Van haringbuis tot motorlogger
Vier politieke
blokken in
Frankrijk
Nu we vacantieplannen maken
Nederland is het gezelligste land
van Europa
PANTENE
Scheveningen heeft goede haringvloot,
maar slechte vissershaven
Vader van de
grootste familie
De defensiedrempel ver
dween pas na de oorlog
Het Zuidlimburgse heuvelland roept ons
merkwaardigheden
Komende verkiezingen
zijn van grote betekenis
Zes Amerikaanse clubdirecirices op een Pinksferfrip
openbaring
DE KLEINE MOESTUIN
*jrjE WEI- EENS
i
(Van onze Haagse redacteur)
Panor«»j*«-Meedag in de Zeestraat in Den Haag heeft
bezocht, heeft daar een uitstekende indruk gekregen van het beeld van
gcheveningen in vroeger jaren: een nog betrekkelijk geringe bebouwing en de
viesersschepen niet in een haven, maar op het strand. Er it sedertdien veel ver
anderd. Scheveningen heeft rich tot Neeriands grootste badplaats ontwikkeld en
het is de eerste haringhaven geworden. Om sich hiervan te overtuigen, behoeft
men slechts een wandeling lang. de eerste en de tweede binnenhaven te maken,
waar op het ogenblik vele rappe handen bezig zijn de loggers in orde te brengen
voor het uitvaren in de nacht van Maandag op Dinsdag xs. om één uur. Er
wordt geverfd en geproviandeerd en men brengt alles aan boord, wat voor de
verre tocht op de Noordzee, waar men de haring hoopt U verschalken, die als
„Hollandse nieuwe" wordt binnengebracht, nodig is.
ryp OUDE schilderijen en platen staan
de vissersvaartuigen, toen bommen
geheten, nog afgebeeld, terwijl zy op
het strand liggen. Daaromheen lopen
de vissers en hun vrouwen in de typi
sche Scheveningse klederdracht, zware
manden torsend. Dat1 was in de tijd,
toen het dorp nog verstoken was van
de grote visserij, tot ongeveer het mid
den van de vorige eeuw. Scheveningen
mocht tot dat tijdstip geen gekaakte
haring aanvoeren, een recht, dat de
zogenaamde - Maashavens al lang beza
ten. Men voer uitsluitend met onge-
kaakte steurharing binnen, die tot bok
king verwerkt werd. Deze kleine vis
serij bedreef men met haringbuizen
slechts gedurende enkele maanden in
het najaar. In October en November
trok men erop uit, doch nimmer ging
men ver van huis.
De visserij „op zout".
WA 1857 kwam de grote visserij op, dat
is de visserij „op zout" Sedert die
tijd vervingen de Scheveningers hun
haringbuizen door bommen: schepen
met een platte bodem, zodat zij op het
strand getrokken konden worden. Tot
op het laatst van de negentiende eeuw
telde de vloot ver over de 200 van zul
ke bommen.
In Frankrijk vond men toen de log
ger uit. een zeewaardig schip, dat een
zo sterke concurrent voor de eenvou
dige Scheveningse schuitjes werd, dat
de plaats sterk achteruit dreigde te
gaan, vooral, toen Vlaardingen en
Maassluis deze loggers gingen gebrui
ken. Een ongeluk komt zelden alleen.
In een hevige storm op 22 en 23 Decem
ber 1894 werden de Scheveningse vis
sersschepen op de kust alle op en door
elkaar geworpen. Er werd grote schade
aangericht. In welke trieste situatie 't
dorp ook gedompeld mocht worden, het
woeden der natuurkrachten had tóch
nog een gunstig gevolg. Want deze cata-
strophe gaf de stoot tot de aanleg van
een haven. In 1901 begon men te gra
ven en op 28 November 1904 kon zij
■geopend worden. Er was slechts één
havenkom tussen de hoofden. Vervol
gens groef men de eerste binnenhaven
ontegenzeglijk een belangrijke
verbetering, maar nog lang geen ideale
toestand. Als tij-haven had zij veel last
van de deining. De schepen moesten
dan ook overwinteren in de Maasha
vens en in IJmuiden, hetgeen uiter
aard niet bijster economisch was. Bo
vendien was zij te klein. Daarom be
sloot men in 1921 tot de aanleg van de
tweede binnenhaven. In 1927 kon ai
door Koningin Wilhelmina geopend
worden.
