REBUS-PRIJSVRAAG
Jan Teeken ging naar Zuid-Afrika en
stichtte er een modern bedrijf
r
DOE MEE AAN ONZE
f 500.- aan prijzen
De roman van een Noordhollandse jongen,
die van aanpassen en aanpakken wist
Nederlanders helpen
elkaar
Purmerender markt
Overzicht' Het is een oud sezegde
DE heer Teeken vertelt ons het ver
haal van zijn geslaagdq, leven op een
toon, alsof het eigenlijk allemaal van
zelf spreekt. Hij heeft zich volkomen
aangepast bij het Afrikaanse leven. Er
is, zo zegt hij, nog altijd een scherpe
verhouding tussen het Afrikaanse en
het Engelse element, maar de Afrika
ners zijn aan de winnende hand. Het
land wordt meer en meer Afrikaans.
Een probleem vormen de naturellen,
onder wie het communisme sterk is
verbreid. Gevaar is er niet van te
duchten; de regering heeft alles uit
stekend in de hand. Dat de agenten
van Moskou spelen op de lichtgelovig
„De Sabel auio van de ioekomsi?^
De Bilt verwacht lange
vorstperiode
Scheepvaartberichten
Kamer van Koophandel
samengesteld
KERKELIJK NIEUWS
Onwillige evacuée
VAN MARSDIEP TOT IJ
Wieringen
Beurs Middenmeer
Vandaag plaatsen we no. 1 van de serie!!
DONDERDAG 28 DECEMBER 1950
JAN TEEKEN UIT PRETORIA is een dier vele Nederlanders, die naar het
buitenland gingen omdat het eigen land hun te klein werd. En Jan Teeken
heeft er geen spijt van, dat hij veertien jaar geleden uit Krommenie vertrok
en zijn geluk ging beproeven in de Unie van Zuid-Afrika. Hij is geslaagd. Hü
heeft een bedrijf uit de grond gestampt dat hem zoveel financiële baten oplever
de, dat hü over een jaar of vüf kan ophouden. Hij zal dan vüftig jaar zijn, kan
terug zien op een arbeidzaam, welbesteed leven en gaat met ruim voldoende
appeltjes voor de dorst een beetje genieten van het prachtige land, in welks
warmte hij zoveel zweetdruppels heeft geplengd in de jaren, toen het nog hard
aanpakken en sjouwen was. Want ge wordt ook in Zuid-Afrika geen millionnair
met niets-doen. Ge moet bestand zijn tegen tegenvallers, ge moet beschikken
over aanpassingsvermogen en ge moet willen werken en kunnen werken.
HE heer Teeken heeft er ons gisteren
vlak voordat hij na een kort ver
blijf in Europ^ weer van Schiphol ver
trok, bij een haastig kopje koffie van
verteld. Hij is een eenvoudig, sympa
thiek mens gebleven: eèn man zonder
„kouwe drukte". Een Amsterdammer
van geboorte. Twintig jaren had hij een
motoren- en rijwielzaak gehad in
Krommenie, maar in Maart 1936 zette
hij daar een punt achter. Van zijn ver
diende geld liet hij een Amsterdamse
fabriek stofzuigers maken en met een
ganse voorraad van die huishoudelijke
instrumenten gingen hij en zijn vrouw
naar Zuid-Afrika. In het begin wa? het
tasten en zoeken. Hij woonde een paar
maanden in Johannesburg, hij probeer
de het een paar maanden in Kaapstad,
Het ging niet. Na een jaar was hij zijn
stofzuigers en het grootste deel van
zijn geld kwijt en wat hem restte wa
ren een paar duizend gulden (die in
het dure land smelten als sneeuw voor
de zon) èn zijn doorzettingsvermogen.
