Grootste schip dat ooit de haven
van Oudeschild binnenvoer
LAATSTE
NIEUWS
„Actie van N.V.V., indien werkgevers weigeren goed
gekeurde loon-compensatie te geven"
Uitwisseling van goederenwagons
VAN DER WIJCK- OP DE PROEF GESTELD
Beslissing van de TESO hangi mede
af ven oordeel der Rijkswaterstaat
Onderzoek Velser
Affaire heropend
DE HEER J. G. SUURHOF:
Kapitein Vlas maakte
fraaie monoeuvres
Urk
De week op de visafslag
Burgerlijke Stand
Credietverlening aan de
Middenstand
MARKTBERICHTEN
BESOMMINGEN IJMUIDEN
Stakingen in Spaanse
textiel-industrie
GRATIE VERLEEND
Grensincident' tussen Joego
slavië en Roemenie
De 25.000 op 15451
Scheepvaartberichten
VERVOLG STADSNIEUWS
IN HET KORT
Hollands vee naar
tentoonstelling Milaan
Fel beioog tegen stakingen bij Albert Heijn en Verkade
„Moskou deed aanslag
op ons levenspeil"
t
WOENSDAG 18 APRIL 1951
PE FRAAIE „VAN DER WYCK" heeft zich kranig; gehouden tijden® de
eerste tocht, die zjj van haar leven maakte van Den Helder naar Oude
schild en terug. Het was een belangrijke tocht, al bevonden zich nauwelijks
vijftien passagiers aan boord, omdat immers over haar verdere levensloop
zou worden beslist. De directie van de TESO en enkele deskundigen van de
Rijkswaterstaat wilden wel eens zien, hoe het grote schip zich zou gedragen
bij het binnenlopen van het haventje te Oudeschild. Zij kregen dan de be
schikking over de noodzakelijke practische gegevens, waaruit zowel de
fl"ESO als de Rijkswaterstaat hun conclusies konden trekken. Het is alle
maal bijzonder vlot verlopen: De „Van der Wyck" heeft in Oudeschild aan
de steiger gelegen en is zonder averij weer naar buiten gekomen. Maar één
der ingenieurs van de Rijkswaterstaat trok na deze interessante proefneming
de kernachtig» conclusie: „Het is een prachtig schip voor een grote haven!"
HAT WIL DUS zeggen, dat of de
„Van der Wyck" te groot is voor de
haven te Oudeschild, of dat deze haven
te klein is voor dit schip. Het zal er
nu maar van afhangen aldus onze
gevolgtrekking of het indienststel-
len van de „Van der Wyck" op het
traject Den HelderTexel een zo grote
verbetering betekent, dat daardoor een
bepaalde uitbreiding van de Oudeschil
der haven gerechtvaardigd wordt. Wij
zijn hier dan meteen aangeland bij de
brandende kwestie: Oudeschild of
t Horntje. Het is aldus wederom
onze eigen conclusie geenszins on
mogelijk, dat de gisteren opgedane
ervaring met de „Van der Wyck" het
nemen van een beslissing in deze acute
zaak bevordert.
Wij willen in dit verband niet alle
aspecten van het vraagstuk „Oude
schild of t Horntje" belichten, maar
één ding staat wel vast, namelijk dat
de aantrekkelijkheid van Texel als
vacantie-oord mede wordt bepaald
door de attractie van de bootreis naar
het eiland. Dagjesmensen en vacantie-
gangers voelen zich het is misschien
niet helemaal logisch, maar men moet
er nu eenmaal rekening mee houden
verder van hun dagelijkse beslom
meringen, wanneer zij met een echt
schip de kust ver achter zich hebben
gelaten, dan wanneer zij domweg door
een pont of iets dergelijks worden
overgezet. Het ideaal van sommige
hyper-modern georiënteerde lieden zou
misschien zijn een tunnel onder het
Marsdiep, maar wij zijn ervan over
tuigd, dat daarmede Texel als vacantie-
oord ernstig zou worden geschaad.
