im, Pam, Pom en de Paashaas IIE SIJITEL Het Radioprogramma voor de Paasdagen en Dinsdag i Het laatste concert' i kort verhaal Puzzle-rubriek JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER w0 Op tijd geboren tt w ZATERDAG 84 MAART 1951 "JJET IS HOPELOOS, Vittoria", zei Luigi Gambara zacht, terwijl hij zijn tas op de tafel legde. „We hebben te vroeg gegrepenHet vóór ontbreekt in die mensen. Ze doorleven de muziek niet. Het is droevig. Je denkt de Passion in zijn hoogste vorm te horenmaar wat je verneemt is een betekenisloze reeks van noten, zonder enig gevoel gezongen of gespeeldDe reeds grijzende man boog het hoofd. „Het zou onze triomf geworden zijn; nu wordt het onze ondergang!" Met droevige ogen keek hij de vrouw aan. Dan opende hij zijn tas en legde een muziekboek op tafel. Hij zag de letters op het buitenblad voor zjjn ogen dansen: Johann Sebastian Bach: Mattheus PassionEr viel Iets op de grond. De dirigent raapte het op. Het was de dirigeerstok, die hij nu dwars over de woorden „Passion" legde. De vrouw was achter hem komen staan. „Misschien zijn je mensen te vermoeid, Luigi," zei ze zacht. I"\E MAN schudde wild met het hoofd. „Vermoeid!", zei hij schamper. „Was het niet alsof alle aardse dingen van de mensen afvielen, als ik vroeger met het koor en het orkest repeteerde? Neen, Vittoria, van vermoeidheid is geen sprake. Veertien jaar werk ik nu met deze mensen en ik geloofde in ze. Weet je nog, hoe we dit alles samen hebben opgebouwd, van de simpelste étude tot gehele symphonieën? Zag je ooit ver moeidheid, Vittoria? Neen, wat mijn koor en orkest mankeert is afstomping. Het is een teken van de oppervlakkig heid van de tegenwoordige wereld! Vittoria, we zijn te diep gezonken om nog ontroering te kunnen opbrengen voor dat grootste drama van alle tij den! Zijn lijden interesseert ons niet meer. Goed, in sommige delen was er een armzalig pogen om te trachten, dat leed, die smart en die grootheid uit te drukken, maar wat klonk het ellen dig! Je had ze moeten horen! Het koor zong de teksten zonder enig gevoel. Het orkest stuntelde langs de muziek alsof het een derde-rangs groepje uit een café-dansant was De vrouw streek hem medelijdend over het haar. „Arme Luigi", zei ze, „wat zul je geleden hebben!" De oude dirigent kromp ineen. „Vittoria", kerm de hij dan, „wat moet ik beginnen? Voor heel Bitonto valt straks mijn re putatie als een kaartenhuis in elkaar. Maar dat is niet het ergste! Dat deze mensen, waarin ik zoveel vertrouwen had, en die ik zo liefheb, dat die een straatdeun hebben gemaakt van dt Pas- sion! Dat ze te vervlakt zijn voor dié grootheidHet is vreselijk!" De di rigent liet het hoofd op tafel vallen. Zijn tranen namen de vrije loop. Zijn schouders schokten en zijn vingers kromden zich om de randen van het muziekboek als wilden ze het ver scheuren. p\E VOLGENDE DAG 'vas Luigi Gam- bara ongewoon kalm, hoewel zijn ogen getuigden van een hevige inner lijke spanning. Langzaam stroomde de kleine repetitiezaal vol. De koristen stelden zich op en bladerden in hun partituren. Later kwam het orkest. Een enkeling keek naar de gebogen figuur achter de lessenaar. Gambara was gisteren hevig van streek geweest. Hoe zou het nu gaan? Het vrd gauw stil, toen de dirigent op zijn lessenaar tikte. „Vrienden", zei Luigi Gambara dan, „we moeten elkaar leren begrijpen". Een koriste gichelde. Dan was het weer stil. „Vanavond repeteren we nogmaals de Passionhoewel ik gisteren van plan was het programma te wijzigen. Dat moeten jullie begrijpe iJullie moeten aanvoélen, dat we de