Nederlandse boeren leiden rijk bestaan en vaklieden in Amerika C Een wereldstad moet eten I De dag is eigenlijk nog te kort Nieuw schip vaart op vleugels 700.000 Studenten hebben harde dobber om het hoofd boven water te houden Finland heeft een kabinet zonder communisten Bij ons in Noord-Holland GEMEENTE-SECRETARIS VERTELT Z.es zoons, negen auto s zeer groot. Herhaaldelijk kwam de nE toegankelijkheid van de Amerl- LIED VAN DE WEEK Hoge snelheid en volkomen stabiel De Aquavionbiedt vele voordelen DE door patenten beschermde uitvin ding, constructie en combinatie van vleugels en stabilisatoren, waarborgen een volkomen stabiliteit onder alls omstandigheden, dwingen de Aquavion voortdurend in de horizontale positls en neutraliseren het rollen. eel nemers (Van onze correspondent in New York) QP terugweg naar Nederland bevindt zich thans mr dr Pletcr G. Vonk, ge meentesecretaris van Bodegraven, een man, jonger van jaren dan zijn titels doen vermoeden en uiterst elastisch van geest. Vier maanden lang reisde hij door de Verenigde Staten van Noord naar Zuid, van Oost naar West. Zi)n hoofddoel: poolshoogte nemen, hoe Nederland er in Amerika voorstaat bi) het grote publiek en hoe Nederlandse emigranten, die de laatste jaren de oversteek maakten, hier boeren. Men kan dat boeren zowel letterlijk als figuurlijk nemen. Want Pieter Vonk heeft menig landbouwer ontmoet, die guldens voor dollars heeft verwisseld, het „van der" van zijn familienaam op z'n Amerikaans „Vander" ■pelt, maar verder louter van nationaliteit en niet van karakter verwisselde. Wij trachtten tijdens een gezamenlijke autorit vlak voor zijn inscheping vast te leggen, wat de scherpste indrukken waren die hem van de reis zijn bijgebleven. «7 langstelling voor Nederland was alom kaan", aldus Pieter Vonk, „frap peerde mij als een van de scherpste contrasten met het doorgaans stugge Nederland. Wanneer ik in een autobus in een voor mij wildvreemd oord was ■angeland, had ik niet veel anders te doen dan het gemeentehuis op te bel len, naar de plaatselijke burgemeester te vragen (die ogenblikkelijk zelf aan de telefoon kwam) en hem te vertel len, wat mijn functie in Nederland is. Of ik dan maar prompt bij hem wilde komen. Hij zou mij wel voorstellen aan de meest interessante mensen in zijn gemeente. Wanneer op deze manier de sneeuwbal van contrasten aan het rol len was gebracht, deed zich nog maar één probleem voor: mij wegscheuren van zoveel hartelijkheid". Gemeenschapszin WAT is de indruk, die de Ameri- kaanse samenleving achterlaat", wilden wij weten. „Het is opvallend hoe sterk de gemeenschapszin ontwik keld is. De emigrant wordt door de gemeenschap opgenomen. Hij kan zijn gang gaan. Het doet er niet toe, welk werk hij verricht Hij kan niet alleen financieel iets bereiken; hij kan als hij dat wil, een invloed ten goede worden in de gemeenschap, die hem eens toen hij zich wellicht een vreemde eend in de bijt voelde, zonder vragen accep teerde. Neemt het geval van Henry Visward, een Hollandse jongen, die in 1904, op zijn 15e jaar, naar de V.S. kwam en zich in Westfield in de staat New Jersey, vestigde. Hij deed van al les, om maar wat te verdienen. Maar hij had op zijn 20e jaar zoveel geld bij een gespaard, dat hij een kleine melk zaak kon kopen. Vandaag behoort hij tot de meest vooraanstaande melkleve- ranciers in de staat New Jersey. Wan neer je met hem spreekt, dan merk je, dat hij dankbaar is hier een gelegen heid te hebben gehad, die hij in Ne derland nooit