Geen Australische hulp in Nw. Guinea-kwestie IJSREVUE IITEHTJES Westfriese Zuivelhandel Slnisilnkstraat 63 Het drama aan het Noordzeekanaal Toneelgroep „V.V. V. Callantsoog" had met „Verdronken land veel succes Rangeerder tussen buffers gedood Standpunt blijft „De tijd van handelen gekomen'' ongewijzigd Conieniiissehool Voorzitter Hoogschagen weer hersteld Liep het horloge van de scheidsrechter te hard? 't Zand Motorpech wat al te gemakkelijk verholpen Goede vertolking van Kinderen van ons volk' VERVOLG STADSNIEUWS Zevende ronde van MSC Uit het zakenleven Anna Paulowna Lezing voor Chr. Vrouwen bond Minister Casey spreekt bericht tegen Een nieuwe beschouwing Ten geleide Scheepvaartberichten Oud-Ieerl. (meisjes) oinnen hun hand werken afhalen van school op Woensdag 21 Nov. a.s. tussen 4 en 5 uur. REISBUREAU „DE KOMEET" Te koop aangeboden: Ruilen: Personeel: Diversen: DINSDAG 30 NOVEMBER 1951 De uitvoering die de toneelgroep VW gaf in de zaal Vriesman is weer één geweest die er zijn mocht. Er werden aan de medespelenden hoge eisen gesteld, soms misschien iets te hoog, maar over het algemeen konden ze het stuk aan. „Verdronken land" is In vele opzichten een sterk stuk, met prachtige typen. Een bezwaar heeft het echter ongetwijfeld. Het is ontzag lijk druk en het vraagt naast alles van de spelers, zeer veel van de toeschou wers om alles op de voet te volgen. Het stuk speelt tijdens een waters nood in de Alblasserwaard en doet in vele opzichten denken aan het boek van Herman de Man „Het wassende water". Aan de ene zijde van de Lek ligt de boerenplaats van de jonge maar arme boer Gieljan Vermaat, die getrouwd is met Dora de docher van de rijke boer Gradus Mente. Dit ou welijk is gesloten zeer tegen de zin van de ouders en ook tegen de zin van de rijke Rinus van Batenburg, die lange tijd werk van Dora heeft ge maakt en het niet verkroppen kan, dat deze tenslotte Gieljan boven hem heeft verkozen. De dreigende watersnood geeft Ri nus het recht om iedere boerderij te betreden en hij maakt daar misbruik Van om hrhaaldelijk de boerderij van Gieljan te bezoeken en daarbij Dora lastig te vallen. Als hij bij deze ten slotte niets bereikt, beraamt hij plan nen om Gieljan Vermaat ten gronde te richten. Het hoge water noodzaakt tot extra maatregelen en de dijk tegen over de boerenplaats van Rinus van Batenburg zal moeten worden doorge stoken om de rivier te ontlasten. Dan stelt deze zich in verbinding met een bedelaar, Geert Stravers, die een blinde dochter tot zijn last heeft en haalt deze over door hem een grote som geld te geven, om de dijk aan ce andere kant, bij de boerderij van Giel jan Vermaat te vernielen, waardoor zijn eigen land behouden blijft. Hier omheen dan nog de nodige ver wikkelingen gegroepeerd. De moeder van Gieljan, gespeeld door mevr. Kossen-Boerman heeft van haar zware rol iets goeds gemaakt. Gieljan zelf vertolkt door de heer De Wilde was uitstekend en werd goed terzijde gestaan door zijn buurman, Dorus 't Hoen, de heer j. Zwaan, een De vergadering van de afdeling van de Hollandse Maatschappij van Land bouw in café J. van Scheijen was goed bezocht en behalve vele leden kon voorzitter Hoogschagen, die sedert lan ge tijd wegens ontstentenis de verga dering niet had geleid, ook de heer G. Schuit Kz., hoofdbestuurslid, welkom