im, Pam, Pom en de Paashaas
IIE SIJITEL
Het Radioprogramma voor de Paasdagen en Dinsdag
i
Het laatste concert' i kort verhaal
Puzzle-rubriek
JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER
w0
Op tijd geboren
tt w
ZATERDAG 84 MAART 1951
"JJET IS HOPELOOS, Vittoria", zei Luigi Gambara zacht, terwijl hij zijn tas op
de tafel legde. „We hebben te vroeg gegrepenHet vóór ontbreekt in die
mensen. Ze doorleven de muziek niet. Het is droevig. Je denkt de Passion in
zijn hoogste vorm te horenmaar wat je verneemt is een betekenisloze reeks
van noten, zonder enig gevoel gezongen of gespeeldDe reeds grijzende
man boog het hoofd. „Het zou onze triomf geworden zijn; nu wordt het onze
ondergang!" Met droevige ogen keek hij de vrouw aan. Dan opende hij zijn
tas en legde een muziekboek op tafel. Hij zag de letters op het buitenblad
voor zjjn ogen dansen: Johann Sebastian Bach: Mattheus PassionEr
viel Iets op de grond. De dirigent raapte het op. Het was de dirigeerstok, die
hij nu dwars over de woorden „Passion" legde. De vrouw was achter hem
komen staan. „Misschien zijn je mensen te vermoeid, Luigi," zei ze zacht.
I"\E MAN schudde wild met het hoofd.
„Vermoeid!", zei hij schamper. „Was
het niet alsof alle aardse dingen van de
mensen afvielen, als ik vroeger met het
koor en het orkest repeteerde? Neen,
Vittoria, van vermoeidheid is geen
sprake. Veertien jaar werk ik nu met
deze mensen en ik geloofde in ze. Weet
je nog, hoe we dit alles samen hebben
opgebouwd, van de simpelste étude tot
gehele symphonieën? Zag je ooit ver
moeidheid, Vittoria? Neen, wat mijn
koor en orkest mankeert is afstomping.
Het is een teken van de oppervlakkig
heid van de tegenwoordige wereld!
Vittoria, we zijn te diep gezonken om
nog ontroering te kunnen opbrengen
voor dat grootste drama van alle tij
den! Zijn lijden interesseert ons niet
meer. Goed, in sommige delen was er
een armzalig pogen om te trachten, dat
leed, die smart en die grootheid uit
te drukken, maar wat klonk het ellen
dig! Je had ze moeten horen! Het koor
zong de teksten zonder enig gevoel.
Het orkest stuntelde langs de muziek
alsof het een derde-rangs groepje uit
een café-dansant was
De vrouw streek hem medelijdend
over het haar. „Arme Luigi", zei ze,
„wat zul je geleden hebben!" De oude
dirigent kromp ineen. „Vittoria", kerm
de hij dan, „wat moet ik beginnen?
Voor heel Bitonto valt straks mijn re
putatie als een kaartenhuis in elkaar.
Maar dat is niet het ergste! Dat deze
mensen, waarin ik zoveel vertrouwen
had, en die ik zo liefheb, dat die een
straatdeun hebben gemaakt van dt Pas-
sion! Dat ze te vervlakt zijn voor dié
grootheidHet is vreselijk!" De di
rigent liet het hoofd op tafel vallen.
Zijn tranen namen de vrije loop. Zijn
schouders schokten en zijn vingers
kromden zich om de randen van het
muziekboek als wilden ze het ver
scheuren.
p\E VOLGENDE DAG 'vas Luigi Gam-
bara ongewoon kalm, hoewel zijn
ogen getuigden van een hevige inner
lijke spanning. Langzaam stroomde de
kleine repetitiezaal vol. De koristen
stelden zich op en bladerden in hun
partituren. Later kwam het orkest. Een
enkeling keek naar de gebogen figuur
achter de lessenaar. Gambara was
gisteren hevig van streek geweest. Hoe
zou het nu gaan? Het vrd gauw stil,
toen de dirigent op zijn lessenaar tikte.
