Ruslands politiek in Verre Oosten
Treinreizigers lusten wel wat
De koers is eeuwen oud
Lage gebieden van de Boven-Rijn
dreigen steppen te worden
De opkomst van het
imperialisme
Funesie gevolgen van
de rivier-correctie
TUSSEN DE WIELEN (2)
Grote voorraden in de kelders van Amsterdam C S.
Onze Bridgerubriek
Lie geeft vredespogingen
nief op
HE STAATSLIEDEN van het oude Rusland hadden meer dan twee eeuwen
nodig alvorens zy hun politiek in het Verre Oosten konden formuleren, nadat
Russische ontdekkings-reizigers de Stille Oceaan hadden bereikt. Eerst in de tijd
van de Russische graaf Moeravjew-Amoersky werden de eerste grondslagen voo-
een afgeronde politiek gelegd. In het midden van de negentiende eeuw werktif
men zjjn ideeën uit. Hjj was, na Teter de Grote, de eerste, die duidelijk het be
lang inzag van een directe toegang voor Rusland naar de Stille Oceaan via de
Amoer-rivier en hjj stond er op, dat deze Siberische rivier en de landwegen naar
zee beveiligd zouden worden. Zjjn grootste probleem was het ontzet van het be
legerde Pctropawlowsk op het schiereiland Kamschatka gedurende de Krim-
oorlog. Maar omdat er nog geen spoorwegen en vliegtuigen waren, kon dit doel
alleen bereikt worden door de Russische scheepvaart op dc Amoer.
BBEDS in 1689 had China, krachtens
het verdrag van Nertsjinsk, het
grootste gedeelte van de Amoer, dat
door Chinees gebied stroomde, voor
zich opgeëist.
Graaf Moeravjew-Amoersky, de grote
Russische staatsman, besefte tevens,
dat Korea, Mandsjoerije en Mongolië
gebieden waren, van waar uit de Rus
sische uitweg naar de Stille Oceaan
zou kunnen worden bedreigd, wanneer
deze onder het beheer van een andere
mogendheid dan het zwakke China
zouden staan. Hij was dan ook degene,
die via onderhandelingen met China in
1860 de noordelijke oever van de
Amoer en het kustgebied van Primorsk
aan Rusland wist toe te voegen. Ook
maakte hij de voorbereidselen voor de
penetratie van Mandsjoerije in de toe
komst. Daarna werd de Russische poli
tiek al iets duidelijker omlijnd: wat
ook de aspiraties van Rusland in Azie
en in de Stille Oceaan mochten zijn,
zij waren gebaseerd op twee fundamen
tele realiteiten, namelijk de behoefte
aan een uitgang naar de zee en be
duchtheid met betrekking tot Korea,
Mandsjoerije, Mongolië en Chinees
Turkestan (Sinkiang).
De daarop volgende jaren deed Rus
land stap na stap, welke stappen cul
mineerden in het verdrag met China
in 1881, waarin de Koeldja-affaire werd
geregeld en de grens-overeenkomst van
1885 met Perzie. Zo werd China lang
zamerhand opengesteld voor de Rus
sische economische penetratie. Russi
sche kooplieden kregen het privilege
van de vrije handel tot aan de Grote
Chinese Muur en een extra aantal Rus
sische consulaten werd in dit gebied
gevestigd. Dat was het begin van de
economische en politieke inlijving van
Sinkiang en Mongolië in de Russische
invloedssfeer.
De bouw van de Transsiberische
Spoorweg en Japan's opklimmen tot
een positie in het Oosten, die wat be
treft Korea gelijkwaardig was aan
China's situatie, vormden een vastbera
den poging van de zijde van een ach
terlijk Rusland om meester te blijven
van Siberie en dientengevolge van een
toegang naar de zee. De verdediging
werd vergemakkelijkt door de moder
ne verkeersmiddelen over land in
plaats van de scheepvaart langs de ri
vieren, die altijd aan de jaargetijden
gebonden was, terwijl de te verwach
ten „bevolkingstoename" evenzeer een
gunstige factor was voor de verdedi
ging.
Het zou ons te ver voeren om in de
tails te treden en we kunnen er mee
volstaan te zeggen, dat al deze ontwik
kelingen. die tot Rusland's geheim ver
drag met China in 1896 leidden en tot
de latere bezetting van Mandsjoerije
en de Russisch-Japanse oorlog van 1905,
nauw verband hielden met de bouw
van de spoorweg, welke door Noord-
Mandsjoerije naar Wladiwostok liep.