De defensiedrempel.
^LS MEN meent, dat de Schevenin
gers van dat ogenblik af niets meer
te wensen hadden, vergist men zich.
Bij de aanleg van de haven spraken de
defensie-autoriteiten namelijk een har
tig woordje mee. Zij verlangden het
leggen van een drempel de zo be
ruchte defensiedrempel aan de in
gang van de haven. Dat was een zand-
dam onder water, die verhinderde, dat
grotere schepen, zoals oorlogsschepen,
konden binnenvaren. Slechts een smalle
geul in deze drempel veroorloofde de
vissersschepen de kaden te bereiken.
Aanvankelijk had men de keus tussen
het aanleggen van sterke fortificatiën
en een volkomen vrije toegang tot de
haven, of het leggen van een drempel.
Aangezien het eerste middel om vijan
delijke oorlogsbodems te beletten naar
binnen te varen te duur was, koos men
het laatste, tot groot ongerief ook van
de Scheveningse vissers. Want nog al
tijd was en is de haven een tij-haven.
Het ongeluk wil, dat de hoofden pre
cies tot in het ongunstige deel van de
branding reiken, Daardoor oefenen de
■tromingen een ongunstige invloed uit
«>P de bodem, die een zekere beweeg
lijkheid gekregen heeft. Het is er niet
altijd even diep, doordat het zand zich
bij ruw weer verplaatst. De schippers
Weten niet altijd waar de gevaarlijke
plekken liggen. Bij storm was het altijd
moeilijk om zonder kleerscheuren de
haven binnen te komen.
Het „was" moeilijk, want in 1946
mocht de drempel eindelijk verdwijnen.
Hit maakte het mogelijk, dat sinds de
oorlog de „Van der Wijck" een van
do schepen, waarmede de dienst Enk
huizenStavoren onderhouden wordt
in .de eerste binnenhaven ligplaats
han nemen. Met de „Van der Wijck"
hebben talrijke badgasten gedurende
de zomermaanden korte trips op de
"oordzee gemaakt.
Modernisering van de vloot.
J-JHT SPREEKT VANZELF, dat de vis-
sersvloot van Scheveningen sedert
de aanleg van de havens een grondige
wijziging heeft ondergaan. De techniek
■laat immers niet stil: wil men in de
tinning blijven, dan moet men zich
•an passen.
In 1895 beschikte men over 232 bom
men en 50 loggers. De laatste vijf bom
ma* verdwenen m 1917, nadat zij reeds
enige tijd geen dienst meer gedaan
hadden.
Na 1915 telde de Scheveningse vis
sersvloot 275 zeilloggers en geen bom
men meer. Iir dat jaar stelde men de
eerste motorlogger in dienst. Zeer ge
leidelijk zijn er nadien bijgekomen.
Doch de vervanging van zeil door mo-
torloggers is eigenlijk als gevolg van
moeilijkheden en internationale con
currentie te traag gegaan. In 1925
voeren 166 zeilloggers, waaronder al
enige van groter formaat, en 15 motor-
lóggers uit. Daarna trad een snelle
kentering in: in 1930 waren er nog
slechts 13 zeilloggers en reeds 127 mo
torloggers.
Scheveningen ging de tweede wereld
oorlog in met 110 motorloggers (lelling
19381939) die van een grotere capa
citeit waren dan de 127 motorloggers in
1930. Het kwam de oorlog uit met 35
loggers en nam in 1945 nog slechts
zeer schoorvoetend aan de visserij deel.