heten. Uit de mededelingen bleek, dat de schade, veroorzaakt door de duiven, ook hier een kwestie wordt, waar aan dacht aan geschonken dient te worden. De motorcursus wordt goed bezocht, er zijn 21 deelnemers. Op de algemene vergadering te Amsterdam zullen de heren C. Hoogschagen en A. Swaerts de afdeling vertegenwoordigen. De he ren A. Schenk en A. W. H. de Wit, werden aangewezen als leden van de kastcontröle-commissie. De bestuursverkiezing gaf nogal wat stemmerij te zien. De secretaris J. J. Brugman, was al terstond zeker van zijn plaats, want met op één na alge mene stemmen werd deze geziene se cretaris herkozen. In de plaats van de heer P. Voorthuijsen, die niet herkies baar was, werd ten slotte de heer A. C. Raap gekozen. De beschrijvingsbrief voor de algemene vergadering werd op verschillende punten uitvoerig be sproken. De rondvraag leverde als ge woonlijk ook weer genoeg stof tot spre ken, doch alle vragen waren van huis houdelijke aard. De voetbal kan raar rollen en dat is Zondag weer duidelijk gebleken in de wedstrijd CallantsoogZHD. Zeker twee derde gedeelte was Callantsoog in de meerderheid en dan zouden we nog kunnen zeggen dat het laatste derde gedeelte van de strijd gelijk op ging. Op alle mogelijke en onmogelijke ma nieren ontsnapte het Z-doel aan door boringen en daarbij kwam voorts nog dat de Z-doelman deze middag kunst werk heeft verricht. De tegenslagen Voor het Z-doel deprimeerden de C- spelers zichtbaar en wat het ergste was de C-verdediging was deze middag zo „lek" als het traditionele mandje. Was de Z-aanval eenmaal zo ver dat ze het backstei van C. bereikte, dan was het ook meteen raak. Behalve een rare wedstrijd was er een scheidsrechter die zeker haast had Want zowel vóór als na de rust liet deze arbiter telkens bijna vijf minuten te kort spelen. Hem werd hierop ge wezen door de C-grensrechter, de Z- grensrechter was geen horloge rijk. doch het antwoord was kort. want des heren scheidsrechters horloge faalde nooit. Voor beide partijen nam de scheidsrechter allerzonderlingste be slissingen. Ruststand was 10. Na de rust weer een aanvallend C., maar Z. scoorde (02). Kort hierop een C-aanval, waarbij Borst thans de juiste weg koos en de achterstand ver kleinde. Toen was nog van alles mo gelijk, maar het bleef tegenlopen en Z. scoorde nog drie maal. Naar wij vernemen heeft de Klap rooscollecte die in deze gemeente is ge houden een bedrag van f 47. 22 opge bracht. steeds opgewekte keuterboer. Hetzelf de kan gezegd worden van Dora, mevr. Toornstra- Thomasz en Rinus van Batenburg, de heer M. J. Schmidt, al had deze dan ook een ondankbare rol. Indruk maakte ook de bedelaar, de heer R. Koelemeij. Saar, de meid mevr. Brantenaar-Barten, die vroeger op Gieljan verliefd was, toonde ten slotte haar goede inborst, terwijl de oude knecht van Gieljan, de heer S. Vogelzang het er uitstekend afbracht. Van de debutanten zouden wij spe ciaal willen noemen de heren A. Ba ken en J. Zwaan. Het hartelijk ap plaus aan het einde was zeer zeker verdiend. Voor de Alkmaarse politierechter stond gistermiddag terecht Theodorus V. uit 't Zand, die op een avond een technische storing aan zijn motor had ontdekt en toen een bougie uit een in de nabijheid staande auto had „ge leend". Dit gebeurde, nadat Th. V. zich aan alcoholhoudende dranken had