Amerika gaat onze klompen importeren CULTUREEL NIEUWS JUITERIJES OPRUIMING Maar..... KWALITEITSSCHGENEN 1 Ab Homburg, één van de 59 dapperen Van de Wadden tot hei IJ" Een oud Nederlandshandwerk Machinale productie nu overwegend Marktonderzoek in Scandinavië Scheepvaartberichten Tweemaal Engelandvaarder, parachutist, geheim agent en jachtvlieger Anna Paulowna Vervolg Stadsnieuws Ds. v. d. Poei plotseling overleden Ceslaagd Urk Contactavond van de Youth for Christ VAN MARSDIEP TOT IJ Texel Burgerlijke Stand Breezand KINDERWAGEN-PALEIS KINDERWAGEN voor slechts f4650 SINGEL 127-Den Helder Te koop aangeboden Te huur aangeboden Youyou blijkt trou- Personeel Te huur gevraagd Diversen HET GAZELLEHUIS H. v. d. POLL UW OMZET VE (Van onze speciale verslaggever) Wanneer men een willekeurige Ame rikaan zou vragen een beschrijving te geven van een Nederlander, tien tegen een, dat hij begint over een man in een ruime kiel en wijde broek en met een paar klompen aan de voeten. Natuur lijk met een paar klompen aan, want menen niet zeer velen in het moderne werelddeel aan de overkant van de Oceaan, dat alle Nederlanders op klompen lopen? Als de Yankee's een bezoek aan ons kleine polderlandje brengen, ervaren zij wel anders. Maar waarom zouden wij hen niet in die waan laten; waarom hun het geloof aan een door dijken te gen de zee beschermde streek, waarin de huizen onder de waterspiegel ge bouwd zijn, ontnemen? Waarom zouden wij de romantiek van de molens, de tulpen en de klompen verstoren? Het buitenissige trekt; het ongewone lokt de vreemdelingen hier naar toe. Als zij eenmaal in Nederland zijn, dan ont dekken zij, dat wij op het gebied van de industriële en agrarische techniek, op cultureel terrein en in vele andere opzichten een hoge trap van ontwik keling bereikt hebben en een woordje kunnen meespreken in de wereld. Er zit romantiek in de klompen, in de wooden shoes.... voor de buitenlan ders. Voor de Nederlanders vertegen woordigen zij een brok grimmige wer kelijkheid. Want de klompenmakerij is een industrie, waarin stevig moet worden aangepakt, waarin velen alleen door hard werken een boterham kun nen verdienen. Eeuwen-oud handwerk UET klompenmaken is een eeuwen- oud handwerk, generaties lang van vader op zoon overgegaan. In de loop der jaren zijn echter verscheidene handwerkbedrijfjes gemechaniseerd, zodat men zich ook in deze bedrijfstak aan de voortschrijdende techniek heeft aangepast. Doch in talrijke stille dorp jes in het uitgestrekte vlakke land, of gelegen aan de rand van ruisende loof- en dennenbossen vindt men nog de handwerkbedrijfjes, waar de klompen- makersbaas alleen of met een of meer knechts over zijn blok gebogen staat, „met zijn gat naar het licht", om dit licht te laten schijnen in de holte van de met spieën vastgezette klomp in wording, die hij met zijn scherpe bei tel steeds verder uitboort. Het ruikt in deze klompenmakerijtjes, waar het vol met spaanders ligt, heerlijk naar vers hout. Het is er landelijk en intiem; het is een voor een buitenstaander interes sant bedrijf, waarin men de verschil lende phasen in de groei van „de klomp" goed kan volgen. De klompen maker-handwerker kan per slot van rekening evenwel binnen de normale acht-en-veertigurige werkweek slechts een bepaald aantal paren klompen ma ken. Wil hij er per week meer ver vaardigen, dan zal hij óf zelf langer moeten gaan werken, óf er één of meer knechts moeten bijnemen,* ófwel een klompencopieer- en boormachine moe ten aanschaffen.