zou hebben gekregen. En hij vindt het vanzelfsprekend, dat hij nu het hem goed gaat een actief aandeel neemt aan het gemeenschaps leven in zijn Amerikaanse woonplaats. Hij is voorzitter van een aantal sociale- en bedrijfsverenigingen. Welvaart DIETER Vonk kende nog meer voor- beelden van Nederlanders, die het in Amerika voor de wind was gegaan. Marvin Vanderwel uit Orange City, Iowa, die in 1936 hierheen kwam zon der een cent, en nu eigenaar is van 210 hectare land. Aan Amerika's Westkust ontmoette hij Eeinier Goedhart, die oorspronkelijk in Bodegraven woonde en na een reeks uiterst magere jaren eerst in zijn woonplaats en daarna in Leiden in 1928 besloot naar Amerika over te steken. Na twee jaar als melk knecht te hebben gewerkt had hij vol doende overgehouden om voor zichzelf te beginnen. Hij heeft thans een vee stapel van 338 koelen op 18 hectare land. Bein Goedhart liet, niet zo lang geleden, twee jonge kerels uit Neder land overkomen. Die verdienen thans voor een werkdag van 8 a 9 uur ruim 400 dollar per maand. „Maar", voegde Pieter Vonk hier prompt aan toe, „de welvaart onder de recente Nederlandse emigranten vindt men bij uitstek onder de landbouwers. Voor intellectuelen is het een harde dobber om zich hier staande te hou den. Ik heb ook tal van studenten ont moet, die zich krampachtig vasthouden aan de akeligste baantjes en om maar in de V.S. te kunnen blijven, een afgrijse lijk bestaan leiden van de ene dag in de andere. Daar komt niets van terec' t. Onder de Hollandse vaklieden was de situatie aanmerkelijk beter. De heden daagse kapitalist in Amerika is de man, die een ambacht door en door verstaat. Handenarbeid wordt vorste lijk 'betaald." „Neem b.v. eens een timmermansge zin, dat ik aan de Westkust ontmoette. De man had zes zoons, die allen tim mermansknecht waren. Vijf ervan wa ren getrouwd. Gezamenlijk was het een familie van dertien zielen. Zij woonden allen vlak bij elkaar en hadden in elk huis televisie en gezamenlijk negen auto's. De gemiddelde verdienste was 98 voor een 40-uren-week". Andere geluiden T\ AARTEGENOVER stonden weer be- zoeken aan en gesprekken met Ne derlanders in de V.S., die niets liever zouden willen dan terugkeren naar het goede oude vaderland. Pieter Vonk sprak met Amerikanen, die of in Ne derland waren geweest of gehoord had den van onze „gezelligheid" en het in tieme gezinsleven en wier liefste wens was naar Nederland te emigreren! Be- plaatselijke pers Bodegraven's gemeen tesecretaris interviewen om te horen hoe men in Nederlandse gemeenten de zaken pleegt aan te pakken. Grote belangstelling voor genealogie trof Vonk aan in de Mormonenstad Salt Lake City. In de genealogische af deling van de Kerk der Heiligen der Laatste Dagen, zoals de volledige titel luidt, trof hij microfilms aan van vrij- wijl elke Nederlandse gemeente. „Ik vond bijvoorbeeld van mijn eigen woonplaats microfilms van de archie ven van de Ned. Herv. Gemeente in Bodegraven van het jaar 1625!" Pieter Vonk verklaarde ervan over tuigd te zijn, dat de naam van Neder land in Amerika een zeer goede klank heeft en dat de Nederlandse invloed in het land als een factor ten goede werd beschouwd. Maar er deed zich hier en daar wel wat begripsverwar ring voor, zoals bleek uit het oude liedje, dat hij herhaaldelijk hoorde: The Dutch company is the best company that ever came over from old Germany; there's the Amsterdam Dutch and the Rotterdam Dutch, the Potsdam Dutch and the other dam Dutch. The Dutch company is