Dit alles vond zijn climax in de de
bacle van de Russisch-Japanse oorlog,
waaruit Rusland weliswaar Noord-
Mandsjoerije wist te redden, maar
waardoor de controle over Korea te
loor ging en ten slotte de zuidelijke
helft van het eiland Sachalin, dat Rus
land's weg naar de zee via de Amoer
bewaakte, moest worden prijsgegeven.
Rusland zocht vriendschap met
Japan.
WAS NU Rusland's streven in
het Verre Oosten, zich Japan tot
vriend te maken en zo volgde er een
reeks verdragen: in 1907, 1910, 1912 en
1916, waarbij bijv. Buiten-Mongolie
erkend werd als in de Russische in
vloedssfeer te vallen. Een Russisch-
Japans verbond, gericht tegen de Ver
enigde Staten met hun open-deur po
litiek, werd verwezenlijkt in het ver
drag van 1916 als een gevolg van de
Japanse en Russische beduchtheid in
zake Mandsjoerije en China. Toen be
gonnen de Russen al hun positie in
Noord-Mandsjoerije te versterken en
ze verstevigden daarbij tevens hun
greep over Mongolië. De economische
rechten, welke Rusland door het ver
drag van 1881 met China wist te ver
krijgen veranderden langzamerhand
tijdens de stormachtige dagen van de
Chinese revolutie tegen de Mandsjoe's
in de jaren 1911'15 in de rechten
van een Russisch politiek protectoraat.
De drie-mogendheden-overeenkomst
van 1915, waarin de Chinese souverei-
niteit over Buiten-Mongolie werd er
kend, schiep in feite dit Russisch pro
tectoraat.
Nu Rusland zich aan de Stille Oceaan
een plaats had veroverd bracht dit na
tuurlijk met zich mee, dat er een vloot
in deze wateren moest worden gesta-
tionneerd, een vloot, die in de havens
van Japan of China moest overwinte
ren, omdat Wladiwostok in de winter
niet ijsvrij was. Dat feit had weer tweo
gevolgen wat betreft de Russisch-Chi-
nese onderhandelingen inzake Mand
sjoerije: de Russen begeerden een han
delshaven, die in alle jaargetijden te
gebruiken was, Dalny (of Dairen) en
7,e wilden een ijsvrije marine-basis,
Port Arthur, die met Siberie verbonden
was door een onder Russisch toezicht
HET
1- -.4-
staande spoorweg. Deze voordelen ver
kreeg Rusland ten slotte in 1898, maar
verloor ze weer in 1905.
Na de val van het Tsaristisch regime
besloten de Bolsjewisten, de geheime
verdragen op te zeggen. Deze daad, te
zamen met de burgeroorlog en de in
terventie der Geallieerden na de ramp
zalige, afzonderlijke vrede van Brest-
Litowsk in Maart 1918, zou de interna
tionale positie van Rusland voor tien
tallen van jaren totaal veranderen. De
Bolsjewisten hadden hun handen vol
met de zaken in eigen land en in de
tussentijd veranderde in het Verre
Oosten de situatie grondig. Het Japanse
plan voor een Pan-Mongoolse staat (die
de Mongolen van China en die van
Rusland zou omvatten) liep op niets
uit. De intrigues van Ataman Semenow
en van diens agent, baron Ungern van
Sternberg faalden omdat het Sowjet-
leger, bijgestaan door radicale zowel
als nationalistische Mongoolse elemen
ten, de „Gekke Baron" versloeg, en
het resultaat was het oprichten van de
Mongoolse revolutionnaire Volksrege
ring onder bescherming van de Rode
troepen. Mongolië als bufferstaat vol
deed aan drie Russische eisen: de ver
dediging van Siberie tegen aanvallen
van buitenaf (waarbij Mongolië zou
kunnen worden gebruikt als basis door
een sterk China of 'n andere mogend
heid) was er één. Een tweede was het
behoud van de Siberische integriteit
van binnen uit. De Siberische Mongo
len bezetten een gevaarlijk gebied
rondom het Baikal-meer. Wanneer zij
zich bij een Groot-Mongolie wilden
voegen, dat niet onder Sowjet-contróle
zou staan, dan zou de gemakkelijkste
Russische weg naar de Stille Oceaan
geblokkeerd zijn. Ten derde wilde Rus
land Mongolië gebruiken als basis voor
de Sowjet-propaganda voor het uitge
breide achterland van het eigenlijke
China.
