Grootste schip dat ooit de haven van Oudeschild binnenvoer LAATSTE NIEUWS „Actie van N.V.V., indien werkgevers weigeren goed gekeurde loon-compensatie te geven" Uitwisseling van goederenwagons VAN DER WIJCK- OP DE PROEF GESTELD Beslissing van de TESO hangi mede af ven oordeel der Rijkswaterstaat Onderzoek Velser Affaire heropend DE HEER J. G. SUURHOF: Kapitein Vlas maakte fraaie monoeuvres Urk De week op de visafslag Burgerlijke Stand Credietverlening aan de Middenstand MARKTBERICHTEN BESOMMINGEN IJMUIDEN Stakingen in Spaanse textiel-industrie GRATIE VERLEEND Grensincident' tussen Joego slavië en Roemenie De 25.000 op 15451 Scheepvaartberichten VERVOLG STADSNIEUWS IN HET KORT Hollands vee naar tentoonstelling Milaan Fel beioog tegen stakingen bij Albert Heijn en Verkade „Moskou deed aanslag op ons levenspeil" t WOENSDAG 18 APRIL 1951 PE FRAAIE „VAN DER WYCK" heeft zich kranig; gehouden tijden® de eerste tocht, die zjj van haar leven maakte van Den Helder naar Oude schild en terug. Het was een belangrijke tocht, al bevonden zich nauwelijks vijftien passagiers aan boord, omdat immers over haar verdere levensloop zou worden beslist. De directie van de TESO en enkele deskundigen van de Rijkswaterstaat wilden wel eens zien, hoe het grote schip zich zou gedragen bij het binnenlopen van het haventje te Oudeschild. Zij kregen dan de be schikking over de noodzakelijke practische gegevens, waaruit zowel de fl"ESO als de Rijkswaterstaat hun conclusies konden trekken. Het is alle maal bijzonder vlot verlopen: De „Van der Wyck" heeft in Oudeschild aan de steiger gelegen en is zonder averij weer naar buiten gekomen. Maar één der ingenieurs van de Rijkswaterstaat trok na deze interessante proefneming de kernachtig» conclusie: „Het is een prachtig schip voor een grote haven!" HAT WIL DUS zeggen, dat of de „Van der Wyck" te groot is voor de haven te Oudeschild, of dat deze haven te klein is voor dit schip. Het zal er nu maar van afhangen aldus onze gevolgtrekking of het indienststel- len van de „Van der Wyck" op het traject Den HelderTexel een zo grote verbetering betekent, dat daardoor een bepaalde uitbreiding van de Oudeschil der haven gerechtvaardigd wordt. Wij zijn hier dan meteen aangeland bij de brandende kwestie: Oudeschild of t Horntje. Het is aldus wederom onze eigen conclusie geenszins on mogelijk, dat de gisteren opgedane ervaring met de „Van der Wyck" het nemen van een beslissing in deze acute zaak bevordert. Wij willen in dit verband niet alle aspecten van het vraagstuk „Oude schild of t Horntje" belichten, maar één ding staat wel vast, namelijk dat de aantrekkelijkheid van Texel als vacantie-oord mede wordt bepaald door de attractie van de bootreis naar het eiland. Dagjesmensen en vacantie- gangers voelen zich het is misschien niet helemaal logisch, maar men moet er nu eenmaal rekening mee houden verder van hun dagelijkse beslom meringen, wanneer zij met een echt schip de kust ver achter zich hebben gelaten, dan wanneer zij domweg door een pont of iets dergelijks worden overgezet. Het ideaal van sommige hyper-modern georiënteerde lieden zou misschien zijn een tunnel onder het Marsdiep, maar wij zijn ervan over tuigd, dat daarmede Texel als vacantie- oord ernstig zou worden geschaad. Deze factor is in alle discussies over het onderhavige vraagstuk naar onze mening wel een beetje overspoeld door strikt zakelijke en economische argu menten, reden waarom wij hierop dit maal extra de aandacht vestigen. Zou men kunnen besluiten tot het aankopen van de „Van der Wyck", dan betekent dit een belangrijke verbete ring in de bestaande