Hij ging naar Pretoria en begon er
een motorzaak. Op hoop van zegen en
met op elkaar geklemde lippen. Maar
wie kende in Pretoria Jan Teeken, de
Nederlander die vooruit wilde in de
wereld? Niemand. Men liep zijn zaak
voorbij. En iedere maand moest de
huur betaald wordenen ten slotte
moesten de heer Teeken en zijn vrouw
toch ook eten en zich kleden.
Nederlanders in den vreemde helpen
elkaar. Dat is altijd zo geweest en dat
zal altijd zo blijven. Jan Teeken onder
vond het en hoe! Er woont in Pre
toria een Nederlandse aannemer, de uit
Den Haag afkomstige heer Van der
Neut. En die zag, hoe Teeken aan het
tobben was en zei kortweg: ik zal je
wel helpen. En hij hield woord. Hij
reed met zijn auto alle Nederlanders
af en recommandeerde de vakman Tee
ken bij zijn landgenoten.
„Nou, zegt Teeken ons bij het kopje
koffie, toen ging het lopen. Van der
Neut heeft me een zetje in m'n rug ge-
gegeven en toen kwam er gang in.
Maar het eigenlijke grote succes kwam
pas in 1937. Toen had ik een ojxwe race
motor gekocht, een Rudge van 250 cc
en dat ding heb ik eens lekker opge
poetst en ik ben er mee naar de kam
pioenswedstrijden in Bloemfontein ge
gaan. Ik heb meegereden en ik werd
kampioen van Zuid-Afrika. En meteen
PURMEREND, 27 Dec. 1950. Aange
voerd 310 runderen, waaronder 166 vette
koeien 1,852,60 per kg, handel stugge af
loop; 42 melk- en kalfkoeien 650—850 per
stuk, stil; 60 geldekoeien 385—650 per stuk,
stug; 22 pinken 325500 per stuk, stil; 12
graskalveren 165240, stug; 186 nuchtere
kalveren 55110, vlug; 8 s'ieren 6751250,
stug; 556 schapen en lammeren, schapen
70115. stug, lammeren 75110, vlug; 18
bokken en geiten 10—50, stug; 107 vette
varkens 1,701,86 per kg, vlug; 356
schrammen en biggen, schrammen 45—65
per stuk, biggen 2845 per stuk, kalm; 15
paarden 475700 per stok, stil; totaal aan
voer 1548 dieren. PLUIMVEEMARKT
1600 oude kippen en hanen 2,25—2,50 per
kg; 1050 jonge hanen, blauwe 2,753 per
kg; 450 konijnen 2—11 per suk; 850 een
den 1,252,25 per stuk; 40 ganzen 8—11
per stuk; 17 zwanen 1418 per stuk, 3500
kipeieren 1214 per 100 stuks; 1500 eend
eieren 12 per 100 stuks.
dat een verstelde markt
een ijzeren of een gouden is. De juistheid
hiervan bleek ook Woensdag weer, daar
diegenen die met vette koeien of gebruiks-
vee aan de markt waren, een niet bepaald
bevredigende dag hadden, doch daarente
gen zij, die lammetjes, een nuchter kalf
of vette varkens aanboden, een plezierige
dag beleefden. Naast het kleine aanbod
van runderen, waren er nogal wat vette
koeien, al kon men niet zeggen dat de
kwaliteit over 't geheel zo goed was. De
handel was heel stroef; men miste heel
wat slagers die men hier gewoonlijk ziet.
De afloop was dan ook stug. Met het ge-
bruiksvee ging het al even stug, onafhan
kelijk of men nu een gelde- of een verse
koe of een jong beest ter markt had. De
kooplust was al even slecht. Ook het
koude weer heef afbreuk aan het bezoek
gedaan. Voor de nuchtere kalveren daar
entegen was de handel willig, want er wa3
veel vraag. De schapenmarkt was maar
slecht bezet bij de huidige weersgesteld
heid. In verband met het slachtverbod van
ooien, dat 1 Januari in werking treedt,
had men de aanvoer groter verwacht. De
handel was heel goed. Voornamelijk de
lammetjes werden weer voor hogere prij
zen voor export afgenomen, enkele zelfs
flink boven de notering. Het aanbod van
vette varkens was naar de vraag veel te
klein, zodat deze vlug geplaatst konden
worden. De inzet was 1,80 voor de zwa
re, maar de prijs liep al gauw enkele cen
ten op om op ongeveer 1,86 te sluiien.
