tegen wie een boete
van vijftig gulden was geëist sputter
de tegen, waarna de president hem
kortaf onderbrak met de woorden: „U
bent vrijgesproken: De sleepboot
kapitein maakte toen geen enkele te
genwerping meer.
Donderdagmiddag zijn op de weg-
Kruising Pade—Provinciale weg te
Opmeer twee vrachtauto's op elkaar
gebotst waarbij de bestuurder van de
ene wagen, de heer J. de Lange uit
de Beemster ernstig werd gewond. Hij
is per ziekenauto van de heer De Rie
naar het Sint Jansgasthuis te Hoorn
vervoerd, waar hij gistermorgen is
overleden.
De auto's waren zeer ernstig bescha
digd.
Tienduizend leden van het leger der
RIS, van de politie en van speciale
bewakers zullen Pandit Nehroe tij
dens zijn reis door Indonesië bescher
men. Dit geschiedt mede met het oog
op de leden van de Darul Islam, in de
omgeving van Bandung, aan wie het
volgens de opvattingen van hun sekte
geoorloofd is, Hindoe's te doden en
Pandit Nehroe is het hoofd van een
Hindoe-staat
NEDERLAND BOUWT TURKSE
SCHEPEN
De Industriële Handels Combinatie
te Den Haag heeft opdracht ontvangen
van de Turkse regering voor de bouw
van vijf dubbelschroef motor-passa-
giersboten. De schepen zullen worden
ingericht voor het vervoer van 300 per
sonen.
Soldaien op weg naar huis
WATERMAN, vertrok Donder
dag van Purt Said naar Rot
terdam.
CHESHIRE, vertrok Maandag
van Aden naar Amsterdam.
GENERAL G. H. MACCRAE, is
Woensdag van Djakarta naar
Amsterdam vertrokken.
HELLENIC PRINCE werd Za
terdag in Aden verwacht naar
Amsterdam
GROOTE BEER was Donderdag
200 mijl O.Z.O. van het Vit Gr.
Kanaal naar Amsterdam.
Honderdtachtig man personeel van veertien verschillende nationaliteiten ver
zorgen vanuit een drietal sobere, ouderwetse villa's te Hilversum de uitzendin
gen van Radio Nederland Wereldomroep, die overal ln de wereld een warme
en goede ontvangst vinden. De reacties van de luisteraars zijn enorm en uit
zes en tachtig landen stromen tienduizenden brieven binnen, zelfs van achter
het ijzeren gordijn. Maar terwijl het buitenland zich enthousiast toont over de
uitstekende ontvangst van de Nederlandse programma,s komen uit ons land
hierover de klachten binnen van radio-amateurs. Uiteraard zijn de uitzendingen
niet voor Nederland bestemd, zo vertelde het hoofd van de technische dienst, de
heer E. van Eldik, maar een verbetering kan eerst tot stand worden gebracht,
wanneer het grote zenderplan, dat in voorbereiding is, wordt verwezenlijkt. Hier
mede is vier millioen gulden gemoeid. Vermoedelijk zal deze nieuwe zender in
Lopik komen, maar pogingen om dit plan ten uitvoer te brengen, zijn nog niet
gelukt.
TN NEDERLAND kan
men het best des
avonds en des nachts
luisteren naar de 31 m-
golf, daar b.v. de 49 m
o.a. door Moskou, Bogo-
ta, Panama en de Bel
gische Congo veelal ern
stig gestoord wordt
Behalve Nederlanders
werken aan de uitzen
dingen mee Indonesiërs
Arabieren, West-Indiërs.
Amerikanen, Canadezen
Zuid-Afrikanen, Span
jaarden, Fransen, eer
Brits-West-Indiër, eer;
Nieuw-Zeelander, een
Ecuadorse en daarnaast
talrijke gelegenheids- dan
wel min of meer vaste
medewerkers.
Het hoofdkwartier van Radio Nederland Wereld
omroep aan de 's-Gravelandseweg te Hilversum.
