Amerika gaat onze klompen
importeren
CULTUREEL NIEUWS
JUITERIJES
OPRUIMING
Maar.....
KWALITEITSSCHGENEN
1
Ab Homburg, één van de 59 dapperen
Van de Wadden tot hei IJ"
Een oud Nederlandshandwerk
Machinale productie nu overwegend
Marktonderzoek in
Scandinavië
Scheepvaartberichten
Tweemaal Engelandvaarder, parachutist,
geheim agent en jachtvlieger
Anna Paulowna
Vervolg Stadsnieuws
Ds. v. d. Poei plotseling
overleden
Ceslaagd
Urk
Contactavond van de
Youth for Christ
VAN MARSDIEP TOT IJ
Texel
Burgerlijke Stand
Breezand
KINDERWAGEN-PALEIS
KINDERWAGEN
voor slechts f4650
SINGEL 127-Den Helder
Te koop aangeboden
Te huur aangeboden Youyou blijkt trou-
Personeel
Te huur gevraagd
Diversen
HET
GAZELLEHUIS
H. v. d. POLL
UW OMZET VE
(Van onze speciale verslaggever)
Wanneer men een willekeurige Ame
rikaan zou vragen een beschrijving te
geven van een Nederlander, tien tegen
een, dat hij begint over een man in een
ruime kiel en wijde broek en met een
paar klompen aan de voeten. Natuur
lijk met een paar klompen aan, want
menen niet zeer velen in het moderne
werelddeel aan de overkant van de
Oceaan, dat alle Nederlanders op
klompen lopen?
Als de Yankee's een bezoek aan ons
kleine polderlandje brengen, ervaren
zij wel anders. Maar waarom zouden
wij hen niet in die waan laten; waarom
hun het geloof aan een door dijken te
gen de zee beschermde streek, waarin
de huizen onder de waterspiegel ge
bouwd zijn, ontnemen? Waarom zouden
wij de romantiek van de molens, de
tulpen en de klompen verstoren? Het
buitenissige trekt; het ongewone lokt
de vreemdelingen hier naar toe. Als zij
eenmaal in Nederland zijn, dan ont
dekken zij, dat wij op het gebied van
de industriële en agrarische techniek,
op cultureel terrein en in vele andere
opzichten een hoge trap van ontwik
keling bereikt hebben en een woordje
kunnen meespreken in de wereld. Er
zit romantiek in de klompen, in de
wooden shoes.... voor de buitenlan
ders. Voor de Nederlanders vertegen
woordigen zij een brok grimmige wer
kelijkheid. Want de klompenmakerij
is een industrie, waarin stevig moet
worden aangepakt, waarin velen alleen
door hard werken een boterham kun
nen verdienen.
Eeuwen-oud handwerk
UET klompenmaken is een eeuwen-
oud handwerk, generaties lang van
vader op zoon overgegaan. In de loop
der jaren zijn echter verscheidene
handwerkbedrijfjes gemechaniseerd,
zodat men zich ook in deze bedrijfstak
aan de voortschrijdende techniek heeft
aangepast. Doch in talrijke stille dorp
jes in het uitgestrekte vlakke land, of
gelegen aan de rand van ruisende loof-
en dennenbossen vindt men nog de
handwerkbedrijfjes, waar de klompen-
makersbaas alleen of met een of meer
knechts over zijn blok gebogen staat,
„met zijn gat naar het licht", om dit
licht te laten schijnen in de holte van
de met spieën vastgezette klomp in
wording, die hij met zijn scherpe bei
tel steeds verder uitboort. Het ruikt in
deze klompenmakerijtjes, waar het vol
met spaanders ligt, heerlijk naar vers
hout. Het is er landelijk en intiem; het
is een voor een buitenstaander interes
sant bedrijf, waarin men de verschil
lende phasen in de groei van „de
klomp" goed kan volgen. De klompen
maker-handwerker kan per slot van
rekening evenwel binnen de normale
acht-en-veertigurige werkweek slechts
een bepaald aantal paren klompen ma
ken. Wil hij er per week meer ver
vaardigen, dan zal hij óf zelf langer
moeten gaan werken, óf er één of meer
knechts moeten bijnemen,* ófwel een
klompencopieer- en boormachine moe
ten aanschaffen.-
Hij voelt zelf wel, dat hij de klok
niet achteruit moet zetten en dat hij
het niet moeilijk moet maken als het
gemakkelijk kan. Het gaat uiteindelijk
om de belegging van zijn boterham....
