„MANNEN" J De tragische dood van Abraham Lincoln CULTUREEL NIEUWS Ivonlour in Arti AMSTERDAMS PODIUM Notities over moderne kunst WIJS LEIDSMAN VAN EEN DOOR BURGERSTRIJD VERSCHEURD VOLK Een van Amerika s meest populaire presidenten Katoennood Zeer begaafd MET OORLOGSFILMS z(jn we de laatste jaren overstroomd: veelsnorke- rige romantiek en pathetische heldenverering voerden daarin de boven toon; moed, opoffering, doortastendheid, vastberadenheid en onuitroeibare geestkracht, zelfs onder de meest hachelijke omstandigheden, bleken steeds weer de geijkte thema's. Slechts een enkele maal kreeg de bioscoopganger meer de werkelijkheid van de oorlog te zien, zoals de gewone soldaat die niet: wanneer zij zich vervolgens op ondergaat, uitgeput, grimmig, wanhopig, voortgedreven en moeizaam voort- dat enge geval van de invalide en zijn gaand, omdat er voor hem geen andere weg is, zolang hij niet zijn zelfrespect verloofde concentreert, komt zij ertoe wil verliezen. „The story of G. I. Jos", „Battle-ground" en vooral „A walk in the sun" toonden ons de werkelijke mens in de oorlog, teruggeworpen als hjj is op zjjn uiterste grenzen, wankelend tussen dood en leven. De film „Man nen", die thans in Nederland vertoond wordt, speelt vrijwel uitsluitend in een groot Amerikaans hospitaal, waar oorlogsgewonden, en meer in het bijzon der mannen, die verlamd raakten door een beschadiging van het ruggemerg, verpleegd worden. En met de problemen van deze mensen in het gun stigste geval veroordeeld tot de rolstoel, levend in hun eigen maatschappij van onvolw aardigen en bevreesd voor een terugkeer naar de wereld daar buiten tracht de film ons te confronteren. ZATERDAG IA FEBRUARI 1931 f)P U FEBRUARI 1861 morgen dus 90 jaar geleden verliet een 52-jarige advocaat uit Illinois, Abraham Lincoln, zijn woonplaats Springfield om het presidentschap van de Verenigde Staten van Noord-Amerika op zich te nemen. Hij bekleedde deze post in een tijd, welke een der meest dramatische is geweest in de Amerikaanse geschiedenis: die van de burgeroorlog. ■fs' DE LOOP der jaren waren er tussen de Noordelijke en Zuidelijke staten der jonge Unie grote tegenstellingen ontstaan. Het grootste geschilpunt be trof de slavernij. Op de uitgestrekte ka toenplantages in het Zuiden werkten nog millioenen slaven, die er de goed kope arbeidskrachten vormden. In het Noorden, waar de handel en industrie een grote vlucht hadden genomen, ken de men de slavernij niet en was men er fel tegen gekant. De „slavenbaronnen'' van het Zuiden keken, met minachting neer op de be drijvige kooplieden van het Noorden. Joor dit soort werk achtten zij zich te »ed. Teneinde de groeiende industrie te beschermen, eisten de Noordelijken beschermende rechten, terwijl 't agra rische Zuiden dergelijke maatregelen verfoeide en de absolute vrijhandel voor stond. Tot 1860 waren de Zuidelijken in de meerderheid; het Noorden, waar de be volking snel toenam, won echter steeds meer terrein en na een met grote fel heid gevoerde verkiezingsstrijd werd de Noordelijke candidaat Lincoln tot pre sident der Unie gekozen. De staten in het Zuiden grepen deze gelegenheid aan om zich af te scheiden. Op 8 Februari 1861 stichtten zij een afzonderlijke republiek onder de naam „Geconfedereerde Staten van Ameri ka" In zijn installatierede op 4 Maart 1861 deed de nieuwgekozen president in het Congres een hartstochtelijk beroep op de Zuidelijke Staten om tot de Unie terug te keren. Het was tevergeefs. De hartstochten waren zó hoog opge zweept, dat een burgeroorlog er uit voortvloeide. Op 12 April van hetzelf de jaar werden de vijandelijkheden ge opend met een aanval op Fort Sumter in de haven van Charleston in Zuid Carolina. Dit was het begin van een verbeten strijd, welke vier jaar zou duren. QOK EUROPA was ten zeerste bij de ze strijd geïnteresseerd. De Zuide lijke staten van Noord-Amerika toch waren de voornaamste