Kappie JIMMY BROWN TERUG IN DE DIERENTUIN Uo-Mjywjo&d De wagen in het Kloosterbos De slak en de mug Het Radioprogramma op weg naar Radiogroeten naar Korea HBAGl! De Tekenfilm DINSDAG 80 NOVEMBER 1951 WOENSDAG 21 NOVEMBER 101. Baron van Piepstraete begaf zich in gezelschap van meneer Van Knullenburgh naar Jimmy Brown, die nog al gedesillusioneerd in zijn kan toortje voor zich uit zat te staren. „Meneer Brown", zei de burgemeester op scherpe toon, „u zult wel begrijpen, dat B. en W. niet bijzonder over u te spreken zijn. Door uw slordig beheer ik herhaal hier de woorden van uw principaal, de heer Van Knullenburgh hebben uw dieren in onze goede stad UU1JLCJI. KJ IJyvuuiwuc^jn Zelf wel, dat hiervoor een schadeloosstelling dient te worden betaald...." Jimmy Brown keek de burgemeester vrij som ber aan. „Hoewel deze pias", zei hij, wijzend op meneer Van Knullenburgh, „eigenlijk de directeur van de dieren tuin is, zal ik mij niet aan mijn ver antwoordelijkheid onttrekken. Alles zal tot de laatste stuiver door mij vergoed worden". Peta het geraden. Niet dat het haar uit een oogpunt van trots zoveel kon schelen, dat Peta het wist; daarvoor waren ze te dol op elkaar en te goede vriendinnen. Maar nu Peta zelf het struikelblok was, werd de zaak ge compliceerder. Maar Peta, die nog steeds in de ge moedstoestand verkeerde, waarin ze een ander gelukkig wilde zien, zette door. „Waarom doe je er niets aan, Nan? Ik weet zeker, dat je dat zou kun nen". Nan speelde met het porseleinen hondje en hield haar blik naar bene den gericht. „Hij houdt van jou, Peta, is het niet?" Zij dacht aan Neville, maar Peta, die slechts Blake in haar ge dachten had, kon dat niet ontkennen. Hij hield van haar, niettegenstaande zijn wrede, bittere woorden, en zijn minachtende houding zjj was van hem zoals hij van haar was. Hij en zij waren voor elkaar geschapen; ze wist dat hij de enige man was die haar aan kon, wiens wil sterker was dan de hare, die haar de baas zou kunnen zijn en aan wie ze zich met vreugde zou overgeven. (Wordt, vervolgd) 10. De maat was naar zijn hut ge gaan en de tranen stroomden uit zijn ogen, toen hij een schoon stel onder goed en drie paar sokken, zijn tanden borstel, spons en tandpasta en zijn prentebriefkaarten-album in zijn valies je stopte. „Het was allemaal zo aardig met die journalist", snikte hij, „en nu is alles weer bedorven.. Nu is er alleen nog maar narigheid en ellende en gangsters, die loerenach, ach!" HILVERSUM I, 402 m.: 7.00—24.00 NCRV. 7.00 Nieuws. 7.15 Een woord voor de dag. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws en weerberichten. 9.10 Voor de zieken. 9.30 Waterstanden. 9.35 Gram.- muziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Orgel concert. 11.15 „Sil de strandjutter", hoor spel. 12.00 Sopraan en piano. 12.30 Land en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Vocaal dubbelkwartet. 12.59 Klokgelui. 13.00 Nieuws. 13.15 Protestants Interkerkelijke Thuisfront. 13.20 Banjo-orkest. 13.50 Re geringsuitzending: Drs. L. Coomans de Rui ter: „Natuuronderzoek in Indonesië" 14.00 Gram.muziek. 14.45 Voor de meisjes 15.00 Kamerorkest en solisten. 15.45 Voor de jeugd. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianoduo. 18.30 R.V.U.: Dr. H. IJ. Groenewegen: „De psychologie van de angst". 19.00 Spectrum van het Christelijk organisatie- en verenigings leven". 19.15 Boekbespreking. 19.30 Gram.- muziek. 19.40 Radiokrant. 20.00 Nieuws en weerberichten. 