De meeste handwerkers, die thans
nog klompen vervaardigen, hebben er
een nevenbedrijfje of een betrekking
bij, of maken slechts klompen in een
bepaalde tijd van het jaar. In de lente,
Alcinous, 16-7 van Semarang naar A'dam
Boschfontein, 18-7 van Port Elizabeth naar
Kaapstad Geram, R'dam—Calcutta, pass.
20-7 Perim Danae, A'dam—Italië, ^0-7 te
It'dam - Heelsum, 21-7 van R'dam naar New
Oileans Hercules, A'dam—Levant, 20-7 te
R'dam - Indrapoera, Djakarta-R'dam, pass.
20-7 Elba Cape (Rode Zee) - Jaarstroom,
A'dam—W.-Afrika, 16-7 te Lagos - Lissekerk,
A'dam—Perzische Golf. 21-7 van Dubai
Lombok, 18-7 van Singapore naar Los Angeles
Loosdrecht, R'dam—Calcutta, pass. 20-7
Gibraltar - Macoma (t), 19-7 van Sydney naar
Miri Mentor', A'dam-Zwarte Zee, 20-7 te
R'dam - Modjokerto, 20-7 van R'damte bu-
rabaja - Ranchi (met emigranten), Ti bury-
Australie, van Colombo naar Frcmantle
Saparoea, 16-7 van Accra te Lagos Vivita,
R'dam—Sydney, 20-7 te Genua Willem Ruys,
R'dam—Djakart'a, 21-7 van Port Said.
Alnati, Buenos Aires—R'dam, 20-7 van San
tos naar Rio de Janeiro Alphacca, 20-7 van
Montevideo naar Santos Arendskerk, biis-
bane—R'dam, 21-7 te Aden - Helena, 20-7
van Maracaibo naar Laquinilas Hera 2U-/
van Laguaria naar Puerto Cabello Lisse
kerk, A'dam—Basrah, 21-7 van Dubai naar
Bahrein - Midas 20-7 van Piraeus
Vathy - Papendrecht, 21-7 van Isle of Gram
*e Punta Cardon - Prins Alexander, R dam-
Montreal, 21-7 te Quebec - Prins Johan Wil
lem Friso, R'dam—Montreal, pass. 21-7 Dover
7 Prins Willem IV, R'dam-Montreal pass.
20-7 Belle Isle - Prins Willem V, 21-7 van
Montreal te Toronto - Samarinda, Singapore-
Seattle, 21-7 te Los Angeles - Sehie, 20-7 van
L'imana naar Pampatar - Slamat, Diakarta
New York, 21-7 van Djibouti naar Port Said
- Stad Arnhem, Sfax-Gibraltar, pass. 21)-/
Alglers Suraatra, A'dam—Java, 21-7 vn
Suez naar Djeddah - Trompenberg, 20-7 van
Mobile te Savanna - Volendam, 21-/ van
Halifax naar New York - Willemstad, 20-7
van Barranquilia naar Aruba.
Alcinous, 16-7 van Semarang naar Makas-
s" - Bloemfontein, 21-7 van East Londen
»aar Durban - Gaastcrkerk, 21-7 van Adam
'e Teneriffo - Grootekerk, A'dam-Belra, 20-7
te Loronzo Marquez - Lekkerkerk Calculla-
5 dam, 19.7 te Cocliin - Rijnland, A dam-
Ouenos Aires, 20-7 te Rio Grande - »apa-
roea, 23-7 van Lagos naar Port Gentil cs
'and, 20-7 van Praybentos te Montevideo -
Wieldrecht (t), 20-7 van Durban naar Abadnn
Woensdrccht 21-7 van R'dam te Ras ta-
nura.
de zomer en de herfst zijn zij bijvoor-
beeld kleine landbouwer en in de win-
ter klompenmaker. Verreweg de meeste
van de paren klompen, die Nederland
tegenwoordig jaarlijks fabriceert, wor
den met behulp van machines gemaakt.
Poëzie en proza
JN schone gedichten wordt het voor
gesteld, alsof elke Nederlandse jon
gen en elk Nederlands meisje witge
schuurde klompen draagt; de werke
lijkheid is anders. Het zijn uiteraard
slechts bepaalde groepen van onze be
volking, die op klompen lopen. Bij de
nationale dracht van de Volendammers
staan zij decoratief; voor de landarbei
ders op het veld, voor de werkers in
de zuivelfabrieken en voor talrijke an
deren behoren zij tot hun uitrusting
en zijn zij onmisbaar. Zij houden im
mers hun voeten warm en droog en
voldoen beter dan schoenen of laarzen.