Ruslands politiek wordt geo
grafisch bepaald.
J-JET LAG voor de hand dat de Sowjet-
unie, die aanvankelijk getracht had,
zich buiten de tweede wereldoorlog te
houden en in ieder geval een strijd op
twee fronten te vermijden, in het Ver
re Oosten werd gered door het besluit
van Japan, geheel China en Zuid-Oost
Azie te overheersen en door de aanval
op Pearl Harbor, die de Amerikanen
dwong, eveneens aan de oorlog deel te
nemen. Toen de Duitse inval de Sow-
jetunie mee in het conflict sleepte was
zij vrij om zich op het Europese front
ROBERT J. KERNER, de leider
van het Slavisch Instituut van de
Universiteit van Californie en een
autoriteit op het gebied der Rus
sische politieke geschiedenis, geeft
hier een hoogst actuele beschou
wing. Hij stelt namelijk in het
licht, dat de huidige Russische po
litiek in 't Verre Oosten 'n voort
zetting is van de al-oude, door het
Russische imperialisme sinds en
kele eeuwen gevolgde koers, die
eerder geografisch werd bepaald
dan door politiek idealisme be-
invloed.
te concentreren en zelf het moment te
kiezen, ook in het Verre Oosten aan de
oorlogshandelingen mee te doen, waar
door het later voor zichzelf gunstige
voorwaarden in dit gebied kon opeisen.
De terugkeer van Rusland naar het
zuidelijk deel van het eiland Sachalin
en het feit, dat de Koerillen eilanden
volgens verdrag eveneens aan Rusland
kwamep, was voor de Verenigde Sta
ten bedenkelijker dan voor China. Door
de Koerillen eilanden bezat de Sowj et-
unie nu een prachtige verbinding met
de zee tussen Wladiwostok en Petril-
pawlowsk, Tezamen met de marineba
sis Port Arthur vormde deze de grond
slag voor de opkomst van de Sowjet-
unie als marine-macht in het Verre
Oosten. De manier waarop Rusland
deze nieuwe gelegenheid zou uitbuiten
zou natuurlijk de strategische situatie
in het Noorden van de Stille Oceaan
beïnvloeden.
Uit het resumé van de politiek van
het tsaristische en het communistische
Rusland blijkt duidelijk, dat in het
Verre Oosten de politiek van dit land,
onverschillig welke regering er aan het
hoofd staat, altijd door het streven be
heerst zal worden, een uitgang naar de
Stille Oceaan te waarborgen en omdat
dit gebied vrij kwetsbaar is, de staat
of staten, die deze strategisch zo belang
rijke Iandstrook omringen, of de grote
mogendheden, die zich met deze staten
hebben verbonden, te verhinderen, hier
op een of andere wijze in te grijpen.
Het probleem van Rusland is en blijft
hier, deze doeleinden te verwerkelijken
en tegelijkertijd de nabuurstaten in
staat te stellen onafhankelijk te blijven
en vriendschappelijke relaties met Rus
land te onderhouden.
Ruslands politiek met betrekking tot
China zou er op gericht moeten zijn,
dit land als een internationaal probleem
voor een internationale organisatie te
beschouwen, zonder dat daarbij één
grote natie het overwicht krijgt, en
China's nationale onafhankelijkheid als
einddoel wordt gesteld. Dit principe
zou ook moeten gelden voor Japan,
Korea en andere Aziatische landen. De
overheersing van China. Japan en Ko
rea door één grote mogenheid zal
nooit door andere grote mogendheden
worden geduld, zolang zij sterk en
machtig zijn. Noch Sowjet-Rusland,
noch de Verenigde Staten zouden een
dergelijke politiek kunnen volgen zon
der de wereldvrede in gevaar te bren
gen.
Op het Departement van Justitie heeft minister mr. J. H^fa.n(ij )iet
gistermorgen de portefeuille van Justitie, welke hij >ee
heengaan van minister mr. Th. R. J. Wijers, overgedragen aan
A. A. M. Struycken, die Zaterdag door HM. de Kon^inJ^!Zn- rechts
dijk als minister van Justitie beëdigd is. Links nir. V n
minister StTuycken.
