,,Rood als Scharlaken" P.T.T. onthult haar geheimen voor de jeugd Overheidssteun voor orkesten en toneelgroepen wordt verminderd Tentoonstelling waarop veel te leren is Levend boek in pointillistisch proza Plattelandskinderen leer gieriger dan die uit de stad Poten en verplanten Plaatsvervangers werden het niet eens Keukenhof geopend Felle brand in Amsterdam Neefje wilde autorijden Defensie haalt schatkist leeg Bepaalde gezelschappen worden uitgeschakeld De VN weer naar Parijs LETTERKUNDIGE VERSCHIJNINGEN WOENSDAG »1 MAART 1951 (Van onae speciale verslaggever). ER 18 ER ,)E WAARDE van on« lager onderwijs al veel geredetwist. Ata de kinderen op twaalf-, dertien- of veertienjarige leeftijd de school verlaten. Kunnen zij aangenomen, dat zij met een redelijk verstand en een redelijke intelligentie begaafd zijn aan een rode stip op de blinde kaart van Drente een naam geven; zij weten, wie Jaooba van Beieren was; zg zijn in staat uit te rekenen, hoeveel rente een kapitaal van ƒ4500.—, dat negen maanden tegen 5% uitstaat, opbrengt; zij schrijven netjes ik word met een d en hij wordt met dt; misschien weten ztj, dat door wrijving warmte ontstaat en zingen zij ais lijstersMaar durven zjj aan het loket op het station een retourtje derde klasse naar Amsterdam te kopen? Kunnen zij met een spoorboekje omgaan? Zitten zjj niet met de handen in het haar, als ze een postwissel of een girobiljet moeten invullen en schrikt een telefoon hen niet af? r\I LEERLINGEN nemen enige para te kennis mee het leven in, doch vael, waarmede zij dagelijks in aanra king zullen komen, moeten zij nog le ren. Wellicht dat hier en daar een pientere onderwijzer dat begrijpt. De P.T.T. beseft het terdege en haalt daarom ontelbare schoolklassen naar de tentoonstellingen exposities met een zeer instructief karakter die zij in verschillende plaatsen in ons land, voor de jeugd van de lagere school, organiseert. Den Ha3g had de primeur. In drie en een halve maand kwamen daar 279 klassen met 8678 leerlingen een kijkje nemen. In Rotterdam bezochten m zes maanden 489 klassen met 18.387 kin deren de tentoonstelling; in 'Arnhem in twee maanden 156 klassen met 5880 kinderen; in Amsterdam in zeven maanden 546 klassen met 20.055 leer lingen en in Utrecht in drie maanden 300 klassen met 8900 leerlingen, In to taal zijn nu 1770 klassen met 61.900 jongens en meisjes naar de tentoonstel ling wezen kijken en hebben er heel wat practische kennis opgedaan. Thans is Enschede aan de beurt, waar ook leerlingen uit Hengelo, 01- denzaal, Losser en Haaksbergen de ex positie zullen bezoeken. Daarna vol gen nog enkele andere plaatsen. Nu de P.T.T. met dit werk ervaring heeft op gedaan en de tentoonstelling geheel is aangepast aan het bevattingsvermogen van de kinderen de ervaring leerde, dat sommige dingen anders ingericht moesten worden zijn we in Ensche de een kijkje gaan nemen en hebben met de kinderen een rondgang ge maakt. De onderwijzers gaan niet mee. Er varen personeel van de P.T.T., dat goed met kinderen kan omgaan, wijdt de jongens en meisjes in de geheimen van de gang van een brief van afzen der tot geadresseerde in; het maakt hen wegwens bij de bediening van de telefoon en geeft met behulp van ver nuftige en duidelijke apparaten aan, hoe de verbindingen, niet alleen plaat selijk, maar ook interlocaal tot stand komen; het vertelt iets van de tele graaf, van de telex, van de pakket postverzending en van Scheveningen Radio; het laat de kinderen voor de loketten komen en onthult iets van het postwissel en giroverkeer. Foto's, pak- J~)E TIJD breekt nu aan, dat er gepoot en verplant kan worden. Vrijwel alle vaste of overblijvende planten kan men nu poten of verplanten. Speciaal de laatbloeiende