Passion moéten spelen, en dan zoals het hoo 't Om onszelf.... Vrienden.... dat van gisteren.... het koor.... het or kest.... och!.... laten we het verge ten. Overmorgen voeren we de Passion uitOvermorgen.... en Hier stokte zijn stem. Zijn ogen wa ren vochtig en (achteloos strekte hij Zijn handen naar het koor uit. Zijn mond vormde woorden, maar geen ge luid kwam over zijn lippen. In bijna angstige verbazing keken de aanwezi gen toe. De hoboist sprong op. De diri gent beduidde hem te gaan zitten. En toen voltrok zich het wonder aan Luigi Gambara. Hij kromde 't lichaam als in mateloze smart, verwrong zijn gelaat als ontving het felle zweepsla gen. En dandan begon hij te dan sen. .1 Een dans, zoals ter wereld nog nooit door mensenogen is aanschouwd. In krampachtige gebaren drukte de diri gent zijn wanhoop uit, zijn leed. Het was alsof een razernij hem bevangen had. In deze extatische dans herleef den weer alle aandoeningen van de laatste dagen. Zijn sgjart, zijn hoop, zijn trots: alle gevoelens, die hem hadden bezield terwijl de Mattheus Passion werd gerepeteerd. Hij doorleefde weer de triomfen van de eerste dagen en de geweldige desillusie van niet geslaagd te zijn. Hij beeldde in deze vreselijk" dans de deernis uit, die hij gevoeld had toen Christus' Lijdensverhaal door zijn koor en zijn orkest werden ver tolkt als was het een betekenisloos samenstel van klanken en woorden. In uiterste vervoering vertelde hij zijn mensen in deze dans wat hij dan wilde. Hij danste het afgrijselijke drama van Christus' kruisiging, van de beulssla- gen, de doornenkroon Dan viel hij uitgeput neer, de diri geerstok nog in de hand. JN GEHEEL BITONTO, ja zelfs nog ver buiten de grenzen van Italië wordt dit verhaal verteld, als het re laas van een wonder, dat God in de Paastijd aan zijn dienaar Luigi Gam bara voltrok. De naam Luigi Gambara is op ieders lippen geweest. Want ner gens ter wereld werd twee dagen later schoner en grootser de Mattheus Pas sion uitgevoerd dan in de kleine con certzaal van Bitonto. Het was alsof de medewerkenden waren bezeten van 'n heilig vuur, dat werd opgezweept door die wonderlijke, gebogen figuur achter zijn lessenaar. Een heilig vuur, dat op laaide of smeulde, kortom, dat in de hand lag van de begeesterde Luigi Gambara, wiens laatste optreden het was. Drie dagen na de triomfale uitvoe ring van Bach's Mattheus Passion over leed de dirigent. Op zijn grafsteen is gebeiteld: „God schreef zélf de muziek voor de zang van de leeuwerik, en zélf bestuurde hij de staf van de dirigent Luigi Gambara!" Tom K. PL'ZZLE 180. TWEE VERRASSENDE SOMMEN (Oplossing) Een stroom van goede opl. bereikte ons. En er waren tal van aardig gevon den oplossingen bij. Wij laten hier één der opl. volgen: 431 862 5 9 n 438 219 56 2 8= 10 Sommige inzenders hadden er niet om gedacht, dat telkens de 9 kruisjes in de opgave alle cijfers van 1 tot en met 9 moesten voorstellen. Na loting onder de inzenders van een goede opl. is de wekelijkse prijs van f 5.ditmaal ten deel gevallen aan de heer B. Wagenveld, Oostslootstraat 65, Den Helder. Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden toegezonden En nu onze nieuwe opgave PUZZLE 18L DE WOORDKRING De volgende 31 woorden in alphabe- ische volgorde gegeven, moeten in zodanige volgorde worden opgeschre ven, dat elk woord met het volgende een nieuw woord vormt. Heeft men alle woorden gebruikt, dan moet het laatste woord weer met het eerste een nieuw woord vormen De 31 woorden zijn: baan blad boom bord bus collecte dienst gang geld glas huis kaart krijt la lijn man mat num mer pak peil plaat reis schaal slag spel stam tafel vak werk ijzer zij. Hoe wordt de volgorde? (Men ge lieve met het eerste woord te begin nen.) Oplossingen (tot en met Donderdag 29 Maart) aan de Redactie van dit blad. (Er wordt onder de inzenders van een goede oplossing wederom een prijs van f 5.verloot.) 