Pim, Pam, Pom als fotografen j
:4
i
Puzzle-rubriek
Voor een gezonde
~y. 1
JIMMY BROWN ALS KANAALZWEMMER
De 0
nbekende
Voogd
j, DIT (0. 'ïastinp
Moderne Kunst
te
BREM EN JASMIJN
(Advertentie, Ing. Med.)
Het Radioprogramma
ZONDAG 34 JUNI
HILVERSUM I.j 402 m.: 8.00 KRO 9.30
NCRV, 12.15 KRO, 17.00 IKOR, 19.00 NCRV,
19.45—24.00 KRO. 8.00 Nieuws en weer
berichten. 8.15 Gram.muziek. 8.25 Hoogmis.
9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Mannen
koor. 10.00 Gereformeerde kerkdienst. 11.30
Gram.muziek. 11.45 Koorconcert. 12.15 Apolo
gie. 12.35 Gram.muziek. 12.40 Lunchconcert.
12.55 Zonnewijzer, 13.00 Nieuws, weerberich
ten en katholiek nieuws. 13.20 Amusements
muziek. 13.45 Omroeporkest en solist. 14.30
„Uit het Boek der Boeken". 14.45 Piano
recital. 15.10 Gram.muziek. 15.35 Jeugdstrijk-
orkest en soliste. 16.10 „Katholiek Thuisfront
overal". 16.15 Sport. 16.30 Vespers. 17.00
Jeugddienst. 18.15 Zangdienst. 19.00 Omroep
orkest. 19.15 „Van alle tijden en alle volken",
causerie. 10.30 Nieuws, sportuitslagen en weer
berichten. 19.45 Actualiteiten. 19.52 Boekbespre
king. 20.05 De gewone man zegt er 't zijne
van. 20.12 Gevarieerd programma. 22.45
Avondgebed en Liturgische kalender. 23.00
Nieuws. 23.15—24.00 Gram.muziek.
HILVERSUM n, 298 m.: 8.00 VARA, 12.00
AVRO, 17.00 VARA, 18.30 VPRO, 19.00
IKOR, 20.00-24.00 AVRO. - 8.00 Nieuws en
weerberichten, 8.15 Arbeiderskoor. 8.30 Voor
het platteland. 8.40 Gram.muziek. 9.00 Vacan-
tie-tips. 9.12 Postduivenberichten. 9.15 Ver-
coekprogramma. 9.45 „Geestelijk leven", cau
serie. 10.00 Voor de jeugd. 10.25 „Met en zon
der omslag". 10.50 Instrumentaal trio. 11.15
Voordracht. 11.35 Lichte muziek. 12.00 Ama
teursuitzending uit Franeker. 12.40 Voor de
jeugd. 12.50 Gram.muziek. 13.00 Nieuws en
weerberichten. 13.15 Mededelingen of gram.
muziek. 13.20 Orkestconcert. 13.50 „Even af
rekenen, heren!". 14.00 Gram.muziek. 14.05
Rubriek van Kunst en Cultuur. 14.30 Orgel
spel. 14.45 Omroepkoor en -orkest. 15.45
Filmpraatje. 16.00 Dansmuziek. 16.30 Sport-
revue. 17.00 Mannenkoor. 17.20 „Martins ge
heime raketvlucht naar de maan", hoorspel.
17.40 Gram.muziek. 18.00 Sportcommentaar.
18.15 Nieuws en sportuitslagen. 18.30 Kerk
dienst. 1.00 Voor de kinderen. 19.35 Bijbel-
vertelling voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05
Utrechts Stedelijk Orkest, koren en solisten.
20.50 „Wereld-sensaties: Alceo Dossena, groot
meester der kunstvervalsers", hoorspel. 21.25
Gevarieerde muziek. 22.20 Actualiteiten. 22.30
Grfam.muziek. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00
Gram.muziek.