Het populairst is wel zonder enig
ander van de Wereldomroep-staf, waar
van de leden in volmaakte teamgeest
met elkaar samenwerken, tekort te
doen Eddy Startz, de leider van het
in zeven talen door hemzelf uitgezon
den luchtige en geestige Happy Sta
tion-programma.
In welke talen de programma's uit
gezonden worden? In het Nederlands,
de Bahasa Indonesia, Engels, Frans,
Spaans, Arabisch, Zuidafrikaans,
Hindoestans en Papiamento.
Uiteraard moet met de zendtijd re
kening gehouden worden met de tijds
verschillen tussen ons land en de ge
bieden, waarheen uitgezonden wordt,
reden waarom de meeste uitzendingen
's middags, maar vooral 's avonds en
's nachts plaats vinden.
In 1949 bedroegen de uitzendingen
in totaal 5357. dus 112 uur ner week,
waarvan door de Nederlandse dienst
57.5 pet., de Intern. Dienst en „Happy
Station" 36 pet. en de Oosterse Dienst
6.5 pet. werden in beslag genomén In
tegenstelling tot de andere diensten
kent de Oosterse geen herhalingen
van programma's naar verschillende
windstreken.
Bijzondere belangstelling genieten
de groeten-programma'i voor West-
Indie en de koopvaardij.
Maar ook het nieuws uit het vader
land, nieuws van overzee, internatio
naal nieuws en het persoverzicht wordt
allerzijds geluisterd.
Een primeur
glJ ONS BEZOEK aan een der studio's
van Radio Nederland Wereldom
roep wachtte ons een interessante pri
meur: een experimentele uitzending
naar Amerika op de 16.88 m. band en
de 19.71 m. speciaal bestemd voor het
Nederlandse Informatie Bureau te
New York en het Corps Diplomatique.
Een sympathieke, jonge Nieuw-Zee-
Iander, mr. Alan Morse, verzorgde
deze Engelse uitzending van het laat
ste Nederlandse nieuws door eigen
speciale correspondenten in ons land,
vooral in Den Haag, vergaard, dan wel
bewerkt uit het ANP-nieuws.
Traag sprongen de wijzers der elec-
trische klok in de contróle-kamer
voort naar het uur van aanvang;
kwart vóór één. Inmiddels rookte de
heer Morse de ene sigaret na de an
dere, snel het getypte nieuws blaadje
voor blaadje doornemend en daartus
sen door vertellend van zijn werk
zaamheden op louter administratief
gebied bij de radio-omroep te Can
berra, zijn leerschool bij de BBC en
het merkwaardige feit, dat terwijl
duizenden Nederlanders naar zijn ge
boorteland emigreren of plannen daar
toe hebben, hij zich met zijn vrouw
gelukkig acht te wonen in het heer
lijke bosrijke Gooi.
Dan roept hem de klok en met hel
dere stem leest hij twaalf getypte re
gels per minuut een kwartier lang
voor, daarbij de Nederlandse namen
zorgvuldig zo weinig mogelijk ver
minkend.
Via de zender-Huizen kunnen wij
deze naar Amerika gaande uitzending
mede beluisteren. Een technisch won
der temidden van de vele, waaraan de
radio (en al wat daaraan vastzit) zo
rijk is!
De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Trygve Lie, heeft bij
president Truman verslag uitgebracht over zijn „vredes-pelgrimstocht"
naar Moskou. Van links naar rechts: president Truman, de plaatsvervan
gend secretaris-generaal der V.N. Byron Price, Trygve Lie en minister
Dean Acheson.
De 34-jarige Vlado Dapcevic, voor
malig kolonel van het Joegoslavische
leger, die met een andere hoge officier,
Branko Petricevic van hoogverraad
wordt beschuldigd, heeft bij de her
vatting van het proces te Belgrado
schuld ontkend. Hij deelde de presi
dent van het gerechtshof mee, dat de
in de aanklacht geuite beschuldigin
gen slechts gedeeltelijk juist zijn.