4. Maar hoe het nu precies in zijn werk is gegaan, kon later niemand meer precies navertellen. In elk geval is het zeker, dat de kijklustige lieden, die Jimmy omringden, bij het aan schouwen van de reuzenkarper opge wonden raakten, hoe langer hoe meer naar voren drongen en het volgende ogenblik natuurlijk helemaal per ongeluk! Jimmy met hengel en al in het water van het Noorderkanaal duwden. Er werd vreselijk gegild, men hoorde een harde plons en toen was Jimmy onder de oppervlakte van het water verdwenenNu kon Jimmy véél. maar de kunst van het zwemmen verstond hij niet. Het zag er dus hele maal niet zo mooi voor hem uit. Wel hadden vele tientallen lieden gezfe, hoe hij kopje onder was gegaan, maa. het was nu maar de vraag, of één va* de kijkers bereid zou zijn een ving» naar hem uit te steken. De enige, dj, wel voer bij al deze consternatie, vias de reuzenkarper, die ijlings zijn biezen had gepakt. Probeert U eens diverse sigarettenmerken, rustig en met overleg. Uw keus wordt BOSTON, de ideale combinatie van rijke Virginia-smaak en mildheid ZONDAG 25 MAART (Eerste Paasdag) HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 IKOR, 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.30 IKOR, 12.00 AVRO, 17.00 VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. - 7.00 Paasvroegdienst. 8.00 Paasklokken. 8.01 Nieuws en weerberichten. 8.18 Paasgedichten. 8.40 Gram.muziek. 8.55 Vooi gerepatrieerde militairen. 9.20 Verzoekprogramma. 9.45 „Geestelijk leven", causerie. 10.00 Paas- dienstje voor de kinderen. 10.30 Kerkdienst. 12.00 Muziek-étalage. 12.40 Voor de jeugd. L2.50 Gram.muziek. 13.00 Nieuws en weer berichten. 13.15 Mededelingen of gram.muziek. 13.20 Musette-orkest en solist. 13.50 „Even afrekenen, heren!" 14.00 Gram.muziek. 14.05 Kunst- en Cultuur-rubrieken. 14.30 Radio Phil- harmonisch orkest en solist. 15.40 Filmpraatje. 15.55 Koorconcert. 16.15 Dansmuziek. 16.45 Sportrevue. 17.00 Studiodienst. 17.30 „Het Scheepvaartverdrag", hoorspel. 17.50 Gram. muziek. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Nederlandse liedjes. 19.00 „Radiolympus". 19.30 Amusementsmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Populair concert. 21.00 „Telefoon..., voor u". 21.20 Cabaret. 21.55 „Tea for Two", muzikaal hoorspel. 23.00 Nieuws 23.15 Voordracht. 23.30-24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 NCRV, 8.30 IKOR, 9.30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45-24.00 KRO. 7.00 Paaszangdienst. 8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Vroeg dienst. 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Koperkwartet. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram.muziek. 11.40 Kamerorkest (pl.m. 12.00 Uitzending van de Pauselijke Zegen „Urbi et Orbi".) 12.15 Apologie. 12.35 Gram.muziek. L2.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberich ten eo katholiek nieuws. 13.20 Lunchconcert. 14.00 „Uit het boek der boeken". 14.15 Bari ton en piano. 15.05 „Missie en Wetenschap", vraaggesprek. 15.20 Pianoconcert. 15.45 Resi dentie Orkest, koor en solisten 16.10 „Katho liek Thuisfront overal". 16.15 Pontificale Ves pers. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.30 Paasliederen. 19.00 Kamerkoor. 