20.10 Commentaar fa miliecompetitie. 20.20 Radio Philharmo- nisch Orkest. 21.15 „De Bijbel als boek", causerie. 21.35 Lichte muziek. 22.10 Vo caal ensemble. 22.30 Internationaal evan gelisch commentaar. 22.40 Gram.muziek. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O S.-berichten. 23.15 Gram.muziek. 23.20 „Hoe zit dat met mijn kind?", causerie. 23.3524.00 Gram.muziek. HILVERSUM II, 298 m.: 7.00 VARA. 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 19.30 VPRO, 20.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.15 Ochtendgymnastiek. 7.30 Zendersluiting. 9.00 Nieuws. 9.12 Gram.muziek. 9.50 Voor ae huisvrouw. 10.00 Schoolradio. 10.20 Voor de huisbrouw. 10.30 Pianoduo. 10.45 Voor de vrouw. 11.00 R.V.U.: mej. Dra. W. J. Bladergroen: „Psychologie der pu berteitsjaren: Praepuberteit". 11.30 Gram. muziek. 12.00 Voordracht. 12.15 Dansmuziek. 12.30 Land- en Tuinbouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Dans muziek. 12.55 Kalender. 13.00 Nieuws. 13.15 Sémi-klassieke muziek. 13.40 Orgel en zang. 14.00 Gesproken portret. 14.15 Jeugdconcert. 15.00 Kinderkoor. 15.20 Pianorecital. 15.30 Voor de jeugd. 16.30 Zendersluiting. 18.00 Nieuws. 18.15 Vara- varia. 18.20 „Het Mariniers-opleidings kamp „Woestduin" te Doorn", reportage. 18.30 Actualiteiten. 18.40 Roemeens Or kest. 19.00 „Onze plaats", toespraak. 19.15 Vocaal Octet. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Politiek commentaar. 20.15 Promenade Orkest en solist. 20.50 „Het goede Schip", hoorspel. 21.50 Concert gebouworkest en soliste. 22.30 „Het zicht baar maken van het onzichtbareHet electronenmicroscoop", causerie. 22.45 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.1524,00 Gram.muziek. 111. Ja, dat was heel dom van Pim, Pam en Pom geweest. Ze waren zo op gewonden over het waagstuk, dat ko ning Samba uithaalde, dat zij uit hun schuilplaatsen te voorschijn sprongen En nu is het te laat! De negers hebben hen ontdekt en zijn niet van plan het erbij te laten. Luister maar eens naar die krijgskreten! „Hoi, hoi, hoi!" klinkt het door het woud. „We moeten ze weer te pakken krijgen! Hoi, hoi, hoi!" Hoofdschuddend heeft Koning Samba van achter zijn boom toegekeken. „Hoe kunnen die Pim, Pam en Pom nu ook zo onvoorzichtig zijn", mompelt hij ln Men zal binnenkort kosteloze Kerst en Nieuwjaarsgroeten voor de radio kunnen uitspreken voor militairen, die bij het Nederlands Detachement aan boord van Hr. Ms. „Van Galen" in Korea verblijf houden. Verwanten, vrienden en kennissen, die hiervoor in aanmerking wensen te komen dienen zich zo spoedig mogelijk schriftelijk te wenden tot de afdeling radiovan de Marine Voorlichtings dienst in Den Haag. een vreselijke ravage aangericht, schade loopt in de tonnen, als ik deze krant mag geloven. En dan mogen wij er ons nog over verheugen, dat er geen mensenlevens te betreuren zijn. Ik kwam u eigenlijk eens vragen, op wie wij deze schade moeten verhalen. Ik lees hier, dat uw apen het halve mode huis van de firma Kant Klosmans hebben leeggeroofd. Twee kostbare verenhoedjes zijn later boven in een boom van het Knushuis-park aange- DOOR MARJORIE VERNON 94) Nan keek haar vriendin vertederd aan. Die goeie Peta! Ze was een schat de grootste schat ter wereld! En ze werd steeds aardiger een poosje ge leden zou ze zich niet zo in een ander hebben verdiept niet omdat ze har teloos was, maar omdat ze onnaden kend en te veel op zichzelf geconcen treerd was. Maar