Gerard van Beek door Zaanse renners ten grave gedragen ihefarine.4 I Nachtvlucht over de Atlantische Oceaan ABDUSIROOP Weinig nieuws bij de reblieken Verouderde Innige deelneming bij droef gebeuren Groot sportman ging heen 'n enkel tablet doet wonderen m In Bulgarije militaire voorbereidingen Plan Schuhman eerste stap naar Europa's eenheid ,,Rij es e*en naar die winkel I!" Amsterdamse kellners tegen bedieningsgeld Scholier verielt van zijn focht naar de Nieuwe Wereld Alles gaat eenvoudig en gemakkelijk Hoesr Purmerender markt WOENSDAG 21 MAART 10S1 Bedolven onder talrijke bloemstukken (Van één onzer redacteuren) Diep ontroerende en hartverscbeu rende taferelen speelden zich gister middag op de Algemene Begraafplaats te Zaandam af, toen een duizendkoppi ge menigte van haar belangstelling deed blijken bij de teraardebestelling van de te Berlijn omgekomen wielren ner Gerard van Beek. Velen wilden en probeerden aan de onder grote kransen bedekte baar een woord van afscheid te (preken. Moeilijk waren zij, wanneer zij tot spreken in staat waren, te volgen, omdat het heftige snikken van velen de van uit het hart gesproken woorden deed vervagen. Talrijke belangstellenden en sport vrienden, o.w. de renners uit de Zaan streek, maar ook renners van interna tionale naam, zoals Henk Faanhof, Cas Kleefstra, Henk Lakeman, Gerrit Pe ters, Jan Derksen en Hijzelendoorn en vele anderen, waren gistermorgén naar de Aula aan de Stationsstraat te Zaan dam gegaan, waar zij de vorige avond langs de baar van hun sportmakker hadden gedefileerd, om nog eenmaal naar het voor velen zo bekende gezicht te kijken. Gistermorgen formeerden de ze wielrenners en de leden van de Ver eniging D.T.S., waarvan Gerard van Beek op jeugdige leeftijd al lid werd, «en stoet, die achter de rouwwagen aanliep, terwijl daarna een speciale auto met bloemen en kransen en ver volgens auto's met familie-leden, de naaste vrienden en officials volgden. De Zaandamse Verkeerspolitie zette alle verkeer waar langs de lange stoet reed stil, zodat men tegen half twaalf op de Algemene Begraafplaats aan kwam. Hier stonden reeds honderden belangstellenden. Nadat de hoge bruin gelakte kist, bedekt onder de vlag van de Wielervereniging D. T. S. in de aula was geplaatst, en de familie-leden naaste sportvrienden en officials in de aula hadden plaats genomen, konden slechts enkelen van de overige belang stellenden tot de vrijwel in alle hoeken bezette aula worden toegelaten. Het overgrote deel van de belangstellenden Stelde zich reeds op rondom het vers gedolven graf. Woorden van dank. Ontroerd over deze overweldigende belangstelling dankte eerst de vader ie aanwezigen en daarna een broer, Jan van Beek waarbij deze laatste in iet bijzonder Arie Vooren, de koppelge- noot van Gerard van Beek betrok. De heer J. J. Cornelisse, voorzitter van D.T.S., herinnerde er aan, dat Ge rard van Beek op 12-jarige leeftijd lid van deze vereniging werd en dat hij het aanvankelijk zeer moeilijk had ge had, omdat hij te bang was op de fiets Nadat hij in 1943, ondanks alle critiek afgevaardigd werd naar de wedstrijden voor het Nederlandse kampioenschap en met lauweren terug keerde, nam hij een steeds belangrijker plaats onder de renners in, waarna Gerard van Beek in 1647 met kop en schouders in de ama- Hei Kamerdebat Communisten dienden twee moties in (Vervolg van pagina 1) Mag. Stokman (KVP) troostte de heer Oud, die had gevreesd, dat er een schaduw van de heer Romme bo ven het kabinet zou blijven hangen. Indien de regering in de formateur in derdaad niet meer ziet dan een Kamer lid, aldus spr., dan is dat gevaar niet aanwezig. Nadat de heer Weiter (KNP) tot de erkenning was gekomen, dat de regering ten aanzien van