PRIJSNOTERING BERHBRD KOOMEN Dé oplossing is een tunnel van spanbeton bij Buitenhuizen VAN NELLE'S THEE X*e Experimentele Televisie-Uizending E. A. TAYLOR SARTRE B. PUINBROEK r J j PRIMA EDAMMER KAAS alleen bij B4TA Ie UITZENDING Café CENTRAAL „BALLET RECITAL" Duinroosstraat 13 Tel. 2798 SLAGERIJEN Lichtpunt in hei poniendrama? Enorme kostenbesparing en binnen M iwee jaar gereed yf yCWaim. Drie tunnelstukken zijn voldoende Het woord is aan de Rijkswaterstaat Petten Het eerste elftal voetbalt thuis tijdens kermis DE MEYPRO GEOPEND Een klasse beter! Van Nelle's thee is krachtig en geurig. En bovendien machinaal gebroken, dus voordeliger in het gebruik De reclame van deze week: bij de ENKABÉKRUIDENIERS SP RUNDVLEES PURMERENDER MARKT DONDERDAG 18 OCTOBER 1951 [ET HET passeren van het Noordzeekanaal loopt het steed. meer vast. Vooral des Donderdags en Vrydags zijn bU de ponten wachttijden van UI, uur schering en inslag. Daar de grote tunnel in Velsen niet vóór 1958 gereed kan komen, zal het nodig zijn andere voorzieningen te treffen. Deze zouden kunnen bestaan in het maken van een kleine tunnel halverwege Velsen en de Hembrug, met name in Buitenhulzen. Een tunnel, bestaande uit een pijp en intermitterend van beide kanten in te rijden, met een capaciteit (gerekend met 40 km snelheid en 20 meter tussen de wagens), die groter zou zijn dan de totale capaciteit van Velsen (4 ponten), Hembrug (3 ponten) en Buitenhulzen (1 pont), 2 Zoals de Zaankanter de tunnel te Buitenhuizen projecteerde. De totale lengte van de tunnel zou 1040 meter bedragen, waarvan 840 meter gesloten. De helling is één op 20 meter gedacht. schatten de bouwtijd op lj/jaar, mits uitgevoerd in voorgespannen beton in drie tunnelstukken van elk ongeveer 300 meter lengte. Deze tun nelstukken kunnen in voorgebaggerde geulen tot zinken worden gebracht. Hierdoor wordt een vernauwing van het vaarprofiel van het kanaal gedu rende vele jaren voorkomen, wat im mers voor de scheepvaart altijd zo'n bezwaar is. Een dergelijke oplossing zal voor de komende jaren de enig mogelijke zijn en het is te hopen, dat de verantwoor delijke instanties ter zake een onder zoek zullen instellen. De capaciteit van de Velser pont, welke deze zomer met vier vaartui gen werkte, is 216 auto's per uur. Elke 5 minuten brengt een pont namelijk 18 autos over. Vergelijkt men hiermede de capaciteit van een tunnel, als hier bepleit. Stel dat de verkeerslichten 4 minuten op groen staan, dan wordt in 4 minuten bij de geenszins overdreven snelheid van 40 km een afstand van 2660 meter afgelegd. Delen we deze afstand door 20 meter, d.i. de gemid delde afstand tussen de auto's, dan passeren 130 auto's de tunnel. Rekenen we 2 minuten voordat de tunnel weer leeg is en van de andere kant inge reden kan worden, dan zien we, dat een verkeerscyclus van 130 wagens van beide kanten zich in 12 minuten voltrekt. Het is duidelijk, dat dan in één uur in beide richtingen zeker 400 a vijf honderd auto's het Kanaal kunnen passeren. Natuurlijk beduidt een der gelijke extra capaciteit te Buitenhui- Zen een kolossale verlichting voor de ponten van Velsen en de Hembrug. UITSTEKEND PONT HAARBIJ ligt Buitenhuizen verkeers technisch in het geheel niet slecht. Hit het Noorden, d.w.z. vanaf de Af sluitdijk, Purmerend, de Zaanstreek en Alkmaar, is Buitenhuizen gemakkelijk te bereiken. Maar ook met het Zuiden is dit