REBUS-PRIJSVRAAG Jan Teeken ging naar Zuid-Afrika en stichtte er een modern bedrijf r DOE MEE AAN ONZE f 500.- aan prijzen De roman van een Noordhollandse jongen, die van aanpassen en aanpakken wist Nederlanders helpen elkaar Purmerender markt Overzicht' Het is een oud sezegde DE heer Teeken vertelt ons het ver haal van zijn geslaagdq, leven op een toon, alsof het eigenlijk allemaal van zelf spreekt. Hij heeft zich volkomen aangepast bij het Afrikaanse leven. Er is, zo zegt hij, nog altijd een scherpe verhouding tussen het Afrikaanse en het Engelse element, maar de Afrika ners zijn aan de winnende hand. Het land wordt meer en meer Afrikaans. Een probleem vormen de naturellen, onder wie het communisme sterk is verbreid. Gevaar is er niet van te duchten; de regering heeft alles uit stekend in de hand. Dat de agenten van Moskou spelen op de lichtgelovig „De Sabel auio van de ioekomsi?^ De Bilt verwacht lange vorstperiode Scheepvaartberichten Kamer van Koophandel samengesteld KERKELIJK NIEUWS Onwillige evacuée VAN MARSDIEP TOT IJ Wieringen Beurs Middenmeer Vandaag plaatsen we no. 1 van de serie!! DONDERDAG 28 DECEMBER 1950 JAN TEEKEN UIT PRETORIA is een dier vele Nederlanders, die naar het buitenland gingen omdat het eigen land hun te klein werd. En Jan Teeken heeft er geen spijt van, dat hij veertien jaar geleden uit Krommenie vertrok en zijn geluk ging beproeven in de Unie van Zuid-Afrika. Hij is geslaagd. Hü heeft een bedrijf uit de grond gestampt dat hem zoveel financiële baten oplever de, dat hü over een jaar of vüf kan ophouden. Hij zal dan vüftig jaar zijn, kan terug zien op een arbeidzaam, welbesteed leven en gaat met ruim voldoende appeltjes voor de dorst een beetje genieten van het prachtige land, in welks warmte hij zoveel zweetdruppels heeft geplengd in de jaren, toen het nog hard aanpakken en sjouwen was. Want ge wordt ook in Zuid-Afrika geen millionnair met niets-doen. Ge moet bestand zijn tegen tegenvallers, ge moet beschikken over aanpassingsvermogen en ge moet willen werken en kunnen werken. HE heer Teeken heeft er ons gisteren vlak voordat hij na een kort ver blijf in Europ^ weer van Schiphol ver trok, bij een haastig kopje koffie van verteld. Hij is een eenvoudig, sympa thiek mens gebleven: eèn man zonder „kouwe drukte". Een Amsterdammer van geboorte. Twintig jaren had hij een motoren- en rijwielzaak gehad in Krommenie, maar in Maart 1936 zette hij daar een punt achter. Van zijn ver diende geld liet hij een Amsterdamse fabriek stofzuigers maken en met een ganse voorraad van die huishoudelijke instrumenten gingen hij en zijn vrouw naar Zuid-Afrika. In het begin wa? het tasten en zoeken. Hij woonde een paar maanden in Johannesburg, hij probeer de het een paar maanden in Kaapstad, Het ging niet. Na een jaar was hij zijn stofzuigers en het grootste deel van zijn geld kwijt en wat hem restte wa ren een paar duizend gulden (die in het dure land smelten als sneeuw voor de zon) èn zijn doorzettingsvermogen. Hij ging naar Pretoria en begon er een motorzaak. Op hoop van zegen en met op elkaar geklemde lippen. Maar wie kende in Pretoria Jan Teeken, de Nederlander die vooruit wilde in de wereld? Niemand. Men liep zijn zaak voorbij. En iedere maand moest de huur betaald wordenen ten slotte moesten de heer Teeken en zijn vrouw toch ook eten en zich kleden. Nederlanders in den vreemde helpen elkaar. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Jan Teeken onder vond het en hoe! Er woont in Pre toria een Nederlandse aannemer, de uit Den Haag afkomstige heer Van der Neut. En die zag, hoe Teeken aan het tobben was en zei kortweg: ik zal je wel helpen. En hij hield woord. Hij reed met zijn auto alle Nederlanders af en recommandeerde de vakman Tee ken bij zijn landgenoten. „Nou, zegt Teeken ons bij het kopje koffie, toen ging het lopen. Van der Neut heeft me een zetje in m'n rug ge- gegeven en toen kwam er gang in. Maar het eigenlijke grote succes kwam pas in 1937. Toen had ik een ojxwe race motor gekocht, een Rudge van 250 cc en dat ding heb ik eens lekker opge poetst en ik ben er mee naar de kam pioenswedstrijden in Bloemfontein ge gaan. Ik heb meegereden en ik werd kampioen van Zuid-Afrika. En meteen PURMEREND, 27 Dec. 1950. Aange voerd 310 runderen, waaronder 166 vette koeien 1,852,60 per kg, handel stugge af loop; 42 melk- en kalfkoeien 650—850 per stuk, stil; 60 geldekoeien 385—650 per stuk, stug; 22 pinken 325500 per stuk, stil; 12 graskalveren 165240, stug; 186 nuchtere kalveren 55110, vlug; 8 s'ieren 6751250, stug; 556 schapen en lammeren, schapen 70115. stug, lammeren 75110, vlug; 18 bokken en geiten 10—50, stug; 107 vette varkens 1,701,86 per kg, vlug; 356 schrammen en biggen, schrammen 45—65 per stuk, biggen 2845 per stuk, kalm; 15 paarden 475700 per stok, stil; totaal aan voer 1548 dieren. PLUIMVEEMARKT 1600 oude kippen en hanen 2,25—2,50 per kg; 1050 jonge hanen, blauwe 2,753 per kg; 450 konijnen 2—11 per suk; 850 een den 1,252,25 per stuk; 40 ganzen 8—11 per stuk; 17 zwanen 1418 per stuk, 3500 kipeieren 1214 per 100 stuks; 1500 eend eieren 12 per 100 stuks. dat een verstelde markt een ijzeren of een gouden is. De juistheid hiervan bleek ook Woensdag weer, daar diegenen die met vette koeien of gebruiks- vee aan de markt waren, een niet bepaald bevredigende dag hadden, doch daarente gen zij, die lammetjes, een nuchter kalf of vette varkens aanboden, een plezierige dag beleefden. Naast het kleine aanbod van runderen, waren er nogal wat vette koeien, al kon men niet zeggen dat de kwaliteit over 't geheel zo goed was. De handel was heel stroef; men miste heel wat slagers die men hier gewoonlijk ziet. De afloop was dan ook stug. Met het ge- bruiksvee ging het al even stug, onafhan kelijk of men nu een gelde- of een verse koe of een jong beest ter markt had. De kooplust was al even slecht. Ook het koude weer heef afbreuk aan het bezoek gedaan. Voor de nuchtere kalveren daar entegen was de handel willig, want er wa3 veel vraag. De schapenmarkt was maar slecht bezet bij de huidige weersgesteld heid. In verband met het slachtverbod van ooien, dat 1 Januari in werking treedt, had men de aanvoer groter verwacht. De handel was heel goed. Voornamelijk de lammetjes werden weer voor hogere prij zen voor export afgenomen, enkele zelfs flink boven de notering. Het aanbod van vette varkens was naar de vraag veel te klein, zodat deze vlug geplaatst konden worden. De inzet was 1,80 voor de zwa re, maar de prijs liep al gauw enkele cen ten op om op ongeveer 1,86 te sluiien. Ook de vette zeugen deden zo om de 1,70. Het aanbod van biggen was niet te groot. Niet dat de handel nu zo heel stug was, maar ze konden toch be'er geplaatst worden en de prijzen waren iets hoger. Op de paardenmarkt was het heel stil, en op de pluimveemarkt was dit eveneens het geval. Dat er tijdens de feestdagen menig konijntje is genuttigd, viel op te maken uit het grote aantal te koop aangeboden konijnenvellen. was ik populair. Na twee jaar kon ik de zaak uitbreiden met een garage en dat ging alles best tot 1942. Toen ging ik in