verbinding, zon der schade voor de „ideële" kant van de zaak. Het is inderdaad een prachtig schip, dat ruimte biedt aan tweedui zend passagiers, voor welk aantal zich voldoende zitplaatsen aan boord bevin den. Doopceel. JJIT DE DOOPCEEL van de „Van der Wyck" kunnen wij vertellen, dat het schip in 1928 werd gebouwd, en door de Rederij Koppe voor de Nederlandse Spoorwegen werd geëxploiteerd op de lijn EnkhuizenStavoren. De laatste drie jaren maakte de „Van der Wyck" gedurende de zomermaanden korte zeereisjes voor de badgasten te Sche- veningen. Zij was het eerste schip, dat na de bevrijding werd gerestaureerd door de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam. De afmetingen zijn: lengte over alles 64 meter, breedte 9,55 meter, holte (afstand tussen kiel en hoofddek) 3,70 meter, hoogte campagnedek 2,40 meter, hoogte sloependek 2,30 meter, diepgang 2,03 meter. Twee 7-cylinder Werkspoor diesel motoren, die direct omkeerbaar zijn en elk een schroef aandrijven, met een totaal vermogen van 1300 pk, geven het schip een snelheid van 12 mijl. Achter iedere schroef bevindt zich een roer, waardoor de wendbaarheid gunstig wordt beïnvloed. Hoe snel de „Van der Wyck" kan draaien werd gistermorgen enige malen op de Texelstroom gede monstreerd. Tweemaal draaide het schip om zijn as, zonder dat het de kleinste neiging tot kapseizen ver toonde. Fraaie manoeuvres. IAAPITEIN P. VLAS van de „Dokter Wagemaker" hanteerde tijdens deze proeftocht het stuurrad. Deze bekwa me zeeman, die achttien jaar op het zoute water achter de rug heeft, maar nog nooit op zo'n groot schip heeft ge varen, was de „Van der Wyck" meteen de baas. Bij het aanlopen van de smalle haveningang te Oudeschild prikte kapi tein Vlas de neus van het grfte scriip ondanks de vrij sterke vloedstroom netjes tussen de steigers, en ook de meermanoeuvre In de haven verliep bijzonder vlot. Om twaalf uur zwaai den enige honderden. Texelaars het schip een welkom toe, en tien minuten later lag de „Van der Wyck" afge meerd. De kijkers aan de kant maak ten graag gebruik van de gelegenheid om het schip te bezichtigen. Ook het gemeentebestuur van Texel toonde zijn belangstelling. Burgemees ter C. de Koning, da wethouders en enkele raadsleden, alsmede enige aan deelhouders van de TESO, maakten nog een korte proeftocht mee, welke begon met de moeilijkste manoeuvre: het zwaaien in de haven. Hiervoor was meter beschikbaar, zodat er maar 2 meter overbleef. De Westenwind, die het ontmeren te Den Helder en het meren te Oudeschild iets had verge makkelijkt, maakte de manoeuvre in de haven van Oudeschild niet eenvou diger, maar het lukte, en weldra door kliefde de „Van der Wyck" weer de golven van de Texelstroom, waar zij andermaal haar wendbaarheid mocht tonen. Voor de tweede maal liep zij Oudeschild binnen, en verliet toen achteruit de haven, waarna zij met de stroom tegen veertig minuten nodig had voor de overtocht naar Nieuwediep. „Een knoert De Texelaars waren enthousiast over het nieuwe schip, waarvan zij stille tjes hopen dat het een „blijvertje" wordt. „Kees Stet zou zeggen: 't Is een knoert!" vond een wachtmeester van de Rijkspolitie, en de 78-jarige A. de Wijn van Den Burg zei: „Ik vind het reusachtig. Ook het binnenkomen viel me erg mee!" Mevrouw Kaczor, wier man conducteur is op de .Dokter Wa gemaker", lette natuurlijk meteen op de grote ruimte in de verblijven, en mevrouw De Waard, wier man machi nist is bij de TESO, zou het fijn voor hem vinden als de „Van der Wyck" op Texel bleef. „Hij houdt zo van mo toren, weet ur Dat is allemaal goed en best, zult u zeggen, maar het is