Kans op Ch inezen onderhandelingen met en Russen HALLO NEW YORK hl e rsen gym nasti ek De neus van de parfumeur: AMSTERDAMS PODIUM Interview met Jaques Fath Dean Acheson ziet geen heil in atoombom-politiek DE ,HEf^ W®E tsI°e-SJOEAN is met zön gevolg van acht deskundigen per vliegtuig uit Peking ui New York gearriveerd. Lake Success weet nu. hoe communistische Chinezen er uit zien en het belangrijkste diplomatieke spel van na de oorlog kan een aanvang nemen. Daartoe moeten weliswaar eerst nog enige hindernissen overwonnen worden. De Chinese delegatie heeft volmacht over Formosa te spreken, waar de Veiligheidsraad haar toe heeft uitgenodigd, maar Peking heeft geweigerd deze volmacht uit te breiden tot de Koreaanse kwestie, hoewel de Raad ook in die zaak een invitatie heeft gestuurd. De hoop is echter gerechtvaardigd, dat de Chinezen wel tot onderhandelen bereid zullen zön. indien alle met hen bestaande geschillen een plaats op de agenda krijgen. Westers tegenvoorstel in de maak door Bob Wallagb Wat de Radio brengt waard om verzekerd ie worden ZIJT GIJ HARDLIJVIG? Film waarin veel gedanst wordt Vernieuwing van de Musical j)ERGELIJKE goede nummers telt ©e ideeën u-an een gho-ol man ZATERDAG 25 NOVEMBER 1950 (Van onze diplomatieke medewerker) A AN DE ZIJDE van de Verenigde Naties komt de last van het onder handelen in feite neer op Dean Ache son, de Amerikaanse min. v. Buiten landse Zaken. Hij is een knap en ook moedig man, deze Acheson. Tijdens de verkiezingscampagne hebben de repu blikeinen hem zijn „zwakke" politiek tegenover het Rode China verweten en aangenomen wordt, dat zij daaraan een aanzienlijk deel van hun zetel winst te danken hebben. Desondantts heeft hij dezer dagen opnieuw ver klaard, een overtuigd voorstander te zijn van onderhandelingen met Po king, waar deze slechts mogelijk zijn. Natuurlijk is dat de juiste politiek geen verstandig mens kan dat ontken nen. Het leven van geen enkele sol daat der Verenigde Naties mag ver spild worden, zolang nog de kans be staat, het door middel van een recht vaardige overeenkomst met de Chine zen te redden. Inderdaad is men gelukkig aan het stadium, waarin het werpen van atoombommen op Chinese steden overwogen zou moeten worden, nog niet toe en men mag hopen, dat men daaraan ook niet zal toekomen. Slechts de Russen zouden er baat bij hebben indien de legers van de vrije wereld in Korea, Indo-China en Ma- lakka werden vastgenageld tegen geen hogere prijs dan het verlies van een paar millioen Chinezen. De hoop op een bevredigend resul taat van onderhandelingen is gebaseerd op het feit, dat zowel Amerikanen als Chinezen krachtige motieven hebben om een openlijke oorlog te vermijden. Bovendien zijn de Amerikanen in staat, in ruil voor een terugtrekking der Chinese troepen uit Korea, drie bijzondere Chinese wensen te vervul len: 1. toegang tot de Verenigde Na ties; 2. een garantie, dat de Mandsjoe- rijse industrie niet verstoken zal wor den van de stroom der electrische cen trales in het Jaloe-dal; 3. een garantie, dat Korea niet zal worden gebruikt als basis voor een invasie in China, zo als in het verleden zo dikwijls gebeurd is. Wat doet Moskou? PIGENLIJK schönt er aan een der- gelijke overeenkomst niets in de weg te staan op één ding na. Ter- In de vele brieven met hersen- gymnastiek-vragen, die mij voort durend bereiken, komen dikwijls grapjes voor, die, hoe aardig dik wijls