Ruslands politiek in Verre Oosten Treinreizigers lusten wel wat De koers is eeuwen oud Lage gebieden van de Boven-Rijn dreigen steppen te worden De opkomst van het imperialisme Funesie gevolgen van de rivier-correctie TUSSEN DE WIELEN (2) Grote voorraden in de kelders van Amsterdam C S. Onze Bridgerubriek Lie geeft vredespogingen nief op HE STAATSLIEDEN van het oude Rusland hadden meer dan twee eeuwen nodig alvorens zy hun politiek in het Verre Oosten konden formuleren, nadat Russische ontdekkings-reizigers de Stille Oceaan hadden bereikt. Eerst in de tijd van de Russische graaf Moeravjew-Amoersky werden de eerste grondslagen voo- een afgeronde politiek gelegd. In het midden van de negentiende eeuw werktif men zjjn ideeën uit. Hjj was, na Teter de Grote, de eerste, die duidelijk het be lang inzag van een directe toegang voor Rusland naar de Stille Oceaan via de Amoer-rivier en hjj stond er op, dat deze Siberische rivier en de landwegen naar zee beveiligd zouden worden. Zjjn grootste probleem was het ontzet van het be legerde Pctropawlowsk op het schiereiland Kamschatka gedurende de Krim- oorlog. Maar omdat er nog geen spoorwegen en vliegtuigen waren, kon dit doel alleen bereikt worden door de Russische scheepvaart op dc Amoer. BBEDS in 1689 had China, krachtens het verdrag van Nertsjinsk, het grootste gedeelte van de Amoer, dat door Chinees gebied stroomde, voor zich opgeëist. Graaf Moeravjew-Amoersky, de grote Russische staatsman, besefte tevens, dat Korea, Mandsjoerije en Mongolië gebieden waren, van waar uit de Rus sische uitweg naar de Stille Oceaan zou kunnen worden bedreigd, wanneer deze onder het beheer van een andere mogendheid dan het zwakke China zouden staan. Hij was dan ook degene, die via onderhandelingen met China in 1860 de noordelijke oever van de Amoer en het kustgebied van Primorsk aan Rusland wist toe te voegen. Ook maakte hij de voorbereidselen voor de penetratie van Mandsjoerije in de toe komst. Daarna werd de Russische poli tiek al iets duidelijker omlijnd: wat ook de aspiraties van Rusland in Azie en in de Stille Oceaan mochten zijn, zij waren gebaseerd op twee fundamen tele realiteiten, namelijk de behoefte aan een uitgang naar de zee en be duchtheid met betrekking tot Korea, Mandsjoerije, Mongolië en Chinees Turkestan (Sinkiang). De daarop volgende jaren deed Rus land stap na stap, welke stappen cul mineerden in het verdrag met China in 1881, waarin de Koeldja-affaire werd geregeld en de grens-overeenkomst van 1885 met Perzie. Zo werd China lang zamerhand opengesteld voor de Rus sische economische penetratie. Russi sche kooplieden kregen het privilege van de vrije handel tot aan de Grote Chinese Muur en een extra aantal Rus sische consulaten werd in dit gebied gevestigd. Dat was het begin van de economische en politieke inlijving van Sinkiang en Mongolië in de Russische invloedssfeer. De bouw van de Transsiberische Spoorweg en Japan's opklimmen tot een positie in het Oosten, die wat be treft Korea gelijkwaardig was aan China's situatie, vormden een vastbera den poging van de zijde van een ach terlijk Rusland om meester te blijven van Siberie en dientengevolge van een toegang naar de zee. De verdediging werd vergemakkelijkt door de moder ne verkeersmiddelen over land in plaats van de scheepvaart langs de ri vieren, die altijd aan de jaargetijden gebonden was, terwijl de te verwach ten „bevolkingstoename" evenzeer een gunstige factor was voor de verdedi ging. Het zou ons te ver voeren om in de tails te treden en we kunnen er mee volstaan te zeggen, dat al deze ontwik kelingen. die tot Rusland's geheim ver drag met China in 1896 