Ook de vette zeugen deden zo om de
1,70. Het aanbod van biggen was niet te
groot. Niet dat de handel nu zo heel stug
was, maar ze konden toch be'er geplaatst
worden en de prijzen waren iets hoger. Op
de paardenmarkt was het heel stil, en op
de pluimveemarkt was dit eveneens het
geval. Dat er tijdens de feestdagen menig
konijntje is genuttigd, viel op te maken
uit het grote aantal te koop aangeboden
konijnenvellen.
was ik populair. Na twee jaar kon ik
de zaak uitbreiden met een garage en
dat ging alles best tot 1942. Toen ging
ik in het Nederlandse leger en moest
naar Curagao. In 1944 werd ik afge
keurd en ging naar Pretoria terug.
Toen heb ik een nieuw bedrijf gesticht:
een grote werkplaats voor het reviseren
van automotoren, zoiets als Enkes in
Voorbrug. Er is zeer veel werk. Wc
hebben er de nieuwste machines. Ik
ben vorige week nog even naar Italië
geweest om weer nieuwe, nog moder
nere machines te kopen. Er werken
ook Nederlanders bij me; Dirk Saai uit
Wormerveer bijvoorbeeld, die met zijn
gehele gezin is overgekomen. Zij maken
het allemaal erg goed".
Land van kansen
heid van de naturellen is begrijpelijk,
maar dat de blanken het gevaar, dat er
uit zou kunnen ontstaan, door tegen
maatregelen neutraliseren is even be
grijpelijk. Ten slotte is Zuid-Afrika het
•<nige,stuk van het werelddeel, waar de
blanke beschaving wortel heeft gescho
ten en dat zal zo blijven.
De Nederlanders worden in de Unie
zeer gewaardeerd; zij passen zich over
het algemeen gemakkelijk aan, doordat
zij het Afrikaans direct verstaan en
snel leren spreken. In Pretoria zijn een
Nederlandse Vereniging en een Neder
landse Club; van de Club zijn ook
Afrikaners lid. De onderlinge verhou
ding is uitstekend. Er zijn vele Neder
landers. die rijk werden in Zuid-Afri
ka. Grote aannemers als Jan Zijlstra
uit Dokkum en Engel en De Ruyter uit
Den Haag zijn er millionnair gewor
den. En er is nog plaats voor duizenden
vaklieden. In de bouwvakken kan men
iedereen gebruiken, die zijn vak ver
staat. De lonen liggen rond de 120. -
per week, maar goede vaklui komen
wel aan de 150.—. De kansen zijn er
ook voor automonteurs, electriciens,
kortom voor iedereen, die een vak
heeft geleerd. Er is volop werk en er
wordt best betaald. De levensstandaard
is iets hoger dan in Nederland, de
hoogste uitgavepost de huishuur. Een
redelijk huis kost 130.per maand.
Maar daar staat weer tegenover, dat de
belastingen er veel lager zijn dan in
Nederland.
„Zuid-Afrika is een prachtig land
voor fatsoenlijke mensen, die bereid
zijn om zich aan te passen bij de zeden
en gewoonten en die kunnen en willen
werken. Wie aanpakt kan het er ver
brengen", zegt Jan Teeken nog, alvo
rens hij zich naar het vliegtuig begeeft,
dat hem naar zijn bedrijf in Pretoria
terug zal brengen. Een stevige hand
druk en een vriendelijke uitnodiging
(„kom eens bij me aan") en ons ge
sprek is ten einde. Een gesprek met 'n
Nederlander van de oude stempel. Een
man, die van aanpakken weet. Een best
ambassadeur in het stamverwante land
onder de evenaar en een voorbeeld
voor velen.