Hij heeft erkend, dat hij besprekin
gen heeft gevoerd met generaal Sido-
rowitsj, tijdens de oorlog Russisch mi
litair attaché te Belgrado, die inlich
tingen had gevraagd over Joegoslavi
sche troepenbewegingen. Een poging
om naar Roemenie te komen, was zeer
toevallig mislukt, omdat tijdens een
verkenning in het grensgebied de po
litie het gezelschap voor paardendie
ven hield, het vuur opende en twee
ervan doodschoot.
Het Joego-Slavische nieuwsbureau
Tanjoeg meldt, dat Joego-Slavie zijn
ambassadeur te Warschau heeft terug
geroepen.
Volgens Tanjoeg is de ambassadeur,
dr. Rade Pribicevic, teruggeroepen van
wege „het beledigende gedrag van de
Poolse autoriteiten jegens de Joegosla
vische ambassade en in het bijzonder
jegens de ambassadeur, die gehinderd
wordt in de normale uitoefening van
zijn taak". Voortaan zal een zaakge
lastigde de ambassade te Warschau lei
den.
„Wil passagier Hitier zich naar
de douanehal begevenDeze
woorden klonken gistermiddag
door het luidsprekersysteem op
de luchthaven van Frankfort. Een
ietwat benauwende stilte viel
over de luchthaven. Zou hij dan
tochElke beweging verstar
de plots en elkeen keek oplettend
wie zich in de richting van de
douanehal zou begeven. Een hele
tijd gebeurde er niets. Toen begon
een klein, vriendelijk mannetje
met. neergeslagen ogen onder de
doordringende blikken van hon
derden paren ogen langzaam in
de bedoelde richting te schuife
len. Noch in figuur noch ln op
treden had hij iets gemeen met
zijn naamgenoot. Snel passeerde
hij de douane en stapte daarna
zo ongemerkt mogelijk in het
vliegtuig. Toen verdween Hitier,
die kennelijk onder zijn naam
lijdt, in de wolken.
Een aantal Franse officieren zal in
de week van 4 tot 11 Juni een bezoek
brengen aan ons land. Het gezelschap
staat onder leiding van de „directeur
central de 1'intendance frangaise",
luitenant generaal M. Ie Coquiec, ver
gezeld van enige hoofd-officieren, en
bestaat uit een twintigtal officieren
leerlingen van de „Ecole supérieure
de 1'intendance".
Op Dinsdag 6 Juni zal zich aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht het zeld
zame feit voordoen van een dubbele
promotie. Des namiddags te 3 uur zal
namelijk de heer A. Stolk, wonende te
Rotterdam, een proefschrift verdedi
gen ter verkrijging van de graad van
doctor in de wis- en natuurkunde,
waarna hij te 4 uur met de verdedi
ging van een andere dissertatie de
graad van doctor in de geneeskunde
zal verkrijgen.
Eddy Startz ln actie met een Volendamt orkest
populair Happy Station-programma.
voor zijn
De PTT zal van 17 Juli17 Septem
ber a.s. een bijzondere postzegel uit
geven, welke met een opslag wordt
verkocht ten bate van de wederopbouw
der ln ons land gedurende de oorlog
verwoeste kerken. De opslag op de
verkoop van deze postzegels zal worden
verdeeld tussen de kerken, die in de
oorlogsjaren samenwerkten in het In
terkerkelijk Overleg.
COMMUNISTISCHE PARTIJ IN
JAPAN VERBODEN
Japanse en Amerikaanse autoritei
ten in Japan gaven gisteren te kennen
dat het hoe langer hoe waarschijnlijker
wordt, dat de communistische partij in
Japan wordt verboden.
Het aantal aangegeven radicn-
ontvangtoestellen in Nederland be
droeg op 1 Juni 1.413.631 tegen
1.402.024 op 1 Mei j.1. Op 1 Mei wa
ren er 492.659 aangesloten op het
Rtjksradiodistributieniet tegen 494.478
op 1 April.
