Driemanschap met halve eeuw
ervaring
Proefwerk voor
volwassenen
Gemeentebestuur neemt maatregelen
ter voorkoming van brand
De heer A. Lever viert morgen zijn
veertigjarig onderwijsjubileum
Nederlandse marinevliegers oefenen
op „Willow Grove'' bij Philadelphia
H. M. „Tromp" door torpedo getroffen
Gouden jubilarissen bij de Rijkswerf
J. A. Zwanenburg, J. Helder en C. Diio
Getuigen van grote
veranderingen
Voor het Rode Kruis
Wijziging Bouw- en Politieverordening
Strengere verbodsbepa
lingen voorgesteld
Jubilarissen bij P.T.T.
„De geloofsleer der Oud-
Katholieke kerk"
Tussen Haaks en Kuifje
RAAD DINSDAG BIJEEN
Schietoefeningen met
luchtdoelartillerie
IN HET KORT
Onrustig, gejaagd?
Gymnastieklokaal aan de
Stakman Bossestraat
Afgevuurd door .Zeehond" tijdens oefening Progres
Woelige Zee
48 schepen betrokken
bij oefening „Progres
Kleine overtreders voor
politierechter
't Zand
Gevaarlijke kant
Julianadorp
Vergadering van de polder
„Het Koegras"
Autobus Amsterdam
Hamburg
DONDERDAG 31 MEI 1951
fJP 2 JUNI 1951 hopen de heren J. A. Zwanenburg, adjunct commies, J. S. Hel
der, commandeur der scheepsmakers en de zeilmaker C. Dito, de dag te her
denken. waarop zij vijftig jaren geleden als blozende jongelieden in dienst bij de
Rijkswerf zijn getreden. Veel is er in die tijd veranderd, maar het lijkt wel of al
het oude weer nieuw wordt en zo komt de halve eeuw ervaring, waarover zij
beschikken het opkomend geslacht ten goede. Hun vakmanschap vormt het
fundament waarop anderen kunnen voortbouwen.
„Het zag er naar uit dat ons beroep
veel van zijn glorie zou gaan verlie-
zij", zei Commandeur Helder, „want
met de opkomst der ijzeren schepen
raakte het houtbewerkersvak op de
achtergrond. Nu hebben we echter han
den vol werk gekregen aan de houten
mijnenvegers, de Mickeys en de Bym-
sen. waarbij onze oude scheepsmakers
ervaring uitstekend te pas komt.
Het werk der scheepsbouwers is in de
loop der jaren aan vele veranderingen
onderhevig geweest. Toen de heer Hel
der na tien jaar in de sloepenloods ge
werkt te hebben, werd overgeplaatst
naar de scheepsbouw, waren het in
hoofdzaak de grote schepen als Hr. Ijls.
„Emma" en Hr. Ms „Atjeh", waaraan
voor hem het meeste werk verbonden
was.
Er was toen al veel ijzerwerk aan de
schepen, zodat het meermalen voor
kwam dat de scheepsmakers 's morgens
aan het smidsvuur stonden, terwijl zij
's middags aan een houtuconstructie
•werkten. Ze moesten zo'n beetje van
alle markten thuis zijn.
Met een stompje kaars
De jubilaris lacht eens als hij zijn
blikken door de uitstekend geoutilleer
de werkplaats laat gaan. Nu staan er
prachtige machines en is er een prima
verlichting, maar toch weet hij nog
best dat de scheepsmakers met een
kaarslantaarn in de dubbele bodem der
schepen werkten. Daar had je de licht
schepen met hun houten huid en zinken
hek leding en niet te vergeten de O-
boten van I tot en met IV. Op alle K-
boten, die voor de koloniën waren De-
stemd. heeft de boor van de jubilaris
gedraaid en geen electrische, niks hoor,
„EUebogenstoom"! Zo kan de 63-jarige
heer Helder doorgaan en vertellen over
de G- en Z-boten met houten en ijze
ren dekken, die hij in de vijftig jaren
heeft bewerkt. Maar hij had niet kun
nen denken dat de houten mijnenve
gers zijn beroep in volle glorie zouden
doen herleven.
