Gerard van Beek door Zaanse renners
ten grave gedragen
ihefarine.4
I
Nachtvlucht over de Atlantische Oceaan
ABDUSIROOP
Weinig nieuws bij
de reblieken
Verouderde
Innige deelneming bij droef gebeuren
Groot sportman
ging heen
'n enkel tablet doet wonderen m
In Bulgarije militaire
voorbereidingen
Plan Schuhman eerste stap naar
Europa's eenheid
,,Rij es e*en naar die
winkel I!"
Amsterdamse kellners tegen
bedieningsgeld
Scholier verielt van zijn focht naar
de Nieuwe Wereld
Alles gaat eenvoudig en
gemakkelijk
Hoesr
Purmerender markt
WOENSDAG 21 MAART 10S1
Bedolven onder talrijke bloemstukken
(Van één onzer redacteuren)
Diep ontroerende en hartverscbeu
rende taferelen speelden zich gister
middag op de Algemene Begraafplaats
te Zaandam af, toen een duizendkoppi
ge menigte van haar belangstelling
deed blijken bij de teraardebestelling
van de te Berlijn omgekomen wielren
ner Gerard van Beek. Velen wilden en
probeerden aan de onder grote kransen
bedekte baar een woord van afscheid te
(preken. Moeilijk waren zij, wanneer zij
tot spreken in staat waren, te volgen,
omdat het heftige snikken van velen
de van uit het hart gesproken woorden
deed vervagen.
Talrijke belangstellenden en sport
vrienden, o.w. de renners uit de Zaan
streek, maar ook renners van interna
tionale naam, zoals Henk Faanhof, Cas
Kleefstra, Henk Lakeman, Gerrit Pe
ters, Jan Derksen en Hijzelendoorn en
vele anderen, waren gistermorgén naar
de Aula aan de Stationsstraat te Zaan
dam gegaan, waar zij de vorige avond
langs de baar van hun sportmakker
hadden gedefileerd, om nog eenmaal
naar het voor velen zo bekende gezicht
te kijken. Gistermorgen formeerden de
ze wielrenners en de leden van de Ver
eniging D.T.S., waarvan Gerard van
Beek op jeugdige leeftijd al lid werd,
«en stoet, die achter de rouwwagen
aanliep, terwijl daarna een speciale
auto met bloemen en kransen en ver
volgens auto's met familie-leden, de
naaste vrienden en officials volgden.
De Zaandamse Verkeerspolitie zette
alle verkeer waar langs de lange stoet
reed stil, zodat men tegen half twaalf
op de Algemene Begraafplaats aan
kwam. Hier stonden reeds honderden
belangstellenden. Nadat de hoge bruin
gelakte kist, bedekt onder de vlag van
de Wielervereniging D. T. S. in de
aula was geplaatst, en de familie-leden
naaste sportvrienden en officials in de
aula hadden plaats genomen, konden
slechts enkelen van de overige belang
stellenden tot de vrijwel in alle hoeken
bezette aula worden toegelaten. Het
overgrote deel van de belangstellenden
Stelde zich reeds op rondom het vers
gedolven graf.
Woorden van dank.
Ontroerd over deze overweldigende
belangstelling dankte eerst de vader ie
aanwezigen en daarna een broer, Jan
van Beek waarbij deze laatste in iet
bijzonder Arie Vooren, de koppelge-
noot van Gerard van Beek betrok.
De heer J. J. Cornelisse, voorzitter
van D.T.S., herinnerde er aan, dat Ge
rard van Beek op 12-jarige leeftijd lid
van deze vereniging werd en dat hij
het aanvankelijk zeer moeilijk had ge
had, omdat hij te bang was op de fiets
Nadat hij in 1943, ondanks alle critiek
afgevaardigd werd naar de wedstrijden
voor het Nederlandse kampioenschap
en met lauweren terug keerde, nam hij
een steeds belangrijker plaats onder de
renners in, waarna Gerard van Beek in
1647 met kop en schouders in de ama-
Hei Kamerdebat
Communisten dienden
twee moties in
(Vervolg van pagina 1)
Mag. Stokman (KVP) troostte
de heer Oud, die had gevreesd, dat er
een schaduw van de heer Romme bo
ven het kabinet zou blijven hangen.