leveranciers van katoen. Zeven achtste deel van de we reldbehoefte kwam uit het Zuiden. Ten gevolge van een doeltreffende blokkade der Noordelijken kwamen de havens in het Zuiden potdicht te zit ten, zodat geen enkele uitvoer meer mogelijk was. In Europa ontstond toen de „katoennood" waardoor vele Euro pese bedrijven werden lamgelegd. De strijd tussen de beide statengroe- Pen werd aan weerszijden met grote verbittering gevoerd. De Zuidelijken -Met haai iegen niemand, mei liefde voor allen" (Lincoln) Katoenpluk, zoals die in de eerste helft der vorige eeuw in de Zuide lijke staten van Noord-Amerika geschiedde papier gezet. Het verhaal verscheen in afleveringen in een Amerikaans tijd schrift en verwekte een sensatie. Om het als boek te doen verschijnen in een enorme oplage moesten de persen dag en nacht draaien om aan de vraag van het publiek te voldoen. Ook in het bui tenland maakte het boek van mevr. Beecher Stowe grote opgang; het werd in vele talen vertaald. In de laatste wereldoorlog kenden wij de „ondergrondse". In Amerika had men een dergelijke organisatie reeds veel vroeger. Bekend onder de naam „Underground Railroad", - ondergrond se spoorweg - waren haar leden be hulpzaam om slaven uit het Zuiden naar vrije gebieden te doen vluchten. Alleen al in Ohio werd 40.000 slaven hun vlucht mogelijk gemaakt. Weinigen begrepen aanvankelijk welk een grote figuur er schuil ging achter deze advocaat uit het Westen. Lang zamerhand gingen de ogen open. Lin coln bleek een man te zijn van grote wijsheid, welke gefundeerd was op diepgaande studie en levenservaring. Hij was een man, die kracht aan tact wist te paren. Hij bezat een onuitput telijk geduld en wist te handelen op het moment dat het nodig was. Hij had een gevoelig hart en een grenzenloze edelmoedigheid van geest. Hij was on kreukbaar en bleef de eenvoud zelve. Hij was een van Amerika's meest populaire presidenten. Lincoln verwierp de slavernij als zijnde in strijd met de rechten van het individu en tegen de wil van God. In dezelfde zaal. waar zijn voorvaderen de onafhankelijkheid uit riepen, pleitte hij voor gelijkheid. De verscheurdheid van zijn land stuitte hem tegen de borst. „Een huis verdeeld in zichzelf kan geen stand houden. Wij kunnen niet zijn half slaaf en half vrij", zo sprak hij in 1858, nog vóór zijn presidentsverkie zing. En toen hij voor de tweede maal tot het presidentschap was geroepen, stak hij tijdens zijn installatierede op 4 Maart 1865 de vijanden in het Zuiden de vriendenhand toe. „Met haat tegen niemand, met liefde voor allen, met vastheid in datgene wat God ons als recht doet zien. zullen wij trachten het werk te voleinden dat wij begonnen, de wonden der natie te he len en alles te doen wat kan bijdragen tot het verkrijgen en doen voortduren van een vrede onder onszelf en met andere naties". Dat waren de woorden, die Lincoln sprak. Gedurende de nacht van 13 op 14 ABRAHAM LINCOLN een der meest populaire presiden ten, die de Verenigde Staten hebben gehad. naaste medewerkers bond de president op het hart het verleden te vergeten. De Zuidelijke staten moesten als ge- lijk-gerechtigden opnieuw tot de Unie worden toegelaten. Hij bezwoer hen hun gedachten te riehten op de vrede. JN DE AVOND van de veertiende woonde Lincoln een voorstelling in de schouwburg bij. In de loge gebeur de toen iets vreselijks. Een fanatiek toneelspeler, William Booth, loste een schot op de president en doodde hem „om het Zuiden te wreken". De man, die geen haat kende, slechts liefde voor allen, vond op deze wijze een on verwacht levenseinde. Het Amerikaanse volk was geschokt tot in zijn diepste innerlijk over deze tragische dood. .Nooit", zo schreef de April was de stad Washington geïllu- dichter James Russell Lowell, „zullen mineerd ter gelegenheid van de over gave van het Zuiden. Het volk vierde feest en vrolijke menigten bewogen zich door de straten. De volgende