C. DITO
zeilmaker van de oude stempel
Buik met broek en banden
„Dat zijn de eisen waaraan een goed
gesneden zeil moet voldoen" Aan deze
uitspraak herkent u de vakman Dito,
die sedert 1901 het romantische beroep
van zeilmaker uitoefent. Nog altijd gaat
zijn hart uit naar de tijd van volge-
tuigde fregatten met hun vergulde en
met loof bewerkte spiegels. Geen cou
rantenartikel is er over geschreven of
hij heeft het uitgeknipt en zijn collec
tie foto's is uniek. Daar is er één waar
op een eskader aan het exerceren is
in het Marsdiep en waarop tientallen
matrozen staan afgebeeld, die zich aan
de raas vastklemmen.
„Ik houd het niet meer, schipper!"
roept één van hen. „Los dan maar jon
gen, in het water val je zacht", is het
antwoord. Dit stond op het plaatje,
maar als de heer Dito het vertelt,
wordt het werkelijkheid. Dan ziet u
schepen met kluiver, stagfok en jagrs
compleet door de schuimende golven
klieven en ontwaakt er een wereld van
romantiek.
Het beroep herleeft
De laatste schepen, waarvoor de heer
Dito zeilen maakte, waren Hr. Ms.
„Urania", het oefenschip der adel
borsten en de „Aruba", die alleen voor
exercitie-doelefnden werd gebruikt. Er
voeren toen nog wel schepen, die uit-
De Zondagmorgen in het Tivoli
theater gehouden liefdadigheidsvoor
stelling van de film „Madame Curie'*,
waarvan de recette geheel door dc
bioscoopdirectie beschikbaar werd ge
steld aan het Rode Kruis, heeft rond
tweehonderdvijftig gulden opgebracht.
Een welkome bate in de inzameürgs
actie!
Het Circus Boltini heeft aan het
KSK.-comité twee logeplaatsen lis
ponibel gesteld als extra-prijs in de
Kilometer-race", welke eveneens ten
bate van het Rode Kruis wordt ge
houden.
Voorts herinneren wij er aan, dat op
Zaterdag 2 Juni de straatcollecte voor
het Rode Kruis wordt gehouden en
dat op Zaterdagavond 9 Juni in Ca
sino een heropvoering wordt gegeven
van de „Juttersparade nr. 1", ditmaal
ten bate van het Rode Kruis.
sluitend op het zeilvermogen waren
aangewezen, maar de stoom verdrong
de renpaarden van de oceanen. Het vak
dreigde uit te sterven, maar" dank zij
de jachten, komt er nieuw leven in.
Op de Rijkswerf worden echter nog
vele artikelen als valreepstouwen,
sloepszeilen en tenten gemaakt en daar
om heeft de Directie van de werf ook
een tiental jonge lieden in dienst geno
men die het oude beroep zullen moeten
leren. Met enthousiaste instructeurs,
met liefde voor hun vak als de heer
Dito. zullen de jongens het tot grote
vakkennis kunnen brengen.
In dienst vergrijsd.
Hoewel de heer Zwanenburg aan
vankelijk als schildersjongen voor een
loon van f 1.20 per week in dienst
kwam. bleek al spoedig dat hij over
goede adm instratieve kwaliteiten be
schikte. Hij werd dan ook in Augustus
1918 bij de loonadministratie van de
Rijkswerf ingedeeld, maar al heel gauw
werden zijn diensten voor het Com-
mandement Zeemacht gevraagd. Daar vieren
zit hij nu nog. 32 jaar later Alleen niet
meer met een zwarte krullebol, maar
met eerbiedwaardige grijze haren.
„Het staat me goed" zegt hij, en hier
mede is het gehele karakter van de ad
junct-commies geschetst. Opgewekt
tegen 'n grapje kunnend en altijd klaar
om anderen te helpen. Menig onderof
ficier-schrijver bij de Marine is in zijn
leertijd door de heer Zwanenburg uit
de „bakjes" gehouden als er een admi
nistratieve fout was gemaakt. Vijftig
jaren tussen papier en toch geen bu
reaucraat. Dat is levenskunst!