(Van onze correspondent te
Baden-Baden)
nE WOESTIJNVORMING in de lage
gebieden van de Boven-Rijn een
moeilijk probleem van het Land -Ia
den is door een bekendmaking van
de Franse Hoge Commissie in Duitsland
meer in de openbaarheid getreden. In
deze bekendmaking wordt aangetoond,
dat de woestijnvorming een gevolg is
van de regulering van de Rijn en niets
te maken heeft met de aanleg van het
zij-kanaal van de rivier, het z.g. Grand
canal d'Alsace.
Allereerst moet men verschil ma
ken tussen de „regulering van de Rijn"
en de „correctie van de loop van de
Rijn". Onder „regulering" verstaat
men aan Duitse zijde de oprichting en
ihet onderhoud van bepaalde kunst
werken in het bed van de Rijn, die
een voldoende diepte en een veilige
vaargeul moeten verzekeren. Met de
„correctie van de loop van de Rijn"
wordt bedoeld de in 1814 begonnen
verkorting van de bedding van de
Rijn met ongeveer 100 km. Hierdoor
werden talrijke zijtakken van de Rijn
drooggelegd. Aan de ene kant won
men daardoor vruchtbaar land en aan
de andere kant gingen grote vrucht
bare oppervlakten land door woestijn
vorming verloren. Dit gebeurde vooral
aan de Boven-Rijn.
De sedert jaren geconstateerde en in
de laatste tijd steeds meer toenemende
woestijnvorming van grotere gebieden
aan de Bovenrijn is een onmiddellijk
tauratiewagens komen. In deze maga
zijnen is het dan ook gedurende vrijwel
de gehele dag een „va et vient" van
haastig lopende en sjouwende employ's,
die in de korte spanne tijds, waarin de
treinstellen aan het station stil staan,
deze opnieuw moeten bevoorraden.
Er zijn meer dergelijke, zij het niet
zulke grote, voorraadstations. Eindho
ven bijvoorbeeld heeft zo'n kantoor.
Wij noemen hier Einhoven, omdat dit
kantoor behoort tot de interessantste
van de Wagons Lits. Tien treinen per
uur komen op dit station binnen en zij
hebben vrijwel altijd iets nodig, hetzij
een staaf ijs, hetzij pakjes sigaretten,
soda of wel vruchtensap. Hetgeen uiter
aard een grote snelheid in de bedie
ning door het personeel vraagt, maar
die dan ook wordt geleverd.
Eindhoven is ook daarom de trots der
Wagons Lits, omdat onder de buffetbri
gades, die op dit punt zijn gestation-
neerd, een onderlinge, sportieve riva
liteit heerst. Twee oudere employè's, die
reeds van vóór de oorlog in dienst zijn,
Ook in Eindhoven kan worden
„bijgetankt"
(Van onze speciale verslaggever)
Nu hebben wij dan wel iets verteld
over het ontstaan en de werking
van de buffetdiensten der Wagons Lits
op onze binnenlandse spoorlijnen, maar
de opmerkzame lezer zal hebben ont
dekt, dat de afdeling Nederland circa
500 man personeel in dienst heeft, van
wie er ongeveer 300 rijden. Rest dus
tweehonderd man, een niet gering aan
tal, dat onmiddellijk ook het belang van
de andere diensten der Wagons Lits aan
geeft. Want de kokkie in zijn treinkom-
buis moet worden voorzien de kellner
zal toch ergens zijn salaris moeten kun
nen opnemen en zijn recettes afdragen
die soms heel hoog kunnen zijn
hetgeen alleen al de 125.000 kopjes kof
fie bewijzen, die in April werden ver
strekt. Dat afdragen is natuurlijk kan
toorwerk en als zodanig weinig in
teressant, maar de interne organisatie
omvat heel wat meer.
Zo wandel
den we met
onze begelei
der, de heer
Herzbach,
naar de voor
raadkamers,
die de Wa
gons Lits in
de krochten
van het Cen
traal Station
te Amster
dam bezitten
Grote voor
raden voe
dingsmidde
len en dran
ken staan
hier opgesla
gen. Opgesla
genDc
snelheid,
waarmee al
les steed:
weer ver-
ijnt, laat
voorraadv;
.mg weinig
toe; de trei
nen dienen
steeds te worden voorzien van het be- voeren elke dag weer een verbeten
nodigde, waarbij nog de speciale eisen strijd om met de grootste omzet thuis
van inrichting voor de slaap- en res- te komen en nu er op het ogenblik een
In de restauratie-afdeling van een van de nieuwe electri-
sche, gestroomlijnde treinstellen staan keurige kellners
gereed om de reizigers te laven.
jongere is, die bijna hün omzet haalt,
wordt de spanning nog groter. Het is
iets anders dan voetbal, maar de com
petitie duurt even lang en is niet min
der spannend. Al staan bij de wedstrij
den voor deze competitie geen dui
zenden toeschouwers langs het lijntje
hun aanmoedigingskreten te brullen.