ge laafd. De eis van de officier van Justitie, mr. J. C. V. Meischke, luidde veertig gulden of twintig dagen. De politie rechter, mr. R. W. J. C. v. d. Wall- Bake, veroordeelde Th. V. bij verstek tot veertig gulden subs. zestien dagen. De R.K. toneelverenignig „Eendracht macht" heeft het zich niet bepaald ge makkelijk gemaakt, toen ze besloot om het bekende stuk van Anton Coolen, Kinderen van ons volk", op haar re pertoire te nemen. De inhoud van het stuk vraagt van de medespelenden stuk voor stuk alles, maar dan ook alles. Het spel dat Marie met de twee jon ge boeren speelt, de kameraadschap van deze twee, de keuze die Marie moet maken, de moeilijkheid die ze daarbij heeft en dan later de poging van de versmade om toch nog weer een kans te krijgen, met als gevolg de misschien ongewilde moord, de verzoening tussen de ouders van de vermoorde en de moordenaar, de rol van de oude pas toor, stuk voor stuk taferelen, die slechts ot hun recht komen, als men precies de juiste intonatie weet te vinden. Er was van de zijde van het publiek behoorlijke belangstelling. Toen de heer H. Dekker de aanwezigen en speciaal de kapelaan welkom heette, was de zaal van de heer De Wit goed bezet. Over het algemeen hebben we ge noten van hetgeen ten tonele werd ge bracht. Natuurlijk was de een beter dan de ander maar qua spel kunnen we constateren, dat regisseur de Wilde er iets behoorlijks van heeft gemaakt. Met de taal hadden de spelers echter nogal wat moeilijkheden. De eerste be drijven ging het wel, maar in de laat ste bedrijven verviel men te veel }n de gewone spreektaal. Dat was jammer en deed aan het geheel wel enige af breuk. Gisteravond werd de wintercompe titie van de schaakclub MSC voortgc zet met de zevende ronde. In alle klas sen handhaafden de leiders zich. On. der deze leiders bevindt zich de der tienjarige Ben Adriaanse, die in de vierde klasse na vijf partijen nog on geslagen de kop heeft. In de eerste klasse zetten Geus Sr, en Geus Jr. hun opmars voort, door overwinningen op resp. Allart en De Lange. Eerstgenoemde maakte wel zeer korte metten met zijn tegenstan der. Brederode zorgde voor een goede overwinning op De Waard. De drie af gebroken partijen bieden kansen aan weerszijden. In de vierde klasse vielen de pres taties op van de jeugdige Ben Adriaan se, die ook nu weer won en wel van zijn concurrente mevr. Bosch. De uitslagen waren: Eerste klasse, groep A: J. A. Allart K. Geus 01, K. de WaardJ. van Brederode 01. Groep B: D. Dokter J. Smit afgebr., P. van DijkJ. M. Koning afgebr., D. de LangeW. J. Geus 01, J. MarsmanH. A. Herder schee afgebr. Tweede klasse, groep B: Th. Adri aanseJ. van Amesfoort 01, P- Kel derB. Knopper 01, I. Groenveld C. J. Bosch >/2y2. Groep A: J. Geurts R. Roskam 01, J. BruinsmaJ. Beun 01. Derde klasse, groep A: K. Veenstra I. Stolk afgebr., H. RosseelJoh. v. Amesfoort afgebr., P. KroonH. Veer man afgebr., A. CoppensP. Bremer 01. Groep B: GG. SchuckmanJ. Duit afgebr. Vierde klasse, groep A: B. Jasper— G. Geus 1/2, B. Adriaansemevr. Bosch 10. Groep B: J. KramerA. van Gorselen 10, P. GerstelingF. Hilker 10, H. HupR. de Leeuw 1—0. In het Handelsregister werd de vol gende inschrijving gewijzigd: Administratiekantoor Gerritsma, Den Burg, Schildereinde 17. Uitgetreden eigenaar: F. F. Gerritsma. Nieuwe eigenaar: Sj. Hoekstra, onder de naafn Administratiekantoor Sj. Hoekstra. Onderstaande inschrijvingen werd opgeheven: J. van Mondfrans, Den Helder, Jon kerstraat 17. Levensmiddelen. Internationale Reis- en Spaar Com binatie, Den Helder, le Vroonstraat 71. Bemiddeling op reisgebied. „Libelle", Den Helder, Schagenstraat 60. Banketbakkerij, lunchroom. Het Witte Café, Wieringen, Wester- landerweg 9. Cafébedrijf. (Overname verboden) Gistermorgen heeft zich op het ran geerterrein der Nederlandse Spoorwe gen te Broek op Langendijk een ernstig ongeval voorgedaan, dat aan de 27- jarige rangeerder Jacob Bruinenberg uit Alkmaar het leven heeft gekost. B. liep tijdens het rangeren op een gegeven moment rechtop tussen de buffers van twee wagons door. Eén der wagons schoot echter vlugger door dan hij had verwacht, waardoor hij tus sen de buffers bekneld raakte en op slag werd gedood. Het slachtoffer was ongehuwd en een zoon van de hoofdconducteur Bruinenberg te Alk maar. Nadat de vergadering van de afde ling Anna Paulowna van de Ned. Chr. Vrouwenbond op de gebruikelijke wij ze was geopend, werd Romeinen 12 vers 1-12 gelezen. Naar aanleiding van deze tekstkeuze maakte de spreker van de ze avond, ds Kuiper uit Sassenheim, de presidente een compliment. Zij had daarmee immers zijn onderwerp „We reldgelijkvormigheid" reeds ingeleid. Het genoemde woord komt echter niet in de bijbel voor; wel zegt defce: wordt de wereld niet gelijkvormig. Spreker omschreef wat hier onder de woorden „wereld" en „gelijkvormig" was te verstaan en stelde daarna de vraag: hoe moet onze levenshouding zijn? Innerlijk en uiterlijk moet deze gegrondvest zijn op het geloof. Niet dus naar buiten erg goed schijnen, ter wijl innerlijk de zonde woedt. Niet zich belachelijk maken en de bijbel mis bruiken voor het vertoon van schijn vroomheid. Men leeft in een gemeen schap en moet daarin aan de Christe lijke zede vasthouden; ook zich weten te onderwerpen aan het gezag, dat de kerk heeft. Ons geweten, zei spreker verder, is een buitengewoon instru ment. Laten wij het afstemmen op Gods woord. Dan kunnen wij midden in de wereld, midden in het gemeen schapsleven staan en zeggen: „Here. wat wilt Gij dat ik doen zal?" Er werden nog enige vragen op het gebied van het onderwijs behandeld en o.m. medegedeeld, dat de Kerstwijdings- avond op 20 December wordt gehou den. Vanmorgen omstreeks half tien verliet de Australische minister van buiten landse zaken Casey Nederland na in Den Haag rtiet de ministers Drees, Stikker en Peters besprekingen te hebben gevoerd. Hij zeidc op Schiphol aan onze ver slaggever dat de publicatie in de „New York Times" over zijn verklaringen over westelijk Nieuw Guinea absoluut onjuist is, in zijn algemeenheid en als detail. ,Men heeft nog nooit een zo slechte uitleg aan mijn woorden gegeven". i I I fi merkt, dat zijn woorden waren opgeno- gEDERT BEKEND IS, dat er circa een kwart eeuw mede gemoeid zal zijn, al vorens door middel van tunnels onder het Noordzeekanaal het regionale weg verkeer van behoorlijke toestanden spreken kan, is er enige onrust ontstaan Wie de situatie aan de pontveren te Amsterdam, Hembrug en V-slsen kent, of, wat erger is, er mede te maken heeft, sloeg de schrik om het hart, aldus dc heer ■I. J. D. Wanneer nu reeds van onhoudbare toestanden gesproken wordt, hoe