MAANDAG 25 JUNI
HILVERSUM I, 402 m.: 7.00-24.00 NCRV
7.00 Nieuws. 7.18 Gewijde muziek. 7.45
Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en
weerberichten. 8.10 Sportuitslagen. 8.20 Ge
varieerde muziek. 9.00 Gram .muziek. 9.15
Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35
Strijkkwartet. 10.00 Predikanten-Forum. 10.15
Gram.muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Alt
viool en piano. 11.30 Gram.muziek. 11.45 Ma
rinierskapel. 12.30 Land- en Tuinbouwmede-
delingen. 12.33 Orgelconcert. 13.00 Nieuws.
13.15 Mandoline-muziek. 13.45 Gram.muziek.
14.00 Schoolradio. 14.35 Gram.muziek. 14.45
Voor de vrouw. 15.15 Gram.muziek. 15.30
Strijkkwartet. 16.00 Bijbellezing. 16.45 Koper-
kwartet. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Orgel
spel. 17.45 Voor de jeugd. 18.00 Volksmelo
dieën. 18.15 Sportberichten. 18.25 Gram.
muziek. 18.30 Clavecimbel-recital. 18.45
Boekbespreking. 19.00 Nieuws en weerberichten.
19.15 Buitenlands overzicht. 19.30 Gram.
muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws. 20.05
Gram.muziek. 20.15 Kamerorkest en solist.
21.00 „Vijfduizend gulden", hoorspel. 21.50
Vocaal Ensemble en solist. 22.05 Internatio
naal Evangelich commentaar. 22.15 Piano
recital. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA, 10.00
VPRO, 10.20-24.00 VARA. - 7.00 Nieuws.
7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Gram.muziek.
8.00 Nieuws en weerberichten. 8.15 Gram.
muziek. 10.00 „Voor de oude dag", causerie.
10.03 Morgenwijding. 10.20 voor de kinderen.
10.35 Voor de vrouw. 10.50 Voor de zieken.
11.45 Bas-bariton en piano. 12.00 Promenade
orkest. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelin-
gen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Instru
mentaal kwartet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand. 13.20 Politie-kapel. 13.50 Gram.
muziek. 14.00 „Bloedvaten", causerie. 14.15
Piano-trio. 14.50 Gram.muziek. 15.20 „Aan
slag op een dode meester", hoorspel. 16.00
Gram.muziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Piano-duo. 17.45 Regeringsuitzending: G. de
Biuyn—Botma: „Ervaringen op Nieuw-Guinea".
18.00 Nieuws. 18.15 Militair commentaar.
18.30 Vara-varia. 18.25 Orgel en zang. 19.00
Parlementair overzicht. 19.15 Piano-voordracht.
19.45 Regeringsuitzending: Ir. W. Visser: „Het
plan beheersing van de waterhuishouding in
Nederland". 20.00 Nieuws. 20.05 Actualiteiten.
20.15 Dansmuziek. 20.45 „Televisie in En
geland", vraaggesprek. 21.00 Cabaret. 21.35
Gram.muziek. 21.55 „Economische democratie
van lezeu tot werkelijkheid", causerie. 22.10
Concertgebouworkest. 23.00 Nieuws. 23.15 So
cialistisch nieuws in Esperanto. 23.20 Orgel-
EEN NIEUWE LETTERPUZZLE
(Oplossing:)
De 13 woorden, die gevormd konden
worden uit de 42 lettergrepen en die
voldeden ana de omschrijving, waren:
1. Geniaal. 2. ElpEnbeen. 3. LadDer
wagen. 4. UitEindelijk. 5. KlaVier.
KeuRturner. 7. IntEntie. 3. GraDueel,
9. ImpErtinent. 10. SpaKenbnrg. 11
HelEna. 12. IJzeNdijke. 13. DomToren
Zoals men nu ziet vormen de eerste
en vierde verticale rij: Gelukkig is hij
die de vrede kent.
Een puzzle, die bijzonder in de smaak
is gevallen, getuige het grote aantal
aantal ontvangen oplossingen, uit alle
delen van de provincie.
Na loting onder de inzenders van een
correcte oplossing is de wekelijkse
prijs van f 5 ditmaal ten deel gevallen
aan: de heer A. v. Betuw, Krugerstraat
7, Zaandam.