dag hield Lincoln kabi netsraad. Besloten werd de blokkade tegen het Zuiden op te heffen. Zijn er door mensen zoveel tranen geschreid zijn over de dood van iemand, die ze niet kenden", Amerika verloor een wijs man, die als geen ander in staat was geweest de geslagen wonden te helen en de eenheid der natie te herstellen. PEEDS VAN KINDSBEEN AF LIJDEND aan een passie voor moderne kunst (meer speciaal gericht tot de abstracte sector daarvan, nóg meer speciaal tot het experimentele onderdeel dier sector) stonden wfl ons dezer oagen op het Spui te vermeien in de etalage van het bekende Antiquariaat Erasmus. In verrukkelijke veelheid en verscheidenheid lagen daar de werken der Moderne Kunst. De werken over het Dada-isme, het Surrealisme, en bet Dada-Surrealismc. De werken over Surrealisme en Abstractie. De werken van Mondriaan. De werken over het Cubisme. De werken van de Paus der Ahstraceurs: Pablo Picasso. Andere werken over de lithograaf Plcasso. Een werk over of van (ik weet dat niet precies meer) Wiegersma. Eón van (of over) Klee. [)E RODE GLOED van de winterse avondzon smeulde in de ruiten der Spuiwinkels en stroomde bloedig over die werken. Wfl stonden daar eenzaam en ons hart sloeg luid tegen de borst kas. Wij beseften, dat deze boeken in derdaad gesloten boeken voor ons waren en dat het heerlijk moest zijn eenmaal deel te mogen hebben aan de geestelijke spijziging ervan. Toen viel ons oog op het affiche. Dat affi che vertelde, dat op dat ogenblik in het Stedelijk Museum een tentoonstel ling plaats vond (van 19 Januari tot 26 Februari) van Surrealisme en Ab stractie van Peggy Guggenheim. Peggy Guggenheim. Een naam. die ruikt naar Moderne Kunst. Het was deze naam, die als het ware een koorts in ons bloed ontstak. Iets in ons zei: ga derwaarts en ga in tot de Moderne Kunst. Wij wilden gaan, maar als laatste concessie aan onze burgerlijke status wierpen we een blik op ons horloge. Het was vijf uur. Het Stedelijk Museum sluit om vijf uur. yERTWIJFELD stonden we op het Spui, in de gloed van de blussende avondzon, met het levend-dode stads- vulgus voorbijebbend, gelijk een gore rivier. Zeer triest en zeer onschoon. En ineens, alsof dat zo moest zijn, viel onze blik op de overkant. Daar was de ingang van de Allerdeftigste, Alleraristocratische, aller-standings- volle schildersvereniging van gans het yEMIDDEN van de jaren van strijd, welke aan de burgeroorlog vooraf ging, kwam Abraham Lincoln naar voren. Het was een man van buitengewone begaafdheid. Zijn vader had een farm, maar de jonge Lincoln koos een an dere levensweg. Hij werd advocaat en begaf zich tevens in de politiek. ANTON KARAS de man van „De derde man" ven in het hospitaal, getekend tijdens de de rondgang der artsen, confronteren ons terstond met heel de omvang van het leed der oorlogsinvaliden. Deze kracht houdt de film echter ANTON KARAS, componist van de over leven en werk van de Oostenrijkse muziek van de film „The third man" componist Anton Bruckner. Wolfgang zal na een tournée door Amerika en Liebeneiner zal de regie voeren. De Engeland ook in ons land enkele con- muzikale leiding berust bij Herbert certen geven. o.a. op 10 Maart te Haar- Karajan en het Weens Philharmonisch lem in het Concertgebouw en op 11 Orkest. Men denkt Ewald Balser de rol Maart te Amsterdam eveneens in het van Bruckner te doen spelen. In Maart Concertgebouw. Men zal dan in de ge- zal met de productie worden begonnen, legenheid zijn ook nieuwe composities De in Oostenrijk op stapel gezette van de bekende citherspeler te beluis- Albrecht Dürerefilm: „Die grosse Holz- teren .In hetzelfde programma zullen schnittpassion von Albrecht Dürer" is ook enkele bekende Franse radiozangers gereed gekomen. Het Weense Sympho- en vedettes optreden, alsmede de door nieorkest zorgde voor de muzikale be de radio kort geleden ontdekte accor- geleiding met variaties over drie oude deonspeler Jean