nu was ze liever, had meer belangstelling voor een an der, en het was duidelijk, dat ze alles in het werk zou stellen om Daphne Brendon gelukkig te maken. Je hoefde je niet af te vragen of een dergelijk meisje een man gelukkig zou maken... „Je bent een engel, Peta", zei Nan zachtjes. „Het is reuze aardig van je om de moeite te willen doen en het zou heerlijk zijn als alles tenslotte in orde kwam". „Ik heb zo'n idee, dat het wel zal lukken", sprak Peta. „Het moet luk ken!" De vastberaden uitdrukking verscheen weer in haar ogen en Nan (Advertentie, ing. Med.) herkende die direct. Als Peta zo keek, ging er van alles gebeuren! Een poosje waren de beide meisjes stil, ieder in haar eigen gedachten ver zonken. Mevrouw Darley was boven aan het rusten en Peta, die haar vriendin had gevraagd om te blijven theedrinken, wist dat ze nog een ruim half uurtje zouden hebben vóór haar moeder zou verschijnen. Ze maakte zich zorgen over Nan; ze hadden el kaar altijd in vertrouwen genomen, maar dit keer was Nan zwijgzaam geweest en Peta aarzelde om het on derwerp Blake aan te roeren. Dat was een teer punt, want daar waren ze beiden bij betrokken. De gordijnen bij het open venster woeien zachtjes in het zomerwindje en Peta staarde over de gladde gazons en de stralende bloembedden in de verte, alsof ze daar een woonwagen op een open plek zag staan en een lange, breedgeschouderde man leunend tegen de deur. Misschien zag Nan dat ook, bedacht ze meedogenloos met de on bewuste gedachte dat ze er, door zich zelf zoveel mogelijk pijn te doen, misschien in zou slagen dat brandend verlangen uit haar hart te bannen, net zoals het mes van de chirurg de oorzaak van lichamelijke pijn weg snijdt. Plotseling wendde ze zich vastbe sloten tot Nan. „Nan, je bent zo stil en gedrukt de laatste tijd. Ben je niet gelukkig?" De blos van het andere meisje sprak duidelijke taal, en ze vermeed Peta's ogen. „Er is niets ik ben wat overver moeid, dat zal het zijn", ontweek ze de vraag. „Weet je zeker dat je niet verliefd bent of zoiet^s?" viste Peta. Nan zweeg. O, waarom had ze het niet beter kunnen verbergen? Nu had zichzelf, maar hij begrijpt, dat hij er met praten alleen niet komt en dat hij ogenblikkelijk moet ingrijpen, wil hij de hondjes uit de negerhanden redden. Gelukkig aarzelt Samba geen ogenblik'. Met eén sprong zit hij midden in de troep achtervolgende negers en deelt als een razende een serie mokerslagen uit. Hiertegen zijn de Kwaa$ie-negera niet bestand. Zij kennen ook de ver schrikkelijke kracht van Koning Sam ba niet! Het pleit is gauw beslecht. Weldra ligt er om de Koning der Apen een kring van bewusteloze krijgers. (Advertentie, Ing. Med.ï UITSLAG HERSENGYMNASTIEK 1. Koppel jachthonden, 1020 stuks. 2. Door een krampachtige samentrekking van het middenrif. 3. Driepotige, lage bok voor ophijsen van zware balken enz. 4. Leonhard Huizinga. 5. Die van 1596 op 1597 6.6 uur n.m. 6. Neen. Hier worden de „maaikersen" mee bedoeld, die rijp zijn in de tijd, dat het gras voor de eerste maal gemaaid wordt. 8. Anton Karas—The Third Man. 9. Kerkklokjes in de Grote Kerk te Haarlem. 