niet beslissend voor de eventuele aankoop. Wij heb ben echter uit de reacties van de Texe laars wel kunnen opmaken, dat zij wat trots op dit schip zullen zijn, wanneer de koop doorgaat. In dat geval moeten, naar wij vernamen, wel enkele wijzi gingen in de „Van der Wyck" worden aahgebracht. Zo zal het dan o.m. nodig zijn, een gedeelte van de opbouw van het achterschip (waar de derde klasse kajuit zich bevindt) te verwijderen, opdat er meer plaats beschikbaar komt voor automobielen op het achterdek. Zover is het echter nog niet. We wach ten met grote belangstelling af! Gedurende de afgelopen week werd door de fuikvissers iete meer paling aan gevoerd. In totaal 1084 pond. De noterin gen voor de fuikaal varieerden per pond van 1,21 tot I 1,52. Spiering werd nlei aangevoerd. Wel was er ln totaal 44.360 pond nest; prijs per bak van 80 pond van 3,52 tot 2,68. De weekbesommingen der fuikvissers varieerden per vaartuig van 400 tot 800. Door verschillende vaartuigen werd Noordzeevis aangevoerd. De prijzen der verse vis waren regp. voor: kabeljauw van 0,43-0,69: wij'tng 0,21—0,30; schol 0,32 —0,51; schar 0,28—0,32; tong grm. 2,15 —2,21, kim. 1,92—2,01, kl. 1 1,28—1,38, kl. 2 0,98—1.02; tarbot 0,86—2,07 Aangevoerd werd: 500 pond kabeljauw; 2860 pond wijting; 2730 pond schol; 2020 pond schar; 230 pond tong grm.; 498 pond tong kim.; 436 pond tong kl. 1; 110 pond tong kl. 2; 140 pond tarbot. De totale om zet bedroeg 5800. Geboren: Albert. z. v. T. Hakvoort en M. Hakvoort; Jacob, z. v. J. Wak keren C. Ras; Kl. Cornelis, z. v. M. Meun en T. Romkes; Andries, z. v. C. Romkes en D. de Boer; Gepke. H„ d. v. M. G. Boes en J. Meun; Jannetje d. v. H. Korf en M. Korf. Gehuwd! A. L. Fruytier en M. Baarssen. Overleden: Douwe Gnodde, oud 3 jaar, z. v. F. Gnodde en P. Kuyper. V1SSER1JBERICH* URK, 16 April 1951. Door dertig vaar tuigen werd aangevoerd: 345 pond fuikaal I,33—1,45; 177 pond kuilpaling 1,30—1,40 per pond en 338 bakken nest 3,55 per bak van 40 kg. UW het verslag 1959 van het Borg stelling sfonds voor de Middenstand in Hollands Noorderkwartier blijkt» dat de financieringsmoeilijkheden bq de Middenstand nog steeds toenemen. Bij het Fonds, dat tot doel heeft het verschaffen van credieten aan levens vatbare middenstandsbedrjjven, die niet door normaal bankcrediet in hun cre- dietbehoefte kunnen voorzien, en het verlenen van bemiddeling en/of sane ring van bedrijven, die in moeilijkhe den verkeren, werden in dit jaar 163 aanvragen ingediend tegen 121 aanvra gen in het voorgaande jaar. Van deze aanvragen kon in 69 gevallen tot cre- dietverstrekking worden overgegaan tot een totaalbedrag van f76.945 (vo rig jaar f31.725), terwijl in meerdere gevallen bemiddelend en/of sanerend kon worden geholpen. Jammer genoeg moest een belangrijk gedeelte der aanvragen worden afge wezen, hoofdzakelijk doordat de ge maakte winsten niet voldoende waren om de privé-uitgaven te dekken, met het gevolg dat het bedrijfskapitaal jaar lijks inteert. Het behoeft geen betoog, <tet credietverstrekking in deze geval len geen uitkomst kan brengen en dat het voortbestaan van het bedrijf slechts mogelijk is, indien de privé-uitgaven binnen de grenzen van de gemaakte winsten blijven. In het verslag wordt tevens een over zicht gegeven van de op 1 Juni 1960 in Werking getreden „bijzondere crediet- 'egeling" voor de middenstand. Onder deze vorm kunnen credieten worden verleend tot maximaal f 30.000. Crediet- aanvragen tot f2000 op grond van deze regeling moeten tot het Fonds worden gericht. Nadere inlichtingen omtrent deze credieten worden gaarne verstrekt ten kantore van het Fonds, Varnebroek 1 te Alkmaar, waar voor belangstellen den tevens nog exemplaren van het verslag verkrijgbaar zijn. ALKMAAR, 16 April. Aardappelen 7.5010; witlof 1839; rode kool 14.70 —38,20; savoyekool 617.50; spruitkool 76; spinazie 4876; sla 1327; andijvie 6576; radijs 1019; rabarber 2232; bieten 913; winterpeen 5.8011.10; waspeen 3438; uien 29; prei 2230; soepgroenten 24; peterselie 34; raap stelen 7.509.50; Goudreinetten 3238, LANGEDIJKER GROENTENCENTRALE, 17 April. 