Waarom zouden klompen dus een mo
nopolie voor de Nederlanders moeten
zijn, vraagt de Nederlandse klompen
industrie zich af. Overal in de wereld,
waar men moet werken onder soortge
lijke omstandigheden als in ons kleine
vochtige landje, kunnen klompen zeer
nuttige diensten bewijzen: op het land,
in de zuivelfabrieken, in koelhuizen,
papiermolens, wasserijen, levensmidde-
len-, glas- en metaal- en andere fabrie
ken. Tot nu toe namen toeristen, die
ons land bezochten bij de terugkeer
naar hun „home" Nederlandse klompen
mee als een „souvenir from Holland"
Deze zogenaamde indirecte export heeft
een hoge vlucht genomen. Importeert
ze ook als dagelijkse gebruiksvoorwer
pen, zegt de Nederlandse klompenin
dustrie, die thans reclame in het bui
tenland maakt voor haar product, tot
hen van wie zij hoopt, dat zij binnen
kort afnemers zullen worden. De Ne
derlandse klompenindustrie heeft een
stand gehad op de „Holland Fair" in
Philadelphia. Een klompenmaker en 'n
decoratrice hebben de Amerikanen la
ten zien, hoe klompen met de hand ver
vaardigd en beschilderd worden en op
deze wijze zeer veel propaganda ge
maakt voor de „wooden shoes". Welis
waar is zo een enigzins scheve voor
stelling gewekt over de manier, waar
op in ons land de klompen vervaardigd
worden (men heeft er het oud-Neder
landse handwerk laten zien, daar het
onmogelijk was de benodigde machines
op te stellen in de expositie- en ver
koopruimte bij Gimbel) doch meegeno
men folders hebben de bezoekers dui
delijk gemaakt, hoe in het algemeen in
Nederland de klompen gefabriceerd
worden.
Succes in Amerika
[N elk geval is deze propaganda niet
zonder succes gebleven. De Yankee's
die de tentoonstelling bezochten, heb
ben geleerd, dat klompen een nuttige
voetbedekking zijn. Men kocht klom
pen, probeerde ze en ontdekte, dat zij
beter bestand zijn tegen vocht en alle
mogelijke weersgesteldheden dan de in
Amerika gebruikelijke klompschoenen,
die gedeeltelijk uit leer bestaan.
De „Holland Fair" heeft mede de weg
gebaand voor een export van Neder
landse klompen. Er zijn verschillende
contacten gelegd en het laat zich aan
zien, dat hieruit wel afzetmogelijkhe
den zullen voortvloeien. De klompen
industrie ziet nieuwe perspectieven en
is onmiddellijk aan het werk getogen
om de exportmogelijkheden te onder
kennen. Er zijn thans martkonderzoe-
kingen gaande in de Scandinavische
landen, in Ierland, in Canada en in an
dere gebieden, waarvan men veronder
stelt, dat zij de Nederlandse klompen
zullen kunnen gebruiken. Thans tekent
een begin van export zich af naar de
Verenigde Staten van Amerika, Cana-
de, de Nederlandse Antillen, Zwitser
land, West-Duitsland, Belgie en Luxem
burg. Als het tot een enigszins bete
kenende afzet in het buitenland komt,
dan wil dit zeggen, dat een nieuwe
deviezenbron is aangeboord, dat een
oude Nederlandse tak van voortbren
ging voor geruime tijd van werk voor
zien blijft en dat voor talrijke fabri
kanten een mogelijkheid tot vermeer
dering van hun inkomsten aanwezig is.
De Nederlandse klompenindustrie, die
slechts enkele grote bedrijven kent,
doch in hoofdzaak bestaat uit geme
chaniseerde ondernemingen met ten
hoogste twaalf tot veertien man per
soneel, gaat met zijn tijd mee.
Moge de inspanning, die deze indu
strie aan de dag legt om te exporte
ren, met succes bekroond worden. Dan
zullen in de Gelderse Achterhoek, in
het Enterse, in Clinge, in Best, Schijn-
del, St. Oedenrode en Liempde de klom
penmachines blijven snorren bij het
ver- en bewerken van peppel, wilg en
iep.
