In het spel verraden kinderen hun innerlijke spanningen r BIBI, DE CLOWN BESCHERMDE JEUGD (1) Wetenschappelijk gefundeerde genezing en opvoeding Puzzle-rubriek Een moeilijk, maar dankbaar werk (Van onze speciale verslaggever). PERSONEN die een zekere geestelijke afwijking tonen of met com plexen rondlopen en die daarvan bij ervaren psychologen genezing zoeken, wordt meestal de vraag gesteld wat zij gedroomd hebben of wat hun eerste herinneringen zijn. Dit de Inhoud van een droom of een eerste herinnering kan men niet zelden belangrijke conclusies trekken. Wanneer het beeld van de afwijking herkend is, wordt de genezing vergemakkelijkt. B(j Jonge kin deren levert het volgen van deze weg echter moeilijkheden op. Vandaar, dat de moderne wetenschap zich van andere middelen bedient. De pa» door de Koningin ter gelegenheid van zijn 25-jarig ambtsjubileum geridderde prof. dr. J. Waterink, heeft ons daarvan in het Paedologisch Instituut in de Vos- ■tusstraat ln Amsterdam, waarvan hjj directeur ls en waaraan wjj dank zij de bemiddeling van het Nederlands Comité voor Kinderpostzegels, dat finan ciële steun aan het Instituut verleent, een bezoek konden brengen, frappante ■taaltjes laten zien. EEN acht- of negenjarig jongetje, dat door zjjn ouders lastig opvoedbaar bleek, liet prof. Waterink, toen het in de Inrichting werd opgenomen een vrije tekening maken. De knaap schilderde met waterverf en niet eens onver dienstelijk een brandend bos. Met Veel rood, oranje en geel zag de teke ning er onheilspellend uit. Zij bevestig de, dat het jongetje geplaagd werd door voortdorende angstgevoelens, vooral voor brand. Thuis nam brand en alles wat met brand te maken had, steeds zijn gedachten in beslag. jyjlZENDEN kinderen in Ne derland aan wie men zo gaarne een prettig en gelukkig huiselijk leven met de liefdevolle zorg van vader en moeder en de gezellige omgang met broertjes en zusjes zou gunnen, worden verpleegd in inrichtingen, ziekenhuizen, sanatoria, tehuizen en allerlei andere instellingen, omdat zij lichamelijk of geestelijk ziek of niet volwaardig zijn, omdat zij uit de ouderlijke macht ontheven of ontzet moesten worden, omdat zij met de politie in aanraking kwamen of nergens anders een goed onderkomen hebben. De verzorging, de verpleging en de opvoeding van deze kinderen kost veel geld. Geld, dat er moet komen en dat waard is geofferd te worden. Tijdens de kinderpost zegelactie heeft ieder de gelegen heid door het kopen van kinder postzegels of -prentbriefkaarten zijn steentje aan het grote en gewichtige werk bij te dragen. Een kleine 400 instellingen van alle mogelijke richtingen profi teren van de opbrengst. Om de lezers een beeld te geven van de arbeid van deze instellingen, heeft onze speciale verslaggever enige inrichtingen bezocht. In enkele artikelen zal hij erover schrijven. Men begon onmiddellijk met de be handeling. Na een week liet men de jongen opnieuw een tekening maken. Hij mocht het onderwerp zelf kiezen, zonder enige beïnvloeding door zijn Opvoeders. Op het papier verscheen een vuurrode, rijdende brandweerauto. Dus hog altijd de gedachte aan brand, maar onbewust had hij de bestrijding van het vuur ln zijn tekening vastgelegd. In de „rijdende" auto zagen de wetenschap pelijke werkers van het Paedologisch Instituut, dat er bij het jongetje iets in beweging was gekomen, dat hij „onder weg" was. Weer na een week tekende hij een opvallend fris-groen bos met de zon aan de hemel. Op een bordje tegen een van de bomen stond te lezen „Voorzichtig