zal het vraagstuk er dan over 5 jaar uitzien, zo vraagt de weggebruiker zich met bezorgdheid af. Om dan nog millioenen guldens nodeloos verlies te moeten dra gen alvorens de tunnels in gebruik zijn genomen, is een aangelegenheid die voornamelijk handel en industrie voor ondraaglijke feiten stelt. Het kan dan ook niet anders, dan dat het streven van de heer Ir. J. C. Kaars Sijpesteijn, directeur van de Linoleumfabriek te Krommenie, die een plan ontwierp tot het tussentijds bevorderen van een primitieve tunnel te Buitenhuizen, grote belangstelling verwierf. Als zodanig kan dit meedenken aan een voor lopige oplossing dan ook toegejuicht worden, al zijn uiteraard de critici er tegen aan gesprongen. Dit staat onomstotelijk vast. Maar. het zal voor velen ook tevens wegver- lenging betekenen. De automobilisten komen bij een vlottere over- of on derdoorgang via Buitenhuizen voor de keus: wegverlenging of wachten voor de ponten. Onzes inziens zal men dan veelal het laatste kiezen. In dit geval heeft men n.1. alleen met improductieve manuren te maken bij wegverlenging ver hoogt men bovendien de rij-onkosten. Toch kan er, door stuwing in de rich ting Buitenhuizen, direct wel wat bereikt worden. Talloze motorrijtuigen, komende uit het Zuiden Den Haag sukkelen nog door Haarlem en de stad Amsterdam, terwijl men zijn doel naar het hart van Noord-Holland te reizen, sneller via Buitenhuizen berei ken kan. Een verdubbeling van de ponten te Buitenhuizen, gepaard gaande met een zeer duidelijke wegaanduiding, moet geleidelijk aan enige verbetering bij de overige ponten teweeg brengen. Dit zou dan tevens de proef op de som kun nen zijn, öf Buitenhuizen, verlichting bij de andere ponten geeft. SPITSTIJDEN Het gehele Noordzeekanaal-vraagstuk dient echter vooraf bestudeerd te wor den. Een enquête met de vraag: „van waar komt gij en waar gaat gij henen?" aan de ponten, zal zeer verrassende cij fers brengen als men tevens informeert, welke reisroute men gekozen heeft. Het is echter ook weer niet zó, dat er gedurende de dag onafgebroken over lange wachttijden geklaagd wordt. Daarom kan het ook van belang zijn na te gaan welke de spitsuren zijn en te overwegen wat in deze perioden aan een vlottere overgang gedaan kan wor den. Is het ook zó, dat de ponten zich naar het waterverkeer te richten heb ben en geeft dit belangrijke stagnatie? Zo niet, vat kan bereikt worden door middel van noodbruggen. Wij ken nen luchtbruggen, Baillybruggen, pon ton- en schipbruggen. Staat het inderdaad bij voorbaat vast, dat, welke waternoodbrug men ook stelt, het scheepvaartverkeer daardoor in de verdrukking zal komen? Zo ja, wat zijn dan de spitstijden voor de scheepvaart en is het dan te ge waagd om te vragen of ook het scheep vaartverkeer zich hierin dan niet enige opofferingen te getroosten heeft? Het wegverkeer moet thans met luide trom zijn eigen eisen stellen. De strijd gaat thans tegen de over matige lange wachttijden. Tegen het overzetten als zodanig per pont kan geen Nederlands weggebruiker overwe gende bezwaren hebben, al is de tun nel dan het ideale middel. Nederland betekent tevens Waterland en de Nederlandse chauffeur zou zich maar de ogen uitwrijven indien hij morgen in zijn krant zou lezen, dat hij in het vervolg, kris-kras door zijn va derland rijdende, voor geen