de economi sche vraagstukken vaag had moeten blijven en de heer Tilanus (CHU) op de betekenis van de confessionele par tijen had gewezen, heeft de heer Gort sak (CPN) twee moties ingediend. De eerste vroeg de terugroeping van de diplomatieke vertegenwoordiger in Spanje. Deze zal later worden behan deld, omdat ze niets met de regerings verklaring van doen had. De tweede eiste een prijsstop en een verhoging van het nominale loon. Zij werd ver Worpen met 69 tegen 6 stemmen. De heer Oud (VVD) gaf te kennen, dat zijn fractie zich net als de PvdA haar vrijheid van handelen tegenover het kabinet voorbehoudt en de heer Andriessen (KVP) gaf de regering enkele in Belgie gebruike'iike metho den voor loon compensatie in overwe ging. Ook informeerde hij. of er nog wijziging van het bestaande stelsel van kinderbijslag mogelijk is. Dit laatste heeft dr. Drees in zijn dupliek bevestigd beantwoord. Over de kanalenkwestie valt nog weinig te zcegen. omdat ze nog in internationaal Verband wordt overwogen Op de be 11 nigingen heeft het kabinet zich nog ®iet kunnen bezinnen, maar de over heid moet een voorbeeld van soberheid Siirt De kwestie van de Marshallhulp W' Jt noe besproken. Te dienaanzien Zal r)e regering binnenkort concreet sociale en financiële maatregelen aan teurswereld boven alle anderen uit stak. Nadat hij in 1948 over was gegaan naar de beroepsrenners, werden zijn prestaties nog beter, ondanks de moei lijkheden. die Gerard van Beek ook m zijn rennersloopbaan heeft gekend. Na mens D.T.S. sprak de heer Cornelisse woorden van afscheid en dank voor hetgeen Gerard van Beek voor deze Zaandamse Vereniging had gedaan. We hebben je zien komen als een klein renner maar je bent als een groot sportman van ons heen gegaan", aldus de heer Eggink. die namens de Ned. Wielren Unie sprak. De heer John Stol sprak als chef d'équipe van de NWU enige woorden van afscheid, waarna de heer S. Rig- ter namens de Sectie Sport van de Zaandamse Gemeenschap Gerard van Beek herdacht als Zaanse sportmakker. Hartverscheurend Verschillenden namen hierna met een enkel woord afscheid van hun vriend en sportmakker. Diep tragisch en hartverscheurend was het, toen de verloofde van Gerard van Beek, mej. A. Boeijink. geleund tegen de baar en ondersteund door Arie Vooren, die haar ook in de auto vergezelde, pro beerde een enkel woord te spreken, doch in haar tranen haar leed uit schreide, om daarna door familieleden naar haar stoel gedragen te worden. Niet minder moeilijk was het voor Cor Bakker die namens de trainingsmak kers uit de Zaanstreek, Arie Vooren. die als koppelgenoot en mevr Huffel, die voor de Supportersvereniging Rood-Zwart" poogden afscheidswoor den te spreken. Hierna droegen de Zaanse renners, Dick Hooijschuur. Piet Evers, Cor Bak ker, Gerrit Blaauw, Bouk Schellinger- houdt. Piet Duyf en Jan Lust de baai', houdt, Piet Duyf. Cees Bakker en Jan Lust de baar, terwijl de organist de treurmars uit het Oratorium ,.Saul" van Handel speelde, uit de aula naar de groeve. Aan de groeve werd het niet alleen voor de verloofde en de familie-leden, maar ook voor vele der aanwezigen opnieuw te machtig. Luid snikkend volgde men het zakken der kist, die daarna bedolven werd onder de bloe men, w.o. Kransen van de renners, die In Berlijn aan de Zesdaagse hadden deelgenomen en van de Duitse Wielren Unie. Nadat de familie weer terug was ge gaan naar de aula. defileerden tallozen langs de groeve. Gerard van Beek, de bekende Zaanse wielrenner, die aan de ge volgen van een val tijdens de Ber- lijnse Zesdaagse overleed, is door zijn vrienden van D.T.S. ten grave gedragen. Op de voorgrond de be kende stayer Cees Bakker. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN EÉN TABLET TEGEN PUNEN EN GRIEP - 20 TABLETTEN 75 CT. Russen controleren het v/erk Op een in hun kamp te Nisj (Zuid- Servie) gehouden persconferentie heb ben Bulgaarse vluchtelingen over de Bulgaarse militaire voorbereidingen langs de Joegoslavische grens verteld. Deze voorbereidingen zouden troepen concentraties, het aanleggen van artil lerie-stellingen, het aanleggen van vliegvelden en de levering van Russi sche wapenen omvatten. De boeren zouden gedwongen wor den dag en nacht loopgraven aan te leggen. Op verschillende punten zou den artillerie eenheden zijn gelegerd. De Russen zouden bij nacht wapenen uit Roemenie aanvoeren. Russische in structeurs, in burger of in Bulgaarse uniformen, controleren iedere dag de militaire voorbereidingen, aldus een student onder deze groep vluchtelin gen. Een groep van 500 guerilla's zou onder leiding van de zoon van de vroe gere Bulgaarse agrarische leider Stam- boliski van de bergen bij Sliven uit opereren. (Vervolg van pagina 1) Een gemeenschappelijk parlement gekozen door de parlementen van de deelnemende landen zal toezicht op de Hoge Autoriteit uitoefenen. De Hoge Autoriteit is tevens gehouden bij maat regelen, die van invloed kunnen zijn op de gehele economie van de deel nemende landen de Raad van minis ters hierin te kennen en zijn goedkeu ring te verzoeken. Immers, de toestand in de kolen- en staalindustrie moet in harmonie zijn met de nationale eco nomie van de deelnemende landen. Een Hof van Beroep garandeert de rechtszekerheid voor de deelnemende landen. Dan <s er nog een Raadgeven de Commissie, bestaande uit vertegen woordigers van werkgevers, werkne mers en verbruikers, welke de Hoge Autoriteit van advies zal dienen. Voordelen voor Nederland J^E HEER D. P. Spierenburg, direc teur-generaal van de Binnenlandse Economische betrekkingen, voorzitter van de Nederlandse delegatie* in Pa rijs, die ons een uiteenzetting over de Schuman-organisatie gaf. vertelde ons nog. dat naar zijn oordeel Nederland veel voordeel van deze integratie zal hebben. Als eerste voordeel noemde hij het feit, dat Frankrijk en Duits land niet meer zelf kunnen uitmaken, De vrouw van een sigarenwinkelier in Den Haag werd onlangs 's nachts wakker door een doffe dreun. Man en vrouw stelden een onderzoek in en ontdekten, dat onbekenden een zware steen door de winkelruit hadden ge worpen. Terwijl de man de politie op belde, zag de vrouw een onbekende langzaam voorbij het huis fietsen, die meer dan gewone belangstelling voor de kapotte ruit toonde. De politie was snel ter plaatse en kreeg van de vrouw een nauwkeurig signalement van de nachtelijke voorbijganger. Deze werd kort daarop aangehouden. De agenten maakten een praatje met hem en een hunner zei op zeker moment tegen hem: „Och, rij eens even naar die win kel". Zonder nadere uitleg te vragen fietste de man naar de sigarenzaak. Hij bekende, de steen door de ruit te heb ben geworpen met de bedoeling, ver volgens een flinke greep in de étalage te doen. Thans zit hij in de cel. Een initiatiefcomité van Amsterdam se kellners heeft de nieuwe loonrege ling gebaseerd op het veelomstre den bedieningsgeld afgewezen. Hét heeft handhaving van de bestaande lo nen geeist en wenst op korte termijn een bespyeking met een commissie van werkgevers. Wordt dit verzoek niet ingewilligd, dan zullen de scherpste maatregelen worden genomen. JOEN DE TRAP VAN HET VLIEGTUIG des avonds om half tien op Schiphol werd weggehaald, begonnen de motoren meteen te draaien, stuk voor stuk achter elkaar. Even later reden wij naar de startbaan, waar nog eens moest worden gecontroleerd of de vleugelklappen en dergelijke in orde waren. Daarna was het eindelijk zo ver: een geruis en gebulder van motoren, een