19.15 „Pasen 1951", causerie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen en weerberichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbespreking. 20.05 De gewone man zegt er *t zijne van. 20.12 Gevarieerd programma. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. MAANDAG 26 MAART (Tweede Paasdag) HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 AVRO, 10.00 VPRO, 12.00-24.00 AVRO- - 8.00 Nieuws. 8.15 Beiaardconcert. 8.30 Gram.muziek. 8.45 Oigelspel. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Gram. muziek. 10.00 Kinderkoor. 10.30 Vrijzinnig Hervormde Kerkdienst. 12.00 Fanfarecorps. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 In 't spionnetje. 12.38 Gram.muziek. 12.45 4. Wanneer Pim Pam en Pom th its- komen, zit Moeder al voor het hok de krant te lezen. „Zo Jongens, zijn jullie daar", zegt ze en kijkt even uit haai krant op. „Een ogenblikje geduld hoor Ik zal zo het eten klaar maken". „Ach Moeder, mogen wij even de strip le zen?" Pim zet een smekend gezicht „Vooruit maar", zucht Moeder en reikt Pim dat deel van de krant over. waar in het dagelijks weerkerende kinder verhaal staat. Ze weet hoe gek haar kinderen daarop zijn. Met de tong uit de bek volgt Pim de spannende avon turen van zijn held Tumpie-Dumoie. Jammer, dat er iedere keer maar zon klein stukje in staat. Uit alweer. Pim hoort Moeder 'n zichzelf praten. „Oh oh, oh, wat is de wereld toch slecht te genwoordig!" „Wat is er Mam?" „Oh ik lees hier net, dat een bende rovers de auto met Paas-eieren heeft gestolen! De auto stond juist klaar om naar Die- rendorp te rijden!" Waar moet dat heen?" Moeder schudt haar hoofd. Piano en orgel. 13.00 Nieuws. 13.15 Avro- allerlei. 13.20 Populair concert. 14.00 Boek bespreking. 14.20 Kamerorkest en soliste. 15.20 Voordracht met harpspel. 15.35 Disco-causerie. 16.15 Dansmuziek. 16.45 Sportrevue. 17.15 Orkestconcert. 17.45 Vooi de padvinders. 18.00 Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.30 Ge varieerd programma. 19.30 Muzikale causerie 19.45 Actualiteiten. 20.00 Nieuws. 20.05 Avro- allerlei. 20.10 Gram.muziek. 21.15 „Uit het Vergeetboek". 21.55 Voordracht. 22.10 Ope rette-concert. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. HILVERSUM H, 298 m.: 8.00 KRO, 9.30 NCRV, 10.00 IKOR, 12.00-24.00 NCRV. - 8.00 Nieuws. 8.15 Sloveense Paas- en Maria- liederen. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en Wa terstanden. 9.45 Gram.muziek. 10.00 „De open Deus", causerie. 10.30 Oud-Katholieke Hoog mis. 12.00 Gram.muziek. 12.15 Meisjeskoor. 13.00 Nieuws 13.15 Gram.muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Zangklasse, koorvereniging en declamatie. 15.00 „Het ei en wij", Paasgebrui- ken in Nederland. 15.20 Strijkkwartet en piano. 16 00 Paasdienst van het Leger des Heils. 17. Voor de kleuters. 17.15 Instrumentaal Sextet. 17.15 Regeringsuitzending: D. van der Meulen; „Qu'ran en Evangelie". 18.00 Voor de jeugd. 18.15 Verzoekprogramma. 18.45 Boekbespre king. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.15 Gabaret. 19.35 Boerenliedjes. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest. 21.00 Voordracht. 21.80 Zangklassen. 22.00 Strijkorkest en solist. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Paas dienst voor de Hongaren. 23.45—24.00 Gram. muziek. DINSDAG 27 MAART HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 AVRO, 7.50 VPRO, 8.00-24.00 AVRO. - 7.00 Nieuws. 7.15 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgen wijding. 9.15 Gram.muziek. 9.30 Waterstan den. 9.35 Populair concert. 10.30 Voor de vrouw. 