Grootsie binnensluis van nadert zijn voltooiing Europa TREURDICHT Afrikanen voelden zich in de felle hitte kiplekker Imposant werk bij Tiel - Onderdeel van het Amsterdam-Rijnkanaal Zes Statenleden werden gearresteerd en naar Slot Loevestein overgebracht 2£?'ir? rre Verbetering, verkorting en versnelling van de vaarweg van Amsterdam naar Duitsland Weinia interessante rit Driehonderd jaar geleden Kan opheffing steenkool» distributie niet worden gehandhaafd? lOOO voor „Mein Kampf" ZATERDAG 29 JULI 1950 (Van onze speciale verslaggever). JJET DOOR ZIJN VELE EN RIJKE BOOMGAARDEN als In groene watten verpakte Betuvvse land lag in een druilerige motregen, toen wfl vlak b\j gflel de reusachtige sluis bezochten, die er in aanbouw ie. Het natte bouwwerk zag er onder de sombere lucht wat droefgeestig uit, maar toch was het een vreugde deze triomf van Nederlandse ingenieurskunde te aanschouwen. Want dit werk, van een omvang als zeker in geen tien jaar in Nederland is opge richt alleen te vergeleken met de spectaculaire tunnelbouw in Rotterdam deze grootste binnensluis van Europa, getuigt van de energie en de voor uitziende blik van het Nederlandse volk. Van de energie, omdat gestadig en hardnekkig gearbeid wordt aan de belangrijke, verbeterde verbinding van Amsterdam met de Rijn en van de vooruitziende blik, omdat het gehele •luiscomplex zo groots is opgezet en reeds zodanig met de toekomstige ont wikkeling is rekening gehouden, dat de voorbereidingen al getroffen zyn voor de aanleg van een tweede, even grote sluiskolk, als die op het ogenblik ln aanbouw is en voor het slaan van een tweede spoorbrug en zelfs twee verkeerSbruggen naast de ene spoorbrug en de ene verkeersbrug, die thans de toegang tot de sluis overspannen! de hoogste waterspiegel. De hefsluia in Vreeswijk heeft dezelfde doorvaart - hoogte. Z(j is voldoende, omdat ook in Duitsland de bruggen deze hoogte hebben en elke bouwer van Rijnaken daarmede rekening houdt. In 1935 begon men met de aanleg van het hoofdkanaal van Jutphaas naar Tiel en van de sluizen bij Wijk bij Duurstede om de Lek te passeren. Het zou opgeleverd worden in 1941 of 1942Maar de oorlog, die niet alleen ontzaglijk veel verwoestte, doch ook enorme vertraging bracht in wat in opbouw was, kwam tussenbeiden. Het kanaal zal nu niet eerder klaar zijn dan in 1952. Twintig uur besparing. Welk een enorme verbetering de nieuwe Amsterdam-Rijnverbinding HET Amsterdam- Rijnkanaal, waarvan de sluis bij Tiel een onder deel is, moest er komen. De oude vaarweg van de hoofdstad naar (le Rijn was al lang onvoldoende, niet alleen door zijn ge ringe capaciteit, maar ook door 't tijdrovende van de route. Deze weg liep door het smal le Merwedekanaal met zijn talrijke draaibruggetjes, die slechts lang zaam open gaan; door de Keulse- vaart naar Vrees wijk, waar geschut moest worden door de Koninginneslui- zen, langs Vianen door het Zederik- kanaal naar Go- rinchem en verder door de Waal. Op deze weg, die nog altijd in ge bruik is, zij het, dat ten westen van Utrecht om een nieuw kanaal vak het oude reeds vervangen heeft en ten oosten van Vreeswijk de Bea- trixsluizen de dienst van de kleine Koninginnesluis hebben overgenomen, waren oorspronkelijk vier sluizen: bij Utrecht, bij Vreeswijk, bij Vianen en bij Gorinchem. Het schutten door de oude sluis in Vreeswijk duurde on geveer twee uur, maar in 1928 moes ten de schippers van de Rijnaken door het grote aantal schepen niet zelden drie dagen wachten voor zij aan de beurt kwamenToen is dan ook in principe besloten, dat een nieuw Amsterdam-Rijnkanaal gegraven