PRIJSNOTERING
BERHBRD KOOMEN
Dé oplossing is een tunnel van spanbeton
bij Buitenhuizen
VAN NELLE'S THEE
X*e
Experimentele Televisie-Uizending
E. A. TAYLOR
SARTRE
B. PUINBROEK
r
J
j
PRIMA EDAMMER KAAS
alleen bij B4TA
Ie UITZENDING
Café CENTRAAL
„BALLET RECITAL"
Duinroosstraat 13 Tel. 2798
SLAGERIJEN
Lichtpunt in hei poniendrama?
Enorme kostenbesparing en binnen
M
iwee jaar gereed
yf yCWaim.
Drie tunnelstukken zijn
voldoende
Het woord is aan de
Rijkswaterstaat
Petten
Het eerste elftal voetbalt
thuis tijdens kermis
DE MEYPRO GEOPEND
Een
klasse
beter!
Van Nelle's thee is
krachtig en geurig.
En bovendien
machinaal gebroken,
dus voordeliger
in het gebruik
De reclame van deze week:
bij de ENKABÉKRUIDENIERS
SP
RUNDVLEES
PURMERENDER MARKT
DONDERDAG 18 OCTOBER 1951
[ET HET passeren van het Noordzeekanaal loopt het steed. meer vast. Vooral
des Donderdags en Vrydags zijn bU de ponten wachttijden van UI, uur
schering en inslag. Daar de grote tunnel in Velsen niet vóór 1958 gereed kan
komen, zal het nodig zijn andere voorzieningen te treffen. Deze zouden kunnen
bestaan in het maken van een kleine tunnel halverwege Velsen en de Hembrug,
met name in Buitenhulzen. Een tunnel, bestaande uit een pijp en intermitterend
van beide kanten in te rijden, met een capaciteit (gerekend met 40 km snelheid
en 20 meter tussen de wagens), die groter zou zijn dan de totale capaciteit van
Velsen (4 ponten), Hembrug (3 ponten) en Buitenhulzen (1 pont),
2
Zoals de Zaankanter de tunnel te Buitenhuizen projecteerde. De totale
lengte van de tunnel zou 1040 meter bedragen, waarvan 840 meter gesloten.
De helling is één op 20 meter gedacht.
schatten de bouwtijd op lj/jaar,
mits uitgevoerd in voorgespannen
beton in drie tunnelstukken van elk
ongeveer 300 meter lengte. Deze tun
nelstukken kunnen in voorgebaggerde
geulen tot zinken worden gebracht.
Hierdoor wordt een vernauwing van
het vaarprofiel van het kanaal gedu
rende vele jaren voorkomen, wat im
mers voor de scheepvaart altijd zo'n
bezwaar is.
Een dergelijke oplossing zal voor de
komende jaren de enig mogelijke zijn
en het is te hopen, dat de verantwoor
delijke instanties ter zake een onder
zoek zullen instellen.
De capaciteit van de Velser pont,
welke deze zomer met vier vaartui
gen werkte, is 216 auto's per uur. Elke
5 minuten brengt een pont namelijk 18
autos over. Vergelijkt men hiermede
de capaciteit van een tunnel, als hier
bepleit. Stel dat de verkeerslichten 4
minuten op groen staan, dan wordt in
4 minuten bij de geenszins overdreven
snelheid van 40 km een afstand van
2660 meter afgelegd. Delen we deze
afstand door 20 meter, d.i. de gemid
delde afstand tussen de auto's, dan
passeren 130 auto's de tunnel. Rekenen
we 2 minuten voordat de tunnel weer
leeg is en van de andere kant inge
reden kan worden, dan zien we, dat
een verkeerscyclus van 130 wagens
van beide kanten zich in 12 minuten
voltrekt. Het is duidelijk, dat dan in
één uur in beide richtingen zeker 400 a
vijf honderd auto's het Kanaal kunnen
passeren. Natuurlijk beduidt een der
gelijke extra capaciteit te Buitenhui-
Zen een kolossale verlichting voor de
ponten van Velsen en de Hembrug.
UITSTEKEND PONT
HAARBIJ ligt Buitenhuizen verkeers
technisch in het geheel niet slecht.