the best company that ever came over from old Germany. Uitwisseling piETER Vonk is de overtuiging toege daan, dat teneinde het contact met Nederland levendig te houden, leven diger dan thans het geval is behoef te bestaat aan een overkoepelende Ne derlands-Amerikaanse organisatie waar bij alle bestaande kleinere verenigin gen, die gebaseerd zijn op een Neder landse band, zich zouden moeten aan sluiten. De overkoepelende organisatie zou zich dan actief bezig kunnen hou den met het bevorderen van Neder lands-Amerikaanse uitwisselingen op allerlei cultureel gebied. Bij het peilen van de gevoelens van Amerikanen, die nog recent Nederlanders waren en an deren, die trots zijn op hun Neder landse voorouders van vele generaties geleden, trof Pieter Vonk een warme belangstelling aan. Wie weet, hoe dit particulier initiatief tot een belangrijke Nederlandse daad kan leiden! (Van onze correspondent in Finland) yONDER aan de eisen der communii- ten gevolg te hebben gegeven, ja, zelfs zonder de communisten te heb ben gehoord, heeft de agrariër Hekke nen op 20 September zijn derde minis terie gevormd. Was het eerste ministe rie een uitgesproken minderheidsrege ring, in hoofdzaak samengesteld uit agrariërs, het derde is, evenals het tweede geweest was, op een bredere basis gebouwd, nl. op de samenwerking van agrariërs en sociaal-democraten. De regering weet zich gesteund door 119 van de 200 stemmen in de Rijksdag. En toch zijn zeven ministers van het toneel verdwenen. Zij zijn echter niet gedegradeerd, maar hebben andere be langrijke plaatsen ingenomen. Zo is de gewezen minister van Buitenlandse Za ken, Gartz, als gezant naar Zwitserland verplaatst, terwijl de minister van Fi nanciën, Hilthunen, hoofd is geworden van het instituut voor volkspensioen. Van de nieuwe namen noemen wij slechts Sakari Tuomïoja, de pas 40 jaar oude minister van Buitenlandse Zaken, die ondanks zijn jeugdige leeftijd al 15 jaar in de politiek zit en derhalve de bijnaam „Pojo", „de Kleine" heeft gekregen. Maar Tuomioja weet wat hij wil. In het eerste ministerie-Kekkonen waakte hij er als minister van Handel voor, dat de economische betrekkingen met de grote buurman niet te nauw werden aangehaald. Daardoor was het mogelijk, dat Finland zich vooral gedu rende de laatste maanden steeds meer op het Westen kon oriënteren. Natuur lijk bleef deze handelspolitiek in Rus-, land niet onopgemerkt. Zo schreef Hertta Kuusinen, die eens de Finse „Anna Pauker" werd genoemd, in het Russische blad „Bolsjevik", dat „de Westelijk georiënteerde economie Fin land steeds vaster bindt aan het grote oorlogsbudget der imperialisten. Inder daad bedraagt de Finse handel met Rusland op het ogenblik nog geen ze ven procent van de gehele buitenlandse handel. Eigenaardig genoeg is Tuomioja, die dus van de communisten niets wil weten en ook ruzie met de socialisten heeft gehad, omdat hij in de looneisen der arbeiders het begin van de nu werkelijkheid geworden inflatie zag gehuwd met de dochter van een van de ijverigste communistische propagandis ten. Niemand zal hier beweren, dat deze regering het gemakkelijk heeft. Zij staat in de eerste plaats voor de ont zettend moeilijke taak de prijzen en lo nen te stabiliseren., waarbij zij alvast op de tegenwerking der communisten kan rekenen, die nog steeds hun hoop op een chaos gevestigd hebben. Men noemt ons Noord-Holland zo vaak kaal en koud, Maar zij, die zo boud durven spreken, Die hebben dit land tussen duinen en dijk Wel zéér oppervlakkig