zou worden. Deze vaarweg, waaraan op 't ogen blik gewerkt wordt, loopt door het Merwedekanaal, ten westen van Utrecht om, buigt bij Jutphaas naar Wijk bij Duurstede af, kruist daar de Lek en loopt verder lang Raven- swaay in de richting Tiel en bereikt ten oosten van deze plaats de Waal. In deze nieuwe vaart komen maar twee sluizen voor, namelijk bij Wijk bi) Duurstede en bij Tiel. Wel ligt ook bij Ravenswaay een sluis in het ka naal, doch deze staat elf en een halve maand van het jaar open, zodat de scheepvaart er nagenoeg geen hinder van ondervindt. (Alleen gedurende de veertien dagen hoogwater, als er bij na geen scheepvaart is, is hij geslo ten). Van wachten zal voor deze mo derne sluizen, waarin het schutten slechts ongeveer twintig minuten vergt, geen sprake meer zijn. Vaarweg voor grote schepen. Het Merwedekanaal wordt gemoder niseerd. Door het oude kanaal konden alleen schepen varen van maximaal 1200 ton. Door het verbrede en uitge diepte Merwedekanaal zullen schepen kunnen varen van 2000 ton. Bij de aanleg van de nodige kunstwerken is zelfs gerekend op schepen van 4300 ton, dat zijn de grootste, die de Rijn bevaren. Verder heeft men voorzien, dat het kanaal op de duur misschien nog verbreed zal moeten worden. Daarom zijn de dijken ver uit elkaar gelegd. In de toekomst zal men dus uitsluitend met baggerwerk kunnen volstaan om een breed, imposant Mer wedekanaal te krijgen, dat voor de allergrootste Rijnschepen bevaarbaar ls. Tot de aftakking van het Merwede kanaal achter de woonwijk „Oog ln al" bij Utrecht om, ls reeds in 1931 besloten. In 1935 kwam deze zijtak ln gebruik, waardoor het schutten in Utrecht tot het verleden behoorde. Vervolgens legde men de Beatrix- sluizen bij Vreeswijk aan, die welis waar geen onderdeel vormen van het nieuwe Amsterdam-Rijnkanaal, doch een voorlopige, zeer aanzienlijke ver betering in de vaarweg brachten. Zij zullen uiteraard ook in de toekomst nuttige diensten aan de scheepvaart blijven bewijzen. Over de Amsterdam-Rijnverbinding komen overal vaste bruggen te liggen met de onderkant acht meter boven Deze luchtopname van de' Ofitlswerken bij Tiet geeft een beeld van de grote omvang van dit voor de Nederlandse binnenscheepvaart zo belangrijke werk. (Luchtopname AN P-foto) brengt, blijkt wel hieruit, dat het nieuwe tracé 40 km. korter is dan dat over Gorinchem en dat het onder de gunstigste voorwaarden op beino trajecten een tijdsbesparing geeft van twintig uur. Als een Rijnaak, uit Duitsland komende, de nieuwe vaar weg kiest, zal hij reeds in Amsterdam gearriveerd zijn als een gelijktijdig vertrokken aak, die over Gorinchem vaart, nog pas bij Vreeswijk is! Het Merwede-kanaal (het pand van Amsterdam naar Utrecht) is op alle punten in bewerking, maar vanwege de schaarse beschikbaarstelling van gelden wordt er niet zo heel veel aan gedaan. Alle aandacht is op het ogen blik geconcentreerd op het hoofd kanaal. Het pand JutphaasWijk bij Duurstede is voor 95% gereed. De noodvoorzieningen zijn aanbesteed. Tussen Houten en Schalkwijk wordt nog aan de spoor- en de voetbrug ge werkt. Bij de kruising van het ka naal met de Lek een lengte van ongeveer 2 km. moet nog een hoe veelheid werk aan de rivier verricht worden. Het is aanbesteed voor ruim een millioen gulden. De sluis bij Ra venswaay is voltooid. Het stuk kanaal tussen Ravenswaay en Tiel is, voor wat het droge werk betreft gereed, maar er moeten nog boordvoorzienin- gen worden aangebracht. Daarna kan men gaan baggeren. Men kan zeggen, dat het voor 75% klaar is. Als de sluis bij Tiel in Januari 1952 voltooid