Geen Australische hulp
in Nw. Guinea-kwestie
IJSREVUE
IITEHTJES
Westfriese Zuivelhandel
Slnisilnkstraat 63
Het drama aan het Noordzeekanaal
Toneelgroep „V.V. V. Callantsoog" had
met „Verdronken land veel succes
Rangeerder tussen
buffers gedood
Standpunt blijft
„De tijd van handelen gekomen''
ongewijzigd
Conieniiissehool
Voorzitter Hoogschagen
weer hersteld
Liep het horloge van de
scheidsrechter te hard?
't Zand
Motorpech wat al te
gemakkelijk verholpen
Goede vertolking van
Kinderen van ons volk'
VERVOLG STADSNIEUWS
Zevende ronde van MSC
Uit het zakenleven
Anna Paulowna
Lezing voor Chr. Vrouwen
bond
Minister Casey spreekt bericht tegen
Een nieuwe beschouwing
Ten geleide
Scheepvaartberichten
Oud-Ieerl. (meisjes)
oinnen hun hand
werken afhalen van
school op Woensdag
21 Nov. a.s. tussen 4
en 5 uur.
REISBUREAU
„DE KOMEET"
Te koop aangeboden:
Ruilen:
Personeel:
Diversen:
DINSDAG 30 NOVEMBER 1951
De uitvoering die de toneelgroep
VW gaf in de zaal Vriesman is
weer één geweest die er zijn mocht.
Er werden aan de medespelenden hoge
eisen gesteld, soms misschien iets te
hoog, maar over het algemeen konden
ze het stuk aan. „Verdronken land" is
In vele opzichten een sterk stuk, met
prachtige typen. Een bezwaar heeft
het echter ongetwijfeld. Het is ontzag
lijk druk en het vraagt naast alles van
de spelers, zeer veel van de toeschou
wers om alles op de voet te volgen.
Het stuk speelt tijdens een waters
nood in de Alblasserwaard en doet in
vele opzichten denken aan het boek
van Herman de Man „Het wassende
water". Aan de ene zijde van de Lek
ligt de boerenplaats van de jonge
maar arme boer Gieljan Vermaat, die
getrouwd is met Dora de docher van
de rijke boer Gradus Mente. Dit ou
welijk is gesloten zeer tegen de zin
van de ouders en ook tegen de zin
van de rijke Rinus van Batenburg, die
lange tijd werk van Dora heeft ge
maakt en het niet verkroppen kan, dat
deze tenslotte Gieljan boven hem
heeft verkozen.
De dreigende watersnood geeft Ri
nus het recht om iedere boerderij te
betreden en hij maakt daar misbruik
Van om hrhaaldelijk de boerderij van
Gieljan te bezoeken en daarbij Dora
lastig te vallen. Als hij bij deze ten
slotte niets bereikt, beraamt hij plan
nen om Gieljan Vermaat ten gronde te
richten. Het hoge water noodzaakt tot
extra maatregelen en de dijk tegen
over de boerenplaats van Rinus van
Batenburg zal moeten worden doorge
stoken om de rivier te ontlasten. Dan
stelt deze zich in verbinding met een
bedelaar, Geert Stravers, die een
blinde dochter tot zijn last heeft en
haalt deze over door hem een grote
som geld te geven, om de dijk aan ce
andere kant, bij de boerderij van Giel
jan Vermaat te vernielen, waardoor
zijn eigen land behouden blijft.
Hier omheen dan nog de nodige ver
wikkelingen gegroepeerd.
De moeder van Gieljan, gespeeld
door mevr. Kossen-Boerman heeft van
haar zware rol iets goeds gemaakt.
Gieljan zelf vertolkt door de heer De
Wilde was uitstekend en werd goed
terzijde gestaan door zijn buurman,
Dorus 't Hoen, de heer j. Zwaan, een
De vergadering van de afdeling van
de Hollandse Maatschappij van Land
bouw in café J. van Scheijen was goed
bezocht en behalve vele leden kon
voorzitter Hoogschagen, die sedert lan
ge tijd wegens ontstentenis de verga
dering niet had geleid, ook de heer G.