bekeken. i j Want waar vindt men schonere steden in t land Dan Alkmaar, Edam, Hoorn, Enkhuizen, Zo rijk aan historische schoonheid, cultuur, Aan bruggetjes, grachten en sluizen? En wéér vindt men, buiten Den Helder, een stad Die zó aan de jutters verwant is? Hoe schoon staat in Schagen de prachtige kerk Op 't marktpleintje, dat zo markant is. En wie is er blind voor de glorie der Zaan, Waar kost'lijke geveltjes pronken? En welk' Beverwijker toch voelt niet zijn hart Bij d' heerlijkheid Scheijbeeck ontvonken? Ja schóón is Noord-Holland, wéér of men ook ziet, Zijn dorpen, zijn polders en dijken, Zijn duinen en bossen, de zee en het strand, Wéér elders vindt men zijns gelijke? En zij, die deez' schoonheid niet hebben ontdekt, Die moeten dit streekblad gaan lezen, Want daarin wordt elk, die er waarde aan hecht Met pen en met stift onderwezen. De Streekkrant dat is toch de krant voor de streek Waarin men mag werken en leven. Geen andere krant, die zó zuiver de sfeer En mentaliteit wéér kan geven. Doet daarom wat duizenden hébben gedaan En wordt abonné, mijne vrinden, Want iedere dag weer opnieuw zult gij hier Hét nieuws van Noord-Holland in vinden! JABSON. ONDER DE MENSEN (4) ^ATUURLIJK men kent het versje van Holle-Bolle-Gijs. In een ver verleden werd ons nog teder gevoel voor maat en oirbaarheid gevoelig geschokt door het verhaal van die Holle-Bolle-Gijs. Maar één ding ontging onze aandacht: hoeveel werk er verzet zou moeten worden om deze veeleter in universele stijl van al het nodige te voorzien. Aan dat verhaal van Holle-Bolle-Gijs doen de Amsterdamse markten u denken. Het lijkt zo gewoon: u gaat naar Amsterdam en als u trek krijgt, stapt u rustigjes een restaurant binnen en dan bestelt n wat uw hart begeert. Maar hebt u zich wel eens gerealiseerd hoeveel werk er gedaan moet worden, eer de kellner in een Amsterdams restaurant u naar wens bedienen kan? FEITELIJK werkt het hele land mee de auto, die de worsteling uiteindelijk ^ing binnen is. grote steden als b.v. Amsterdam in winnen zal. uur s nachts m stand te houden. Maar die activiteit Aardappelen worden vervoerd in draagt in Noord-Holland boven het IJ „kratten" van 25 kg. Nu is vijfentwintig j eei. wel sterk geprononceerd karakter, kilo niet zo'n onhandelbaar gewicht. paar honderd kilo. Dinsdagsmorgens trailers op weg met voedsel naar Am De dag is er nog te kort voor.... in Maar wie ongetraind een slordige dui- om vlfr.uur begint de Centrale Markt sterdam, Rotterdam, Antwerpen of 1l..,a „„„a „iweer te leven. Om negen of tien uur is Brussel. Want een wereldstad moet keijuf komt in de krant, maar een hard werkende transportarbeider komt met tertijd alleen maar op 't kerkhof. Nu ja, we kunnen ook niet allemaal be roemd zijn. De kleine binnenschippers hebben geen gemakkelijk leven. Vooral zij, die de Amsterdamse markten van groenten voorzien, kunnen een 8-urige werkdag altijd nog als een illusie beschouwen. Het werk begint 's Maandagsmorgens om een uur of negen en het gaat niet slechts als 's avonds om zes uur de la- Dat betekent om twaalf s nachts in Amsterdam. Daar wordt gewoonlijk eerst nog de deklast langs alle grote wegen in Noord-Hol- gelosthier een partijtje en daar een land tegen komen, de grote diesel de nacht wordt er even hard gesjouwd, zend stuks uit een schuit moet slepen Overal in de provincie wordt er ge- heeft meteen voor de zwoegd om de hoofdstad van voedsel twee en zeventig uur het angstige ge te voorzienop de Wadden evengoed voel in tweeën te zullen knappen. Maar een wereldstad moet eten. En dus komen in Grotebroek, Warmenhui- negen ui uen uur is Brussel, want een eerstvolgende ^e. gelost. Maar voor de terug- eten en daartegen moeten beschermen- reis begonnen wordt gaat eerst bij de de wetsbepalingen het afleggen. Vooral kistenloods het lege fust weer aan wanneer de praktijk wel een beetje an- boord. Dat moet aan de veiling van ders is dan de theorie, herkomst weer gelost worden. 