is, kan het gehele kanaal kort daarna in gebruik genomen worden. Gigantisch bouwsel. £)IE SLUIS b(j Tiel! Een hoogst in teressant werk, een enorm bouwsel midden ln het land, op het droge dus. Het duizelt de leek, die een bezoek brengt aan het directiegebouw, van de uitgebreide en ingewikkelde tekenin gen. Er zijn ontelbare moeilijke bere keningen gemaakt en proeven geno men. De opzet getuigt van echt- Nederlandse degelijkheid. Duurzaam en betrouwbaar moet alles zijn. Er wordt niets aan het toeval overge laten. Men voelt zich kleintjes als men op het gigantische bouwwerk loopt. Het is een reusachtige betonnen bak, waarvan de zwaar gewapende vloer 2.80 meter dik ls. De twee opgaande wanden, die uit de bovenkant van de vloer 14 meter hoog ztjn, vormen met deze vloer één geheel. De breedte van de kolk is 18 meter en de uiterste lengte 465 meter. Tegen deze bak zijn naar noord en zuid loopsteigers aan gebouwd, waardoor de totale lengte van het werk ongeveer anderhalve kilometer is. Een gewone sluis heeft twee paar deuren, een zogenaamd buiten- en een binnenhoofd. De sluis in Tiel heeft twee tussenhoofden, waardoor de sluis kolk verdeeld is in drie stukken. Dit heeft niets te maken met het peil- verschil, doch is alleen zo geconstru eerd om snel de schepen te kunnen Vele rijders niet meer m topvorm DROFITERENDE VAN de lusteloos heid van het peloton, dat door de tropische hitte somstijds ln slaap scheen te sukkelen, hebben Dos Reis en Zelas co, kans gezien otn een tweede Noord- Afrikaanse etappe-zege te boeken met een voorsprong van maar liefst 21 mi nuten op het grote peloton. Alleen Cas- telin en Remy van de Franse Zuid- schutten. Afhankelijk van de drukte van de scheepvaart kan men nu schut ten in een sluis van 90 meter (één vak), van 260 meter (twee vakken), of van 350 meter (drie vakken). Het is duidelijk, dat wanneer er slechts enkele schepen te schutten zijn, dit veel vlugger ls geschied in een sluis van 90 meter lengte dan in één van 350 meter, waarin de opTOïfing van het peilverschil langer duurt. De ver deling in drieën geeft dus een aan merkelijke tijdsbesparing. Oorlog bracht vertraging. Met de sluisbouw in Tiel is men be gonnen in 1940, doch in 1942 is men met het werk blijven steken. Het heeft stil gelegen tot 1947. In dat jaar ving men aan met de aanleg van de werk- haven bü de Waal. In 1948 zijn de spoor- en de voetbrug over de uitloper van de sluiskolk gelegd. Half September 1950 zal het beton werk van de eigenlijke sluis het ge heel rust op 8000 palen klaar zijn. Dan moeten de beide opgaande wan den aan de buitenkant nog aangeaard worden en vragen enkele andere werk zaamheden nog de aandacht. Ongeveer 800 man zijn dagelijks druk in de weer om het geheel naar zijn voltooiing te voeren. Dat is niet zo heel veel, doch ei wordt heel wat mechanisch uitgevoerd. Over enkele weken staan de werken voor een „ge wichtig" karwei, want dan zullen de eerste sluisdeuren worden opgehan gen. Er komen drie paar draaideuren in de sluis. Het buitenhoofd wordt een hefdeur van 190.000 kg., waarvoor een hefportaal verrijst van 44 meter hoog te boven de sluisvloer. Om nog een enkel cijfer te noemen: er is in totaal een hoeveelheid van 8 millioen kg. wapeningsijzer gebruikt, en er is circa 60.000 M3. beton gestort! Er wordt een groots werk in Tiel verricht,- ten zegen van de Nederland se binnenvaart en ten bewijze van de kennis en de kunde van de Neder landse waterstaatkundigen. J-JET IS in het jaar 1650. De Vrede van Munster is nauwelijks twee jaar ge leden getekend, maar in Nederland heerst een felle politieke