„Vrienden", zei Luigi Gambara dan,
„we moeten elkaar leren begrijpen".
Een koriste gichelde. Dan was het weer
stil. „Vanavond repeteren we nogmaals
de Passionhoewel ik gisteren van
plan was het programma te wijzigen.
Dat moeten jullie begrijpe iJullie
moeten aanvoélen, dat we de Passion
moéten spelen, en dan zoals het hoo 't
Om onszelf.... Vrienden.... dat
van gisteren.... het koor.... het or
kest.... och!.... laten we het verge
ten. Overmorgen voeren we de Passion
uitOvermorgen.... en
Hier stokte zijn stem. Zijn ogen wa
ren vochtig en (achteloos strekte hij
Zijn handen naar het koor uit. Zijn
mond vormde woorden, maar geen ge
luid kwam over zijn lippen. In bijna
angstige verbazing keken de aanwezi
gen toe. De hoboist sprong op. De diri
gent beduidde hem te gaan zitten.
En toen voltrok zich het wonder aan
Luigi Gambara. Hij kromde 't lichaam
als in mateloze smart, verwrong zijn
gelaat als ontving het felle zweepsla
gen. En dandan begon hij te dan
sen. .1
Een dans, zoals ter wereld nog nooit
door mensenogen is aanschouwd. In
krampachtige gebaren drukte de diri
gent zijn wanhoop uit, zijn leed. Het
was alsof een razernij hem bevangen
had. In deze extatische dans herleef
den weer alle aandoeningen van de
laatste dagen. Zijn sgjart, zijn hoop, zijn
trots: alle gevoelens, die hem hadden
bezield terwijl de Mattheus Passion
werd gerepeteerd. Hij doorleefde weer
de triomfen van de eerste dagen en de
geweldige desillusie van niet geslaagd
te zijn. Hij beeldde in deze vreselijk"
dans de deernis uit, die hij gevoeld
had toen Christus' Lijdensverhaal door
zijn koor en zijn orkest werden ver
tolkt als was het een betekenisloos
samenstel van klanken en woorden. In
uiterste vervoering vertelde hij zijn
mensen in deze dans wat hij dan wilde.
Hij danste het afgrijselijke drama van
Christus' kruisiging, van de beulssla-
gen, de doornenkroon
Dan viel hij uitgeput neer, de diri
geerstok nog in de hand.
JN GEHEEL BITONTO, ja zelfs nog
ver buiten de grenzen van Italië
wordt dit verhaal verteld, als het re
laas van een wonder, dat God in de
Paastijd aan zijn dienaar Luigi Gam
bara voltrok. De naam Luigi Gambara
is op ieders lippen geweest. Want ner
gens ter wereld werd twee dagen later
schoner en grootser de Mattheus Pas
sion uitgevoerd dan in de kleine con
certzaal van Bitonto. Het was alsof de
medewerkenden waren bezeten van 'n
heilig vuur, dat werd opgezweept door
die wonderlijke, gebogen figuur achter
zijn lessenaar. Een heilig vuur, dat op
laaide of smeulde, kortom, dat in de
hand lag van de begeesterde Luigi
Gambara, wiens laatste optreden het
was.
Drie dagen na de triomfale uitvoe
ring van Bach's Mattheus Passion over
leed de dirigent. Op zijn grafsteen is
gebeiteld: „God schreef zélf de muziek
voor de zang van de leeuwerik, en zélf
bestuurde hij de staf van de dirigent
Luigi Gambara!" Tom K.
PL'ZZLE 180.
TWEE VERRASSENDE SOMMEN
(Oplossing)
Een stroom van goede opl. bereikte
ons. En er waren tal van aardig gevon
den oplossingen bij.