Deze factor is in alle discussies over
het onderhavige vraagstuk naar onze
mening wel een beetje overspoeld door
strikt zakelijke en economische argu
menten, reden waarom wij hierop dit
maal extra de aandacht vestigen.
Zou men kunnen besluiten tot het
aankopen van de „Van der Wyck", dan
betekent dit een belangrijke verbete
ring in de bestaande verbinding, zon
der schade voor de „ideële" kant van
de zaak. Het is inderdaad een prachtig
schip, dat ruimte biedt aan tweedui
zend passagiers, voor welk aantal zich
voldoende zitplaatsen aan boord bevin
den.
Doopceel.
JJIT DE DOOPCEEL van de „Van der
Wyck" kunnen wij vertellen, dat het
schip in 1928 werd gebouwd, en door
de Rederij Koppe voor de Nederlandse
Spoorwegen werd geëxploiteerd op de
lijn EnkhuizenStavoren. De laatste
drie jaren maakte de „Van der Wyck"
gedurende de zomermaanden korte
zeereisjes voor de badgasten te Sche-
veningen. Zij was het eerste schip, dat
na de bevrijding werd gerestaureerd
door de Nederlandse Scheepsbouw
Maatschappij te Amsterdam.
De afmetingen zijn: lengte over alles
64 meter, breedte 9,55 meter, holte
(afstand tussen kiel en hoofddek) 3,70
meter, hoogte campagnedek 2,40 meter,
hoogte sloependek 2,30 meter, diepgang
2,03 meter.
Twee 7-cylinder Werkspoor diesel
motoren, die direct omkeerbaar zijn
en elk een schroef aandrijven, met een
totaal vermogen van 1300 pk, geven het
schip een snelheid van 12 mijl. Achter
iedere schroef bevindt zich een roer,
waardoor de wendbaarheid gunstig
wordt beïnvloed. Hoe snel de „Van der
Wyck" kan draaien werd gistermorgen
enige malen op de Texelstroom gede
monstreerd. Tweemaal draaide het
schip om zijn as, zonder dat het de
kleinste neiging tot kapseizen ver
toonde.
Fraaie manoeuvres.
IAAPITEIN P. VLAS van de „Dokter
Wagemaker" hanteerde tijdens deze
proeftocht het stuurrad. Deze bekwa
me zeeman, die achttien jaar op het
zoute water achter de rug heeft, maar
nog nooit op zo'n groot schip heeft ge
varen, was de „Van der Wyck" meteen
de baas. Bij het aanlopen van de smalle
haveningang te Oudeschild prikte kapi
tein Vlas de neus van het grfte scriip
ondanks de vrij sterke vloedstroom
netjes tussen de steigers, en ook de
meermanoeuvre In de haven verliep
bijzonder vlot. Om twaalf uur zwaai
den enige honderden. Texelaars het
schip een welkom toe, en tien minuten
later lag de „Van der Wyck" afge
meerd. De kijkers aan de kant maak
ten graag gebruik van de gelegenheid
om het schip te bezichtigen.
Ook het gemeentebestuur van Texel
toonde zijn belangstelling. Burgemees
ter C. de Koning, da wethouders en
enkele raadsleden, alsmede enige aan
deelhouders van de TESO, maakten
nog een korte proeftocht mee, welke
begon met de moeilijkste manoeuvre:
het zwaaien in de haven. Hiervoor was
meter beschikbaar, zodat er maar
2 meter overbleef. De Westenwind, die
het ontmeren te Den Helder en het
meren te Oudeschild iets had verge
makkelijkt, maakte de manoeuvre in
de haven van Oudeschild niet eenvou
diger, maar het lukte, en weldra door
kliefde de „Van der Wyck" weer de
golven van de Texelstroom, waar zij
andermaal haar wendbaarheid mocht
tonen. Voor de tweede maal liep zij
Oudeschild binnen, en verliet toen
achteruit de haven, waarna zij met de
stroom tegen veertig minuten nodig
had voor de overtocht naar Nieuwediep.