het geval. Men behoeft daar slechts een polderweg te verbreden en is na enkele kilometers in Halfweg, vanwaar Amsterdam en Haarlem over de snelweg te bereiken zijn. (Trou wens Amsterdam is reeds met het Bui- tenhuizer-veer verbonden door een Prachtige betonweg, die ook naar Vel sen leidt.) Van Halfweg kan men te vens via de nieuwe brug over de Ringvaart van de Haarlemmermeer de autoweg AmsterdamDen Haag en buitendien Schiphol zeer snel berei ken, terwijl dan tevens de weg naar Zwolle, Hilversum en Utrecht open ligt buiten de standskernen van Haarlem en Amsterdam om. He constructie van de tunnel den ken wij ons als een buis van. cirkelvor mige doorsnede volgens bijgaande schets. Er ie voor1 voetgangers geen ruimte. Deze zouden wij per bus willen ver- Voeren aan het einde van elke inri.i- Periode. Komt de bus aan de andere zijde uit de tunnel, dan kunnen de vet- keerslichten omgeschakeld worden. Maar deze bus heeft nog een andere functie. De ventilatie van een tunnel is zeer kostbaar. Er zijn daarvoor o.a. grote gebouwen nodig, waarin de ventilato ren en electromotoren opgesteld wor den. Behalve deze kosten vorderen die inrichtingen nog een belangrijke bouw tijd. Het moet mogelijk zijn hier, op overeenkomstige wijze als bij de on dergrondse spoorwegen in Parijs en Londen, voor voldoende ventilatie te zorgen. Reeds de vele auto's, die ach ter elkaar door het in verhouding kleine tunnelprofiel rijden, zullen voor een behoorlijke luchtverversing zorgen. Ten overvloede wordt nu voorgesteld de bus van profielklappen te voorzien, drie of vier over de lengte van de bus, welke het profiel nagenoeg geheel vul len. Het is duidelijk, dat dan na elke vier minuten de lucht in de tunnel ge heel ververst zal zijn. Slechts op deze wijze zal het moge lijk zijn voor een naar verhouding klein bedrag (ca. 5 millioen) op korte termijn een oplossing voor het ponten drama te vinden, dat past bij de te genwoordige benarde toestand van 's lands financiën. VAN ONSCHATBARE WAARDE QPGEMERKT dient te worden, dat ook voor de verdediging van ons land zulk een tunnel van onschatbare waarde kan zijn. Wij berekenden hier boven, dat de capaciteit in beide rich tingen van deze buis 400 500 auto's per uur zou zijn. Welnu, deze kan nog aanzienlijk worden vergroot door hetzij de rijsnelheid tot 50 km te verhogen (in Rotterdam rijdt men met 60 km per uur), hetzij de inrijtijd der tunnel van 4 minuten op 7minuut te bren gen. Wel wordt de maximum-wachttijd dan iets hoger, maar de capaciteit stijgt dan tot 650 auto's per uur. Deze maxi mum wachttijd is dan echter altijd nog korter dan bij enige pont over het Noordzeekanaal onder de gunstigste omstandigheden. Het pontendrama aan het Noord zeekanaal is reeds vele malen ter sprake gekomen, maar tot een redelijke oplossing is men nog steeds niet kunnen komen. Een Zaans industrieel is na een diepgaand onderzoek tot de con clusie gekomen dat de bouw van een tunnel te Buitenhuizen de enige oplossing is om op korte termijn uit de misère te komen. Alle voor- en nadelen heeft hij daarbij grondig bestudeerd en aan de hand daarvan heeft hij een plan, voorzien van diverse teke ningen samengesteld. We prijzen ons gelukkig inzage van deze plannen en tekeningen te hebben gekregen en met toe stemming van de ontwerper, die z'n naam niet bekend Wenst te maken, hieruit het voornaamste te mogen publiceren. Verder heeft