Wij laten hier één der opl. volgen:
431
862
5 9
n 438
219
56
2 8= 10
Sommige inzenders hadden er niet
om gedacht, dat telkens de 9 kruisjes
in de opgave alle cijfers van 1 tot en
met 9 moesten voorstellen.
Na loting onder de inzenders van
een goede opl. is de wekelijkse prijs
van f 5.ditmaal ten deel gevallen aan
de heer B. Wagenveld, Oostslootstraat
65, Den Helder. Gefeliciteerd!
Deze prijs zal worden toegezonden
En nu onze nieuwe opgave
PUZZLE 18L
DE WOORDKRING
De volgende 31 woorden in alphabe-
ische volgorde gegeven, moeten in
zodanige volgorde worden opgeschre
ven, dat elk woord met het volgende
een nieuw woord vormt. Heeft men
alle woorden gebruikt, dan moet het
laatste woord weer met het eerste een
nieuw woord vormen
De 31 woorden zijn: baan blad boom
bord bus collecte dienst gang geld glas
huis kaart krijt la lijn man mat num
mer pak peil plaat reis schaal slag spel
stam tafel vak werk ijzer zij.
Hoe wordt de volgorde? (Men ge
lieve met het eerste woord te begin
nen.)
Oplossingen (tot en met Donderdag
29 Maart) aan de Redactie van dit
blad. (Er wordt onder de inzenders
van een goede oplossing wederom een
prijs van f 5.verloot.)
4. Maar hoe het nu precies in zijn
werk is gegaan, kon later niemand
meer precies navertellen. In elk geval
is het zeker, dat de kijklustige lieden,
die Jimmy omringden, bij het aan
schouwen van de reuzenkarper opge
wonden raakten, hoe langer hoe meer
naar voren drongen en het volgende
ogenblik natuurlijk helemaal per
ongeluk! Jimmy met hengel en al
in het water van het Noorderkanaal
duwden. Er werd vreselijk gegild, men
hoorde een harde plons en toen was
Jimmy onder de oppervlakte van het
water verdwenenNu kon Jimmy
véél. maar de kunst van het zwemmen
verstond hij niet. Het zag er dus hele
maal niet zo mooi voor hem uit. Wel
hadden vele tientallen lieden gezfe,
hoe hij kopje onder was gegaan, maa.
het was nu maar de vraag, of één va*
de kijkers bereid zou zijn een ving»
naar hem uit te steken. De enige, dj,
wel voer bij al deze consternatie, vias
de reuzenkarper, die ijlings zijn biezen
had gepakt.
Probeert U eens diverse
sigarettenmerken, rustig en
met overleg. Uw keus
wordt BOSTON,
de ideale combinatie van
rijke Virginia-smaak en
mildheid
ZONDAG 25 MAART
(Eerste Paasdag)
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 IKOR, 8.00 VARA,
10.00 VPRO, 10.30 IKOR, 12.00 AVRO, 17.00
VPRO, 17.30 VARA, 20.00-24.00 AVRO. -
7.00 Paasvroegdienst. 8.00 Paasklokken. 8.01
Nieuws en weerberichten. 8.18 Paasgedichten.
8.40 Gram.muziek. 8.55 Vooi gerepatrieerde
militairen. 9.20 Verzoekprogramma. 9.45
„Geestelijk leven", causerie. 10.00 Paas-
dienstje voor de kinderen. 10.30 Kerkdienst.
12.00 Muziek-étalage. 12.40 Voor de jeugd.
L2.50 Gram.muziek. 13.00 Nieuws en weer
berichten. 13.15 Mededelingen of gram.muziek.
13.20 Musette-orkest en solist. 13.50 „Even
afrekenen, heren!" 14.00 Gram.muziek. 14.05
Kunst- en Cultuur-rubrieken. 14.30 Radio Phil-
harmonisch orkest en solist. 15.40 Filmpraatje.