- Hij voelt zelf wel, dat hij de klok niet achteruit moet zetten en dat hij het niet moeilijk moet maken als het gemakkelijk kan. Het gaat uiteindelijk om de belegging van zijn boterham.... De meeste handwerkers, die thans nog klompen vervaardigen, hebben er een nevenbedrijfje of een betrekking bij, of maken slechts klompen in een bepaalde tijd van het jaar. In de lente, Alcinous, 16-7 van Semarang naar A'dam Boschfontein, 18-7 van Port Elizabeth naar Kaapstad Geram, R'dam—Calcutta, pass. 20-7 Perim Danae, A'dam—Italië, ^0-7 te It'dam - Heelsum, 21-7 van R'dam naar New Oileans Hercules, A'dam—Levant, 20-7 te R'dam - Indrapoera, Djakarta-R'dam, pass. 20-7 Elba Cape (Rode Zee) - Jaarstroom, A'dam—W.-Afrika, 16-7 te Lagos - Lissekerk, A'dam—Perzische Golf. 21-7 van Dubai Lombok, 18-7 van Singapore naar Los Angeles Loosdrecht, R'dam—Calcutta, pass. 20-7 Gibraltar - Macoma (t), 19-7 van Sydney naar Miri Mentor', A'dam-Zwarte Zee, 20-7 te R'dam - Modjokerto, 20-7 van R'damte bu- rabaja - Ranchi (met emigranten), Ti bury- Australie, van Colombo naar Frcmantle Saparoea, 16-7 van Accra te Lagos Vivita, R'dam—Sydney, 20-7 te Genua Willem Ruys, R'dam—Djakart'a, 21-7 van Port Said. Alnati, Buenos Aires—R'dam, 20-7 van San tos naar Rio de Janeiro Alphacca, 20-7 van Montevideo naar Santos Arendskerk, biis- bane—R'dam, 21-7 te Aden - Helena, 20-7 van Maracaibo naar Laquinilas Hera 2U-/ van Laguaria naar Puerto Cabello Lisse kerk, A'dam—Basrah, 21-7 van Dubai naar Bahrein - Midas 20-7 van Piraeus Vathy - Papendrecht, 21-7 van Isle of Gram *e Punta Cardon - Prins Alexander, R dam- Montreal, 21-7 te Quebec - Prins Johan Wil lem Friso, R'dam—Montreal, pass. 21-7 Dover 7 Prins Willem IV, R'dam-Montreal pass. 20-7 Belle Isle - Prins Willem V, 21-7 van Montreal te Toronto - Samarinda, Singapore- Seattle, 21-7 te Los Angeles - Sehie, 20-7 van L'imana naar Pampatar - Slamat, Diakarta New York, 21-7 van Djibouti naar Port Said - Stad Arnhem, Sfax-Gibraltar, pass. 21)-/ Alglers Suraatra, A'dam—Java, 21-7 vn Suez naar Djeddah - Trompenberg, 20-7 van Mobile te Savanna - Volendam, 21-/ van Halifax naar New York - Willemstad, 20-7 van Barranquilia naar Aruba. Alcinous, 16-7 van Semarang naar Makas- s" - Bloemfontein, 21-7 van East Londen »aar Durban - Gaastcrkerk, 21-7 van Adam 'e Teneriffo - Grootekerk, A'dam-Belra, 20-7 te Loronzo Marquez - Lekkerkerk Calculla- 5 dam, 19.7 te Cocliin - Rijnland, A dam- Ouenos Aires, 20-7 te Rio Grande - »apa- roea, 23-7 van Lagos naar Port Gentil cs 'and, 20-7 van Praybentos te Montevideo - Wieldrecht (t), 20-7 van Durban naar Abadnn Woensdrccht 21-7 van R'dam te Ras ta- nura. de zomer en de herfst zijn zij bijvoor- beeld kleine landbouwer en in de win- ter klompenmaker. Verreweg de meeste van de paren klompen, die Nederland tegenwoordig jaarlijks fabriceert, wor den met behulp van machines gemaakt. Poëzie en proza JN schone gedichten wordt het voor gesteld, alsof elke Nederlandse jon gen en elk Nederlands meisje witge schuurde klompen draagt; de werke lijkheid is anders. Het zijn uiteraard slechts bepaalde groepen van onze be volking, die op klompen lopen. Bij de nationale dracht van de Volendammers staan zij decoratief; voor de landarbei ders op het veld, voor de werkers in de zuivelfabrieken en voor talrijke an deren behoren zij tot hun uitrusting en zijn zij onmisbaar. Zij houden im mers hun voeten warm en droog en voldoen beter dan schoenen of laarzen. Waarom zouden klompen dus een