Acht admiraals werden afgelost
De jubilaris heeft acht admiraals
zien komen en gaan. „En zes secretaris
sen", voegde de heer Zwanenburg er
aan toe. „Reken maar uit, deze autori
teiten bleven vroeger vijf jaren in die
functie en zes maal vijf is dertig".
„En de andere twee jaren dan?"
„Toen vervulde ikzelf het secretariaat
bij de Commandant Marine", zei hij
trots. Nu is dit veranderd, omdat sedert
December 1949 het Commandement Zee
macht in het Directiegebouw is terug
gekeerd. De heer Zwanenburg werd bij
het stafwerk van de M.L.D. ingedeeld.
Daar werkt hij nu alleen 's morgens,
omdat hij nog herstellende is van een
zware ziekte die hem lange tijd aan het
ziekbed kluisterde. Hopenlijk zal hij
evenals de twee andere jubilarissen, de
2e Juni in goede gezondheid mogen
De districtsinspecteur van het Brandweerwezen heeft een onderzoek ingesteld
naar de oorzaak van de brand, die in het voorjaar van 1950 de burgemeesters-
woning van Wervershoof heeft verwoest en waarbij het verlies van drie mensen
levens te betreuren viel. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat de brand het gevolg
is geweest van een ondeugdelijke schoorsteenconstructie. Op grond daarvan
Hebben B. en W. een wijziging van de Bouwverordening en de Algemene Politie
verordening in overweging genomen.
Het kwam het college wenselijk
voor, artikel 112 van de Bouwveror
dening te wijzigen. Volgens de be
staande lezing is het verboden, „ka
chelpijpen te leiden door afscheidin
gen of vloeren, welke niet zijn samen
gesteld uit brandvrij materiaal, tenzij
zij daarvan door onbrandbare en
slecht warmte-geleidende stoffen op
voldoende wijze zijn geïsoleerd".
Nu stellen B. en W. voor, dit ar
tikel als volgt te redigeren:
„Het- is verboden:
a. rook, afkomstig uit een stook
plaats, anders af te voeren dan door
een afzonderlijk, bij die stookplaats
behorend rookkanaal;
b. kachelpijpen te leiden langs af
scheidingen of vloeren, welke niet
zijn samengesteld uit brandvrij ma
teriaal, tenzij ZÜ ten minste 30 cm
van zodanige afscheidingen of vloe
ren verwijderd worden gehouden;
c. kachelpijpen te leiden door af
scheidingen of vloeren, welke niet
zijn samengesteld uit brandvrij ma
teriaal, tenzij zij ten minste 30 cm
van dat materiaal verwijderd worden
gehouden en de bedoelde afscheidin
gen of vloeren ter plaatse van de
Zaterdagmiddag om vier uur zal in
let postkantoor een kleine plechtig
heid worden gehouden ter ere van
vier trouwe leden van het PTT-perso-
neel. De heer J. C.Tompot, besteller
eerste klas, zal in de bloemetjes wor
den gezet omdat hij de posterijen ge
durende veertig jaar heeft gediend
Zijn collega J. Groot viert gelijktijdig
zijn zilveren jubileum.
Tevens zal het personeel afscheid
nemen van de heer D. Heyblok, wiens
veertigjarig jubileum verleden jaar
werd gevierd en die thans de dienst
met een welverdiend pensioen gaat
verlaten. Hetzelfde geldt voor de heer
T H. Koopman, die eveneens de pen
sioengerechtigde leeftijd heeft bereikt,
na gedurende bijna veertig jaar bij
„Tante Pos" te hebben gediend.
Dinsdagavond hield prof. M. A.
Zwart, pastoor te Utrecht, de tweede
lezing over „De geloofsleer der Oud-
Katholieke kerk" De spreker hield een
duidelijk en boeiend betoog, dat hij in
zes punten samenvatte: gedachten over
God. Bijbel en traditie, Jezus Christus,
de kerk. de sacramenten en de gebeds
gemeenschap der kerk. Van de ge-
dachtenwisseling, die een informato-
risch karakter droeg, werd door ver
scheidene aanwezigen van andere ker
kelijke richtingen gebruik gemaakt,
waaruit bleek, dat men het onderwerp
met grote belangstelling had beluis
terd.