Aagtekerk, R'dam-Brisbane, 1-6 van Suez
r.aar Karachi - Aalsdijk, New York-R'dhm,
pass. 1-6 Nantucket-lichtschip Alcor, R'dam—
Porto Alegre, pass. 1-6 Maceio - Aldebaran,
R'dam—Lulea, 1-6 van Hoek van Holland
Alkaid, 1-6 van Porto Alegre te Lagos do
Spatos ten anker Amstelkerk, 1-6 van Lo-
bito naar Luanda Amstelpark, R'dam—Cal-
cutta, pass. 1-6 Kreta naar Port Said - An-
nenkerk, Aden—R'dam, 1-6 van Brisbane naar
Aden Arendsdijk, Buenos Aires-New York,
1-6 bij Kaap Sanrogue - Bengkalis, A'dam-
Djakarta, 1-6 in Straat Messina Blita*. Dja
karta—R'dam, 1-6 van Liverpool Blijdendijk,
Suez—R'dam, 1-6 van Karachi naar Suez
Gorilla (t), 31-5 van Singapoe naar Sydney
Cuanza, Surabaja-A'dam, 1-6 bij Kaap St. Vin
cent Eemland, Rosario—A'dam, 1-6 van
Bahia Etrema (t), 1-6 van Kaapstad naar
Buenos Aires Haarlem, Cienfuegos—Puerto
Flata, pass. 1-6 Windward Channel Hector,
.1-6 van Constanza naar Istanboel Heems
kerk, A'dam—Z.-Afrika, 1-6 van Walvisbaai
naar Kaapstad Helena, Paramaribo—A'dam,
pass. 1-6 Dungeness Kelbergen, R'dam—
Savona, pass. 1-6 Burlings Kertosono, 1-6
van Huil naar Londen Klipfontein, 1-6 van
Lorenzo Marquez naar Beira Larenberg,
B'dam—Savona, 1-6 w. van Gibraltar Linge,
Port Gen til—A'dam, 1-6 dwars Lissabon
Loosdrecht, Basrah-R'dam, 1-6 van Marseille
naar Barcelona Luna, Levant—A'dam, pass.
1-6 Ouessant Lutterkerk, R'dam—Calcutta,
1-6 w. van Gibraltar naar Genua Maaskerk,
2-6 van Lagos naar Takoradi Poelau Laut,
Panarukan—A'dam, 1-6 te Suez Prins Alexan-
der, R'dam—Montreal, 1-6 van Antwerpen naar
Port Alfred Prins Willem van Oranje, Mon
treal—R'dam, 2-6 dwars Wolfrock Rempang,
1-6 van Nunukan naar Petta Riouw, A'dam
—Indonesië, 1-6 dwars Bizerta Rijn, 1-6
van Hudiksvall naar Zaandam Sarangan,
Djakarta-New York, 2-6 te Suez Stad
Schiedam, A'dam-W.-Afrika, 1-6 van Dakar
naar Freetown - Straat Malakka, Kobe-Rio
de Janeiro, 1-6 te Dar es Salaam ten anker
Tabian, 1-6 van New York te Calcutta
Tawali, Seattle—Calcutta, 1-6 van Port Swet-
tenham naar Penang - Tjitjalengka, 1-6 van
Singapore naar Hongkong Vulcanus, A'dam—
W.-Italie, 1-6 bij Kaap St. Vincent Wil
lem Ruys, R'dam—Djakarta, 1-6 van Singa
pore Zifiderkruis, R'dam—Djakarta, 1-6 90
mijl oost van Malta Zwijndrecht, R'dam—
Savona, pass. 1-6 Majorca.
Alhena, 29-5 van R'dam te Buenos Aires
Amarapoera (burgers), 6-5 te Aden verwacht
- Atlantis (burgers), 11-6 van Djakarta, 10-7
te A'dam verwacht Castelbianco (burgers),
6-6 van Djakarta, 2-7 te A'dam verwacht
Cheshire, Djakarta—R'dam, 29-5 van Aden
Dorsetshire (burgers), 13-6 te Suez, 26-6 van
Djakarta te A'dam verwacht Dundalk Bay,
22-6 van Djakarta, 19-7 te A'dam verwacht
Gen. Harry Taylor (tr), 9-6 van Djakarta,
1-7 te A'dam verwacht Gen. J. H. «Macrae,
31-5 van Djakarta naar R'dam Gen. W. C.