ook, met de wezenlijke her sengymnastiek niet van doen heb ben. Zie hier een paar voorbeel den, die mij deze week bereikt hebben: Hoe maakt men een gat in de lucht? Het antwoord luidt: door van een krakeling een puntje af te bijten, dan blijft aan de kant het gat in de lucht over. Een tweede vraag was nog histo risch bedoeld ook: In 1500 werd Karei de Vijfde geboren; wat ge beurde er in 1521? En het ant woord: Toen werd Karei de Vijfde meerderjarig. (Het is bovendien onjuist, want vorstelijke personen worden op vroegere leeftijd meer derjarig.) De vragen voor deze week lui den als volgt: 1. Welke bekende vrouw was de eerste, die in mannenkleren rondliep? 2. De snelheid van electrisch licht is 300.000 km. per seconde. Hoe veel is de snelheid van kaars licht? 3. Hoelang is een vooroorlogse lucifer? 4. Wat is het zwaarste metaal? 5. Wat verstaat U onder een af dak? 6. Wat was het laatste woord van Socrates? 7. Welke grote veroveraar ligt be graven in het Parthenon te Parijs? S. Waar komen de beste moppen vandaan? 9. Welke hoeden Waaien nimmer af? 10. Van wie is de bekende uit spraak: Eén vrouw is duizend mannen e erg. wül men weet, dat aan de züde der Verenigde Naties in de Koreaanse kwestie de verantwpordelijkheid in laatste instantie bij de Amerikanen ligt, kan men er aan de andere kant niet zeker van zön, dat de tegenspelers werkeiyk in Peking zitten. Met an dere woorden: hoe groot is de invloed van Moskou? Misschien is deze beslis send, al wordt daaraan op grond van sterke argumenten getwöfeld. In ieder geval is thans ook in de kwestie- Korea, evenals op zovele andere pun ten, de vraag gerezen, of men op een vergelijk met de Russen zelf mag hopen. Dezer dagen, hebben de Russen weer eens aangedrongen op directe onder handelingen ik heb daar de vorige maal al uitvoerig over geschreven. Zij deden dit op voor het Westen onaan nemelijke voorwaarden. Maar ook in Washington en Londen in Parijs was men dat al eerder is men nu wel geneigd, eens te onderzoeken of het Russische voorstel tot onderhan delingen méér betekent dan een pro pagandastunt. Afgevaardigden van ie Westerse Grote Drie zijn daarom be gonnen met het opstellen van een te- gen-voorstel. Op deze wijze wordt naast de besprekingen met de Chine zen ook een kans geopend voor on derhandelingen met de Russen. Maandag a.s. om 9.35 uur n.m. zal ds. J. O. Norel te Beverwijk via Hilversum I een korte cause rie houden over het onderwerp: „Het kerkelijk leven in Ame rika". Op Woensdag 29 dezer n.m. 7.50 uur kan op Hilversum II een weergave worden beluisterd van een bezoek aan het weekend van de Bond van Verenigingen van Jonge Oud-katholieken te Egmond aan Zee. Over dezelfde zender wordt Donderdagavond van 9.3010.20 uur een hoorspel uitgezonden van de oud-Alkmaarder, dr. P. H. Schröder, getiteld „Antoni van Leeuwenhoek", de eerste bacte riën jager. Om 10.35 uur volgt over Hil versum I de 9e uitzending van „Psalter 1949", een concert van religieuse liederen door het Oost- zijder kerkkoor en Zaans Bach- koor te Zaandam o.l.v. Jac. Kort. Oplossingen Dinsdag. in het blad van (Van onze speciale verslaggever) pARFUM! Een woord, dat omgeven is met sfeer van romantiek en voor naamheid. Parfum behoort nu eenmaal bö de elegante vrouw, die haar met zorg gekozen toiletten met charme weet te dragen. Zo was het door de eeuwen heen tot in de grijze oudheid, zo is het en zo zal het stellig blöven. Al weet de parfumeur, die de compo nist is der geuren, u te vertellen, dat de publieke smaak ook op dit terrein wisselt met de jaren. Een merkwaardig beroep, dat van parfumeur. Een kunst, waarin men zich stellig niet kan bekwamen, wan neer men de aanleg mist. De neus van de parfumeur is zijn kostbaarst bezit, waard om tegen een hoog bedrag ver zekerd te worden. Er zijn in ons land geen tien mensen, die zo'n fijne neus hebben, dat zij het beroep zouden kun nen uitoefenen.