soorten worden bij voor keur in deze tijd van het jaar gepoot. Wie dus in de border nog veranderin gen wenst aan te brengen kan dat nu nog doen, maar dan moet men niet te lang wachten. Mocht uw budget niet toelaten een aantal nieuwe planten aan te schaffen dan wil dat nog niet zeggen, dat er dan helemaal niet gepoot behoeft te worden. Verschillende vaste planten zullen eens verzet moeten worden; als ze jaren lang op de zelfde plaats staan, verlangen ze wel eens een ander plekje. U kunt zulke planten dan vrijwel steeds in verschil lende delen splitsen, doch daarbij make men zo min mogelijk gebruik van een mes. Dat werkje noemt de bloemist scheuren en als zodanig moet u hut ook voor elkaar zien te brengen. Nu maakt de leek hierbij grote fouten: het middenstuk wordt meestal weer ge plant, terwijl de zijstukken, indien men die over heeft, verwijderd worden. Dat is verkeerd, juist dat middenstuk is het oude gedeelte van de plant en daarom kunnen beter de buitenste delen op nieuw geplant worden; daarmee zult u veel meer succes bereiken. Planten heb ben er een hekel aan indien ze weer op het zelfde plekje gepoot worden. Zoek liever een ander hoekje, hetgeen niet bezwaarlijk is. indien toch meer soorten verzet moeten worden. Dan kunt u ook nog eens veranderingen aanbren gen en dan is de tuin deze zomer onge twijfeld weer aantrekkelijker. Verschillende heesters (en dan denk nk nu voornamelijk aan groenblijvende soorten) kunnen nog met succes gepoot worden. Tracht die zware grondkluiten ik nu voornamelijk aan groenblijvende heesters heel te houden. Als ze uit el kaar rollen zullen ze niet zo snel aan groeien en kan men doden verwachten. Daarvoor zijn zulke struiken veel te duur .In deze tijd van het jaar kan de grond al droog zijn; daarom verdient het aanbeveling, zulke struiken na het Poten een emmer water te geven. Ook bladverliezende soorten kunnen n°g gepoot worden, doch dat stelle men Biet te lang meer uit. Deze zijn over het algemeen niet voorzien van een grond- kluit; de wortels moeten ongeschonden in de grond komen. Tracht ze niet in de grond te dwingen, zodat alle wortels kris-kras doorelkaar en over elkaar heen liggen; dat is verkeerd. kende verklaringen, grappige voorstel lingen, platen, echte telefoon-, tele graaf- en telextoestellen en zelfs een kleine telefooncentarle. die aanvanke lijk sterk op de jeugdige verbeelding werken, beginnen betekenis te krijgen. De jongens en meisjes mogen zelf tele foon en telegraaf bedienen; zij mogen telexen en vele andere dingen doen, waardoor zij met alles wat tentoonge steld is vertrouwd geraken om er later in het practische leven niet meer on wennig tegenover te staan. De praktijk. ATEN WIJ het bekennen; wij heb ben zelf een kinderlijk plezier ge had in alles, wat men daar in Ensche de aan de jeugd leerde en zelfs heb ben ook wij nog het een en ander op gestoken. Als Jan in Den Haag een brief stuurt naar zij neefje Wiebe in Leeuwarden, dan reikt zijn kennis tot de rode brievenbus en waarschijnlijk tot het vlugge bestelautootje met de man, die de bus komt leegmaken. Wat er verder met de brief gebeurt, ligt achter de strakke muur yan zijn on wetendheid en misschien van zijn inte resse. Nu Jan op de tentoonstelling is geweest, snapt hij, waarom de Poste rijen er altijd op hameren de postzegel in de rechter bovenhoek van de enve loppe te plakken, de brieven volledig te adresseren en de afzender etop te vermelden. Want hij heeft gezien, dat alle brieven en kaarten van ongeveer hetzelfde formaat op het postkantoor bij elkaar worden gepakt en in een snel tempo door de stempelmachine gaan. Het is hem nu bekend, dat de brieven met de postzegel op de ver keerde plaats en grote poststukken met de hand