mo nopolie voor de Nederlanders moeten zijn, vraagt de Nederlandse klompen industrie zich af. Overal in de wereld, waar men moet werken onder soortge lijke omstandigheden als in ons kleine vochtige landje, kunnen klompen zeer nuttige diensten bewijzen: op het land, in de zuivelfabrieken, in koelhuizen, papiermolens, wasserijen, levensmidde- len-, glas- en metaal- en andere fabrie ken. Tot nu toe namen toeristen, die ons land bezochten bij de terugkeer naar hun „home" Nederlandse klompen mee als een „souvenir from Holland" Deze zogenaamde indirecte export heeft een hoge vlucht genomen. Importeert ze ook als dagelijkse gebruiksvoorwer pen, zegt de Nederlandse klompenin dustrie, die thans reclame in het bui tenland maakt voor haar product, tot hen van wie zij hoopt, dat zij binnen kort afnemers zullen worden. De Ne derlandse klompenindustrie heeft een stand gehad op de „Holland Fair" in Philadelphia. Een klompenmaker en 'n decoratrice hebben de Amerikanen la ten zien, hoe klompen met de hand ver vaardigd en beschilderd worden en op deze wijze zeer veel propaganda ge maakt voor de „wooden shoes". Welis waar is zo een enigzins scheve voor stelling gewekt over de manier, waar op in ons land de klompen vervaardigd worden (men heeft er het oud-Neder landse handwerk laten zien, daar het onmogelijk was de benodigde machines op te stellen in de expositie- en ver koopruimte bij Gimbel) doch meegeno men folders hebben de bezoekers dui delijk gemaakt, hoe in het algemeen in Nederland de klompen gefabriceerd worden. Succes in Amerika [N elk geval is deze propaganda niet zonder succes gebleven. De Yankee's die de tentoonstelling bezochten, heb ben geleerd, dat klompen een nuttige voetbedekking zijn. Men kocht klom pen, probeerde ze en ontdekte, dat zij beter bestand zijn tegen vocht en alle mogelijke weersgesteldheden dan de in Amerika gebruikelijke klompschoenen, die gedeeltelijk uit leer bestaan. De „Holland Fair" heeft mede de weg gebaand voor een export van Neder landse klompen. Er zijn verschillende contacten gelegd en het laat zich aan zien, dat hieruit wel afzetmogelijkhe den zullen voortvloeien. De klompen industrie ziet nieuwe perspectieven en is onmiddellijk aan het werk getogen om de exportmogelijkheden te onder kennen. Er zijn thans martkonderzoe- kingen gaande in de Scandinavische landen, in Ierland, in Canada en in an dere gebieden, waarvan men veronder stelt, dat zij de Nederlandse klompen zullen kunnen gebruiken. Thans tekent een begin van export zich af naar de Verenigde Staten van Amerika, Cana- de, de Nederlandse Antillen, Zwitser land, West-Duitsland, Belgie en Luxem burg. Als het tot een enigszins bete kenende afzet in het buitenland komt, dan wil dit zeggen, dat een nieuwe deviezenbron is aangeboord, dat een oude Nederlandse tak van voortbren ging voor geruime tijd van werk voor zien blijft en dat voor talrijke fabri kanten een mogelijkheid tot vermeer dering van hun inkomsten aanwezig is. De Nederlandse klompenindustrie, die slechts enkele grote bedrijven kent, doch in hoofdzaak bestaat uit geme chaniseerde ondernemingen met ten hoogste twaalf tot veertien man per soneel, gaat met zijn tijd mee. Moge de inspanning, die deze indu strie aan de dag legt om te exporte ren, met succes bekroond worden. Dan zullen in de Gelderse Achterhoek, in het Enterse, in Clinge, in Best, Schijn- del, St. Oedenrode en Liempde de klom penmachines blijven snorren bij het ver- en bewerken van peppel, wilg en