Het is niet waarschijnlijk, dat men
de hier afgebeelde auto in deze
vorm op de wegen zal kunnen aan
schouwen, al zullen vele van de
nieuwste vindingen, die in deze
wagen zijn ondergebracht, wel deel
gaan uitmaken van de auto's der
toekomst. Deze, door Generaal Mo
tors ontworpen proefauto, die de
naam „De Sabel" draagt, is ver
vaardigd van deze kostbare mate
rialen zoals magnesium en alumi
nium legeringen. Zij is uitgerust
met een achtcylinder V-motor en
slechts 90 cm. hoog. In de staart-
vormige achterspatbordén zijn de
tanks voor de brandstof ingebouwd;
één voor benzine en één voor
methylalcohol, welke laatste vloei
stof de motor een bijzonder krach
tig vermogen verschaft.
Het ziet er naar uit, dat we een
periode van langdurige vorst tegemoet
gaan, zo meldt het KNMI te De Bilt
hedenmorgen in een algemeen over
zicht van het weer in Europa. Boven
Scandinavië ligt thans een gebied met
hoge luchtdruk, boven Noord-Rusland
daarentegen is de barometerstand ge
durende de Kerstdagen sterk gedaald.
Op de scheiding van deze twee gebie
den beweegt zich thans een koude
luchtstroom over Finland cn Zweden,
die reeds temperaturen van vijftien
graden onder nul heeft veroorzaakt.
Doordat ook boven dc Middellandse
Zee de luchtdruk laag is, ontstaat er
boven ons land een Noordoostelijke
wind, die over de Oostzee heen koude
lucht uit Zweden aanvoert. Wel tem
pert de Oostzee de ergste koude nog,
maar deze zal binnen enkele dagen
dichtvriezen. Bovendien is er nog een
voorraad zeer koude lucht boven
Noord-Siberie cn Nova Zembla ont
staan, die waarschijnlijk spoedig naar
deze streken zal beginnen te stromen.
Al deze factoren tezamen leiden tot de
verwachting, dat er een langdurige
vorstperiode op komst is.
Aagtedijk, 23-12 te Baltimore Almdijk,
23-12 van R'dam te New York Andijk, 26-12
te Mobile Arkeldijk, 25-12 te Galveston -
Amedijk, 24-12 te West Palrabeaeh - Aals-
dijk, 26-12 van New Orleans naar Le Havre
Albireo, R'dam—Rosario, 26-12 te Santos
Amstelpark, A'dam—Basrah, 26-12 van Mar-
seille naar Genua Annenkerk, Melboume—
R'dam, pass. 26-12 Perim Bengkalis, Dja-
karta—A'dam, 26-12 van Port Said Bever
wijk, Gibraltar—Alexandrie, pass. 26-12 Kaait
Bon Boschfontein, A'dam—Beira, pass. 26-12
Ouessant Boissevain, 26-12 te Durban Cal-
tex Leiden (t), Ras Tanura—R'dam, 26-12 van
Port Said Caitex Pcmis (t), 25-12 van Ras
Tanura naar R'dam Cameronia, 24-12 van
Djakarta te R'dam Cottica, A'dam—Denie
rara, 26-12 van Trinidad naar Paramaribo -
Duivendijk, 25-12 van Vancouver te R'dam -
Edam, New York-R'dam, pass. 26-12 Scillics
Esso Rotterdam, 26-12 van R'dam naar
Aruba - Eendracht, 26-12 van Alexandrie te
Saloniki Hecuba, Maracaibo—A'dam, 25-12
van Paramaribo Kota Agoeng, Djakarta-
R'dam, pass. 27-12 Guardafui - Kota Gede,