gestempeld moeten wor den, hetgeen oponthoud geeft. Met be langstelling heeft hij staan kijken, hoe de brieven worden gesorteerd op plaatselijke post, grote steden, kleine plaatsen en dorpen en buitenlandse post. Foto's met bijschriften hebben hem duidelijk gemaakt, dat het sorte ren op de heel grote postkantoren automatisch geschiedt met behulp van de ingewikkelde transport-sorteerma- chine, Transorma geheten. Hij begrijpt nu, wat de mannen in de postrijtuigen van de Spoorwegen doen, hoe de post zakken plaats voor plaats worden uit geladen, de stukken op het postkantoor nog eens worden uitgezocht in wijken en door de bestellers ten slotte op stra ten. Geamuseerd heeft hij staan kijken naar de bundelmachine, die touwtjes slaat om de stapels brieven die met de posttreinen verzonden worden. Bij een bundelmachine zei een jon getje: ,Dat glat bij mijn vadersdors- machine bijna precies zo". Het zijn in de kleinere plaatsen, waar de tentoon stelling reeds geweest is en waar ook plattelandskinderen haar bezocht heb ben, weetgierige jongens en meisjes. Zij vragen honderd uit en willen een toelichting hebben op alles, wat er te zien is. Heel anders is dat in de grote steden en vooral in Den Haag, waar de jeugd.... te trots lijkt om te vra gen, waarzij een air aanneemt, dat zij dat alles al lang weet en daarom ook minder belangstelling toont. Maar daarom is Den Haag ook Den Haag. Zelf doen! Op de tentoonstelling moeten de kin deren zelf uitvissen voor welk loket zij moeten staan, als zij iets met de P T.T te behandelen hebben. Zij krijgen for mulieren, die zij zelf moeten invullen Zij zien een oud telefoontoestel met een slinger en een modern toestel, dat aangesloten is op het geautomatiseer de net. Zij kunnen een oud telegraaf toestel, waarop het Morse-alphabet nog gebruikt wordt, in ogenschouw nemen, doch ontdekken, dat telegram men tegenwoordig meestal per teletype verzonden worden, waarbij de woor den op een bandje verschijnen, welke bandje dan weer op het telegramfor mulier geplakt wordt. Ook verscheidene onderwijzers heb ben de tentoonstelling bezocht. Onder hen is een enquête gehouden, waarin gevraagd werd, of deze vorm van voorlichting geschikt is om de kinde ren enig begrip bij te brengen van het werk van de P.T.T. in het algemeen; of de gebruikte teksten duidelijk en in de goede trant gesteld zijn; of de af- en uitbeeldingen duidelijk zijn, enz. Dat van de expositie een zeer instruc tieve werking uitgaat, dat P.TT. door een juiste keuze van het materiaal en een goede vorm van de voorlichting een nuttig werk verricht, mag wel blijken uit het feit, dat de 525 onder vraagden vrijwel unaniem hun grote lof voor deze arbeid vdn de P.T.T. hebben uitgesproken. De plaatsvervangers der ministers van buitenlandse zaken zijn Dinsdag vier en een half uur bijeen geweest zonder enig resultaat te boeken. Gromyko diende een nieuwe redac tie in voor het derde punt van de ont- werp-agenda (bespreking van de oor zaken der internationale spanningen) die volgens de Westelijke gedelegeer den geen enkele oplossing gaf voor de voornaamste moeilijkheid. Men weet n.1 nog steeds niet, of de ontwapening van Duitsland en van de wereld moe ten worden beschouwd als afzonderlij ke agendapunten dan wel als onderde len van het punt „oorzaken der huidi ge internationale spanning". REGERINGSCRISIS DREIGT IN FINLAND Het Finse parlement heeft met 138 tegen 36 stemmen een regeringsmotie verworpen, waarin uitstel van huurver hoging van 43 pet. tot 1 Augustus werd voorgesteld. De huiseigenaars willen, dat de verhoging 1 April ingaat. Na de stemming verklaarde de so ciaaldemocratische partij officieel, dat zij haar leden uit de coalitieregering zal terugtrekken, doch gaf officieus