het Nederlandse leger en moest naar Curagao. In 1944 werd ik afge keurd en ging naar Pretoria terug. Toen heb ik een nieuw bedrijf gesticht: een grote werkplaats voor het reviseren van automotoren, zoiets als Enkes in Voorbrug. Er is zeer veel werk. Wc hebben er de nieuwste machines. Ik ben vorige week nog even naar Italië geweest om weer nieuwe, nog moder nere machines te kopen. Er werken ook Nederlanders bij me; Dirk Saai uit Wormerveer bijvoorbeeld, die met zijn gehele gezin is overgekomen. Zij maken het allemaal erg goed". Land van kansen heid van de naturellen is begrijpelijk, maar dat de blanken het gevaar, dat er uit zou kunnen ontstaan, door tegen maatregelen neutraliseren is even be grijpelijk. Ten slotte is Zuid-Afrika het •<nige,stuk van het werelddeel, waar de blanke beschaving wortel heeft gescho ten en dat zal zo blijven. De Nederlanders worden in de Unie zeer gewaardeerd; zij passen zich over het algemeen gemakkelijk aan, doordat zij het Afrikaans direct verstaan en snel leren spreken. In Pretoria zijn een Nederlandse Vereniging en een Neder landse Club; van de Club zijn ook Afrikaners lid. De onderlinge verhou ding is uitstekend. Er zijn vele Neder landers. die rijk werden in Zuid-Afri ka. Grote aannemers als Jan Zijlstra uit Dokkum en Engel en De Ruyter uit Den Haag zijn er millionnair gewor den. En er is nog plaats voor duizenden vaklieden. In de bouwvakken kan men iedereen gebruiken, die zijn vak ver staat. De lonen liggen rond de 120. - per week, maar goede vaklui komen wel aan de 150.—. De kansen zijn er ook voor automonteurs, electriciens, kortom voor iedereen, die een vak heeft geleerd. Er is volop werk en er wordt best betaald. De levensstandaard is iets hoger dan in Nederland, de hoogste uitgavepost de huishuur. Een redelijk huis kost 130.per maand. Maar daar staat weer tegenover, dat de belastingen er veel lager zijn dan in Nederland. „Zuid-Afrika is een prachtig land voor fatsoenlijke mensen, die bereid zijn om zich aan te passen bij de zeden en gewoonten en die kunnen en willen werken. Wie aanpakt kan het er ver brengen", zegt Jan Teeken nog, alvo rens hij zich naar het vliegtuig begeeft, dat hem naar zijn bedrijf in Pretoria terug zal brengen. Een stevige hand druk en een vriendelijke uitnodiging („kom eens bij me aan") en ons ge sprek is ten einde. Een gesprek met 'n Nederlander van de oude stempel. Een man, die van aanpakken weet. Een best ambassadeur in het stamverwante land onder de evenaar en een voorbeeld voor velen. Het is niet waarschijnlijk, dat men de hier afgebeelde auto in deze vorm op de wegen zal kunnen aan schouwen, al zullen vele van de nieuwste vindingen, die in deze wagen zijn ondergebracht, wel deel gaan uitmaken van de auto's der toekomst. Deze, door Generaal Mo tors ontworpen proefauto, die de naam „De Sabel" draagt, is ver vaardigd van deze kostbare mate rialen zoals magnesium en alumi nium legeringen. Zij is uitgerust met een achtcylinder V-motor en slechts 90 cm. hoog. In de staart- vormige achterspatbordén zijn de tanks voor de brandstof ingebouwd; één voor benzine en één voor methylalcohol, welke laatste vloei stof de motor een bijzonder krach tig vermogen verschaft. Het ziet er naar uit, dat we een periode van langdurige vorst tegemoet gaan, zo meldt het KNMI te De Bilt hedenmorgen in een algemeen over zicht van het weer in Europa. Boven Scandinavië ligt thans een gebied met hoge luchtdruk, boven Noord-Rusland daarentegen is de barometerstand ge durende de Kerstdagen sterk gedaald. Op de scheiding