leidden en tot de latere bezetting van Mandsjoerije en de Russisch-Japanse oorlog van 1905, nauw verband hielden met de bouw van de spoorweg, welke door Noord- Mandsjoerije naar Wladiwostok liep. Dit alles vond zijn climax in de de bacle van de Russisch-Japanse oorlog, waaruit Rusland weliswaar Noord- Mandsjoerije wist te redden, maar waardoor de controle over Korea te loor ging en ten slotte de zuidelijke helft van het eiland Sachalin, dat Rus land's weg naar de zee via de Amoer bewaakte, moest worden prijsgegeven. Rusland zocht vriendschap met Japan. WAS NU Rusland's streven in het Verre Oosten, zich Japan tot vriend te maken en zo volgde er een reeks verdragen: in 1907, 1910, 1912 en 1916, waarbij bijv. Buiten-Mongolie erkend werd als in de Russische in vloedssfeer te vallen. Een Russisch- Japans verbond, gericht tegen de Ver enigde Staten met hun open-deur po litiek, werd verwezenlijkt in het ver drag van 1916 als een gevolg van de Japanse en Russische beduchtheid in zake Mandsjoerije en China. Toen be gonnen de Russen al hun positie in Noord-Mandsjoerije te versterken en ze verstevigden daarbij tevens hun greep over Mongolië. De economische rechten, welke Rusland door het ver drag van 1881 met China wist te ver krijgen veranderden langzamerhand tijdens de stormachtige dagen van de Chinese revolutie tegen de Mandsjoe's in de jaren 1911'15 in de rechten van een Russisch politiek protectoraat. De drie-mogendheden-overeenkomst van 1915, waarin de Chinese souverei- niteit over Buiten-Mongolie werd er kend, schiep in feite dit Russisch pro tectoraat. Nu Rusland zich aan de Stille Oceaan een plaats had veroverd bracht dit na tuurlijk met zich mee, dat er een vloot in deze wateren moest worden gesta- tionneerd, een vloot, die in de havens van Japan of China moest overwinte ren, omdat Wladiwostok in de winter niet ijsvrij was. Dat feit had weer tweo gevolgen wat betreft de Russisch-Chi- nese onderhandelingen inzake Mand sjoerije: de Russen begeerden een han delshaven, die in alle jaargetijden te gebruiken was, Dalny (of Dairen) en 7,e wilden een ijsvrije marine-basis, Port Arthur, die met Siberie verbonden was door een onder Russisch toezicht HET 1- -.4- staande spoorweg. Deze voordelen ver kreeg Rusland ten slotte in 1898, maar verloor ze weer in 1905. Na de val van het Tsaristisch regime besloten de Bolsjewisten, de geheime verdragen op te zeggen. Deze daad, te zamen met de burgeroorlog en de in terventie der Geallieerden na de ramp zalige, afzonderlijke vrede van Brest- Litowsk in Maart 1918, zou de interna tionale positie van Rusland voor tien tallen van jaren totaal veranderen. De Bolsjewisten hadden hun handen vol met de zaken in eigen land en in de tussentijd veranderde in het Verre Oosten de situatie grondig. Het Japanse plan voor een Pan-Mongoolse staat (die de Mongolen van China en die van Rusland zou omvatten) liep op niets uit. De intrigues van Ataman Semenow en van diens agent, baron Ungern van Sternberg faalden omdat het Sowjet- leger, bijgestaan door radicale zowel als nationalistische Mongoolse elemen ten, de „Gekke Baron" versloeg, en het resultaat was het oprichten van de Mongoolse revolutionnaire Volksrege ring onder bescherming van de Rode troepen. Mongolië als bufferstaat vol deed aan drie Russische eisen: de ver dediging van Siberie tegen aanvallen van buitenaf (waarbij Mongolië zou kunnen worden gebruikt als basis door een sterk China of 'n andere mogend heid) was er één. Een tweede was het behoud van de Siberische integriteit van binnen uit. De Siberische Mongo len bezetten een gevaarlijk gebied rondom het Baikal-meer. Wanneer zij zich bij