Schuit Kz., hoofdbestuurslid, welkom
heten. Uit de mededelingen bleek, dat
de schade, veroorzaakt door de duiven,
ook hier een kwestie wordt, waar aan
dacht aan geschonken dient te worden.
De motorcursus wordt goed bezocht, er
zijn 21 deelnemers. Op de algemene
vergadering te Amsterdam zullen de
heren C. Hoogschagen en A. Swaerts
de afdeling vertegenwoordigen. De he
ren A. Schenk en A. W. H. de Wit,
werden aangewezen als leden van de
kastcontröle-commissie.
De bestuursverkiezing gaf nogal wat
stemmerij te zien. De secretaris J. J.
Brugman, was al terstond zeker van
zijn plaats, want met op één na alge
mene stemmen werd deze geziene se
cretaris herkozen. In de plaats van de
heer P. Voorthuijsen, die niet herkies
baar was, werd ten slotte de heer A.
C. Raap gekozen. De beschrijvingsbrief
voor de algemene vergadering werd
op verschillende punten uitvoerig be
sproken. De rondvraag leverde als ge
woonlijk ook weer genoeg stof tot spre
ken, doch alle vragen waren van huis
houdelijke aard.
De voetbal kan raar rollen en dat is
Zondag weer duidelijk gebleken in de
wedstrijd CallantsoogZHD. Zeker
twee derde gedeelte was Callantsoog in
de meerderheid en dan zouden we nog
kunnen zeggen dat het laatste derde
gedeelte van de strijd gelijk op ging.
Op alle mogelijke en onmogelijke ma
nieren ontsnapte het Z-doel aan door
boringen en daarbij kwam voorts nog
dat de Z-doelman deze middag kunst
werk heeft verricht. De tegenslagen
Voor het Z-doel deprimeerden de C-
spelers zichtbaar en wat het ergste was
de C-verdediging was deze middag zo
„lek" als het traditionele mandje. Was
de Z-aanval eenmaal zo ver dat ze het
backstei van C. bereikte, dan was het
ook meteen raak.
Behalve een rare wedstrijd was er
een scheidsrechter die zeker haast had
Want zowel vóór als na de rust liet
deze arbiter telkens bijna vijf minuten
te kort spelen. Hem werd hierop ge
wezen door de C-grensrechter, de Z-
grensrechter was geen horloge rijk.
doch het antwoord was kort. want des
heren scheidsrechters horloge faalde
nooit. Voor beide partijen nam de
scheidsrechter allerzonderlingste be
slissingen. Ruststand was 10.
Na de rust weer een aanvallend C.,
maar Z. scoorde (02). Kort hierop
een C-aanval, waarbij Borst thans de
juiste weg koos en de achterstand ver
kleinde. Toen was nog van alles mo
gelijk, maar het bleef tegenlopen en Z.
scoorde nog drie maal.
Naar wij vernemen heeft de Klap
rooscollecte die in deze gemeente is ge
houden een bedrag van f 47. 22 opge
bracht.
steeds opgewekte keuterboer. Hetzelf
de kan gezegd worden van Dora,
mevr. Toornstra- Thomasz en Rinus
van Batenburg, de heer M. J. Schmidt,
al had deze dan ook een ondankbare
rol. Indruk maakte ook de bedelaar,
de heer R. Koelemeij. Saar, de meid
mevr. Brantenaar-Barten, die vroeger
op Gieljan verliefd was, toonde ten
slotte haar goede inborst, terwijl de
oude knecht van Gieljan, de heer S.
Vogelzang het er uitstekend afbracht.
Van de debutanten zouden wij spe
ciaal willen noemen de heren A. Ba
ken en J. Zwaan. Het hartelijk ap
plaus aan het einde was zeer zeker
verdiend.
Voor de Alkmaarse politierechter
stond gistermiddag terecht Theodorus
V. uit 't Zand, die op een avond een
technische storing aan zijn motor had
ontdekt en toen een bougie uit een in
de nabijheid staande auto had „ge
leend". Dit gebeurde, nadat Th. V. zich
aan alcoholhoudende dranken had ge
laafd.
De eis van de officier van Justitie,
mr. J. C. V. Meischke, luidde veertig
gulden of twintig dagen. De politie
rechter, mr. R. W. J. C. v. d. Wall-
Bake, veroordeelde Th. V. bij verstek
tot veertig gulden subs. zestien dagen.