10.35 Gram.muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Orgelconcert. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Theater-orkest en solist. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.40 Theater-orkest en solist. 13.00 Nieuws. 13.15 Avro-allerlei. 13.20 Finan cieel weekoverzicht. 13.30 Dansmuziek. 14.00 Voor de vrouw. 14.30 Gram.muziek. 15.30 „Onze Amerikaanse buren". 16.00 Gram.muziek 16.30 Voor de jeugd. 16.50 Kinderkoor. 17.15 Gram.muziek. 17.30 Jazz Sociëteit. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Strijkorkest. 19.00 „Paris vous parle". 19.05 Fanfare-orkest. 19.30 Orgelspel. 19.50 „Achter de schermen van de luchtverdediging", causerie. 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd programma. 21.15 De Antwoordman. 21.30 Avro-allerlei. 21.35 Operaconcert. 22.00 „Goede moed", causerie. 22.15 Altviool en piano. 22.45 Buitenlands weekoverzicht. 23.00 Nieuws. 23.15 - 24.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00-24.00 KRO 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten 8.15 Gram.muziek. 9.00 Idem. 9.35 „Lichtbaken" 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Promenade Or kest. 10.55 Gram.muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30. Strijkkwartet. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole Orkest en soliste. (12.30- 12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws. 13.20 Actualiteiten. 13.25 Gram.muziek. 14.00 Gevarieerd programma, 14.53 Zang en orgel. 15.15 Gram.muziek. 15.22 Vraaggesprek over het nieuwe fooienstelsel. 15.30 Kamermuziek 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending: R. A. Ferrier: „Het bankwezen in Suriname" 18.00 Gram.muziek met commentaar. 18.15 Amusementsorkest. 18.48 Sportpraatje; „Dit is leven", causerie en Voor de jongeren. 19.00 Nieuws. 19.15 Actualiteiten. 19.23 „Hier is Europa Denemarken". 19.52 Parlementair over zicht en buitenlands overzicht. 20.000 Nieuws 20.05 De gewone man zegt er 't zijne van, 20.12 „Pelléas et Mélisande", opera. 21.15 „Vijftien jaren kampleven in Mongolië", cau serie. 21.25 Piano-trio. 22.00 Vervolg van „Pel léas et Mélisande". 22.35 Gram.muziek. 22.45 Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek. PatrtcU Wenthworti (60 Van andere mensen zou ik niet het zelfde durven te zeggen. Je weet nooit waar die meisje toe komen. Daar heb je b.v. Gladys Brewer, nauwelijks bo ven de zestien. Meneer Bush heeft zich genoodzaakt gezien, een ernstig woordje tot haar te spreken, omdat ze 's avonds bij de kerk liep met een stel jongens, die, als u t mij vraagt, een goed pak slaag verdienen. En ik heb erg te doen met' juffrouw Brewer, of schoon 't haar eigen schuld is, want ze heeft het kind door-en-door bedor ven. Mijn man heeft haar streng moe ten toespreken en haar niet alleen Maar van iets, dat tussen meneer Ma doe en juffrouw Brown zou bestaan heeft hij, zoals ik zei, nooit iets be merkt. En wie anders zou het dan wèi gedaan hebben, zeg ik maar. Elki avond doet hij op de klok af zijn ronde en als er iets aan de hand was, zou hu de eerste zijn, die er wat van merkte, nietwaar?" „Ja, maar als ze juist wegens zijn stiptheid nu eens wachtten tot hü we? was, mevrouw Bush? De mensen kun r.en, jammer genoeg, zo slim zijn als ze wat slechts willen". Mevrouw Bush knikte welwillend Voor zichzelf had ze juffrouw Sllver gerangschikt in de categorie van die nederige mensjes, gouvernante of zo. door juffrouw Sophy uit vriendelijk heid te logeren gevraagd. Zulke men sen wisten soms wel eens wat, maar je behoefde