Wetzel en Jacqueline koralen. Durand, die de eerste prijs voor piano In Amerika is rumoer ontstaan rond- aan het' Concervatoire de Paris won. om de Italiaanse film „Het wonder", ge- De Oostenrijkse maatschappij „Alpen- regisseerd door Rossellini, de man van film" in Graz is van plan in samenwer- „Stromboli en „Fietsendieven De king met de Anton Brucknervereniging fllm brengt het verhaal van een boe- een grote muziekfilm te vervaardigen renmeisje, dat door een vreemdeling, in wie zij de heilige Jozef ziet, is ver- leid en de geboorte van haar kind als miraculeus beschouwt. Kardinaal Spell- man ,de R.K. aartsbisschop van New York, heeft de 26 millioen katholieken in de Ver. Staten verzocht de film niet te gaan zien, omdat zij „een bespotting van het Katholieke geloof" zou zijn. Een aantal niet-katholieke geestelijken heeft de regentenraad van de staat New York verzocht de Italiaanse film niet te verbieden. EEN WAARDIGE AMERIKAANSE FILM OVER HET LEVEN DER OORLOGSINVALIDEN ons tot bezinning op een be de problemen heel simplistisch voor te stellen, alsof de liefde van een vrouw en een ideale materiële verzorging door de staat, die een auto en een huisje schenkt, voldoende zouden zijn om de invalide geestelijk tot een aanpassing aan zijn bestaan te brengen. Deze een zijdigheid brengt de film weer in de sfeer van het romantische verhaaltje, zonder voldoende contact met de wer kelijkheid. Maar desondanks kan men „Mannen" als een zeer waardige film hadden de beschikking over bekwame generaals als Robert E. Lee, een man bij zijn soldaten in hoog aanzien atond. Washington werd dan ook meer malen bedreigd. Uiteindelijk keerden krijgskansen en steeds meer Zuide- bjke bolwerken vielen in handen van Noordelijke generaals Sherman en rant .In April 1865 volgde de volledi ge capitulatie van 't Zuiden. Het had gesfreden voor een „verloren zaak". e slavernij werd afgeschaft en ja- ^etl van groot verval stonden het Zui- voor de boeg. Niet altijd ook al dit zeer begrijpelijk wist de neger- evolking van haar vrijheid een juist gebruik te maken. De vrijheid ontaard- e dikwijls in losbandigheid. Werken bijzaak. £le plantages werden aan hun lot ^ergelaten en het duurde lang voordat en de gevolgen van de strijd te bo- r n, Was gekomen. Het Zuiden kon met spreken van een „bittere vrede", birr figuur' die in de jaren vóór de ger°orl°g van grote invloed is ge est op de vorming van de openbare g n'dg, is de schrijfster mevr. Harriet een r Stowe Zij was de dochter van sCh.?re.d'kant. Het verschijnen van een Tom'? een der periodieken „Oom het 'bracht haar op de gedachte van ha(, ^"rijven Van het verhaal. Tevoren Zl] vrijwel nog nimmer een pen op LONG-SHOT. P)EZE film richt zich op een der ver- dwingt B pleegden: een jongeman, die zijn ver- langrijk probleem, dat rechtstreeks met beschouwen, die wars van sensatiezucht loving verbroken heeft uit angst voor de oorlog verband houdt, en ze doet dat ernat'g de aandacht vestigt op enkele medelijden en die zonder een band met op een dikwijls zeer overtuigende wijze. Pr°blemen van de oorlogsinvaliden, het leven ook niet de kracht kan op- Regisseur Fred Zinnemann (hij maakte Theresa Wright speelt met ontroeren- brengen om te streven naar een aanpas- indertijd het ontroerende „Achter de de eenvoud het jonge meisje, Marlon sing aan eer verder bestaan als invali- wolken") behandelde zijn stof sober en Brando overtuigt, ondanks nu en dan de. Zijn meisje echter gelooft, dat haar eerlijk. De openingsbeelden van de film wat krampachtigheid, als de invalide en gevoelens voor hem niet wezenlijk be- soldaten in uiterste spanning voetje de regie heeft met zorg ook de hen om- invloed werden door zijn invaliditeit en voor voetje voorttrekkend door vijan- ringende typen gekozen en in het ka- dat zijzelf geestelijk krachtig genoeg delijk gebied hebben een maximum der van het geheel de acteursprestaties is om in