Thans is de vloot weer op peil. De
gemiddelde logger is thans aanzienlijk
groter dan vroeger. Gebruikte men
bijvoorbeeld vóór de oorlog alleen een
motor voor de voortdrijving, nu heeft
men er al één alleen voor de netten.
Er is electrische verlichting aan boord
en de schepen zijn beter geoutilleerd.
Ze zijn langer geworden en hebben een
grotere diepgang en een grotere snel
heid gekregen.
Grandioos herstel.
J-JET BEDRIJF heeft zich waarlijk
grandioos hersteld. De ontwikkeling
van haringbuis naar bom en verder
naar zeil- en motorlogger maakte ook
een aanpassing van het havenbedrijf
noodzakelijk. Wel is de outillage rond
om de haven verbeterd, maar de ha
ven zelf is nog altijd een bron van
klachten. Herhaaldelijk hebben de
Scheveningers op uitbreiding aange
drongen, maar tot nu toe vergeefs. Het
ziet er op het ogenblik, nu weinig meer
in openbare werken geïnvesteerd
wordt niet naar uit dat hun verlan
gens spoedig in vervulling zullen gaan.
De loggers hebben een diepgang gekre
gen van 30 en zelfs van 35 palen en dat
is niet meer in overeenstemming met
de veiligheid, die de haven behoort te
bieden. Alleen bij hoog water kunnen
zij binnenvaren, hetgeen verlies van
tijd en ook marktverlies oplevert.
Een eerste eis is verlenging en ver
legging van de havenhoofden, een
werk, waarmede ongeveer f 20.000.000
gemoeid is. Er zal voorlopig dus wel
niets aan gedaan worden. Dat is te be
treuren, aangezien de Scheveningse
visserij een belangrijke deviezenbron is
eii de reders zelf aan schepen en aan
gebouwen en vrachtauto's voor het
vervoer van de vis voor ongeveer
f 25.000.000 en rekent men de vervan
gingswaarde, voor ongeveer f 45.000.000
in het visserijbedrijf hebben geïnves
teerd.
r
Motorloggers komen er vele in de Scheveningse haven. Zó druk kan het
er zijn, wanneer ook de Katwijkers binnenvallen. Want deze kunnen alleen
maar in onze grootste haringhaven terecht.
(Van onze speciale verslaggever)
^IE EEN JAAR lang hard heeft gewerkt en wat overspaarde om in zijn vacan-
tle een reisje te maken, hetzij van een of twee dagen, hetzij van wat langer
duur, hij kan zo de financiën het toelaten naar het buitenland trekken en er
genieten van steden en dorpen en van landschappen, die omdat zij vaak zo afwij
ken van wat wij hier te lande gewend zijn, een bijzondere aantrekkingskracht
op ons uitoefenen. Maar hij kan ook in Nederland blijven, in ons goede vader
land, dat zelfs voor de verwende toerist nog altijd heel veel schoons te bieden
heeft. Zo nog geen plannen gemaakt werden, dan wordt het nu tijd, vooral als
men hier of daar voor één of meer nachten denkt te logeren en hotelkamers be
sproken moeten worden. Want het zal druk zijn in de maanden Juli en Augustus,
bijna overal, waar de natuur zich in milde overvloed voor de bezoekers open-
spreidt.
Vallr#»nhiirn hppft vp|pnaar de Fluwelen Grot Deze ls al ln
V aiKenDUrg nccTi veie de oeroude tijden ontstaan, doorciat men
er grote mergelblokken uithaalde, be
stemd voor de bouw van huizen. Een
wandeling door deze grot onder des
kundig en vertrouwd geleide duurt
drie kwartier. In de wanden zijn voor
wereldlijke monsters uitgehakt en on
telbare tekeningen zijn erop aange
bracht. Men vindt er een kapel in, die
gebruikt werd tijdens de Franse over
heersing. Toen in de tweede helft van
de achttiende eeuw een beruchte ro
versbende de streek onveilig maakte,
hielden deze zogenaamde Bokkenrij
ders er hun geheime vergaderingen.