Op Dinsdag 5 Juni volgt het laatste
onderwerp: „De eredienst der Oud-
Katholieke kerk" door pastoor G. A.
van Kleef uit Gouda.
Hr. Ms. ..Rozenburg" keerde gisteren
uit Sche-'enh.gen in de haven terug.
Hr. Ms. „Texel" daarentegen verliet
Den Helder.
Het is morgen hoog water om 5,25 en
17 25 uur en laag water om 11,20 en 23.55
uur. De temperatuur van het zeewater
was 12,7 graden Celsius.
doorvoer van de kachelpijpen worden
beschermd door onbrandbaar en slecht
warmte-geleidend materiaal".
Vervolgens adviseren B. en W. de
raad, de Algemene Politieverorde
ning aan te vullen met twee bepalin
gen, inhoudende:
a. een verbod om een rookkanaal,
waarin brand heeft plaats gehad, we
der in gebruik te nemen zonder ver
gunning van de burgemeester;
b. een verbod om een rookkanaal
uit te branden, welke methode soms
wordt gevolgd om een schoorsteen
schoon te maken.
De gemeenteraad van Den Helder komt
op Dinsdag 5 Juni om a^ht uur ten raad-
huize weer bijeen. De twintig punten lan
ge agenda bevat onder meer het voorstel
tot wijziging van de bouwverordening en
de algemene politieverordening met be
trekking tot het voorkomen van brand.
De bevolking wordt van overheids
wege gewaarschuwd, omdat gedurende
de gehele maand Juni schietoefenin
gen zullen worden gehouden met
luchtdoelartillerie. Het geschut staat
opgesteld in de duinen ter hoogte van
de Middenvliet. Daarom zijn de duinen
en het strand tussen de palen 3 en 5
onveilig verklaard tijdens de perioden
dat bij de opstellingsplaats, alsmede
ter hoogte van het strand, rode vlag
gen zijn gehesen.
Onze stadgenoten, de dames J.
Glaser en B. Dijkstra, slaagden te
Utrecht voor de acte onderwijzeres aan
de voorbereidende school.
Hedenavond om zeven uur wordt op
het Helder b-terrein de wedstrijd Mij-
nendienst Ned.L. S. K. (Weespl ge
speeld. Deze wedstrijd kon gisteravond
geen doorgang vinden, in verband met
de bekerwedstrijd WatervogelsBKC.
Maandagavond kan men op het Helder-
a-veld de ontmoeting L. S. K. (Den
Helder—M. O. K. (Hilversum) gaan
zien. Dit zijn wedstrijden uit de eerste
ronde van het O. en O.-tournoi om de
burgemeester Ritmeester-beker.
Op het veld van de heer Tesse-
laar aan de Jan Verfailleweg wordt he
denavond om zeven uur voor de ge
noeglijkheidscompetitie de voetbalwed
strijd ScheepsmakersDebo gespeeld.
Om kwart over acht vanavond be
gint in café Sanderse op het Konings
plein de jaarlijkse algemene vergade
ring van de Helderse Sportraad. Tij
dens deze belangrijke bijeenkomst zal
onder meer een nieuw bestuur worden
gekozen.
In het clubgebouw aan de 2e
Vroonstraat geeft een aantal leden van
de boksvereniging „De Ring" heden
avond boksdemonstraties. die om acht
uur beginnen. Ook de leden van de af
deling jiu-jitsu komen in actie.
De heer I. van Soest, onderwijzer
aan de openbare school voor gewoon la
ger onderwijs no. 1 te Julianadorp. heeft
B. en W. van de gemeente Den Helder
verzocht, hem met ingang van 1 Augus
tus 1951 als zodanig eervol ontslag te ver
lenen. B. en W. stellen de raad thans voor
de heer Van Soest dit eervol ontslag te
verlenen, met ingang van een door hen
te bepalen dag.
ACADEMISCH EXAMEN
Aan de Rijksuniversiteit te Leiden
is de heer J. W. Schoorl. alhier, ge
slaagd voor het doctoraal examen in
dologie (economisch).