een verder samenleven zijn in- aan ongekend suggestieve kracht en de beheerst, validiteit als iets heel natuurlijks te be- daarop volgende beelden van het le- schouwen. dat in hun verhouding geen enkele spanning behoeft te brengen Zij blijft voor hem vechten en wint. want hij gaat eveneens weer voor be houd van zijn geluk vechten en werkt hard om zijn invaliditeit te aanvaarden en te maken wat ervan te maken valt. En wanneer geleidelijk alle weerstan den overwonnen schijnen, wordt hun huwelijk gesloten. Dan echter blijkt, dat zij een kracht proef presteerden, zonder hun eigen kracht te kennen en in hun samenzijn manifesteert zich wederzijds een gevoel van onzekerheid, dat al spoedig naar een crisis leidt: de jongeman keert te rug naar zijn eigen wereld, het hospi taal .Die wereld stoot hem echter weer uit- uit zelfbehoud (tijdens een geeste lijke inzinking heeft hij de gemeenschap van oorlogsinvaliden roekeloos in op spraak gebracht) en ook om hem tot een aanpassing aan het leven te dwin gen En zo komt hij ten slotte toch er toe zijn nieuwe situatie en zijn blijvende verantwoordelijkheid naast zijn vrouw te aanvaarden. 70 BLIJKT de film „Mannen" een te- L genhanger van de valse heldenro- mantiek der meeste oorlogsfilms. ln hun eigen wereld, die van het hospitaal, hebben de oorlogsinvaliden hun leven aanvaard en hun geestelijke depressie overwonnen m een dikwijl* uwbtmdige kamaraadsrhap. £)E AFDELING natuurkunde der Kon. Nederlandse Academie van Weten schappen heeft de Leeuwenhoek-me daille voor het jaar 1950 toegekend aan dr. S. A. Waksman, microbioloog, ver bonden aan Rutgers University te New |IIIIIIIHIIIIIIIIIIININIMIUIINIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIllllllHIIIIUIIIHIII(IIIIIIUItUmlllllllllllllllMlltliji Films over Anion Bruckner S H 5 1 en Albrechi Dürer - Braille- I conferentie in Beiroet Brunswick (V.S.) De gouden Leeuwen hoek-medaille wordt iedere tien jaar verleend aan de geleerde, die zich ge durende het tijdvak van tien jaar de grootste verdiensten heeft verworven op het gebied van de studie der micro scopische wezens, voor de eerste maal ontdekt'door Leeuwenhoek in het jaar 1675. Duizend jaar geleden kwam het eer ste gedrukte boek van de pers en wel inKorea. Het was geen vertaling van het Sanskriet, maar een directe uitgave van een Budhistische tekst in het Chinees. Deze eerste gedrukte uit gave van de Klassieken in niet minder dan 130 delen, betekende het begin van een culturele renaissance, welke het Verre Oosten voor het grootste deel te danken had aan een merkwaardig man. n.1. Feng Tao. Hij werd geboren in de provincie Tchili en was minister onder niet minder dan zeven achtereenvol gende keizers. Feng Tao wordt daarom beschouwd als de uitvinder van de drukkunst. De werken werden gelezen in het gehele toenmalige Chinese kei zerrijk. QP de gedurende deze maand te Beiroet te .houden internationale bijeenkomst van experts in 't Brailleschrift zal 'n be langrijke stap gezet worden in de ont wikkeling van een algemeen wereld Brailleschrift. Veertien afgevaardigden uit elf landen zullen elkaar, als gast van de regering van Libanon, ontmoeten om de laatste plannen uit te werken voor een uniform Brailleschrift voor de ta len van het Midden Oosten. India. Zuid- Oost Azie en Afrika. Zeven van deze deskundigen zijn zelf blind. Ook de Unesco-expert in Braille, de blinde Sir Clutha Macken«ie. zal aan de conferen tie deelnemen. Koninkrijk: Arti et Amicitiae. Als door een bliksemstraal geraakt bleven wij aan de Spui-stenen genageld. Ook daar was expositie. En van Moderne Kunst. Nooit zag de gevel van Arti er mo derner, surrealistischer en experimen teier uit dan op dat ogenblik. Arti, uitgekreten en verguisd als bolwerk van artistieke reactie. Als broedplaats van stoffig kunstenaarschap. Als bar ricade in de bandjir der Jonge Mo derne Schilders. ArtiElven was er een gevoel van