van deze twee gebie den beweegt zich thans een koude luchtstroom over Finland cn Zweden, die reeds temperaturen van vijftien graden onder nul heeft veroorzaakt. Doordat ook boven dc Middellandse Zee de luchtdruk laag is, ontstaat er boven ons land een Noordoostelijke wind, die over de Oostzee heen koude lucht uit Zweden aanvoert. Wel tem pert de Oostzee de ergste koude nog, maar deze zal binnen enkele dagen dichtvriezen. Bovendien is er nog een voorraad zeer koude lucht boven Noord-Siberie cn Nova Zembla ont staan, die waarschijnlijk spoedig naar deze streken zal beginnen te stromen. Al deze factoren tezamen leiden tot de verwachting, dat er een langdurige vorstperiode op komst is. Aagtedijk, 23-12 te Baltimore Almdijk, 23-12 van R'dam te New York Andijk, 26-12 te Mobile Arkeldijk, 25-12 te Galveston - Amedijk, 24-12 te West Palrabeaeh - Aals- dijk, 26-12 van New Orleans naar Le Havre Albireo, R'dam—Rosario, 26-12 te Santos Amstelpark, A'dam—Basrah, 26-12 van Mar- seille naar Genua Annenkerk, Melboume— R'dam, pass. 26-12 Perim Bengkalis, Dja- karta—A'dam, 26-12 van Port Said Bever wijk, Gibraltar—Alexandrie, pass. 26-12 Kaait Bon Boschfontein, A'dam—Beira, pass. 26-12 Ouessant Boissevain, 26-12 te Durban Cal- tex Leiden (t), Ras Tanura—R'dam, 26-12 van Port Said Caitex Pcmis (t), 25-12 van Ras Tanura naar R'dam Cameronia, 24-12 van Djakarta te R'dam Cottica, A'dam—Denie rara, 26-12 van Trinidad naar Paramaribo - Duivendijk, 25-12 van Vancouver te R'dam - Edam, New York-R'dam, pass. 26-12 Scillics Esso Rotterdam, 26-12 van R'dam naar Aruba - Eendracht, 26-12 van Alexandrie te Saloniki Hecuba, Maracaibo—A'dam, 25-12 van Paramaribo Kota Agoeng, Djakarta- R'dam, pass. 27-12 Guardafui - Kota Gede, 26-12 van Djakarta te R'dam Kota Inten, R'dam—Djakarta, 26-12 van Sucz naar Aden Larenberg, 24-12 van R'dam naar Spezia - Laurenskerk, R'dam-Basrah, 26-12 te Bus- hire Macuba, Curapao—Turku, pass. 26-12 Dover Malea (t), 26-12 van Swansea te Gibraltar - Marisa (t), 26-12 van Miri te Heysham - Mataram, Djakarta-R'dam, 26-12 van Port Said - Meerkerk, 23-12 van R'dam naar Sydney - Nieuw-Amsterdam, 26-12 te Carthagena Nig'crstroom, 26-12 van Free town naar Vridi Oranje, A'dain-Djakarta, pass. 26-12 Sabang - Prins Willem van Oranje, 23-12 van Le Havre te R'dam - Rotti, Djakarta—A'dam, 26-12 van Aden naar Suez Sommelsdijk, 25-12 van Le' Ilavro te R'dam Stad Dordrecht, R'dam—Porto Einpedoclc, pass. 26-12 Ouessant - Stad Schie dam, Casablanca—R'dam, pass. 26-12 Finisterro - Schiedijk, 26-12 te Antwerpen - Sibajak, Djakarta-R'dam, 27-12 te Aden - Sloterdijk, 26-12 te Savanna - Tero, 26-12 van Buenos Aires naar Santa Fé Tomori, R'dam—Balik Papan, 27-12 te Port Said - Tamo, Buenos Aires—R'dam, pass. 26-12 Madcira - Titus, 26-12 van Algiers naar Tunis Tjipanas.' 26-12 van Montevideo naar Durban - Win- sum, 24-12 van Huelva te R'dam Wester- dam, 26-12 van R'dam te New York - Wil lem Ruys, pass. 26-12 Gibraltar, 30-12 van Djakarta te R'dam verwacht Zuiderkruis, pass. 26-12 Gibniltar naar R'dam. De Minister van Economische Za ken heeft goed gevonden, dat de Ka mer van Koophandel en Fabrieken v. Hollands Noorderkwartier met ingang van 1 Januari 1951 wordt samenge steld uit de volgende heren (de cijfert, achter de plaatsnamen geven aan hoe veel jaren de leden zitting hebben) J. F. le Blanch, Alkmaar, 2, industrie mr. A. J. Th. Conjjn, 4, industrie; F. Daalder, Alkmaar, 4, industrie, ir. G. Kranen, Alkmaar, 4, industrie; G. Nobel, Winkel, 4, industrie; J. de Nijs, Zd.