Mijnhardt s Zen u wt»bietten
fterkeo en kalmeren U*w zenuwen.
(Advertentie. In» v»eu.)
Ruim twee Jaar geleden herdacht de
heer A. Lever, hoofd van de Chr.ste
lijke opleidingsschool hier t«r ste e,
het feit dat hü een kwart eeuw gele
den bij het Helderse lager onderwi)*
kwam. Voordien was hij reeds ver
scheidene jaren elders werkzaam ge
weest, zodat nu zijn veertigjarig on
derwijsjubileum voor de deur staat.
Op 1 Juni 1911 werd de heer Lever
benoemd tot onderwijzer aan de Chris
telijke school te Jutrijp-Hommerts
'Fr.). Vier jaar later ging hij in ge
lijke functie naar Doesburg en in 19L
volgde zijn benoeming tot onderwijzer
te Groningen.
Het bestuur van de Christelijke
schoolvereniging „Laat de Kinderkens
tot Mij komen" te Den Helder be
noemde de heer Lever in 1924 tot hoofd
van de Rehobothschool en belastte
hem nadien met de leiding van de
Christelijke opleidingsschool aan de
Kanaalweg. Men zal zich herinneren
dat deze school tengevolge van de oor
logsomstandigheden enige malen moe.'
verhuizen en na de bevrijding ook
niet in het eigen gebouw kon terug
keren, daar dit op last van de bezetter
was gesloopt. De school is thans in een
nieuw gebouw aan.de Madoerastra?.
ondergebracht.
Welbeschouwd heeft de heer Lever
de veertig jaren bij het onderwijs niet
Het bestuur van de stichting ..Het R.K.
Onderwijs" heeft B. en W. middels een
schrijven in kennis gesteld van het be
sluit, over te gaan tot de bouw van een
gymnastieklokaal voor de school aan de
Stakman Bossestraat en voor de te bou
wen school aan de Burgemeester Hou-
wingsingel, en wel op het terrein van de
Sint Aloysiusschool aan de Stakman
Bossestraat. De inspecteur van het lager
onderwijs in de inspectie Den Helder acht
de bouw van een gymnastieklokaal in de
wijk, begrensd door het Helders Kanaal,
de Sluisdijkstraat en de spoorlijn, drin
gend noodzakelijk.
In deze wijk zijn reeds drie scholen,
waarbij nog worden gebouwd de open
bare lagere school Fazantenstraat (al
aanbesteed), R.K. Meisjesschool Burge
meester Houwingsingel en een Christelij
ke School (waarschijnlijk aan de Ruygh-
weg, hoek Lijsterstraat). Voor deze zes
scholen zijn minstens twee gymnastieklo
kalen nodig. Bij de te bouwen openbare
lagere school is een gymnastieklokaal ge
projecteerd. Men stelt zich nu voor, in
elk der beide lokalen lichamelijke opvoe
ding te geven aan de leerlingen van drie
scholen.
B. en W. geven de raad in overweging
de gevraagde medewerking te verlenen.
Vijftien leden van het personeel van de Marineluchtvaartdienst vertoeven sinds
begin Mei op de „Willow grove" Marine-vliegbasis in de omgeving van Phila
delphia. Zjj worden daar geoefend op de Lockheed .Ventura", een lichte bom
menwerper, om daarna de voor Nederland bestemde Lockheed „Harpoon" vlieg
tuigen over te vliegen en het personeel van de M.L.D. in Nederland met deze
toestellen vertrouwd te maken.
Aan boord van Hr. Ms. „Tromp", 30
Mei. Het was vandaag een drukke
dag voor het smaldeel V. Bij een woe
lige zee (de windkracht was zes) en
een stralende zon, die de wtigekuifde
golven fel deed glinsteren. werd al
vroeg begonnen met een oefening in
formatievaren.
De „Tromp", het vlaggeschip. gaf de
orders uit. Normaal gebeurt dat via de
kortegolftelefonie, die zeer eenvoudig
te bedienen is. Valt deze verbinding
echter uit. bijvoorbeeld omdat men te
dicht bij de vijand zit, dan worden de
bevelen over en weer gesein met sein
vlaggen, die te de mast gehesen wor
den. en dat is verre van eenvoudig.