De R.K. toneelverenignig „Eendracht
macht" heeft het zich niet bepaald ge
makkelijk gemaakt, toen ze besloot om
het bekende stuk van Anton Coolen,
Kinderen van ons volk", op haar re
pertoire te nemen. De inhoud van het
stuk vraagt van de medespelenden stuk
voor stuk alles, maar dan ook alles.
Het spel dat Marie met de twee jon
ge boeren speelt, de kameraadschap van
deze twee, de keuze die Marie moet
maken, de moeilijkheid die ze daarbij
heeft en dan later de poging van de
versmade om toch nog weer een kans
te krijgen, met als gevolg de misschien
ongewilde moord, de verzoening tussen
de ouders van de vermoorde en de
moordenaar, de rol van de oude pas
toor, stuk voor stuk taferelen, die slechts
ot hun recht komen, als men precies
de juiste intonatie weet te vinden.
Er was van de zijde van het publiek
behoorlijke belangstelling. Toen de heer
H. Dekker de aanwezigen en speciaal de
kapelaan welkom heette, was de zaal
van de heer De Wit goed bezet.
Over het algemeen hebben we ge
noten van hetgeen ten tonele werd ge
bracht. Natuurlijk was de een beter
dan de ander maar qua spel kunnen
we constateren, dat regisseur de Wilde
er iets behoorlijks van heeft gemaakt.
Met de taal hadden de spelers echter
nogal wat moeilijkheden. De eerste be
drijven ging het wel, maar in de laat
ste bedrijven verviel men te veel }n de
gewone spreektaal. Dat was jammer
en deed aan het geheel wel enige af
breuk.
Gisteravond werd de wintercompe
titie van de schaakclub MSC voortgc
zet met de zevende ronde. In alle klas
sen handhaafden de leiders zich. On.
der deze leiders bevindt zich de der
tienjarige Ben Adriaanse, die in de
vierde klasse na vijf partijen nog on
geslagen de kop heeft.
In de eerste klasse zetten Geus Sr,
en Geus Jr. hun opmars voort, door
overwinningen op resp. Allart en De
Lange. Eerstgenoemde maakte wel
zeer korte metten met zijn tegenstan
der. Brederode zorgde voor een goede
overwinning op De Waard. De drie af
gebroken partijen bieden kansen aan
weerszijden.
In de vierde klasse vielen de pres
taties op van de jeugdige Ben Adriaan
se, die ook nu weer won en wel van
zijn concurrente mevr. Bosch.
De uitslagen waren:
Eerste klasse, groep A: J. A. Allart
K. Geus 01, K. de WaardJ. van
Brederode 01. Groep B: D. Dokter
J. Smit afgebr., P. van DijkJ. M.
Koning afgebr., D. de LangeW. J.
Geus 01, J. MarsmanH. A. Herder
schee afgebr.
Tweede klasse, groep B: Th. Adri
aanseJ. van Amesfoort 01, P- Kel
derB. Knopper 01, I. Groenveld
C. J. Bosch >/2y2. Groep A: J. Geurts
R. Roskam 01, J. BruinsmaJ.
Beun 01.
Derde klasse, groep A: K. Veenstra
I. Stolk afgebr., H. RosseelJoh. v.
Amesfoort afgebr., P. KroonH. Veer
man afgebr., A. CoppensP. Bremer
01. Groep B: GG. SchuckmanJ.
Duit afgebr.
Vierde klasse, groep A: B. Jasper—
G. Geus 1/2, B. Adriaansemevr.
Bosch 10. Groep B: J. KramerA.
van Gorselen 10, P. GerstelingF.
Hilker 10, H. HupR. de Leeuw
1—0.
In het Handelsregister werd de vol
gende inschrijving gewijzigd:
Administratiekantoor Gerritsma, Den
Burg, Schildereinde 17. Uitgetreden
eigenaar: F. F. Gerritsma. Nieuwe
eigenaar: Sj. Hoekstra, onder de naafn
Administratiekantoor Sj. Hoekstra.
Onderstaande inschrijvingen werd
opgeheven:
J. van Mondfrans, Den Helder, Jon
kerstraat 17. Levensmiddelen.