te kennen, dat zij bereid is een compro misvoorstel te aanvaarden. Men ver wachtte heden een nieuwe regerings voorstel met de volgende compromis oplossing: 1 April een huurverhoging van 20 pet. en 1 Augustus een nieuwe verhoging van 23 pet. KERK IN AUSTRALIË BEROEPT NEDERLANDSE PREDIKANT De Presbyteriaanse Kerk in Austra lië heeft ds. M. W. J. Geursen te Lei den beroepen tot predikant bij de ge meente te Melbourne. Dit is slechts een kleine gemeente, doch ds. Geur sen zal voornamelijk worden belast met de geestelijke zorg voor de Ne derlandse emigranten in de staat Vic toria. Deze zullen op den duur in de Presbyteriaanse kerk worden opge nomen. Dinsdagmiddag heeft de Commis saris der Koningin in de provin cie Zuid-Holland, mr. L. A. Kes- per, de bloemententobnstelling Keukenhof geopend. Mr. Kesper en Mr. Chapin, de ambassadeur van de U.S.A., bekijken samen temidden van de hofdames van Jacoba van Beijeren, de tulpen. Drie gezinnen dakloos In de Jodenbreestraat in Amsterdam heeft Dinsdagavond een felle brand drie verdiepingen van een huis ln ie as gelegd. Drie gezinnen met tezamen twaalf kinderen zijn daardoor dakloos geworden. De brand werd ontdekt door de 24-jarige zoon van een der bewo ners, die een pakje sigaretten was gaan kopen. Toen hij terugkwam sloegen de vlammen uit het huis. Hij holde naar binnen en waarschuwde de andere be woners. Deze konden echter nog slechts via een platje aan de achterzijde eet huis verlaten. Vier hunner kregen lichte verwondingen. De brandweer bedwong het vuur binnen drie kwar tier, maar toen was er van de inboe- .dels niets meer over. De brand ontstond, doordat een der vrouwen vlak bij een brandende kachel kleren in benzine waste en op zeker moment de bak met de lichtont vlambare vloeistof om vertrok. Dat leidde tot een explosie met het beken de gevolg. Een Hagenaar nam dezer dagen vier neefjes van 9, 7, 6 en 4 jaar mee op een autotochtje door de stad. Op ze ker moment wilde de wagen niet star ten, zodat de automobilist besloot, hem met de slinger te starten. Nauwelijks had hij aan dit voornemen gevolg ge geven, of de auto reed pardoes het water in. Voorbijgangers openden het schuifdak en slaagden er in, de kinde ren te redden. Vermoedelijk heeft een van de kinderen de handrem losge maakt en de wagen in de eerste 'ver snelling gezet, terwijl oom de wagen aansloeg. (Van onze Haagse redacteur) DE„. besprekingen over het moeilijke vraagstuk van de financiering van de Nederlandse Opera hebben geleid tot de conclusie, dat het in de huidige omstandigheden niet mogelijk is tot een oplossing te komen zonder het vraagstuk van de subsidiëring in deze sector van het culturele leven in Nederland in zijn geheel te bezien. Aangezien op een verhoging van het bedrag der gezamenlijke subsidies niet gerekend kan worden, zal de stijging der uitgaven zowel bij de opera als bij de orkesten en de toneelgezelschappen tot een andere verdeling der jaarlijks beschikbare bedragen moeten leiden. Alleen op deze wijze kan het behoud verzekerd worden van de instellingen, die voor het culturele leven in ons land van groot belang moeten worden geacht HET was reeds sinds weken duidelijk, dat bij de bezuiniging ten behoeve van de defensie-uitgaven een besnoeiing van de overheidssteun aan culturele in stellingen niet kon uitblijven. De vraag was slechts op welke wijze men de rijkssubsidies zal verkleinen. In mu ziek en toneelkringen was men be vreesd voor een algemene percentsge wijze verlaging. Dit nu blijkt niet in het voornemen van de regering te lig gen. Immers men spreekt van een an dere verdeling van de jaarlijks be schikbare bedragen. Aangenomen mag dus worden, dat n. u van overheidswe ge zal nagaai. welke instellingen in aan