In Valkenburg vindt men verder nog
de gemeente-grot en een gewijde plaats
Lourdes genoemd. Er zijn vele beziens
waardigheden in de plaats; de omge
ving noodt tot het maken van uitstap
jes, die men eventueel tot Vaals en
het Drielandenpunt waar Nederland,
Duitsland en België aan elkaar gren
zen en waar men een fraai panorama
op Aken heeft kan uitstrekken.
DAT
IS het nadeel van ons kleine
land met zijn dichte bevolking. De
Friese meren wemelen dan van de
blanke zeilen van de boten der ontel
bare watersportliefhebbers. Op het zo
genaamde stille strand in Scheveningen
moet men moeite doen, om tussen de
dichte menigte badgasten door nog een
stukje van de zee te ontdekken; het
Gooi wordt overstroomd door fietsers
en automobielen; op de Veluwe, in de
Achterhoek, in Twente en in Noord-
Brabant, waar men in de uitgestrekt
heid nog weieens rustig dwalen kan,
zijn niettemin de hotels overvol. In
Zuid-Limburg met zijn prachtige heu
velland en vooral m Valkenburg met
zijn vreemdelingenindustrie dreigt men
elkaar voor de voeten te lopen
Wij hebben dezer dagen het Zuiden
van Limburg verkend. Zeker, er waren
al vreemdelingen, maar nog vindt men
er de rust, die zo weldadig aandoet.
De hellingen aan de zacht glooiende
heuvels tonen hun groen in alle scha
keringen en hun bloeiende bomen in
milde overdaad. De weggetjes kronke
len wispelturig door het land en de
beken ruisen er een voorjaarslied.
Valkenburg.
KIU OF IN de zomer: Zuid-Limburg is
en blijft een mooi land. En Valken
burg is het middelpunt. Mocht men er
nooit geweest zijn, dan dient dit ver
zuim, zodra men daartoe de gelegenheid
krijgt te worden ingehaald. Men zal er
de grote grauwe ruïne moeten gaan
bekijken van het oude kasteel Valken
burg, een van de merkwaardigste his
torische monumenten van het Geuldal.
Het slot dateert uit de elfde eeuw.
Drie keer werd het verwoest en weer
opgebouwd, de laatste keer werd het
vernield in 1672. Sinds het begin dezer
eeuw wordt er aan de ruïne weer alle
zorg besteed en is hier en daar wat
in zijn oorspronkelijke vorm gerestau
reerd, waardoor de bezoekers een ui
stekend overzicht krijgen van de in
richting van zo'n oud, machtig kastet i.
Van de ruïne lopen vluchtgangen
(Van onze correspondent te Parijs)
J-jET FRANSE VOLK zal 17 Juni ter
stembus trekken om een nieuw par
lement te kiezen. Deze verkiezingen
kunnen voor heel de wereld van het
grootste belang zijn. Bij een grote over
winning van uiterst links (communis
ten) of niterst rechts (Gaullisten) is het
namelijk waarschijnlijk, dat heel de
buitenlandse politiek van Frankrijk
verandert en dan niet meer geheel zal
passen in de z.g. Atlantische politiek.
By de komende verkiezingen gaat het
echter niet meer om partijen maar om
blokken. Er zijn wel een stuk of twin
tig kleine en grote partijen, maar zij
hebben zich gegroepeerd in vier mach
tige blokken. Links staan de communis
ten. Bij de laatste verkiezingen kregen
zij 25% van het Franse volk achter
zich. Zij zullen dit keer zeker niet veel
minder krijgen. Maar de nieuwe kies
wet is zo gemaakt, dat zij in de Kamer,
die na 4 Juli samengesteld zal worden,
veel en veel minder parlementsleden
zullen hebben. De aanhang van de com
munisten onder de arbeiders groeit nog
steeds. Maar daar staat tegenover dat
de middenstanders en de intellectuelen
bij bosjes zijn afgevallen.