- Zijn reukorgaan wijst de parfumeur de weg in een ware doolhof van in honderden flesjes en buisjes verzamelde geuren. Dat valt op geen school te leren. Zeker, men zal een duidelijk inzicht moeten heb ben in de chemie. Behalve natuurlijk reukstoffen zijn er tegenwoordig im mers ook vele synthetische. Maar dit Het kostbaarst instrument van de parfumeur is zijn neus. Hij her innert zich zeker enige duizenden geuren en maakt daaruit steeds nieuwe, steeds geraffineerder composities. inzicht is niet van primair belang Hoofdzaak is, dat men een goed reuk geheugen heeft, en daarnaast de smaak om verschillende geurtjes te combineren. Smaak van het publiek. Achter zijn grote „reukstoffenorgel" voelt de parfumeur zich orkestdirec teur en componist beide. Hij zoekt net zolang tot hij een goede „samenklank" heeft gevonden van al zijn „orkest elementen". Wat de componisten aan innerlijke beleving tot uitdrukking brengen in hun muziek, doet de parfumeur in z'rs parfums. Zo goed als ieder ander kun stenaar heeft de parfumeur het tijds beeld te verstaan. De publieke smaak immers verandert van tijd tot tijd. Omstreeks 1900 de romantische tijd van de wals. waarin men nog vol komen ongecompliceerd leefde, en nog geen weet had van de moderne weten schap der psychologie was het de tijd van de bloemetjesgeuren. „Een zoetvloeiende tijd", zegt een der par fumeurs van Polak en Schwarz' te Zaandam ons. Dit bedrijf heeft vier van deze excellente neus-specialisten in zijn dienst, onder wie een Parijze- naar, die de goede eigenschappen van het vak van zijn vader erfde. „In 1930 staan we midden in de crisis. Grote parfumeurs leren de dis sonant der Aldehydes kennen. Een wrange reuk, die stoort in het milieu der bloemetjes, maar toch tot oplossing komt en dus furore maakt. In 1940 de monstreert zich de verdeeldheid der volkeren ook in de parfums. De Duitse parfums hadden iets staalachtigs, zegt de parfumeur ons. „En hoe is het nu?" is natuurlijk on ze vraag. „Er is sinds 1945 zo goed als in de mode en op ander levensterrein, een hang naar romantiek, naar het even wichtige en ongecompliceerde van om streeks 1900" is het verrassende ant woord. Karakteristiek. Wij horen nog meer opvallende uit spraken. „Lavendel en Eau de Cologne hebben iets onpersoonlijks. Beide zijn daarom geliefd bij de Engelsen. De Engelsen willen niet opvallen". En verder: „Bij iedere vrouw behoort een eigen parfum. Karakter, uiterlijke ver schijning en leeftijd spelen een rol bij het bepalen van de soort parfum, die bij haar speciaal type behoort. Een sportief type zal voor alles een fris parfum verlangen. Een jonge vrouw mag nooit een te zwaar parfum ge bruiken. Een levenslustig type ver draagt een warmer geur. Het meer wijsgerige type zoekt een „streng" par fum, waarin de parfumeur toch een van de vier in de parfumindustrie ge bruikte dierlijke reukstoffen herkent. n.1. die van de Civetkat!" Over dierlijke reukstoffen gesproken het uitermate kostbare amber is af komstig van.een zieke potvis. Het dier heeft waarschijnlijk suikerziekte ■en geeft als gevolg daarvan over. Het braaksel blijft drijven op het zeewater en spoelt ten slotte ergens aan. Het doet denken aan stukken klei. Kenners verzamelen het en krijgen er dan grote bedragen voor. En wist u, dat de zuivere Bulgaarse rozenolie 4000 per kilo kost? En dat er voor één kilo Tubereuse-olie uit Z.