aanloopen toen zakte de grond plotseling weg. Eenmaal in de goede richting hadden wij al een behoorlijke hoogte en even later gleed het verlichte Haarlem onder ons door, wat een grappig gezicht was, want alle straten waren nu lange rijen lichtjes. Kort daarop waren wjj boven de kusit de witte schuimstreep van de branding was nog net te zien en in de verte waren de lichtjes van Zandvoort even zichtbaar. Daarna werd het onder ons donker, zodat ik mijn blikken eens door het vliegtuig liet rondgaan. yóóR HET STIJGEN moesten wij buikgordels vastmaken en boven de deur, voorin het vliegtuig, begon toen een plaatje te branden, waarop stond: „No smoking, fasten beits". Doch zodra wij op goede hoogte wa ren, ging dat uit en konden wij de gordels losmaken. Via de luidspreker vertelde de gezagvoerder ons verschil lende dingen over de reis, o.a. ook de richting en hoogte en de stewardess gaf ons een mapje met reclames over Holland en K.L.M., benevens aanwij zingen bij eventuele daling op water. De steward presenteerde sigaretten en whisky met sodawater. Er was van alles te krijgen en het was heel ge zellig; boven al het geroezemoes klonk echter voortdurend het gebrom der motoren. Zo ging de vlucht enkele uren door tot er om ongeveer 12 uur weer enige lichtjes in zicht kwamen: Schotland. Er waren enkele dorpen onder ons en een grote stad, Glasgow veronderstel de ik; even later riep een stem door de luidspreker, dat wij boven Prest- wick waren en gingen landen. Het bordje brandde weer, wij moesten de gordels weer vastmaken, de remklap- pen zakten uit de vleugels en wij daal den snel. Toen wij stil stonden werd meteen de K.L.M.-trap naar het vlieg tuig geduwd en konden wjj uitstappen. Ik heb later vernomen, dat het ge bouw van het vliegveld een omge bouwd kasteeltje moet zijn, ik heb er echter niet veel van kunnen zien. De weg naar de koffiekamer' was nogai ingewikkeld, maar w* kwamen er ten ln Juli van het vorig jaar ver trok een zestienjarige leerling van de R.H.B.S. te Alkmaar per vlieg tuig naar Amerika, nadat hij 5 dagen tevoren nog niet wist of hij ooit zou gaan. Hij is nu „stu dent" op de Hotchkiss School te Lakeville in de staat Connecticut en hoopt mettertijd naar de Uni versiteit van Boston te gaan. Naar aanleiding van zijn enthousiaste brieven waaruit wij fragmenten afdrukken vloog zijn enige broer van 15 jaar, eind November eveneens de Oceaan over. slotte en kregen koffie op een groen kaartje, dat wij bij de ingang in ont vangst hadden genomen. Wij konden ons bedienen van koekjes, die op schalen gereed stonden. Het oponthoud duurde twee uur. Toen was alles tot in de kleinste bijzonderheden voor de grote sprong over de Oceaan gereed en konden wij de gordels weer vast maken. Het grootste stuk begon. Mijn reisgenoot Jack, de mij in Ber gen mijn ticket voor de reis was ko men brengen en die deze Oceaantocht reeds verscheidene malen had ge maakt, haalde de dekens uit het rek boven ons hoofd en liet onze stoelen naar achteren zakken. De lichten gin gen binnen uit en slechts een paar bleven onder aan het voetpad bran den voor eventuele slaapwandelaars. Soms keek ik naar buiten, wanneer ik wakker werd. doch er was ntets anders te zien dan wolken. Het ïw ochtend. J-JET. ZAL omstreeks negen uur ge weest iqti, toen wf om ontotft ton gen, bestaande uit een paar cadetjes, een zacht gekookt ei en een bekertje jam. Teneinde een tafeltje te krijgen moest men uit de stoel van de voor buurman een blad halen, dat met twee uitklapbare stangetjes weer in de eigen leuning paste;, het leek op een vernuftige babystoel. Buiten verdwe nen langzamerhand de wolken en on der ons lag de Oceaan. Plotseling dook er onder de vleugel een zeewierachti ge blubber