Indien de regering in de formateur in
derdaad niet meer ziet dan een Kamer
lid, aldus spr., dan is dat gevaar niet
aanwezig. Nadat de heer Weiter (KNP)
tot de erkenning was gekomen, dat de
regering ten aanzien van de economi
sche vraagstukken vaag had moeten
blijven en de heer Tilanus (CHU) op
de betekenis van de confessionele par
tijen had gewezen, heeft de heer Gort
sak (CPN) twee moties ingediend. De
eerste vroeg de terugroeping van de
diplomatieke vertegenwoordiger in
Spanje. Deze zal later worden behan
deld, omdat ze niets met de regerings
verklaring van doen had. De tweede
eiste een prijsstop en een verhoging
van het nominale loon. Zij werd ver
Worpen met 69 tegen 6 stemmen.
De heer Oud (VVD) gaf te kennen,
dat zijn fractie zich net als de PvdA
haar vrijheid van handelen tegenover
het kabinet voorbehoudt en de heer
Andriessen (KVP) gaf de regering
enkele in Belgie gebruike'iike metho
den voor loon compensatie in overwe
ging. Ook informeerde hij. of er nog
wijziging van het bestaande stelsel van
kinderbijslag mogelijk is.
Dit laatste heeft dr. Drees in zijn
dupliek bevestigd beantwoord. Over de
kanalenkwestie valt nog weinig te
zcegen. omdat ze nog in internationaal
Verband wordt overwogen Op de be
11 nigingen heeft het kabinet zich nog
®iet kunnen bezinnen, maar de over
heid moet een voorbeeld van soberheid
Siirt De kwestie van de Marshallhulp
W' Jt noe besproken. Te dienaanzien
Zal r)e regering binnenkort concreet
sociale en financiële maatregelen aan
teurswereld boven alle anderen uit
stak. Nadat hij in 1948 over was gegaan
naar de beroepsrenners, werden zijn
prestaties nog beter, ondanks de moei
lijkheden. die Gerard van Beek ook m
zijn rennersloopbaan heeft gekend. Na
mens D.T.S. sprak de heer Cornelisse
woorden van afscheid en dank voor
hetgeen Gerard van Beek voor deze
Zaandamse Vereniging had gedaan.
We hebben je zien komen als een
klein renner maar je bent als een
groot sportman van ons heen gegaan",
aldus de heer Eggink. die namens de
Ned. Wielren Unie sprak.
De heer John Stol sprak als chef
d'équipe van de NWU enige woorden
van afscheid, waarna de heer S. Rig-
ter namens de Sectie Sport van de
Zaandamse Gemeenschap Gerard van
Beek herdacht als Zaanse sportmakker.
Hartverscheurend
Verschillenden namen hierna met
een enkel woord afscheid van hun
vriend en sportmakker. Diep tragisch
en hartverscheurend was het, toen de
verloofde van Gerard van Beek, mej.
A. Boeijink. geleund tegen de baar en
ondersteund door Arie Vooren, die
haar ook in de auto vergezelde, pro
beerde een enkel woord te spreken,
doch in haar tranen haar leed uit
schreide, om daarna door familieleden
naar haar stoel gedragen te worden.
Niet minder moeilijk was het voor Cor
Bakker die namens de trainingsmak
kers uit de Zaanstreek, Arie Vooren.
die als koppelgenoot en mevr Huffel,
die voor de Supportersvereniging
Rood-Zwart" poogden afscheidswoor
den te spreken.
Hierna droegen de Zaanse renners,
Dick Hooijschuur. Piet Evers, Cor Bak
ker, Gerrit Blaauw, Bouk Schellinger-
houdt. Piet Duyf en Jan Lust de baai',
houdt, Piet Duyf. Cees Bakker en Jan
Lust de baar, terwijl de organist de
treurmars uit het Oratorium ,.Saul"
van Handel speelde, uit de aula naar
de groeve.
Aan de groeve werd het niet alleen
voor de verloofde en de familie-leden,
maar ook voor vele der aanwezigen
opnieuw te machtig. Luid snikkend
volgde men het zakken der kist, die
daarna bedolven werd onder de bloe
men, w.o. Kransen van de renners, die
In Berlijn aan de Zesdaagse hadden
deelgenomen en van de Duitse Wielren
Unie.
Nadat de familie weer terug was ge
gaan naar de aula. defileerden tallozen
langs de groeve.
Gerard van Beek, de bekende
Zaanse wielrenner, die aan de ge
volgen van een val tijdens de Ber-
lijnse Zesdaagse overleed, is door
zijn vrienden van D.T.S. ten grave
gedragen. Op de voorgrond de be
kende stayer Cees Bakker.