12.000 kg uien 7.70—10 en grove 8,10—10; 500 kg bieten: A 9; 1000 kg peen B 8,80; 2000 kg witlof: I 32-37 en n 24- 29; 60.000 kg rode kool 24,60-39,10; 120.000 kg gele kool 11,3—20,90; 37.000 kg witte kool: Deense 11,70—20,80. NOORDERMARKTBOND, 17 April. - 1600 kg witlof: IR 86-38, II 33-37, IIB 32-33. III 31-34 en afw. 19-28; 6700 kg peen: B 0,80-8,40 en C 8,70-9,70; 40.000 kg uien 6—8,80, grove 6,30—8 en drielingen 2,60—3,70; zijn: Kw. De 'besommingen van Dinsdag trawler IJm. 99, f 19.600; loggers 122, f 5320; Kw, 73, f 6360. Per 1 kg; heilbot 2.952.10, gr. tong 2.80, grm. tong 2.95, kim. tong 3, kl. tong 1 2.10, kl. tong 2 1.57, tarbot 1 2.20—1.75. Per 50 kg: tabot 2 1.82, tongschar 90 kim. schol 92, kl. 1 schol 70, kl. 2 schol 2524.50, schar 29, v. haring 22.5015, makreel 1612.50, kl. schelvis 2 39 37.50. Per 50 kg: wijting 31.5023, gr. gul 6158, mid, gul 62, ham 62, poontjes 16—13, kl. koolvis zw. 29—24.50, kl. koolvis wit 3729. Per 25 kg: gr. kabeljauw 2.049J, gr. koolvis zw. 4936, gr. koolvis wit 9290, gr. wolf 1.12. De totale aanvoer bedroeg 1520 kis ten. In een grote textielfabriek te Man- resa bij Barcelona zijn dertienhonderd arbeiders een staking begonnen. Door de politie zijn enige arrestaties onder leiders van de actie verricht. Bespre kingen met het ministerie van Arbeid liepen op niets uit, waarna ook in en kele textielfabrieken in Tarrasa en Sabadell het werk werd neergelegd. De stakingen dreigen zich nu uit te brei den tot de gehele textielindustrie in Catalonië. Bij K. B. is gratie verleend aan G. C van Bree, tot de doodstraf veroordeeld bij sententie van het Bijz. Gerechtshof te Amsterdam. De doodstraf is veran derd in levenslange gevangenisstraf Van Bree was lid van de Deutscne Abwehrstelle Een Joegoslavische grenswacht is Maandag op het grondgebied van zijn vaderland door een Roemeens collega beschoten. Voorts zijn tien Roemeense soldaten diep op Joegoslavisch gebied doorgedrongen. Zij trokken zich pas terug, toen Joegoslavische verster kingen arriveerden, aldus een berient uit Belgrado. In de 512e Staatsloterij is de 25.000 op nummer 15451 gevallen. Canada heeft met ingang van 1 Mei het verkopen van nikkel zonder vergunning van de regering verboden Een soortgelijk verbod is reeds voor staal van kracht. Verwacht worden dergelijke voorschriften voor verschil lende non-ferrometalen. In Maart zijn in Roemenie acht katholieke priesters gearresteerd. De vervolging is in dit land even grondig en meedogenloos als in andere commu nistische landen. WARMENHUIZEN, 17 April. - 40.000 kg rode kool 26.10-36.10, 29.300 kg gele kool 9.20—16.70, 30.600 kg Deense witte kool 5.50 tot 14.50, 20.200 kg uien 5-8.80, 500 kg. peen 8.90. MEDEMBLHC 17 April 1951. Rode kool 25,2037,80: uien, gewoon 7,209, grof 7,30 —7,80; peen 2 5,50—8,50, 8 5,50—6,80; bieten 1 rond 8,20, 2 rond 5, 1 lang 6.50-^9.30, 2 lang 4,30—5; Witlof I 33—38, H 28—32, III 1825. stek 415; voerpeen 3,36. OPPERDOES, 17 April 1951. Uien, ga- woon 7,207,80, grof 6,907,70. „Sr zijn een paar heren van de brandweer geweest, maar zij heb ben geen kaartje achtergelaten (Ongecorrigeerd) Naar H.V.V. uit zeer betrouwbare bron verneemt, is op Dinsdag 11 April het onderzoek in de Velser ai- faire heropend. In het Haarlemse Huis van Bewa ring heeft men een aantal daar (meest uit polltieken hoofde) gedeti neerden onderworpen aan een voor lopig getuigenverhoor. Algenib, 14-4 van Baltimore te Delfzijl Atendskerk, R'dam—Japan, 16-4 te Genua Amstelland, A'dam—Z.