strijd tus sen stadhouder Willem II en de anti-Oranjegezinde regenten, die bevreesd zijn voor het verminderen van hun invloedrijke macht. Na de Spaanse dwin gelandij dreigt naar de mening van de regenten een nieuwe „slavernije", die van de Oranjes. En daarom verzetten zü zich tegen iedere maatregel, die door Willem n wordt genomen. Op 80 Juli 1650 wordt een zestal leden van de Staten van Holland de dupe van deze naijver. Onder hen bevinden zich de heren Nanningh Keyser, pensionaris van Hoorn en Nicolaas Stellingwerf!, pensionaris van de stad Medemblik. Tijdens hun verblijf in Den Haag wor den zij door de lijfwacht van de stadhouder plotseling gevangen genomen en onder zwaar geleide naar slot Loevestein gebracht. Willem n tracht inmid dels bij verrassing Amsterdam binnen te vallen met een gewapende macht om de regenten te dwingen zijn beslissing, de troepen van Holland op flinke sterkte te houden, niet te weerstreven. Zoontje van Pensionaris van Hoorn bij gevangenen Juist de strubbelingen om de troe pensterkte vormden het critirium, waaruit het incident, dat de zes re genten in de kerkers deed belanden, voortvloeide. Holland, dat zich in de veertiger jaren weer zo sterk had doen gelden is van mening, dat de zware schuldenlast van het land 140.000.000 k 5%) slechts verminderd kan wor den als men bezuinigt op de uitgaven van het leger. In zekere zin is de stadhouder bereid hieraan mede te werken, maar hij houdt hardnekkig vast aan zijn standpunt, dat het ka der moet blijven bestaan, zodat de troepen binnen de kortst mogelijke tijd weer op volle sterkte kunnen worden teruggebracht. Dit zal 200.000 ex tra kosten, wat geenszins de instem ming heeft van de Staten. Zij nemen dan een eigenmachtige beslissing. Van 1 Juli af zal er geen soldij meer wor den uitbetaald, laten zij de kolonels en ritmeesters weten, wat dus gelijk staat met ontslag. Willem II ont steekt over dit optreden in woede. Zal hij zich laten vernederen door de regenten? De jonge, strijdvaardige Oranje, die nog slechts 24 jaar oud is, is dit allerminst van plan. Hij neemt zijn toevlucht tot een groots vlagver toon. Aan het hoofd van een schitte rend gevolg van 400 officieren onder neemt hij een tocht langs de voornaam ste steden. De regenten zal hij eens laten zien, wie de rust in het land kan handhaven. Vlagvertoon. QP 21 Juli nadert de stoet de stad Hoorn, waar Willem II met veel eerbetoon wordt ontvangen. De be volking ls uitgelopen om deze pracht en praal, dit indrukwekkende militai re schouwspel te zien en de Burger schutterij, uitgedost in de mooiste uniformen, leidt de stadhouder naar het Prinsenhof, waar Zijne Hoogheid aanzit aan een feestmaaltijd. Och, de regenten van Hoorn menen het niet zo kwaad. Zij willen er zelfs wel in toestemmen het ontslag van al die hoge officieren een maand uit te stel len om de situatie nog eens nader on der ogen te kunnen zien. Het is dus een tevreden stadhouder, die later op de dag in zijn karos stapt om zijn tocht te vervolgen. Maar als hij via Edam, Monnikendam en Purmerend in Am sterdam arriveert, blijft er van die goede stemming niet veel meer over, want de regenten daar weigeren hem de toegang tot de raadsvergadering. Medemblik naar 's-Gravenhage, als ge machtigden ter vergadering van de Staten van Holland. Keyser heeft zelfs zijn zoontje Jacob meegenomen, die al de nieuwe indrukken van de verre reis gretig in zich opneemt om straks tegen zijn vriendjes te kunnen vertel len wat hij allemaal onderweg heeft gezien. Maar hij beleeft groter avon turen dan hij in de verste verte ver moedt. In