met vuur" en op een ander bordje „Jonge aanplant". De behandeling be gon resultaten af te werpen de knaap was in alle opzichten veel rustiger ge worden. Kenmerkend voor de geestesgesteld heid van een andere jongen was een boetseerwerkje. Toen men hem er de betekenis van vroeg, wees hij een huis je aan als het hutje uit het sprookje van Hans en Grietje. Ook de heks had hij geboetseerd en tegenover deze heks een meisje, dat een klein, achter zich verscholen jongetje bij de hand hield. Het meisje was zo zei hij zijn zus je; het jongetje was hij zelf. Het merk waardige was nu, dat het geboetseerde meisje groter was dan het jongetje, hoe wel in werkelijkheid het patiëntje ouder en groter was dan zijn zusje. Thuis werd hij echter altijd in een hoekje gedrukt; steeds weer en in alles werd het zusje hem tot voorbeeld ge steld. Zo sterk, dat hij zich ten slotte tegenover dit zusje heel kleintjes was gaan voelen en in het meisje verre zijn meerdere was gaan zien. Dat wekte in nerlijke spanningen, weerstanden en reacties, die ten slotte de hulp van het Paedologisch Instituut noodzakelijk maakten. Speelgoed-dorp Nog een derde voorbeeld. Het behoort tot het onderzoek, een kind op een tafel van speelgoedhuisjes, -mensjes en -boompjes een dorp te laten bouwen. Men toonde ons zo'n dorp, waarin de huizen dicht tegen elkaar in een kring waren geplaatst. Voor de bewoners zou het vrij moeilijk geweest zijn in het wanordelijk gebouwde centrum binnen te dringen. Om deze afgeslotenheid te accentueren had de knaap aan de ene zijde een kerk met wat blokjes er om heen geplaatst en daarbij slechts een miniem poortje open gelaten om het dorp te betreden. Aan de tegenoverge stelde zijde was een grote poort, doch deze was volledig met blokken gebarri cadeerd. Het gehele dorp was ten slotte door een rij aan elkaar geschoven blok ken. een soort heg of schutting voor stellende, omsloten. Onbewust had de jongen, zoals bijna steeds met zulke bouwsels het geval is, zijn moeilijkheden in dit dorp geopen baard. Het was een gesloten, ongenaak bare knaap met een verward innerlijk, waaromtrent men slechts met de groot ste moeite iets te weten kon komen. Eigenaardig is, dat een andere jongen een groep huizen bij elkaar zette en één huisje op enige afstand daarvan plaatste. Zijn ouders woonden, zo ver telde hij, in een van de in de groep staande huizen en hijzelf in het geheel apart staande huisje. De knaap voelde zich onbewust een uitgestotene, een vereenzaamde. Het spreekt vanzelf, dat men voor zichtig moet zijn, als men conclusies gaat trekken uit het spel van kinderen, doch aan de medewerkers van prof. Waterink is dat gerust toevertrouwd. Wat is paedologie? Het Paedologisch Instituut is een in teressante en een zeer nuttige instel ling. Onder paedologie verstaat men de wetenschap van de normale en abnor male psychische ontwikkeling van het kind. Een vijf en twintig jaar geleden wist men nog weinig van de therapie voor zich abnormaal ontwikkelende kinderen af. Men liet de genezing te veel over aan de medici, die zich er echter weinig mee bemoeiden. Er moest een inrichting komen om de kinderen te bestuderen. In 1931 werd een voor lopig instituut ingesteld en in 1933 is het gebouw geopend, waarin het Pae dologisch Instituut thans gevestigd is. Veelal meent men, dat daar debielen, imbecielen of idioten verpleegd wor den. Dat is geenszins het geval. Aan idioten en lichamelijk gebrekkigen kan niets verbeterd worden. Zij hebben alleen verzorging nodig. Het Paedolo gisch Instituut