- Frankrijk f 25.000 betaald wordt, om dat de totale jaarproductie maar on geveer vijftig kilo is? De Jasmijn le vert jaarlijks ongeveer 3 a 4.000 kg parfumgrondstof. Verbaast het u, dit alles wetende, nog, dat een kleine hoeveelheid goede parfum duur is? £R WAS BERICHT van een der secretarissen van Jacques Fath gekomen, dat de grootste couturier aller tüden er in had toegestemd mö gedurende vier minuten in audiëntie te ontvangen. Na me gehuld te hebben in m'n minst aan stoot gevende uitrusting ylde ik naar het Victoria-hotel. Passeerde twee boys, een bataljon kellners, enkele chasseurs, een secretaris, een secretaresse, een wachter, nóg een wachter. Daarna bereikte ik het vertrek waar het interview zou plaats vinden. Het rook er naar lavendel en seringen. Ik wist dat ik op de drempel van een historisch ogenblik stond. Een jonge vrouw ruiste naar binnen en wierp me een koele blik toe. Ik was te verward om vast te stellen of het Geneviève was. Twee uur later verscheen Jacques Fath. LJIJ NAM met wat verstrooid op en het kwam me voor dat z'n blikken een fractie van een seconde bleven toeven op de bijna onzichtbaar weggewerkte vlek onder de bovenste knoop van m'n vest en op de paar rafels onder aan de linkermouw van m'n overhemd. Ik voelde me zoals een nachtuiltje zich moet voelen als het per ongeluk in de lichtbundel van een 10.000-kaars schijn werper terecht komt. Ten slotte richtte hij, ietwat vermoeid, het woord tot me. Hij informeerde waarmee hij mij van dienst kon zijn. „Wat denkt u eigenlijk van de poli tiek, mijnheer Fath?" „De kledingpolitiek?" „Nee, de wereldpolitiek". „Oh... die gaat zeer slecht. En dat is geen wonder als u ziet hoe beestachtig onze leiders zich kleden. Als men de nationale en internationale assemblées ziet, denkt men aan uitdragerswinkels. Monsterachtig zien die mensen er uit. Is het dan een wonder dat iedereen zich aan iedereen ergert? Laat onze vrien den, de Russen, zich kleden als kozak ken, de Amerikanen als cowboys of caucho's, en u zult zien hoeveel plezie riger de debatten verlopen". „En onze nationale politiek, mijnheer Fath?" „Zelfde recept. U moet dat niet in uw krant zetten, maar zegt u nu zelf: is Drees niet grijs en grauw, kleurloos en stoffig? Altijd in datzelfde colbert, vest en broek. Dat lijkt naar niets. Als ik het in uw regering voor het zeggen had, zou ik grondwettelijk voorschrij ven dat deze mensen zich aanzienlijk nationaler gedroegen, ook, nee speciaal wat hun uiterlijk betreft. Wat dacht u... Drees in een Volendammer panta lon, Gerbrandy als stierenvechter, iémand als..." „De heer Gerbrandy behoort niet meer tot de regering", waagde ik schuchter op te merken. „Maakt niets uit. Ik wil alleen maar zeggen dat de kleren niet alleen de man maken, maar ook de regering. Dat moet u met me eens zijn". Ik knikte instemmend en lanceerde de volgende vraag: „Wat denkt u van onze beschaving?"" „Het Avondland is te redden, mits het zich beter