Hit het Noorden, d.w.z. vanaf de Af
sluitdijk, Purmerend, de Zaanstreek en
Alkmaar, is Buitenhuizen gemakkelijk
te bereiken. Maar ook met het Zuiden
is dit het geval. Men behoeft daar
slechts een polderweg te verbreden en
is na enkele kilometers in Halfweg,
vanwaar Amsterdam en Haarlem over
de snelweg te bereiken zijn. (Trou
wens Amsterdam is reeds met het Bui-
tenhuizer-veer verbonden door een
Prachtige betonweg, die ook naar Vel
sen leidt.) Van Halfweg kan men te
vens via de nieuwe brug over de
Ringvaart van de Haarlemmermeer de
autoweg AmsterdamDen Haag en
buitendien Schiphol zeer snel berei
ken, terwijl dan tevens de weg naar
Zwolle, Hilversum en Utrecht open ligt
buiten de standskernen van Haarlem en
Amsterdam om.
He constructie van de tunnel den
ken wij ons als een buis van. cirkelvor
mige doorsnede volgens bijgaande
schets.
Er ie voor1 voetgangers geen ruimte.
Deze zouden wij per bus willen ver-
Voeren aan het einde van elke inri.i-
Periode. Komt de bus aan de andere
zijde uit de tunnel, dan kunnen de vet-
keerslichten omgeschakeld worden.
Maar deze bus heeft nog een andere
functie.
De ventilatie van een tunnel is zeer
kostbaar. Er zijn daarvoor o.a. grote
gebouwen nodig, waarin de ventilato
ren en electromotoren opgesteld wor
den. Behalve deze kosten vorderen die
inrichtingen nog een belangrijke bouw
tijd. Het moet mogelijk zijn hier, op
overeenkomstige wijze als bij de on
dergrondse spoorwegen in Parijs en
Londen, voor voldoende ventilatie te
zorgen. Reeds de vele auto's, die ach
ter elkaar door het in verhouding
kleine tunnelprofiel rijden, zullen voor
een behoorlijke luchtverversing zorgen.
Ten overvloede wordt nu voorgesteld
de bus van profielklappen te voorzien,
drie of vier over de lengte van de bus,
welke het profiel nagenoeg geheel vul
len. Het is duidelijk, dat dan na elke
vier minuten de lucht in de tunnel ge
heel ververst zal zijn.
Slechts op deze wijze zal het moge
lijk zijn voor een naar verhouding
klein bedrag (ca. 5 millioen) op korte
termijn een oplossing voor het ponten
drama te vinden, dat past bij de te
genwoordige benarde toestand van
's lands financiën.
VAN ONSCHATBARE WAARDE
QPGEMERKT dient te worden, dat
ook voor de verdediging van ons
land zulk een tunnel van onschatbare
waarde kan zijn. Wij berekenden hier
boven, dat de capaciteit in beide rich
tingen van deze buis 400 500 auto's
per uur zou zijn. Welnu, deze kan nog
aanzienlijk worden vergroot door hetzij
de rijsnelheid tot 50 km te verhogen
(in Rotterdam rijdt men met 60 km
per uur), hetzij de inrijtijd der tunnel
van 4 minuten op 7minuut te bren
gen. Wel wordt de maximum-wachttijd
dan iets hoger, maar de capaciteit stijgt
dan tot 650 auto's per uur. Deze maxi
mum wachttijd is dan echter altijd nog
korter dan bij enige pont over het
Noordzeekanaal onder de gunstigste
omstandigheden.
Het pontendrama aan het Noord
zeekanaal is reeds vele malen ter
sprake gekomen, maar tot een
redelijke oplossing is men nog
steeds niet kunnen komen.
Een Zaans industrieel is na een
diepgaand onderzoek tot de con
clusie gekomen dat de bouw van
een tunnel te Buitenhuizen de
enige oplossing is om op korte
termijn uit de misère te komen.
Alle voor- en nadelen heeft hij
daarbij grondig bestudeerd en aan
de hand daarvan heeft hij een
plan, voorzien van diverse teke
ningen samengesteld.
We prijzen ons gelukkig inzage
van deze plannen en tekeningen
te hebben gekregen en met toe
stemming van de ontwerper, die
z'n naam niet bekend Wenst te
maken, hieruit het voornaamste
te mogen publiceren.
Verder heeft de tunnel het voordeel,
dat de capaciteit elastisch aan de om
standigheden aangepast kan worden. Is
er bijv. een voetbalmatch in het Sta
dion, dan laat men voor de match be
gint in Zuidelijke richting 10 minuten
en in de andere 2 minuten inrijden. De
capaciteit is dan ongeveer 1000 wagens
in Zuidelijke richting en 200 wagens
naar het Noorden. Na afloop past men
dit systeem in omgekeerde richting
toe.