merking komen voor voortzetting Ier subsidies en welke niet. Wij conclude ren hieruit, dat sommige orkesten en toneelgezelschappen spoedig niet meer zullen kunnen optreden, tenzij zij an dere middelen vinden om zichzelf te bedruipen. Het Ministerie van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen dat de nodige besluiten zal moeten nemen, staat voor een moeilijke taak. Het zal moeten uitmaken, welke orkesten of toneelgezelschappen het minste waar de voor het culturele leven van ons volk hebben. De veronderstelling, dat hierbij zal worden uitgegaan van de waarde in het verleden en de huidige greep van die instellingen op het pu bliek, lijkt gerechtvaardigd. OP goede gronden kunnen wjj voorts aannemen, dat bij de herverdeling er nauwlettend op zal worden toegezien, dat de belangen van het platteland, dat immers door langdurig economisch on vermogen eerst de laatste jaren ln het bezit is van symphonieorkesten, niet in het gedrang komen. De herverde ling van de subsidies geschiedt lande lijk. Daarbij zal het wellicht noodza kelijk zijn, dat orkesten, zoals te Leeu warden en Twente bestaan, hun groot se toekomstplannen voorlopig zullen moeten laten varen en zich beperken tot begeleiding van oratoria etc. Overigens geloven wij, dat de nieu we regeling op den duur tot gevolg moet hebben, dat de werkloosheid in toneel- en muziekkringen zal toene men. Hoe men echter ook draait en keert, er valt niet te ontkomen aan be zuiniging. Men zal voort moeten roei en, met de riemen die men heeft. De Algemene Vergadering der V. N. heeft besloten haar volgende zitting, beginnende 6 November, te Parijs te houden. Het besluit werd genomen met 24 tegen 17 stemmen bij 13 onthoudingen. Engeland stemde voor, de Verenigde Staten tegen, de Sowjetunie en haar bondgenoten voor. Men was het er over eens, dat de gehele zitting in Parijs moet worden gehouden, zelfs indien men met Kerst mis zou moeten blijven. Har Scheepens: Rood als Schar laken. Roman, uitg. Njjgh en Van Ditmar N.V., Rotterdam- 's Gravenhage. Dij gebrek aan ten goede definitie van het begrip „streekroman" ziet men alle mogelijke oer-vervelende boeken die per ongeluk tussen plattelanders en dorpelingen spelen, aldus betitelen. Maar het was. menen we. Du Perron die eens constateerde, dat Madame Bovary per slot ook een streekroman is. Met die uitspraak zou men het genre dan met een tot de hoogste hoogten kunnen verheffen, wat natuurlijk ook gevaarlijk is. De bevrijding ligt echter hierin, dat een roman die op het platteland speelt, niet per sé een „streekroman" (in de slechte zin) behoeft te zijn. En voor het overige geeft al dat rubriceren iets on bevredigends. omdat, zoals Goethe al zei, elke consequentie naar de duivel leidt. Dit alles overwegende voelen we ons ontslagen van de plicht, de jongste ro man van, Har Scheepens in een vakje te stoppen, hoewel zijn antecedenten deze schrijver schijnen voor te bestem men om door de vak-critiek tot de ver achte streekromanciers gerekend te worden. Hendrik Johannes Scheepens (roepnaam „Har") werd 1 Augustus 1911 te Gilze in Noord-Brabant gebo ren, werd voor het onderwijs opgeleid, haalde de hoofdacte. ging taal- en let terkunde studeren en werd in 1941 le raar aan de RHBS te Alkmaar. Voelt zich veel meer leraar dan auteur. Als hij maar één van deze twee dingen zijn mocht, koos hij het eerste! Zo schrijft hij ons in de biografische gegevens wel ke wij hem vroegen. Men kan er een provinciaalse en zelfs dilettantistische mentaliteit uit afleiden. Een naarstig onderwijs-man, die in zijn vrije tijd clan wet boeken schrijft. Tot dusver zijn het er vier. „Grillig Geld", „Het gevecht met de Duivel" „Godin" en „Rood als Scharlaken". Maar zeker met dit laat ste