Internationale Reis- en Spaar Com
binatie, Den Helder, le Vroonstraat 71.
Bemiddeling op reisgebied.
„Libelle", Den Helder, Schagenstraat
60. Banketbakkerij, lunchroom.
Het Witte Café, Wieringen, Wester-
landerweg 9. Cafébedrijf.
(Overname verboden)
Gistermorgen heeft zich op het ran
geerterrein der Nederlandse Spoorwe
gen te Broek op Langendijk een ernstig
ongeval voorgedaan, dat aan de 27-
jarige rangeerder Jacob Bruinenberg
uit Alkmaar het leven heeft gekost.
B. liep tijdens het rangeren op een
gegeven moment rechtop tussen de
buffers van twee wagons door. Eén
der wagons schoot echter vlugger door
dan hij had verwacht, waardoor hij tus
sen de buffers bekneld raakte en op
slag werd gedood. Het slachtoffer
was ongehuwd en een zoon van de
hoofdconducteur Bruinenberg te Alk
maar.
Nadat de vergadering van de afde
ling Anna Paulowna van de Ned. Chr.
Vrouwenbond op de gebruikelijke wij
ze was geopend, werd Romeinen 12 vers
1-12 gelezen. Naar aanleiding van deze
tekstkeuze maakte de spreker van de
ze avond, ds Kuiper uit Sassenheim,
de presidente een compliment. Zij had
daarmee immers zijn onderwerp „We
reldgelijkvormigheid" reeds ingeleid.
Het genoemde woord komt echter niet
in de bijbel voor; wel zegt defce: wordt
de wereld niet gelijkvormig.
Spreker omschreef wat hier onder de
woorden „wereld" en „gelijkvormig"
was te verstaan en stelde daarna de
vraag: hoe moet onze levenshouding
zijn? Innerlijk en uiterlijk moet deze
gegrondvest zijn op het geloof. Niet
dus naar buiten erg goed schijnen, ter
wijl innerlijk de zonde woedt. Niet zich
belachelijk maken en de bijbel mis
bruiken voor het vertoon van schijn
vroomheid. Men leeft in een gemeen
schap en moet daarin aan de Christe
lijke zede vasthouden; ook zich weten
te onderwerpen aan het gezag, dat de
kerk heeft. Ons geweten, zei spreker
verder, is een buitengewoon instru
ment. Laten wij het afstemmen op
Gods woord. Dan kunnen wij midden
in de wereld, midden in het gemeen
schapsleven staan en zeggen: „Here.
wat wilt Gij dat ik doen zal?"
Er werden nog enige vragen op het
gebied van het onderwijs behandeld en
o.m. medegedeeld, dat de Kerstwijdings-
avond op 20 December wordt gehou
den.
Vanmorgen omstreeks half tien verliet de Australische minister van buiten
landse zaken Casey Nederland na in Den Haag rtiet de ministers Drees, Stikker
en Peters besprekingen te hebben gevoerd. Hij zeidc op Schiphol aan onze ver
slaggever dat de publicatie in de „New York Times" over zijn verklaringen over
westelijk Nieuw Guinea absoluut onjuist is, in zijn algemeenheid en als detail.
,Men heeft nog nooit een zo slechte uitleg aan mijn woorden gegeven".
i I I fi merkt, dat zijn woorden waren opgeno-
gEDERT BEKEND IS, dat er circa een kwart eeuw mede gemoeid zal zijn, al
vorens door middel van tunnels onder het Noordzeekanaal het regionale weg
verkeer van behoorlijke toestanden spreken kan, is er enige onrust ontstaan
Wie de situatie aan de pontveren te Amsterdam, Hembrug en V-slsen kent, of,
wat erger is, er mede te maken heeft, sloeg de schrik om het hart, aldus dc heer
■I. J. D. Wanneer nu reeds van onhoudbare toestanden gesproken wordt, hoe zal
het vraagstuk er dan over 5 jaar uitzien, zo vraagt de weggebruiker zich met
bezorgdheid af. Om dan nog millioenen guldens nodeloos verlies te moeten dra
gen alvorens de tunnels in gebruik zijn genomen, is een aangelegenheid die
voornamelijk handel en industrie voor ondraaglijke feiten stelt. Het kan dan
ook niet anders, dan dat het streven van de heer Ir. J. C. Kaars Sijpesteijn,
directeur van de Linoleumfabriek te Krommenie, die een plan ontwierp tot
het tussentijds bevorderen van een primitieve tunnel te Buitenhuizen,
grote belangstelling verwierf. Als zodanig kan dit meedenken aan een voor
lopige oplossing dan ook toegejuicht worden, al zijn uiteraard de critici er
tegen aan gesprongen.