's Woens- Wanneer u ln een stedelijk restau- 7,K,1'U Ir T dags begint voor dag en dauw weer het 'VIT1 *V T zen, Avenhorn, Zwaag, Obdam, Broek laden. En tussen laden en lossen door rantu te goed doet aan het vette der op Langendijk, Purmerend, Noord- moet er eten gekookt worden, het C 1-, n v s-i «-v U I Alrll-nw U A«TAWTTlll„ „v. als in de Heerhugowaard of de Wor- mer. Het is begrijpelijk, dat de stede ling er geen notie heeft hoeveel moeite het kost om een grote stad van al het nodige te voorzien, maar zelfs in Scharwoude, Blokker, Beverwijk en scjjjp moet schoon gehouden worden, - machinekamer is altijd werk.... op een schip is er geen smid. Voor de chauffeur staat het vrijwel precies zo. Het is zo: de chauffeur (Van onze Haagse redactie). QP WEG van Stockholm naar Le Havre zal dezer dagen een nieuw soort schip de haven van Scheveningen aandoen en voor belangstellenden worden ge demonstreerd. Het is de Aquavion, een naam die de elementen van lucht ea water in zich draagt. De Aquavion is geen gewoon schip, maar evenmin een glijboot. Het technische principe van de Aquavion, dat als zodanig reeds lang bekend is, is hetzelfde als dat van het vliegtuig, nl. dat dit watervervoermiddel tijdens de vaart gedragen wordt door de reactie van het water op 2 of meer onder de romp gemonteerde vleugels en dus niet door zijn waterverplaatsiny, zoals dit bij schepen het geval is. Dientengevolge wordt de romp reeds bjj ge ringe snelheid 25% van de kruissnelheid) volledig uit het water geheven, terwijl de vleugels onder het wateroppervlak blijven. De voordelen schijnen vele te zijn, men wijst o.a. op de volgende eigen schappen: Vermindering van de waterweerstand met ongeveer zeventig procent. Bijge volg: veel hogere snelheden, c.q. enor me besparing op motorvermogen en brandstofverbruik. Betere manoeuvreerbaarheid en veel grotere stabiliteit, welke nog toeneemt bij hogere snelheid; bij slecht weer kan de Aquavion zijn snelheid' veel langer handhaven, dan een schip van gelijks of grotere tonnage. Ook bij hoge snelheden geen noe menswaardige trekgolven, daardoor te vens uiterst geschikt voor ondiepe ett binnenwateren. De afwezigheid van veel zog en van boeggolfschuimrand, waaraan snelle schepen tijdens de vaart reeds van verre en vooral ook uit de lucht zijn te herkennen. Volledige veiligheid, zelfs ook wan neer de hoogste snelheden worden ge lopen, door een uitzonderlijk sterk remvermogen. A,N) 5TE/2.D A.N) 's Nachts om één uur kunt u ze de provincie overzien maar weinigen overal waar geveild wordt, zodra de de totale inspanning op de meest uit- veilingen begonnen zijn de schepen voor de wal en de auto's op de par keerterreinen. Voor een leek is die eenlopende gebieden. Om maar één feit te noemen: groen ten. Wanneer het artikel oogstklaar is, betekent dat voor de kweker reeds de sortiment van de aangeboden produc- drukte alleen maar een raadsel. De wordt wettelijk beschermd. Maar in veilingsystemen verschillen overal, het praktijk hebben die wettelijke bepalin- voltooiing van een