VAL DA Pim. Pam. P«m en de Paashaas geneertA R 12! ZWITSAL Wat voor weer met Pasen? Toestand in tuinbouw geeft reden tot grote bezorgdheid Het Radioprogramma JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER DE SLEUTEL.. 10 iffiHW Voorzitter Prins pleit voor de veilplicht Neem een doos echte VERKOUDHEID Bij rheumatiek Iets over Johann Sebastian Baeh 1. Het avontuur van Pim, Pam, Pom •n de Paashaas begon op een zonnige ■winterdag. Ja, het was nog winter, of schoon je voelde, dat de lente in de lucht zat, ook al waren de bomen nog kaal. Maar de crocusjes hadden al overal hun kopjes boven de grond ge stoken. Zij voelden ook, dat de lente nabij was. En zo ging het eigenlijk ook met Pim, Pam en Pom. hoewel de drie broertjes helemaal geen gedachten aar, de lente wijdden. Nee, zij dachten aan heel iets anders, iets, wat ook wel met de lente te maken had. maar meer nog met hun maag. „Fijn, jongens, we heb ben dit jaar een vroege Pasen", roept Pim. „Hè, ik hoop dat ik dit jaar een groot rose suiker-ei krijg!" En Pim smakte al met zijn lippen. „Ja", roepen ook de anderen en Pom heeft meteen een goed voorstel. „Laten we eens naar bakker Eek Roomhoorn gaan. „Mis schien "heeft die al wat in zijn étalage staan!" Centraal Bureau van Tuinbouwveilingen bijeen In Utrecht houdt het Centraal Bu reau van de Tuinbouwveilingen in Ne derland vandaag zijn algemene verga dering, welke vanochtend geopend werd door de voorzitter, de heer M. Prins. In zijn openingsrede wees de heer Prins op de kwetsbaarheid van de tuinbouw, die het gevaarlijkst is op het punt van de afzet. De afzet op de binnenlandse markt vertoont een grote stabiliteit, doch de internationale span ning heeft ernstige gevolgen gehad voor de export. Allerwege is een ver sobering in de consumptie waar te ne men, waardoor de tuinbouw getroffen wordt. Naast het handelspolitieke gevaar, wordt de tuinbouw bovendien nog be dreigd door een handelstechnisch ge vaar. De distributie onzer tuinbouw producten over de Europese markten wordt geregeld door een groot aantal onafhankelijke van elkaar werkende exporteurs. Een ondoelmatige sprei ding met vaak grote marktverstorin gen en een onbevredigend prijsverloop is hier het gevolg van. Bovendien ont breekt het ons aan een nationaal merk voor onze producten, hetgeen ons een achterstand bezorgt ten op zichte van onze concurrenten. Zowel de handelspolitieke ais de handeltechnische ontwikkeling geven aanleiding om de toestand met ernsti- P> A. S T l l_ L. E S TEGEN ge ongerustheid en grote bezorgdheid onder ogen te zien. Drie richtlijnen Ten aanzien van de richtlijnen die voor het afzetbeleid voor de naaste toekomst zullen moeten gelden, zei spreker, dat ten eerste het aanbods monopolie aanzienlijk verstevigd zal moeten worden. De invoering en de doorvoering van de privaatrechtelijke veilplicht kan hiertoe aanzienlijke bijdrage zijn. Alle maatregelen voor minimumprijsrege lingen err exportbevordering en -ver betering steunen op dit aanbodsmono polie. Daarom moet de tuinbouw dit tot een beginsel maken. In de tweede plaats zal het afzet beleid gericht dienen te zijn op de verhoging van onze concurrentiekracht. Dit kan bereikt worden door een gro tere standaardisatie van kwaliteit en verpakking en door het bevorderen van een regelmatiger marktvöorzie- ning. In de derde plaats zal het kenmerk van het afzetbeleid een verantwoord opportunisme dienen te zijn Door het voortdurend sterk wisselend beeld van de internationale situatie is een vaste gedragslijn moeilijk te bepalen. Er zal naar omstandigheden gehandeld moe ten worden en het aanvaarden van ri sico's zal daarbij niet te vermijden zijn. Al is de positie waarin de .tuinbouw verkeert ernstig, er is naar sprekers mening stellig geen reden tot wanho pen. De innerlijke kracht van de tuin bouw is tevens zijn defensie. Godsver. trouwen en werklust hebben de tuin bouw door alle crisis heengeholpen en zo hü bereid is onder deze beide leu zen te blijven voortwerken, mogen wy vertrouwen hebben in zyn toekomst, zo besloot spreker. R 12 bestrijdt rheumatische ontste kingen en werkt snel pijnstillend. Met R 12 is het mogelijk het voor ten doeltreffende behandeling van rheuma tiek benodigde aantal tabletten zonder bezwaar in te nemen. Het preparaat werkt snel, daar de actieve stof ln een korte tijd in het bloed wordt opgenomen en daar zon der onaangename of schadelijke neven verschijnselen de ontstekingshaarden bestrijdt en de ziektekiemen langs na tuurlijke weg uit het lichaam verwijdert. R 12 wordt aanbevolen tegen spier-, zenuw- en gewrichtsrheumatiek, ischias, spit, lumbago, verkoudheden en pijnen. Kuarverpakking, mh. 48 tabletten. Gld. 3.20Verkrijgbaar bij apotheken en drogisten. DONDERDAG 22 MAART HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 AVRO, 7.50 VPRO, 8.00-24.00 AVRO. - 7.00 Nieuws. 7.15 Gram .muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgen wijding. 9.15 Gram.muziek. (9.30—9.35 Water standen.) 10.30 De Antwoordman. 10.45 Giam.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Operamuziek. 11.45 Wenken voor de tuin. 12.00 Orgel en viool. 12.30 Land- en Tuin- bouwmededelingen. 12.33 „In 't spionnetje". 12.38 Metropole-orkest en solist. 13.00 Nieuws. 13.15 Avro-allerlei. 13.20 Metropole-orkest en solist. 13.45 „U kunt het geloven of niet". 13.50 Gram.muziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.30 Sopraan en piano. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzencling': Jeugduitzending: Antonietti—De Graaf: „De godin van de zee". 18.00 Nieuws. 18.15 Practische wenken voor tennissers. 18.20 Sportproblemen. 18.30 Mu- sette-orkest. 19.00 „Gesprek met de brand weerman". 19.10 Lichte muziek. 19.45 Voor burger en militair. 20.00 Nieuws. 20.05 „De groeten van Nuchteren". 20.15 Avro-allerlei. 20.20 Radio Philharmonisch-orkest en solist. 21.25 Voordracht. 21.55 Orkestconcert. 22.30 Gram.muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportactu- aliteiten. 23.30—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 KRO, 10.00 NCRV, 11.00 KRO, 14.00-24.00 NCRV. - 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Plechtigheden van Witte Donderdag. 9.40 Gram.muziek. 10.00 Idem. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram.muziek. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.muziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Gram. muziek. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en katholiek nieuws. 13.20 Muziek voor blazers. 13.50 Gram.muziek. 14.00 Promenade-orkest en solist. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Gram. muziek, 15.30 Tenor en piano. 16.00 Bijbel lezing. 16.45 Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram.muziek. 18.00 Lichte mu ziek. 18.30 „Het Evangelie in de Arbeiders- wereld", causerie. 18.45 Gram.muziek. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.15 „Levensvragen van allerlei aard en een pastoraal antwoord". 19.30 „In dienst van het Vaderland". 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05 Wijdingsavond voor Goede Vrijdag en Pasen. 21.15 Gram. muziek. 21.30 Kamerorkest. 22.15 Buitenlands overzicht. 22.35 Gram.muziek. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. 