Daarom oefende men zich thans in
deze methode. Aan boord bevonden
zich geoefende seiniers, op de „Korte-
naer" een uitmuntende majoor-seiner,
en toen de vlaggen in de mast van het
vlaggeschip omhoog vlogen, stoven de
jagers en fregatten uiteen om de aan
gegeven posities in te nemen. Het was
een prachtig gezicht de slanke schepen
te zien optornen tegen de hoge zee. De
golven zwiepten tegen de scheepswan
den en spoelden over de dekken, en
menige opvarende haalde tijdens deze
oefening een nat pak. De commandant
van het smaldeel was na afloop tevre
den. want er waren maar weinig fou
ten gemaakt.
Alarmoefening.
Op de „Tromp" werd 's morgens een
alarmoefening gehouden, met het doel
om te controleren of alle sleutelposities
op de kruisers bezet zijn. Daarna ver
spreidde het smaldeel zich voor een
vuurleidingsoefening. De „Tromp" en
de „Marnix" bleven bijeen en stelden
hun geschut in op de „Kortenaer". die
als doelschip fungeerde. Geschoten werd
er echter niet. wel druk gerekend. De
fregatten „Dubois" en „Ewijck" dartel
den intussen in eikaars nabijheid wat
rond.
Aanval op smaldeel.
's Middags deden de drie onderzee
boten „Zeehond", „Tijgerhaai" en
„Zwaardvis" ter hoogte van het eiland
1 Wight een aanval op het smaldeel
Hun hoofddoel, de „Tromp", werd be
schermd door een scherm van jagers en
fregatten. Bij het opsporen van de aan
vallers had men weinig nut van radar
Zelfs als de aanvallers gedeeltelijk bo
ven water zouden zijn gekomen, zouden
ze nog voor het radaroog verborgen
zijn gebleven door de hoge geivgn. De
enige toeverlaat die men bad was bet
„Asdic"-apparaat. dat met behulp van
trillingen onder water onderzeeërs kan
localiseren. De enige onderzeeboot, die
dicht genoeg bij de „Tromp" was om
te kunnen aanvallen, had succes. Het
was de „Zeehond", die ongemerkt een
zodanige positie innam, dat de kruiser
door een torpedo zou zijn getroffen, als
het geen oefening maar werkelijkheid
geweest was.
Zoals bekend, zullen Vrijdag ter
rede van Douarnenez aan de Bretonse
kust Britse, Deense. Franse, Neder
landse en Noorse zeestrijdkrachten bij
eenkomen, om in de Atlantische Oce
aan en het Kanaal gemeenschappelijke
oefeningen te houden, welke een week
zullen duren.
De gecombineerde geallieerde vloot
bestaat uit 48 schepen, een vliegkamp-
schip, vier kruisers, 23 torpedoboot-
jagers en fregatten en dertien onder
zeeboten. Bovendien zal een honderd
tal vliegtuigen van de RAF, de Britse
Fleet Air Arm, de luchtstrijdkrachten
van de Franse Marine en van de
Franse legerluchtmacht aan de oefe
ningen deelnemen.
De oefeningen worden uitgevoerd
onder bevel van vice-admiraal M. M.
P. L. Pothuau. commandant, van net
Franse eskader, in aanwezigheid van
admiraal Sir Philip Vian, beveineo
ber van de Britse Home Fleet. De
Britse zeestrijdkrachten staan onder
bevel van vice-admiraal C. A. L. Man-
sergh, terwijl de Nederlandse zee-
strijdkrachten onder commando staan
van schout bil nacht A. de Booy. De
Noorse to. doboot jagers staan onder
bevel van kapitein-luitenant ter zea
J. Petersen.
De oefeningen betreffen voorname
lijk bestrijding van onderzeeboten en
verdediging tegen vliegtuigen. Zij bic
den voorts gelegenheid het gebruik
van alle beschikbare wapens te be
oefenen. Na afloop van de oefeningen
zal de gecombineerde vloot zich te
Cherbourg verzamelen, waar de alge
mene slotbesprekingen worden ge
houden.