herbergt een jeugdige bevolking, waaraan geestelijk wat man keert, maar waarvoor genezing moge lijk is. Het is de groep tussen normaal en abnormaal in en omvat: le. neuro tische kinderen, 2e kinderen met par tiële defecten, 3e schijnpsychopaten en onevenwichtigen en 4e. kinderen, die opgenomen worden, zonder dat men weet, wat zij mankeren; zij zijn niet achterlijk en men heeft de indruk, dat zij geestelijk verbeterd kunnen worden. Neurotische kinderen De kinderen met neurotische ver schijnselen zijn vaak angstig en ge spannen, of zij lijden hevig aan bed- wateren; zij schreeuwen in de slaap of vechten of stoken vuurtjes. Deze afwij kingen zijn meestal het gevolg van op- voedings- en milieu-moeilijkheden, De kinderen met partiële defecten zijn de jongens, die helemaal goed zijn, maar bijvoorbeeld woord- of leesblind (alec- tisch) zijn. Het is een sociaal moeilijk bereikbare groep, omdat zij niet onder de kinderbescherming valt. Prof. Wate- rink vertelde ons van een jongen, die doordat hij alectisch was, niet kon le ren lezen. Zijn leerkrachten versleten dit voor domheid, achterlijkheid of on verschilligheid. Hij bleef drie jaar in de eerste klasse van de lagere school, voel de zich tussen de jongere kinderen niet thuis en werd ondeugend en baldadig. Totdat men ontdekte, wat er aan ha perde. Toen kon verbetering volgen. De behandeling van deze kinderen is vaak niet gemakkelijk. Uit een neurotische toestand kan bijvoorbeeld een partieel defect ontstaan en een kind met een partieel defect kan neurotisch worden. De schijnpsychopaten en de oneven wichtigen zijn niet bepaald neurotisch en ook niet bepaald defect, maar ont worteld in het gezin of de maatschap pij. Zij hebben geen houvast me^r en missen aanpassingsvermogen. Al deze groepen moeten opgevangen, geobserveerd en behandeld worden. Daarvoor is een grote variabiliteit in deskundigheid nodig. Vandaar, dat prof. Waterink een aantal medewerkers heeft. Enige daarvan hebben wij in hun werk gezien, o.a. een lerares voor be wegingsleer en een spreekdeskundige, die zich met een engelengeduld bezig hield met een jongetje, dat aan psychi sche doofheid lijdt. Als z(J met het knaapje sprak, drong dit absoluut niet tot hem door. Hoewel de psychisch do ven meestal ook een organisch oor- gebrek hebben, kunnen zij wel horen, doch men praat absoluut langs hen heen, met het gevolg dat zij zelf moei lijk of nagenoeg niet spreken. Het instituut telt ongeveer tweehon derd verpleegden, waarvan er honderd intern zijn. Er is een school aan verbon den, die door honderdzeven en twintig leerlingen wordt bezocht (kinderen, die intern zijn en leerlingen uit de stad). Uiteraard heeft de school een specialis tisch karakter. Naast het Instituut is een laborato rium gevestigd, waarvan prof. Wate rink eveneens directeur is en waar een poli-klinische behandeling op de kinde ren wordt toegepast. Het is een interessant, een mooi en een dankbaar, maar ook een moeilijk werk, dat in het Paedologisch Instituut met veel liefde verricht wordt. Het is bovendien een kostbare arbeid. Er wordt met een groot tekort gewerkt. Er zal daarom veel geld bijeengebracht moeten worden, wil het zijn bestaan kunnen voortzetten. Vm ONDER DE MENSEN (5) |"\E muziek schettert, grijze rookwolken kringelen omhoog, tegen het gespannen zeildoek en blijven hangen als doorzichtige sluiers gelijk een web. Bibi proeft de sfeer. Hij weet, dat hij ditmaal minder succes zal hebben dan anders. In vogel vlucht taxeert hij de vrouwen, met de vlakkeongeïnteresseerde