een Groot-Mongolie wilden voegen, dat niet onder Sowjet-contróle zou staan, dan zou de gemakkelijkste Russische weg naar de Stille Oceaan geblokkeerd zijn. Ten derde wilde Rus land Mongolië gebruiken als basis voor de Sowjet-propaganda voor het uitge breide achterland van het eigenlijke China. Ruslands politiek wordt geo grafisch bepaald. J-JET LAG voor de hand dat de Sowjet- unie, die aanvankelijk getracht had, zich buiten de tweede wereldoorlog te houden en in ieder geval een strijd op twee fronten te vermijden, in het Ver re Oosten werd gered door het besluit van Japan, geheel China en Zuid-Oost Azie te overheersen en door de aanval op Pearl Harbor, die de Amerikanen dwong, eveneens aan de oorlog deel te nemen. Toen de Duitse inval de Sow- jetunie mee in het conflict sleepte was zij vrij om zich op het Europese front ROBERT J. KERNER, de leider van het Slavisch Instituut van de Universiteit van Californie en een autoriteit op het gebied der Rus sische politieke geschiedenis, geeft hier een hoogst actuele beschou wing. Hij stelt namelijk in het licht, dat de huidige Russische po litiek in 't Verre Oosten 'n voort zetting is van de al-oude, door het Russische imperialisme sinds en kele eeuwen gevolgde koers, die eerder geografisch werd bepaald dan door politiek idealisme be- invloed. te concentreren en zelf het moment te kiezen, ook in het Verre Oosten aan de oorlogshandelingen mee te doen, waar door het later voor zichzelf gunstige voorwaarden in dit gebied kon opeisen. De terugkeer van Rusland naar het zuidelijk deel van het eiland Sachalin en het feit, dat de Koerillen eilanden volgens verdrag eveneens aan Rusland kwamep, was voor de Verenigde Sta ten bedenkelijker dan voor China. Door de Koerillen eilanden bezat de Sowj et- unie nu een prachtige verbinding met de zee tussen Wladiwostok en Petril- pawlowsk, Tezamen met de marineba sis Port Arthur vormde deze de grond slag voor de opkomst van de Sowjet- unie als marine-macht in het Verre Oosten. De manier waarop Rusland deze nieuwe gelegenheid zou uitbuiten zou natuurlijk de strategische situatie in het Noorden van de Stille Oceaan beïnvloeden. Uit het resumé van de politiek van het tsaristische en het communistische Rusland blijkt duidelijk, dat in het Verre Oosten de politiek van dit land, onverschillig welke regering er aan het hoofd staat, altijd door het streven be heerst zal worden, een uitgang naar de Stille Oceaan te waarborgen en omdat dit gebied vrij kwetsbaar is, de staat of staten, die deze strategisch zo belang rijke Iandstrook omringen, of de grote mogendheden, die zich met deze staten hebben verbonden, te verhinderen, hier op een of andere wijze in te grijpen. Het probleem van Rusland is en blijft hier, deze doeleinden te verwerkelijken en tegelijkertijd de nabuurstaten in staat te stellen onafhankelijk te blijven en vriendschappelijke relaties met Rus land te onderhouden. Ruslands politiek met betrekking tot China zou er op gericht moeten zijn, dit land als een internationaal probleem voor een internationale organisatie te beschouwen, zonder dat daarbij één grote natie het overwicht krijgt, en China's nationale onafhankelijkheid als einddoel wordt gesteld. Dit principe zou ook moeten gelden voor Japan, Korea en andere Aziatische landen. De overheersing van China. Japan en Ko rea door één grote mogenheid zal nooit door andere grote mogendheden worden geduld, zolang zij sterk en machtig zijn. Noch Sowjet-Rusland, noch de Verenigde Staten zouden een dergelijke politiek kunnen volgen zon der de wereldvrede in gevaar te bren gen. Op het Departement van Justitie heeft minister mr. J. H^fa.n(ij )iet gistermorgen de portefeuille van Justitie, welke hij >ee heengaan van minister mr. Th. R. J. Wijers, overgedragen aan A. A. M. Struycken, die Zaterdag door HM. de Kon^inJ^!Zn- rechts dijk als minister van Justitie beëdigd is. Links nir. V n minister StTuycken. (Van onze correspondent te Baden-Baden) nE WOESTIJNVORMING in de lage gebieden van de Boven-Rijn een moeilijk probleem van het Land -Ia den is door een bekendmaking van de Franse Hoge Commissie in Duitsland meer in de openbaarheid getreden. In deze bekendmaking wordt aangetoond, dat de woestijnvorming een gevolg is van de regulering van de Rijn en niets te maken heeft met de aanleg van het zij-kanaal van de rivier, het z.g. Grand canal d'Alsace. Allereerst moet men verschil ma ken tussen de „regulering van de Rijn" en de „correctie van de loop van de Rijn". Onder „regulering" verstaat men aan Duitse zijde de oprichting en ihet onderhoud van bepaalde kunst werken in het bed van de Rijn, die een voldoende diepte en een veilige vaargeul moeten verzekeren. Met de „correctie van de loop van de Rijn" wordt bedoeld de in 1814 begonnen verkorting van de bedding van de Rijn met ongeveer 100 km. Hierdoor werden talrijke zijtakken van de Rijn drooggelegd. Aan de ene kant won men daardoor vruchtbaar land en aan de andere kant gingen grote vrucht bare oppervlakten land door woestijn vorming verloren. Dit gebeurde vooral aan de Boven-Rijn. De sedert jaren geconstateerde en in de laatste tijd steeds meer toenemende woestijnvorming van grotere gebieden aan de Bovenrijn is een onmiddellijk tauratiewagens komen. In deze maga zijnen is het dan ook gedurende vrijwel de gehele dag een „va et vient" van haastig lopende en sjouwende employ's, die in de korte spanne tijds, waarin de treinstellen aan het station stil staan, deze opnieuw moeten bevoorraden. Er zijn meer dergelijke, zij het niet zulke grote, voorraadstations. Eindho ven bijvoorbeeld heeft zo'n kantoor. Wij noemen hier Einhoven, omdat dit kantoor behoort tot de interessantste van de Wagons Lits. Tien treinen per uur komen op dit station binnen en zij hebben vrijwel altijd iets nodig, hetzij een staaf ijs, hetzij pakjes sigaretten, soda of wel vruchtensap. Hetgeen uiter aard een grote snelheid in de bedie ning door het personeel vraagt, maar die dan ook wordt geleverd. Eindhoven is ook daarom de trots der Wagons Lits, omdat onder de buffetbri gades, die op dit punt zijn gestation- neerd, een onderlinge, sportieve riva liteit heerst. Twee oudere employè's, die reeds van vóór de oorlog in dienst zijn, Ook in Eindhoven kan worden „bijgetankt" (Van onze speciale verslaggever) Nu hebben wij dan wel iets verteld over het ontstaan en de werking van de buffetdiensten der Wagons Lits op onze binnenlandse spoorlijnen, maar de opmerkzame lezer zal hebben ont dekt, dat de afdeling Nederland circa 500 man personeel in dienst heeft, van wie er ongeveer 300 rijden. Rest dus tweehonderd man, een niet gering aan tal, dat onmiddellijk ook het belang van de andere diensten der Wagons Lits aan geeft. Want de kokkie in zijn treinkom- buis moet worden voorzien de kellner zal toch ergens zijn salaris moeten kun nen opnemen en zijn recettes afdragen die soms heel hoog kunnen zijn hetgeen alleen al de 125.000 kopjes kof fie bewijzen, die in April werden ver strekt. Dat afdragen is natuurlijk kan toorwerk en als zodanig weinig in teressant, maar de interne organisatie omvat heel wat meer. Zo wandel den we met onze begelei der, de heer Herzbach, naar de voor raadkamers, die de Wa gons Lits in de krochten van het Cen traal Station te Amster dam bezitten Grote voor raden voe dingsmidde