Bovenaan de lijst van de 59 dapperen, Engelandvaarders, geheime agenten,
parachutisten, genoemd in het laatste verslag van de Parlementaire Enquête
commissie, vinden wij de naam van Ab Homburg, wiens naam in IJmuiden voort
leeft in de straat, die zijn naam draagt. Ab Homburg was één van de velen, die
niet tevreden waren met illegaal werk in Nederland, maar die naar Engeland
uitweken om actiever werk te vinden. Zijn levensgeschiedenis is kort, maar ge
tuigt van groot doorzettingsvermogen en trouw aan het vaderland. Tweemaal
Engelandvaarder, parachutist, geheim agent en jachtvlieger, tot aan zijn tragische
dood, een maand vóór de bevrijding.
De 22-jarige vaandrig van het korps
Motordienst A A. Homburg, zette op
10 Mei 1940 definitief een streep onder
zijn eerste levensperiode, vol verwach
tingen en beloften voor de toekomst,
aldus „De vliegende Hollander". De
komst van de Duitse bruten verhardde
hem. Hij haatte de overweldigers en
wilde doorvechten na de wapenstil
stand. Hij kon geen rust vinden en
vormde een illegale groep in de tijd,
dat hij als chef van de technischs
dienst van de Luchtbeschermingsdienst
in Velsen een verantwoordelijke post
bekleedde. „De Knokploeg" heette de
organisatie, die bestond uit een aantal
jongens boven 16 jaar, die zich oefen
den om in staat te zijn de geallieerden
te helpen de Duitse weerstand te bre
ken als de tijd was aangebroken. Hom
burg kon echter in dit werk geen be
vrediging vinden. Hij beraamde plan
nen naar Engeland over te steken. Hij
kwam in contact met C. Sporre van
de Hoogovens, die aan een boot wist te
komen. Zij kochten een aanhangmotor
op de Jaarbeurs, wikten en wogen,
maakten plannen en besloten ten slotte
22 Maart 1941 te vertrekken, samen
met Willem de Waard. Het was een
moeilijke tocht. Duitse wachtposten op
de IJmuider pier en een kruisende
Duitse Schnellboot merkten hen ge
lukkig niet op en zo voeren zij de vrij
heid tegemoet. Een Engelse destroyer
pikte hen op en bracht hen naar Londen,
Daar kwam Ab Homburg bij de inlich
tingendienst. Hij werd bestemd voor 't
uitvoeren van bijzondere opdrachten in
Nederland en doorliep een harde leer
school. De zesde September 1941 keer
de hij in Nederland terug. Boven Bra
bant werd hij gedropt en daar begon
zijn grote taak. Hij reisde het gehele
land door, legde contacten, verzamelde
inlichtingen, informeerde naar allerlei
toestanden. VERRAAD
De schaduw van het verraad over
viel echter ook hem. De SD rekende
hem in, sloot hem op in de Wetering
schans. Toen de verhoren, eindeloze
verhoren, dagen en nachten lang. Ab
Homburg echter sloeg niet door, zweeg
en de Duitsers, razend geworden, ver
oordeelden hem ter dood. Hombure
werd overgebracht naar Scheveningen.
waar hij het einde moest afwach.cn,
Maar toen de Duitse wakers de iaa
vóór de executie zijn cel betraden, was
de vogel gevlogen. Ab Hombtirg was
door de luchtkoker ontsnapt
Voor Homburg begon die dag, 26 Oc-
tober 1941, het leven van een mens. op
wiens hoofd een prijs was gesteld H.j
stelde zich in verbinding met zijn >P-
drachtgevers, die beloofden hem met
een boot te halen. De Duitsers echter
verscherpten de wachten en op de dag
waarop de poging zou worden „e
waagd, zag Homburg zich door
sers omsingeld. Hij wist via een kerk
hof te ontsnappen en verborg zich aan
boord van de stoomtrawler „Beatrice"
van schipper Grootveld uit IJmuiden.
samen met J. C. Buizen en J. de Haas.
Zij werden niet ontdekt en toen de
boot een flink stuk buitengaats was,
kwamen zij voor de dag en eisten van
de schipper, dat hij hen naar Engeland
zou overbrengen. De schipper stemde
toe en zo kwam Ab Homburg voor de
tweede maal in één jaar tijds als En
gelandvaarder op Britse bodem aan.