Dit staat onomstotelijk vast. Maar.
het zal voor velen ook tevens wegver-
lenging betekenen. De automobilisten
komen bij een vlottere over- of on
derdoorgang via Buitenhuizen voor
de keus: wegverlenging of wachten
voor de ponten.
Onzes inziens zal men dan veelal het
laatste kiezen. In dit geval heeft men
n.1. alleen met improductieve manuren
te maken bij wegverlenging ver
hoogt men bovendien de rij-onkosten.
Toch kan er, door stuwing in de rich
ting Buitenhuizen, direct wel wat
bereikt worden. Talloze motorrijtuigen,
komende uit het Zuiden Den Haag
sukkelen nog door Haarlem en de
stad Amsterdam, terwijl men zijn doel
naar het hart van Noord-Holland te
reizen, sneller via Buitenhuizen berei
ken kan.
Een verdubbeling van de ponten te
Buitenhuizen, gepaard gaande met een
zeer duidelijke wegaanduiding, moet
geleidelijk aan enige verbetering bij de
overige ponten teweeg brengen. Dit
zou dan tevens de proef op de som kun
nen zijn, öf Buitenhuizen, verlichting
bij de andere ponten geeft.
SPITSTIJDEN
Het gehele Noordzeekanaal-vraagstuk
dient echter vooraf bestudeerd te wor
den. Een enquête met de vraag: „van
waar komt gij en waar gaat gij henen?"
aan de ponten, zal zeer verrassende cij
fers brengen als men tevens informeert,
welke reisroute men gekozen heeft.
Het is echter ook weer niet zó, dat
er gedurende de dag onafgebroken over
lange wachttijden geklaagd wordt.
Daarom kan het ook van belang zijn
na te gaan welke de spitsuren zijn en
te overwegen wat in deze perioden aan
een vlottere overgang gedaan kan wor
den. Is het ook zó, dat de ponten zich
naar het waterverkeer te richten heb
ben en geeft dit belangrijke stagnatie?
Zo niet, vat kan bereikt worden
door middel van noodbruggen. Wij ken
nen luchtbruggen, Baillybruggen, pon
ton- en schipbruggen.
Staat het inderdaad bij voorbaat vast,
dat, welke waternoodbrug men ook
stelt, het scheepvaartverkeer daardoor
in de verdrukking zal komen?
Zo ja, wat zijn dan de spitstijden voor
de scheepvaart en is het dan te ge
waagd om te vragen of ook het scheep
vaartverkeer zich hierin dan niet enige
opofferingen te getroosten heeft? Het
wegverkeer moet thans met luide trom
zijn eigen eisen stellen.
De strijd gaat thans tegen de over
matige lange wachttijden. Tegen het
overzetten als zodanig per pont kan
geen Nederlands weggebruiker overwe
gende bezwaren hebben, al is de tun
nel dan het ideale middel.
Nederland betekent tevens Waterland
en de Nederlandse chauffeur zou zich
maar de ogen uitwrijven indien hij
morgen in zijn krant zou lezen, dat hij
in het vervolg, kris-kras door zijn va
derland rijdende, voor geen enkele brug
meer te wachten heeft.
MET ZES PONTEN?
Helaas, in negatieve zin. Hoe puntig
de bezwaren tegen het Sijpesteijn-plan
ook naar voren waren gebracht, geen
der critici is met iets anders, liever,
iets beters gekomen en tot zolang blijft
naar onze mening de Sijpesteijn-tunnel
als de vrucht van een positieve gedach
te boven aan de lijst staan.