Gefeliciteerd! Deze prijs zal worden
toegezonden.
En nu onze nieuwe opgave.
TWEE
LETTERVERMENIGVULDIGINGEN
In de twee hieronder gegeven letter-
sommen stelt dezelfde letter steeds het
zelfde cijfer voor. Tweemaal worden
twee getallen van vier cijfers met el
kaar vermenigvuldigd.
Eerste som:
DIRK maal ADRI is PPIRARHR
Tweede som:
KERK maal DRIE is EMPSERRD
Gevraagd wordt beide sommen in te
zenden.
Oplossingen (per briefkaart) tot en
met Donderdag 28 Juni aan de Redactie
van dit blad (Er wordt onder de inzen
ders van een goede oplossing weer een
prijs van f 5 verloot).
natuurlijke gelaatsverzorging
Ham*a*crème. 45.90ct
(Advertentie, Ing. Med.).
'iy -- -l
GEZONDE SLAAP:
I jCuxuru j u 1
MERK/V i\ r.i'f*-*' I I
.--UW WAARBORG
(Advertentie, Ing. Med.)
37, De Haan en de andere candida-
ten voor het burgemeesterschap heb
ben het er niet bij laten zitten. Onmid
dellijk hebben zij Tijs Bok van de Bos-
krant ontboden en hem het hele ver
haal verteld. „Zorg ervoor, dat dit van
avond nog in je krant staat!" heeft de
Haan op gewichtige toon gezegd. „Ik
zélf zal na het beëindigen van deze
vergadering nog een bezoek bij onze
oude burgemeester afleggen". Tijs Bok
heeft zijn oren niet kunnen geloven,
toen de Haan hem alles vertelde, maar
hij zorgt, dat er 's avonds nog een uit
gebreid verslag in de krant staat en
Klaartje Kakatoe plaatst er een mooie
foto bij. Maar de lezers, die na het le
zen van hun krantje, 's avonds nog
even de deur uitgaan om naar de aan
plakbiljetten te kijken, zien niets
meer, want alle aanplakbiljetten
zijn op last van Pim, pardon, ik
bedoel de burgemeester, verwij
derd. „Zie je wel, allemaal jalouzie",
zeggen ze. „Zeker, omdat het een klein
hondje is.... nee, wacht maar Pim zal
vast wel een goede burgemeester wor
den, wat ik je brom!"
78. Neen, Jimmy Brown was Piet
Potlood niet vergeten Hij schudde hem
hartelijk de hand. „Je was niet erg be
leefd tegen ons onderweg", zei Piet
Potlood, „maar dat zullen we je maar
vergeven. Van harte hoor, Jimmy en
wat dat record betreft, dat blijft je hele
leven op je naam staan. Binnen vier
uur over het Kanaal zwemmen, dat
lapt niemand 'm". „Piet." zei Jimmy, ik
vond je onderweg een stuk bemoeial,
jij met dat kannetje koffie op dat ver
velende bootje met al die zanikpotten
van journalisten, maar de goeie kant
van de zaak is, dat ik mij zo vreselijk
kwaad heb gemaakt dat ik als een
soort torpedo door het water ben ge
schoten. Je mag de volgende keer weer
met me mee, hoor. Ik denk over eetl
paar weken over de Rode, de Gele of
de Zwarte zee te zwemmen of desnoods
over de Atlantische Oceaan en dan be«
loof ik. dat jij met me mee mag." „Jim
my," antwoordde Piet Potlood, „ik ben
helemaal ontroerd over zoveel aanhan
kelijkheid."
DOOR
MARY BURCHELL
32)
,Maar één geschenk", mompelde
Norma, want ze vond het al te erg om
haar zonde in het meervoud te plaat
sen. „En het is voor mijn verjaardag".
,Ja, juffrouw Norma, als mijnheer
Yorke het goed vindt, heb ik niets
meer te zeggen", antwoordde de huis
houdster stijf. „Maar 't is heel vreemd.