Den Haag ontmoeten de beide heren hun collega's Jacob de Witt, oud-burgemeester van Dord recht en lid der gecommitteerde raden van Holland, Jan de Waal, burge meester van Haarlem, Albert Ruyl,; pensionaris van Haarlem, Jan Duyst van Voorhout, burgemeester van Delft. Zij bespreken onderling de huidige si tuatie, tot opeens een kamerbewaar der het vertrek binnenkomt, die de zes heren beleefd vraagt hem te volgen, daar Z. H. Willem II hen gaarne wil spreken. De bediende brengt hen in een aparte kamer, maar nauwelijks is hij verdwenen of de Luitenant-ko lonel van de lijfwacht in zijn zwierige uniform tréedt binnen en zegt: „He ren, U ben mijn gevangenen." Ver schrikt zien de regenten elkaar aan, Jacob grijpt de hand van zijn vader en begint zachtjes te snikken. Er heerst verwarring en vrees in het ver trek, maar tijd om te praten is er niet. Op bevel van de luitenant-kolonel bestijgen de zes mannen en de jongen de trap naar de tweede verdieping en daar worden zij afzonderlijk opgesloten. Zij zijn alleen. In de gang klinken de Driehonderd jaar geleAen op 30 Juli 1650 werden in Den Haag zes leden van de Staten van Holland gevangen genomen, onder wie Nanningh Keyser uit Hoorn en Nicolaas Stellingwerff uit Medemblik. En zoals te doen gebruikelijk verscheen over deze gebeurtenis spoedig een gelegenheidsvers. De onbekende dichter schrijft als volgt: Wat treurde Holland, doe den Amstel moest ontbeeren Twee Cato's uit haar Raad, twee vrijheidlievend Heeren, Dordrecht haar Heer de Witt, Haarlem De Waal en Ruyl, En Delft Duyst van Voorhout, die sterke vrijheidszuil Hoe droevig klaagde Hoorn, de Hoofdstad der Westfriesen Doe zij den trouwen raad van Kayser moest verliesen. En riep niet Medenblik, zieltogend, ach, ik sterf Zoo Ik nog langer mis mijn braven Stellingwerff. Zjjne Hoogheid is door deze figuur lijke slag in het gelaat ten zeerste vertoornd en hij zint op wraak, die hij denkt te kunnen nemen door het wagen van een vermetele inval in de stad Amsterdam. Zijn eerste daad is het gevangen nemen van zes regenten Gevangen genomen. £ICH van geen kwaad bewust - Hoorn had zich immers van de goe de zijde laten zien vertrekken Nan ningh Keyser en Nicolaas Stelling werff, pensionarissen van Hoorn en voetstappen van de soldaten, die streng de wacht houden... Op transport. JJE volgende morgen zien de Hage naars twee karossen de binnenplaats van de regeringsgebouwen oprijden. De koetsiers houden hun paarden in en dan zwaait de deur open en treedt een zwijgende stoet naar buiten. Drie bur gers en drie militairen nemen plaats in het eerste rijtuig, in het tweede stappen eveneens drie mannen en drie soldaten eneen knaap je. De paarden worden aangezet en gevolgd door een sterk geleide van ruiters en voetknechten ratelen de ka rossen het plein af. Waarheen is de regenten onbekend. Het is alsof zij de zwaarste misdaad op hun geweten heb ben. De tot de tanden gewapende sol daten hebben hun zelfs verboden te spreken, tenminste in het Frans of La tijn. Door da venen en langs allerlei binnenwegen, ter vermijding van de grote steden, arriveert de stoet op Slot Loevestein, waar de gevangenen ieder afzonderlijk een kamertje krijgen toe gewezen. Onder scherpe bewaking blij ven zij achter. Voor hoelang weet nie mand. De aanval mislukt. QNDERWIJL tracht Willem II bij ver rassing met een gewapende macht Amsterdam te overmeesteren, maar het stadsbestuur, door een postbode uit Hamburg gewaarschuwd, heeft tijdig de poorten doen sluiten, zodat de troepen gedwongen zijn het beleg voor de stad op te slaan. Van de plotselinge inval is niets