BEROEMDE GENEESMIDDELEN
IN EÉN TABLET
TEGEN PUNEN EN GRIEP - 20 TABLETTEN 75 CT.
Russen controleren het v/erk
Op een in hun kamp te Nisj (Zuid-
Servie) gehouden persconferentie heb
ben Bulgaarse vluchtelingen over de
Bulgaarse militaire voorbereidingen
langs de Joegoslavische grens verteld.
Deze voorbereidingen zouden troepen
concentraties, het aanleggen van artil
lerie-stellingen, het aanleggen van
vliegvelden en de levering van Russi
sche wapenen omvatten.
De boeren zouden gedwongen wor
den dag en nacht loopgraven aan te
leggen. Op verschillende punten zou
den artillerie eenheden zijn gelegerd.
De Russen zouden bij nacht wapenen
uit Roemenie aanvoeren. Russische in
structeurs, in burger of in Bulgaarse
uniformen, controleren iedere dag de
militaire voorbereidingen, aldus een
student onder deze groep vluchtelin
gen. Een groep van 500 guerilla's zou
onder leiding van de zoon van de vroe
gere Bulgaarse agrarische leider Stam-
boliski van de bergen bij Sliven uit
opereren.
(Vervolg van pagina 1)
Een gemeenschappelijk parlement
gekozen door de parlementen van de
deelnemende landen zal toezicht op de
Hoge Autoriteit uitoefenen. De Hoge
Autoriteit is tevens gehouden bij maat
regelen, die van invloed kunnen zijn
op de gehele economie van de deel
nemende landen de Raad van minis
ters hierin te kennen en zijn goedkeu
ring te verzoeken. Immers, de toestand
in de kolen- en staalindustrie moet
in harmonie zijn met de nationale eco
nomie van de deelnemende landen.
Een Hof van Beroep garandeert de
rechtszekerheid voor de deelnemende
landen. Dan <s er nog een Raadgeven
de Commissie, bestaande uit vertegen
woordigers van werkgevers, werkne
mers en verbruikers, welke de Hoge
Autoriteit van advies zal dienen.
Voordelen voor Nederland
J^E HEER D. P. Spierenburg, direc
teur-generaal van de Binnenlandse
Economische betrekkingen, voorzitter
van de Nederlandse delegatie* in Pa
rijs, die ons een uiteenzetting over de
Schuman-organisatie gaf. vertelde ons
nog. dat naar zijn oordeel Nederland
veel voordeel van deze integratie zal
hebben. Als eerste voordeel noemde
hij het feit, dat Frankrijk en Duits
land niet meer zelf kunnen uitmaken,
De vrouw van een sigarenwinkelier
in Den Haag werd onlangs 's nachts
wakker door een doffe dreun. Man en
vrouw stelden een onderzoek in en
ontdekten, dat onbekenden een zware
steen door de winkelruit hadden ge
worpen. Terwijl de man de politie op
belde, zag de vrouw een onbekende
langzaam voorbij het huis fietsen, die
meer dan gewone belangstelling voor
de kapotte ruit toonde. De politie was
snel ter plaatse en kreeg van de vrouw
een nauwkeurig signalement van de
nachtelijke voorbijganger. Deze werd
kort daarop aangehouden. De agenten
maakten een praatje met hem en een
hunner zei op zeker moment tegen
hem: „Och, rij eens even naar die win
kel". Zonder nadere uitleg te vragen
fietste de man naar de sigarenzaak. Hij
bekende, de steen door de ruit te heb
ben geworpen met de bedoeling, ver
volgens een flinke greep in de étalage
te doen. Thans zit hij in de cel.
Een initiatiefcomité van Amsterdam
se kellners heeft de nieuwe loonrege
ling gebaseerd op het veelomstre
den bedieningsgeld afgewezen. Hét
heeft handhaving van de bestaande lo
nen geeist en wenst op korte termijn
een bespyeking met een commissie van
werkgevers. Wordt dit verzoek niet
ingewilligd, dan zullen de scherpste
maatregelen worden genomen.