-Scharwoude, 2, industrie; S. W. Arntz, Alkmaar, 3, groothandel en tussenpersonen; J. Bregman, Den Hel der, 2, idem; G. Grondsma, Alkmaar, 4, idem; J. Lakeman, Alkmaar, 2, id., T. A. Valkering, Limmen, 4, idem; J. J. J. M. van Beem, Texel, 4, detail handel; N. T. Graaf, Den Helder, 4, detailhandel; J. W. A. Heuseveldr, Alkmaar, 2, detailhandel; L. J. van Jaarsveld, Alkmaar, 4, idem; K. H. Kroeze, Middenmeer, 2, idem; F. L. J. Putman, Alkmaar, 4 idem; C. D. Schmalz, Schagen, 2, idem; W. de Boer, Den Helder, 2, ambacht; S. Ko ning, Den Helder, 4, ambacht; F. H. Ringers, Alkmaar, 2, idem; M. W. v. d. Garde, Schoorl, 2, horecabedrijven; mr. C. P. Eecen, Bergen, 2, verzeke ringswezen en drs. J. Slagman, Alk maar, 4, Bankwezen. De heren Breg man, J. Lakeman, Van Beem Graaf, Heuseveldt, Putman, Schmalz, Ko ning, Ringers en Van de Garde heb ben zitting voor de middenstands ondernemingen. De overige heren heb ben zitting voor de andere onderne mingen. Ned. Hervormde Kerk. Bedankt voor Amsterdam (wijk 21) J. J. v. d. Krift te Katwijk aan Zee. Gereformeerde Kerken. Beroepen te Pernis: S. Greving te Zicrikzee; te Rotterdam-Zuid: L. W. Muns te Berlikum. Bedankt voor Augus'i- nusga-Surhuizum: L. Zwanenburg, reserve legerpreöikant, wonende te Middelburg. Christ. Gereformeerde Kerken. Bedankt voor VlissingenM. Drayer te Drachten, Baptisten Gemeente. Bedankt voor Almelo: J. B. de Neef te Winschoten. Examens. Aan de Vrije Universiteit zijn geslaagd voor het propaedeutisch examen theologie de heren A. v. d. Tempel te Wasenaar, D. de Heer te Breda, W. Hoogsleen te Drie bergen en C. de Ruyter te Leidsendam. Ds. W. Meindertsma overleden. Eerste Kerstdagmorgen is te Huizum overleden ds M. Meindertsma, emeritus predikant van de Gereformeerde Kerken. De overledene werd 15 Februari te Nia- wier geboren, studeerde te Kampen en aanvaardde 13 November 1872 zijn ambt te Oldekerk. In 1900 vertrok hij naar Wit- marsum, welke standplaats hij in 1910 met Dc Leek verwisselde, waar hij werkzaam is geweest tot aan zijn emeritaat in 1932. Hij was vervolgens enige tijd werkzaam als hulpprediker te Staphorst. <jm zich in 1937 metterwoon te 's Gravenhage te ves tigen. De laatste jaren woonde hij te Hui zum. Zijn stoffelijk overschot zal a.s. Vrij dagmiddag te Murmerwoude worden ter aarde besteld. Nu de grote aanval van de Noord- Koreanen op Seoel elk ogenblik verwacht kan worden, verlaten vele inwoners de stad. Viuchtelin- gen, die hun bezittingen op een wagen hebben geladen, moeten per boot overgezet worden, daar de brug door de oorlogshandelin gen verwoest is. Het paard even wel heeft voor de inscheping weinig animo, zodat met man en macht gewerkt moet worden, om het dier aan boord te krijgen. TREINONGELUK BIJ MANCHESTER Buiten het Centraal-station te Man chester zijn een volle trein met werk lieden en een kleine locomotief in bot sing gekomen. Dc eerste twee rijtuigen van de trein werden in elkaar gedrukt. Beide locomotieven en drie andere rij tuigen ontspoorden. 30 tot 40 personen liepen verwondingen op. In Schagen en omgeving opereert een dievenbende, welke tot nu toe reeds zes inbraken heeft gepleegd, o.a. tot twee maal toe in de Rijkslandbouwwinter- school. De gemeenteraad van Spanbroek heeft een subsidie van 675 verleend voor de restauratie van de watermolen in de polder Westerveer. De totale kos ten van restauratie werden begroot op 4500. O In verband met excessen daar ter plaatse, werd in de gemeente raad van Grootebroek de invoering van een algemeen dansverbod overwogen. Morgen zal aan de