ÏJITERST RECHTS staat de grote, ge
heimzinnige De Gaulle. Hij heeft al
vaak verteld, wat hij wil gaan doen als
hij de macht eenmaal in handen heeft,
maar heel erg duidelijk is dat niet. Wel
is bekend, dat hij vindt, dat Frankrijk
te veel afhankelijk is geworden van
Amerika, dat er een groot leger moet
komen en dat de wereld maar moet
luisteren naar wat Frankrijk te vertel
len heeft. Zija sociale ideën worden
door de Franse arbeiders over het alge
meen niet erg bewonderd. Het moet ook
toegegeven worden, dat de opvattingen
van de generaal op dit gebied erg lijken
op die van Mussolini. met name het
idee. dat de werkers zich niet in syn
dicaten moeten verenigen, maar dat zij
zich per bedrijf moeten organiseren
Dat is een indeling, waarvan de Franse
arbeiders niets moeten hebben. Toch is
het te verwachten, dat De Gaulle voor
al een groot deel van de middenstand
achter zich zal krijgen.
Tussen De Gaulle en Thorez staan de
partijen van de Derde Macht, die
Frankrijk regeert. Socialisten, katholie
ken, liberalen en radicalen vormen sa
men het gouvernement en zij hopen
natuurlijk, dat zij na de verkiezingen
die macht in handen zullen kunnen hou
den. Maar die kans bestaat alleen wan
neer zij solide gegroepeerd ter stembus
gaan. Gezamenlijk vormen zij nog wel
een zekere macht, maar stuk voor stuk
zijn ze teruggelopen tot kleine partijen.
Nu ziet het er naar uit dat die Derde
Macht ook in twee blokken uiteen zal
vallen, te weten een klein rechts en een
klein links blok. Links bestaande uit
socialisten en katholieken (op zijn
hoogst 25% van het volk vertegenwoor
digend) en rechts liberalen plus vrien
den van de heer Daladier.
Welk gevaar dreigt er nu echter?
Er is in Frankrijk geen enkel blok
sterk genoeg om alleen te regeren.
Er zullen er dus twee samen moeten
gaan. Aangezien geen enkel blok met
de communisten teil samenwerken
blijven er dus maar twee mogelijk
heden over. Of de twee blokken van
de Derde Macht gaan weer samen en
dan verandert er in wezen niets. Of
De Gaulle krijgt zoveel stemmen, dat
hij samen met de liberalen en de
vrienden van monsieur Daladier kan
regeren. En in dit laatste geval zal er
in Frankrijk erg veel kunnen veran
deren.
„De vader van de grootste familte
van 1951" is de weidse titel, die de
45-jarige Gerrit Kooienga kreeg
van Amerika's nationaal vaderdag-
comité. Het gezin Kooienga be
staat uit 27 personen, waarvan
5 tweelingen zijn. Het echtpaar
Kooienga met IS van hun kinderen.
Onlangs besloten B. en W. van Ede het openluchtmuseum „De Eder Kuil"
uit te breiden en de oude Veluwse boerderij, die temidden van het dorp
staat daarheen over te brengen. Men trilde haar dan inrichten tot museum.
Gedeputeerde Staten hebben thans het besluit tot uitbreiding der „Eder
Kuil" vernietigd, waardoor deze boerderij dus gedoemd zal zyn te ver
dwijnen.