kleedt. Ziet u zelf niet dat heel het Westen, ja, ik mag wel zeggen heel de wereld, lijdt aan het euvel van eenheidskleding? Iedereen is gelijk aan iedereen. En het meest men selijke streven is juist anders te zijn dan alle anderen. Dat is de kern van alles". „Hoe denkt u over kern-splitsing?" Er wordt in het algemeen te weinig gesplitst. Het is zaak dat er meer en beter gesplitst wordt. Speciaal in de Indien de darmwerking traag is, neem Foster's Maagpillen. Deze doeltreffen de, kleine laxeerpillen verlichten ver stopping en daardoor veroorzaakte hoofdpijn met misselijkheid en indiges tie. Gemakkelijk en prettig in te nemen; zij veroorzaken geen krampen. Verkrijgbaar bij apothekers en dro gisten. Imp. H. ten Berkel, Hilversum. TUSSEN AL HET KITSCHIG SPEKTAKELAMUSEMENT, dat het gros der Hol- lywoodse musicals ons biedt, valt een film als „On the town" (thans in ons land te zien onder de titel „Hallo New York.bijzonder op. Deze musical komt uit Hollywood, maar zü verschilt zoveel van het gangbare type (waarvoor sterren als Betty Grable, Estlier Williams, Don Ameche, Van Johnson en de band van Xavier Cugat representatief zijn), dat er hier van een vernieuwing van de musical sprake mag zön. Na de oude vaudeville-films brachten Fred Astaire en Ginger Rogers zo omstreeks 1934 een nieuwe stjjl in de musical: een alledaags verhaaltje, nog zonder groots geënsceneerde toneelnummers, van het begin tot het einde gedanst in een alledaagse omgeving. Die stöl werd gecul tiveerd en vond enkele hoogtepunten in films als „Follow the fleet", maar ging ten slotte verloren in de overdadig weelderige, alle proporties verliezende spek takels, die we thans als musicals kennen. De film „Hallo New York!" ziet echter van het spektakel af en is weer teruggekeerd naar het uitgangspunt van Fred Astaire: de heel gewone werkelijkheid als uitgangspunt voor de dans, die in de musical hoofdzaak moet blöven. Steeds weten de beide regisseurs van deze film, Gene Kelly en Stanley Do- nen hier in het luchthartige amuse mentsgenre een voortreffelijke combi natie van film en dans te brengen: een en al dynamische beweging in de toe passing van de dans in de film, ver sterkt door een al even dynamische be handeling van de kleur en een uiter- Hallo New York!" veel. in een even mate levendige montage. Tegen het verrassend als stormachtig tempo en einde van de film die tussen beide daarbij steeds oorspronkelijk ook: het nog een kostelijke persiflage geeft op wordt: uiterst raffinement en even- grote vakbekwaamheid schiepen met die drie zingende zeelui, die in een enkele sprong tientallen kilometers achter zich laten in een volkomen le vend en natuurlijk decor, op deze wijze een uniek stukje dansfilm. TEN PAAR WEKEN geleden trad in ons land het Amerikaanse „Ballet Theatre" op, een der meest vooraan staande dansgroepen van de Verenigde Staten. Dit ballet danste hier o.m. het amusante verhaal van drie zeelui, die een dagje uit passagieren gaan: „Fancy free" getiteld. Op dit ballet van de be faamde choreograaf Jerome Robbins if de film „On the town" gebaseerd. Drie matrozen trekken met vier en twintig uur verlof New York in. Het verhaal tje van hun belevenissen heeft weinif om het lijf en verraadt enkele goed kope trekjes bovendien, maar hoofd zaak is dat deze drie matrozen en d( drie meisjes, die hen voor een dag ge zelschap houden, door dit verhaaltj< aanleiding