boek plaatst Scheepens zich in de rij van auteurs die wat te vertellen hebben en bepaaldelijk boven het pro vincialistische genre, al speelt het ver haal dan honderd keer op het Brabantse platteland. £)e „flap" om het boek sticht, voor de zoveelste maal, verwarring in het gemoed van de lezer. Er wordt daar o.a. in gezegd: „Dit is dan ook geen boek over een goed, maar over een sterk huwelijk. Het is bovendien méér: het is tevens de met gevoel, zo wel voor boeiende romantiek als voor scherpe waarneming van de werkelijk heid, geschreven levensgang van Bra bants familie- en dorpsleven". Op dit laatste komt het in dit boek nu juist precies niet aan. Er is een vage ach tergrond van dit dorpsleven, zonder dat men dit nu specifiek Brabants kan noemen, en ook het familieleven is maar héél mati' „uit de verf' geko men. Die achtergrond is nu eenmaal nodig, om er de figuren tegen te laten uitkomen; de sprekende kwaliteit van het verhaal is echter uitsluitend het huwelijksleven van de hoofdpersonen, en dan speciaal van de dominerende figuur, de vrouw. Anna Kuipers stamt, in vrouwelijke lijn. af van een Brabantse edelman, die „de gekke jonker" genoemd werd en eenzaam leefde op een vervallend bui tengoed met een illegitiem dochtertje dat hij achteraf „geëcht" had. Na de dood van haar vader stond dat dochter tje zonder een cent op straat en huwde tweemaal achtereen, in de naburige dorpsgemeenschap. Haar eerste man verongelukte en haar tweede man was een bakker met weinig fut in het lijf. Uit dit huwelijk bleef een zoon in le ven, andermaal een waimg energieke bakker. Zodat de oude Majorie Kuipers, geboren Van Baerle, er met al haar energie aan gaat werken om van haar kleindochtertje Anna dan een wat ge slaagder lid van de maatschappij te maken. En deze Anna blijkt inderdaad over alle capaciteiten te beschikken om, wat men in een stuiversroman zou noe men: de vloek van de Van Baerle's te niet te doen. De ondertoon van de geschiedenis vindt men n.1. in het Jesaja 118 ont leende vers „Al zijn uw zonden rood als scharlaken, ze zullen witter worden dan sneeuw". De zonden van het gede genereerde geslacht Van Baerle worden door Anna Kuipers, door het leed dat zij te lijden krijgt en de goede werken welke zo doet, geleidelijk geboet. Na tuurlijk, dit is r.k. moraal welke geen calvinist zal aanvaarden, omdat deze op het standpunt staat dat niet de goe de werken, maar alleen de genade onze zonden „witter dan sneeuw" kan ma ken. Scheepens bedoeling, om die ge nade te personifiëren in de figuur van Anna Kuipers is voor ons gevoel niet geslaagd en ook weinig ter theologische zake dienende. Doch dit punt laten we verder rusten, omdat we de literaire waarde van het boek slechts willen be oordelen. \J^elnu. die literaire waarde wordt hoofdzakelijk bepaald door de wij ze waarop Anna Kuipers levensgang beschreven wordt. Als klein kind moet zij reeds de „toer" met de bakkerskar maken .omdat haar vader het gebeurde geld maar verdrinkt. Die harde jeugd schept bij haar de begeerte, hogerop te komen, maar ze is vrouw, en ook de liefde stelt haar eisen. Eisen die tegen haar „machtsbegeerte" schijnen in te gaan. want zij forceert een huwelijk roet de plaatselijke nietsnut, Hein Bas- tiaense. in wien haar intuïtie de aan gewezen levenspartner beseft. Wart deze Hein is aanzienlijk beter dan de plaatselijke roddel-reputatie hem wil hebben en hg beschikt over een mets van fijngevoeligheid welke Anna mist. Het spel van aantrekken en afstoten tussen deze beide naturen beheerst de roman en is zeer knap getekend. Zo knap, dat het ons de zwakheden in het verhaal wel vergeven doet. De grootste zwakheid is de onwaarschijnlijk snel le opbloei van Anna Bastiaense's zaken. Van een klein