-Amerika, 16-4 dwars Recife Bengkalis, New York—Surabaja, pass. 16-4 Kaap St. Vincent Bintang, 16-4 van Baltimore naar Norfolk. Barendrecht (t), 17-4 van R'dam te Abadan Bantam, R' dam—Hollandia, 16-4 (20 uur) van Genua Bawean, A'dam—Djakarta, pass. 16-4 Tobruk Bennekom, A'dam—W.-Indie, 16-4 van Cura- Sa—naar Aruba Breda, 17-4 van Salavery te Chimbote Caltex Leiden, 16-4 van R'dam naar Sidon Caltex Prins, Sidon—R'dam, pass. 17-4 Kaap Finisterre Delft, 16-4 van Pimen- teJ naar Manta Diemerdijk, 16-4 van Cristo- bal te Los Angeles Delfland, A'dam—Zuid- Amerika, pass. 16-4 Kaap Blanco - Dorsets- li ire, Djakarta—R'dam, 17-4 van Port Said Drente, Bombay—Los Angeles, 14-4 te Singa pore Groote Beer, Djakarta—A'dam, 16-4 420 mijl west van Pulu Nias Groote Kerk, 17-4 van Beira te A'dam - Hermes, Curagao— A'dam, 19-4 te Antwerpen verwacht Haar lem, San Juan—A'dam, 16-4 n.m. van Port adel Gada naar Antwerpen Kapuas, Vlissingen— Indonesië, 16-4 bij Tobroek Kedoe, Singa- pore—R'dam, 16-4 bij Straat Sunda naar Pa- dang Laagkerk, 17-4 van R'dam te Calcutta Lievevrouwekerk, Calcutta—R'dam, 17-4 te Suez Mataram, R'dam—Hollandia, 13-4 te Belawan Merwede, New Orleans—Savannah, pass. 17-4 Keywest Minjak, R'dam—Dja karta, pass. 17-4 Guardafui Modjokerto, Mak as sar—R'dam, 17-4 van den te Djeddah Maasland, Buenos Aires—A'dam, 16-4 van Rio de Janeiro naar Recife Madoera, Djakarta— A'dam, 18-4 v.m. te IJmuiden verwacht Mijdrecht (t), 16-4 van Karlshamn te R'dam Nigerstroom, A'dam—W.-Afrika, 16-4 van Ac- cra naar Pointe Noire Nieuw-Amsterdam, 17-4 (16 uur) van R'dam naar New York Oranjestad, 16-4 van Laguaira naar Trinidad Polydorus, New Orleans—Djakarta, 13-4 te Be la wan Prins Willem H, 17-4 n.m. van R'dam te Montreal verwacht Prins Willem IV, Bremen—Montreal, pass. 16-4 Kaap Race Prins Willem V, 16-4 van Hamburg te Montreal Rijnland, 14-4 van A'dam te Buenos Aires Rotti, A'dam—Hollandia, 16-4 n.m. te Hollandia Sarangan, Balik Papan— B'dam, 16-4 te Dongala Scherpendrecht (t), 16-4 van Gibraltar naar Sidon Sibajak, Dja karta—R'dam, 17-4 (4 uur) pass. Gibraltar Stad Haarlem, 16-4 te Vlaardingen, verm. 19-4 naar Casablanca Stad Dordrecht, verm. 18/ 19-4 te Plermo Stad Vlaardingen, verm. 17-4 van Narvik naar R'dam Sloterdijk, Djakarta—New York, 16-4 te Belawan ten rede Soestdijk, New York—Indonesië, pass. 16-4 Fayal (Azoren) Sumatra, Calcutta—San Fran- cisco» 16-4 te Belawan geankerd Talisse, Djakarta—New York, 17-4 te Singapore - Vo- lendam, R'dam—Quebec, pass. 16-4 Scilly's Willem Barendsz, 16-4 van Poolzee-gebied te A'dam Willem Ruys, Djakarta—R'dam, 16-4 224 mijl oost van Dondrahead naar Colombo IJssel, A'dam—Cura^ao, pass. 16-4 Ouessant. Door de spoorwegen in Frankrük en in West-Duitsland is een overeenkomst getekend, waarin werd bepaald, dat men in beide landen vrijelijk kan be schikken over goederenwagons, die met een lading de grens passeren. Tot dusver reden de wagens ledig terug naar het land van herkomst, doch thans kunnen zij in het andere land zolang gebruikt worden als nodig blijkt. Deze regeling treedt op 1 Mei a.s. in werking en is de eerste van de ze aard in Europa. Frankrijk en West- Duitsland stellen hiervoor elk vijftig duizend goederenwagons ter beschik king. D« H.B.S.V.. de