iep. Bovenaan de lijst van de 59 dapperen, Engelandvaarders, geheime agenten, parachutisten, genoemd in het laatste verslag van de Parlementaire Enquête commissie, vinden wij de naam van Ab Homburg, wiens naam in IJmuiden voort leeft in de straat, die zijn naam draagt. Ab Homburg was één van de velen, die niet tevreden waren met illegaal werk in Nederland, maar die naar Engeland uitweken om actiever werk te vinden. Zijn levensgeschiedenis is kort, maar ge tuigt van groot doorzettingsvermogen en trouw aan het vaderland. Tweemaal Engelandvaarder, parachutist, geheim agent en jachtvlieger, tot aan zijn tragische dood, een maand vóór de bevrijding. De 22-jarige vaandrig van het korps Motordienst A A. Homburg, zette op 10 Mei 1940 definitief een streep onder zijn eerste levensperiode, vol verwach tingen en beloften voor de toekomst, aldus „De vliegende Hollander". De komst van de Duitse bruten verhardde hem. Hij haatte de overweldigers en wilde doorvechten na de wapenstil stand. Hij kon geen rust vinden en vormde een illegale groep in de tijd, dat hij als chef van de technischs dienst van de Luchtbeschermingsdienst in Velsen een verantwoordelijke post bekleedde. „De Knokploeg" heette de organisatie, die bestond uit een aantal jongens boven 16 jaar, die zich oefen den om in staat te zijn de geallieerden te helpen de Duitse weerstand te bre ken als de tijd was aangebroken. Hom burg kon echter in dit werk geen be vrediging vinden. Hij beraamde plan nen naar Engeland over te steken. Hij kwam in contact met C. Sporre van de Hoogovens, die aan een boot wist te komen. Zij kochten een aanhangmotor op de Jaarbeurs, wikten en wogen, maakten plannen en besloten ten slotte 22 Maart 1941 te vertrekken, samen met Willem de Waard. Het was een moeilijke tocht. Duitse wachtposten op de IJmuider pier en een kruisende Duitse Schnellboot merkten hen ge lukkig niet op en zo voeren zij de vrij heid tegemoet. Een Engelse destroyer pikte hen op en bracht hen naar Londen, Daar kwam Ab Homburg bij de inlich tingendienst. Hij werd bestemd voor 't uitvoeren van bijzondere opdrachten in Nederland en doorliep een harde leer school. De zesde September 1941 keer de hij in Nederland terug. Boven Bra bant werd hij gedropt en daar begon zijn grote taak. Hij reisde het gehele land door, legde contacten, verzamelde inlichtingen, informeerde naar allerlei toestanden. VERRAAD De schaduw van het verraad over viel echter ook hem. De SD rekende hem in, sloot hem op in de Wetering schans. Toen de verhoren, eindeloze verhoren, dagen en nachten lang. Ab Homburg echter sloeg niet door, zweeg en de Duitsers, razend geworden, ver oordeelden hem ter dood. Hombure werd overgebracht naar Scheveningen. waar hij het einde moest afwach.cn, Maar toen de Duitse wakers de iaa vóór de executie zijn cel betraden, was de vogel gevlogen. Ab Hombtirg was door de luchtkoker ontsnapt Voor Homburg begon die dag, 26 Oc- tober 1941, het leven van een mens. op wiens hoofd een prijs was gesteld H.j stelde zich in verbinding met zijn >P- drachtgevers, die beloofden hem met een boot te halen. De Duitsers echter verscherpten de wachten en op de dag waarop de poging zou worden „e waagd, zag Homburg zich door sers omsingeld. Hij wist via een kerk hof te ontsnappen en verborg zich aan boord van de stoomtrawler „Beatrice" van schipper Grootveld uit IJmuiden. samen met J. C. Buizen en J. de Haas. Zij werden niet ontdekt en toen de boot een flink stuk buitengaats was, kwamen zij voor