de tunnel het voordeel, dat de capaciteit elastisch aan de om standigheden aangepast kan worden. Is er bijv. een voetbalmatch in het Sta dion, dan laat men voor de match be gint in Zuidelijke richting 10 minuten en in de andere 2 minuten inrijden. De capaciteit is dan ongeveer 1000 wagens in Zuidelijke richting en 200 wagens naar het Noorden. Na afloop past men dit systeem in omgekeerde richting toe. Het woord is nu aan Waterstaat. Laat men op korte termijn onderzoeken, of in bovenbeschreven plannen van een niet-vakman bruikbare elementen zit ten om ons allen van de ponten-ellende te verlossen. Voor de sportliefhebbers is er goed nieuws. Met medewerking van Duin- randers en de Bond is het gelukt de uitwedstrijd tegen Duinranders om te zetten in een thuiswedstrijd, zodat men Zondagmiddag van een aardige strijd tegen de buren zal kunnen ge nieten en toch bij de kermis blijven. Petten 1 treedt om twee uur aan met de volgende ploeg: Jb. Raven; C. Snip en H. Vriesman; C. Rens, J. Geensen en K. Quak; G. Molenaar, P. Kooij, G. P. Molenaar, P. Koopman en C. Kos- sen. Reserve is J. Vriesman. Petten 2 ontvangt om tien uur be zoek van het derde elftal van Kaag vogels. De opstelling is: G. Kooij; Jb. de Waard en B. Kutterink; G. Rade maker, A. v. d. Vlies en D. Manneveld; D. Weygertse, N. Zwakman, T. de Waard, J. de Graaf en G. Kramer. Re serve D. Vorst. Ook het derde en de adspiranten spelen thuis. Om twaalf uur komt Cal- lantsoog 2 op visite en zal dan de vol gende Pettenploeg ontmoeten: T. Wa tertor; G. Sarapof en D. Vorst; J. Koopman, T. Koopman en A. Vos; Jb. Zwaan, W. Bos, G. Bouman, Jb. Breg- man en P. Zeeman. Reserve S. Bakker. De adspiranten komen al om negen uur op de mat tegen Vesdo a. Opstel ling: G. Raven; J. v. d. Sluis en J. Rens; B. de Groot, P. Moot en J. Schrijver; O. Molenaar, L. de Beurs, A. Eriks, T. Rampen en D. van Rijswijk, ftes. Jb. Quak. In tegenwoordigheid van deZwitserse gezant, de Amerikaanse ambassadeur en minister S. L. Mansholt is gisteren te Zaandam de Meypro N.V. officieel geopend. De Meypro,een Zwitserse onderneming, die met het oog op trans portkosten e.d. naar ons land is ver plaatst, vervaardigt uit de vruchten van de Johannesbroodboom plantaar dige bind- en geleermiddelen voor de industrie. Het bedrijf is gevestigd in de daartoe verbouwde rijstpellerij De Phenix en ingericht met uit Zwitser land ingevoerde machines. Negentig procent van zijn productie zal naar Amerika worden verzonden. Dootmttt Tutmn huiMMHujtiij &CHMI V.HC D*Tus: Ocm<» MD niuiimT bun P - -WW- Hmimut Rmoiittt'> viwriuTit tem fluim*;» w VIUÜOMM mtiw schot 1 De doorsnede van de tunnel. Een autobaan met aan weerszijden een rijwielpad. vraagt Uw winkelier aas MEUBELEN BEDDEN DEKENS KARPETTEN enz. enz. Betaling in 6, 9, 12 of 18 maanden. Géén informaties. Strikte geheimhouding Brieven Z.A. Bureau van dit blad. UITNODIGING VOOR EEN DEMONSTRATIE VAN EEN VLOEIBAAR STOPGAREN „STOPEX" op VRIJDAG 19 OCTOBER bij de FIRMA S. BOENDERMAKER, Spoorstraat 69 - Den Helder. Kledingstukken met mot, brandgat of winkelhaken worden van 1011 gratis gerepa reerd. Verder kousenstoppen in een 'A minuut. Kleding verstellen in een minuut. Het laddervrij maken van alle kousen. Wij nodigen U beleefd tot een vrijblijvend be zoek uit. 40% (iets belegen) 25 ct. per 100 gram. Wed. D. MAREES, Rijksweg 93 TH. NOOT, Julianadorp. H. VEUL, Julianadorp. G. K. DE BEURS, Reigerstraat 45. N. BLOM, 2e Vroonstraat 54. A. D. DE BRUIN, v. d. Duin v. Maasdamstraat 3. N. BLOM, 2e Vroonstraat 54. C. SCHOUTEN, Emmastraat 74. A. J. DE VRIES, Spoorstraat 72—74. 