Het woord is nu aan Waterstaat. Laat
men op korte termijn onderzoeken, of
in bovenbeschreven plannen van een
niet-vakman bruikbare elementen zit
ten om ons allen van de ponten-ellende
te verlossen.
Voor de sportliefhebbers is er goed
nieuws. Met medewerking van Duin-
randers en de Bond is het gelukt de
uitwedstrijd tegen Duinranders om te
zetten in een thuiswedstrijd, zodat
men Zondagmiddag van een aardige
strijd tegen de buren zal kunnen ge
nieten en toch bij de kermis blijven.
Petten 1 treedt om twee uur aan met
de volgende ploeg: Jb. Raven; C. Snip
en H. Vriesman; C. Rens, J. Geensen
en K. Quak; G. Molenaar, P. Kooij, G.
P. Molenaar, P. Koopman en C. Kos-
sen. Reserve is J. Vriesman.
Petten 2 ontvangt om tien uur be
zoek van het derde elftal van Kaag
vogels. De opstelling is: G. Kooij; Jb.
de Waard en B. Kutterink; G. Rade
maker, A. v. d. Vlies en D. Manneveld;
D. Weygertse, N. Zwakman, T. de
Waard, J. de Graaf en G. Kramer. Re
serve D. Vorst.
Ook het derde en de adspiranten
spelen thuis. Om twaalf uur komt Cal-
lantsoog 2 op visite en zal dan de vol
gende Pettenploeg ontmoeten: T. Wa
tertor; G. Sarapof en D. Vorst; J.
Koopman, T. Koopman en A. Vos; Jb.
Zwaan, W. Bos, G. Bouman, Jb. Breg-
man en P. Zeeman. Reserve S. Bakker.
De adspiranten komen al om negen
uur op de mat tegen Vesdo a. Opstel
ling: G. Raven; J. v. d. Sluis en J.
Rens; B. de Groot, P. Moot en J.
Schrijver; O. Molenaar, L. de Beurs, A.
Eriks, T. Rampen en D. van Rijswijk,
ftes. Jb. Quak.
In tegenwoordigheid van deZwitserse
gezant, de Amerikaanse ambassadeur
en minister S. L. Mansholt is gisteren
te Zaandam de Meypro N.V. officieel
geopend. De Meypro,een Zwitserse
onderneming, die met het oog op trans
portkosten e.d. naar ons land is ver
plaatst, vervaardigt uit de vruchten
van de Johannesbroodboom plantaar
dige bind- en geleermiddelen voor de
industrie. Het bedrijf is gevestigd in de
daartoe verbouwde rijstpellerij De
Phenix en ingericht met uit Zwitser
land ingevoerde machines. Negentig
procent van zijn productie zal naar
Amerika worden verzonden.
Dootmttt Tutmn huiMMHujtiij
&CHMI V.HC
D*Tus: Ocm<» MD
niuiimT bun
P
-
-WW-
Hmimut Rmoiittt'>
viwriuTit tem fluim*;» w VIUÜOMM mtiw schot 1
De doorsnede van de tunnel.
Een autobaan met aan weerszijden een rijwielpad.
vraagt Uw winkelier
aas
MEUBELEN
BEDDEN
DEKENS
KARPETTEN
enz. enz.
Betaling in 6, 9, 12 of
18 maanden.
Géén informaties.
Strikte geheimhouding
Brieven Z.A. Bureau
van dit blad.
UITNODIGING VOOR EEN DEMONSTRATIE
VAN EEN VLOEIBAAR STOPGAREN
„STOPEX"
op VRIJDAG 19 OCTOBER bij de
FIRMA S. BOENDERMAKER,
Spoorstraat 69 - Den Helder.
Kledingstukken met mot, brandgat of
winkelhaken worden van 1011 gratis gerepa
reerd. Verder kousenstoppen in een 'A minuut.
Kleding verstellen in een minuut.
Het laddervrij maken van alle kousen.
Wij nodigen U beleefd tot een vrijblijvend be
zoek uit.
40% (iets belegen) 25 ct. per 100 gram.
Wed. D. MAREES, Rijksweg 93
TH. NOOT, Julianadorp.
H. VEUL, Julianadorp.
G. K. DE BEURS, Reigerstraat 45.
N. BLOM, 2e Vroonstraat 54.
A. D. DE BRUIN, v. d. Duin v. Maasdamstraat 3.
N. BLOM, 2e Vroonstraat 54.
C. SCHOUTEN, Emmastraat 74.
A. J. DE VRIES, Spoorstraat 72—74.
5 x zo sterk en stukken voordeliger
als leder
HERENZOLEN
DAMESZOLEN v.a.