JACHTVLIEGER
Zijn verdere geschiedenis is nauw
verbonden aan die van de luchtvaart.
Hij behaalde zijn brevet als vlieger en
werd ingedeeld bij de RAF, het Ne
derlandse jacht-squadron 322. Hij deed
prachtig en veel werk, was een goed
kameraad en uitstekend vlieger. Maan
den en jaren verstreken, Homburg
kreeg zijn tweede vaderland lief,
trouwde er, maar kon Nederland toch
nooit vergeten. Het squadron kwam in
de laatste oorlogsmaanden naar het
Zuiden, het einde was in zicht. Hom
burg echter zou de glorieuze bevrijding
nooit beleven. Op één van de laatste
vluchten vond hij de dood. Dat was
op 1 April 1945, toen de squadrons op
dracht kregen de bezetters ten Noor
den van Zutphen te beschieten en te
bombarderen, zo hard ze konden. De
bewolking was laag en de vliegtuigen
waren gedwongen laag in te komen,
zo laag zelfs, dat ze desnoods met ste
nen begooid zouden kunnen worden.
De Duitsers hadden daar alle „flaK"
naar toe gedirigeerd; zo werd het er
een hel voor de vliegers. Er werd veel
bij de moffen stukgeschoten, maar dit
woog niet op tegen de verliezen van
de geallieerden. Het Nederlandse squa
dron deed slechts vier vluchten, doch
verloor vier vliegers. En één van hen
was Ab Homburg
Donderdagavond is te Andijk plot
seling op 67-jarige leeftijd overleden
ds. v. d. Poel, die van 19281940 hier
ter stede Ned. Hervormd predikant is
geweest.
Bij de te Amsterdam en te Haarlem
gehouden examens slaagden voor het
practijkdiploma machineschrijven mej.
G. J. Vlaming en de heer J. Moolenaar,
leerlingen van mej. D. M. de Vroome.
Van Hogendorpstraat 24
VISSERIJ BERICHT
URK, 21 Juli. Dor 120 vaartuigen
werd aangevoerd: 15007 pond kuilpa-
ling 0.730.82, 2056 pond lijnaal U.90
1.46, 80 pond snoekbaars 0.42, 148 pond
rode baars 0.56, alles per pond en 370
bakken nest 2.22 per bak.
In aansluiting aan de grote tent-
Rallye organiseert de Youth for Christ-
beweging Dinsdag in het CJMV-gebouw
aan de Spoorstraat een contactavond,
waarop alle Helderse jongeren welkom
zijn.
Tijdens deze bijeenkomst zal het doel
van de „Youth for Christ" nog eens
nader worden uiteengezet.
B. en W. van Hoorn hebben de ge
meenteraad voorgesteld, het aantal
vergunningen in te krimpen van 33 tot
25. Te Grootebroek heeft het doch
tertje van burgemeester Cramwinkel
de eerste steen gelegd voor een nieuw
politiebureau. De Onderlinge Brand
verzekering „De Hoop" te Andijk heeft
de deelhebbers over 1949 een restitutie
van 20 pet. op de premie verleend. Een
niet alledaags meevallertje derhalve.
De gemeente Hoorn zal voor f 2500 een
17e eeuws schilderij, voorstellende de
voormalige Oosterpoort aldaar, aan
kopen. Ten einde de laatste gelden
bijeen te krijgen voor het nieuwe
klokkenspel, zal te Hoorn een z.g. ca
rillon-estafette worden gehouden,
waarvoor verschillende vacantie-reizen
als prijzen zijn uitgeloofd. Te Bo-
venkarspel is onder zeer grote be
langstelling de eerste veiling van
bloembollen gehouden. De prijzen wa
ren zéér hoog.
De staking bij de montagebouw in
de Meidoornbuurt te Zaandam wordt
Maandag opgeheven. De voorzitter
van de CPN-raadsfractie te Zaandijk
de heer K. Kaat, heeft als lid der CPN
bedankt. Hij blijft echter raadslid.