de dag en eisten van de schipper, dat hij hen naar Engeland zou overbrengen. De schipper stemde toe en zo kwam Ab Homburg voor de tweede maal in één jaar tijds als En gelandvaarder op Britse bodem aan. JACHTVLIEGER Zijn verdere geschiedenis is nauw verbonden aan die van de luchtvaart. Hij behaalde zijn brevet als vlieger en werd ingedeeld bij de RAF, het Ne derlandse jacht-squadron 322. Hij deed prachtig en veel werk, was een goed kameraad en uitstekend vlieger. Maan den en jaren verstreken, Homburg kreeg zijn tweede vaderland lief, trouwde er, maar kon Nederland toch nooit vergeten. Het squadron kwam in de laatste oorlogsmaanden naar het Zuiden, het einde was in zicht. Hom burg echter zou de glorieuze bevrijding nooit beleven. Op één van de laatste vluchten vond hij de dood. Dat was op 1 April 1945, toen de squadrons op dracht kregen de bezetters ten Noor den van Zutphen te beschieten en te bombarderen, zo hard ze konden. De bewolking was laag en de vliegtuigen waren gedwongen laag in te komen, zo laag zelfs, dat ze desnoods met ste nen begooid zouden kunnen worden. De Duitsers hadden daar alle „flaK" naar toe gedirigeerd; zo werd het er een hel voor de vliegers. Er werd veel bij de moffen stukgeschoten, maar dit woog niet op tegen de verliezen van de geallieerden. Het Nederlandse squa dron deed slechts vier vluchten, doch verloor vier vliegers. En één van hen was Ab Homburg Donderdagavond is te Andijk plot seling op 67-jarige leeftijd overleden ds. v. d. Poel, die van 19281940 hier ter stede Ned. Hervormd predikant is geweest. Bij de te Amsterdam en te Haarlem gehouden examens slaagden voor het practijkdiploma machineschrijven mej. G. J. Vlaming en de heer J. Moolenaar, leerlingen van mej. D. M. de Vroome. Van Hogendorpstraat 24 VISSERIJ BERICHT URK, 21 Juli. Dor 120 vaartuigen werd aangevoerd: 15007 pond kuilpa- ling 0.730.82, 2056 pond lijnaal U.90 1.46, 80 pond snoekbaars 0.42, 148 pond rode baars 0.56, alles per pond en 370 bakken nest 2.22 per bak. In aansluiting aan de grote tent- Rallye organiseert de Youth for Christ- beweging Dinsdag in het CJMV-gebouw aan de Spoorstraat een contactavond, waarop alle Helderse jongeren welkom zijn. Tijdens deze bijeenkomst zal het doel van de „Youth for Christ" nog eens nader worden uiteengezet. B. en W. van Hoorn hebben de ge meenteraad voorgesteld, het aantal vergunningen in te krimpen van 33 tot 25. Te Grootebroek heeft het doch tertje van burgemeester Cramwinkel de eerste steen gelegd voor een nieuw politiebureau. De Onderlinge Brand verzekering „De Hoop" te Andijk heeft de deelhebbers over 1949 een restitutie van 20 pet. op de premie verleend. Een niet alledaags meevallertje derhalve. De gemeente Hoorn zal voor f 2500 een 17e eeuws schilderij, voorstellende de voormalige Oosterpoort aldaar, aan kopen. Ten einde de laatste gelden bijeen te krijgen voor het nieuwe klokkenspel, zal te Hoorn een z.g. ca rillon-estafette worden gehouden, waarvoor verschillende vacantie-reizen als prijzen zijn uitgeloofd. Te Bo- venkarspel is onder zeer grote be langstelling de eerste veiling van bloembollen gehouden. De prijzen wa ren zéér hoog. De staking bij de montagebouw in de Meidoornbuurt te Zaandam wordt Maandag opgeheven. De voorzitter van de CPN-raadsfractie te Zaandijk de heer K. Kaat, heeft als lid der CPN bedankt. Hij blijft echter raadslid. In de raadsvergadering van Zaandijk staakten de stemmen over het voorstel tot aankoop van de molen „De Zoeker" De