weifeling, van ont zetting. Een besef alsof Arti ontmaagd was. Maar ook maar even. Toen ren den wij dwars door de verkeersop stopping heen en stortten ons rugge lings ln de open deur van het Mekka der voormalige schilderende reactie; Arti et Amicitiae. Het was er zeer stil, hetgeen op dit moment, tegen het sluitingsuur, geen wonder te heten viel. Opvallend was de verlichting. Men zou gemeend heb ben, dat die verlichting van onvol doende tot zeer slecht was. Maar deze verlichting was alleen maar geraffi neerd en pikant en toonde de kunst werken in hun zozeer eigen sfeer en klimaat. Wij waren de enige bezoeker, hetgeen weldadig aandeed. Kunstwer ken dient men alleen te ondergaan, ongehinderd door vragend, c.q. opmer kingen makend gezelschap. Nog enigs zins timide en overweldigd door het feit, dat wij voor het eerst Moderne Kunst in Arti aanschouwden, namen wij de werkstukken onzer jongeren in ogenschouw. Ze waren beurtelings; vreemd, curieus, beangstigend modern, revolutionnair, baanbrekend. Alles wat wij tot dusverre van experimentalisme en wat daaraan verwant is in Am sterdam, hadden mogen aanschou wen, viel in 't niet bij deze eerste Artl- expositie. Wélk een durf! Wélk een jeugdige vermetelheid! Wélk een brei- deloze dadendrang en teugelloze ver beeldingskracht! Wat daar de muren sierde was werkelijk een modern- artistieke daad van allergrootste al lure. Hier had de experimentalistische jeugd zich uitgeleefd en uitgeroesd, zonder grens, zonder limiet. En wélk een resultaat! Wélk een wereld barstte hier aan die muren open, en wat een jong talent bloesemde daar op, tegen die oude, kille, seniele Arti-muren. En dat alles tezaam was een kreet, een schreeuw, een fanaal tegen spitsbur- gerlijke dufheid, ingeslapenheid, gees telijke armoede en zwartste reactie. En staande daar, in Arti, werden wij zwanger van een stil en mateloos ver driet, dat öp-schrijnde door onze ziel. Het weten dat wij zovele jaren ver guisd hadden om tot het zuiver besef te komen van deze jonge schoonheid aan deze oude muren. Daar hingen ze: doeken zonder doek, nauwelijks een vlak in de ljjst. Hier een achterstevoren gehangen doek, daar alleen maai een artistieke vlek op de muur. Andere doeken op elkaar gestapeld, zo maar op de grond. Nog andere doeken tegen elkaar leunend, samen een wonderlijke combinatie vormend, zeer, zeer artistiek. Het was alles overrompelend en onweerstaan baar en wij wisten, dat we terug moes ten komen om het geheel te doorgron den. Vele malen zouden we terug keren, maar iedere keer zou nieuwe verrukkingen, nieuwe verbijsteringen opwekken. In die ogenblikken wisten we, dat een nieuwe wereld bezig was zich in ons te openen. De oude had voorgoed afgedaan. We stonden op de drempel. En langzaam zette het pre ludium in tot een nieuwe en machtige levensfaze. De andere faze, die der dorre burgerlijkheid, lag achter ons. Voorgoed: voltooid verleden tijd. JETS tikte ons op de schouder. Ont stemd en gestoord wendden we ons. Het was een mens, pril van jaren, rijp van baard. Kortom, iets dat een schilder etaleerde. Deze mens keek ons ernstig aan en ineens beseften we, wat de vraag was, die achter de baard in hinderlaag lag: we waren vergeten entrée te betalen. Onze hand ging naar het achterzakje om enige pasmunt op te diepen, toen de baard op hese toon sprak; „Meneer, wat doet u hier?" Wij keken de baard minachtend aan en zeiden, dat we van de expositie kennis namen. Toen werden de ogen, de mond en de baard van die mens nóg droefgeestiger dan daarvoor, en de baard sprak: „Meneer, we openen pas over vijf dagen de nieuwe expo sitie. Er hangt nog niets, de hang- commissie moet nog beginnen, 't Zijn alleen de lege lijsten. Of bent u geïn teresseerd in lijsten?" Op dat ogenblik brak de wereld boven en onder ons in stukken. En we verloren alle besef van alle dingen. ANTHONY VAN KAMPEN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 13