enkele brug meer te wachten heeft. MET ZES PONTEN? Helaas, in negatieve zin. Hoe puntig de bezwaren tegen het Sijpesteijn-plan ook naar voren waren gebracht, geen der critici is met iets anders, liever, iets beters gekomen en tot zolang blijft naar onze mening de Sijpesteijn-tunnel als de vrucht van een positieve gedach te boven aan de lijst staan. Wat wij echter betreuren is, dat de heer Kaars Sijpesteijn in' de weerleg ging der geopperde critiek de mening lanceerde, eventueel de kosten van zijn millioen-tunnelplan door een soort tunneltol te laten financieren, toen de vraag gesteld werd op welke wijze het bouwplan betaald moet worden. Tollen? Nooit weer in Noord-Holland! In de dertiger jaren heeft de Zaanse V.V.V. een lange strijd tegen de weg- tollen gevoerd met als resultaat dat alle tollen in en rondom de Zaanstreek - 6 - werden opgeruimd. Er is nog iets anders dat ons zo anti- tollerig maakt. De na-oorlogse rege- ringspolitiek is er op gericht geweest, de Wegenbelastingwet tot een aanflui ting te maken. De enorme sommen door het wegverkeer aan deze belasting op gebracht, worden n.1. niet alleen voor wegenverbetering gebruikt, zodat wij hier het wegverkeer door een achter deur een extra belasting zien opgelegd. Naar onze mening is de opbrengst van de wegenbelasting rijkelijk vol doende om, welke noodoplossing voor het Noordzeekanaal ook bedacht wordt, te kunnen financieren. Als Noord-Hollanders een dergelijke vraag stellen, dan impliceert dit, dat er wat gebeuren moet. Noord-Holland voelt zich het stiefkind op het stuk van we genverbetering en het 'is redelijk dat van dit centrum uit, de noodklok ge luid wordt. Nergens in ons land wordt het ver keer zó belemmerd als over het Noord zeekanaal. Op geen enkele rivier of ka naal, zo midden in het verkeer gelegen, treft men deze ponttoestanden aan, waarbij een uur wachten soms als een „vlotte bediening" wordt beschouwd. Onderwijl staan daar aan weerszijden honderdduizend kilo's goederen in rus te en dat in een tijd waarin de leuze „meèr produceren" opgeld doet. De Federatie van Verenigingen voor Vreemdelingenverkeer in Noord-Hol land boven het Noordzeekanaal, het enige centrale lichaam in dit deel van Noord-Holland, gaat thans haar aan dacht eveneens aan dit vraagstuk schen ken. Op welke wijze, én met welke middelen, moet nader worden vastge- teld. De hoodfaandacht zal er op ge richt dienen te zijn naar noodoplossin gen te streven, totdat de tunnels er ein delijk zijn. De gedachte van de heer Kaars Sij pesteijn om de hoofdaandacht op de overgang te Buitenhuizen te richten, is zeker de moeite van een nadere studie waard. Hetgeen wij echter tegen een kostbare tunnel ter plaatse hebben aan te voeren, is n.1. de vrees dat, hetgeen bevorderd" kan worden, niet vrijwil lig gebeuren zal. In dit plan is n.1. ver disconteerd de overweging, dat zeer veel weggebruikers in het interlocale verkeer ook via Buitenhuizen hun doel bereiken kunnen. In 't Novembernummer van de „Verkeerscourant", het orgaan van de Federatie van Verenigin gen voor Vreemdelingen boven het Noordzeekanaal staat een artikel afgedrukt over het thans ■weer zo actuele vraagstuk van het passeren van het wegverkeer over het Noordzeekanaal. De moeilijkheden zijn legio. Zoals men weet, zijn onlangs in ons blad nieuwe plannen te dien