in hun gezelschap niet op je tellen te passen. „Ja", antwoordde ze. „Stipt is mijn man. Precies tien uur neemt hij zijn sleutel van de spijker en dan gaat hu zijn ronde doen, weer of geen weer". Juffrouw Silver kuchte alsof ze zich bij voorbaat verontschuldigde. „Waarom neemt hij de sleutel.mee'' vroeg ze. Mevrouw Bush zette een gewichtig gezicht. „Omdat hij zowel verantwoordelijk is voor de kerk als voor het kerkhof: hij is koster en kerkedienaar, evenals zijn vader was. Als er b.v. een venster open staat, moet hij naar binnen gaar om het te sluiten. Natuurlijk zijn die vensters zo hoog, dat niemand er in kan klimmen, maar bij wind zou t erin kunnen regenen en bij storm zou een ruit kunnen breken. Onder ons ge zegd, zet de dominee ze we] eens open Hij is een van die geleerden, die nooit iets zien wat niet in een boek staat Nu is het toch wel duidelijk, dat hei niet droog kan blijven op een plaats waar bij regen de vensters open staan maar hij opent ze tóch en meneer Bush moet dan maar afwachten, tot hij de kans krijgt, ze weer te sluiten, 't Hin dert hem wel, maar zeg ik dan, je behoeft je geen zorgen te maken over dingen, die je niet kunt helpen. Maar och, u weet, hoe mannen zijnpra ten geeft niets; ze doen toch wat ze willen". Juffrouw Silver staarde even voor zich uit en vroeg toen als terloops: „Dus hij doet elke avond tien uur zijn ronde?" „Precies op de klok", antwoordde mevrouw Bush. HOOFDSTUK XXVI Juffrouw Silver kwam uit de winkel met zes briefkaarten in haar hand tasje. Een eindje verder werd ze door brigadier Abbott ingehaald. Hij had ei hard voor gelopen en bekeek haar mei een mengsel van verrassing, genegen heid en ontzag. „Juffrouw Silver!" Met een vriendelijke glimlach schud de ze hem de hand en zei: „Lieve hemel, wat een prettige ontmoeting!' Op het gelaat van de politieman kwam een lichtelijk sarcastisch humo ristisch trekje. Hij had juffrouw Silv.j leren kennen in een vroegere crimi nele zaak en was toen haar toegewijde bewonderaar geworden. Nu vroeg hii zich af wat ze te Bourne uitvoerde en of ze 't hem zou mededelen dan wel 't aan hem overlaten, dit uit te zoeken. Allereerst was ze zo vriendelijk, hem te vertellen, dat ze verblijf hield in ie oude pastorie, waarop hij antwoordde', dat hij daar Juist heenging om met juffrouw Brown te spreken Na epn korte pauze kuchte juffrouw Silver even en zei waar 't op aan kwam. (Wordt vervolgd) NAAR VASTE GROND wjIJ LEVEN tussen oertijd en eindtijd, Deze beide mythische tijden leven voort in 't onderbewustzijn der men», heid. De oertijd is de tijd der schep, ping. Toen riep God wereld en mem- dom in het aanzijn. Het was een tijd vol van Gods daden, vol van Gods heil, van Gods liefde. Een tijd vol van liefde, en trouw, en recht, en waarheid. De van heerlijkheid stralende gouden eeuw waarvan elk volk droomt of heeft g«. droomd. Maar daarnaast leeft de gedachte aan een even glorieuze tijd, aan de eindtijd, De eindtijd is pendant van de oertijd De eindtijd ligt voor ons. De eindtijd lokt en wenkt. Talloze godsdienstig» stromingen hebben met vurig verlangen over deze eindtijd gesproken. En niet alleen godsdienstige, maar ook po litieke groeperingen deden dit. Het heil van de eindtijd heeft velen moed gegeven vol te houden tot aan de komst van dit heil. Maar elke verwachting van dit heil, hoe vurig ook beleden, is gestorven aan het uitstel. De droom van de eindtijd met z'n harmonie is een droom gebleken, met al het irreële en noodzakelijke, dat een droom nu een- maal eigen is. En in welke tijd leven wij? Wij leven tussen de