len en dran ken staan hier opgesla gen. Opgesla genDc snelheid, waarmee al les steed: weer ver- ijnt, laat voorraadv; .mg weinig toe; de trei nen dienen steeds te worden voorzien van het be- voeren elke dag weer een verbeten nodigde, waarbij nog de speciale eisen strijd om met de grootste omzet thuis van inrichting voor de slaap- en res- te komen en nu er op het ogenblik een In de restauratie-afdeling van een van de nieuwe electri- sche, gestroomlijnde treinstellen staan keurige kellners gereed om de reizigers te laven. jongere is, die bijna hün omzet haalt, wordt de spanning nog groter. Het is iets anders dan voetbal, maar de com petitie duurt even lang en is niet min der spannend. Al staan bij de wedstrij den voor deze competitie geen dui zenden toeschouwers langs het lijntje hun aanmoedigingskreten te brullen. Tijdgebrek en wispelturige reizigers piNDHOVEN is een station voor door gaand verkeer; de emplocé's hebben daardoor geen gelegenheid de bestel lingen van de brigades aan de trein op te nemen. Bestellingen worden dan ook door de kellner reeds aan andere stations gedaan en het gevolg hiervan zijn lange telefonades, die de bevoor rading mogelijk moeten maken. De ruimte in de treinen is niet zo groot, dat aan onbeperkte opslag van dran ken en voedsel te denken is. Bovendien zijn reizigers onberekenbaar in hun verlangens en het kan de kokkie over komen, dat hij veel bier in zijn ijskast stopt en prompt alleen maar limonade behoeft af te leveren. Neen, uitrekenen wat de wensen zullen zijn, is iets onmo gelijks en de speculant komt in dezen vrijwel altijd bedrogen uit. Toch zijn er wel enige exacte con clusies te trekken uit de belevenissen van de treinbrigades. Er zijn lijnen, die altijd „goed" zijn, wat zeggen wil, dat op deze lijnen altijd behoorlijk wordt omgezet. Er zijn ook lijnen, die altijd slecht zijn! Nijmegen-Vlissingen, waar van de Wagons Lits zich nota bene heel wat hadden voorgesteld, is een derge lijke slechte lijn. Hoe dit komt, is zeer moeilijk na te gaan. De vacantiereizi- ger heeft vaak angst de restauratiewa gens in te gaan. Is het vrees voor mo gelijk hoge prijzen, die zullen worden bedongen? Men zou het zeggen, maar in dat geval vergist de vacantieganger zich schromelijk, want de prijzen lig gen over het algemeen beneden die van de stationsrestauraties. De meeste verbruikers komen dan ook uit de zakenwereld. Handelsreizi gers en andere zakenlui, voor wie tijd geld is, zijn doorgaans te vinden in de restauratiewagens en zij zijn het ver moedelijke ook, die bepalen of zekere lijnen „goed" danwel „slecht" zijn Waardoor men indirect een zeer inte ressant beeld kap krijgen van het binnenlandse handelsverkeer. Zoals het ook interessant is uit de ervaringen van de Wagons Lits te putten, dat de behoefte aan vloeistof zich gedurende de oorlog heeft gewijzigd. De behoefte aan en het gebruik van koffie zijn ontzag lijk gestegen sinds de oorlog, evenals die van kleine lunches; omgekeerd evenredig hieraan is het verbruik van zware diners en bier, althans in de buf fetten, afgenomen. Een wel merkwaar dige omschakeling. gevolg van het dalen van de grond waterstand in de lage gebieden van de Boven-Rijn, hetgeen weer in direct verband staat met het dalen van het waterpeil van de Rijn. Sedert 1860 wordt deze voortdurende daling ^an het peil bemerkt. Op verscheidene plaatsen is het in de laatste 80 jaren 6 tot 7 meter lager geworden. Aan sluitend hierop verandert de grond' waterstand in een erosie-gebied. Het ontbreken van water maakt van een vruchtbaar land een woestijn. Zonder ophouden verplaatst de woestijnvor ming zich van de oever van de