26-12 van Djakarta te R'dam Kota Inten,
R'dam—Djakarta, 26-12 van Sucz naar Aden
Larenberg, 24-12 van R'dam naar Spezia -
Laurenskerk, R'dam-Basrah, 26-12 te Bus-
hire Macuba, Curapao—Turku, pass. 26-12
Dover Malea (t), 26-12 van Swansea te
Gibraltar - Marisa (t), 26-12 van Miri te
Heysham - Mataram, Djakarta-R'dam, 26-12
van Port Said - Meerkerk, 23-12 van R'dam
naar Sydney - Nieuw-Amsterdam, 26-12 te
Carthagena Nig'crstroom, 26-12 van Free
town naar Vridi Oranje, A'dain-Djakarta,
pass. 26-12 Sabang - Prins Willem van
Oranje, 23-12 van Le Havre te R'dam -
Rotti, Djakarta—A'dam, 26-12 van Aden naar
Suez Sommelsdijk, 25-12 van Le' Ilavro
te R'dam Stad Dordrecht, R'dam—Porto
Einpedoclc, pass. 26-12 Ouessant - Stad Schie
dam, Casablanca—R'dam, pass. 26-12 Finisterro
- Schiedijk, 26-12 te Antwerpen - Sibajak,
Djakarta-R'dam, 27-12 te Aden - Sloterdijk,
26-12 te Savanna - Tero, 26-12 van Buenos
Aires naar Santa Fé Tomori, R'dam—Balik
Papan, 27-12 te Port Said - Tamo, Buenos
Aires—R'dam, pass. 26-12 Madcira - Titus,
26-12 van Algiers naar Tunis Tjipanas.'
26-12 van Montevideo naar Durban - Win-
sum, 24-12 van Huelva te R'dam Wester-
dam, 26-12 van R'dam te New York - Wil
lem Ruys, pass. 26-12 Gibraltar, 30-12 van
Djakarta te R'dam verwacht Zuiderkruis,
pass. 26-12 Gibniltar naar R'dam.
De Minister van Economische Za
ken heeft goed gevonden, dat de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken v.
Hollands Noorderkwartier met ingang
van 1 Januari 1951 wordt samenge
steld uit de volgende heren (de cijfert,
achter de plaatsnamen geven aan hoe
veel jaren de leden zitting hebben)
J. F. le Blanch, Alkmaar, 2, industrie
mr. A. J. Th. Conjjn, 4, industrie; F.
Daalder, Alkmaar, 4, industrie, ir.
G. Kranen, Alkmaar, 4, industrie; G.
Nobel, Winkel, 4, industrie; J. de Nijs,
Zd.-Scharwoude, 2, industrie; S. W.
Arntz, Alkmaar, 3, groothandel en
tussenpersonen; J. Bregman, Den Hel
der, 2, idem; G. Grondsma, Alkmaar,
4, idem; J. Lakeman, Alkmaar, 2, id.,
T. A. Valkering, Limmen, 4, idem; J.
J. J. M. van Beem, Texel, 4, detail
handel; N. T. Graaf, Den Helder, 4,
detailhandel; J. W. A. Heuseveldr,
Alkmaar, 2, detailhandel; L. J. van
Jaarsveld, Alkmaar, 4, idem; K. H.
Kroeze, Middenmeer, 2, idem; F. L. J.
Putman, Alkmaar, 4 idem; C. D.
Schmalz, Schagen, 2, idem; W. de
Boer, Den Helder, 2, ambacht; S. Ko
ning, Den Helder, 4, ambacht; F. H.
Ringers, Alkmaar, 2, idem; M. W. v.
d. Garde, Schoorl, 2, horecabedrijven;
mr. C. P. Eecen, Bergen, 2, verzeke
ringswezen en drs. J. Slagman, Alk
maar, 4, Bankwezen. De heren Breg
man, J. Lakeman, Van Beem Graaf,
Heuseveldt, Putman, Schmalz, Ko
ning, Ringers en Van de Garde heb
ben zitting voor de middenstands
ondernemingen. De overige heren heb
ben zitting voor de andere onderne
mingen.
Ned. Hervormde Kerk.