Wat wij echter betreuren is, dat de
heer Kaars Sijpesteijn in' de weerleg
ging der geopperde critiek de mening
lanceerde, eventueel de kosten van zijn
millioen-tunnelplan door een soort
tunneltol te laten financieren, toen de
vraag gesteld werd op welke wijze het
bouwplan betaald moet worden.
Tollen? Nooit weer in Noord-Holland!
In de dertiger jaren heeft de Zaanse
V.V.V. een lange strijd tegen de weg-
tollen gevoerd met als resultaat dat
alle tollen in en rondom de Zaanstreek
- 6 - werden opgeruimd.
Er is nog iets anders dat ons zo anti-
tollerig maakt. De na-oorlogse rege-
ringspolitiek is er op gericht geweest,
de Wegenbelastingwet tot een aanflui
ting te maken. De enorme sommen door
het wegverkeer aan deze belasting op
gebracht, worden n.1. niet alleen voor
wegenverbetering gebruikt, zodat wij
hier het wegverkeer door een achter
deur een extra belasting zien opgelegd.
Naar onze mening is de opbrengst
van de wegenbelasting rijkelijk vol
doende om, welke noodoplossing voor
het Noordzeekanaal ook bedacht wordt,
te kunnen financieren.
Als Noord-Hollanders een dergelijke
vraag stellen, dan impliceert dit, dat er
wat gebeuren moet. Noord-Holland voelt
zich het stiefkind op het stuk van we
genverbetering en het 'is redelijk dat
van dit centrum uit, de noodklok ge
luid wordt.
Nergens in ons land wordt het ver
keer zó belemmerd als over het Noord
zeekanaal. Op geen enkele rivier of ka
naal, zo midden in het verkeer gelegen,
treft men deze ponttoestanden aan,
waarbij een uur wachten soms als een
„vlotte bediening" wordt beschouwd.
Onderwijl staan daar aan weerszijden
honderdduizend kilo's goederen in rus
te en dat in een tijd waarin de leuze
„meèr produceren" opgeld doet.
De Federatie van Verenigingen voor
Vreemdelingenverkeer in Noord-Hol
land boven het Noordzeekanaal, het
enige centrale lichaam in dit deel van
Noord-Holland, gaat thans haar aan
dacht eveneens aan dit vraagstuk schen
ken. Op welke wijze, én met welke
middelen, moet nader worden vastge-
teld. De hoodfaandacht zal er op ge
richt dienen te zijn naar noodoplossin
gen te streven, totdat de tunnels er ein
delijk zijn.
De gedachte van de heer Kaars Sij
pesteijn om de hoofdaandacht op de
overgang te Buitenhuizen te richten, is
zeker de moeite van een nadere studie
waard. Hetgeen wij echter tegen een
kostbare tunnel ter plaatse hebben aan
te voeren, is n.1. de vrees dat, hetgeen
bevorderd" kan worden, niet vrijwil
lig gebeuren zal. In dit plan is n.1. ver
disconteerd de overweging, dat zeer
veel weggebruikers in het interlocale
verkeer ook via Buitenhuizen hun doel
bereiken kunnen.
In 't Novembernummer van de
„Verkeerscourant", het orgaan
van de Federatie van Verenigin
gen voor Vreemdelingen boven
het Noordzeekanaal staat een
artikel afgedrukt over het thans
■weer zo actuele vraagstuk van het
passeren van het wegverkeer
over het Noordzeekanaal. De
moeilijkheden zijn legio. Zoals
men weet, zijn onlangs in ons
blad nieuwe plannen te dien
aanzien geopperd en daarom
meenden wij er goed aan te doen,
dit artikel bijna in zijn geheel
over te nemen.
Zijn wij thans aan de veren over het
IJ, de Hembrug en te Velsen uitge
praat?
Met andere woorden, is daar de over-
zetcapaciteit inderdaad voor 100% uit-
genut? Is het varen met 6 ponten ab
soluut onmogelijk in verband met de
landingshoofden en de aansluitende
wegen?
Wij zouden ons in onze kranige we
gen- en waterbouwkundigen al sterk
vergissen, wanneer zij op dit gebied in
derdaad hun hoofden in berustende
toestand lieten zakken.