„Een knoert
De Texelaars waren enthousiast over
het nieuwe schip, waarvan zij stille
tjes hopen dat het een „blijvertje"
wordt. „Kees Stet zou zeggen: 't Is een
knoert!" vond een wachtmeester van
de Rijkspolitie, en de 78-jarige A. de
Wijn van Den Burg zei: „Ik vind het
reusachtig. Ook het binnenkomen viel
me erg mee!" Mevrouw Kaczor, wier
man conducteur is op de .Dokter Wa
gemaker", lette natuurlijk meteen op
de grote ruimte in de verblijven, en
mevrouw De Waard, wier man machi
nist is bij de TESO, zou het fijn voor
hem vinden als de „Van der Wyck"
op Texel bleef. „Hij houdt zo van mo
toren, weet ur
Dat is allemaal goed en best, zult u
zeggen, maar het is niet beslissend
voor de eventuele aankoop. Wij heb
ben echter uit de reacties van de Texe
laars wel kunnen opmaken, dat zij wat
trots op dit schip zullen zijn, wanneer
de koop doorgaat. In dat geval moeten,
naar wij vernamen, wel enkele wijzi
gingen in de „Van der Wyck" worden
aahgebracht. Zo zal het dan o.m. nodig
zijn, een gedeelte van de opbouw van
het achterschip (waar de derde klasse
kajuit zich bevindt) te verwijderen,
opdat er meer plaats beschikbaar komt
voor automobielen op het achterdek.
Zover is het echter nog niet. We wach
ten met grote belangstelling af!
Gedurende de afgelopen week werd
door de fuikvissers iete meer paling aan
gevoerd. In totaal 1084 pond. De noterin
gen voor de fuikaal varieerden per pond
van 1,21 tot I 1,52. Spiering werd nlei
aangevoerd. Wel was er ln totaal 44.360
pond nest; prijs per bak van 80 pond van
3,52 tot 2,68. De weekbesommingen der
fuikvissers varieerden per vaartuig van
400 tot 800.
Door verschillende vaartuigen werd
Noordzeevis aangevoerd. De prijzen der
verse vis waren regp. voor: kabeljauw van
0,43-0,69: wij'tng 0,21—0,30; schol 0,32
—0,51; schar 0,28—0,32; tong grm. 2,15
—2,21, kim. 1,92—2,01, kl. 1 1,28—1,38,
kl. 2 0,98—1.02; tarbot 0,86—2,07
Aangevoerd werd: 500 pond kabeljauw;
2860 pond wijting; 2730 pond schol; 2020
pond schar; 230 pond tong grm.; 498 pond
tong kim.; 436 pond tong kl. 1; 110 pond
tong kl. 2; 140 pond tarbot. De totale om
zet bedroeg 5800.
Geboren: Albert. z. v. T. Hakvoort
en M. Hakvoort; Jacob, z. v. J. Wak
keren C. Ras; Kl. Cornelis, z. v. M.
Meun en T. Romkes; Andries, z. v. C.
Romkes en D. de Boer; Gepke. H„ d. v.
M. G. Boes en J. Meun; Jannetje d. v.
H. Korf en M. Korf.
Gehuwd! A. L. Fruytier en M.
Baarssen.
Overleden: Douwe Gnodde, oud
3 jaar, z. v. F. Gnodde en P. Kuyper.
V1SSER1JBERICH*
URK, 16 April 1951. Door dertig vaar
tuigen werd aangevoerd: 345 pond fuikaal
I,33—1,45; 177 pond kuilpaling 1,30—1,40
per pond en 338 bakken nest 3,55 per bak
van 40 kg.
UW het verslag 1959 van het Borg
stelling sfonds voor de Middenstand in
Hollands Noorderkwartier blijkt» dat
de financieringsmoeilijkheden bq de
Middenstand nog steeds toenemen.