langdurig en vaak niet zo heel eenvoudig proces. Dan komt het product op de veiling.... de daaropvolgende fase is het vervoer. Er is een tijd geweest, dat het vracht vervoer gebeurde met kleine zeilscheep jes. Die werden „gejaagd", d.w.z. voort getrokken door paard (en> of zeilden bij gunstige wind.) Het kwam voor, dat zo'n scheepje een week over de reis deed.... stapelgroenten leenden zich alleen voor die vorm van vervoer. Maar de dagen van de zeilschuit lig gen al weer zover achter ons, dat vah de thans levenden alleen de aller-oud- sten zich dat nog kunnen herinneren, jfoals b.v. de binnenvaart-reder in rus te Cees van Schoorl. Van Schoorl zèlt begon immers zijn loopbaan als „ja gersjongen"? Toen kwam de scheepsmotor. Het was één der factoren, die de welvaart op het platteland met spron gen omhoog deed gaan. Grote consu menten kwamen dichterbij, het vervoer werd minder afhankelijk van onzekere factorennaast de spoorwegen is het de scheepsmotor, die het isolement van het platteland doorbroken heeft. Tenslotte kwam de auto. Op het ogenblik is de vrachtauto de dodelijke concurrente van de binnen vaart en althans voor het vervoer van groenten en dergelijke producten is het ten is op geen twee veilingen gelijk. gen niet veel effect. Als er b.v. ooit met officiële documenten geknoeid aarde, dan moge het u duidelijk zijn dat u dat te danken hebt aan de in spanning van honderden en duizenden. Want dit artikeltje geeft u nog geenszins een volledig beeld. Daarin werd niet gesproken over het werk van de tuinder, visser of boer. Daarin werd niet gesproken over het werk van keurmeesters, controleurs of fabrieks arbeiders. Daarin werden de sluiswach- onderscheid, dat de grote massa hen niet kent. Een hardzwemmende wln- met het z.g. werkboekje, dat chauffeur in moet vullen. elke voor al die werkers geldt echter zonder wordt, is dat wel bij uitstek het geval ^ers,' havenarbeiders en garageperso- neel, die allemaal elk uur van de nacht en de dag klaar moeten staan, niet eens genoemd. Daarin kwamen de lichtwachters, de hellingbazen, de han delaren, de kistenmakers, de.... het probleem een wereldstad dag aan dag van het nodige te voorzien heeft een organisatie in het leven geroepen, dat een geheel land omspant. Het is zo: aan die organisatie kleven principiële gebreken, zo groot en ernstig, dat zij een voortdurende be dreiging inhouden tegen het voortbe staan van die organisatie zelf. Het is ook waar, dat er veel werk nutteloos is., de opbouw van onze economische organisatie is nog altijd onwaarschiin- lijk-primitief. Zo goed als het aandeel der individuen onderling in de totale arbeidsprestatie nog steeds navrant ongelijk is. Maar hoe dit ook zij: zolang een grotere perfectie in het distributie systeem blijkbaar nog onbereikbaar is, zolang zult u op het Balgzandkanaal, de Alkmaarder Meer, de Zaan en de Schermervaart de vaarlichten zien van de schepen, die varen, omdat een we reldstad moet eten. Zo goed als over alle wegen de vrachtwagens ronken, voorafgegaan door de dansende licht- kegels der koplampen. HERMAN DE COSTER word! uitgekeerd door de Onderlinge Levensverzekering Mij 's-Gravenhage te s-Gravenhage als winst over het afgelopen tijdvak *- Uilgcs/ofen aan sprakelijkheid ....IN &Qx>Tee>TZc>&K_i WALMEN HDIZEN/, acvagwoRA/,ZwAA6>, O0O0&OBK OPLANÖEDJjK, PU«ME«.eNP, (VUC>KJ> - SCHAj£- WOUD&e.LOK.K.B/2, f}EVE/2.WJ)K. ENZ VÜED6EL VOOR. A.M6T&J5. DAf"? (Advertentie, laf, Med.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 4