TenzijZe hield op en wierp
Norma de vreemde blik toe die ze al
eens eerder had gebruikt.
„Tenzij wat, juffrouw Parry?"
„O niets, juffrouw Norma. Ik dacht
hardop", sprak juffrouw Parry en hield
haar mond.
Norma was boos en voor een ogen
blik was haar plezier bedorven. Maar
toen zei ze bij zichzelf, dat juffrouw
Parry streng en erg conventioneel was.
Bovendien had ze niet gezien hoe ont
zettend aardig en haast pathetisch
Richard was geweest in zijn verlangen
om Norma te overreden zijn geschenk
aan te nemen.
De hele geschiedenis had Norma een
andere kijk op Inworth gegeven en ze
sprak tot haar voogd:
„Ik begin nu pas te beseffen hoe
aardig Richard eigenlijk is".
„Ja? Vanwege die oorbellen?"
„Neen. Dat wil zeggen, niet omdat hij
me zo'n mooi cadeau gaf, maar om de
manier waarop hij dat deed".
Haar voogd scheen er zich toe te wil
len bepalen Richards verdiensten in
stilte te beschouwen. En weldra ging
Norma voort: „Ik weet dat het gek
klinkt, maar ik vind dat hij jets roe
rends heeft".
„Dat klinkt inderdaad heel gek", zei
Justin Yorke droog. „Ik heb in Inworth
nooit iets roerends gezien. Ik zou den
ken dat hij een ongevoelige, hoewel
edelmoedige, ongecompliceerde kerel
was".
,J.... ja. Maar hij is ook gezellig en
hartelijk en vindt het eigenlijk niets
prettig om alleen in dat reusachtige
huis te wonen".
„Er zijn vrouwen genoeg die dat ge
mis zouden willen vergoeden", ant
woordde Norma's voogd ironisch.
„Werkelijk?" Norma keek verbaasd.
„Bedoelt u dat de vrouwen hem na
lopen?"
„Mijn lieve kind, hij is de beste par
tij van de hele provincie", sprak Jus
tin Yorke cynisch. „Hij is verbazend
rijk, heeft een goed uiterlijk en moet
naar mijn mening alhoewel ik niet
wil beweren dat ik daar veel kijk op
heb door een vrouw al heel gemak
kelijk tot een gedwee echtgenoot zijn
te vormen".
„Ja, dat denk ik ook wel", beaamde
Norma.
„U denkt dus dat hij het prettiger
vindt om vrijgezel te blijven?"
„Inworth heeft mij niet in vertrou
wen genomen", antwoordde haar voogd.
„Maar als hij, zoals je zegt, een pathe
tische, eenzame figuur is, die temidden
van klaterende rijkdom leeft, dan be
grijp ik niet waarom hij dat niet op
een zeer voor de hand liggende manier
verhelpt", voegde hij er een tikje boos
aardig aan toe.
„Dat heb ik niet gezegd!" riep Norma
in lachend protest uit. „Zo ver ging ik
niet. Het was alleen omdat hij zei
verbeeldt u! dat Bishopstone een
veel aardiger huis was om te bewonen.
Aardiger dan Munley Towers, bedoel
ik".
Haar voogd sloeg een bladzijde om
van het boek dat op de armleuning van
zijn stoel lag. „Heeft hij dat gezegd?
Waarom zei hij dat?" informeerde Jus
tin Yorke terloops, zonder op te kij
ken.
„O, dat weet ik niet ik geloof, dat
ik iets zei van dat zijn huis zo schit
terend was en hoewel hij dat beaamde,
voegde hij eraan toe dat hij Bishopsto
ne aardiger vond om te bewonen. Dat
vind ik ook", verklaarde Norma met
nadruk.
„Werkelijk, Norma?"
„O ja! Ik zou niet graag op Munley
Towers wonen. Het is wel fantastisch
groot en zo, maar er is iets doods aan.