luiklok, die de Gereformeerde kerk te Alkmaar kreeg aangeboden ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan, is thans geplaatst. Te Oudorp is het driejarige zoontje van de familie Poelsma te water geraakt in een sloot achter de woning en jam merlijk verdronken. In het Noord hollands kanaal te West-Graftdijk is een paling gevangen, welke een lengte had van 72 cm. en een gewicht van 670 gram. B. en W. van Bergen stellen de gemeenteraad voor uitbreiding te geven aan het aantal drankwet-ver gunningen, zulks in verband met het zich nog steeds uitbreidende vreemde lingenverkeer. O De Alkmaarse kaas markt verheugde zich gisteren in het bezoek van tienduizenden vreemde lingen. II Op de tentoonstelling „Van de Wadden tot het IJ" te Alkmaar verwekken de dagelijkse opvoeringen van het Kaasmarktspel daverende vrolijkheid. P)AAR DE BEHUIZING VAN de Ne derlandse Opera te Amsterdam te wensen overlaat, wordt in de hoofdstad reeds lang de noodzaak gevoeld van een geschikt operagebouw. Enige jaren geleden heeft de Stichting „Operage bouw Amsterdam" reeds bij het ge meentebestuur een plan ingediend, dat bij dit college in ernstige studie is. Nog onlangs heeft een der hoofdinge nieurs van publieke werken in Parijs de eisen, die aan een operagebouw moeten worden gesteld, bestudeerd. Een door de minister van O., K. en W ingestelde commissie heeft dezer dagen een vertrouwelijk rapport uitgebracht waarin o.a. de mogelijkheid van over plaatsing van de opera naar Den Haag een punt van overweging uitmaakt. Toch blijft de burgemeester van Am sterdam optimistisch over het behoud van de Opera voor zijn stad. Amster dam subsidieert dit gezelschap jaar lijks met een bedrag van bijna een half millioen. Binnenkort zal in Tilburg een aan vang worden gemaakt met de bouw van een schouwburgcomplex. TOT 6 AUGUSTUS wordt ln het Schielandshuis te Rotterdam een tentoonstelling gehouden door de leden van de Rotterdamse Kunstenaars So ciëteit. In het Curagao's Museum te Willemstad zal een expositie te zien zijn van werken van Rotterdamse schilders en grafici. Dezer dagen zal in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam een tentoonstelling van moderne en modernste typogra- phie worden g\ houden onder de titel „Verzameling Nijkerk". Er zijn viji zalen ingericht. De eerste zaal is ge wijd aan het kinderboek: Franse, Zwit serse en Tsjechische boeken zijn hier in de vitrines verzameld. De derde zaal is gewijd aan het geïllustreerde boek. Voorts ziet men op de tentoon stelling gelegenheidsgraphiek, affiches en reclame. Deze expositie zal tot be gin September te bezichtigen zijn. Er zijn plannen uitgewerkt tot stichting van een Algemeen Zeeuws Tijdschrift, dat om de twee maanden zal verschijnen en populaire en weten schappelijk verantwoorde bijdragen over Zeeland (historie, folklore, kunst en letteren) zal brengen. Er zijn fusiebesprekingen gehouden tussen het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Residentie-Orkest. Vlan verschillende zijden wordt tegen deze plannen geageerd. Het bestuur van de Kon. Ned. Toonkunstenaars Vereni ging heeft bij het gemeentebestuur van Rotterdam aangedrongen alles in het werk te stellen voor deze stad een eigen orkest te behouden. Ook heeft men van andere zijde gewezen op het niet denkbeeldige gevaar, dat vak musici door deze plannen werkloos zouden worden. Geboren: Karei J., z. van J. Bakker en M. A. Bakker. Gerbrand, z. van S. Drot en M. Postma. Pieter T. J., z. van C. H. F. Duin en