10. Pools 40 schijven op 100 ruiten; Oostenrijks 24 schijven op 64 ruiten. Kappie kwam hem uit zijn droeve overpeinzingen halen, door te zeggen, dat hij direct mee moest komen. Op de kade stond een taxi klaar en daar mee reden ze met een snelle vaart en piepend remgeknars naar het station. De meestor, die met Ah Sing achter bleef, zag de toekomst ook zorgelijk in. „Wanneer zullen we ze weer zien!" zei hij. „Misschien wel nooit weer! Hollywood ligt helemaal aan de an dere kant van Amerika. „En Kappie met die diamant!" „En de boos man nen!" vulde Ah Sing aan. „Gang- stels. Hier allemaal gangstels met schietgewelen. Wij zullen Kappie en stuurman nooit weer zien!" De ril lingen liepen de meester langs de rug. Ik hoef natuurlijk niet te vragen of jullie wel eens 'n tekenfilm hebben gezien. Zo'n filmpje waar alles in kan gebeuren en waarmee je je kostelijk kunt amuse ren. Dit is het geheim van de tekenfilm. Het meest zotte kan er in voorvallen, dit in tegenstelling tot de normale film. Daar blijft men altijd gebonden aan normale mensen en normale bewegingen. Het verschil tussen speel-film en teken film is wel, dat de speelfilm automatisch alle beelden achter elkaar opneemt, ter wijl voor de tekenfilm ieder beeld appart wordt gete kend. Het maken van een tekenfilm is verre van ge makkelijk. Er zijn veel goe de tekenaars voor nodig, die dan nog maanden lang werken aan een filmpje van bijvoorbeeld 5 of 6 minuten. Verwonderlijk is dat niet, wanneer je bedenkt dat per seconde 16 beelden worden afgedraaid, zodat voor één film van 6 minuten 16x60x6 4760 tekeningen nodig zijn. Eerst wordt voor de film een draaiboek gemaakt. Het gegeven van de film wordt hierin van seconde tot seconde genoteerd. Dit draaiboek wordt dan be sproken met de componist die de muziek bij de film gaat maken. Wanneer de muziek is gecomponeerd wordt ze opgenomen op de filmband. Jullie weten dat naast de beelden op de film band een ruimte zit, waar op een lange lijn de muziek wordt vastgehouden. Je zou het kunnen vergelijken met de groef in een gramofoon- plaat die in één lengte langs de filmband ligt. Deze mu ziek,, ljn' is te zien. Het is een lijn die meer of minder slingert. Nu Is er Iemand die deze lijn kan „aflezen" Als hij de lijn bekiikt kan hij bepalen wat voor muziek er wordt gespeeld. Hij kan dus ook zien op wat voor beeld- Wies begon zich wat te haasten. „Ik kom vroeg heb ik beloofd." Maar.,., toen deed ze in plaats van 't hoedje Het verse taartje op haar hoojd. Even later kwam ons muisje Keurig net bij oma aan. „Domoor!", riep die, tranen lachend „Je hebt het wéér niet goed gedaan!" Moeizaam sleepte Piet, de slak, het huisje voort. Héél langzaam ging het. Hij schoof voorbij een paai grassprietjes, klom over een steen heen en ging toen wa' op een afgewaaide boomtak zitten uitrusten. Wel twee uur had hij over dit stukje gedaan, maar daar maalde Piet niet om. „Hè, hè!" lachte hij. „Dat was een hele tippel. Erg opgeschoten ben ik niet, maar daar ben ik een slak voor. Maar kom, ik ga nog wat verder, het is mooi weer!" En zo gleed Piet de slak langzaam, heel langzaam weer van de tak af en kroop tussen het gras. Ineens hoorde hij gezoem boven zjj;i hoofd. „Wie is dat?" vroeg hij. Hij keek om zich heen en zag Prik de Mug, die gezellig tussen de grassprietjes doorzweef de. Maar de mug had reuze pret. „Ha-ha!" lachte hij. „Zet 'm op Piet!! Gunst, gunst wat ga je weer hard vandaag!" „Je moet niet met me spotten!", zei de slak. „Ik ben als slak ge boren en jij als mug en daar valt üets aan te verande ren. Ik ben er tevreden mee." „Kijk eens!", lachte de mug verder. „Kijk eens hoe goed en hoe snel ik vlie gen kan!" HU vloog op en „Maar, wat zal ik op mijn bol doen? Ja, ik weet het, deze hoed, Maakt me jong en reuze aardig. Staat me dus