Ons vaderland
voor vreemdelingen
(Van onze speciale verslaggever)
JjOLLAND is een prachtig land, zegt
Miss Hazel Rol, directrice van de
Terrace Service Club voor Ameri
kaanse militairen in Hanau in de
Amerikaanse zone van Duitsland. Miss
Harllne Blue van de Windy Corners
Serviceclub in Bremerhaven is het
gloeiend met haar vriendin eens. Miss
Violetta Grant van de Hitching Bost
Service in Wetzlar vindt ons land ook
erg mooi, maar wat haar gedurende
haar verblijf hier het meest getroffen
heeft ls de gastvrijheid, waarmefe bui
tenlanders ontvangen worden. Miss
Eleanor Crenshan van de Skylight
Service in Wetzlar vindt ons land ook
niet over uit, dat Nederland zo'n mo
dern land is. „Nergens in Europa heb
ik zulke mooie en heldere hotels ge
zien", zegt ze. „Zelfs at home in de
Verenigde Staten hebben we zulke ge
zellige en toch moderne hotels niet."
De eigenaar van het Hotel Gooi
land in Hilversum staat er glunde
rend bij en neemt met gerechtvaar
digde trots namens al zijn Neder
landse collega's de complimentjes van
de opgetogen meisjes in ontvangst.
Opgetogen meisjes zijn het, deze di
rectrices van grote clubs; waar' dage
lijks honderden Amerikaanse soldaten
verpozing komen zoeken. Uitgezon
derd Miss Cobb, uit Neurenberg, die
al vele jaren het werk van gast-
vrouwe in militaire clubs verricht, is
geen van de directrices hoven de der
tig. Miss Cobb kent Nederland al en
daarom is zij wat rustiger in haar re
acties op hetgeen haar door de
HET KWEKEN van groenten in eigen
tuin mag in ons land economisch
gezien niet noodzakelijk zijn immers
de groentenkwekers kunnen ons ruim
schoots van voldoende verse groen
ten voorzien er is ook nog zoiets als
liefhebberij en al kweekt men bij
voorkeur bloemen, groenten en fruit
zullen toch ook wel in de smaak val
len.
Enkele siertuintjes heeft men der
halve ook gedeeltelijk ingericht voor
het kweken van groenten en da„r is
op zich zelf niets tegen, doch gebruik
er niet uw voortuin voor, dan eet ge
steeds stof, speciaal bladgroenten zul
len daar geweerd moeten wordei
In de achtertuin zijn meer moge
lijkheden, indien die tenminste vol
doet aan bepaalde eisen. Volle zon is
beslist noodzakelijk voor het kweken
van groenten; in een schaduwtuintje
gedijen enkele plantensoorten nog wel
doch met groenten behoeft men het
niet te proberen.
Natuurlijk zijn reeds verschillende
groentensoorten gezaaid en zal men
enkele al volop geoogst hebben. Stuk
jes grond waarop men spinazie heeft
gekweekt, zijn inmiddels weer vrij
gekomen en het restant, dat ia blijven
staan, kan men onderspitten. Nu kun
nen op zulke plekjes bonen gelegd
worden, doch spit de grond dan be
hoorlijk om en zorg er voor dat ze
ook wat mest krijgen. Men beweert
wel eens, dat bonen geen kunstmest
nodig hebben, doch als men eerst an
dere groenten op die grond gekweekt
heeft, zijn er veel voedingsstoffen ver
bruikt en die zal men toch enigszins
moeten aanvullen. Dat kan men berei
ken door na het onderspitten van de
spinazieresten wat tuinkorrels uit te
strooien, die men tegenwoordig onder
verschillende namen in de handel kan
kopen.
Denk er om, dat erwten en peulen
nog eens van rteun moeten worden
voorzien; speciaal de klimmende soor
ten heb ik hier op het oog. Alleen
stokken of gaat is niet voldoende, men
zal er ook enkele touwtjes langs moe
ten spannen.