aanzien geopperd en daarom meenden wij er goed aan te doen, dit artikel bijna in zijn geheel over te nemen. Zijn wij thans aan de veren over het IJ, de Hembrug en te Velsen uitge praat? Met andere woorden, is daar de over- zetcapaciteit inderdaad voor 100% uit- genut? Is het varen met 6 ponten ab soluut onmogelijk in verband met de landingshoofden en de aansluitende wegen? Wij zouden ons in onze kranige we gen- en waterbouwkundigen al sterk vergissen, wanneer zij op dit gebied in derdaad hun hoofden in berustende toestand lieten zakken. Wélke noodoplosing men ook kiest, het zal geld moeten kosten. Doch daar voor is, zoals- hiervoren betoogd, de we- genbelastingpot: die moet overstromen als het geld voor het doel gereserveerd wordt. En dit kan zelfs geëist worden. In deze geest zal o.i. de door de Fe deratie hierboven genoemd in te stel len commissie, het Noordzeekanaal- drama moeten worden bestudeerd, ge steund door de gehele bevolking van het schiereiland: Noord-Holland! Aalsdijk, 18-11 van New Orleans te R'dam Aldabi, Buenos Aires—R'dam, 19-11 te Montevideo Alhena, 18-11 van Antwerpen te R'dam Almkerk, 18-11 van Kobe te R'dam Amsteldijk, 17-11 van Baltimore te R'dam Alwaki, New VorkBuenos Aires, 18-11 van Santos Bennekom, 18-11 van Antwerpen te A'- dam Borneo, 18-11 van Stavanger te A'dam Breda, A'damValparaiso, 18-11 van Stalucia naar Trinidad Caltex Utrecht (t), 18-11 van Sidon te R'dam Ceram, R'damCalcutta, 17-11 van Madras Delfland, 19-11 van A'dam te Hamburg Delft, A'damChili, 19-11 te Mollendo verwacht Duivendrecht (t), 18-11 van Buenos Aires naar Dakar Gooiland, A'damBuenos Aires, 19-11 te Rio de Ja- neiro verwacht Haulerwijk, 19-11 van Baltimore te R'dam Haarlem. R'dam Norrkoping, pass. 18-11 Holtenau Iris, 17-11 van Gothenburg naar A'dam Ke- doe, 18-11 van Tandjong Priok te R'dam Leuvekerk, 18-11 van A'dam naar Ant werpen Marpessa (t), 18-11 van A'dam naar Curagao Nestor, 18-11 van Ham burg te A'dam Noordwijk, 18-11 van Casablanca te A'dam Oranjestad, A' damCristobal, 19-11 van Curagao naar Aruba Orion, 19-11 van Bremen te A' dam Prins Willem V, 18-11 van Chi- cago te Cleveland Rossum, 20-11 (4 uur v.m.) van Huelva naar Vlaardingen voor de Hoek van Holland verwacht Rijn, TerneuzenHelsinki, pass. 19-11 Kiel naar Holtenau Rijndam, 19-11 van R'dam te New York Sibajak, SurabajaR'dam, 18-11 90 mijl noordwest van Engano Eil. Sloterdijk, 19-11 van New York te Savanna verwacht Stad Maassluis, 18-11 van Lulea te Vlaardingen Stentor, 18-11 van Antwerpen te R'dam Sarangan, Tandjong PriokPac. Kust, 14-11 van Van- couver Stad Breda, 17-11 van IJmuiden naar Narvik Straat Malakka, 15-11 van Kobe naar Hongkong Straat Soenda, KobeRio de Janeiro, 14-11 te Port Elisa- beth Talisse, 17-11 van A'dam naar Indonesië Tiba, 19-11 van Antwerpen te R'dam Trompenberg, 17-11 van New Orleans naar R'dam Veendam, Balti moreR'dam, 21-11 (1 uur v.m.) te Southampton ter rede verwacht Venus, 18-11 van Bremen te A'dam Water man, R'damSydney, pass. 19-11 (2 uur)' Algiers -r Westland, 18-11 van Buenos Aires te A'dam Willemstad, Cristobal A'dam, 19-11 te Dover Woensdrecht, 18-11 van Porta Cardon te R'dam Zon- newijk, 17-11 n.m. van Galveston te R' dam Zuiderkruis, A'damKaapstad, pass. 18-11 Wight naar Las Palmas. „Wat Nieuw-Guinea betreft heb ik mij bij mijn