Wélke noodoplosing men ook kiest,
het zal geld moeten kosten. Doch daar
voor is, zoals- hiervoren betoogd, de we-
genbelastingpot: die moet overstromen
als het geld voor het doel gereserveerd
wordt. En dit kan zelfs geëist worden.
In deze geest zal o.i. de door de Fe
deratie hierboven genoemd in te stel
len commissie, het Noordzeekanaal-
drama moeten worden bestudeerd, ge
steund door de gehele bevolking van
het schiereiland: Noord-Holland!
Aalsdijk, 18-11 van New Orleans te
R'dam Aldabi, Buenos Aires—R'dam,
19-11 te Montevideo Alhena, 18-11 van
Antwerpen te R'dam Almkerk, 18-11
van Kobe te R'dam Amsteldijk, 17-11
van Baltimore te R'dam Alwaki, New
VorkBuenos Aires, 18-11 van Santos
Bennekom, 18-11 van Antwerpen te A'-
dam Borneo, 18-11 van Stavanger te
A'dam Breda, A'damValparaiso, 18-11
van Stalucia naar Trinidad Caltex
Utrecht (t), 18-11 van Sidon te R'dam
Ceram, R'damCalcutta, 17-11 van Madras
Delfland, 19-11 van A'dam te Hamburg
Delft, A'damChili, 19-11 te Mollendo
verwacht Duivendrecht (t), 18-11 van
Buenos Aires naar Dakar Gooiland,
A'damBuenos Aires, 19-11 te Rio de Ja-
neiro verwacht Haulerwijk, 19-11 van
Baltimore te R'dam Haarlem. R'dam
Norrkoping, pass. 18-11 Holtenau Iris,
17-11 van Gothenburg naar A'dam Ke-
doe, 18-11 van Tandjong Priok te R'dam
Leuvekerk, 18-11 van A'dam naar Ant
werpen Marpessa (t), 18-11 van A'dam
naar Curagao Nestor, 18-11 van Ham
burg te A'dam Noordwijk, 18-11 van
Casablanca te A'dam Oranjestad, A'
damCristobal, 19-11 van Curagao naar
Aruba Orion, 19-11 van Bremen te A'
dam Prins Willem V, 18-11 van Chi-
cago te Cleveland Rossum, 20-11 (4 uur
v.m.) van Huelva naar Vlaardingen voor
de Hoek van Holland verwacht Rijn,
TerneuzenHelsinki, pass. 19-11 Kiel naar
Holtenau Rijndam, 19-11 van R'dam te
New York Sibajak, SurabajaR'dam,
18-11 90 mijl noordwest van Engano Eil.
Sloterdijk, 19-11 van New York te
Savanna verwacht Stad Maassluis, 18-11
van Lulea te Vlaardingen Stentor, 18-11
van Antwerpen te R'dam Sarangan,
Tandjong PriokPac. Kust, 14-11 van Van-
couver Stad Breda, 17-11 van IJmuiden
naar Narvik Straat Malakka, 15-11 van
Kobe naar Hongkong Straat Soenda,
KobeRio de Janeiro, 14-11 te Port Elisa-
beth Talisse, 17-11 van A'dam naar
Indonesië Tiba, 19-11 van Antwerpen
te R'dam Trompenberg, 17-11 van New
Orleans naar R'dam Veendam, Balti
moreR'dam, 21-11 (1 uur v.m.) te
Southampton ter rede verwacht Venus,
18-11 van Bremen te A'dam Water
man, R'damSydney, pass. 19-11 (2 uur)'
Algiers -r Westland, 18-11 van Buenos
Aires te A'dam Willemstad, Cristobal
A'dam, 19-11 te Dover Woensdrecht,
18-11 van Porta Cardon te R'dam Zon-
newijk, 17-11 n.m. van Galveston te R'
dam Zuiderkruis, A'damKaapstad,
pass. 18-11 Wight naar Las Palmas.
„Wat Nieuw-Guinea betreft heb ik
mij bij mijn aankomst slechts beperkt
tot de korte verklaring, dat het Austra
lisch standpunt niet is veranderd. Wat
ik verder zou hebben gezegd is een
puur verzinsel. Het feit, dat van de
twintig a dertig verslaggevers, die aan
wezig waren slechts één deze mislei
dende verklaring heeft gegeven, is te
kenend". Mr. Casey zei dat hij had be-
men op een plaat „en wanneer iemand
twijfelt aan wat ik gezegd heb dan kan
hij daarvan via deze plaat kennis ne
men", zo besloot hij zijn officiële ver
klaring.