gezichten en zwakke lachjes, de mannen, met gouden ringen aan de vingers en een dikke sigaar in de mond. Nee, vanavond, bij God, vanavond zal het niet gaan. Hij voelt het Als een kleine vlam, die binnen in z'n borst verschrompelt en pogingen doet, het laatste beetje warmte door z'n lichaam te verspreiden. Het is maar een flits een losgeraakt stukje gevoel en het betekent niets. Het publiek wordt onrustig, het is tegen achten. De muziek stoot korte, rhythmische klanken door de gevul de ruimte. Bibi kent elke nuance en elk gebeuren. De tonen worden zachter, de gordijnen gaan dicht, het stalpersoneel sleept met lange palen. Nu voert de mu ziek 't tempo op, er is even pauze.dan draven zwarte paarden in beheerste draf de piste binnen. Het stemmengegons sterft weg. Bibi volgt de bewegingen van de dresseur. Z'n smalle zweep zwiept knallend door de lucht Bibi glimlacht. Een kleine stalknecht kruipt tussen de gordijnen door. En het is Bibi, of hij zelf De mensen lachen al. Hij zwaait met z'n klepperschoen, springt als een bok over een stellage en vertrekt z'n grote mond tot een waanzinnige grijns. Op de eerste rij zitten een paar kinderen, blon de sprietvlechtjes, en korte jurken. Het kleinste ding giert het uit. De lach van een zorgeloos kind. Bibi staat stil. In het helle licht, dat over hem heen golft, steken z'n wan gen akelig kil af, de ogen zijn lege kas sen, met dikke wenkbrauwstrepen als enige bescherming. Hij kijkt naar de kinderen. Hij ziet z'n eigen meid, én hij geeft toe aan de gedachten, die hij met drang weg wilde dringen. Wat kan het hem schelen dat hij een dromer binnenkomt, als kleine, verdroomde jongen, die het circus idealiseert en in een is, met gevoeligheden en menselijke laat sprookje gelooft. warmte? Als clown mag je geen mens zijn, maar als mens wel, clównHij De paardjes draven achter elkander, zél spelen, zoals elk mens speelt, het zaagsel stuift op, de benen strekken Er komt iets rustigs over hem. De en buigen op de cadans van de rau- zwaarte glijdt van z'n schouders. Allé ziek. Bibi ziet de gezichten van de men- dan, nu is hij dus mens.hij doet sen in z'n nabijheid. Hij proeft de ver- geen moeite anders te zijn, dan hij is. veling, de drang naar een „nieuw" num- Een oorverdovend gelach verbreekt mertje, bijvoorbeeld een nummertje z'n gedachten. De mensen klappen, klap- van hém. De man, om wie je je slap pen als gekken om z'n onnozele gezicht, lacht, en die je zorgen wegblaast in het z'n stomme spel, z'n sliertpantoffels, die luchtledige. hij zwaar optilt. Een programmaverkopstertje loopt Dij staat doodstil. Het gelach zwelt langs hem heen. „Hé, smeer hem nou, aan- H« weet- hóe h« staat- Als een anders krijg je der weer van langs." dwaas, verloren mens, die z'n eigen ge- Waarom zal het vanavond niet gaan? dachten had en niets anders wilde.... Hij is gék En hij heeft succesMet een glim- Gevoel is uit den boze. Deze eeuw is lach- g«boren uit. verwarring en pijn hard, nuchter, en zonder veel warmte. maakt J een Êrimas. Bibi heeft zich omgedraaid, slentert naar dè stallen en ruikt de warme lucht van de dieren. Een kleine hond springt tegen hem op. Hij aait het dier gedach- teloos. Het kan hem niks schelen, dat P ook dit gebaar zijn gevoel is. En nét zo sterk als dat andere. Hij heeft van nacht een tijdje wakker gelegen, ge piekerd, en gedachten uit elkaar geplo- Het is alles maar een ogenblik, een windvlaag, waarvan geen mens ooit de kracht kan begrijpen Het gejoel dreunt achter hem aan, als „Had je een nieuw nummer vader?" Het