15.55 Koorconcert. 16.15 Dansmuziek. 16.45
Sportrevue. 17.00 Studiodienst. 17.30 „Het
Scheepvaartverdrag", hoorspel. 17.50 Gram.
muziek. 18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30
Nederlandse liedjes. 19.00 „Radiolympus".
19.30 Amusementsmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05
Actualiteiten. 20.15 Populair concert. 21.00
„Telefoon..., voor u". 21.20 Cabaret. 21.55
„Tea for Two", muzikaal hoorspel. 23.00 Nieuws
23.15 Voordracht. 23.30-24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 NCRV, 8.30
IKOR, 9.30 KRO, 17.00 NCRV, 19.45-24.00
KRO. 7.00 Paaszangdienst. 8.00 Nieuws en
weerberichten. 8.15 Gram.muziek. 8.30 Vroeg
dienst. 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45
Koperkwartet. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30
Gram.muziek. 11.40 Kamerorkest (pl.m. 12.00
Uitzending van de Pauselijke Zegen „Urbi et
Orbi".) 12.15 Apologie. 12.35 Gram.muziek.
L2.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws, weerberich
ten eo katholiek nieuws. 13.20 Lunchconcert.
14.00 „Uit het boek der boeken". 14.15 Bari
ton en piano. 15.05 „Missie en Wetenschap",
vraaggesprek. 15.20 Pianoconcert. 15.45 Resi
dentie Orkest, koor en solisten 16.10 „Katho
liek Thuisfront overal". 16.15 Pontificale Ves
pers. 17.00 Gereformeerde kerkdienst. 18.30
Paasliederen. 19.00 Kamerkoor. 19.15 „Pasen
1951", causerie. 19.30 Nieuws, sportuitslagen
en weerberichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52
Boekbespreking. 20.05 De gewone man zegt er
*t zijne van. 20.12 Gevarieerd programma.
22.45 Avondgebed en Liturgische kalender.
23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek.
MAANDAG 26 MAART
(Tweede Paasdag)
HILVERSUM I, 402 m.: 8.00 AVRO, 10.00
VPRO, 12.00-24.00 AVRO- - 8.00 Nieuws.
8.15 Beiaardconcert. 8.30 Gram.muziek. 8.45
Oigelspel. 9.00 Morgenwijding. 9.15 Gram.
muziek. 10.00 Kinderkoor. 10.30 Vrijzinnig
Hervormde Kerkdienst. 12.00 Fanfarecorps.
12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33
In 't spionnetje. 12.38 Gram.muziek. 12.45
4. Wanneer Pim Pam en Pom th its-
komen, zit Moeder al voor het hok de
krant te lezen. „Zo Jongens, zijn jullie
daar", zegt ze en kijkt even uit haai
krant op. „Een ogenblikje geduld hoor
Ik zal zo het eten klaar maken". „Ach
Moeder, mogen wij even de strip le
zen?" Pim zet een smekend gezicht
„Vooruit maar", zucht Moeder en reikt
Pim dat deel van de krant over. waar
in het dagelijks weerkerende kinder
verhaal staat. Ze weet hoe gek haar
kinderen daarop zijn. Met de tong uit
de bek volgt Pim de spannende avon
turen van zijn held Tumpie-Dumoie.
Jammer, dat er iedere keer maar zon
klein stukje in staat. Uit alweer. Pim
hoort Moeder 'n zichzelf praten. „Oh
oh, oh, wat is de wereld toch slecht te
genwoordig!" „Wat is er Mam?" „Oh
ik lees hier net, dat een bende rovers
de auto met Paas-eieren heeft gestolen!
De auto stond juist klaar om naar Die-
rendorp te rijden!" Waar moet dat
heen?" Moeder schudt haar hoofd.
Piano en orgel. 13.00 Nieuws. 13.15 Avro-
allerlei. 13.20 Populair concert. 14.00 Boek
bespreking. 14.20 Kamerorkest en soliste. 15.20
Voordracht met harpspel. 15.35 Disco-causerie.