Bij het Fonds, dat tot doel heeft het
verschaffen van credieten aan levens
vatbare middenstandsbedrjjven, die niet
door normaal bankcrediet in hun cre-
dietbehoefte kunnen voorzien, en het
verlenen van bemiddeling en/of sane
ring van bedrijven, die in moeilijkhe
den verkeren, werden in dit jaar 163
aanvragen ingediend tegen 121 aanvra
gen in het voorgaande jaar. Van deze
aanvragen kon in 69 gevallen tot cre-
dietverstrekking worden overgegaan
tot een totaalbedrag van f76.945 (vo
rig jaar f31.725), terwijl in meerdere
gevallen bemiddelend en/of sanerend
kon worden geholpen.
Jammer genoeg moest een belangrijk
gedeelte der aanvragen worden afge
wezen, hoofdzakelijk doordat de ge
maakte winsten niet voldoende waren
om de privé-uitgaven te dekken, met
het gevolg dat het bedrijfskapitaal jaar
lijks inteert. Het behoeft geen betoog,
<tet credietverstrekking in deze geval
len geen uitkomst kan brengen en dat
het voortbestaan van het bedrijf slechts
mogelijk is, indien de privé-uitgaven
binnen de grenzen van de gemaakte
winsten blijven.
In het verslag wordt tevens een over
zicht gegeven van de op 1 Juni 1960 in
Werking getreden „bijzondere crediet-
'egeling" voor de middenstand. Onder
deze vorm kunnen credieten worden
verleend tot maximaal f 30.000. Crediet-
aanvragen tot f2000 op grond van deze
regeling moeten tot het Fonds worden
gericht. Nadere inlichtingen omtrent
deze credieten worden gaarne verstrekt
ten kantore van het Fonds, Varnebroek
1 te Alkmaar, waar voor belangstellen
den tevens nog exemplaren van het
verslag verkrijgbaar zijn.
ALKMAAR, 16 April. Aardappelen
7.5010; witlof 1839; rode kool 14.70
—38,20; savoyekool 617.50; spruitkool
76; spinazie 4876; sla 1327; andijvie
6576; radijs 1019; rabarber 2232;
bieten 913; winterpeen 5.8011.10;
waspeen 3438; uien 29; prei 2230;
soepgroenten 24; peterselie 34; raap
stelen 7.509.50; Goudreinetten 3238,
LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE,
17 April. 12.000 kg uien 7.70—10 en grove
8,10—10; 500 kg bieten: A 9; 1000 kg peen
B 8,80; 2000 kg witlof: I 32-37 en n 24-
29; 60.000 kg rode kool 24,60-39,10; 120.000
kg gele kool 11,3—20,90; 37.000 kg witte kool:
Deense 11,70—20,80.
NOORDERMARKTBOND, 17 April. - 1600
kg witlof: IR 86-38, II 33-37, IIB 32-33.
III 31-34 en afw. 19-28; 6700 kg peen: B
0,80-8,40 en C 8,70-9,70; 40.000 kg uien
6—8,80, grove 6,30—8 en drielingen 2,60—3,70;
zijn:
Kw.
De 'besommingen van Dinsdag
trawler IJm. 99, f 19.600; loggers
122, f 5320; Kw, 73, f 6360.
Per 1 kg; heilbot 2.952.10, gr. tong
2.80, grm. tong 2.95, kim. tong 3, kl.
tong 1 2.10, kl. tong 2 1.57, tarbot 1
2.20—1.75.
Per 50 kg: tabot 2 1.82, tongschar 90
kim. schol 92, kl. 1 schol 70, kl. 2 schol
2524.50, schar 29, v. haring 22.5015,
makreel 1612.50, kl. schelvis 2 39
37.50.
Per 50 kg: wijting 31.5023, gr. gul
6158, mid, gul 62, ham 62, poontjes
16—13, kl. koolvis zw. 29—24.50, kl.
koolvis wit 3729.
Per 25 kg: gr. kabeljauw 2.049J,
gr. koolvis zw. 4936, gr. koolvis wit
9290, gr. wolf 1.12.
De totale aanvoer bedroeg 1520 kis
ten.