in één woord „goed"!" wordt één beeldje doorge draaid. Het celluloid wordt verwisseld voor het volgen de standje van het figuur en er volgt weer één opname. Zo gaat het 4760 keer. S eds andere achtergron- len, steeds nieuwe celluloid platen, steeds nieuwe op namen. Tenslotte wordt de film gemonteerd en kan ver toond worden. Tegenwoordig wordt ook wel éérst de film helemaal getekend zonder geluid. Als de film klaar is wordt ze voor het orkest ge draaid, die de muziek er dan op het juiste ogenblik be speeld. Het ls allemaal een héél precies maar een erg dankbaar en leerzaam werk. neer door de lucht, vloog met een grote snelheid over het slakkenkopje en ging toen 'lak voor Piet op de grond zitten. „Ik draag mijn huis mee en iU niet!" sprak Piet de slak. „Daar heb je alleen maar last van!" lach te de mug. „Daarom ben jfe juist zo langzaam... je bent hoeiiiiü" De mug brak zijn zin af, want er spatte een grote druppel, water op zijn vleugel uiteen. Wéér viel er een druppel. En nóg een en nóg een. Het regen de eensklaps zó hard, dat Prik, de mug, radeloos om zich heen keek naar een ge schikte schuilplaats. Hij snelde naar een smal gras sprietje dat nogal voorover hing en probeerde daar zo goed mogelijk droog te blij ven. Maar zqn vleugels plakten al aan elkaar en hU voelde zich maar bér onge lukkig. De slak echter trok zijn hoofdje in zijn huisje. „Ha- ha!" lachte hU nu op zUn beurt. „Zie je, een slak zijn heeft óók zUn voordelen!" Hu trok Mies een nieuwe jurk aan, Met een boordje en een das. „Zo", riep ze. „Ik voel me heerlijk! „Het zonnetje schijnt dus zonder jas!" WELKE WEG GAAT JAN? Jan moet dwars door een groot bos. Het bos zit vol slingerpaden maar... haast al deze paden lopen dood. Tóch moet .Tan er doorheen. Hij geeft het niet op en komt halverwege op 'n open plek waar een oude stoel staat. Daar rust hq even uit en vervolgt dan weer zijn weg. EindelUk komt Jan waar hü zün moet. Hoe heeft Jan gelopen?? De pijltjes geven aan waar ht) het bos ingaat en waar hij er tenslotte weer uitkomt. Miesje zou eens op een middag, Op bezoek bij oma gaan. Ze had in haar kleine oven Reeds een taartje voor haar staan. jes de muziek valt, want de beeldjes (die nu nog blanco zün) staan vlak naast de muziek. Stel je voor dat er in het draaiboek staat: „De kat loopt \hjf stappen", dari hoor je in de muziek „bom- bom-bom-bom-bom". Iedere „bom" is op de muziekband zichtbaar want daar slin gert de lijn meer. De kat komt dus met zijn voet op de grond op net beeldje, dal staat naast het plotseling „slingeren" van de muziek- lUn. Het draaiboek wordt nu bijgewerkt. Overal wordt precies bijgezet op welk beeldje de beweging moet plaats vinden. Zo, nu wordt er pas getekend. Voor één Trots bracht ze de taart naar binnen, Zette 'm op tafel neer. ,Oma is er zeker blij mee. Ze ziet me nu vast graag weer." stap zün ongeveer 7 teke ningen nodig, dus je begrüpt dat de film voorlopig nog niet klaar is. Is een klein stukje af, dan gaan de teke ningen naar een andere af deling, waar met verf de te kening wordt overgenomen op een vel celluloid. Onder tussen ie weer ergens an ders een achtergrond gete kend. Stel je een mooie plaat van een kamer voor. (De achtergrond). Op deze plaat wordt zo'n vel cellu loid gelegd. Celluloid ls doorzichtig, dus ineens staat het daarop getekende fi guurtje midden in de ka mer. Hier wordt een opna me van gemaakt. De film

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 4