krijgen tot een stroom van geestige, levendige en bijzonder fraa uitgevoerde dansnummers. Het begin al terstond nadat de drie zeelui vat boord zijn gekomen en voet aan d< New Yorkse wal gezet hebben. Ze gaar de stad verkennen.en de film geef ons een overrompelend dynamisc) zang- en dansnummer „New York" t< zien, dat deze drie matrozen dwar. door alle delen van New York voert. De opnamen hiervoor werden niet in decors, maar in de stad zelf gemaakt en dit nummer ontleent zijn grote kracht aan het verbüsterende tempo, dat louter door de montage aan de van leven tintelende beelden gegeven kostelijke nummer van het meisje in de ondergrondse, en vooral de aller dwaaste show in het prae-historische museum met het liedje van de „IJstijd- man", dan het dansnummer „Main street" en het hoofdnummer van deze film „We're going on the town", ge- de leegheid en stereotype uniformiteit van het vermaaksleven in New York, met in iedere nachtclub telkens in een wat andere aankleding dezelfde krach teloze shownummers wordt de hele geschiedenis van de drie passagierende zeelui nog eens kort samengevat ver danst op het dak van een wolkenkrab- teld in een stukje puur ballet van bij- ber. Betty Garrett Frank Sinatra, Ann Miller, Jules Munshin, Vera Ellen en Gene Kelly zingen en dansen het kostelijke HWe're going on the town". zonder fraai beeldende kracht. Alle dansen in deze film werden ont worpen door niemand minder dan Je rome Robbins en de muziek werd (evenals de voortreffelijke tekst van het merendeel der zangnummers) ge schreven door de ook hier beroemd ge worden componist-dirigent Leonard Bernstein. Regisseur Gene Kelly treedt zelf op als een der matrozen, bijgestaan door Frank Sinatra en Jules Munshin, die beiden verrassend goede dansers blijken. Betty Garret, Ann Miller en Vera Ellen dansen de meisjes, die met de drie matrozen uit passagieren gaan, en dit zestal werkt als een gesloten team. uitstekend op elkaar afgestemd. Het verhaaltje met zön zwakke mo menten blijft gelukkig in .Hallo New York" volkomen op de achtergrond; ïumor, vitaliteit, dynamiek en boven- il originaliteit blijven overheersen. En leze elementen, gedragen door de voortreffelijke prestaties van alle mede werkers. verheffen „On the town" tot een der beste musicals, die ooit door Hollywood gemaakt zyn. LONG-SHOT maag dient aanzienlök meer gesplitst te worden. Ik ben daar nu mee bezig, maar de diepere waarheid daarvan zal u waarschönlijk wel ontgaan". „Een krant schreef dat u een genie bent. Is u het daarmede eens". „Natuurlijk. Reeds op prille leeftijd ontdekte ik hoe onvolmaakt het mense lijk lichaam in wezen eigenlijk is. Be zie u zelf.en zeg dan eens: wordt de niet missselijk van wat u dan ziet? Ik zelf mag er zön, maar ik weet me ten slotte te kleden. Maar de vrouwen...! Eén op het millioen is van nature met een dergelijk figuur begenadigd. Die andere negenhonderdduizend negenhon derd negen en negentig zijn op mij aan gewezen. En ze komen, u heeft het ge zien. Ook de Hollandse vrouwen". „Is dat uw eerlijke overtuiging, me neer Fath...?" „U bedoelt dat van de onvolmaakt heid des lichaams? Waarachtig. Niets glflIIIM M illllll!lllll!l!llllll!l!l!!llll!l!l!ll!III!!lll!llj|fl!llll!lin!lllltlll!!IH(IIHIIII!llllllltllllllll!lll!llj!llB is volmaakt. Zelfs ik niet. En wat zei Maurice Chevalier?: „Om het zwakke geslacht het schone te noemen, daartoe is alelen het door