C. D. van Kampen. Ondertrouwd: Hendrik J. C. Buis en Elisabeth de Smit. Getrouwd: Pieter Kikkert en Souwtje Lap. Pieter Timmer en Hettij N. Roeper. GEVONDEN VOORWERPEN Sigarettenaansteker, bruine portefeuille, gum mi-laars, kindertasje, beige damesjasje, bruine portemonnaie, badhanddoek, speelgoed-beer en muntbiljet. PERSONALIA. De heer Th. P. Weijers, alhier, is gis teren te Haarlem geslaagd voor ge deelte B van het examen hoofdakte. Reparatie-afdeling Noorderbeekstraat 240, Den Haag, Tel. 320598 b.g.g. 321354 K 1700 Een nieuwe terug Depót en Inlichtingen Ook na 18 uur. Zo nodig ook te ontbieden, zendt briefkaart. Pracht zwarte KEESJES, 4 maanden oud; Siamese katjes, Spaniels, Foxterriers Onze prijzen zijn zeer billijk. SPORTKENNEL, Keizerstraat, Tel. 3489. Leerboeken, 4e kl. Handels- Avondschool. Ie Vroonstraat 46. Na 6 uur. Electr. wasmachine met cen trifuge. Soembastraat 65. Enig timmergereedschap. Ooie vaarstraat 16. Twee dames-kaptafels, bureau stoeltjes, scheerstoelen, haardroog- machine en Wella permanent-toe stel. Adres: Bur. v. d. blad. Meisjesrijwiel 26 x IV2 f 52,50, damesrijwiel f 57,50 en üeren- sportrijwiel f 55,—. Molenstraat 153, Den Helder. Grote gemeub. zit-slaapkamer,dan haar echtgenoot met pension of gebr. van keukenhoning vertrekt weer Pension „Victoria". Molenstr. 55.(iet schone herinneiin- nbedorven, rechtseha- Ruilen dat hem geen »avon" ixuiien maar hem met zo- Duplex-bovenhuis, riant uit^cht tot een wijsgerig zicht, op hoek, tegen vrij huis eenzaamheid, dat hij met tuin; liefst m buitenwijk. Br. onder nr 915, Bur. van ditT blad. Huis Piet Heinstraat 16, voor huis Tuindorp of omgeving. De adressen Bureau enz. uitslui tend 's middags na vier uur Off. KM, middelbare leeftijd, zonder kinderen, vraagt g'ed. wo ning met kookgelegenheid. Br. onder nr 917, Bur. van dit blad. Jong gezin, 4 kinderen, in nieuw huis, Den Haag, zoekt tegen be gin Augustus dienstmeisje (intern). Grote ervaring minder belangrijk dan goed humeur en werklust. Br. onder nr 914, Bur. v. d. blad. Gevraagd scheepsbeschieter. Tevens te koop goed zeil en grote fok, lichte en zware ketting, zware wandschroeven, olietank, lucht kokers, ijzeren vlet (8 m.), 3000 dakpannen en klein vlet met zeil en fok. Werf „De Hoop", K. Visser. Gevraagd een meisje voor hele of halve dagen. D. Purmer, Zui velbedrijf, Julianadorp. Aangeboden net kosthuli. Br. onder nr 616, Bur, van dit blad. GEEFT U DE HOOGSTE WAARDE VOOR UW GELD YY'ij kunnen thans uit voorraad leveren GARAGE J. NELIS OFF. OPEL-DEALER Tel. 2710 delsverdrag tekende... hij ove' houden hopige ifTIETIJD dankbatAGBRXASSEN, Zij, dievanaf 9_ le.vlnS vanaf ƒ0.50 nieuwe medisct vanaf '}'20 ken. M. bietten,-lma' vanaf sing -ƒ4.90 nieuweTSterk vanaf 2.85 E. N. HEYLIGENBERG KEIZERSTRAAT 118 - TEL. 2332 ALLEEN VAN ONZE BEKENDE Een prima schoen tegen verlaagde prijs slechts gedurende de opruiming bij SCHOENHANDEL SPOORSTRAAT 109 Wij helpen U geld verdienen. KINDERINTERNAAT „DENNENRODE", Soesterberg, Amersf.straat 71. Tel. K 3403364 heeft gedur. de vacantie plaats voor enkele kinderen boven 5 jr. Eigen bos, hei, tennisbaan. Voor nieuw schooljaar aanmelden vóór 15 Aug. Verrassende re sultaten, ook bij minder begaafde en/of moeilijke kin deren, leeft. 5-14 jr. Opleiding thans 5-jarigen (geb. tussen 1 Oct. en 1 Mrt.) voor 2e klasse L.O. Prima referenties. Dit bereikt U door regelmatig Uw advertentie te plaatsen in dit dagblad

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 3