JOEN DE TRAP VAN HET VLIEGTUIG des avonds om half tien op
Schiphol werd weggehaald, begonnen de motoren meteen te draaien, stuk
voor stuk achter elkaar. Even later reden wij naar de startbaan, waar nog
eens moest worden gecontroleerd of de vleugelklappen en dergelijke in orde
waren. Daarna was het eindelijk zo ver: een geruis en gebulder van motoren,
een aanloopen toen zakte de grond plotseling weg. Eenmaal in de goede
richting hadden wij al een behoorlijke hoogte en even later gleed het verlichte
Haarlem onder ons door, wat een grappig gezicht was, want alle straten
waren nu lange rijen lichtjes. Kort daarop waren wjj boven de kusit de
witte schuimstreep van de branding was nog net te zien en in de verte
waren de lichtjes van Zandvoort even zichtbaar. Daarna werd het onder ons
donker, zodat ik mijn blikken eens door het vliegtuig liet rondgaan.
yóóR HET STIJGEN moesten wij
buikgordels vastmaken en boven
de deur, voorin het vliegtuig, begon
toen een plaatje te branden, waarop
stond: „No smoking, fasten beits".
Doch zodra wij op goede hoogte wa
ren, ging dat uit en konden wij de
gordels losmaken. Via de luidspreker
vertelde de gezagvoerder ons verschil
lende dingen over de reis, o.a. ook de
richting en hoogte en de stewardess
gaf ons een mapje met reclames over
Holland en K.L.M., benevens aanwij
zingen bij eventuele daling op water.
De steward presenteerde sigaretten en
whisky met sodawater. Er was van
alles te krijgen en het was heel ge
zellig; boven al het geroezemoes klonk
echter voortdurend het gebrom der
motoren.
Zo ging de vlucht enkele uren door
tot er om ongeveer 12 uur weer enige
lichtjes in zicht kwamen: Schotland.
Er waren enkele dorpen onder ons en
een grote stad, Glasgow veronderstel
de ik; even later riep een stem door
de luidspreker, dat wij boven Prest-
wick waren en gingen landen. Het
bordje brandde weer, wij moesten de
gordels weer vastmaken, de remklap-
pen zakten uit de vleugels en wij daal
den snel. Toen wij stil stonden werd
meteen de K.L.M.-trap naar het vlieg
tuig geduwd en konden wjj uitstappen.
Ik heb later vernomen, dat het ge
bouw van het vliegveld een omge
bouwd kasteeltje moet zijn, ik heb er
echter niet veel van kunnen zien. De
weg naar de koffiekamer' was nogai
ingewikkeld, maar w* kwamen er ten
ln Juli van het vorig jaar ver
trok een zestienjarige leerling van
de R.H.B.S. te Alkmaar per vlieg
tuig naar Amerika, nadat hij 5
dagen tevoren nog niet wist of
hij ooit zou gaan. Hij is nu „stu
dent" op de Hotchkiss School te
Lakeville in de staat Connecticut
en hoopt mettertijd naar de Uni
versiteit van Boston te gaan. Naar
aanleiding van zijn enthousiaste
brieven waaruit wij fragmenten
afdrukken vloog zijn enige
broer van 15 jaar, eind November
eveneens de Oceaan over.
slotte en kregen koffie op een groen
kaartje, dat wij bij de ingang in ont
vangst hadden genomen. Wij konden
ons bedienen van koekjes, die op
schalen gereed stonden. Het oponthoud
duurde twee uur. Toen was alles tot
in de kleinste bijzonderheden voor de
grote sprong over de Oceaan gereed
en konden wij de gordels weer vast
maken. Het grootste stuk begon.
Mijn reisgenoot Jack, de mij in Ber
gen mijn ticket voor de reis was ko
men brengen en die deze Oceaantocht
reeds verscheidene malen had ge
maakt, haalde de dekens uit het rek
boven ons hoofd en liet onze stoelen
naar achteren zakken. De lichten gin
gen binnen uit en slechts een paar
bleven onder aan het voetpad bran
den voor eventuele slaapwandelaars.
Soms keek ik naar buiten, wanneer
ik wakker werd. doch er was ntets
anders te zien dan wolken.
Het ïw ochtend.
J-JET. ZAL omstreeks negen uur ge
weest iqti, toen wf om ontotft ton
gen, bestaande uit een paar cadetjes,
een zacht gekookt ei en een bekertje
jam. Teneinde een tafeltje te krijgen
moest men uit de stoel van de voor
buurman een blad halen, dat met twee
uitklapbare stangetjes weer in de
eigen leuning paste;, het leek op een
vernuftige babystoel. Buiten verdwe
nen langzamerhand de wolken en on
der ons lag de Oceaan. Plotseling dook
er onder de vleugel een zeewierachti
ge blubber op, zover ik maar zien kon.