kind ligt de armen wijd achter het hoofd op hem te wachten zen. Een normaal mens doet dat niet. had iets, wiHen zeggen va" 7in ge" dachten en z'n nieuwe leven. Tever- ZiRT ZIC4-Z.ECP Z°Al-6 HET PU6LIEK. HEN) 3.IE.T Daar is in een circus geen tijd voor. Maar hij heeft die tijd genomen. Om- f"*8 Z°f f haar gezicht, da' heye dat hij het gezicht van die kleine meid t k" Tt lnmg!Lgeeft' voor zich zag, dat hoekige, magere ge- J v- J il' f" zicht, met de bruine ogen en de stijle zlcht. van ee(nk'nd' oat kaar vadf be" bruine haren wondert en hij had met de moed de be- wondering te verbreken. vaak op hem te wachten als „Ik had een prachtig nummer", zegt hij in de wagen komt. Als een opgerol- hij. de poes, die de warmte zoekt van haar Hij legt de lakens recht, maakt een eigen lichaam. En vannacht voelde hij gebaar om haar in te stoppen zonder bepaalde reden iets van hope- trekt z'n handen terug loz sympathie voor die kleine bliksem, Nu is hij dan niets meer, geen méns Horizontaal; 1. mannelijk zoog dier; 4. voortzetting; 10. overdekt» marktplaats; 13. deel van het oog; 15. soort rubber; 16. gebruik in kleding; 17. bontsoort; 19. insect; 20. hoog bouw werk; 21. e.a.; 22. pausennaam; 24. deel van het hoofd; 25. deel van de Bijbel; 26. telmachine met geldlade; 28. woon schip; 29. vod; 31. insect; 33. lidwoord; 36. water in Nederland; 38. één keer; 39. bedrag der belasting; 40. steensoort; 41. vruchtennat; 43. oude wijnmaat; 44. belemmering; 48. hoeveelheid; 50. kort van duur; 54. getijde; 56. dochter van Laban; 57. plaaggeest; 58. soort onder wijs; 59. voorbeeld; 61. mannetjes bij; 63. mannelijk zoogdier; 65. lusthof; 66. oorspronkelijk vernuft; 68. brilslang; 69. onderricht; 70. bureau; 71. keukengerij. Verticaal: 1. heester; 2. zangstuk; 3. verkeerd; 5. maanstand; 6. knaag dier; 7. begin van de dag; 8. grondsoort: 9. militaire rang; 10. vliegengaas; 11. stad in Arabie; 12. jaargetijde; 14. uit gedoofde vulkaan op Java; 16. soort kers; 18. snij werktuig; 20. voorzetsel; 23. zwaardwalvis; 24. plaats in Noord- Brabant; 26. jaarboek; 27. gemetselde rand; 28. alvorens; 30. oude Spaans» munt; 31. vlies; 32. omslag; 33. schoen makersgereedschap; 34. houten bakje; 35. loot; 37. kilogrammeter (afk.); 42. vrijpostig; 45. maalinrichting; 46. bevel; 47. gewicht; 48. dwingeland; 49. schip der woestijn; 51. opstootje; 52. deel van een huis; 53. Mohammedaanse bijbel; 55. boodschapper; 58. verbond; 60. ver laagde noot; 61. boom; 62. stad in Zuid- Amerika; 64. deel van een boom; 66. bevel; 67. ambtshalve. (Voor de oplossing zie men ons num mer van Dinsdag). voor véél mensen die eenzaam zjjn en en geen clówn.. rondscharrelen, op zoek naar voedsel, gelijk een hond, die de vuilnisemmers Hij schuift het beeld met een ruk ter- omver werpt en snuffelt. Het kind keek zijde. Geen nutteloos gepieker. Maar naar hem. Lang en aandachtig. Hij toch is er een leemte in z'n ziel. Alsof knikte haar toe, omdat het nooit zo laat de droom ieder ogenblik verder zal was geworden als vannacht. En toen gaan. Geen mens kan het tegenhouden, gleed er iets liefs over haar gezicht, een ook Bibi zelf niet. Hij ziet zichzelf, zo- kleine lach, die er nimmer was ge- als het publiek hem ziet, de clown met weest. zn lange klepperschoenen, zn slobber- Verdomme.... het had hem geréakt jas, z'n hoge hoed op z'n smerige pruik- Léch er maar om. De clown, die het je. Het is een vreemde gewaarwording, gezicht van een kind voor zich blijft leunend tegen een houten paal jezelf zien, als de lach allang vergleden