leerlingenvereni ging der Rijks HBS, geeft twee toneel avonden in Casino. Op Donderdag 19 en Vrijdag 20 April wordt onder regie van de heer H. J. R. Smith het stuk „Hedenavond om elf uur" opgevoerd. De dansmuziek na afloop wordt ver zorgd door „Jam Session nr. 5 Het R K. Toneel brengt vanavond in Casino het reeds eerder gespeelde stuk „Mijn dochter kiest een man" op de planken. Onze oud-stadgenoot, de heer J Bijl, slaagde te Den Haag voor het tweede gedeelte der machinisten-exa mens voor diploma C. jn (je bovenzaal van „Formoaa houdt de afdeling Den Helder van de Neder landse Volleybal Bond hedenavond lijn (vervroegde) jaarvergadering. Door het verbindend worden van de enige uitdelingslijst is geëindigd hel fail- lissemen» van V. Quaet, Op het station te Parijs wordt een van de rijtuigen in gereedheid ge bracht. Boven de gewone kentekens der Franse spoorwegen S.N.C.F. is de aanduiding ,£urop* aangebracht Wjj waren er gisteren getuigen van, dat een lading Hollands vee werd ver voerd naar Italië. Op het stations- emplacement was het een gezellige drukte, toen een der tigtal runderen werd aangevoerd, dat was aange kocht door de heren W. Schoen uit Schagerbrug en Hikkema uit Wierin- gen. Het transport bestond uit jong vee en kaifkoeien. Vooral naar de laatste, aldus verzekerde ons de heer Schoen, bestaat in Italië een goede vraag. Het vee dat gisteren werd verzonden en dat zich in een uitstekende conditie be vond, zal Noord-Holland vertegenwoor digen op de internationale veetentoon stelling, welke in Milaan wordt gehou den en daarna naar de verschillende eigenaren in Italië gaan. Een zoon van de heer Schoen, de heer E. Schoen, zal het transport ver gezellen en er op toe zien, dat het de dieren gedurende de drie k vier dagen lange reis aan niets zal ontbreken. Naar wij nog vernamen is er op het moment een goede handel met Italië en was dit reeds het vierde transport, ter wijl er volgende week weer een zen ding zal worden verzonden. Zo komen de deviezen weer in het Hollandse laatje. Nauwkeurig werd al het vee geregistreerd, want als er iets aan de papieren hapert is Leiden ia last. Het verzonden vee wee geen stam- boekvea „De wilde stakingen bq Albert Heqn en Verkade, die het 46-jarige werk van de georganiseerde vakbeweging ondergraven, zqn alleen door de com munisten ontketend als camouflage, omdat zq heel goed weten, dat de schuld van alle narigheid, waarin wjj zitten alleen te vinden is bij Moskou. Rusland, de imperialistische staat met zijn klassen-verschil, zo groot, zoals wjj dit in Nederland nog nooit hebben gekend, heeft een oorlog in Korea mogelijk ge maakt en is het enige land, dat na de tweede wereldoorlog gebiedsuitbreiding tot stand heeft kunnen brengen. De leden van de moderne vakbeweging zullen zich met kracht tegen de communistische actie moeten verzetten. Er zal een behoorlijke activiteit moeten worden ontwikkeld, welke niets met onderkrui perij heeft te maken," aldus sprak de tweede voorzitter van het N.V.V., de heer I. G. Suurhoff, tijdens een gisteravond in „Ons Huis" gehouden bijeen komst van het kader van de Zaanse Bestuurdersbond. Deze bijeenkomst was door de Z.B.B. belegd in verband met de toestand in het Zaanse bedrijfsleven en in het bij zonder in verband met de stakingen bij Albert Heijn en Ver kade. De voorzitter van de Z.B.B., de heer Jb. Wals, constateerde in zijn ope ningswoord met genoegen, dat geen der N.V.V.-leden door de communisti sche actie uit de bedrijven is gestapt. Wel zijn er E.V.C.