Bij het dalen begreep ik d,at dit de
bossen en meren van New Founland
waren. Ja, ik zag toen zelfs weggetjes
en blokhutten, midden in het woud,
precies als in Indianenverhalen. He*-
duurde echter nog een poos, eer wij
de eerste tekenen van de beschaafde
wereld zagen: een geplaveide weg met
benzine-reservoirs. Wij naderden Gan
der, volgens Jack het grootste vlieg
veld ter wereld. Nu, ik zag in ieder
geval reusachtige hangars, auto's met
radar-masten en een asfaltplein, zo
groot als het oog maar reikte, zonder
een enkel grassprietje. Achter het te-
legrammenloket zat een heer met een
hel geel, geruit vest aan: wij waren
in de Nieuwe Wereld.
Het laatste stuk.
J^'A EEN UUR werd er omgeroepen,
dat wij moesten vertrekken en Jack
kwam tot de ontdekking, dat hjj nog
een telegram moest verzenden, zodat
hij ais allerlaatste doodkalm kwam
aangewandeld. Toen startten wjj voor
het laatste stuk.
Het landschap wisselde steeds. Na
de bossen en meren kwam er weer
water, daarna Nieuw Schotland met
dorpen en wegen. Boven Boston kwam
de gezagvoerder bij ons en vroeg of
de reis naar onze zin verlopen was;
ook beantwoordde hjj v crschiliende
vragen. Dat was na de lunch. Daarna
vlogen wij over Nieuw Engeland met
grote fabrieken en brede autowegen
Wij gingen langzamerhand wat lager,
maar tot New-York bleef het steeds 1
hetzelfde: witte huisjes met blauwe
daken en dezelfde wegen. Naarmate
wjj echter New-York naderden werd
de bebouwing groter en de huizen ho
ger. Doordat er een stel legervlieg
tuigen moesten vertrekken, waren wij
genoodzaakt nog enige tijd in de lucht
te blijven en zo hadden wij een grati.1-
rondvlucht boven de stad en rond
Manhattan Bij het vrijheidsbeeld
Mt MfMMH OMft mm Jbool
je" en een trein vertrok uit één van
die reusachtige stations.
Toen werd het ook onze tijd en na
dat wij geland waren reden wij langs
een kolossale rij Strato-cruisers en
Constellations, van de verschillende
Amerikaanse maatschappijen. De ge
bouwen waren niet groot en staken
als halve cirkels boven de grond uit,
zodat dit nieuwe vliegveld op mij een
zeer armzalige indruk maakte, doch
binnen in was alles perfect. Wij zaten
eerst in een kleine hal, waarin stuk
voor stuk onze namen afgeroepen wer
den voor landingskaarten. Daarna wer
den wij weer afgeroepen voor visa-
contróle en vaccinatie-controle; de
Amerikanen het eerst.
Mijn brief, die ik van het Amerikaan
se Consulaat in Amsterdam had meege
kregen werd in een glazen gang open
gemaakt. daarna werd mij gevraagd
waar ik heen ging. Na deze formalitei
ten kwam ik in een grotere hal. waar
ik weer moest wachten op het afstem
pelen van mijn paspoort en na afloop
daarvan kwam ik weer in een hal voor
de douane. Ik moest mijn bagage bij
mijn letter zoeken, doch er stond niets.
Nadat een beambte, die mij hielp, de
halve hal was doorgerend, vond hij mijn
bescheiden koffer. Hij constateerde geen
contrabande en gaf mij een etiketje op
mijn eigendom, waarna ik naar de uit
gang kon wandelen. Daar stond echter
een stel politiemannen. Eén van hen
greep mij bij de arm. de andere greep
mijn koffer en andere arm. stempelde
het etiketjaf en gaf mij met koffer en
al zo'n zet, dat ik achter mijn schamele
bezittingen aan Amerika binnenvloog.
wat naar Nederland moet worden ge-
expor.eerd. De protectionistische po
litiek van deze landen inzake kolen
en staal is ten einde. Hij zag geen ge
vaar voor de Koninklijke Hoogovens
en de Nederlandse Staatsmijnen. Beid»
industrieën kunnen immers heel goed
met het buitenland concurreren en
ook hun eventuele uitbreiding zal
geen hinder ondervinden. Anders is
het gesteld met Belgie. De Belgische
mijnen produceren op zo veel kost
baarder wijze dan de mijnen in Ns-
derland en Duitsland, dat men ge
noodzaakt is geweest, wat betreft d«
kolen een overgangsperiode van 5 jaar
in te stellen. Gedurende die 5 jaar
krijgt de Belgische mijnindustrie, ge
steund door Nederland en Duitsland,
die hiervoor 1s/« pet. van hun jaarom
zet betalen, de kans zich aan te passen
aan de mijnen in de andere deelne
mende landen. Nederland zal hiervoor
in die 5 jaar een offer moeten bren
gen van ongeveer 20 millioen gulden.