gekomen en wanneer Amster dam na enige dagen dreigt met inunda tie van de omgeving besluit Willem II, die zich persoonlijk van de toestand ter plaatse op de hoogte heeft gesteld, het beleg op te breken. Echter onder de voorwaarde, dat hij voortaan vrije toe gang zal hebben tot de Amsterdamse raad en dat de Staten van Holland de beslissing tot het afdanken van de troepen intrekken. De regenten verkla ren zich daartoe bereid mits de zes ge vangenen onverwijld worden vrijge laten. Het is dan de derde Augustus en tien dagen later worden zes kamers in slot Loevestein ontsloten. De regenten zijn vrij onder de belofte zich uit de regering van hun steden terug te zul len trekken. Dat de rancune overigens niet bijzonder groot is moge blijken uit het feit, dat Willem II kort daarna de pensionaris van Hoorn, Nanningh Key ser benoemt tot Fiskaal van de Ad miraliteit van Noorder Kwartier. De spanningen tussen de stadhouder en de regenten komen automatisch tot oplossing, als Willem II, nauwelijks eni ge maanden later op 6 November sterft aan de kinderpokken. De regen ten worden weer in hun vroegere waardigheid hersteld en haastig wordt ®Ct? opgemaakt, waarin verklaard wordt, dat zij ten onrechte zijn beschul digd en bekend staan als „oprechte pa- !en1Jentile,hebbers van het vader land En het behoeft natuurlijk geen betoog, dat ook de zes „gevangenen- weer spoedig hun zetel in het bestuur van hun steden hebben hernomen. Zelfs wordt de heer Keyser door de Magi- zhn tcT ^-ad H°0rn ^Prezen voor zijn trouwe dienst. En ook ziin schuld wordt in het openbaar nog eens uitU^n«rig-.£nderStreept- Een ePisode uit onze rijke geschiedenis, die door een toevallige samenloop van omstan- genaa, maar in het geval rfp na**;; zich halstarrig aan hun inzichten had- den vastgehouden waarschijnlijk tot een burgeroorlog had kunnen leiden. oostploeg kwamen met „slechts» veertien minuten achterstand op dei% Mohammedanen ln Toulon aan. LIET IS GISTEREN al met al 'n weinig interessante rit geweest. Kort p, de start gingen Weilenmann en Re. dolfi aan de haal, maar het was hun er alleen maar om te doen hun spieren los te rijden, en ze lieten zich spoedig terugvallen. Daarna zag men nog iet® wat op een uitlooppoging leek van 8 renners, onder wie Ktibler en Ockera. toen het peloton tot een lange sliert uitgerekt werd tijdens de lange en ge. leidelijke afdaling naar Saint Bonnet. Maar ook nu keerden de rust en het groepsverband spoedig terug: Kübler en Ockers hadden blijkbaar alleen maar de kop genomen om zich tegen mogelijke verrassingen van hun naast® concurrenten te vrijwaren. En zo kon. den Bobet en Geminiani die wat aoh. ter geraakt waren zonder moeite wee» aansluiting krijgen. Het is overigen® geen wonder dat de favorieten weinig initiatief toonden: ze moeten hun krachten sparen voor de Alpen. En wat de anderen betreft zijn er heel wat die nu niet bepaald meer in top. vorm zijn na de vele honderden kilo. meters welke reeds zijn afgelegd. Na ongeveer 25 kilometer besloten Dos Reis en Zelasco het huzarenstuk» je, dat hun ploegmaat Molines Donder» dag had uitgehaald, te imiteren. Aan» gezien het peloton niet reageerde ko» den zy gemakkelük wegkomen en eetl voorsprong nemen die te Avignott (40% km) al vier minuten bedroe» en te Isle-Sur-La-Sorgne (62% km) toj tien minuten was gestegen. En daaf bleef het niet bü want het verschj tussen de twee vinnige Afrikaantje^ die zich in de smoorhitte kiplekkef voelden, en de renners van de hoofd, groep die moeite hadden om in het aa. del te blüven, werd steeds groter. 