1. Jimmy Brown had zich na zijn avonturen als beroepsbokser definitief uit de sport teruggetrokken. Hij had een aardig florerend garen- en band tentje op de markt opgekocht en maak te als marktkoopman lang geen kwaad figuur. Bovendien was er alleen maar des Donderdags markt, zodat Jimmy over betrekkelijk veel vrije tyd be schikte. Deze bracht hy grotendeels met hengelen zoek. Hij viste eigenliik elke dag, behalve Donderdags als net dagelijks werk hem riep. Het gevo g was, dat Jimmy zich reeds ontpopte als een geweldige hengelaar. Hij kreeg een routine om de brasem en de kar per uit het water te lichten, dat Je mensen er al gauw over begonnen praten. En meestal als Jimmy ergen, langs de waterkant zat te vissen, vé». zamelde zich een troepje kijkers 0ni~ hem heen. Vooral slagersjongens en dergelijke nuttige jongelui toonden een warme belangstelling. Van 30 Juli tot 9 Augustus zal te Oosterbeek een conferentie worden ge houden van de culturele commissie van het vijflanden-paet van Brussel. Patricia Wenthworüi (57 „O, neen, alleen dat vreselijke schot". „Er was dus een pauze van circa tien minuten tussen 't ogenblik, dat het orgel ophield en een kwartier voor tie nen toen u het schot hoorde?" „Ja". Nu mengde Garth zich voor de eerste maal in het gesprek. „In die tien minuten kan hij het be sluit hebben genomen zich zelf dood te schieten". Juffrouw Silver kuchte opnieuw. „Of misschien gesproken hebben met de man, die hem doodschoot, majoor Albany". „Die redenering zal Madoc niet veel helpen, wel?" Juffrouw Silver keek hem even aan en zei toen: „Als meneer Madoc onschul dig is, zal elk feit, hoe klein ook, dat aan *t licht wordt gebracht, hem van nut zijn. Is hij schuldig, dan kan niemand hem helpen. Feiten komen altijd 'n onschul dige ten goede. Ik heb juffrouw Meade al gezegd, dat ik alleen om feiten geef" Garth wilde zich niet op die manier de mond laten snoeren. „Er is geen enkel bewijs, dat zich nog iemand anders dan Harsch zelf in de kérk bevond, maar als inderdaad iemand daar met hem zou hebben gesproken, is cfe kans groot, dat dit Madoc was. Im mers, hij had de sleutel, hij was boos, jaloers, hy is een heftig manik ge loof, dat de aanwijzingen tegen hem nogal sterk zijn. Anderzijds, als hij Harsch werkelijk heeft doodgeschoten, moet hij dit te voren hebben beraamd. De mensen in Bourne lopen niet met revolvers rond. Ik ken de man niet, zo dat ik op zijn karakter niet kan af gaan, maar Janice zegt, dat zij 't wèl kan. En ze houdt bij hoog en laag vol, dat hij 't niet gedaan heeft. Maar volgens haar heeft Harsch het zelf evenmin ge daan en toch schijnt, ronduit gesproken, mij dit het enige alternatief toe". Juffrouw Silver was nu tot de hiel van haar sok genaderd. Ze legde haar breiwerk een ogenolik op de knie, om haar volle belangstelling aan majoor Albany te wyden. n „Hoe lang kent a juffrouw Meade al? Onwillekeurig fronste Garth het voor hoofd. „Ik heb haar altijd gekend. Haar vader was hier dokter. We woonden vlak naast elkaar". „Neemt u 't mij niet kwalijk, als ik enige vragen over haar stel", zei juf frouw Silver glimlachend. „Straks zal ik u vertellen, waarom ik het deed en ik hoop, dat n mijn redenen zult billijken". Er was zoiets ontwapenends in haar stem en manieren, dat de rimpels op Garth's voorhoofd verdwenen. Hy keek haar onbvangen aan en vroeg. „Wat wilt u weten?" „Juffrouw Meade is jong. Ik twijfel niet, of ze is geestdriftig en loyaal. Maar ik zou willen weten, hoe u over haar bevoegdheid tot oordelen denkt. Laat zij haar gevoel de doorslag geven?" „Dat geloof ik niet. Ik zal niet zeggen, dat ik al haar argumenten deel, maar die argumenten betekenen toch een zeker gezichtspunt. Ze was zeer gesteld op meneer Harsch en erg bedroefd over zijn dood. Ze heeft niet veel op met Madoc hij is een buitengewoon onaangenaam mens maar ze is ervan