Na die 5 jaar is Belgie verplicht aan
de vrije concurrentie op de eenheids-
markt mee te doen.
Maak een einde aan
dat gekuch, zuiver
Uw luchtwegen van
ziektekiemen met
de snelwerkende
PURMEREND, 20 Maart 1951. Aange
voerd 786 runderen, waaronder: 197 vette
koeien 2—2,85 per kg, handel goed; 160
melk- en kalfkoeien 6751050 per stuk,
matig; 364 geldekoeien 450725 per stek,
matig: 16 pinken 350525. kalm: 34 gras
kalveren 225350 per stuk, kalm; 1279
nuchtere kalveren, voor de slacht 35—05
per stuk, handel goed, afloop kalm, voor
de fokkerij 55125, goed; 15 stieren 600
1550, goed; 224 schapen, vette schapen 110
185 per stuk, handel vlug, voor de wei-
derij 95135, vlug. fokschapen 120150,
kalm; 29 bokken en geiten 1050, stug; 189
vette varkens 1,701,82 per kg, handel
kalm; 974 schrammen en biggen, schram
men 4058, zware biggen 30—52, lichte
biggen 2030, handel stug; 7 fokzeugen
225300 per stuk, stug; 51 paarden 650
950 per stuk, handel stil en duur; totaal
aanvoer 3589 steks. Pluimveemarkt
450 konijnen 5—10. handel vlug; 8500 kip
eieren 11,50—12,50 per 100 stuks; 8.000
eendeieren 9 per 100 stuks.
Overzicht' De runcierenrn3rkt was
heel goed bezet, doch
er waf en maar enkele heel beste dieren
n.1. de eerste prjjswinners van de Schager
tentoonstelling. Deze waren wel gezocht
en brachten om en nabij 3 per kg op.
De handel was heel goed. Wel waren er
minder vette koeien, maar daartegenover
stond de afwezigheid van enkele slagers,
die anders trouwe bezoekers van de Pur
merender markt zijn. De prijzen waren
dan ook iets vaster dan vorige week. Op
de markt voor gelde koeien was in de
vroegte heel wat drukte, maar daar het
aanbod nogal wat aanhield, werd de gang
gaandeweg stugger. Ook met de verse
melkkoeien gaat het nog steeds heel kalm
aan. De hooikasten vallen niet mee en de
weiden zijn .door de regen nog te zacht,
om daar wat vee heen te zenden. Voor het
jonge vee was de handel ook stroef. D»
nuchtere kalveren waren weer goed op
prijs: later zakte de notering evenwel door
het grotere aanbod. Een goed fokkalf was
weer heel groed te verkopen. Met de
schapen gaat het nog steeds in stijgende
lijn, de vette zowel als die van de weide-
ri.i waren heel duur. Fokkers waren er
maar weinig. De weinig talrijke Paaslam-
metjes waren heel licht ei orachten van
40 tot f 50 op. De varkensmarkt was
ook maar heel matig bezet; beste dieren
(prijs 1 82) waren germg in aantal. Bij
een heel kalme gang was de middelorijs
1.78. Aangevoerd was een gesneden beer,
met het recordgewicht (voor Purmerend)
van 558 kg. wik dier nogal belangstelling
trok. De bigeenhendel was heel stug: de
bekendmaking omtrent de prijsstijging van
het veevoer zal daartoe het zijne wel heb
ben biigedragen. Op de paardenmarkt was
de stemming lui bij hoge prijzen en bij
het niuimvee waren de konijnen weer ge
wild.
Dinsdagmorgen werd op de markt
van Purmerend een varken met het
respectabele gewicht van 1116 pond
verhandeld. De eigenaar van dit
reuzenbeest was de veehouder D.
de Jong uit Wijde Wormer, die het
verkocht aan de slagerscombinatie
te Hoorn. De publieke belangstel
ling op de markt was uiteraard
groot: met kennersblikken wordt
het dier bekeken, dat zich echter
van al die drukte om hem heen
niets aantrekt.