op, zover ik maar zien kon. Bij het dalen begreep ik d,at dit de bossen en meren van New Founland waren. Ja, ik zag toen zelfs weggetjes en blokhutten, midden in het woud, precies als in Indianenverhalen. He*- duurde echter nog een poos, eer wij de eerste tekenen van de beschaafde wereld zagen: een geplaveide weg met benzine-reservoirs. Wij naderden Gan der, volgens Jack het grootste vlieg veld ter wereld. Nu, ik zag in ieder geval reusachtige hangars, auto's met radar-masten en een asfaltplein, zo groot als het oog maar reikte, zonder een enkel grassprietje. Achter het te- legrammenloket zat een heer met een hel geel, geruit vest aan: wij waren in de Nieuwe Wereld. Het laatste stuk. J^'A EEN UUR werd er omgeroepen, dat wij moesten vertrekken en Jack kwam tot de ontdekking, dat hjj nog een telegram moest verzenden, zodat hij ais allerlaatste doodkalm kwam aangewandeld. Toen startten wjj voor het laatste stuk. Het landschap wisselde steeds. Na de bossen en meren kwam er weer water, daarna Nieuw Schotland met dorpen en wegen. Boven Boston kwam de gezagvoerder bij ons en vroeg of de reis naar onze zin verlopen was; ook beantwoordde hjj v crschiliende vragen. Dat was na de lunch. Daarna vlogen wij over Nieuw Engeland met grote fabrieken en brede autowegen Wij gingen langzamerhand wat lager, maar tot New-York bleef het steeds 1 hetzelfde: witte huisjes met blauwe daken en dezelfde wegen. Naarmate wjj echter New-York naderden werd de bebouwing groter en de huizen ho ger. Doordat er een stel legervlieg tuigen moesten vertrekken, waren wij genoodzaakt nog enige tijd in de lucht te blijven en zo hadden wij een grati.1- rondvlucht boven de stad en rond Manhattan Bij het vrijheidsbeeld Mt MfMMH OMft mm Jbool je" en een trein vertrok uit één van die reusachtige stations. Toen werd het ook onze tijd en na dat wij geland waren reden wij langs een kolossale rij Strato-cruisers en Constellations, van de verschillende Amerikaanse maatschappijen. De ge bouwen waren niet groot en staken als halve cirkels boven de grond uit, zodat dit nieuwe vliegveld op mij een zeer armzalige indruk maakte, doch binnen in was alles perfect. Wij zaten eerst in een kleine hal, waarin stuk voor stuk onze namen afgeroepen wer den voor landingskaarten. Daarna wer den wij weer afgeroepen voor visa- contróle en vaccinatie-controle; de Amerikanen het eerst. Mijn brief, die ik van het Amerikaan se Consulaat in Amsterdam had meege kregen werd in een glazen gang open gemaakt. daarna werd mij gevraagd waar ik heen ging. Na deze formalitei ten kwam ik in een grotere hal. waar ik weer moest wachten op het afstem pelen van mijn paspoort en na afloop daarvan kwam ik weer in een hal voor de douane. Ik moest mijn bagage bij mijn letter zoeken, doch er stond niets. Nadat een beambte, die mij hielp, de halve hal was doorgerend, vond hij mijn bescheiden koffer. Hij constateerde geen contrabande en gaf mij een etiketje op mijn eigendom, waarna ik naar de uit gang kon wandelen. Daar stond echter een stel politiemannen. Eén van hen greep mij bij de arm. de andere greep mijn koffer en andere arm. stempelde het etiketjaf en gaf mij met koffer en al zo'n zet, dat ik achter mijn schamele bezittingen aan Amerika binnenvloog. wat naar Nederland moet worden ge- expor.eerd. De protectionistische po litiek van deze landen inzake kolen en staal is ten einde. Hij zag geen ge vaar voor de Koninklijke Hoogovens en de Nederlandse Staatsmijnen. Beid» industrieën kunnen immers heel goed met het buitenland concurreren en ook hun eventuele uitbreiding zal geen hinder ondervinden. Anders is het gesteld met Belgie. De Belgische mijnen produceren op zo veel kost baarder wijze dan de mijnen in Ns- derland