overtuigd, dat hij geen moord zou plegen. Is dit het wat u weten wilt? Ik geloof niet, dat ze zich door haar gevoelens laat beheersen" „Denkt u er ook zo over, juffrouw Feil?" Juffrouw Sophy was door de vraag lichtelijk verrast. „O ja.ik geloof van wel. Die arme meneer Madoc kan heus heel onaange naam zijn". Nogmaals kuchend, zei Juffrouw Sil ver: „Om op jufrouw Meade terug te komen; Gelooft u, dat haar mededelin gen over bepaalde dingen betrouwbaar zijn?" „Wat bedoelt u daarmee?" vroeg Garth. Wéér een kuchje. „Ik zal het u vertellen, maar, nü zou ik graag een antwoord op mijn vragen hebben". „Welnu, het antwoord is ja. Ik zou zeggen, dat ze nogal heel accuraat is". „Een erg lief meisje", verklaarde juf frouw Sophy. „En zo'n goede dochter. Haar vader was heel erg ziek en ze heeft hem zo goed verzorgd en zo oe- trouwbaar en onzelfzuchtig". „En ook waarheidslievend?" vroeg juffrouw Silver. „O, ja zeker!" „Wat bedoelt toch, juffrouw gil- ver?" vroeg Garth ietwat bitter. Haar breiwerk weer opnemend, zeij, ze: „Dus volgens h is juffrouw Mead» èn zeer betrouwbaar èn accuraat?" „Natuurlyk". „Dan vraag ik mij af, waarom twee volslagen vreemden zich zoveel moeite hebben gegeven, om mij precies een tegenovergestelde indruk te doen tarij. gen „Wét zegt u?" De sok draaide nu snel rond. „Zondagmiddag hoorde ik de naam van juffrouw Meade voor het eerst. Twee dames die achter me stonden spraken over haar. Ik moest wel horen wat ze zeiden en de mjj onbekende voornaam trok mijn aandacht. Ze deien alsof ze haar goed kenden en wel uit haar studiejaren. Volgens hen was ze heel lief, maar erg onbetrouwbaar je kon geen woord van haar geloven enzovoorts. Op dat ogenblik zocht ik er niets achter, maar toen ik vanmor gen het telegram van juffrouw Meade ontving en later, toen ik haar gespro ken had, vroeg ik mij af, wat de oe- doeling zou zijn geweest". (Wordt vervolgd) Het is ditmaal wel een zeer vroege Pasen en al hebben wij kans op een mild lente- zonnetje; er kan nog wel eens een Maartse bui tussen vallen. Maar in ieder geval zult U de feest vreugde verhogen door Uw gezin t« tracteren op een heerlijk kopje pittige Paarsmerk-Koffie van Niemeijer; dit maakt van elke dag een feestdag! En U geniet dan dubbel, want zonder kosten spaart U met Niemeijer's waardepunten (ook op de pakjes Gala-Thee en Princess- Thee) het prachtige „Safira"-tafelbestek by elkaar. Voor een betrekkelijk gering aantal punten kunt u al een mooi stuk „Saffira" krijgen. Een briefkaart aan Th. Niemeijer N V, afdeling Geschenken, te Groningen en ontvangt per omgaande de geschen- kenlijst franco thuis. De deelnemers a&n de grote Niemeijer prijsvraag, wordt verzocht nog even geduld te hebben, daar wegens een overstelpend aantal inzendingen de uit slag eerst na Pasen bekend kan worden gemaakt. (Advertentie, Ing. Med.) a h i Welk lied zongen de Paashazen? Een sprookjes-koning kreeg met Pasen 13 gasten. Het waren allemaal zeer voor name mensen en daarom dacht hy iang en diep na over iets leuks, dat hy zyn bezoekers zou kunnen voor zetten. Plots kreeg de ko ning een goed plannetje en hij gelaste een van zyn lakeien naar het bos te gaan en dertien van de knapste Paashazen voor zijn troon te brengen. Reeds een half uur later stonden de mooie beestjes naast elkaar voor de koning en luisterden naar zyn woorden: „Uk zou myn gasten graag een prachtig beschilderd Paas-ei aanbieden", sprak hy. „En daarom verzoek ik ieder van jullie de mooiste kleuren te Miesje keek op de kalender En ze lachte blij en zei: „Het loopt aardig tegen Pasen En bij Pasen hoort 'n ei!" Maar een muisje is een diertje, Niet meer dan een vinger lang. „Hoe krijg ik dat ei, vóór Pasen In mijn