Tijdgebrek en wispelturige reizigers
piNDHOVEN is een station voor door
gaand verkeer; de emplocé's hebben
daardoor geen gelegenheid de bestel
lingen van de brigades aan de trein
op te nemen. Bestellingen worden dan
ook door de kellner reeds aan andere
stations gedaan en het gevolg hiervan
zijn lange telefonades, die de bevoor
rading mogelijk moeten maken. De
ruimte in de treinen is niet zo groot,
dat aan onbeperkte opslag van dran
ken en voedsel te denken is. Bovendien
zijn reizigers onberekenbaar in hun
verlangens en het kan de kokkie over
komen, dat hij veel bier in zijn ijskast
stopt en prompt alleen maar limonade
behoeft af te leveren. Neen, uitrekenen
wat de wensen zullen zijn, is iets onmo
gelijks en de speculant komt in dezen
vrijwel altijd bedrogen uit.
Toch zijn er wel enige exacte con
clusies te trekken uit de belevenissen
van de treinbrigades. Er zijn lijnen, die
altijd „goed" zijn, wat zeggen wil, dat
op deze lijnen altijd behoorlijk wordt
omgezet. Er zijn ook lijnen, die altijd
slecht zijn! Nijmegen-Vlissingen, waar
van de Wagons Lits zich nota bene heel
wat hadden voorgesteld, is een derge
lijke slechte lijn. Hoe dit komt, is zeer
moeilijk na te gaan. De vacantiereizi-
ger heeft vaak angst de restauratiewa
gens in te gaan. Is het vrees voor mo
gelijk hoge prijzen, die zullen worden
bedongen? Men zou het zeggen, maar
in dat geval vergist de vacantieganger
zich schromelijk, want de prijzen lig
gen over het algemeen beneden die van
de stationsrestauraties.
De meeste verbruikers komen dan
ook uit de zakenwereld. Handelsreizi
gers en andere zakenlui, voor wie tijd
geld is, zijn doorgaans te vinden in de
restauratiewagens en zij zijn het ver
moedelijke ook, die bepalen of zekere
lijnen „goed" danwel „slecht" zijn
Waardoor men indirect een zeer inte
ressant beeld kap krijgen van het
binnenlandse handelsverkeer. Zoals het
ook interessant is uit de ervaringen
van de Wagons Lits te putten, dat de
behoefte aan vloeistof zich gedurende de
oorlog heeft gewijzigd. De behoefte aan
en het gebruik van koffie zijn ontzag
lijk gestegen sinds de oorlog, evenals
die van kleine lunches; omgekeerd
evenredig hieraan is het verbruik van
zware diners en bier, althans in de buf
fetten, afgenomen. Een wel merkwaar
dige omschakeling.
gevolg van het dalen van de grond
waterstand in de lage gebieden van de
Boven-Rijn, hetgeen weer in direct
verband staat met het dalen van het
waterpeil van de Rijn. Sedert 1860
wordt deze voortdurende daling ^an
het peil bemerkt. Op verscheidene
plaatsen is het in de laatste 80 jaren
6 tot 7 meter lager geworden. Aan
sluitend hierop verandert de grond'
waterstand in een erosie-gebied. Het
ontbreken van water maakt van een
vruchtbaar land een woestijn. Zonder
ophouden verplaatst de woestijnvor
ming zich van de oever van de Rijn
uit naar het Oosten en het Westen.
Ongeveer 15.000 hectaren land op de
in Baden geiegen zijde van het voor
naamste erosie-gebied, tonen alle >e
kenen van woestijnvorming. Deze ont
wikkeling laat zich ten sterkste voelca
bij de bossen, die tot de waardevolste
van Europa behoren. Tussen Bazel en
Freiburg zijn 3500 hectaren bosgrond
er gaan uitzien als de Zuid-Ameri
kaanse Savanna's. Edele houtsoorten
zijn volkomen verdwenen; daarvoor in
de plaats zijn waardeloze struiken ge
komen. Dezelfde nadelen ondervinden
de landbouw, de wijnbouw, de fruit
teelt en de visvangst. In de Elzas is
de toestand precies hetzelfde.