Alsof al die pracht geen zin heeft"
„Pracht neeft nooit zin als er geen
sterke persoonlijkheid aan te pas komt
om het betekenis te geven", sprak haar
voogd ijzig. „Inworth is een goede
kerel, maar zeer middelmatig. En Mun
ley Towers heeft iets anders nodig dsn
een middelmatig meester".
„Ja, ja, daar zult u wel gelijk aan
hebben", gaf Norma langzaam toe, en
ze had nog meer medelijden met Ri
chard dan te voren. Ze was er bijna ze
ker van, dat het koude onpersoonlijke
inzicht in de situatie van haar voogd
ongeveer het zelfde was als het hare
alleen anders uitgedrukt.
„Het is zeker omdat u hem zo'n goeie
kerel vindt, dat ik zijn cadeau mag aan
nemen?" veronderstelde ze.
Haar voogd keek haar lachend aan.
„Twijfel je nog steeds aan de gepast
heid daarvan?" informeerde hij droog.
„Neen - oh neen. Het was alleen maar
Juffrouw Parry vond ook dat ik het
niet had mogen aannemen, weet u".
„Naar de mening van juffrouw Parry
wordt niet gevraagd", antwoordde haar
voogd ijskoud.
„O, ik toonde haar de sieraden en
lokte haar commentaar min of meer
uit", legde Norma haastig uit, want ze
wilde niet dat juffrouw Parry verkeerd
zou worden beoordeeld. „En ze zei dat
Richard ze niet had moeten geven en ik
ze niet had mogen aannemen. Ze zei,
dat een goed opgevoed meisje zoiets
niet deed, tenzij ze de man trouwde na
tuurlijk".
„Misschien", sprak haar voogd non
chalant, „hoopte Inworth dat hij ze gaf
aan het meisje waarmee hij ging trou
wen".
Wordt vervolgd.
een naam in rubber
(Advertentie, Ing. Med.)
De vorige week heb ik
het bekende gezegde „Over
smaak valt niet te twisten"
aangehaald. Het is nu een
maal altijd zo, dat de ene
iets bewonderd, dat de an
der juist erg lelijk vindt.
Daarom komt me vandaag
dit gezegde ook goed van
pas, nu ik eens een babbel
tje wil houden over de mo
derne «childerkunst. Weet
je wat eigenlijk het verschil
is tussen de schilders van
vroeger en nu? Vroeger
ging een schilder er echt
voor zitten om datgene, wat
hij zag, zo nauwkeurig mo
gelijk op zijn schildersdoek
over te brengen. Uren lang
zat hij kleuren te mengen
om dan eindelijk precies die
tint te vinden, die ook het
onderwerp had. Ze schilder
den zo zuiver mogelijk de
natuur na en daarin waren
ze ronduit meesterlijk. Er
waren maar weinig uitzon,
deringen. Iedereen schilder-
de haast zo. ieder in zijn
eigen stijl natuurlijk, maar
ze legden op hun doeken
vast, datgene, wat ze met
hun eigen ogen voor zich
zagen. Het is dus niet te
verwonderen, dat er talent
volle artisten kwamen, die
wel eens iets anders wilden
schilderen. Ja, ze wilden
Op een tak van een boom
zat een vogeltje klein
En het tjilpte verheugd
want de zon scheen zo fijn.
Met een mandje vol bloemen
kwam Anneke aan
En ze bleef met een lach
bij het vogeltje staan.
„Zijn die bloemen niet mooi?
en ze ruiken zo fijn!!"
„TJlp tjip tjlp Anke lief
dat is Brem en Jasmijn!"
„Tjip tjip tjip ook de boom
en de lucht en de sloot!
Alles groeit door de zon
Alles leeft, niets is dood!"
Zo spraft Anneke lief
met het vogeltje klein.
Maar toen kwam er een joch
dat niéts mooi vond en fijn.
En hij rukte de bloemen
uit Ankje haar mand.
En hij smeet ze geknakt
langs de weg aan de kant.
En hij smeet ook een steen
naar het vogeltje klein.