-leden geweest, die bleven werken, doch die daarop prompt door de communistische vakbond wer den geroyeerd, waarna enkele van hen zich hebben aangemeld bij het N.V.V. De heer Suurhoff schetste hierna in een breedvoerig betoog de economi sche toestand van ons land vóór de oorlog, tijdens de bezettingsjaren en (landarbeiders) was het meest om hoog gekomen. We waren op de goede weg, het scheelde niet veel of de Ne derlandse export dekte de import Korea Toen kwam echter de oorlog in Ko rea, waarbij het communistische deel van dit land met behulp van Russische wapenen en door Russen opgeleide troepen een aanval deed op het niet- communistische deel. Hierdoor werd bewezen, wat velen reeds wisten, dat Rusland, dat nimmer na 1945 tot ont wapening is overgegaan, de imperia listische hartstochten botvierde en dat in de komende tijd alles van die kant is te verwachten. De gevolgen bleven niet uit, de in- voer-prijzen stegen enorm, terwijl de prijzen van de producten, die Neder land uitvoert, zakten. De aanslag op ons levenspeil is ge daan door Moskou, dat de oorlog in sinds 1945. Spreke; kwam hierbij tot Korea mogelijk heeft gemaakt. ed conclusie, dat het Nederlandse volk in allerlei opzichten het gezondste volk is van Europa. Meer dan ooit stond ons land na de bevrijding voor de harde noodzaak om de export op te voeren, wilde men de buitenlandse (noodzakelijke) inkopen kunnen fi nancieren. Ten gevolge van de ge voerde loonpolitiek was het gemiddel de loonpeil eind 1949 reëel even hoog ak voor de oorlog. De iaagrte groep Nu ons land ten gevolge van de her bewapening offers moet brengen, ver langt het N.V.V., dat dit offers naar draagkracht zullen zqn. Vandaar dat het N.V.V. bezwaar heeft gemaakt, toen er de laatste maal maar 5 loons verhoging werd gegeven, alhoewel de prijzen met 10 pet. waren gestegen. De regering staat echter op het standpunt, dat de werknemers een loonoffer van S pot moeten brengen, terwijl daar naast verschillende belastingen zullen worden verhoogd, zoals winstbelasting enz. Hierop deed de heer Suurhoff de belangrijke mededeling, zoals deze op de voorpagina van ong blad staat ver meld. De E.V.C.-actie Vervolgens besprak de heer Suurhoff de stakingen bq Albert Heijn en Ver kade, waarbij hij er aan herinnerde, dat de moderne arbeidersbeweging met schade had geleerd, dat wilde ac ties tot mislukken zijn gedoemd. Al leen dan zal men met een staking suc ces hebben, indien een goed georgani seerde vakbeweging hier achter staat. Als een personeelskern, zoals bij Al bert Heijn een staking uitroept, onder graaft men het vakbewegingswerk. Met kracht riep de heer Suurhoff de aanwezige N.V.V.-ers op zich tegen deze ocmmunistische stakingen te ver zetten en normaal het werk in de be drijven te blijven doen. Komende tot zijn slot-conclusie wees de heer Suurhoff er op, dat de actie van het N.V.V. er op gericht zal moe ten zijn een goede prjjsbeheersing te krijgen. De activiteit van de leden van het N.V.V. zal moeten worden ver groot, want wanneer in de toekomst mocht blijken, dat er werkgevers zijn, die weigeren een loon-compensatie te geven, wanneer de regering hiervoor toestemming zal geven, dan zal een actie van het N.V.V., desnoods door een staking niet uitgesloten kunnen zijn. Daarnaast zullen we als N.V.V.'erg onze medewerking moeten geven voor een verhoging van de productie, zulks in het belang van ons land en volk. De heer Wals deelde in zijn slot woord nog mede, dat het bekend ge worden was, dat tien dagen voor het uitbreken van de staking bq Albert Heijn in Amsterdamse 'n communisti sche vergadering was gehouden, waar besloten was deze wilde actie te ont ketenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3