De Nederlandse ministers hebben, zo
zeide hij, niet gevraagd naar een na
dere uiteenzetting van het Australische
standpunt. „Het probleem is een pro
bleem tussen Nederland en Indonesië,
waarin Australië zeer is geïnteresseerd,
maar waarin Australië zich niet wil
mengen. En Australië zal daarover dan
ook geen besprekingen voeren met een
der partijen".
ZATERDAG 24 NOV.
ZONDAG 25 NOV.
avondvoorstellingen
Reiskosten incl, entree
v.a. 4.75 p. p.
Vertrek 17.00 uur
Koningstraat GO.
Tel. 2676.
H. J. J. VAN
KONINGSBRUGGEN
Loodsgracht 22.
Tel. 2026.
Elf meter Terra dubbel
velours voor gordijnen. Sin
gel 134, Na 5.30 uur.
Goed onderhouden Haard
kachel. Violenstraat 68.
Een paar voetbalschoenen
mt 42-43, 1 pr scheenbescher
mers en 1 pr HRC kousen.
Kolk, Loodsgracht 66.
Ratiné jelttasr voor flink
persoon f 35,Torenstr. 12,
Een poppenledikantje, een
modern hobbelpaard en een
driewieler fietsje. Olivier van
Noortstraat 28.
Marklin electr. trein, geheel
gemonteerd, uitneembaar, dub
bel spoor, wissels, dorp enz
f 175,en lange leren jas
f 50,Soembastraat 35.
Als nieuw: drie 1-pers. bed
den (compl.), twee 1-pers. bed
den, tien molton dekens, zes
wollen dekens, 1- en 2-pers.
wastafel, sch:merlamp en een
Etna kolenfornuis (als nieuw).
Alleen na 6 uur: Binnen
haven 42.
BI. avondbaadje m. vest en
broek z. 1. f 200,lange jas
f 120,steek f 75,1 st.
epauletten f 100,steken-
trommel f 10,2 bl. werk-
uniformen f 40,2 wit lin
nen avonJb. en vest f 25,—,
smokingoverh. f 10,(norm.
postuur, 1. 1.74 m.). C. H. Trij-
link, p/a. Javastraat 153.
Zo goed als nieuwe dames
fiets. Adres: Spoorstraat 20.
Twee schrijfmachines (een
met br. w.). Donderdag na 13
uur of na tel. afspr. Adres:
Bureau van dit blad.
Colbertjasjes lft 14-15 jaar.
Hoogstraat 98.
Tijdelijk gevestigd: SPOORGRACHT 16.
DONDERDAG 22 NOVEMBER n.m. 15.30 uur
OPENING VAN ONZE NIEUWE NAAR
DE EISEN DES TIJDS INGERICHTE
WINKEL
De verkoop begint VRIJDAG 23 NO
VEMBER v.m. 6 uur.
Beleefd aanbevelend,
ALB. KANT.
Twaalf mtr cocosloper, 1 mtr
breed, tegen een in g. st. z.
naaimachine of een goed 2-
pers. eiken opklapbed. Br. on-
ders nr. 55, Bur. v. d. blad.
Gevraagd: een nette jongen
in Levensmiddelenbedrijf. Br.
onder nr 57, Bur. v. d. blad.
Voor direct gevraagd: net
kosthuis. Br. aan Hoofdweg E
23, Cocksdorp, Texel.
Gevraagd: een slagersknecht
of -bediende. Leeghwater,
Spoorstraat 72; Tel. 2212.
Het vanouds bekende adres
voor St. Nicolaas en knecht
aan huis te ontbieden is: Jan
Boersema, Begoniastraat 85.
Nette heer, 31 jaar, zoekt
kennismaking met net meisje
of weduwe. Eén kind geen be
zwaar. Foto's op erewoord re
tour. Br. onder nr 56, Bur.
van dit blad.
Naaister kan weer werk aan
nemen, nieuw, keren, knippen
en verstellen; ook voor heren.
Burg. Houwingslngel 55.