Bedankt voor Amsterdam (wijk 21)
J. J. v. d. Krift te Katwijk aan Zee.
Gereformeerde Kerken.
Beroepen te Pernis: S. Greving te
Zicrikzee; te Rotterdam-Zuid: L. W. Muns
te Berlikum. Bedankt voor Augus'i-
nusga-Surhuizum: L. Zwanenburg, reserve
legerpreöikant, wonende te Middelburg.
Christ. Gereformeerde Kerken.
Bedankt voor VlissingenM. Drayer
te Drachten,
Baptisten Gemeente.
Bedankt voor Almelo: J. B. de Neef
te Winschoten.
Examens.
Aan de Vrije Universiteit zijn geslaagd
voor het propaedeutisch examen theologie
de heren A. v. d. Tempel te Wasenaar, D.
de Heer te Breda, W. Hoogsleen te Drie
bergen en C. de Ruyter te Leidsendam.
Ds. W. Meindertsma overleden.
Eerste Kerstdagmorgen is te Huizum
overleden ds M. Meindertsma, emeritus
predikant van de Gereformeerde Kerken.
De overledene werd 15 Februari te Nia-
wier geboren, studeerde te Kampen en
aanvaardde 13 November 1872 zijn ambt
te Oldekerk. In 1900 vertrok hij naar Wit-
marsum, welke standplaats hij in 1910 met
Dc Leek verwisselde, waar hij werkzaam
is geweest tot aan zijn emeritaat in 1932.
Hij was vervolgens enige tijd werkzaam
als hulpprediker te Staphorst. <jm zich in
1937 metterwoon te 's Gravenhage te ves
tigen. De laatste jaren woonde hij te Hui
zum. Zijn stoffelijk overschot zal a.s. Vrij
dagmiddag te Murmerwoude worden ter
aarde besteld.
Nu de grote aanval van de Noord-
Koreanen op Seoel elk ogenblik
verwacht kan worden, verlaten
vele inwoners de stad. Viuchtelin-
gen, die hun bezittingen op een
wagen hebben geladen, moeten
per boot overgezet worden, daar
de brug door de oorlogshandelin
gen verwoest is. Het paard even
wel heeft voor de inscheping
weinig animo, zodat met man en
macht gewerkt moet worden, om
het dier aan boord te krijgen.
TREINONGELUK BIJ MANCHESTER
Buiten het Centraal-station te Man
chester zijn een volle trein met werk
lieden en een kleine locomotief in bot
sing gekomen. Dc eerste twee rijtuigen
van de trein werden in elkaar gedrukt.
Beide locomotieven en drie andere rij
tuigen ontspoorden. 30 tot 40 personen
liepen verwondingen op.
In Schagen en omgeving opereert een
dievenbende, welke tot nu toe reeds zes
inbraken heeft gepleegd, o.a. tot twee
maal toe in de Rijkslandbouwwinter-
school.
De gemeenteraad van Spanbroek
heeft een subsidie van 675 verleend
voor de restauratie van de watermolen
in de polder Westerveer. De totale kos
ten van restauratie werden begroot op
4500. O In verband met excessen
daar ter plaatse, werd in de gemeente
raad van Grootebroek de invoering van
een algemeen dansverbod overwogen.
Morgen zal aan de Zevenhuizerlaan
te Heiloo een nieuw type overwegbo
men de eerste van deze soort in Ne
derland in gebruik worden geno
men, n.1. op afstand bediende Ameri
kaanse halve-overwegbomen. Te
Koedijk is 's nachts een personenauto
uit een garage van de fruithandelaar
S. ontvreemd. De volgende morgen
werd de wagen in beschadigde staat te
Oosthuizen aangetroffen.
Het voortbestaan van de molen „Het
Prinsenhof" te Westzaan is in gevaar
doordat gisteren een roede is afgema
len. Na 33 dienstjaren heeft de heer
J. K. Harlaar afscheid genomen als
leraar aan de Ambachtsschool te Zaan
dam; hij heeft in die periode bijna alle
Zaanse metaalarbeiders opgeleid.