en Duitsland, dat men ge noodzaakt is geweest, wat betreft d« kolen een overgangsperiode van 5 jaar in te stellen. Gedurende die 5 jaar krijgt de Belgische mijnindustrie, ge steund door Nederland en Duitsland, die hiervoor 1s/« pet. van hun jaarom zet betalen, de kans zich aan te passen aan de mijnen in de andere deelne mende landen. Nederland zal hiervoor in die 5 jaar een offer moeten bren gen van ongeveer 20 millioen gulden. Na die 5 jaar is Belgie verplicht aan de vrije concurrentie op de eenheids- markt mee te doen. Maak een einde aan dat gekuch, zuiver Uw luchtwegen van ziektekiemen met de snelwerkende PURMEREND, 20 Maart 1951. Aange voerd 786 runderen, waaronder: 197 vette koeien 2—2,85 per kg, handel goed; 160 melk- en kalfkoeien 6751050 per stuk, matig; 364 geldekoeien 450725 per stek, matig: 16 pinken 350525. kalm: 34 gras kalveren 225350 per stuk, kalm; 1279 nuchtere kalveren, voor de slacht 35—05 per stuk, handel goed, afloop kalm, voor de fokkerij 55125, goed; 15 stieren 600 1550, goed; 224 schapen, vette schapen 110 185 per stuk, handel vlug, voor de wei- derij 95135, vlug. fokschapen 120150, kalm; 29 bokken en geiten 1050, stug; 189 vette varkens 1,701,82 per kg, handel kalm; 974 schrammen en biggen, schram men 4058, zware biggen 30—52, lichte biggen 2030, handel stug; 7 fokzeugen 225300 per stuk, stug; 51 paarden 650 950 per stuk, handel stil en duur; totaal aanvoer 3589 steks. Pluimveemarkt 450 konijnen 5—10. handel vlug; 8500 kip eieren 11,50—12,50 per 100 stuks; 8.000 eendeieren 9 per 100 stuks. Overzicht' De runcierenrn3rkt was heel goed bezet, doch er waf en maar enkele heel beste dieren n.1. de eerste prjjswinners van de Schager tentoonstelling. Deze waren wel gezocht en brachten om en nabij 3 per kg op. De handel was heel goed. Wel waren er minder vette koeien, maar daartegenover stond de afwezigheid van enkele slagers, die anders trouwe bezoekers van de Pur merender markt zijn. De prijzen waren dan ook iets vaster dan vorige week. Op de markt voor gelde koeien was in de vroegte heel wat drukte, maar daar het aanbod nogal wat aanhield, werd de gang gaandeweg stugger. Ook met de verse melkkoeien gaat het nog steeds heel kalm aan. De hooikasten vallen niet mee en de weiden zijn .door de regen nog te zacht, om daar wat vee heen te zenden. Voor het jonge vee was de handel ook stroef. D» nuchtere kalveren waren weer goed op prijs: later zakte de notering evenwel door het grotere aanbod. Een goed fokkalf was weer heel groed te verkopen. Met de schapen gaat het nog steeds in stijgende lijn, de vette zowel als die van de weide- ri.i waren heel duur. Fokkers waren er maar weinig. De weinig talrijke Paaslam- metjes waren heel licht ei orachten van 40 tot f 50 op. De varkensmarkt was ook maar heel matig bezet; beste dieren (prijs 1 82) waren germg in aantal. Bij een heel kalme gang was de middelorijs 1.78. Aangevoerd was een gesneden beer, met het recordgewicht (voor Purmerend) van 558 kg. wik dier nogal belangstelling trok. De bigeenhendel was heel stug: de bekendmaking omtrent de prijsstijging van het veevoer zal daartoe het zijne wel heb ben biigedragen. Op de paardenmarkt was de stemming lui bij hoge prijzen en bij het niuimvee waren de konijnen weer ge wild. Dinsdagmorgen werd op de markt van Purmerend een varken met het respectabele gewicht van 1116 pond verhandeld. De eigenaar van dit reuzenbeest was de veehouder D. de Jong uit Wijde Wormer, die het verkocht aan de slagerscombinatie te Hoorn. De publieke belangstel ling op de markt was uiteraard groot: met kennersblikken wordt het dier bekeken, dat zich echter van al die drukte om hem heen niets aantrekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 5