16.15 Dansmuziek. 16.45 Sportrevue. 17.15
Orkestconcert. 17.45 Vooi de padvinders. 18.00
Nieuws. 18.15 Militair commentaar. 18.30 Ge
varieerd programma. 19.30 Muzikale causerie
19.45 Actualiteiten. 20.00 Nieuws. 20.05 Avro-
allerlei. 20.10 Gram.muziek. 21.15 „Uit het
Vergeetboek". 21.55 Voordracht. 22.10 Ope
rette-concert. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Gram.muziek.
HILVERSUM H, 298 m.: 8.00 KRO, 9.30
NCRV, 10.00 IKOR, 12.00-24.00 NCRV. -
8.00 Nieuws. 8.15 Sloveense Paas- en Maria-
liederen. 8.25 Hoogmis. 9.30 Nieuws en Wa
terstanden. 9.45 Gram.muziek. 10.00 „De open
Deus", causerie. 10.30 Oud-Katholieke Hoog
mis. 12.00 Gram.muziek. 12.15 Meisjeskoor.
13.00 Nieuws 13.15 Gram.muziek. 14.00 Voor
de jeugd. 14.30 Zangklasse, koorvereniging en
declamatie. 15.00 „Het ei en wij", Paasgebrui-
ken in Nederland. 15.20 Strijkkwartet en piano.
16 00 Paasdienst van het Leger des Heils. 17.
Voor de kleuters. 17.15 Instrumentaal Sextet.
17.15 Regeringsuitzending: D. van der Meulen;
„Qu'ran en Evangelie". 18.00 Voor de jeugd.
18.15 Verzoekprogramma. 18.45 Boekbespre
king. 19.00 Nieuws en weerberichten. 19.15
Gabaret. 19.35 Boerenliedjes. 20.00 Nieuws.
20.05 Omroeporkest. 21.00 Voordracht. 21.80
Zangklassen. 22.00 Strijkorkest en solist. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Paas
dienst voor de Hongaren. 23.45—24.00 Gram.
muziek.
DINSDAG 27 MAART
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00 AVRO, 7.50
VPRO, 8.00-24.00 AVRO. - 7.00 Nieuws.
7.15 Gram.muziek. 7.50 Dagopening. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram.muziek. 9.00 Morgen
wijding. 9.15 Gram.muziek. 9.30 Waterstan
den. 9.35 Populair concert. 10.30 Voor de
vrouw. 10.35 Gram.muziek. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Orgelconcert. 11.30 Voor de
zieken. 12.00 Theater-orkest en solist. 12.30
Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor
het platteland. 12.40 Theater-orkest en solist.
13.00 Nieuws. 13.15 Avro-allerlei. 13.20 Finan
cieel weekoverzicht. 13.30 Dansmuziek. 14.00
Voor de vrouw. 14.30 Gram.muziek. 15.30
„Onze Amerikaanse buren". 16.00 Gram.muziek
16.30 Voor de jeugd. 16.50 Kinderkoor. 17.15
Gram.muziek. 17.30 Jazz Sociëteit. 18.00
Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Strijkorkest.
19.00 „Paris vous parle". 19.05 Fanfare-orkest.
19.30 Orgelspel. 19.50 „Achter de schermen
van de luchtverdediging", causerie. 20.00
Nieuws. 20.05 Actualiteiten. 20.15 Gevarieerd
programma. 21.15 De Antwoordman. 21.30
Avro-allerlei. 21.35 Operaconcert. 22.00 „Goede
moed", causerie. 22.15 Altviool en piano. 22.45
Buitenlands weekoverzicht. 23.00 Nieuws. 23.15
- 24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00-24.00 KRO
7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30
Gram.muziek. 7.45 Morgengebed en Liturgische
kalender. 8.00 Nieuws en weerberichten 8.15
Gram.muziek. 9.00 Idem. 9.35 „Lichtbaken"
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Promenade Or
kest. 10.55 Gram.muziek. 11.00 Voor de
vrouw. 11.30. Strijkkwartet. 12.00 Angelus.