In de raadsvergadering van Zaandijk
staakten de stemmen over het voorstel
tot aankoop van de molen „De Zoeker"
De luiklok, die de Gereformeerde
kerk te Alkmaar kreeg aangeboden
ter gelegenheid van het honderdjarig
bestaan, is thans geplaatst. Te
Oudorp is het driejarige zoontje van
de familie Poelsma te water geraakt
in een sloot achter de woning en jam
merlijk verdronken. In het Noord
hollands kanaal te West-Graftdijk is
een paling gevangen, welke een lengte
had van 72 cm. en een gewicht van 670
gram. B. en W. van Bergen stellen
de gemeenteraad voor uitbreiding te
geven aan het aantal drankwet-ver
gunningen, zulks in verband met het
zich nog steeds uitbreidende vreemde
lingenverkeer. O De Alkmaarse kaas
markt verheugde zich gisteren in het
bezoek van tienduizenden vreemde
lingen.
II
Op de tentoonstelling „Van de Wadden tot het IJ" te Alkmaar verwekken
de dagelijkse opvoeringen van het Kaasmarktspel daverende vrolijkheid.
P)AAR DE BEHUIZING VAN de Ne
derlandse Opera te Amsterdam te
wensen overlaat, wordt in de hoofdstad
reeds lang de noodzaak gevoeld van
een geschikt operagebouw. Enige jaren
geleden heeft de Stichting „Operage
bouw Amsterdam" reeds bij het ge
meentebestuur een plan ingediend, dat
bij dit college in ernstige studie is.
Nog onlangs heeft een der hoofdinge
nieurs van publieke werken in Parijs
de eisen, die aan een operagebouw
moeten worden gesteld, bestudeerd.
Een door de minister van O., K. en W
ingestelde commissie heeft dezer dagen
een vertrouwelijk rapport uitgebracht
waarin o.a. de mogelijkheid van over
plaatsing van de opera naar Den Haag
een punt van overweging uitmaakt.
Toch blijft de burgemeester van Am
sterdam optimistisch over het behoud
van de Opera voor zijn stad. Amster
dam subsidieert dit gezelschap jaar
lijks met een bedrag van bijna een
half millioen.
Binnenkort zal in Tilburg een aan
vang worden gemaakt met de bouw
van een schouwburgcomplex.
TOT 6 AUGUSTUS wordt ln het
Schielandshuis te Rotterdam een
tentoonstelling gehouden door de leden
van de Rotterdamse Kunstenaars So
ciëteit. In het Curagao's Museum te
Willemstad zal een expositie te zien
zijn van werken van Rotterdamse
schilders en grafici.
Dezer dagen zal in het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam een tentoonstelling
van moderne en modernste typogra-
phie worden g\ houden onder de titel
„Verzameling Nijkerk". Er zijn viji
zalen ingericht. De eerste zaal is ge
wijd aan het kinderboek: Franse, Zwit
serse en Tsjechische boeken zijn hier
in de vitrines verzameld. De derde
zaal is gewijd aan het geïllustreerde
boek. Voorts ziet men op de tentoon
stelling gelegenheidsgraphiek, affiches
en reclame. Deze expositie zal tot be
gin September te bezichtigen zijn.
Er zijn plannen uitgewerkt tot
stichting van een Algemeen Zeeuws
Tijdschrift, dat om de twee maanden
zal verschijnen en populaire en weten
schappelijk verantwoorde bijdragen
over Zeeland (historie, folklore, kunst
en letteren) zal brengen.
Er zijn fusiebesprekingen gehouden
tussen het Rotterdams Philharmonisch
Orkest en het Residentie-Orkest. Vlan
verschillende zijden wordt tegen deze
plannen geageerd. Het bestuur van de
Kon. Ned. Toonkunstenaars Vereni
ging heeft bij het gemeentebestuur van
Rotterdam aangedrongen alles in het
werk te stellen voor deze stad een
eigen orkest te behouden. Ook heeft
men van andere zijde gewezen op het
niet denkbeeldige gevaar, dat vak
musici door deze plannen werkloos
zouden worden.
Geboren: Karei J., z. van J. Bakker en
M. A. Bakker. Gerbrand, z. van S. Drot
en M. Postma. Pieter T. J., z. van C. H. F.
Duin en C. D. van Kampen.
Ondertrouwd: Hendrik J. C. Buis en
Elisabeth de Smit.
Getrouwd: Pieter Kikkert en Souwtje
Lap. Pieter Timmer en Hettij N. Roeper.
GEVONDEN VOORWERPEN
Sigarettenaansteker, bruine portefeuille, gum
mi-laars, kindertasje, beige damesjasje, bruine
portemonnaie, badhanddoek, speelgoed-beer en
muntbiljet.
PERSONALIA.
De heer Th. P. Weijers, alhier, is gis
teren te Haarlem geslaagd voor ge
deelte B van het examen hoofdakte.