Rijn uit naar het Oosten en het Westen. Ongeveer 15.000 hectaren land op de in Baden geiegen zijde van het voor naamste erosie-gebied, tonen alle >e kenen van woestijnvorming. Deze ont wikkeling laat zich ten sterkste voelca bij de bossen, die tot de waardevolste van Europa behoren. Tussen Bazel en Freiburg zijn 3500 hectaren bosgrond er gaan uitzien als de Zuid-Ameri kaanse Savanna's. Edele houtsoorten zijn volkomen verdwenen; daarvoor in de plaats zijn waardeloze struiken ge komen. Dezelfde nadelen ondervinden de landbouw, de wijnbouw, de fruit teelt en de visvangst. In de Elzas is de toestand precies hetzelfde. Kortzichtigheid j^E RIJN-EROSIE is een gevolg van de correctie van de loop van de Rijn, die in de eerste plaats bedoeld was als maatregel tegen overstromin gen, waarmede de gebieden langs de Rijn vóór de correctie voortdurend werden bedreigd. Het opvoeren van de val van het water, d.w.z. de be spoediging van de stroming met on geveer 30 procent, welke bereikt werd door de correctie van de loop van de rivier, wordt als de eigenlijke oorzaak van de diepte-erosie van de Rijn be schouwd. Men had weliswaar de woes tijnvorming in de gebieden van de Boven-Rijn als een gevolg van de diep te-erosie naar verhouding vrij spoedig bemerkt, de plannen tot beveiliging van de spiegel van de Rijn en de be- vloeiiing werden echter niet verwe zenlijkt, ten eerste omdat de mensen, die verantwoordelijk waren, aan het begin van deze eeuw van mening wa ren, dat zij het opheffen van de zich langzaam ontwikkelende wantoestand aan hun nazaten konden overlaten en in de tweede plaats omdat de nood toestand in de jaren na de eerste we reldoorlog en later de belangstelling van de nationaal-socialistische regering voor de handhaving van de voor haar plannen (de Westwall) gunstige toe stand, ieder initiatief om deze ontwik keling tegen te houden voor 40 jaren materieel onmogelijk maakten of voo> tijdig verlamden. De aanleg van het Franse zijkanaal van de Rijn verplaatst het probleem van de woestijnvorming in de gebie den van de Boven-Rijn van het tech nische naar het politieke terrein, om dat het slechts door een overeenkomst tussen Frankrijk en Duitsland moge lijk zal zijn, na de verplaatsing" v- de bedding van de Rijn naar Frnn- territoriaal gebied effectvolle maatre gelen tegen de woestijnvorming op Duits grondgebied te nemen en op lange termijn te verwezenlijken. Volgens Duitse berekeningen naast andere nadelige ontwikkelingen ook een nog sterkere daling van He grondwaterstand met ca. 2 meter en daarmede een voortgaan van de woes tijnvorming te verwachten, omdat d-> aanleg van bevloeiingskanalen S. gezien van de politieke aspecten van van Baden t r. °U het «r°ndgebied van Baden technisch bijna onmogeii»; van van Aangezien Frankrijk op grond Versae ill3e5s8totndhet V,redesverdrag van versa mies tot de aanleg van hetziika naai van de Rijn gerechtigd is kan een gunstige regeling voor Duitsland Fr k* "udr onderhandelingen met Frankrijk bereikt worden. (Nadruk verboden) STUK KIES VAN MAMMOUTH GEVONDEN Arbeiders die hun wergza verrichtten bij de Solse berg omgeving van Garderen, hebben stok van een kies gevonden bleek te hebben toebehoord aat mammouth. Een oudheidkundige de vondst ongeveer 5000 jaar Hij vermoedde dat de mammouth ÏRf rSU:t.,Scandin^ie en nier in de ijstijd gekomen was zulk" een'k eveneens een een kies gevonden. werkzaamhede in :n de een welke i een acht- oud. af- dat hij Voor van stuk NEEM NIET DIRECT MET 1)E Zeker, wanneer een spel eennZa gespeeld is, kan men altijd gemakk, lijk nagaan waardoor het contract Be maakt kon worden, hetzij door geluk' hetzij door foutief