hol achter 't behang?" Doch ons muisje zou geen Mies zijn, Al* ze daar niet vrat op vond. En ze duwde, hagend, steunend, Ei plus dop over de grond. mengen en ieder me één be schilderd ei te bezorgen. Kan dat?" Alle Paashazen schudden krachtig van „ja", repten zich naar huis en gingen aan het werk. Een halve dag later betraden de dertien hazen wederom de troonzaal. Ieder van hen had een mandje op .z'n rug waar het schitterend be schilderde ei in zat. Ze gin gen op een rytje voor de koning staan en maakten tegelyk een diepe buiging. Maar toen tuimelden alle eitjes uit de mandjes en rol den door elkaar heen. Ge schrokken trachtten de Paas-hazen hun ei weer te rug te vinden. De koning keek lachend toe en ont dekte plots dat alle hazen verschillend gekleurde broekjes aanhadden en dat het patroon van de broekjes precies gelyk was aan de be schildering van hun ei. Toen de hazen eindelijk hun eigen ei weer hadden terug gevonden. en de Koning zo vriendelijk zagen lacnen kregen ze weer moed ?n zongen samen een vrolyk liedje. Hieronder staan de IS Paas-hazen met hun lege mandjes. Kyk goed naar hun broekjes en zoek het bypas- sende ei er by. Elk ei heeft een cyfer en ieder broekje een letter. Zet in de plaats an de cyfers 1 t.m. 13 de oypassende letters achter elkaar. Deze letters vormen fan de eerste regel van een bekend Paas-liedje. Het liedje dat de Paashazen voor de koning zongen. Toen het eitje voor Haar hol stond, Kwam alweer een nieuwe strop. Want het deurtje was te klein. Maar onze muis gaf het niet op. Snel bond zij een touw om 't eitje En ze trok daar stevig aan. „Als het ei straks op z'n kant ligt, Zal het wel mijn deur door gaan!" In de Paas-tijd wordt di'k- wyls de Mattheus Passion uitgevoerd. Een prachtig werk voor koor, solisten en orkest dat een uitbeelding heeft van het lijdens verhaal van Christus. Het is gecomponeerd door Johan Sebastiaan Bach. Er heeft nooit een groter muzikaal genie geleefd als deze Bach. Enerzyds It, dat niet te verwonderen want Johann kwam voort uit een zeer muzikaal geslacht dat ln hem wel z'n hoogtepunt vond. Bach werd geboren in het Duitse plaatsje Eisenbach op 21 Maart 1685. Reeds zeer jong gaf hij aan zyn liefde voor muziek uiting de Toen vader, die organist was in een kerk, bedacht zich dan ook niet en gaf hem eerste muzieklessen. Johann echter tien jaar oud was stierf zyn vader en, om dat hij met zyn stiefmoeder niet goed kon opschieten, verleende zyn broer hem tot z'n 15de jaar onderdak. Toen verliet hy ook zyn broer en begon een grootse muzikale loopbaan. Eerst studerend later als organist, koorlei der en muziekonderwyzer. Bachs muziek is een prach tig bouwwerk van noten. Een heerlyk en haast bo vennatuurlijk spel van klan ken. Je zou zyn muziak kunnen vergelijken met een uurwerk, ragfyn en kend. Er is wel eens door bere- Maar zover zou het niet komen. Want het ei schoot plots er uit, Viel kapot, boven op Miesje. „Bah!", riep ze met vieze snuit. de ouderen onder uiba geeegd dat Bach's muziek zo „zwaar" is. Maar neem dan deze raad eens aan. Lees iets over Johann Sebastian. Doe je best deze muziek te willen begrijpen Dan zullen jullie óók de grootheid er van ondergaan en iets mee krijgen, waarbij je voetbal of mecanodoos ln het niet verzinkt. Want Bach heeft waarlyk muziek ,-emaakt die in staat is de mensen mee omhoog te trekken, omhoog bover. de normale dingen van iedere dag. Jo hann Sebastian Bach stierf op 28 Juli 1750 maar zijn werken blyjveri leven. Ontel bare mensen hebben er naar geluisterd en evenzovelen zullen er nog naar luisteren. Zyn nalatenschap ls geeste lijke .rijkdom voor leder van on*. '55

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 6