12.03 Metropole Orkest en soliste. (12.30-
12.33 Land- en Tuinbouwmededelingen.) 12.55
Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Katholiek nieuws.
13.20 Actualiteiten. 13.25 Gram.muziek. 14.00
Gevarieerd programma, 14.53 Zang en orgel.
15.15 Gram.muziek. 15.22 Vraaggesprek over
het nieuwe fooienstelsel. 15.30 Kamermuziek
16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00
Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitzending:
R. A. Ferrier: „Het bankwezen in Suriname"
18.00 Gram.muziek met commentaar. 18.15
Amusementsorkest. 18.48 Sportpraatje; „Dit
is leven", causerie en Voor de jongeren. 19.00
Nieuws. 19.15 Actualiteiten. 19.23 „Hier is
Europa Denemarken". 19.52 Parlementair over
zicht en buitenlands overzicht. 20.000 Nieuws
20.05 De gewone man zegt er 't zijne van,
20.12 „Pelléas et Mélisande", opera. 21.15
„Vijftien jaren kampleven in Mongolië", cau
serie. 21.25 Piano-trio. 22.00 Vervolg van „Pel
léas et Mélisande". 22.35 Gram.muziek. 22.45
Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek.
PatrtcU
Wenthworti
(60
Van andere mensen zou ik niet het
zelfde durven te zeggen. Je weet nooit
waar die meisje toe komen. Daar heb
je b.v. Gladys Brewer, nauwelijks bo
ven de zestien. Meneer Bush heeft zich
genoodzaakt gezien, een ernstig
woordje tot haar te spreken, omdat ze
's avonds bij de kerk liep met een stel
jongens, die, als u t mij vraagt, een
goed pak slaag verdienen. En ik heb
erg te doen met' juffrouw Brewer, of
schoon 't haar eigen schuld is, want
ze heeft het kind door-en-door bedor
ven. Mijn man heeft haar streng moe
ten toespreken en haar niet alleen
Maar van iets, dat tussen meneer Ma
doe en juffrouw Brown zou bestaan
heeft hij, zoals ik zei, nooit iets be
merkt. En wie anders zou het dan wèi
gedaan hebben, zeg ik maar. Elki
avond doet hij op de klok af zijn ronde
en als er iets aan de hand was, zou hu
de eerste zijn, die er wat van merkte,
nietwaar?"
„Ja, maar als ze juist wegens zijn
stiptheid nu eens wachtten tot hü we?
was, mevrouw Bush? De mensen kun
r.en, jammer genoeg, zo slim zijn als
ze wat slechts willen".
Mevrouw Bush knikte welwillend
Voor zichzelf had ze juffrouw Sllver
gerangschikt in de categorie van die
nederige mensjes, gouvernante of zo.
door juffrouw Sophy uit vriendelijk
heid te logeren gevraagd. Zulke men
sen wisten soms wel eens wat, maar
je behoefde in hun gezelschap niet op
je tellen te passen.
„Ja", antwoordde ze. „Stipt is mijn
man. Precies tien uur neemt hij zijn
sleutel van de spijker en dan gaat hu
zijn ronde doen, weer of geen weer".
Juffrouw Silver kuchte alsof ze zich
bij voorbaat verontschuldigde.
„Waarom neemt hij de sleutel.mee''
vroeg ze.
Mevrouw Bush zette een gewichtig
gezicht.