Vergeet niet, dat sla elke drie weken
gezaaid moet worden, wil men althans
de ganse zomer over verse sla kunnen
beschikken. Dat bij sla tomaten be
horen. weet iedereen tegenwoordig en
dus zet men nu op het warmste plekje
van de tuin enkele ln pot gekweekte
tomatenplanten, die natuurlijk niet in
potten mogen bhjvom
Algemene Nederlandse Vereniging
voor Vreemdelingenverkeer tijdens de
Pinksterdagen gedurende een tocht
door ons land werd voorgezet. Zij
stelt aan Iedere Nederlander de
vraag: „Denkt U, dat Amerikaanse
soldaten, die met verlof naar Neder
land komen, bij Nederlandse families
kunnen worden opgenomen?"
Zij is van oordeel, dat de Ameri
kaanse soldaat, die Duitsland voor
meeste behoefte heeft aan een ver
blijf in een gezellige huiselijke kring.
..Soldaten worden op den duur een
zaam", zegt ze.
Niet te duur!
j^ISS BRANDON is het met haar eens.
Zij heeft genoten van de trip door
Holland. Maar zij vraagt zich af of
dit voor de gewone G. I. Joe niet te
duur zal zijn. De heer van Os van de
A. N. V. V. en de gids van de Ame
rikanen, verzekert haar dat dit niet
het geval is.
Hij had het niet gemakkelijk, de
heer van Os. Vier dagen lang met zes
pientere, ontwikkelde dames op stap,
die van alles het naadie van de kous
willen weten, is geen kleinigheid.
Maar de meisjes vertellen ons met
plagend twinkelende ogen dat de heer
Van Os, maar zijn wenkbrauwen heeft
op te trekken óm de strengste disci
pline te handhaven.
Het was een vrolijk gezelschap, dat
vier dagen lang kriskras door ons land
trok. Maar behalve de herinnering
aan een prettige reis zullen de zes di
rectrices nog iets anders herinneren
en wel het feit, dat Nederland een
goed land is om de vacantie door te
brengen.
„We zullen de jongens vertellen, hoe
heerlijk het hier- is, We weten nu
waar in Eurona een Amerik»hi zich
het beste thuis kan voélen, al is het
verhaal van de jongen, die zijn vinger
in het gat van de dijk stak om een
doorbraak te voorkomen, een sprook
je, zoals u zegt. Terwijl MiSs Harline
Blue dit zegt glinsteren haar zwarte
ogen van enthousiasme.
Indien zij en haar vriendinnen tets
van dit enthousiasme ver.* land
kunnen overbrengen op de tweehon-
derddiiiz-nd Amerikaanse soldaten,
die zich binnenkort in West-Dultsland
zullen bevinden, dan zal Nederland
nrofijt hebben van het bezoek, dat het
levenslustige zestal aan ons land ge
bracht heeft.
TOT DIEP
INDE HOOFDHUID
De wetenschappelijke
onderzoekingen van
Zwitserse laboratoria
op het gebied der vitaminen, hebben
aangetoond, dat Panthénol* - een vi
tamine uit de B-gtoep diepet tot de
haarwonelsdoordringt e DitPanthénol
bevindt aich uitsluitend in "Panténe"
Ala Uw haat dot is, als U last heeft
van roos of van een vette afscheiding
van de hoofdhuid en Uw haren uit
vallen, ia het tijd voot een Pantèoe-
kuut De eangenamc, discrete geut
wordt gewettdeerd doot alle dames en
heten, die Ptntène gebruiken.
'Fauthhul wtrdt bereid iu de wereldbekends
Zwitserse gttutsmiddtltn-fabritktH F. Htff-
masn - Let Roebe Se Cie S.A. Hel gebruik
treurt m tantineis wetteiqk beschermd.
Het tuigt tUaptaarkantlu baarprtfaratp
Pfije f 7.J0 (bij dagelijks gebruik
voldoende voor tee me and)
AlLAAO e IMPORT c OEN HAA«
♦Adverteotie, lag Med.)