aankomst slechts beperkt tot de korte verklaring, dat het Austra lisch standpunt niet is veranderd. Wat ik verder zou hebben gezegd is een puur verzinsel. Het feit, dat van de twintig a dertig verslaggevers, die aan wezig waren slechts één deze mislei dende verklaring heeft gegeven, is te kenend". Mr. Casey zei dat hij had be- men op een plaat „en wanneer iemand twijfelt aan wat ik gezegd heb dan kan hij daarvan via deze plaat kennis ne men", zo besloot hij zijn officiële ver klaring. De Nederlandse ministers hebben, zo zeide hij, niet gevraagd naar een na dere uiteenzetting van het Australische standpunt. „Het probleem is een pro bleem tussen Nederland en Indonesië, waarin Australië zeer is geïnteresseerd, maar waarin Australië zich niet wil mengen. En Australië zal daarover dan ook geen besprekingen voeren met een der partijen". ZATERDAG 24 NOV. ZONDAG 25 NOV. avondvoorstellingen Reiskosten incl, entree v.a. 4.75 p. p. Vertrek 17.00 uur Koningstraat GO. Tel. 2676. H. J. J. VAN KONINGSBRUGGEN Loodsgracht 22. Tel. 2026. Elf meter Terra dubbel velours voor gordijnen. Sin gel 134, Na 5.30 uur. Goed onderhouden Haard kachel. Violenstraat 68. Een paar voetbalschoenen mt 42-43, 1 pr scheenbescher mers en 1 pr HRC kousen. Kolk, Loodsgracht 66. Ratiné jelttasr voor flink persoon f 35,Torenstr. 12, Een poppenledikantje, een modern hobbelpaard en een driewieler fietsje. Olivier van Noortstraat 28. Marklin electr. trein, geheel gemonteerd, uitneembaar, dub bel spoor, wissels, dorp enz f 175,en lange leren jas f 50,Soembastraat 35. Als nieuw: drie 1-pers. bed den (compl.), twee 1-pers. bed den, tien molton dekens, zes wollen dekens, 1- en 2-pers. wastafel, sch:merlamp en een Etna kolenfornuis (als nieuw). Alleen na 6 uur: Binnen haven 42. BI. avondbaadje m. vest en broek z. 1. f 200,lange jas f 120,steek f 75,1 st. epauletten f 100,steken- trommel f 10,2 bl. werk- uniformen f 40,2 wit lin nen avonJb. en vest f 25,—, smokingoverh. f 10,(norm. postuur, 1. 1.74 m.). C. H. Trij- link, p/a. Javastraat 153. Zo goed als nieuwe dames fiets. Adres: Spoorstraat 20. Twee schrijfmachines (een met br. w.). Donderdag na 13 uur of na tel. afspr. Adres: Bureau van dit blad. Colbertjasjes lft 14-15 jaar. Hoogstraat 98. Tijdelijk gevestigd: SPOORGRACHT 16. DONDERDAG 22 NOVEMBER n.m. 15.30 uur OPENING VAN ONZE NIEUWE NAAR DE EISEN DES TIJDS INGERICHTE WINKEL De verkoop begint VRIJDAG 23 NO VEMBER v.m. 6 uur. Beleefd aanbevelend, ALB. KANT. Twaalf mtr cocosloper, 1 mtr breed, tegen een in g. st. z. naaimachine of een goed 2- pers. eiken opklapbed. Br. on- ders nr. 55, Bur. v. d. blad. Gevraagd: een nette jongen in Levensmiddelenbedrijf. Br. onder nr 57, Bur. v. d. blad. Voor direct gevraagd: net kosthuis. Br. aan Hoofdweg E 23, Cocksdorp, Texel. Gevraagd: een slagersknecht of -bediende. Leeghwater, Spoorstraat 72; Tel. 2212. Het vanouds bekende adres voor St. Nicolaas en knecht aan huis te ontbieden is: Jan Boersema, Begoniastraat 85. Nette heer, 31 jaar, zoekt kennismaking met net meisje of weduwe. Eén kind geen be zwaar. Foto's op erewoord re tour. Br. onder nr 56, Bur. van dit blad. Naaister kan weer werk aan nemen, nieuw, keren, knippen en verstellen; ook voor heren. Burg. Houwingslngel 55.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1951 | | pagina 5