Reparatie-afdeling
Noorderbeekstraat 240,
Den Haag, Tel. 320598
b.g.g. 321354 K 1700
Een nieuwe
terug
Depót en Inlichtingen
Ook na 18 uur. Zo nodig
ook te ontbieden, zendt
briefkaart.
Pracht zwarte KEESJES,
4 maanden oud; Siamese
katjes, Spaniels, Foxterriers
Onze prijzen zijn zeer
billijk.
SPORTKENNEL,
Keizerstraat, Tel. 3489.
Leerboeken, 4e kl. Handels-
Avondschool. Ie Vroonstraat 46.
Na 6 uur.
Electr. wasmachine met cen
trifuge. Soembastraat 65.
Enig timmergereedschap. Ooie
vaarstraat 16.
Twee dames-kaptafels, bureau
stoeltjes, scheerstoelen, haardroog-
machine en Wella permanent-toe
stel. Adres: Bur. v. d. blad.
Meisjesrijwiel 26 x IV2 f 52,50,
damesrijwiel f 57,50 en üeren-
sportrijwiel f 55,—. Molenstraat
153, Den Helder.
Grote gemeub. zit-slaapkamer,dan haar echtgenoot
met pension of gebr. van keukenhoning vertrekt weer
Pension „Victoria". Molenstr. 55.(iet schone herinneiin-
nbedorven, rechtseha-
Ruilen dat hem geen »avon"
ixuiien maar hem met zo-
Duplex-bovenhuis, riant uit^cht tot een wijsgerig
zicht, op hoek, tegen vrij huis eenzaamheid, dat hij
met tuin; liefst m buitenwijk.
Br. onder nr 915, Bur. van ditT
blad.
Huis Piet Heinstraat 16, voor
huis Tuindorp of omgeving.
De adressen Bureau enz. uitslui
tend 's middags na vier uur
Off. KM, middelbare leeftijd,
zonder kinderen, vraagt g'ed. wo
ning met kookgelegenheid. Br.
onder nr 917, Bur. van dit blad.
Jong gezin, 4 kinderen, in nieuw
huis, Den Haag, zoekt tegen be
gin Augustus dienstmeisje (intern).
Grote ervaring minder belangrijk
dan goed humeur en werklust.
Br. onder nr 914, Bur. v. d. blad.
Gevraagd scheepsbeschieter.
Tevens te koop goed zeil en grote
fok, lichte en zware ketting, zware
wandschroeven, olietank, lucht
kokers, ijzeren vlet (8 m.), 3000
dakpannen en klein vlet met zeil
en fok. Werf „De Hoop", K.
Visser.
Gevraagd een meisje voor hele
of halve dagen. D. Purmer, Zui
velbedrijf, Julianadorp.
Aangeboden net kosthuli. Br.
onder nr 616, Bur, van dit blad.
GEEFT U DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW GELD
YY'ij kunnen thans uit voorraad leveren
GARAGE J. NELIS OFF. OPEL-DEALER Tel. 2710
delsverdrag tekende...
hij ove'
houden
hopige ifTIETIJD
dankbatAGBRXASSEN,
Zij, dievanaf 9_
le.vlnS vanaf ƒ0.50
nieuwe
medisct vanaf '}'20
ken. M.
bietten,-lma' vanaf
sing -ƒ4.90
nieuweTSterk vanaf 2.85
E. N. HEYLIGENBERG
KEIZERSTRAAT 118 - TEL. 2332
ALLEEN VAN ONZE
BEKENDE
Een prima schoen tegen
verlaagde prijs slechts
gedurende de opruiming bij
SCHOENHANDEL
SPOORSTRAAT 109
Wij helpen U geld verdienen.
KINDERINTERNAAT „DENNENRODE",
Soesterberg, Amersf.straat 71. Tel. K 3403364
heeft gedur. de vacantie plaats voor enkele kinderen
boven 5 jr. Eigen bos, hei, tennisbaan. Voor nieuw
schooljaar aanmelden vóór 15 Aug. Verrassende re
sultaten, ook bij minder begaafde en/of moeilijke kin
deren, leeft. 5-14 jr. Opleiding thans 5-jarigen (geb.
tussen 1 Oct. en 1 Mrt.) voor 2e klasse L.O. Prima
referenties.
Dit bereikt U door regelmatig
Uw advertentie te plaatsen in
dit dagblad