„Omdat hij zowel verantwoordelijk
is voor de kerk als voor het kerkhof:
hij is koster en kerkedienaar, evenals
zijn vader was. Als er b.v. een venster
open staat, moet hij naar binnen gaar
om het te sluiten. Natuurlijk zijn die
vensters zo hoog, dat niemand er in
kan klimmen, maar bij wind zou t erin
kunnen regenen en bij storm zou een
ruit kunnen breken. Onder ons ge
zegd, zet de dominee ze we] eens open
Hij is een van die geleerden, die nooit
iets zien wat niet in een boek staat
Nu is het toch wel duidelijk, dat hei
niet droog kan blijven op een plaats
waar bij regen de vensters open staan
maar hij opent ze tóch en meneer Bush
moet dan maar afwachten, tot hij de
kans krijgt, ze weer te sluiten, 't Hin
dert hem wel, maar zeg ik dan, je
behoeft je geen zorgen te maken over
dingen, die je niet kunt helpen. Maar
och, u weet, hoe mannen zijnpra
ten geeft niets; ze doen toch wat ze
willen".
Juffrouw Silver staarde even voor
zich uit en vroeg toen als terloops:
„Dus hij doet elke avond tien uur zijn
ronde?"
„Precies op de klok", antwoordde
mevrouw Bush.
HOOFDSTUK XXVI
Juffrouw Silver kwam uit de winkel
met zes briefkaarten in haar hand
tasje. Een eindje verder werd ze door
brigadier Abbott ingehaald. Hij had ei
hard voor gelopen en bekeek haar mei
een mengsel van verrassing, genegen
heid en ontzag.
„Juffrouw Silver!"
Met een vriendelijke glimlach schud
de ze hem de hand en zei: „Lieve
hemel, wat een prettige ontmoeting!'
Op het gelaat van de politieman
kwam een lichtelijk sarcastisch humo
ristisch trekje. Hij had juffrouw Silv.j
leren kennen in een vroegere crimi
nele zaak en was toen haar toegewijde
bewonderaar geworden. Nu vroeg hii
zich af wat ze te Bourne uitvoerde en
of ze 't hem zou mededelen dan wel 't
aan hem overlaten, dit uit te zoeken.
Allereerst was ze zo vriendelijk, hem
te vertellen, dat ze verblijf hield in ie
oude pastorie, waarop hij antwoordde',
dat hij daar Juist heenging om met
juffrouw Brown te spreken Na epn
korte pauze kuchte juffrouw Silver
even en zei waar 't op aan kwam.
(Wordt vervolgd)
NAAR VASTE GROND
wjIJ LEVEN tussen oertijd en eindtijd,
Deze beide mythische tijden leven
voort in 't onderbewustzijn der men»,
heid. De oertijd is de tijd der schep,
ping. Toen riep God wereld en mem-
dom in het aanzijn. Het was een tijd vol
van Gods daden, vol van Gods heil, van
Gods liefde. Een tijd vol van liefde, en
trouw, en recht, en waarheid. De van
heerlijkheid stralende gouden eeuw
waarvan elk volk droomt of heeft g«.
droomd.
Maar daarnaast leeft de gedachte aan
een even glorieuze tijd, aan de eindtijd,
De eindtijd is pendant van de oertijd
De eindtijd ligt voor ons. De eindtijd
lokt en wenkt. Talloze godsdienstig»
stromingen hebben met vurig verlangen
over deze eindtijd gesproken. En
niet alleen godsdienstige, maar ook po
litieke groeperingen deden dit. Het
heil van de eindtijd heeft velen moed
gegeven vol te houden tot aan de komst
van dit heil. Maar elke verwachting
van dit heil, hoe vurig ook beleden, is
gestorven aan het uitstel. De droom
van de eindtijd met z'n harmonie is een
droom gebleken, met al het irreële en
noodzakelijke, dat een droom nu een-
maal eigen is.
En in welke tijd leven wij? Wij leven
tussen de tijden. Wij zijn te laat voor
de oertijd, en te vroeg voor de eindtijd.
Wij zijn ontijdig geboren, óf te vroeg
öf te laat. Met alle gevolgen van dien.
Want de tijd tussen oer. en eindtijd is
een tijd van spanning, van angst, van
onzekerheid. De politieke en economi-
sche situatie, de oorlogsdreiging, de
overbevolking, het wegvallen van het
idealisme, de steeds toenemende buro-
cratisering, het zijn stuk voor stuk fac
toren die in hun onbestemdheid ons is
de spanning van de angst houden.