Kortzichtigheid
j^E RIJN-EROSIE is een gevolg van
de correctie van de loop van de
Rijn, die in de eerste plaats bedoeld
was als maatregel tegen overstromin
gen, waarmede de gebieden langs de
Rijn vóór de correctie voortdurend
werden bedreigd. Het opvoeren van
de val van het water, d.w.z. de be
spoediging van de stroming met on
geveer 30 procent, welke bereikt werd
door de correctie van de loop van de
rivier, wordt als de eigenlijke oorzaak
van de diepte-erosie van de Rijn be
schouwd. Men had weliswaar de woes
tijnvorming in de gebieden van de
Boven-Rijn als een gevolg van de diep
te-erosie naar verhouding vrij spoedig
bemerkt, de plannen tot beveiliging
van de spiegel van de Rijn en de be-
vloeiiing werden echter niet verwe
zenlijkt, ten eerste omdat de mensen,
die verantwoordelijk waren, aan het
begin van deze eeuw van mening wa
ren, dat zij het opheffen van de zich
langzaam ontwikkelende wantoestand
aan hun nazaten konden overlaten en
in de tweede plaats omdat de nood
toestand in de jaren na de eerste we
reldoorlog en later de belangstelling
van de nationaal-socialistische regering
voor de handhaving van de voor haar
plannen (de Westwall) gunstige toe
stand, ieder initiatief om deze ontwik
keling tegen te houden voor 40 jaren
materieel onmogelijk maakten of voo>
tijdig verlamden.
De aanleg van het Franse zijkanaal
van de Rijn verplaatst het probleem
van de woestijnvorming in de gebie
den van de Boven-Rijn van het tech
nische naar het politieke terrein, om
dat het slechts door een overeenkomst
tussen Frankrijk en Duitsland moge
lijk zal zijn, na de verplaatsing" v-
de bedding van de Rijn naar Frnn-
territoriaal gebied effectvolle maatre
gelen tegen de woestijnvorming op
Duits grondgebied te nemen en op
lange termijn te verwezenlijken.
Volgens Duitse berekeningen
naast andere nadelige ontwikkelingen
ook een nog sterkere daling van He
grondwaterstand met ca. 2 meter en
daarmede een voortgaan van de woes
tijnvorming te verwachten, omdat d->
aanleg van bevloeiingskanalen S.
gezien van de politieke aspecten van
van Baden t r. °U het «r°ndgebied
van Baden technisch bijna onmogeii»;
van
van
Aangezien Frankrijk op grond
Versae ill3e5s8totndhet V,redesverdrag van
versa mies tot de aanleg van hetziika
naai van de Rijn gerechtigd is kan
een gunstige regeling voor Duitsland
Fr k* "udr onderhandelingen met
Frankrijk bereikt worden.
(Nadruk verboden)
STUK KIES VAN MAMMOUTH
GEVONDEN
Arbeiders die hun wergza
verrichtten bij de Solse berg
omgeving van Garderen, hebben
stok van een kies gevonden
bleek te hebben toebehoord aat
mammouth. Een oudheidkundige
de vondst ongeveer 5000 jaar
Hij vermoedde dat de mammouth
ÏRf rSU:t.,Scandin^ie en
nier in de ijstijd gekomen was
zulk" een'k eveneens een
een kies gevonden.
werkzaamhede
in
:n
de
een
welke
i een
acht-
oud.
af-
dat hij
Voor
van
stuk
NEEM NIET DIRECT MET 1)E
Zeker, wanneer een spel eennZa
gespeeld is, kan men altijd gemakk,
lijk nagaan waardoor het contract Be
maakt kon worden, hetzij door geluk'
hetzij door foutief tegenspel. Er zij'
veel bridgers die aan het zogenaamd,
na-kaarten" een grondige hekel heb
ben en er beslist niet voor te vimjJ
zijn een gespeeld spel nog eens na
gaan. Wanneer een en ander niet
gekrakeel ontaardt ben ik er beslis»
voorstander van. Men leert nu <,en
keer van gemaakte fouten. Vandaar
ook dat ik deze zo graag signalen
Gelukkig overigens, dat niemand m;j
onmiddellijk op de vingers kan tik
ken, wanneer hij (zij) het niet met
me eens is: misschien ben ik er daar.
om wel zo'n gloeiend voorstander van
te wijzen op bepaalde bied- en speej.
fouten.