liefdesroes benevelde mannelijke verstand in staat. Dat is de kwestie". „Zei Schopenhauer dat niet...?" „Nee, Maurice zei het. Ik weet het zeker. En wat zei Freud: „Das Naturel der Frauen, ist so na mit Kunst ver want"... „Ik dacht dat dit van Heine was...? „U bent slecht thuis in de klassieken, meneer. Het was Freud. Een knappe kerel, maar hopeloos slecht gekleed. Daar moet iets aan gedaan worden." „Wat is uw ideaal, mijnheer Fath?" „Iedere vrouw een goedgeklede vrouw. Geen prijs is daarvoor te hoog. Trouwens, is er een mannelijker doel denkbaar? Wat zeggen de Arabieren? Het geluk der mannen bevindt zich op de rug der kamelen en aan de voet der vrouwen. Laat ons dus dat geluk geven wèarop het recht heeft: een ele gant én smaakvol uiterlijk". „Deed u nog indeeën op in Holland?" „Jazeker. De Marker ballonbroeken inspireerden mij bijzonder. Ik ben se dert gisteren bezig met m'n laatste experiment: Urker- of Volendammer- broeken voor de mannen in het Britse Koninkrijk. Die Britten bezitten zonder uitzondering foeilelijke spillebenen en dit model broek is dè uitkomst voor hen. Na m'n wereldsuccessen op het gebied der vrouwenkleding werp ik mij thans op de mannenkleding. Het is daarvoor trouwens de hoogste tijd. Ik zou zeggen: Kijk maar naar uzelf". „Zweeft u een bepaald systeem voor ogen?" „Ja. Het is vrij revolutionnair, maar het zal het wel doen. Ik zal de bretels verbannen, de sokophouders, de bide- lotjes, de vestjes, en de stropdas. Alle maal idiote, burgerlijke dingen, waar in vooral uw volk sterk is. Eveneens zal ik het einde decreteren van baaien broeken, jaeger hemden en sajetten kousen. Het is afschuwelyk, zo beest achtig dat volk van u zich kleedt. In de plaats daarvan: een soort Romeinse to ga, loshangend en flink ruim". „De toga dan toch alleen voor het Westen, niet?" „Natuurlijk, In het Oosten gaan we anders te werk. U hebt er geen idee van hoe romantisch en aantrekkelijk een Marokkaan er uitziet in een rood baaien broek en sajetten kousen". „U verwisselt dus alleen maar de na tionale klederdrachten?" Jacques Fath nam me medelijdend glimlachend op en zei toen heel zacht: „Maar meneer...! Ten slotte draait de hele zaak er toch alleen maar om, dat de wereld bedrogen wil zijn? G-ef de mensen een illusie en je hèbt ze. M'n hele systeem is gebaseerd op de er varing van één gemaskerd bal dat ik eens meemaakte. Ik zag toen dat ieder een er anders uit wilde zien dan hö in werkelijkheid is. Van dat ogenblik ben ik volgens plan te werk gegaan en ge ziet: niet zonder succes. De wereld ligt aan m'n voeten en ze zal er nog wel een tijdje aan blyven liggen ook, dacht ik.'" £R KWAM een verblindend schone vrouw binnen, die Jacques enkele bonbons aanbood. Daarna kwam een secretaris en vervolgens Geneviève. Jacques stond op en zei me dat het palaver geëindigd was. Hy draaide zich om en verdween, haast zwevend, in de aangrenzende kamer. Ik pakte m'n hoed en strompelde naar buiten. Op het Damrak ging ik voor de eer ste de beste étalageruit staan en aan zag mezelf. Het resultaat viel niet mee. Zelfs de minimurn-eisen die men aan een toekomstige Romein zou mogen stellen waren niet aanwezig. Verdoofd en somber wierp ik my in de maal stroom der gelijkvormig geklede Am sterdamse massa. (Aldus gedaan op de 19e Novem- er anno 1950, in het vijfde jaar na de Hongerwinter) ANTHONY VAN KAMPEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 7