In een grote textielfabriek te Man-
resa bij Barcelona zijn dertienhonderd
arbeiders een staking begonnen. Door
de politie zijn enige arrestaties onder
leiders van de actie verricht. Bespre
kingen met het ministerie van Arbeid
liepen op niets uit, waarna ook in en
kele textielfabrieken in Tarrasa en
Sabadell het werk werd neergelegd. De
stakingen dreigen zich nu uit te brei
den tot de gehele textielindustrie in
Catalonië.
Bij K. B. is gratie verleend aan G. C
van Bree, tot de doodstraf veroordeeld
bij sententie van het Bijz. Gerechtshof
te Amsterdam. De doodstraf is veran
derd in levenslange gevangenisstraf
Van Bree was lid van de Deutscne
Abwehrstelle
Een Joegoslavische grenswacht is
Maandag op het grondgebied van zijn
vaderland door een Roemeens collega
beschoten. Voorts zijn tien Roemeense
soldaten diep op Joegoslavisch gebied
doorgedrongen. Zij trokken zich pas
terug, toen Joegoslavische verster
kingen arriveerden, aldus een berient
uit Belgrado.
In de 512e Staatsloterij is de
25.000 op nummer 15451 gevallen.
Canada heeft met ingang van 1
Mei het verkopen van nikkel zonder
vergunning van de regering verboden
Een soortgelijk verbod is reeds voor
staal van kracht. Verwacht worden
dergelijke voorschriften voor verschil
lende non-ferrometalen.
In Maart zijn in Roemenie acht
katholieke priesters gearresteerd. De
vervolging is in dit land even grondig
en meedogenloos als in andere commu
nistische landen.
WARMENHUIZEN, 17 April. - 40.000 kg
rode kool 26.10-36.10, 29.300 kg gele kool
9.20—16.70, 30.600 kg Deense witte kool 5.50
tot 14.50, 20.200 kg uien 5-8.80, 500 kg.
peen 8.90.
MEDEMBLHC 17 April 1951. Rode kool
25,2037,80: uien, gewoon 7,209, grof 7,30
—7,80; peen 2 5,50—8,50, 8 5,50—6,80; bieten
1 rond 8,20, 2 rond 5, 1 lang 6.50-^9.30, 2
lang 4,30—5; Witlof I 33—38, H 28—32, III
1825. stek 415; voerpeen 3,36.
OPPERDOES, 17 April 1951. Uien, ga-
woon 7,207,80, grof 6,907,70.
„Sr zijn een paar heren van de
brandweer geweest, maar zij heb
ben geen kaartje achtergelaten
(Ongecorrigeerd)
Naar H.V.V. uit zeer betrouwbare
bron verneemt, is op Dinsdag 11
April het onderzoek in de Velser ai-
faire heropend.
In het Haarlemse Huis van Bewa
ring heeft men een aantal daar
(meest uit polltieken hoofde) gedeti
neerden onderworpen aan een voor
lopig getuigenverhoor.
Algenib, 14-4 van Baltimore te Delfzijl
Atendskerk, R'dam—Japan, 16-4 te Genua
Amstelland, A'dam—Z.-Amerika, 16-4 dwars
Recife Bengkalis, New York—Surabaja, pass.
16-4 Kaap St. Vincent Bintang, 16-4 van
Baltimore naar Norfolk. Barendrecht (t),
17-4 van R'dam te Abadan Bantam, R'
dam—Hollandia, 16-4 (20 uur) van Genua
Bawean, A'dam—Djakarta, pass. 16-4 Tobruk
Bennekom, A'dam—W.-Indie, 16-4 van Cura-
Sa—naar Aruba Breda, 17-4 van Salavery te
Chimbote Caltex Leiden, 16-4 van R'dam
naar Sidon Caltex Prins, Sidon—R'dam, pass.