Langfitt (tr), 18-6 van Djakarta, 10-7 te A'
dam verwacht Goya (tr), 30-5 van Dja
karta, 23-6 te A'dam verwacht Hellenic
Prince (tr), 3-6 te Aden verwacht, 17-6 te
A'dam verwacht Laërtes A'dam-Djakarta,
30-5 van Port Swettenham Langlee Scott,
R dam Japan, 30-5 te Penang Limburg,
Lorenzo Marquez-Pacific kust, pass. 1-6 Cura-
$ao naar Cristobal Metula (t), 31-5 van Cu-
ragao te Melbourne Modjokerto, 1-6, 14.15
uur, van Surabaja te R'dam - Nelly (tr), 22-6
van Djakarta, 19-7 te A'dam verwacht Prins
Willem IV, 30-5 van Toronto naar Hamilton
(ONT) Roebiah, A'dam—Makassar, 31-5 te
Surabaja Skaugum (tr), 11-6 van Djakarta,
4-7 te A'dam verwacht - Tjibadak, 31-5 van
Port Swettenham naar Kaapstad.
Atlas, A'dam—Tel Aviv, 2-6 te R'dam
Clavella (t) Miri-R'dam, pass. 1-6 Straat Sin
gapore Esso Rotterdam (t), 1*6 van Port
land (M.E.) naar Aruba - Grote Beer (tr),
Djakarta-A'dam, 1-6 200 mijl o.z.o. van ltyj
Graad Kanaal Lekkerkerk, R'dam—Calcutta,
1-6 te Bombay Lemsterkerk, Khorramshar—
R dam, 1-6 van Dubai - Lutterkerk, R'dam-
Calcutta, pass. 2-6 Gibraltar - Mentor A'
dam—Alexandrie, 2-6 te R'dam - Odysseus,
A'dam—Adriatische Zee, 2-6 te R'dam - Stad
Breda, 1-6 van A'dam naar Mombassa West-
land, 2-6 van A'dam naar Buenos Aires.
Almdijk, 2-6 van Galveston naar Londen
Alphacca, 2-6 van Newport News t© New
Aludra, R'dam—Buenos Aires, 1-6
**an St. Vincent (KV) naar Montevideo Aver-
dijk, 1-6 van New Orleans naar Antwerpen
Earendrecht (t), 1-6 van Funta Cardon naar
New York Blommersdijk, 2-6 van R'dam te
New York Boissevain, Japan—Rio de Ja
neiro, 1-6 van Port Elisabeth naar Kaapstad
Cistula (t), Punta Cardon—Berre, pass. 2-6
Saint Croix Delfshaven, 1-6 van Bahia naar
Montevideo Esso Rotterdam (t), 1-6 van
Portland (M.E.) naar Amauy Bay (Ven.)
Gooiland, A'dam—Buenos Aires, 2-6 van Mon
tevideo Helena, 2-6 van Paramaribo te
A'dam Hestia, A'dam—Puerto Limon, 1-6
van Punta Cardon naar Maracaibo Maasland,
Buenos Aires—A'dam, pass. 2-6 Finisterre
Mapia, Java—New York, 1-6 van Halifax te
Boston Poelau Laut, Panarukan—A'dam, 2-6
te Port Said Prins Johan Willem Friso,
Montreal—A'dam, pass. 2-6 Scilly Priüs Mau-
rits 1-6 van Montreal te Chicago - Prins
Willem III, R'dam—Chicago, 2-6 te Montreal
- Stad Alkmaar, 1-6 van A'dam te Durban
Stad Arnhem, Vlaarding'en— Oran, pass. 2-6
Kaap St. Vincent Theseus, 1-6 van Triest
raar Rijeka.