17%' minuut te Pont-Julien (86% km), 20 minuten te Lourmarin (112 km), 21 minuten te Rognes (126 km) en 28 mi» nuten te Aix-en Provence (145 km) Na Aix moesten er nog een kleine ai km gereden worden en het was dub delük, dat het peloton een zware taak zou hebben indien het eindelük be» sloot de achtervolging in te zetten. DH besluit bleef echter achterwege, de gro» te cracks hielden wel elkaar in de g» ten maar bekommerden zich niet in 1 minst om wat de laag geplaatste Dol Reis en Zelasco daar aan de kop uit» spookten. Het liet hen eveneens koud toen na de bestijging van de Col d| 1'Ange, (186 km), een heuveltje van iets meer dan 200 meter, Castelin en Remy hun gezelschap ontvluchtten et) spoedig om een bocht van de weg ver» dwenen waren. De beide „Regionalen^ alle twee van de Franse Zuid-Oost» ploeg, zetten er een stevig gangetje ia, en aangezien Reis en Zelasco toch op de duur ook een beetje last van de hit. te kregen zodat hun tempo wat minde» werd, konden de Fransen enkele mb nuten op hen inlopen. Uitslag 14e étappe 1. Dos Reis (N. Afrika) 222 km ln 6.40.54{ 2. Zelasco (N. Afrika) z.t.; 3. Castelin (Z. 0. Frankrijk) 7.03.55 4. Remy (Z.O. Frankrijk) z.t.; 5. Desbats (Frankrijk A) 7.10.45; 6. Ockers (Belgie A) z.t.; 7. For» Unl (Parijs) z.t.; 8. Baffert (Frankrijk A) z.t.; 9. M. Verschueren (Belgle B) il| T0. Prouzet (Z.W. Frankrijk) z.t.; U. Schotte (Belgie A) z.t.; 12. Giguet (Frank rijk A) z.t.; vervolgens het grote peloton, w.o. onze landgenoot De Ruyter in de» zelfde tijd als Desbats. Algemeen klassement 1. Kubler (Zwitserland) 93.49.42 2. Ockerl (Belgie A) 94.50.48; 3. Brambilla (Z.O. Frankrijk) 93.58.43; 4. Bobet (Frankrijk A) 94.00.40 5. Geminiani (Frankrijk A) 94.00.45; 6. Robic (Frankrijk W.) 94.00.501 en 8. ex aequo Piot (N.O. Frankrijk) en Cogan (Z. W. Frankrijk) 94.01.40 9. Kirchen (Luxemburg) 94.02.34; 10. Meu nier (Z.W. Frankrijk) 94.03.58; 11. Dupont (Belgie A) 94.05.22; 12. Gauthler (Z.O, Frankrijk) 94.04.23; 35. De Ruyter 94.4229. Landenklassement L Belgie A 282.02.25 2. Frankrijk A ,2 12-57; 3. Z.O. Frankrijk 282.18.28; 4. Luxemburg 282.17.44; 5. N.O. Frankrijk 282.23.20; 6. Frankrijk West 282.44.01; 7, Z.W. Frankrijk 282.49.01; 8. Belgie 6 282.56.44; 9. Zwitserland 283.48.08; 10. Pa rijs 284.01.19; 11. Noord Afrika 284.09.50. Aan de minister van Economisch® Zaken heeft de heer Maenen (KVP) gevraagd of deze heeft kennis geno men van de verklaring van de voor zitter van de Bond van Ned. Hande laren in Brandstoffen dat het noodza- kelijk is in de komende maanden van 19501951 drie tot vierhonderd dui zend ton steenkolen méér te importe ren dan in het afgelopen jaar, daar anders de opheffing van de steenkool distributie niet kan worden volgehou den. Is de minister, zo vraagt de heer Maenen, van mening, dat voor deze veronderstelling ernstige aanleiding bestaat? In het jaarverslag van de Algemene Rekenkamer over 1948 wordt o.a. aan tekening gemaaktover een correspon dentie welke zü had met de minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen over enkele bijzondere aan schaffingen van het Rijksinstituut vooT Oorlogsdocumentatie. Omtrent de aan schaffing van Hitiers „Mein Kampf"*® „Volk in nood" elk voor een bedrag van f 1000, bepaalde de minister zie tot de mededeling dat die aanschaffing naar zijn mening te verdedigen was. het schilderij van de wkE?| Ter gelegenheid van de 60ste dag van Vincent van Gogh wordt het ogenblik het „zelfportret m hoed" van Van Gogh uit de Parijse W ais schilderü van de week in het s delyk Museum te Amsterdam toongesteld. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4