17-4 Kaap Finisterre Delft, 16-4 van Pimen-
teJ naar Manta Diemerdijk, 16-4 van Cristo-
bal te Los Angeles Delfland, A'dam—Zuid-
Amerika, pass. 16-4 Kaap Blanco - Dorsets-
li ire, Djakarta—R'dam, 17-4 van Port Said
Drente, Bombay—Los Angeles, 14-4 te Singa
pore Groote Beer, Djakarta—A'dam, 16-4
420 mijl west van Pulu Nias Groote Kerk,
17-4 van Beira te A'dam - Hermes, Curagao—
A'dam, 19-4 te Antwerpen verwacht Haar
lem, San Juan—A'dam, 16-4 n.m. van Port adel
Gada naar Antwerpen Kapuas, Vlissingen—
Indonesië, 16-4 bij Tobroek Kedoe, Singa-
pore—R'dam, 16-4 bij Straat Sunda naar Pa-
dang Laagkerk, 17-4 van R'dam te Calcutta
Lievevrouwekerk, Calcutta—R'dam, 17-4 te
Suez Mataram, R'dam—Hollandia, 13-4 te
Belawan Merwede, New Orleans—Savannah,
pass. 17-4 Keywest Minjak, R'dam—Dja
karta, pass. 17-4 Guardafui Modjokerto,
Mak as sar—R'dam, 17-4 van den te Djeddah
Maasland, Buenos Aires—A'dam, 16-4 van Rio
de Janeiro naar Recife Madoera, Djakarta—
A'dam, 18-4 v.m. te IJmuiden verwacht
Mijdrecht (t), 16-4 van Karlshamn te R'dam
Nigerstroom, A'dam—W.-Afrika, 16-4 van Ac-
cra naar Pointe Noire Nieuw-Amsterdam,
17-4 (16 uur) van R'dam naar New York
Oranjestad, 16-4 van Laguaira naar Trinidad
Polydorus, New Orleans—Djakarta, 13-4 te
Be la wan Prins Willem H, 17-4 n.m. van
R'dam te Montreal verwacht Prins Willem
IV, Bremen—Montreal, pass. 16-4 Kaap Race
Prins Willem V, 16-4 van Hamburg te
Montreal Rijnland, 14-4 van A'dam te
Buenos Aires Rotti, A'dam—Hollandia, 16-4
n.m. te Hollandia Sarangan, Balik Papan—
B'dam, 16-4 te Dongala Scherpendrecht (t),
16-4 van Gibraltar naar Sidon Sibajak, Dja
karta—R'dam, 17-4 (4 uur) pass. Gibraltar
Stad Haarlem, 16-4 te Vlaardingen, verm. 19-4
naar Casablanca Stad Dordrecht, verm. 18/
19-4 te Plermo Stad Vlaardingen, verm.
17-4 van Narvik naar R'dam Sloterdijk,
Djakarta—New York, 16-4 te Belawan ten rede
Soestdijk, New York—Indonesië, pass. 16-4
Fayal (Azoren) Sumatra, Calcutta—San Fran-
cisco» 16-4 te Belawan geankerd Talisse,
Djakarta—New York, 17-4 te Singapore - Vo-
lendam, R'dam—Quebec, pass. 16-4 Scilly's
Willem Barendsz, 16-4 van Poolzee-gebied te
A'dam Willem Ruys, Djakarta—R'dam, 16-4
224 mijl oost van Dondrahead naar Colombo
IJssel, A'dam—Cura^ao, pass. 16-4 Ouessant.
Door de spoorwegen in Frankrük en
in West-Duitsland is een overeenkomst
getekend, waarin werd bepaald, dat
men in beide landen vrijelijk kan be
schikken over goederenwagons, die
met een lading de grens passeren. Tot
dusver reden de wagens ledig terug
naar het land van herkomst, doch
thans kunnen zij in het andere land
zolang gebruikt worden als nodig
blijkt. Deze regeling treedt op 1 Mei
a.s. in werking en is de eerste van de
ze aard in Europa. Frankrijk en West-
Duitsland stellen hiervoor elk vijftig
duizend goederenwagons ter beschik
king.
D« H.B.S.V.. de leerlingenvereni
ging der Rijks HBS, geeft twee toneel
avonden in Casino. Op Donderdag 19
en Vrijdag 20 April wordt onder regie
van de heer H. J. R. Smith het stuk
„Hedenavond om elf uur" opgevoerd.