Deze oefeningen, die een vervolg
zijn op de oefeningen „Verity" en „Ac-
tivity" en die worden gehouden in
hetzelfde zeegebied als in 1949 »n
1950. worden aangeduid met de naam
.Oefening Progrèa".
Op „Willow Grove" verblijven op
het ogenblik de luitenants ter zee vlie
ger tweede klas A. Bijkerk uit Rotter
dam. C. Kuiken uit Breda, A. te Velde,
H. Vader uit Rotterdam, de luitenants
ter zee waarnemer tweede klasse J.
Kosten en H. Polderman uit Den Haag,
de 'luitenant ter zee technische dienst
tweede klasse A. de Kort uit Katwijk
en acht onderofficieren.
Kosten heeft tweemaal het Vlieger-
kruis ontvangen voor zijn prestaties in
Nederlands-Indie en Europa gedurende
de tweede wereldoorlog. Kuikens is
eveneens drager van het vliegerkruis,
voor zijn aandeel in de strijd op Cey-
lon. Polderman heeft tweemaal het
vliegerkruis en bovendien het „Dis-
tinguished Flying Cross"; hij was de
bestuurder van het laatste vliegtuig
dat Nederlands-Indie verliet ten tijde
van de Japanse invasie in 1942. Vader
is ridder in de orde van Oranje Nas
sau.
De eerste zes Harpoon" vliegtuigen
van de M.L.D. zullen vermoedelijk
eind volgende maand naar ons land
worden overgevlogen. De vlucht zal
worden gemaakt onder leiding van
schout bij nacht vlieger H. Schaper,
vlagofficier van de Marineluchtvaart
dienst.
Het verjaardagsfeestje van de Heer
S. te O. bereikte" gisteravond een
hoogtepunt, waar de familie nog wel
lang over zal praten.
De oorzaak hiervan was Mejuf
frouw T. v. N. (tante Thea). Midden
in een rustig gesprek met haar buur
man klonk haar stem ineens zo dui
delijk op, dat iedereen haar aankeek.
Met mijn ogen dicht, zeg ik je, proef
ik het verschil tussen Gala-Thee en
elke andere Thee".
Dit wilde iedereen natuurlijk zien.
Tante Thea kreeg twee kopjes thee,
nam van elk een slokje en zei meteen:
„Dit is Gala-Thee. Je proeft het di
rect: het is geuriger en zo heerlijk
vol van smaak." En zo was het.
„Maar eigenlijk geniet ik dubbel"
sprak tante Thea. „Want behalve dat
ik van de heerlijke smaak en geur
geniet, spaar ik ook de punten voor
het prachtige „Safira"-tafelgerei een
sieraad voor m'n tafel. Je moet eens
een geschenkenlij st bij Niemeijer
Groningen, aanvragen, het is de
moeite waard!"
En met deze wijze raad besloot
tante Thea haar gezellig theepraatje
(Advertentie, Ing. Med.)
geheel volgemaakt. Na de bevrijding
immers heeft hij enige tijd de functie
bekleed van hoofd POD. zulks als uit.
vloeisel van zijn illegale werkzaamhe
den tijdens de oorlog. Zo was de heer
Lever ook voorzitter van de gewest».
lijke Documentatie-zuiveringseommis-
sie voor het Overheidspersoneel inj.
militaire districten Den Helder en
Hoorn.
Ook buiten zijn normale dagelijks»
bezigheden heeft de jubilaris zich voer
het maatschappelijk leven verdienste,
lijk gemaakt. Sedert veertien jaar ii
hij voorzitter van de A.R. kiesvereni.
ging „Groen van Prinsterer" hier ter
stede. Voorts is hij lid van het een.
traal bestuur der Anti-Revolutionnai-
re Partij en tweede voorzitter van de
Pond van Christelijke Scholen in
Noord-Holland boven het IJ.
Voor de politierechter te Alkmaar,
■mr. P. M. J. Nolet, stond gistermiddag
de heer G. D. uit Texel terecht, om
dat hij bij contróle in het bezit bleek
van enige broden, die niet het vereis
te gewicht hadden. Hij had een omzet
van 15 balen per week en door het
minder juiste gewicht hield hij 0p
ieder baaltje meel vijf broden over.