5 x zo sterk en stukken voordeliger als leder HERENZOLEN DAMESZOLEN v.a. KINDERZOLEN v.a. 3.50 p.p. 2.75p.p. 1.95 p.p. Verder alle reparaties met couponleder, crêpe of rubber stukken voordeliger dan wie ook. SPOORSTRAAT 33 DEN HELDER VRIJDAG a.s. in Koningstraat 67 Voorziet U vroegtijdig van kaarten wegens grote belangstelling. Kaarten verkrijgbaar bij Centraal, Koningstraat 67 en Moor, Sluisdijkstraat 39. Prof. Dr. G. C. VAN NIFTRIK, hoogleraar te A'dam, spreekt over op DINSDAG 23 OCT. HALF ACHT in de Vakschool voor Meisjes. Entrée 0.75. Men lette op het vroege aanvangsuur VRIJDAG 26 OCT., 8 uur, in CASINO: onder leiding van Mevrouw SONIA GASKELL. Kaarten voor iedereen 1.20 verkrijgbaar bij de bekende boekhandelaren en bjj Mej. G. S. HELD, Singel 53. Plaatsbespreking: Donderdag 25 October, van 23 uur in CASINO. Volgorde: Wit, blauw, oranje. GEVESTIGD ELEOTRO-TEGHNISCH INSrALLATlEBUREAU WerkplaatsSCHAGENSTRAAT 65 Privé adres KEIZERSTRAAT 53 TELEFOON 3068 Speciaalzaak voor PHILIPSPRODUCTEN. RADIO-APPARATEN STOFZUIGERS HOOVER WASMACHINES. Betaling binnen 3 maanden contant prijs. HUURKOOP - INRUIL - REPARATIE ERKENDE PHILIPS SERVICE. TERMIJNBETALING ZEER BILLIJK. Biefstuk Haas Rosbief Baklappen Rlblappen per *A kilo Lappen (doorr.) ƒ1.75 2.15 Lappen (mag.) 1.75 2.15 Poulet 1.65 1.95 Gehakt 1.65 „1.95 Dik Koevet „1.20 1.85 Gedraaid Koevet 1.20 per lA kilo per kilo Gekookte worst 1.30 Varkenspoten 0.50 Leverworst 0.70 Bloedworst 1. KEIZERSTRAAT 93 - DEN HELDER PURMEREND, 17 October. Op de grote najaarsrunderenmarkt werden aangevoerd 686 runderen, vorig jaar 730 stuks. Daar er de laatste weken op de gewone weekmarkt reeds een flinke aanvoer is viel het aanbod niet tegen. De belangstelling was echter niet zo groot, men zag maar heel weinig vreemde gezichten. Wel waren er en kele Italianen, maar het aantal Zuid- Hollanders was gering. De handel in de geldekoeien zette dan ook heel kalm in, al werden jonge beesten (met flink melk) en goede vleeskoeien, voor goede prijzen ver kocht. Trots dat er op de verschillende markten een groot aanbod van vette koeien was, waren er toch nog enige grossiers, die de goedgevleesde dieren kochten. De gehele dag bleef de han del kalm. De prijzen liepen echter niet terug. Het aanbod van de verse melkkoei en was al heel bescheiden en daarbij was er voor een liefhebber van een was er voor een liefhebber vail een handel was dan ook stroef.Ook voor de tijdkoeien verliep de markt maar heel slepend. In het jonge vee, zoals pin ken en graskalveren, ging het ook heel slepend. In 't jonge vee zoals pinken en graskalveren, ging het ook heel kalm. Wel schenen de Italianen er in teresse voor te hebben, maar tot flinke zaken kwam het niet. De prijzen waren: 532 geldekoeien van f 500 tot f 780, 73 melkkoeien van f (150 tot f 900, 45 pinken van f 325 tot f 525, 39 graskalveren van f 200 tot f 350. RECTIFICATIE In ons verslag van de vergadering van de polder Zijpe-Hazepolder stond ver meld, dat de polder f 1000 had ontvan gen als bijdrage in de kosten van uit dieping van de Egalementssloot uit het het pootvisfonds. Dit moet zijn tiendui zend gulden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 3