De dansmuziek na afloop wordt ver
zorgd door „Jam Session nr. 5
Het R K. Toneel brengt vanavond
in Casino het reeds eerder gespeelde
stuk „Mijn dochter kiest een man" op
de planken.
Onze oud-stadgenoot, de heer J
Bijl, slaagde te Den Haag voor het
tweede gedeelte der machinisten-exa
mens voor diploma C.
jn (je bovenzaal van „Formoaa houdt
de afdeling Den Helder van de Neder
landse Volleybal Bond hedenavond lijn
(vervroegde) jaarvergadering.
Door het verbindend worden van de
enige uitdelingslijst is geëindigd hel fail-
lissemen» van V. Quaet,
Op het station te Parijs wordt een
van de rijtuigen in gereedheid ge
bracht. Boven de gewone kentekens
der Franse spoorwegen S.N.C.F. is
de aanduiding ,£urop* aangebracht
Wjj waren er gisteren getuigen van,
dat een lading Hollands vee werd ver
voerd naar Italië. Op het stations-
emplacement was het een gezellige
drukte, toen een der tigtal runderen
werd aangevoerd, dat was aange
kocht door de heren W. Schoen uit
Schagerbrug en Hikkema uit Wierin-
gen. Het transport bestond uit jong vee
en kaifkoeien. Vooral naar de laatste,
aldus verzekerde ons de heer Schoen,
bestaat in Italië een goede vraag. Het
vee dat gisteren werd verzonden en dat
zich in een uitstekende conditie be
vond, zal Noord-Holland vertegenwoor
digen op de internationale veetentoon
stelling, welke in Milaan wordt gehou
den en daarna naar de verschillende
eigenaren in Italië gaan.
Een zoon van de heer Schoen, de
heer E. Schoen, zal het transport ver
gezellen en er op toe zien, dat het de
dieren gedurende de drie k vier dagen
lange reis aan niets zal ontbreken.
Naar wij nog vernamen is er op het
moment een goede handel met Italië en
was dit reeds het vierde transport, ter
wijl er volgende week weer een zen
ding zal worden verzonden. Zo komen
de deviezen weer in het Hollandse
laatje. Nauwkeurig werd al het vee
geregistreerd, want als er iets aan de
papieren hapert is Leiden ia last.
Het verzonden vee wee geen stam-
boekvea
„De wilde stakingen bq Albert Heqn en Verkade, die het 46-jarige werk
van de georganiseerde vakbeweging ondergraven, zqn alleen door de com
munisten ontketend als camouflage, omdat zq heel goed weten, dat de schuld
van alle narigheid, waarin wjj zitten alleen te vinden is bij Moskou. Rusland,
de imperialistische staat met zijn klassen-verschil, zo groot, zoals wjj dit in
Nederland nog nooit hebben gekend, heeft een oorlog in Korea mogelijk ge
maakt en is het enige land, dat na de tweede wereldoorlog gebiedsuitbreiding
tot stand heeft kunnen brengen. De leden van de moderne vakbeweging zullen
zich met kracht tegen de communistische actie moeten verzetten. Er zal een
behoorlijke activiteit moeten worden ontwikkeld, welke niets met onderkrui
perij heeft te maken," aldus sprak de tweede voorzitter van het N.V.V., de
heer I. G. Suurhoff, tijdens een gisteravond in „Ons Huis" gehouden bijeen
komst van het kader van de Zaanse Bestuurdersbond.
Deze bijeenkomst was door de Z.B.B.
belegd in verband met de toestand in
het Zaanse bedrijfsleven en in het bij
zonder in verband met de stakingen
bij Albert Heijn en Ver kade.
De voorzitter van de Z.B.B., de heer
Jb. Wals, constateerde in zijn ope
ningswoord met genoegen, dat geen
der N.V.V.-leden door de communisti
sche actie uit de bedrijven is gestapt.
Wel zijn er E.V.C.-leden geweest, die
bleven werken, doch die daarop prompt
door de communistische vakbond wer
den geroyeerd, waarna enkele van hen
zich hebben aangemeld bij het N.V.V.