KINDERZOLEN v.a.
3.50 p.p.
2.75p.p.
1.95 p.p.
Verder alle reparaties met couponleder, crêpe of
rubber stukken voordeliger dan wie ook.
SPOORSTRAAT 33
DEN HELDER
VRIJDAG a.s.
in
Koningstraat 67
Voorziet U vroegtijdig van kaarten wegens grote
belangstelling. Kaarten verkrijgbaar bij Centraal,
Koningstraat 67 en Moor, Sluisdijkstraat 39.
Prof. Dr. G. C. VAN NIFTRIK,
hoogleraar te A'dam, spreekt over
op DINSDAG 23 OCT. HALF ACHT
in de Vakschool voor Meisjes.
Entrée 0.75.
Men lette op het vroege aanvangsuur
VRIJDAG 26 OCT., 8 uur, in CASINO:
onder leiding van Mevrouw SONIA GASKELL.
Kaarten voor iedereen 1.20 verkrijgbaar bij de
bekende boekhandelaren en bjj Mej. G. S. HELD,
Singel 53.
Plaatsbespreking: Donderdag 25 October, van
23 uur in CASINO. Volgorde: Wit, blauw, oranje.
GEVESTIGD
ELEOTRO-TEGHNISCH INSrALLATlEBUREAU
WerkplaatsSCHAGENSTRAAT 65
Privé adres
KEIZERSTRAAT 53 TELEFOON 3068
Speciaalzaak voor PHILIPSPRODUCTEN.
RADIO-APPARATEN STOFZUIGERS
HOOVER WASMACHINES.
Betaling binnen 3 maanden contant prijs.
HUURKOOP - INRUIL - REPARATIE
ERKENDE PHILIPS SERVICE.
TERMIJNBETALING ZEER BILLIJK.
Biefstuk
Haas
Rosbief
Baklappen
Rlblappen
per *A kilo Lappen (doorr.) ƒ1.75
2.15 Lappen (mag.) 1.75
2.15 Poulet 1.65
1.95 Gehakt 1.65
„1.95 Dik Koevet „1.20
1.85 Gedraaid Koevet 1.20
per lA kilo per kilo
Gekookte worst 1.30 Varkenspoten 0.50
Leverworst 0.70
Bloedworst 1.
KEIZERSTRAAT 93 - DEN HELDER
PURMEREND, 17 October. Op de
grote najaarsrunderenmarkt werden
aangevoerd 686 runderen, vorig jaar
730 stuks. Daar er de laatste weken op
de gewone weekmarkt reeds een flinke
aanvoer is viel het aanbod niet tegen.
De belangstelling was echter niet zo
groot, men zag maar heel weinig
vreemde gezichten. Wel waren er en
kele Italianen, maar het aantal Zuid-
Hollanders was gering.
De handel in de geldekoeien zette
dan ook heel kalm in, al werden jonge
beesten (met flink melk) en goede
vleeskoeien, voor goede prijzen ver
kocht. Trots dat er op de verschillende
markten een groot aanbod van vette
koeien was, waren er toch nog enige
grossiers, die de goedgevleesde dieren
kochten. De gehele dag bleef de han
del kalm. De prijzen liepen echter niet
terug.
Het aanbod van de verse melkkoei
en was al heel bescheiden en daarbij
was er voor een liefhebber van een
was er voor een liefhebber vail een
handel was dan ook stroef.Ook voor de
tijdkoeien verliep de markt maar heel
slepend. In het jonge vee, zoals pin
ken en graskalveren, ging het ook heel
slepend. In 't jonge vee zoals pinken
en graskalveren, ging het ook heel
kalm. Wel schenen de Italianen er in
teresse voor te hebben, maar tot flinke
zaken kwam het niet.
De prijzen waren: 532 geldekoeien
van f 500 tot f 780, 73 melkkoeien van
f (150 tot f 900, 45 pinken van f 325 tot
f 525, 39 graskalveren van f 200 tot
f 350.
RECTIFICATIE
In ons verslag van de vergadering van
de polder Zijpe-Hazepolder stond ver
meld, dat de polder f 1000 had ontvan
gen als bijdrage in de kosten van uit
dieping van de Egalementssloot uit het
het pootvisfonds. Dit moet zijn tiendui
zend gulden.