tijden. Wij zijn te laat voor de oertijd, en te vroeg voor de eindtijd. Wij zijn ontijdig geboren, óf te vroeg öf te laat. Met alle gevolgen van dien. Want de tijd tussen oer. en eindtijd is een tijd van spanning, van angst, van onzekerheid. De politieke en economi- sche situatie, de oorlogsdreiging, de overbevolking, het wegvallen van het idealisme, de steeds toenemende buro- cratisering, het zijn stuk voor stuk fac toren die in hun onbestemdheid ons is de spanning van de angst houden. QOK de apostel Paulus had deel aan de spanningen van het tussen d« tijden leven. Ook hij kende de angst, en het krampachtig najagen van fictie ve doeleinden. We kennen uit het nieu we testament het verhaal, dat hij m z'n krampachtigheid een mensenjacht begon op christenen, zoals in onze tijd de S.A.-mannen dat deden op Joden. Maar in de krampachtigheid van zijn bestaan wordt hij plotseling stilgehou den. Op zoek naar nieuwe slachtoffers ontmoet hem Christus. Hij hoort eea stem, ziet een licht. Hij, de ontijdig ge borene. In zijn krampachtig streven tussen oer- en eindtijd wordt hij door de opgestane tot inkeer gebracht. Pau lus zegt het in zijn eigen woorden: Het allerlaatst is hij ook aan mij versche nen, als aan een ontijdig geborene. Zo ontmoet Paulus, op weg naar nieuwe offers, zijn Heer. Zijn stem en zijn licht treffen hem. Opmerkelijk is, dat de reisgenoten van Paulus de stem niet gehoord, en het licht niet gezien hebben, dat Paulus tot inkeer bracht,. Opmerkelijk, en toch begrijpelijk. Want Pasen is niet te constateren. Het Paas feest biedt daarom aan velen zulke gro te moeilijkheden, omdat ze zich in de onmogelijkheid zien om het wonder te constateren. Maar een wonder is als wonder juist nooit te constateren. Wij kunnen Gods handen nooit grijpen met en in onze eigen mensenwoorden. Het gebeuren van de Paasmorgen onttrekt zich aan onze feitenkennis. Dit is dan ook de reden, dat alleen Paulus en geen van zijn metgezellen het Paaswonder beleeft en levend tussen de tijden iets ziet en ervaart van de glorie van oer tijd en eindtijd beiden. j^/JAAR wat is het dan, dat Paulus i° deze ontmoeting met Christus meemaakte? Wat betekende voor he® het feit dat hij in het krampachtig na jagen van eigen doelstellingen ineens tot omkeer werd geroepen? Hij werd geplaatst voor het onver moede feit van Christus' terugkeer. Dat Christus terugkeert, dat is het be langrijkste moment van Pasen. We ten allen, dat aan Pasen de Goede Vrij dag vooraf gaat. De Goede Vrijde? houdt in, dat wij, mensen, Christus uitspuwen. Wij voltrekken aan hem meest smadelijke straf. Het kruis ver- i- trflll BiiiaaeiijKe strai. net mui* ■- hoogt en verwijdert hem nu reeds v® de aarde Wat zou nu meer in de hJ van ons gewone denken liggen, dan vu, lotus zien van uai ut 'u heid niets meer zou hebben Hangel"... ken? Maar Christus komt terug! komt terug naar de wereld, die uitstootte Deze terugkeer is het p''hte blijk van zijn vergeving. Ip sen geeft Christus de hand aan Kctn unrisrus ae nanu - t oordenaars. Zo doet hii het ook Paluus. Paulus kruisigt Christus zijn christenvervolging. Maar ie mij. als tot de ontijdig geborene. Paulus. keert de Heer terug Ik ben. zegt de apostel, net op tijd voor heil Want het heil ligt niet all*", de verre oertijd of in de verre etnaiJ Het ligt in het nu! In de ontmo® met de levende Heer! Ik ben, to J«' Paulus. op tijd geboren! Want i» de Heer gezien' En het is dit z'e' "jt de Opgestane, die mü gemaakt tot een nieuw mens! Ik ben op boren vooi- de Heer!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 8