is. voor je te zien. Je gezicht, je harde, Maar het wós nu eenmaal zo. En witte wangen, met felrooie konen en je daarna had hij liggen piekerenen. De potsierlijke lange puntneus, met de droom, een méns met ontwikkeling te n -aTn p er ™ars over heen. HU worden en een goeie ondergrond joeg hoort de mensen schreeuwen: „Bibi.... weer fel door hem heen. Om die méid de kans te geven, die Ze lachen. Enkele jongens lachen écht, hijzelf door z'n onwerkelijke idealen zoals alleen een jongen dat kan, onge- niet had kunnen grijpen. Om 'n vrouw geneerd en met een zeldzame bekoring, van haar te maken, die het leven aan- Nu waggelt hij door de piste, natuurlijk kon. Wat kon een mens dom denken, valt hij, z'n benen hoog in de lucht, de Het leven deed met je, wat het wilde, mensen gieren, ze brullen om het wa- En je vocht tegen iets, wat je niet zag. ter, dat uit z'n hoedje omhoog spuit, als „Nesta", de witte hengst schuurt zijn een fonteintje van klaterende zotheid. kop langs z'n schouder. Bibi staat, zonder zich te bewegen. Vooruit, hij moet zich verkleden. Hij Hij kan het beeld niet wegwissen. Hij heeft behoefte met z'n gezicht tegen realiseert zich, dat hij nu een onopval- het Paard te blijven staan, maar hij lend mens is, in een trui en een broek heeft geen tijd. en met lage schoenen aan. En, dat hij De muziek kondigt met luid geroffel over een kwartier een clown wordt, een het volgende nummer aan. spel zal spelen, dat gruwelijk is en De pluche gordijnen hangen in zware vaak onmenselijk. Een idioot zijn en dé plooien naar beneden. Glanzend rood. grappenmaker van het ogenblik. Wel- En daartussen door glipt hij, als een nu hjj zal e»n idioot zijn..,. olijk» jonasn in de piste. ....HET Gejoel dceumt ACHTelZ HE4) AAN/.AI-5 U&6LOOPT PUZZLE 210. EEN LETTERGREEP- PUZZLE. (OPLOSSING) De 27 bedoelde woorden, die uit de 89 gegeven lettergrepen gevormd konden worden en die voldeden aan de om schrijvingen, waren: 1. Luwen; 2. Primitief; 3. Predestina tie; 4. Onwilligheid; 5. Initiatief; 6. Venlo; 7. Ondervinding; 8. Bijzonder; 9. Gravitatie; 10. Glazenier; 11. Dribbe len; 12. Zitting; 13. Gezamenlijk; 14. Drama; 15. Polikliniek; 16. Rassenhaat; 17. Letitia; 18. Productie; 19. Marme lade; 20. Commandant; 21. Tropenzon; 22. Krokodil; 23. Argeloos; 24. Bushalte; 25. Rattenvanger; 26. Kreta; 27. Zonne wijzer. De derde letters van deze woor den gaven in deze volgorde van boven naar beneden te lezen: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Een puzzle, die getuige het groot aan tal ontvangen oplossingen, met genoe gen is opgelost. Na loting onder deze inzenders is de wekelijkse priis ditmaal ten deel ge vallen aan: de heer E. Schuite, Noor- derwijkweg 10, Beverwijk. Gefeliciteerd Deze prijs zal worden toegezonden. PUZZLE 211. VAN LETTERS TOT CIJFERS Wij maken de volgende vermenigvul- digsom: SCHOOL KERK X X 0 5 n X X X X X X X X X 5 X X X X X X '0 5 0 X X SSXKCCKXHS De nu! >n de vijf komen in verme nigvuldigtal en vermenigvuldiger niet voor. Alleen in de vier gedeeltelijke producten hebben wij alle cijfers 0 en 5, die daarin voorkomen, aangegeven. De letters in het antwoord stellen dezelfde cijfers voor als de letters in de twee getallen, die vermenigvuldigd moesten worden. Gevraagd wordt het geheel in cijfer» m te zend in. Oplossingen (per briefkaart) tot en met Donde-dae 25 Oktober aan de Re dactie van dit blad lEr wordt onder de inzenders van een correcte oplossing weer een prijs van f 5.— verloot*.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 8