tegenspel. Er zij' veel bridgers die aan het zogenaamd, na-kaarten" een grondige hekel heb ben en er beslist niet voor te vimjJ zijn een gespeeld spel nog eens na gaan. Wanneer een en ander niet gekrakeel ontaardt ben ik er beslis» voorstander van. Men leert nu <,en keer van gemaakte fouten. Vandaar ook dat ik deze zo graag signalen Gelukkig overigens, dat niemand m;j onmiddellijk op de vingers kan tik ken, wanneer hij (zij) het niet met me eens is: misschien ben ik er daar. om wel zo'n gloeiend voorstander van te wijzen op bepaalde bied- en speej. fouten. Het spel van vandaag? Ditmaal eens een „kluifje", waarbij ik alleen eerjj de kaartverdeling geef. U mag als gebruikelijk uw eindbod bepa. len. Daarna zeg ik er het mijne wej VB". Sch. H. 8 Ha. A, 9. 6, 4 Ru. H, V, 9, 8, 4 KI. A, N Sch. 10, 7, 4 Sch. 9, 6, 5, 3 Ha. B. 10, 8, 7, 5 W O Ha. Ru. A, 7, 6, 5 Ru. B, 10, 3 KI. 2 Z KI. V,B, 10,7,6,5 Sch. A, V, B, 2 Ha. H, V, 3, 2 N. is gever, Ru. 2 niemand KI. H, 8, 4, 3 kwetsbaar. Mag ik eerst even het biedverloop uit de praktijk laten volgen? Hier is het: N: 1 Ru; O: pas; Z: 2 S.A. W: pas. N: 4 KI; O. pas; Z: 4 Ha; W: dubbel. N: 4 S.A.; O. pas; Z: 5 Sch; W: pas. N: 6 Ru; O: pas; Z: 6 S.A. W: dublsel. Inderdaad: ik geloof wel te mogen zeggen, dat N—Z het eindbod logisch hebben opgebouwd. Dat N. met 4 KL de azen en met 4 S.A. de heren vroeg, was na de 2 S.A. van Z. alles zins te billijken. En dat Z. (met Ru. 2 in hand) 6 Ru. met 6 S.A. overnam, eveneens. Het dubbelen van W. op één vaste trick is te wijten aan een door niets gerechtvaardigd optimis me dat ook O. voor een slag zal zor gen! En nu de speelwijze: W. opende de strijd met Ha. B, zodat Z. met Ha, Heer aan slag kwam. Daar O. geen Ha. bekende, wist Z. dat Ha. 10 bij W. zat en hij kon dus zijn slagen gaan tellen: 4 Ha., 4 Sch., twee KI. De Ru. moeten dus de ontbrekende twee sla gen opleveren. Daar W. doubleerde moest bij hem dus Ru. Aas zitten, Daar Z. slecht een keer Ru. kon voor spelen, moet hij dus één down gaan (minstens), wanneer W. de Aas vast houdt. Z. besloot nueerst Ru. te spelen en ik kan voor zijn redenering voelen. Speelt W. meteen de Aas, dan is het contract gemaakt. Valt de aas niet, dan maakt Z. in ieder geval elf slagen! Bovendien aldus dacht Z.- zal bij onmiddellijk spelen van Ru. W. in geen geval aannemen, dat ik maar een kaart in die kleur bezit. Zie: deze speculatie lukte. W. nam meteen Ru. Aas. waarna Z. gewon nen spel had. Zó maakte deze Z. (la chend) een gedubbeld 6 S.A.-contiact, terwijl hij zeker één down had moe ten gaan. Gevaarlijke tegenspoed bij de operatie. „De secretaris-generaal is niet van plan zijn vredespogingen, zoals neer gelegd in zijn 20-jarenprogram voor net veroveren van de vrede door de V. N., op te geven", aldus zei oen woordvoerder van het secretariaat van de V, N. tegenover de pers. i,Integendeel, na het herstel van de vrede in Korea door de V. N., zal de taak van de V. N. als wcreldorganisa- tie voor verzoening en bemiddeling zwaarder zijn dan ooit tevoren". De Australische Raad van Vak verenigingen heeft het bestuur van de vakvereniging van zeelieden veroor deeld wegens haar „besmetverklaring van schepen, die oorlogsmateriaal naar Korea vervoeren. De eerste vergadering van de Permanente bestuurscommissie van de Organisatie van het Noordatlantiscne Verdrag zal op 18 Juli te Londen wer ken. De eerste twintig Volkswagens zijn in New York aangekomen. Men hoopt er eerlang duizend per maand kunnen afzetten De Sowjet-autoriteiten controle ren sedert Zaterdag weer dc postwa gens tussen Berlijn en West-DU'ts' land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4