De officier van justitie, mr. dr. J. jj'
Vellinga, eiste f 75 of 25 dagen. Het
vonnis luidde conform.
De heer A. G. uit Den Helder had
twee overtredingen op zijn geweten.
Hij had ten eerste als melkverkoper
de melk met een litermaat uit de em
mer geschept en niet getapt, hetgeen
verboden is. Bovendien was zijn
wagen niet van een opschrift voorzien.
Voor beide feiten werd hij resp. ver
oordeeld tot f 10 of 5 dagen en f 2.50
of 1 dag.
Deze week zijn drie jongens beneden
de zeven jaar, D. Pronk, J. Comman
deur en W. Beeldman, aan een groot
gevaar ontsnapt. Zij waren aan de
kant van het kanaal aan het spelen,
toen ze in het kanaal geraakten. Door
ijlings toegeschoten personen konden
ze weer uit het water worden ge
haald. Wij wijzen er op, dat het ie-
vensgevaarlijk is geworden aan de
kant van het kanaal, daar er basalt
blokken zijn aangebracht, waar men
spoedig op uitglijdt. Laten de ouders
hun kinderen hier toch vooral op wij-
zen, voor er ernstiger ongelukken ge
beuren.
Dezer dagen vergaderden in café
„Prins Hendrik" te Julianadorp de
hoofdingelanden van de polder „Het
Koegras". Nadat de voorzitter de aan
wezigen had welkom geheten, las de se
cretaris de notulen der vorige verga-
dring, die onveranderd werden goed
gekeurd. De rekening en verantwoor
ding over 1950. nagezien door de heren
Hoogschagen en Vries, werd in zijn ge-
hee> vastgesteld.
Daarna werd overgegaan tot het ne
men van het Uitkeringsbesluit 1950 en
Verhogingsbesluit 1950, inzake de lonen
van het personeel van het waterschap.
Trdens de rondvraag deelde de voorzit
ter mede, dat de schouw over het riet-
snijden en krozen in de vaarten en slo
ten zal plaats hebben tussen 10 en 15,
Juni. De ingelanden moeten dus zor
gen, dat het werk op 10 Juni is vol
tooid. De spreker verzocht de heren dis
met de schouw belast zijn, er vooral op
te letten hoe het gesteld is met de dam
men en duikers. Daarin kan dan, voor
zover noodzakelijk, verbetering worden
gebracht.
SCHOOLREISJES OP 20 EN
27 JULL
In een vergadering van oudercommis
sie en personeel van School 1 werd het
schoolfeest voor de leerlingen der open
bare lagere school te Julianadorp vast
gesteld op de Vrijdagen 20 en 27 Juli-
Op 20 Juli gaan de leerlingen van de
klassen 4, 5, 6 en 7 per autobus naar
Aalsmeer, Schiphol en Groenendaal. De
klassen 1, 2 en 3 maken op 27 Juli een
reisje naar Alkmaar, Bergen en Schoorl.
De N.V. Nederlandse Buurtspoorweg-
maatschappij te Zeist, één der grootste
van de 18 dochterondernemingen der
Ned. Spoorwegen, heeft in samenwer
king met de „Deutsche Touring Gesell-
schaft" een buslijn AmsterdamH»®"
burg v.v. in exploitatie genomen.
De dienst AmsterdamHamburg en
retour wordt op Maandag, Dinsdag en
Vrijdag door de Ned. Maatschappij ge
reden, de dienst HamburgAmsterdam
en retour op Dinsdag en Donderdag doo-
de Duitse. Van Hamburg uit heeft
de volgende morgen aansluiting
Kopenhagen en Frankfort a/M, even
eens per touringcar.
De route loopt via Monnikendam-
Edam. Hoorn over de Afsluitdijk
Leeuwarden naar Groningen, via flH
grensstation Nieuwe Schans naar
sta
tion Leer, en vervolgens over het prac -
tig gelegen Bad Zwischenahn over O
denburg en station Bremen naar n
internationaal belangrijke autobuss
tion Hamburg. Men vertrekt om ha
acht 's morgens en komt 's avonds o
kwart voor negen aan.