QOK de apostel Paulus had deel aan
de spanningen van het tussen d«
tijden leven. Ook hij kende de angst,
en het krampachtig najagen van fictie
ve doeleinden. We kennen uit het nieu
we testament het verhaal, dat hij m
z'n krampachtigheid een mensenjacht
begon op christenen, zoals in onze tijd
de S.A.-mannen dat deden op Joden.
Maar in de krampachtigheid van zijn
bestaan wordt hij plotseling stilgehou
den. Op zoek naar nieuwe slachtoffers
ontmoet hem Christus. Hij hoort eea
stem, ziet een licht. Hij, de ontijdig ge
borene. In zijn krampachtig streven
tussen oer- en eindtijd wordt hij door
de opgestane tot inkeer gebracht. Pau
lus zegt het in zijn eigen woorden: Het
allerlaatst is hij ook aan mij versche
nen, als aan een ontijdig geborene.
Zo ontmoet Paulus, op weg naar
nieuwe offers, zijn Heer. Zijn stem en
zijn licht treffen hem. Opmerkelijk is,
dat de reisgenoten van Paulus de stem
niet gehoord, en het licht niet gezien
hebben, dat Paulus tot inkeer bracht,.
Opmerkelijk, en toch begrijpelijk. Want
Pasen is niet te constateren. Het Paas
feest biedt daarom aan velen zulke gro
te moeilijkheden, omdat ze zich in de
onmogelijkheid zien om het wonder te
constateren. Maar een wonder is als
wonder juist nooit te constateren. Wij
kunnen Gods handen nooit grijpen met
en in onze eigen mensenwoorden. Het
gebeuren van de Paasmorgen onttrekt
zich aan onze feitenkennis. Dit is dan
ook de reden, dat alleen Paulus en geen
van zijn metgezellen het Paaswonder
beleeft en levend tussen de tijden iets
ziet en ervaart van de glorie van oer
tijd en eindtijd beiden.
j^/JAAR wat is het dan, dat Paulus i°
deze ontmoeting met Christus
meemaakte? Wat betekende voor he®
het feit dat hij in het krampachtig na
jagen van eigen doelstellingen ineens
tot omkeer werd geroepen?
Hij werd geplaatst voor het onver
moede feit van Christus' terugkeer.
Dat Christus terugkeert, dat is het be
langrijkste moment van Pasen. We
ten allen, dat aan Pasen de Goede Vrij
dag vooraf gaat. De Goede Vrijde?
houdt in, dat wij, mensen, Christus
uitspuwen. Wij voltrekken aan hem
meest smadelijke straf. Het kruis ver-
i- trflll
BiiiaaeiijKe strai. net mui* ■-
hoogt en verwijdert hem nu reeds v®
de aarde Wat zou nu meer in de hJ
van ons gewone denken liggen, dan
vu, lotus zien van uai ut 'u
heid niets meer zou hebben Hangel"...
ken? Maar Christus komt terug!
komt terug naar de wereld, die
uitstootte Deze terugkeer is het
p''hte blijk van zijn vergeving. Ip
sen geeft Christus de hand aan
Kctn unrisrus ae nanu - t
oordenaars. Zo doet hii het ook
Paluus. Paulus kruisigt Christus
zijn christenvervolging. Maar ie
mij. als tot de ontijdig geborene.
Paulus. keert de Heer terug Ik ben.
zegt de apostel, net op tijd voor
heil Want het heil ligt niet all*",
de verre oertijd of in de verre etnaiJ
Het ligt in het nu! In de ontmo®
met de levende Heer! Ik ben, to J«'
Paulus. op tijd geboren! Want i»
de Heer gezien' En het is dit z'e' "jt
de Opgestane, die mü gemaakt
tot een nieuw mens! Ik ben op
boren vooi- de Heer!