dorpsnerinkje groeien die in betrekkelijk luttele jaren tot een zó winstgevende textiel-groothandel, dat geld in het geheel geen rol meer speelt en het oude Van Baerle-bezit wser op gekocht en in ongekende luister her steld kan worden. Dit alles ondanks de aanvankelijke tegenwerking van Hein, die vojkomen tevreden was met een dagloners-bestaantje en die een gruwe lijke hekel had aan het dan ook bijna maniakaal-zakelijke van zijn vrouw. Hein is in dit huwelijk de verliezen de partij. Zijn aanvankelijke fijngevoe ligheid raakt begraven onder zijn haat, die opgewekt wordt door alles waar mee zijn gemoed zich niet verenigen kan. Het keerpunt ligt in de dagen, dat het gezin drie kinderen verliest aan de griep van '18. Dit is het aangrijpend ste deel van het boek. De dorpslaster beweert, dat de kinderen wel vergiftigd zullen zjjn: het komt zover dat er sec tie op de lijkjes wordt verricht en Hein timmert daarna haastig de kistjes dicht om zijn diepbedroefde vrouw de blik op de geschonden lichaampjes te be sparen .En wanneer dan het zoveel kleiner geworden gezin tot de bedoel de fabelachtige welstand komt, en man en vrouw steeds verder van elkaar af drijven, dan zullen nog ééns die hamer slagen in Heins hoofd klinken. Het is op het moment dat t Duitse executie peloton op hem vuurt nadat hij op het verbergen van piloten en een geheime zender in zijn huis betrapt is. „Duizend herinneringen sprongen op, maar slechts één haalde zijn bewustzijn. Hij rtond voor een kleine kist en hamerde als een gek op het deksel, opdat zij die bloedvlek niet zou zien. Klap, klap. klap. Hij was zo moe, hij voelde zich wankelen, voor zijn hoofd neersloeg cp de rand van de kist Het pleit, volstrekt niet tegen een boek. waarderingen gaat verbinden die in druisen tegen wat de schrijver vermoe delijk bedoelde. We nemen aan, dat Scheepens voor liefde uitging naar Anna Kuipers. Hij .stelt haar onvermoeid voor als de per sonificatie der liefde, van het „ewig weibliche". Zij lijdt aan die liefde, door de dood van drie harer kinderen, door het lot van een ander dat wegens een sexuele afwijking tot eenzaamheid is gedoemd en daaronder bezwijkt, door he tlot van haar enig overgebleven zoon, die door de Duitsers gefusilleerd wordt. Zij lijdt vooral aan de ver wijdering van haar man, die haar niet begrijpt en die5 ergernis aan haar neemt ,doch die zij steeds weer tege moet komt. Tegen haar liefde de groeiende haat van Hein Bastiaense. En tochen toch hebben we een warm gevoel voor die Hein, die simpele aan- vaarder van het leven, die gelukkig wilde zijn met vrouw en kinderen in een klein huisje en die de zakenvrouw haat welke er uit zijn Anna groeit. DV in het voorafgaande geciteerde weergave van Heins dood. die zo suggestief is. dat men de kwalificatie „knap bedacht" ervoor vergeet, is te vens kenmerkend voor de stijl van de schrijver. Het is moeilijk, daarvan een definitie te geven. Ware Scheepens een schilder geweest, dan zou hij misschien het pointillisme hebben toegepast, die vorm van impressionisme welke de uit drukking zoekt in het naast elkaar zetten, in kleine puntjes, van tegen el kaar contrasterende maar complemen taire kleuren, zó dat daardoor op een afstand een harmonisch geheel verkre gen wordt. Scheepens werkt dikwijls met korte stacato-zinnetjes die schijnbaar tegen elkaar ingaande of althans van elkaar los staande, beelden geven. Maar het effect blijkt zorgvuldig berekend en zeer suggestief te zijn. Aanvankelijk leest dit proza niet zo he") gemakkelijk, maar gaandeweg raakt men in de ban ervan en dan wordt dat een van de re denen. waarom men Scheepens als een knap en boeiend schrijver gaat bewon deren. ■LIAS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 7