Want hij voelde zich flink
maar dead anderen pijn.
schilderen, datgenewat
ze niet zagen. Hoe kan dat?
zullen jullie vragen. Dat
kaii inderdaad.
Jullie hebben natuurlijk
wel eens in een bioscoop ge
zeten, toen er een spannen
de film werd vertoond. De
film bestaat uit twee ver
schillende delen, le. de be
wegende mensen, die je op
het doek ziet en 2e. de
muziek, die je h o o rtDie
filmmuziek is door knappe
mensen gemaakt, want de
klanken, die je hoort, zijn
volkomen een eenheid met
de beelden, die je ziet. Maar
dat de muziek belangrijk is,
blijkt wel, als plotseling
door een storing het geluid
wegvalt. Ineens is de film
dan niet echt meer ineens
ben Je uit het vernaai en
heb je het gevoel, of je naar
bewegende plaatjes zit te
kijken. Kijk, die schilders
wilden ook niet alleen maar
mooie plaatjes maken, nee,
ze wilden ook het geluid, de
sfeer gaan schilderen. La
chen jullie daarom? Wel, ik
geloof toch, dat jullie wel
eens de stripverhalen in de
krant lezen, zoals die van
Jimmy Brown. Als Jimmy
voetbalt en hij geeft een
reuze trap, dan zie ie de bal
gewoon wegsuizen. Achter
de bal aan, zie je allemaal
strepen en mooie ronde stof.
wolkjes. Hebben jullie op
een echt voetbalveld wel
eens strepen achter de bal
aan gezien? Natuurlijk niet!
Dus hier is iets getekend,
wat in werkelijkheid niet
bestaat. Het is alleen ge
daan, om je het idee te ge
ven, dat die bal een reuze
snelheid heeft endat
idee krijgen jullie ook. Als
Jimmy op zijn racefiets te
gen een boom aanrijdt, zie
je tussen de fiets en de
boom sterren en ballen van
daan schieten. Je hoort als
het ware: Pang!! Maar de
schilders vonden dat nog
lang niet genoeg. Op het
laatst lieten ze op het doek
zelfs het hele onderwerp
weg en schilderden alleen
maar datgene, wat ze hoor
den of wat ze in hun bin
nenste voelden. Als je dus
voor een schilderij komt te
staan, waarop alleen maar
fel gekleurde sterren staan
met een hoop strepen en er
staat onder: „een aanrij
ding", dan heeft de schilder
alleen maar willen uitbeel
den de klap, die de aanrij
ding gaf en de spanning van
dat moment. Zo kan ik na
tuurlijk nog andere voor
beelden geven. Met dat al,
wil ik vast niet zeggen, dat
alle moderne, zogenaamde
abstracte kunst, mooi is. Ze
ker niet! Er moet natuur
lijk ergens een grens zijn en
soms kan ik er ook geen
touw meer aan vast knopen.
Het gaat er alleen maar om,
dat je een beetje begrijpt,
hoe de schilders tot hun
vreemde werken kunnen
komen en ik hoop, dat ik
daarin geslaagd ben.
De avonturen
Miesje dacht:
Mijn kleine kamer
Moet beslist een nieuw
behang.
Het papier dat er nu opzit,
Dat verveelt me al zo lang
Snel vond ze een leuk
patroontje,
Kocht daar negen rollen
van
En daarbij een groot
pak plaksel,
Zo, laat zien muis,
wat je kan!
Het pak lijm ging
in een emmer,
Toen deed Miet er
water bij
En vervolgens ging ze
roeren,
Tot het was een dikke brij
SP
„Zo", riep ze. „Nu rol
ik even
Het behang op tafel uit.
Smeer het dan flink dik
met lijm in!
Goed zo!", lachte onze
guit.
Heel voorzichtig pakte
Mies
De ingesmeerde strook
behang.
Maar ze keek niet
naar de emmer!
Oh, daar viel ze.
Pats-Pang-Rang
Miesje zat van oor
tot tenen
Vol met plaksel en
ze schrok
Toen t« omkeek en haar
staart zag.'
Dat was nét een
vlaggestok!