Zevenhuizerlaan te Heiloo een nieuw type overwegbo men de eerste van deze soort in Ne derland in gebruik worden geno men, n.1. op afstand bediende Ameri kaanse halve-overwegbomen. Te Koedijk is 's nachts een personenauto uit een garage van de fruithandelaar S. ontvreemd. De volgende morgen werd de wagen in beschadigde staat te Oosthuizen aangetroffen. Het voortbestaan van de molen „Het Prinsenhof" te Westzaan is in gevaar doordat gisteren een roede is afgema len. Na 33 dienstjaren heeft de heer J. K. Harlaar afscheid genomen als leraar aan de Ambachtsschool te Zaan dam; hij heeft in die periode bijna alle Zaanse metaalarbeiders opgeleid. Zaterdag zal voor het eerst in de Zaan streek een internationale tafeltennis wedstrijd worden gespeeld, n.1. Hol landBelgie in „Ons Huis" te Zaandam. ALKMAARSE VEEMARKT Opgave van het aangevoerde vee van 27 Dec. - 20 stuks vete koeien van 500,— tot 900,—, 16 nuchtere kalveren 30,— tot 50,— en 18 vette schapen van 100,- tot 130,- per stuk; 70 varkens van 1,80 tot 1,84 per kg.g AANVOER EN PRIJZEN OP DE VIS- AFSLAG Aanvoer en prijzen op de visafslag in de week van 16—22 December; 41.229 kg zeebliek 79.90 per 100 kg; 223 kg schubbe 3.00 per kg; 1427 kg schar 0.20—0.45; 78 kg kabeljauw 0.78—0.90; 856 kg spiering 0.450.50 428 kg pa ling 2.24—3.30; 2398 k£ snoekbaars 0.61 —0.66; 1691 kg voorn 0.080.12; 109 kg baars 0.72—0.84; 369 kg bot 0.45—0.98; 149 kg wulken 2.50; 3097 kg garnalen 1.762.16; 51 kg sardien 0.350.45; 6067 kg puf 5.00—7.00 per 100 kg. SUCCESVOLLE BRIDGESPELERS Door verschillende paren van de Wie- ringer Bridgeclub werden op drives goede resultaten geboekt. De koppels De Herderv. d. Velde en KoningS. Dekker wisten te Purmerend op een eerste prijs beslag te leggen; de heer Hegeman en echtgenote konden een tweede prijs in ontvangst nemen Op een bridgedrive te Schagen waren het echtpaar Kooy en het koppel Bosker Nieuwbuurt favoriet en konden resp. de eerste en tweede prijs mee naar Wieringen nemen. MIDDENMEER. 27 Dec. Tarwe 21 —23.60, gerst 28—30, haver 27—29, rog ge 27.5030, duivenbonen 3035, capu- cijners 5569, groene erwten 3839.50, schokker erwten 3743, bruine bonen 4557.50, koolzaad 5960.50, karwei- zaad 125145, blauwmaanzaad 135 147.50. Weinig handel. Hooi, stro en ruw voeder: wit hooi 95105, rode klaver- hooi 90100, lucerne hooi 100110, ha- verstro 4345, gerststro 4548, tarwe- stro 4648, roggestro 4044. groene erwtenstro 5258, ander erwtenstro 40 45. Voederbieten met hoog gehalte 2123, voeraardappelen 3.754 50. Stro veel gevraagd. Suikerbieten we gens vorst geen notering. Prijs voer aardappelen betreft schoon gewicht Vlas geen notering, verhuur per ha wei nig belangstelling. Pootaardappelen geen notering. Consumptieaardappelen binnenland 810, export 811. Matige vra*ig naar consumptie-aardappelen, zo wel voor export als binnenland. In ons blad van gister hebt U kunnen lezen, dat er prachtige prijzen te winnen zijn voor diegenen onder onze abonné s, die de rebussen goed oplossen' Hieronder volgt no. één van de zes. Wat denkt U dat daar staat? Aan U het antwoord. TELEGRAAFVERKEER MET CHINA Particulier telegrammen voor Chi na zijn alleen toegelaten indien ge schreven in het Chinees, Engels, Frans of Russisch. Als U de slagzin gevonden heeft, behoeft U voorloDid niets j uitslag er onder te schrijven, het geheel uit te knippeï en te bowl dc Inzending van de zes rebussen volgt later. aren. Let op de krant van Zaterdag a.s., want dan komt nummer twee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1950 | | pagina 4