Het spel van vandaag? Ditmaal eens
een „kluifje", waarbij ik alleen eerjj
de kaartverdeling geef. U mag
als gebruikelijk uw eindbod bepa.
len. Daarna zeg ik er het mijne wej
VB".
Sch. H. 8
Ha. A, 9. 6, 4
Ru. H, V, 9, 8, 4
KI. A,
N
Sch. 10, 7, 4 Sch. 9, 6, 5, 3
Ha. B. 10, 8, 7, 5 W O Ha.
Ru. A, 7, 6, 5 Ru. B, 10, 3
KI. 2 Z KI. V,B, 10,7,6,5
Sch. A, V, B, 2
Ha. H, V, 3, 2 N. is gever,
Ru. 2 niemand
KI. H, 8, 4, 3 kwetsbaar.
Mag ik eerst even het biedverloop
uit de praktijk laten volgen? Hier is
het:
N: 1 Ru; O: pas; Z: 2 S.A. W: pas.
N: 4 KI; O. pas; Z: 4 Ha; W: dubbel.
N: 4 S.A.; O. pas; Z: 5 Sch; W: pas.
N: 6 Ru; O: pas; Z: 6 S.A. W: dublsel.
Inderdaad: ik geloof wel te mogen
zeggen, dat N—Z het eindbod logisch
hebben opgebouwd. Dat N. met 4 KL
de azen en met 4 S.A. de heren vroeg,
was na de 2 S.A. van Z. alles
zins te billijken. En dat Z. (met Ru. 2
in hand) 6 Ru. met 6 S.A. overnam,
eveneens. Het dubbelen van W. op
één vaste trick is te wijten aan een
door niets gerechtvaardigd optimis
me dat ook O. voor een slag zal zor
gen!
En nu de speelwijze: W. opende de
strijd met Ha. B, zodat Z. met Ha,
Heer aan slag kwam. Daar O. geen
Ha. bekende, wist Z. dat Ha. 10 bij
W. zat en hij kon dus zijn slagen gaan
tellen: 4 Ha., 4 Sch., twee KI. De Ru.
moeten dus de ontbrekende twee sla
gen opleveren. Daar W. doubleerde
moest bij hem dus Ru. Aas zitten,
Daar Z. slecht een keer Ru. kon voor
spelen, moet hij dus één down gaan
(minstens), wanneer W. de Aas vast
houdt. Z. besloot nueerst Ru. te
spelen en ik kan voor zijn redenering
voelen. Speelt W. meteen de Aas, dan
is het contract gemaakt. Valt de aas
niet, dan maakt Z. in ieder geval elf
slagen! Bovendien aldus dacht Z.-
zal bij onmiddellijk spelen van Ru. W.
in geen geval aannemen, dat ik maar
een kaart in die kleur bezit.
Zie: deze speculatie lukte. W. nam
meteen Ru. Aas. waarna Z. gewon
nen spel had. Zó maakte deze Z. (la
chend) een gedubbeld 6 S.A.-contiact,
terwijl hij zeker één down had moe
ten gaan.
Gevaarlijke tegenspoed bij de
operatie.
„De secretaris-generaal is niet van
plan zijn vredespogingen, zoals neer
gelegd in zijn 20-jarenprogram voor
net veroveren van de vrede door de
V. N., op te geven", aldus zei oen
woordvoerder van het secretariaat van
de V, N. tegenover de pers.
i,Integendeel, na het herstel van de
vrede in Korea door de V. N., zal de
taak van de V. N. als wcreldorganisa-
tie voor verzoening en bemiddeling
zwaarder zijn dan ooit tevoren".
De Australische Raad van Vak
verenigingen heeft het bestuur van de
vakvereniging van zeelieden veroor
deeld wegens haar „besmetverklaring
van schepen, die oorlogsmateriaal naar
Korea vervoeren.
De eerste vergadering van de
Permanente bestuurscommissie van de
Organisatie van het Noordatlantiscne
Verdrag zal op 18 Juli te Londen wer
ken.
De eerste twintig Volkswagens
zijn in New York aangekomen. Men
hoopt er eerlang duizend per maand
kunnen afzetten
De Sowjet-autoriteiten controle
ren sedert Zaterdag weer dc postwa
gens tussen Berlijn en West-DU'ts'
land.