De heer Suurhoff schetste hierna in
een breedvoerig betoog de economi
sche toestand van ons land vóór de
oorlog, tijdens de bezettingsjaren en
(landarbeiders) was het meest om
hoog gekomen. We waren op de goede
weg, het scheelde niet veel of de Ne
derlandse export dekte de import
Korea
Toen kwam echter de oorlog in Ko
rea, waarbij het communistische deel
van dit land met behulp van Russische
wapenen en door Russen opgeleide
troepen een aanval deed op het niet-
communistische deel. Hierdoor werd
bewezen, wat velen reeds wisten, dat
Rusland, dat nimmer na 1945 tot ont
wapening is overgegaan, de imperia
listische hartstochten botvierde en dat
in de komende tijd alles van die kant
is te verwachten.
De gevolgen bleven niet uit, de in-
voer-prijzen stegen enorm, terwijl de
prijzen van de producten, die Neder
land uitvoert, zakten.
De aanslag op ons levenspeil is ge
daan door Moskou, dat de oorlog in
sinds 1945. Spreke; kwam hierbij tot Korea mogelijk heeft gemaakt.
ed conclusie, dat het Nederlandse volk
in allerlei opzichten het gezondste
volk is van Europa. Meer dan ooit
stond ons land na de bevrijding voor
de harde noodzaak om de export op te
voeren, wilde men de buitenlandse
(noodzakelijke) inkopen kunnen fi
nancieren. Ten gevolge van de ge
voerde loonpolitiek was het gemiddel
de loonpeil eind 1949 reëel even hoog
ak voor de oorlog. De iaagrte groep
Nu ons land ten gevolge van de her
bewapening offers moet brengen, ver
langt het N.V.V., dat dit offers naar
draagkracht zullen zqn. Vandaar dat
het N.V.V. bezwaar heeft gemaakt,
toen er de laatste maal maar 5 loons
verhoging werd gegeven, alhoewel de
prijzen met 10 pet. waren gestegen. De
regering staat echter op het standpunt,
dat de werknemers een loonoffer van
S pot moeten brengen, terwijl daar
naast verschillende belastingen zullen
worden verhoogd, zoals winstbelasting
enz.
Hierop deed de heer Suurhoff de
belangrijke mededeling, zoals deze op
de voorpagina van ong blad staat ver
meld.
De E.V.C.-actie
Vervolgens besprak de heer Suurhoff
de stakingen bq Albert Heijn en Ver
kade, waarbij hij er aan herinnerde,
dat de moderne arbeidersbeweging
met schade had geleerd, dat wilde ac
ties tot mislukken zijn gedoemd. Al
leen dan zal men met een staking suc
ces hebben, indien een goed georgani
seerde vakbeweging hier achter staat.
Als een personeelskern, zoals bij Al
bert Heijn een staking uitroept, onder
graaft men het vakbewegingswerk.
Met kracht riep de heer Suurhoff de
aanwezige N.V.V.-ers op zich tegen
deze ocmmunistische stakingen te ver
zetten en normaal het werk in de be
drijven te blijven doen.
Komende tot zijn slot-conclusie wees
de heer Suurhoff er op, dat de actie
van het N.V.V. er op gericht zal moe
ten zijn een goede prjjsbeheersing te
krijgen. De activiteit van de leden van
het N.V.V. zal moeten worden ver
groot, want wanneer in de toekomst
mocht blijken, dat er werkgevers zijn,
die weigeren een loon-compensatie te
geven, wanneer de regering hiervoor
toestemming zal geven, dan zal een
actie van het N.V.V., desnoods door
een staking niet uitgesloten kunnen
zijn.
Daarnaast zullen we als N.V.V.'erg
onze medewerking moeten geven voor
een verhoging van de productie, zulks
in het belang van ons land en volk.
De heer Wals deelde in zijn slot
woord nog mede, dat het bekend ge
worden was, dat tien dagen voor het
uitbreken van de staking bq Albert
Heijn in Amsterdamse 'n communisti
sche vergadering was gehouden, waar
besloten was deze wilde actie te ont
ketenen.