Zaterdag zal voor het eerst in de Zaan
streek een internationale tafeltennis
wedstrijd worden gespeeld, n.1. Hol
landBelgie in „Ons Huis" te Zaandam.
ALKMAARSE VEEMARKT
Opgave van het aangevoerde vee van 27
Dec. - 20 stuks vete koeien van 500,— tot
900,—, 16 nuchtere kalveren 30,— tot 50,—
en 18 vette schapen van 100,- tot 130,- per
stuk; 70 varkens van 1,80 tot 1,84 per kg.g
AANVOER EN PRIJZEN OP DE VIS-
AFSLAG
Aanvoer en prijzen op de visafslag in
de week van 16—22 December; 41.229
kg zeebliek 79.90 per 100 kg; 223
kg schubbe 3.00 per kg; 1427 kg schar
0.20—0.45; 78 kg kabeljauw 0.78—0.90;
856 kg spiering 0.450.50 428 kg pa
ling 2.24—3.30; 2398 k£ snoekbaars 0.61
—0.66; 1691 kg voorn 0.080.12; 109 kg
baars 0.72—0.84; 369 kg bot 0.45—0.98;
149 kg wulken 2.50; 3097 kg garnalen
1.762.16; 51 kg sardien 0.350.45; 6067
kg puf 5.00—7.00 per 100 kg.
SUCCESVOLLE BRIDGESPELERS
Door verschillende paren van de Wie-
ringer Bridgeclub werden op drives
goede resultaten geboekt. De koppels
De Herderv. d. Velde en KoningS.
Dekker wisten te Purmerend op een
eerste prijs beslag te leggen; de heer
Hegeman en echtgenote konden een
tweede prijs in ontvangst nemen Op
een bridgedrive te Schagen waren het
echtpaar Kooy en het koppel Bosker
Nieuwbuurt favoriet en konden resp.
de eerste en tweede prijs mee naar
Wieringen nemen.
MIDDENMEER. 27 Dec. Tarwe 21
—23.60, gerst 28—30, haver 27—29, rog
ge 27.5030, duivenbonen 3035, capu-
cijners 5569, groene erwten 3839.50,
schokker erwten 3743, bruine bonen
4557.50, koolzaad 5960.50, karwei-
zaad 125145, blauwmaanzaad 135
147.50.
Weinig handel. Hooi, stro en ruw
voeder: wit hooi 95105, rode klaver-
hooi 90100, lucerne hooi 100110, ha-
verstro 4345, gerststro 4548, tarwe-
stro 4648, roggestro 4044. groene
erwtenstro 5258, ander erwtenstro 40
45. Voederbieten met hoog gehalte
2123, voeraardappelen 3.754 50.
Stro veel gevraagd. Suikerbieten we
gens vorst geen notering. Prijs voer
aardappelen betreft schoon gewicht
Vlas geen notering, verhuur per ha wei
nig belangstelling. Pootaardappelen
geen notering. Consumptieaardappelen
binnenland 810, export 811. Matige
vra*ig naar consumptie-aardappelen, zo
wel voor export als binnenland.
In ons blad van gister hebt U kunnen lezen, dat er prachtige prijzen te winnen zijn
voor diegenen onder onze abonné s, die de rebussen goed oplossen'
Hieronder volgt no. één van de zes.
Wat denkt U dat daar staat?
Aan U het antwoord.
TELEGRAAFVERKEER MET CHINA
Particulier telegrammen voor Chi
na zijn alleen toegelaten indien ge
schreven in het Chinees, Engels, Frans
of Russisch.
Als U de slagzin gevonden heeft, behoeft U voorloDid niets j
uitslag er onder te schrijven, het geheel uit te knippeï en te bowl dc
Inzending van de zes rebussen volgt later. aren.
Let op de krant van Zaterdag a.s., want dan komt nummer twee.